Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 19:19
nel!s schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:22:
[...]

Als het goed is komt ie de komende twee weken en keer. Dan zal ik dat doen, en wil tzt de samples wil doorgeven aan iemand (liggen in centrum Utrecht)
Aah nice. Ik heb vandaag de Atlas Concorde Nid in het echt gezien en die viel me zeker niet tegen. Echter (zoals op de foto te zien) vonden wij de voegen wel enorm opvallen. Dat was wel een minpuntje vonden wij. Nou kan je tegenwoordig wel kiezen welke kleur voeg je neemt maar ik had niet verwacht dat het zo erg zou opvallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J94jHb-0xsGcUsblUA8hTfzyaeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KdxFG30nQs6ZnvVYWtBIaG5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:49
Mathijs14 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:32:
[...]

Aah nice. Ik heb vandaag de Atlas Concorde Nid in het echt gezien en die viel me zeker niet tegen. Echter (zoals op de foto te zien) vonden wij de voegen wel enorm opvallen. Dat was wel een minpuntje vonden wij. Nou kan je tegenwoordig wel kiezen welke kleur voeg je neemt maar ik had niet verwacht dat het zo erg zou opvallen.

[Afbeelding]
Hier hebben ze wel echt een lelijke kleur voeg gekozen. Heb de Cashmere gezien bij Tegelhuis Montfoort. Boven ligt die met een andere voeg dan beneden. Beneden is die mooi. Maakt veel verschil de voegkleur.

Ik weet overigens niet welke kleur ze beneden hebben toegepast.

Dit is de light denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:56
SquareOne schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:28:
[...]

Ik woon in Utrecht dus houd me aanbevolen ;) :)
Mooi, kunnen we samples uitwisselen in omgeving Utrecht! Wanneer wil je ze hebben? Wij moeten half juni de knop doorgehakt hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
SquareOne schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:35:
[...]

Hier hebben ze wel echt een lelijke kleur voeg gekozen. Heb de Cashmere gezien bij Tegelhuis Montfoort. Boven ligt die met een andere voeg dan beneden. Beneden is die mooi. Maakt veel verschil de voegkleur.

Ik weet overigens niet welke kleur ze beneden hebben toegepast.

Dit is de light denk ik?
Ja dit was de light volgens mij. Wij vonden deze voegkleur ook erg lelijk, maar twijfelden of die gewoon heel vies in de showroom was geworden of dat ze gewoon een te donkere kleur hebben uitgekozen. Maar goed om te weten dat het bij Tegelhuis Montfoort ook ligt, die stond sowieso nog op ons lijstje om te bezoeken. Hopelijk kan die ons overtuigen dat keramisch parket in visgraat ook erg mooi kan zijn.

De tegels an sich vonden we heel mooi maar op dit moment staat die voeg ons aardig tegen. Ik ga jullie zoektocht ook in de gaten houden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Wat we al een tijdje wisten, maar nu besteed nos.nl hier ook aandacht aan.

Stijging bouwkosten.
https://nos.nl/l/2380864

Wat ik wel bijzonder vind is dat ze hier voorstellen om meer dan 5% stijging matriaal door te rekenen..

Nu kan ik me niet voorstellen dat woningborg daar in mee gaat, maar toch. Nog een update van onze kant, opleveringsdatum staat definitief vast op 27 mei. 2 weken later dan gepland, omdat ze ervoor gekozen hebben om de weg er nog voor oplevering in te doen. Hier starten ze maandag mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:17
[...]

[Afbeelding]
In de simulator van tegelhuis montfoort kun je renders maken met verschillende voegkleuren daar kun je zien dat een voegkleur die dicht bij de tegelkleur ligt een natuurlijker resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:04

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Vandaag even bij ons stukje grond geweest. De boom is weg gehaald, maar dit staat in onze sloot… Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUDvH26vmpf3Gtrr8iOQcVrrKow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjO8ibuBGY0gkw2Wjf6WbG7F.jpg?f=fotoalbum_large

Sowieso is de sloot eigendom van de bewoners aan de kant waar ik nu sta maar de erf grens loopt (vermoedelijk!) op het stuk waar nu de schuur staat, anders is het een aantal centimeter minder.

Iemand enig idee hoe de aannemer dit moet gaan opleveren? Ik zit er eigenlijk niet op te wachten om straks extra kosten te moeten maken om dit weg te (laten) halen. Ook heb ik geen zin in ellende met de achterburen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 12:18
Toppe schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:42:
Vandaag even bij ons stukje grond geweest. De boom is weg gehaald, maar dit staat in onze sloot… [Afbeelding]

Sowieso is de sloot eigendom van de bewoners aan de kant waar ik nu sta maar de erf grens loopt (vermoedelijk!) op het stuk waar nu de schuur staat, anders is het een aantal centimeter minder.

Iemand enig idee hoe de aannemer dit moet gaan opleveren? Ik zit er eigenlijk niet op te wachten om straks extra kosten te moeten maken om dit weg te (laten) halen. Ook heb ik geen zin in ellende met de achterburen.
Het is me niet duidelijk wat van jouw is en wat niet.

Wij hebben een vergelijkbaar akkefietje gehad qua onduidelijkheid over de erfgrens. De ontwikkelaar heeft zich contractureel goed ingedekt en kan het allemaal eigenlijk niets schelen, zolang het niet meer dan 10% afwijkt.

Verdiep je in alles wat met de verjaringstermijn van erfgrenzen te maken heeft en maak je achterburen niet wijzer dan nodig. Als zij de grond in gebruik hebben genomen en dat meer dan (ik geloof) 20 jaar, dan is die grond van hun.

Wij hebben samen met de ontwikkelaar, en de achterburen het kadaster de grens laten uitzetten. De achterbuur had een schutting geplaatst tegen een hek dat pak en beet een meter van de erfgrens stond.

Uiteindelijk overeengekomen dat de ontwikkelaar alles afbrak en afvoerde en wij zouden een nieuwe schutting plaatsen op de erfgrens. (Als de achterburen de “verjaringstermijn-kaart hadden getrokken, hadden we een hele rare, kromme erfgrens gehad.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
@Mathijs14 voegen is een heikel punt.. daar moet je echt bovenop zitten, 3mm breed max en het liefst een kleur dicht bij de plank (iets donkerder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
burnedhardware schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:10:
[...]

Het is me niet duidelijk wat van jouw is en wat niet.

Wij hebben een vergelijkbaar akkefietje gehad qua onduidelijkheid over de erfgrens. De ontwikkelaar heeft zich contractureel goed ingedekt en kan het allemaal eigenlijk niets schelen, zolang het niet meer dan 10% afwijkt.

Verdiep je in alles wat met de verjaringstermijn van erfgrenzen te maken heeft en maak je achterburen niet wijzer dan nodig. Als zij de grond in gebruik hebben genomen en dat meer dan (ik geloof) 20 jaar, dan is die grond van hun.

Wij hebben samen met de ontwikkelaar, en de achterburen het kadaster de grens laten uitzetten. De achterbuur had een schutting geplaatst tegen een hek dat pak en beet een meter van de erfgrens stond.

Uiteindelijk overeengekomen dat de ontwikkelaar alles afbrak en afvoerde en wij zouden een nieuwe schutting plaatsen op de erfgrens. (Als de achterburen de “verjaringstermijn-kaart hadden getrokken, hadden we een hele rare, kromme erfgrens gehad.)
toon volledige bericht
Dit is wat we hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zdcyp4X3AfpF0xh_vFIDHuaTrUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mZfSmnFvQgLHXK56DieWcizA.png?f=fotoalbum_large

Gekke is dat het waterschap ons volledig verantwoordelijk houdt voor het schoonhouden van de sloot. Als de erf/perceel grens (deels) in de sloot valt dat lijkt het mij niets meer dan logisch dat sr automatisch mede eigenaar zijn.

Wij mogen hun stuk niet ‘onderhouden’ want niet onze grond. Vervolgens mag het waterschap ons wel een rekening sturen omdat het niet schoon is.

Sowieso vindt ik het iets wat vreemd dat je zomaar een willekeurig wandje in een sloot mag/kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 12:18
Weet ik niet. Als je het moet onderhouden, moet je dus ook oever beschoeiing kunnen plaatsen, anders stort dat allemaal in.

Hoe staat het in de koopakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
burnedhardware schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:34:
Weet ik niet. Als je het moet onderhouden, moet je dus ook oever beschoeiing kunnen plaatsen, anders stort dat allemaal in.

Hoe staat het in de koopakte?
Transport heeft nog niet plaats gevonden en in de koopovereenkomst van de grond staat helemaal iets behalve “374m2 op adres in plaatsnaam”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Er komt 10 dagen non-stop regen aan en ons huis is net helemaal beplakt met isover isolatie. Heeft dat nog nadelen of droogt dat uiteindelijk wel weer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:05:
Er komt 10 dagen non-stop regen aan en ons huis is net helemaal beplakt met isover isolatie. Heeft dat nog nadelen of droogt dat uiteindelijk wel weer op?
Droogt wel weer op. Liever heb je natuurlijk helemaal geen regen, ma het kan er allemaal tegen. Zou gek zij alz dat niet kan in NL, waar elk huis behalve prefab op he tg juiste moment best wel wat regen te verduren heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-03 14:22
Toppe schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:42:
Vandaag even bij ons stukje grond geweest. De boom is weg gehaald, maar dit staat in onze sloot… [Afbeelding]

Ik zou er blij mee zijn, de achterburen doen iets aan de beschoeiing (waar kom je dat nog tegen) dus de sloot waarvan jij blijkbaar eigenaar wordt blijft schoner en dieper. Ondiepe sloten stinken altijd om de een of andere reden en er komen zwérmen muggen uit.

Juridisch gezien ben jij misschien eigenaar van die slootkant, maar dan zou jij dus op kunnen draaien voor de kosten van die beschoeiing. Je zou dan betalen voor een beschoeiiing waar alleen de achterburen profijt van hebben. Uit je foto maak ik op dat de achterburen enige zorg besteden aan de sloot en er geld in stoppen, vermoedelijk omdat ze denken dat hún grond tot de sloot loopt. Tja.. wat zou je met die grond moeten, al zou het een meter zijn. Je kan er nog geen kliko op zetten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

[...]

[Afbeelding]
Zo moet je de Nid Light ook niet voegen ;)

Zo wel:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EKwlEhvU0AACRSj?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EKwlEghVUAMRhUm?format=jpg&name=large

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 15-05-2021 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
896gerard schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:33:
[...]

Ik zou er blij mee zijn, de achterburen doen iets aan de beschoeiing (waar kom je dat nog tegen) dus de sloot waarvan jij blijkbaar eigenaar wordt blijft schoner en dieper. Ondiepe sloten stinken altijd om de een of andere reden en er komen zwérmen muggen uit.

Juridisch gezien ben jij misschien eigenaar van die slootkant, maar dan zou jij dus op kunnen draaien voor de kosten van die beschoeiing. Je zou dan betalen voor een beschoeiiing waar alleen de achterburen profijt van hebben. Uit je foto maak ik op dat de achterburen enige zorg besteden aan de sloot en er geld in stoppen, vermoedelijk omdat ze denken dat hún grond tot de sloot loopt. Tja.. wat zou je met die grond moeten, al zou het een meter zijn. Je kan er nog geen kliko op zetten.
Goed punt, echter hebben wij liever wel het stukje erf grens als we er recht op hebben omdat we hier een overkapping overheen willen zetten. Hiervoor is akkoord van het waterschap.

Tevens geeft het waterschap wél duidelijk aan dat de hoogte en de breedte van de sloot niet aangepast mag worden. Dit wandje zorgt er voor dat de sloot wel minder breed is.

En last but not least: vrijwel alle ‘achterburen’ gebruiken dit om hun tuin te vergroten. Sommige hebben zelfs hele stapels 30x30 tegels opgestapeld om een grotere tuin te hebben. Dat lijkt me niet helemaal juist.

Als blijkt dat de erf grens op de oever loopt dan laten we de situatie zoals het nu is het met het verzoek om hun kant van het wandje zelf schoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:34:
[...]

Zo wel:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat lijkt inderdaad nu wellicht de betere keus maar lichte voegen worden op veelgebruikte plekken grijzig. Dan gaat het mogelijk des te meer opvallen omdat je dan lichte en donkere voegen krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GeeMoney schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:50:
[...]

Dat lijkt inderdaad nu wellicht de betere keus maar lichte voegen worden op veelgebruikte plekken grijzig. Dan gaat het mogelijk des te meer opvallen omdat je dan lichte en donkere voegen krijgt?
Schoenen uit binnenshuis ;) En eens per twee jaar een bedrijfje laten komen die even machinaal je voegen reinigt, dan heb je weer de oude kleur.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 15-05-2021 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Dat snap ik maar ik weet niet of je kinderen hebt of huisdieren? Er gaat hier nog weleens een glas drinken om bijvoorbeeld. Ook krijg je gewoon verschil in voeg met de tijd op je looproutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@GeeMoney Jij hebt toch ook een relatief licht keramisch parket? Hoe heb jij het gevoegd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:10:
@GeeMoney Jij hebt toch ook een relatief licht keramisch parket? Hoe heb jij het gevoegd dan?
Ik zou ‘m ook een tintje donkerder doen dan de foto’s. Eens met de argumenten van @GeeMoney

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:10:
Klopt, bij mij hebben ze de voeg bijgekleurd met grijs. 60/40 verhouding gemengd uit mijn hoofd. Hierdoor is hij dus wat grijziger dan jouw foto maar steekt nu ook weer niet super veel af maar is dus ook niet exact de lichte kleur van de tegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Na aankoop van onze nieuwbouwwoning in 2016/2017 ben ik uit interesse altijd de projecten een beetje blijven volgen en omdat ons gezin wat is gegroeid (van 3 naar 5) is de keuze verbouwen of een nieuwe woning.. We hebben nu een nieuwbouwwoning op het oog die op meerdere vlakken (flinke) meerwaarde biedt tov onze huidige woning, dus we gaan ons inschrijven :)
Ben nu bezig met het doornemen van de TO.
Heb veel gelezen dit topic, maar onderstaande is nieuw voor mij:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Is dit kenmerkend voor een bepaald type warmtepomp? Er zijn bij mijn weten ook warmtepompen die helemaal niet koelen?

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2021 01:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:50
.

[ Voor 97% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_NL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06-2024
nel!s schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:26:
Vloertegel zoekers: ik heb een sample van Marazzi Oltre ontvangen en het valt niets tegen. Gezien de interesse in lichte vloeren in dit topic denk ik dat de natural kleur en selectie erg in de smaak zou kunnen vallen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe ben je aan die samples gekomen als ik vragen mag? Ik heb overwogen om twee tegels te kopen van de serie als samples, maar dit boekje is wel een stuk handzamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Sport_Life schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:22:
Na aankoop van onze nieuwbouwwoning in 2016/2017 ben ik uit interesse altijd de projecten een beetje blijven volgen en omdat ons gezin wat is gegroeid (van 3 naar 5) is de keuze verbouwen of een nieuwe woning.. We hebben nu een nieuwbouwwoning op het oog die op meerdere vlakken (flinke) meerwaarde biedt tov onze huidige woning, dus we gaan ons inschrijven :)
Ben nu bezig met het doornemen van de TO.
Heb veel gelezen dit topic, maar onderstaande is nieuw voor mij:

***members only***

Is dit kenmerkend voor een bepaald type warmtepomp? Er zijn bij mijn weten ook warmtepompen die helemaal niet koelen?
Dan heb je een bodemwarmtepomp inderdaad op een (eigen) bron.
Heb ik ook en dat koelen is echt perfect.
Kijk wel even waar die pomp en boiler wordt geplaatst, ik zou hem als dat kan buiten je woongedeelte laten plaatsen (stuk garage opofferen ofzo).
Ik heb hier de technische ruimte op de 2e verdieping naast de master bedroom 3x na geisoleerd om het gebrom van de compressor tegen te gaan...

Ps. We gaan toch geen gebruik maken van je overwaarde hè ;) :9 .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nel!s
Stefan_NL schreef op zondag 16 mei 2021 @ 08:33:
[...]

Hoe ben je aan die samples gekomen als ik vragen mag? Ik heb overwogen om twee tegels te kopen van de serie als samples, maar dit boekje is wel een stuk handzamer
Via casa39, via contactformulier. Je moet er een beetje achteraan zitten maar dan kan het gewoon tegen een kleine vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:34:
[...]

Zo wel:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
De vloer is erg mooi gelegd, maar naar onze smaak is het voegwerk op deze foto's toch wel een paar tinten te licht. We willen proberen om met de vloer zo dicht mogelijk tegen een houten vloer aan te komen en naar mijn gevoel neigt het met een afwijkende voeg toch meer naar een tegelvloer met houtstructuur. Verder gaat er ook geleefd worden in het huis en altijd schoenen uittrekken zit er niet in, los van dat we ook graag een hond willen nemen.
wortelsoft schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:03:
[...]

In de simulator van tegelhuis montfoort kun je renders maken met verschillende voegkleuren daar kun je zien dat een voegkleur die dicht bij de tegelkleur ligt een natuurlijker resultaat geeft.
Dat hoor ik graag! Wij gaan binnenkort eens een afspraak hier inplannen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 17:29

siemenz

Koetje

Hanzul schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:53:

Stijging bouwkosten.

Wat ik wel bijzonder vind is dat ze hier voorstellen om meer dan 5% stijging matriaal door te rekenen..

Nu kan ik me niet voorstellen dat woningborg daar in mee gaat, maar toch. Nog een update van onze kant, opleveringsdatum staat definitief vast op 27 mei. 2 weken later dan gepland, omdat ze ervoor gekozen hebben om de weg er nog voor oplevering in te doen. Hier starten ze maandag mee.
Ik weet dat de bouwer dit gaat kortsluiten met de ontwikkelaar. Los van de juridische structuur (gescheiden koop -aanneemovereenkomst) is de ontwikkelaar de oorspronkelijke klant van de bouwer.

De ontwikkelaar verkoopt jou een woning en de de ontwikkelaar krijgt dan het residu van de koopsom minus de bouwkosten.

Ik zie het bij grootzakelijk vastgoed (mijn baan) gebeuren dat de ontwikkelaar deze stijging dekt, en niet de uiteindelijke koper van het object.

[ Voor 9% gewijzigd door siemenz op 16-05-2021 10:43 ]

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 19:40

koekjah

Luctor et emergo

Vroeg ik me ook af. Kunnen ze de stijging van de bouwkosten überhaupt doorrekenen aan de koper?

Als ze ons 10% mee laten betalen gaat het echt om tienduizenden euro's.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hanzul schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:53:

Stijging bouwkosten.

Ze willen voorstellen om in (nieuwe) contracten op te nemen dat prijsstijgingen doorgerekend kunnen worden boven een bepaald percentage.
Dus bestaande contracten worden niet aangepast, derhalve kan Woningborg er weinig mee omdat het juridisch ok is. Als je er niet mee eens bent moet je niet tekenen.

Vraag me wel af hoe hypotheek verstrekkers ermee omgaan, die zullen bij de berekening max hypotheek uitgaan van de prijs inclusief prijsstijgingen. Maakt het voor starters zonder eigen geld weer lastiger.
Branchevereniging Bouwend Nederland adviseert haar leden daarom om in het contract vast te leggen wie prijsstijgingen boven de 5 procent gaat betalen. Ook Niesten is daarmee bezig: "Grote prijsstijgingen zullen we moeten doorrekenen aan de opdrachtgever.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:03
Sport_Life schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:36:
[...]

Ze willen voorstellen om in (nieuwe) contracten op te nemen dat prijsstijgingen doorgerekend kunnen worden tot een bepaald percentage.
Dus bestaande contracten worden niet aangepast, derhalve kan Woningborg er weinig mee omdat het juridisch ok is. Als je er niet mee eens bent moet je niet tekenen.

Vraag me wel af hoe hypotheek verstrekkers ermee omgaan, die zullen bij de berekening max hypotheek uitgaan van de prijs inclusief prijsstijgingen. Maakt het voor starters zonder eigen geld weer lastiger.
Ben benieuwd of je als koper dan ook een eventuele daling in jouw voordeel krijgt :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:40:
[...]

Ben benieuwd of je als koper dan ook een eventuele daling in jouw voordeel krijgt :-).
Je kunt het altijd voorstellen :P

Toen wij nieuwbouw kochten was er geen enkele wijziging in het contract mogelijk, denk vooral omdat ze er geen jurist naar wilde laten kijken . ("Ja dat komt bijna nooit voor" > ok haal er maar uit dan > "nee kan niet"..)

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Same, was take it or leave it qua contract... Oktober 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-05 11:54
Requiem19 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:50:
Same, was take it or leave it qua contract... Oktober 2020.
Idem. Je zit gewoon klem. Net als met alles dat daarna gebeurt. Slikken of stikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is een handige werkwijze wat betreft tuinaanleg? Ik dacht zelf zo:

1. Grondwerk.
2. Schutting.
3. Bestrating.
4. Rest van de tuin, perkjes, borders en beplanting.

We hebben een gedeelde oprit met een gezamelijke doorgang naar de achtertuin van 3 meter. Als een van ons (buren of wij) de schutting af heeft, kan er dus geen graafmachine meer naar achter zonder de ander z'n schutting eruit te halen. De doorgang gaat dan dus door de helft. Dus gezamenlijk grondwerk is m.i. sowieso wel aan te raden.

Maar wanneer plaats je de normaal schutting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 15:01
Ik ga me een nieuwbouw aankopen.
Het moet nog gebouwd worden, dus het is 'kopen op plan'. SoD huis bij de betere SoD firma's.

Echter merk ik op, zoals zovelen, dat de grondmaterialen/basis materialen om een huis te bouwen duurder zijn geworden. Duurder dan normaal. Vraag & aanbod zijn volledig scheef getrokken door het corona virus.

De prijs van zo'n nieuwbouw project word bepaald op €350 000 allin. (btw, afwerking, ...)
Ik vroeg gisteren aan de verkoper van de SoD in hoeverre ze , als ze moeten beginnen bouwen in 2020 die eind prijs kunnen waarmaken, als alle bouwmaterialen in prijs misschien zo fel stijgen. De oplevering is eind 2022. Hij verteld me dat, eenmaal de prijs bepaald word op contract ze eventuele prijsstijgingen voor hun rekening houden. (en dat dan misschien recupereren door de vraagprijs van nog andere woningen die ze moeten bouwen optrekken nog voor ze verkocht worden?)

Als je dan ziet dat de houtprijs bijvoorbeeld is verdubbeld op 1 jaar tijd. Wwat belet dan dat bijvoorbeeld de prijs van chape/beton/bouwstenen/koper voor elektriciteit/... niet spectaculair stijgt doorheen het bouwjaar 2021 - 2022. En zo m'n woning eigenlijk meer kost dan het oorspronkelijke vast gestelde bedrag.

Hier net een artikel gelezen , dat men meestal in zo'n contracten/SoD firma's een ruime berekening maakt en dat ze schatten, wanneer alles 5% duurder uitvalt, ze dat voor hun eigen rekening nemen.

Hebben mensen ervaring met het bouwen van een nieuwbouw via een SoD firma, en in hoeverre klopt het bouwbudget met de uiteindelijke oplevering?

[ Voor 8% gewijzigd door Qinshi op 16-05-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:48
Deleon78 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:08:
[...]

Prima aanpak. Tijdstip is vaak afhankelijk van hoeveel geld eenieder nog heeft en anders gewoon in overleg.
Vooral dat laatste : in overleg!

Het zijn je buren, daar ga je over het algemeen nog lang naast wonen. En dan is een goede verstandhouding wel prettig. Als zoiets tijdens de start al niet in overleg lukt ga je een zware tijd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Qinshi schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:16:
Ik ga me een nieuwbouw aankopen.
Het moet nog gebouwd worden, dus het is 'kopen op plan'. SoD huis bij de betere SoD firma's.

Echter merk ik op, zoals zovelen, dat de grondmaterialen/basis materialen om een huis te bouwen duurder zijn geworden. Duurder dan normaal. Vraag & aanbod zijn volledig scheef getrokken door het corona virus.

De prijs van zo'n nieuwbouw project word bepaald op €350 000 allin. (btw, afwerking, ...)
Ik vroeg gisteren aan de verkoper van de SoD in hoeverre ze , als ze moeten beginnen bouwen in 2020 die eind prijs kunnen waarmaken, als alle bouwmaterialen in prijs misschien zo fel stijgen. De oplevering is eind 2022. Hij verteld me dat, eenmaal de prijs bepaald word op contract ze eventuele prijsstijgingen voor hun rekening houden. (en dat dan misschien recupereren door de vraagprijs van nog andere woningen die ze moeten bouwen optrekken nog voor ze verkocht worden?)

Als je dan ziet dat de houtprijs bijvoorbeeld is verdubbeld op 1 jaar tijd. Wwat belet dan dat bijvoorbeeld de prijs van chape/beton/bouwstenen/koper voor elektriciteit/... niet spectaculair stijgt doorheen het bouwjaar 2021 - 2022. En zo m'n woning eigenlijk meer kost dan het oorspronkelijke vast gestelde bedrag.

Hier net een artikel gelezen , dat men meestal in zo'n contracten/SoD firma's een ruime berekening maakt en dat ze schatten, wanneer alles 5% duurder uitvalt, ze dat voor hun eigen rekening nemen.

Hebben mensen ervaring met het bouwen van een nieuwbouw via een SoD firma, en in hoeverre klopt het bouwbudget met de uiteindelijke oplevering?
toon volledige bericht
SOD, is volgens mij in Belgie, wat in Nederland enigzins vergelijkbaar is met Catalogus bouw. Dit is het forum voor projectbouw, waarbij meerdere woningen tegelijk gebouwd worden. Zou of op de Belgische forum kijken of op het forum van Catalogus bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Anoniem: 36835 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:59:

1. Grondwerk.
2. Schutting.
3. Bestrating.

We hebben een gedeelde oprit met een gezamelijke doorgang naar de achtertuin van 3 meter. Als een van ons (buren of wij) de schutting af heeft, kan er dus geen graafmachine meer naar achter zonder de ander z'n schutting eruit te halen. De doorgang gaat dan dus door de helft. Dus gezamenlijk grondwerk is m.i. sowieso wel aan te raden.

Ik heb het exact zo gedaan.
Alleen had ik geen buren om rekening mee te houden maar probeer even te overleggen met ze want gravertjes zijn echt wel heel makkelijk. Als ze geen budget genoeg hebben dan in ieder geval het grondwerk proberen af te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-05 09:46
GeeMoney schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:22:
[...]

Klopt, bij mij hebben ze de voeg bijgekleurd met grijs. 60/40 verhouding gemengd uit mijn hoofd. Hierdoor is hij dus wat grijziger dan jouw foto maar steekt nu ook weer niet super veel af maar is dus ook niet exact de lichte kleur van de tegel.
Heb jij een foto van je vloer? Ben wel benieuwd naar jouw voeg/tegel combinatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaglenest37
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07-2024
Zijn er hier misschien mensen die via van wanrooij en project nieuwbouwwoning gekocht hebben een hun ervaring over het hele proces willen delen?

Wij hebben nu namelijk een nieuwbouwwoning in Kaatsheuvel (project de Els II) gekocht en zouden het fijn vinden om ervaringen te kunnen uitwisselen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:59:

1. Grondwerk.
2. Schutting.
3. Bestrating.

Hou er qua tijd rekening mee dat als het grondwerk gedaan is je niet de dag erna al een schutting moet plaatsen. Hier in de wijk zijn heel wat schuttingen opnieuw geplaatst omdat ze scheef stonden na een storm. Dat was steeds bij mensen die de grond geen tijd gegeven hadden om even goed in te klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaglenest37
Deleon78 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:48:
[...]

Search al gebruikt? Topic staat vol met vermeldingen.
Search zeker al gebruikt, maar een keer met iemand erover kunnen hebben in de regio is nooit verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
hallom schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:02:
[...]

Heb jij een foto van je vloer? Ben wel benieuwd naar jouw voeg/tegel combinatie
GeeMoney in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

Hier staat er een tussen en ik heb regelmatig ergens een foto gedropped maar zal even verder zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
@Anoniem: 36835 je hebt ook gravertjes waarbij de rubsbanden kunnen inschuiven om door een smalle doorgang te kunnen. Kun je makkelijk door een 100cm poort. Je zag ook in regio Nijmegen toch? Als je nog wat zoekt tegen die tijd DM me dan even.

Net nog even opgezocht 71cm breed zijn die dingen. Je kunt er zelfs meer door je woning haha

[ Voor 16% gewijzigd door SquareOne op 16-05-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ander topic gekozen!

[ Voor 95% gewijzigd door Toppe op 16-05-2021 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-05 08:42

FJ Cruiser

Sand Ladder

Ik heb al vele topics gelezen hierover, maar als leek op dit gebied waardeer ik jullie inzichten:

Op advies van de keukenverkoper heeft de aannemer de volgende aanpassingen gemaakt als meer/minderwerk:

* Vervallen aparte groep 2x230 volt met 2 fase aansluiting max 7,2kW (minderwerk)
* Meerwerk: Aparte groep 3x230 volt inclusief aanpassen meterkast met 3 fase hoofd en aardlekschakelaar. Max 7,6kW. En met advies om de meterkast aan te sluiten met 3x25A door energiebedrijf.

We hebben een Bora Pure (max 7,6kW) besteld voor in de keuken. Maar ik weet nu niet zeker of deze aanpassingen kloppen met de vele waarschuwingen hier op het forum.

Dank, Rogier

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
FJ Cruiser schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:30:
Ik heb al vele topics gelezen hierover, maar als leek op dit gebied waardeer ik jullie inzichten:

Op advies van de keukenverkoper heeft de aannemer de volgende aanpassingen gemaakt als meer/minderwerk:

* Vervallen aparte groep 2x230 volt met 2 fase aansluiting max 7,2kW (minderwerk)
* Meerwerk: Aparte groep 3x230 volt inclusief aanpassen meterkast met 3 fase hoofd en aardlekschakelaar. Max 7,6kW. En met advies om de meterkast aan te sluiten met 3x25A door energiebedrijf.

We hebben een Bora Pure (max 7,6kW) besteld voor in de keuken. Maar ik weet nu niet zeker of deze aanpassingen kloppen met de vele waarschuwingen hier op het forum.

Dank, Rogier
Dit is precies wat je wilt hebben! Eindelijk een aannemer die het snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
FJ Cruiser schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:30:

Dank, Rogier
Dat hebben wij ook en ook een Bora Pure X. Ik had het bij vooroplevering nog nagevraagd en het is geen kookgroep geworden maar zoals bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-05 08:42

FJ Cruiser

Sand Ladder

SquareOne schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:37:
[...]

Dit is precies wat je wilt hebben! Eindelijk een aannemer die het snapt.
Dank SquareOne voor de bevestiging! Niet dat ik het nu wel snap, maar het stelt me igg gerust na alle verhalen hier op het forum :)

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
eaglenest37 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:25:
Zijn er hier misschien mensen die via van wanrooij en project nieuwbouwwoning gekocht hebben een hun ervaring over het hele proces willen delen?

Wij hebben nu namelijk een nieuwbouwwoning in Kaatsheuvel (project de Els II) gekocht en zouden het fijn vinden om ervaringen te kunnen uitwisselen.
Ik heb gekocht van Van Wanrooij in Son
Zie Homer-Simpson in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2" . Bouw is onlangs gestart. DM me maar voor vragen of als het algemene zaken zijn kan het gewoon in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 19:40

koekjah

Luctor et emergo

Ik heb even in onze KAO gekeken, er staat niets vermeld over prijsstijgingen. Vervolgens de SWK bouwgarantie voorwaarden, hierin staat het volgende:
Artikel 8
1. Doorberekening van meerdere of mindere kosten ten gevolge van wijziging van lonen, sociale lasten en materiaalprijzen is uitgesloten, tenzij bij het aangaan van de koop-/aannemingsovereenkomst anders is overeengekomen 1); in dat geval moet in de koop-/aannemingsovereenkomst een post risicoverrekening worden opgenomen tot het maximum waarvan doorberekening kan plaatsvinden, en in een schriftelijke overeenkomst worden geregeld vanaf welke datum en volgens welke maatstaf die doorberekening zal plaatsvinden en hoe en wanneer de betaling moet geschieden.
Kortom: prijsstijgingen zijn voor of de bouwer of de projectontwikkelaar, maar niet voor de klant! (tenzij anders in je KAO is opgenomen)

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eaglenest37
ga even de nieuwe vragenlijst invullen.

[ Voor 95% gewijzigd door eaglenest37 op 17-05-2021 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Ik vind onze standaard vragenlijst trouwens maar stom.

“Hoeveel geld heeft het naast de hypotheek”. Wat bedoelen we hiermee ? Waarom is dit relevant.

“Wanneer zijn jullie met de tuin begonnen “
90 % van dit forum is daar nog niet mee begonnen en dekt ook totaal niet de vragen die hier speelt.
@Toppe doe der is wat aan als toppe(c) starter !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
siemenz schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:25:
Doe een voorstel voor nieuwe vragen zou ik zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Deleon78 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:30:
[...]

Mooi proactief voorstel!
Hij lijkt op mijn projectontwikkelaar, gewoon delegeren die hap!

:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Ik zou voorstellen om de vraag over hypotheek te vervangen naar: hoeveel heeft het buiten de standaard VON prijs gekost. Dus opties bij de aannemer, keuken, sanitair etc. Wellicht hebben anderen een betere formulering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dronium

“Hoeveel geld heeft het naast de hypotheek”. Wat bedoelen we hiermee ? Waarom is dit relevant.

90 % van dit forum is daar nog niet mee begonnen en dekt ook totaal niet de vragen die hier speelt.
Aangezien ik het (voorlopig als enigste) wel een duimpje waard vond en toch maar een beetje zat te duimen draaien :
  • Waarom de keuze voor nieuwbouw?
  • Wat voor woning wordt het? en waar staat ie dan?
  • Wie is de projectontwikkelaar/aannemer?
  • Hoeveel meerwerk hebben jullie door de aannemer laten uitvoeren?
  • Welke meerwerken hebben jullie door derden laten uitvoeren?
  • Hoe ver gaan jullie met bekabeling en Domotica?
  • Wat gaan jullie zelf nog doen?
  • Hoe was/is het kostenplaatje voor het nieuwe huis?
    Grond, V.O.N. prijs, meerwerk binnen het project, meerwerk derden, overige zaken
  • Hoe hebben jullie dat gefinancieerd? (of vertel je dat liever niet :))
  • Welke afwerkingen hebben jullie gekozen?
    Muren : stucen, renovlies, behangen?
    Vloeren : Tegels/plavuizen, PVC, parket/laminaat, Gietvloer of nog iets anders?
  • Hoeveel openstaande punten waren er bij oplevering? En hoe (snel) is dat opgelost?
  • Hoe lang duurde het voor de gemeente de straat/wijk op orde had
  • Heb je verder nog met de gemeente te maken gehad? Waarom dan? En hoe is dat bevallen?
  • Wat voor tuin gaat er komen en wanneer willen jullie die klaar hebben?
  • Wat hebben jullie overschat en onderschat?
De vragen zijn aan 'jullie' maar je mag ze ook beantwoorden als je het in je eentje doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
ik mis eigenlijk 1 vraag, in welke provincie komt het huis te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
W.Cor schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:20:
Maakt er regio van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:17
Misschien ook opdelen in een start en bij oplevering lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
W.Cor schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:20:
Zie bullet twee:

• Wat voor woning wordt het? en waar staat ie dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

@Dronium heeft een mooi lijstje gemaakt dus we zijn reuze benieuwd naar je antwoorden :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Pas trouwens op met vragen naar de plek van de woning. Ik zou expliciet iets van regio of provincie benoemen. Soms moet je mensen een beetje tegen zichzelf beschermen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Daarom stelde ik ook provincie voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Deleon78 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:51:
[...]

Doorberekenen aan de opdrachtgever, niet de koper. Bij projectbouw ben je niet de opdrachtgever.
ok, maar hoe gaat die opdrachtgever het dan weer precies doorrekenen aan de koper? Ervan uitgaande dat er niets in het contract staat vermeld :P. En dat de koper niet achterlijk is ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2021 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op zondag 16 mei 2021 @ 08:39:
[...]

Dan heb je een bodemwarmtepomp inderdaad op een (eigen) bron.
Heb ik ook en dat koelen is echt perfect.
Kijk wel even waar die pomp en boiler wordt geplaatst, ik zou hem als dat kan buiten je woongedeelte laten plaatsen (stuk garage opofferen ofzo).
Ik heb hier de technische ruimte op de 2e verdieping naast de master bedroom 3x na geisoleerd om het gebrom van de compressor tegen te gaan...

Ps. We gaan toch geen gebruik maken van je overwaarde hè ;) :9 .
WP staat in de gang/hal :). Verwacht niet echt problemen. Boiler is trouwens standaard 150L, dus kunnen we upgraden voor 4,5k :o naar 350L. Heb je ervaringen mbt de boiler gelezen, dus no brainer.
En die overwaarde gaat naar een goed doel :).
Members only:
GeeMoney schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:21:
@Sport_Life ben benieuwd waar je naartoe wilt, de woning waar je nu zit is ook riant en ruim toch?
Yes , zie PM :).

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2021 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Sport_Life ben benieuwd waar je naartoe wilt, de woning waar je nu zit is ook riant en ruim toch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:41:
[...]

@Dronium heeft een mooi lijstje gemaakt dus we zijn reuze benieuwd naar je antwoorden :*)
Helemaal eens.. zie hieronder:
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eaglenest37
Bij deze de nieuwe vraaglijst.

Members only: title

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Net alle documentatie die de aannemer heeft ingediend voor de vergunning ontvangen. Wat een taaie stof is dat zeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frieskip
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Wij hebben een woning gekocht (inmiddels ook opgeleverd) met een van te voren door het project bepaalde erf afscheiding aan de openbare zijdes van de kavels dmv een beukenhaag.

De zijkant van onze kavel zou een beukenhaag +/- 1.8M hoog krijgen en de voorzijde een beukenhaag +/- 1.2M hoog.

Nu komt het niet op de cm aan... maar we ontvingen zojuist onderstaande foto van de "haag" zoals de aannemer deze gaat planten eind dit jaar. Dit zou betekenen dat we de komende jaren volledig in het zicht zitten in onze tuin. Iemand hier enig idee hoe we in ons recht staan om een degelijk erfscheiding te vragen/eisen?

Foto van de aannemer met een voorbeeld van de plantjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoLCFhw7NHL-GOrwOjSW2Qu65SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZb9rLQ6lNeetYGXShisp1em.jpg?f=fotoalbum_large

Knipsel uit de door de aannemer verstrekte situatietekeningen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-O0HJ3UuLRHhsYomAjWGbrv5mCE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5q0CueLbOgMpvWFwAFQmCXta.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
frieskip schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:47:
Wij hebben een woning gekocht (inmiddels ook opgeleverd) met een van te voren door het project bepaalde erf afscheiding aan de openbare zijdes van de kavels dmv een beukenhaag.

De zijkant van onze kavel zou een beukenhaag +/- 1.8M hoog krijgen en de voorzijde een beukenhaag +/- 1.2M hoog.

Nu komt het niet op de cm aan... maar we ontvingen zojuist onderstaande foto van de "haag" zoals de aannemer deze gaat planten eind dit jaar. Dit zou betekenen dat we de komende jaren volledig in het zicht zitten in onze tuin. Iemand hier enig idee hoe we in ons recht staan om een degelijk erfscheiding te vragen/eisen?
Idem hier. De beukenhaag was bij oplevering nauwelijks 130 cm hoog en dat waren pieken. Een korte zoektocht op internet leerde dat de hovenier hierdoor ongeveer 50% goedkoper uit was dan als hij planten van 180 cm had gekocht. Ook stonden er gemiddel 3 planten per meter, terwijl het advies 4 of zelfs 5 is.

Aangezien niemand in de wijk er bezwaar tegen maakte en ik al genoeg andere items had hebben we het er (voorlopig) maar even bijgelaten.
We hebben zelf inmiddels een hek achter de haag gezet met winddoek waardoor het zicht naar de tuin nu minder is dat met de beukenhaag op hoogte. We plaatsen aan de binnenkant zelf wat moois dat groen blijft en hoe die haag zich ontwikkelt zien we wel.

Maar ik hoor wel graag hoe het bij jou afloopt. Wellicht pak ik het dan alsnog op als punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frieskip
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Deleon78 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:52:
[...]

Weet je zeker dat dat niet alleen de plantjes voor de voorkant zijn? :)
Deze foto is door de aannemer zelf aan ons verstrekt...
Het lijkt inderdaad op een stukje kostenbesparing vanuit de aannemer.
Farmerwood schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:55:
[...]

We hebben zelf inmiddels een hek achter de haag gezet met winddoek waardoor het zicht naar de tuin nu minder is dat met de beukenhaag op hoogte.
Wij hadden inderdaad al een dubbelstaafs hekwerk geplaatst achter de nog te planten haag, ik ben er bang voor dat het hier dan ook een winddoek gaat worden. :|

[ Voor 40% gewijzigd door frieskip op 17-05-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portulaca
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-11-2023
frieskip schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:07:
[...]

Deze foto is door de aannemer zelf aan ons verstrekt...
Het lijkt inderdaad op een stukje kostenbesparing vanuit de aannemer.

[...]

Wij hadden inderdaad al een dubbelstaafs hekwerk geplaatst achter de nog te planten haag, ik ben er bang voor dat het hier dan ook een winddoek gaat worden. :|
Hier waarschijnlijk idem, dus wij gaan ook een hekwerk plaatsen en dan waarschijnlijk met een doek. Ziet het er alsnog lullig uit maar ja :/ Jammer dat je hier niet de keus hebt om dit te laten vallen en het zelf te regelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
Members only: Vragenlijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Valt me op hoeveel nieuw bouw tegenwoordig in "stijlvol jaren 30 stijl" is. Vind het grappig hoe mensen helemaal wild worden van deze stijl en er zelfs extra voor willen betalen.

Mijn nieuwbouw is ook in een bestaande jaren 20-30 wijk en ik dezelfde stijl maar eigenlijk vind ik dat best lelijk. Liever had ik volledig een nieuwbouw wijk waar alles nieuw en modern is, maar helaas uitgeloot.

Begrijp ook niet zo goed wat zo mooi is aan al het oude en blijven hangen in een stijl van bijna 100 jaar oud. Ik heb dit maar genomen want er waren weinig projecten in de buurt met een moderne architectuur.

Maar ja, al dat oude en nostalgische is sowieso niet aan mij besteed. Ik ben ook het type dat originele glas in lood ramen als eerste bij het grofvuil zou zetten 😂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 104% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Dat het fijn zou zijn als het aanbod bij project nieuwbouw wat diverser was ipv dat eeuwige fantasieloze jaren 30 stijl. Mag ik dat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Het is maar net waar je zelf op let? Genoeg nieuwbouwprojecten die niet in jaren 30 stijl zijn. Er is voor ieder wat wils, ware het niet dat je soms geen keus hebt als je graag nieuwbouw wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 108% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:21

Greebs

inert

@Yaa87 dat 'mag', maar dat stond niet in je eerdere post. Dan nog zijn er naar mijn weten genoeg grote nieuwbouwprojecten waar je geen enkele woning in jaren 30-stijl zult vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hanzul
Ik zal de nieuwe vragenlijst ook, nog maar even invullen, voordat we druk aan de gang kunnen met klussen.

Waarom de keuze voor nieuwbouw?
Puur toeval, wilde graag vrijstaand gaan wonen en vooral meer opbergruimte, beneden en kwamen toen bij dit huis uit. Woningen stonden toen 3 maanden te koop.

[b]Wat voor woning wordt het? en waar staat ie dan?
Vrijstaand, standaart 157m2 en een inpandige geïsoleerde garage van 21m2. Woning in brabant.

Wie is de projectontwikkelaar/aannemer?
Vlassak

[b]Hoeveel meerwerk hebben jullie door de aannemer laten uitvoeren?
€23675. Grootste kosten Erker, vergroten Garage 125cm, andere pui in garage, extra raam in garage en andere achterdeur, keukenaanpassing en uitbreiding, ander tegel en sanitair, stortbak, rest nog wat aanvullingen elektra en wat verschuivingen

[b]Welke meerwerken hebben jullie door derden laten uitvoeren?

Nu gepland. Keuken, vloer, stucadoor/latex spuiter, tuin en airco.

[b]Hoe ver gaan jullie met bekabeling en Domotica?
Standaart, verder bijna alles Hue.

[b]Wat gaan jullie zelf nog doen?
Wandje in garage zetten, zodat een bijkeuken/ berging10m2 en kantoor/speelkamer 16m2 ontstaat. Tuinaanleg (ondersteunen vriend is hovenier en schoonvader en ik ga meewerken bij de aanleg). Daarlangs nog wat elektra binnen, utp kabels trekken en tuinhuis bouwen. Vrouwlief wil de dakplaten op de derde etage gaan schilderen.

Hoe was/is het kostenplaatje voor het nieuwe huis?

191k grond (voor ontwikkelaar). 6k sloop en bouwrijp maken 233k aanneemsom. Mischien wel bijzonder ma wij hebben nog ongeveer €800 Korting gekregen toen wij kochten.

Hierlangs volgende kosten:
- keuken €12.300 (Schuller keuken), 4 hoge kasten, 2 ovens en koelkast. Eiland 240x120, keramiekblad 4cm, inductiekookplaat met afzuiging, 4 lade kasten, spoelkast en vaatwasser. Appratuur van Pelgrim en AEG.
- pvc vloer, begane grond en eerste etage. Moduleo impress mountain Oak €7270.
- Vinly derde etage €1050,00
- stukadoor Latex spuiten €4200,00
- Airco 3,5 kwh (daikin) €1250 (let op plaatsing doet een bekende).
- tuinhuis + houten overkapping (tuinhuis Mokka +/- €5200).
- rest tuin p.m, verwacht €8000,00 exl tuinkamer.
- onvoorzien/kleine dingen € 5.000 (moeten nog kijken, mocht het allemaal duurder worden, is dat niet een super groot probleem hebben gellukig nog een goede buffer.

Welke afwerkingen hebben jullie gekozen?
Zie bovenstaande. Dunpleister en Pvc.

Hoeveel openstaande punten waren er bij oplevering? En hoe (snel) is dat opgelost?
Volgende week donderdag de oplevering.

[b]Hoe lang duurde het voor de gemeente de straat/wijk op orde had.
Als het goed is gaat die er deze week in. Zou voor oplevering nog geregeld worden.

Heb je verder nog met de gemeente te maken gehad? Waarom dan? En hoe is dat bevallen?
Ja, ergste nachtmerrie. Archeologische vertraging en een bouwstop opgelegd gekregen door de gemeente. Waarbij ik constant namens de kopers overleg had met de gemeente, omgevingsdienst, ontwikkelaar en aannemer. Uiteindelijk was na 3 maanden de uitkomst dat er een opgraving moest komen. Waarbij ze wat verkleuringen in de grond hebben gevonden.

Wat voor tuin gaat er komen en wanneer willen jullie die klaar hebben?
Ons perceel is 465m2. Tuin word gras, wat borders en daarlangs nog een Tuinhuis met overkapping (4×9), tuinkamer en een kippenren, en een stukje moestuin.

[b]Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Kosten meerwerk (in het begin sloegen we stijl achterover, wat mischien best naïef was, omdat onze meerwerkprijzen niet heel slecht waren). Verder het lange wachten, mede door de Archologische vertraging.

[ Voor 7% gewijzigd door Hanzul op 17-05-2021 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-05 01:21

HaikoW

International man of mystery

Wij zitten helemaal aan het begin van het traject van ons nieuwbouwhuis. Geplande start van de bouw in Q4-2021, oplevering een jaar later.

Dit is het eerste nieuwbouwhuis wat we kopen. Ik heb al veel informatie gehaald uit de fora op tweakers en wil iets teruggeven aan de community de komende tijd. Hier gaan we dan....

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@HaikoW zijn die grond prijzen daar normaal? Allemachtig wat een prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-05 01:21

HaikoW

International man of mystery

Toppe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:08:
@HaikoW zijn die grond prijzen daar normaal?
Ik denk dat het ook bij nieuwbouw een beetje is wat de gek ervoor geeft. Bij andere woningen in het project denk ik dat ze veel minder per m2 betalen dan wij.

FYI, het is een perceel van 720m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
HaikoW schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:10:
[...]

Ik denk dat het ook bij nieuwbouw een beetje is wat de gek ervoor geeft. Bij andere woningen in het project denk ik dat ze veel minder per m2 betalen dan wij.

FYI, het is een perceel van 720m2.
Het blijft duur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
eaglenest37 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:55:
Bij deze de nieuwe vraaglijst.

***members only***
Wel flauw dat de tekeningen van F3 niet te zien zijn.

Ik zal mijn eigen lijst binnenkort ook eens invullen.
Heb bijna een jaar geleden de sleutel gekregen, inhuizen ging pas 2 maanden later, maar het Project is nog steeds niet af. Dit wegens faillissement van de aannemer . . . Gelukkig was mijn huis al "af".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaglenest37
Dronium schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:12:
[...]

Wel flauw dat de tekeningen van F3 niet te zien zijn.

Ik zal mijn eigen lijst binnenkort ook eens invullen.
Heb bijna een jaar geleden de sleutel gekregen, inhuizen ging pas 2 maanden later, maar het Project is nog steeds niet af. Dit wegens faillissement van de aannemer . . . Gelukkig was mijn huis al "af".
Tekeningen zijn wel los te downloaden. F3 is hetzelfde als we F4, maar dan met de garage aan het huis vast.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 23:25
Nu is dit topic wellicht meer voor Tweakers die al een nieuwbouwwoning hebben gekocht en nu kijken naar de inrichting (?), maar ik zit nu iets eerder in het proces; de verkoop zal pas later dit jaar starten.

Maarehh.. is dit nu dan normaal? :P

First of all; tijdens de inschrijving (wat je doet zonder dat je een ontwerp en/of prijsklasse weet, zelfs de precieze locatie binnen een grote lap nieuwbouwgrond is nog onduidelijk) dien ik dit soort vragen in te vullen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdAa9TVGTfoGKQUMAk5KttRSAc4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2YtC41nE4InbQNbHM1pGYB33.png?f=user_large

Meer voor de liefhebber

Ik wil gewoon een huis kopen. Geen gesprek met een psycholoog? _O-

Vervolgens ben ik een uur lang een Teams-sessie aan het bijwonen waarin de eerste schetsen worden gedeeld, maar bovenal wordt toegelicht hoe de achtertuinen 'gedeeld' worden tot een gezamenlijke tuin. Hoe er een kleine plantenkas mogelijk geplaatst gaat worden zodat we onze eigen groenten kunnen verbouwen. Hoe de fietsenstalling gedeeld gaat worden onder de bewoners. En hoe er een elektrische bakfietsen-deelplan opgezet gaat worden.

Ik zoek gewon 4 muren en een dak voor, let's say, minder dan een half miljoen :')

Oh, en we moeten wel alle vragenlijsten invullen en alle sessies bijwonen, want daarmee krijgen we dan punten. En als dan straks de pre-sale start, en we ons daar optijd op intekenen, dan maken we meer kans dan de 'gewone' kopers die pas later met de 'gewone' sale mee doen, als het straks op een loting aan komt. Waar het natuurlijk sowieso op aan komt.

Wtf is happening 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 17-05-2021 23:14 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Deleon78 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:06:
[...]

Tuurlijk, maar je zou eens kunnen kijken naar je woordkeuze.
*knip*
Op de man spelen laten we achterwege.

[ Voor 41% gewijzigd door tweakduke op 18-05-2021 20:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Richh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:55:
Nu is dit topic wellicht meer voor Tweakers die al een nieuwbouwwoning hebben gekocht en nu kijken naar de inrichting (?), maar ik zit nu iets eerder in het proces; de verkoop zal pas later dit jaar starten.

Maarehh.. is dit nu dan normaal? :P

First of all; tijdens de inschrijving (wat je doet zonder dat je een ontwerp en/of prijsklasse weet, zelfs de precieze locatie binnen een grote lap nieuwbouwgrond is nog onduidelijk) dien ik dit soort vragen in te vullen:

[Afbeelding]

Meer voor de liefhebber

Ik wil gewoon een huis kopen. Geen gesprek met een psycholoog? _O-

Vervolgens ben ik een uur lang een Teams-sessie aan het bijwonen waarin de eerste schetsen worden gedeeld, maar bovenal wordt toegelicht hoe de achtertuinen 'gedeeld' worden tot een gezamenlijke tuin. Hoe er een kleine plantenkas mogelijk geplaatst gaat worden zodat we onze eigen groenten kunnen verbouwen. Hoe de fietsenstalling gedeeld gaat worden onder de bewoners. En hoe er een elektrische bakfietsen-deelplan opgezet gaat worden.
Ik maak oprecht geen grap.

Oh, en we moeten wel alle vragenlijsten invullen en alle sessies bijwonen, want daarmee krijgen we dan punten. En als dan straks de pre-sale start, en we ons daar optijd op intekenen, dan maken we meer kans dan de 'gewone' kopers die pas later met de 'gewone' sale mee doen, als het straks op een loting aan komt.

Wtf is happening 8)7
toon volledige bericht
What the actual f#ck. Mijn nekharen gaan hiervan overeind staan. Je bent toch niet aan het hospiteren op een kamer bij een studentenhuis :')

Maar goed, ongetwijfeld is er een doelgroep voor...
Pagina: 1 2 ... 348 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.