• The Fons
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20-02 16:29
Danferno schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:45:
[...]

Geen idee waar ze die COP 6 vandaan halen, dat ga je echt niet halen, zeker niet met 35° aanvoer. Zelfs op de datasheet durft mitsubishi dat niet te zetten. Het overgrote meerendeel van je warmtevraag is in de winter en zelfs bij 7 graden buiten (wat het al ff niet meer geweest is) haal je met 35° water maar een COP van 5.25. Bij 2° buiten zak je al tot COP 4 en dan ga je er al vanuit dat de WP niet op volle kracht moet draaien.

[Afbeelding]
Het staat vermeld in het beng rapport. Ze rekenen met die waarde. Volgens de EP adviseur omdat er een verklaring is. Ik zal de verklaring hieronder zetten. Wij snappen er echt niks van, dus wellicht kan jij even kijken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCxGW1jSObFAX084n3ZGlZl9s4o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RHFgL1cxAqzqbtSCDH5lVpBd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38qIodhT2TrBop7isyOkT7AVdIk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mi4C4BaUB3y0WO3AYX5SiqUD.png?f=user_large

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:14:
[...]

Maar als ik het goed begrijp ben je met de pro3 toch altijd zuiniger uit voor warm water dan met de combi+? Bij de pro3 gebruik je namelijk altijd warm water van je warmtepomp dat zuinig opgewarmd is, de mengkraan is immers gewoon aangesloten op je warmwaterleiding. Dan hoeft de cooker nooit (COP1) bij te springen voor warm water en enkel een klein voorraadje te houden voor kokend water, kokend water is qua volumes verbruik natuurlijk ook veel lager dan warm water.
Het maakt mij niet uit wat zuiniger is, ik wil gewoon niet langer dan 3 seconden wachten op warm water. Die paar euro die je evt. bespaart zijn mij dat 200% waard.

Vanuit bouwbesluit is de wachttijd maximaal 35 seconden voor warm water 8)7

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:03
Wolly schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:37:
[...]

Het maakt mij niet uit wat zuiniger is, ik wil gewoon niet langer dan 3 seconden wachten op warm water. Die paar euro die je evt. bespaart zijn mij dat 200% waard.

Wij hebben nu een Pro3 met stadsverwarming en het duurt echt wel 5-8 seconden voordat het water warmer begint te worden (beneden), in de badkamer op de 1e verdieping duurt het nog een keer zo lang. Wij hebben in ons nieuwe huis de boiler op de 3e verdieping staan, dus ook voor de Combi+ gekozen voor het comfort.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:00
BBBrt schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:31:
[...]

Ook nog een vraagje over de ruimte achter de knieschotten: hoe zijn jullie daar mee omgegaan? Bij ons wordt de dekvloer aangebracht tot aan de knieschotten (wat me vrij standaard lijkt?). Maar wat doen je dan met de vloer erachter?

Het hoeft natuurlijk niet supermooi te zijn, maar het lijkt mij wel fijn om daar in ieder geval íets uit te vlakken en af te werken. Ook zodat je lekker makkelijk met bakken en dozen kunt schuiven.

Vloerbedekking? OSB-plaat? Gieten? Coaten?
Pvc vloerzeil van de hornbach in gelegd. Kun je mooi op maat laten snijden en glijdt soepel met dozen enz. En kruipt ook gemakkelijk zonder dat je knieen of handen auw doen...

Wel wat obstakels zoals een elektraleiding, maar om daar het hele knieschot nu 5cm voor te verhogen vond ik niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 19-02-2026 19:15 ]

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:28
BBBrt schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:31:
[...]

Ook nog een vraagje over de ruimte achter de knieschotten: hoe zijn jullie daar mee omgegaan? Bij ons wordt de dekvloer aangebracht tot aan de knieschotten (wat me vrij standaard lijkt?). Maar wat doen je dan met de vloer erachter?

Het hoeft natuurlijk niet supermooi te zijn, maar het lijkt mij wel fijn om daar in ieder geval íets uit te vlakken en af te werken. Ook zodat je lekker makkelijk met bakken en dozen kunt schuiven.

Vloerbedekking? OSB-plaat? Gieten? Coaten?
Ik heb er egaline overheen gegoten, ideaal, goedkoop en mooi vlak daardoor. Wel eerst even nalopen dat er geen (grote) gaten meer in zitten.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:51
Wolly schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:37:
[...]

Maar je hebt met een warmtepomp toch al een warm water buffervat? Warm water hoeft dan toch helemaal niet "warm te worden" zoals bij een gasketel in eco stand.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:47
Janpietertje89 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:09:
[...]

Maar je hebt met een warmtepomp toch al een warm water buffervat? Warm water hoeft dan toch helemaal niet "warm te worden" zoals bij een gasketel in eco stand.
Een buffervat is voor de verwarming. Voor het warme water heb je gewoon een boilervat. Maar het water moet wel via de leiding naar de kraan, dat kost tijd omdat het water in de leiding afgekoeld is.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:51
deejeebv schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:18:
[...]

Een buffervat is voor de verwarming. Voor het warme water heb je gewoon een boilervat. Maar het water moet wel via de leiding naar de kraan, dat kost tijd omdat het water in de leiding afgekoeld is.
Hoe lang duurt dat dan in jullie ervaring? Dacht dat het leidingwerk in moderne projectbouw redelijk geoptimaliseerd is en echt geen tientallen meters in allerlei bochten loopt. Als het inderdaad rond de 30 seconden duurt ga ik ook nog een wisseling naar de combi+ overwegen.

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:52
Janpietertje89 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:03:
[...]

Hoe lang duurt dat dan in jullie ervaring? Dacht dat het leidingwerk in moderne projectbouw redelijk geoptimaliseerd is en echt geen tientallen meters in allerlei bochten loopt. Als het inderdaad rond de 30 seconden duurt ga ik ook nog een wisseling naar de combi+ overwegen.
Dit ligt ook weer aan de kraan die je gebruikt. Ik merk bij onze wastafel kraan in de badkamer dat deze duidelijk minder water doorlaat. Het duurt veel langer voordat het water warm wordt dan wanneer ik de badkraan aanzet.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:47
[...]

Dat is inderdaad afhankelijk van de afstand van boiler tot kraan en de leidingdiameter. In de badkamer spoel ik een liter of 2 weg voor het water warm is, dat duurt denk ik 10 to 20 seconden.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

De maximumtijd is 35s, ik heb niet gezegd dat het een gemiddelde is.
Maar je hebt nieuwbouw waar een hotfill boiler bij de badkamer wordt geplaatst omdat die norm niet gehaald wordt.

• ruudheijden
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:11
Trust me, als je kleine kinderen hebt ben je blij dat je geen 35sec hoeft te wachten op warm water voor het flesje ;) Zou dan altijd kiezen voor een combi+. Zeker als je een vrouw/vriendin hebt die de warmwaterkraan nogal eens veel gebruikt en je maar een 200l vat hebt op zolder.

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 13:47
The Fons schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:35:
[...]

Het staat vermeld in het beng rapport. Ze rekenen met die waarde. Volgens de EP adviseur omdat er een verklaring is. Ik zal de verklaring hieronder zetten. Wij snappen er echt niks van, dus wellicht kan jij even kijken?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien dat ze er in het L/W warmtepomp of het Mitsubishi topic iets van kunnen maken?

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 13:47
ruudheijden schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:46:
Trust me, als je kleine kinderen hebt ben je blij dat je geen 35sec hoeft te wachten op warm water voor het flesje ;) Zou dan altijd kiezen voor een combi+. Zeker als je een vrouw/vriendin hebt die de warmwaterkraan nogal eens veel gebruikt en je maar een 200l vat hebt op zolder.
De echte hack is je kinderen van het begin water op kamertemperatuur te geven, dat is ook makkelijker op reis. Maar dat terzijde

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:17

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Voorschouw gehad afgelopen week. We hadden een bouwkundige mee, maar dat was achteraf niet echt nodig, gelukkig maar. Ik vond het al heel positief dat de aannemer een “onafhankelijke” had ingeschakeld hiervoor. Die man was op sommige momenten nog kritischer dan onze eigen technicus.

Over twee weken ontvangen we de sleutels en kunnen we aan de gang met klussen. Ik heb vaker in dit topic gepost, maar al met al zeker een half jaar vertraging ivm netaansluiting dat op zich liet wachten, gelukkig konden we levering eigen woning ietwat uitstellen bij de kopers

• Eva-Luna74
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14:30
Ik heb een vraag over de draairichting van onze voordeur. Deze gaat worden zoals op onderstaande foto die ik van Funda geplukt heb. De deur opent dus niet richting de trap, wat ik standaard zie, maar richting de andere kant. Bij ons izit straks recht tegenover de trap de deur naar de bijkeuken (direct naast een smal raam naast de voordeur)
Ik zie op foto's normaal gesproken alleen deuren die de andere kant op draaien, met opening naar de trap. Ik heb ook echt moeten zoeken naar een foto zoals het bij ons wordt. Dit voelt voor mij als onlogisch.. ik vroeg de aannemer dit te wijzigen, maar volgens hem klopt dit. Wat vinden jullie? Is dit logisch? Welke nadelen kan dit hebben? Ik dnek dan bijvoorbeeld aan verhuizen straks, je kunt niet met grote spullen direct door de voordeur de trap op. Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HsmFGvyy/Voordeur-naast-trap-kopie-2.jpg

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:00
Eva-Luna74 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:07:
Ik heb een vraag over de draairichting van onze voordeur. Deze gaat worden zoals op onderstaande foto die ik van Funda geplukt heb. De deur opent dus niet richting de trap, wat ik standaard zie, maar richting de andere kant. Bij ons izit straks recht tegenover de trap de deur naar de bijkeuken (direct naast een smal raam naast de voordeur)
Ik zie op foto's normaal gesproken alleen deuren die de andere kant op draaien, met opening naar de trap. Ik heb ook echt moeten zoeken naar een foto zoals het bij ons wordt. Dit voelt voor mij als onlogisch.. ik vroeg de aannemer dit te wijzigen, maar volgens hem klopt dit. Wat vinden jullie? Is dit logisch? Welke nadelen kan dit hebben? Ik dnek dan bijvoorbeeld aan verhuizen straks, je kunt niet met grote spullen direct door de voordeur de trap op. [Afbeelding]
Bij ons is dit ook zo.
Reden weet ik niet, ik dacht wellicht met brandveiligheid en zonder obstructie bij de meterkast te kunnen.

Het is vooral met verhuizen onhandig, verder geen last van.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:59
In uitvoering draait je deur dan voor het glas. Als bouwer zou ik dit ook zo uitvoeren. Dan is de ‘hang zijde’ van de deur aan aan de muur gehangen.

Gevoelsmatig is het dan ook steviger

Zo ver ik weet is er geen verplichting ergens welke kant het op koet, zolang een voordeur maar naar binnen draait.
Pagina: 1 ... 369 370 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.