Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25
Wat voor ervaring hebben jullie met CAT6-kabels die door de aannemer worden gelegd. Ik kreeg de (gratis) optie op coax te vervangen voor CAT6-UTP. Gooien ze dan het goedkoopste van het goedkoopste erin? Indien ja, is het dan slim om deze bij voorbaat al te vervangen?

Ik moet zelf nog 3 extra loze leidingen voorzien van UTP.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
Beste tweakers,

Hier zijn we druk bezig met het bepalen van alle aanvullende installaties. Ik heb daarbij wat advies nodig:

We weten al wel waar we de televisie en bank in de woonkamer willen zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDnu4P23PvnE-zZ66ePuXOJ8nPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9j7ztpeyW6jlEtU65vNtm6a.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil zoveel mogelijk alle kabels uit het zicht houden. In onze huidige (jaren 70) woning hebben we de router en alle devices in de tv meubel gepropt (Router, NAS, Nintendo Switch, Hubje, Raspberry pi, Nvidia Shield) en staat de tv daarop. Dat komt grotendeels doordat de telefonie aansluiting daar nu ook zit, en ik zo weinig mogelijk kabels door de woonkamer wou trekken. Bovendien gaat m'n voorkeur uit naar zoveel mogelijk bekabeld aansluiten, omdat me toch wat stabieler lijkt (maar wellicht ben ik gewoon ouderwets).

Grote voorkeur in de nieuwbouwwoning is om de tv aan de muur te hangen, of wellicht weg te werken in een Cinewall.

Zoals je in de bijlage ziet, zit de CAI/T/D aansluiting nu aan de overkant/achter de bank. Wat zou wijsheid zijn? Deze punten verplaatsen naar de overkant (waar de tv komt ongeveer) en daar weer al m'n devices hangen? Verplaatsing van één enkele aansluiting kost me 135 euro. Dus 135+135 in dit geval.

Of juist deze punten lekker laten staan, en proberen om de netwerkdevices (router/nas/raspberry pi/..) in de meterkast te plaatsen (is dat in nieuwbouwwoningen tegenwoordig standaard mogelijk?) en dan een extra loze leiding laten plaatsen bij de overkant (kosten 180). Dan hoef ik slechts de devices die een HDMI kabel nodig hebben naar de tv, of om andere redenen direct bij de tv moeten zijn, bij de tv te plaatsen.

Of juist alles lekker laten voor wat het is en zoveel mogelijk draadloos gaan doen? Ik hoor graag jullie advies..

[ Voor 16% gewijzigd door Batata007 op 12-01-2022 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:44
Batata007 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:57:
Beste tweakers,

Hier zijn we druk bezig met het bepalen van alle aanvullende installaties. Ik heb daarbij wat advies nodig:

We weten al wel waar we de televisie en bank in de woonkamer willen zetten:
[Afbeelding]

Ik wil zoveel mogelijk alle kabels uit het zicht houden. In onze huidige (jaren 70) woning hebben we de router en alle devices in de tv meubel gepropt (Router, NAS, Nintendo Switch, Hubje, Raspberry pi, Nvidia Shield) en staat de tv daarop. Dat komt grotendeels doordat de telefonie aansluiting daar nu ook zit, en ik zo weinig mogelijk kabels door de woonkamer wou trekken. Bovendien gaat m'n voorkeur uit naar zoveel mogelijk bekabeld aansluiten, omdat me toch wat stabieler lijkt (maar wellicht ben ik gewoon ouderwets).

Grote voorkeur in de nieuwbouwwoning is om de tv aan de muur te hangen, of wellicht weg te werken in een Cinewall.

Zoals je in de bijlage ziet, zit de CAI/T/D aansluiting nu aan de overkant/achter de bank. Wat zou wijsheid zijn? Deze punten verplaatsen naar de overkant (waar de tv komt ongeveer) en daar weer al m'n devices hangen? Verplaatsing van één enkele aansluiting kost me 135 euro. Dus 135+135 in dit geval.

Of juist deze punten lekker laten staan, en proberen om de netwerkdevices (router/nas/raspberry pi/..) in de meterkast te plaatsen (is dat in nieuwbouwwoningen tegenwoordig standaard mogelijk?) en dan een extra loze leiding laten plaatsen bij de overkant (kosten 180). Dan hoef ik slechts de devices die een HDMI kabel nodig hebben naar de tv, of om andere redenen direct bij de tv moeten zijn, bij de tv te plaatsen.

Of juist alles lekker laten voor wat het is en zoveel mogelijk draadloos gaan doen? Ik hoor graag jullie advies..
toon volledige bericht
Wat dacht je van twee loze leidingen op de tv muur en de huidige aansluitingen lekker laten zitten het geeft je flexibiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
In het verlengde van de vraag hierboven, ook direct jullie advies gewenst voor de 2e verdieping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwtXen90aPaFtDl01vSIm5onq-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBxnx9odv1VBgsIRxJkn71H7.jpg?f=fotoalbum_large

De onbenoemde ruimte zou ik graag tot werkkamer willen maken, met wellicht nog een tv + gameconsole oid.
In die kamer zit nu geen loze leiding, en volgens de aannemer kan dat ook niet omdat "naar de 2e verdieping worden alleen volledig bedrade aansluitingen aangeboden, omdat loze leidingen naar de 2e verdieping achteraf niet of nauwelijks bedraad kunnen worden." Wat vreemd aangezien er in de kamer daarnaast gewoon een loze leiding zit. Maar goed.
Ik kan er wel een extra Data (Cat 6) aansluiting laten plaatsen. Kosten: 365 euro.

Ik ben sowieso van plan om op die verdieping een wifi accession point te plaatsen. Zou het slim zijn om:

- Wel die extra aansluiting te plaatsen, daarachter dan direct een Wifi accession point + hub voor al m'n bedrade devices.
Of
- Zelf UTP kabel trekken door de loze leiding in slaapkamer 4, daar wifi accession point neerzetten, en de 365 besparen om te investeren in een goed wifi accession point om m'n devices in de "werkkamer" draadloos te verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
funk-e schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:24:
Wat voor ervaring hebben jullie met CAT6-kabels die door de aannemer worden gelegd. Ik kreeg de (gratis) optie op coax te vervangen voor CAT6-UTP. Gooien ze dan het goedkoopste van het goedkoopste erin? Indien ja, is het dan slim om deze bij voorbaat al te vervangen?

Niemand kan voorspellen wat jouw aannemer er in doet maar je mag toch wel verwachten dat een installateur degelijke kabel gebruikt. Als je geen coax nodig hebt zou ik ze lekker laten vervangen voor cat6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:54

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
funk-e schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:24:

Stel de vraag bij de installateur welke ze gebruiken?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DogPatch06
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-05 08:59
Inmiddels is mijn woning een kleine maand opgeleverd en gaat het klussen hard door. Ik ben mij nu ook aan het oriënteren op raambekleding en ik vroeg mij af hoe jullie ramen hebben voorzien van raambekleding waarbij in een kozijn zowel een vast raam als een draai/kiep raap zit?

Ik zou kunnen overwegen om jaloezieën op de dag te monteren, dan kan het raam in elk geval kiepen, maar dan ben je de vensterbank wel kwijt. Een andere optie is om de jaloezie op te delen in twee delen waarbij ze beide in de dag zitten, alleen vraag ik mij af of dat wel mooi is, en of je niet een heel klein verschil is hoogte gaat zien van de jaloezieën.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32BPTCBYMmG-aKFYn8VX47ArcSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRYxt91Pt7RKBDf6X0i6YxeM.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput 3.7 kWp op ZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
siemenz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:15:
[...]

Ik zie idd dat je woning al geverfd en behangen wordt opgeleverd.. wij houden wel rekening met nog 2 maanden klussen. De vloerenman doet er a een goede week over namelijk.
Ga je nog een grote verbouwing in je nieuwe huis doen dan? Wij gaan voor de 4e keer verhuizen (in 15 jaar) en alle keren binnen 4 weken verhuisd. Dus muren stucen+spuiten (laten doen), vloeren (zelf leggen), zolder kamers (zelf bouwen) en dan de kleine dingen zoals elektra, netwerk, lampen ophangen etc. Keuken en badkamer zijn al geplaatst en tuin wordt vanaf dag 1 gedaan door hovenier. Ik heb wel 2 weken vrij genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
DogPatch06 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:42:
Inmiddels is mijn woning een kleine maand opgeleverd en gaat het klussen hard door. Ik ben mij nu ook aan het oriënteren op raambekleding en ik vroeg mij af hoe jullie ramen hebben voorzien van raambekleding waarbij in een kozijn zowel een vast raam als een draai/kiep raap zit?

Ik zou kunnen overwegen om jaloezieën op de dag te monteren, dan kan het raam in elk geval kiepen, maar dan ben je de vensterbank wel kwijt. Een andere optie is om de jaloezie op te delen in twee delen waarbij ze beide in de dag zitten, alleen vraag ik mij af of dat wel mooi is, en of je niet een heel klein verschil is hoogte gaat zien van de jaloezieën.

[Afbeelding]
Wij hebben het zelfde probleem en gekozen voor houten jaloezieën van Veneta die we op de dag monteren.

Achteraf wel blij want ‘het pakket’ is wel 20/25cm dik/hoog afhankelijk van je gekozen maat. Al zou je dus een vast raam hebben dan lever je flink wat in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 36835

[Afbeelding]
Draai-kiep plisse's. Hebben wij ook gedaan. Op de dag jaloezieën is niet zo mooi imho.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beneden hebben we 1 groot draai kiep raam in de woonkamer tot de vloer. Daar hebben we jaloezieen in de dag, zo ver mogelijk naar voren, geplaatst. Kiepen gaat nog wel, draaien niet meer. Maar we gaan daar toch nooit door naar buiten :P

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 12-01-2022 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:14:
[...]

Draai-kiep plisse's. Hebben wij ook gedaan. Op de dag jaloezieën is niet zo mooi imho.

***members only***

Beneden hebben we 1 groot draai kiep raam in de woonkamer tot de vloer. Daar hebben we jaloezieen in de dag, zo ver mogelijk naar voren, geplaatst. Kiepen gaat nog wel, draaien niet meer. Maar we gaan daar toch nooit door naar buiten :P
Heb jij kunststof of houten kozijnen? Ik zou dus nooit in kunststof gaan schroeven, dan wordt je keus al stukken minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toppe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:23:
[...]

Heb jij kunststof of houten kozijnen? Ik zou dus nooit in kunststof gaan schroeven, dan wordt je keus al stukken minder ;)
Hout, maar je kan ze ook klemmen met speciale clips voor kunststof kozijnen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DogPatch06
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:14:
[...]

***members only***

Fraaie oplossing!

PVOutput 3.7 kWp op ZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-05 20:20
Ascension schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:22:
[...]

Als je pleisteren overweegt kan ik https://www.strakkenieuwbouwmuren.nl uit Elst aanbevelen. Hebben mooi werk geleverd bij mij.
Farmerwood schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:38:
[...]

[...]

Deze partij heeft bij ons het plafond gestuct. Ook erg tevreden over al hebben we inmiddels een paar kleine scheuren, maar dat komt waarschijnlijk vooral door heiwerkzaamheden voor de deur...
Kan zo snel op de site geen prijsje vinden, heb jullie een indicatie van de m2-prijs? Mag uiteraard in de PM of hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bendeh
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:12

[Afbeelding]
Wij hebben dezelfde uitdaging, ik denk dat we voor op de dag gaan en dan één breed gordijn.

Ik volg dit topic nu een tijdje en gezien de oplevering van ons nieuwbouwhuis steeds dichterbij komt was ik benieuwd hoe jullie de planning na sleuteloverdracht ongeveer ingedeeld hebben. Ons doel is om toch in alle redelijkheid zo snel mogelijk in te kunnen trekken en nemen daar zo'n 6 tot 8 weken voor:

Week 1 / 2: badkamer installeren + voorbereidingen voor keuken (leidingen/electra)
Week 3 t/m 5: renovlies + vloeren leggen (is de ideale volgorde: vloer, renovlies, plinten?)
Week 6: keuken en daarna verhuizen.

Hoe hebben jullie dit ingepland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:27:
[...]

Hout, maar je kan ze ook klemmen met speciale clips voor kunststof kozijnen volgens mij.
Klemmen werken alleen voor draai/kiep ramen, niet voor vaste ramen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Praktische oplossing bedoel je? Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze plissé mooi vinden :]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:41:
[...]

Praktische oplossing bedoel je? Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze plissé mooi vinden :]
Eens moet de eerste keer zijn: Ik vind plissé best een mooie en praktisch oplossing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DogPatch06
Deleon78 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:41:
[...]

Fraaie oplossing voor het probleem :P

PVOutput 3.7 kWp op ZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:23
Heeft iemand rekening gehouden met rolluik voorbereiding? Ik ben dit helemaal vergeten en wil na de oplevering in ieder geval zorgen voor spanning bij de raampartijen. Heeft iemand dit als meerwerk laten uitvoeren? Zo ja, kan iemand een foto of iets dergelijk delen waar elektra naar de buitengevel wordt gebracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
Cagdas schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:14:
Heeft iemand rekening gehouden met rolluik voorbereiding? Ik ben dit helemaal vergeten en wil na de oplevering in ieder geval zorgen voor spanning bij de raampartijen. Heeft iemand dit als meerwerk laten uitvoeren? Zo ja, kan iemand een foto of iets dergelijk delen waar elektra naar de buitengevel wordt gebracht?
Komt regelmatig voorbij. Search kan je wel helpen denk ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Wij hebben inderdaad bij elk raam dit als meerwerk optie genomen. Was wel duur en achteraf had ik wellicht ook misschien de optie kunnen doen om de rolluiken met geintegreerde zonnecellen te nemen :X Mijn huis is nog niet opgeleverd dus kan je verder niets laten zien...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-KojGhmOfUWFuui7MtIlcJdG5M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PVKyaEc9pdfmAwjBkY9MRGCZ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:49
Ik heb voor de ramen aan de zuidkant een bedrade loze leiding laten leggen tbv voorbereiding screens. Bedoeling is dat ik dat via afstandsbediening of via een app in de toekomst kan aansturen. Heb dus geen inbouwdoos laten plaatsen, dat vond ik een extreem duur geintje om dat per kamer te regelen. De screens gaan wat mij betreft over het hele huis centraal omlaag of omhoog.

Heb ook geen praktijkvoorbeeld, mijn huis moet nog gebouwd worden :D

[ Voor 11% gewijzigd door Blik1984 op 12-01-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Sinny schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:33:
[...]

[...]

Kan zo snel op de site geen prijsje vinden, heb jullie een indicatie van de m2-prijs? Mag uiteraard in de PM of hier ;)
Mag van mij gewoon in het topic, is voor bijna iedereen relevant en interessant :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Cagdas @Dutchylex Wij hadden ook naast ieder kozijn een loze leiding als voorbereiding op zonwering maar daar ben ik inmiddels buitenverlichting op aan het maken :)

Zonwering is er bij ons nog niet, als we daar iets mee willen wordt het ofwel UV/Warmtewerende folie ofwel screens met eigen zonnepaneeltjes. Die laatste zie ik genoeg hangen hier in de wijk, scheelt toch weer een draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Ik heb voor de ramen aan de zuidkant een bedrade loze leiding laten leggen tbv voorbereiding screens. Bedoeling is dat ik dat via afstandsbediening of via een app in de toekomst kan aansturen. Heb dus geen inbouwdoos laten plaatsen, dat vond ik een extreem duur geintje om dat per kamer te regelen. De screens gaan wat mij betreft over het hele huis centraal omlaag of omhoog.

Heb ook geen praktijkvoorbeeld, mijn huis moet nog gebouwd worden :D
Wij gaan ook alles via Somfy (oid) doen. Blijkbaar was de inbouwdoos nodig en standaard. We gaan deze waarschijnlijk gewoon met een plaatje afdekken en overstucen/behangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:32

vliegnerd

Nintendo fan.

Kun je die inbouwdozen niet aan de buitenkant (schoonmetseldoos) laten monteren? Dan heb je geen dozen binnen waar je eerst overheen moet stucen/behangen en daarna alsnog moet opmaken.

(Of is dat ook weer onhandig?)

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Dutchylex schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:16:
[...]

Wij gaan ook alles via Somfy (oid) doen. Blijkbaar was de inbouwdoos nodig en standaard. We gaan deze waarschijnlijk gewoon met een plaatje afdekken en overstucen/behangen.
Heb zelf nog niet helemaal scherp hoe het dan werkt. Bedrading wordt getrokken vanuit stopcontact in de buurt. Bij installatie moet de groep even uitgezet worden, installatie van de screens vind plaats, en na installatie zijn ze aangesloten op de elektriciteit en zijn ze te bedienen met een afstandsbediening (hopelijk is het wel mogelijk ze allemaal in 1x te bedienen dan…)

Maar waarom dan een inbouwdoos nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 19:47

Niwla

dat dus....

Jheroun schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:01:
@Cagdas @Dutchylex Wij hadden ook naast ieder kozijn een loze leiding als voorbereiding op zonwering maar daar ben ik inmiddels buitenverlichting op aan het maken :)

Zonwering is er bij ons nog niet, als we daar iets mee willen wordt het ofwel UV/Warmtewerende folie ofwel screens met eigen zonnepaneeltjes. Die laatste zie ik genoeg hangen hier in de wijk, scheelt toch weer een draad.
Warmt werende folie moet je mee uitkijken op HR++ glas (.i.v.m. thermische breuk)

https://www.raamfolie-winkel.nl/folie-plakken-hr

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sinny schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:33:
[...]
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Dutchylex schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:16:
[...]

Ik vind het juist heel prettig dat ik de rolluiken zowel met de fysieke knop, in die inbouwdoos, als de app kan bedienen.
Heb ze met Shelly 2.5 geautomatiseerd.

Zeker voor de kinderen ideaal. De oudste van 4 doet zelf zijn rolluiken dicht als hij naar bed gaat. Afstandsbedieningen zijn altijd zoek of liggen in ieder geval waar je ze niet verwacht en een telefoon met app heb ik niet 24/7 in mijn broekzak zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 22:23

[Afbeelding]
Wij hadden hetzelfde probleem en daarbij kwam ook nog eens dat bij ons het raam in de kiepstand bijna voorbij de muur kwam. Dus iets in de dag ging ook niet. Op de muur vonden we lelijk, dus zijn we ook voor de oplossing van @Anoniem: 36835 gegaan. Plastic kozijnen, dus ze zijn geplakt of geklemd.

Voor de slaapkamera hebben we gordijnen gekozen voor deze ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
Ging om de pleister ;) de reno stond al in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkMDAfCFNdZWMQ-uggGZI3RoHRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XVF8mOspwyPp6WxRYipK5AE.jpg?f=fotoalbum_large

Op onze 2de verdieping willen we na oplevering een slaapkamer creëren door de technische ruimte af te sluiten. We zitten er aan te denken om 2 wanden te laten plaatsen (rood is wand, blauw is deur). Ik vraag me echter af of het niet te warm gaat worden in dat hok. Een wasdroger gaat voor veel warmte zorgen, de warmtepomp weet ik zo niet. Hebben jullie hier ideeën over?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ja, voor een rolluik vind ik dat ook wel anders. Dan wil je dat per kamer regelen. Ik ga het enkel gebruiken voor screens voor de ramen aan de zuidzijde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Niwla schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Warmt werende folie moet je mee uitkijken op HR++ glas (.i.v.m. thermische breuk)

https://www.raamfolie-winkel.nl/folie-plakken-hr
Niet als je het aan de buitenkant plakt. De zon weren gaat ook beter van buitenaf dus dat is gelukkig geen beperking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-05 13:35

Greebs

inert

funk-e schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:40:
[Afbeelding]

Op onze 2de verdieping willen we na oplevering een slaapkamer creëren door de technische ruimte af te sluiten. We zitten er aan te denken om 2 wanden te laten plaatsen (rood is wand, blauw is deur). Ik vraag me echter af of het niet te warm gaat worden in dat hok. Een wasdroger gaat voor veel warmte zorgen, de warmtepomp weet ik zo niet. Hebben jullie hier ideeën over?
Er zit een afvoerventiel daar als ik de tekening goed lees, dus dat zal wel meevallen.
Zou me eerder zorgen maken over hoe je genoeg ventilatie gaat organiseren in de beoogde nieuwe slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Sinny schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Ging om de pleister ;) de reno stond al in het topic.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36
Farmerwood schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:04:
[...]

Ik vind het juist heel prettig dat ik de rolluiken zowel met de fysieke knop, in die inbouwdoos, als de app kan bedienen.
Heb ze met Shelly 2.5 geautomatiseerd.

Zeker voor de kinderen ideaal. De oudste van 4 doet zelf zijn rolluiken dicht als hij naar bed gaat. Afstandsbedieningen zijn altijd zoek of liggen in ieder geval waar je ze niet verwacht en een telefoon met app heb ik niet 24/7 in mijn broekzak zitten.
Afstandsbediening past nestjes onder een inbouwraampje, dan is hij nooit zoek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AG07V50kg8GDROaoQ_RhrI6p-kI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHGUzs4dGpDhT5QWrmz80cIk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Greebs schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:53:
[...]

Er zit een afvoerventiel daar als ik de tekening goed lees, dus dat zal wel meevallen.
Zou me eerder zorgen maken over hoe je genoeg ventilatie gaat organiseren in de beoogde nieuwe slaapkamer?
oei, helemaal niet over nagedacht. Is dat een groot probleem om geen ventiel in die ruimte te hebben? Het wordt een logeerkamer, dus er wordt niet iedere nacht in geslapen.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
funk-e schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:31:
[...]

oei, helemaal niet over nagedacht. Is dat een groot probleem om geen ventiel in die ruimte te hebben? Het wordt een logeerkamer, dus er wordt niet iedere nacht in geslapen.
Het is in principe niet noodzakelijk om in elke ruimte afvoer te hebben. Dat kan ook via zogenaamde overstroom naar andere kamers waar de afvoer dan zit. Voor slaapkamers is 100% natuurlijke aanvoer wel vereist. Dat lijkt wel goed te zitten gezien die 2 inblaasventielen bij de ramen boven in de tekening.
Je zult een berekening moeten maken voor de benodigde luchtstroom en daarmee rekening moeten houden met een spleet onder de deuren door of een rooster in de deuren plaatsen.
(12 cm2 spleet nodig per 1 dm3/s lucht volgens de NEN norm) Hou rekening met 0.9 dm3/s per vierkante meter vloeroppervlak. Dan zit je sowieso goed.

Zie ook: https://www.bouwbesluitonline.nl/docs/wet/bb2012/hfd3/afd3-6

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 12-01-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
deejeebv schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:14:
[...]

Afstandsbediening past nestjes onder een inbouwraampje, dan is hij nooit zoek.
[Afbeelding]
Die kende ik nog niet zo. Ook prima oplossing idd, maar waarschijnlijk wel duurder dan hoe ik het nu gedaan heb. (Simpele Somfy LT motor met Shelly 2.5)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
Farmerwood schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:59:
[...]

Die kende ik nog niet zo. Ook prima oplossing idd, maar waarschijnlijk wel duurder dan hoe ik het nu gedaan heb. (Simpele Somfy LT motor met Shelly 2.5)
Weet ik niet, het is de standaard Somfy afstandsbediening deze is meegeleverd door de leverancier, het 3-voudig afdekraam kost €3,99, het adapterraampje van 50x50 naar 55x55 €2,26.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
deejeebv schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Weet ik niet, het is de standaard Somfy afstandsbediening deze is meegeleverd door de leverancier, het 3-voudig afdekraam kost €3,99, het adapterraampje van 50x50 naar 55x55 €2,26.
De afstandsbediening kost ook geld hè, als ze je die ‘gratis’ of als ‘cadeau’ geven betaal je hem via de achterkant alsnog :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Toppe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:12:
[...]

De afstandsbediening kost ook geld hè, als ze je die ‘gratis’ of als ‘cadeau’ geven betaal je hem via de achterkant alsnog :9
Uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:22

siemenz

Koetje

Dutchylex schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:49:
[...]

Ga je nog een grote verbouwing in je nieuwe huis doen dan? Wij gaan voor de 4e keer verhuizen (in 15 jaar) en alle keren binnen 4 weken verhuisd. Dus muren stucen+spuiten (laten doen), vloeren (zelf leggen), zolder kamers (zelf bouwen) en dan de kleine dingen zoals elektra, netwerk, lampen ophangen etc. Keuken en badkamer zijn al geplaatst en tuin wordt vanaf dag 1 gedaan door hovenier. Ik heb wel 2 weken vrij genomen.
Nee niet echt. Maar misschien heb ik t wat te ruim gepland allemaal dan. Prima verder.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 19:40

koekjah

Luctor et emergo

Even checken of ik niet veel te snel conclusies trek. Wij hebben een uitbouw genomen aan de achterzijde van 1.2 meter lang. Onze buren doen dit niet, we hebben een 2 onder 1 kap.

Inmiddels zijn ze gestart met bouwen. Bij het uitgraven van de grond viel me al op dat er nauwelijks verschil was met de buren. Inmiddels is de bekisting geplaatst en de wapening, onze woning is duidelijk langer dan die van de buren maar absoluut geen 1.2 meter. Kan het niet na meten door de hekken helaas.

Is dit iets om nu al te melden, of zegt dat helemaal niks?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
koekjah schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:08:
Even checken of ik niet veel te snel conclusies trek. Wij hebben een uitbouw genomen aan de achterzijde van 1.2 meter lang. Onze buren doen dit niet, we hebben een 2 onder 1 kap.

Inmiddels zijn ze gestart met bouwen. Bij het uitgraven van de grond viel me al op dat er nauwelijks verschil was met de buren. Inmiddels is de bekisting geplaatst en de wapening, onze woning is duidelijk langer dan die van de buren maar absoluut geen 1.2 meter. Kan het niet na meten door de hekken helaas.

Even een belletje kan geen kwaad maar grote kans dat het wel snor zit hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Lijkt me niet per se veel zeggen, uiteindelijk gaat het er toch om of de binnenmaten overeen komen met waar je voor getekend hebt. Misschien is er wat ruimer gerekend bij de buren.

Ik vond de bekisting bij ons erg klein ogen maar uiteindelijk is het toch echt gewoon een huis van 12x5,5m :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-05 14:18
Even jullie hulp nodig: We hebben een Keukenleverancier die aangesloten is bij het project. Hiervan willen wij geen gebruik maken, maar gaan voor een Ikea keuken en zelf apparatuur los kopen. Vandaag bij de Kopersbegeleider geweest en heeft aangegeven dat we de keuken uiteraard ook ergens anders kunnen bestellen, maar dat ze wel een installatietekening (elektra, water, afvoer, etc) nodig hebben en deze zelf niet maken. Bij de Ikea (adviseur gesproken) krijg je deze echter niet. Ik ben vast niet de eerste die een Ikea keuken bij een nieuwbouwproject koopt, dus hoe ga je met zoiets om? Op werkspot een installateur een schema laten maken o.b.v. keukenontwerp? Een keukenzaak binnenlopen op te vragen hoe zij het doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Perseus op 12-01-2022 19:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Perseus schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:33:
Even jullie hulp nodig: We hebben een Keukenleverancier die aangesloten is bij het project. Hiervan willen wij geen gebruik maken, maar gaan voor een Ikea keuken en zelf apparatuur los kopen. Vandaag bij de Kopersbegeleider geweest en heeft aangegeven dat we de keuken uiteraard ook ergens anders kunnen bestellen, maar dat ze wel een leidingschema (elektra, water, afvoer, etc) nodig hebben en deze zelf niet maken. Bij de Ikea (adviseur gesproken) krijg je deze echter niet. Ik ben vast niet de eerste die een Ikea keuken bij een nieuwbouwproject koopt, dus hoe ga je met zoiets om? Op werkspot een installateur een schema laten maken o.b.v. keukenontwerp? Een keukenzaak binnenlopen op te vragen hoe zij het doen?
https://technischekeukentekening.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
Wouw... dat ik dit via Google niet heb kunnen vinden... dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:58
Perseus schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Wouw... dat ik dit via Google niet heb kunnen vinden... dank!
Wellicht als toevoeging. Aantal Tweakers hebben (positieve) ervaring met deze club. Als je even zoekt wie dat waren (kijk ook in het keukentopic) kun je mogelijk nog een referralkorting krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 31-03 12:37
@Cagdas @Dutchylex @Jheroun @Farmerwood
Is het niet goedkoper en praktischer om een simpele zonwering luifel te krijgen in plaats van een elektrische?

[ Voor 6% gewijzigd door raduf op 12-01-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Even jullie hulp nodig: We hebben een Keukenleverancier die aangesloten is bij het project. Hiervan willen wij geen gebruik maken, maar gaan voor een Ikea keuken en zelf apparatuur los kopen. Vandaag bij de Kopersbegeleider geweest en heeft aangegeven dat we de keuken uiteraard ook ergens anders kunnen bestellen, maar dat ze wel een installatietekening (elektra, water, afvoer, etc) nodig hebben en deze zelf niet maken. Bij de Ikea (adviseur gesproken) krijg je deze echter niet. Ik ben vast niet de eerste die een Ikea keuken bij een nieuwbouwproject koopt, dus hoe ga je met zoiets om? Op werkspot een installateur een schema laten maken o.b.v. keukenontwerp? Een keukenzaak binnenlopen op te vragen hoe zij het doen?
Bij ons stond op de verkooptekening al een standaardindeling van leidingwerk en elektra, bij jullie niet? Toevallig matchte dat met onze wensen, op een paar stopcontacten na, dus hebben we 2 extra wcd's aan laten leggen en that's it.

Maar anders zijn er volgens mij wel ervaringsdeskundigen hier en in het keukentopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

Zo, het is alweer twee jaar geleden dat ik iets in dit (nou ja, het vorige deel) topic gepost heb: in september 2019 hebben we ingetekend op een nieuwbouwwoning in Vroondaal in Den Haag (tussen Loosduinen en Monster), juni 2020 zijn de heipalen geslagen en op 1 december 2021 is ons huis opgeleverd. Volgens mij hebben we traagste bouwer van Nederland gevonden, maar goed, het is af. Ik ben nu bezig met wat dingetjes waarvan ik dacht "dat doe ik later wel", en nou zit ik met twee vragen. Ik ben benieuwd of iemand hier ook al tegenaan is gelopen.

Ik wil bij twee ramen rolluiken laten monteren. Nou zit boven het kozijn een ventilatierooster; we hebben wel een centrale afzuiging, maar geen retour. Dat gaat via dit soort ventilatieopeningen. De rolluikenmonteerspecialistman leek het het beste om de kast van het rolluik onder de ventilatieopening op het kozijn te schroeven, zodat de ventilatieopening open blijft. Alleen dan komt die kast dus deels voor het raam te hangen, en dat lijkt me niet echt mooi. De andere mogelijkheid is om de kast op de muur boven de ventilatieopening te hangen, maar daarmee wordt bij het sluiten van het luik dus ook de ventilatieopening deels afgedekt. Nou ja, het scherm komt dan wel op iets van 6 centimeter van het raam en de venilatieopening te zitten, dus er kan nog wel lucht naar binnen. Het gaat ook maar om twee ramen bij 1 kamer, en we hebben wel meer ramen in het huis... Iemand een idee hoe erg het is als zo'n ventilatierooster achter een rolluik zit?

Verder wil ik aan de achterzijde een knikarmscherm op laten hangen. We hebben een uitbouw, maar de muur is opgebouwd uit 12 cm beton met aan de buitenkant een rij enkele klinkers. Enkel die klinkers zijn volgens mij nooit genoeg om een scherm te dragen, maar dat beton kan wel meer hebben. De knikarmschermman vroeg me hoeveel die muur kan dragen, maar hoe kan ik laten bepalen of de muur zo'n scherm kan dragen? Nou heb ik de vraag wel aan de aannemer gesteld, en die zei dat hij dat niet kon zeggen omdat hij niet wist hoeveel het scherm was, maar dat hij dacht dat het met chemische verankering wel kon. Nou biedt die schermman ook precies die chemische verankering aan, maar ik heb nou niet echt het idee dat iemand me nu heeft verzekerd dat dat scherm straks niet gewoon van de muur valt. Met muur en al. Hoe kan je laten bepalen wat zo'n muur kan dragen?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 23:59
Vandaag voor een stalen deur gaan kijken, eigenlijk best wel verkocht voor een mooie taatsdeur. Maar ik vraag me nu af hoeveel geluid en tocht een taatsdeur meer doorlaat dan een stalen scharnier deur? Rondom heb je wel gewoon zichtbare kieren.

Overigens is een stalen scharnier deur hier ook weer niet perfect in, want als je die hard dicht slaat hoor je dit denk ik door het hele huis :+

[ Voor 5% gewijzigd door Strider op 12-01-2022 22:53 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 11:06
Strider schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:53:
Vandaag voor een stalen deur gaan kijken, eigenlijk best wel verkocht voor een mooie taatsdeur. Maar ik vraag me nu af hoeveel geluid en tocht een taatsdeur meer doorlaat dan een stalen scharnier deur? Rondom heb je wel gewoon zichtbare kieren.

Overigens is een stalen scharnier deur hier ook weer niet perfect in, want als je die hard dicht slaat hoor je dit denk ik door het hele huis :+
Wij gaan over +/- een half jaar ook kijken naar een taatsdeur. Waar ben je geweest en wat kost een gemiddelde taatsdeur nou?

Gaan jullie voor echt staal? Veel adverteren er volgens mij wel mee maar het is niet altijd van staal.

[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 12-01-2022 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:10:
[...]

Wij gaan over +/- een half jaar ook kijken naar een taatsdeur. Waar ben je geweest en wat kost een gemiddelde taatsdeur nou?

Gaan jullie voor echt staal? Veel adverteren er volgens mij wel mee maar het is niet altijd van staal.
Als je <€1500 betaalt voor een taatsdeur is het aluminium met opplak-roedes (denk Alux doors etc).
Als je echt staal wilt, moet je bij De Rooy of Stalendeurenmeesters zijn.

Een echte stalen deur van 100x265 kost je dan wel zo'n €2000~2800.
En als je dat geld bereid bent om erop kapot te slaan, dan moet je ook even upgraden van "Argenta Pivotica" naar "FritsJurgens M32+" (a la €900) als taats-mechaniek voor een soepeler loopgevoel en instelbare eindpunten en 'configureerbare' swingremmen (i.e. waar de deur ophoud met doordraaien). Zo'n argenta draait gewoon door totdat deze iets raakt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:30
JackBol schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:24:
[...]

Als je <€1500 betaalt voor een taatsdeur is het aluminium met opplak-roedes (denk Alux doors etc).

En als je dat geld bereid bent om erop kapot te slaan, dan moet je ook even upgraden van "Argenta Pivotica" naar "FritsJurgens M32+" (a la €900) als taats-mechaniek voor een soepeler loopgevoel en instelbare eindpunten en 'configureerbare' swingremmen (i.e. waar de deur ophoud met doordraaien). Zo'n argenta draait gewoon door totdat deze iets raakt.
Die GewoonGers stopt ook gewoon op 90* hoek en kan daar blijven staan. Geen idee welke scharnieren zij gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
JackBol schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:24:
[...]

Wat is er mis met alu, en waarom zou alu goedkoper zijn en inferieur? Interessante mening die je vaker ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Deleon78 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:50:
[...]

Wat is er mis met alu, en waarom zou alu goedkoper zijn en inferieur? Interessante mening die je vaker ziet :)
Ik zeg niet dat het inferieur is. De persoon waar ik op reageerde vroeg zich af of het wel echt staal was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:35
JackBol schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:20:
[...]

Ik zeg niet dat het inferieur is. De persoon waar ik op reageerde vroeg zich af of het wel echt staal was.
Los van wat jij zei of wilde zeggen, de vraag is wel interessant. De mening is namelijk in eerdere discussies veelvuldig en vrij sterk voorbij gekomen: liever twee keer meer voor staal betalen.

Als iemand die helemaal niets heeft met taatsdeuren vraag ik me dan ook af. Wat maakt staal zo veel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
monkey7 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:30:
[...]
Los van wat jij zei of wilde zeggen, de vraag is wel interessant. De mening is namelijk in eerdere discussies veelvuldig en vrij sterk voorbij gekomen: liever twee keer meer voor staal betalen.

Als iemand die helemaal niets heeft met taatsdeuren vraag ik me dan ook af. Wat maakt staal zo veel beter?
Aluminium: 2700kg per kuub
Staal: 7800kg per kuub

Maakt natuurlijk dat een stalen deur veel meer ‘premium’ aanvoelt qua weerstand, aanraking, etc.

Zie het als een vergelijking tussen een board deurtje en een volspaan exemplaar.

En dan is het nog opletten of het warm gewalst staal of koud getrokken is. Laatste is mooiste qua afwerking en kwaliteit maar wel wat duurder. Goed opletten dus

[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 13-01-2022 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Onze reden is inderdaad wat Toppe aangeeft. Als je een stalen deur vast hebt, voel je dat.

Dat premium gevoel vinden we belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 12:53
Wat @Strider wel terecht opmerkt is de tocht en geluid die een echte taatsdeur doorlaat.
Wij hebben er twee maar als je echt geluid wilt weren dan zou ik toch iets met een kozijn kiezen en een deur die volledig afsluit.
Verder inderdaad alu <-> staal discussie is duidelijk voelbaar maar een ieder moet zijn afweging daarin maken en dan komt het voornamelijk neer op prijs inderdaad.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 13-01-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Zo zoeken wij een houten schuifdeur, dat is op ‘t moment zoeken naar een speld in een hooiberg. Helemaal omdat de maat minimaal 88x231 moet zijn. Alles wat we tegen komen is veelal staal of aluminium.

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 13-01-2022 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Toppe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:14:
Zo zoeken wij een houten schuifdeur, dat is op ‘t moment zoeken naar een speld in een hooiberg. Alles wat we tegen komen is veelal staal of aluminium.
Wij hebben een houten taatsdeur, de W6308 van Weekamp via Top deuren in Barneveld. Is ook aanmerkelijk goedkoper dan stalen of aluminium deur. Naar mijn is hout idee ook duurzamer dan staal of aluminium. Dit is een gewone binnendeur, maar kan als taatsdeur worden gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:10:
[...]

Ik heb hier twee offertes liggen van +/- 5k voor een taatsdeur (3100mm hoog) met +/- 50cm zijlicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-05 14:03

Fundering vertekent altijd. Die lijkt altijd veel kleiner dat hij in feite is. Ik zou me daar geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zorg dat er op de tekeningen komt te staan dat er een 11kW kookplaat in komt, dus dat er een 3x16A aansluiting nodig is. Dan vermijd je later een heleboel gedoe over een verkeerd geplaatste kookgroep en op zo'n aansluiting kun je alle kookplaten kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Wij hebben vorige week akkoord gegeven op de definitieve tekening voor een taatsdeur van De Rooy.
Kost wat, maar de professionaliteit tot nu toe straalt er wel vanaf.

't Begon al dat de man die bij ons in kwam meten uit zichzelf z'n schoenen uitdeed toen hij onze net gelegde vloer zag. :p

Daarna ging hij uitvoerig meten met kruislijnlaser, afstandmeter en was hij zelf ook de CAD tekenaar. De dag erna kregen we al een tekening. Ik vroeg hem ook hoe zij in tegelvloeren boren, en daar gaf hij ook het juiste antwoord op :P

Nu nog even 7 / 8 weken wachten tot de levering & plaatsing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:32:
[...]

Maakt natuurlijk dat een stalen deur veel meer ‘premium’ aanvoelt qua weerstand, aanraking, etc.

Zie het als een vergelijking tussen een board deurtje en een volspaan exemplaar.

En dan is het nog opletten of het warm gewalst staal of koud getrokken is. Laatste is mooiste qua afwerking en kwaliteit maar wel wat duurder. Goed opletten dus
Als het om het gevoel gaat kun je ook voor PVC gaan. Dat is zwaarder dan Aluminium omdat er een stalen frame in zit. Maar toch denk ik dat de uitstraling dan niet helemaal is wat je zoekt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:06:
Wat @Strider wel terecht opmerkt is de tocht en geluid die een echte taatsdeur doorlaat.
Wij hebben er twee maar als je echt geluid wilt weren dan zou ik toch iets met een kozijn kiezen en een deur die volledig afsluit.
Verder inderdaad alu <-> staal discussie is duidelijk voelbaar maar een ieder moet zijn afweging daarin maken en dan komt het voornamelijk neer op prijs inderdaad.
Hier komt ook een taatsdeur, kan er geen borstel op die de kier vult :+
Die beweegt wel mee gok ik, met het gewicht van de deur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Shabbaman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:38:
Zo, het is alweer twee jaar geleden dat ik iets in dit (nou ja, het vorige deel) topic gepost heb: in september 2019 hebben we ingetekend op een nieuwbouwwoning in Vroondaal in Den Haag (tussen Loosduinen en Monster), juni 2020 zijn de heipalen geslagen en op 1 december 2021 is ons huis opgeleverd. Volgens mij hebben we traagste bouwer van Nederland gevonden, maar goed, het is af. Ik ben nu bezig met wat dingetjes waarvan ik dacht "dat doe ik later wel", en nou zit ik met twee vragen. Ik ben benieuwd of iemand hier ook al tegenaan is gelopen.

Ik wil bij twee ramen rolluiken laten monteren. Nou zit boven het kozijn een ventilatierooster; we hebben wel een centrale afzuiging, maar geen retour. Dat gaat via dit soort ventilatieopeningen. De rolluikenmonteerspecialistman leek het het beste om de kast van het rolluik onder de ventilatieopening op het kozijn te schroeven, zodat de ventilatieopening open blijft. Alleen dan komt die kast dus deels voor het raam te hangen, en dat lijkt me niet echt mooi. De andere mogelijkheid is om de kast op de muur boven de ventilatieopening te hangen, maar daarmee wordt bij het sluiten van het luik dus ook de ventilatieopening deels afgedekt. Nou ja, het scherm komt dan wel op iets van 6 centimeter van het raam en de venilatieopening te zitten, dus er kan nog wel lucht naar binnen. Het gaat ook maar om twee ramen bij 1 kamer, en we hebben wel meer ramen in het huis... Iemand een idee hoe erg het is als zo'n ventilatierooster achter een rolluik zit?
Ik zou nooit een bak voor rolluiken voor het raam hangen, dat is spuuglelijk. Als het echt een probleem is dat er geen ventilatie meer is bij gesloten rolluiken, dan laat je ze een stukje open staan...
Verder wil ik aan de achterzijde een knikarmscherm op laten hangen. We hebben een uitbouw, maar de muur is opgebouwd uit 12 cm beton met aan de buitenkant een rij enkele klinkers. Enkel die klinkers zijn volgens mij nooit genoeg om een scherm te dragen, maar dat beton kan wel meer hebben. De knikarmschermman vroeg me hoeveel die muur kan dragen, maar hoe kan ik laten bepalen of de muur zo'n scherm kan dragen? Nou heb ik de vraag wel aan de aannemer gesteld, en die zei dat hij dat niet kon zeggen omdat hij niet wist hoeveel het scherm was, maar dat hij dacht dat het met chemische verankering wel kon. Nou biedt die schermman ook precies die chemische verankering aan, maar ik heb nou niet echt het idee dat iemand me nu heeft verzekerd dat dat scherm straks niet gewoon van de muur valt. Met muur en al. Hoe kan je laten bepalen wat zo'n muur kan dragen?
Is die uitbouw over 1 of 2 verdiepingen?

Begrijp ik het goed dat je een betonnen binnenspouwblad hebt (binnenspouwblad is de muur aan de binnenkant van de kamer) en een bakstenen (klinker?) buitenspouwblad (buitenspouwblad kijk je tegenaan van buitenaf).

Er zijn verschillende zonneschermen met verschillende ophangsystemen. Wij hebben een systeem waarbij het scherm (over een breedte van 8,5 meter, 3 meter uitval) aan 10 bevestigingspunten is opgehangen. Die 10 steunen zitten op specifieke punten in de muur, ieder met twee RVS draadeinden die chemisch verankerd zijn in de baksteen. Maar, mijn uitbouw is over 2 verdiepingen, dus er is meer dan voldoende massa boven de bevestigingen.

Er zijn ook schermen die alleen aan de uiteindes vast zitten, dus geen steun in het midden hebben. Dat zou ik zelf link vinden, maar daar zijn dan wel weer bevestigingsplaten voor te krijgen die het gewicht spreiden.

Als de uitbouw maar over 1 verdieping is en je dus onder een plat dak zit, dan ben je bijna wel gedwongen om te gaan verankeren door de isolatie heen in het binnenspouwblad (of in de plafondplaten als dat geen kanaalplaten zijn). Daarvoor gebruik je veel langere RVS draadeinden die je ook weer chemisch verankert in het beton.

Wat je ook doet, koop geen zonwering bij JVS (zonwering-discount). Die zijn vaak goedkoop, maar dat is echt een dozenschuiver. Hun bevestigingsmateriaal is niet van RVS en niet geschikt voor de ondergrond en bij problemen zijn ze niet thuis (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63890996)

Al met al zou een zonweringspecialist dit gewoon moeten weten. Ik moet zeggen dat ik weinig vertrouwen zou hebben in een zaak die dit zelf niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Source90 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:45:
[...]

Hier komt ook een taatsdeur, kan er geen borstel op die de kier vult :+
Die beweegt wel mee gok ik, met het gewicht van de deur?
De kier zit niet alleen aan de onderkant maar aan alle zijdes.
Omdat de deur natuurlijk open moet kunnen zwenken is er ruimte nodig om de draaicirkel te kunnen maken zowel links, rechts, boven als onder de deur.
Dus of je krijgt 4 borstels :+ of je neemt een kozijn met deur :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:51:
[...]

De kier zit niet alleen aan de onderkant maar aan alle zijdes.
Omdat de deur natuurlijk open moet kunnen zwenken is er ruimte nodig om de draaicirkel te kunnen maken zowel links, rechts, boven als onder de deur.
Dus of je krijgt 4 borstels :+ of je neemt een kozijn met deur :P .
ik bedoelde ook de lange zijde aan de zijkant :)
Onder zat bij de standaard deur sowieso al een ventilatie ruimte.
Lijkt mij dat een deur van een dergelijk gewicht niets aantrekt van een borstel en nog steeds draait?
Hij komt hier pas maart ongeveer, we gaan het zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Source90 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:58:
[...]
ik bedoelde ook de lange zijde aan de zijkant :)
Onder zat bij de standaard deur sowieso al een ventilatie ruimte.
Lijkt mij dat een deur van een dergelijk gewicht niets aantrekt van een borstel en nog steeds draait?
Hij komt hier pas maart ongeveer, we gaan het zien :+
Hij zal gewoon open en dicht gaan hoor, of het mooi is laat ik in het midden :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:37:
Wij hebben vorige week akkoord gegeven op de definitieve tekening voor een taatsdeur van De Rooy.
Kost wat, maar de professionaliteit tot nu toe straalt er wel vanaf.

't Begon al dat de man die bij ons in kwam meten uit zichzelf z'n schoenen uitdeed toen hij onze net gelegde vloer zag. :p

Daarna ging hij uitvoerig meten met kruislijnlaser, afstandmeter en was hij zelf ook de CAD tekenaar. De dag erna kregen we al een tekening. Ik vroeg hem ook hoe zij in tegelvloeren boren, en daar gaf hij ook het juiste antwoord op :P

Nu nog even 7 / 8 weken wachten tot de levering & plaatsing.
Wat is het juiste antwoord t.a.v. in tegelvloer boren :)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Koop je voor enkele duizenden euro's een taatsdeur, ga je er een borstel opzetten...

Een taatsdeur koop je toch vanwege de looks en niet vanwege de functie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

SquareOne schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:08:
[...]

Wat is het juiste antwoord t.a.v. in tegelvloer boren :)?
Een slijptol met diamant boortje :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
raduf schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:59:
@Cagdas @Dutchylex @Jheroun @Farmerwood
Is het niet goedkoper en praktischer om een simpele zonwering luifel te krijgen in plaats van een elektrische?
Je bedoelt een handbediend klapscherm? Da's misschien goedkoper, maar zeker niet praktisch.

Luifels passen sowieso niet overal en als je zoals wij 5 raampartijen op zuid/west hebt gaat dat er ook wat raar uitzien maar het grootste onhandige aan die dingen is dat ze erg windgevoelig zijn. Een luifel laat je ook niet voor de ramen hangen als je uit huis bent, en dan komt de warmte dus wel binnen. Een folie heeft dat nadeel niet en hoef je nooit te bedienen. Screens zijn windbestendiger en als je die elektrisch met een of andere slimme app hebt kan je bv ook zorgen dat ze open gaan als er teveel wind is maar verder dicht om de zon buiten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Blik1984 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:10:
Koop je voor enkele duizenden euro's een taatsdeur, ga je er een borstel opzetten...

los daarvan horen binnendeuren te "tochten" het is de overstroom voorziening van de ventilatie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:10:
[...]

dat zal droog "boren" zijn nat met een boormachine + diamantboor reken ik ook goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
SquareOne schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Wellicht als toevoeging. Aantal Tweakers hebben (positieve) ervaring met deze club. Als je even zoekt wie dat waren (kijk ook in het keukentopic) kun je mogelijk nog een referralkorting krijgen.
Goede tip, ga ik even zoeken.
finsdefis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:12:
[...]

Bij ons stond op de verkooptekening al een standaardindeling van leidingwerk en elektra, bij jullie niet? Toevallig matchte dat met onze wensen, op een paar stopcontacten na, dus hebben we 2 extra wcd's aan laten leggen en that's it.

Maar anders zijn er volgens mij wel ervaringsdeskundigen hier en in het keukentopic.
Er staan allemaal voorzieningen ingetekend, maar wij kiezen voor een totaal andere opstelling, dus huidige situatie voldoet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Is het tegenwoordig gebruikelijk dat voor het reguliere elektrawerk (elektra tussen stopcontacten en lichtpunten) in voorbedrade leidingen wordt gedaan? Bewoners waarbij de woning reeds is opgeleverd kwamen daar achter, en je kunt dus zelf geen kabels meer trekken voor bijv. een hotelschakeling...

Had een loze leiding naar een lichtpunt laten leggen, maar ging er van uit dat ik tussen het lichtpunt en de bestaande schakelaar nog wel nieuwe elektra kan leggen :F.

Gelukkig bestaat er Hue en heb ik genoeg loze leidingen in de rest van het huis laten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 23:59
deejeebv schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:20:
[...]

Wij hebben een houten taatsdeur, de W6308 van Weekamp via Top deuren in Barneveld. Is ook aanmerkelijk goedkoper dan stalen of aluminium deur. Naar mijn is hout idee ook duurzamer dan staal of aluminium. Dit is een gewone binnendeur, maar kan als taatsdeur worden gemonteerd.
Een taatsdeur, of gewoon een houten scharnier deur?
Loopt jouw deur ook tot het plafond (2.6m?)

Ik moet zeggen dat als de deur dicht is, je niet heel veel verschil meer ziet tussen een taatsdeur of een scharnier deur. In functie is dat verschil wel heel erg merkbaar, en natuurlijk zie je het verschil wel heel goed als de deur open staat.

[ Voor 34% gewijzigd door Strider op 13-01-2022 09:43 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90

Ach, tegenwoordig heb je minimalistische tochtstrips.
Ging mij er meer om dat deze deur tegenover de voordeur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
[...]

Zwaar is niet per se premium, maar ik snap wat je bedoelt. Er zijn echter diminishing returns en glas weegt ook nogal wat.
De premium prijs voor bv derooy is dan ook niet het materiaal, maar de be-/afwerking.

Daarnaast zijn er genoeg alu of houten deuren die duurder zijn dan stalen deuren. En of prijs nou een juiste indicatie is, zeker in een overspannen markt is waarbij zwart staal op het hoogtepunt van zn mode is…

@toppe Rimadesio heeft sinds vorig jaar een een houten variant in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:37:
[...]

Als het om het gevoel gaat kun je ook voor PVC gaan. Dat is zwaarder dan Aluminium omdat er een stalen frame in zit. Maar toch denk ik dat de uitstraling dan niet helemaal is wat je zoekt :+
En dan wielen onder m’n huis, veel wit en goud? Nee bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Zwaar is niet per se premium, maar ik snap wat je bedoelt. Er zijn echter diminishing returns en glas weegt ook nogal wat.
De premium prijs voor bv derooy is dan ook niet het materiaal, maar de be-/afwerking.

Daarnaast zijn er genoeg alu of houten deuren die duurder zijn dan stalen deuren. En of prijs nou een juiste indicatie is, zeker in een overspannen markt is waarbij zwart staal op het hoogtepunt van zn mode is…

@toppe Rimadesio heeft sinds vorig jaar een een houten variant in het assortiment.
Ik ga die even op snorren. Anders wordt het zelf maken en even naar een meubel spuiter brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Anoniem: 36835 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:10:
[...]

Slijptol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Deleon78 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:44:
[...]
Een grote kostenpost voor ons was gelijk gevormde glaslatten aan beide zijdes.
Bij de 'goedkopere' deuren is de glaslat aan 1 kant onderdeel van het frame en aan de andere kant wordt deze er los opgezet nadat het glas is geplaatst.

Als je een taatsdeur wilt die er aan beide zijden het zelfde uit ziet kun je dus meer kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
JackBol schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:55:
[...]

Een grote kostenpost voor ons was gelijk gevormde glaslatten aan beide zijdes.
Bij de 'goedkopere' deuren is de glaslat aan 1 kant onderdeel van het frame en aan de andere kant wordt deze er los opgezet nadat het glas is geplaatst.

Als je een taatsdeur wilt die er aan beide zijden het zelfde uit ziet kun je dus meer kwijt zijn.
Eensch! Toen wij toentertijd keken naar dergelijke deuren kwamen we daardoor ook bij Derooij uit. Die hadden van alle bij ons bekende alternatieven verreweg de mooiste deuren.
Uiteindelijk een andere inrichting en andere keuzes gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ja, tegelboor met M14 aansluiting zoals deze: https://www.bouwmaat.nl/i...g-6-mm/product/0000569087

Is niet zo gek hoor, worden vrij veel verkocht aangezien je met een slijptol aanzienlijk meer toeren tot je beschikking hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 13-01-2022 11:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Het is een heel goed marketing verhaal. In alle andere producten is aluminum het premium materiaal. Het is een duurder materiaal, het is moeilijker te bewerken, het is lichter en het roest niet. Wellicht is het probleem dat het moeilijker te bewerken is, dat de afwerking van aluminium taats deuren niet zo mooi zijn. Het gewicht gevoel kan je makkelijk oplossen door wat lood toe te voegen in de holle ruimtes van de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Toppe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:14:
Zo zoeken wij een houten schuifdeur, dat is op ‘t moment zoeken naar een speld in een hooiberg. Helemaal omdat de maat minimaal 88x231 moet zijn. Alles wat we tegen komen is veelal staal of aluminium.
hebben wij besteld bij karwei. de NDB901 is het. laten plaatsen door een timmerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
thejoker80 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:14:
[...]

hebben wij besteld bij karwei. de NDB901 is het. laten plaatsen door een timmerman.
Zwart en glas, de combinatie die ik juist probeer te vermijden. We zoeken juist iets wat bij een jaren 30 woning past...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Z___Z schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Het is een heel goed marketing verhaal. In alle andere producten is aluminum het premium materiaal. Het is een duurder materiaal, het is moeilijker te bewerken, het is lichter en het roest niet. Wellicht is het probleem dat het moeilijker te bewerken is, dat de afwerking van aluminium taats deuren niet zo mooi zijn. Het gewicht gevoel kan je makkelijk oplossen door wat lood toe te voegen in de holle ruimtes van de deur.
Eens, toch trapt het meerendeel er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Shabbaman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:38:
Wij hebben hier een vergelijkbare situatie.
3 ramen met ventilatieroosters in de gevel en daar een rolluik voor. Ik heb de kasten net boven de ingang van de ventilatieroosters laten zetten. Dat staat uiteindelijk het mooist.
Daardoor valt de invoer van het rooster dus wel achter het rolluik als die gesloten is. Maar omdat de geleiders van de rolluiken op de bakstenen geschroefd zijn zitten overal spleten tussen van de voegen en komt er dus nog genoeg lucht naar binnen.
Het is dus (in de zomer) niet 100% donker met de rolluiken dicht, maar dat vinden we eigenlijk ook wel prettig. Binnen hangen ook nog rolgordijnen die dicht kunnen en nog extra verduisteren.
Pagina: 1 ... 72 ... 347 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.