Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 20:37
Sicco92 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:52:
....
Onbenoemde ruimte zonder ventilatie
....
Waarom laat je niet ook gelijk ventilatie aanleggen? Dat is ten eerste veel gezonder als je hem gaat gebruiken, en ten 2e flinke meerwaarde als je ooit verkoopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
jurjen_g schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:39:
[...]

Waarom laat je niet ook gelijk ventilatie aanleggen? Dat is ten eerste veel gezonder als je hem gaat gebruiken, en ten 2e flinke meerwaarde als je ooit verkoopt?
Ik vermoed dat de aannemer dat niet wil, want die moet dan een heleboel zaken opnieuw laten uitrekenen om weer aan alle eisen te voldoen en het kan ook impact hebben op je omgevingsvergunning.

Mijn aannemer heeft de zolder (onbenoemde ruimte) (op papier) opgeleverd met verwarming, extra licht en ventilatie en er daarmee dus impliciet en verblijfsruimte van gemaakt. Nu loopt dus de discussie in hoeverre ze dat mee hadden moeten nemen in de ventilatieberekening en daarmee ook in de omgevingsvergunning. Je koopt tenslotte niet een ventilatierooster (die letterlijk genoemd staat in de verkooptekst), maar ventilatie(capaciteit).

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 22-02-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even voorstellen:

***members only***

Ook gelijk een vraag, heeft iemand ervaringen met een thuisaccu in zijn/haar nieuwbouwhuis? Hoeveel leidingen heb je voor zoiets nodig, en had je achteraf nog aanpassingen moeten doen die je liever vooraf had gedaan? Onze kopersbegeleider dacht dat we in ieder geval 2 loze leidingen nodig hadden voor een thuisaccu, maar verder wist ze het niet zeker.

Ik kan helaas weinig vinden over voorbereidingen op een thuisaccu met hybride omvormer. Misschien loopt hier iemand rond met ervaringen :)
Houd er inderdaad rekening mee dat een 'onbenoemde ruimte' maar 15C hoeft te worden volgens bouwbesluit bij -10C buiten. Ventilatie kan er ook voor zorgen dat je een zwaardere WtW nodig zou hebben, waardoor mogelijk het hele ventilatieplan omgegooid zou worden.

In ons geval was de 'onbenoemde' ruimte op de tweede verdieping, wel standaard voorzien van ventilatie via de WtW. Dat viel ons reuze mee, aangezien je voor de uitbouw op de tweede + inrichten in 3 kamers 47k kon bijbetalen. In ons geval is de tweede verdieping standaard halve grootte, de andere helft is een dakterras.

Dan had je in elke ruimte een eigen aanvoer gat gehad en een grotere WtW, omdat onze standaard 325m³ dan niet voldoende was. Het grotere model kost grofweg €1000 meer, dus snap wel dat ze het niet doen als het niet nodig is. Een verblijfsruimte heeft uiteraard ook hogere eisen aan de te halen temperatuur met verwarming.

Wij zijn voor onze nieuwe schuur aan het kijken of we daar een omvormer met accu kunnen plaatsen voor de zonnepanelen die we daarop gaan plaatsen. Over het algemeen zul je een omvormer hebben die direct samenwerkt met de zonnepanelen en de thuisaccu, dus qua connectie naar je meterkast is dat gelijk aan een normale omvormer. Hooguit 1 voor stroom en 1 eventueel voor UTP.

[ Voor 58% gewijzigd door BiG-GuY op 22-02-2022 09:49 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Farmerwood schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:00:
[...]

Ik vermoed dat de aannemer dat niet wil, want die moet dan een heleboel zaken opnieuw laten uitrekenen om weer aan alle eisen te voldoen en het kan ook impact hebben op je omgevingsvergunning.

Mijn aannemer heeft de zolder (onbenoemde ruimte) (op papier) opgeleverd met verwarming, extra licht en ventilatie en er daarmee dus impliciet en verblijfsruimte van gemaakt. Nu loopt dus de discussie in hoeverre ze dat mee hadden moeten nemen in de ventilatieberekening en daarmee ook in de omgevingsvergunning. Je koopt tenslotte niet een ventilatierooster (die letterlijk genoemd staat in de verkooptekst), maar ventilatie(capaciteit).
Als het op de verkooptekening als onbenoemde ruimte stond, dan maakt het niet uit wat er extra bovenop de minimale eisen van een onbenoemde ruimte gebouwd wordt. Voor de Woningborg/SWK etc blijven de eisen onbenoemde ruimte. Lijkt me een goedkope manier voor zowel de aannemer als de koper om onder vergunning wijzigingen uit te komen. De aannemer had er ook voor kunnen kiezen om helemaal niks aan te bieden (zoals de aannemer van mijn nieuwe woning :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
siemenz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 00:01:
[...]

Smaak idd. Maar er komt een soort korrel op je wand. Dat is wel erg jaren 80.[Afbeelding]
Is nog een veelgebruikte oplossing tot in de jaren '00. Met een kleine korrel IMHO ook niet heel lelijk, wel als je die harde korrel hebt waar je schaafwonden aan over houdt die tegenwoordig op het plafond gespoten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timsurname
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Fethoz69 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:31:
[...]

Oef wat zuur zeg. Wel eentje om rekening mee te houden. Hier word de garage geïsoleerd opgeleverd, wat we willen gaan gebruiken als kantoor. Komt vloerverwarming in te liggen. Zal eens informeren wat de aannemer hierover kan zeggen. :)
Dit is exact dezelfde situatie als bij ons. Hou het goed in de gaten. Wij hebben het ook in onze ge-isoleerde schuur met vloerverwarming. Maar door de natuurlijke ventilatie daar (directe gaten naar buiten) en de relatief kleine vloeroppervlak is dat nooit op temperatuur te krijgen mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rattejong
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 08:08
Mogelijk een domme vraag, maar onze nieuwbouwwoning zit in de ruwbouw fase. Tijdens de laatste stormen is er een deel gemetseld en zaten de vloerplaten van de tweede verdieping er deels op.
Het metselwerk was niet afgedekt en het isolatiemateriaal 'lag bloot'.
Is zoiets schadelijk? Gezien de wind/regen van de laatste dagen?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
GeeMoney schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 03:52:
@Sicco92 ik heb rekeneing gehouden met een thuissaccu in mijn garage. Ik heb hier een extra 5-aderige kabel kabel naartoe laten trekken die uitkomt in mijn meterkast en geschikt is voor 3-fase krachtstroom. Mijn omvormer hangt in de technische ruimte op zolder maar komt uiteindelijk ook uit in de meterkast. Daarnaast 2 loze leidingen extra naar de garage en een loze leiding extra naar de omvormer. Volgens mij kan ik nu alle kanten op :).
Dank! Heb je die extra loze leidingen met een reden getrokken, of gewoon voor de zekerheid omdat je niet weet wat je ooit nog tegen gaat komen? Een 5-aderige kabel is bij ons geen optie om door de aannemer te laten trekken, dus dat zouden we dan zelf moeten doen. Van wat ik daarover kan vinden, zou een 19mm buis daar geschikt voor moeten zijn, dus dan zitten we goed :)
jurjen_g schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:39:
[...]

Dat wordt inderdaad niet standaard aangeboden door de aannemer, en de kopersbegeleider begon er ook niet over toen we het over de ventilatie hadden van die ruimte. Maar goed punt, het alsnog vragen of er mogelijkheden zijn is natuurlijk prima mogelijk!
BiG-GuY schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:44:
Houd er inderdaad rekening mee dat een 'onbenoemde ruimte' maar 15C hoeft te worden volgens bouwbesluit bij -10C buiten. Ventilatie kan er ook voor zorgen dat je een zwaardere WtW nodig zou hebben, waardoor mogelijk het hele ventilatieplan omgegooid zou worden.
Klopt, daar proberen we rekening mee te houden. Het liefst zouden we daar een slaapkamer van maken, dus we zitten nog te kijken of dat een beetje realistisch kan. Het zou dan ook niet heel erg zijn als het er geen 18 graden zou kunnen worden bijvoorbeeld.
De WtW is inderdaad wel een goed punt als we wel naar mechanische ventilatie willen kijken. Voor zover ik weet wordt in het hele project dezelfde WtW gebruikt, dus ook voor de vrijstaande huizen die aardig wat meer oppervlak hebben. Hopelijk hebben we wat dat betreft nog wel wat speling naar boven, maar het is het uitzoeken wel eens waard.
BiG-GuY schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:44: Wij zijn voor onze nieuwe schuur aan het kijken of we daar een omvormer met accu kunnen plaatsen voor de zonnepanelen die we daarop gaan plaatsen. Over het algemeen zul je een omvormer hebben die direct samenwerkt met de zonnepanelen en de thuisaccu, dus qua connectie naar je meterkast is dat gelijk aan een normale omvormer. Hooguit 1 voor stroom en 1 eventueel voor UTP.
Check, dankjewel! Volgens mij zitten we dan voor de zolder wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:16
Sicco92 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:49:
[...]

Dank! Heb je die extra loze leidingen met een reden getrokken, of gewoon voor de zekerheid omdat je niet weet wat je ooit nog tegen gaat komen? Een 5-aderige kabel is bij ons geen optie om door de aannemer te laten trekken, dus dat zouden we dan zelf moeten doen. Van wat ik daarover kan vinden, zou een 19mm buis daar geschikt voor moeten zijn, dus dan zitten we goed :)
[…]
Mijn 5-aderige kabel zit in een 25mm buis waarschijnlijk vanwege de aderdikte die is gok ik 4mm2 en dat past niet in een 19mm buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
bottom line schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 00:24:
[...]

Evenveel als wat er geregeld wordt voor je omvormer van je zonnepanelen naar de meterkast.

Want je omvormer stuurt alles aan, batterij en zonnepanelen. Dus 1 stroomdraad, alsook 1 of 2 kabels voor ethernet is dus voldoende. Of je batterij moest op een andere plek staan als je omvormer.
Ter verduidelijking, als de thuisaccu naast de omvormer zou staan, dan ziet het er qua stroomkabels zo uit?

Meterkast <--stroom--> Omvormer <--stroom--> Accu?

Of moet er nog een aparte stroomdraad naar de meterkast vanaf de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:38

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
* Toppe is niet zo vrolijk! Hoe het moet zijn: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvwJru8EPq7JQ3UwcYKBN0gfqlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BULH7aNGJBBij8HqaEr5QhGx.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVjx8kjW7fG46D-H4BQ0RJzpCRw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PvUHaTovpl8gLpQkWftNtl4w.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 22-02-2022 15:04 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Een “rechte” beschoeiing kan je wel vergeten maar dit is is wel pittig ja. Je achterburen mogen ook wel eens een beetje opruimen :9.
Zijn ze er met zwaar materieel overheen gereden ofzo?

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 22-02-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:03:
[...]

Een “rechte” beschoeiing kan je wel vergeten maar dit is is wel pittig ja. Je achterburen mogen ook wel eens een beetje opruimen :9.
Het stond echt 100% waterpas en kaarsrecht, dit komt vanwege de hoeveelheid water die er gevallen is. Deed een poging om over dat gele zand naar de wand te komen en zak zover weg dat mn ballen nat werden. Niet grappig.

Meteen die kerel gebeld en die gaat nu zijn verzekering bellen om het op te lossen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:19
Paar extra vierkante meters tuin erbij voor die middelste percelen!

@rattejong Niets om je zorgen over te maken. De woning moet nadat ie waterdicht is gemaakt nog flink drogen, er komt altijd veel water in. Deels vanuit het beton, deels door het weer. Dat is de reden waarom je huis nog wat kan werken. Als gevolg zie je trappen en stucwerk vaak nog wat scheurtjes tonen in de eerste 1-2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:00
Even voorstellen:

***members only***

Ook gelijk een vraag, heeft iemand ervaringen met een thuisaccu in zijn/haar nieuwbouwhuis? Hoeveel leidingen heb je voor zoiets nodig, en had je achteraf nog aanpassingen moeten doen die je liever vooraf had gedaan? Onze kopersbegeleider dacht dat we in ieder geval 2 loze leidingen nodig hadden voor een thuisaccu, maar verder wist ze het niet zeker.

Ik kan helaas weinig vinden over voorbereidingen op een thuisaccu met hybride omvormer. Misschien loopt hier iemand rond met ervaringen :)
Ben jij mijn buurman? :P Heb een huis in hetzelfde project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Toppe schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:06:
[...]

Het stond echt 100% waterpas en kaarsrecht, dit komt vanwege de hoeveelheid water die er gevallen is. Deed een poging om over dat gele zand naar de wand te komen en zak zover weg dat mn ballen nat werden. Niet grappig.

Meteen die kerel gebeld en die gaat nu zijn verzekering bellen om het op te lossen...
Natuurlijk stond het kaarsrecht maar het gaat altijd zetten en werken. Je zal zien dat binnen een paar maanden er weer afwijkingen in zullen zitten al is dit natuurlijk wel heel erg veel en dat zal inderdaad wel gecorrigeerd gaan worden.
Hier 23meter beschoeiing wat vlak voor oplevering oo kaarsrecht was maar inmiddels ook 2 aardige “zakken” erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
Rubenus schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:10:
[...]

Ben jij mijn buurman? :P Heb een huis in hetzelfde project :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 21:42
Geen idee of dit topic hiervoor bedoelt is :$ ; hoe hebben jullie het geregeld mbt inschrijving van de gemeente? Wij moeten voordat onze nieuwbouw woning gereed is uit onze huidige woning. Gaan tijdelijk huren, maar hier mag geen permanente bewoning plaatsvinden, dus we mogen ons daar niet officieel inschrijven.

Nu hoor ik verhalen dat dit ook kan op het bouwkavel en dan het postadres gebruiken van de woning waar men tijdelijk huurt. Volgens de gemeente waar ik woon, kan dit niet, want er staat nog geen huis. :F

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Fethoz69 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:33:
Gaan tijdelijk huren, maar hier mag geen permanente bewoning plaatsvinden, dus we mogen ons daar niet officieel inschrijven.
Een gemeente mag een inschrijving op een adres niet weigeren, ook niet als daar geen permanente bewoning toegestaan is.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:06

MadEgg

Tux is lievvv

Members only:

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
Sicco92 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Ter verduidelijking, als de thuisaccu naast de omvormer zou staan, dan ziet het er qua stroomkabels zo uit?

Klopt.
Hybride omvormer wordt het hart van de communicatie. Om het plaatje volledig te maken (omgedraaid, anders klopte de opmaak niet in dit bericht):

Zonnepanelen <-- stroom -->
Thuisbatterij <-- stroom --> Omvormer <-- Stroom --> Meterkast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 12:34
Wel meer in lijn met de achterburen!

Het lijkt alsof het überhaupt niet stevig genoeg is/was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:54:
[...]

Wel meer in lijn met de achterburen!

Het lijkt alsof het überhaupt niet stevig genoeg is/was?
Nou ja, ze hebben ze neer gezet en met de kraan er echt strak langs gereden… dus dachten dat het wel goed zat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46
Toppe schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:59:
[...]

Nou ja, ze hebben ze neer gezet en met de kraan er echt strak langs gereden… dus dachten dat het wel goed zat…
Maar is dit jouw probleem? Of het probleem van de aannemer?
Indien probleem van de aannemer: beter dat het nu gebeurt, kan die het nog fixen voor oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SquareOne schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Maar is dit jou probleem? Of het probleem van de aannemer?
Indien probleem van de aannemer: beter dat het nu gebeurt, kan die het nog fixen voor oplevering.
Probleem van ons, dit is met toestemming van de aannemer uitgevoerd op ons verzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:59:
[...]

Is er niet grond onderlangs weggespoeld oid? Of hebben ze echt ruim een meter opgehoogd met nieuwe grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:03:
[...]

Is er niet grond onderlangs weggespoeld oid? Of hebben ze echt ruim een meter opgehoogd met nieuwe grond?
Nee, wand staat scheef waardoor er ruimte is ontstaan en daar is de grond in weg gespoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 08:04
Vandaag de vooroplevering gehad, op zich wel positief gegaan voornamelijk wat cosmetische dingen. Al moet ik bij de oplevering er wel op letten dat alles ook echt genoteerd wordt. De storm schade, ja dat zal wel al genoteerd zijn en ene ondergevel die nog op kleur geschilder moet worden werd ook niet opgeschreven, omdat dat onbekend was of dat zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:04:
[...]

Nee, wand staat scheef waardoor er ruimte is ontstaan en daar is de grond in weg gespoeld.
Of de grond is in 1 keer ingeklonken door de grote hoeveelheid regen en dat zorgde voor extra krachten op de wand die daar niet tegen kon. Lijkt me dat wel willen zorgen dat het niet nog een keer gebeurt :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Datum!! 17 maart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:04:
[...]

Volgens mij moet je hier L elementen voor gebruiken. Of zijn ze dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:16:
[...]

Ik had ook al gezocht in het topic omdat ik dacht dat ze een recht muurtje neer hadden gezet. Maar het zijn flinke L-elementen. Dus wel gek dat het zo omvalt.
Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

[ Voor 11% gewijzigd door SquareOne op 22-02-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:16:
[...]

175x100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
SquareOne schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Ik had ook al gezocht in het topic omdat ik dacht dat ze een recht muurtje neer hadden gezet. Maar het zijn flinke L-elementen. Dus wel gek dat het zo omvalt.
Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Kan natuurlijk ook aan de ondergrond en het talud onder bij de voet van de l elementen liggen. De ondergrond kan inklinken door het gewicht van de opgehoogd grond, het taludje bij de sloot kan afgeschoven zijn. Of een combinatie van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]
Klopt, daar proberen we rekening mee te houden. Het liefst zouden we daar een slaapkamer van maken, dus we zitten nog te kijken of dat een beetje realistisch kan. Het zou dan ook niet heel erg zijn als het er geen 18 graden zou kunnen worden bijvoorbeeld.
De WtW is inderdaad wel een goed punt als we wel naar mechanische ventilatie willen kijken. Voor zover ik weet wordt in het hele project dezelfde WtW gebruikt, dus ook voor de vrijstaande huizen die aardig wat meer oppervlak hebben. Hopelijk hebben we wat dat betreft nog wel wat speling naar boven, maar het is het uitzoeken wel eens waard.
[...]
Check, dankjewel! Volgens mij zitten we dan voor de zolder wel goed.
Wij houden de slaapkamer rond de 20C hoor, overdag. Al is daar niet veel voor nodig. De verwarming staat in de ochtend en in de avond een paar uur aan, zodat de kamertemp rond de 20C zit op dat moment en de vloer lekker warm aanvoelt. 18C zou voor ons echt te koud zijn, maar iedereen heeft eigen voorkeuren.

Betreffende de WtW, verschilt per merk welke formaten mogelijk zijn. De DucoBox Energy Comfort die wij hebben is enkel in 325m³ verkrijgbaar, de DucoBox Energy Premium is er ook in 400 en 500m³, bij buren van ons met uitbouw hebben ze de Premium versie geplaatst. Ligt er ook aan of er een zonale aanleg is in je woning, of dat alles via gedeelde kanalen is aangelegd, zo kan je een minder krachtige WtW inzetten, dan je nodig zou hebben om 100% van je woning te ventileren, omdat je van het bouwbesluit niet alles 100% tegelijk hoeft te kunnen halen. Iets wat bij Farmerwood niet helemaal lekker is berekend bijvoorbeeld...

De omvormer wordt zoals door bottom line al genoemd het middenpunt voor de stroomconversie. De zonnepanelen en de accu's werken namelijk met gelijkstroom (DC) en je stroomnet in huis met wisselstroom (AC). Heb ook gezocht of ik een standalone accu kon toevoegen, maar nog geen oplossingen voor gevonden. Aangezien we al zonnepanelen met omvormer hebben op het dak van het huis, wilden we kijken of we daar een accu aan konden toevoegen, maar dat lijkt enkel te kunnen door ook de omvormer aan te passen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:44
Vraagje, na de stormen van afgelopen dagen had ik wat gevelpannen die nog net niet van het dak gekomen zijn. Nu zien we dat de in ieder geval de gevelpannen die we bekeken hebben niet vastzitten, ze liggen gewoon los.

Als ik 1 google zoekopdracht er uit gooi lees ik overal dat "dakpannen verankeren wettelijk verplicht"
In hoeverre is dit verplicht? Nok en gevelpannen, letterlijk elke pan?

Huis is zomer 21 opgeleverd, een paar andere huizen die ook zijn opgeleverd in het buurtje hier, hadden een heel stel nokpannen er af, deze waren bij hun ook niet vastgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dacuuu schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:28:
Vraagje, na de stormen van afgelopen dagen had ik wat gevelpannen die nog net niet van het dak gekomen zijn. Nu zien we dat de in ieder geval de gevelpannen die we bekeken hebben niet vastzitten, ze liggen gewoon los.

Als ik 1 google zoekopdracht er uit gooi lees ik overal dat "dakpannen verankeren wettelijk verplicht"
In hoeverre is dit verplicht? Nok en gevelpannen, letterlijk elke pan?

Huis is zomer 21 opgeleverd, een paar andere huizen die ook zijn opgeleverd in het buurtje hier, hadden een heel stel nokpannen er af, deze waren bij hun ook niet vastgemaakt.
Een sneldekker kan je niet vast schroeven. Hooguit een beugel er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 06:44
Toppe schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:33:
[...]

Een sneldekker kan je niet vast schroeven. Hooguit een beugel er omheen.
Er zit wel een gat in de pan waar je een schroef doorheen kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 23:15
Onlangs hebben we een erratum gehad van de bouwer, met onder andere het volgende:
De wanden worden gesausd in plaats van uitgevoerd in sierbeton. Dit om de inrit voldoende
breed te houden.
Even wat context: er word een appartementencomplex gebouwd met een ondergrondse parkeergarage voor de bewoners. Ik en de andere bewoners vonden dit opmerkelijk vanwege hetvolgende:
  • Als het word gesausd, dan moeten wij dit om de zoveel tijd bijhouden. Dat is een aardige kostenpost voor de VvE.
  • Sausen is waarschijnlijk veel goedkoper dan het gebruik van sierbeton
Met name het eerste punt is denk ik wel echt een dingetje.
Hieronder reactie van de verkoopadviseur, nadat ik heb aangegeven dat het nogal een kostenpost voor de bewoners zal zijn om dit te onderhouden.

Members only: uitleg verkoopadviseur

Ik vind het nogal apart dat dit zo speelt. Zou dit niet reeds ingecalculeerd moeten zijn. Het is toch een gegeven dat sierbeton 10 - 15 cm dik is?
Maar belangrijker: is het mogelijk om voor ons als bewoners iets aan te vechten hier, of zijn we onredelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
cacao70 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:25:
Onlangs hebben we een erratum gehad van de bouwer, met onder andere het volgende:

[...]

Even wat context: er word een appartementencomplex gebouwd met een ondergrondse parkeergarage voor de bewoners. Ik en de andere bewoners vonden dit opmerkelijk vanwege hetvolgende:
  • Als het word gesausd, dan moeten wij dit om de zoveel tijd bijhouden. Dat is een aardige kostenpost voor de VvE.
Hieronder reactie van de verkoopadviseur, nadat ik heb aangegeven dat het nogal een kostenpost voor de bewoners zal zijn om dit te onderhouden.

***members only***

Ik vind het nogal apart dat dit zo speelt. Zou dit niet reeds ingecalculeerd moeten zijn. Het is toch een gegeven dat sierbeton 10 - 15 cm dik is?
Maar belangrijker: is het mogelijk om voor ons als bewoners iets aan te vechten hier, of zijn we onredelijk?
Betonstuc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Of uitonderhandelen dat het bedrag wat ze hiermee besparen in de VVE kas wordt gestopt tbv onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:54

EiT

@cacao70 https://www.polycaro.be/n...eramische-gevelbekleding/ zo iets als “tegen” optie aanbieden. Zal wel schreeuwend duur zijn ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
cacao70 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:25:

[...]

***members only***

Om hoeveel vierkante meter gaat het? Is een keer schilderen om de paar jaar echt een gigantische kostenpost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
BiG-GuY schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:41:
[...]

Wij houden de slaapkamer rond de 20C hoor, overdag. Al is daar niet veel voor nodig. De verwarming staat in de ochtend en in de avond een paar uur aan, zodat de kamertemp rond de 20C zit op dat moment en de vloer lekker warm aanvoelt. 18C zou voor ons echt te koud zijn, maar iedereen heeft eigen voorkeuren.
Heb je ook lage temperatuur vloerverwarming? Bij ons is de vloer nooit lekker warm ( tegelvloer beneden en laminaat boven) voelt eerder koud. Thermostaat staat op 22. En een paar uur de verwarming hoger of lager zetten heeft geen zin want het duurt sowieso een paar uur voordat het een 1 graden kan afkoelen.

Ik vraag dit omdat ik verbaasd ben over hoe koud onze vloer is. Hebben anderen dat ook? Ik wist dat je met lage temperatuur vloerverwarming geen warme vloer hoeft te verwachten, maar zo koud dat je eigenlijk niet comfortabel met blote voeten door huis kunt lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
MemeMaster schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:15:
[...]

Heb je ook lage temperatuur vloerverwarming? Bij ons is de vloer nooit lekker warm ( tegelvloer beneden en laminaat boven) voelt eerder koud. Thermostaat staat op 22. En een paar uur de verwarming hoger of lager zetten heeft geen zin want het duurt sowieso een paar uur voordat het een 1 graden kan afkoelen.

Ik vraag dit omdat ik verbaasd ben over hoe koud onze vloer is. Hebben anderen dat ook? Ik wist dat je met lage temperatuur vloerverwarming geen warme vloer hoeft te verwachten, maar zo koud dat je eigenlijk niet comfortabel met blote voeten door huis kunt lopen?
Ook hier voelt de vloer met LTV een stuk kouder aan dan bij mijn vorige woning met gasgestookte vloerverwarming.
Het “hoort” bij LTV maar viel ons ook toch tegen inderdaad, zeker omdat we dus uit een woning kwamen met warme vloeren :).

Als je warmere voeten wilt dan zou je voor PVC moeten gaan. Dat hebben wij boven en voelt duidelijk warmer aan. Voor beneden vonden wij dat echter geen optie en hebben we dus tegels gekozen.

Naar mijn idee is de temperatuur in te stellen wat door de vloer maximaal gaat maar ons Itho Daalderop systeem is volledig gesloten voor de gebruiker.
De truuk is natuurlijk de mooiste balans te vinden tussen een continue temp die aangenaam is zonder dat de pomp begint te pendelen. Echter verwacht ik niet dat elke woning individueel goed is ingeregeld vanuit de bouw maarja, zie dat maar eens voor elkaar te krijgen zonder exorbitante prijzen en echt een goede installateur in huis te krijgen. Die zijn er haast niet namelijk, die er echt verstand van hebben.

@cacao70 op mijn vorige woning hadden ze “keim verf” aangebracht ipv standaard muurverf, wellicht is dat een optie? Dat spul bleef in ieder geval 8 jaar spierwit en toen verkocht ik die woning. Wel duurder om aan te brengen maar ook weer niet een gigantisch verschil maar qua levensduur wel een stuk beter. (20 jaar kleur garantie op sommige merken).

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 23-02-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:18
GeeMoney schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:40:
[...]

Ook hier voelt de vloer met LTV een stuk kouder aan dan bij mijn vorige woning met gasgestookte vloerverwarming.
Het “hoort” bij LTV maar viel ons ook toch tegen inderdaad, zeker omdat we dus uit een woning kwamen met warme vloeren :).

Als je warmere voeten wilt dan zou je voor PVC moeten gaan. Dat hebben wij boven en voelt duidelijk warmer aan. Voor beneden vonden wij dat echter geen optie en hebben we dus tegels gekozen.

Naar mijn idee is de temperatuur in te stellen wat door de vloer maximaal gaat maar ons Itho Daalderop systeem is volledig gesloten voor de gebruiker.
Er is meer keus dan PVC of tegels, ook hout voelt warmer aan, wij hebben marmoleum ook dat voelt niet koud aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
deejeebv schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:46:
[...]

Er is meer keus dan PVC of tegels, ook hout voelt warmer aan, wij hebben marmoleum ook dat voelt niet koud aan.
Ik geef alleen aan wat wij hebben gekozen :).
Hout was voor ons al helemaal geen optie met een hond en 3 opgroeiende kinderen zag ik dat onderhoud en slijtplekken echt niet zitten. Ook marmoleum is “zacht” net dus als PVC vandaar dat wij tegels hebben genomen. Er zullen gerust meer materialen zijn maar het is wel een nadeel van LTV als je het mij vraagt. (comfort technisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:50:
[...]

Ik geef alleen aan wat wij hebben gekozen :).
Hout was voor ons al helemaal geen optie met een hond en 3 opgroeiende kinderen zag ik dat onderhoud en slijtplekken echt niet zitten. Ook marmoleum is “zacht” net dus als PVC vandaar dat wij tegels hebben genomen. Er zullen gerust meer materialen zijn maar het is wel een nadeel van LTV als je het mij vraagt. (comfort technisch)
Dan zet je de aanvoertemperatuur toch hoger? Het zal wel sneller warm worden dus goed timen wanneer.

En inefficienter, maar comfort mag wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Wolly schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:57:
[...]

Dan zet je de aanvoertemperatuur toch hoger? Het zal wel sneller warm worden dus goed timen wanneer.

En inefficienter, maar comfort mag wat kosten.
Dan gaat hij dus veel meer pendelen verwacht ik want de temp wordt dan dus eerder gehaald en de boel gaat
uit en de vloer koelt dus weer af. Het comfort wat je dan dus krijgt zal veel meer schommelen en laat de pomp ook veel meer pendelen. Want hoe warmer je aanvoerd hoe sneller hij doorschiet in temp en dus denkt dat hij weer moet gaan koelen.

Overigens is dat dus voor de gebruiker allemaal niet in te stellen. Ik heb een akkefietje gehad om de hele installatie eens af te laten koppelen en om daar een geschikt bedrijf voor te vinden was haast onmogelijk. Laat staan een partij te vinden die het goed weet in te regelen. (Dat is namelijk echt lastig voor de meesten, af en aankoppelen is nog “oude techniek” en dat durven sommigen dus nog wel aan maar echt inregelen ho maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:01:
[...]

Dan gaat hij dus veel meer pendelen verwacht ik want de temp wordt dan dus eerder gehaald en de boel gaat
uit en de vloer koelt dus weer af. Het comfort wat je dan dus krijgt zal veel meer schommelen en laat de pomp ook veel meer pendelen. Want hoe warmer je aanvoerd hoe sneller hij doorschiet in temp en dus denkt dat hij weer moet gaan koelen.
Correct, als je de temp 2 graden oid verhoogt zal hij ietsje vaker uit gaan. Daarom zeg ik dat je dus dat je een schedule moet gebruiken zodat hij verwarmt als je erop loopt.
Weet je hoe vaak de wp nu draait? Welke aanvoertemperatuur heb je?

Of sloffen kopen :+
Overigens is dat dus voor de gebruiker allemaal niet in te stellen. Ik heb een akkefietje gehad om de hele installatie eens af te laten koppelen en om daar een geschikt bedrijf voor te vinden was haast onmogelijk. Laat staan een partij te vinden die het goed weet in te regelen. (Dat is namelijk echt lastig voor de meesten, af en aankoppelen is nog “oude techniek” en dat durven sommigen dus nog wel aan maar echt inregelen ho maar).
We zitten hier toch niet voor niets op Tweakers }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 08:04
Wolly schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:08:
[...]

[...]

Ik krijg ook Itho Daalderop en die handleiding zijn het type 'de handleiding stopt waar de vragen beginnen'. Er staat niets in en je kunt ook vrijwel niets instellen als gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
deejeebv schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:46:
[...]

Er zijn maar weinig geschikte opties qua hout icm ltv-vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Wolly schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:08:
[...]

Correct, als je de temp 2 graden oid verhoogt zal hij ietsje vaker uit gaan. Daarom zeg ik dat je dus dat je een schedule moet gebruiken zodat hij verwarmt als je erop loopt.
Weet je hoe vaak de wp nu draait? Welke aanvoertemperatuur heb je?

Of sloffen kopen :+

[...]

Je hebt een speciale dongel en software met licentie nodig. Die hadden ze al nodig om hem destijds af te koppelen en weer in te schakelen maar ook die techneut begon niet aan het wijzigen van temp instelling onder het mom: “hier moet je vanaf blijven hoor, dat ding weet zelf het beste wat nodig is” . Ik heb verder maar geen vragen gesteld :+.

Uitlezen kan wel doormiddel van een Raspberry Pi ertussen te knopen maar daar heb ik nog geen tijd en zin in gehad omdat ik daar momenteel naast uitlezen toch niets anders mee kan :).

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 23-02-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Blik1984 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:10:
[...]

Er zijn maar weinig geschikte opties qua hout icm ltv-vloerverwarming
Dat valt wel mee, maar er zijn zeker beperkingen. Een voorstel met wat ik me kan bedenken:
Niet te lang/breed (ivm werken van het hout)
Niet te dik (ivm warmtedoorgifte)
Niet kopshout (ivm kans op splijten)
Verlijmd (ivm warmtedoorgifte)

Verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
[...]

Daarom hebben we ook voor hout gekozen beneden, dat voelt iig veel minder koud dan tegels. Laminaat zit er beetje tussen in.

En ja, er wordt gezegd dat hout voor problemen kan zorgen, maar tot nu toe werkt het prima. De woonkamer wordt gewoon warm en we hebben geen hele hoge energierekening. In onze vorige huis, met stadsverwarming, hadden we ook hout op de vloer en dat is ook 5 jaar prima gegaan.

Uit m'n hoofd 12mm dikke planken in visgraat en volledig verlijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Deleon78 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Dat valt wel mee, maar er zijn zeker beperkingen. Een voorstel met wat ik me kan bedenken:
Niet te lang/breed (ivm werken van het hout)
Niet te dik (ivm warmtedoorgifte)
Niet kopshout (ivm kans op splijten)
Verlijmd (ivm warmtedoorgifte)

Verder?
Isolatiewaarde is misschien wel de meest beperkende factor. Ik heb tot nog toe slechts 1 optie die voldoet aan de isolatiewaarde zoals die in de TO is opgenomen (Bauwerk parket). En dat is slecht een toplaag van hout en niet volwaardig hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:40:
[...]

LTV is onder de 55 graden, persoonlijk zou ik dat niet door je vloer heen pompen. Het is dus geen nadeel van LTV maar juist van vloerverwarming icm een warmtepomp. Momenteel hebben wij nog een gasketel met PVC maar merk duidelijk verschil tussen 35 en 38 graden (je voeten zullen altijd iets onder lichaamstemperatuur zijn). Zo lang de vloer warmer is ervaar je het als warm. Even een rondje op bloten voeten door de tuin en vervolgens voelt de vloer warmer als daarvoor.

Voor onze nieuwe woning gaan we naar beneden marmoleum en boven pvc. Zeker met kinderen is een robuuste vloer voor ons cruciaal en ook fijn dat een glas niet (altijd) barst na een val. In plaats van de patronen van PVC hebben we alleen liever een beton / giervloer look.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Deveon schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:00:
[...]

LTV is onder de 55 graden, persoonlijk zou ik dat niet door je vloer heen pompen. Het is dus geen nadeel van LTV maar juist van vloerverwarming icm een warmtepomp. Momenteel hebben wij nog een gasketel met PVC maar merk duidelijk verschil tussen 35 en 38 graden (je voeten zullen altijd iets onder lichaamstemperatuur zijn). Zo lang de vloer warmer is ervaar je het als warm. Even een rondje op bloten voeten door de tuin en vervolgens voelt de vloer warmer als daarvoor.

Voor onze nieuwe woning gaan we naar beneden marmoleum en boven pvc. Zeker met kinderen is een robuuste vloer voor ons cruciaal en ook fijn dat een glas niet (altijd) barst na een val. In plaats van de patronen van PVC hebben we alleen liever een beton / giervloer look.
Met LTV gaat er maximaal(!) 28 graden ongeveer je vloer in. Dit terwijl mijn vorig woning met gasgestookte vvw er vaak 34-38 graden doorheen ging en overigens prima zelf in te regelen was :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
28 voelt gewoon altijd relatief koud aan. Als ik dit naar 30 zou kunnen brengen dan zal het verwacht ik al echt een stuk comfortabeler aanvoelen.

[ Voor 52% gewijzigd door GeeMoney op 23-02-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
GeeMoney schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:03:
[...]

28 voelt gewoon altijd relatief koud aan. Als ik dit naar 30 zou kunnen brengen dan zal het verwacht ik al echt een stuk comfortabeler aanvoelen.
Jullie hanteren andere definities van LTV.
Er is geen reden waarom je geen 30 graden zou kunnen doen, anders dan wellicht jouw specifieke warmtebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Deleon78 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:04:
[...]

Jullie hanteren andere definities van LTV.
Er is geen reden waarom je geen 30 graden zou kunnen doen, anders dan wellicht jouw specifieke warmtebron.
LTV betekend over het algemeen een (bodem)warmtepomp. Er zijn maar weinig gasgestookte woningen welke LTV doen want dat is behoorlijk in-efficiënt voor je gasketel. En stadsverwarming komt ook altijd op minimaal 55 graden binnen dus dat is ook geen LTV.
LTV is als je het mij vraagt je hoofdverwarming aanleveren onder de 30 graden.

Maar wel goed om het erbij te vermelden inderdaad.
Ik heb een bodemwarmtepomp. Overigens kan de pomp 30 graden geven maar dit kun je als gebruiker gewoon niet instellen. Nadeel is ook dat je “stook kosten” behoorlijk omhoog zullen gaan omdat hij vaker staat te pendelen en wellicht zelfs vaker zijn elektrisch element zal aanspreken verwacht ik.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 23-02-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Ja, maar dan is het vermogen van de vloer veel hoger en zoveel warmte heb je simpelweg niet nodig. Dan moet je het binnen naar 23 graden gaan stoken.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Blihi schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:11:
[...]

Ja, maar dan is het vermogen van de vloer veel hoger en zoveel warmte heb je simpelweg niet nodig. Dan moet je het binnen naar 23 graden gaan stoken.
Of dus vaker laten pendelen/aan uit laten schakelen. Dan heb je hetzelfde als bij gasgestookte situaties eigenlijk. Nu is de truuk om hem lang en constant op lage temp te laten verwarmen want dat is het meest efficiënt, echter ook minder comfortabel voor de voetjes :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
De gemiddelde temperatuur van de vloer blijft dan hetzelfde. Hij schommelt alleen meer en daar is vloerverwarming niet voor gemaakt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bij een aanvoer van 35 graden merkte wij er al weinig van met PVC. Ik denk niet dat 28 naar 30 enig effect gaat hebben.
GeeMoney schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:07:
[...]

LTV betekend over het algemeen een (bodem)warmtepomp. Er zijn maar weinig gasgestookte woningen welke LTV doen want dat is behoorlijk in-efficiënt voor je gasketel. En stadsverwarming komt ook altijd op minimaal 55 graden binnen dus dat is ook geen LTV.
LTV is als je het mij vraagt je hoofdverwarming aanleveren onder de 30 graden.
Ons huis is toch echt opgeleverd met "LTV radiatoren" en die gaan de boel niet warm krijgen met 30 graden. Het lijkt mij niet handig om met eigen definities te gaan werken als de definities al bestaan. Stadsverwarming moet wel boven de 55 binnenkomen anders is je tapwater niet vrij van legionella.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Deveon schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:17:
[...]

Bij een aanvoer van 35 graden merkte wij er al weinig van met PVC. Ik denk niet dat 28 naar 30 enig effect gaat hebben.

[...]

Ons huis is toch echt opgeleverd met "LTV radiatoren" en die gaan de boel niet warm krijgen met 30 graden. Het lijkt mij niet handig om met eigen definities te gaan werken als de definities al bestaan. Stadsverwarming moet wel boven de 55 binnenkomen anders is je tapwater niet vrij van legionella.
Eens, LTV betekend dus max 55 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Ik stook ZLTV in mijn gasgestookt huis uit 2020. De CV aanvoer staat op 35 bij een heel hoge waterflow en dat is echt niet inefficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Niwla

dat dus....

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hier zien we het nog beter :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBcAXrsF-vlQDpQRCiVO0fM_Oac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyxmeMUnGRVOQGJusTuWh9l2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Nu online

Niwla

dat dus....

Auw.....wat een domper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ja, schade is rond de €100.000 geschat. Herstel kosten zullen waarschijnlijk nog hoger uitvallen.

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 23-02-2022 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:47
Sheeee-it. Interessante casus voor mij als wegenbouwer.

De buizen zijn bedoeld om opsluiting van grondwater hoge zijde tegen te gaan, komt vervolgens het grondwater aan de lage zijde zo hoog dat de hele fundering drijfzand wordt. Verzekering gaat daar een leuke vraag aan hebben over aansprakelijkheid.

Stonden ze op granulaat of direct op zand?

Edit: een ton schade is wel weer veel. Waar zitten die kosten in? Natte vingerwerk zou ik een vijfde tot de helft zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door monkey7 op 23-02-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Nu online

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:11:
[...]

Ja, schade is rond de €100.000 geschat. Herstel kosten zullen waarschijnlijk nog hoger uitvallen.
En is dit verzekeringswerk of moet je dit zelf ophoesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:11:
[...]

En is dat op enige manier verzekerd? Normaal zou zoiets wel onder de opstalverzekering vallen, maar jullie huis is nog niet opgeleverd, dus ook nog niet verzekerd, toch?

Of is dit toch wel een beetje een foutje van degene die het heeft aangelegd/uitgerekend. Dit wandje lijkt me wat iel voor zo'n enorme hoeveelheid grond. Daar zou een echte damwand in moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
monkey7 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:11:
[...]

De buizen zijn bedoeld om opsluiting van grondwater hoge zijde tegen te gaan, komt vervolgens het grondwater aan de lage zijde zo hoog dat de hele fundering drijfzand wordt. Verzekering gaat daar een leuke vraag aan hebben over aansprakelijkheid.

Edit: een ton schade is wel weer veel. Waar zitten die kosten in? Natte vingerwerk zou ik een vijfde tot de helft zeggen.
Die buizen lopen gesloten naar de HWA van de woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Sicco92 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Of moet er nog een aparte stroomdraad naar de meterkast vanaf de accu?
Meestal sluit je de PV panelen rechtstreeks op de regeleenheid van een accu aan. Het is veel efficienter om de accu's te laden met DC stroom uit de panelen, dan om daar eerst 230V AC van te maken en dat ergens anders weer om te zetten naar DC spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Niwla schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:12:
[...]

En is dit verzekeringswerk of moet je dit zelf ophoesten?
Blihi schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:13:
[...]

En is dat op enige manier verzekerd? Normaal zou zoiets wel onder de opstalverzekering vallen, maar jullie huis is nog niet opgeleverd, dus ook nog niet verzekerd, toch?

Of is dit toch wel een beetje een foutje van degene die het heeft aangelegd/uitgerekend. Dit wandje lijkt me wat iel voor zo'n enorme hoeveelheid grond. Daar zou een echte damwand in moeten.
De persoon die hem gezet heeft is bezig met zijn verzekering. Volgende week komt er een expert van de verzekering kijken als ze het niet zo druk hebben.

Zijn oplossing nu is het uitgraven van die elementen en dan palen er onder boren, nieuwe fundering en ze dan terug plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Meestal sluit je de PV panelen rechtstreeks op de regeleenheid van een accu aan. Het is veel efficienter om de accu's te laden met DC stroom uit de panelen, dan om daar eerst 230V AC van te maken en dat ergens anders weer om te zetten naar DC spanning.
Ligt eraan, als de accu vol is, is het efficienter om rechtstreeks AC aan het net te leveren... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Laatst online: 09:22

skate master

Autodesk Educator Expert

Toppe schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Die buizen lopen gesloten naar de HWA van de woning.
Ik mag toch hopen dat er aan de tuinzijde ook iets van een drain zit om het regenwater achter de keerwand af te voeren anders is het binnen no-time een moeras achter de keerwand.
Verder is het wel duidelijk dat hier of hogere keer elementen gebruikt hadden moeten worden of er zit iets goed fout in de fundering.

Flink balen, hopen dat het naar tevredenheid opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
monkey7 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:11:
[...]

Je lijkt er redelijk wat van te weten. Ik ben wel benieuwd naar jouw mening, of die van anderen, over het volgende:

We hebben aan de achterkant van onze tuin een talud dat afloopt naar een lager keerwandje. Hoogteverschil tussen keerwand en tuin is ca. 1,5m. Nu heeft een buurman een hovenier laten komen die in eerste instantie aangaf dat dat hele talud wel opgehoogd kon worden om zo meer bruikbaar tuinoppervlak te creëren. Dan zou er ook een extra keerwand komen volgens mij.

Ik zie persoonlijk wel wat beren op de weg m.b.t. afwatering en stabiliteit. Vraag me af of het niet riskant is zoiets te doen. Is een talud niet beter qua afwatering? En als maar één buur het zou doen, krijgt de andere dan niet problemen met afwatering van de buren?

Zie hieronder voor een zeer simpele weergave. Overigens watert de HWA van het huis af naar de wadi voor het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Jl3Rxv0tV5_K_pv5eoqVcvD5R0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fg9tpyN34Awo0gZrIQHqMylD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
Volgende week gaan wij voor het eerst naar de aannemer om alles door te spreken. Zijn er forumleden die een extra badkamer hebben laten aanleggen als meerwerk via de aannemer? Ik ben benieuwd wat voor kosten ik kan/mag verwachten.

Ik heb flink lopen zoeken in dit topic, maar geen mooie referentie gevonden.
Het meerwerk lijkt prijziger dan bij de meeste leden hier, dus hopelijk kan ik wat onderhandelen als het echt veel hoger is :-)

We willen de aannemer vragen om twee offertes:
- het voorbereiden op toekomstige badkamer met afvoer, leidingwerk etc.
het aanleggen van de complete badkamer
- het volledig plaatsen van de badkamer, in dezelfde stijl als standaard badkamer.

Het gaat in ons geval om:
- gibo wand verplaatsen
- vochtwerende gibo wanden
- luchtafvoer / ventilatie
- afvoer toilet
- afvoer douche en spoelbak
- waterleidingen
- elektra

en dus eventueel al:
- tegelwerk
- douche
- toilet
- kasten
- elektrische verwarming

De badkamer is gepland naast de technische ruimte. Een snelle schets, ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzK2mnVlOW_nDgGj74GtslPf0V0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rRROJnVoBzNksPv0fTsqAH1T.png?f=user_large

Het andere sanitair (badkamer + toilet) is standaard, en binnenkort afspraak hiervoor bij Bouwcenter.

Ben benieuwd of iemand hier soortgelijk meerwerk door de aannemer heeft laten doen.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]

Wij hebben stadswarmte, temp van het water staat ingesteld op 30C en mogen max 40C gebruiken, hebben die eigenlijk alleen op 40C gehad toen het buiten onder 0 was. Weet niet op welke temp je warmtepomp rondpompt? Wij hebben wel tegels, daarop merk je het best snel als de tegels warm worden. Om de kamer van bijvoorbeeld 20C naar 21C is, ben je wel een paar uur verder.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
skate master schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:19:
[...]

Ik mag toch hopen dat er aan de tuinzijde ook iets van een drain zit om het regenwater achter de keerwand af te voeren anders is het binnen no-time een moeras achter de keerwand.
Verder is het wel duidelijk dat hier of hogere keer elementen gebruikt hadden moeten worden of er zit iets goed fout in de fundering.

Flink balen, hopen dat het naar tevredenheid opgelost wordt.
Hogere wanden heeft geen effect, hij staat netjes afschot en dan komen we netjes uit bij die wand.

Wat er fout is gegaan weet niemand. Ondertussen maar even aan een andere hovenier gevraagd wat het kost voor drainage. Nu is vooral de vraag hoeveel effect het heeft als niet alle woningen mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJkijk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-12-2023
rubenos schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:34:
Volgende week gaan wij voor het eerst naar de aannemer om alles door te spreken. Zijn er forumleden die een extra badkamer hebben laten aanleggen als meerwerk via de aannemer? Ik ben benieuwd wat voor kosten ik kan/mag verwachten.

...

Ben benieuwd of iemand hier soortgelijk meerwerk door de aannemer heeft laten doen.
Niet helemaal vergelijkbaar, maar wij hebben wel een tweede badkamer afgenomen bij de aannemer. Bij ons ging het om standaard een grote berging/technische ruimte (met opstelplaats wasmachine en WTW), die wordt opgesplitst in een aparte technische ruimte en een tweede badkamer. Kosten zijn 7000 euro, inclusief verleggen leidingen/afvoer/elektra, standaard tegels en aanpassen vloerverwarming en WTW, exclusief sanitair.

Wij hebben het standaard sanitair voor de 1e badkamer nu "doorgeschoven" naar de 2e badkamer. Voor de 1e badkamer hebben we luxer sanitair uitgezocht. Dit leverde bij ons een prijsvoordeel op, maar dat zal waarschijnlijk per aannemer verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master

skate master

Autodesk Educator Expert

Toppe schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:48:
[...]

Hogere wanden heeft geen effect, hij staat netjes afschot en dan komen we netjes uit bij die wand.

Wat er fout is gegaan weet niemand. Ondertussen maar even aan een andere hovenier gevraagd wat het kost voor drainage. Nu is vooral de vraag hoeveel effect het heeft als niet alle woningen mee doen.
Hogere wanden kun je dieper weg zetten waardoor het water in de sloot/watergang en het minder effect heeft op het opdrijven van de keerwanden.
Als vuistregel houden ze meestal aan 1/3 in de grond en 2/3 boven de grond aan de zichtzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
skate master schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Hogere wanden kun je dieper weg zetten waardoor het water in de sloot/watergang en het minder effect heeft op het opdrijven van de keerwanden.
Als vuistregel houden ze meestal aan 1/3 in de grond en 2/3 boven de grond aan de zichtzijde.
Die vuistregel is hier niet toegepast kan ik je vertellen.
Maar goed, hij lost het maar op. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master

skate master

Autodesk Educator Expert

finsdefis schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:25:
[...]

Je lijkt er redelijk wat van te weten. Ik ben wel benieuwd naar jouw mening, of die van anderen, over het volgende:

We hebben aan de achterkant van onze tuin een talud dat afloopt naar een lager keerwandje. Hoogteverschil tussen keerwand en tuin is ca. 1,5m. Nu heeft een buurman een hovenier laten komen die in eerste instantie aangaf dat dat hele talud wel opgehoogd kon worden om zo meer bruikbaar tuinoppervlak te creëren. Dan zou er ook een extra keerwand komen volgens mij.

Ik zie persoonlijk wel wat beren op de weg m.b.t. afwatering en stabiliteit. Vraag me af of het niet riskant is zoiets te doen. Is een talud niet beter qua afwatering? En als maar één buur het zou doen, krijgt de andere dan niet problemen met afwatering van de buren?

Zie hieronder voor een zeer simpele weergave. Overigens watert de HWA van het huis af naar de wadi voor het huis.

[Afbeelding]
Om die 1,5m te kunnen ophogen zul je of een extra keerwand moeten plaatsen of iets van damplanken.
Of de bestaande keerwand daar heel gelukkig van wordt weet ik niet.
Lijkt mij handig dat daar dan iemand met kennis van zaken daar even goed naar kijkt en niet zomaar een hovenier. Wanneer de keerwand niet diep genoeg is geplaatst zal deze gaan schuiven net als bij Toppe is gebeurt. Ook kan het zijn dat de voet van de bestaande keerwand niet lang genoeg is waardoor er niet voldoende gronddruk op komt om de extra ophoging tegen te kunnen houden waardoor de keerwand zou kunnen kantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
IJkijk schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Niet helemaal vergelijkbaar, maar wij hebben wel een tweede badkamer afgenomen bij de aannemer. Bij ons ging het om standaard een grote berging/technische ruimte (met opstelplaats wasmachine en WTW), die wordt opgesplitst in een aparte technische ruimte en een tweede badkamer. Kosten zijn 7000 euro, inclusief verleggen leidingen/afvoer/elektra, standaard tegels en aanpassen vloerverwarming en WTW, exclusief sanitair.

Wij hebben het standaard sanitair voor de 1e badkamer nu "doorgeschoven" naar de 2e badkamer. Voor de 1e badkamer hebben we luxer sanitair uitgezocht. Dit leverde bij ons een prijsvoordeel op, maar dat zal waarschijnlijk per aannemer verschillen.
Combineren met technische ruimte is wel een goede suggestie. Het mag een kleine simpele badkamer zijn.
Bedankt voor die indicatie qua kosten!

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
skate master schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:00:
[...]

Om die 1,5m te kunnen ophogen zul je of een extra keerwand moeten plaatsen of iets van damplanken.
Of de bestaande keerwand daar heel gelukkig van wordt weet ik niet.
Lijkt mij handig dat daar dan iemand met kennis van zaken daar even goed naar kijkt en niet zomaar een hovenier. Wanneer de keerwand niet diep genoeg is geplaatst zal deze gaan schuiven net als bij Toppe is gebeurt. Ook kan het zijn dat de voet van de bestaande keerwand niet lang genoeg is waardoor er niet voldoende gronddruk op komt om de extra ophoging tegen te kunnen houden waardoor de keerwand zou kunnen kantelen.
Thanks voor de toelichting. Het leek me sowieso al dat er niet voor niets een talud aangebracht werd.

Ik ben het met de buurman die het liet bekijken eens dat een paar tiental m2 extra tuin zeker de moeite waard is, maar ben bang dat het nogal tricky is zoals je omschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:59
@rubenos de doorloop tussen wastafel en toilet lijkt mij aan de smalle kant.
Ik zou als het kan de technische ruimte rechthoekig maken en dan de rest bij de badkamer betrekken en die ook rechthoekig maken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIxW_uQehEoBau0HF8o9Y-_acrc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2aj3o8i8v9LVdJWzfMDTFxv5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
El-Vder schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:30:
Ik zou als het kan de technische ruimte rechthoekig maken en dan de rest bij de badkamer betrekken en die ook rechthoekig maken. [Afbeelding]
Daarmee mis je alleen wel een mooie nis om de wasmachine en droger in te plaatsen, anders wordt het washok wel erg onpraktische klein en de badkamer een beetje onnodig groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
El-Vder schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:30:
Ik zou als het kan de technische ruimte rechthoekig maken en dan de rest bij de badkamer betrekken en die ook rechthoekig maken. [Afbeelding]
Bedankt, goed punt. Ik zat nog te puzzelen op de breedte van de badkamer, wil hem compact houden. In mijn eigen Floorplanner schets zat de inrichting van de technische ruimte nog niet. Er staat op die plek de warmtepomp en een CV verdeler. Deze is zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSxlM5Qnqo_-xzE1rKwk1jBpE0g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QpI0oE8ii95x4JviWaBmUjUI.png?f=fotoalbum_large

Mijn gedachte was dat aanpassen van de technische ruimte extra geld zou kosten, waarbij bij mijn eigen voorstel alleen een wand verplaatst wordt om de ruimte mogelijk te maken. Misschien valt dit mee, jouw idee zou ik bij de aannemer kunnen neerleggen, die hebben dit verzoek vast al vaker gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
Een goede afstelling van LTV is lastig, heb nu zelf gasgestookte LTV (wel benieuwd of dit overeenkomt met een WP).
's nachts gebruik ik verlaging -2 C, zodat 's ochtends de boel aanspringt en er overdag verwarmd wordt. Dit is nu met thuiswerken interessant, anders waardeloos.
Mijn ervaring met tegels/pvc: Voordeel van tegels is dat ze de warmte langer vasthouden, pvc is snel 'koud', maar is in koude staat fijner dan tegels.

Vraag over tapwater:
Is het warme water uit een voorraadvat op zolder (icm WP) sneller in de keuken dan bij een gasketel? Benieuwd wat daar de ervaringen mee zijn. Ook i.v.m. keuze quooker o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vendetta_X schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:06:
Vraag over tapwater:
Is het warme water uit een voorraadvat op zolder (icm WP) sneller in de keuken dan bij een gasketel? Benieuwd wat daar de ervaringen mee zijn. Ook i.v.m. keuze quooker o.i.d.
Een ketel zal standaard ook ingesteld zijn om een kleine buffer warmwater aan te houden (vaak genoemd tapcomfort). De beperking zit vaak in de leiding waar het warme water eerst doorheen moet en deels ook deze leiding moet voorverwarmen (daarom wordt het water uit de kraan langzaam warm). Sinds anderhalf jaar hebben wij een warmtepompboiler voor het tapwater en merk met name onder de douche dat we nu een hogere (warm)waterdruk hebben. In de keuken merk ik echter weinig van het 270 liter buffervat en gebruik vaak liever de waterkoker.

In ons nieuwe huis komt daarom een Quooker. Vanuit de bouw wel aangesloten op de warmwaterleiding maar moet mijn vrouw nog overtuigen om deze los te koppelen van het warme water om juist de verliezen over de leiding te voorkomen. Het is zonde om 500ml warm water uit het buffer te halen op zolder te halen en te laten afkoelen in de leiding wanneer je 500 ml kokend water tapt. Met 7L kokend water in keuken maak je +/- 15 liter warm water (60 graden) en heb geen idee waarom je meer nodig zou moeten hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 23-02-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:59
rubenos schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:44:
[...]
Mijn gedachte was dat aanpassen van de technische ruimte extra geld zou kosten, waarbij bij mijn eigen voorstel alleen een wand verplaatst wordt om de ruimte mogelijk te maken. Misschien valt dit mee, jouw idee zou ik bij de aannemer kunnen neerleggen, die hebben dit verzoek vast al vaker gehad.
Daar heb je ook een punt, hoewel ze ook toch nog wat leidingwerk moeten maken. Je kan je afvragen of je daarboven een toilet nodig hebt. Anders enkel een inloopdouche en wastafel. En deur in badkamer draait meestal naar buiten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 13:48
rubenos schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:34:

Ik heb flink lopen zoeken in dit topic, maar geen mooie referentie gevonden.
Het meerwerk lijkt prijziger dan bij de meeste leden hier, dus hopelijk kan ik wat onderhandelen als het echt veel hoger is :-)

We willen de aannemer vragen om twee offertes:
- het voorbereiden op toekomstige badkamer met afvoer, leidingwerk etc.
het aanleggen van de complete badkamer
- het volledig plaatsen van de badkamer, in dezelfde stijl als standaard badkamer.

Het gaat in ons geval om:
- gibo wand verplaatsen
- vochtwerende gibo wanden
- luchtafvoer / ventilatie
- afvoer toilet
- afvoer douche en spoelbak
- waterleidingen
- elektra

en dus eventueel al:
- tegelwerk
- douche
- toilet
- kasten
- elektrische verwarming

De badkamer is gepland naast de technische ruimte. Een snelle schets, ter verduidelijking:

[Afbeelding]

Het andere sanitair (badkamer + toilet) is standaard, en binnenkort afspraak hiervoor bij Bouwcenter.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:17:
[...]

Ligt eraan, als de accu vol is, is het efficienter om rechtstreeks AC aan het net te leveren... :P
Tuurlijk. Daarom zijn die systemen ook aardig complex, want ze moeten omschakelen zodra de accu's vol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Dat wordt inderdaad niet standaard aangeboden door de aannemer, en de kopersbegeleider begon er ook niet over toen we het over de ventilatie hadden van die ruimte. Maar goed punt, het alsnog vragen of er mogelijkheden zijn is natuurlijk prima mogelijk!
We hebben het nagevraagd, maar vanuit de aannemer krijgen we te horen dat we op de extra onbenoemde ruimte geen ventilatiemogelijkheden hebben vanuit het WtW-systeem. Er zit verder op de tweede verdieping ook geen enkel afzuigpunt, en ik meen me te kunnen herinneren dat je daardoor ook niet zoveel bereikt met alleen een inblaaspunt in de ruimte waar je ventilatie wilt hebben.

Wel werd er gewezen op de natuurlijke ventilatie die we kunnen krijgen door het draai-kiepraam en het (ventilatierooster van het) dakraam. Nu willen we die ivm geluid ook niet 's nachts teveel open hebben staan als we daar slapen, maar het is inderdaad wel een manier om daar wat ventilatie te krijgen.

Voor zover we nu kunnen vinden, is de natuurlijke ventilatie via de ramen de enige handige manier om een beetje ventilatie te krijgen in de extra ruimte op de tweede verdieping. Zien we nog mogelijkheden over het hoofd? Of is het makkelijk om het WtW-systeem achteraf aan te laten passen door een installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Blihi schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Ah, dat klinkt logisch! Ik denk ook wel dat onze voorkeur dan uitgaat voor een accu op zolder, aangezien dat het qua bedrading aardig minder ingewikkeld maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
El-Vder schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:18:
[...]

Daar heb je ook een punt, hoewel ze ook toch nog wat leidingwerk moeten maken. Je kan je afvragen of je daarboven een toilet nodig hebt. Anders enkel een inloopdouche en wastafel. En deur in badkamer draait meestal naar buiten toe.
Klopt. Deur zou in die hal naar buiten draaiend kunnen. Bedankt voor de tip.
Members only:

Pagina: 1 ... 89 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.