Zo vanmiddag ook meer eens tekenen voor ene nieuwbouw woning.
Komen veel keuzes op je af maar de eerste is de financiering. Hebben jullie het via uitgestelde termijnen door de aannemer laten financieren of een overbruggingskrediet of... gekozen.
De aannemer rekent 5% en dat valt mij tov overbruggingskrediet nog mee.
Idee is nu als volgt:
Huidige hypotheek €200k meenemen tegen 2,5%;
Extra hypotheek €135k tegen ca 4,5%;
Overwaarde €275k;
Totaal: 610k en dat is de koopprijs van het huis.
Hou ik 100k eigen vermogen over die ik voor de afwerking en het meerwerk wilde inzetten.
Maar het project wordt pas over 2 jaar opgeleverd en zit dus met een liquiditeitsvraagstuk.
De grond is ruwweg 230k en de aanneemsom 380k.
de grond moet als eerste afgerekend worden. Nu zat ik te denken omdat met mijn eigen vermogen te doen plus 130k aan hypotheek. Probleem is dan wel dat ik dan amper/geen spaargeld meer heb totdat ik mijn woning heb verkocht.
Andere optie is om voor de max extra hypotheek te gaan van ca 150k en meer liquide middelen aan te houden.
Voor de bouw wil ik dan uitstel van de termijnen aanvragen totdat het opgeleverd is. Dat kost mij netto dan iets van 10k aan bouwrente.
Wat is verstandig?
Overigens ga ik ook nog naar een hypotheekadviseur.
Overigens is het mogelijk om door een pijp van 25mm 5x 4mm2 te trekken of moet ik het al vanuit de bouw laten bedraden? Dat doe ik liever niet want ze rekenen hier al €800 voor wat ymvk kabel.
En ik heb nu ene rechtsbijstand afgesloten. Is het nog raadzaam om lid te worden van VEH?
[
Voor 10% gewijzigd door
icecreamfarmer op 04-12-2023 14:22
]