• The Fons
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 11-03 07:10
Danferno schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:45:
[...]

Geen idee waar ze die COP 6 vandaan halen, dat ga je echt niet halen, zeker niet met 35° aanvoer. Zelfs op de datasheet durft mitsubishi dat niet te zetten. Het overgrote meerendeel van je warmtevraag is in de winter en zelfs bij 7 graden buiten (wat het al ff niet meer geweest is) haal je met 35° water maar een COP van 5.25. Bij 2° buiten zak je al tot COP 4 en dan ga je er al vanuit dat de WP niet op volle kracht moet draaien.

[Afbeelding]
Het staat vermeld in het beng rapport. Ze rekenen met die waarde. Volgens de EP adviseur omdat er een verklaring is. Ik zal de verklaring hieronder zetten. Wij snappen er echt niks van, dus wellicht kan jij even kijken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCxGW1jSObFAX084n3ZGlZl9s4o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RHFgL1cxAqzqbtSCDH5lVpBd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38qIodhT2TrBop7isyOkT7AVdIk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mi4C4BaUB3y0WO3AYX5SiqUD.png?f=user_large

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:14:
[...]

Maar als ik het goed begrijp ben je met de pro3 toch altijd zuiniger uit voor warm water dan met de combi+? Bij de pro3 gebruik je namelijk altijd warm water van je warmtepomp dat zuinig opgewarmd is, de mengkraan is immers gewoon aangesloten op je warmwaterleiding. Dan hoeft de cooker nooit (COP1) bij te springen voor warm water en enkel een klein voorraadje te houden voor kokend water, kokend water is qua volumes verbruik natuurlijk ook veel lager dan warm water.
Het maakt mij niet uit wat zuiniger is, ik wil gewoon niet langer dan 3 seconden wachten op warm water. Die paar euro die je evt. bespaart zijn mij dat 200% waard.

Vanuit bouwbesluit is de wachttijd maximaal 35 seconden voor warm water 8)7

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-03 23:28
Wolly schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:37:
[...]

Het maakt mij niet uit wat zuiniger is, ik wil gewoon niet langer dan 3 seconden wachten op warm water. Die paar euro die je evt. bespaart zijn mij dat 200% waard.

Wij hebben nu een Pro3 met stadsverwarming en het duurt echt wel 5-8 seconden voordat het water warmer begint te worden (beneden), in de badkamer op de 1e verdieping duurt het nog een keer zo lang. Wij hebben in ons nieuwe huis de boiler op de 3e verdieping staan, dus ook voor de Combi+ gekozen voor het comfort.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:16
BBBrt schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:31:
[...]

Ook nog een vraagje over de ruimte achter de knieschotten: hoe zijn jullie daar mee omgegaan? Bij ons wordt de dekvloer aangebracht tot aan de knieschotten (wat me vrij standaard lijkt?). Maar wat doen je dan met de vloer erachter?

Het hoeft natuurlijk niet supermooi te zijn, maar het lijkt mij wel fijn om daar in ieder geval íets uit te vlakken en af te werken. Ook zodat je lekker makkelijk met bakken en dozen kunt schuiven.

Vloerbedekking? OSB-plaat? Gieten? Coaten?
Pvc vloerzeil van de hornbach in gelegd. Kun je mooi op maat laten snijden en glijdt soepel met dozen enz. En kruipt ook gemakkelijk zonder dat je knieen of handen auw doen...

Wel wat obstakels zoals een elektraleiding, maar om daar het hele knieschot nu 5cm voor te verhogen vond ik niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 19-02-2026 19:15 ]

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:52
BBBrt schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:31:
[...]

Ook nog een vraagje over de ruimte achter de knieschotten: hoe zijn jullie daar mee omgegaan? Bij ons wordt de dekvloer aangebracht tot aan de knieschotten (wat me vrij standaard lijkt?). Maar wat doen je dan met de vloer erachter?

Het hoeft natuurlijk niet supermooi te zijn, maar het lijkt mij wel fijn om daar in ieder geval íets uit te vlakken en af te werken. Ook zodat je lekker makkelijk met bakken en dozen kunt schuiven.

Vloerbedekking? OSB-plaat? Gieten? Coaten?
Ik heb er egaline overheen gegoten, ideaal, goedkoop en mooi vlak daardoor. Wel eerst even nalopen dat er geen (grote) gaten meer in zitten.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:25
Wolly schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:37:
[...]

Maar je hebt met een warmtepomp toch al een warm water buffervat? Warm water hoeft dan toch helemaal niet "warm te worden" zoals bij een gasketel in eco stand.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:14
Janpietertje89 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:09:
[...]

Maar je hebt met een warmtepomp toch al een warm water buffervat? Warm water hoeft dan toch helemaal niet "warm te worden" zoals bij een gasketel in eco stand.
Een buffervat is voor de verwarming. Voor het warme water heb je gewoon een boilervat. Maar het water moet wel via de leiding naar de kraan, dat kost tijd omdat het water in de leiding afgekoeld is.

• Janpietertje89
  • Laatst online: 01:25
deejeebv schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:18:
[...]

Een buffervat is voor de verwarming. Voor het warme water heb je gewoon een boilervat. Maar het water moet wel via de leiding naar de kraan, dat kost tijd omdat het water in de leiding afgekoeld is.
Hoe lang duurt dat dan in jullie ervaring? Dacht dat het leidingwerk in moderne projectbouw redelijk geoptimaliseerd is en echt geen tientallen meters in allerlei bochten loopt. Als het inderdaad rond de 30 seconden duurt ga ik ook nog een wisseling naar de combi+ overwegen.

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:18
Janpietertje89 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:03:
[...]

Hoe lang duurt dat dan in jullie ervaring? Dacht dat het leidingwerk in moderne projectbouw redelijk geoptimaliseerd is en echt geen tientallen meters in allerlei bochten loopt. Als het inderdaad rond de 30 seconden duurt ga ik ook nog een wisseling naar de combi+ overwegen.
Dit ligt ook weer aan de kraan die je gebruikt. Ik merk bij onze wastafel kraan in de badkamer dat deze duidelijk minder water doorlaat. Het duurt veel langer voordat het water warm wordt dan wanneer ik de badkraan aanzet.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:14
[...]

Dat is inderdaad afhankelijk van de afstand van boiler tot kraan en de leidingdiameter. In de badkamer spoel ik een liter of 2 weg voor het water warm is, dat duurt denk ik 10 to 20 seconden.

• Wolly
  • Niet online
[...]

De maximumtijd is 35s, ik heb niet gezegd dat het een gemiddelde is.
Maar je hebt nieuwbouw waar een hotfill boiler bij de badkamer wordt geplaatst omdat die norm niet gehaald wordt.

• ruudheijden
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Trust me, als je kleine kinderen hebt ben je blij dat je geen 35sec hoeft te wachten op warm water voor het flesje ;) Zou dan altijd kiezen voor een combi+. Zeker als je een vrouw/vriendin hebt die de warmwaterkraan nogal eens veel gebruikt en je maar een 200l vat hebt op zolder.

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-03 14:37
The Fons schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:35:
[...]

Het staat vermeld in het beng rapport. Ze rekenen met die waarde. Volgens de EP adviseur omdat er een verklaring is. Ik zal de verklaring hieronder zetten. Wij snappen er echt niks van, dus wellicht kan jij even kijken?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien dat ze er in het L/W warmtepomp of het Mitsubishi topic iets van kunnen maken?

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-03 14:37
ruudheijden schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:46:
Trust me, als je kleine kinderen hebt ben je blij dat je geen 35sec hoeft te wachten op warm water voor het flesje ;) Zou dan altijd kiezen voor een combi+. Zeker als je een vrouw/vriendin hebt die de warmwaterkraan nogal eens veel gebruikt en je maar een 200l vat hebt op zolder.
De echte hack is je kinderen van het begin water op kamertemperatuur te geven, dat is ook makkelijker op reis. Maar dat terzijde

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-03 07:40

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Voorschouw gehad afgelopen week. We hadden een bouwkundige mee, maar dat was achteraf niet echt nodig, gelukkig maar. Ik vond het al heel positief dat de aannemer een “onafhankelijke” had ingeschakeld hiervoor. Die man was op sommige momenten nog kritischer dan onze eigen technicus.

Over twee weken ontvangen we de sleutels en kunnen we aan de gang met klussen. Ik heb vaker in dit topic gepost, maar al met al zeker een half jaar vertraging ivm netaansluiting dat op zich liet wachten, gelukkig konden we levering eigen woning ietwat uitstellen bij de kopers

• Eva-Luna74
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
Ik heb een vraag over de draairichting van onze voordeur. Deze gaat worden zoals op onderstaande foto die ik van Funda geplukt heb. De deur opent dus niet richting de trap, wat ik standaard zie, maar richting de andere kant. Bij ons izit straks recht tegenover de trap de deur naar de bijkeuken (direct naast een smal raam naast de voordeur)
Ik zie op foto's normaal gesproken alleen deuren die de andere kant op draaien, met opening naar de trap. Ik heb ook echt moeten zoeken naar een foto zoals het bij ons wordt. Dit voelt voor mij als onlogisch.. ik vroeg de aannemer dit te wijzigen, maar volgens hem klopt dit. Wat vinden jullie? Is dit logisch? Welke nadelen kan dit hebben? Ik dnek dan bijvoorbeeld aan verhuizen straks, je kunt niet met grote spullen direct door de voordeur de trap op. Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HsmFGvyy/Voordeur-naast-trap-kopie-2.jpg

• Draakje5
Eva-Luna74 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:07:
Ik heb een vraag over de draairichting van onze voordeur. Deze gaat worden zoals op onderstaande foto die ik van Funda geplukt heb. De deur opent dus niet richting de trap, wat ik standaard zie, maar richting de andere kant. Bij ons izit straks recht tegenover de trap de deur naar de bijkeuken (direct naast een smal raam naast de voordeur)
Ik zie op foto's normaal gesproken alleen deuren die de andere kant op draaien, met opening naar de trap. Ik heb ook echt moeten zoeken naar een foto zoals het bij ons wordt. Dit voelt voor mij als onlogisch.. ik vroeg de aannemer dit te wijzigen, maar volgens hem klopt dit. Wat vinden jullie? Is dit logisch? Welke nadelen kan dit hebben? Ik dnek dan bijvoorbeeld aan verhuizen straks, je kunt niet met grote spullen direct door de voordeur de trap op. [Afbeelding]
Bij ons is dit ook zo.
Reden weet ik niet, ik dacht wellicht met brandveiligheid en zonder obstructie bij de meterkast te kunnen.

Het is vooral met verhuizen onhandig, verder geen last van.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:31
In uitvoering draait je deur dan voor het glas. Als bouwer zou ik dit ook zo uitvoeren. Dan is de ‘hang zijde’ van de deur aan aan de muur gehangen.

Gevoelsmatig is het dan ook steviger

Zo ver ik weet is er geen verplichting ergens welke kant het op koet, zolang een voordeur maar naar binnen draait.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
Iemand hier die meer snapt van energielabels, het bouwbesluit en BENG? Afgelopen week oplevering van mijn nieuwbouwwoning gehad...Geen grote restpunten en vlot opgeleverd (zijn begonnen eind Maart '25)....

Maar ik kreeg mijn definitief energielabel en de score daarin voor de ramen is significant slechter dan in het voorlopige energielabel...In het voorlopige label hadden de ramen een score van 1.3 en in het definitieve label een waarde van 1.8

Mijn 1990 kozijnen met HR++ glas scoren ook 1.8? Ik lees her en der dat het gemiddelde van alle ramen/deuren niet boven de 1.65 mag uitkomen volgens het bouwbesluit...Is er hier toevallig iemand die beter weet hoe dat zit?

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:42
nooberke schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:09:
Iemand hier die meer snapt van energielabels, het bouwbesluit en BENG? Afgelopen week oplevering van mijn nieuwbouwwoning gehad...Geen grote restpunten en vlot opgeleverd (zijn begonnen eind Maart '25)....

Maar ik kreeg mijn definitief energielabel en de score daarin voor de ramen is significant slechter dan in het voorlopige energielabel...In het voorlopige label hadden de ramen een score van 1.3 en in het definitieve label een waarde van 1.8

Mijn 1990 kozijnen met HR++ glas scoren ook 1.8? Ik lees her en der dat het gemiddelde van alle ramen/deuren niet boven de 1.65 mag uitkomen volgens het bouwbesluit...Is er hier toevallig iemand die beter weet hoe dat zit?
De boosdoener is dan de kozijnen. HR++ an sich zou al 1,1 halen, maar het gaat om het totale raam. Dat zou wel echt jammer zijn als die werkelijk 1,8 zijn.

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-03 13:09
Ik zie op foto's normaal gesproken alleen deuren die de andere kant op draaien, met opening naar de trap. Ik heb ook echt moeten zoeken naar een foto zoals het bij ons wordt. Dit voelt voor mij als onlogisch.. ik vroeg de aannemer dit te wijzigen, maar volgens hem klopt dit. Wat vinden jullie? Is dit logisch? Welke nadelen kan dit hebben? Ik dnek dan bijvoorbeeld aan verhuizen straks, je kunt niet met grote spullen direct door de voordeur de trap op. [Afbeelding]
Bij ons opent deze richting de trap, maar we hebben geen raam naast het kozijn. In jouw geval vind ik dit eigenlijk wel het meest logisch.

Als je wilt zien wie er voor de deur staat, kijk je door het raam. Als je de deur dan naar je toe trekt en om de deur heen moet, lijkt me dat toch beettje onhandig. Als ik kijk naar de huizen in ons project is het bij alle huizen die een raam naast de deur hebben zo dat de scharnieren nooit aan de raamzijde zitten, maar geen idee of daar een vaste regel over bestaat.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
nooberke schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:09:

Het probleem met energielabels is dat het er niet om gaat wat er gerealiseerd is, maar wat de bouwer aan kan tonen. In dit geval is er ofwel een fout gemaakt, ofwel de bouwer kan niet goed aantonen welke kozijnen er zijn.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• nooberke
Blihi schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:01:
[...]

Het probleem met energielabels is dat het er niet om gaat wat er gerealiseerd is, maar wat de bouwer aan kan tonen. In dit geval is er ofwel een fout gemaakt, ofwel de bouwer kan niet goed aantonen welke kozijnen er zijn.
Je hebt helemaal gelijk...de leverancier van het energielabel koppelde het volgende terug:
Hier is gerekend met de standaard waardes. Op locatie is er geen bewijs van een betere u-waarde gevonden in het kozijn. We hebben ook geen informatie aangeleverd gekregen door de opdrachtgever zelf. Hierdoor kunnen we geen waardes berekenen en hebben we met een standaardwaarde voor een kunststof kozijn met HR++ berekend volgens de richtlijnen die we moeten hanteren.

Vraag staat nu uit bij de aannemer wat de juiste waardes zou moeten zijn :+

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
nooberke schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:14:
[...]

Je hebt helemaal gelijk...de leverancier van het energielabel koppelde het volgende terug:
Hier is gerekend met de standaard waardes. Op locatie is er geen bewijs van een betere u-waarde gevonden in het kozijn. We hebben ook geen informatie aangeleverd gekregen door de opdrachtgever zelf. Hierdoor kunnen we geen waardes berekenen en hebben we met een standaardwaarde voor een kunststof kozijn met HR++ berekend volgens de richtlijnen die we moeten hanteren.

Vraag staat nu uit bij de aannemer wat de juiste waardes zou moeten zijn :+
Hij zal moeten aantonen dat er andere waardes zijn. Dat kan door middel van aankoopgegevens van de kozijnen of van certificaten die bij de kozijnen geleverd werden. Die moet hij dan wel in zijn administratie bewaard hebben.

Overigens is het wel vreemd dat ze 1.8 gebruiken als 1.65 de wettelijke eis is die bij het bouwjaar hoort.

Achtergrond staat in dit verhaal: https://www.ad.nl/wonen/z...un-eigen-schuld~aeb2b9af/
Zonder paywall hier te lezen: https://archive.ph/A0v20

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-03 11:49
Hier ook zo. In dagelijks gebruik handig omdat er geen deur door de hal zwaait en je de deur makkelijker naar je toe trekt als je naar buiten gaat of iemand binnenlaat (er staat immers geen trap in de weg als je opzij stapt).

Tijdens het verhuizen hebben we de deur even uit z'n scharnieren gehaald en in z'n geheel opzij gezet O+

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-03 11:49
ruudheijden schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:46:
Dit.

Hier ook 200l op zolder. Nadat we een kind kregen ging de 'simpele' quooker met enkel gekookt water de deur uit en heb ik een combi gekocht. Het duurt hier 32 seconden en elke avond was het water op. En wie doucht er als laatste :X ? Nu nergens last van.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:02
Zou iemand ons mogelijk kunnen helpen?
In onze woning op de 1e verdieping met betonvloer en afgewerkt met cementdekvloer willen we laminaat leggen.
In deze vloer zit geen vloerverwarming.

Ivm oneffenheden willen we groene ondervloer pakken van 5mm echter staat hierbij dat deze "Damp-open ondervloer"is en ik een apart vochtscherm nodig zou moeten hebben.

Maar ik heb toch geen vocht in de vloer zitten of ben ik nu abuis?

Groet,

Bas

WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• BBBrt
BaBoK schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:38:
Zou iemand ons mogelijk kunnen helpen?
In onze woning op de 1e verdieping met betonvloer en afgewerkt met cementdekvloer willen we laminaat leggen.
In deze vloer zit geen vloerverwarming.

Ivm oneffenheden willen we groene ondervloer pakken van 5mm echter staat hierbij dat deze "Damp-open ondervloer"is en ik een apart vochtscherm nodig zou moeten hebben.

Maar ik heb toch geen vocht in de vloer zitten of ben ik nu abuis?

Groet,

Bas
Op een betonvloer is dat altijd aan te raden. Waarom niet een variant nemen met geïntegreerd vochtscherm?

• BaBoK
  • Laatst online: 12:02
@BBBrt , een variant van 5mm voor oneffenheden van 3 a 4 mm kan ik helaas niet vinden..

WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• BBBrt
BaBoK schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:03:
@BBBrt , een variant van 5mm voor oneffenheden van 3 a 4 mm kan ik helaas niet vinden..
Even een snelle Google levert deze:

https://www.onlinevloeren...IVVCYiMFudgBoCEBQQAvD_BwE

• Eva-Luna74
  • Nu online
Dank allen voor jullie reacties. Ik laat het los dat het niet zo 'hoort'. Beste tip: deur eruit halen met verhuizen :-).

• ShininNL
  • Laatst online: 10:36
In ons vorig jaar opgeleverde huis zit er allemaal schimmel (denk ik?) aan de achterzijde van de wand waar onze warmtepomp staat. Het lijkt erop alsof de metalstundwand beschadigd is.

Volgens de aannemer is dit 'normaal' omdat de leidingen kunnen condenseren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NztD-rFVZ9MBB9Q0Sk3qgNo8Drs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jc3oSUSuwys2phBYujwXvEz4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByB07-2PGORdhI3k1qhUVIgAJ3E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5orJADPlsnwxUXLFjzYTCkj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtt0HpFND93_t301O238gSaVoZ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxDk874JwWrQpvuYa8WrE7gb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10wM8vHTAkUMxKQ7bbbFPmPDxOg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yq1II2e6134F9OtwmmrinZJ5.jpg?f=fotoalbum_tile
De plint aan de andere kant van de muur waar de warmtepomp staat lijkt kromgetrokken en volgens mij zit er gewoon schimmel op de plint?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uX5tx39EzrAvLqSiNMXupLudMfw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ch9rDELhII5oogCLFFs0EkBc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/re_Bsx6heG8GTTMlmcoEXorQA7M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNz76Muzp7IbOqxOKk4KAxpi.jpg?f=fotoalbum_tile
Het lijkt mij dat hier een serieus vochtprobleem gaande is?

• Draakje5
ShininNL schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:25:
In ons vorig jaar opgeleverde huis zit er allemaal schimmel (denk ik?) aan de achterzijde van de wand waar onze warmtepomp staat. Het lijkt erop alsof de metalstundwand beschadigd is.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
De plint aan de andere kant van de muur waar de warmtepomp staat lijkt kromgetrokken en volgens mij zit er gewoon schimmel op de plint?
[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je waterleidingen in je muur lopen dan?
Die 2 leidingen er langs op kunnen wel condenseren in hartje zomer, maar niet dat de muur er achter helemaal gaat schimmelen.

Ik heb ooit een natte muur gehad doordat de leiding van de buitenkraan condenseerde ( 1 uur lang gras sproeien in de zomer ).

Dit lijkt me niet normaal nee, de aannemer probeert er waarschijnlijk makkelijk vanaf te komen.

Ik zou in zo'n geval gewoon aangeven dat je dat al gecontroleerd had en dat de leiding nooit gecondenseert heeft... ligt de bal bij de aannemer.

• Wolly
  • Niet online
ShininNL schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:25:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
De vloer moet haast wel nat zijn omdat het van onderaf begint. Heb je geen druk verlies in je cv leiding? Ook wel een bouwfout om de gipsplaten op de grond te plaatsen, normaliter laat je daar een kleine afstand tussen om te voorkomen dat het volzuigt met water.

Verder zeer ongezonde situatie, snel wat aan doen!

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 28-02-2026 12:31 ]

• ShininNL
Draakje5 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:29:
[...]

Heb je waterleidingen in je muur lopen dan?
Die 2 leidingen er langs op kunnen wel condenseren in hartje zomer, maar niet dat de muur er achter helemaal gaat schimmelen.

Ik heb ooit een natte muur gehad doordat de leiding van de buitenkraan condenseerde ( 1 uur lang gras sproeien in de zomer ).

Dit lijkt me niet normaal nee, de aannemer probeert er waarschijnlijk makkelijk vanaf te komen.

Ik zou in zo'n geval gewoon aangeven dat je dat al gecontroleerd had en dat de leiding nooit gecondenseert heeft... ligt de bal bij de aannemer.
Geen drukverlies voor zover ik kan zien, op de manometer van de vloerwarming die daar zit geeft hij contant 1,5 bar aan en wanneer er wamte/koudevraag is loopt deze op tot 2,0 bar.

Bij de bronzijde van de warmtepomp staat hij structureel op 1,0 bar.
Wolly schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:31:
[...]

De vloer moet haast wel nat zijn omdat het van onderaf begint. Heb je geen druk verlies in je cv leiding? Ook wel een bouwfout om de gipsplaten op de grond te plaatsen, normaliter laat je daar een kleine afstand tussen om te voorkomen dat het volzuigt met water.

Verder zeer ongezonde situatie, snel wat aan doen!
Nu je het zegt, volgens mij zit er vocht onder de plak pvc :( Als ik met m'n vinger in een hoek druk op het pvc komen er belletjes/lijm omhoog :X

• Wolly
  • Niet online
ShininNL schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:36:
[...]

Geen drukverlies voor zover ik kan zien, op de manometer van de vloerwarming die daar zit geeft hij contant 1,5 bar aan en wanneer er wamte/koudevraag is loopt deze op tot 2,0 bar.

Bij de bronzijde van de warmtepomp staat hij structureel op 1,0 bar.
[...]

Nu je het zegt, volgens mij zit er vocht onder de plak pvc :( Als ik met m'n vinger in een hoek druk op het pvc komen er belletjes/lijm omhoog :X
Controleer even de sifon(s), het overdrukventiel en en de inlaatcombinatie. Kunnen deze hun water ongehinderd kwijt?

Je vloer is volgens mij aardig verzadigd, als er geen lek is dan kan het van die zaken komen.

• ShininNL
Wolly schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:39:
[...]

Controleer even de sifon(s), het overdrukventiel en en de inlaatcombinatie. Kunnen deze hun water ongehinderd kwijt?

Je vloer is volgens mij aardig verzadigd, als er geen lek is dan kan het van die zaken komen.
Dit ding loopt zo te zien vol met water (slecht te zien, maar er zit een kop met water in) en loost het daarna al druppelend op de vloer, vermoed dat we (een deel van?) de oorzaak te pakken hebben? Heb de boiler even in de boost stand gezet zodat ie gaat verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNLcNDsrsma4XtEKa22VIAY-e_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXMNttujYwAVPBFUAaH0WHHF.jpg?f=fotoalbum_tile
Vraag me af hoelang dit al zo is, want de boiler is ingesteld om rond 23.00 het water te gaan verwarmen. Overdag tref je geen plas water aan, maar dit trekt dus in de vloer gedurende de nacht denk ik.

• Wolly
  • Niet online
ShininNL schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:09:
[...]

Dit ding loopt zo te zien vol met water (slecht te zien, maar er zit een kop met water in) en loost het daarna al druppelend op de vloer, vermoed dat we (een deel van?) de oorzaak te pakken hebben? Heb de boiler even in de boost stand gezet zodat ie gaat verwarmen.
[Afbeelding]
Vraag me af hoelang dit al zo is, want de boiler is ingesteld om rond 23.00 het water te gaan verwarmen. Overdag tref je geen plas water aan, maar dit trekt dus in de vloer gedurende de nacht denk ik.
Dat is vermoedelijk de inlaatcombinatie van je boiler, die loost water als het water in het boilervat uitzet door verwarming. Dat mag natuurlijk niet op de grond druppelen maar moet netjes afgevoerd worden in het riool.

Je kan ook met een gietertje water erin gieten en kijken of het wegloopt, zo niet dat is er een verstopping in je buis.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
12 maart is onze oplevering maar ik ben toch even benieuwd. Hoe zat het bij jullie qua schilderwerk? Buiten is sowieso geschilderd, maar is binnen ook over het algemeen afgelakt, of een 1 pots systeem? Of is het vaak alleen gegrond? Ik begrijp dat het wellicht niet overal hetzelfde is. Maar ik ben ff benieuwd.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:25

aex351

I am the one

Imperium schreef op zondag 1 maart 2026 @ 00:16:
12 maart is onze oplevering maar ik ben toch even benieuwd. Hoe zat het bij jullie qua schilderwerk? Buiten is sowieso geschilderd, maar is binnen ook over het algemeen afgelakt, of een 1 pots systeem? Of is het vaak alleen gegrond? Ik begrijp dat het wellicht niet overal hetzelfde is. Maar ik ben ff benieuwd.
Kozijnen afgelakt, de rest in grondverf. Maar er waren ook opties om bijvoorbeeld de trap wel afgelakt te doen. Natuurlijk voor een flinke meerprijs. Kwalitatief vind ik het ondermaats.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:47
Aan de binnenzijde is bij ons alles (kozijnen, trap etc.) enkel in de grondverf gezet. Het is m.i. vanuit de bouwer een beetje een flauwe kostenbesparing in een heel dure nieuwbouwmarkt. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor het feit dat alle ramen die open kunnen zgn. draairamen waren en je dan (flink) moet bijbetalen voor kantel-/kiep. Vraag dan 5k meer en zorg dat het gewoon "af" is.

Maar goed, de eigenaar van ons bouwbedrijf staat ergens halverwege in de Quote, dus je moet het ergens mee verdienen.

• Wolly
  • Niet online
Hoepla33 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:56:
Aan de binnenzijde is bij ons alles (kozijnen, trap etc.) enkel in de grondverf gezet. Het is m.i. vanuit de bouwer een beetje een flauwe kostenbesparing in een heel dure nieuwbouwmarkt. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor het feit dat alle ramen die open kunnen zgn. draairamen waren en je dan (flink) moet bijbetalen voor kantel-/kiep. Vraag dan 5k meer en zorg dat het gewoon "af" is.

Maar goed, de eigenaar van ons bouwbedrijf staat ergens halverwege in de Quote, dus je moet het ergens mee verdienen.
Hoe kan het een kostenbesparing zijn als het exact is wat je hebt besteld? Of zijn de specificaties in je koopdocumenten anders?

• Draakje5
Sowieso is het buiten schilderwerk matig. De schilder gaf aan dat dit bij nieuwbouw vaak maar net dekkend afgelakt uit de fabriek komt en na 2-3 jaar toch wel goed afgelakt moet worden.

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-03 14:49
Hangt echt van de aannemer af. Hier zijn alle kozijnen aan de binnen- en buitenzijde goed afgelakt. Trap was grondverf, want ja je kunt hem ook laten bekleden en dan is het zonde om te betalen in je aankoopprijs. Wat zegt je technische omschrijving? Anders even vragen bij de kopersbegeleider.

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-03 14:39
Wolly schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Dat is vermoedelijk de inlaatcombinatie van je boiler, die loost water als het water in het boilervat uitzet door verwarming. Dat mag natuurlijk niet op de grond druppelen maar moet netjes afgevoerd worden in het riool.

Je kan ook met een gietertje water erin gieten en kijken of het wegloopt, zo niet dat is er een verstopping in je buis.
Wij hadden hetzelfde probleem. De oplossing bleek heel eenvoudig: het verwijderen van een dopje in de inlaatcombinatie. Dit is uitgevoerd door de monteur van de aannemer.

• Delikaap
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-03 15:29
Imperium schreef op zondag 1 maart 2026 @ 00:16:
Bij ons moest zelfs het buitenschilderwerk nog gedaan worden, maar dat was ook duidelijk opgenomen in de aannemingsovereenkomst. Een deel van het project is door een andere aannemer gedaan, daar heeft wel een nieuwbouw schilder rondgelopen voor het aflakken. De schilders die bij mij bezig waren moesten erg lachen om de kwaliteit daarvan en gaven aan dat zij met een jaar of 2 alsnog de boe opnieuw konden gaan doen. Wisselt dus volgens mij erg per aannemer.

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-03 09:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtox2m-o917kZgEXwVWKEUS77us=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v1XVBk2LhDZrkEO7sAgXwBOI.png?f=user_large
Ook bezig met de electra opties voor nieuwbouw project.
Deze kamer gaat kantoor/gamekamer worden.
Momenteel loop ik in mijn huidige woning aan tegen het probleem dat de stroom er op deze groep uitklapt als de pc(1200w voeding) en 2 monitoren aanstaan, en ik de stekkerslof van de Simrig inschakel(deze heeft een SC2 en 3 monitoren) De stekkerslof staat uit zodat Windows niet denkt dat er 5 schermen zijn aangesloten en hij naadloos wisselt naar de 3 sim monitoren en de 2 op de pc disabled.
Doe ik er verstandig aan om een extra groep aan te leggen in deze kamer zodat de pc op deze aparte groep kan en de rest op de normale groep of is dit overkill? Kosten zijn zo'n 350 euro.

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

LikeABawzs schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:05:
[Afbeelding]
Ook bezig met de electra opties voor nieuwbouw project.
Deze kamer gaat kantoor/gamekamer worden.
Momenteel loop ik in mijn huidige woning aan tegen het probleem dat de stroom er op deze groep uitklapt als de pc(1200w voeding) en 2 monitoren aanstaan, en ik de stekkerslof van de Simrig inschakel(deze heeft een SC2 en 3 monitoren) De stekkerslof staat uit zodat Windows niet denkt dat er 5 schermen zijn aangesloten en hij naadloos wisselt naar de 3 sim monitoren en de 2 op de pc disabled.
Doe ik er verstandig aan om een extra groep aan te leggen in deze kamer zodat de pc op deze aparte groep kan en de rest op de normale groep of is dit overkill? Kosten zijn zo'n 350 euro.
Dat ligt er maar net aan hoe alles gegroepeert is/wordt. Je zou zelf kunnen kijken welke kamers allemaal op dezelfde groep zitten. Daar is volgens mij geen standaard voor. Ze sluiten maar wat aan wat ze logisch vinden. Soms hal+slaapkamers. Of zolder + slaapkamers, of...
Wil je het zekere voor het onzekere zou je kunnen kiezen om die slaapkamer op een aparte groep aan te sluiten als je pc en simrig tegen de 3000 watt aantikken. Al is dat wel heel erg veel.

• nooberke
In mijn nieuwbouwwoning hebben ze zo ongeveer drie kwart van de Wcd's van 't huis op één groep aangesloten

Normaal zou een groep er niet zomaar uit moeten knallen, geen idee wat die SC2 doet maar een dikke pc en wat monitoren trekken niet zomaar 1000watt+

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

nooberke schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:58:
In mijn nieuwbouwwoning hebben ze zo ongeveer drie kwart van de Wcd's van 't huis op één groep aangesloten

Normaal zou een groep er niet zomaar uit moeten knallen, geen idee wat die SC2 doet maar een dikke pc en wat monitoren trekken niet zomaar 1000watt+
Ik wist ook niet wat een SC2 was, maar na wat zoeken is dat waarschijnlijk een Simcube 2 met een 1000watt externe voeding.

• LikeABawzs
Nicap schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Ik wist ook niet wat een SC2 was, maar na wat zoeken is dat waarschijnlijk een Simcube 2 met een 1000watt externe voeding.
Het is inderdaad een Simucube 2 Pro. Als het goed is, is het een 450w peak adapter.
Opzich zou dat samen dus geen 3000w belasting moeten veroorzaken. Maar toch gebeurt het regelmatig bij het inschakelen van de stekkerslof, dat de groep eruit schiet.

Dus vind het een lastige of dat het het waard is om het zekere voor het onzekere te nemen. Uiteraard redelijke overkill om 1 wcd op 1 groep te hebben in een kamer boven.
Kacheltje gaat ook niet meer nodig zijn in A++++. En airco unit aan de voorkant van de woning waar de kamer zich bevind zal ook niet gauw gebeuren.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Geribbelde slang er ff af schuiven en een paar keer hard blazen. Voel je meestal wel een prop wegschieten. Gebeurt erg vaak

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

LikeABawzs schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:37:
[...]

Het is inderdaad een Simucube 2 Pro. Als het goed is, is het een 450w peak adapter.
Opzich zou dat samen dus geen 3000w belasting moeten veroorzaken. Maar toch gebeurt het regelmatig bij het inschakelen van de stekkerslof, dat de groep eruit schiet.

Dus vind het een lastige of dat het het waard is om het zekere voor het onzekere te nemen. Uiteraard redelijke overkill om 1 wcd op 1 groep te hebben in een kamer boven.
Kacheltje gaat ook niet meer nodig zijn in A++++. En airco unit aan de voorkant van de woning waar de kamer zich bevind zal ook niet gauw gebeuren.
Kacheltje? Hebben we het dan over een elektrisch kacheltje op dezelfde groep?
Grote kans dat het zonder de kachel geen probleem is dan.

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-03 14:49
Nicap schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:40:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe alles gegroepeert is/wordt. Je zou zelf kunnen kijken welke kamers allemaal op dezelfde groep zitten. Daar is volgens mij geen standaard voor. Ze sluiten maar wat aan wat ze logisch vinden. Soms hal+slaapkamers. Of zolder + slaapkamers, of...
Wil je het zekere voor het onzekere zou je kunnen kiezen om die slaapkamer op een aparte groep aan te sluiten als je pc en simrig tegen de 3000 watt aantikken. Al is dat wel heel erg veel.
precies ja, er wordt een verdeling gemaakt van wat men handig/logisch lijkt. Als deze kamer bij je woonkamer wordt gegroepeerd en je hebt in je woonkamer ook een flinke opstelling, tsja dan kan de piek opstart wellicht net te veel worden?

Om maar wat te noemen hebben ze het bij mij zo gedaan:
1. Meterkast, Entree, Toilet, Overloop, Badkamer, Zolder, MV, CV
2. Verlichting keuken, WCD aanrecht, Slaapkamer voorzijde
etc
etc

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-03 12:08
Ik moet binnen 3 weken een besluit maken voor mijn nieuwbouw woning over waar ik allemaal internetkabels wil laten leggen, en voor mijn gevoel zijn de prijzen tegenwoordig echt belachelijk.
(3x) RJ45 vanuit plafond: 390 EUR per
(2x) RJ45 buiten (ook deurbel): 440 EUR per
(3x) RJ45 binnen: 345 EUR per

Op dit moment kom ik uit op 3085 euro als ik internet kabels wil plaatsen waar ik denk dat ik het allemaal nodig zal hebben, en om daarvoor zoveeel te betalen klinkt echt belachelijk. Heb natuurlijk ook de vraag gesteld of er de optie is voor loze leidingen, maar "daar doen wij niet aan ivm garantieredenen" 😒

440 EUR puur om een kabel bij je deurbel te krijgen voor een nieuwbouw klinkt bijna als oplichting...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-03 14:33
arunesh90 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:45:
Ik moet binnen 3 weken een besluit maken voor mijn nieuwbouw woning over waar ik allemaal internetkabels wil laten leggen, en voor mijn gevoel zijn de prijzen tegenwoordig echt belachelijk.
Neem aan dat ze voor dat geld compleet dedicated leidingwerk maken? Aangezien loze leidingen niet in hun pakket zitten. Je wilt natuurlijk geen UTP langs je fase hebben. ;)

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:46
Onze nieuwbouwwoning is ongeveer 2 jaar geleden opgeleverd. Ik wist dat er scheurtjes in het stucwerk konden ontstaan en die hebben we ook op meerdere plekken. Maar in de woonkamer bij de buitenmuur zijn veel grotere scheuren ontstaan. Deze loopt van boven naar beneden over de hele muur en bij de aansluiting van het plafond en de muur over de hele breedte.

Die specifieke muur is van gipsvezelplaat (fermacell).

Volgens de bouwer zijn dit normale zetscheuren en kan dit met acrylaatkit en/of elastisch vulmiddel worden behandeld.

Bij de aansluiting van het plafond geloof ik dat wel, maar bij de scheur over de hele muur heen lijkt het me lastiger om te herstellen.

Wat vinden jullie? Zijn dit normale zetscheuren of zou dit wel onder de garantie moeten vallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97FpwuXQmH5LMdiAKAWdeVE8q1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LS64wU11Iq8JdLdXUiPiYInt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wG_7yT665-UzWwBMWyF7KuB1vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjpcGDuJqhSx5vv4sR5khtls.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5g5nEdbKQY8U6f7LFhzr-Gx2lOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2XMcOY3giEg5DYRNNpL9Asb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Zandah op 06-03-2026 14:37 . Reden: typo ]

• Draakje5
Als je de hoek van de muur had ingesneden had je de scheur wellicht netjes in dr hoek gehad.

Lijkt erop dat er 2cm pur oid in de hoek zit?
Een fermacell plaat barst niet zomaar 2cm vanaf de rand..

• BBBrt

Op dit moment kom ik uit op 3085 euro als ik internet kabels wil plaatsen waar ik denk dat ik het allemaal nodig zal hebben, en om daarvoor zoveeel te betalen klinkt echt belachelijk. Heb natuurlijk ook de vraag gesteld of er de optie is voor loze leidingen, maar "daar doen wij niet aan ivm garantieredenen" 😒

440 EUR puur om een kabel bij je deurbel te krijgen voor een nieuwbouw klinkt bijna als oplichting...

***members only***
Bij ons was een cat6 kabeltje ook ca 400 euro.. dat vragen ze gewoon ja. En wij hadden nog niet eens de keuze voor plafond.

En ik weet dat ik op GoT zit maar waarom wil iedereen per se overal een cat6? Op elke verdieping 1 centraal met een goed wifi-punt erop is toch voldoende?

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
BBBrt schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:42:
[...]

Bij ons was een cat6 kabeltje ook ca 400 euro.. dat vragen ze gewoon ja. En wij hadden nog niet eens de keuze voor plafond.

En ik weet dat ik op GoT zit maar waarom wil iedereen per se overal een cat6? Op elke verdieping 1 centraal met een goed wifi-punt erop is toch voldoende?
Ik wilde zelfs cat6a maar dat werd niet geleverd. Sowieso heb ik in alle verblijfruimtes minimaal 1 bekabeld datapunt, uiteraard heb ik ook wifi access points maar ik wil zoveel mogelijk gebruikmaken van bekabeld netwerk.

Ok ik ben "enigszins" doorgeslagen en heb 10 GbE switches aangeschaft maar het kon nu dus ach ;) Cat6 volstaat daar ook voor.

Motor-forum.nl

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hier was het ook rond de €400 per cat 6 aansluiting in de betonwand. Buiten en in plafond was niet mogelijk. Uiteindelijk in elke slaapkamer een cat6 aansluiting, en in de woonkamer aan weerszijden van de achtergevel. Het is altijd handig om een aansluitplek bij de hand te hebben, en nu kan het nog meteen mee met de bouw.

Dat het goud geld kost moge duidelijk zijn, maar dat geldt voor de meeste opties (elektra+cat6 ging totaal een aardig eind richting de 10k) :+ .

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• wesleyroy12
  • Laatst online: 12-03 11:52
Wij hadden de mazzel dat het aanbrengen van loze leidingen meer als de helft goedkoper was dan een leiding met data... Dus die trekken we zelf na oplevering door de leidingen heen en monteren we netjes af, scheelt een hoop geld. Ik heb geen gouden kabels nodig.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Hier ook 1 per verdieping voor een AP. Wifi is inmiddels gemeen goed, dus bedraad netwerk is IMHO overrated. Vrijwel geen enkel apparaat dat ik heb heeft een netwerk aansluiting. Alleen een NAS, game console of een desktop pc zou eventueel bekabeling nog nuttig voor zijn. Maar goed daarvoor hoeft niet in elke kamer een aansluiting te zitten.
Deurbel en buiten AP zou wel nuttig zijn geweest, die twee heb ik wel gemist.

• LikeABawzs
Z___Z schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:30:
[...]

Hier ook 1 per verdieping voor een AP. Wifi is inmiddels gemeen goed, dus bedraad netwerk is IMHO overrated. Vrijwel geen enkel apparaat dat ik heb heeft een netwerk aansluiting. Alleen een NAS, game console of een desktop pc zou eventueel bekabeling nog nuttig voor zijn. Maar goed daarvoor hoeft niet in elke kamer een aansluiting te zitten.
Is een deurbel niet te doen zonder een extra loze leiding?
Mijn idee was om de normale deurbel te vervangen met een POE aansluiting erdoor oid.

• Z___Z
  • Niet online
LikeABawzs schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Is een deurbel niet te doen zonder een extra loze leiding?
Mijn idee was om de normale deurbel te vervangen met een POE aansluiting erdoor oid.
Onze deurbel heeft een 4 aderige bedrading. Die draad kan ik niet vervangen voor UTP.
Als je meterkast grenst aan je buitengevel kan je makkelijk zelf een gat boren naar buiten, maar dat is bij ons niet het geval.

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:33:
[...]

Onze deurbel heeft een 4 aderige bedrading. Die draad kan ik niet vervangen voor UTP.
Waarom kan dat niet? Is het geen leiding met daarin de draden, maar als het ware een “gegoten” geheel?

Motor-forum.nl

• Z___Z
  • Niet online
Bananeman schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:42:
[...]

Waarom kan dat niet? Is het geen leiding met daarin de draden, maar als het ware een “gegoten” geheel?
Het zit in een flexibele leiding. Kans is groot dat het ergens in een hoek niet goed meer open is.

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-03 12:08
[...]
Voor de meeste mensen zal dat inderdaad vast wel genoeg zijn. In mijn geval heb ik wel liever wat extra UTPs omdat ik een 10gbit thuis netwerk zal hebben samen met Odido's 8gbps internet, zoals ik nu al heb in mijn huidige woning. Dit ivm dat ik wat servers en andere apparatuur thuis heb staan.

• BBBrt
Z___Z schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:30:
[...]

Maar er zijn toch ook allemaal deurbel-varianten die draadloos werken? Ja, nadeel is elk half jaar ff keer opladen, maar goed. Net zo voor (buiten)camera's.

Ik snap dat als het een (betaalbare) optie is, je zult kiezen voor al die kabels, maar anders kan vrijwel alles tegenwoordig prima draadloos :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Dat is uiteindelijk gewoon een afweging tussen kosten en meerwaarde. Alleen de AP’s bekabelen en misschien een PoE-punt voor een camera of deurbel is dan al een soort compromis. Sommige mensen willen dat compromis niet sluiten, maar met €400 per punt kun je wel een flinke meerwerkrekening verwachten.
In mijn huidige verbouwing doe ik het zelf en dan is het wat mij betreft een no-brainer om gewoon kabels te trekken. Ik denk dat de meeste mensen dat ook zouden doen als het betaalbaar was. Maar als ik er €10–15k voor zou moeten neerleggen, zou ik ook denken: “laat maar, wifi is goed genoeg.”

Zelf vind ik POE erg pretig en is een reden van de kabels.

• ShininNL
[...]

[Afbeelding]
Voor de nieuwsgierige tweaker, het bleek dat er aan het uiteinde van de zwarte flexibele afvoerslang nog een dop vast zat?! Lekker bijdehand van de installateur, want dit heeft dus al sinds oplevering van ons huis zo gezeten 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afAZW6PqCwyQr3pDTj4o4GE-fA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiGe7Pm6G2hwa82ZWgXVKgyM.jpg?f=fotoalbum_tile

• Nobodie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:05

***members only***
Herken je probleem, ik heb daarom het terug gebracht naar 2 aansluit punten, maar wel op zo een plek dat ik vanaf daar extra punten kan maken.

Wij hebben het ook via Homestudios lopen. Project Hofpark.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

ShininNL schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:57:
[...]

Voor de nieuwsgierige tweaker, het bleek dat er aan het uiteinde van de zwarte flexibele afvoerslang nog een dop vast zat?! Lekker bijdehand van de installateur, want dit heeft dus al sinds oplevering van ons huis zo gezeten 8)7
[Afbeelding]
Ik hoop dat je dit goed gedocumenteerd hebt en schadevergoeding gaat eisen?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• BBBrt
We hebben ons nieuwbouwhuis gekocht, dus we kunnen er ook niet zoveel meer aan veranderen (dus geen horror a.u.b. ;) ), maar hoe zit het met de volgende situatie?

We krijgen in alle vloeren (bg + 2 verdiepingen) vloerverwarming. Er komen (waarschijnlijk) alleen twee verdelers: een onder de trap op bg en een in de technische ruimte op de 2e verdieping. Daar staat ook de (bodem)warmtepomp.

Chat zegt dat dit niet aan te raden is en er in het ideale geval op elke verdieping een verdeler zit. Dat geloof ik wel, maar zijn er hier mensen met praktijkervaring? Is dit echt jammer, of kan het prima? Het scheelt natuurlijk wel weer een verdeler in de gang of in een kamer op de 1e verdieping...

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

BBBrt schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:48:
We hebben ons nieuwbouwhuis gekocht, dus we kunnen er ook niet zoveel meer aan veranderen (dus geen horror a.u.b. ;) ), maar hoe zit het met de volgende situatie?

We krijgen in alle vloeren (bg + 2 verdiepingen) vloerverwarming. Er komen (waarschijnlijk) alleen twee verdelers: een onder de trap op bg en een in de technische ruimte op de 2e verdieping. Daar staat ook de (bodem)warmtepomp.

Chat zegt dat dit niet aan te raden is en er in het ideale geval op elke verdieping een verdeler zit. Dat geloof ik wel, maar zijn er hier mensen met praktijkervaring? Is dit echt jammer, of kan het prima? Het scheelt natuurlijk wel weer een verdeler in de gang of in een kamer op de 1e verdieping...
Dit hebben we in ons huidige huis en het volgende ook. Geen enkel probleem mee ondervonden.

Het enige potentieel nadelige aspect is dat je als je de 1e verdieping wilt verwarmen maar de 2e niet, je een klein beetje verwarming zult hebben langs het traject maar dat is echt het enige nadeel dat ik kan verzinnen. Waar denk je anders die verdeler te gaan plaatsen op de 1e zonder afgrijselijk in de weg te staan?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• BBBrt
Termy schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:02:
[...]

Dit hebben we in ons huidige huis en het volgende ook. Geen enkel probleem mee ondervonden.

Het enige potentieel nadelige aspect is dat je als je de 1e verdieping wilt verwarmen maar de 2e niet, je een klein beetje verwarming zult hebben langs het traject maar dat is echt het enige nadeel dat ik kan verzinnen. Waar denk je anders die verdeler te gaan plaatsen op de 1e zonder afgrijselijk in de weg te staan?
Dat zou dan de overloop worden ja. Maar ik heb geen enkele ervaring met vloerverwarming en/of warmtepomp tot nu toe, dus daarom vraag ik het.

Bedankt voor de geruststelling ;)

• ShininNL
Termy schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Ik hoop dat je dit goed gedocumenteerd hebt en schadevergoeding gaat eisen?
Ja dat zeker! Kort na de tweede lekkage van de warmtepomp in april hebben we meerdere 'experts' over de vloer gehad om uit te sluiten dat de warmtepomp een derde lekkage had. We hebben namelijk 3 weken lang een bouwdroger op zolder gehad om de boel te drogen na de tweede lekkage (heel fijn in de zomer dat het dan 30 graden hierdoor is in je slaapkamer).

Aangezien er dus al die tijd al een verstopte afvoer was, heeft die droger weinig uitgemaakt en dat vonden ze wel een beetje vreemd, maar lag zeker niet aan de warmtepomp hoor.... Echt waar wat een stel amateurs achteraf zeg.

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-03 13:09
BBBrt schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Dat zou dan de overloop worden ja. Maar ik heb geen enkele ervaring met vloerverwarming en/of warmtepomp tot nu toe, dus daarom vraag ik het.

Ik zou me niet druk maken over de grootte van de verdeler. Zo groot is zo'n verdeler niet. Staat bij mij in de slaapkamer en in combinatie met de metalen ombouw een prima plek om foto lijstjes op te leggen en kunstwerken van de kinderen met magneten vast te zetten 8)7 8)7

https://www.warmteservice...Dx9gVVOoqAI4aAuE2EALw_wcB

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Onze aannemer biedt aan om de afgegraven grond op te vullen met zand en/of zwarte grond.

Komt neer op ongeveer €18 per m2 voor het aanvullen met wit zand.

Nu ben ik benieuwd wat zoiets normaal gesproken per m2 zou kosten, iemand ervaring?

[ Voor 15% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-03-2026 19:46 . Reden: M2 natuurlijk ]

• ruudheijden
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:27:
Onze aannemer biedt aan om de afgegraven grond op te vullen met zand en/of zwarte grond.

Nu ben ik benieuwd wat zoiets normaal gesproken per m3 zou kosten, iemand ervaring?
Wij hebben hiervoor met 50m2 (oprit) + 120m2 Achteruin, 20m2 voortuin = 190 m2, grofweg 3k incl btw voor betaald. Inclusief materiaal en alle werkzaamheden.
Dat is geel zand waar bestrating komt, zwart voor beplanting en puin voor onder de oprit (daar op nog beetje geel zand).

Wij hebben een tekening aangeleverd. Wel een lokale partij via via.We hadden de aannemer gevraagd om het zand niet terug te plaatsen dus dat was niet nodig om af te graven en af te voeren.

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-03 13:29
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:27:

Komt neer op ongeveer €18 per m2 voor het aanvullen met wit zand.

Nu ben ik benieuwd wat zoiets normaal gesproken per m2 zou kosten, iemand ervaring?
Ik zou het altijd doen, bij ons kon er niet en is er echt bagger zand voor terug gekomen, nu moeten we dat voor veel meer geld afgraven (30 a 40 cm) en afvoeren, en weer goede grond aanvoeren etc.

• Draakje5
Meestal werken de aannemers met een gesloten grondbalans.. dus de grond die afgegraven wordt krijg je ook terug.. kan soms prima zijn. Wij hebben alleen afgegraven waar er wit zand voor terug moest komen.

• Eva-Luna74
  • Nu online
We hebben als optie gekozen voor een dakkapel in de badkamer. Dit omdat de eerste verdieping onder een schuin dak zit. Nu vallen ons twee zaken op:
1. het toilet komt daarmee boven het raam uit (het toilet kan niet verplaatst worden)
2. Het plafond loopt niet mooi door: Er zit een kleine knik doordat de dakkapel iets lager komt dan de rest van het plafond.
Wie heeft er ook een dakkapel in de douche en kan me vertellen hoe het bij jou zit?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hv8BwxCR/Badkamer.jpg

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Eva-Luna74 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:26:
We hebben als optie gekozen voor een dakkapel in de badkamer. Dit omdat de eerste verdieping onder een schuin dak zit. Nu vallen ons twee zaken op:
1. het toilet komt daarmee boven het raam uit (het toilet kan niet verplaatst worden)
2. Het plafond loopt niet mooi door: Er zit een kleine knik doordat de dakkapel iets lager komt dan de rest van het plafond.
Wie heeft er ook een dakkapel in de douche en kan me vertellen hoe het bij jou zit?
[Afbeelding]
Hoe ziet een badkamer eruit zonder de optionele dakkapel? Dan kan het toilet toch niet op dezelfde plek zitten als op de afbeelding? Ik vind het dan ook moeilijk om te geloven dat het toilet niet op een andere plek kan.

Van klussen krijg je grijze haren

• Eva-Luna74
  • Nu online
fenrir schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:49:
[...]

Hoe ziet een badkamer eruit zonder de optionele dakkapel? Dan kan het toilet toch niet op dezelfde plek zitten als op de afbeelding? Ik vind het dan ook moeilijk om te geloven dat het toilet niet op een andere plek kan.
Logische vraag. Dat komt doordat de vloerplaten met de afvoer al zijn besteld. Aldus de aannemer.

• BBBrt
Eva-Luna74 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:26:
[Afbeelding]
1) kun je niet kiezen voor een lager reservoir achter het toilet? Dan kan de spoelknop er eventueel bovenop i.p.v. aan de voorkant. Zo voor het raam oogt inderdaad wel knullig.
2) dat ziet er op tekening vreemd uit, maar valt in de praktijk wel mee, denk ik. Je kunt het plafond altijd extra verlagen, maar of je dat wilt?

• Eva-Luna74
  • Nu online
Ik zal even zoeken naar een lager reservoir. En de aannemer vragen op welke hoogte het raam begint. Stiekem hoop ik dat hij zegt dat het verkeerd is ingetekend >:)

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-03 21:47
Iemand enig idee op hoeveel procent je zit van de totale bouw als je de termijnfactuur voor dekvloeren gereed hebt gekregen? Hierna zijn er nog twee termijnen; stuc/spuit/tegelwerk gereed & oplevering.
145/250 werkbaredagen zijn deze week verstreken. En het gaat om een tussenwoning dat wordt gebouwd in een fase met 6 twee-onder-één-kap-woningen en 1 rij van 10 woningen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:11

Thomg

Aww yiss

kaassouflé schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:09:
Iemand enig idee op hoeveel procent je zit van de totale bouw als je de termijnfactuur voor dekvloeren gereed hebt gekregen? Hierna zijn er nog twee termijnen; stuc/spuit/tegelwerk gereed & oplevering.
145/250 werkbaredagen zijn deze week verstreken. En het gaat om een tussenwoning dat wordt gebouwd in een fase met 6 twee-onder-één-kap-woningen en 1 rij van 10 woningen.
80% bij mijn nieuwbouwwoning, 7 juli 2025. Oplevering ongeveer nu. Originele plan was opleveren rond jaarwisseling, maar zeer strenge winter leidde tot zware uitstel.
Ik zou uit gaan van nog ongeveer een 4-8 maanden tot oplevering.

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-03 21:55
BBBrt schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Wij hebben hetzelfde! Echt alleen maar top. Warmtepomp en vloerverdelers werken super. Krijg je ook van Itho? Ik denk dat je ook niet anders moet willen, want ik ken voorbeelden van mensen die vloerverdeler hadden op de kamer 1e verdieping, maar dan word je knettergek van de motortjes. Nu zit het mooi voor het overgrote deel in de technische ruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door SillBro op 11-03-2026 22:41 ]

• BBBrt
SillBro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Wij hebben hetzelfde! Echt alleen maar top. Warmtepomp en vloerverdelers werken super. Krijg je ook van Itho? Ik denk dat je ook niet anders moet willen, want ik ken voorbeelden van mensen die vloerverdeler hadden op de kamer 1e verdieping, maar dan word je knettergek van de motortjes. Nu zit het mooi voor het overgrote deel in de technische ruimte.
Ik vermoed Itho, maar dat weten we nog niet precies.
Maar fijn om te horen! :)

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-03 22:47
Totale bouw: 292 dagen (kalenderdagen, niet werkbare dagen.)
Factuur dekvloer na: 208 dagen (dus na 71,2% in kalenderdagen)

En toevallig ook 6 twee-onder-één-kap-woningen en 1 rij van 8 woningen.

[ Voor 6% gewijzigd door KerstRunner op 11-03-2026 23:36 ]

• Draakje5
SillBro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Ik heb geen motor op mijn verdeler zitten op de BG.

• nooberke
Draakje5 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:47:
[...]

Ik heb geen motor op mijn verdeler zitten op de BG.
Geen motor of geen pomp?

Hier een pomploze verdeler met motortjes voor de zone regeling in de slaapkamer op de eerste verdieping... Sta in de weg... Had die graag in de technische ruimte gehad.

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:47
Is geen zinnig woord over te zeggen. De ene bouwer is de andere niet.

Onze bouwer is begin maart 2025 gestart met het grondwerk en had eind maart de funderingen liggen voor de 26 woningen in ons plan. Volgens de verkopend makelaar zou de bouwtijd ongeveer een jaar zijn.

Inmiddels is duidelijk dat wij de oplevering pas in september kunnen verwachten en sommige woningen zelfs pas vlak voor de kerstvakantie. Communicatie vanuiit de bouwer is vrijwel nihil en je krijgt er geen enkele grip op wat nu precies het beoogde tempo of plan is of waar eventuele vertraging vandaan komt.

Bij ons wordt deze maand alle elektra in de wanden getrokken en begin april de badkamer en toilet betegeld. (Dit weten we alleen maar omdat we contact hebben met de buren die iets voorlopen en veel mensen in het weekend stiekem gaan kijken op de bouw)

Eind april / begin mei worden de nuts aangesloten. (zowaar info vanuit de bouwer) Waar ze dan nog tot ná de bouwvak voor nodig hebben is mij werkelijk een raadsel en zorgt voor een hoop frustratie, maar je kunt er geen bal aan doen.

Vrienden van ons hebben een huis in een ander nieuwbouwproject in de buurt gekocht van een andere bouwer, daar zijn ze afgelopen oktober begonnen met de funderingen en die woningen zijn net zo ver als de 2e helft van ons project....

[ Voor 5% gewijzigd door Hoepla33 op 12-03-2026 11:42 ]

Pagina: 1 ... 369 370 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.