Fijn! En nee zeker niet. Ik krijg 1x in de maand een nieuwsbrief met paar foto's die weken oud zijn. Zo kreeg ik begin feb de nieuwsbrief met de tekst dat ze bijna klaar waren om te beginnen met het plaatsen van de prefab binnenmuren. Maar in werkelijkheid zat het dak er al bijna op... Niet echt een NIEUWSbrief dus. Gelukkig sturen buren regelmatig foto's in de app.Lupadi schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:01:
de bouw is bij ons nu een goede 6 weken aan de gang en we krijgen elke 2 weken foto’s van hoe het er voor staat. Ik word er helemaal blij van. Gaat dit bij andere ook zo? En gaat dat de hele bouw door?
Alvast inlezend in de 5% regeling voor oplevering blijft iets onduidelijk voor mij: hoe zet ik 5% in depot bij de notaris. Of wijst dat zichzelf als ik de laatste 10% rekening van mijn aannemer ontvang en hoef ik hier nu zelf niks voor te doen?
Mijn aanname is het laatste, maar ik hou niet van aannames :-)
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Ik ben nu de keuken aan het uitzoeken en ook voor zo'n opstelling aan het kijken. Hoe groot is je keuken?mentalozzie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:46:
Keuken vandaag geplaatst. Erg blij mee! Nu alleen nog tegelen maar dat doen we zelf. Zie je de verplaatsing van stopcontact ook niet meer 😂
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Ik neem aan dat je dit wel te horen krijgt van je aannemer tzt.rubenos schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:36:
Alvast inlezend in de 5% regeling voor oplevering blijft iets onduidelijk voor mij: hoe zet ik 5% in depot bij de notaris. Of wijst dat zichzelf als ik de laatste 10% rekening van mijn aannemer ontvang en hoef ik hier nu zelf niks voor te doen?
Ik moet nog twee facturen ontvangen van ze, maar ze hebben al wel ergens genoemd dat zij zelf die 5% bij de notaris gestort hebben en ik dus alles moet betalen aan de aannemer.
Dat zal dus die bankgarantie volgens optie 2 uit jouw link zijn denk ik.
Even je aannemer vragen. Soms moet je alles uitkeren aan de aannemer en is er een soort van garantie bij de notaris gezet. Soms moet je zelf 5% naar de notaris over maken.rubenos schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:36:
wel even een afschriftje van de doorlopende bankgarantie opvragen bij de notaris (als je een nette aannemer hebt zal hij het zelf aanleveren)
Of de aannemer deponeert de 5% zelf bij de notaris of de aannemer geeft een bankgarantie af voor die 5%.rubenos schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:36:
De laatste factuur betaal je dus gewoon volledig, sterker nog als je dat niet doet wordt er ook niet opgeleverd.
De 5% is een stok die je hebt om mee te slaan als de aannemer niet doet wat hij belooft, zolang niet alles opgeleverd is zoals afgesproken kun je de 5% of het bedrag, naar rato van de kosten van opleverpunten, vast laten houden bij de notaris. De 5% is meestal toch een redelijke som geld waar ze graag weer snel over willen beschikken, waardoor de aannemer normaal gesproken extra zijn best zou moeten doen om opleverpunten zsm op te lossen. Als je een fatsoenlijke aannemer hebt zou dat overigens niks uit moeten maken.
Bij onze woning heb ik de 5% niet vast laten houden ondanks dat er naar 3 maanden een aantal punten nog open stonden. Ik heb de aannemer er geen enkele keer over gehoord en het ook nooit gebruikt als drukmiddel aangezien de communicatie zodanig was dat ook al bepaalde zaken langer duurden, dit geen onwil was van de aannemer zelf.
Dank, duidelijk.Krijgertje1979 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:29:
[...]
Of de aannemer deponeert de 5% zelf bij de notaris of de aannemer geeft een bankgarantie af voor die 5%.
De laatste factuur betaal je dus gewoon volledig, sterker nog als je dat niet doet wordt er ook niet opgeleverd.
De 5% is een stok die je hebt om mee te slaan als de aannemer niet doet wat hij belooft, zolang niet alles opgeleverd is zoals afgesproken kun je de 5% of het bedrag, naar rato van de kosten van opleverpunten, vast laten houden bij de notaris. De 5% is meestal toch een redelijke som geld waar ze graag weer snel over willen beschikken, waardoor de aannemer normaal gesproken extra zijn best zou moeten doen om opleverpunten zsm op te lossen. Als je een fatsoenlijke aannemer hebt zou dat overigens niks uit moeten maken.
Bij onze woning heb ik de 5% niet vast laten houden ondanks dat er naar 3 maanden een aantal punten nog open stonden. Ik heb de aannemer er geen enkele keer over gehoord en het ook nooit gebruikt als drukmiddel aangezien de communicatie zodanig was dat ook al bepaalde zaken langer duurden, dit geen onwil was van de aannemer zelf.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Wij kregen afgelopen week automatisch via de notaris een brief met daarin vermeld die 5% bankgarantie.
Ik meld me ook in dit topic! Na een aantal jaar zoeken komen we als starters er eindelijk tussen. We hebben ons al bij zoveel projecten ingeschreven dat we echt het licht aan het einde van de tunnel niet meer zagen. Ook afgelopen week waren we niet ingeloot. Op aanraden van mijn manager er achteraan gebeld en aangegeven dat we, mocht het nodig zijn, dezelfde dag nog zouden kunnen tekenen. Diezelfde middag werd ik nog teruggebeld met het nieuws dat er iemand was afgevallen omdat 'ie niet aan de eisen voldeed en of wij de reservering wilden hebben. Natuurlijk willen we dat!
We gaan nu het proces in dat we langs de verkoopmakelaar gaan om vervolgens binnen 2 maand al de keuzes te maken op het gebied van de badkamer, keuken, stopcontacten etc. Helaas is het bij de projectontwikkelaar niet mogelijk om loze buizen te laten trekken, dus ik kan zelf geen netwerkkabels gaan trekken.
Ik ben heel benieuwd wat er op ons af gaat komen de komende 1,5-2 jaar. Verwachte oplevering is Q4 2025, dus ik hou maar 'begin' 2026 aan... Nog genoeg tijd om alle topics hier (en elders op internet) door te lezen. Mochten er nog directe tips voor ons zijn, dan hoor ik het natuurlijk ook graag!
We gaan nu het proces in dat we langs de verkoopmakelaar gaan om vervolgens binnen 2 maand al de keuzes te maken op het gebied van de badkamer, keuken, stopcontacten etc. Helaas is het bij de projectontwikkelaar niet mogelijk om loze buizen te laten trekken, dus ik kan zelf geen netwerkkabels gaan trekken.
Ik ben heel benieuwd wat er op ons af gaat komen de komende 1,5-2 jaar. Verwachte oplevering is Q4 2025, dus ik hou maar 'begin' 2026 aan... Nog genoeg tijd om alle topics hier (en elders op internet) door te lezen. Mochten er nog directe tips voor ons zijn, dan hoor ik het natuurlijk ook graag!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 35% gewijzigd door Herax10NL op 12-05-2024 12:52 ]
Gefeliciteerd @Herax10NL ! Vul, als je wilt, even de post uit de OP in. Hebben we nog een beter beeld :-D
Misschien een stomme vraag, maar dacht probeer het even hier nu het weekend is en mijn bank niet bereikbaar is; UTP-kabel declareren via het bouwdepot; Is dat mogelijk of niet?
Nee.Ferra schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:52:
Misschien een stomme vraag, maar dacht probeer het even hier nu het weekend is en mijn bank niet bereikbaar is; UTP-kabel declareren via het bouwdepot; Is dat mogelijk of niet?
Je mag geld uit het bouwdepot alleen gebruiken voor meerwerk of verbeteringen die je huis in waarde vermeerderen en vastzitten aan de woning. Belangrijk hierbij is dat de verbeteringen permanent worden aangebracht.
Heeft iemand toevallig een platdakraam van Fakro (type DXF) in zijn/haar woning? Ik vroeg me af of je met zo'n platdakraam geluidsoverlast kan ervaren bij regenval.
Hier geen platdak, maar wel een Fakro dakraam op zolder. Ik denk soms wel dat er lekkage is als het hard regent en ik ben op de overloop
waarschijnlijk omdat het huis zo goed geïsoleerd is dat er weinig geluid van buiten komt en dit daarom gigantisch op valt. Maar overlast is het ook weer niet
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
En wat is dan de definitie “permanent” en “vast aan de woning”? Lijkt me heel stug dat UTP kabel die je in de muur stopt niet uit het bouwdepot kan. Dan zouden extra WCD’s daar ook niet uit kunnen, terwijl dat toch echt een van de meest standaard meerwerk opties is.Source90 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:34:
[...]
Nee.
Je mag geld uit het bouwdepot alleen gebruiken voor meerwerk of verbeteringen die je huis in waarde vermeerderen en vastzitten aan de woning. Belangrijk hierbij is dat de verbeteringen permanent worden aangebracht.
Losse patchkabels zou een ander verhaal zijn natuurlijk, maar geen idee in hoeverre een bank daar het verschil tussen ziet/weet.
Dan heb je het over meerwerk via de aannemer en niet een rol UTP bij de bouwmarkt.Hathi schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:04:
[...]
En wat is dan de definitie “permanent” en “vast aan de woning”? Lijkt me heel stug dat UTP kabel die je in de muur stopt niet uit het bouwdepot kan. Dan zouden extra WCD’s daar ook niet uit kunnen, terwijl dat toch echt een van de meest standaard meerwerk opties is.
Losse patchkabels zou een ander verhaal zijn natuurlijk, maar geen idee in hoeverre een bank daar het verschil tussen ziet/weet.
Als sidenote: een WCD in de muur (daarbij horende gat en sleuven) is redelijk permanent in mijn ogen.
[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 02-03-2024 10:15 ]
Tja, de term UTP kabel is heel breed natuurlijk.Source90 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:14:
[...]
Dan heb je het over meerwerk via de aannemer en niet een rol UTP bij de bouwmarkt.
Als sidenote: een WCD in de muur (daarbij horende gat en sleuven) is redelijk permanent in mijn ogen.
Maar die sluit je normaal toch ook aan op netwerkpoort in de muur door een buis die met een sleuf in de muur zit? Ik zie het verschil niet.
Alleen UTP?Ferra schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:52:
Ik had één bestelling met: 2 rollen UTP (1x grijs, 1x blauw), dubbele wall-outlets, opbouwdoosjes, PVC pijp, wat spul voor in de meterkast, klein materiaal en plint-goot voor de beneden-verdieping. Bedrag ging richting de € 1500,-. Dat werd door mijn hypotheek verstrekker gewoon uit het depot vergoed. Maar die post(en) stonden ook op de vooraf ingediende begroting.
Hoe jouw bank daar mee omgaat is voor ons gewoon gokken, hangt misschien nog wel af van welke medewerker het op zijn bureau scherm krijgt.
Ook dat ja. Bij onze bank hebben wij ook een hele begroting voor meerwerk ingediend. Enkel dat mocht opgevoerd worden.Dronium schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:42:
[...]
Alleen UTP?
Ik had één bestelling met: 2 rollen UTP (1x grijs, 1x blauw), dubbele wall-outlets, opbouwdoosjes, PVC pijp, wat spul voor in de meterkast, klein materiaal en plint-goot voor de beneden-verdieping. Bedrag ging richting de € 1500,-. Dat werd door mijn hypotheek verstrekker gewoon uit het depot vergoed. Maar die post(en) stonden ook op de vooraf ingediende begroting.
Hoe jouw bank daar mee omgaat is voor ons gewoon gokken, hangt misschien nog wel af van welke medewerker het op zijn bureau scherm krijgt.
Wellicht dat vraagsteller eerst wat verduidelijkt over het type UTP; Via aannemer meerwerk of een rolletje bij de bouwmarkt.
Ligt aan welke bank. Bij de Rabobank was het bouwdepot gewoon een bankrekening zonder pinpas. Je kon er mee doen wat je wil. Heb dus alle uitgave bij de Hornbach betaald uit het bouwdepot. Uiteindelijk voegt alles wat je zelf doet in principe meer waarde toe dan wat je uitbesteed aan een klusbedrijf. Alleen al omdat je die uren er “gratis” in stopt. Uiteindelijk zal het de bank worst wezen, zolang je LTV in de range blijft die de bank verwachtte bij het verstrekken van de lening. De enige die eventueel moeilijk kan doen is de overheid als je hypotheek in box 1 valt.
Definier permanent: een keuken kun je na 5 jaar prima verkopen, maar gaat toch altijd uit een bouwdepot: de laatste keer dat ik een bouwdepot had (5 jaar terugblik abn) werd het na oplevering een ‘gewone’ rekening die ik in kon zien en uitputten via internetbankieren. Geen hond die controleerde of ik een bosje bloemen voor mijn vrouw kocht en dat bonnetje indiende of dat ik een factuur voor een vracht bomen indiende. Wellicht dat nu met ai een bank wel een belletje doet als jij 15 euro gaat declareren. Maar dan is het een kwestie van bonnetjes opsparenSource90 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:34:
[...]
Nee.
Gemiddelde bank denkt daar toch anders over:Sammy_tukker schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:06:
[...]
Definier permanent: een keuken kun je na 5 jaar prima verkopen, maar gaat toch altijd uit een bouwdepot: de laatste keer dat ik een bouwdepot had (5 jaar terugblik abn) werd het na oplevering een ‘gewone’ rekening die ik in kon zien en uitputten via internetbankieren. Geen hond die controleerde of ik een bosje bloemen voor mijn vrouw kocht en dat bonnetje indiende of dat ik een factuur voor een vracht bomen indiende. Wellicht dat nu met ai een bank wel een belletje doet als jij 15 euro gaat declareren. Maar dan is het een kwestie van bonnetjes opsparen
:strip_exif()/f/image/JVewMbD8M67u3to6F6cRmeAW.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij moesten trouwens wel welke factuur indienen die werd gecontroleerd door een bankmedewerker (geen idee in hoeverre geautomatiseerd). Dit was Florius (ABN AMRO) in 2021.
Met permanent wordt over het algemeen nagelvast bedoelt.
De Belastingdienst denkt daar ook anders over. Waarbij elke euro die je niet uitgeeft aan nagelvast (e.d.) geen hypotheekrenteaftrek heeft. Als je HRA toepast op een leningdeel die je niet volledig voor je woning gebruikt, maar voor bosjes bloemen, moet je dat dus ook bij je aangifte doorgeven.Source90 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:15:
[...]
Gemiddelde bank denkt daar toch anders over:
En de hypotheekdelen die je mag aftrekken zijn leidend, je kan dus niet zeggen dat die euro uit je toch al niet-aftrekbare (bijv. aflossingsvrije) deel komt.
Iemand enig idee wat voor temperatuur het minimaal zal zijn in een standaard, niet geïsoleerde nieuwbouw garage? Was eigenlijk van plan daar een wijnkoelkast neer te zetten, maar lees nu dat die kapot gaan als het kouder wordt dan 10 graden. In de kelder onder mijn nieuwbouwappartement bleef het altijd wel boven de 10 graden, maar vraag me af hoe dat met de garage zit. Iemand enig idee?
Even zoeken in het topic, deze vraag komt om de zoveel tijd langsNieuwbouw schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:21:
Iemand enig idee wat voor temperatuur het minimaal zal zijn in een standaard, niet geïsoleerde nieuwbouw garage? Was eigenlijk van plan daar een wijnkoelkast neer te zetten, maar lees nu dat die kapot gaan als het kouder wordt dan 10 graden. In de kelder onder mijn nieuwbouwappartement bleef het altijd wel boven de 10 graden, maar vraag me af hoe dat met de garage zit. Iemand enig idee?
Een niet geisoleerde garage?Nieuwbouw schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:21:
Daar kan het theoretisch vriezen. Dus garantie dat het altijd boven de 10 blijft? nee.
Vandaag een videodeurbel gemonteerd (die op POE moet). Wat een nachtmerrie.
De flexbuis van de bestaande deurbel zat muurvast. Met geen mogelijkheid een trekkabel doorheen te krijgen.
Vervolgens ook nog eens onmogelijk in de meterkast gemonteerd.
Gelukkig zat de deurbel al redelijk ongelukkig (laag + aan 'verkeerde' kant deur). Dus hebben we aan de andere kant geboord en konden we via de muur relatief eenvoudig een nieuwe buis + kabel naar de meterkast trekken. Nu zit de deurbel aan de juiste kant ( rechts, naast de deurkruk ) en op betere hoogte.
Deurbel van Hikvision.
De flexbuis van de bestaande deurbel zat muurvast. Met geen mogelijkheid een trekkabel doorheen te krijgen.
Vervolgens ook nog eens onmogelijk in de meterkast gemonteerd.
Gelukkig zat de deurbel al redelijk ongelukkig (laag + aan 'verkeerde' kant deur). Dus hebben we aan de andere kant geboord en konden we via de muur relatief eenvoudig een nieuwe buis + kabel naar de meterkast trekken. Nu zit de deurbel aan de juiste kant ( rechts, naast de deurkruk ) en op betere hoogte.
Deurbel van Hikvision.
Gaat ie stuk of werkt ie tijdelijk niet? Mijn vriezer werk ook niet bij min 10, maar tip van de verkoper: gooi tegen die tijd de deur open, scheelt weer energie 👍Nieuwbouw schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:21:
Wijnklimaatkast wil je op constante stabiele temperatuur, niet onder nul met de deur openSammy_tukker schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:18:
[...]
Gaat ie stuk of werkt ie tijdelijk niet? Mijn vriezer werk ook niet bij min 10, maar tip van de verkoper: gooi tegen die tijd de deur open, scheelt weer energie 👍
Een echte garage is niet alleen niet-geïsoleerd maar ook enorm veel tocht. Al die uitstoot moet er wel uit. Wij hebben de helft geïsoleerd maar zelfs dan daalt het tot 6 graden afgelopen winter. Onze Amerikaanse koelkast hoefde niet hard meer te werken maar de warmtepompdroger wél en voor de wasmachine maakt het niet zoveel uit.Nieuwbouw schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:21:
Zo dacht ik ook, tot bleek dat de luchtvochtigheid in de garage steeg toen we richting het vriespunt gingen (en we de koelkast open hadden). Gevolg? Alles onder de schimmel.Sammy_tukker schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:18:
[...]
Gaat ie stuk of werkt ie tijdelijk niet? Mijn vriezer werk ook niet bij min 10, maar tip van de verkoper: gooi tegen die tijd de deur open, scheelt weer energie 👍
Isoleren zorgt niet voor warmer, daar is verwarming voor nodig (in welke vorm dan ook) Dat kan restwarmte uit het huis zijn of energie uit apparaten zijn zoals frietpan, droger, een gloeilamp etc. Maar ook mensen of gewoon een radiator, vloerverwarming etc. zon kan het ook zijn maar is niet betrouwbaar genoeg om het boven de 10 graden te houden (en je hebt bij voorkeur ramen nodig voor instraling aangezien de isolatie veder ook zorgt dat de zon niet makkelijk binnen komt.
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 02-03-2024 23:22 ]
In theorie wel, in de praktijk werkt het soms net wat minder duidelijk. Dat lampje of die spiegel die je los koopt, mag niet uit het bouwdepot. Maar een complete badkamer inclusief lampje en spiegel mag wel.rubenos schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:23:
[...]
De Belastingdienst denkt daar ook anders over. Waarbij elke euro die je niet uitgeeft aan nagelvast (e.d.) geen hypotheekrenteaftrek heeft. Als je HRA toepast op een leningdeel die je niet volledig voor je woning gebruikt, maar voor bosjes bloemen, moet je dat dus ook bij je aangifte doorgeven.
En de hypotheekdelen die je mag aftrekken zijn leidend, je kan dus niet zeggen dat die euro uit je toch al niet-aftrekbare (bijv. aflossingsvrije) deel komt.
Tja bij onze hypotheek bij de Rabobank voor de vorige woning heb ik toch echt zonder problemen een rol CAT5E kabel laten terugbetalen.Source90 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:15:
[...]
Gemiddelde bank denkt daar toch anders over:
[Afbeelding]
Wij moesten trouwens wel welke factuur indienen die werd gecontroleerd door een bankmedewerker (geen idee in hoeverre geautomatiseerd). Dit was Florius (ABN AMRO) in 2021.
Met permanent wordt over het algemeen nagelvast bedoelt.
We hadden twee jaar later ook nog het fortuin dat de belastingdienst onze aangifte wilden checken, waarbij de inspecteur ook nog een gigantische *** was die geen genoegen nam met de ingescande bonnen, maar ook nog de originele bonnen wilde zien. De declaratie van de netwerkkabel vond hij geen probleem.
Inderdaad, twee weken voor dat de 3 maanden verlopen even in kaart brengen of alles opgelost naar wens of dat je er vertrouwen in hebt dat het goed komt. Als je daar twijfels over hebt even bellen/mailen met de notaris dat je de 5% wilt blijven vasthouden aangezien opleverpunten niet verholpen worden.rubenos schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:50:
[...]
Dank, duidelijk.Zoals ik je begrijp staat het dus sowieso 3 maanden vast en moet ik dan pas scherp zijn of er nog iets open staat en of ik voldoende vertrouwen heb in een oplossing. Over 1.5 week vooroplevering
Zou me daar voor oplevering niet direct mee bezig houden, maar voor jezelf wel een herinnering in je agenda zetten dat je het niet vergeet. Met een beetje geluk is alles al afgetikt en is het niet nodig.
Meer dan de helft van mijn hypotheek is aflossingsvrij en niet aftrekbaar, dat komt wel goed danrubenos schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:23:
[...]
De Belastingdienst denkt daar ook anders over. Waarbij elke euro die je niet uitgeeft aan nagelvast (e.d.) geen hypotheekrenteaftrek heeft. Als je HRA toepast op een leningdeel die je niet volledig voor je woning gebruikt, maar voor bosjes bloemen, moet je dat dus ook bij je aangifte doorgeven.
Ik heb even een ander belastingdienst vraagje. Bij de IB-aangifte moet ik de WOZ-waarde invullen van mijn woning, ik moet daarbij uitgaan van peildatum 01-01-2022. Echter, ik was toen nog geen eigenaar van de grond, moet ik dan gewoon 0 euro invullen?
Voor de duidelijkheid, evt overwaarde of financiering die je niet gebruikt voor de woning, gaat juist van de aftrekbaarheid af van de leningdelen die wél aftrekbaar zijn. Dus stel je hebt 2 leningdelen: 200k aflossingsvrij en 200k annuïtair. Maar gebruikt 50k voor bosjes bloemen, dan is slechts 150k van je hypotheek aftrekbaar.Blik1984 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:54:
[...]
Meer dan de helft van mijn hypotheek is aflossingsvrij en niet aftrekbaar, dat komt wel goed dan
ah okrubenos schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:26:
[...]
Voor de duidelijkheid, evt overwaarde of financiering die je niet gebruikt voor de woning, gaat juist van de aftrekbaarheid af van de leningdelen die wél aftrekbaar zijn. Dus stel je hebt 2 leningdelen: 200k aflossingsvrij en 200k annuïtair. Maar gebruikt 50k voor bosjes bloemen, dan is slechts 150k van je hypotheek aftrekbaar.
(niet dat het op mij van toepassing is, heb alles netjes gebruikt zoals het hoort)
Dank! Hier al een tijdje naar op zoek, wel vreemd dat je niet kunt zeggen dat die bosjes 'uit' het aflossingsvrije deel komen.rubenos schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:26:
[...]
Voor de duidelijkheid, evt overwaarde of financiering die je niet gebruikt voor de woning, gaat juist van de aftrekbaarheid af van de leningdelen die wél aftrekbaar zijn. Dus stel je hebt 2 leningdelen: 200k aflossingsvrij en 200k annuïtair. Maar gebruikt 50k voor bosjes bloemen, dan is slechts 150k van je hypotheek aftrekbaar.
(Bosjes bloemen om weg te geven zijn niet aftrekbaar, bosjes voor in de tuin uiteraard wel.)
Je moet 1-1-2023 gebruikenBlik1984 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:54:
[...]
Meer dan de helft van mijn hypotheek is aflossingsvrij en niet aftrekbaar, dat komt wel goed dan
Ik heb even een ander belastingdienst vraagje. Bij de IB-aangifte moet ik de WOZ-waarde invullen van mijn woning, ik moet daarbij uitgaan van peildatum 01-01-2022. Echter, ik was toen nog geen eigenaar van de grond, moet ik dan gewoon 0 euro invullen?
[ Voor 34% gewijzigd door Vendetta_X op 04-03-2024 16:42 ]
Als dat zo is, waarom staat dit er dan letterlijk bij als je op het "i" drukt dat bij de WOZ-waarde zit
Ik kan moeilijk belasting betalen over een woning dat op grond staat dat nog niet op mijn naam staat.Nieuwbouwwoning of bouwkavel of woning in aanbouw
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht? Neem dan de waarde van de WOZ-beschikking die de gemeente heeft afgegeven, ook als die alleen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijk afgebouwde woning.
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Of gaat het om een bouwkavel of woning in aanbouw waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Dan moet u zelf de waarde van de woning (laten) schatten. U moet hierbij uitgaan van de waarde die de woning op 1 januari 2022 zou hebben gehad. Deze waarde kunt u vaststellen door te kijken naar de waarde van soortgelijke woningen.
[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 04-03-2024 16:46 ]
Nieuwbouw is de vreemde eend in de bijt.Blik1984 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:45:
[...]
Als dat zo is, waarom staat dit er dan letterlijk bij als je op het "i" drukt dat bij de WOZ-waarde zit
[...]
Ik kan moeilijk belasting betalen over een woning dat op grond staat dat nog niet op mijn naam staat.
https://www.woznieuwbouw.nl/amp/
Kans is dat je ook een WOZ aanslag krijgt van de gemeente.
Of beter nog, site van de belastingdienst;
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht?
Neem dan de waarde van de WOZ-beschikking die de gemeente heeft afgegeven. Ook als die alleen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijk afgebouwde woning.
Hebt u nog geen WOZ-beschikking op het moment dat u aangifte wilt doen? Schat dan zelf de waarde. Neem de waarde die vergelijkbare woningen op 1 januari van vorig jaar hadden. Maar u kunt natuurlijk ook een taxateur in de arm nemen.
Krijgt u na de aangifte alsnog de WOZ-beschikking van uw gemeente? Dan blijkt misschien dat u een te hoge of een te lage waarde hebt aangegeven. Geef dat dan aan ons door.
https://www.belastingdien...in-mijn-aangifte-invullen
[ Voor 45% gewijzigd door Source90 op 04-03-2024 17:04 ]
In mijn geval was dat ook zo vaag. Mijn kavel was nog een trapveld / aardappelenveld tot april '23. Daarna kreeg het pas de bestemming die het nu heeft. Ja... Ga er dan maar aan staan wat het waard was op 1-1-2022.
Je haalt wel twee dingen door elkaar. De overwaarde niet terug in het huis stoppen maakt de lening niet aftrekbaar. Dat heeft verder geen directe relatie met het bouwdepot. Dus als je 50k overwaarde had, maar dit cash aanhoud, wordt de maximale hypotheek in box 1 de waarde van je nieuwe huis minus 50k. Dus als je nieuwe huis 400k is en je leent 400k, waarvan 200k in box 1 en 200k aflossingsvrij in box 3, kan je wel degelijk vanuit het bouwdepot dingen kopen die niet in box 1 horen tot 200k. Waarom zou dat van de 200k box 1 hypotheek af gaan?rubenos schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:26:
[...]
Isoleren zorgt wel dat de warmte die er al is niet zo snel kwijt raakt. Hoe kleiner het temperatuurverschil is met de buitenlucht hoe minder energie kwijt zal raken. Dus als het maar 10 graden is in de garage, zal je vrijwel geen warmte meer verliezen bij een buitentemperatuur van 5 graden. Onze onverwarmde geisoleerde inpandige berging voor zover ik weet nog nooit onder de 10 graden gedaald. Er staat een vriezer in die werkt vanaf 10 graden omgevingstemperatuur en werkt nog steedstwain4me schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:18:
Isoleren zorgt niet voor warmer, daar is verwarming voor nodig (in welke vorm dan ook) Dat kan restwarmte uit het huis zijn of energie uit apparaten zijn zoals frietpan, droger, een gloeilamp etc. Maar ook mensen of gewoon een radiator, vloerverwarming etc. zon kan het ook zijn maar is niet betrouwbaar genoeg om het boven de 10 graden te houden (en je hebt bij voorkeur ramen nodig voor instraling aangezien de isolatie veder ook zorgt dat de zon niet makkelijk binnen komt.
Isolatie zorgt er natuurlijk wel voor dat de binnentemperatuur de buitentemperatuur niet zo snel volgt. Stel dat het overdag 0 graden is en 's nachts -10, dan zal het in een ongeisoleerde garage sneller naar die -10 gaan 's nachts dan met een geïsoleerde garage. Maar zonder verwarming zal het in beide gevallen gemiddeld -5 zijn, inderdaad.twain4me schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:18:
(er vanuit gaande dat de temperatuur over de dag sinusvormig is, en de starttemperatuur ook -5 is
[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 04-03-2024 17:44 ]
Eigenlijk zegt dit alleen dat jij in dit geval voldoende verwarming hebt om het verlies te compenseren om het 10 graden te houden. 2 bronnen geef je zelf al aan inpandig (warmte vanuit het huis) en vriezer. uiteraard is door de isolatie het verlies lager en kan het zo worden dat een kleinere bron voldoende is om het warm genoeg te houden. maar zonder warmtebron kan je isoleren tot je een ons weegt het maakt echt niets uit voor de temperatuur behlve dat de ruimte met vertraging gaat reageren op de omgeving en laten we daarbij ook niet vergeten dat de isolatie ook werkt als het buiten warmer is dan binnen en het dus langer koud blijft. denk bv in de situaties van nachtvorst/ nachtelijke uitstraling en er snachts flinke afkoeling plaats kan vinden. Als inpandig ook betekend dat er boven de berging is gebouwd heb je ook geen last van nachtelijke uitstraling wat een enorm verschil is met afkoeling in de winter.Z___Z schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:42:
[...]
Isoleren zorgt wel dat de warmte die er al is niet zo snel kwijt raakt. Hoe kleiner het temperatuurverschil is met de buitenlucht hoe minder energie kwijt zal raken. Dus als het maar 10 graden is in de garage, zal je vrijwel geen warmte meer verliezen bij een buitentemperatuur van 5 graden. Onze onverwarmde geisoleerde inpandige berging voor zover ik weet nog nooit onder de 10 graden gedaald. Er staat een vriezer in die werkt vanaf 10 graden omgevingstemperatuur en werkt nog steeds
Dat klopt ook wel maar je woning grenst voor zeker de helft aan die garage. Die geeft dus wel degelijk warmte af waardoor het niet steenkoud wordt. Als hij vrijstaand zou zijn zou het gewoon uiteindelijk ook richting vriespunt gaan zonder een vorm van verwarming of warmte afgifte.Z___Z schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:42:
[...]
Isoleren zorgt wel dat de warmte die er al is niet zo snel kwijt raakt. Hoe kleiner het temperatuurverschil is met de buitenlucht hoe minder energie kwijt zal raken. Dus als het maar 10 graden is in de garage, zal je vrijwel geen warmte meer verliezen bij een buitentemperatuur van 5 graden. Onze onverwarmde geisoleerde inpandige berging voor zover ik weet nog nooit onder de 10 graden gedaald. Er staat een vriezer in die werkt vanaf 10 graden omgevingstemperatuur en werkt nog steeds
Ook hier garage op zijn koudst denk ik 8,5 graden en dat komt dan door veel de garage deur open te hebben gehad.
Hier hebben buren (verderop) een vliering vastgemaakt aan de scharnierkap,aan één kant.
Volgens mij mag dat constructief niet. Of is het in ieder geval niet verstandig. Klopt dat?
Volgens mij mag dat constructief niet. Of is het in ieder geval niet verstandig. Klopt dat?
Zo nu toch maar eens aansluiten bij dit topic. We zijn al een tijdje op zoek naar een iets grotere woning maar hadden wel aardig belangrijke punten. Onze huidige woning hebben we namelijk van A naar A+ gebracht met PV en een lucht-water WTP in 2020. Ook niet veel later hebben de gas aansluiting weg laten halen en eigenlijk zonder enige problemen de energie crisis doorgekomen (~20,- per maand aan elektra voor de afgelopen 3 jaar). Een grotere woning moest dus ook energie zuinig zijn en dan kom je snel bij nieuwbouw uit. Daarnaast heb ik liever VON dan KK bij een huis van 6,5 a 7 ton. Het viel ons alleen op dat veel nieuwbouw huizen van die kleine slaapkamers hebben (<10 m2). Helaas zijn de hoeveelheid nieuwbouw projecten ten zuiden van Eindhoven erg schaars. In totaal hadden we 4 nieuwbouw huizen gezien welke aan alle keuzes voldeden. Toevallig allen door VanWanrooij gebouwd. 1 in Oirschot, maar was eigenlijk te duur en net iets te ver weg van Eindhoven, 2 huizen in Best, maar ook net te duur. en 1 huis in Heeze. De huizen in Heeze en Best waren hetzelfde 'model' alleen was de grond in Best ruim 50k duurder (met zelfde oppervlak). En Heeze was net wat meer landschappelijk. Voordat we ons eerste huis kochten hebben we even een Heeze gehuurd en daarna daar helaas geen woning kunnen kopen.
Members only:
Inloggen
Hier werd door de aannemer meerdere keren aangegeven dat de constructie van het dak berekend is op het gewicht van het dak en dat zelfs het plaatsen van een grote dakkapel niet zomaar zou kunnen door het extra gewicht.Draakje5 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:44:
Hier hebben buren (verderop) een vliering vastgemaakt aan de scharnierkap,aan één kant.
Aangezien de halve wijk inmiddels al enkele jaren zonder problemen een dakkapel heeft die na oplevering geplaatst is gok ik dat het deels de hoop was mensen over te halen om via de aannemer een dakkapel te plaatsen.
In de constructie zal (hopelijk) toch wel een marge zitten voor het gewicht van het dak en b.v. de krachten die erbij komen als het een keer flink stormt.
Maar als je honderden kilo's of meer op die vliering op gaat slaan, dan zal er vast een kantelpunt zijn.
Je wilt niet dat je huis zo in het nieuws komt: https://nos.nl/artikel/23...woners-nog-niet-naar-huis
Hebben jouw buren dan geen verstevigende constructie toegevoegd ivm de dakkapel?Farmerwood schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:37:
[...]
Hier werd door de aannemer meerdere keren aangegeven dat de constructie van het dak berekend is op het gewicht van het dak en dat zelfs het plaatsen van een grote dakkapel niet zomaar zou kunnen door het extra gewicht.
Aangezien de halve wijk inmiddels al enkele jaren zonder problemen een dakkapel heeft die na oplevering geplaatst is gok ik dat het deels de hoop was mensen over te halen om via de aannemer een dakkapel te plaatsen.
In de constructie zal (hopelijk) toch wel een marge zitten voor het gewicht van het dak en b.v. de krachten die erbij komen als het een keer flink stormt.
Maar als je honderden kilo's of meer op die vliering op gaat slaan, dan zal er vast een kantelpunt zijn.
Je wilt niet dat je huis zo in het nieuws komt: https://nos.nl/artikel/23...woners-nog-niet-naar-huis
Als ik bij ons kijk, dan zijn er verstevigende maatregelen getroffen bij het dakkapel. In de scharnierkap (balken) niet zichtbaar maar wel op technische documenten, als extra ijzers aan de balken die op de kanaalplaten vast zitten.
Waar baseer je dat op? Juist de delen die niet aftrekbaar zijn vallen in box 3 en mag je dus vrij besteden. Je mag dus zelf weten hoe je dat verdeeld, toch?rubenos schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:26:
[...]
In jouw voorbeeld blijft de rente over het annuitaire deel aftrekbaar (dat is geen 200k meer, maar elk jaar iets minder)
Nevermind. Je krijgt dan te maken met de bijleenregeling, dus inderdaad overwaarde mag je niet zomaar verplaatsen naar box 3.
Maar stel dat je je oude huis voor 100k overwaarde verkoopt en een nieuw huis koopt van 350k met een hypotheek van 400k, waarvan 200k box1 annuitair is en 200k box3 aflossingsvrij.
De overwaarde was 100k Dan heb je dus 250k bijgeleend. De laatste 50k is box3 aflossingsvrij en die mag je besteden zoals je wilt. Als jij daarvan bosjes bloemen koopt hoef je dat niet in mindering te brengen op het aflossingsvrije deel. Pas daarna kom je in de knoei met de aftrekbaarheid.
[ Voor 29% gewijzigd door Blihi op 05-03-2024 08:16 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Even een praktijkcase; wij hebben sinds oktober de verwarming uit in onze A woning. Het is binnen op de centrale termostaat niet kouder geweest dan 17,5. Datzelfde principe moet dan toch ook voor een geïsoleerde berging gelden? Of mis ik iets.twain4me schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:29:
[...]
Eigenlijk zegt dit alleen dat jij in dit geval voldoende verwarming hebt om het verlies te compenseren om het 10 graden te houden. 2 bronnen geef je zelf al aan inpandig (warmte vanuit het huis) en vriezer. uiteraard is door de isolatie het verlies lager en kan het zo worden dat een kleinere bron voldoende is om het warm genoeg te houden. maar zonder warmtebron kan je isoleren tot je een ons weegt het maakt echt niets uit voor de temperatuur behlve dat de ruimte met vertraging gaat reageren op de omgeving en laten we daarbij ook niet vergeten dat de isolatie ook werkt als het buiten warmer is dan binnen en het dus langer koud blijft. denk bv in de situaties van nachtvorst/ nachtelijke uitstraling en er snachts flinke afkoeling plaats kan vinden. Als inpandig ook betekend dat er boven de berging is gebouwd heb je ook geen last van nachtelijke uitstraling wat een enorm verschil is met afkoeling in de winter.
In de berging heb je geen mensen als kacheltjes of apparatuur.YKla schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:05:
[...]
Even een praktijkcase; wij hebben sinds oktober de verwarming uit in onze A woning. Het is binnen op de centrale termostaat niet kouder geweest dan 17,5. Datzelfde principe moet dan toch ook voor een geïsoleerde berging gelden? Of mis ik iets.
Wasmachine, koelkast, vriezer 😉 en wellicht de kinderen als ze vervelend zijn. Kunnen ze even ‘afkoelen’.Wolly schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:08:
[...]
In de berging heb je geen mensen als kacheltjes of apparatuur.
[ Voor 15% gewijzigd door YKla op 04-03-2024 23:10 ]
Dat doet het ook, natuurkunde wordt niet ineens anders omdat het een berging is maar dan moet je dus wel dezelfde warmte bronnen vs warmteverlies verhouding hebben. om die 17,5 te halen en met puur isolatie kan dat niet.YKla schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:05:
[...]
Even een praktijkcase; wij hebben sinds oktober de verwarming uit in onze A woning. Het is binnen op de centrale termostaat niet kouder geweest dan 17,5. Datzelfde principe moet dan toch ook voor een geïsoleerde berging gelden? Of mis ik iets.
Mensen, huisdieren, apparatuur, boilervat, koken, douchen etc (en vergeet buren niet in het geval van bv rijtjes woningen) het leverd in een gemideld huishouden honderden watts aan warmte op. Daarnaast heeft een huis zoninval en de meeste berigingen vrij weinig. Ook heeft een berging dooraans veel meer verlies oppervlak in verhouding tot het vloeroppervlak dan het woonhuis en meer verlies via ventilatie in Relatie tot het vloer oppervlak. Dus simpel de berging het zelfde isoleren als de woning geeft niet het zelfde resultaat. je hebt meer verlies en minder verwarming.
Wij zaten met precies hetzelfde. Uiteindelijk zei de medewerker van de belastingdienst dat we maar wat moesten invullen, want het maakte toch niks uit voor onskeeperson schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:24:
In mijn geval was dat ook zo vaag. Mijn kavel was nog een trapveld / aardappelenveld tot april '23. Daarna kreeg het pas de bestemming die het nu heeft. Ja... Ga er dan maar aan staan wat het waard was op 1-1-2022.
ik ben uitgegaan van de prijs die ik voor de grond betaald heb, er was toen al duidelijk dat er gebouwd ging worden. maar heb er mee lopen spelen en het maakt voor ons precies niks uit voor wat we uiteindelijk betaalde/terugkregenkeeperson schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:24:
De WOZ is ook input voor je aangifte inkomstenbelasting. Het maakt dus wel degelijk uit... hoe lager hoe beter, in alle gevallen (ook al is het maar om een paar cent)Lupadi schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:58:
[...]
ik ben uitgegaan van de prijs die ik voor de grond betaald heb, er was toen al duidelijk dat er gebouwd ging worden. maar heb er mee lopen spelen en het maakt voor ons precies niks uit voor wat we uiteindelijk betaalde/terugkregen
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Bij ons project (wij zitten in fase 2) hebben ze er voor gekozen om nu met kalkzandsteen te gaan bouwen i.p.v. prefab beton. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik woon nu in een woning van massief beton met enorm veel geluidsoverdracht van huizen naast me. Is kalkzandsteen beter in dit opzicht en moet ik hier blij mee zijn?
Die geluidsoverdracht zal meer te maken hebben met het gebrek aan spouwmuur tussen jou en je buren gok ik?ShininNL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:34:
Bij ons project (wij zitten in fase 2) hebben ze er voor gekozen om nu met kalkzandsteen te gaan bouwen i.p.v. prefab beton. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik woon nu in een woning van massief beton met enorm veel geluidsoverdracht van huizen naast me. Is kalkzandsteen beter in dit opzicht en moet ik hier blij mee zijn?
Het is inderdaad een enkele muur van beton met doorgelegde vloeren.Ascension schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:46:
[...]
Die geluidsoverdracht zal meer te maken hebben met het gebrek aan spouwmuur tussen jou en je buren gok ik?
@ShininNL dan is het belangrijker om te weten of ze nu wel een ankerloze spouwmuur gaan toepassen tussen de huizen dan of er gebruik gemaakt wordt van beton of kalkzandsteen. Meestal kan je het op de tekening zien en anders staat het wel in de technische omschrijving.
In de technische omschrijving staat dat ze een anklerloze spouwmuur (met e.v.t. thermisch verzonken ankers voor de stabiliteit?) gaan toepassen. Nu doen ze dat bij prefab beton ook wel zag ik, dus ik vraag me af of ik nu beter af ben met kalkzandsteen.Ascension schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:59:
@ShininNL dan is het belangrijker om te weten of ze nu wel een ankerloze spouwmuur gaan toepassen tussen de huizen dan of er gebruik gemaakt wordt van beton of kalkzandsteen. Meestal kan je het op de tekening zien en anders staat het wel in de technische omschrijving.
Inmiddels wonen we vier dagen in ons nieuwbouwhuis. Wat een genot!
Geen overlast meer van buren. We horen echt niks gewoon. Waren met 20 man aan het verhuizen en we hoorde het achteraf pas 😂
Ook de vloerverwarming is zo heerlijk en de hoge plafonds en dat alles nieuw is.
Ben zo aan het genieten 😊
Geen overlast meer van buren. We horen echt niks gewoon. Waren met 20 man aan het verhuizen en we hoorde het achteraf pas 😂
Ook de vloerverwarming is zo heerlijk en de hoge plafonds en dat alles nieuw is.
Ben zo aan het genieten 😊
@ShininNL in kalkzandsteen is het in ieder geval makkelijker om nog een leiding in te frezen of om iets aan op te hangen
Ik zag laatst in het NHNieuws een artikel verschijnen over jongeren die in hun dorp (Schagerbrug) een wijk(je) aan het bouwen waren. Dat inspireerde mij om mijn ervaring te delen met een CPO-project.
Voordat de discussie wederom oplaait: het ontwerptraject valt meer onder het zelfbouw topic. In de realisatiefase van het project -- waar we nu in zitten -- valt het onder projectmatig.
Voordat de discussie wederom oplaait: het ontwerptraject valt meer onder het zelfbouw topic. In de realisatiefase van het project -- waar we nu in zitten -- valt het onder projectmatig.
Members only:
Inloggen
Ankerloze spouwmuren zijn ook niet heilig. Ik hoor de bouwvakkers van de buren er ook doorheen als zacht gemompel, als ze schreeuwen.
Al betwijfel ik ook of ze met de inbouwkranen niet te diep in de muren gaan waardoor stemgeluid er makkelijker doorheen komt.
Al betwijfel ik ook of ze met de inbouwkranen niet te diep in de muren gaan waardoor stemgeluid er makkelijker doorheen komt.
Leuk dat jullie dit zo samen ontwerpen/bouwen!keeperson schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:58:
Ik zag laatst in het NHNieuws een artikel verschijnen over jongeren die in hun dorp (Schagerbrug) een wijk(je) aan het bouwen waren. Dat inspireerde mij om mijn ervaring te delen met een CPO-project.
***members only***
De prijs is ook wel "interessant" om te zien... WOW! Als je de (bizarre) randstadprijzen gewend bent geraakt, dan lijkt dit (toch nog respectabele) bedrag een soort fooi.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Net de voorschouw gehad van onze nieuwe woning. Ik merk dat de projectbouwer echt alles uit de kast haalt om punten maar niet te hoeven verwerken. Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken of ervaring mee hebben:
- Op een tekening staan op 2 wanden tegenover elkaar 2 stopcontacten zonder maten. Deze leken mij op een prima plek te zitten. Nu zit 1 stopcontact 74 cm uit de hoek en de andere 90 cm uit de hoek. Ik vind 16 cm optisch een aardig verschil. De projectbouwer geeft aan dat als je niet expliciet hebt gevraagd om te verplaatsen dat dit vrije interpretatie is van de elektricien. Dus op een tekening zitten ze tegenover elkaar, maar dan mag je ze in het echt 16 cm van elkaar laten verschillen. Ik heb de voorwaardes hierover opgevraagd, maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
- Gevraagd om 5 loze leidingen. in 3 daarvan is CAT6 kabel getrokken (Geeft men aan). Nu vraag ik me af wat de kwaliteit is van de kabel, dus heb de neiging gewoon te verzoeken het eruit te laten halen.
- Na een stelkozijn van een raam zit eerst een soort betonnen blok en daarna begint de cementdekvloer. Lijkt alsof ze hier een aparte constructie hebben gekozen. Ik kreeg geen valide uitleg, dus vraag is of ik iemand kan laten komen die dit kan beoordelen. Heeft iemand van VEH hier verstand van?
- Veel scheuren, danwel gaten in de vloer. Merk dat die afwerking echt matig is. Vraag is in hoeverre je wat je kunt eisen. Voor ons wel een kostenpost i.v.m. gietvloer.
- Trap ziet er slecht uit.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen, maar merk dat ik not amused ben over de gang van zaken.
- Op een tekening staan op 2 wanden tegenover elkaar 2 stopcontacten zonder maten. Deze leken mij op een prima plek te zitten. Nu zit 1 stopcontact 74 cm uit de hoek en de andere 90 cm uit de hoek. Ik vind 16 cm optisch een aardig verschil. De projectbouwer geeft aan dat als je niet expliciet hebt gevraagd om te verplaatsen dat dit vrije interpretatie is van de elektricien. Dus op een tekening zitten ze tegenover elkaar, maar dan mag je ze in het echt 16 cm van elkaar laten verschillen. Ik heb de voorwaardes hierover opgevraagd, maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
- Gevraagd om 5 loze leidingen. in 3 daarvan is CAT6 kabel getrokken (Geeft men aan). Nu vraag ik me af wat de kwaliteit is van de kabel, dus heb de neiging gewoon te verzoeken het eruit te laten halen.
- Na een stelkozijn van een raam zit eerst een soort betonnen blok en daarna begint de cementdekvloer. Lijkt alsof ze hier een aparte constructie hebben gekozen. Ik kreeg geen valide uitleg, dus vraag is of ik iemand kan laten komen die dit kan beoordelen. Heeft iemand van VEH hier verstand van?
- Veel scheuren, danwel gaten in de vloer. Merk dat die afwerking echt matig is. Vraag is in hoeverre je wat je kunt eisen. Voor ons wel een kostenpost i.v.m. gietvloer.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen, maar merk dat ik not amused ben over de gang van zaken.
Ook hier vanaf afgelopen donderdag van 0600-1800 aan het klussen in ons nieuwe appartement. Begin wel te merken dat ik geen 18 meer ben. We hebben wel flinke voortgang geboekt.
Alle muren inmiddels voorzien van behang en drie muren in verschillende kamers met 180cm met die lattenwand. Vooraf de behangklare muren, toch nog een keer met de langnek behandeld. Spiegelgladde muren. Daarna alles in de voorstrijk en alle naden gekit.
Ook de vloer is klaar op 3 m2 na. Alles doorgelegd zonder dorpels. Best een klusje met uitmeten. Best trots op mezelf dat er bijna geen snijverlies is. En het ligt er een partij strak in.
Alle plinten gelegd en ook die weer afgekit.
In de tussentijd is de waterontharder netjes geïnstalleerd (door Aqmos).
Komende dagen verlichting en electrische gordijn - en rolgordijn rails ophangen.
Dan mogen ze vrijdag alvast de keuken komen leveren, zodat ze deze maandag 0700 kunnen gaan installeren. Dat is het enige klusje wat ik heb uitbesteed. Vroeger een paar keukens zelf gezet, maar had daar nu geen tijd voor/zin in in.
Nu moeten ze alleen nog de badkamer, die niet is opgeleverd, afmaken/herstellen. Niets meer hierover vernomen. Zal morgen eens in de bouwkeet gaan informeren.
TLDR: Klussen best leuk, maar ben kapot
Alle muren inmiddels voorzien van behang en drie muren in verschillende kamers met 180cm met die lattenwand. Vooraf de behangklare muren, toch nog een keer met de langnek behandeld. Spiegelgladde muren. Daarna alles in de voorstrijk en alle naden gekit.
Ook de vloer is klaar op 3 m2 na. Alles doorgelegd zonder dorpels. Best een klusje met uitmeten. Best trots op mezelf dat er bijna geen snijverlies is. En het ligt er een partij strak in.
Alle plinten gelegd en ook die weer afgekit.
In de tussentijd is de waterontharder netjes geïnstalleerd (door Aqmos).
Komende dagen verlichting en electrische gordijn - en rolgordijn rails ophangen.
Dan mogen ze vrijdag alvast de keuken komen leveren, zodat ze deze maandag 0700 kunnen gaan installeren. Dat is het enige klusje wat ik heb uitbesteed. Vroeger een paar keukens zelf gezet, maar had daar nu geen tijd voor/zin in in.
Nu moeten ze alleen nog de badkamer, die niet is opgeleverd, afmaken/herstellen. Niets meer hierover vernomen. Zal morgen eens in de bouwkeet gaan informeren.
TLDR: Klussen best leuk, maar ben kapot
Klopt helemaalBertVK schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:34:
[...]
Wij zaten met precies hetzelfde. Uiteindelijk zei de medewerker van de belastingdienst dat we maar wat moesten invullen, want het maakte toch niks uit voor ons
@Lupadi @Miezie
Het eigenwoningforfait is € 0 tijdens de periode dat de woning in aanbouw is, of dat de nieuwe woning leeg staat.
[bron: belastingdienst]
@Blik1984 je hebt een aannemingsovereenkomst, zie het 1e punt onder 'Woning in aanbouw of nieuwbouwwoning'
Zit er in de meterkast geen overlengte? Op de CAT6 kabel zou elke meter het een en ander aan info moeten staan (bij mij in iedergeval), zoals merk/type kabel etc...Ferra schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:09:
Net de voorschouw gehad van onze nieuwe woning. Ik merk dat de projectbouwer echt alles uit de kast haalt om punten maar niet te hoeven verwerken. Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken of ervaring mee hebben:
[ Voor 39% gewijzigd door Rouske op 05-03-2024 20:17 ]
Kwam ik vandaag ook achter.. dan is het voor de marginal gain alsnog wel fijn als je dit jaar je huis gaat bewonenRouske schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:43:
[...]
Klopt helemaal![]()
@Lupadi @Miezie
Het eigenwoningforfait is € 0 tijdens de periode dat de woning in aanbouw is, of dat de nieuwe woning leeg staat.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik begrijp niet dat ze dat er niet gewoon bijzetten op die pagina waar je dat invult. Zo'n uitzondelijke situatie is het niet.Rouske schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:43:
[...]
Klopt helemaal![]()
@Lupadi @Miezie
@Blik1984 je hebt een aannemingsovereenkomst, zie het 1e punt onder 'Woning in aanbouw of nieuwbouwwoning'
Maatvoering is vaak indicatief. Dus ik verwacht dat je het 16cm verschil (op notabene aan andere wand) moet accepteren.Ferra schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:09:
Trappen zien er altijd slecht uit bij nieuwbouw. Of in ieder geval voor zover ik heb gezien. Gaten horen wel dichtgemaakt te worden. Maar afwerking van een trap kun je vaak beter zelf gewoon achteraf doen.
Een scheur in de vloer is juist goed. Gaten zouden er niet in mogen zitten.
Is dat echt zo dat je 16cm moet accepteren? Dat is wel erg ruim. Zoek de voorwaarden wel even op.Draakje5 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:59:
[...]
Maatvoering is vaak indicatief. Dus ik verwacht dat je het 16cm verschil (op notabene aan andere wand) moet accepteren.
Trappen zien er altijd slecht uit bij nieuwbouw. Of in ieder geval voor zover ik heb gezien. Gaten horen wel dichtgemaakt te worden. Maar afwerking van een trap kun je vaak beter zelf gewoon achteraf doen.
Een scheur in de vloer is juist goed. Gaten zouden er niet in mogen zitten.
En waarom zijn scheuren goed?
Het ligt er aan wat voor scheuren, maar als het krimpscheuren zijn, dan betekent het dat de vloer al (redelijk) is uitgehard en dus al geschikt is om een (giet)vloer overheen te plaatsen.Ferra schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:54:
[...]
Is dat echt zo dat je 16cm moet accepteren? Dat is wel erg ruim. Zoek de voorwaarden wel even op.
En waarom zijn scheuren goed?
Ik neem aan dat je daarmee probeert te zeggen dat de scheur dient als dilatatievoeg?
Die scheur is een krimpscheur van het opwarmen en weer afkoelen van de dekvloer. Als je die niet hebt dan gaat dat op een later moment gebeuren, en dan scheurt je mooie gietvloer mee. Of er komen bobbles onder je PVC.
Beter een scheur in je dekvloer dan in je gietvloer ;-)Ferra schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:31:
[...]
Die heb ik voldoende. De gietvloerenboer vindt ze alleen minder.
In dat geval is het prima. Als dit een scheur is omdat linksboven op de foto een metaalconstructie staat en de betonnen vloer is gaat zakken op de overgelegen wanden en dus iets 'bol' staat is het minderlizard87 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:46:
Die scheur is een krimpscheur van het opwarmen en weer afkoelen van de dekvloer. Als je die niet hebt dan gaat dat op een later moment gebeuren, en dan scheurt je mooie gietvloer mee. Of er komen bobbles onder je PVC.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Kan zo op een tegeltjeDraakje5 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:48:
[...]
Beter een scheur in je dekvloer dan in je gietvloer ;-)
@PrixV Vrij zeker dat dit de toever/afvoer is van de vloerverwarming. Die temperaturen zullen nooit ver uiteenliggen lijkt mij.
@PrixV dit is zoals @SlayaStone zegt waarschijnlijk de aan- en afvoer van de vloerverwarming. Ligt bij ons in huis ook zo. Ik heb de vraag toen nog aan de aannemer gesteld, dus dat zou je voor de zekerheid nog kunnen doen.
Vraagje, hoop dat iemand kan helpen. We krijgen 30 maart om 14.00 uur de sleutel van ons nieuwbouwhuis. Moet je je energiecontract voor stroom dan laten ingaan op die dag of de dag erna? Omdat bij oplevering nog een keuring plaatsvindt en we voor 14.00 nog niet officieel eigenaar zijn en de bouwer nog verantwoordelijk is. Als ik dan een contract laat ingaan op die dag levert de energieleverancier de stroom misschien al om 09.00 en mocht daar iets misgaan op de een of andere manier dan kunnen we niet goed de keuring doen (werking stopcontacten testen) en ben ik verantwoordelijk geloof ik, vandaar mijn vraag.
Iemand? :-)
Bij oplevering neem je eindstand / beginstand op.Specialsta schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:13:
Vraagje, hoop dat iemand kan helpen. We krijgen 30 maart om 14.00 uur de sleutel van ons nieuwbouwhuis. Moet je je energiecontract voor stroom dan laten ingaan op die dag of de dag erna? Omdat bij oplevering nog een keuring plaatsvindt en we voor 14.00 nog niet officieel eigenaar zijn en de bouwer nog verantwoordelijk is. Als ik dan een contract laat ingaan op die dag levert de energieleverancier de stroom misschien al om 09.00 en mocht daar iets misgaan op de een of andere manier dan kunnen we niet de keuring (werking stopcontacten testen doen) en ben ik verantwoordelijk geloof ik vandaar mijn vraag.
Er wordt gewoon al stroom geleverd. Je kunt het gewoon in laten gaan op de dag van oplevering.
je word niet zo maar afgesloten van energie natuurlijk dit loopt via je NUTS en niet via de bouwer. Dus gewoon je energie contract de dag van sleutel overdracht in laten gaan is gebruikelijk. Beide partijen nemen de meterstanden op en geven die dan al niet automagisch door aan de energie leverancierSpecialsta schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:13:
Vraagje, hoop dat iemand kan helpen. We krijgen 30 maart om 14.00 uur de sleutel van ons nieuwbouwhuis. Moet je je energiecontract voor stroom dan laten ingaan op die dag of de dag erna? Omdat bij oplevering nog een keuring plaatsvindt en we voor 14.00 nog niet officieel eigenaar zijn en de bouwer nog verantwoordelijk is. Als ik dan een contract laat ingaan op die dag levert de energieleverancier de stroom misschien al om 09.00 en mocht daar iets misgaan op de een of andere manier dan kunnen we niet goed de keuring doen (werking stopcontacten testen) en ben ik verantwoordelijk geloof ik, vandaar mijn vraag.
Als het mee zit krijg je een kuubje water cadeau van je bouwer op de water meter
@PrixV Apart om te zien dat ze de vloerverwarming op de begane grond bij de achter pui op deze manier aangelegd hebben.
Bij mijn weten leggen ze langs ramen (tot de grond) en deuren meestal een aparte groep en dan de buizen dichter op elkaar.
Bij mijn weten leggen ze langs ramen (tot de grond) en deuren meestal een aparte groep en dan de buizen dichter op elkaar.
Hmmm ik heb hier echt totaal geen verstand van, moet ik hier achteraan?Rouske schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:20:
@PrixV Apart om te zien dat ze de vloerverwarming op de begane grond bij de achter pui op deze manier aangelegd hebben.
Ik zie niks vreemds. Buizen op een aparte groep nabij een raam lijkt me eerder uitzondering dan regel.PrixV schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:20:
[...]
Hmmm ik heb hier echt totaal geen verstand van, moet ik hier achteraan?
Lijkt me niet echt nodig. Voorheen werd het (soms) bij een glazenpui inderdaad dichter op elkaar gelegd. Maar dat was zodat je minder last van afkoeling cq optrekkende kou had. Bij een woning die onder de huidige regels gebouwd word heb je daar echt geen last meer van. Tenzij de bouwer het echt aan het verkloten is.PrixV schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:20:
[...]
Hmmm ik heb hier echt totaal geen verstand van, moet ik hier achteraan?
Bij mij heeft de hele buurt het, en inderdaad dichter bij elkaar.Draakje5 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:27:
[...]
Ik zie niks vreemds. Buizen op een aparte groep nabij een raam lijkt me eerder uitzondering dan regel.
Standaard project bouw nieuwbouwwoningen van ongeveer 4 jaar geleden.
Draakje5 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:27:
[...]
Ik zie niks vreemds. Buizen op een aparte groep nabij een raam lijkt me eerder uitzondering dan regel.
Bij ons ligt idd voor de schuifpui de vloerverwarming met een kleinere HoH om precies die reden. Staat ook zo benoemd in het legplan van de vloerverwarming. Woning uit 2021.Dronium schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:42:
[...]
Lijkt me niet echt nodig. Voorheen werd het (soms) bij een glazenpui inderdaad dichter op elkaar gelegd. Maar dat was zodat je minder last van afkoeling cq optrekkende kou had. Bij een woning die onder de huidige regels gebouwd word heb je daar echt geen last meer van. Tenzij de bouwer het echt aan het verkloten is.
[ Voor 15% gewijzigd door Farmerwood op 06-03-2024 20:52 ]
Geen idee of een schuifpui meer kou doorlaat, maar bij beide nieuwbouw woningen van ons lag de VV gewoon op dezelfde HoH bij raamkozijnen als midden in de woning. (beide openslaande deuren).Farmerwood schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:52:
[...]
[...]
Bij ons ligt idd voor de schuifpui de vloerverwarming met een kleinere HoH om precies die reden. Staat ook zo benoemd in het legplan van de vloerverwarming. Woning uit 2021.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
:strip_exif()/f/image/p2GJ32JVUwp5lowxrN4mi9pb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mdcRbSSc2yTiycGQkW2nr1gr.jpg?f=fotoalbum_large)