goldmemberf1 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:02:
Over geluidswering...Misschien hebben jullie een idee wat te doen in onderstaande situatie.
Verhaal: standaard nieuwbouw rijtjeshuis aan een drukke weg. Bij de oplevering op 17 juni heeft Vereniging Eigen Huis geconstateerd dat de ervaren geluidsbelasting binnen mogelijk niet voldeed aan de wettelijke eisen.
Dit heb ik op 28 juni doorgezet naar de aannemer met het verzoek om de metingen en juiste cijfers te overhandigen, alsmede welke maatregelen (zoals suskasten en extra isolerend glas) daadwerkelijk genomen zijn. Geen reactie.
Op 3 augustus hebben we een herinnering gestuurd, maar weer zonder reactie.
Op 1 november heb ik wederom contact gezocht en toen werd aangegeven dat de metingen in de week van 7 november gepland stonden.
Je raadt het al: tot op heden nog steeds geen reactie. Wij willen inmiddels wel weten waar we aan toe zijn, en zijn benieuwd wat we in deze situatie kunnen doen om het toch wat dwingender te maken. We hebben verder geen rechtsbijstandsverzekering o.i.d, dus zijn benieuwd wat onze mogelijkheden zijn.
Je verhaal klinkt vergelijkbaar met de situatie die wij hebben met de mechanische ventilatie.
Hier ook op basis van vooral gevoel het idee gehad dat de ventilatie niet in orde was. Dat idee had ik zelf al en de man van VEH was het daarmee eens.
De uitvoerder zei, op zich gerechtvaardigd, dat alles netjes berekend was en volgens tekening gebouwd. Dus voor hen geen reden om het uitgebreid uit te zoeken. Dus zelf de berekeningen naast het Bouwbesluit gelegd en zo aan kunnen tonen dat e.e.a niet klopt. Daar moest de aannemer me uiteindelijk gelijk in geven.
Een bouwkundige van VEH heeft een paar keer mee gekeken met mijn berekeningen en de correctheid kunnen bevestigen, maar meer doet VEH helaas niet. Zodra het juridisch een zaak wordt kan VEH weer wat betekenen, maar daar zijn wel kosten aan verbonden dan.
Mijn advies is dan ook:
- Zorg dat je de vergunningen krijgt incl alle berekeningen die betrekking hebben op geluid.
- Kijk zelf in het
Bouwbesluit naar de gestelde eisen.
- Doe zelf metingen met een geluidsmeter om te kijken of het gevoel klopt. Dit kun je al even simpel met een app op je telefoon doen, maar probeer ook een meter te kopen/lenen die goed gecalibreerd is voor een echte meting.
- Als je hard kan maken dat het niet goed zit, dan stuur je een net rapport naar de aannemer als een oplevergebrek en zet je Woningborg/SWK op de cc voor dossieropbouw. Vraag ze netjes binnen een (redelijke) termijn te reageren. B.v een maand.
- Mocht er geen enkele reactie komen dan wordt je volgende mail iets dwingender qua datum en geef je ook aan dat je de aannemer in gebreke zult stellen als een reactie uit blijft.
Hou ook zeker de laatste 5% achter. Het hele bedrag met als argument dat de schade nog onduidelijk is door gebrek aan reactie vanuit de aannemer over gebruikte materialen.
Als je overtuigd bent van je gelijk en de aannemer moeilijk blijft doen, dan wordt het vooral een kwestie van lange adem...
Zoek dus ook zeker contact met andere kopers of daar hetzelfde aan de hand is. Samen sta je sterker en hoe groter N des te hoger is het achtergehouden bedrag van iedereen samen.