• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:29
PrixV schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:35:
[...]

Stekker hebben we ingestoken. Er branden nog steeds geen lampjes maar de blauwe dingen zijn wel omhoog gekomen bij de witte knoppen. Die knoppen voelen nu ook warm. Beneden zie/voel ik nog geen verschil.

Die rechter kabels hangen wel nog los.

[Afbeelding]
Wat bedoel je met er branden nog steeds geen lampjes?

Ik zie nu 5 lampjes aanstaan op de verdeler.

• Source90
Draakje5 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:40:
[...]

Dat zijn lasklemmen die daar los hangen. Zitten die verbonden naar een andere kabel?
Hoeven dus niet 'los' of 'niet aangesloten' te zijn. Maar dit lijkt me toch niet een juiste manier van installeren, losse lasklemmen ?
Zo te zien zijn ze alleen afgedopt en niet doorgelust naar andere kabel.
@PrixV, was er een optie om in bepaalde delen aparte zoneregeling te krijgen (tegen bijbetaling)?
Lijkt alsof dit een standaard pakket is, waar er nu dus een paar groepen niet afzonderlijk geregeld kunnen worden (maar wel aanwezig, de losse kabels).

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08-2025
Draakje5 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:40:
[...]

Dat zijn lasklemmen die daar los hangen. Zitten die verbonden naar een andere kabel?
Hoeven dus niet 'los' of 'niet aangesloten' te zijn. Maar dit lijkt me toch niet een juiste manier van installeren, losse lasklemmen ?

Goed om te zien dat de groepen nu wel aan gaan. Beetje raar dat de stekker er uit lag.
Het lijkt erop dat dat nr 1 en nr 5 zijn. 1 is beneden en 5 is de badkamer. Die kabels zitten nergens op aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xy6q55rxkQDEIZFta-IeouQ90rE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhuZjBtPaL3uF5bnR1pWVxab.jpg?f=fotoalbum_large

• PrixV
Source90 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:42:
[...]

Wat bedoel je met er branden nog steeds geen lampjes?

Ik zie nu 5 lampjes aanstaan op de verdeler.
Klopt, gaan af en toe aan en uit. Zie het inderdaad.

• PrixV
Source90 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:44:
[...]

Zo te zien zijn ze alleen afgedopt en niet doorgelust naar andere kabel.
@PrixV, was er een optie om in bepaalde delen aparte zoneregeling te krijgen (tegen bijbetaling)?
Lijkt alsof dit een standaard pakket is, waar er nu dus een paar groepen niet afzonderlijk geregeld kunnen worden (maar wel aanwezig, de losse kabels).
Enkel de zolder ligt er wel maar hebben we geen naregeling voor. Maar beneden zou het natuurlijk wel moeten doen en aangesloten moeten zijn. Buiten dat alle kamers naregeling (behalve op de badkamer)

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
PrixV schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:46:
[...]

Klopt, gaan af en toe aan en uit. Zie het inderdaad.
Wat mij ook opvalt aan deze fotos is dat, ook al heeft een zone vraag, en je blauwe ringetje komt te voorschijn (deze worden inderdaad best warm om het ringetje hoog te houden)

Deze zones verder niet op de verwarming zijn aangesloten. Het hele "Wij willen warmte, ga eens aan" gedeelte is niet aangesloten richting de WP.

• PrixV
vormulier schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:50:
[...]

Wat mij ook opvalt aan deze fotos is dat, ook al heeft een zone vraag, en je blauwe ringetje komt te voorschijn (deze worden inderdaad best warm om het ringetje hoog te houden)

Deze zones verder niet op de verwarming zijn aangesloten. Het hele "Wij willen warmte, ga eens aan" gedeelte is niet aangesloten richting de WP.
Waar zie je dit aan?
Ik baal er behoorlijk van dat je ook hier weer zoveel verstand van moet hebben. :/

• vormulier
  • Niet online
Hier hoort een kabeltje te zitten richting de WP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7Qm-ZtxG2ZnC0JeX5GL1mNrNxc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h0SgKnejJLo17qryQNSgtz5j.png?f=fotoalbum_large

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:59
Zet je warmtevraag beneden eens uit dan, op 20graden. Dan zouden die blauwe dingen vanzelf weer moeten verdwijnen.

• PrixV
vormulier schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:52:

[Afbeelding]
Die zit er niet ;w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_VKtAtL-w3Y0pK4lrsx8no6EWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PeZi8DcfexmIx3Tf7cdw3Fg.jpg?f=fotoalbum_large

• vormulier
  • Niet online
:| :X ;w
Jammer weer dit. Ik denk dat we hier een appart topic voor kunnen aanmaken..
Maar ik zou zeker even kijken of ze hier nog wat mee kunnen voor de bouwvak, als dat al niet is begonnen in je regio.

• PrixV
vormulier schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:01:
[...]

:| :X ;w
Jammer weer dit. Ik denk dat we hier een appart topic voor kunnen aanmaken..
Maar ik zou zeker even kijken of ze hier nog wat mee kunnen voor de bouwvak, als dat al niet is begonnen in je regio.
Die is hier al begonnen. Heb het aangemeld op het noodnummer maar ben nog niet teruggebeld. Baal hier stevig van. Ook omdat de keurder van VEH dit kennelijk niet gezien heeft. Ik ga straks wel nóg eens bellen mocht ik geen reactie krijgen.

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:30
vormulier schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:52:

[Afbeelding]
Dat hoeft niet per se. De naregeling van de vloerverwarming kan ook onafhankelijk van de WP werken als de WP puur op een ingestelde stooklijn werkt. De naregeling zorgt dan dat er groepen dicht gezet worden als er daar geen warmtevraag is. Op deze manier kan de naregeling alleen niet aan de WP doorgeven dat er ergens warmtevraag is, maar met een goed ingestelde stooklijn zou dat ook niet hoeven.

Verder zie ik op 1 en 5 ook geen thermostaatknoppen zitten, dus daar hoeft/kan ook niets op aangesloten worden. Beetje raar dat daar wel draden voor lopen, maar ergens op aansluiten heeft in ieder geval geen zin.

• Source90
Eventueel nog een idee om te kijken of er uit de warmtepomp zo'n grijs kabeltje komt. Wellicht is één van de niet-aangesloten kabeltjes dat daarvoor is. Kan de bouw doormeten dan.

• PrixV
Hathi schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:04:
[...]

Dat hoeft niet per se. De naregeling van de vloerverwarming kan ook onafhankelijk van de WP werken als de WP puur op een ingestelde stooklijn werkt. De naregeling zorgt dan dat er groepen dicht gezet worden als er daar geen warmtevraag is. Op deze manier kan de naregeling alleen niet aan de WP doorgeven dat er ergens warmtevraag is, maar met een goed ingestelde stooklijn zou dat ook niet hoeven.

Verder zie ik op 1 en 5 ook geen thermostaatknoppen zitten, dus daar hoeft/kan ook niets op aangesloten worden. Beetje raar dat daar wel draden voor lopen, maar ergens op aansluiten heeft in ieder geval geen zin.
Wij hebben inderdaad het eerste dus dan zou dat wel moeten kloppen.

Helder dat dit dan juist aangesloten lijkt. Wat ik alleen niet snap is dat beneden de verwarming niks doet. Hij staat al 2 dagen op 25 maar blijft 23 in de kamer beneden.

Er komt wel een grijze kabel uit de warmtepomp en die loopt naar een gat in de muur.

• vormulier
  • Niet online
PrixV schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:12:
[...]

Er komt wel een grijze kabel uit de warmtepomp en die loopt naar een gat in de muur.
Die zal wel naar je thermostaat beneden gaan.
Maar als je de thermostaat op 20 zet. 5 min wacht, dan weer op 25 zet; naar boven rent en eens luistert naar de WP of je een klik hoort (of uberhapt iets)

• Hathi
Wel bijzonder dat je zo weinig informatie over het systeem hebt, of überhaupt een uitleg hebt gekregen bij de oplevering, of handleidingen..

Die stekker die er uit lag zorgde er voor dat die desbetreffende groepen (2,3 en 4) in ieder geval niet open gingen. Dus die zones werden sowieso niet warm, dat gebeurt nu pas, maar een WP is lage temperatuur verwarming, dus dat duurt meerdere uren voordat je daar iets van gaat merken in de ruimtes.
Verder zou je eigenlijk moeten kijken hoe je WP ingesteld staat. Werkt die met een thermostaat? Dat zou inderdaad die grijze kabel kunnen zijn die de muur in gaat, maar dat kan ook best een kabel zijn die naar bijvoorbeeld een buitenvoeler voor de buitentemperatuur gaat? Zit er aan de buitenkant een temperatuursensor ergens op de muur (vaak aan de noordzijde zodat die nooit in de zon hangt)?
Andere optie kan zijn dat de WP met een stooklijn werkt en dan moet je wel zorgen dat de stooklijn zo ingesteld staat dat hij met de huidige buitentemperaturen alsnog gaat verwarmen. Dat zou opzich een compleet onlogische instelling betekenen, want normaal gesproken wil je helemaal niet verwarmen in deze tijd van het jaar, dus als je met een stooklijn werkt is het heel logisch dat er niet verwarmt wordt met de instellingen zoals de installateur het heeft opgeleverd.
Als de WP met een stooklijn werkt is de kans groot dat de thermostaat (of meerdere termostaten?) alleen maar de verdelers aansturen en dus de groepen open zetten. Je ziet nu (nadat je de stekker er in gestopt hebt) dat de verdelers netjes open gaan, dus die hebben inderdaad van een thermostaat te horen gekregen dat er warmtevraag is in die groep, dus dat gaat goed. Maar als de WP geen warmte produceert (omdat deze bijvoorbeeld met een stooklijn werkt) dan gaan die groepen dus helemaal geen warmte krijgen en wordt er dus ook nergens iets opgewarmd, ook al zet je de thermostaat nog zo hoog.

• PrixV
Hathi schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:44:
Wel bijzonder dat je zo weinig informatie over het systeem hebt, of überhaupt een uitleg hebt gekregen bij de oplevering, of handleidingen..

Die stekker die er uit lag zorgde er voor dat die desbetreffende groepen (2,3 en 4) in ieder geval niet open gingen. Dus die zones werden sowieso niet warm, dat gebeurt nu pas, maar een WP is lage temperatuur verwarming, dus dat duurt meerdere uren voordat je daar iets van gaat merken in de ruimtes.
Verder zou je eigenlijk moeten kijken hoe je WP ingesteld staat. Werkt die met een thermostaat? Dat zou inderdaad die grijze kabel kunnen zijn die de muur in gaat, maar dat kan ook best een kabel zijn die naar bijvoorbeeld een buitenvoeler voor de buitentemperatuur gaat? Zit er aan de buitenkant een temperatuursensor ergens op de muur (vaak aan de noordzijde zodat die nooit in de zon hangt)?
Andere optie kan zijn dat de WP met een stooklijn werkt en dan moet je wel zorgen dat de stooklijn zo ingesteld staat dat hij met de huidige buitentemperaturen alsnog gaat verwarmen. Dat zou opzich een compleet onlogische instelling betekenen, want normaal gesproken wil je helemaal niet verwarmen in deze tijd van het jaar, dus als je met een stooklijn werkt is het heel logisch dat er niet verwarmt wordt met de instellingen zoals de installateur het heeft opgeleverd.
Als de WP met een stooklijn werkt is de kans groot dat de thermostaat (of meerdere termostaten?) alleen maar de verdelers aansturen en dus de groepen open zetten. Je ziet nu (nadat je de stekker er in gestopt hebt) dat de verdelers netjes open gaan, dus die hebben inderdaad van een thermostaat te horen gekregen dat er warmtevraag is in die groep, dus dat gaat goed. Maar als de WP geen warmte produceert (omdat deze bijvoorbeeld met een stooklijn werkt) dan gaan die groepen dus helemaal geen warmte krijgen en wordt er dus ook nergens iets opgewarmd, ook al zet je de thermostaat nog zo hoog.
De warmtepomp werkt met een stooklijn. Die heb ik momenteel even op 38 graden staan zodat hij inderdaad niet uitspringt nu vanwege de temperatuur buiten.
We hebben een boek gekregen over de warmtepomp maar niet over de thermostaat. Daar hebben we een uitleg van gekregen (half in het engels) en dat leek destijds duidelijk. De handleiding op de website van de fabrikant is maar 1 pagina en heb je weinig aan.
De thermostaat kan ik ook aanzetten met diverse opties (verwarmen, auto wp, auto binnen/buiten). Hij stond al 2 dagen op verwarmen maar dat bracht dus niets. Nu heb ik hem even op auto binnen/buiten gezet maar wat dat betekent is mij niet duidelijk en die optie staat ook niet in de handleiding.

Ik vind het vooral vreemd dat de aanvoertemperatuur rond de 20/25 graden blijft schommelen. Vooral beneden lijkt me dat te koud om de benedenverdieping naar 25 graden te brengen.

Maandag om 8:00 uur komt er in ieder geval iemand langs van de installateur. Hopelijk kan die ons verder helpen. Hij had het inderdaad ook al over de stooklijn maar die had ik al op 38 graden gezet. Misschien kan hij dan ook iets zeggen over het opstookprotocol.

• Draakje5
PrixV schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:12:
[...]

Wij hebben inderdaad het eerste dus dan zou dat wel moeten kloppen.

Helder dat dit dan juist aangesloten lijkt. Wat ik alleen niet snap is dat beneden de verwarming niks doet. Hij staat al 2 dagen op 25 maar blijft 23 in de kamer beneden.

Zo gek is dat toch niet.
Je hele systeem stond uit ( gezien de kabel die niet in je stopcontact zat)

• Hathi
PrixV schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:08:
[...]
Die heb ik momenteel even op 38 graden staan zodat hij inderdaad niet uitspringt nu vanwege de temperatuur buiten.
Wat bedoel je daar precies mee? Een stooklijn is een lijn, niet één getal. Je stelt de watertemperatuur die de warmtepomp produceert in bij een bepaalde buitentemperatuur. Die 38 graden is de buitentemperatuur denk ik? Welke CV temperatuur hoort daar bij? Als dat ergens tussen de 20 en de 25 graden is, dan komt dat dus precies overeen met je stooklijn.

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:07
Hathi schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:35:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee? Een stooklijn is een lijn, niet één getal. Je stelt de watertemperatuur die de warmtepomp produceert in bij een bepaalde buitentemperatuur. Die 38 graden is de buitentemperatuur denk ik? Welke CV temperatuur hoort daar bij? Als dat ergens tussen de 20 en de 25 graden is, dan komt dat dus precies overeen met je stooklijn.
Even totale noob hier, maar dan wordt het water richting de verdeling toch nooit warmer dan 20-25 graden? Dan lijkt me het ook een utopie om de ruimte naar 25 graden te krijgen? Zou je dan niet de buitentemperatuur op 0 graden ofzo moeten zetten (als dat al kan), zodat de CV temperatuur omhooggaat en dus de ruimte warmer kan worden dan 25 graden?

[ Voor 3% gewijzigd door Arwen. op 24-07-2024 14:46 ]

• PrixV
Draakje5 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Zo gek is dat toch niet.
Je hele systeem stond uit ( gezien de kabel die niet in je stopcontact zat)
Maar staat hij dan ook uit voor beneden of was dit enkel voor boven?

• PrixV
Hathi schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:35:
[...]

Hmm ik bedoel de lijn waarop hij niet meer gaat verwarmen.. die heb ik naar 38 graden gezet zodat hij niet uitspringt. Dat staat er ook letterlijk: Stopt bij,...
Ik ben echt te clueless hierover om te weten wat daar bij hoort. Hopelijk kan de installateur ons maandag verder helpen. Of hij moet het nu beneden ook gaan doen omdat we op zolder de stekker erin gestoken hebben maar ik dacht dat dat los van elkaar stond.

• Hathi
PrixV schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:05:
[...]

Hmm ik bedoel de lijn waarop hij niet meer gaat verwarmen.. die heb ik naar 38 graden gezet zodat hij niet uitspringt. Dat staat er ook letterlijk: Stopt bij,...
Ik ben echt te clueless hierover om te weten wat daar bij hoort. Hopelijk kan de installateur ons maandag verder helpen. Of hij moet het nu beneden ook gaan doen omdat we op zolder de stekker erin gestoken hebben maar ik dacht dat dat los van elkaar stond.
Ik denk niet dat dat de stooklijn is.. Stel je dat 'stopt bij' niet in op de thermostaat? De stooklijn stel je normaal gesproken in op de WP zelf.
Welke WP heb je?

• Draakje5
PrixV schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:03:
[...]

Maar staat hij dan ook uit voor beneden of was dit enkel voor boven?
Daarmee wordt ook de beneden unit aangestuurd ja.

• PrixV
Hathi schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:07:
[...]

Ik denk niet dat dat de stooklijn is.. Stel je dat 'stopt bij' niet in op de thermostaat? De stooklijn stel je normaal gesproken in op de WP zelf.
Welke WP heb je?
Een Ecoforest Geo maar dan met een Air unit. Ik zal straks eens kijken op de warmtepomp maar volgens mij staat daar de stooklijn ook op 38.

• Hathi
Ik ken die WP niet, maar even snel wat gegoogled. Kan niet vinden dat die WP een optie heeft om met een stooklijn te verwarmen.
Maar er zit ook een 'infromatie' menu op de WP. Wat zie je daar? Welke aanvoertemperatuur bijvoorbeeld? En staat de WP überhaupt wel in de verwarmings mode ingesteld? Geen klokprogramma of zomer/winter stand die voorkomt dat de WP gaat verwarmen?
Naast het feit dat je verdelers niet actief waren is het nu vooral de vraag of de WP wel warmte aan het produceren is. Als dat niet het geval is zal je dus moeten zoeken naar de reden waarom en dan is de vraag dus vooral op welke manier de WP bepaalt of er warmte geproduceerd moet gaan worden.

• PrixV
Hathi schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:23:
Ik ken die WP niet, maar even snel wat gegoogled. Kan niet vinden dat die WP een optie heeft om met een stooklijn te verwarmen.
Maar er zit ook een 'infromatie' menu op de WP. Wat zie je daar? Welke aanvoertemperatuur bijvoorbeeld? En staat de WP überhaupt wel in de verwarmings mode ingesteld? Geen klokprogramma of zomer/winter stand die voorkomt dat de WP gaat verwarmen?
Naast het feit dat je verdelers niet actief waren is het nu vooral de vraag of de WP wel warmte aan het produceren is. Als dat niet het geval is zal je dus moeten zoeken naar de reden waarom en dan is de vraag dus vooral op welke manier de WP bepaalt of er warmte geproduceerd moet gaan worden.
Dan heb ik de stooklijn misschien verward met dat andere getal. Hier nog wat foto's van de warmtepomp, meer kan ik niet instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72A-YFr5rVjGLawDEkGTXQifEJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbEb5eIuq3jHWxKpFMy7gXqA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACHkS9q-0h4pRv7KseaFmXNpv9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdTlozPzVv5ZSMWjJuDcV2G1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mauHUuZb04gXsmdwwmH6oR-p17Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sU6pynWitki2AJ3rGmUXKcrr.jpg?f=fotoalbum_large

En beneden staat hij zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgJP8G6Mnj0jiF6wTiUkVT-mSlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EeS7TqMrSmsrbMMmAQBBuOF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOQ_qNVjMGvY_AwBOOVQhELUfWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTljNt05oZIgSGtew4a73zfK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbznnD55uXmWwiNL-PLx0MQCYdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lrrqJcP4BpHGILKpHuMPoji.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQNtiD_1GFuJwrtgRIb9X8ZPeoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1KjZ0ZJZipcUaGwVgjoDpaz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGHE-tcct8CfFP2uEUeJWAu3ONU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mKZfmdQTQFDC062xy9M2TnN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlHpFDGIDQXuQNLu9jNWsORmR6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIO5nFRd5kV1E1EZhJnHG9lp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dg5e9fOMUb18HiKhx171-9QU9lU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wpw7vBedtMfKa4nOdoTQzZv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Krvlgbvt0LkU8DbBtueUlpsGDDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6xjdlrf2O8Nbg8b1LMZgV7B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYq4gYr_S1usiWqZsmGk6M_9czE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnPNT4m18hUBqPTfatcLDyfA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAilr4rzhBkURrctfKF8XW8jy9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7LyNVAK69rwXfRteBfQHDM1.jpg?f=fotoalbum_large

• PrixV
Hathi schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:23:
Volgens mij staan de klokprogrammas allemaal uit, zover ik zie.

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:09
Wij hebben ook een nieuwbouwwoning onder optie waar we erg blij mee zijn. Als we wat verder in het proces zijn zal ik het "stel je voor" template invullen.

Inmiddels hebben wij ook het concept van de koopovereenkomst ontvangen. De ontwikkelaar is ingeschreven bij Woningborg dus grotendeels een modelvoorbeeld overeenkomst. Ik ga het hele document uitgebreid lezen, maar zijn er nog specifieke zaken waar we in detail naar moeten kijken?

Ook zie ik dat via VEH en wat andere partijen ook een "contractbeoordeling nieuwbouw" mogelijk is. Heeft iemand daar ervaringen mee en is zo'n dienst de moeite waard?

• Hathi
PrixV schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:38:
[...]

Dan heb ik de stooklijn misschien verward met dat andere getal. Hier nog wat foto's van de warmtepomp, meer kan ik niet instellen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En beneden staat hij zo:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah, wel een verwarmingscurve, maar die kan je blijkbaar instellen op dat eplucon systeem? Die zal dus wel communiceren met de WP in ieder geval, dus daar zal die grijze kabel ook voor zijn. Nu lijkt het aan die symbolen te zien wel zo te zijn dat de warmtepomp gewoon warmte aan het produceren is, dus als je verdelers nu open staan dan zou je verwachten dat er nu wel verwarmd gaat worden.
Maar heel veel wijzer wordt ik er al met al nog niet van. Ik hoop dat je installateur je maandag meer kan vertellen.

• PrixV
Hathi schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:06:
[...]

Ah, wel een verwarmingscurve, maar die kan je blijkbaar instellen op dat eplucon systeem? Die zal dus wel communiceren met de WP in ieder geval, dus daar zal die grijze kabel ook voor zijn. Nu lijkt het aan die symbolen te zien wel zo te zijn dat de warmtepomp gewoon warmte aan het produceren is, dus als je verdelers nu open staan dan zou je verwachten dat er nu wel verwarmd gaat worden.
Maar heel veel wijzer wordt ik er al met al nog niet van. Ik hoop dat je installateur je maandag meer kan vertellen.
Dank in ieder geval voor alle hulp (ook voor de anderen)! Ik hoop ook dat hij ons maandag verder kan helpen.
Het lijkt alsof hij inderdaad warmte afgeeft maar het symbooltje op de warmtepomp van verwarmen deed hij gister ook maar toen zat die stekker er natuurlijk niet in. Ik ben heel benieuwd of nu morgen de temperatuur opgelopen is maar ik vraag het me sterk af.

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:09
Tiuri schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:46:
Wij hebben ook een nieuwbouwwoning onder optie waar we erg blij mee zijn. Als we wat verder in het proces zijn zal ik het "stel je voor" template invullen.

Inmiddels hebben wij ook het concept van de koopovereenkomst ontvangen. De ontwikkelaar is ingeschreven bij Woningborg dus grotendeels een modelvoorbeeld overeenkomst. Ik ga het hele document uitgebreid lezen, maar zijn er nog specifieke zaken waar we in detail naar moeten kijken?

Ook zie ik dat via VEH en wat andere partijen ook een "contractbeoordeling nieuwbouw" mogelijk is. Heeft iemand daar ervaringen mee en is zo'n dienst de moeite waard?
Wij hebben het contract laten beoordelen door VEH, maar hoe nuttig het is, is heel erg afhankelijk van wat je verwacht. Het helpt natuurlijk zoiezo om wat gemoedsrust te krijgen, maar in ons geval waren er een heleboel zaken die er op neer kwamen dat de jurist er een risico in zag en dat we zelf moesten bepalen of we het risico wilden nemen.

Een van de contractstukken was bijvoorbeeld de optielijst die behoorlijk karig was.
Opties die we afzonderlijk via de makelaar en aannemer hadden laten opgevraagd kwamen met een ongeveer prijs, maar zonder garantie.

De jurist gaf aan dat er een risico was dat we voor de woning+opties veel duurder zouden uitkomen met alle gevolgen van dien en dat we moesten vragen de opties in het contract te laten zetten. Dat wilde de aannemer niet, dus dan wordt het al snel een keuze tussen de woning aan je voorbij te laten gaan of het risico lopen.

Hetzelfde geldt voor we hoeveelheid werkdagen etc..
De reden waarom we de 500 euro de moeite waard vonden, was vooral voor de gemoedsrust en je extra benadrukt krijgt waarmee je precies akkoord gaat.

• Draakje5
Krijgertje1979 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:40:
[...]

Wij hebben het contract laten beoordelen door VEH, maar hoe nuttig het is, is heel erg afhankelijk van wat je verwacht. Het helpt natuurlijk zoiezo om wat gemoedsrust te krijgen, maar in ons geval waren er een heleboel zaken die er op neer kwamen dat de jurist er een risico in zag en dat we zelf moesten bepalen of we het risico wilden nemen.

Een van de contractstukken was bijvoorbeeld de optielijst die behoorlijk karig was.
Opties die we afzonderlijk via de makelaar en aannemer hadden laten opgevraagd kwamen met een ongeveer prijs, maar zonder garantie.

De jurist gaf aan dat er een risico was dat we voor de woning+opties veel duurder zouden uitkomen met alle gevolgen van dien en dat we moesten vragen de opties in het contract te laten zetten. Dat wilde de aannemer niet, dus dan wordt het al snel een keuze tussen de woning aan je voorbij te laten gaan of het risico lopen.

Hetzelfde geldt voor we hoeveelheid werkdagen etc..
De reden waarom we de 500 euro de moeite waard vonden, was vooral voor de gemoedsrust en je extra benadrukt krijgt waarmee je precies akkoord gaat.
Tja, heel eerlijk vind ik dit een beetje geldklopperij. Een contract met waarborgfonds geeft je al enige zekerheid en is ook al gecontroleerd. En andere belangrijke aspecten die je niet begrijpt legt een makelaar voor je uit.

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02-2025
Wat hebben jullie gedaan met de trap na oplevering? Wij kregen te horen dat het beste is om 1,5 jaar te wachten met het renoveren van de trap ivm werking en scheuren die ontstaan. Weet iemand hier meer over?

• Source90
Olivertwist278 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:02:
Wat hebben jullie gedaan met de trap na oplevering? Wij kregen te horen dat het beste is om 1,5 jaar te wachten met het renoveren van de trap ivm werking en scheuren die ontstaan. Weet iemand hier meer over?
Het gemiddelde waaibomen hout wat voor hedendaagse nieuwbouwhuis trappen wordt gebruikt kan inderdaad behoorlijk werken. Wij hebben ook pas na anderhalf jaar overzettredes geplaatst. De naden welke wij zelf bij oplevering hadden gekit, waren allen al groter geworden/kieren. Als je er nu 6-10k tegenaan gooit met overzettredes of dergelijke, heb je kans dat die na werken van de trap er niet meer uitziet.

• vormulier
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:14:
[...]

Het gemiddelde waaibomen hout wat voor hedendaagse nieuwbouwhuis trappen wordt gebruikt kan inderdaad behoorlijk werken. Wij hebben ook pas na anderhalf jaar overzettredes geplaatst. De naden welke wij zelf bij oplevering hadden gekit, waren allen al groter geworden/kieren. Als je er nu 6-10k tegenaan gooit met overzettredes of dergelijke, heb je kans dat die na werken van de trap er niet meer uitziet.
Hier na 6 maand al de overzet tredes geplaatst. Kraak vrij en ziet er prima uit.
Moet wel zeggen dat de trap ook wel flink gewerkt heeft deze 6 maanden en dat op enkele plaatsen de kit er maar gewoon tussen uit moest want dat zag er niet uit.

Een mooie droge omgeving (winter) + ontvochtiger zal daar wel aan meegewerkt hebben.

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02-2025
[...]

Ohh goed om te weten, thanks!

Domme vraag misschien, maar gaat zo’n trap niet enorm kraken dan? En zo ja, hoe verhelp je dit? Want ik dacht dat een trap in principe alleen maar mooier gemaakt wordt, maar niet perse kwalitatief verbeterd (beetje vaag maar hopelijk snap je wat ik bedoel)

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:11
[...]

6 tot 10k om een nieuwbouwtrap aan te kleden? Wat voor iets heb je dan wel niet gedaan joh? Dat kan echt gewoon keurig gedaan worden voor heel veel minder.

EDIT: óók als je zowel de begane grond als die naar zolder aanpakt.

[ Voor 5% gewijzigd door NACrat op 25-07-2024 13:34 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:06
NACrat schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:33:
6 tot 10k om een nieuwbouwtrap aan te kleden? Wat voor iets heb je dan wel niet gedaan joh? Dat kan echt gewoon keurig gedaan worden voor heel veel minder.
Traprenovatie is gewoon erg duur, vraag maar eens een offerte aan en je valt van je stoel. :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• vormulier
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:37:
[...]

Traprenovatie is gewoon erg duur, vraag maar eens een offerte aan en je valt van je stoel. :)
Klopt, als je die planken zelf op maat wilt zaken dan scheelt het je zo 3K.

• Source90
NACrat schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:33:
[...]

EDIT: óók als je zowel de begane grond als die naar zolder aanpakt.
Wij hebben 3,5k per trap betaald, dat genoemde bedrag (7-10k) is wel voor 2 trappen. Bij ons betrof het overzettredes, stootborden in dezelfde kleur en voorbereiding voor LED verlichting (zelf geplaatst).
Je kan het zo duur maken als je wilt. Ik heb offertes binnen gekregen van de gehypte merken (Upstairs, enzo) die rustig 5-6k per trap rekenen.

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 25-07-2024 13:43 ]

• Source90
Olivertwist278 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:29:
[...]

Domme vraag misschien, maar gaat zo’n trap niet enorm kraken dan? En zo ja, hoe verhelp je dit? Want ik dacht dat een trap in principe alleen maar mooier gemaakt wordt, maar niet perse kwalitatief verbeterd (beetje vaag maar hopelijk snap je wat ik bedoel)
Geen idee of hier verschil in zit per installateur. Die van ons heeft alle treden los gemaakt, vuil verwijderd (dat veroorzaakt kraken) en opgeschuurd. Volgens mij ook alles afgekit en daarna de overzettredes erop geplaatst.

Hij is bij ons een dag per trap bezig geweest. Aan de achterkant kan je ook iets met spijkertjes doen tegen het kraken, volgens mij.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:19
5-6k per trap zijn ze nog zuinig geweest.
Hier 11.5k voor 1 trap bij vrienden van Upstairs en nog kwaad worden ook dat ik hem direct weer de deur wees :+ .

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:47

Cordon

Lievelings jankert

GeeMoney schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:42:
Hier 11.5k voor 1 trap bij vrienden van Upstairs en nog kwaad worden ook dat ik hem direct weer de deur wees :+ .
Wou je een trap van bladgoud? :P

• Source90
Cordon schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:04:
[...]

Wou je een trap van bladgoud? :P
"Bekend van TV" of (ook TV) "Bekend van VT-Wonen" staat gelijk aan de hoofdprijs vragen.

Wij hadden in 2020 een traprenovatie aangevraagd (op basis van bouwtekening en aantal treden, huis is pas dec/2021 opgeleverd), puur om te kijken wat de prijzen waren om rekening mee te houden. Kwamen op ongeveer €4.500 uit voor beide trappen.

Bij datzelfde bedrijf hebben we nu bijna 7k betaald in 2023.. Inflatie~ 8)7
Overal offertes opgevraagd die veel hoger uitkwamen dan dat (as said; sommige zelfs het totaalbedrag van bedrijf 1 per trap).

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:48
Olivertwist278 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:29:
[...]

Ik heb twee weken terug na 1 jaar vrijwel alle naden gekit van de trap beneden, die naar zolder nog niet. Gewoon simpele acrylaat kit en het kraken is van de beneden trap bijna volledig weg, zo'n verademing _/-\o_

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:03
Olivertwist278 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:02:
Bij de vorige woning hetzelfde advies gekregen. Aangezien de trap achter een deur zat, vervolgens pas bij verkoop overgeschilderd. Zelfs met de goedkoopste traplak en zonder kitten scheelde dat al in het kraken! Maar als je niet wacht, ontstaan er sowieso kieren.

Bij de huidige woning hebben we de trap er uit gesloopt en een nieuwe van staal en eiken laten plaatsen.

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-10-2025
GeeMoney schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:42:
Die mensen zijn niet goed wijs. Ik heb hier een hele eiken trap met Z treden laten plaatsen voor nog net niet de helft. Ik was rond de 6K kwijt

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:25

Eix

Mijn ervaring met traprenovatie is ook dat meerdere offertes opvragen absoluut loont. In 2022 twee trappen met pvc laten bekleden voor €3300,- in totaal.

Overigens wel eerst een ruim jaar gewacht en vervolgens opnieuw de naden afgekit en ook de wangen opnieuw geschilderd.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:14
PrixV schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:35:
[...]

Stekker hebben we ingestoken. Er branden nog steeds geen lampjes maar de blauwe dingen zijn wel omhoog gekomen bij de witte knoppen. Die knoppen voelen nu ook warm. Beneden zie/voel ik nog geen verschil.

Die rechter kabels hangen wel nog los.

[Afbeelding]
Deze installatie is gewoon nog niet af. Terug laten komen die aannemer dus.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
Hier ziet de trap er nu niet uit. Advies van de bouwer was om een jaar te wachten. Maar bekleden met vinyl kan wel. Wat we van plan zijn is om als we er de tijd voor hebben, de hele trap opnieuw te schilderen met dezelfde kleur als de woonkamer. En dan het loopvlak met het restje vinyl van de bovenverdieping te bedekken. Maar voorlopig hebben we zat belangrijke dingen te doen.

• Source90
Diablow schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:05:
Hier ziet de trap er nu niet uit. Advies van de bouwer was om een jaar te wachten. Maar bekleden met vinyl kan wel. Wat we van plan zijn is om als we er de tijd voor hebben, de hele trap opnieuw te schilderen met dezelfde kleur als de woonkamer. En dan het loopvlak met het restje vinyl van de bovenverdieping te bedekken. Maar voorlopig hebben we zat belangrijke dingen te doen.
Eventueel nog een idee om halve maantjes te kopen, zijn gemiddeld 40€ per trap bij de Leenbakker of dergelijke.
Daarmee hebben wij ook een jaar overbrugd.

• PrixV
Blihi schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:18:
[...]

Deze installatie is gewoon nog niet af. Terug laten komen die aannemer dus.
Nou dan is het maar goed dat hij maandag terugkomt. Het is om je dood te ergeren dat je overal verstand van moet hebben. Had de keurden van VEH dit niet moeten zien? En welk deel is er niet af? Of vooral die draden die los hangen?

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:09
Draakje5 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:58:
[...]

Tja, heel eerlijk vind ik dit een beetje geldklopperij. Een contract met waarborgfonds geeft je al enige zekerheid en is ook al gecontroleerd. En andere belangrijke aspecten die je niet begrijpt legt een makelaar voor je uit.
Bedankt! Ook @Krijgertje1979

Ik heb de hele akte doorgelezen en vind het meeste standaard boilerplate. Er was maar een ding wat ik opmerkelijk vond, en dat is een artikel dat beschrijft dat "verschil tussen de werkelijke en de opgegeven oppervlakte van de grond geeft geen aanleiding tot enige rechtsvordering tot vergoeding ter zake". Vergelijkbare andere paragrafen zijn opgenomen over de situatietekening en verkooptekening.

Dat vond ik zelf wat apart, je koopt een nieuwbouwwoning juist op basis van die informatie, maar volgens de makelaar is dit standaard. Dat zal dan dus wel?

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Tiuri schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 01:52:
[...]

Bedankt! Ook @Krijgertje1979

Ik heb de hele akte doorgelezen en vind het meeste standaard boilerplate. Er was maar een ding wat ik opmerkelijk vond, en dat is een artikel dat beschrijft dat "verschil tussen de werkelijke en de opgegeven oppervlakte van de grond geeft geen aanleiding tot enige rechtsvordering tot vergoeding ter zake". Vergelijkbare andere paragrafen zijn opgenomen over de situatietekening en verkooptekening.

Dat vond ik zelf wat apart, je koopt een nieuwbouwwoning juist op basis van die informatie, maar volgens de makelaar is dit standaard. Dat zal dan dus wel?
Dat stond bij ons ook in de overeenkomst en ook hier vertelde de makelaar dat dit standaard is en dat je nog steeds rechten hebt bij grote afwijkingen. Maar kleine afwijkingen zijn daarmee afgedekt.

Tekst uit de overeenkomst:

"Verschil tussen de werkelijke en de hiervoor onder I van deze akte opgegeven maat of grootte van de grond
geeft geen aanleiding tot enige rechtsvordering tot vergoeding ter zake."

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:28
PrixV schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:19:
[...]

Nou dan is het maar goed dat hij maandag terugkomt. Het is om je dood te ergeren dat je overal verstand van moet hebben. Had de keurden van VEH dit niet moeten zien? En welk deel is er niet af? Of vooral die draden die los hangen?
Mijn ervaring met VEH zijn ook niet zo best. De enige die ik hoor die er enthousiast over zijn, zijn mensen zonder echte opleverpunten wanneer er echt wat blijkt te zijn is het bijna nooit de keurder die het ziet, want zit dan vaak in de installaties/meterkast etc en daar hebben ze geen verstand van kortom vind z’n keuring een wassen neus. Je kunt beter zelf gewoon goed kijken. :+

De meeste kijken bijvoorbeeld niet of de meterkast NEN conform is…

[ Voor 4% gewijzigd door perspectivebass op 26-07-2024 07:57 ]

• Patox
  • Laatst online: 14:26
Vraagje hier. Bij ons blijkt naar voren te komen dat het de buitenzijde van dubbel glas bij enkele ramen geen veiligheids glas is. Dit is niet conform NEN 3569 voor de ramen/deuren die tot de grond doorlopen.

De bouwer zegt dat ze zich niet aan NEN normeringen hoeven te houden maar aan het bouwbesluit. Klopt dat? Kan ik mij niet voorstellen

https://www.rijksoverheid...elgeving/bouwbesluit-2012

• Draakje5
PrixV schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:19:
[...]

Tja, een VEH keurder is ook geen specialist in technische installaties.

Nb. Ik heb de hele discussie over de kookgroep met de VEH inspecteur gevoerd, en ook met de adviseurs van VEH op de telefoon, allemaal trekken ze de handen er van af want ze zijn geen specialist op dat vakgebied.

Laat staan dat ze gaan kijken of dat de WTW voldoet aan de capaciteitseisen die gesteld worden, of dat het geluid dat een WTW produceert niet te hoog is op de slaapkamers.

Je kan ook niet alles verwachten. De aannemer geeft je er maar 2 uur voor. (uiteindelijk heeft onze oplevering 4 uur geduurt), maar je kan gewoonweg niet alles checken of weten. Aannemers zouden veel meer kijkdagen moeten organiseren of tussentijdse keur momenten, maarja, waarom zouden ze?

Geen enkele aannemer zit op een 'Draakje5' te wachten die ze aangeeft dat de verwarmingsleiding te dicht op de vloerverwarming ligt ivm legionellagevaar, of dat de isolatie niet goed is aangebracht of dat de kanaalplaat verkeerd om ligt, dat het plat dak niet goed afloopt (wat later niet meer te zien is ivm grind) etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 26-07-2024 08:59 ]

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:35
Patox schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:55:
Vraagje hier. Bij ons blijkt naar voren te komen dat het de buitenzijde van dubbel glas bij enkele ramen geen veiligheids glas is. Dit is niet conform NEN 3569 voor de ramen/deuren die tot de grond doorlopen.

De bouwer zegt dat ze zich niet aan NEN normeringen hoeven te houden maar aan het bouwbesluit. Klopt dat? Kan ik mij niet voorstellen

https://www.rijksoverheid...elgeving/bouwbesluit-2012
Dit staat er in onze technische omschrijving:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LA6Phw-rC6NpzGe70ofaFHAUv0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O4E0u30GUB4yPyfsTcYNlot5.png?f=user_large

Edit: nen 3569 wordt ook helemaal niet genoemd in Besluit bouwwerken leefomgeving (opvolger van bouwbesluit 2012)

[ Voor 7% gewijzigd door svenie3000 op 26-07-2024 09:08 ]

• Rish
  • Registratie: Februari 2013
Kort vraagje, ik heb de optie genomen om de trap naar zolder dicht te maken en geverfd te laten opleveren voor €750. Ik twijfel nu of niet beter achteraf gedaan kan worden.. Hebben jullie het standaard laten opleveren of ook dicht?

• Draakje5
Rish schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:12:
Kort vraagje, ik heb de optie genomen om de trap naar zolder dicht te maken en geverfd te laten opleveren voor €750. Ik twijfel nu of niet beter achteraf gedaan kan worden.. Hebben jullie het standaard laten opleveren of ook dicht?
Hier ook dichte trappen, erg blij mee. Ook makkelijker met bekleden achteraf, en niet alle warmte stijgt direct omhoog of stof en rommel van de zolder valt omlaag door de trap heen.

Als je het schilderwerk achterwege kan laten zou ik dat doen, die trap beschadigd geheid de eerste maanden tijdens het klussen.

Een trap achteraf dichtmaken is denk ik niet goedkoper en makkelijk te realiseren.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 26-07-2024 09:16 ]

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
Misschien niet het juiste topic, maar ik zie het woord PVC vloer hier vaak voorbij komen:)
Hebben jullie aanraders qua PVC vloer om bij bepaalde zaken te kijken/kopen? Plaatsen doen we zelf.

• PrixV
perspectivebass schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:56:
[...]

Mijn ervaring met VEH zijn ook niet zo best. De enige die ik hoor die er enthousiast over zijn, zijn mensen zonder echte opleverpunten wanneer er echt wat blijkt te zijn is het bijna nooit de keurder die het ziet, want zit dan vaak in de installaties/meterkast etc en daar hebben ze geen verstand van kortom vind z’n keuring een wassen neus. Je kunt beter zelf gewoon goed kijken. :+

De meeste kijken bijvoorbeeld niet of de meterkast NEN conform is…
Pfff terwijl dat vooral de dingen zijn waar je als leek geen verstand van hebt. De meterkast heb ik zelf al bevochten maar het bleek nu ook dat hij een beschadiging aan het kozijn beneden niet gezien heeft. Gelukkig gaat de bouwer dat alsnog fixen, ookal vervalt dat normaal kennelijk na de oplevering.

• svenie3000
BaBoK schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:43:
Misschien niet het juiste topic, maar ik zie het woord PVC vloer hier vaak voorbij komen:)
Hebben jullie aanraders qua PVC vloer om bij bepaalde zaken te kijken/kopen? Plaatsen doen we zelf.
Van de kwaliteit van de vloeren bij carpet right weet ik niet zo veel, maar wellicht kun je ze de komende tijd beter even mijden als de levering pas over een lange tijd is: https://www.retaildetail....ht-blijven-dan-toch-open/

• PrixV
Draakje5 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:56:
[...]

Tja, een VEH keurder is ook geen specialist in technische installaties.

Nb. Ik heb de hele discussie over de kookgroep met de VEH inspecteur gevoerd, en ook met de adviseurs van VEH op de telefoon, allemaal trekken ze de handen er van af want ze zijn geen specialist op dat vakgebied.

Laat staan dat ze gaan kijken of dat de WTW voldoet aan de capaciteitseisen die gesteld worden, of dat het geluid dat een WTW produceert niet te hoog is op de slaapkamers.

Je kan ook niet alles verwachten. De aannemer geeft je er maar 2 uur voor. (uiteindelijk heeft onze oplevering 4 uur geduurt), maar je kan gewoonweg niet alles checken of weten. Aannemers zouden veel meer kijkdagen moeten organiseren of tussentijdse keur momenten, maarja, waarom zouden ze?

Geen enkele aannemer zit op een 'Draakje5' te wachten die ze aangeeft dat de verwarmingsleiding te dicht op de vloerverwarming ligt ivm legionellagevaar, of dat de isolatie niet goed is aangebracht of dat de kanaalplaat verkeerd om ligt, dat het plat dak niet goed afloopt (wat later niet meer te zien is ivm grind) etc.
Klopt ook en ik heb dat ook gemerkt. Alle kennis die ik hier opdeed en daar deponeerde maakte mij eerder lastig dan dat ze er blij mee waren dat ik dingen tijdig aangaf. Maar ik had wel verwacht dat hij het zou zien als de installatie niet af is.
Maar het gevoel dat je zelf een bouwkundige moet zijn bij de koop van een nieuwbouwwoning blijft overal achter. Zowel bij de bouwer als bij de hovenier als bij de aannemer van de badkamer. En dat is geen fijn gevoel.

• Draakje5
PrixV schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:53:
[...]

Pfff terwijl dat vooral de dingen zijn waar je als leek geen verstand van hebt. De meterkast heb ik zelf al bevochten maar het bleek nu ook dat hij een beschadiging aan het kozijn beneden niet gezien heeft. Gelukkig gaat de bouwer dat alsnog fixen, ookal vervalt dat normaal kennelijk na de oplevering.
In principe is alle schade die je met oplevering niet ziet inderdaad dikke vette pech als je het later opvalt. Tenzij je duidelijk bij opleverrapport meldt: xxxxxxx kan niet geinspecteerd worden ivm viezigheid, wordt na schoonmaken geinspecteerd.
Of indien het wellicht obvious is dat dit tijdens de oplevering al aanwezig was en je het binnen 3 mnd meldt. Zo was onze dorpel flink beschadigd, dat krijg ik zelf niet voor elkaar. Dus gewoon gemeld een week of 4 na oplevering toen we dat ding eens gingen schoonmaken en er achter kwamen.

• PrixV
Draakje5 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:57:
[...]

In principe is alle schade die je met oplevering niet ziet inderdaad dikke vette pech als je het later opvalt. Tenzij je duidelijk bij opleverrapport meldt: xxxxxxx kan niet geinspecteerd worden ivm viezigheid, wordt na schoonmaken geinspecteerd.
Of indien het wellicht obvious is dat dit tijdens de oplevering al aanwezig was en je het binnen 3 mnd meldt. Zo was onze dorpel flink beschadigd, dat krijg ik zelf niet voor elkaar. Dus gewoon gemeld een week of 4 na oplevering toen we dat ding eens gingen schoonmaken en er achter kwamen.
Ja bij ons dus hetzelfde. Het raam aan de voorkant ging nu pas voor het eerst over en zij hebben via dat raam op kiepstand stroom afgetapt tijdens de bouw. Op die plek is heel de verf van het kozijn. Dat heb ik er ook bij vermeld en daarom komen ze hier gelukkig wel voor (na de bouwvak).

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:12
Rish schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:12:
Koopje voor €750. Tuurlijk, zelf kan je het goedkoper, maar er gaat stiekem erg veel tijd in zitten, vooral het schuren en schilderen van al die rothoekjes. En een dichte trap is alleen maar een voordeel, voor geluid en warmte.

Dit is echt zo’n klusje dat je ooit een keer op gaat pakken, maar in de praktijk nooit doet.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Rish
  • Registratie: Februari 2013
Draakje5 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:16:
[...]

Hier ook dichte trappen, erg blij mee. Ook makkelijker met bekleden achteraf, en niet alle warmte stijgt direct omhoog of stof en rommel van de zolder valt omlaag door de trap heen.

Als je het schilderwerk achterwege kan laten zou ik dat doen, die trap beschadigd geheid de eerste maanden tijdens het klussen.

Een trap achteraf dichtmaken is denk ik niet goedkoper en makkelijk te realiseren.
Dank voor je reactie. Precies mijn gedachte om wel voor de optie te gaan. Ook qua geluid naar zolder toe waar mijn werk kamer komt. Hoeveel het achteraf doen werkelijk kost weet ik eigenlijk niet.

Een snelle berekening kwam ongeveer op hetzelfde neer maar misschien had ik iets gemist.

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-01 13:15
Wij zijn bezig met de aanschaf van een nieuwbouwwoning en zijn eens aan het kijken op de meerwerk lijst.
Aangezien we 2 kinderen hebben en op korte termijn ook meer en grotere fietsen is het handig een grotere berging te hebben.
Standaard zit er een ongeïsoleerde berging bij van 2.5 bij 1.8m waardoor onze bakfiets niet eens binnen gezet kan worden.

Nu is de meerprijs voor een geïsoleerde berging die aan het huis vast zit en paar dak heeft €36.000 excl evt deur naar de woonkamer.

Er komt dan voor een dubbele deur, achter een enkele deur (alles met dubbelglas) en elektrische kachel. Verder behangklaar afwerkingsniveau 3 zoals het hele huis.

Mijn gevoel zegt dat dat wel heel veel geld is voor een berging, maar hopelijk kunnen jullie ons vertellen of dat zo is. De standaard berging komt ook nog eens te vervallen als we deze meerwerkoptie kiezen.

Liefst zouden we ook nog 1.2m aan willen bouwen over de breedte van 4.8m maar dat is ook nog €16.000,- en aanbouw van 2.4m zelfs iets van €26.000,-

Vanaf de deur een berging naar binnen zou niet direct hoeven, dan wordt de ruimte binnen beperkt zolang er geen aanbouw is.

Ergens denken we ook om toch 1.2m aan te bouwen en dan nog iets van prefab kopen voor naast het huis als berging.

Zijn lastige keuzes allemaal want een woonhuis wordt met meerwerk snel 15-20% duurder merken we wel

• Source90
onnaj schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:13:
Wij zijn bezig met de aanschaf van een nieuwbouwwoning en zijn eens aan het kijken op de meerwerk lijst.
Aangezien we 2 kinderen hebben en op korte termijn ook meer en grotere fietsen is het handig een grotere berging te hebben.
Standaard zit er een ongeïsoleerde berging bij van 2.5 bij 1.8m waardoor onze bakfiets niet eens binnen gezet kan worden.

Nu is de meerprijs voor een geïsoleerde berging die aan het huis vast zit en paar dak heeft €36.000 excl evt deur naar de woonkamer.

Er komt dan voor een dubbele deur, achter een enkele deur (alles met dubbelglas) en elektrische kachel. Verder behangklaar afwerkingsniveau 3 zoals het hele huis.

Mijn gevoel zegt dat dat wel heel veel geld is voor een berging, maar hopelijk kunnen jullie ons vertellen of dat zo is. De standaard berging komt ook nog eens te vervallen als we deze meerwerkoptie kiezen.

Liefst zouden we ook nog 1.2m aan willen bouwen over de breedte van 4.8m maar dat is ook nog €16.000,- en aanbouw van 2.4m zelfs iets van €26.000,-

Vanaf de deur een berging naar binnen zou niet direct hoeven, dan wordt de ruimte binnen beperkt zolang er geen aanbouw is.

Ergens denken we ook om toch 1.2m aan te bouwen en dan nog iets van prefab kopen voor naast het huis als berging.

Zijn lastige keuzes allemaal want een woonhuis wordt met meerwerk snel 15-20% duurder merken we wel
Zou voor dat bedrag de uitbouw wel doen (gaat achteraf niet goedkoper worden, ook niet mooier).

Voor de garage/berging kan je mogelijk al wat offertes opvragen om dit achteraf te doen. Houdt wel rekening met kosten voor heipalen en een funderingsvloer als het geen houten berging wordt. Wij waren voor 15m2 berging, gemetseld (geen prefab) met elektrische garagedeur, heipalen, bitumen dak en betonnen vloer in 2022 ongeveer €15k kwijt.
Dit zijn dan drie muren gemetseld, één muur van huis gebruik.

• svenie3000

Voor die prijzen zou ik die uitbouw ook doen, bij ons is hij 23000 voor 1,20m over de breedte van 5.40 en 38000 voor 2.40 over de breedte van 5.40. (Komt ook doordat bij ons het dak verplicht schuin moet zijn vanwege de welstandscommissie )

• vegury
  • Laatst online: 06:19

Vraag is of het achteraf goedkoper/beter is. Ter vergelijk, wij hebben begin voorjaar (oplevering eind dit jaar) opties genomen om de standaard ongeisoleerde berging van ~6x3m te upgraden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het blijft lastig met opties, uiteindelijk kan je je geld maar een keer uitgeven en is het persoonlijk wat jullie het meeste woongenot gaat geven. Wij hebben dus gekozen voor upgrade van de berging, onze buren aan de ene kant een erker aan de voorkant en de andere buren een zolderindeling met dakkapellen.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:15

Wat is de afmeting van die geisoleerde berging? Dat geeft een beter beeld of de prijs OK is. Ik neem aan meer dan 2.5 x 1.8 meter want anders past die bakfiets nog steeds niet. Het zal per m2 duurder zijn als de uitbouw(en) want het meerwerk is echt meer.

• onnaj
Dronium schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Wat is de afmeting van die geisoleerde berging? Dat geeft een beter beeld of de prijs OK is. Ik neem aan meer dan 2.5 x 1.8 meter want anders past die bakfiets nog steeds niet. Het zal per m2 duurder zijn als de uitbouw(en) want het meerwerk is echt meer.
De berging is qua binnenafmeting dan ca 3x5. De bakfiets past dan ruim binnen :-)

• onnaj
Source90 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:23:
[...]

Zou voor dat bedrag de uitbouw wel doen (gaat achteraf niet goedkoper worden, ook niet mooier).

Voor de garage/berging kan je mogelijk al wat offertes opvragen om dit achteraf te doen. Houdt wel rekening met kosten voor heipalen en een funderingsvloer als het geen houten berging wordt. Wij waren voor 15m2 berging, gemetseld (geen prefab) met elektrische garagedeur, heipalen, bitumen dak en betonnen vloer in 2022 ongeveer €15k kwijt.
Dit zijn dan drie muren gemetseld, één muur van huis gebruik.
Dat is wel een heel net bedrag lijkt me 👍

Dit toevallig in de buurt van Limburg Noord gedaan? ;)

• Source90
onnaj schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:48:
[...]

Dat is wel een heel net bedrag lijkt me 👍

Dit toevallig in de buurt van Limburg Noord gedaan? ;)
Let wel: dit was 2022. Regio Leiden, iets uit de richting.

• onnaj
Source90 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:02:
[...]

Let wel: dit was 2022. Regio Leiden, iets uit de richting.
Ja was toen wel iets goedkoper, maar zal geen 100% opgekomen zijn mag ik hopen 😃

• PrixV
Net voor de bouwvak zijn ze nog met spoed langs geweest voor een lekkage bij het boilervat. Zogenaamd zat er een dop ergens niet goed op? En kijken net, weer zeiknat. Dus maar weer met spoed aangemeld, hoofdkraan dicht. Gelukkig komt maandag om 8 uur toch iemand voor de verwarming die het niet doet. Maar wat een prutsers bij
Members only:
. Wij zijn niet de eerste in de wijk met lekkages.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dDeIyUnyGWixc0277tuQTLleD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7avvKXQ3fvUsYSDqN9CorxWA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door PrixV op 26-07-2024 20:16 ]

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:49
Tja bij nieuwbouw komt lekkage vaak voor helaas ens soms lastig snel de oorzaak te vinden en herstellen

• Wolly
  • Niet online
PrixV schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:16:
Net voor de bouwvak zijn ze nog met spoed langs geweest voor een lekkage bij het boilervat. Zogenaamd zat er een dop ergens niet goed op? En kijken net, weer zeiknat. Dus maar weer met spoed aangemeld, hoofdkraan dicht. Gelukkig komt maandag om 8 uur toch iemand voor de verwarming die het niet doet. Maar wat een prutsers bij
***members only***
. Wij zijn niet de eerste in de wijk met lekkages.
[Afbeelding]
Welk merk vat is dat? Ken die pootjes niet.

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:49
Ik word ineens getriggerd, wat doen mensen met de vloer op zolder (zeker als er geen technische ruimte is)
Aangezien de boiler op de vloer staat, omheen leggen? Gewoon een stuk geen vloer?

• Draakje5
Lupadi schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:47:
Ik word ineens getriggerd, wat doen mensen met de vloer op zolder (zeker als er geen technische ruimte is)
Aangezien de boiler op de vloer staat, omheen leggen? Gewoon een stuk geen vloer?
Ik vind deze hier boven wel mooi op pootjes staan. De onze heeft helaas geen pootjes en hebben we gewoon pvc omheen gelegd.

• PrixV
Wolly schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:39:
[...]

Welk merk vat is dat? Ken die pootjes niet.
Ecoforest. Dit was de dag voor de bouwvak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Zxlx6rU3grg_CmMF7RLMcKiK9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rILs6GLUiy6Y2RgSjfHpzDkg.jpg?f=fotoalbum_large

• Diablow
  • Laatst online: 04-04-2025
Bij ons op de bovenste verdieping overal vinyl. Hofmans heeft dat in de technische ruimte mooi zo gesneden dat het om de pijpen en afvoer zit, dus de hele vloer is netjes bedekt.

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-01 21:53
Lupadi schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:47:
Wij hebben een gietvloer, dat laten ze er gewoon omheen lopen. Zo lijkt mijn Orcon wtw gewoon op de gietvloer te staan. Ik heb het in het hoekje van de boiler niet laten doen, en eigenlijk beetje spijt van. Ziet er namelijk superstrak uit als je het wel doet, ook al ben je de enige die het ziet 8)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• Draakje5
Veneta neemt eindelijk onze Jaloezieën terug.

Nu het volgende probleem. De gordijnen van Veneta ( waar we tevreden over waren) hingen aan een kant op de vloer. Dit was verkeerd of niet goed ingemeten door veneta. Of de gordijnen waren te lang.

Want nu hebben we 5mm kortere besteld dat zou voldoende moeten zijn. Ze zijn echter 2cm korter dan de vorige gordijnen.

Hoe moeilijk is het gordijnen op de juiste maat te maken.. ik dacht dat dit met een laser werd gedaan. Dadelijk 3x nieuwe gordijnen gehad a 1400 euro....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taTwDXp3x13i5dA3xHip53Ex6oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRykpd6PVySUzuNLi2u7e0gQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:39
Wat een treurigheid. Wij hebben in ons eerste huisje (net-student-af) ooit zelf gordijnen genaaid uit stof. Dat was een YouTube cursusje en wat trial-en-error, maar zelfs daarmee kwamen de gordijnen er beter uit.
Dit is echt schandalig voor een professioneel bedrijf.

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:22
Het gaat niet allemaal vanzelf bij jou, @Draakje5. Ik begin medelijden te krijgen onderhand. :F

Ik ben nu bezig met het afbouwen van mijn woning. Dat betekent ook het installeren van een verlaagd plafond. Nu trok ik een ventiel uit een van de buizen en ik zag dat die borgmoer niet aangedraaid was. Is het een hele gekke aanname om te denken dat de ventilatie nu niet is ingeregeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlcBWOjX9R83lKNxSIkfVtVWXH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzzcVJM9crcpwewgJ5kJW4w7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de aannemer gevraagd naar het inregelrapport, maar het is nu bouwvak hier in het zuiden.

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:49
Jammer! Wil wel even vermelden dat bij ons Veneta echt top was.

• PrixV
PrixV schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:05:
[...]

Ecoforest. Dit was de dag voor de bouwvak.

[Afbeelding]
Gisteravond een plastic deksel eronder gelegd en de hoofdkraan dichtgedraaid. Vandaag gecheckt en deksel volledig droog. Daarna de hoofdkraan weer open gedraaid en paar uur later weer gecheckt en deksel stond helemaal vol met water, liep bijna over. Opnieuw hoofdkraan dicht en nu (weer paar uur later) deksel nog droog.
Lijkt dus niet in het vat zelf te zitten maar in leidingen er naar toe. Druppels komen wel via het vat op de grond. Hopelijk geeft dit ze maandag wat aanknopingspunten.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:19
PrixV schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:47:
[...]

Gisteravond een plastic deksel eronder gelegd en de hoofdkraan dichtgedraaid. Vandaag gecheckt en deksel volledig droog. Daarna de hoofdkraan weer open gedraaid en paar uur later weer gecheckt en deksel stond helemaal vol met water, liep bijna over. Opnieuw hoofdkraan dicht en nu (weer paar uur later) deksel nog droog.
Lijkt dus niet in het vat zelf te zitten maar in leidingen er naar toe. Druppels komen wel via het vat op de grond. Hopelijk geeft dit ze maandag wat aanknopingspunten.
Waarschijnlijk dus niet goed geperst of rubbers niet goed of iets in die geest.

• Draakje5
Farmerwood schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:32:
[...]

Ziet er netjes uit. Heb hier een rol vinyl uitgerold over de bergingsvloer. Werkt tot nu toe ook prima. Moet alleen nog een keer een gat maken boven het luik naar de kruipruimte. Moet daar stiekem toch vaker zijn dan verwacht en omdat er een 300 l vrieskast naast staat moet die nu steeds aan de kant om het vinyl weg te kunnen trekken.
Hier ook inmiddels na lang wikken en wegen voor vinyl gegaan. Is het niks dan halen we het er over een paar jaar wel weer uit. Maar de vloer was niet zo glad om er een mooie epoxylaag over te doen.

Opzich tevreden, a la 120 euro.
Benieuwd hoe lang het goed blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdYEoWpuUFqMi3qCtDEsidEOwKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QG3tBFVpvwZtLWqBnH92p2O0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQYtORn3qrqvPSo-275S2kEz-2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1IeGj4zBAe9y1zNDaWDOZV4.jpg?f=fotoalbum_large

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Draakje5 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:25:
Veneta neemt eindelijk onze Jaloezieën terug.

Nu het volgende probleem. De gordijnen van Veneta ( waar we tevreden over waren) hingen aan een kant op de vloer. Dit was verkeerd of niet goed ingemeten door veneta. Of de gordijnen waren te lang.

Want nu hebben we 5mm kortere besteld dat zou voldoende moeten zijn. Ze zijn echter 2cm korter dan de vorige gordijnen.

Hoe moeilijk is het gordijnen op de juiste maat te maken.. ik dacht dat dit met een laser werd gedaan. Dadelijk 3x nieuwe gordijnen gehad a 1400 euro....
[Afbeelding]
Hier exact hetzelfde. Eerste keer waren ze te kort, tweede keer voor mijn gevoel net te lang maar ik heb het daarbij gelaten.

• Draakje5
ColeJ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:49:
[...]

Hier exact hetzelfde. Eerste keer waren ze te kort, tweede keer voor mijn gevoel net te lang maar ik heb het daarbij gelaten.
Ik neig er naar om de oude maar weer op te hangen en de kant die op de vloer hangt te stomen met de hoop dat ze iets krimpen. Maar eerst maar weer eens Veneta aanschrijven wat ze er van vinden. Op het hoogste punt hangen de nieuwe nu 3.5cm van de vloer af...

• josefine
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-07-2025
Absurde prijzen van de bouwer voor opties. Dit dwingt je het door anderen
te laten doen. Loze leidingen moeten maar voor deze hoofdprijs, rest zoveel mogeljjk elders laten doen. En UTP cat 6 kan niet, alleen cat 5, dan moeten we het maar zelf doen en gelet op de prijs scheelt het ook nog geld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iv6-Dvq7jGQE1-y2U0GS1ztL4z4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djuAoWNKPyelDSc2haULdjTw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93dLfJ-SYYYRPLAN8nkXROvo8e8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ppV3pMuUfGlT86ENFxwIVb1Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjTUTngJK0qXz8zhdKqTF15-xXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sxlJ5mzXLImzlxd1s5Egenhy.png?f=fotoalbum_large

Members only:

• Wolly
  • Niet online
josefine schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:08:
Absurde prijzen van de bouwer voor opties. Dit dwingt je het door anderen
te laten doen. Loze leidingen moeten maar voor deze hoofdprijs, rest zoveel mogeljjk elders laten doen. En UTP cat 6 kan niet, alleen cat 5, dan moeten we het maar zelf doen en gelet op de prijs scheelt het ook nog geld. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

***members only***
Dus alleen het bedraden kost 280 euro :?

Ik heb wel respect voor de verkoper die dat met droge ogen zonder te huilen van het lachen weet over te brengen.

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
@Rish heb zelf de trap dichtgemaakt in de vorige woning. De tijd en moeite die het kostte zijn die 750 euro waard. Ja het materiaal is goedkoper, maar de tijd niet. Je moet het nog steeds afwerken, maar dat kost minder moeite dan die houtjes precies pas krijgen.

@josefine Zou zeker zelf bedraden, menig bouwer heeft niks begrepen van ethernet kabels, laat staan dat ze een verstandige keuze maken. Wij hebben een heel debacle gehad met wel kiezen voor bedraad (geen garantie dat jou/jullie hetzelfde overkomt, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee ;-))

• josefine
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-07-2025
Zelf bedraden gaan we doen, twijfelen nog over stopcontacten. Misschien is het wel beter om daarvoor loze leidingen te trekken en electricien te vragen om alles aan te sluiten. Ik heb weleens een stopcontact vervangen, dat is niet moeilijk, maar aansluiten op meterkast, geen idee hoe dat moet. Is in elk geval goedkoper 265 per doos betalen. Niet dat we heel veel stopcontacten extra willen, maar omdat de vierde verdieping geen stopcontacten heeft (op 1 na) hebben we toch ongeveer 10 stopcontacten nodig. En dan is 2650 wel echt absurd, ik was er zelf nog geen 15 minuten mee bezig, maar was wel aangesloten al natuurlijk.
Pagina: 1 ... 302 ... 367 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.