Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-05 09:30
Ik hoop dat dit de juiste plek is om dit te vragen en anders hoor ik het graag :)

Onderstaand twee tekeningen, de originele en een met mijn aanpassingen in het rood en looproute in het blauw.

We zijn aan het worstelen met de indeling van ons nieuwbouwhuis. We gaan zelf slaapkamer 1 gebruiken en willen de kast rechts als inloopkast gebruiken. Van de kast links willen we een extra badkamer maken met een douche en wastafelmeubel. Door de plaats van de ramen en deuren in slaapkamer 1 is er niet echt een logische plek om het bed neer te zetten, zonder dat het bed voor een raam of een deur staat. Nu hebben we het idee om de deur naar slaapkamer 1 dicht te maken, zodat het bed mooi in het midden tegenover het raam kan staan. Dan zou het gevolg zijn dat we door de inloopkast heen moeten lopen om de slaapkamer in en uit te gaan. De vraag is dan of je daar inderdaad ook twee deuren van maakt of gewoon een opening.

Nadeel is dus dat je altijd door de inloopkast moet (onze meningen verschillen of dit een goede optie is). Ander nadeel is dat je meer opbergruimte verliest in de inloopkast.
Voordeel is dat we het bed op een mooie plek kunnen zetten.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er wellicht nog andere creatieve ideeën? Of heeft iemand misschien een soortgelijke situatie? We zijn erg benieuwd, binnenkort moeten we de aanpassingen doorgeven en we zijn hier nog niet helemaal over uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4jSckjEeiUSF57jrbgwgYBGSz4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w40bXEAJRuGPc77WfYHrOB1i.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/za3YnYfQsJ6vK7Fe3B2Y4jMyZvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oejji2ufqp4xMfOlsk4NtpTr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:55
Heb je geen nachtkastjes naast het bed?
Ik zou de deur van de inloopkast naar de slaapkamer laten vervallen en gewoon een doorgang hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaakpower
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:21
Kun je van de deur van de inloopkast een schuifdeur maken? Ik zou het bed tegen de rechtermuur zetten, een schuifdeur om de draai niet te hoeven maken en me niet druk maken over een mooie positie tegenover het raam. De gordijnen zijn 's nachts toch dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:12
Ik zou idd de deur in de inbouwkast dan laten vervallen. Dat hebben wij nu ook niet en we missen het niet. (In het vorige huis ook niet, en dat was ook prima).

Kan je in de originele opstelling geen schuifdeur maken bij de badkamer? Zou het bed dan tegen die achtermuur passen?

Edit: of in jouw aanpassing de inloopkast iets kleiner maken en/of dat kleine muurtje weghalen. (Of misschien stukje naar boven verplaatsen. Wordt je kast kleiner, maar ingang naar slaapkamer niet door de kast)

[ Voor 27% gewijzigd door kepler op 20-09-2021 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
koekjah schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:34:
@Blihi thanks. De meerprijs lijkt redelijk, al zit er geen compensatie in voor de deur die dan komt te vervallen.
Wat me het meest stoort is de S profilering, waar ik liever M wil.

Ik kan het achteraf zelf laten doen, maar dan zit ik weer met die standaard garagedeur die ik eruit moet halen en af moet voeren. Krijg je geen stuiver voor.
bij ons was de meerprijs 4400 euro voor twee houten garagedeuren t.o.v. de standaard garagedeur. Ik kreeg 440 euro terug, dus de totale prijs voor de houten garagedeuren was 4840 euro. Voor 2850 euro heb ik deuren op mat laten maken, inclusief kozijn. Ik heb dus bijna 2000 euro bespaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Qocel schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:33:
Ik hoop dat dit de juiste plek is om dit te vragen en anders hoor ik het graag :)

Onderstaand twee tekeningen, de originele en een met mijn aanpassingen in het rood en looproute in het blauw.

We zijn aan het worstelen met de indeling van ons nieuwbouwhuis. We gaan zelf slaapkamer 1 gebruiken en willen de kast rechts als inloopkast gebruiken. Van de kast links willen we een extra badkamer maken met een douche en wastafelmeubel. Door de plaats van de ramen en deuren in slaapkamer 1 is er niet echt een logische plek om het bed neer te zetten, zonder dat het bed voor een raam of een deur staat. Nu hebben we het idee om de deur naar slaapkamer 1 dicht te maken, zodat het bed mooi in het midden tegenover het raam kan staan. Dan zou het gevolg zijn dat we door de inloopkast heen moeten lopen om de slaapkamer in en uit te gaan. De vraag is dan of je daar inderdaad ook twee deuren van maakt of gewoon een opening.

Nadeel is dus dat je altijd door de inloopkast moet (onze meningen verschillen of dit een goede optie is). Ander nadeel is dat je meer opbergruimte verliest in de inloopkast.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er wellicht nog andere creatieve ideeën? Of heeft iemand misschien een soortgelijke situatie? We zijn erg benieuwd, binnenkort moeten we de aanpassingen doorgeven en we zijn hier nog niet helemaal over uit.

[Afbeelding][Afbeelding]
Een enorme ruimte voor een slaapkamer waar de architect in mijn ogen echt slecht over de indeling en gebruik van de ruimte na heeft gedacht...
Ben heel erg benieuwd hoe de architect de kamerindeling in gedachten had. En waarom 2 ramen in een (inloop)kast??

Even uitgaande van een bed van 180 cm breed heb je aan beide kanten bijna 2 meter tot de muur. Dus je zou kunnen werken met meerdere kledingkasten en iets nuttings te doen rond die 2 ramen in de kast.

Grof idee ter verdere uitwerking:
- Alleen 1 deur tussen hal en kamer. Laat die andere lekker weg en trek het bij de kamer.
- Door de muur iets te verplaatsen kun je kamer 3 wat ruimer maken met een (semi)inbouwkast. Je kan er ook voor slaapkamer 1 juist een grote hoekkast van maken en de kaptafel weg laten.
- Maak van de linker wand 1 grote kast met schuifdeuren waarmee je de toegang tot de badkamer meteen mee pakt als schuifdeur.
- Afhankelijk van de behoefte aan kastruimte kun je aan de rachterkant ook nog een kast plaatsen of iets anders of niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wuqg98EQkKfgRJbQFdI-X78lCPs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7eQP55VYQj0kECwOeoAppOpX.png?f=fotoalbum_large

Edit:
Ook nog een optie: Deur in de hal plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUoOj784B2MmE6D1i7rpnU3TFao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AsU3Ngasq4nUPxt4yV7krWWu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 20-09-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Farmerwood schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:20:
[...]

Een enorme ruimte voor een slaapkamer waar de architect in mijn ogen echt slecht over de indeling en gebruik van de ruimte na heeft gedacht...
Ben heel erg benieuwd hoe de architect de kamerindeling in gedachten had. En waarom 2 ramen in een (inloop)kast??

Even uitgaande van een bed van 180 cm breed heb je aan beide kanten bijna 2 meter tot de muur. Dus je zou kunnen werken met meerdere kledingkasten en iets nuttings te doen rond die 2 ramen in de kast.

- Alleen 1 deur tussen hal en kamer. Laat die andere lekker weg en trek het bij de kamer.
- Door de muur iets te verplaatsen kun je kamer 3 wat ruimer maken met een (semi)inbouwkast. Je kan er ook voor slaapkamer 1 juist een grote hoekkast van maken en de kaptafel weg laten.
- Maak van de linker wand 1 grote kast met schuifdeuren waarmee je de toegang tot de badkamer meteen mee pakt als schuifdeur.
- Afhankelijk van de behoefte aan kastruimte kun je aan de rachterkant ook nog een kast plaatsen of iets anders of niets.

[Afbeelding]

Edit:
[Afbeelding]
ja jouw eerste optie bedoelde ik, alleen zou ik dan de inbouwkast in de andere slaapkamer niet doen. Als het een kinderkamer is zie ik het nut daarvan niet zo, kamer is groot genoeg. Op deze manier hou je in de inloopkast wel een mogelijkheid tot een flinke hoekkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kepler schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:26:
[...]
ja jouw eerste optie bedoelde ik, alleen zou ik dan de inbouwkast in de andere slaapkamer niet doen. Als het een kinderkamer is zie ik het nut daarvan niet zo, kamer is groot genoeg. Op deze manier hou je in de inloopkast wel een mogelijkheid tot een flinke hoekkast
Dat is wat ik in mijn toelichting als optie gaf idd. Had dit even getekend zo omdat die kast op de originele tekening bij slaapkamer 3 hoort en je nu nog een deel van die ruimte behoud voor die kamer.

@Qocel, mocht je nog nachtkastjes naast het bed willen, dan kun je de muur nog iets doortrekken zodat die ernaast past.
Afhankelijk van de lengte van het bed (200, 210 of 220) kun je ook overwegen om achter het hoofdeinde een plank te maken of zelfs meerdere om het idee van het kast te krijgen. Zoiets kwam hier recent nog voorbij als voorstel voor iemand die lastig zat met de elektra achter het bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

Pff start bouw weer vertraagd, terwijl we al maanden wel voor de grond betalen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze binnen 6 maanden na de hoera brief moeten starten met bouwen, maar kan dat nergens meer terug vinden.

Iemand die daar op aan slaat? Betreft SWK

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
koekjah schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:16:
Pff start bouw weer vertraagd, terwijl we al maanden wel voor de grond betalen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze binnen 6 maanden na de hoera brief moeten starten met bouwen, maar kan dat nergens meer terug vinden.

Iemand die daar op aan slaat? Betreft SWK
Ligt aan het contract. Volgens mij standaart 3, maar kan dat opgerekt worden naar 6. Bij ons was het trouwens door de Archlogische vertraging opgelopen na 5 maanden. Terwijl het eigenlijk, 2 weken zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:38

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Buurman heeft contact gehad met de aannemer over de planning. Nu gaan ze eerst de vloerverwarming neerleggen en daarna beton storten.

Ik ben gewend dat het beton is, vloerverwarming er op en dan een zandcement dekvloer…?

Ik vindt beton over de vloerverwarming geen logische keuze?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Hanzul schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:21:
[...]

Ligt aan het contract. Volgens mij standaart 3, maar kan dat opgerekt worden naar 6. Bij ons was het trouwens door de Archlogische vertraging opgelopen na 5 maanden. Terwijl het eigenlijk, 2 weken zou zijn.
Waar vind ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:15
Stond bij ons e.e.a. over in ontbindende voorwaarden in de koop aannemersovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:29:
Buurman heeft contact gehad met de aannemer over de planning. Nu gaan ze eerst de vloerverwarming neerleggen en daarna beton storten.

Ik ben gewend dat het beton is, vloerverwarming er op en dan een zandcement dekvloer…?

Ik vindt beton over de vloerverwarming geen logische keuze?
Als het breedplaatvloeren zijn is dit standaard toch? Maar vast iemand met meer kennis hiervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Scuderia110 schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:45:
[...]

Als het breedplaatvloeren zijn is dit standaard toch? Maar vast iemand met meer kennis hiervan :)
Je legt -normaal gesproken- je vloerverwarming op de betonvloer en brengt daaroverheen een zandcement dekvloer aan. Nu moet eerst de volledige betonvloer verwarmd worden ipv alleen de ‘top laag’

Volgens de aannemer is dit hun vaste werkwijze en ‘zo werkt het prima’ terwijl je nu, denk ik, onnodig op stookkosten wordt gejaagd.

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 20-09-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

SquareOne schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:47:
[...]

Stond bij ons e.e.a. over in ontbindende voorwaarden in de koop aannemersovereenkomst.
Yes heb het gevonden, idd in de algemene voorwaarden van SWK binnen 6 maanden na tekening KAO. Echter, in de KAO hebben ze dit artikel gewijzigd van tekenen KAO naar vervaldatum van de ontbindende voorwaarden.
Die is in juni al vervallen (hoera brief gehad), dus ze moeten uiterlijk in december starten. Volgens de aannemer gaan ze dat niet redden, want tekorten in de bouw 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
koekjah schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:58:
[...]

Yes heb het gevonden, idd in de algemene voorwaarden van SWK binnen 6 maanden na tekening KAO. Echter, in de KAO hebben ze dit artikel gewijzigd van tekenen KAO naar vervaldatum van de ontbindende voorwaarden.
Die is in juni al vervallen (hoera brief gehad), dus ze moeten uiterlijk in december starten. Volgens de aannemer gaan ze dat niet redden, want tekorten in de bouw 8)7
Dan mag je wellicht ontbinden; maar het tekort op de woningmarkt is net zo groot. Dus de vraag is of je er veel mee opschiet door te ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ontbinden? Dat mag volgensmij niet, je hebt dan recht op een schadevergoeding (0.25% van de aanneemsom per dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:34

DUX

blijft ook nu voor Oranje

SquareOne schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:01:
[...]

Thanks, inderdaad helemaal vergeten :) zo komen we beetje bij beetje een stapje verder (y)
Je laat vrij weinig over aan het toeval. Het komt nu mooi uit op een weekend, maar zou je jezelf niet 1 á 2 dagen uitloop gunnen voordat de verhuizing plaatsvindt? Een onderdeel hoeft maar niet meegeleverd te zijn en je gaat al onderuit, of de bouwmarkt net dicht, of een lekkage ergens, of de vloer is toch nog niet droog genoeg (door het weer, of het droogapparaat heeft niet goed genoeg gewerkt).

Verder: eventuele domotica nog doen? Verlichting plaatsen mis ik ook. Er zijn geen radiatoren ergens die terug moeten worden geplaatst? Wil je de vloer nog in de was zetten voordat alle meubels erop gaan (of: het hele huis nog een keer goed schoonmaken)?

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
DUX schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:08:
[...]

Je laat vrij weinig over aan het toeval. Het komt nu mooi uit op een weekend, maar zou je jezelf niet 1 á 2 dagen uitloop gunnen voordat de verhuizing plaatsvindt? Een onderdeel hoeft maar niet meegeleverd te zijn en je gaat al onderuit, of de bouwmarkt net dicht, of een lekkage ergens, of de vloer is toch nog niet droog genoeg (door het weer, of het droogapparaat heeft niet goed genoeg gewerkt).

Verder: eventuele domotica nog doen? Verlichting plaatsen mis ik ook. Er zijn geen radiatoren ergens die terug moeten worden geplaatst? Wil je de vloer nog in de was zetten voordat alle meubels erop gaan (of: het hele huis nog een keer goed schoonmaken)?
Zolang de dingen gedaan zijn die je (eigenlijk) niet kan doen als je er woont dan is de planning in orde ;)

Wij zijn intussen verhuisd, maar er liggen nog een hoop klussen waar we niet aan toegekomen zijn. Sterker nog, vanwege leveringproblemen hebben we nog niet eens een echte wc beneden :D
Netwerk moet ik nog aanleggen, verlichting, gordijnen, etc.

We hebben veel meer tijd voor dat soort dingen nu we er wonen. Met drie kleine kids konden we voor de verhuizing niet zo heel makkelijk eventjes klussen in het nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kepler schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:19:
[...]
We hebben veel meer tijd voor dat soort dingen nu we er wonen. Met drie kleine kids konden we voor de verhuizing niet zo heel makkelijk eventjes klussen in het nieuwe huis.
Herkenbare situatie, maar eigenlijk valt het me ook nu we er wonen tegen aan hoeveel klussen je toe komt. Beiden drukke baan en je wilt ook nog wat kunnen sporten/hobby/bijscholing doen.

Dus neem toch nog wel met enige regelmaat een (halve) dag vrij om wat dingen te doen in huis.

En sommige dingen blijven liggen omdat de tijdelijke oplossing nog niet eens zo heel slecht werkt voor nu. Heb bv nu een simpel netwerk liggen van een 2 Fritzboxen en een repeater plus een netwerkkabel naar mijn thuiskantoor. Daar staan ook 2 NASen en een server. Hele 'serverrack'
en bekabelen van alle loze leidingen nog niet aan toe gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Het is dan ook niet mijn planning, he ;) Ik reageer slechts op het beeld van een ander, en mij valt op dat die persoon alles denkt te gaan doen in een strakke happy flow zonder tegenslag. Of het nou linksom of rechtsom opgelost gaat worden maakt mij niet uit, maar ik probeer mensen daar wel een soortement bewuste keuze over te maken :) Dat zou namelijk betekenen dat veel Must-haves naar de Nice-to-haves kunnen om de druk te verlichten - en jullie berichten bevestigen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:50:
[...]

Je legt -normaal gesproken- je vloerverwarming op de betonvloer en brengt daaroverheen een zandcement dekvloer aan. Nu moet eerst de volledige betonvloer verwarmd worden ipv alleen de ‘top laag’

Volgens de aannemer is dit hun vaste werkwijze en ‘zo werkt het prima’ terwijl je nu, denk ik, onnodig op stookkosten wordt gejaagd.
Want? Je fundering is gewoon geisoleerd neem ik aan? Kregen jullie ook iets HSB-achtigs? Dan is die extra massa echt geen minpunt. Heel gangbaar is het niet, maar je ziet het meer, soms geven ze er een hippe term aan: BKA.
Het gaat wel heeeeeeeeul traag zijn, maar dat werkt 2 kanten op. Lekker laten tokkelen die WP.

Edit: eea van deze stelling is afhankelijk van het wel of niet toepassen van isolatie tussen constructie- en dekvloer, daarnaast ook hoe hoog/laag de slangen in het beton komen te liggen... Als ze bovenop de wapening komen die 5cm dekking heeft, en daarover enkel een nivelleer zandcement (oid) vloertje van een paar cm dan ligt het allemaal nog niet zo diep. Hier dik 10cm dekking.

[ Voor 19% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-09-2021 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qocel
@BadConnection @Schaakpower @kepler @Farmerwood
Bedankt voor jullie goede ideeën! Heel fijn, dit geeft weer nieuwe inzichten.
BadConnection schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:14:
Heb je geen nachtkastjes naast het bed?
Ik zou de deur van de inloopkast naar de slaapkamer laten vervallen en gewoon een doorgang hebben.
Schaakpower schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:33:
Kun je van de deur van de inloopkast een schuifdeur maken? Ik zou het bed tegen de rechtermuur zetten, een schuifdeur om de draai niet te hoeven maken en me niet druk maken over een mooie positie tegenover het raam. De gordijnen zijn 's nachts toch dicht.
kepler schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:34:
Ik zou idd de deur in de inbouwkast dan laten vervallen. Dat hebben wij nu ook niet en we missen het niet. (In het vorige huis ook niet, en dat was ook prima).

Kan je in de originele opstelling geen schuifdeur maken bij de badkamer? Zou het bed dan tegen die achtermuur passen?

Edit: of in jouw aanpassing de inloopkast iets kleiner maken en/of dat kleine muurtje weghalen. (Of misschien stukje naar boven verplaatsen. Wordt je kast kleiner, maar ingang naar slaapkamer niet door de kast)
Als we het op deze manier gaan doen, wordt het sowieso geen draaiende deur, maar inderdaad open laten of een schuifdeur.
Tegen de rechtermuur staat het bed wel voor een raam (80cm vanaf de vloer), het zou kunnen, maar ik vind het toch wat vreemd staan.
Ook bij de badkamer overwegen we inderdaad een schuifdeur of open laten, weet alleen niet of open laten verstandig is met vocht...
Farmerwood schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:20:

[Afbeelding]

Edit:
[Afbeelding]
Ja heel bijzonder, er zaten wel impressie tekeningen bij met een bed ingetekend, maar dat bed bleek in verhouding 150cm lang te zijn 8)7 . We hebben de architect van het project een mail gestuurd met de vraag hoe zij dit voor zich zagen bij het ontwerpen. Maar goed daar verwachten we verder ook niet veel van uiteraard.

De ramen in de inloopkast zijn twee ramen van 60x60cm op 200cm vanaf de vloer. Dit had ik uiteraard ook even moeten vermelden, want daardoor kunnen we natuurlijk gewoon met kasten onder de ramen langs.
Het idee van de kastenwand met een schuifdeur naar de badkamer vinden we ook een heel leuk idee, ik ga nog even op zoek of ik daar voorbeelden van kan vinden, want moet het wel even voor me zien.
Met de inloopkast (onder de ramen door) en eventueel de kastenwand bij de badkamer, zal de kast aan de rechterkant sowieso niet nodig zijn en zou daar iets van een kaptafel kunnen komen.
kepler schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:26:
[...]
Farmerwood schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:57:
[...]
Dat is wat ik in mijn toelichting als optie gaf idd. Had dit even getekend zo omdat die kast op de originele tekening bij slaapkamer 3 hoort en je nu nog een deel van die ruimte behoud voor die kamer.

@Qocel, mocht je nog nachtkastjes naast het bed willen, dan kun je de muur nog iets doortrekken zodat die ernaast past.
Afhankelijk van de lengte van het bed (200, 210 of 220) kun je ook overwegen om achter het hoofdeinde een plank te maken of zelfs meerdere om het idee van het kast te krijgen. Zoiets kwam hier recent nog voorbij als voorstel voor iemand die lastig zat met de elektra achter het bed.
Extra kastruimte in slaapkamer 3 is niet nodig, dit wordt inderdaad een kinderkamer en is dan groot genoeg.
Nachtkastjes willen we inderdaad ook, ons bed is 160cm breed, dus muur ietsje doortrekken.
Bed is 210cm lang, maar dan ook nog een hoofdbord van zo'n 10cm dik. Nu kan het hoofdbord eventueel wel weg natuurlijk als je er iets achter maakt. Ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt, ik ga wel even terugbladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Qocel schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 00:10:
Nu kan het hoofdbord eventueel wel weg natuurlijk als je er iets achter maakt. Ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt, ik ga wel even terugbladeren.
Ongeveer dat, volgens mij, maar dan mét hoofdbord. Complete bed een centimeter of tien á vijftien van de muur af plaatsen en de lege ruimte voorzien van een omkasting (links, rechts, bovenop) waarmee je je hoofdbord als het ware dubbel zo diep maakt. Dan kun je door de lege ruimte in de omkasting eventueel stekkers kwijt achter je bed, en je hebt bovenop je verdiepte hoofdbord aflegruimte voor boeken et cetera ter vervanging van nachtkastjes links en rechts. Nachtlampjes hang je op aan de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Farmerwood schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:47:
[...]

Herkenbare situatie, maar eigenlijk valt het me ook nu we er wonen tegen aan hoeveel klussen je toe komt. Beiden drukke baan en je wilt ook nog wat kunnen sporten/hobby/bijscholing doen.

Dus neem toch nog wel met enige regelmaat een (halve) dag vrij om wat dingen te doen in huis.

En sommige dingen blijven liggen omdat de tijdelijke oplossing nog niet eens zo heel slecht werkt voor nu. Heb bv nu een simpel netwerk liggen van een 2 Fritzboxen en een repeater plus een netwerkkabel naar mijn thuiskantoor. Daar staan ook 2 NASen en een server. Hele 'serverrack'
Haha ja klinkt precies als onze situatie :')

In de avonduren de stille klusjes, ik kan niet met de klopboor aan de gang als de kinderen slapen :D In het weekend is er eentje met de kinderen bezig en kan de ander klusjes doen.

We willen alleen voorkomen dat we tijdelijke oplossingen hebben, want de ervaring leert dat die (te) lang blijven staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:09:
[...]

Want? Je fundering is gewoon geisoleerd neem ik aan? Kregen jullie ook iets HSB-achtigs? Dan is die extra massa echt geen minpunt. Heel gangbaar is het niet, maar je ziet het meer, soms geven ze er een hippe term aan: BKA.
Het gaat wel heeeeeeeeul traag zijn, maar dat werkt 2 kanten op. Lekker laten tokkelen die WP.

Edit: eea van deze stelling is afhankelijk van het wel of niet toepassen van isolatie tussen constructie- en dekvloer, daarnaast ook hoe hoog/laag de slangen in het beton komen te liggen... Als ze bovenop de wapening komen die 5cm dekking heeft, en daarover enkel een nivelleer zandcement (oid) vloertje van een paar cm dan ligt het allemaal nog niet zo diep. Hier dik 10cm dekking.
Er komt helemaal geen dekvloer. Volgens de aannemer is de kans op scheuren in een zandcement dekvloer groter dan scheuren in een betonvloer.

Ik vindt het allemaal wel een beetje gek. Ze zijn -as we speak- bezig met het leggen van de vloerbalken en de broodjes. Vanmiddag dochterlief ophalen bij de gastouder die letterlijk 50m van de bouwplaats is dus kan ik meteen weer lekker kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:42:
[...]

Er komt helemaal geen dekvloer. Volgens de aannemer is de kans op scheuren in een zandcement dekvloer groter dan scheuren in een betonvloer.

Ik vindt het allemaal wel een beetje gek. Ze zijn -as we speak- bezig met het leggen van de vloerbalken en de broodjes. Vanmiddag dochterlief ophalen bij de gastouder die letterlijk 50m van de bouwplaats is dus kan ik meteen weer lekker kijken :)
Gevlinderd dan? Wat word je eindafwerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:48:
[...]

Gevlinderd dan? Wat word je eindafwerking?
Tegels. Worden gelegd door de badkamer leverancier. Vlinderen zal wel gebeuren maar het blijft raar dat ze op de broodjes meteen de vloerverwarming leggen en daar overheen het beton storten.

Je zou eerder verwachten dat ze op de broodjes iets van kanaalplaten leggen, daar de VV op en dan een beton vloer, dan is de afstand tussen VV en bovenkant vloer veel minder groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Toppe schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:52:
[...]

Tegels. Worden gelegd door de badkamer leverancier. Vlinderen zal wel gebeuren maar het blijft raar dat ze op de broodjes meteen de vloerverwarming leggen en daar overheen het beton storten.

Je zou eerder verwachten dat ze op de broodjes iets van kanaalplaten leggen, daar de VV op en dan een beton vloer, dan is de afstand tussen VV en bovenkant vloer veel minder groot
Ze zullen het vast vaker gedaan hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:14:
[...]

Ze zullen het vast vaker gedaan hebben. :)
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat de door hun gebruikelijke manier ook de juiste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
DUX schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:08:
[...]

Thanks, ja de planning is behoorlijk ambitieus, maar het is vooral een verzameling van activiteiten die ik nu chronologisch heb neergezet. Tijdlijnen kan ik nog mee schuiven, heb eerst wat extra inzichten nodig hoe lang het bijvoorbeeld duurt om het huis te renovliezen en te verven.

Verlichting heb ik inmiddels toegevoegd obv een andere comment. Grote schoonmaak is ook een goed punt :)
[...]

Zolang de dingen gedaan zijn die je (eigenlijk) niet kan doen als je er woont dan is de planning in orde ;)

Wij zijn intussen verhuisd, maar er liggen nog een hoop klussen waar we niet aan toegekomen zijn. Sterker nog, vanwege leveringproblemen hebben we nog niet eens een echte wc beneden :D

[...]

[...]

[...]

Klopt, aantal "must haves" uit mijn plannen passen wellicht beter in "nice to haves"

[ Voor 60% gewijzigd door SquareOne op 21-09-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door SquareOne op 21-09-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Qocel schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:33:

[Afbeelding][Afbeelding]
Bij het ontwerp van onze woning was één van de opties op tafel ook om door de dressing de slaapkamer binnen te lopen maar daar heb ik absoluut nee tegen gezegd. Dan maar geen dressing. Compleet onlogisch wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-05 20:19
Toppe schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:42:
[...]

Ik heb ook een woning van deze aannemer gehad en dit is inderdaad hun werkwijze. Bij mij hadden ze te weinig beton, en moest een hoek later nog worden bijgestort, waardoor de vloer daarna niet geheel vlak was. Omdat we PVC op de vloer wilden, moesten we toch egaliseren, waarmee de vloer alsnog vlak werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Wie dient het opstookprotocol aan te leveren? De bouwer, de installateur, of de vloerenleverancier, ze wijzen naar elkaar... Of kan ik dat zelf ergens vinden o.b.v. de specs van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010

EiT

SquareOne schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:56:
Wie dient het opstookprotocol aan te leveren? De bouwer, de installateur, of de vloerenleverancier, ze wijzen naar elkaar... Of kan ik dat zelf ergens vinden o.b.v. de specs van de warmtepomp?
Sommige WP’s hebben daar een programma voor.

Soms zet de installateur dit al aan, maar waarschijnlijk is de installateur voor je WP een andere dan de installateur voor de rest van het huis en heeft die laatste geen flauw idee hoe het werkt.
Als je alleen verwarming hebt en geen koeling vraag ik mij af of het überhaupt nodig is. Het is niet zoals bij een CV installatie met gas dat de temperatuur nogal kan verschillen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:56:
Wij kregen het van zowel de aannemer als de vloerenleverancier (PVC). Was gelukkig vergelijkbaar, dus hoefden niet te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Fonsz schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:15:
[...]

Ik heb ook een woning van deze aannemer gehad en dit is inderdaad hun werkwijze. Bij mij hadden ze te weinig beton, en moest een hoek later nog worden bijgestort, waardoor de vloer daarna niet geheel vlak was. Omdat we PVC op de vloer wilden, moesten we toch egaliseren, waarmee de vloer alsnog vlak werd.
Ben net even bij ze geweest met worstenbroodjes en even gevraagd hoe het zat. Kreeg een goeie duidelijk uitleg + wat meer informatie van ze over hoe ze werken :+

Maar ze storten inderdaad rechtstreeks op de VV met beton. Voor zover hij wist komt er ook geen opstartprotocol voor de VV en kan de tegelzetter er zo overheen.

Overigens heb ik, denk ik, meer vertrouwen in een gevlinderde betonvloer dan een zandcement dekvloer qua waterpas. Ja een zandcement vloer is heel glad maar als hij er niet lekker in ligt of de smeerder doet het even ‘snel’ dan heb je alsnog kans op fouten :)

[ Voor 26% gewijzigd door Toppe op 21-09-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
EiT schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:31:
[...]

Sommige WP’s hebben daar een programma voor.

Soms zet de installateur dit al aan, maar waarschijnlijk is de installateur voor je WP een andere dan de installateur voor de rest van het huis en heeft die laatste geen flauw idee hoe het werkt.
Als je alleen verwarming hebt en geen koeling vraag ik mij af of het überhaupt nodig is. Het is niet zoals bij een CV installatie met gas dat de temperatuur nogal kan verschillen.
Er wordt wel aangegeven dat er een opstookprotocol nodig is.
Op internet kom ik bijv. dit tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8sEAS4LJVYs6m0e6OG_MXZoDdA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UxMeNVbPXCiqldHRLaaiDF4U.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Farmerwood schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:51:
[...]

Wij kregen het van zowel de aannemer als de vloerenleverancier (PVC). Was gelukkig vergelijkbaar, dus hoefden niet te kiezen.
Daar hoop ik ook op, lijkt die van jou een beetje op bovenstaand plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-05 18:09
SquareOne schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:22:
[...]

[Afbeelding]
Wij hadden exact eenzelfde opstookprotocol, ook netjes uitgevoerd. Dit was vanuit de aannemer, maar PVC legger vroeg een vergelijkbaar protocol. We moesten het wel zelf instellen op de warmtepomp, maar dat was na een beetje zoekwerk best makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
Daar hoop ik ook op, lijkt die van jou een beetje op bovenstaand plaatje?
Elke dag 5 graden erbij en daarna afbouwen met 5 graden idd.
Onthou dat het opwarmen maar zeker het afkoelen belangrijk is om gecontroleerd en rustig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Qocel schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 00:10:

Extra kastruimte in slaapkamer 3 is niet nodig, dit wordt inderdaad een kinderkamer en is dan groot genoeg.
Nachtkastjes willen we inderdaad ook, ons bed is 160cm breed, dus muur ietsje doortrekken.
Bed is 210cm lang, maar dan ook nog een hoofdbord van zo'n 10cm dik. Nu kan het hoofdbord eventueel wel weg natuurlijk als je er iets achter maakt. Ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt, ik ga wel even terugbladeren.
Zoiets bedoelde ik. Eigenlijk soort nachtkastje achter / boven het hoofdeinde van het bed.

Afbeeldingslocatie: https://www.engineerathome.com/upload/hoofdeind/hoofdbord-zelfmaken.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:37
GeeMoney schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:32:
@c-nan probeer ze Cat6a te laten plaatsen, nagenoeg geen meerprijs maar wel toekomst bestendiger.

Taatsdeuren zit het verschil voornamelijk in het gebruikte materiaal, dikte van de profielen, en gebruikte scharnieren.
Een echte taatsdeur scharniert op de vloer, er zijn veel bedrijven die adverteren met taatsdeuren welke gewoon aan de wand scharnieren of in een profiel vallen.

Ik heb zelf Skygate deuren en die vonden wij qua materiaalkeuze (echt staal, geen aluminium) en wat dikkere profielen en goede scharnieren het mooiste ogen. Tegenwoordig doen ze ook maatwerk. Een deur tot 240 hoog en maximaal 110cm breed komt dan zo rond de 1500 euro uit mijn hoofd.
Inmiddels hebben wij een offerte binnen voor een enkele taatsdeur (2600/930mm), 2200 euro inclusief inmeten en plaatsen.

Ik neem ze in ieder geval op in mijn leveranciers lijstje :)

Plaats jij de deuren zelf of laat je dat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:46
c-nan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:48:
[...]

Inmiddels hebben wij een offerte binnen voor een enkele taatsdeur (2600/930mm), 2200 euro inclusief inmeten en plaatsen.

1 zelf gedaan maar dat is echt een k werk. Ik heb de andere dus laten doen :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wij vonden bij een taatsdeur de scharnieren belangrijk, en dat de deur aan twee kanten exact hetzelfde is. We hebben nu een redelijk dure taatsdeur met Frits Jurgens taatsscharnier en profielen gemaakt van stalen platen, waardoor er geen lasnaden zichtbaar zijn. Ook is de taatsdeur aan beide kanten hetzelfde.

Ik denk wel dat ze de duurste in Nederland zijn: https://www.derooysteeldoors.com/

3500 euro voor 100x260 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsNieuweThuis
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
c-nan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:48:
[...]

@c-nan Mag ik vragen bij wie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:37
Sure.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar ik lees net dat bij hen de deuren uit een vlakke en een glaslat kant bestaat.

[ Voor 18% gewijzigd door c-nan op 21-09-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
Farmerwood schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:36:
Zoiets bedoelde ik. Eigenlijk soort nachtkastje achter / boven het hoofdeinde van het bed.

[Afbeelding]
Ja ik had de betreffende posts ook terug gevonden. Leuk idee, kun je alle kanten mee op en je hoeft in principe maar één stroompunt extra te laten aanleggen als meerwerk.
Eerst nog maar even verder stoeien met de indeling van de kamer/kast, we zijn er nog echt niet uit :? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
c-nan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:44:
[...]

Sure.

***members only***

Maar ik lees net dat bij hen de deuren uit een vlakke en een glaslat kant bestaat.
Klopt, wij zijn ook afgehaakt by skygate om die reden.

Nu zijn we met Uniekstaal in gesprek, ook staal/taats en maatwerk incl. plaatsing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010

EiT

[...]

[Afbeelding]
Ja leuk, als je WP meer dan 30 graden nodig heeft om te verwarmen, dan moet je misschien niet de ramen wagenwijd open zetten bij -10 :+.

Ik vraag mij dus nog steeds af of het nut heeft.

Het plaatje lijkt er meer een voor een CV ketel icm LTV vv.
WP zal rond de 26-28 graden verwarmen (soms minder indien goed geïsoleerd) en 18-20 graden koelen.

Wat wel belangrijk is, is dat je vloer ook droog genoeg is, zeker met een anhydrietvloer.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 07:49
EiT schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 23:23:
[...]

Ja leuk, als je WP meer dan 30 graden nodig heeft om te verwarmen, dan moet je misschien niet de ramen wagenwijd open zetten bij -10 :+.

Ik vraag mij dus nog steeds af of het nut heeft.

Het plaatje lijkt er meer een voor een CV ketel icm LTV vv.
WP zal rond de 26-28 graden verwarmen (soms minder indien goed geïsoleerd) en 18-20 graden koelen.

Wat wel belangrijk is, is dat je vloer ook droog genoeg is, zeker met een anhydrietvloer.
De tegenwoordige WP installaties hebben een apart opstookprogramma ter beschikking, waarmee de warmte extra wordt opgevoerd. Die van ons heeft/had deze wel. We hadden echter de luxe dat zowel de aannemer als de installateur het opstookprotocol al hadden uitgevoerd, dus 2x. Er zat een compleet installatie en check rapport van de installateur bij waarin expliciet het gevolgde opstookprotocol volgens voorschriften stond vermeld en dat deze was uitgevoerd.

Maar of het nut heeft? Ik zie het bij LTV verwarming meer als baat het niet, dan schaadt het niet. Gezien de haarscheuren in de cementdekvloer heeft het toch nut gehad, en de vloer was bij oplevering al nagenoeg kurkdroog. De aannemer heeft na de muurafwerking ook langdurig bouwdrogers geplaatst in alle woningen. OF ons blok heeft gewoon geluk gehad, OF onze aannemer had hart voor de zaak en dit soort dingen standaard in het pakket om de oplevering net dat beetje extra te geven.

Wij hebben namelijk totaal niks bijzonders meegemaakt tijdens de bouw, de vooroplevering of oplevering zelt. Ook de mate van afwerking is, als ik het hier allemaal lees, vrij luxe geweest. Heeft denk ik ook deels te maken met het vrij droge weer vorig jaar en het juiste moment van bouwen, het dak was waterdicht net voordat de ergste regen intrad. Bij oplevering waren muren, plafonds en vloeren echt goed droog.

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-05 15:22
Ik heb een vraag over de verdeling van de kosten van schuttingen. Wij hebben een rij van 4 woningen en we willen een offerteaanvraag doen voor een schutting. Ik vraag me af hoe anderen het doen met wie wat gaat betalen. We hebben in onze rij van 4 een tussenwoning waarvan we geen contact hebben met de eigenaar. Als de twee buren naast deze persoon wel een volledige schutting nemen dan heeft de buur van de tussenwoning zonder mee te betalen straks een volledige schutting. Ik heb zelf een hoekwoning en naast bij zitten de buren met de tussenwoning die niet meedoen aan de offerte aanvraag. Ik neig ernaar om de shutting maar aan 1 kant te plaatsen en dat het dan de verantwoordelijkheid is van de buren van de tussenwoning om de schutting te plaatsen aan de kant waar onze stukken grond tegen elkaar aan liggen. Of in ieder geval de kosten van dat stuk van de schutting te delen. Vinden jullie dat redelijk? Of is het normaal dat buren met een tussenwoning profiteren van een gratis schutting?

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
MemeMaster schreef op woensdag 22 september 2021 @ 23:54:
Ik heb een vraag over de verdeling van de kosten van schuttingen. Wij hebben een rij van 4 woningen en we willen een offerteaanvraag doen voor een schutting. Ik vraag me af hoe anderen het doen met wie wat gaat betalen. We hebben in onze rij van 4 een tussenwoning waarvan we geen contact hebben met de eigenaar. Als de twee buren naast deze persoon wel een volledige schutting nemen dan heeft de buur van de tussenwoning zonder mee te betalen straks een volledige schutting. Ik heb zelf een hoekwoning en naast bij zitten de buren met de tussenwoning die niet meedoen aan de offerte aanvraag. Ik neig ernaar om de shutting maar aan 1 kant te plaatsen en dat het dan de verantwoordelijkheid is van de buren van de tussenwoning om de schutting te plaatsen aan de kant waar onze stukken grond tegen elkaar aan liggen. Of in ieder geval de kosten van dat stuk van de schutting te delen. Vinden jullie dat redelijk? Of is het normaal dat buren met een tussenwoning profiteren van een gratis schutting?
Ik zou toch echt contact zoeken met je nieuwe buren, scheelt ook weer geld als zij meedoen. Als zij niet meedoen mag jouw schutting niet op de erfgrens geplaatst worden en dan hebben zij een "gratis" schutting en boze buren.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• vliegnerd
  • Laatst online: 22:00

vliegnerd

Nintendo fan.

@MemeMaster Als buren afspreken de schutting OP de erfgrens te plaatsen, dan deel je het eigendom en dus spreek je meestal af dat je ook de kosten deelt.

Als jij met de buren afspreekt jouw keuze schutting OP de erfgrens te zetten en jij betaalt, dan zijn ze automatisch voor de helft eigenaar.

Je kunt je schutting ook tegen de erfgrens op je eigen grond plaatsen. Dan ben jij volledig eigenaar. Dan kun je de achterkant richting de buren ook roze maken. De buurman mag er dan nog geen spijkertje inslaan. Geen goed idee natuurlijk.

Voor struiken/planten als schutting is er een minimale afstand tot erfgrens

https://www.kadasterdata....gZlrsqDMxpE4aApKYEALw_wcB

[ Voor 13% gewijzigd door vliegnerd op 23-09-2021 06:37 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er staat nog geen schutting?
In de wet staat bepaald dat in beginsel iedere eigenaar kan vorderen dat diens buren meewerken aan het plaatsen van een gemeenschappelijke scheidsmuur van twee meter hoog. De scheidsmuur dient op de erfgrens te worden geplaatst. Ook huurders kunnen hierop een beroep doen richting hun buren. Deze vordering verjaart niet en kan dus te allen tijde worden ingesteld.

LET OP: de kosten voor de aanschaf, het plaatsen en het onderhoud van de schutting wordt in gelijk delen verdeeld over de buren.

De wet, artikel 5:49 van het Burgerlijk Wetboek, bepaalt het volgende over de vordering tot oprichting van een scheidsmuur:

“1. Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.
2. Het vorige lid is niet toepasselijk, indien een der erven een openbare weg of een openbaar water is.”
https://houthadvocaat.nl/buren-willen-geen-schutting/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:21
@MemeMaster voor wat het waard is, ik zou de buren gratis mee laten profiteren, voor die paar tientjes ga je de verhoudingen toch niet op scherp zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-05 20:47
nel!s schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:06:
@MemeMaster voor wat het waard is, ik zou de buren gratis mee laten profiteren, voor die paar tientjes ga je de verhoudingen toch niet op scherp zetten?
Het gaat om én iets meer dan een paar tientjes én het principe. De weigerende buren hebben ongetwijfeld ook plannen voor de erfafscheiding, dus het gesprek aangaan zal vast e.e.a. verhelderen.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:07
Ik maak eruit op dat de woning nog niet opgeleverd is. Zou zelf wachten met de schutting tot je de buren hebt gezien en het gesprek kan aangaan.
Schutting tussen twee kavels lijkt mij sowieso niet top priority om gelijk bij sleuteloverdracht te plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 23-09-2021 09:19 ]

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:21
Wanne-B88 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:17:
[...]

Het gaat om én iets meer dan een paar tientjes én het principe. De weigerende buren hebben ongetwijfeld ook plannen voor de erfafscheiding, dus het gesprek aangaan zal vast e.e.a. verhelderen.
Wij hadden geen plannen voor de erfafscheiding voordat we in onze woning trokken en ik zou het niet erg op prijs gesteld hebben als iemand ons had gedwongen om mee te doen aan een collectieve schutting.

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
nel!s schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:06:
[...]

Wij hadden geen plannen voor de erfafscheiding voordat we in onze woning trokken en ik zou het niet erg op prijs gesteld hebben als iemand ons had gedwongen om mee te doen aan een collectieve schutting.
Bij ons is het er vlak voor oplevering, in de app kort overgegaan, ook omdat sommige met de tuinarchitect/hovenier samen zaten. Alles is gellukig ik overleg gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Schutting moet je proberen samen uit te komen. Waarom willen de buren niet meedoen? Willen ze iets anders?

Wij zijn er met de achterburen uiteindelijk niet uitgekomen en dat was een vervelend traject. In eerste instantie stelden wij een groene afscheiding voor, maar zij gaven aan alergisch te zijn voor groen. Toen stelden zij voor om via de aannemer de erfafscheiding die ook aan de kant van de gemeente zou komen door te trekken. Dat wilden wij op zich wel, maar was heel duur (800 euro de strekkende meter, dus de helft van 12k voor 15 meter schutting).

De buren wilden het toen zelf doen, maar kwamen er al snel achter dat dat ook heel duur is. De buurman vergat namelijk rekening te houden met de fundering, het benodigde staalwerk, de laag stenen onder de grond, oh ja, en de BTW. Ik moest hem hier steeds op wijzen en dat kwam de verhoudingen niet ten goede.

Op een gegeven moment kregen wij de mededeling: Wij hebben een betonschutting gekocht, die wordt op onze grond geplaatst voordat jullie woning opgeleverd wordt en jullie moeten zelf maar zien wat je doet.....

Uiteindelijk heb ik er een eigen schutting tegenaan gezet. Nu staan er dus twee schuttingen rug aan rug en beide buren zijn tevreden met het resultaat. Ik was meer kwijt dan oorspronkelijk begroot, maar veel minder dan de 6k die het via de aannemer zou zijn geweest.

Ik zou niet een schutting gaan plaatsen die er aan de kant van de buren netjes uitziet als zij niet meebetalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:35
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 23-09-2021 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ja, dat inderdaad. Die dubbele ontkenning maakt het niet gemakkelijker leesbaar. Sorry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Eens met @nel!s! En misschien in gedachten houden dat als mensen het even niet kunnen betalen, ze dit vast niet direct met de nieuwe buurman willen delen. Dus het is misschien geen onwil. Een beetje mildheid kan geen kwaad.

• kepler
Peacefield78 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:34:
Eens met @nel!s! En misschien in gedachten houden dat als mensen het even niet kunnen betalen, ze dit vast niet direct met de nieuwe buurman willen delen. Dus het is misschien geen onwil. Een beetje mildheid kan geen kwaad.
Tja, als je gaat verhuizen en geen schutting kan betalen, moeten de buren dit dan maar doen of heel lang zonder schutting zitten?
Natuurlijk moet alles in goed overleg en is er veel mogelijk, maar als mijn buren geen geld (over zouden) hebben voor een schutting dan vind ik wel dat ze dat dan maar moeten regelen. Gebrek aan planning aan hun kant moet niet voor problemen bij mij zorgen. En de schutting is eigenlijk het enige wat je samen met de buren moet regelen.

Ik zou er niet keihard in gaan uiteraard, maar wel duidelijk maken dat er zsm in overleg een oplossing moet komen.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:47
Dan nog kan het zo zijn dat de buren een budget schutting wel prima vinden, terwijl jij een mooi, hardhouten exemplaar in gedachten hebt. Lijkt me niet dat je dat laatste je buren kunt opdringen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Blihi
Inderdaad een mooie schutting kan duur zijn en je kunt niet zomaar van de buren eisen dat zij dat ophoesten. Een goedkope schutting kost je vanaf 100 euro per meter. Je kunt het zo duur maken als je wilt.

Probeer er samen uit te komen.

• MemeMaster
Paar tientjes? Ik wacht nog op de offerte maar volgens mijn berekening kost mijn deel van de schutting in totaal wel een paar duizend euro. Dus sowieso gaat over een paar honderd euro als je de kosten van 1 kant van de schutting deelt met de buren. Dit betreft trouwens een simpele houten schutting met de onderkant van beton.

• MemeMaster
Blihi schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:49:
[...]

Schutting moet je proberen samen uit te komen. Waarom willen de buren niet meedoen? Willen ze iets anders?

Wij zijn er met de achterburen uiteindelijk niet uitgekomen en dat was een vervelend traject. In eerste instantie stelden wij een groene afscheiding voor, maar zij gaven aan alergisch te zijn voor groen. Toen stelden zij voor om via de aannemer de erfafscheiding die ook aan de kant van de gemeente zou komen door te trekken. Dat wilden wij op zich wel, maar was heel duur (800 euro de strekkende meter, dus de helft van 12k voor 15 meter schutting).

De buren wilden het toen zelf doen, maar kwamen er al snel achter dat dat ook heel duur is. De buurman vergat namelijk rekening te houden met de fundering, het benodigde staalwerk, de laag stenen onder de grond, oh ja, en de BTW. Ik moest hem hier steeds op wijzen en dat kwam de verhoudingen niet ten goede.

Op een gegeven moment kregen wij de mededeling: Wij hebben een betonschutting gekocht, die wordt op onze grond geplaatst voordat jullie woning opgeleverd wordt en jullie moeten zelf maar zien wat je doet.....

Uiteindelijk heb ik er een eigen schutting tegenaan gezet. Nu staan er dus twee schuttingen rug aan rug en beide buren zijn tevreden met het resultaat. Ik was meer kwijt dan oorspronkelijk begroot, maar veel minder dan de 6k die het via de aannemer zou zijn geweest.

Ik zou niet een schutting gaan plaatsen die er aan de kant van de buren netjes uitziet als zij niet meebetalen.
Als ik en de buren aan de andere kant beide een shuttting plaatsen op onze eigen grond dan is het toch sowieso win-win voor de buren met de tussenwoning? Ze hebben een gratis tuinafscheiding en zelfs nog een stukje grond erbij. Vooral als het ze niet boeit hoe het eruit ziet.

Het is een nieuwbouw project die buren van de tussenwoning hebben geen interesse
om de mee te doen met de schutting omdat ze waarschijnlijk van plan zijn de woning meteen na oplevering te verkopen. Het is dus niet hun problemen en tegenwoordig verkoopt een
net opgeleverde nieuwbouw woning zonder shutting ook wel prima dus als ik hun was had ik wellicht hetzelfde gedaan: doen alsof je neus bloedt en hopen dat de buren vam de naastgelegen woningen een shuttting plaatsen op hun eigen grond of het is het probleem van de eventuele kopers van hun woning.

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:43
MemeMaster schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:54:
[...]

Als ik en de buren aan de andere kant beide een shuttting plaatsen op onze eigen grond dan is het toch sowieso win-win voor de buren met de tussenwoning? Ze hebben een gratis tuinafscheiding en zelfs nog een stukje grond erbij. Vooral als het ze niet boeit hoe het eruit ziet.

Het is een nieuwbouw project die buren van de tussenwoning hebben geen interesse
om de mee te doen met de schutting omdat ze waarschijnlijk van plan zijn de woning meteen na oplevering te verkopen. Het is dus niet hun problemen en tegenwoordig verkoopt een
net opgeleverde nieuwbouw woning zonder shutting ook wel prima dus als ik hun was had ik wellicht hetzelfde gedaan: doen alsof je neus bloedt en hopen dat de buren vam de naastgelegen woningen een shuttting plaatsen op hun eigen grond of het is het probleem van de eventuele kopers van hun woning.
Maar de huizen gaan als zoete broodjes over de toonbank. Je hebt dan waarschijnlijk heel snel alsnog nieuwe buren en die willen misschien wel mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
big bang schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:11:
Dan nog kan het zo zijn dat de buren een budget schutting wel prima vinden, terwijl jij een mooi, hardhouten exemplaar in gedachten hebt. Lijkt me niet dat je dat laatste je buren kunt opdringen.
Ik dring niks aan ze op en ben best flexibel wat voor shutting er wordt geplaatst. Als de buren na oplevering alsnog zelf een shutting plaatsen ben ik ook tevreden boeit me niet als het iets anders is dan ik zelf zou plaatsen. Als ik maar niet degene ben die de ander voor een paar honderd euro een gratis shutting bezorgt omdat zij geen interesse tonen om het samen te doen.

• MemeMaster
Rogar schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:02:
[...]

Maar de huizen gaan als zoete broodjes over de toonbank. Je hebt dan waarschijnlijk heel snel alsnog nieuwe buren en die willen misschien wel mee doen.
Ja daar hoop ik ook op heel snel nieuwe buren met wie we wel kunnen praten over de shutting. Maar voorlopig de afscheiding tussen ons en de buren open laten. Alleen jammer dat we nu niet meteen bij oplevering meteen de schutting kunnen hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:43
MemeMaster schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:04:
[...]

Ja daar hoop ik ook op heel snel nieuwe buren met wie we wel kunnen praten over de shutting. Maar voorlopig de afscheiding tussen ons en de buren open laten. Alleen jammer dat we nu niet meteen bij oplevering meteen de schutting kunnen hebben staan.
Is ook balen inderdaad. Aan de andere kant: bij ons heeft het denk ik 2/3 maanden geduurd na oplevering voor de schutting stond en dat was supergezellig met al die open tuinen en klussende buren.

Na een tijdje ben je dan extra blij met de schutting (zeker als je op de bank zit 's avonds).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
MemeMaster schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:54:
[...]
Dan zou ik in eerste instantie gewoon een paar palen de grond in slaan, kippengaas met winddoek ertussen voor 10 euro per strekkende meter en dat even laten staan tot je nieuwe buren hebt (mits dat niet te lang duurt natuurlijk).
Die zullen het dan hopelijk waarderen dat je even gewacht hebt en dat zorgt meteen voor een extra goede start in je relatie met hen.

Kan uit eigen eerdere ervaring zeggen dat je de tijd dat je tegen zoiets aan kijkt zo weer vergeten bent als er eenmaal iets definitiefs staat, maar eventuele onvrede over zaken lijkt soms wel oneindig te blijven hangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Nee dat bedoel ik ook niet, ik bedoelde meer als ze helemaal niet willen meebetalen of nog geen zin hebben in een schutting. Daarom zei ik altijd, in goed overleg moeten we er wel uit komen.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:07
Dat niet. Maar je kunt wel de prijs van een goedkope schutting delen en dan overleggen of ze het oké vinden dat je er een mooiere en duurdere neerzet en de meerprijs zelf ophoest.

Wij waren er gelukkig snel uit met de buren en onze hovenier komt 'm plaatsen, verder geen gezeik mee dus, heerlijk. Samsam en klaar. Anders had ik 'm op eigen terrein gezet en zoeken ze het maar uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Pannencouque op 23-09-2021 19:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kepler
Even tussendoor, ik ben echt heel blij met de tip om 19mm gladde buis te nemen voor loze leidingen.

Net binnen 1.5u naar 6 punten dubbele utp kabels getrokken. Naar 1 punt zelfs drie kabels. Geen enkel probleem :D
Komende tijd alles aan gaan sluiten, maar dat kan prima beetje tussendoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ze zijn lekker bezig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Njm4FgGV4oIMwI3AuY1ThFJCYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7XqlRo2VnSN14pvyeEbSJCV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Laatst online: 18:57
Opmerkelijk om de vloerverwarming in de betonvloer te zien. Bij ons hebben ze dat in een anhydriet vloer gelegd . Alles heeft zo zijn voor- en nadelen, ik vraag me af wat de consequenties zijn van een lek: anhydriet spoelt weg, bij beton merk je mogelijk niet eens dat je een lek hebt en rot de bewapening weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
burnedhardware schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:00:
[...]

Opmerkelijk om de vloerverwarming in de betonvloer te zien. Bij ons hebben ze dat in een anhydriet vloer gelegd . Alles heeft zo zijn voor- en nadelen, ik vraag me af wat de consequenties zijn van een lek: anhydriet spoelt weg, bij beton merk je mogelijk niet eens dat je een lek hebt en rot de bewapening weg?
Eens, dat was ook één van de vragen die ik gesteld heb over deze constructie. Daarbij heb je natuurlijk alsnog 'koude bruggen' omdat je bewapening vrijwel direct op je vloerbalken ligt.

Volgens de aannemer hoeven we ons geen zorgen te maken, ze bouwen al jaren op deze manier en nog nooit klachten gehad.

Wat minder goed op de foto te zien maar de gebruikte broodjes zijn dikker dan gebruikelijk en zo dik gaan ze niet storten, ik verwacht maximaal een cm of 5 over de vloerverwarming heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Toppe gas gestookte CV? Zo te zien liggen de leidingen 15cm uit elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:12:
@Toppe gas gestookte CV? Zo te zien liggen de leidingen 15cm uit elkaar?
Haha nee 'gewoon' een warmtepomp. Gas is hier een gevoelig puntje, heb een boorput bijna in de achtertuin :+

Die prop pur is een doorvoer en afvoer voor de warmtepomp :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSiREHhvISt1raYfBMwDhClXGcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptalIkyczkgMT6FQ6KjgYY4I.jpg?f=fotoalbum_large

Maar inderdaad HoH 15cm.

[ Voor 40% gewijzigd door Toppe op 24-09-2021 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Toppe bodemwarmtepomp of lucht?
Als je ook gaat koelen is 10-12cm hoh namelijk sterk aan te raden. 15 is veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:54:
@Toppe bodemwarmtepomp of lucht?
Als je ook gaat koelen is 10-12cm hoh namelijk sterk aan te raden. 15 is veel.
Lucht. Koelen hebben we wel er bij genomen vanwege de relatief lage prijs.

Al zou ik hef anders willen, ze zijn waarschijnlijk nu al aan het storten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hmmm dacht dat 10cm inmiddels redelijk ingeburgerd was onder installateurs die het een beetje snappen…. Jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:14
Toppe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:11:
[...]

Volgens de aannemer hoeven we ons geen zorgen te maken, ze bouwen al jaren op deze manier en nog nooit klachten gehad.
Vraag me wel af of vloerverwarming op deze manier meer energie kost. Je moet immers veel meer massa verwarmen dan wanneer het in de dekvloer zit. Neem aan dat er op het beton ook nog een dekvloer komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ascension schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:16:
[...]

Vraag me wel af of vloerverwarming op deze manier meer energie kost. Je moet immers veel meer massa verwarmen dan wanneer het in de dekvloer zit. Neem aan dat er op het beton ook nog een dekvloer komt?
Nee. De vlinderen de betonvloer af. Op die manier is de kans op scheuren volgens hun ook groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:11:
[...]

Eens, dat was ook één van de vragen die ik gesteld heb over deze constructie. Daarbij heb je natuurlijk alsnog 'koude bruggen' omdat je bewapening vrijwel direct op je vloerbalken ligt.

Wat minder goed op de foto te zien maar de gebruikte broodjes zijn dikker dan gebruikelijk en zo dik gaan ze niet storten, ik verwacht maximaal een cm of 5 over de vloerverwarming heen.
Als ik de info op deze pagina lees is het juist zaak dat ze wel dik gaan storten ivm scheurvorming (en uitzetvoegen gebruiken).

Hier zeggen ze het iets duidelijker:
De meest toegepaste dikte ligt tussen de 15 en 20cm, geteld vanaf de isolatie. Dunner dan 12cm is niet raadzaam. De betonvloer kan dan hol gaan klinken. Dit gebeurt door de isolatie die dan gaat dienen als klankkast. Daarnaast is de kans op scheurvorming ook groter. Ook is de dikte van 15-20cm ideaal bij een betonvloer met vloerverwarming. Bij een dikkere vloer wordt de verwarming te traag in het besturen ervan.

[ Voor 25% gewijzigd door Wolly op 24-09-2021 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 21:50
Ascension schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:16:
[...]

Dat compenseert doordat de massa trager zal afkoelen. Dus: verwarming iets vroeger aanzetten en iets vroeger afzetten (als je aan- en uitschakelt).

Als je de verwarming gewoon laat doordraaien, is het zowiezo enkel het warmteverlies dat je moet compenseren. Dat gaat steeds hetzelfde zijn: 1kW verlies = 1 kW bijwarmen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-05 15:38
bbbrumbrum schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:03:
Hmmm dacht dat 10cm inmiddels redelijk ingeburgerd was onder installateurs die het een beetje snappen…. Jammer..
15cm komt steeds vaker voor, dit omdat er steeds minder vermogen nodig is om de goed geïsoleerde huizen warm te krijgen.
Koelen is in de EPC/BENG nog steeds geen eis.

Heel ver terug koelen van een vloer is ook niet goed want dan krijg je condens op je vloer.
Kortom vaak is h.o.h. 15cm voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:23:
[...]

Als ik de info op deze pagina lees is het juist zaak dat ze wel dik gaan storten ivm scheurvorming (en uitzetvoegen gebruiken).

Hier zeggen ze het iets duidelijker:

[...]
Net nog even op de bouw geweest maar het wordt inderdaad wel wat dikker. Hoop zondag even een wandeling over de vloer te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40
Ik zal mij later nog eens voorstellen met de template in dit topic. We zijn ingeloot voor een nieuwbouw woning (nog niet getekend). We hebben het standaard optielijstje gekregen met natuurlijk een uitbouw naar achteren (1.2 en 2.4m).

We hebben een hoekwoning met een strookje zijtuin op het noorden. De achtertuin ligt op het oosten. Als we een uitbouw naar achteren nemen dan maken we eigenlijk het strookje zijtuin op het noorden groter.

We gaan dit ook aan de bouwbegeleider vragen, maar hoe groot achten jullie de kans dat het mogelijk is om in plaats van een uitbouw naar achteren te nemen, een uitbouw opzij te nemen (en misschien een 1.2 meter naar achteren)? Als het via de bouwer niet kan/wil, dan wellicht achteraf maar er moet geheid worden enzo dus liever wel direct in een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Patox schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:50:
Ik zal mij later nog eens voorstellen met de template in dit topic. We zijn ingeloot voor een nieuwbouw woning (nog niet getekend). We hebben het standaard optielijstje gekregen met natuurlijk een uitbouw naar achteren (1.2 en 2.4m).

We hebben een hoekwoning met een strookje zijtuin op het noorden. De achtertuin ligt op het oosten. Als we een uitbouw naar achteren nemen dan maken we eigenlijk het strookje zijtuin op het noorden groter.

We gaan dit ook aan de bouwbegeleider vragen, maar hoe groot achten jullie de kans dat het mogelijk is om in plaats van een uitbouw naar achteren te nemen, een uitbouw opzij te nemen (en misschien een 1.2 meter naar achteren)? Als het via de bouwer niet kan/wil, dan wellicht achteraf maar er moet geheid worden enzo dus liever wel direct in een keer.
Om hoeveel woningen gaat het project? Bij onze bouwer zou de kans voor dit soort grote wijzigingen nihil zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Hoe ver wil je richting de erfgrens? Vaak mag je niet op de laatste meter bouwen. Daarnaast zijn er vaak beperkingen aan het bebouwbaar oppervlak. Check even bij de gemeente. Op https://www.ruimtelijkeplannen.nl kan je zien welke regels er gelden voor het gebied waar jullie bouwen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40
Het is een heel groot bekend project nabij Amsterdam ;-) 3000 woningen, verschillende bouwers en fases.
Het strookje tuin op het noorden is vanaf de zijgevel tot de erfgrens 3.7meter. Ik ben inderdaad bang dat de kans klein is dat het kan ivm dat soort regels / omgevingsvergunning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-05 20:47

Daarop zou ik het antwoord van onze nee-nee sticker (de wooncoach) al geweten hebben. Nou bestaat ons project uit 130 woningen, maar dergelijke aanpassingen op individuele basis waren niet mogelijk. En bij hetgeen jij wilt zit je ook nog met de architect, nieuwe tekeningen, heipalen, etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Sjembecks schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:17:
[...]

15cm komt steeds vaker voor, dit omdat er steeds minder vermogen nodig is om de goed geïsoleerde huizen warm te krijgen.
Koelen is in de EPC/BENG nog steeds geen eis.

Heel ver terug koelen van een vloer is ook niet goed want dan krijg je condens op je vloer.
Kortom vaak is h.o.h. 15cm voldoende.
Als de COP van je installatie je niet boeit wel ja... Altijd leuk die installateur argumenten: "maar het word toch warm?" "Zo doen we het altijd" "nog nooit klachten gehad"....
Kleinere HoH = meer afgiftevermogen/m2 = lagere Ta mogelijk voor zelfde totale afgifte = hogere COP.
Voor zowel koelen als verwarmen, maar bij koelen eerder een probleem omdat je maar een zeer geringe dT hebt tov kamertemp ivm dauwpunt.
Kost navenant geen drol aan extra materiaal.

Leuk, eerst een WWWP van 20-30k erin draaien en dan om een paar honderd euro materiaal & arbeid de gehele (mogelijke) efficientie weer omlaag te brengen...

Daarnaast, dit kun je maar 1x goed doen, WP is later iig nog makkelijk(er) te wisselen.

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-09-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Patox schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:00:
Het is een heel groot bekend project nabij Amsterdam ;-) 3000 woningen, verschillende bouwers en fases.
Het strookje tuin op het noorden is vanaf de zijgevel tot de erfgrens 3.7meter. Ik ben inderdaad bang dat de kans klein is dat het kan ivm dat soort regels / omgevingsvergunning.
Kans is 0 als je zijtuin aan openbaar gebied grenst, want dan moet er een nieuwe vergunning aangevraagd worden.
Pagina: 1 ... 33 ... 349 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.