Als bij wijze van een lot uit een loterij ben ik ook ingeloot bij een project nieuwbouw project voor een rijtjeswoning, ik ben behoorlijk druk geweest met het het doorlezen van alle documentatie en juridische informatie. En uiteraard deze topics

Mede hierdoor ook al goed voorbereid vragen kunnen stellen tijdens het intake gesprek. Ik heb nu een week om te beslissen.
Een van de zorgen punten van mij persoonlijk is dat controle op de bouw niet meer onafhankelijk door de gemeente gebeurd, maar nu vaak de slager is die zijn eigen vlees keurt. Wil je onafhankelijke controle dan moet je dat inmiddels zelf regelen, bijvoorbeeld via inspectie van vereniging eigen huis (waar ik hier ook van lees dat de ervaringen wisselend zijn).
Ik zeg dit omdat een van de motivaties om te gaan voor nieuwbouw de in theorie verminderde geluidsoverdracht is vanuit de buren door o.a. ankerloze spouwmuren. In mijn huidige huis uit eind jaren 60 hoor je toch de leefgeluiden van de buren, wat storend kan zijn als je het net stil wilt hebben. Echter zie je hier op Tweakers maar ook elders toch soms verhalen dat een ankerloze spouwmuur geen garanties is voor overlast, zeker als er fouten worden gemaakt tijdens de bouw, wat achteraf veelal moeilijk en soms ook niet meer op te lossen is.
Dat risico wil ik eigenlijk wel goed inschatten en zoveel mogelijk voorkomen. Ik ben hierdoor wel benieuwd naar ervaringen met inspectie tijdens de bouw, met name op het gebied van de spouw. Ik zal deze week vereniging eigen huis ook eens bellen om te informeren.
In dezelfde categorie viel me op dat er geen zwevende dekvloeren worden gebruikt, hoewel je dat wel meer bij appartementen ziet aangezien je hier mogelijk buren boven en onder hebt.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert