Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
"Brancheorganisatie Bouwend Nederland zegt dat bouwers weinig kunnen doen aan de schaarste. "Onze energie is erop gericht dat aannemers er met hun opdrachtgevers uitkomen als de materiaalprijzen zo hard zijn gestegen, dat een bouwproject verlieslijdend wordt", zegt woordvoerder Richard Massar. "Bij een volgende klus kunnen we het meerekenen, maar bij bestaande klussen moeten contracten soms worden opengebroken. Het is belangrijk dat alle bouwers door deze periode komen, want ze zijn nog hard nodig de komende jaren." "

Hoe zit dat bij nieuwbouw? Lijkt me dat de KAO niet opeens aangepast kan worden? Hypotheek is tenslotte ook al voor dat specifieke bedrag verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Denk dat 'moeten' een beetje grootspraak is? Ze zullen het vast, waar mogelijk, proberen, maar uiteindelijk hangt het van de afspraken in het contract af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dutchylex schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:17:
Wij hebben gisteren met de badkamer leverancier voor de tweede keer om tafel gezet. De offerte was heel transparant qua types etc. Hij zat met al het sanitair exact op adviesprijs en soms iets hoger. WIj hadden al de types/merken uitgewerkt qua prijzen op internet en kwamen toen rond de 4000 euro goedkoper. Hij zei doodleuk dat hij niets kon doen aan de prijzen.

Wij nemen nu alleen het tegelwerk en afmonteren/verleggen van al de leidingen af. Ik monteer zelf achteraf het sanitair en de glazen douchewand. Desnoods huur ik daar een ZZP-er voor.

Wij hebben dus voor een tussenvariant gekozen.
Bij wilden ze dus wel de waterleidingen en afvoeren afdoppen zodat je zelf later de toiletten en kranen kunt plaatsen?

Bij ons wordt beweerd dat ze het niet zonder toilet en kraan op mogen leveren. Wat mij erg stug lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:52:
[...]
Hoe zit dat bij nieuwbouw? Lijkt me dat de KAO niet opeens aangepast kan worden? Hypotheek is tenslotte ook al voor dat specifieke bedrag verstrekt.
Nee , dat is bovendien vziw iets tussen de aannemer en projectontwikkelaar, lijkt me?
Je bent als koper immers de 'verkrijger' van hetgene de projectontwikkelaar levert.

Lijkt me overigens dat aannemers ook alweer langer lopende contracten hebben met toeleveranciers? Dit t.o.v. de 'klussen' waarover gesproken wordt in het artikel. Maar goed, ik weet niet hoe het precies zit verder.

Maar als een Tweaker ermee te maken krijgt: meld het hier vooral!

[ Voor 24% gewijzigd door finsdefis op 21-05-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsNieuweThuis
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
@JackBol Hoe zagen je badkamers en toiletten er uit voor 35k? Wij moeten ook 2 badkamers, 1 met toilet erin en 2 losse toiletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:39

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Greebs schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:05:
Denk dat 'moeten' een beetje grootspraak is? Ze zullen het vast, waar mogelijk, proberen, maar uiteindelijk hangt het van de afspraken in het contract af.
Grootspraak zeker. Vergeet alleen niet dat vaak aannemer vaker zaken doen met een bepaalde ontwikkelaar en dat de aannemer nu een x bedrag zelf moet bijleggen maar hij het bij een volgend project weer door berekend. Ondertussen zie je ook dat de prijzen stijgen binnen het zelfde project, dat zijn vaak keuzes die al langer geleden gemaakt zijn en toch trappen we er al allemaal in.

Daarnaast hebben de meeste aannemers vaste (prijs)afspraken als ze grotere hoeveelheden afnemen, die eindigen echt niet op 9 april of 6 juni hoor.

Die aannemers zijn op het moment zo zielig nog niet hoor.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Mensen met keramische tegels, hebben jullie na het leggen 6 weken de vloerverwarming uitgelaten? Ik lees op sommige websites dat dit moet.. Niet echt fijn in de winter lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:01:
Mensen met keramische tegels, hebben jullie na het leggen 6 weken de vloerverwarming uitgelaten? Ik lees op sommige websites dat dit moet.. Niet echt fijn in de winter lijkt me.
Heb je LTV?
Wat je moet voorkomen zijn grote schommelingen in temperatuur en met LTV heb je die al nauwelijks. Ik kan me niet voorstellen dat het voor de lijm is namelijk.
Hier was de vloerverwarming uit bij het leggen en is deze langzaam opgestookt na het weekend dat ze klaar waren en niets aan de hand hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:28:
[...]

Ik vind natuurlijk licht wel echt heel fijn in een badkamer. En dan heb ik liever een raam die ik dicht kan gooien met lamellen, luxaflex, dan bij voorbaat geen natuurlijk licht.

Het hoeft overigens niet perse anderhalve m2 te zijn, een kleiner raam is uiteraard ook prima
Hoezo zou er geen folio op het raam geplakt mogen worden 😂 knappe jongen die mij tegenhoudt om folio op te plakken. Dat bepaal ikzelf wel.
lizard87 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Alles mag. Maar folie op de binnenkant van HR++ glas plakken betekent een grote kans op breuken in het glas. En dat lijkt me niet heel fijn ;)
Ligt helemaal aan wat voor soort folio je gebruikt en hoe je het monteert. Dus-> folie aan de buitenkant wat prima kan en + eventueel binnenkant. Daarnaast heb je ook speciale folie voor hr++ glas.

[ Voor 30% gewijzigd door Chip. op 22-05-2021 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Chip. schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 06:58:
[...]

Hoezo zou er geen folio op het raam geplakt mogen worden 😂 knappe jongen die mij tegenhoudt om folio op te plakken. Dat bepaal ikzelf wel.
Bij mij werd tijdens de opleverkeuring ook gezegd dat raamfolie sterk wordt afgeraden. Doe je het wel dan vervalt direct je garantie.

Dit ivm thermische breuk. Even googelen en je ziet dat het geen kletskoek is _/-\o_

Ohja, doe je het wel en krijg je last van thermische breuk dan valt dit ook niet onder je glasverzekering.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Zie mijn edit. Het is gewoon technische onkunde en ontwetendheid als men het afraadt. Technisch kan het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

GeeMoney schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:08:
[...]

Heb je LTV?
Wat je moet voorkomen zijn grote schommelingen in temperatuur en met LTV heb je die al nauwelijks. Ik kan me niet voorstellen dat het voor de lijm is namelijk.
Hier was de vloerverwarming uit bij het leggen en is deze langzaam opgestookt na het weekend dat ze klaar waren en niets aan de hand hier.
Nee geen LTV helaas, stadsverwarming. Ik zal tzt de tegelzetter gewoon vragen wat hij wilt dat ik doe, hij verleent tenslotte de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:14:
Vandaag kijkdag gehad nadat de ruwbouw gereed was. Het is allemaal prefab en al wel geconstateerd dat er een loze leiding aan de gevel ontbreekt.

Ik vraag me af hoe ze dat in een prefab huis nog kunnen fixen. Gaat om gevel 1e verdieping richting de meterkast.

Ik vrees dat ik te horen ga krijgen "Oeps, vergeten, hier geld terug" :(
Wat zijn hier de "normale" / "algemene" regels? Ben zelf nu aan het kijken voor een nieuwbouw huis namelijk. Alleen als je dat soort geneuzel krijgt zou ik ook heel boos worden. Dan kan je net zo goed zelf gaan bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 23:47

fmb

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:14:
Vandaag kijkdag gehad nadat de ruwbouw gereed was. Het is allemaal prefab en al wel geconstateerd dat er een loze leiding aan de gevel ontbreekt.

Ik vraag me af hoe ze dat in een prefab huis nog kunnen fixen. Gaat om gevel 1e verdieping richting de meterkast.

Ik vrees dat ik te horen ga krijgen "Oeps, vergeten, hier geld terug" :(
Hoeft niet zo’n vaart te lopen. Het is natuurlijk heel vervelend dat dit soort fouten gemaakt worden maar dit betekent niet dat het niet achteraf kan. Je zal even moet afwachten hoe ze het oppakken als je het doorgegeven hebt.

Ruwbouw betekent dat de afwerkvloer er nog op komt, daar kunnen natuurlijk ook nog leidingen in.
Is er al gemetseld? Bij mij waren ze ogenschijnlijk een loze leiding vergeten aan de buitenmuur aan de achterkant, maar blijkbaar zat dit verstopt achter het metselwerk. Ze hebben er een paar stenen uitgehaald, leiding naar buiten en weer netjes dicht gemetseld.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Chip. schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 07:19:
[...]

Wat zijn hier de "normale" / "algemene" regels? Ben zelf nu aan het kijken voor een nieuwbouw huis namelijk. Alleen als je dat soort geneuzel krijgt zou ik ook heel boos worden. Dan kan je net zo goed zelf gaan bouwen.
Herstel naar alle redelijkheid. Maar de kans dat ze €2500 kosten gaan maken voor een leiding van €250 is klein. Die beslissing is ook niet aan de koper, helaas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Chip. schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 07:06:
Zie mijn edit. Het is gewoon technische onkunde en ontwetendheid als men het afraadt. Technisch kan het gewoon.
Als een aannemer het afraadt dan verlenen ze je ook geen garantie op het moment dat je raam zou barsten. Dat heeft niets te maken met technische onkunde of ontwetendheid, het is gewoon eventuele problemen al op voorhand afschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:34
aGraPusher schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 07:03:
[...]

Bij mij werd tijdens de opleverkeuring ook gezegd dat raamfolie sterk wordt afgeraden. Doe je het wel dan vervalt direct je garantie.

Dit ivm thermische breuk. Even googelen en je ziet dat het geen kletskoek is _/-\o_

Ohja, doe je het wel en krijg je last van thermische breuk dan valt dit ook niet onder je glasverzekering.
Dit betreft ook zonwerende folie. Als je er gewoon mat folie op plakt, doet dat weinig voor de temperatuur van de ruit en is er ook geen kans op breuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:03
aGraPusher schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 07:03:
[...]

Thermische breuk bij een volledig beplakt raam is vrijwel uitgesloten. Bij gedeeltelijk plakken, bv een strook is de kans wel aanwezig maar ook erg klein. Thermische breuk ontstaat dan door ongelijke opwarming van de ruit. Dat kan ook optreden bij overstekken die gedeeltelijk schaduw geven. Ik heb in de praktijk nog nooit iemand gehoord of gezien met een thermische breuk in zijn raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 18:13
Hi,

Ik heb een vraag over wandlampen in de slaapkamer. Van de ontwerper heb ik het advies gehad om wandlampen te plaatsen t.b.v savonds iets lezen. Ik vind dat wel fijn.
Ik ben momenteel bezig met de meerwerkopties aan het doorgeven en ben benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost. Ik twijfel namelijk nog een beetje.
Je kunt een wandlichtpunt met schakelaar laten plaatsen.
Je hebt ook lampen met een eigen schakelaar. Dan zou ik enkel een enkelvoudige wcd moeten plaatsen toch?
Of hebben jullie dit anders opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

Het is maar wat je zelf wilt. Als het gaat om lezen, zou ik het persoonlijk fijn vinden om de lampjes te kunnen bedienen vanaf de plek waar je gaat lezen (bijvoorbeeld het bed). In dat geval is een schakelaar plaatsen niet nodig en zou ik een lampje met schakelaar nemen.

Daarvoor kun je een WCD plaatsen, of een bedrade leiding direct naar de plaats waar je de lamp wilt hebben. Dan heb je namelijk geen draden in het zicht.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
cacao70 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:05:
Hi,

Ik heb een vraag over wandlampen in de slaapkamer. Van de ontwerper heb ik het advies gehad om wandlampen te plaatsen t.b.v savonds iets lezen. Ik vind dat wel fijn.
Ik ben momenteel bezig met de meerwerkopties aan het doorgeven en ben benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost. Ik twijfel namelijk nog een beetje.
Je kunt een wandlichtpunt met schakelaar laten plaatsen.
Je hebt ook lampen met een eigen schakelaar. Dan zou ik enkel een enkelvoudige wcd moeten plaatsen toch?
Of hebben jullie dit anders opgelost?
Of bedienbare lampen/peertjes als HUE? Kan je zelf de helderheid en warmte van kleur aanpassen, bijvoorbeeld als partner wilt slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:19
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-06 23:32

HaikoW

International man of mystery

FJ Cruiser schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:34:
[...]

In de VON prijs voor ons nieuwbouw huis zat een budget van 15.000 voor de aanschaf van 2 badkamers en 2 toiletten. Volgens de aannemer kregen we hier 'standaard' sanitair voor.
In de VON prijs voor ons nieuwbouwhuis weten we niet wat het budget is voor de aanschaf van 2 badkamers en 3 toiletten. Wat we wel weten is dat als we het sanitair casco afnemen er EUR 5.250 in mindering wordt gebracht. Dit bij een huis met een 7 cijferige VON prijs...
De bouw moet nog starten (in Q4), we hebben nog geen contact met de bouwbegeleider. Het is ook ons eerste nieuwbouwhuis, wordt een leuke rit...

Casco opleveren van de sanitaire ruimtes (leidingwerk wordt op de standaard positie afgedopt, tegelwerk vervalt, beperkte Woningborggarantie).
Bestaande uit:
- aankoop + montage sanitair en tegelwerk beiden geheel vervallen (ook de inbouwreservoirs voor de wandtoiletten vervallen);
- installatievoorzieningen afgedopt op standaard plaats;
- wanden worden zonder tegels en spuitwerk opgeleverd;
- geen vensterbanken (bij aanwezigheid van een raam);
- elektravoorzieningen afgemonteerd op standaard plaats;
- dekvloer ter plaatse van de sanitaire ruimtes blijven gehandhaafd in verband met de aanwezigheid van vloerverwarming.
Uitzondering is de douche hoek, deze wordt gespaard (ca. 90 x 90 cm), deze wordt ook niet voorzien van vloerverwarming.
Douchegoot wordt niet aangebracht.
- ventilatieventielen op standaard plaats afgemonteerd;
- plafond voorzien van standaard afwerking spuitwerk;
- eventuele leidingkokers zijn geheel gesloten;
- dorpel badkamer en toilet wordt aangebracht;
- standaard verwarming wordt aangebracht;
- de garantie op het sanitair, leidingwerk, afwerkvloer en tegelwerk in de sanitaire ruimtes conform de Woningborg.
Garantieregeling wordt gelimiteerd.

Waar ik nu aan zit te denken is het volgende:
- laat een onafhankelijke badkamerarchitect de ontwerpen maken voor de twee badkamers en drie WC’s. Vragen in het ontwerp rekening te houden met makkelijk vervangen van meubels etc
- we laten de aansluitingen verplaatsen naar waar de architect ze wil hebben
- wel door aannemer laten betegelen in onze smaak, rest standaard laten monteren
- vervangen de zaken die we willen vervangen (meubels, spiegels, kranen, accessoires etc) na oplevering als we zeker weten dat alle leidingen enzo goed werken.

Op deze manier halen we denk ik de meeste waarde uit de standaard voorzieningen, kunnen we de inrichting alsnog krijgen zoals we het hebben willen en behouden we voor een tijd de garantie op het geleverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
HaikoW schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:06:
[...]

In de VON prijs voor ons nieuwbouwhuis weten we niet wat het budget is voor de aanschaf van 2 badkamers en 3 toiletten. Wat we wel weten is dat als we het sanitair casco afnemen er EUR 5.250 in mindering wordt gebracht. Dit bij een huis met een 7 cijferige VON prijs...
De bouw moet nog starten (in Q4), we hebben nog geen contact met de bouwbegeleider. Het is ook ons eerste nieuwbouwhuis, wordt een leuke rit...

Casco opleveren van de sanitaire ruimtes (leidingwerk wordt op de standaard positie afgedopt, tegelwerk vervalt, beperkte Woningborggarantie).
Bestaande uit:
- aankoop + montage sanitair en tegelwerk beiden geheel vervallen (ook de inbouwreservoirs voor de wandtoiletten vervallen);
- installatievoorzieningen afgedopt op standaard plaats;
- wanden worden zonder tegels en spuitwerk opgeleverd;
- geen vensterbanken (bij aanwezigheid van een raam);
- elektravoorzieningen afgemonteerd op standaard plaats;
- dekvloer ter plaatse van de sanitaire ruimtes blijven gehandhaafd in verband met de aanwezigheid van vloerverwarming.
Uitzondering is de douche hoek, deze wordt gespaard (ca. 90 x 90 cm), deze wordt ook niet voorzien van vloerverwarming.
Douchegoot wordt niet aangebracht.
- ventilatieventielen op standaard plaats afgemonteerd;
- plafond voorzien van standaard afwerking spuitwerk;
- eventuele leidingkokers zijn geheel gesloten;
- dorpel badkamer en toilet wordt aangebracht;
- standaard verwarming wordt aangebracht;
- de garantie op het sanitair, leidingwerk, afwerkvloer en tegelwerk in de sanitaire ruimtes conform de Woningborg.
Garantieregeling wordt gelimiteerd.

Waar ik nu aan zit te denken is het volgende:
- laat een onafhankelijke badkamerarchitect de ontwerpen maken voor de twee badkamers en drie WC’s. Vragen in het ontwerp rekening te houden met makkelijk vervangen van meubels etc
- we laten de aansluitingen verplaatsen naar waar de architect ze wil hebben
- wel door aannemer laten betegelen in onze smaak, rest standaard laten monteren
- vervangen de zaken die we willen vervangen (meubels, spiegels, kranen, accessoires etc) na oplevering als we zeker weten dat alle leidingen enzo goed werken.

Op deze manier halen we denk ik de meeste waarde uit de standaard voorzieningen, kunnen we de inrichting alsnog krijgen zoals we het hebben willen en behouden we voor een tijd de garantie op het geleverde.
Waarom niet naar de project leverancier en daar beginnen met een tekening? Grote kans dat de project leverancier de badkamer gaat plaatsen en niet de aannemer zelf dus dan moet je wel tegels van hun uitzoeken.

Mocht je dat niet willen, de boel gewoon casco laten opleveren en een fatsoenlijke technische tekening aanleveren zodat ze het leiding werk op z’n plek kunnen maken. Zeker als je kalkzandsteen steen of cellenbeton wantjes hebt kan de aannemer die je badkamers gaat plaatsen eenvoudig het een en ander gaan verleggen als het nodig is.

Wat betreft de garanties: als je straks een lekkage krijgt (zeg op je muurplaat) dan gaat de bouwer de schuld bij de aannemer leggen want de kraan is vervangen en de aannemer gaat zeggen dat de bouwer geen fatsoenlijke muurplaat heeft gebruikt. Uiteindelijk zal het vast allemaal wel opgelost gaan worden, maar het gaat je wel tijd en energie kosten. Het geld wat je terug krijgt voor een casco oplevering is lager dan de kosten die gemaakt worden als je wél kiest voor een badkamer. Ongetwijfeld dat ze hier een deel voor reserveren omdat de bouwer waarschijnlijk uiteindelijk aan het kortste eind trekt.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 22-05-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

Toppe schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:47:
[...]

Waarom niet naar de project leverancier en daar beginnen met een tekening? Grote kans dat de project leverancier de badkamer gaat plaatsen en niet de aannemer zelf dus dan moet je wel tegels van hun uitzoeken.
Gaan we zeker doen. Denk alleen niet dat de combinatie project leverancier, 2 badkamers en 3 toiletten goed samengaan met een budget van de bouwer van EUR 5.250. Ben hierom wat vooruit aan het denken, zeker ook geïnspireerd door de post van #FJ Cruiser waar de project leverancier met een 60k kostenplaatje kwam.
Mocht je dat niet willen, de boel gewoon casco laten opleveren en een fatsoenlijke technische tekening aanleveren zodat ze het leiding werk op z’n plek kunnen maken. Zeker als je kalkzandsteen steen of cellenbeton wantjes hebt kan de aannemer die je badkamers gaat plaatsen eenvoudig het een en ander gaan verleggen als het nodig is.
Is een optie maar ik vind de EUR 5.250 credit die we voor de twee badkamers en drie toiletten krijgen te weinig. Voor dit geld kan ik nooit zelf deze zaken aankopen en laten installeren.
Wat betreft de garanties: als je straks een lekkage krijgt (zeg op je muurplaat) dan gaat de bouwer de schuld bij de aannemer leggen want de kraan is vervangen en de aannemer gaat zeggen dat de bouwer geen fatsoenlijke muurplaat heeft gebruikt. Uiteindelijk zal het vast allemaal wel opgelost gaan worden, maar het gaat je wel tijd en energie kosten.
Klopt. Daarom zullen we ook pas later zaken vervangen. Deze periode heeft ons tijd om zeker van te zijn dat de leidingen etc structureel goed en we dus geen aanspraak op de garantie hoeven te maken. Wanneer we zaken gaan vervangen zullen we dat met die leverancier op moeten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
HaikoW schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:05:
[...]

Gaan we zeker doen. Denk alleen niet dat de combinatie project leverancier, 2 badkamers en 3 toiletten goed samengaan met een budget van de bouwer van EUR 5.250. Ben hierom wat vooruit aan het denken, zeker ook geïnspireerd door de post van #FJ Cruiser waar de project leverancier met een 60k kostenplaatje kwam.
De kosten die je terug krijgt is lager dan de waarde van de badkamer zelf. Die €5250 zegt hierin dus niet zoveel. Hoeveel badkamers en toiletten zitten er standaard in?

Is een optie maar ik vind de EUR 5.250 credit die we voor de twee badkamers en drie toiletten krijgen te weinig. Voor dit geld kan ik nooit zelf deze zaken aankopen en laten installeren.
Klopt, maar zie het punt hier boven. Die €5250 is niet de daadwerkelijk waarde van je badkamer(s).

Als ze je de daadwerkelijke waarde zullen geven (zeg €10.000 voor toilet en een badkamer inclusief toilet) dan rent iedereen wel naar een andere leverancier. Zijn de vaak goedkoper uit. Door die bedragen laag te houden steken ze alsnog een groot deel in hun zak en ga je twijfelen om het dan toch maar via hun te doen.
Klopt. Daarom zullen we ook pas later zaken vervangen. Deze periode heeft ons tijd om zeker van te zijn dat de leidingen etc structureel goed en we dus geen aanspraak op de garantie hoeven te maken. Wanneer we zaken gaan vervangen zullen we dat met die leverancier op moeten lossen.
2 jaar wachten vindt ik best lang…

de keus is geheel aan jou, maar ik zou eerst eens met de kopersbegeleiding om tafel gaan zitten om te kijken wat de opties zijn. Je bent vrijwel altijd gebonden aan de project leverancier voor je sanitair en tegelwerk, je kan niet even zelf ergens anders tegels bestellen.

De bedragen zijn allemaal lastig te plaatsen zonder informatie over de badkamer. Wij hadden ook een offerte van €35.000 voor één badkamer. Als je bedenkt dat je dan 2 inbouw douches, 2 inbouw wastafel kranen, 140cm hand gemaakt eiken meubel, 2 spiegels inclusief verwarming, sunshower, wc, urinoir en een bank er voor terug krijgt allemaal in het A+ kwaliteits segment dan valt het wel weer mee.

Misschien moeten we iets meer informatie delen. 700k is een hoop geld maar als je op een A++ locatie koopt (Wassenaar, ‘t Gooi) dan is de grond prijs heel duur en valt de woningprijs wel weer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wij kregen geloof ik iets van 1800€ terug voor casco badkamer + 2 casco toiletten.

Ik denk dat die 5250 relatief niet eens zo slecht is.

Vandaag de eerste factuur gekregen - 25% van het meerwerk. Enige factuur waarbij we betalen voor iets terwijl er nog niets gebeurd is, voelt toch wel beetje gek :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

Toppe schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:42:
[...]
De kosten die je terug krijgt is lager dan de waarde van de badkamer zelf. Die €5250 zegt hierin dus niet zoveel.
Klopt, voor de keuken is er bijvoorbeeld een post van EUR 20k en als we deze casco laten leveren krijgen we EUR 15k terug. Als ik deze logica loslaat op de EUR 5.250 is er een budget van EUR 7k voorzien voor al het sanitair. Is denk dat dit een realistische aanname is. Ik denk ook dat 7k voor twee badkamers en drie losse toiletten niet realistisch is.
Hoeveel badkamers en toiletten zitten er standaard in?
Twee badkamers en drie losse toiletten (niet in de badkamer)
Klopt, maar zie het punt hier boven. Die €5250 is niet de daadwerkelijk waarde van je badkamer(s).

Als ze je de daadwerkelijke waarde zullen geven (zeg €10.000 voor toilet en een badkamer inclusief toilet) dan rent iedereen wel naar een andere leverancier. Zijn de vaak goedkoper uit. Door die bedragen laag te houden steken ze alsnog een groot deel in hun zak en ga je twijfelen om het dan toch maar via hun te doen.
Ik snap echter niet hoe zij denken dat het mogelijk is om voor 5/7k twee complete badkamers en drie losse toiletruimtes te bouwen. Hierom denk ik, prima laat ze het er maar inzetten, dan kijken we er later nog wel een keer na. Misschien dat iemand hier meer inzicht in kan geven? Dit is mijn eerste keer een nieuwbouwhuis kopen dus als ik er verkeerd tegenaankijk dan hoor ik het graag.
2 jaar wachten vindt ik best lang…

de keus is geheel aan jou, maar ik zou eerst eens met de kopersbegeleiding om tafel gaan zitten om te kijken wat de opties zijn. Je bent vrijwel altijd gebonden aan de project leverancier voor je sanitair en tegelwerk, je kan niet even zelf ergens anders tegels bestellen.
Zodra ze zich melden gaan we met ze om tafel zitten. Ben graag een beetje pro-actief omdat ik van die verhalen hoor over korte tijd om je plannen aan te leveren en bouwbegeleiders die onzichtbaar zijn. Heb denk ik last van angst voor het onbekende.
De bedragen zijn allemaal lastig te plaatsen zonder informatie over de badkamer. Wij hadden ook een offerte van €35.000 voor één badkamer. Als je bedenkt dat je dan 2 inbouw douches, 2 inbouw wastafel kranen, 140cm hand gemaakt eiken meubel, 2 spiegels inclusief verwarming, sunshower, wc, urinoir en een bank er voor terug krijgt allemaal in het A+ kwaliteits segment dan valt het wel weer mee.
Je hebt gelijk en daarom beperk ik mijn opmerkingen tot het gekregen budget vanuit de bouw en wat daarvoor geleverd moet worden. Ik heb budget voor een paar nette badkamers en toiletten maar vraag me af hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Misschien moeten we iets meer informatie delen. 700k is een hoop geld maar als je op een A++ locatie koopt (Wassenaar, ‘t Gooi) dan is de grond prijs heel duur en valt de woningprijs wel weer mee.
De prijs van de woning zonder grond is 595k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
HaikoW schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:36:
[...]

Klopt, voor de keuken is er bijvoorbeeld een post van EUR 20k en als we deze casco laten leveren krijgen we EUR 15k terug. Als ik deze logica loslaat op de EUR 5.250 is er een budget van EUR 7k voorzien voor al het sanitair. Is denk dat dit een realistische aanname is. Ik denk ook dat 7k voor twee badkamers en drie losse toiletten niet realistisch is.

[...]

[...]

Ik snap echter niet hoe zij denken dat het mogelijk is om voor 5/7k twee complete badkamers en drie losse toiletruimtes te bouwen. Hierom denk ik, prima laat ze het er maar inzetten, dan kijken we er later nog wel een keer na. Misschien dat iemand hier meer inzicht in kan geven? Dit is mijn eerste keer een nieuwbouwhuis kopen dus als ik er verkeerd tegenaankijk dan hoor ik het graag.

[...]

Zodra ze zich melden gaan we met ze om tafel zitten. Ben graag een beetje pro-actief omdat ik van die verhalen hoor over korte tijd om je plannen aan te leveren en bouwbegeleiders die onzichtbaar zijn. Heb denk ik last van angst voor het onbekende.

[...]

Je hebt gelijk en daarom beperk ik mijn opmerkingen tot het gekregen budget vanuit de bouw en wat daarvoor geleverd moet worden. Ik heb budget voor een paar nette badkamers en toiletten maar vraag me af hoe ik dit het beste kan aanpakken.

[...]

7k voor drie toiletten en twee badkamers is verre van realistisch. Voor 7k heb je amper één basis badkamer.

Een kwalitatief mooie, geen extreem luxe, badkamer kost je zo rond de €15.000 tot €20.000.

En als je graag zelf de controle wilt dan zou ik gewoon bij een willekeurige badkamer leverancier binnen lopen met je casco verhaal en kijken wat ze er van maken. Bij een eventuele garantie claim moet je je dan gewoon bij hun melden.

Wij hadden een stelpost van €20 per vierkante meter qua tegel werk, laten we nu net tegels hebben gekozen die iets beter zijn en ongeveer €20 per meter duurder zijn dan de ‘normale’ kwaliteit die ze nét niet hebben liggen… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:33

Ik snap echter niet hoe zij denken dat het mogelijk is om voor 5/7k twee complete badkamers en drie losse toiletruimtes te bouwen.
Dat is het punt, dat denken ze niet. Je betaald in ieder geval een deel van de badkamer ook al neem je hem niet af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

Wij hebben twee weken in grote onzekerheid gezeten wegens een bezwaarmaker die in beroep gegaan was m.b.t. de omgevingsvergunning. Dit is gelukkig met een sisser afgelopen, en nu moeten we snel verder met alle te maken keuzes.

-Wij hebben een kleine hal, we overwegen deze nog iets kleiner te maken. Een kleine wijziging die naar onze mening de loop wat natuurlijker maakt, en ook het verloop van de kamer/zichtlijnen. Zeker bij de indeling van de zithoek zoals op de plattegrond (deze staat echter niet vast).

Evt. nadelen die wij kunnen zien zijn dat sommigen de hal te klein zullen vinden worden (zelf zullen wij vooral achter binnen komen). Verder wordt dat stuk een schuine muur, dit wordt vaak als iets minder praktisch gezien?

Zijn er nog andere redenen te bedenken om dit niet te moeten willen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

-Verder willen we rekening houden met zonnepanelen. Voor het dak kan er een omvormer in de technische ruimte aldaar. Van wat ik zelf heb kunnen vinden kan een dakdoorvoer later gemaakt worden, en dien ik rekening te houden met 2x 19mm leiding van techn. ruimte naar meterkast, of 1x 25mm.

Op de uitbouw overweeg ik ook zonnepanelen. Ik gok dat er daar 4-6 op kunnen, daar is geen mooie ruimte voor een omvormer, dus wellicht micro-omvormers en dan via een loze leiding (ik gok dat 19mm hier wel genoeg is) naar de meterkast.

Wat zou een handige plek zijn voor een leiding ter voorbereiding op zo'n installatie? Ik denk zelf aan vlak boven het dak van de uitbouw uit de gevel. Of zouden jullie hier ook later pas een doorvoer laten maken? (Of toch proberen een leiding richting de omvormer technische ruimte te krijgen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Greebs ik zou de deur schuin zetten. Oogt wat rustiger en lijkt ook wat meer één geheel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Nu we het over badkamers hebben, ben ik benieuwd naar eventuele op of aanmerkingen op ons idee. Zit nu in de fase dat alles nog anders kan :)

Members only:

Nog tips? Pagina of wat terug prijs al aangegeven, ben nu bijna 40% goedkoper uit dan via UHUW, en zij wilde dit scherm niet leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 22-05-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 109% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Deleon78 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:10:
[...]

Douche en wc omwisselen ivm raam bij de douche?
(Je zal vast een reden hebben om de douche buj het raam te doen, maar ik denk, vraag het toch maar even)
// vanuit de bouw in de ruwbouw fase al voor douchegoot gekozen (moeten kiezen). Om deze reden alleen deze opstelling als douchewand, of ik moet dat achteraf laten uit hakken.

Is ook een optie, moet wel wat leidingwerk (warm water) en volgens mij ook de vloerverwarming aangepast worden. Meen te hebben gelezen dat dit niet in de douche komt.
Douchegoot moet ook worden dichtgesmeerd en opnieuw gehakt op de nieuwe plaats.

Denk ook dat het niet mooi staat als je douchewand direct bij de deur eindigd.

Nu plisse of iets dergelijks voor het raam, denk ik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Kan je niet de badkamers laten uitvoeren zoals je ze wil, en dan later een tegelzetter tegels over de oude tegels heen laten plakken? Als je een putje neemt en geen drain zijn daar ook mooie renovatieputjes voor te krijgen. Dan heb je geen hak en breekwerk meer nodig en is een tegelzetter in een dag of 5 klaar voor een badkamer.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@HaikoW het verschilt per project welke bedragen je terug krijgt per casco oplevering van een keuken/badkamer. Wellicht net waar de marge zit.
Ook hier relatief weinig terug bij casco oplevering in de hoop dat je dan toch de aangesloten leverancier vanuit de bouw kiest denk ik.

Ik heb twee badkamers en 3 toiletten toch vanuit de bouw laten doen en moest daar wel flink voor zeuren en onderhandelen maar uiteindelijk is het wel naar ons zin en voor een goede prijs.
Ze wilden voornamelijk “eigen merk” spullen leveren maar door het uiteindelijk hard te spelen door alles of niets op tafel te gooien gingen ze toch mee.

Wees dus ook bereid om soms concessies te moeten doen of om je hard op te stellen (en dan hopelijk) je zin te krijgen. Welkom bij (project)nieuwbouw :).

De voordelen zijn ook al vaker langs gekomen net als de nadelen:

Voordelen:
* Aanwezig en werkend bij oplevering sleutel.
* Bij standaard keuzes vaak goedkoop.
* Geen keuze stress, vaak maar 3 tegels en 2 kleuren :p

Nadelen van de vaste leverancier:
* soms beperkte keuze
* afwijkende keuzes zijn vaak duurder dan diezelfde tegel gewoon bij een willekeurige leverancier. (Als het dus überhaupt al mogelijk is)
* luxe afwerkingen vaak niet mogelijk of gruwelijk duur. (Drain, douche wtw, regendouche)

Je kan altijd dus nog voor casco gaan. Dat levert je extreem veel vrijheid op maar betekend ook dat je zeker 2-3 weken na oplevering moet uit trekken met leveranciers om die badkamers in orde te laten maken. Als die leveranciers al tijd hebben voor je. Alles in de bouw heeft het extreem druk.

@Source90 die plissé wordt toch zeiknat zo?
En een raam in de douche is wel irritant. Hij wordt gewoon nat en het raam en het kozijn dus ook. Is het niet van directe spetters dan is het wel van gewoon het vocht/stoom van het douchen.
Ik had hem een kwartslag gedraaid en dan in de hoek van het toilet laten zetten. Zo had ik het in mijn vorige woning ook. Dan loopt je scherm dus niet tot aan de deur en zit je wc in de hoek van de douche en hetzelfde qua draai zoals hij nu staat.
Mijn badkamer was wel langer zo te zien en je krijgt dan de koof in de hoek in je douche dat is wel jammer. En een douche van 1.50m in die ruimte?

Een maatwerk douchewand kan ook. De koof zou je door kunnen trekken naar links en daarin kan je dan een opening laten maken voor je zeep en andere spullen? Dan laat je de douchewand op maat maken zodat hij net voor de deur eindigt en dan kan je de breedte ook nog eens exact bepalen en je toilet in de hoek waar nu je douche staat. Ik heb ook 2 maatwerk douche wanden en dat is ongeveer €400,- per wand duurder dan de af-fabriek maten maar dan is het wel exact pas. (1 van mijn wanden is ook een Novellini trouwens)

[ Voor 60% gewijzigd door GeeMoney op 22-05-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Netjes! Wat voor 3D programma is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:01:

Voordelen:
* Aanwezig en werkend bij oplevering sleutel.
* Bij standaard keuzes vaak goedkoop.
* Geen keuze stress, vaak maar 3 tegels en 2 kleuren :p

Nadelen van de vaste leverancier:
* soms beperkte keuze
* afwijkende keuzes zijn vaak duurder dan diezelfde tegel gewoon bij een willekeurige leverancier. (Als het dus überhaupt al mogelijk is)
* luxe afwerkingen vaak niet mogelijk of gruwelijk duur. (Drain, douche wtw, regendouche)
Hangt ook af van de project leverancier. Wij moesten gewoon langs gaan bij de sanitair boer in het dorp verderop.

Daar hadden we alle keus die we hadden, diverse (50?) opstellingen, veel keus uit tegels, potten en douches. En we waren nergens aan gebonden.

Ga je via UHUW dan ja, heb je een uitdaging :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
@Source90 die plissé wordt toch zeiknat zo?
En een raam in de douche is wel irritant. Hij wordt gewoon nat en het raam en het kozijn dus ook. Is het niet van directe spetters dan is het wel van gewoon het vocht/stoom van het douchen.
Luxaflex heeft plissé met dust- en wetblock, speciaal voor de badkamer. Als het goed is moet het er zo aflopen.
Veel keuze is er helaas niet, met een andere opstelling zal de boel waarschijnlijk ook beslaan. Ventilatie in de badkamer is wel regelbaar, echter geen idee hoe effectief dat is.
Voor draaien, zie hieronder.
Ik had hem een kwartslag gedraaid en dan in de hoek van het toilet laten zetten. Zo had ik het in mijn vorige woning ook. Dan loopt je scherm dus niet tot aan de deur en zit je wc in de hoek van de douche en hetzelfde qua draai zoals hij nu staat.
Mijn badkamer was wel langer zo te zien en je krijgt dan de koof in de hoek in je douche dat is wel jammer. En een douche van 1.50m in die ruimte?
Bij ons wordt vloerverwarming wel gelegd, noemen ze alsnog CASCO. Ik had in de ruwbouw enkel de optie uit 4 standaard opties badkamerindeling, de douche zat in 3 opties in deze positie, vierde optie was een bad. Geen gedraaide opstelling mogelijk. Nadeel bij draaien is dat ik de douchewand op een plek gemonteerd moet worden waar vloerverwarming ligt. Water toevoer en afvoer zal ook verlegd moeten worden.
Volgens mij las ik in de tekening dat er geen vloerverwarming onder het douchegedeelte komt.. Zou dan een stuk zonder verwarming worden naast de douche, onder de ramen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Source90 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:32:
[...]
Luxaflex heeft plissé met dust- en wetblock, speciaal voor de badkamer. Als het goed is moet het er zo aflopen.
Veel keuze is er helaas niet, met een andere opstelling zal de boel waarschijnlijk ook beslaan. Ventilatie in de badkamer is wel regelbaar, echter geen idee hoe effectief dat is.
Voor draaien, zie hieronder.

[...]

Bij ons wordt vloerverwarming wel gelegd, noemen ze alsnog CASCO. Ik had in de ruwbouw enkel de optie uit 4 standaard opties badkamerindeling, de douche zat in 3 opties in deze positie, vierde optie was een bad. Geen gedraaide opstelling mogelijk. Nadeel bij draaien is dat ik de douchewand op een plek gemonteerd moet worden waar vloerverwarming ligt. Water toevoer en afvoer zal ook verlegd moeten worden.
Volgens mij las ik in de tekening dat er geen vloerverwarming onder het douchegedeelte komt.. Zou dan een stuk zonder verwarming worden naast de douche, onder de ramen.
Je douchewand kan gewoon op de grond met vloerverwarming. De bevestiging bevind zich qua stevigheid voornamelijk aan de staande wanden en niet op de vloer.
In de douche zelf mag in principe geen vloerverwarming inderdaad ivm legionella.

Zelf zou ik ervoor kiezen de douche te plaatsen zoals ik suggereer. Bij een raam en een kozijn is het gewoon niet lekker icm vocht. Daar heb je in die andere hoek veel minder last van en helemaal als je de koof laat doortrekken en er een inkeping in laat maken voor je douchespullen, dan is het eigenlijk nog praktisch ook. Afvoer van de wc zit nu toch ook in die hoek al dus dat lijkt mij geen grote uitdaging en je warm water ook niet want die komt vermoedelijk uit die koof. (In ieder geval 100% je afvoer want anders zat die koof er niet gok ik).
En als je helemaal wilt uitpakken dan zou je zelfs een douche-wtw in die koof kunnen zetten aan je trapopgang kant (ik denk dat achter de koof aan de andere kant je trap zit?)

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 22-05-2021 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
GeeMoney schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:50:
[...]

Je douchewand kan gewoon op de grond met vloerverwarming. De bevestiging bevind zich qua stevigheid voornamelijk aan de staande wanden en niet op de vloer.
In de douche zelf mag in principe geen vloerverwarming inderdaad ivm legionella.

Zelf zou ik ervoor kiezen de douche te plaatsen zoals ik suggereer. Bij een raam en een kozijn is het gewoon niet lekker icm vocht. Daar heb je in die andere hoek veel minder last van en helemaal als je de koof laat doortrekken en er een inkeping in laat maken voor je douchespullen, dan is het eigenlijk nog praktisch ook. Afvoer van de wc zit nu toch ook in die hoek al dus dat lijkt mij geen grote uitdaging en je warm water ook niet want die komt vermoedelijk uit die koof. (In ieder geval 100% je afvoer want anders zat die koof er niet gok ik).
En als je helemaal wilt uitpakken dan zou je zelfs een douche-wtw in die koof kunnen zetten aan je trapopgang kant (ik denk dat achter de koof aan de andere kant je trap zit?)
Members only:

Bedoel je dan als bovenstaand?
Don't mind het muurtje, had geen zin om opnieuw te "betegelen".

Doorloop ruimte met toilet op deze plaats is slechts 67,5 cm, wat mij vrij krap lijkt.
Als ik het toilet en de radiator omruil kom je op slechts 50cm uit.

Vriendin heeft haar ogen gezet op dit douchescherm, moet zeggen dat ik hem tot nu toe ook het mooiste vind van alle schermen die wij gezien hebben. Kleinste maat is dit model.
Het inbouwreservoir is te hoog om onder het raam te plaatsen, dat zie ik ook niet passen.

Hmm. lastig. Geeft wel wat meer ruimte aan de wasmeubel-zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Source90 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:23:
[...]

***members only***

Bedoel je dan als bovenstaand?
Don't mind het muurtje, had geen zin om opnieuw te "betegelen".

Doorloop ruimte met toilet op deze plaats is slechts 67,5 cm, wat mij vrij krap lijkt.
Als ik het toilet en de radiator omruil kom je op slechts 50cm uit.

Vriendin heeft haar ogen gezet op dit douchescherm, moet zeggen dat ik hem tot nu toe ook het mooiste vind van alle schermen die wij gezien hebben. Kleinste maat is dit model.
Het inbouwreservoir is te hoog om onder het raam te plaatsen, dat zie ik ook niet passen.

Hmm. lastig. Geeft wel wat meer ruimte aan de wasmeubel-zijde.
Deze laatste opstelling maar dan met scherm tussen douche en wc en een deur in je getekende scherm, dat zou ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Waar ik het meeste twijfel over heb, waarom ik de opstelling vanuit de bouw heb aangehouden, is de vloerverwarming in de douche.

Als ik de douche een kwartslag draai, komt de straal echter nog op dezelfde plek op de grond. Enkel wat oppervlakkig water wat op de vloerverwarming komt. Ga er vanuit dat dit geen enkel probleem is. De afvoer zit tenslotte een kwartslag gedraaid (zij het opnieuw uitgehakt), maar zonder vloerverwarming in dat stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKsiNBNG8ZB-9oTMJAGQ-PsctHU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ro9xUdjXa2eDg8q3aA3LgwaG.png?f=fotoalbum_large

Dit zou ook goed kunnen, echter geen deur -waar onze voorkeur ook naar uit gaat-.
Zelfde type en model, andere opzet. Inloop is stuk ruimer op deze manier.

Voor mijn gemoedsrust: Als er "secundair" water op vloerverwarming komt, maar geen afvoer of buizen in de buurt zijn; is dit geen probleem. Correct?
Ik begrijp dat water sneller verdampt op vloerverwarming en het daardoor mogelijk meer prioriteit heeft om gelijk even de trekker te pakken. Echter nemen wij ook een water ontharder tegen kalk.

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 22-05-2021 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Aangepast naar dit model, weer een avondje van de straat met Sketchup :+
Members only:

Fijn dat er meegedacht is. Ik zat behoorlijk op de vloerverwarming daar, kan scherm alleen voor het raam tour.

Nog even wat betreft de leidingen:
Members only:

De douchegoot zal omgelegd moeten worden. Lijkt mij prima mogelijk, zeker nu er in die hoek geen vloerverwarming komt.

Alleen de leidingen voor de watertoevoer komen van de rechter wand. Kan dit uitgefreesd worden naar het voorzetmuurtje dat in de rechterbovenhoek komt, t.b.v. de inbouwthermostaat? Of moet er aan de rechter muur ook een voorzetwandje voor deze leidingen?
De muur aan de rechterzijde is namelijk de 2^1 tussenmuur naar de buren.

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 23-05-2021 02:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

PSP123 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:30:
[...]

Netjes! Wat voor 3D programma is dat?
Floorplanner https://floorplanner.com/
Niets speciaals, maar wel heel makkelijk om mee te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:00
Source90 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 02:07:
Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Aangepast naar dit model, weer een avondje van de straat met Sketchup :+
Tussen de glaswand en het toilet krijg je wel een klein stukje wat erg lastig schoon te houden is. Je zou kunnen overwegen om de voorzetwand van het toilet geheel of gedeeltelijk te verhogen tot 2m en dan de glaswand daarop de monteren, is een stuk makkelijker schoon te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:46
@Source90
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Ik heb zelf deze (100cm x 100cm) gekocht voor €250. Wel totaal anders maar het blijft ruimtelijk in de badkamer (douche je niet dan klap je het in)

Dit is meer even ter inspiratie. Zelf vind ik in jouw opstelling het lastig schoonmaken bij de wc. Ook vind ik het krap bij de wc. Ik wil ruimte hebben om te zitten.

Electrische radiator zou ik weglaten. Onze nieuwbouwwoning is in februari opgeleverd en vloerverwarming is voldoende. We hebben wel een stopcontact geplaatst zodat we eventueel in de toekomst wel een radiator kunnen plaatsen.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Bravertal schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:59:
Zelf vind ik in jouw opstelling het lastig schoonmaken bij de wc. Ook vind ik het krap bij de wc. Ik wil ruimte hebben om te zitten.
Voorzetwand kan iets breder of hoger, dat is geen probleem lijkt mij.
Betreft de ruimte bij het toilet:
"De vuistregel is om aan beide kanten van het toilet zo’n 20 centimeter voor bewegingsruimte over te houden. Dit brengt de totale minimale ruimte van het toilet tot zo’n 80 centimeter."

Dit is bijna een meter, met aan weerszijde 20cm. Dat plateau zit aan de binnenkant van het doucheschern. Enige wat uitsteekt is de koof.
Mogelijk dat voor de koof plaatsen (en hoekje dicht maken) ruimtelijke oogt. Komt toilet iets naar voren.

Ons huidige toilet is 80cm breed, jaren 70 woning, en is meer dan breed genoeg. Ben benieuwd hoe breed jouw secundaire toilet is, als een meter als krap ervaren wordt?
Bravertal schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:59:Electrische radiator zou ik weglaten. Onze nieuwbouwwoning is in februari opgeleverd en vloerverwarming is voldoende. We hebben wel een stopcontact geplaatst zodat we eventueel in de toekomst wel een radiator kunnen plaatsen.
Denk inderdaad dat vloerverwarming meer dan prima is. Is meer voor handdoeken. Mogelijk hang ik de radiator in de garage, eerst de ruimte eens zien.
Zit er, ondanks casco, standaard vanuit de bouw bij en kan niet achterwege gelaten worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 23-05-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:46
@Source90 ,

Misschien vertekend het voor mij. Wc-borstel lijkt moeilijk kwijt te kunnen bij radiator en koof is het lastig (als radiator blijft). Wil je plee borstel bij je radiator hebben? Wc-rolhouder aan de muur of waar ga je die plaatsen?

Mocht je de radiator definitief niet willen, geef dit ook aan, anders zit je met boorgaten in je nieuwe muur.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Bravertal schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:21:
@Source90 ,

Misschien vertekend het voor mij. Wc-borstel lijkt moeilijk kwijt te kunnen bij radiator en koof is het lastig (als radiator blijft). Wil je plee borstel bij je radiator hebben? Wc-rolhouder aan de muur of waar ga je die plaatsen?

Mocht je de radiator definitief niet willen, geef dit ook aan, anders zit je met boorgaten in je nieuwe muur.
Woning wordt casco opgeleverd en kan niet zonder radiator. Wordt nog overheen getegeld dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:44
Die elektrische radiator is er volgens mij hoofdzakelijk voor om de handdoeken te drogen. Met vloerverwarming is dat een beetje moeilijk. Wij laten daarom de elektrische verwarming gewoon hangen, je kunt hem naar behoeven aan of uit zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Bij ons moet de elektrische radiator geplaatst worden om aan de temperatuur van de badkamer te voldoen. Vraag me af of dat echt nodig is. Hoeveel warmte kan zoiets geven in een grote ruimte? Neemt niet weg dat we de standaard willen vervangen door de Mtube van Foursteel :9~ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:30

EiT

sunnybird schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:53:
Die elektrische radiator is er volgens mij hoofdzakelijk voor om de handdoeken te drogen. Met vloerverwarming is dat een beetje moeilijk. Wij laten daarom de elektrische verwarming gewoon hangen, je kunt hem naar behoeven aan of uit zetten.
Wij hebben een 2x handdoekrek laten ophangen op de plaats waar de radiator moest komen (zo iets: https://www.warmteservice...al-handdoekrek/p/A0127091 ). De handdoeken zijn gewoon droog de volgende morgen.

Ik moest wel blijven pushen dat ze dat ding niet ophangen.
Standaard werd de woning opgeleverd met alleen vv op bg. Wij hebben dat dus voor alle ruimtes laten doen.
Leuk detail was dat wij 750 terug kregen voor de radiator in de douche en alleen vv daar zou 700 euro kosten 8)7.

Wij hadden in onze vorige woning ook vv in badkamer + elektrische radiator. Die radiator nooit gebruikt voor verwarmen.

Nog een ander punt mbt badkamer: bij ons zat er standaard geen deur in de douche. Wij dachten dat dit wel een issue zou geven, maar nu wonen wij er een jaar en eigenlijk geen last van. Zelfs beter om geen deur te hebben ivm onhandige draai richting.

Wij hebben overigens de badkamer verplaats van muurkant naar een slaapkamer met raam en van de oude locatie een inloopkast gemaakt. Dit heeft wel als nadeel dat deze inloopkast nu geen ventilatie heeft.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
[]Alic3 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:15:[/b]
Bij ons moet de elektrische radiator geplaatst worden om aan de temperatuur van de badkamer te voldoen. Vraag me af of dat echt nodig is. Hoeveel warmte kan zoiets geven in een grote ruimte? Neemt niet weg dat we de standaard willen vervangen door de Mtube van Foursteel :9~ .
Dit inderdaad. Geen enkele mogelijkheid om te laten vervallen. Moet geplaatst worden om aan vereisten te voldoen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Source90 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:20:
[...]
Dit inderdaad. Geen enkele mogelijkheid om te laten vervallen. Moet geplaatst worden om aan vereisten te voldoen :|
Vraag of ze hem er los naast zetten ipv ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
EiT schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:24:
[...]

Vraag of ze hem er los naast zetten ipv ophangen.
Moet echt geplaatst worden. Net als de doucheset etc ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Zelfde voor tegels in toilet bij ons en toilet zelf. (Toilet hebben wij niet casco).

Bouwvakker moet op zijn knietjes hele toilet betegelen en toilet ophangen, waarna ik het toilet er weer af haal (voor boven, komt douche wc) en over de voorzetwand heen laat Tegelen :')

Muurtje niet Tegelen was niet mogelijk, zelfs niet toen ik aangaf geen minderwerk of tegels retour te hoeven.
Zal wel lastig zijn in communicatie, waardoor meer fout kan gaan.

Toilet afgedopt opleveren was ook geen optie.
Hoe bedoel je werkverschaffing...

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 23-05-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Nog even wat betreft de leidingen:
Members only:

De douchegoot zal omgelegd moeten worden. Lijkt mij prima mogelijk, zeker nu er in die hoek geen vloerverwarming komt.

Alleen de leidingen voor de watertoevoer komen van de rechter wand. Kan dit uitgefreesd worden naar het voorzetmuurtje dat in de rechterbovenhoek komt, t.b.v. de inbouwthermostaat? Of moet er aan de rechter muur ook een voorzetwandje voor deze leidingen?
De muur aan de rechterzijde is namelijk de 2^1 tussenmuur naar de buren.
Deze was een beetje onder gesneeuwd. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Zelfde qua werkverschaffing gebeurt ook voor de oplevering van je huis. Dagen voor oplevering ligt er nog bescherming op bijvoorbeeld de trap en deurbeslag. Voor de oplevering wordt dat allemaal verwijderd, om een dag later weer een paar uur bezig te zijn om bescherming te plaatsen omdat de volgende lading werklui weer binnenkomen voor stucen, vloer en keuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:38:
[...]

Deze was een beetje onder gesneeuwd. :+
Je kan die leidingen prima verleggen door te frezen. Als het gipsplaat is dan trek je die er af, leidingen verleggen en nieuwe plaat er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:43:
Zelfde qua werkverschaffing gebeurt ook voor de oplevering van je huis. Dagen voor oplevering ligt er nog bescherming op bijvoorbeeld de trap en deurbeslag. Voor de oplevering wordt dat allemaal verwijderd, om een dag later weer een paar uur bezig te zijn om bescherming te plaatsen omdat de volgende lading werklui weer binnenkomen voor stucen, vloer en keuken
Klopt, maar het wordt lastig controleren of je deurbeslag geen krassen heeft of dat je trap tredes niet gebroken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:00:
[...]

Klopt, maar het wordt lastig controleren of je deurbeslag geen krassen heeft of dat je trap tredes niet gebroken zijn.
Ik snap het “nut” ervan, maar erg duurzaam is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:58:
[...]

Je kan die leidingen prima verleggen door te frezen. Als het gipsplaat is dan trek je die er af, leidingen verleggen en nieuwe plaat er voor.
Als ik de bouwtekening mag geloven is het kalkzandsteen. Het is een dakkapel idee, lijkt mij niet dragend. Mag hier horizontaal in gefreesd worden? Dacht daar iets over te hebben gelezen in vorige topic. Kan het alleen niet terugvinden.

Kwam dit tegen op Google, van een kalksteen blokken fabrikant: "Wij adviseren om niet horizontaal in een wand te fraisen. Dit heeft te maken dat u constructieve wanddikte reduceert en hiermee de maximaal opneembare capaciteit van de wand. Bij het horizontaal infraisen van bijvoorbeeld 15 mm in een 120 mm wand neemt de capaciteit met 12,5% af. Dit is een aanzienlijke afname! "

Ik kan wel iets in Sketchup in elkaar zetten, echter moet het wel haalbaar/ realistisch zijn.
Aan de andere kant lijkt het mij een minimaal stukje wat overbrugt moet worden om bij de voorzetwand te komen.

[ Voor 59% gewijzigd door Source90 op 23-05-2021 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT

EiT

Tja, advies…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhMRnTkSThluNSHsMu3BVhHZLcw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niklzKjPzAOmuEQQCb6pL7nE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fq33d-TgokRpD_f3-eNOVwe2JmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1agtFr5sFrAeZj1edxlYT50s.jpg?f=fotoalbum_tile

links de origine muur, rechts de gleuf die later is toegevoegd omdat er zone regeling miste.

Reactie van bouwer: hoe wil je het anders opgelost hebben.
Ik: draadloze zone regeling
Bouwer: te duur
4 maanden later: gleuf in de muur en alsnog draadloze regeling.

[ Voor 4% gewijzigd door EiT op 23-05-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:09

Niwla

dat dus....

Source90 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:41:
Waar ik het meeste twijfel over heb, waarom ik de opstelling vanuit de bouw heb aangehouden, is de vloerverwarming in de douche.

Als ik de douche een kwartslag draai, komt de straal echter nog op dezelfde plek op de grond. Enkel wat oppervlakkig water wat op de vloerverwarming komt. Ga er vanuit dat dit geen enkel probleem is. De afvoer zit tenslotte een kwartslag gedraaid (zij het opnieuw uitgehakt), maar zonder vloerverwarming in dat stuk.

[Afbeelding]

Dit zou ook goed kunnen, echter geen deur -waar onze voorkeur ook naar uit gaat-.
Zelfde type en model, andere opzet. Inloop is stuk ruimer op deze manier.
Een erg mooie cabine. Heb je voor mij het merk/leverancier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2DLGuNiTZgiFRQIfD3R2fLs6xo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9onVKd7jzqDY1riqGrMhSemu.png?f=user_large

Dit is onze opstelling nu (meubel is uit de tekening gehaald omdat we die zelf gaan plaatsen).
Er moet al een vals wandje geplaatst worden voor het toilet. Nu wil ik deze misschien doortrekken naar de douchecabine om zo een inbouwkraan mogelijk te maken.

Wat zijn de ervaringen, voor- en nadelen van een inbouw thermostaatkraan?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

RegularJohn schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:06:
[...]

Bij wilden ze dus wel de waterleidingen en afvoeren afdoppen zodat je zelf later de toiletten en kranen kunt plaatsen?

Bij ons wordt beweerd dat ze het niet zonder toilet en kraan op mogen leveren. Wat mij erg stug lijkt...
Deze wil ik nog even een kick geven. Wat is hetgeen een badkamerleverancier minimaal moet opleveren? Mogen bad en douchekraan afgedopt op de muurplaat geleverd worden? Mag je zelf toilet na oplevering plaatsen zodat leverancier alleen inbouw reservoir plaatst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Niwla schreef op zondag 23 mei 2021 @ 17:15:
[...]

Een erg mooie cabine. Heb je voor mij het merk/leverancier?
Dit is Novellini, afbeeldingen hierboven zijn van de Kuadra serie (eerste opstelling HWZ2 en tweede H+H).

Voordeel van inbouw is dat er enkel een draaiknop/plateau zit en het reservoir, wat gebruikelijk uitsteekt, uit het zicht is. Stang oud ook uit het zicht.
Nadeel is wel dat je er moeilijker bij komt als er wat is en mogelijk heel de muur open moet.
Ander puntje waar je rekening mee moet houden is dat de bovenste douchekop niet in hoogte verstelbaar is, waar je anders de houder op de stang omhoog schuift.

[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 23-05-2021 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Source90 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 17:22:
[...]
Nadeel is wel dat je er moeilijker bij komt als er wat is en mogelijk heel de muur open moet.
Bedankt voor de info!
Is ongeveer gelijk aan een inbouw reservoir denk ik? Ook daar is nog wel het e.e.a. te doen via het bedieningspaneel. Bij een inbouw douchekraan zal ook enig onderhoud mogelijk zijn als je de knoppen demonteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:27
Niwla schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:05:
[...]

Bedankt voor de info!
Is ongeveer gelijk aan een inbouw reservoir denk ik? Ook daar is nog wel het e.e.a. te doen via het bedieningspaneel. Bij een inbouw douchekraan zal ook enig onderhoud mogelijk zijn als je de knoppen demonteert?
Ik had er naar gekeken (uiteindelijk niet gedaan), maar als de kom met aansluitingen goed gemonteerd is kan er niet zoveel mis gaan leek, het het binnenwerk met de kranen kan vervangen worden. Die aansluitkom was ook al jaren hetzelfde bij grohe, waardoor reserve onderdelen geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

wortelsoft schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:14:
[...]

Ik had er naar gekeken (uiteindelijk niet gedaan), maar als de kom met aansluitingen goed gemonteerd is kan er niet zoveel mis gaan leek, het het binnenwerk met de kranen kan vervangen worden. Die aansluitkom was ook al jaren hetzelfde bij grohe, waardoor reserve onderdelen geen probleem is.
Wat gaf uiteindelijk de doorslag het niet te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:27
Niwla schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:33:
[...]

Wat gaf uiteindelijk de doorslag het niet te doen?
In de showroom van de bouwer hadden ze het niet zo staan als optie en ik had het niet echt als een must staan. Met diverse zaken was ik al over budget, dus toen maar niet meer gevraagd wat het zou kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Wij krijgen straks vloerverwarming en koeling. En deel 2 las ik dat vloerkoeling erg inefficiënt is aangezien warme lucht stijgt. Voor een hogere efficiëntie heb je dus luchtstroming nodig. In ons huidige huis hebben we in woonkamer en slaapkamer mooie plafond ventilatoren die we graag mee nemen naar het nieuwe huis. Hierin zag ik dus de oplossing voor de luchtstroming. Toen bedacht ik me dat we ook balansventilatie hebben, dus zou je op die manier ook luchtstroming hebben.

Direct vroeg ik me ook af of het gebruik van plafondventilatoren niet juist een averechts effect hebben en de balansventilatie juist verstoort. Iemand daar kennis over/ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Niwla inefficiënt? Het werkt juist als een trein omdat er 9 van de 10 keer ook erg goed geisoleerd is (en dus de warmte van buiten goed geweerd wordt). En je zal waarschijnlijk ook mechanische/balansventilatie hebben dus over die lucht stroom hoef je je geen zorgen te maken.
Het is ook nog eens goed voor je bron mocht je die hebben.
Als je een bodemwarmtepomp krijgt is koelen ook nog eens goedkoop aangezien er alleen een kleine pomp draait om water rond te pompen.

Geen idee of ventilatoren de lucht stroom verstoren (denk het haast wel) maar ik heb ze hier in ieder geval helemaal niet nodig gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 23-05-2021 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

GeeMoney schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:14:
@Niwla inefficiënt? Het werkt juist als een trein omdat er 9 van de 10 keer ook erg goed geisoleerd is (en dus de warmte van buiten goed geweerd wordt). En je zal wasrschijnlijk ook mechanische/balansventilatie hebben dus over die lucht stroom hoef je je geen zorgen te maken.
Het is ook nog eens goed voor je bron mocht je die hebben.
Als je een bodemwarmtepomp krijgt is koelen ook nog eens goedkoop aangezien er alleen een kleine pomp draait om water rond te pompen.

Geen idee of ventilatoren de lucht stroom verstoren (denk het haast wel) maar ik heb ze hier in ieder geval helemaal niet nodig gehad.
Bedankt voor je reactie. Ik heb de foto’s van je woning en vloer gezien in deel 2. Echt PRACHTIG!

We krijgen idd een bodemwarmtepomp. Ik weet dat het juist goed is zoveel mogelijk warmte terug in de grond te stoppen.

De kern is eigenlijk: heeft het gebruik van een plafondventilator nut of juist niet. Krijgen ze een rode of groene sticker 😆

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cacao70
Ben momenteel aan t bepalen waar ik loze leidingen wil hebben. Ik ben begonnen met de leidingen t.b.v de access points. Via de UniFi designer heb ik een idee uitgewerkt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y5dEsHS.png

Toelichting:
  • AP's allen aan het plafond
  • Slaapkamer 1 bevat ook een kleine gedeelte waar mijn 'office' zal zijn. Ik zal voor werk gewoon bekabeld werken. Echter, zo nu en dan netflixen, facetimen e.d op bed moet kunnen. Idem voor slaapkamer 2.
  • Printer zal bekabeld aangesloten worden in de berging
  • In de woonkamer is 4x UTP voor de wand waar alle apparatuur komt. Eigelijk zal ik alle vaste apparatuur (tv, boxje, console e.d altijd bekabeld doen)
  • Wil eigelijk alleen maar gebruik maken van de 5 GHz band, en de 2.4GHz eindelijk kunnen ditchen
Mijn vragen zijn als volgt:
  • Wat vinden jullie van de opzet?
  • Ben ik hiermee enigzins 'voorbereid op de toekomst' (kijkend naar de plaatsing voor AP's)?
  • Ik wil na oplevering het schakelmateriaal 'slim' maken middels slimme dimmers met zigbee ondersteuning. En dacht aan het gebruik van Homey. Zou ik dit beter in de meterkast moeten plaatsen of in de woonkamer?
  • Zijn er nog andere suggesties over waar ik loze leidingen zou (moeten) plaatsen?
ps ; het appartement word over 2 jaar opgeleverd.
De 2 rechthoeken in slaapkamer 1 zijn kasten.
Sommige dingen zoals keukenopstelling is inmiddels anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:11

defiant

Moderator General Chat
hansgrave schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:49:
Je kunt er mijn inziens vanuit gaan dat een nieuwbouw woning een veel betere geluidsisolatie heeft dan jaren 60. De ontwerpeisen zijn veel strenger: in de jaren 60 was het criterium je mag de buren niet verstaan (dus wel horen). Verwacht aan de andere kant geen wonderen, geluidloos zal het niet worden. Rennende kinderen, schreeuwende ouders, rennen op de houten trap of het dicht slaan van een zware deur (bv voordeur) zal hoorbaar kunnen zijn. Mijn persoonlijke beleving van de overgang van oud naar nieuw: wat een rust en als je wat hoort is het niet dominant genoeg om te irriteren.
Ik verwacht ook geen wonderen, complete stilte is denk ik een illusie met een rijtjeswoning, alleen vind ik het geluidsniveau wat ik nu ervaar op bepaalde momenten enigszins oncomfortabel. D.w.z. als ik ga slapen en het is bij mij compleet stil, dan kan ik door contactgeluid horen dat de buren bezig zijn in de douche met de kraan of het toilet. Als dat wordt voorkomen ben ik persoonlijk al erg blij.
Bedankt! Ik merk dat dit echt wel even moet doordringen, de huidige woningmarkt is natuurlijk al dramatisch en ik had al een aankoopmakelaar in handen genomen om toch een kans te maken, maar tot nu toe met weinig succes.
In de praktijk zijn het de “brutalen” die ermee wegkomen: regelmatig bij de bouw kijken en af en toe de mensen aanspreken. Mijn buurman was dat gelukt en heeft daardoor best wat foto’s van tijdens het bouwproces kunnen maken. Maar de bouwers zitten er echt niet op te wachten dat bijdehante kopers vertellen wat er allemaal mis lijkt te gaan...
Ik heb van de makelaar de toezegging gekregen dat inspectie (bijvoorbeeld van iemand van vereniging eigen huis) wel wordt toegestaan, ik heb geen idee hoe dat dat werkelijk zich vertaald in de praktijk. Ik ben met name beducht vanwege de druk op kostenbesparing zowel op de mensen op werkvloer als op materiaal.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
cacao70 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:49:
Ben momenteel aan t bepalen waar ik loze leidingen wil hebben. Ik ben begonnen met de leidingen t.b.v de access points. Via de UniFi designer heb ik een idee uitgewerkt:
[Afbeelding]

Toelichting:
  • AP's allen aan het plafond
  • Slaapkamer 1 bevat ook een kleine gedeelte waar mijn 'office' zal zijn. Ik zal voor werk gewoon bekabeld werken. Echter, zo nu en dan netflixen, facetimen e.d op bed moet kunnen. Idem voor slaapkamer 2.
  • Printer zal bekabeld aangesloten worden in de berging
  • In de woonkamer is 4x UTP voor de wand waar alle apparatuur komt. Eigelijk zal ik alle vaste apparatuur (tv, boxje, console e.d altijd bekabeld doen)
  • Wil eigelijk alleen maar gebruik maken van de 5 GHz band, en de 2.4GHz eindelijk kunnen ditchen
Mijn vragen zijn als volgt:
  • Wat vinden jullie van de opzet?
  • Ben ik hiermee enigzins 'voorbereid op de toekomst' (kijkend naar de plaatsing voor AP's)?
  • Ik wil na oplevering het schakelmateriaal 'slim' maken middels slimme dimmers met zigbee ondersteuning. En dacht aan het gebruik van Homey. Zou ik dit beter in de meterkast moeten plaatsen of in de woonkamer?
  • Zijn er nog andere suggesties over waar ik loze leidingen zou (moeten) plaatsen?
ps ; het appartement word over 2 jaar opgeleverd.
De 2 rechthoeken in slaapkamer 1 zijn kasten.
Sommige dingen zoals keukenopstelling is inmiddels anders
Als ik het zo kan beoordelen lijkt dit me prima. Echter staat de technologie niet stil en gaat er nog wel het een en ander veranderen in de aankomende twee jaar. Daarom zou ik nu vooral kijken wat strategische plekken zijn om een AP te monteren.

Wat betreft je domotica: Homey moet je op een plek plaatsen waar je de meeste commando’s zal uitvoeren. Elke keer naar de meterkast voor een spraak opdracht is niet ideaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie93
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-06 09:27
Half juni krijgen wij de sleutel van onze woning. Toen wij gisteren gingen kijken, zagen we dat er vanaf de stoep een pad was gelegd naar de voordeur. Onze voortuin zou volgens de tekeningen 4.15 meter diep moeten worden. Echter zijn er 9 rijen betontegels gebruikt van 40x60 en als laatst nog 1 rij met een tegel van 30x30.

Als je dit bij elkaar optelt kom ik op 3.90 meter. Er mist dus ruim 20cm lengte. Over de volledige breedte van de woning gaat het dan in totaal om ±1,5 m2 dat mist. Kan dit zomaar? Even om te peilen dat ik niet een enorme zeikerd ben als ik dit ga melden bij de bouwer.

Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Japie93 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:48:
Half juni krijgen wij de sleutel van onze woning. Toen wij gisteren gingen kijken, zagen we dat er vanaf de stoep een pad was gelegd naar de voordeur. Onze voortuin zou volgens de tekeningen 4.15 meter diep moeten worden. Echter zijn er 9 rijen betontegels gebruikt van 40x60 en als laatst nog 1 rij met een tegel van 30x30.

Als je dit bij elkaar optelt kom ik op 3.90 meter. Er mist dus ruim 20cm lengte. Over de volledige breedte van de woning gaat het dan in totaal om ±1,5 m2 dat mist. Kan dit zomaar? Even om te peilen dat ik niet een enorme zeikerd ben als ik dit ga melden bij de bouwer.

Dank alvast.
Ja, dit kan zeker, is kruimel afwijking tot 5%, van het perceel is acceptabel en 20cm is ook wel heel weinig afwijking. Heb je het bandje nog geteld, dan zou het maar gaan om 15cm.

Wij zijn gisteren ook weesten meten en komen achter 30cm tekort. Alleen was de zijtuin b.v 6.02 inplaats van 6. Mierenneuken zullen we het maar noemen. Al snap ik wel met zo kleine tuin als jij dat elke cm telt. Hier kan je echter niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie93
Hanzul schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:59:
[...]

Ja, dit kan zeker, is kruimel afwijking tot 5%, van het perceel is acceptabel en 20cm is ook wel heel weinig afwijking. Heb je het bandje nog geteld, dan zou het maar gaan om 15cm.

Wij zijn gisteren ook weesten meten en komen achter 30cm tekort. Alleen was de zijtuin b.v 6.02 inplaats van 6. Mierenneuken zullen we het maar noemen. Al snap ik wel met zo kleine tuin als jij dat elke cm telt. Hier kan je echter niets aan doen.
Bedankt voor je reactie. Het is zeker niet veel maar op een kleine tuin is inderdaad iedere cm mooi meegenomen ;). Het is een klein project (2 rijtjes) en bij het andere rijtje hebben ze sowieso een kleinere voortuin en daar klopt het wel. Maar ik zal eens informeren. Grote kans dat ze inderdaad terugkomen met die kruimel afwijking van 5% want daar valt het net binnen. Niet geschoten is altijd mis :).

Edit: op zich wel bijzonder als je gaat kijken naar de grond waarvoor je betaalt. Doordat wij in de randstad wonen betalen we circa 1600 euro voor een m2 grond.

[ Voor 7% gewijzigd door Japie93 op 24-05-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:28
Wat staat er in je koopovereenkomst? Bij mij het volgende :

"Afwijkende perceelsgrootte

Artikel 4
De juiste ligging, oppervlakte en begrenzing van de grond en de situatie van de opstallen zullen eerstParaaf de Ondernemer: Paraaf de Verkrijger:
koopovereenkomst eengezinshuizen 2020 - overeenkomst 4 / 11
vastgesteld op 01 januari 2020
worden vastgesteld na uitzetting en meting ter plaatse, met inachtneming van voormelde situatietekening.
Een eventuele afwijking ten opzichte van bedoelde situatietekening en/of een eventueel verschil tussen de
hiervoor opgegeven oppervlakte en de werkelijke oppervlakte van het verkochte, zal geen der partijen enig
recht verlenen"

Zoiets zal er bij jou vast ook in staan. En in mijn woningborg overeenkomst staat "circa" bij de kavelgrootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:14

Dank alvast.
Heb je de maat van de achtertuin al?
Als de woning niet helemaal goed is uitgezet op het kavel zou het kunnen dat je die 20 cm er bij je achtertuin bij gekregen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:30

Dank alvast.
Meet het eerst eens echt op ipv tegels te tellen. De tegels liggen natuurlijk niet strak tegen elkaar en tegen de gevel, zal ook nog wel wat ruimte tussen zitten en dan wordt die 20cm al een stuk minder. Verder is er altijd een marge zoals anderen ook al zeggen. Zou om die paar cm in ieder geval niet gaan zeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
hansgrave schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:53:
[...]

Thermische breuk bij een volledig beplakt raam is vrijwel uitgesloten. Bij gedeeltelijk plakken, bv een strook is de kans wel aanwezig maar ook erg klein. Thermische breuk ontstaat dan door ongelijke opwarming van de ruit. Dat kan ook optreden bij overstekken die gedeeltelijk schaduw geven. Ik heb in de praktijk nog nooit iemand gehoord of gezien met een thermische breuk in zijn raam.
Wij hadden een raam van 3 bij 2,5 meter waar een bank voor stond (±10 cm) en in de zomer de zon vol op stond te branden. Onderin werd het temperatuurverschil te groot omdat de warmte niet bij de bank weg kon. Een barst in het raam van onderin tot halverwege het raam. Werd gelukkig wel vervangen door de VvE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie93
Dronium schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:22:
[...]

Heb je de maat van de achtertuin al?
Als de woning niet helemaal goed is uitgezet op het kavel zou het kunnen dat je die 20 cm er bij je achtertuin bij gekregen hebt.
Nee nog niet. Klinkt wel logisch wat je zegt maar mogelijk heeft het ook iets met de marge te maken zoals anderen schreven.
Ascension schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:28:
[...]

Meet het eerst eens echt op ipv tegels te tellen. De tegels liggen natuurlijk niet strak tegen elkaar en tegen de gevel, zal ook nog wel wat ruimte tussen zitten en dan wordt die 20cm al een stuk minder. Verder is er altijd een marge zoals anderen ook al zeggen. Zou om die paar cm in ieder geval niet gaan zeuren.
Als dat kon had ik het zeker gedaan. Voorlopig is het toekijken vanaf een afstand achter het hek. Als ik een grote tuin had, had ik het niet eens gaan tellen en had het inderdaad maar om een paar centimeter gegaan. Maar aangezien de tuin al niet erg groot is, is het toch 1/3 van een border die we in gedachten hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Vanuit de bouw kan ik aansluitpunten laten verleggen (bijv, wcd, loze leidingen in het bestaande ontwerp etc).
Nu heb ik gemerkt dat dit aardig kan aantikken. iets verplaatsen kost EUR 85. En een nieuwe wandlichtpunt met schakelaar is EUR 210. Zonder schakelaar is EUR 135. Dubbele wcd EUR 185, een enkele moet ik even navragen.

Nu is het zo dat de wcd's op bepaalde plekken moeten komen voor bijv het bed.
De optietekening ziet er voor nu zo uit van de bouwer (niet correct nog):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h61A8Af.png

Het moet iets anders. namelijk 50 cm vanaf de muur en ik dacht dan (voor slaapkamer 1) dat tussen de wcd's 200cm moeten zitten voor een bed van 180cm. En daarna nog een aansluiting voor wandlampen.

Dit kan best aardig oplopen qua prijs denk ik. Loont het om de verplaatsingen achteraf in eigen beheer te doen? Als in, dat het goedkoper is en je dan de exacte posities kan bepalen? De muur is van Gibo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
cacao70 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:58:
Vanuit de bouw kan ik aansluitpunten laten verleggen (bijv, wcd, loze leidingen in het bestaande ontwerp etc).
Nu heb ik gemerkt dat dit aardig kan aantikken. iets verplaatsen kost EUR 85. En een nieuwe wandlichtpunt met schakelaar is EUR 210. Zonder schakelaar is EUR 135. Dubbele wcd EUR 185, een enkele moet ik even navragen.

Nu is het zo dat de wcd's op bepaalde plekken moeten komen voor bijv het bed.
De optietekening ziet er voor nu zo uit van de bouwer (niet correct nog):

[Afbeelding]

Het moet iets anders. namelijk 50 cm vanaf de muur en ik dacht dan (voor slaapkamer 1) dat tussen de wcd's 200cm moeten zitten voor een bed van 180cm. En daarna nog een aansluiting voor wandlampen.

Dit kan best aardig oplopen qua prijs denk ik. Loont het om de verplaatsingen achteraf in eigen beheer te doen? Als in, dat het goedkoper is en je dan de exacte posities kan bepalen? De muur is van Gibo.
Houdt er ook rekening mee dat er nog een redelijke marge is wat de bouwer mag afwijken van jouw positie. Als jij iets exact berekend en aftekent, kan je bedrogen uitkomen bij oplevering, wanneer de WCD bijvoorbeeld 10cm verder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:03
Source90 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:56:
[...]

Houdt er ook rekening mee dat er nog een redelijke marge is wat de bouwer mag afwijken van jouw positie. Als jij iets exact berekend en aftekent, kan je bedrogen uitkomen bij oplevering, wanneer de WCD bijvoorbeeld 10cm verder zit.
Is dat ook zo als er maten bij staan? Ik dacht dat als er geen maten staan dat het ongeveer is, maar met maten kun je ze er in principe wel aan houden. Uiteraard met bepaalde tolerantie, maar 10cm lijkt me wat veel. Wel goed om te controleren en na te vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:45
Afgelopen vrijdag getekend voor een nieuwbouwwoning (onze 2e nieuwbouwwoning). Eerste (waar we nu wonen) was een appartement, huurwoning daarvoor ook. We zullen dus voor het eerst een tuin hebben :)

Bouw is nog niet gestart, oplevering Q4 2022.

Wat simpele vragen, de serieuzere vragen zullen vast nog wel volgen :) :

We willen sowieso een buitenkraan, dus vinken we het volgende aan (ik vraag mij eigenlijk af als we deze optie niet kiezen, of we dan alsnog een buitenkraan krijgen, de optie lijkt te gaan over de plek van de buitenkraan en niet zozeer of je een buitenkraan wilt. Volgens de makelaar zal er geen buitenkraan zijn als je de optie niet kiest):
Buitenkraan (vorstbestendige) moet geplaatst worden op spouwmuur. (intekenen op de tekening)
Voor de mensen met een buitenkraan, hebben jullie ook een putje? Zo ja/nee, waarom? De optie heet:
Buitenputje t.b.v . buitenkraan.
Wij gaan voor een 200 liter boiler ipv de standaard 150 liter. Groter kan niet volgens de makelaar. Is groter noodzakelijk (gezin van 2 volwassenen en 2 groeiende kinderen)?. Optie:
Het vergroten van de boiler van 150 liter naar 200 liter.
En uiteraard even 'voorstellen' :)
Members only:

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
c-nan schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:10:
Afgelopen vrijdag getekend voor een nieuwbouwwoning (onze 2e nieuwbouwwoning). Eerste (waar we nu wonen) was een appartement, huurwoning daarvoor ook. We zullen dus voor het eerst een tuin hebben :)

We willen sowieso een buitenkraan, dus vinken we het volgende aan (ik vraag mij eigenlijk af als we deze optie niet kiezen, of we dan alsnog een buitenkraan krijgen, de optie lijkt te gaan over de plek van de buitenkraan en niet zozeer of je een buitenkraan wilt. Volgens de makelaar zal er geen buitenkraan zijn als je de optie niet kiest):

[...]

Voor de mensen met een buitenkraan, hebben jullie ook een putje? Zo ja/nee, waarom? De optie heet:

[...]

Wij gaan voor een 200 liter boiler ipv de standaard 150 liter. Groter kan niet volgens de makelaar. Is groter noodzakelijk (gezin van 2 volwassenen en 2 groeiende kinderen)?. Optie:

[...]

***members only***
Welkom! Succes met keuzes maken.

Wat staat er in de TO, tekening van kraan. Vind het nog steeds raar dat ze bouwen zonder buitenkraan, en elektra leiding naar buiten. want dat kiest (bijna) iedereen. Is natuurlijk wel een optie om makkelijk te cashen.

Wij hebben standaart twee buitenkranen, een op oprit en een aan de achtergevel. Schropput was €450,00 per stuk en vond ik het niet waard, hebben dus zonder. In de berging komt bij ons wel een stortbak waar dweilwater etc in weggegooid kan worden. Zou daarom niet weten, wat we er in weg zouden doen en zal in theorie bijna altijd een slang aan gaan. Op regenafvoer is tij trouwens zelf ook super makkelijk te maken als je hemelwater erlangs gaat (mag je er wel geen rotzooi in weggooeien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 11:32
Ik volgde het vorige topic al een beetje, maar langzaam komt het voor mij dichter en dichter bij dus ook maar even een voorstel post ;)

Ik ben trouwens zeer positief verrast door de projectontwikkelaar, erg professionele partij je merkt aan alles dat ze er op uit zijn naar projecten "zonder gedoe".
Duidelijke communicatie, geen rare "addertjes" onder het gras. Heldere prijslijsten (de meerwerklijst was compleet bij het tekenen van de KAO).

Verder, en ik ga niet iedereen afzonderlijk bedanken, maar dank voor alle tips in het topic en de voorgaande delen ;)

Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door Ikke_Niels op 24-05-2021 23:05 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-05 20:44
EiT schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:48:
Tja, advies…

[Afbeelding][Afbeelding]

links de origine muur, rechts de gleuf die later is toegevoegd omdat er zone regeling miste.

Reactie van bouwer: hoe wil je het anders opgelost hebben.
Ik: draadloze zone regeling
Bouwer: te duur
4 maanden later: gleuf in de muur en alsnog draadloze regeling.
In het vorige topic staat een artikel over horizontaal gefreesde gleuven dat je muur zijn draagkracht verliest. Misschien kan je daar wat mee? (Zal morgen eens kijken of ik hem snel kan vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Haassiej schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 00:53:
[...]

In het vorige topic staat een artikel over horizontaal gefreesde gleuven dat je muur zijn draagkracht verliest. Misschien kan je daar wat mee? (Zal morgen eens kijken of ik hem snel kan vinden)
Klopt wat je zegt hoor maar van een 15mm pvc pijpje zakt niet gelijk je hele woning in elkaar.
Sterker nog, ook hier komen regelmatig foto’s voorbij waarbij het vanuit de bouw ook vaak opgeleverd wordt doordat ze stopcontacten ook door fabrieken op dezelfde wijze of leidingen ergens naartoe brengen.

Als het kan proberen met een boog maar van 1 lijntje zou ik niet wakker liggen.
Je moet natuurlijk ook geen weefpatroon maken :p .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 23:51
c-nan schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:10:

[...]

[...]

[...]

***members only***
Gefeliciteerd!

Bij ons was de schrobput geen optie, werd niet benoemd in de TO, maar bij oplevering wees de aannemer erop dat er een afgedopte rioolbuis in het midden van de achtergevel is, en we kregen er een zelf te plaatsen put bij.

Achteraf erg blij mee. Wordt veel gebruikt, maar vooral handig om het zwembadje leeg te kunnen laten lopen zonder gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
burnedhardware schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:01:
[...]

Gefeliciteerd!

Bij ons was de schrobput geen optie, werd niet benoemd in de TO, maar bij oplevering wees de aannemer erop dat er een afgedopte rioolbuis in het midden van de achtergevel is, en we kregen er een zelf te plaatsen put bij.

Achteraf erg blij mee. Wordt veel gebruikt, maar vooral handig om het zwembadje leeg te kunnen laten lopen zonder gedoe.
Wat voor soort put heb je gekregen als ik vragen mag? Wij hebben nu twee grind putjes maar dat is wel echt drama moet ik toegeven.

En zit hij op het riool of op de HWA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 23:51
Toppe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:12:
[...]

Wat voor soort put heb je gekregen als ik vragen mag? Wij hebben nu twee grind putjes maar dat is wel echt drama moet ik toegeven.

En zit hij op het riool of op de HWA?
ongeveer zoiets als het plaatje hieronder, zit op riool aangesloten. ik heb de afvoer aangelegd terwijl de terrasboer met de grond in de weer ging. hij had even een gleuf voor me gegraven en 'savonds heb ik de afvoer geplaatst en de volgede dagen ging het zand en terras eroverheen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/jpeg,q80/http://witway.zilvercdn.nl/uploads/product/images/schrobput.png
Pagina: 1 ... 5 ... 350 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.