Heb je daar misschien wat meer details van? Ik krijg ook master-slave (maar wil graag master-master) en heb na al een hoop getouwtrek niet de energie om hierover ook in discussie te gaan met de aannemer (of het wel of niet voldoet, zie discussie paar pagina's eerder)kepler schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:23:
[...]
...
Het kan redelijk makkelijk omgezet worden naar master-master als het goed is, dus misschien dat we dat ooit nog doen.
...
Zijn er mensen met het idee om het plafond onbehandeld te laten of eventueel te verven met betonverf? Zoals in dit voorbeeld?
:fill(white):strip_exif()/f/image/aN82vAUpmsjxgDzABWHuKZ4y.png?f=user_large)
Zo ja, wat is jullie ervaring?
:fill(white):strip_exif()/f/image/aN82vAUpmsjxgDzABWHuKZ4y.png?f=user_large)
Het gaat om 3 leidingen op de 2e verdieping, dat is een aardige afstand naar de meterkast en ik heb begrepen dat die cat. 6 kabels een stuk stugger zijn dat de cat.5 die ik eerder heb getrokken. Ik vind 40 euro nog wel te doen voor de zekerheid dat die kabels er dan gewoon liggen en niet moeilijk te hoeven doen. Standaard was het 155 euro, dat vond ik echt te veel van het goede. Op de begane grond en de 1e verdieping bieden ze de optie van 40 euro niet aan, dus daar gaan we wel gewoon zelf de kabels trekken.Wanne-B88 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:46:
[...]
Als je kan afmonteren dan kan je er voor kiezen om zelf ook kabels te trekken, kan je ook gelijk zelf bepalen welk kabel je er in stopt. In dit topic zijn volgens mij meerdere linkjes opgenomen naar kabels die anderen hebben gebruikt. Tenzij het slechts om één leiding gaat, dan zou ik de moeite besparen en gewoon 40 euro betalen.
Bedankt! Goed om te weten. Ik zag die patchpanelen eerder langskomen in dit topic, ziet er inderdaad netjes uit, dat ga ik nog even verder uitzoeken (oplevering is op zn vroegst Q2 2023, dus ik heb nog even). Ik had de opmerking die ik bedoelde toch nog teruggevonden: "Belangrijker is om 100% koper kabels te kopen en zeker geen CCA-kabels (Copper Clad Aluminium) die een veel slechtere performance halen." dus dat ga ik misschien toch nog even navragen. Cat6a lijkt me voor ons een beetje overdreven.da1roy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:05:
Zover mijn kennis heb je harde en zachte kern, waar harde kern vaak gebruikt wordt om af te monteren in inbouw/opbouw LSA dozen. (je kan hier alleen een utp stekker op knijpen als die er daadwerkelijk voor geschikt is) hoe hoger de categorie hoe moeilijker door een buis te trekken. (isolatie dikte neemt toe) na mijn mening gebruik je standaard harde kern bij vaste installaties. (zacht gebruik je als beide kanten een stekker hebben)
Als je het mooi en netjes wilt hebben plaats je in de meterkast een patchpaneel LSA waar de kabels in gaan ook hiervoor gebruik je harde kern. (kijk ook eens naar keystone dit is echt super handig en kan ook zonder speciaal gereedschap (Toolless) hier kan je van alles in kwijt eventueel in een 10" rack.
Cat6 zal voor de meeste gebruikers voldoende zijn, cat6a zou je kunnen overwegen als het een fractie meer kost maar is voor de meeste geld verspilling. (klein verschil in bandbreedte)
[...]
Poeh, ja, die bedragen heb ik ook langs zien komen inderdaad. Nu willen wij geen bijzonder grote tegels (waarschijnlijk gewoon iets van 60x60 op de vloer en 30x60 op de wand, met nog wat kleinere accenttegels), dus ik hoop dat de kosten wel een stukje lager uitvallen dan dat!Blik1984 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:37:
@IJkijk kosten voor de tegels zijn enorm afhankelijk van met name de afmeting van de tegel. Des te groter de tegel des te hoger is de meerprijs voor leggen. In het badkamer topic kom je recent voorbeelden tegen van €200+ Per m2 voor de tegels. Als je een vrij standaard badkamer hebt van 8 m2 kom je dan al snel aan 8 m2 vloer en 30 m2 wandtegel. Dit keer 200 m2 is €7.600 aan tegels plus leggen.
Donker plafond zou ik alleen overwegen als het plafond minimaal 3 meter hoog is. Anders lijkt me het te benauwd. De industriele look krijg je denk ik ook niet met een standaard 2,6 meter hoge ruimte.Jackssonss schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:54:
Zijn er mensen met het idee om het plafond onbehandeld te laten of eventueel te verven met betonverf? Zoals in dit voorbeeld?
[Afbeelding]
Ik zie net dat wij €50,- betaald hebben per UTP-outlet om te upgraden van cat5 naar cat6. Relatief gezien een fors bedrag, maar de bouwer gaf aan enkel met flexibele leidingen te werken dus het later zelf doen was geen ideale optie. Hoe kan ik bij oplevering controleren of er echt cat6 getrokken is?
Cat 6 heeft een plastic divider in de kabel zittenWanne-B88 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:30:
Ik zie net dat wij €50,- betaald hebben per UTP-outlet om te upgraden van cat5 naar cat6. Relatief gezien een fors bedrag, maar de bouwer gaf aan enkel met flexibele leidingen te werken dus het later zelf doen was geen ideale optie. Hoe kan ik bij oplevering controleren of er echt cat6 getrokken is?
Thanks. Dan is het toch zonde dat ik voor gemak gekozen heb en het afgemonteerd wordt opgleverd.bottom line schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:32:
[...]
Cat 6 heeft een plastic divider in de kabel zitten
Dat staat op de buitenkant van de kabel, in de meterkast heb je ongetwijfeld bosjes kabel hangen.Wanne-B88 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:30:
Een goede morgen, na drie jaar in onze huidige nieuwbouw woning te hebben gewoond, hebben wij het geluk weer ingeloot te zijn. Waar onze huidige woning onze zevende keuze was, zijn wij nu ingeloot voor onze eerste keuze!
Ik zal hier binnenkort wat meer informatie over posten aan de hand van de bekende vragenlijst.
Voor nu moeten wij een keuze maken over het wel of niet opwaarderen van de vloerverwarming op de tweede verdieping (kosten: 1375 euro). Hiervoor wordt de vloerverwarming geupgrade naar 22c ipv 18c. Zijn er hier meer die voor deze keuze hebben gestaan en voor het één of de ander hebben gekozen? Wij zijn namelijk aan het twijfelen of dit een toegevoegde waarde heeft. Onze koper begeleiding heeft aangegeven dat dit niet nodig zou zijn, maar wij hebben daar toch onze twijfels over. Misschien goed om te benoemen dat de zolder wordt ingedeeld met twee slaapkamers, een technische ruimte en een tweede badkamer. De badkamer wordt wel standaard voorzien van een vloerverwarming die de ruimte tot 22c kan verwarmen.
Voor nu moeten wij een keuze maken over het wel of niet opwaarderen van de vloerverwarming op de tweede verdieping (kosten: 1375 euro). Hiervoor wordt de vloerverwarming geupgrade naar 22c ipv 18c. Zijn er hier meer die voor deze keuze hebben gestaan en voor het één of de ander hebben gekozen? Wij zijn namelijk aan het twijfelen of dit een toegevoegde waarde heeft. Onze koper begeleiding heeft aangegeven dat dit niet nodig zou zijn, maar wij hebben daar toch onze twijfels over. Misschien goed om te benoemen dat de zolder wordt ingedeeld met twee slaapkamers, een technische ruimte en een tweede badkamer. De badkamer wordt wel standaard voorzien van een vloerverwarming die de ruimte tot 22c kan verwarmen.
[ Voor 5% gewijzigd door Nano2009 op 18-01-2022 11:28 ]
Ik zou je bouw wel duidelijk maken dat dit je idee is, anders zit dat plafond er niet uit.Jackssonss schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:54:
[Afbeelding]
Platen die niet aansluiten, gaten, vlekken e.d.
De bouwer gaat er vanuit dat die platen afgewerkt worden.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Staat aan de buitenkant op de kabel, elke 30 cm of zo.Wanne-B88 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:30:
Wees maar blij! Cat6(a) afmonteren is echt een K klus.Wanne-B88 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:36:
[...]
Thanks. Dan is het toch zonde dat ik voor gemak gekozen heb en het afgemonteerd wordt opgleverd.
Ben wel benieuwd of een aannemer hieraan mee zou willen werken. Kan me voorstellen dat een aannemer hier geen garanties op wil/kan geven.JackBol schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:28:
[...]
Ik zou je bouw wel duidelijk maken dat dit je idee is, anders zit dat plafond er niet uit.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Huh? Wat is daar vervelend aan?JackBol schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:29:
[...]
Wees maar blij! Cat6(a) afmonteren is echt een K klus.
In de meeste projectfolders staat vaak wel 'vervallen spuit/spacwerk' toch? Dit ook ten gunste van potentieel stucwerk.Toppe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:38:
[...]
Ben wel benieuwd of een aannemer hieraan mee zou willen werken. Kan me voorstellen dat een aannemer hier geen garanties op wil/kan geven.
Dan krijg je inderdaad geen garantie op mooie egale breed-/kanaalplaten
Maar als je toch voor industrieel gaat is het nogal tegenstrijdig als alles strak en glad zou moeten zijn lijkt me.
Sowieso niet op de leggingsrichting en de lengte van de platen.Toppe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:38:
[...]
Ben wel benieuwd of een aannemer hieraan mee zou willen werken. Kan me voorstellen dat een aannemer hier geen garanties op wil/kan geven.
Dat wordt gewoon compleet bepaald door de constructeur.
Ik ben het waarschijnlijk ook van plan op het plafond/een muur. Er is blijkbaar een soort van coating voor onbehandeld beton maar ik heb nog niet meer informatie gevonden over merk of werkwijze. Staat nog op mijn lijstje om uit te zoeken.Jackssonss schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:54:
[Afbeelding]
Het maakt mij niet zo veel uit of er gaten/aantekeningen/witte vlekken op de muur/plafond zitten. Die krijg je er vast wel op een manier van af. En zo niet, dan proberen we een betoncire/betonverf. En als dat niet werkt dan wordt het plan C: stucen
Hier overigens een voorbeeld van een onbewerkt plafond in een woning met een hoogte van 260 https://www.funda.nl/koop...haroekoeplein-120/#foto-5
Maar die kan je op voorhand natuurlijk wel opvragen en dan de beslissing maken of je daarmee akkoord gaat.JackBol schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:52:
[...]
Sowieso niet op de leggingsrichting en de lengte van de platen.
Dat wordt gewoon compleet bepaald door de constructeur.
En zoals @finsdefis zegt, je kan geen garantie krijgen op het uiterlijk van z’n plaat.
Uiteraard heb je wel een aantal artikelen waarmee je dit effect kan behalen. Ardex heeft er een aantal in het assortiment.
Verwijderd
Die platen worden nooit zo mooi geleverd. Ten eerste zitten er al tientallen gaten in geboord om het water uit de kanalen te laten komen tijdens de ruwbouw. Daarnaast was er bij ons ook flink wat afgebrokkeld op sommige plekken.Jackssonss schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:54:
[Afbeelding]
Ik vraag mij dit ook af. Er wordt altijd fel over gediscussieerd, maar het is mij niet helemaal duidelijk of met mogelijk is om dit om te bouwen en met welke kosten je dan rekening moet houden. Iemand?jugger naut schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:19:
[...]
Heb je daar misschien wat meer details van? Ik krijg ook master-slave (maar wil graag master-master) en heb na al een hoop getouwtrek niet de energie om hierover ook in discussie te gaan met de aannemer (of het wel of niet voldoet, zie discussie paar pagina's eerder)
This is absolutely ridiculous
Wij hebben al een zone regeling per ruimte en dat is gedaan met Watts Vision.jugger naut schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:19:
[...]
Heb je daar misschien wat meer details van? Ik krijg ook master-slave (maar wil graag master-master) en heb na al een hoop getouwtrek niet de energie om hierover ook in discussie te gaan met de aannemer (of het wel of niet voldoet, zie discussie paar pagina's eerder)
Volgens de installateur kan onderstaand kastje erbij geplaatst worden, die dus dan alles centraal regelt. Dan wordt de master thermostaat dus vervangen door een normale.
https://www.watts-klimaat...hscreen-unit-wit-met-wifi
Geen idee of het echt zo makkelijk werkt, heb geen offerte oid liggen. Maar dat is wat ons is verteld.
Heb je ook vloerkoeling, dan zou ik het wel doen.Nano2009 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:27:
Een goede morgen, na drie jaar in onze huidige nieuwbouw woning te hebben gewoond, hebben wij het geluk weer ingeloot te zijn. Waar onze huidige woning onze zevende keuze was, zijn wij nu ingeloot voor onze eerste keuze!Ik zal hier binnenkort wat meer informatie over posten aan de hand van de bekende vragenlijst.
Ik ben het met je eens dat het niet perfect gaaf hoeft te zijn. Dat is juist het idee, een beetje. Op die foto's vind ik het er niet verkeerd uitzien.Alic3 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:54:
[...]
Ik ben het waarschijnlijk ook van plan op het plafond/een muur. Er is blijkbaar een soort van coating voor onbehandeld beton maar ik heb nog niet meer informatie gevonden over merk of werkwijze. Staat nog op mijn lijstje om uit te zoeken.
Het maakt mij niet zo veel uit of er gaten/aantekeningen/witte vlekken op de muur/plafond zitten. Die krijg je er vast wel op een manier van af. En zo niet, dan proberen we een betoncire/betonverf. En als dat niet werkt dan wordt het plan C: stucen![]()
Hier overigens een voorbeeld van een onbewerkt plafond in een woning met een hoogte van 260 https://www.funda.nl/koop...haroekoeplein-120/#foto-5
Je kunt betonverf gebruiken, maar ik weet niet of dat echt noodzakelijk is voor op het plafond.
Ik overweeg trouwens ook de vloer te verven met een soort betonverf.
Ja, dat weet ik en het huis wordt ook al bijna opgeleverd. Bij kijkdagen zag het er allemaal redelijk netjes en vlak uit, maar toen had ik nog het idee het hele huis te laten stucen.JackBol schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:28:
[...]
Ik zou je bouw wel duidelijk maken dat dit je idee is, anders zit dat plafond er niet uit.
[ Voor 18% gewijzigd door Jackssonss op 18-01-2022 13:07 ]
Goed alternatief voor beton verf is Sikkens Wapex 650/660. De 650 is 1K en de 660 2K. Wel wat duurder, maar echt kwalitatief 100x beter.Jackssonss schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:05:
[...]
Ik ben het met je eens dat het niet perfect gaaf hoeft te zijn. Dat is juist het idee, een beetje. Op die foto's vind ik het er niet verkeerd uitzien.
Je kunt betonverf gebruiken, maar ik weet niet of dat echt noodzakelijk is voor op het plafond.
Ik overweeg trouwens ook de vloer te verven met een soort betonverf.
Wij zijn van plan het huis (deels) te stuccen. Is het dan verstandig om het plafondspuitwerk te laten vervallen?
Hangt er vanaf, moeten de plafonds ook gestukadoord worden? Dan zou ik het laten vervallen ja.Thomas19903 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:08:
Wij zijn van plan het huis (deels) te stuccen. Is het dan verstandig om het plafondspuitwerk te laten vervallen?
Bedankt voor de tip. Heb je hier zelf ervaring mee en in welke vorm?Toppe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:07:
[...]
Goed alternatief voor beton verf is Sikkens Wapex 650/660. De 650 is 1K en de 660 2K. Wel wat duurder, maar echt kwalitatief 100x beter.
Verkocht en verwerktJackssonss schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:16:
[...]
Bedankt voor de tip. Heb je hier zelf ervaring mee en in welke vorm?
Betonverf is leuk maar eigelijk wil je het alleen aanbrengen op dingen die geen belasting hebben zoals lopen, meubels, ed. Het is gewoon niet zo sterk.
Je ziet het ook steeds meer bij garages ed omdat het eenvoudig te verwerken is dan bijvoorbeeld de Weber.Floor epoxy coating.
[ Voor 36% gewijzigd door Toppe op 18-01-2022 13:20 ]
Ja, juist :-)! Dank je wel.Toppe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:12:
[...]
Hangt er vanaf, moeten de plafonds ook gestukadoord worden? Dan zou ik het laten vervallen ja.
En zorg dat ze Knauf Gitex gebruiken voor de naden in het plafond! Stukadoor zal niet blij zijn maar dat is zijn probleem. Jij wilt straks geen scheuren omdat hij het verkeerde product gebruikt
Gitex

[ Voor 24% gewijzigd door Toppe op 18-01-2022 13:43 ]
Ja, met betonverf bedoel ik eigenlijk ook die twee-componentenverf. Werkt dat goed op de vloer?Toppe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:16:
[...]
Verkocht en verwerkt
Betonverf is leuk maar eigelijk wil je het alleen aanbrengen op dingen die geen belasting hebben zoals lopen, meubels, ed. Het is gewoon niet zo sterk.
Je ziet het ook steeds meer bij garages ed omdat het eenvoudig te verwerken is dan bijvoorbeeld de Weber.Floor epoxy coating.
Wat wordt hiermee bedoeld? Waarschijnlijk gaat het om de maximumtemperatuur die gehandhaafd kan worden bij gelijktijdige verwarming van alle vertrekken bij een maximumtemperatuur van -10 graden. Mij lijkt de optie overbodig omdat zulke extreme omstandigheden zich niet snel voordoen. In de praktijk staat bij mij de vloerverwarming op de bovenverdieping echt zelden aan. Ik denk dat het 2 tot 3 dagen per 5 jaar in theorie een probleem zou kunnen opleveren, en dan kan je je afvragen hoe erg dat probleem werkelijk is.Nano2009 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:27:
Een goede morgen, na drie jaar in onze huidige nieuwbouw woning te hebben gewoond, hebben wij het geluk weer ingeloot te zijn. Waar onze huidige woning onze zevende keuze was, zijn wij nu ingeloot voor onze eerste keuze!Ik zal hier binnenkort wat meer informatie over posten aan de hand van de bekende vragenlijst.
Ik ben ook benieuwd wat de optie concreet betekent. Ik snap dat aannemers graag functionele afspraken maken, maar ik vermoed dat het in dit geval gaat om de afstand tussen de vloerverwarmingsbuizen (10cm ivm 15cm), een hoger vermogen warmtepomp en mogelijk zoneverwarming. Maar dat is gokken op basis van deze summiere informatie. Voor een doorsnee nieuwbouw rijtjeshuis is 15cm hoh met een 5kW-warmtepomp voldoende, maar dit zijn wel een beetje bierviltjesberekeningen.
Als de warmtepomp wordt opgewaardeerd met deze optie kan dit ook weer problemen opleveren in de normale situatie (>99% van de dagen met verwarmingsbehoefte) omdat de warmtepomp dan teveel vermogen heeft en z'n warmte niet kwijt kan, waardoor deze gaat pendelen en minder efficiënt wordt en mogelijk de levensduur van de warmtepomp beperkt wordt. Dus de optie nemen is ook niet helemaal "better safe than sorry".
Mijn advies: vraag na wat precies de technische wijzigingen zonder en met de optie. Mijn gevoel zegt dat het niet nodig is om deze optie te nemen, maar dat is geen sterke basis om het besluit te nemen.
[ Voor 15% gewijzigd door MarcoC op 18-01-2022 13:45 ]
Ja, zolang je maar zorgt dat je vloer klaar is met werken voordat je het smeert. En je vloer moet natuurlijk echt egaal zijn omdat je echt elke oneffenheid ziet. Daarom is egaliseren echt wel een vereiste. Daarna de juiste primer er overheen en dan de Wapex aanbrengen.Jackssonss schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:37:
[...]
Ja, met betonverf bedoel ik eigenlijk ook die twee-componentenverf. Werkt dat goed op de vloer?
Bedankt voor je snelle reactie maar misschien was mijn verhaal niet helemaal duidelijk. Het gaat namelijk om een upgrade van de temperatuur van 18 naar 22c. Waar er standaard vanuit de bouw een garantie wordt gegeven dat de vloerverwarming de zolderkamers kan verwarmen tot 18c, wordt na de upgrade de garantie gegeven dat de ruimtes tot 22c te verwarmen zijn.wortelsoft schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:54:
[...]
Heb je ook vloerkoeling, dan zou ik het wel doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Nano2009 op 18-01-2022 13:53 ]
Als het alleen die paar graden meer is, is het niet zo heel nuttig dat is namelijk alleen bij strenge vorst belangrijk.Nano2009 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:53:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie maar misschien was mijn verhaal niet helemaal duidelijk. Het gaat namelijk om een upgrade van de temperatuur van 18 naar 22c. Waar er standaard vanuit de bouw een garantie wordt gegeven dat de vloerverwarming de zolderkamers kan verwarmen tot 18c, wordt na de upgrade de garantie gegeven dat de ruimtes tot 22c te verwarmen zijn.
Voor 1375 euro zou ik het gewoon doen, is een schappelijke prijs toch? Niks vervelender dan een kamer die je niet op temperatuur kan krijgen. Of dat nou maar een weekje per jaar is of niet. Die vloerverwarming ga je nooit meer aanpassen als ze er eenmaal ligt (of alleen tegen zeer hoge kosten).
Dat is een dure verzekering. Wat doen ze dan precies voor dat geld? Leggen ze de HOH afstand op 10/15 ipv 20/25?Nano2009 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:53:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie maar misschien was mijn verhaal niet helemaal duidelijk. Het gaat namelijk om een upgrade van de temperatuur van 18 naar 22c. Waar er standaard vanuit de bouw een garantie wordt gegeven dat de vloerverwarming de zolderkamers kan verwarmen tot 18c, wordt na de upgrade de garantie gegeven dat de ruimtes tot 22c te verwarmen zijn.
Puur de garantie is een beetje lucht verkopen. Ik denk dat het zonder enige vloerverwarming al op 18 graden blijft bij hele koude dagen.
Wij hebben trouwens de vloerverwarming nooit aan boven (met hr++ bouwjaar 2018), wellicht 1x per jaar als het erg koud is.
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 18-01-2022 15:15 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Onze woning is in februari opgeleverd, tot nu toe is het niet kouder dan 20 graden geweest. Op zolder hebben wij geen vloerverwarming maar een elektrisch kacheltje, deze heeft tot nu toe nog niet aangestaan.Greebs schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:10:
Voor 1375 euro zou ik het gewoon doen, is een schappelijke prijs toch? Niks vervelender dan een kamer die je niet op temperatuur kan krijgen. Of dat nou maar een weekje per jaar is of niet. Die vloerverwarming ga je nooit meer aanpassen als ze er eenmaal ligt (of alleen tegen zeer hoge kosten).
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Ik heb moeite met het vinden van geschikte raamdecoratie voor de verdiepingen. Wij krijgen op de verdiepingen verdiepingshoge kozijn. Slechts een klein raampje van het kozijn kan straks open. Heeft iemand ook te maken met dergelijke kozijnen? Zo ja, hoe hebben jullie het opgelost? Of heb je andere suggesties?
/f/image/arVdhMe2E8KiHbO9XXHyWSUK.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet zo ondertussen een keus gaan maken welke energie leverancier we nemen.
Probleem is alleen dat ik totaal geen idee heb wat ik verwacht te gaan gebruiken.
In ons vorige huis, wat ‘redelijk’ geïsoleerd was verbruikte we z’n 3000kWh maar dat was zonder warmtepomp en koken op gas.
Op internet lees je ook wel verhalen over 10.000kWh voor alleen de warmtepomp.
Ik zat zelf te denken het voorschot te baseren op een verbruik van 7000kWh. Is dat haalbaar?
Probleem is alleen dat ik totaal geen idee heb wat ik verwacht te gaan gebruiken.
In ons vorige huis, wat ‘redelijk’ geïsoleerd was verbruikte we z’n 3000kWh maar dat was zonder warmtepomp en koken op gas.
Ik zat zelf te denken het voorschot te baseren op een verbruik van 7000kWh. Is dat haalbaar?
Die kantelen natuurlijk naar binnen, waardoor je nergens its in de dag kan plaatsen. Dat probleem hebben we ook op sommige ramen.Cagdas schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:24:
Ik heb moeite met het vinden van geschikte raamdecoratie voor de verdiepingen. Wij krijgen op de verdiepingen verdiepingshoge kozijn. Slechts een klein raampje van het kozijn kan straks open. Heeft iemand ook te maken met dergelijke kozijnen? Zo ja, hoe hebben jullie het opgelost? Of heb je andere suggesties?[Afbeelding]
Het enige dat je overhoud zijn jaloezie, gordijnen, rolgordijnen of vouwgordijnen op de dag.
Wij hebben in december het opstook protocol gedraaid waarbij het binnen ruim 30-35c was (buiten tegen nul). Uiteraard geen andere normale huishoudelijke apparatuur of auto geladen (maar ook nog geen zonnepanelen). Zaten op nog geen 400kWh voor de gehele maand.Toppe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:24:
Dat geeft hoop. Laat z’n warmtepomp 4000kWh per jaar doen dan zit ik met 7000kWh dus aardig in de richting.Source90 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:38:
[...]
Wij hebben in december het opstook protocol gedraaid waarbij het binnen ruim 30-35c was (buiten tegen nul). Uiteraard geen andere normale huishoudelijke apparatuur of auto geladen (maar ook nog geen zonnepanelen). Zaten op nog geen 400kWh voor de gehele maand.
Voor onze tussenwoning stond in de bouwvergunning (origineel, dus zonder opties/uitbouw; opp: 142m2) een geschat energieverbruik van zo'n 7000kWh (niet-gebouwgebonden en gebouwgebonden verbruik samen). Met bodemwarmtepomp/balansventilatie, etc.Toppe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:24:
Misschien dat je dat kan extrapoleren naar je eigen situatie.
Heb je de EPC berekening wellicht opgevraagd? Dan zou je daar nog vanuit kunnen gaan.Toppe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:24:
Ja maar daar kan ik in elk geval niets in vinden.Homer-Simpson schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:57:
[...]
Heb je de EPC berekening wellicht opgevraagd? Dan zou je daar nog vanuit kunnen gaan.
Wij hebben het plafond gewoon standaard (korrel) gespoten laten opleveren en achteraf pleisterwerk op de wanden laten zetten en vervolgens wit laten spuiten in ons vorige nieuwe huis. Nu doen we weer hetzelfde.Thomas19903 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:08:
[ Voor 4% gewijzigd door Dutchylex op 18-01-2022 16:47 ]
Met het risico op scheurvorming?Dutchylex schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:45:
[...]
Wij hebben het plafond gewoon standaard gespoten laten opleveren en toen pleisterwerk erop laten zetten en toen wit laten spuiten in ons vorige nieuwe huis. Nu doen we weer hetzelfde.
Klopt. Gelukkige was dat bij ons na 3 jaar praktisch niet het geval. We nemen nu weer de gok en laten het desnoods over een paar jaar weer doen als het echt nodig is. Bij onze buren ging het ook gewoon goed.
Wij zitten sinds 1 september in het huis en zitten nu op totaal verbruik van 3800 kWh, met december als uitschieter (waren we nog een week op vakantie ook) met 1000 kWh:Toppe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:24:
:strip_exif()/f/image/j7WQdTv7ZfLU8cQ3ABstaqnA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie een duidelijke relatie met temperatuur tot nu toe
Situatie: 210m2 huis en 3 jonge kinderen
Ja, dat werkt inderdaad echt zo makkelijk. Ik heb ook het Watts Vision systeem en naderhand de centrale unit aangeschaft zodat ik alles kan zien en aansturen vanuit Home Assistant.kepler schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:53:
[...]
Wij hebben al een zone regeling per ruimte en dat is gedaan met Watts Vision.
Volgens de installateur kan onderstaand kastje erbij geplaatst worden, die dus dan alles centraal regelt. Dan wordt de master thermostaat dus vervangen door een normale.
https://www.watts-klimaat...hscreen-unit-wit-met-wifi
Geen idee of het echt zo makkelijk werkt, heb geen offerte oid liggen. Maar dat is wat ons is verteld.
Dat laatste had wat meer voeten in de aarde omdat er nog geen integratie voor was; maar hier heb ik wat op verzonnen, zie: https://community.home-as...em/114040/16?u=witterholt
Maar je kan het natuurlijk ook met de "eigen" Watts Vision app bedienen.
[ Voor 16% gewijzigd door witterholt op 18-01-2022 17:02 ]
Mooi, het enige is dat er wel een daikin thermostaat nog hangt beneden. Geen idee of dat uitmaakt.witterholt schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:56:
[...]
Ja, dat werkt inderdaad echt zo makkelijk. Ik heb ook het Watts Vision systeem en naderhand de centrale unit aangeschaft zodat ik alles kan zien en aansturen vanuit Home Assistant.
Dat laatste had wat meer voeten in de aarde omdat er nog geen integratie voor was; maar hier heb ik wat op verzonnen, zie: https://community.home-as...em/114040/16?u=witterholt
En integreren in home Assistant wil ik dan ook gaan doen, alleen nog niet heel veel over gevonden. Maar ik zie wel dat jij in dat topic actief bent
Edit: ow precies een edit terwijl ik aan het typen was.
[ Voor 3% gewijzigd door kepler op 18-01-2022 17:17 ]
Dat lijkt me niet zo gek. 😛kepler schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:53:
[...]
Ik zie een duidelijke relatie met temperatuur tot nu toe
Wij wonen sinds eind mei in ons nieuwe huis. Gisteren kregen we bericht van de energiemaatschappij dat we ons voorschotbedrag mogen verlagen naar 0 euro. Heel fijn! We wekken dus gemiddeld meer op dan we verbruiken (nu niet hoor).
De maand met het hoogste verbruik tot nu toe was december, met 614 kWh.
/f/image/a399ZUyzcDyeasiO3vQci8hu.png?f=fotoalbum_large)
Heb je echt de centrale touchscreen unit nodig om het aan te sturen via Home Assistant?witterholt schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:56:
[...]
Ja, dat werkt inderdaad echt zo makkelijk. Ik heb ook het Watts Vision systeem en naderhand de centrale unit aangeschaft zodat ik alles kan zien en aansturen vanuit Home Assistant.
Wij krijgen in elke kamer de volgende digitale thermostaat (ook in de huiskamer). Master-Master systeem met NIBE warmtepomp
https://www.watts-klimaat...lux-rf-868-mhz--bt-d03-rf
De centrale touchscreen unit is toch een kleine 300 euro, dus als die niet perse nodig is zou dat fijn zijn
@Stefan_NL ja, die heb je echt nodig want die fungeert als een gateway en maakt verbinding met je WiFi netwerk.
Iemand ervaring met elektrisch bediende duette? Ik zie Luxaflex, Zonnelux en Somfy-powered langskomen. Zelf nul ervaring mee en ben benieuwd of deze al ergens hangen bij iemand hier?
Wij hebben er twee in de keuken, in een hoek waar we amper bij kunnen. Ze zijn van Luxaflex. We kunnen ze bedienen met een app (Powerview). Je kunt ze ook programmeren met die app. Ze gaan dus eigenlijk altijd standaard helemaal dicht bij zonsondergang, en 's ochtends als we opstaan gaan ze op een bepaalde tijd weer open (afhankelijk van welke dag het is). Dat bevalt goed, we hebben er geen omkijken naar, alles gaat automatisch.Source90 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:53:
Iemand ervaring met elektrisch bediende duette? Ik zie Luxaflex, Zonnelux en Somfy-powered langskomen. Zelf nul ervaring mee en ben benieuwd of deze al ergens hangen bij iemand hier?
Ze garanderen inderdaad dat je bij -10c buiten de temperatuur naar minimaal 22c kunt brengen (als je wilt). Ik kan me alleen voorstellen dat dit werkt door een hogere dichtheid aan leidingen te hebben (kortere afstand ertussen). Ik zou het zeker doen.Nano2009 wrote on Tuesday 18 January 2022 @ 13:53: [...] Thanks for your quick response but maybe my story wasn't entirely clear. It is an upgrade of the temperature from 18 to 22c. Where a standard guarantee is given from the construction that the underfloor heating can heat the attic rooms to 18c, after the upgrade the guarantee is given that the rooms can be heated up to 22c.
Je zou je afvragen, oh ik zal buiten nooit -10c bereiken en 18c zou op die dagen prima zijn, maar het voordeel zou zijn dat door een hogere dichtheid aan leidingen te hebben, de kamer sneller opwarmt op een normale dag.
Ja hoor dat is te doen. Bij ons staat de warmtepomp sinds afgelopen februari aan. Thermostaat staat standaard op 21.5 graden. Tevens in de zomer de vloerkoeling aangehad. Tot op heden heeft de warmtepomp ongeveer 3200 kwh verbruikt.Toppe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:24:
Aangezien jullie de zelfde woning krijgen dan zit je redelijk hoog met 10000 kwh. Ga je ook nog zonnepanelen nemen?
Nee, geen panelen. Blijkbaar neemt de bouwer alles met ruime marge…lonehitman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:38:
[...]
Ja hoor dat is te doen. Bij ons staat de warmtepomp sinds afgelopen februari aan. Thermostaat staat standaard op 21.5 graden. Tevens in de zomer de vloerkoeling aangehad. Tot op heden heeft de warmtepomp ongeveer 3200 kwh verbruikt.
Aangezien jullie de zelfde woning krijgen dan zit je redelijk hoog met 10000 kwh. Ga je ook nog zonnepanelen nemen?
Heb me nu maar even aangemeld bij Essent en zodra het kan stap ik over naar CoolBlue energie!
Bij ons hebben we ook gekozen om een aanpassing te laten doen. Dit ook mede vanwege de vloerkoeling in de zomer en niet zozeer vanwege de verwarming.raduf schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:27:
[...]
Ze garanderen inderdaad dat je bij -10c buiten de temperatuur naar minimaal 22c kunt brengen (als je wilt). Ik kan me alleen voorstellen dat dit werkt door een hogere dichtheid aan leidingen te hebben (kortere afstand ertussen). Ik zou het zeker doen.
Je zou je afvragen, oh ik zal buiten nooit -10c bereiken en 18c zou op die dagen prima zijn, maar het voordeel zou zijn dat door een hogere dichtheid aan leidingen te hebben, de kamer sneller opwarmt op een normale dag.
Het upgraden van de vloerverwarming ontgaat mij een beetje. Wij betalen iets meer voor vloerverwarming op de tweede etage als meerprijs op geen verwarming. Het feit dat de warmtepomp ook kan koelen gaf wel de doorslag.
Voor de badkamer op de tweede verdieping hebben we nog geen voorzieningen vanuit de bouw. We willen het met name als optie voor later en moet eigenlijk nog iets regelen voor de afvoer want dat kan niet boven langs zoals de aanvoer. De ruwbouw opties zijn inmiddels wel gesloten dus hoop via de badkamer nog iets te regelen.
Voor de badkamer op de tweede verdieping hebben we nog geen voorzieningen vanuit de bouw. We willen het met name als optie voor later en moet eigenlijk nog iets regelen voor de afvoer want dat kan niet boven langs zoals de aanvoer. De ruwbouw opties zijn inmiddels wel gesloten dus hoop via de badkamer nog iets te regelen.
Zelf heb ik een nieuwbouwwoning oplevering februari 2021 (2-kapper). Ons verbruik in onze vorige woning was ook ongeveer 3.000 kWh. Nu kom ik qua verbruik tussen de 6.000 - 6.500 kWh (tot half februari). Wij zijn een gezin met drie tieners. Het verbruik valt mij erg mee.Toppe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:24:
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Dit gaat dus alleen maar over de zolderkamers? Niet over alle kamers in je huis? Wat zijn de plannen voor je zolderkamers?Nano2009 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:53:
[...]
BlaBlaBla
Het gaat inderdaad alleen om de tweede verdieping (exclusief de badkamer op deze verdieping, deze wordt wel standaard voorzien van een vloerverwarming die 22c haalt zoals het bouwbesluit voorschrijft). Maar gezien de vraag wat onze plannen zijn met de tweede verdieping, misschien goed om dan meteen de vragenlijst uit de OP door te lopen aangezien dat een goed beeld geeftStrider schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:18:
[...]
Dit gaat dus alleen maar over de zolderkamers? Niet over alle kamers in je huis? Wat zijn de plannen voor je zolderkamers?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Aangezien wij nog geen start bouw hebben gehad en dus nog niet onze buren hebben ontmoet, hoop ik dat er stiekem wat mensen uit het project hier mee lezen 😊 ik ben benieuwd.
[ Voor 3% gewijzigd door Nano2009 op 19-01-2022 12:08 ]
Gefelicteerd met de nieuwe woningNano2009 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:15:
[...]
Het gaat inderdaad alleen om de tweede verdieping (exclusief de badkamer op deze verdieping, deze wordt wel standaard voorzien van een vloerverwarming die 22c haalt zoals het bouwbesluit voorschrijft). Maar gezien de vraag wat onze plannen zijn met de tweede verdieping, misschien goed om dan meteen de vragenlijst uit de OP door te lopen aangezien dat een goed beeld geeft![]()
***members only***
Aangezien wij nog geen start bouw hebben gehad en dus nog niet onze buren hebben ontmoet, hoop ik dat er stiekem wat mensen uit het project hier mee lezen 😊 ik ben benieuwd.
Bewust geen doorgang naar de berging? Nu heb je een geisoleerde berging die je niet via binnen kunt bereiken?
T.a.v. de keuken. Kunnen die keukenkastjes aan het spoeldeel niet gelijk (allemaal 60cm?), lijkt nu 3x60 en 2x50 en je hebt er de ruimte voor om breder te gaan.
Vandaag eerste echte kijkdag bij ons huis in aanbouw. De muren staan en het dak zit erop, dus we kunnen een mooie eerste indruk krijgen. Volgende staat op ons lijstje om te checken waar nodig. Zijn er nog andere dingen die goed zijn om te checken?
- Checken afgesproken meerwerk (uitbouw woning + garage), verplaatsing badkamer
- Checken elektra en water / afvoer aansluitingen in keuken conform aangeleverde tekening (keukenbedrijf komt inmeten, dus die zal ook even kijken)
- Checken algemene dingen zoals gebruikte stenen / materialen / niveau van de bouw.
Andere dingen die ik vergeet?
Ik zal ook wat foto's plaatsen vanavond voor wie het interessant vindt.
- Checken afgesproken meerwerk (uitbouw woning + garage), verplaatsing badkamer
- Checken elektra en water / afvoer aansluitingen in keuken conform aangeleverde tekening (keukenbedrijf komt inmeten, dus die zal ook even kijken)
- Checken algemene dingen zoals gebruikte stenen / materialen / niveau van de bouw.
Andere dingen die ik vergeet?
Ik zal ook wat foto's plaatsen vanavond voor wie het interessant vindt.
Bedankt! Wij hebben wel getwijfeld over de doorgang naar de geïsoleerde berging maar indien wij dit wouden realiseren, dan zou de garage beter geïsoleerd én verwarmd moeten worden. Dit had consequenties voor de openslaande deuren in de garage (niet mogelijk) en de portemonnee waardoor wij hebben besloten dit niet te doen. De hoge kasten in de keuken hebben een grote vriezer en een grote koelkast waardoor ik niet in de kou naar de garage hoef voor de bierkoelkastSquareOne schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:20:
[...]
Gefelicteerd met de nieuwe woning![]()
Bewust geen doorgang naar de berging? Nu heb je een geisoleerde berging die je niet via binnen kunt bereiken?
T.a.v. de keuken. Kunnen die keukenkastjes aan het spoeldeel niet gelijk (allemaal 60cm?), lijkt nu 3x60 en 2x50 en je hebt er de ruimte voor om breder te gaan.
Wat betreft de kastjes; wij wouden het spoelgedeelte en het eiland graag in een lengte van 2,7m om de ruimte goed te benutten. Deze lengte is mogelijk met 3x90 kasten met deurtjes van 45cm per kast maar dan loop je tegen het probleem aan dat de vaatwasser 60cm is. Om deze reden gekozen voor 3x 60cm in het midden en 2x45 cm aan de buitenkant. De deurtjes in het eiland zijn allemaal 45cm.
Als het maar een bewuste keuze is. Ik krijg hier OCD trekjes vanNano2009 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:56:
[...]
Bedankt! Wij hebben wel getwijfeld over de doorgang naar de geïsoleerde berging maar indien wij dit wouden realiseren, dan zou de garage beter geïsoleerd én verwarmd moeten worden. Dit had consequenties voor de openslaande deuren in de garage (niet mogelijk) en de portemonnee waardoor wij hebben besloten dit niet te doen. De hoge kasten in de keuken hebben een grote vriezer en een grote koelkast waardoor ik niet in de kou naar de garage hoef voor de bierkoelkast![]()
Wat betreft de kastjes; wij wouden het spoelgedeelte en het eiland graag in een lengte van 2,7m om de ruimte goed te benutten. Deze lengte is mogelijk met 3x90 kasten met deurtjes van 45cm per kast maar dan loop je tegen het probleem aan dat de vaatwasser 60cm is. Om deze reden gekozen voor 3x 60cm in het midden en 2x45 cm aan de buitenkant. De deurtjes in het eiland zijn allemaal 45cm.
Hoe werk je een deuk weg in een muur met renovlies? We hebben tijdens het verhuizen van spullen wat deuken in de muur gekregen. Het renovlies is niet gescheurd, maar er zit wel een deuk in op een paar plekken. Wat kan ik het beste doen om dit weer glad te maken? Een gestucte muur kun je volgens mij makkelijk opvullen maar hoe werkt het als er renovlies behang voor de deuk zit?
Ik heb zo'n tube gatenvuller gebruikt, met plamuurmes afgestreken en vervolgens met dezelfde kleur als de muur overheen geschilderd. Dan zie je er niet zoveel van. Bij grotere gaten blijf je het wel zien denk ik.MemeMaster schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:07:
Hoe werk je een deuk weg in een muur met renovlies? We hebben tijdens het verhuizen van spullen wat deuken in de muur gekregen. Het renovlies is niet gescheurd, maar er zit wel een deuk in op een paar plekken. Wat kan ik het beste doen om dit weer glad te maken? Een gestucte muur kun je volgens mij makkelijk opvullen maar hoe werkt het als er renovlies behang voor de deuk zit?
Edit: heb de opgevulde gaten nog eens opgezocht en ik kan ze eigenlijk nauwelijks terugvinden. Bovenstaande werkt bij mij vrij goed dus.
[ Voor 8% gewijzigd door MarcoC op 19-01-2022 11:20 ]
mooi project!Nano2009 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:15:
[...]
Het gaat inderdaad alleen om de tweede verdieping (exclusief de badkamer op deze verdieping, deze wordt wel standaard voorzien van een vloerverwarming die 22c haalt zoals het bouwbesluit voorschrijft). Maar gezien de vraag wat onze plannen zijn met de tweede verdieping, misschien goed om dan meteen de vragenlijst uit de OP door te lopen aangezien dat een goed beeld geeft![]()
***members only***
Korte opmerking over de houten vloer. Wij hebben 3 jonge kinderen, en wel voor hout gekozen. Hadden we ook in ons vorige huis. Het is inderdaad iets kwetsbaarder en zeker de eerste beschadigingen doen pijn, maar daarna gaat het 'leven' en valt het minder op. Als het echt erg wordt gooi je de schuurmachine eroverheen en het meeste is weer weg.
Wij vinden het mooier en warmer dan pvc/laminaat, dus heel bewust gekozen voor hout. Ondanks de nadelen. We krijgen ook de meeste complimenten over onze vloer
bedankt voor de tip. Ik twijfelde omdat ik niet wist of zo'n gatenvuller wel goed hecht aan renovlies.MarcoC schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:11:
[...]
Ik heb zo'n tube gatenvuller gebruikt, met plamuurmes afgestreken en vervolgens met dezelfde kleur als de muur overheen geschilderd. Dan zie je er niet zoveel van. Bij grotere gaten blijf je het wel zien denk ik.
Edit: heb de opgevulde gaten nog eens opgezocht en ik kan ze eigenlijk nauwelijks terugvinden. Bovenstaande werkt bij mij vrij goed dus.
Haha ik hoop dat die OCD trekjes ons bespaart gaan blijvenSquareOne schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:00:
[...]
Als het maar een bewuste keuze is. Ik krijg hier OCD trekjes van. Kan het eiland niet maar 3 meter?
Bedankt voor de tip, dit maakt me dan toch weer erg aan het twijfelen.. hebben jullie deze vloer ook in de keuken liggen?kepler schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:46:
[...]
mooi project!
Korte opmerking over de houten vloer. Wij hebben 3 jonge kinderen, en wel voor hout gekozen. Hadden we ook in ons vorige huis. Het is inderdaad iets kwetsbaarder en zeker de eerste beschadigingen doen pijn, maar daarna gaat het 'leven' en valt het minder op. Als het echt erg wordt gooi je de schuurmachine eroverheen en het meeste is weer weg.
Wij vinden het mooier en warmer dan pvc/laminaat, dus heel bewust gekozen voor hout. Ondanks de nadelen. We krijgen ook de meeste complimenten over onze vloer(kan ook iets zeggen over de rest van de inrichting
)
[ Voor 42% gewijzigd door Nano2009 op 19-01-2022 12:48 ]
Yup, er lag 6 jaar een houten vloer in de keuken in het oude huis. Je zag uiteraard gebruikssporen en slijtage waar veel gelopen werd, maar het was zeker nog acceptabel. Het was ook nog een donkere vloer, waar slijtage sneller opvalt.Nano2009 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:10:
[...]
[...]
Bedankt voor de tip, dit maakt me dan toch weer erg aan het twijfelen.. hebben jullie deze vloer ook in de keuken liggen?
We hebben nu een lichte kleur, dus dat zou minder moeten opvallen.
Gewoon als er iets gemorst wordt gelijk opruimen. Gevaarlijkste zijn bv planten potten die na een paar dagen blijken te lekken...
Ik heb een houten vloer gehad.
Lekkende verwarming gehad toen we op vakantie waren. Grote vlekken erin die niet meer weg te krijgen waren.
In de keuken lelijke slijtplekken die niet meer goed te krijgen waren.
Druppels water die je niet meteen wegneemt.
Krassen en butsen.
Hout is zeker mooi, maar helemaal niet handig.
Lekkende verwarming gehad toen we op vakantie waren. Grote vlekken erin die niet meer weg te krijgen waren.
Krassen en butsen.
Zou met een houten vloer wel opletten vwb je vloerverwarming (aanname dat je vloerverwarming hebt). Houten vloer wordt in principe afgeraden omdat het de warmte niet goed doorlaat en je daardoor dur harder moet gaan stoken.Nano2009 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:10:
[...]
Bedankt voor de tip, dit maakt me dan toch weer erg aan het twijfelen.. hebben jullie deze vloer ook in de keuken liggen?
en ik zou toch nog eens nadenken over die deur tussen garage en keuken. Ik denk dat in de toekomst namelijk iedereen in de garage binnen gaat komen omdat daar de fietsen geplaatst worden en dan is die doorloop naar de keuken ideaal. Ik heb aardig wat tweekappers bestaande bouw gezien voordat we uiteindelijk ingeloot worden voor nieuwbouw, en ik kan eigenlijk geen enkel huis bedenken die niet een doorgang had tussen keuken en garage (of garage omgebouwd had naar woonruimte, en op die manier dus ook een doorgang hadden gerealiseerd)
Als aanvulling, laat een afvoer plaatsen inclusief koud/warm water toevoer in je berging!Blik1984 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:33:
[...]
Zou met een houten vloer wel opletten vwb je vloerverwarming (aanname dat je vloerverwarming hebt). Houten vloer wordt in principe afgeraden omdat het de warmte niet goed doorlaat en je daardoor dur harder moet gaan stoken.
en ik zou toch nog eens nadenken over die deur tussen garage en keuken. Ik denk dat in de toekomst namelijk iedereen in de garage binnen gaat komen omdat daar de fietsen geplaatst worden en dan is die doorloop naar de keuken ideaal. Ik heb aardig wat tweekappers bestaande bouw gezien voordat we uiteindelijk ingeloot worden voor nieuwbouw, en ik kan eigenlijk geen enkel huis bedenken die niet een doorgang had tussen keuken en garage (of garage omgebouwd had naar woonruimte, en op die manier dus ook een doorgang hadden gerealiseerd)
Yes, steigers zijn afgebroken, HWA allemaal aangesloten en de kapotte ruiten zijn vervangen. Wat een feestje!
Members only:
Inloggen
Hoe staat het met de bakstenen? Is de kleur een beetje bijgetrokken inmiddels, of is er nog steeds zo'n groot verschil met de buren?Toppe schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:47:
Yes, steigers zijn afgebroken, HWA allemaal aangesloten en de kapotte ruiten zijn vervangen. Wat een feestje!
***members only***
En evt ook een radiator zodat je de optie hebt om bij te verwarmen als je wat gaat klussen in de garage (en wij hebben ook een radiator gekozen om natte jassen en schoenen te kunnen laten drogen)Toppe schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:40:
[...]
Als aanvulling, laat een afvoer plaatsen inclusief koud/warm water toevoer in je berging!
Wordt eens tijd voor een post waarin alle bruikbare tips bij elkaar komenBlik1984 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:49:
[...]
En evt ook een radiator zodat je de optie hebt om bij te verwarmen als je wat gaat klussen in de garage (en wij hebben ook een radiator gekozen om natte jassen en schoenen te kunnen laten drogen)
Overigens krijgen wij zelfs vloerverwarming in de garage
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 19-01-2022 14:04 ]
Dat eerste valt toch gewoon onder je verzekering?Rzaan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:03:
Ik heb een houten vloer gehad.
Krassen en butsen.
Wat betreft water wegnemen, onze ervaring is dat je het wel een dagje kan laten liggen. Langer kan inderdaad voor problemen zorgen.
Krassen en butsen klopt inderdaad.
En wat betreft vloerverwarming, qua comfort nooit iets gemerkt zowel met stadsverwarming (hoge temp) en nu warmtepomp (lage temp). Misschien qua kosten wel, maar moeilijk vergelijken dus we weten niet wat we eventueel meer betalen voor onze houten vloer.
@Nano2009, ik zou die deur tussen berging en woning ook zeker nog een keer overwegen.
Bij ons was het zelfs een eis dat die deur er kwam.
Werken beide op fietsafstand en ook met de kinderen is de berging de standaard in- en uitgang. Het scheelt een enorme bende in de hal van vieze laarsen, jassen etc en ook gewoon heerlijk om je fiets weg te zetten en zo door te lopen het huis is.
Bijkomend voordeel vond ik afgelopen zomer ook dat het een ideale looprichting is naar de tuin (via de achterdeur van de berging. Scheelt vooral heel veel vliegen in de keuken.
En zoals @Blik1984 ook al aangaf hou je de mogelijkheid open om er later nog een keer een extra kamer van te maken. Paar mensen hier in de straat die er een speelkamer of thuiskantoor van gemaakt hebben.
Bij ons was het zelfs een eis dat die deur er kwam.
Werken beide op fietsafstand en ook met de kinderen is de berging de standaard in- en uitgang. Het scheelt een enorme bende in de hal van vieze laarsen, jassen etc en ook gewoon heerlijk om je fiets weg te zetten en zo door te lopen het huis is.
Bijkomend voordeel vond ik afgelopen zomer ook dat het een ideale looprichting is naar de tuin (via de achterdeur van de berging. Scheelt vooral heel veel vliegen in de keuken.
En zoals @Blik1984 ook al aangaf hou je de mogelijkheid open om er later nog een keer een extra kamer van te maken. Paar mensen hier in de straat die er een speelkamer of thuiskantoor van gemaakt hebben.
Pff, dat is dan toch wel weer echt een nadeel van een warmtepomp. Wij hebben overmorgen precies een jaar de sleutel en wonen hier nu 10 maanden. Als ik het verbruik even extrapoleer naar Maart, dan kom ik op 3000 kWh uit voor onze 200 m2 tweekapper op het warmtenet met 5-pits kookplaat, 2 ovens (die veel gebruikt worden, 300L vriezer en grootste maat koelkast.Toppe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:24:
Ook mijn thuiswerkplek met verbruikt stiekem best veel, want heb 24/7 wat testapparatuur (PLCs) draaien.
Dat is het totale verbruik waarvan we sinds eind juli een deel zelf opgewekt hebben met zonnepanelen.
SquareOne schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:49:
[...]
Hoe staat het met de bakstenen? Is de kleur een beetje bijgetrokken inmiddels, of is er nog steeds zo'n groot verschil met de buren?
Members only:
Inloggen
Info waar we wat mee kunnen.Farmerwood schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:00:
[...]
Pff, dat is dan toch wel weer echt een nadeel van een warmtepomp. Wij hebben overmorgen precies een jaar de sleutel en wonen hier nu 10 maanden. Als ik het verbruik even extrapoleer naar Maart, dan kom ik op 3000 kWh uit voor onze 200 m2 tweekapper op het warmtenet met 5-pits kookplaat, 2 ovens (die veel gebruikt worden, 300L vriezer en grootste maat koelkast.
Ook mijn thuiswerkplek met verbruikt stiekem best veel, want heb 24/7 wat testapparatuur (PLCs) draaien.
Dat is het totale verbruik waarvan we sinds eind juli een deel zelf opgewekt hebben met zonnepanelen.
Hoe staat het met je ventilatie? Al tijdje niets meer over gelezen?
en dan komt daar de kosten van het warmtenet nog bovenop, ben benieuwd of je nog steeds jaloers bentFarmerwood schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:00:
[...]
Pff, dat is dan toch wel weer echt een nadeel van een warmtepomp. Wij hebben overmorgen precies een jaar de sleutel en wonen hier nu 10 maanden. Als ik het verbruik even extrapoleer naar Maart, dan kom ik op 3000 kWh uit voor onze 200 m2 tweekapper op het warmtenet met 5-pits kookplaat, 2 ovens (die veel gebruikt worden, 300L vriezer en grootste maat koelkast.
Toppe schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:03:
[...]
Hoe staat het met je ventilatie? Al tijdje niets meer over gelezen?
Members only:
Inloggen
Wat. Een. Drama. Ben benieuwd
Ik weet niet wat ze in jouw project adviseren maar da's volgens mij echt overdreven. Warmte gaat niet verloren, een houten vloer is misschien wat trager dan tegels maar verwarmt prima. En de andere kant op voelt die houten vloer bij lagere temperaturen een heel stuk comfortabeler dan tegels.Blik1984 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:33:
[...]
Zou met een houten vloer wel opletten vwb je vloerverwarming (aanname dat je vloerverwarming hebt). Houten vloer wordt in principe afgeraden omdat het de warmte niet goed doorlaat en je daardoor dur harder moet gaan stoken.
Je moet uiteraard wel, net als met iedere andere vloerbekleding, rekening houden met de maximale geadviseerde isolatiewaarde daarvan. Dus massieve planken van 3cm dik zijn inderdaad niet zo handig.
Wij hebben 3 etages hout op vloerverwarming. Geen enkel probleem. We stoken eigenlijk alleen de BG, en daar ligt eiken visgraat op een onderlaag van spaanplaat broodjes die ook netjes binnen de adviezen in ons project viel. Nou hadden wij best een flinke stookrekening maar de torenhoge warmterekening het eerste jaar kwam door het opstookprotocol en user error (open laten staan van alle ventilatieroosters in de winter (vrijstaand huis). Eindafrekening vorig jaar ging het termijnbedrag dus gelukkig met een derde omlaag (wat er vorige week weer bij gekomen is wegens de nieuwe warmtetrarieven
Wat betreft slijtage en vlekken is hout natuurlijk wel een product dat meer leeft dan tegels, pvc of keramiek. Als je hout wilt vind je dat niet erg lijkt me. Dus ja, een krasje of een deuk hoort erbij maar vlekken hebben wij alleen van de schilders gehad. Nou hebben wij wel redelijk donkere, verouderde, rustieke vloeren (en ook nog dubbel gerookt in de woonkeuken) dus dan valt een vlek of kras sowieso nauwelijks op. Als je een nieuwe strakke plank in een lichte kleur wilt kan ik begrijpen dat ervaringen heel anders kunnen zijn
Die vallen me tot nu toe nog mee eigenlijk. Al was ik wel van het ergste uit gegaan.Blik1984 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:07:
[...]
en dan komt daar de kosten van het warmtenet nog bovenop, ben benieuwd of je nog steeds jaloers bent
Vattenfall toont zich zelfs nog vrij netjes met de nieuwe tarieven gezien de mogelijkheden die ze hebben.
Maximale tarief van de ACM was in 2021 25.51 euro per GJ en Vattenfall vroeg precies dat bedrag.
Voor 2022 is de max door de ACM op 53.95 euro per GJ gezet en Vattenfall vraagt 39.41 euro.
Net de afrekening gehad van het eerste jaar. Precies 40 GJ verbruikt. (In ons vorige huis nooit meer dan 20GJ gebruikt... 130 vs 200 m2)
We gaan nog even rekenen of de aanschaf van airco uit kan met een redelijke terugverdientermijn (+ de koeling) en dan daarmee deels verwarmen.
Vergis je alleen niet dat je precies de koude maand van februari gemist hebt. Dat scheelt nog wel wat. Maar o.b.v. de nieuwe tarieven kom je dus uit op 1600 verbruik + ongeveer 600 vaste kosten = 2200 voor je warmtenet. En dan komt de elektra er nog bovenop.Farmerwood schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:28:
[...]
Die vallen me tot nu toe nog mee eigenlijk. Al was ik wel van het ergste uit gegaan.
Vattenfall toont zich zelfs nog vrij netjes met de nieuwe tarieven gezien de mogelijkheden die ze hebben.
Maximale tarief van de ACM was in 2021 25.51 euro per GJ en Vattenfall vroeg precies dat bedrag.
Voor 2022 is de max door de ACM op 53.95 euro per GJ gezet en Vattenfall vraagt 39.41 euro.
Net de afrekening gehad van het eerste jaar. Precies 40 GJ verbruikt. (In ons vorige huis nooit meer dan 20GJ gebruikt... 130 vs 200 m2)
We gaan nog even rekenen of de aanschaf van airco uit kan met een redelijke terugverdientermijn (+ de koeling) en dan daarmee deels verwarmen.
Maar eens dat het meevalt dat ze niet maximaal naar de 54 euro gaan (mooie verdubbeling overigens, op iets dat totaal niet te relateren valt aan gas)
[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 19-01-2022 14:32 ]
Ja, je hebt gelijk. Bij ons project raden ze het af omdat de meeste houten vloeren niet voldoen aan de juiste isolatiewaarde. Is waarschijnlijk ook om zichzelf een beetje in te dekken, want het staat ook expliciet genoemd in de TO. Waarschijnlijk door schade en schande wijs gewordenJheroun schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:26:
[...]
Ik weet niet wat ze in jouw project adviseren maar da's volgens mij echt overdreven. Warmte gaat niet verloren, een houten vloer is misschien wat trager dan tegels maar verwarmt prima. En de andere kant op voelt die houten vloer bij lagere temperaturen een heel stuk comfortabeler dan tegels.
Je moet uiteraard wel, net als met iedere andere vloerbekleding, rekening houden met de maximale geadviseerde isolatiewaarde daarvan. Dus massieve planken van 3cm dik zijn inderdaad niet zo handig.
Wij hebben 3 etages hout op vloerverwarming. Geen enkel probleem. We stoken eigenlijk alleen de BG, en daar ligt eiken visgraat op een onderlaag van spaanplaat broodjes die ook netjes binnen de adviezen in ons project viel. Nou hadden wij best een flinke stookrekening maar de torenhoge warmterekening het eerste jaar kwam door het opstookprotocol en user error (open laten staan van alle ventilatieroosters in de winter (vrijstaand huis). Eindafrekening vorig jaar ging het termijnbedrag dus gelukkig met een derde omlaag (wat er vorige week weer bij gekomen is wegens de nieuwe warmtetrarieven)
Wat betreft slijtage en vlekken is hout natuurlijk wel een product dat meer leeft dan tegels, pvc of keramiek. Als je hout wilt vind je dat niet erg lijkt me. Dus ja, een krasje of een deuk hoort erbij maar vlekken hebben wij alleen van de schilders gehad. Nou hebben wij wel redelijk donkere, verouderde, rustieke vloeren (en ook nog dubbel gerookt in de woonkeuken) dus dan valt een vlek of kras sowieso nauwelijks op. Als je een nieuwe strakke plank in een lichte kleur wilt kan ik begrijpen dat ervaringen heel anders kunnen zijnKinderen zullen ook niet helpen
In februari heeft vorig jaar het opstookprotocol gedraaid. Die maand zal dit jaar dus eerder goedkoper worden, want ik hoef geen sauna in huis.Blik1984 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:31:
[...]
Vergis je alleen niet dat je precies de koude maand van februari gemist hebt. Dat scheelt nog wel wat. Maar o.b.v. de nieuwe tarieven kom je dus uit op 1600 verbruik + ongeveer 600 vaste kosten = 2200 voor je warmtenet. En dan komt de elektra er nog bovenop.
Elektra krijg ik geld op terug, want heb inmiddels voor +/- 5000 kWh aan zonnepanelen op het dak liggen met 3000 kWh eigen verbruik. Mede daarom overwegen we ook die airo voor zowel verwarmen als koelen.
Fijn van februari, dat scheelt zeker.Farmerwood schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:33:
[...]
In februari heeft vorig jaar het opstookprotocol gedraaid. Die maand zal dit jaar dus eerder goedkoper worden, want ik hoef geen sauna in huis.![]()
Elektra krijg ik geld op terug, want heb inmiddels voor +/- 500- kWh aan zonnepanelen op het dak liggen met 3000 kWh eigen verbruik. Mede daarom overwegen we ook die airo voor zowel verwarmen als koelen.
Voor 2.200 per jaar kun je ook een hele mooie warmtepomp laten draaien die koeling direct mee kan nemen en de overtollige KWH kan inzetten. Dat is met de huidige elektriciteitstarieven, maar helemaal als de tarieven weer wat zakken naar "normale" waardes. Dan is die 10.000 Kwh opeens niet meer zo ernstig.
Alleen de begane grond heeft vloerverwarming, dus voor koeling in de slaapkamers en werkkamer op zolder zou ik alsnog airco moeten installeren.Blik1984 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:36:
[...]
Voor 2.200 per jaar kun je ook een hele mooie warmtepomp laten draaien die koeling direct mee kan nemen en de overtollige KWH kan inzetten. Dat is met de huidige elektriciteitstarieven, maar helemaal als de tarieven weer wat zakken naar "normale" waardes. Dan is die 10.000 Kwh opeens niet meer zo ernstig.
Vloerverwarming op de eerste verdieping nog overwogen, maar op zolder wilde de aannemer sowieso niet doen.
Heb al wel zitten kijken naar een Elga Ace van Remeha die hybride met het warmtenet kan draaien en qua aanschaf rond 3k komt, maar dan zit ik nog steeds met de koeling.
Ik heb slechts een fabrikant gevonden die echt hout, lamelparket, kan leveren die voldoet aan de eisen mbt warmteweerstand; Bauwerk. Dat is helaas wel een van de duurste opties.Blik1984 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Ja, je hebt gelijk. Bij ons project raden ze het af omdat de meeste houten vloeren niet voldoen aan de juiste isolatiewaarde. Is waarschijnlijk ook om zichzelf een beetje in te dekken, want het staat ook expliciet genoemd in de TO. Waarschijnlijk door schade en schande wijs geworden
Sorry, ik ga er soms iets te makkelijk vanuit dat iedereen vloerverwarming door het hele huis heeft zitten wat natuurlijk niet waar is.Farmerwood schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:44:
[...]
Alleen de begane grond heeft vloerverwarming, dus voor koeling in de slaapkamers en werkkamer op zolder zou ik alsnog airco moeten installeren.
Vloerverwarming op de eerste verdieping nog overwogen, maar op zolder wilde de aannemer sowieso niet doen.
Heb al wel zitten kijken naar een Elga Ace van Remeha die hybride met het warmtenet kan draaien en qua aanschaf rond 3k komt, maar dan zit ik nog steeds met de koeling.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.