• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:27
Imperium schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:10:
[...]
Wij moeten bij onze oprit een molgoot plaatsen voor de drainage. Het is in mijn ogen niet logisch om nu de volledige bestrating inclusief goot aan te leggen, netjes aan te laten sluiten op hun oprit, en dat later weer open te breken omdat er alsnog een erfafscheiding moet komen. Dat voelt bouwkundig gewoon als onnodig dubbel werk en extra kosten.

Wij krijgen binnenkort de sleutel. Vanaf dat moment moeten we door. Planning van de tuin, planning van de oprit, alles hangt samen met die erfafscheiding. Als daar geen duidelijkheid over is, staat alles stil.
Maar staat alles dan niet stil omdat het jou niet 'logisch' lijkt om het nu aan te leggen en later weer een aanpassing te doen die jij als 'onnodig dubbel werk' ziet?

Ik probeer even te relativeren naar dat er dus wel oplossingen zijn maar daar ben je niet toe bereid. Zijn zij dan volledig schuldig aan dat 'alles stil staat'?

Ik begrijp jouw gedachtegang stiekem heel goed. Maar als ik ergens slecht van slaap en buikpijn van heb dan ga ik toch wel opzoek naar een oplossing die binnen mijn macht ligt om dat te voorkomen.

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:27
nooberke schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:24:
Aangegeven dat ik wel "iets" wil bijdragen, maar om nou de helft te gaan betalen voor iets wat ik eigenlijk helemaal niet wil...
Dit zou voor mij toch vrij bepalend zijn voor mijn beeld van mijn nieuwe buren. Voelt een klein beetje manipulatief. Ik wil het op mijn manier of...

[ Voor 9% gewijzigd door KerstRunner op 10-02-2026 11:05 ]

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
KerstRunner schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:00:
[...]

Maar staat alles dan niet stil omdat het jou niet 'logisch' lijkt om het nu aan te leggen en later weer een aanpassing te doen die jij als 'onnodig dubbel werk' ziet?

Ik probeer even te relativeren naar dat er dus wel oplossingen zijn maar daar ben je niet toe bereid. Zijn zij dan volledig schuldig aan dat 'alles stil staat'?

Ik begrijp jouw gedachtegang stiekem heel goed. Maar als ik ergens slecht van slaap en buikpijn van heb dan ga ik toch wel opzoek naar een oplossing die binnen mijn macht ligt om dat te voorkomen.
Dat is dus precies wat ik nu doe: de oplossing zoeken die binnen mijn macht ligt. Door die schutting op eigen grond te zetten, pak ik de regie terug en ben ik niet meer afhankelijk van het getalm van de buren. Juist om van die buikpijn af te zijn, hak ik nu de knoop door.

Ik heb de afgelopen 5 maanden alles geprobeerd. Ik heb bij ze op de bank gezeten, plannen gedeeld en handreikingen gedaan, maar alles wordt afgeschoten terwijl er vanuit hun kant nul actie komt. Op een gegeven moment is de rek eruit. Natuurlijk kan ik mijn oprit nu 'tijdelijk' laten leggen en later weer aanpassingen gaan doen, maar waarom zou ik mezelf nog verder in bochten wringen voor mensen die zelf de boot afhouden?

Er is echt gelegenheid genoeg geweest om het samen te doen. Voor mij is de grens nu bereikt: ik kies voor mijn eigen planning en mijn eigen gemoedsrust. In maart krijgen we de sleutel en ik wil dan gewoon klaar zijn en er vanaf zijn. De schutting komt op eigen grond, zodat ik niemand meer hoef te vragen om een akkoord en we gewoon door kunnen. Is dat dan zo vreemd? ik krijg namelijk het gevoel nav sommige reacties dat ik hier het probleem ben terwijl je uiteindelijk toch gewoon verder moet?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:07
KerstRunner schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:02:
[...]

Dit zou voor mij toch vrij bepalend zijn voor mijn beeld van mijn nieuwe buren.
Dus jij bent van mening dat de buren de helft moeten mee betalen, ondanks dat jij diegene bent die perse de duurdere/andere optie wilt? Vandaar dat ik ook aangegeven heb dat ik wel "iets" wil bijdragen, hopelijk komen we daar op een nette manier uit.

Wat nou als je buren een erfafscheiding willen van bladgoud :9

Feitelijk kom ik ze al tegemoet door toch een schutting op de erfgrens te laten plaatsen.

Edit: dat stukje over manipulatief stond er net niet, uiteindelijk gaan we voor hun keuze...want ik wil helemaal geen schutting. Als ze dan persee een schutting willen mogen ze daar toch ook best wat extra aan meebetalen?

[ Voor 15% gewijzigd door nooberke op 10-02-2026 11:09 ]

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:05
nooberke schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:24:
Schuttingen....ik wil helemaal geen schutting...maar alle buren wel....
Dan zetten de buren hun schutting op hun eigen grond en is het opgelost.

Wel dan netjes van hun schutting afblijven.

• JSc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-02 09:57

JSc

@Imperium In principe niet jullie taak, maar heb je overwogen bij de buren van de buren aan te kloppen en de situatie voor te leggen? Het eindresultaat van een ultimatum word je ook niet gelukkig van. Wellicht zijn ze soepel en begripvol en lukt het jullie om hen mee te krijgen in jullie voorkeur. Daarmee neem je gelijk de onderbouwing van jullie buren weg om de beslissing verder uit te stellen.

Het is frustrerend, maar mij kost het meer energie om me te irriteren aan gebrek aan initiatief bij anderen dan wanneer ik het initiatief voor een ander neem.

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:27
nooberke schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:07:
[...]

Dus jij bent van mening dat de buren de helft moeten mee betalen, ondanks dat jij diegene bent die perse de duurdere/andere optie wilt? Vandaar dat ik ook aangegeven heb dat ik wel "iets" wil bijdragen, hopelijk komen we daar op een nette manier uit.

Wat nou als je buren een erfafscheiding willen van bladgoud :9

Feitelijk kom ik ze al tegemoet door toch een schutting op de erfgrens te laten plaatsen.

Edit: dat stukje over manipulatief stond er net niet, uiteindelijk gaan we voor hun keuze...want ik wil helemaal geen schutting. Als ze dan persee een schutting willen mogen ze daar toch ook best wat extra aan meebetalen?
Uhm nee je komt ze niet tegemoet, feitelijk ben je gewoon wettelijk verplicht om er aan mee te werken en te betalen. Er vanuitgaande dat het gewoon aaneengesloten tuinen zijn. Je hebt gewoon recht op een niet transparante schutting op de erfgrens en daar dien je aan mee te betalen. En een groene schutting valt daar niet onder. Hier wel link die het uitlegt https://houthadvocaat.nl/buren-willen-geen-schutting/

En als de buren er 1 van bladgoud willen en jij niet dan zal je daar een oplossing voor moeten vinden. Bijvoorbeeld een schutting zoeken die jullie beiden mooi vinden, of je spreekt af dat je 50% betaald van wat een standaard schutting kost en hun betalen het extra geld.

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:15
@Imperium Je hebt al met je buren gesproken. Eén van de opties vonden zij te duur. Hebben ze toegelicht waar dat precies aan ligt? Hoe groot is het verschil tussen hun budget en de kosten van de schutting? Mogelijk kun je aanbieden om dit verschil te betalen, mits zij verder geen andere bezwaren hebben. Hoewel een scheve kostenverdeling misschien niet helemaal rechtvaardig aanvoelt, kan het voor jou wel voordelen hebben. Het is goedkoper dan alles volledig op eigen grond realiseren, je houdt meer ruimte in je tuin over, je kunt verder met je planning en mogelijk verbetert het de relatie met je buren. Met dat laatste punt moet je wel voorzichtig zijn, want zo’n voorstel kan ook verkeerd vallen.

Ondanks alle frustraties die je ervaart, komt het op mij over alsof je buren openstaan voor overleg. Jullie hebben al meerdere gesprekken gevoerd en je bent zelfs bij hen thuis uitgenodigd om de opties te bespreken. Nu gaat het over de erfafscheiding, maar de kans is groot dat jullie elkaar in de toekomst ook nog over andere zaken willen spreken. Dan is het prettig als er een goede buurrelatie is opgebouwd, waarin een gesprek mogelijk blijft.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Flying35 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:34:
@Imperium Je hebt al met je buren gesproken. Eén van de opties vonden zij te duur. Hebben ze toegelicht waar dat precies aan ligt? Hoe groot is het verschil tussen hun budget en de kosten van de schutting? Mogelijk kun je aanbieden om dit verschil te betalen, mits zij verder geen andere bezwaren hebben. Hoewel een scheve kostenverdeling misschien niet helemaal rechtvaardig aanvoelt, kan het voor jou wel voordelen hebben. Het is goedkoper dan alles volledig op eigen grond realiseren, je houdt meer ruimte in je tuin over, je kunt verder met je planning en mogelijk verbetert het de relatie met je buren. Met dat laatste punt moet je wel voorzichtig zijn, want zo’n voorstel kan ook verkeerd vallen.

Ondanks alle frustraties die je ervaart, komt het op mij over alsof je buren openstaan voor overleg. Jullie hebben al meerdere gesprekken gevoerd en je bent zelfs bij hen thuis uitgenodigd om de opties te bespreken. Nu gaat het over de erfafscheiding, maar de kans is groot dat jullie elkaar in de toekomst ook nog over andere zaken willen spreken. Dan is het prettig als er een goede buurrelatie is opgebouwd, waarin een gesprek mogelijk blijft.
Het punt is: Ik heb gevraagd of het een geldkwestie is, maar dat was niet het geval, maar onze offerte was wel "te duur" en "dat moet goedkoper kunnen", dat heb ik al gecheckt. De buurvrouw gaf zelfs eerlijk toe dat haar man en hun andere buurman gewoon 'erg kritisch' zijn en nogal moeilijk doen. Zij is de moeilijkste niet, maar er wordt simpelweg geen besluit genomen. Ze zeggen A, maar er gebeurt B (of helemaal niks).

Ik heb het geluk dat ik een vrijstaande woning op een hoek heb. Ik heb dus maar met één kant te maken, terwijl zij als twee-onder-een-kap vastzitten in die hele keten van buren. Ik had ook gehoopt in dit huis eindelijk van het 'burengedoe' af te zijn, maar soit... dat heb je blijkbaar niet altijd voor het kiezen.

Juist omdat het geen geldkwestie is, maar puur een gebrek aan daadkracht aan hun kant, sterkt het me in mijn besluit. Ik ga niet mijn eigen woongenot en planning laten gijzelen door mensen die 'kritisch' zijn zonder met een alternatief te komen. De deadline blijft staan: daarna gaat de schutting op eigen grond en is het voor mij klaar. Dan kunnen zij aan hun kant zo kritisch zijn als ze willen, maar dan heb ik er geen last meer van.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:07
NACrat schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:34:
[...]

Uhm nee je komt ze niet tegemoet, feitelijk ben je gewoon wettelijk verplicht om er aan mee te werken en te betalen. Er vanuitgaande dat het gewoon aaneengesloten tuinen zijn. Je hebt gewoon recht op een niet transparante schutting op de erfgrens en daar dien je aan mee te betalen. En een groene schutting valt daar niet onder. Hier wel link die het uitlegt https://houthadvocaat.nl/buren-willen-geen-schutting/

En als de buren er 1 van bladgoud willen en jij niet dan zal je daar een oplossing voor moeten vinden. Bijvoorbeeld een schutting zoeken die jullie beiden mooi vinden, of je spreekt af dat je 50% betaald van wat een standaard schutting kost en hun betalen het extra geld.
Heftig, zo leer je weer wat bij....Wat mij betreft best bizar dat je een twee meter hoog gevaarte maar gewoon altijd moet slikken :P

Uiteraard is de beste oplossing altijd om er samen uit te komen, wel zo gezellig :+

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Imperium schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:53:
[...]

Even een update van mijn kant. We zijn inmiddels weer twee maanden verder en de oplevering van ons huis staat nu voor maart gepland. Helaas schieten we met de buren geen meter op.
Bij mij was het precies omgekeerd: mijn buren hadden extreme haast om een afscheiding op onze erfgrens te zetten, terwijl mijn huis nog niet is opgeleverd. Sterker nog, er staan gewoon nog hekken van de bouwende partij om mijn perceel.

Omdat zij zo'n extreme haast hadden hebben ze nu iets op hun eigen grond (en op eigen kosten) gezet.
Eerlijk gezegd geeft het me wel wat stress. Ik zit niet te wachten op een burenruzie voordat we er überhaupt wonen, maar we kunnen ook niet blijven wachten tot zij een keer zover zijn.
Burenruzie lijkt me idd goed om te voorkomen, maar m.i. niet ten koste van jezelf. Want dan blijft dat toch maar sluimeren en het zegt meer over je buren dan over jou.
• Als wij hem nu op eigen grond zetten en zij besluiten later alsnog hun eigen ding te doen, krijg je twee schuttingen strak tegen elkaar aan. Iemand hier ervaring mee?
Ask me again over een aantal maanden :+
• Zijn er meer mensen die uiteindelijk maar gewoon zelf iets hebben neergezet omdat men er niet uit kwam?
Nog geen ervaring mee, maar als ik dadelijk iets anders wil dan mijn buren hebben neergezet, dan zet ik er gewoon iets strak tegenaan op mijn eigen grond.

Motor-forum.nl

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:12
NACrat schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:34:
[...]

Zo simpel is het ook weer niet. Mijn akte van levering beschrijft juist het tegenovergestelde onder het kopje erfafscheiding:
"Het is Koper, met inachtneming van het hierna bepaalde, toegestaan op het Verkochte een hekwerk met transparante vormgeving te plaatsen. Dit hekwerk mag een hoogte hebben van maximaal één meter en tachtig centimeter (1,80 m). Het is niet toegestaan schuttingen en/of gesloten muren te plaatsen".
Ik mag dus enkel een transparant hekwerk plaatsen op de erfgrens, geen gesloten schutting en/of muur.

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:27
Janpietertje89 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:20:
[...]

Zo simpel is het ook weer niet. Mijn akte van levering beschrijft juist het tegenovergestelde onder het kopje erfafscheiding:

[...]

Ik mag dus enkel een transparant hekwerk plaatsen op de erfgrens, geen gesloten schutting en/of muur.
Geld dit voor alle grenzen van jou perceel? Dus ook die naar de buren toe? Of enkel grenzen aan de openbare ruimte? zoals bijvoorbeeld aan 1 zijkant?

• Janpietertje89
NACrat schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Geld dit voor alle grenzen van jou perceel? Dus ook die naar de buren toe? Of enkel grenzen aan de openbare ruimte? zoals bijvoorbeeld aan 1 zijkant?
Voor alle perceelsgrenzen, ook die naar de buren toe.

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:46
Je MAG een hekwerk plaatsen, maar een ligusterhaag mag dus ook. En die blijft niet transparant, maar groeit mooi dicht.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Imperium schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:10:
[...]

Het begint nu een lang relaas te worden, maar ik wil er toch wel even op reageren:

@DennusF

Ik snap je punt over prioriteiten, maar bij ons ligt het echt anders. Zij waren juist degene die ruim een half jaar geleden steeds vroegen wat wij wilden met de schutting. Toen hadden wij nog niet eens concrete plannen.

Nu we wél concreet zijn, met uitgewerkte plannen via een tuinarchitect en offertes erbij, gebeurt er ineens niets. Dan is het te duur. Of de hovenier “deugt niet”. Of ze hebben geen goed gevoel bij de leverancier. Of ze wachten nog op reactie van hun andere buren. Er is elke keer wel weer iets waardoor er geen besluit wordt genomen.

Dat is wat het voor ons wringt: de vraag kwam van hun kant, maar op het moment dat er knopen doorgehakt moeten worden, blijft het stil. Ondertussen hebben zij al een oprit liggen en is er voor hen geen enkele tijdsdruk.

Wij moeten bij onze oprit een molgoot plaatsen voor de drainage. Het is in mijn ogen niet logisch om nu de volledige bestrating inclusief goot aan te leggen, netjes aan te laten sluiten op hun oprit, en dat later weer open te breken omdat er alsnog een erfafscheiding moet komen. Dat voelt bouwkundig gewoon als onnodig dubbel werk en extra kosten.
Stratenmaker hier,

In principe is het logisch om eerst de schutting te plaatsen en daarna te gaan straten zodat je alles netjes kan afwerken.

Molgoot? Afscheiding met de gemeente neem ik aan? (Heb niet alles gelezen) Molgoten pas je alleen toe als alles vlak is. Dan nog vond ik het raar dat je datoet. Je kan geen molgoot aanleggen voordat je hoogtes weet aangezien je dat naast kantopsluiting als eerste aanlegt.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Janpietertje89
Kroonkurk schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:32:
Je MAG een hekwerk plaatsen, maar een ligusterhaag mag dus ook. En die blijft niet transparant, maar groeit mooi dicht.
Een haag mag ook niet. Het beplantingsplan van de perceelsgrenzen is ook helemaal uitgewerkt en vastgelegd in de akte. Ik moet een "landschappelijk struweel" met beplanting realiseren met de buren (beide 1.5 meter dus totaal 3 meter breed). In het midden van dat struweel mag ik dus eventueel een hekwerk plaatsen om het echt dicht te krijgen (voor huisdieren/kinderen etc). Het type planten, aantal planten per m2 en verband van de planten is al helemaal beschreven. Kortom, weinig ruimte voor ruzie over de invulling :D
Koper is verplicht om, gelijktijdig met het gereedkomen van de woning, op eigen terrein, grenzend aan de perceelsgrens met de buren een landschappelijk struweel te realiseren met een aanplanthoogte van circa honderd tot honderdvijfentwintig centrimeter (100-125 cm), en met een streefhoogte van maximaal circa twee meter (2 m), een en ander zoals met groene kleur aangegeven op een situatietekening die aan deze akte zal worden gehecht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAbgA9yTnu00YMZYckSbpq4Ggxw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cJAzA6JlavUoXBr1NtUANEYd.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Janpietertje89 op 11-02-2026 08:00 ]

Pagina: 1 ... 368 369 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.