• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:18
Draakje5 schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:40:
Mijn vloerenboer zei altijd: egaline is om de oneffenheden van de ruwe dekvloer er uit te halen. Niet om de vloer waterpas te maken.

Geen idee of je deze waterpas krijgt met maar genoeg egaline.

Evt zou je de plinten kunnen afkitten aan de onderkant dan valt het niet meer op?
Ik laat de plinten juist aan de onderkant niet afkitten. Vaak is dat siliconenkit. Na opbrengen ziet het er mooi uit, maar na een jaar enorm stofnest. Dan liever een kleine kier en mooie strak gelakte plint (bovenkant wel kitten, dan uiteraard lakken)

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:50
Ik heb de vraag ook gesteld in het badkamer topic, maar mogelijk past het hier beter:

Het bedrijf voor de badkamertegels dat aangesloten is bij ons nieuwbouwproject zegt dat praktisch alle wanden in de badkamer moeten worden betegeld tot aan het plafond. Dit zou in het Bouwbesluit vastliggen. Als ik het echter zelf opzoek, zie ik staan dat in de douche tot 2,10m betegeld moet worden (of andere waterdichte afwerking) en op de overige wanden tot 1,20m.

Weten jullie hoe dit zit en wat dus klopt?

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:42
Hoe het precies zit weet ik niet, maar bij ons project worden de badkamers tot aan het plafond betegeld.

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-12 13:26
Tiuri schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:00:
Iemand tips/goede ervaringen met bedrijven die stalen taats/scharnierdeuren plaatsen in omgeving Zuid-Holland / Utrecht?

Het gaat om de deur tussen entree en woonkamer. We hebben deur/kozijn standaard gelaten bij Berkvens dus die moet er in zijn geheel uit en vervangen worden.

Ik heb de search al gebruikt maar kom niet direct veel namen tegen, GewoonGers wordt veel genoemd maar ook dat dit aluminium deuren zijn. Ik had zelf Sandoors in Berkel en Rodenrijs gevonden en ga daar een afspraak inplannen, maar wil toch liever bij 2 of 3 zaken lansgaan om goed te vergelijken.
staalo/thuis in staal in barneveld , eigen ' op maat ' fabriek .

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
TNThomas schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:51:
Ik heb de vraag ook gesteld in het badkamer topic, maar mogelijk past het hier beter:

Het bedrijf voor de badkamertegels dat aangesloten is bij ons nieuwbouwproject zegt dat praktisch alle wanden in de badkamer moeten worden betegeld tot aan het plafond. Dit zou in het Bouwbesluit vastliggen. Als ik het echter zelf opzoek, zie ik staan dat in de douche tot 2,10m betegeld moet worden (of andere waterdichte afwerking) en op de overige wanden tot 1,20m.

Heeft dat niet te maken met door welke wanden leidingen lopen? Meen me te herinneren dat wanden waar een leiding doorheen loopt helemaal moeten worden betegeld.

Motor-forum.nl

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:42
Tiuri schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:00:
Iemand tips/goede ervaringen met bedrijven die stalen taats/scharnierdeuren plaatsen in omgeving Zuid-Holland / Utrecht?

Het gaat om de deur tussen entree en woonkamer. We hebben deur/kozijn standaard gelaten bij Berkvens dus die moet er in zijn geheel uit en vervangen worden.

Ik heb de search al gebruikt maar kom niet direct veel namen tegen, GewoonGers wordt veel genoemd maar ook dat dit aluminium deuren zijn. Ik had zelf Sandoors in Berkel en Rodenrijs gevonden en ga daar een afspraak inplannen, maar wil toch liever bij 2 of 3 zaken lansgaan om goed te vergelijken.
Binnendeurvanstaal.com is ons goed bevallen, zitten in Dordrecht en dat is voor ons dichtbij. Veel maatwerk mogelijk, aardige lui en eigen werkplaats waar we konden kijken. Deur zit er nu 2j in, nog steeds naar volle tevredenheid.

Onze nieuwbouw is opgeleverd met vloerverwarming op zolder, maar deze zit geschakeld met de benedenverdieping. Ofwel; als het daar verwarmd dan op zolder ook (als ik het goed heb begrepen toentertijd). De zolder gebruiken wij niet (alleen voor de was en katten), en ik wil dus stoppen met daar onnodig verwarmen, zonde geld.

Iemand die weet of ik gewoon de rode toevoer dicht kan draaien en dan stopt de warmteafname op zolder, of zijn er betere ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wqQ-eBTS3hQmqFrHURSN6Jwudg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNQbsKlbrrbyKyUx56rdF8Rb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door diabyte op 14-11-2025 15:05 ]

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-12 09:20
diabyte schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:48:
[...]

Binnendeurvanstaal.com is ons goed bevallen, zitten in Dordrecht en dat is voor ons dichtbij. Veel maatwerk mogelijk, aardige lui en eigen werkplaats waar we konden kijken. Deur zit er nu 2j in, nog steeds naar volle tevredenheid.

Onze nieuwbouw is opgeleverd met vloerverwarming op zolder, maar deze zit geschakeld met de benedenverdieping. Ofwel; als het daar verwarmd dan op zolder ook (als ik het goed heb begrepen toentertijd). De zolder gebruiken wij niet (alleen voor de was en katten), en ik wil dus stoppen met daar onnodig verwarmen, zonde geld.

Iemand die weet of ik gewoon de rode toevoer dicht kan draaien en dan stopt de warmteafname op zolder, of zijn er betere ideeën?

[Afbeelding]
Je kan die cilindertjes met die rode hulsjes naar nul draaien, dan zit dat circuit dicht. Eerst het hulsje naar boven trekken, dan met de klok mee om dicht te draaien (meestal). Maar momenteel staan ze al nul precies? Of draait de verwarming niet momenteel?

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-12 19:44
diabyte schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:48:
[...]

[Afbeelding]
Zou de vloerverwarming niet helemaal uitzetten, iets meer knijpen zou een optie kunnen zijn. Je warmteverlies als huis blijft vrijwel ongewijzigd, maar je (vloer)verwarmingsoppervlakte wordt kleiner. Om dezelfde warmte via een kleiner oppervlakte af te kunnen geven moet de vloerverwarming in de andere ruimtes harden werkten (er is een hoger temperatuur nodig in de vloerverwarming). Hogere temperatuur is een lagere COP, zeker bij een warmtepomp. Oftewel waarschijnlijk is het duurder om de vloerverwarming in ongebruikte ruimtes helemaal uit te zetten... Beetje het zelfde verhaal dat nachtverlaging in een nieuwbouw (lees zeer goed geïsoleerd) huis contraproductief is.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:48
De rode flowmeters zijn gemaakt om het debiet te regelen. Ik zou daar aan zitten en gewoon op 20% zetten oid ipv helemaal open.

Ik heb de zolder hier ongeveer op de helft gedraaid ( we hebben knoppen geen flowmeters ) want was=vocht en een beetje op temperatuur houden kan geen kwaad.. kosten met deze isolatie zijn toch nihil..

[ Voor 44% gewijzigd door Draakje5 op 14-11-2025 17:39 ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Eind september is de kap van onze woning geplaatst en sinds kort is een groot deel van de dakpannen gelegd.

Nu viel het mij op dat er wat aanslag op een deel van het hout van de kap zit. Ik dacht gelijk aan schimmel. Er is in oktober best wat regen gevallen. Moeten wij ons hier zorgen over maken?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 15-11-2025 09:07 ]

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:27

Je hebt grotendeels gelijk, alleen moet de wand ter plaatse van het bad of de douche over een lengte van ten minste 3 m tot een hoogte van 2,1 m waterwerend zijn. Dit is geregeld in artikel in 4.120 van het Besluit bouwwerken leefomgeving.

Overigens heb ik in ons traject gemerkt dat partijen nogal snel roepen dat iets wel of niet mag ‘van het Bouwbesluit’, vaak wanneer het hen toevallig goed uitkomt. Ik weet ik daar gelukkig zelf ook iets van, en tot nu toe bleek het steeds onzin. Alleen al omdat het Bouwbesluit sinds 1 januari 2024 niet meer in werking is, weet ik dat ze vaak maar wat zeggen.

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:00

DM_

Dit klopt niet helemaal wat hij zegt, maar er zijn wel eisen mbt vochtwering tussen ruimten. Dus als de materiaal waarmee de wand is gemaakt niet vochtwerend is moet er een afwerking op dat wel vochtwerend is. Als het bedrijf alleen tegelwerk aanbiedt dan kunnen ze dat alleen met tegelwerk realiseren....

Maar je hebt natuurlijk ook van die plastic wandplaten, speciale coating op stucwerk (wat gewoon in natte ruimten in ziekenhuizen, sportcentra, etc. worden gebruikt). Tegelwerk is geen verplichting obv het bouwbesluit. (Inmiddels bbl)

• luuj
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:59
Wij hebben de mogelijkheid gekregen om eind december onze nieuwbouw woning te passeren bij de notaris. Ik lees in dit topic verschillende berichten over of je niet beter kunt wachten tot na 1jan volgend jaar ivm de ozb belasting van de gemeente. De boete van later betalen valt wel mee, rond de 260 euro als we 5 dagen later passeren. Wat minder is dan waarschijnlijk de ozb, tenzij de ozb gewoon betaald moet worden voor de resterende dagen van het jaar natuurlijk. De bouw begint pas in april dus het gaat in ieder geval om het onbebouwde percentage. Klopt het dat je de ozb alsnog moet betalen, ondanks dat je later dan 1 januari tekent?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

De zytholoog schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:52:
Alleen al omdat het Bouwbesluit sinds 1 januari 2024 niet meer in werking is, weet ik dat ze vaak maar wat zeggen.
Hoe zit dit? Waarom is dat niet meer van toepassing?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:10
Termy schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:19:
[...]

Hoe zit dit? Waarom is dat niet meer van toepassing?
Omdat het bouwbesluit is vervangen voor het Besluit bouwwerken leefomgeving
https://www.rijksoverheid...t-bouwwerken-leefomgeving

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-12 13:54
Ik ben betrokken bij een CPO project, waarbij ik een starterswoning heb. Is het gangbaar dat de aannemer niets wil zeggen over een opleverdatum?

Mijn aannemer zegt op het moment dat het pas 4 weken van te voren concreet worden, wat ik echt aan de late kant vind, gezien ik een kale oplevering heb en ik ook aan mijn opdrachtgevers moet laten weten wanneer ze terecht kunnen.

Ter referentie, op dit moment zijn ze in mijn woning de muren behangklaar aan het maken. Vloerverwarming, vloer, leidingwerk is allemaal al gedaan op het moment.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:01
Ja dat is gangbaar, concreet 4 weken van te voren is nog ruim!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:44
TheRicolaa10 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:29:
Ik ben betrokken bij een CPO project, waarbij ik een starterswoning heb. Is het gangbaar dat de aannemer niets wil zeggen over een opleverdatum?

Mijn aannemer zegt op het moment dat het pas 4 weken van te voren concreet worden, wat ik echt aan de late kant vind, gezien ik een kale oplevering heb en ik ook aan mijn opdrachtgevers moet laten weten wanneer ze terecht kunnen.

Ter referentie, op dit moment zijn ze in mijn woning de muren behangklaar aan het maken. Vloerverwarming, vloer, leidingwerk is allemaal al gedaan op het moment.
Bij ons wat het 3 weken voor oplevering. Dit kunnen ze dus helaas maken, ze doen alles er aan om zich in te dekken bij vertraging.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Roadman schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:43:
Ja dat is gangbaar, concreet 4 weken van te voren is nog ruim!
Ik zou eerder uit gaan van vier weken na oplevering. :P

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-12 13:54
DennusF schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:43:
[...]

Bij ons wat het 3 weken voor oplevering. Dit kunnen ze dus helaas maken, ze doen alles er aan om zich in te dekken bij vertraging.
Ja, enorm frustrerend. Vooral als ik hoor hoe het bij de vrije sector woningen gaat in hetzelfde project, die aannemer is veel transparanter. Wat ik recent hoorde is dat ze nog 4-5 maanden nodig denken te hebben (start bouw was half januari dit jaar), wat ik erg pessimistisch vind gezien hoe ver ze al zijn. Maar het is slechts een schatting, het kan eerder, maar ook later worden. Het valt gewoon niet te plannen op dit moment :-(

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:01
TheRicolaa10 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:56:
[...]

Ja, enorm frustrerend. Vooral als ik hoor hoe het bij de vrije sector woningen gaat in hetzelfde project, die aannemer is veel transparanter. Wat ik recent hoorde is dat ze nog 4-5 maanden nodig denken te hebben (start bouw was half januari dit jaar), wat ik erg pessimistisch vind gezien hoe ver ze al zijn. Maar het is slechts een schatting, het kan eerder, maar ook later worden. Het valt gewoon niet te plannen op dit moment :-(
Kan ook best zijn dat alles min of meer klaar is maar je nog mag wachten op de nutsvoorzieningen.

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:50
Iemand ervaring met het terugvragen van de meerprijs van een optie, die achteraf tijdens de bouw, standaard is geworden? Bijvoorbeeld doordat de fabrikant van een installatie sinds dit jaar een optie standaard in het product aanbiedt en het niet meer als losse optie aanbiedt?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
.NCK schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:16:
Iemand ervaring met het terugvragen van de meerprijs van een optie, die achteraf tijdens de bouw, standaard is geworden? Bijvoorbeeld doordat de fabrikant van een installatie sinds dit jaar een optie standaard in het product aanbiedt en het niet meer als losse optie aanbiedt?
'
Dat zou meer uit coulance zijn je hebt immers gekregen wat je hebt besteld de rest heeft vooral geluk. nee heb je dus ik zou het zeker aankaarten en kijken wat er gebeurd. let wel bv bij koelen van een vloer met een wp het niet alleen in het product zelf zit. (het is even een aanname maar 1 van de weinige opties in een product welke ook op een meerwerklijst heeft gestaan)

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:50
twain4me schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:30:
[...]

'
Dat zou meer uit coulance zijn je hebt immers gekregen wat je hebt besteld de rest heeft vooral geluk. nee heb je dus ik zou het zeker aankaarten en kijken wat er gebeurd. let wel bv bij koelen van een vloer met een wp het niet alleen in het product zelf zit. (het is even een aanname maar 1 van de weinige opties in een product welke ook op een meerwerklijst heeft gestaan)
Dank voor de toelichting! Ik ga eens schakelen met de aannemer.

[ Voor 27% gewijzigd door .NCK op 17-11-2025 19:56 ]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:06
.NCK schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:16:
Weinig kans. Om een voorbeeld te geven: mijn broer stapte 6 jaar geleden heel laat in in een project. De huizen waren al in aanbouw en hij kocht de laatste. De aannemer had voor die woning besloten om de meest gekozen uitbreidingen te bouwen en hij heeft daar niet voor betaald. De buren dus allemaal wel. En dan heb je het over ruim een ton aan meerwerk.

Maar ook in ons project gebeurde dit soort zaken. Dan had je mazzel als je er niet voor gekozen had.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 11210 Wp, 15 kWh thuisaccu

• ramon42
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-12 19:38
luuj schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:14:
Wij hebben de mogelijkheid gekregen om eind december onze nieuwbouw woning te passeren bij de notaris. Ik lees in dit topic verschillende berichten over of je niet beter kunt wachten tot na 1jan volgend jaar ivm de ozb belasting van de gemeente. De boete van later betalen valt wel mee, rond de 260 euro als we 5 dagen later passeren. Wat minder is dan waarschijnlijk de ozb, tenzij de ozb gewoon betaald moet worden voor de resterende dagen van het jaar natuurlijk. De bouw begint pas in april dus het gaat in ieder geval om het onbebouwde percentage. Klopt het dat je de ozb alsnog moet betalen, ondanks dat je later dan 1 januari tekent?
Je zou even kunnen navragen of je dan enkel de OZB voor 2025 over de laatste week moet betalen.
OZB voor een kavel waarbij de bouw nog niet gestart is (lees 1e paal in de grond) is 3x zo duur als OZB waarbij de bouw wel gestart is.
In het kort, als je voor enkel die ene week moet betalen is het niet de moeite, anders wordt het zeer interessant om deze het jaar over te tillen.

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:37
Heeft een aannemer zich te houden aan het woonoppervlak aangeduid in de verkoopdocumenten? De woningen zijn verkocht als 126 m2. Nu is er in het kadaster ingeschreven 123m2 en versturen ze zojuist ook een lijst met definitieve huisnummers (zal wel uit het kadaster komen) met óók weer die 123m2.

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:58
KerstRunner schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:19:
Heeft een aannemer zich te houden aan het woonoppervlak aangeduid in de verkoopdocumenten? De woningen zijn verkocht als 126 m2. Nu is er in het kadaster ingeschreven 123m2 en versturen ze zojuist ook een lijst met definitieve huisnummers (zal wel uit het kadaster komen) met óók weer die 123m2.
Uit nieuwsgierigheid, waar zie je bij het kadaster de definitieve m2 van het woonoppervlak/kaveloppervlak?

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:44
In het koop contract zou hier iets over moeten staan.

• KerstRunner
Sincere1983 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:27:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, waar zie je bij het kadaster de definitieve m2 van het woonoppervlak/kaveloppervlak?
https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/?zoomlevel=1

(En in 3D: https://3dbag.nl/en/viewer)

• Boxhopper
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13-12 17:29
Goedenavond!

Onlangs heb ik een nieuwbouwwoning gekocht en op dit moment ben ik druk doende met het selecteren van de meerwerkopties. Belangrijk onderdeel daarvan zijn de extra aan te laten leggen wandcontactdozen en loze leidingen.

Voor de mede-forummers die het leuk vinden om mee te denken, deel ik bijgaande plattegrond van mijn woning (links begane grond, midden eerste verdieping, rechts tweede verdieping/zolder) waarop ik de aanvullingen/wijzigingen m.b.t. elektra heb genoteerd.

Goed om te weten: de loze leidingen hebben een diameter van 19mm.

Op zolder wil ik voorsorteren op een toekomstige thuisbatterij.

Wat denken jullie als jullie dit zien? Nog tips of suggesties? Hoor het heel graag en alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydRXJA8-fM570NvMa-vLey_5jiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIPTfWKOgfNnfbipeznPUl4Q.jpg?f=fotoalbum_large

• Blihi
  • Laatst online: 19:06
Boxhopper schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:46:
Goedenavond!

Onlangs heb ik een nieuwbouwwoning gekocht en op dit moment ben ik druk doende met het selecteren van de meerwerkopties. Belangrijk onderdeel daarvan zijn de extra aan te laten leggen wandcontactdozen en loze leidingen.

Voor de mede-forummers die het leuk vinden om mee te denken, deel ik bijgaande plattegrond van mijn woning (links begane grond, midden eerste verdieping, rechts tweede verdieping/zolder) waarop ik de aanvullingen/wijzigingen m.b.t. elektra heb genoteerd.

Goed om te weten: de loze leidingen hebben een diameter van 19mm.

Op zolder wil ik voorsorteren op een toekomstige thuisbatterij.

Wat denken jullie als jullie dit zien? Nog tips of suggesties? Hoor het heel graag en alvast bedankt!

[Afbeelding]
Tip: Schrijf ook de maten op van de lichtpunten die je niet verplaatst. Dan heb je later iets om op terug te vallen, mocht het nodig zijn als die niet op de juiste plek zitten.

Voor thuisaccu's zijn meer loze leidingen aan te bevelen. Je hebt een verbinding nodig tussen meterkast en accu voor een data-kabel (niet UTP, maar om de meter te verbinden met het accusysteem, dat kan bedraad). Je hebt een leiding nodig voor de stroomvoorziening naar de accu (afhankelijk van de grootte kan 5x 4mm2 nodig zijn, dus dan is 19mm eigenlijk al te klein, beter kies je al voor 25mm2 als dat kan) en een leiding voor eventuele noodstroomgroep terug naar de meterkast (5x 2,5 mm2, dus 19mm minimaal).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 11210 Wp, 15 kWh thuisaccu

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Boxhopper schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:46:

LL plafond voor wifi
LL van de ene kant naar de andere kant van de woonkamer voor geluid mocht je dat willen
extra stoom punt plafond voor plafond ventilator
deur MK 10 cm naar voren en gelijk trekken met de trap voor water ontarder / switches / routers voor al je UTP

WCD op 220 hoogte voor je kledingkast verlichting.

Genoeg keuzes te maken :) vraag is alleen wat vind je nodig en wat kan je portemonnee

[ Voor 4% gewijzigd door vormulier op 20-11-2025 12:00 ]

• Draakje5
Ik zou de meterkast niet naar voren trekken dan wordt de doorloop in de hal vrij smal en past er mogelijk ook geen rolstoel doorheen.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:20
Die inschrijvingen bij het kadaster zijn toch nog niet definitief? Althans, hier klopt er ook nog geen snars van.

De oppervlaktes lijken nu gelijk aan het "standaard" oppervlakte + berging. Uitbouwen zijn nog niet meegenomen (en ook niet ingetekend op de kaart)

• Source90
vormulier schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:58:
[...]
deur MK 10 cm naar voren en gelijk trekken met de trap voor water ontarder / switches / routers voor al je UTP
Eventueel kan @Boxhopper de server ook in de trapkast zetten (helemaal achterin, net onder de trede die de halve draai in gaat, die is al een stukje hoger).

Dan enkel een flinke buis van de meterkast naar de trapkast en daar al je UTP heen.*

*niet mijn vakgebied; ik heb niet paraat of er regels zijn om direct horizontaal door de zijwand van een meterkast te gaan, of dat je naar de kruipruimte moet en weer omhoog bij de trapkast.**

**in dat geval kan je vragen om een schuimblok in de vloer op de plek waar je de server wilt hebben, dan kan je makkelijk door de vloer heen.

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 20-11-2025 12:22 ]

• KerstRunner
nooberke schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:03:
[...]

Die inschrijvingen bij het kadaster zijn toch nog niet definitief? Althans, hier klopt er ook nog geen snars van.

De oppervlaktes lijken nu gelijk aan het "standaard" oppervlakte + berging. Uitbouwen zijn nog niet meegenomen (en ook niet ingetekend op de kaart)
Bij ons zijn de uitbouwen ook nog niet meegenomen maar vind het gek dat de initiële inschrijving al afwijkt van hetgeen wat ze ons hebben verkocht.

• Boxhopper
Source90 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:04:
[...]
Eventueel kan @Boxhopper de server ook in de trapkast zetten (helemaal achterin, net onder de trede die de halve draai in gaat, die is al een stukje hoger).

Dan enkel een flinke buis van de meterkast naar de trapkast en daar al je UTP heen.*

*niet mijn vakgebied; ik heb niet paraat of er regels zijn om direct horizontaal door de zijwand van een meterkast te gaan, of dat je naar de kruipruimte moet en weer omhoog bij de trapkast.**

**in dat geval kan je vragen om een schuimblok in de vloer op de plek waar je de server wilt hebben, dan kan je makkelijk door de vloer heen.
Dank voor je reactie!

Ik zou ook direct kunnen vragen om een loze leiding naar de trapkast te laten aanleggen door de aannemer, net zo makkelijk. Een stopcontact lijkt me dan ook handig?

• vormulier
  • Niet online
Boxhopper schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:43:
[...]

Dank voor je reactie!

Ik zou ook direct kunnen vragen om een loze leiding naar de trapkast te laten aanleggen door de aannemer, net zo makkelijk. Een stopcontact lijkt me dan ook handig?
Zeker, Maar voor ene klein gat van 19mm zou ik me niet scheel betalen bij de aannemer..
Voor een grote buis voor meerdere UTP is het nog wel de moeite waard om daar naar te vragen.

En allicht kan je die buis dan ook gebruiken voor stroom ( je hebt wel kans op verstoringen, maar over zo een klein stukkie zou ik me geen zorgen maken)

• Boxhopper
Blihi schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:36:
[...]

Tip: Schrijf ook de maten op van de lichtpunten die je niet verplaatst. Dan heb je later iets om op terug te vallen, mocht het nodig zijn als die niet op de juiste plek zitten.

Voor thuisaccu's zijn meer loze leidingen aan te bevelen. Je hebt een verbinding nodig tussen meterkast en accu voor een data-kabel (niet UTP, maar om de meter te verbinden met het accusysteem, dat kan bedraad). Je hebt een leiding nodig voor de stroomvoorziening naar de accu (afhankelijk van de grootte kan 5x 4mm2 nodig zijn, dus dan is 19mm eigenlijk al te klein, beter kies je al voor 25mm2 als dat kan) en een leiding voor eventuele noodstroomgroep terug naar de meterkast (5x 2,5 mm2, dus 19mm minimaal).
Dank voor je reactie!

Helaas heb ik slechts de keuze uit alleen loze leidingen van 19mm. Hoeveel zou ik er nemen? Twee stuks?

De omvormer van de zonnepanelen wordt denk ik linksboven op zolder geplaatst, gezien de aansluitpunten aldaar. Het lijkt me dan logisch om een toemomstige thuisbatterij dan ook linksboven te plaatsen. Denk je dat daar voldoende ruimte voor is daar? De hoogte van het dak bij de uiterste stippellijn is 1500mm.

• vormulier
  • Niet online
Boxhopper schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:49:
[...]

Dank voor je reactie!

Helaas heb ik slechts de keuze uit alleen loze leidingen van 19mm. Hoeveel zou ik er nemen? Twee stuks?
Even oppassen! voor zover ik weet mag je geen groep splitsen over twee leidingen (en ook geen twee groepen door 1 leiding)

• Boxhopper
vormulier schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:52:
[...]

Even oppassen! voor zover ik weet mag je geen groep splitsen over twee leidingen (en ook geen twee groepen door 1 leiding)
Dat zou goed kunnen, maar dat bedoelde ik ook niet per se met mijn opmerking.

Ik ben benieuwd daar de meest logische plek van een thuisbatterij op zolder en of dit dan zo dicht mogelijk bij de omvormer van de zonnepanelen moet zijn. Want zelf had ik de ruimte rechtsonder in gedachten, waar ik al een extra loze leiding en stopcontact laat aanbrengen.

• vormulier
  • Niet online
Boxhopper schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:10:
[...]

Dat zou goed kunnen, maar dat bedoelde ik ook niet per se met mijn opmerking.

Ik ben benieuwd daar de meest logische plek van een thuisbatterij op zolder en of dit dan zo dicht mogelijk bij de omvormer van de zonnepanelen moet zijn. Want zelf had ik de ruimte rechtsonder in gedachten, waar ik al een extra loze leiding en stopcontact laat aanbrengen.
Juist, Maar dat hangt ook af van welke batterij en welke omvormer. Koop je een losse batterij dan kan hij in je trapkast met een p1 kabel. Koop je een batterij van het zelfde merk als je omvormer dan integreert hij met je zonnepanelen en moet hij dus op zolder.

er is geen "Hier moet is staan en dan is het klaar" advies.

• Boxhopper
vormulier schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:32:
[...]

Juist, Maar dat hangt ook af van welke batterij en welke omvormer. Koop je een losse batterij dan kan hij in je trapkast met een p1 kabel. Koop je een batterij van het zelfde merk als je omvormer dan integreert hij met je zonnepanelen en moet hij dus op zolder.

er is geen "Hier moet is staan en dan is het klaar" advies.
Helder. Ik denk dat ik voor de positie van een toekomstige thuisbatterij voor rechtsonder op zolder ga opteren, aangezien daar de meeste vrije ruimte beschikbaar is. Op dit moment heb ik slechts één 19mm loze leiding geselecteerd (en een dubbel stopcontact) om daar te laten aanbrengen. Een tweede loze leiding is dan zeker aanbevolen/noodzakelijk. Is een derde dan ook nog noodzakelijk?

• Source90
Boxhopper schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:03:
[...]

Helder. Ik denk dat ik voor de positie van een toekomstige thuisbatterij voor rechtsonder op zolder ga opteren, aangezien daar de meeste vrije ruimte beschikbaar is. Op dit moment heb ik slechts één 19mm loze leiding geselecteerd (en een dubbel stopcontact) om daar te laten aanbrengen. Een tweede loze leiding is dan zeker aanbevolen/noodzakelijk. Is een derde dan ook nog noodzakelijk?
Gaan jullie ook een garage bouwen naast de woning? Die van ons komt in de garage te staan. Heb hem liever niet in huis, maar dat is persoonlijk.

Let er ook op dat je de batterij mogelijk überhaupt niet in de trapkast krijgt. Jullie warmtepomp komt zo te zien pal voor de trapkast deur te staan. Hierdoor heb je feitelijk maar een tiental centimeters loopruimte voorlangs, daar moet de batterij dan wel doorheen passen. Als je hem binnen zet, lijkt mij zolder inderdaad haalbaarder (sowieso de batterij, hoe veilig ook, onder je vluchtroute (= trap) willen plaatsen is een vraagstuk op zich).

Ik zie geen lepe hoek in de trap, enig idee of er een loze hoek komt, welke afgewerkt wordt met wat hout?
Bij onze trap zit een behoorlijke lepe hoek waar ik achteraf makkelijk een ø 50cm mantelbuis doorheen kon trekken om daar weer een 5x6mm² kabel doorheen te doen met een tal UTP kabels en twee 3x2,5mm² kabels.

Voorbeeld bij ons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoIcjDba_TDRLRnof1KwuFe6VN4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uqBjxeg7XmPVHAMjBekdjC7m.png?f=user_large
Geel is lepe hoek waar makkelijk ø50cm doorheen kon.
Blauw is ook een half-loze ruimte waar de waterleidingen van de lvw/wp in zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 20-11-2025 14:13 ]

• Boxhopper
Source90 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:07:
[...]

Gaan jullie ook een garage bouwen naast de woning? Die van ons komt in de garage te staan. Heb hem liever niet in huis, maar dat is persoonlijk.

Let er ook op dat je de batterij mogelijk überhaupt niet in de trapkast krijgt. Jullie warmtepomp komt zo te zien pal voor de trapkast deur te staan. Hierdoor heb je feitelijk maar een tiental centimeters loopruimte voorlangs, daar moet de batterij dan wel doorheen passen. Als je hem binnen zet, lijkt mij zolder inderdaad haalbaarder (sowieso de batterij, hoe veilig ook, onder je vluchtroute (= trap) willen plaatsen is een vraagstuk op zich).

Ik zie geen lepe hoek in de trap, enig idee of er een loze hoek komt, welke afgewerkt wordt met wat hout?
Bij onze trap zit een behoorlijke lepe hoek waar ik achteraf makkelijk een ø 50cm mantelbuis doorheen kon trekken om daar weer een 5x6mm² kabel doorheen te doen met een tal UTP kabels en twee 3x2,5mm² kabels.

Voorbeeld bij ons:
[Afbeelding]
Geel is lepe hoek waar makkelijk ø50cm doorheen kon.
Blauw is ook een half-loze ruimte waar de waterleidingen van de lvw/wp in zitten.
Inderdaad, de trapkast is ook nooit een optie voor mij geweest hoor voor de thuisbatterij. Daar komt inderdaad de binnenunit van de warmtepomp te staan, dus echt veel ruimte is er niet.

Een garage laat ik vooralsnog niet bouwen. Het betreft een hoekwoning met een achterom aan de linkerzijde van het huis. Een garage zou in de toekomst kunnen, maar ik opteer nu liever voor een eventuele thuisbatterij op zolder.

Heb je een idee wat handig/verstandig is qua aantal loze leidingen?

En ik zie ook geen 'lepe' hoek bij de trap op mijn plattegrond inderdaad. Dus ik denk dat ik (lees: een installateur) dan onderdoor zal moeten. Hopelijk is dat mogelijk na oplevering.

[ Voor 4% gewijzigd door Boxhopper op 20-11-2025 14:42 ]

• nooberke
Hier kon ik via de optie "voorbereiding zonnepanelen" relatief goedkoop een leiding met 5x4mm² krijgen naar de technische ruimte. Als 19mm de enige optie is, misschien is vragen wat een reeds bedrade leiding moet kosten?

Lepe hoek zit hier al behoorlijk vol met de standleiding, aanvoer naar vloer verwarmingsverdeler en diverse kabels.

• Boxhopper
nooberke schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:44:
Hier kon ik via de optie "voorbereiding zonnepanelen" relatief goedkoop een leiding met 5x4mm² krijgen naar de technische ruimte. Als 19mm de enige optie is, misschien is vragen wat een reeds bedrade leiding moet kosten?

Lepe hoek zit hier al behoorlijk vol met de standleiding, aanvoer naar vloer verwarmingsverdeler en diverse kabels.
Wat zou ik nodig hebben aan reeds aan te brengen bedrading voor een thuisbatterij? Ik ben nogal een leek op dit vlak.

• Source90
Boxhopper schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:50:
[...]

Wat zou ik nodig hebben aan reeds aan te brengen bedrading voor een thuisbatterij? Ik ben nogal een leek op dit vlak.
Die heeft @Blihi al in grote lijnen beantwoord hierboven:
Blihi schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:36:
[...]Voor thuisaccu's zijn meer loze leidingen aan te bevelen. Je hebt een verbinding nodig tussen meterkast en accu voor een data-kabel (niet UTP, maar om de meter te verbinden met het accusysteem, dat kan bedraad). Je hebt een leiding nodig voor de stroomvoorziening naar de accu (afhankelijk van de grootte kan 5x 4mm2 nodig zijn, dus dan is 19mm eigenlijk al te klein, beter kies je al voor 25mm2 als dat kan) en een leiding voor eventuele noodstroomgroep terug naar de meterkast (5x 2,5 mm2, dus 19mm minimaal).
Ofwel:
Minimaal
1x 5x4mm²
2-3x UTP kabel (voor data, voor CT-klemmen, eventueel aparte voor backup module)
1x 5x2,5 - 5x4mm² voor backup terug naar de meterkast.

Voor die van ons in de garage heb ik 3x 5x6mm² getrokken (2x voor accupakket met backup en 1x voor laadpaal) en 4x UTP (2x voor accu, waarvan 1 CT, 2x voor laadpaal, waarvan 1 CT).
Mogelijk heb ik de tweede 5x6mm² voor de accu niet nodig, sinds één van de kandidaat-batterij de backup functie in de BDU heeft. Lees daarom ook goed in qua batterijen. Als je voor een Solaredge systeem gaat is dat naast (imho) vrij prijzig voor wat je krijgt, ook noodzakelijk om een dikke kabel voor de backup-unit neer te leggen. Merken als Dyness behoeven dit vaak niet.

Uiteindelijk onze PV omvormer ook op 5x6mm² aangesloten, sinds het goedkoper was om een rol 50m Donné 5x6mm² te kopen dan losse stukken 4mm en 6mm voor PV/accu/EV. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 20-11-2025 14:59 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:56
Boxhopper schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:03:
[...]

Heb je wel aan het gewicht van de batterijen gedacht. De batterij van Balansenergie weegt in totaal 450 kg, met 3 modules van 135 kg. Die wil je niet naar zolder sjouwen. Een Solaredge batterij van 4.6 kWh weegt ook al 54.7 kg.

• vormulier
  • Niet online
deejeebv schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:24:
[...]

Heb je wel aan het gewicht van de batterijen gedacht. De batterij van Balansenergie weegt in totaal 450 kg, met 3 modules van 135 kg. Die wil je niet naar zolder sjouwen. Een Solaredge batterij van 4.6 kWh weegt ook al 54.7 kg.
Niks wat een goede steekwagen niet kan oplossen toch? :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1FzO23wYpJ9IXLFYc5N-s77L9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gezopuYz3S1zynavXSerKauh.png?f=fotoalbum_large

Nog steeds een ellendig klusje maar wel een stuk beter zo!

• Boxhopper
Source90 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:54:
[...]

Die heeft @Blihi al in grote lijnen beantwoord hierboven:

[...]
Ofwel:
Minimaal
1x 5x4mm²
2-3x UTP kabel (voor data, voor CT-klemmen, eventueel aparte voor backup module)
1x 5x2,5 - 5x4mm² voor backup terug naar de meterkast.

Voor die van ons in de garage heb ik 3x 5x6mm² getrokken (2x voor accupakket met backup en 1x voor laadpaal) en 4x UTP (2x voor accu, waarvan 1 CT, 2x voor laadpaal, waarvan 1 CT).
Mogelijk heb ik de tweede 5x6mm² voor de accu niet nodig, sinds één van de kandidaat-batterij de backup functie in de BDU heeft. Lees daarom ook goed in qua batterijen. Als je voor een Solaredge systeem gaat is dat naast (imho) vrij prijzig voor wat je krijgt, ook noodzakelijk om een dikke kabel voor de backup-unit neer te leggen. Merken als Dyness behoeven dit vaak niet.

Uiteindelijk onze PV omvormer ook op 5x6mm² aangesloten, sinds het goedkoper was om een rol 50m Donné 5x6mm² te kopen dan losse stukken 4mm en 6mm voor PV/accu/EV. :+
Dank voor de herinnering.

Aamgezien ik helaas louter kan kiezen voor loze leidingen van 19mm diameter, zal 5x4mm2 hier niet doorheen gaan passen vermoed ik en dan moet het dus 5x2,5mm2 gaan worden. Met drie loze leidingen hoop ik dan uit de voeten te kunnen.

De aannemer heeft aangeboden om alvast bekabeling er doorheen te trekken tegen een zekere meerprijs (nog niet bekend). Is het ook mogelijk om dit naderhand zelf (door de installateur) te laten trekken, of is dat praktisch onmogelijk naar zolder?

• Source90
deejeebv schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:24:
[...]

Als je dat uitbesteedt, is dat niet jouw probleem :+

• Source90
Boxhopper schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:38: Is het ook mogelijk om dit naderhand zelf (door de installateur) te laten trekken, of is dat praktisch onmogelijk naar zolder?
In theorie zou dat kunnen. In de praktijk wil nog wel eens blijken dat;
- de loze leiding verstopt zit en daardoor onbruik is geworden hebben wij er 2 van gehad. Krijg je 180€ /leiding terug maar kan je never nooit meer een nieuwe voor laten leggen.

- er flex-bochten zijn gebruikt waardoor jouw installateur (of jijzelf) echt niet blij zal zijn. Kans is ook dat 5 draden erdoor niet eens gaat lukken. Helemaal als het zoals de beunhaas bij ons heeft gedaan wordt aangelegd; flex stuk bijna in een haakse hoek om langs een waterleiding te komen. Ga daar maar eens draden doorheen trekken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Boxhopper schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:38:
[...]

Dank voor de herinnering.

Aamgezien ik helaas louter kan kiezen voor loze leidingen van 19mm diameter, zal 5x4mm2 hier niet doorheen gaan passen vermoed ik en dan moet het dus 5x2,5mm2 gaan worden. Met drie loze leidingen hoop ik dan uit de voeten te kunnen.

De aannemer heeft aangeboden om alvast bekabeling er doorheen te trekken tegen een zekere meerprijs (nog niet bekend). Is het ook mogelijk om dit naderhand zelf (door de installateur) te laten trekken, of is dat praktisch onmogelijk naar zolder?
5x4mm past prima in een 19mm buis.
Maar voor een fatsoenlijke thuisbatterij moet je denken aan 5x6mm en minimaal datzelfde voor een evt retourkabel. Laat je goed informeren bij de leverancier, het zou zonde zijn als je dure kabels laat leggen en het geheel niet voldoet.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:56
Source90 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:48:
[...]

Als je dat uitbesteedt, is dat niet jouw probleem :+
De vraag is daarbij wel of je een leverancier vindt die dat wil. Balansenergie in elk geval niet.
Let op: het complete systeem weegt 450 kg en kan alleen worden geïnstalleerd op locaties die zonder trap bereikbaar zijn.

• GerardBouw
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:18
Zijn er mensen die in hun nieuwbouwhuis zowel stucwerk als renovlies hebben? Ik heb op dit forum gezocht, maar niet echt een duidelijk geval gevonden. Wij zouden eventueel de begane grond willen stucen en de andere verdiepingen zelf met renovlies willen behangen. Dit vooral omdat we stucwerk mooier vinden en omdat de begane grond door iedereen gezien mag worden, maar ook om de kosten een beetje te drukken door middel van renovlies.

Mocht er iemand zijn die dit in zijn nieuwbouwhuis heeft, dan hoor ik het graag. Ik ben ook erg benieuwd hoe de overgang van stucwerk naar renovlies is gemaakt. In ons geval zou dat dan ergens bij het trapgat zijn.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:51
GerardBouw schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:45:
Zijn er mensen die in hun nieuwbouwhuis zowel stucwerk als renovlies hebben? Ik heb op dit forum gezocht, maar niet echt een duidelijk geval gevonden. Wij zouden eventueel de begane grond willen stucen en de andere verdiepingen zelf met renovlies willen behangen. Dit vooral omdat we stucwerk mooier vinden en omdat de begane grond door iedereen gezien mag worden, maar ook om de kosten een beetje te drukken door middel van renovlies.

Mocht er iemand zijn die dit in zijn nieuwbouwhuis heeft, dan hoor ik het graag. Ik ben ook erg benieuwd hoe de overgang van stucwerk naar renovlies is gemaakt. In ons geval zou dat dan ergens bij het trapgat zijn.
Renovlies is toch eerder duurder dan goedkoper. Voor renovlies moet de muur ook nog bewerkt worden (behangklaar is zeker niet goed genoeg voor glad renovlies) dus dan komt er alsnog een stukadoor bij kijken. Dan ben je goedkoper uit om de muren gewoon te verven na het stucen (dun pleister).

• KerstRunner
GerardBouw schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:45:

Wij laten het hele huis renovliezen. Ik heb ook goedkopere offerte's voor stucen gehad, maar ook duurdere, daar was niet echt een touw aan vast te knopen.

Naar mijn inziens is stucwerk ook niet pertinent mooier maar dat zal aan mij liggen. Ik vond het kwa uitstraling om het even en renovlies op alle andere facetten praktischer. O.a. geen droogtijd, vangt scheuren op/scheurt niet en is stootvaster.

Volgensmij hebben veel mensen van renovlies nog zo'n beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDMi5wYx9HIgpgeziU1Hp3DCsVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdqOTw1r9u0gx4gcacTaNawH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door KerstRunner op 20-11-2025 22:13 ]

• Draakje5
KerstRunner schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:09:
[...]

Wij laten het hele huis renovliezen. Ik heb ook goedkopere offerte's voor stucen gehad, maar ook duurdere, daar was niet echt een touw aan vast te knopen.

Naar mijn inziens is stucwerk ook niet pertinent mooier maar dat zal aan mij liggen. Ik vond het kwa uitstraling om het even en renovlies op alle andere facetten praktischer. O.a. geen droogtijd, vangt scheuren op/scheurt niet en is stootvaster.

[Afbeelding]
Ja want als je in een huis komt waar het renovlies glad is dan valt het niet op en lijkt het net stuc. Je kan het alleen verkeerd doen met de naden...

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:20

Thomg

Aww yiss

Janpietertje89 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:35:
[...]

Renovlies is toch eerder duurder dan goedkoper. Voor renovlies moet de muur ook nog bewerkt worden (behangklaar is zeker niet goed genoeg voor glad renovlies) dus dan komt er alsnog een stukadoor bij kijken. Dan ben je goedkoper uit om de muren gewoon te verven na het stucen (dun pleister).
Als je gewoon een normale nieuwbouwwoning hebt is renovlies wel wat goedkoper. Qua prijs is het renovlies > dunpleister > traditioneel stucen.
Als we het hebben over muren zie ik marktconform 17.5 voor renovlies + sauzen, 20 voor dunpleister + sauzen en 20 voor traditioneel gips zonder sauzen.
Dat gezegd hebbende heb je bij renovlies vaak meerdere "niveaus" van kwaliteit (e.g. 1 laag, 2 lagen, kleurtjes, dat soort dingen) waar bij dunpleister het gewoon 1 flat rate is en als je een ander kleurtje wilt je x euro betaalt voor x m2 (~5-7 euro/m2 gemiddeld).

• Janpietertje89
Thomg schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:56:
[...]

Als je gewoon een normale nieuwbouwwoning hebt is renovlies wel wat goedkoper. Qua prijs is het renovlies > dunpleister > traditioneel stucen.
Als we het hebben over muren zie ik marktconform 17.5 voor renovlies + sauzen, 20 voor dunpleister + sauzen en 20 voor traditioneel gips zonder sauzen.
Dat gezegd hebbende heb je bij renovlies vaak meerdere "niveaus" van kwaliteit (e.g. 1 laag, 2 lagen, kleurtjes, dat soort dingen) waar bij dunpleister het gewoon 1 flat rate is en als je een ander kleurtje wilt je x euro betaalt voor x m2 (~5-7 euro/m2 gemiddeld).
Bij de optie renovlies zullen de wanden toch ook eerst van "behangklaar" naar "sausklaar" gemaakt moeten worden omdat het zo'n glad behang is? Hoe kan het dan ooit goedkoper zijn om na sausklaar maken van de wanden eerst nog renovlies te plakken en vervolgens te sauzen dan gewoon direct te sauzen?

Vanuit mijn optielijst is sausklaar maken en sauzen in ieder geval de helft goedkoper dan renovlies en sauzen. Zie opties hieronder.
B120 :
Wanden begane grond voorzien van sauswerk (incl. sausklaar maken).

Alle wanden die standaard behangklaar afgewerkt worden en voor oplevering niet voorzien worden van een afwerking (bijvoorbeeld tegelwerk) afwerken met stukadoorswerk niveau "groep 1" en sauswerk.
B130 :
Wanden begane grond voorzien van renovlies en sauswerk (incl. sausklaar maken).

Alle wanden ter plaatse van de begane grond die standaard behangklaar afgewerkt worden en voor oplevering niet voorzien worden van een afwerking (bijvoorbeeld tegelwerk) afwerken met stukadoorswerk niveau "groep 1" en voorzien van een glad renovlies behang (150 gram) en sauzen in 1 standaard RAL kleur.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Janpietertje89 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:15:
[...]

Bij de optie renovlies zullen de wanden toch ook eerst van "behangklaar" naar "sausklaar" gemaakt moeten worden omdat het zo'n glad behang is? Hoe kan het dan ooit goedkoper zijn om na sausklaar maken van de wanden eerst nog renovlies te plakken en vervolgens te sauzen dan gewoon direct te sauzen?

Vanuit mijn optielijst is sausklaar maken en sauzen in ieder geval de helft goedkoper dan renovlies en sauzen. Zie opties hieronder.

[...]

[...]
Als de woning gewoon netjes behangklaar opgeleverd wordt kan je bijv. bij deze jongens
https://www.super-stuc.nl/
Voor 17.50 laten renovliezen en sauzen.
Klaar.

Ik ga ze niet aanraden overigens, was wat gestennis bij mijn broertje, maar ze zijn wel eerlijk transparant over de prijzen en het eindresultaat is (naar mijn mening) prima.

• bassiez1987
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:07
Wij hebben in de verschillende ruimtes stuc, spac en renovlies. Juist voor renovlies in de woonkamer gekozen omdat het sterker is dan stuc, geen deukjes/putjes als er geleefd wordt. Goede kwaliteit renovlies, compleet glad en naadloos tegen elkaar (met een miniem kitrandje afgesmeerd om de laatste naden weg te poetsen) nadat de muren door een stucadoor netjes waren bijgewerkt.
Ik denk dat je inderdaad kan zeggen dat bij oplevering er wel een verschil te zien is met stuc maar ik neem het nauwelijks waar en durf de stelling wel aan dat in een huis waar gewoon geleefd word het er na een paar jaar beter uitziet dan stuc.
Ieder zijn eigen voorkeur.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

We twijfelen nog tussen renovlies en stucwerk (dunpleister) voor de afwerking van onze woning. De binnenspouwbladen worden uitgevoerd in kalkzandsteenelementen, terwijl de overige binnenwanden lichte scheidingswanden van Ytong of een vergelijkbaar materiaal worden. De muren worden behangklaar opgeleverd.

Ik heb diverse offertes aangevraagd voor de volgende werkzaamheden:

* 270 m² dunpleister wanden of renovlies, inclusief latex spuiten of sauzen.
* 85 m² stucwerk plafonds (kanaalplaten), inclusief latex spuiten.
* 85 m² latex spuiten van platfondplaten.

De offertes heb ik opgevraagd bij grote partijen zoals Bömers en Leenen en Wandgrimeurs, maar ook bij lokale partijen met goede reviews. Voor renovlies heb ik tot nu toe alleen een offerte ontvangen van Renovlies Direct.

Renovlies heeft voor mij als voordelen dat het minder snel last heeft van scheurvorming en wat minder kwetsbaar is, zeker met opgroeiende kinderen. Het nadeel lijkt mij echter dat de muren perfect glad moeten zijn, omdat je anders oneffenheden in het strijklicht gaat zien. Bovendien gaat latex spuiten niet samen met renovlies, wat resulteert in een minder strak resultaat.

De prijzen variëren van €11.000 tot €18.000, waarbij renovlies zeker niet de goedkoopste optie is. Renovlies Direct biedt bijvoorbeeld 200 grams renovlies aan voor €22,50 per m², inclusief één keer sausen en eigen merk verf. Voor €27,50 per m² krijg je twee keer sausen en Sikkens Pure Mat verf.

Keuzes, keuzes...

[ Voor 52% gewijzigd door Dj-sannieboy op 21-11-2025 12:07 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:58:
We twijfelen nog tussen renovlies en stucwerk (dunpleister) voor de afwerking van onze woning. De binnenspouwbladen worden uitgevoerd in kalkzandsteenelementen, terwijl de overige binnenwanden lichte scheidingswanden van Ytong of een vergelijkbaar materiaal worden. De muren worden behangklaar opgeleverd.

Ik heb diverse offertes aangevraagd voor de volgende werkzaamheden:

* 270 m² dunpleister wanden of renovlies, inclusief latex spuiten of sauzen.
* 85 m² stucwerk plafonds (kanaalplaten), inclusief latex spuiten.
* 85 m² latex spuiten van platfondplaten.

De offertes heb ik opgevraagd bij grote partijen zoals Bömers en Leenen en Wandgrimeurs, maar ook bij lokale partijen met goede reviews. Voor renovlies heb ik tot nu toe alleen een offerte ontvangen van Renovlies Direct.

Renovlies heeft voor mij als voordelen dat het minder snel last heeft van scheurvorming en wat minder kwetsbaar is, zeker met opgroeiende kinderen. Het nadeel lijkt mij echter dat de muren perfect glad moeten zijn, omdat je anders oneffenheden in het strijklicht gaat zien. Bovendien gaat latex spuiten niet samen met renovlies, wat resulteert in een minder strak resultaat.

De prijzen variëren van €11.000 tot €18.000, waarbij renovlies zeker niet de goedkoopste optie is. Renovlies Direct biedt bijvoorbeeld 200 grams renovlies aan voor €22,50 per m², inclusief één keer sausen en eigen merk verf. Voor €27,50 per m² krijg je twee keer sausen en Sikkens Pure Mat verf.

Keuzes, keuzes...
Renovliesdirect heeft vziw ieder jaar een winterkorting van 10%, als het dan gaat gebeuren kan je dat zeker wel proberen.

Dat gezegd hebbende viel me wel op dat ze zelfs met die korting relatief duur waren en ook verassend weinig m2s rekenen. Of ze daadwerkelijk ook dan zeggen "oeps is 5-10% meer" weet ik niet, geen ervaring.

Zelf heb ik nu gekozen voor slegers en maximale burenkorting afgedwongen zonder daadwerkelijk buren mee te nemen (nog) waardoor ze relatief goedkoper waren.

Niet bij dunpleister laten handsauzen, dat is onnodig duur. Als ze al komen spuiten zou latex spuiten al <10/m2 moeten zijn.

Renovlies zou overigens wel goedkoper zijn, als ik niet de plafonds had willen doen. Nu betaal ik all-in iets onder de 10k en bij renovliesdirect zou renovlies + sauzen 4050 of 4950 kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 21-11-2025 12:49 ]

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Thomg schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:47:
[...]

Renovliesdirect heeft vziw ieder jaar een winterkorting van 10%, als het dan gaat gebeuren kan je dat zeker wel proberen.

Dat gezegd hebbende viel me wel op dat ze zelfs met die korting relatief duur waren en ook verassend weinig m2s rekenen. Of ze daadwerkelijk ook dan zeggen "oeps is 5-10% meer" weet ik niet, geen ervaring.

Zelf heb ik nu gekozen voor slegers en maximale burenkorting afgedwongen zonder daadwerkelijk buren mee te nemen (nog) waardoor ze relatief goedkoper waren.

Niet bij dunpleister laten handsauzen, dat is onnodig duur. Als ze al komen spuiten zou latex spuiten al <10/m2 moeten zijn.

Renovlies zou overigens wel goedkoper zijn, als ik niet de plafonds had willen doen. Nu betaal ik all-in iets onder de 10k en bij renovliesdirect zou renovlies + sauzen 4050 of 4950 kosten.
Ik zag op de website inderdaad iets van een winterkorting staan, eens kijken wat dat oplevert.

Overigens rekent Renovlies Direct bij ons juist meer m2 dan de andere partijen en m’n eigen berekening, zelf geven ze aan dat dit komt omdat ze ramen en deuren meerekenen.

Wij willen de plafonds ook laten stucen en dit moet traditioneel stucwerk zijn omdat het kanaalplaten betreft. Daar rekenen ze €47,50 per m2 voor inclusief sausen.

Onze aannemer rekent zo’n €45 per m2 voor het stucen van de plafonds.

Omdat de plafonds dus toch gestuct moet worden, ben ik geneigd om dan maar ook gelijk de wanden te laten stucen (dunpleister) door dezelfde partij. Latex spuiten kan diezelfde partij vaak ook, dat levert volgen mij het strakste resultaat op.

Niet iedere aanbieder van renovlies doet namelijk ook stucwerk en minder partijen is meer gemak.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:13:
[...]

Ik zag op de website inderdaad iets van een winterkorting staan, eens kijken wat dat oplevert.

Overigens rekent Renovlies Direct bij ons juist meer m2 dan de andere partijen en m’n eigen berekening, zelf geven ze aan dat dit komt omdat ze ramen en deuren meerekenen.

Wij willen de plafonds ook laten stucen en dit moet traditioneel stucwerk zijn omdat het kanaalplaten betreft. Daar rekenen ze €47,50 per m2 voor inclusief sausen.

Onze aannemer rekent zo’n €45 per m2 voor het stucen van de plafonds.

Omdat de plafonds dus toch gestuct moet worden, ben ik geneigd om dan maar ook gelijk de wanden te laten stucen (dunpleister) door dezelfde partij. Latex spuiten kan diezelfde partij vaak ook, dat levert volgen mij het strakste resultaat op.

Niet iedere aanbieder van renovlies doet namelijk ook stucwerk en minder partijen is meer gemak.
Ik laat dus slegers komen en buren kiezen ervoor om renovlies direct de muren te laten doen en slegers alleen het plafond te laten doen. Scheelt aardig in de portemonnee kan ik je alvast verklappen.
Als je zelf renovlies wilt kan je kijken of buren wel een dunpleister boer laten komen.
Bomers & Lenen en Slegers hebben wel allebei aangegeven dat ze alleen voor het plafond niet echt zin hebben om langs te komen, maar als ze voor een ander huis toch al bezig zijn...

• Janpietertje89
Ik zit nog heel erg te twijfelen of ik mijn plafonds wel laat stucen. Standaard v groeven met structuurspuitverf. Bij mijn eerste nieuwbouwwoning 10 jaar geleden niet eens over nagedacht en dus diezelfde afwerking, heb de afgelopen 10 jaar nooit gedacht "goh wat jammer". Ik ben wel gevoelig voor voordelen als minder kwetsbaar en minder scheurvorming etc. maar dat soort zaken spelen niet echt bij plafonds.

• Bonjorn
  • Laatst online: 17-12 07:42
Janpietertje89 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:14:
Ik zit nog heel erg te twijfelen of ik mijn plafonds wel laat stucen. Standaard v groeven met structuurspuitverf. Bij mijn eerste nieuwbouwwoning 10 jaar geleden niet eens over nagedacht en dus diezelfde afwerking, heb de afgelopen 10 jaar nooit gedacht "goh wat jammer". Ik ben wel gevoelig voor voordelen als minder kwetsbaar en minder scheurvorming etc. maar dat soort zaken spelen niet echt bij plafonds.
Hier ook nog dezelfde twijfel - ik laat wel de v-naden dichtzetten + spac spuitwerk, maar niet stuccen (plafond). Dat is overigens op alle etages gelijk. Is het verschil met stucwerk op het plafond zo groot?

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:33
Alenji schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:20:
Hey allemaal.

Ik zit even met twee onderdelen waar ik een beetje moeite mee heb met mijn nieuwbouw woning. Ik vraag mij af of anderen misschien tips hebben.

1. Schakelbaar wandcontactdoos.
Wij hebben onze keuken volledig verplaatst naar de andere kant. Hiervoor hebben wij ook installatietekeningen gemaakt bij een keukenboer. Hier is een wandcontactdoos (schakelbaar) toegevoegd. Op de tekeningen van de keuken installateur is de wandcontactdoos wel meegenomen maar waar de schakelaar exact zou komen niet. De projectontwikkelaar heeft deze kosten ook opgenomen in de opdrachtbevestiging waar beide partijen akkoord mee zijn gegaan.

Nu vlak voor de oplevering is ons opgevallen dat de schakelaar van de wandcontactdoos nergens in de keuken gevonden kon worden. De projectontwikkelaar biedt een oplossing: een losse schakelaar zonder bedrading die er niet hetzelfde uitziet of de dubbele wandcontactdoos die we al hadden in de keukentekeningen boven het aanrechtblad nog een schakelaar aan toevoegen. Beide opties vind ik niet acceptabel. Een losse schakelaar zal er niet hetzelfde uitzien (en is ook nog eens op batterij) en de dubbele wandcontactdoos zal vanuit esthetisch oogpunt niet gelijk zijn omdat er dan een driedubbele wandcontactdoos is en aan de linkerkant een dubbele.

De projectontwikkelaar is dit ook vergeten, maar zegt in berichtgeving aan ons dat de schakelaar nergens in de situatietekeningen van onze keukenboer aangegeven is. Mijn vraag is wat kan ik hiermee? Ligt dit bij de projectontwikkelaar en hadden ze dit aan ons moeten navragen? Of hadden wij dit anders uit moeten werken?

2. Plafondlichtpunten
Ik weet niet of jullie hier ervaring mee hebben maar een aantal plafondlichtpunten zijn niet centraal geplaatst. Wij hadden al begrepen dat het e.e.a. wel kan verschuiven, maar ik wist niet dat dit ook een halve meter kon zijn. Klopt dat?
In de WC bijvoorbeeld is een plafondlichtpunt bijna tegen de wand aan geplaatst, ver van het midden. Zie daarvoor onderstaande foto.
[Afbeelding]

Daarnaast staat er een in de hal op de weg van de deur. Mijn vraag is mag dat ook?
Het rode is dus nu naar de gele markering verplaatst.
[Afbeelding]

Dit is hun reactie op ons verzoek om de plafondlichtpunten naar ongeveer het midden van iedere ruimte te verplaatsen:

[...]
Wij hebben soort gelijk gehad met het lichtpunt in de badkamer. Wilden ze eerst ook niets aan doen, toen echt de discussie aangegaan dat dit de bruikbaarheid van de ruimte sterk negatief beïnvloedde en dat dit geen redelijke afwijking tov de tekening was. Uiteindelijk hebben ze in de badkamer toen een (iets) verlaagd plafond geplaatst met het lichtpunt op de goede plek (zat ook bijna tegen de muur aan)

• Janpietertje89
Aannemer zou in eerdere communicatie in november starten met de bouw maar heeft vandaag laten weten dat dit jaar enkel de grond bouwklaar gemaakt wordt en pas in januari gestart wordt met de bouw (bronnen boren). Grond is wel al gepasseerd in oktober. Ik kan me herinneren hier gelezen te hebben dat het relevant was voor belastingen of de bouw daadwerkelijk al begonnen was op pijldatum 1 Jan. Chatgpt zegt dat het gunstig is omdat er nog geen percentage van de bouw gereedheid meegenomen wordt in de woz waarde als er nog niet begonnen is met de bouw maar ik dacht dat er ook een nadeel was maar kan het zo snel niet terug vinden.

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:46
Janpietertje89 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:51:
Aannemer zou in eerdere communicatie in november starten met de bouw maar heeft vandaag laten weten dat dit jaar enkel de grond bouwklaar gemaakt wordt en pas in januari gestart wordt met de bouw (bronnen boren). Grond is wel al gepasseerd in oktober. Ik kan me herinneren hier gelezen te hebben dat het relevant was voor belastingen of de bouw daadwerkelijk al begonnen was op pijldatum 1 Jan. Chatgpt zegt dat het gunstig is omdat er nog geen percentage van de bouw gereedheid meegenomen wordt in de woz waarde als er nog niet begonnen is met de bouw maar ik dacht dat er ook een nadeel was maar kan het zo snel niet terug vinden.
Je zal waarschijnlijk ozb moeten betalen voor onbebouwde grond. Bij ons was dat een factor 3 hoger percentage vergeleken met de bebouwde.

• Janpietertje89
SlayaStone schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:23:
[...]

Je zal waarschijnlijk ozb moeten betalen voor onbebouwde grond. Bij ons was dat een factor 3 hoger percentage vergeleken met de bebouwde.
Ah ja, zie dat dit in mijn gemeente gelijk is maar lees ook plannen om dit tussen 2026-2029 gelijk te trekken met het landelijk gemiddelde. Maargoed met pijldatum 1 Jan 2026 gaat het dan om OZB van 2027 en daar is nog niets van bekend. Afwachten maar.

• GerardBouw
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:18
KerstRunner schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:09:
[...]

[Afbeelding]
Ik weet dat renovlies een strak resultaat kan geven wat net op stucwerk lijkt. Bij mij gaat het vooral om het scheuren en het repareren daarvan. Ik hoor dat renovlies heel lastig te repareren is, maar stucwerk niet. Zelf heb ik geen ervaring met beide en hoor/lees ik alleen de verhalen. Iemand die wel al stucwerk en renovlies heeft gerepareerd na scheuren?

• Janpietertje89
SlayaStone schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:23:
[...]

Maar als ik onderstaande bron lees zijn er 2 pijldatums (waarde en toestand) bij nieuwbouw en kan het dus nooit zijn dat we ozb moeten betalen voor onbebouwde grond. Ik ben vanaf oktober eigenaar, 1jan 2026 heb ik dus qua waardepijldatum onbebouwde grond. Maar voor de toestandspijldatum wordt gekeken naar de toestand een jaar later, op 1 Jan 2027. Op dat moment is mijn woning natuurlijk al lang in aanbouw en mogelijk al klaar. Ik zal dus nooit OZB over onbebouwde grond betalen.

https://www.waarderingska...aties/woningen-in-aanbouw

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:54
GerardBouw schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:50:
[...]
Iemand die wel al stucwerk en renovlies heeft gerepareerd na scheuren?
Toevallig vorige week, 4 scheuren bij slecht geplaatste hoekprofielen laten repareren onder garantie. Stuc is nu droog dus dit weekend verf ik de muren opnieuw. Het was voor de stucadoor een klusje van een klein uur, inclusief wachten op drogen /bressen en ziet er nu alweer netjes uit, alleen nog even zelf verven. Maar geen ervaring met renovlies, wel vrij zeker dat deze scheuren ook zichtbaar zouden zijn.

• KerstRunner
Takkeding schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:43:
[...]

wel vrij zeker dat deze scheuren ook zichtbaar zouden zijn.
Scheuren in het renovlies behang?

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:18
KerstRunner schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:59:
[...]

Dat kan zeker. Hebben wij ook gehad. Renovlies wil zeker niet zeggen dat je de krimpscheuren niet ziet.

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:54
KerstRunner schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:59:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0al8YVID3AAZ4ePeP0eQu-_caaQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Sq8PvuXZDvwwvXxDCeiU2SAE.png?f=user_large

Deze begon te scheuren en was in te drukken, ongeveer een duim breed. Het is een aanname, maar ik denk dat je in renovlies dan ook wel ziet dat het niet meer helemaal goed zit :P Maar dat heeft de stucadoor dus weer netjes gemaakt en hebben we de muur maar even opnieuw in de verf gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door Takkeding op 23-11-2025 21:46 ]

• BlauweHamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-11 16:22
Hier ook een nieuwbouw woning. Er gaat veel mis, heel veel zelfs.

Vloerverwarming loop door in douche gedeelte. Is niet de bedoeling lijkt mij, maar hoe erg is dit?
Verder is het rondom de lateien er slordig afgewerkt vind ik. Maar graag jullie mening en advies.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYN0rKfTvmiyLuZW4pHwpyEfQNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpx266WOG7c6v4bW2CNfsVKD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxZN8JC6BSFSKoqI6KhT7ZMhpKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dA258XFZi6ZHQPsIPFqt78RY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djuI83Dd90HaIhP1J1-uV622nV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYC8YD9AalbMsDbMt8llA1Kw.jpg?f=fotoalbum_large

Mega dank alvast voor jullie advies!

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12 19:29
Wij staan momenteel ook voor de keuze rondom het bovenlicht. We hebben nog maar enkele dagen om onze bouwkundige opties door te geven, maar helaas nog geen toegang tot het Svedex-deurportaal. Dat maakt het lastig, omdat we geen duidelijk beeld hebben van de beschikbare deurmodellen en of het noodzakelijk is om het bovenlicht te verwijderen, of dat het juist prima te combineren valt.

Voor de deur in de gang zou ik eigenlijk het liefst een stalen deur tot aan het plafond (2,60 m) willen. In dat geval lijkt het logischer om het bovenlicht te laten zitten en na oplevering een andere deur te laten plaatsen. Er is in ieder geval wel een optie voor een leidingvrije zone voor taatsdeur deur in de latere afbouwkeuzelijst.

De meterkast en trapkast worden standaard geleverd met een afdekplaat. Trapkast is waarschijnlijk wel mooier om dicht te laten zetten. Over het toilet twijfel ik nog of een beetje daglicht misschien toch prettig zou zijn. Heeft iemand daar ervaringen mee?
Members only:

[ Voor 24% gewijzigd door LikeABawzs op 25-11-2025 13:02 ]

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:11
Members only:

• LikeABawzs
Misschien ooit de wens voor een hottub/jacuzzi ? Weet niet of het dan misschien handig is?
Deze zal waarschijnlijk dan wel achterin de tuin komen te staan. (na aanbouw zo'n 17,5 diep)

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12-12 10:53
BlauweHamer schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:50:
Hier ook een nieuwbouw woning. Er gaat veel mis, heel veel zelfs.

Vloerverwarming loop door in douche gedeelte. Is niet de bedoeling lijkt mij, maar hoe erg is dit?
Verder is het rondom de lateien er slordig afgewerkt vind ik. Maar graag jullie mening en advies.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mega dank alvast voor jullie advies!
Waarom zou vloerverwarming onder de douche een probleem zijn?

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:40
auditor86 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:25:
[...]

Waarom zou vloerverwarming onder de douche een probleem zijn?
Eerder kalkaanslag door verdamping, maar ik zou er ook geen probleem van maken. Zo te zien zijn de bochten ook nodig ivm de positie van de verdeler.

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12-12 10:53
Deleon78 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:32:
[...]

Eerder kalkaanslag door verdamping, maar ik zou er ook geen probleem van maken. Zo te zien zijn de bochten ook nodig ivm de positie van de verdeler.
Vloerverwarming heeft daar geen invloed op lijkt mij.

Ten eerste is het water uit de douche al warmer dan je vloer. De meeste mensen douchen warmer dan 23 a 25 graden.

Ten tweede, ook zonder vloerverwarming zal al het water op de vloer dat niet in de afvoer verdwijnt uiteindelijk verdampen, anders zou je douche immers permanent nat zijn. Misschien dat het een beetje sneller gaat door de vloerverwarming, maar het eind resultaat is het zelfde lijkt me

• LikeABawzs
LikeABawzs schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:57:
Wij staan momenteel ook voor de keuze rondom het bovenlicht. We hebben nog maar enkele dagen om onze bouwkundige opties door te geven, maar helaas nog geen toegang tot het Svedex-deurportaal. Dat maakt het lastig, omdat we geen duidelijk beeld hebben van de beschikbare deurmodellen en of het noodzakelijk is om het bovenlicht te verwijderen, of dat het juist prima te combineren valt.

Voor de deur in de gang zou ik eigenlijk het liefst een stalen deur tot aan het plafond (2,60 m) willen. In dat geval lijkt het logischer om het bovenlicht te laten zitten en na oplevering een andere deur te laten plaatsen. Er is in ieder geval wel een optie voor een leidingvrije zone voor taatsdeur deur in de latere afbouwkeuzelijst.

De meterkast en trapkast worden standaard geleverd met een afdekplaat. Trapkast is waarschijnlijk wel mooier om dicht te laten zetten. Over het toilet twijfel ik nog of een beetje daglicht misschien toch prettig zou zijn. Heeft iemand daar ervaringen mee?

***members only***
Deuren tot plafond niet mogelijk. Dan zouden we dus standaard deur(en) moeten laten zitten met bovenlicht en het achteraf aanpassen.
Krijgen pas toegang tot Svedex portaal met de kerst. Na aanpassen van wensen mbt bovenlicht etc. En stompe deuren niet mogelijk.

Voelt toch raar om niet de deur opties te kunnen bekijken met of zonder bovenlicht. Gaat toch om een aardig bedrag per deur. Voor slaapkamers is het wel een no-brainer om ze weg te laten halen. Maar een mooie gang deur is duur en als het onmogelijk blijkt te zijn oid zitten we ineens met bovenlicht opgescheept. 8)7

• bassiez1987
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:07
LikeABawzs schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:57:

***members only***
Geen idee natuurlijk hoe het huis eruit ziet, maar de buitenkraan gaat neem ik gelijk met de aansluitingen in het huis (electra/ethernet etc.). Ik zou ook even nadenken over de indeling van de kamers op de 1e en 2e verdieping en kijken of je behoefte hebt aan zaken als een aparte toilet of een extra badkamer (geheel of afgedopte leidingen voor de toekomst).
Deze lijst ziet er wat beperkt uit.

• LikeABawzs
bassiez1987 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:45:
[...]

Geen idee natuurlijk hoe het huis eruit ziet, maar de buitenkraan gaat neem ik gelijk met de aansluitingen in het huis (electra/ethernet etc.). Ik zou ook even nadenken over de indeling van de kamers op de 1e en 2e verdieping en kijken of je behoefte hebt aan zaken als een aparte toilet of een extra badkamer (geheel of afgedopte leidingen voor de toekomst).
Deze lijst ziet er wat beperkt uit.
Buitenkraan en bovenlicht(vind ik dus vreemd zo snel) etc gaan blijkbaar mee met de bouwkundige keuzes.
Deze moeten deze week ingeleverd worden. Dus Aanbouw, kraan, leiding naar achtertuin, kamer op zolder, dakraam, dakkapel.
Deur verplaatsen of bij plaatsen is ook nog mogelijk maar niet relevant voor onze woning. Het is overigens een 126m2 rijtjeshuis.

Maar we hebben geen mogelijkheid om kamers anders in te delen.

Verdere aanpassingen zoals elektra en loze leidingen hoeven pas over +-90 dagen. Eerst nog keuken en sanitair doorgeven over +-60 dagen. Dus daar kom ik later nog op terug waarschijnlijk :+

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:48
LikeABawzs schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:50:
[...]

Maar we hebben geen mogelijkheid om kamers anders in te delen.
Als je dat zou willen, dan moet je de vraag gewoon stellen. (tenzij je dat al gedaan hebt) Wij hebben ook een andere kamerindeling gevraagd en de meerprijs daarvoor was maar €345. Daarvoor werden de thermostaten, de lichtschakelaars, de deuren en de vloerverwarming verplaatst.
Maar dat is mogelijk ook sterk afhankelijk van de bouwer.

• KaleKabel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:32
Lekker man die 2.4m aanbouw voor 28.850 hierboven. Bij mij was het 41.000 voor 2.4m en 30.000 voor 1.2m 8)7

• luuj
Bij onze woning hebben we optie voor een "Extra bediening mechanische ventilatie badkamer" . In de beschrijving staat dat het gaat om het leveren van een extra schakelaar (RF-zender) voor €220,0, Na navraag blijkt dat we als WTW een 'HRU 400' krijgen.

Het is mij alleen onduidelijk of wij op een later moment zelf (goedkoper) een extra zender kunnen aanschaffen of dat dit niet mogelijk is. Is er toevallig iemand die hier meer vanaf weet?

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
luuj schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:11:
Bij onze woning hebben we optie voor een "Extra bediening mechanische ventilatie badkamer" . In de beschrijving staat dat het gaat om het leveren van een extra schakelaar (RF-zender) voor €220,0, Na navraag blijkt dat we als WTW een 'HRU 400' krijgen.

Het is mij alleen onduidelijk of wij op een later moment zelf (goedkoper) een extra zender kunnen aanschaffen of dat dit niet mogelijk is. Is er toevallig iemand die hier meer vanaf weet?
RF zenders kan je altijd los kopen. Enige waar je op moet letten is dat de WTW het wel ondersteunt. Anders dit bij die 220 euro ook een RF ontvanger. Hou daar rekening mee. Maar ik denk dat moderne WTW’s wel zo’n ontvanger hebben. Dan is het meestal 40-80 euro voor een zendertje.

• luuj
t14wo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:21:
[...]

RF zenders kan je altijd los kopen. Enige waar je op moet letten is dat de WTW het wel ondersteunt. Anders dit bij die 220 euro ook een RF ontvanger. Hou daar rekening mee. Maar ik denk dat moderne WTW’s wel zo’n ontvanger hebben. Dan is het meestal 40-80 euro voor een zendertje.
Thanks! Dat lijkt dus hoopvol. Enig idee waar ik aan kan zien of de 'HRU 400' het standaard ondersteunt?

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:21
luuj schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:31:
[...]

Thanks! Dat lijkt dus hoopvol. Enig idee waar ik aan kan zien of de 'HRU 400' het standaard ondersteunt?
Even de handleiding doorlezen voor het koppelen van sensoren of afstandsbedieningen. Daar zal wel iets staan over hoe het werkt. Desnoods bel je anders zo’n partij op internet die in filters en sensoren hiervoor handelt, die kunnen je op basis van het type wel helpen met wat wel/niet kan.

[ Voor 24% gewijzigd door SL65 op 25-11-2025 19:38 ]

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:28
Mijn aannemer heeft in de AO aangegeven dat het appartementencomplex van 67 woningen binnen 430 werkbare dagen wordt gerealiseerd. Tegen ons is gezegd dat dit als maximale termijn is aangehouden om zichzelf in te dekken en dat ze waarschijnlijk veel eerder klaar zullen zijn. Nu willen ze geen indicatie geven, dus ik vroeg me af of iemand een inschatting kan maken van de bouwduur van een appartementencomplex van deze omvang. Zelf dacht ik aan ongeveer 1,5 jaar.

• nooberke
KaleKabel schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:10:
Lekker man die 2.4m aanbouw voor 28.850 hierboven. Bij mij was het 41.000 voor 2.4m en 30.000 voor 1.2m 8)7
Misschien is die van hem maar 4 meter breed terwijl die van jou 8 meter breed is? Alhoewel ik het idee heb dat de regio meer invloed op de prijs heeft dan de breedte :P
[...]

Let ook even op of er eventueel een vaste voeding nodig is, bij mijn WTW kunnen de afstandsbedieningen op batterijen maar eventuele Co2 / luchtvochtigheid sensoren niet.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:54
[...]

Volgens mij heb je deze nodig.
https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00161

• LikeABawzs
KaleKabel schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:10:
nooberke schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:01:
[...]

Misschien is die van hem maar 4 meter breed terwijl die van jou 8 meter breed is? Alhoewel ik het idee heb dat de regio meer invloed op de prijs heeft dan de breedte :P
Voor appels met appels. Het gaat bij ons dan om 5,4m breed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cg2vw7FmMZRyuo2zXfLDYmuzovc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5Zpdd1WmkBKOXsjZEzulGh8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door LikeABawzs op 25-11-2025 20:16 ]

Pagina: 1 ... 363 ... 365 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.