NeoFoX schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:20:
Even wat ervaring opvragen bij jullie.
Wij zijn sinds vorig jaar eigenaar van mooie, nieuwe 2-onder-1-kap woning. Alles prima en netjes opgeleverd conform wensen...
Maar wat ons heel erg stoort is de 'herrie' van de buren;
- Trap op en af hoor je als olifantenpoten.
- Schuiven van de stoelen / tafels over de vloer is alsof het in je eigen huis is.
- Het dichtSLAAN van de deuren is niet normaal (stompe deur)
Ik had verwacht dat een nieuwbouw woning toch iets beter geluidsisolerende was dan mijn oude huurwoning uit de jaren 60.
Ik kan in de badkamer staan met de deur dicht en hoor dan nog het dichtslaan van de stompedeur van de buren. Ze weten dat wij het horen en hebben er ook al wel rubbertjes in gedaan, maarjah... die kinderen doen wat ze willen. Dus ze zijn zich van geen kwaad bewust, begrijp ik... maar wij worden bijna uit bed getrommeld door hun 'geluid'.
Is dit normaal en hebben jullie hier ook last van in een nieuwe woning? Anders ga ik eens met VEE bellen om wat onderzoek te doen. Wij hebben het idee dat er geen enkele (geluids)isolatie tussen de muren zit of iets..
Zoals @
Anoniem: 1279036 al aangeeft kan het verschil inderdaad zitten in een ankerloze spouwmuur of niet, of de algehele bouwwijze. Wij nemen pas over 3 weken de intrek in onze nieuwbouwwoning, en kan het dan pas met zekerheid zeggen hoe het bij ons is met ankerloze spouwmuren.
Echter, wij komen van een jaren 40 rijtjes woning ongeïsoleerd, en daar kon je de theekopjes van de buren zelfs horen, bij het roeren in de thee bij wijze van. We wonen nu tijdelijk in een jaren 80 huurwoning, en dat was/is al een compleet verschil. Echter heeft de vloerbekleding ook invloed op geluid van je buren. Zowel wij als de huidige buren hebben het goedkoopste van het goedkoopste laminaat liggen, daar we beiden tijdelijk huren ivm nieuwbouw. Wanneer de kleine van hiernaast (1 jaar) met zijn houten blokken op de grond speelt, horen we dat gewoon op onze slaapkamer 1 verdieping hoger. Ook de naaldhakken van de buurvrouw hoor je alsof ze door je eigen woonkamer loopt. Maar qua andere geluiden is het flink rustiger als onze vorige woning. De laatste echtelijke ruzie geluiden komen eerder door de ventilatieroosters dan de muur zelf
In onze nieuwbouwwoning en die van beide buren, ligt wat hoogwaardiger PVC (de ene klik, de andere plak) en horen we over en weer helemaal niets tot nu toe. Zelfs mijn geklus de laatste weken (m.u.v. klopboormachine en zulk werk) is nagenoeg onopgemerkt gebleven.Onlangs was ik in de woning toen de buurman met zijn klopboor wat aan het ophangen was, maar zelfs dat was niet veel meer als een licht gezoem. Had eerlijk gezegd wel anders verwacht. Aan beide kanten wonen de buren al een tijdje, en zelfs mijn klusradio op standje 10 zo nu en dan blijft onopgemerkt, zelfs in het begin in de holle ruimtes.
Deels zal het aan de bouw en spouw liggen, maar ook deels wat er op de vloeren ligt. Maar zoals ik al zei, over een paar weken gaan we het allemaal meemaken als we er gehele dagen aanwezig zijn, en onze buren uiteraard ook