Laat ik zelf mijn eigen lijst ook maar eens een keer invullen.
Wel wat laat, de sleutel heb ik al bijna een jaar, maar terugkijken is meestal veel makkelijker

Waarom de keuze voor nieuwbouw?
Ik wou een toekomstbestendige woning, vooral wat betreft energie-verbruik, zonder alles te moeten verbouwen.
Dus kwam ik automagisch bij nieuwbouw uit.
Wie is de projectontwikkelaar/aannemer?
Verderop wordt duidelijk waarom ik daar niet op in ga

Wat voor woning wordt het? en waar staat ie dan?
Hoekwoning in een rij van vier die samen een schuur op het boeren-erf voorstellen.
Ergens in Meierijstad.
Hoeveel meerwerk heb je door de aannemer laten uitvoeren?
Eerst het minderwerk :
- Geen Plinten (anders moet ik ze er weer afhalen)
- Geen CV-ketel (ik ging voor een warmte-pomp)
- Geen radiatoren
- Geen Gas aansluiting (scheelde ook weer € 700,-)
- Geen standaardberging (die was zóóó lelijk)
Meerwerk :
- Een bergzoldertje (10 m2)
- Vloerverwarming BG en 1ste verdieping
- Extra PV panelen (vanwege het indaksysteem)
- Aanpassing badkamer/toilet tov standaard
- Buitenkraan
- Inbouwspots in de keuken
- Extra elektra en loze-leidingen
- PVC-vloer BG en 1ste verdieping
Welke meerwerken heb je door derden laten uitvoeren?
- De keuken, die zat niet in het project
- Warmte-pomp : Daar had de installateur van de aannemer geen kaas van gegeten, en was tweemaal zo duur als wat er nu geplaatst is. En wat die wou leveren had volgens mij nooit in de TR gepast . . .
- Buitenberging met overkapping
- Bestrating carport/terras/tuin
- Graszoden laten leggen
- Spanplafond slaapkamer
Hoe ver ga je met bekabeling en Domotica?
Bekabeling
Loze leidingen naar (bijna) alle ruimtes inclusief buitenberging en onder de carport. Met behulp van zwager UTP cat6 getrokken en afgemonteerd
Domotica
Geen. "Echte" domotica kan naar mijn mening op twee manieren:
- Alles zelf installeren en aan elkaar knopen, met ene Femme als extreem voorbeeld. Maar dat kost me veel te veel tijd, en daar heb ik de skills en vooral het geduld niet voor.
- Alles laten maken . . . zoveel geld heb ik er echt niet voor over.
Ik heb nu her en der lampen die met een sensor automagisch aan en uit gaan dat vindt ik voor nu genoeg.
Wat heb je zelf gedaan?
- Aanleggen UTP bekabeling.
- Aanpassen stoppenkast (nou ja, dat heeft mijn zwager gedaan)
- Behangen slaapkamer (met dank aan mijn zus
) - Serverrack uit de IKEA keuken-catalogus (zie een paar posts hoger)
Wat staat er nog op de ToDo lijst:
- Behangen logeer-kamer
- Opbergrek en werkbankje in de berging
- Opbouwen van de Ton-sauna als ie straks geleverd is (maar dat hoort niet echt meer bij het huis)
Grond, V.O.N. prijs, meerwerk binnen het project, meerwerk derden, overige zaken
220 m2 grond ongeveer € 100.000,-
V.O.N. Hoekwoning 105 m2 € 176.000,-
MW aannemer € 37.000,-
MW derden (ongeveer) € 35.000,-
Hoe heb je dat gefinancieerd? (of vertel je dat liever niet
)
Vooral verkoop (overwaarde) vorige woning, hypotheek en wat eigen geld.
Welke afwerkingen hebben jullie gekozen?
Muren : stucen, renovlies, behangen?
Ik heb beneden alles en boven de overloop laten spuiten.
De slaapkamer is behangen, de logeerkamer moet nog.
De Technische/Was ruimte is gedeeltelijk geschilderd (in het T-gedeelte kun je er vanwege alle leidingen gewoon niet meer fatsoenlijk bij).
Vloeren : Tegels/plavuizen, PVC, parket/laminaat, Gietvloer of nog iets anders?
Ik heb ervoor gekozen om overal PVC te laten leggen.
Hoeveel openstaande punten waren er bij oplevering? En hoe (snel) is dat opgelost?
(Nu begint het weer te jeuken . . .)
Op het moment dat ik arriveerde voor de (reeds uitgestelde) oplevering was de spuiter nog net zijn spullen naar buiten aan het sjouwen. Dat vond ik al geen goed voorteken. Ik had een (interim) inspecteur van VEH mee, zijn normale job was het opleiden van de woninginspecteurs

Na het rondje (woning van 110 m2 in 1u45) stond de teller op
65 en in de weken daarna zijn er helaas nog een paar bij gekomen

Grootste problemen waren
- de PVC vloeren waren nog niet gelegd (maar ze stonden al wel met de keuken te wachten)
- nog geen werkende verwarming
- Stoppenkast voldeed niet aan de normen: Een aardlek met daarachter 5 groepen.
- De wand/plafond afwerking was gewoon beroerd. Er was geen enkele ruimte waar daar geen punt voor in het rapport stond
Een aantal van deze restpunten zal ook niet meer opgelost/afgewerkt worden tenzij ik er zelf mee aan de slag ga.
Hoe lang duurde het voor de gemeente de straat/wijk op orde had
Zoals uit het grote aantal opleverpunten blijkt had de aannemer de zaken niet onder controle. Niet genoeg informatie ingewonnen maar ook niet goed geinformeerd door de gemeente of project-ontwikkelaar (die zelf nota-bene voor een deel in het aannemers bedrijf zat). Ongeveer 5 maanden na
mijn oplevering is dat geëscaleerd in een door de gemeente opgelegde bouwstop, en vervolgens het faillisement van de aannemer (de project-ontwikkelaar was daar ondertussen "toevallig" net uitgestapt).
Hierdoor zijn 5 van de 20 woningen aan het plein niet afgemaakt en dus ook niet opgeleverd. En zolang dat niet gebeurd gaat de gemeente niets definitief afwerken.
Heb je verder nog met de gemeente te maken gehad? Waarom dan? En hoe is dat bevallen?
Ja helaas. Op een tweetal vlakken.
- Het project zoals het voor deze wijk is gestart is in Nederland uniek van opzet, het is een soort pilot project zeg maar. Alles is voor of door de gemeente vastgelegd maar aan pro-aktive informatievoorziening doen ze niet, dat vind de gemeente een zaak van de projectontwikkelaars. Onze projectontwikkelaar was ook de verkopende makelaar . . .
- De standaard buitenberging was een lelijk op de erfgrens staand golfplaten hutje wat je deelde met de buren, wel ieder een eigen deel maar één schuur. De optie het niet te plaatsen leverde een paar duizend Euro op!! Dat heb ik meteen gedaan. (Ik heb ondertussen mensen over de vloer gehad die zo'n bedrag zouden betalen om het niet te krijgen). Maar goed, dan moet er dus een andere buitenberging komen . . . en moet je de vergunning aanpassen. De eerste contacten met de gemeente daar over waren begin 2020, de aanvraag is gestart op 25 mei 2020 . . . . en is nog steeds niet afgerond.
Wat voor tuin gaat er komen en wanneer wil je die klaar hebben?
De tuin blijft vrij simpel, ik heb echt geen groene vingers. Ondertussen heb ik mijn onvergunde berging met overkapping staan, bestrating en gras zijn gelegd. De ligusterhaag is
door via de projectontwikkelaar aangeplant. En daarmee dacht ik voorlopig klaar te zijn.
Wegens omstandigheden (Covid enzo) heb ik echter besloten om de door mij gewenste TON-sauna zo snel mogelijk te plaatsen en daar niet verder mee te wachten.
Wat heb je overschat en onderschat?
De kwaliteit van de aannemer. Hij was erg flexibel (bijna) alles was mogelijk en ook de meeste prijzen waren heel redelijk in vergelijking met wat ik hier af en toe voorbij zie komen. Maar toen de oplevering van de eerste woningen dichterbij kwam bleek dat al die flexibiliteit wel ten koste van de afwerking was gegaan.
Het hielp ook niet dat ie alles alleen deed, te weinig op de bouw aanwezig was ivm andere projecten/werkzaamheden en geen opzichter of controleur in dienst had.
Ook zijn een aantal van zijn vaste Poolse onderaannemers/ZZPers bij aanvang Covid direct naar Polen terug gekeerd. Ik heb begrepen dat de schilders eigenlijk aspergestekers waren