Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:56:
[...]

Ik heb me daar ook wat in verdiept, soort pvc zonder weekmakers. Het lijkt een soort zeil dat ze uitrollen? Ik zou zeggen waarom maken ze dan geen hout motief stroken van dat materiaal, dan ben je er ook..
Doet me een beetje denken aan een gietvloer afhankelijk van het patroon.
Dat bestaat gewoon, al vind het persoonlijk erg goedkoop over komen. Hier overigens geen zorgen over de PVC vloer maar wij hebben ook niet aan de onderkant van de markt geshopt.

Voor een gietvloer-look is linoleum (Marmoleum) ook interessant, echter komt het op rollen van 4 meter en hoewel ze de naden kunnen lassen hebben wij uiteindelijk toch voor een hout patroon op PVC gekozen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:32
Afgelopen donderdag oplevering gehad *O*
Erg fijne keurder van VEH mee gehad, dacht goed mee en kwam met goede punten aanzetten. En hij lulde ook niet mee met de aannemer, erg fijn.

15 punten in totaal, meeste cosmetisch.

Rapport van VEH direct binnen, van de aannemer nog niks gezien.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Zo vanmiddag ook meer eens tekenen voor ene nieuwbouw woning.
Komen veel keuzes op je af maar de eerste is de financiering. Hebben jullie het via uitgestelde termijnen door de aannemer laten financieren of een overbruggingskrediet of... gekozen.
De aannemer rekent 5% en dat valt mij tov overbruggingskrediet nog mee.

Idee is nu als volgt:
Huidige hypotheek €200k meenemen tegen 2,5%;
Extra hypotheek €135k tegen ca 4,5%;
Overwaarde €275k;
Totaal: 610k en dat is de koopprijs van het huis.
Hou ik 100k eigen vermogen over die ik voor de afwerking en het meerwerk wilde inzetten.

Maar het project wordt pas over 2 jaar opgeleverd en zit dus met een liquiditeitsvraagstuk.
De grond is ruwweg 230k en de aanneemsom 380k.
de grond moet als eerste afgerekend worden. Nu zat ik te denken omdat met mijn eigen vermogen te doen plus 130k aan hypotheek. Probleem is dan wel dat ik dan amper/geen spaargeld meer heb totdat ik mijn woning heb verkocht.

Andere optie is om voor de max extra hypotheek te gaan van ca 150k en meer liquide middelen aan te houden.

Voor de bouw wil ik dan uitstel van de termijnen aanvragen totdat het opgeleverd is. Dat kost mij netto dan iets van 10k aan bouwrente.

Wat is verstandig?
Overigens ga ik ook nog naar een hypotheekadviseur.

Overigens is het mogelijk om door een pijp van 25mm 5x 4mm2 te trekken of moet ik het al vanuit de bouw laten bedraden? Dat doe ik liever niet want ze rekenen hier al €800 voor wat ymvk kabel.

En ik heb nu ene rechtsbijstand afgesloten. Is het nog raadzaam om lid te worden van VEH?

[ Voor 10% gewijzigd door icecreamfarmer op 04-12-2023 14:22 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-09 12:57

G7B

icecreamfarmer schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:07:

Overigens is het mogelijk om door een pijp van 25mm 5x 4mm2 te trekken of moet ik het al vanuit de bouw laten bedraden? Dat doe ik liever niet want ze rekenen hier al €800 voor wat ymvk kabel.

En ik heb nu ene rechtsbijstand afgesloten. Is het nog raadzaam om lid te worden van VEH?
Ik weet niet hoeveel meter je gaat aanleggen, maar 5x4mm2 kabel is al niet goedkoop. Prijs kan zomaar eens meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

G7B schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:25:
[...]

Ik weet niet hoeveel meter je gaat aanleggen, maar 5x4mm2 kabel is al niet goedkoop. Prijs kan zomaar eens meevallen.
Dat is 800 voor 5x 2,5mm2.
Voor 5x4mm2 betaal je nog geen €5 de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Met een loze leiding kan je zomaar tegen een max diameter aan lopen die ze willen / kunnen aanleggen en zeker even vragen of ze er flex of stevig buis voor je neerleggen.

Allicht beter vragen (als ze niet groter gaan dan 16mm) of ze niet een mantelbuis met trekdraad willen leggen voor je, dan kan je er later van alles doorheen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38
Voor degene die ervaring met tegelvloeren hebben. Mijn aannemer heeft een keramisch pakket in visgraat verband gelegd. Tegels zijn 120x20cm (rectified). Hij heeft Rubi 1.5mm leveling tegelclips gebruikt. Ik heb zelf de tegels, lijm, voegmiddel etc. gekocht. Ik heb puur en alleen voor de arbeid betaald.

Vanuit het eerste gezicht ligt de tegelvloer er goed in, maar als je wat beter gaat kijken valt het op dat de voegen niet overal gelijk zijn. Gedeeltes waar de voegen 3.5mm zijn en op andere plekken weer 4.75/5mm (de voeg is per tegel wel even breed, maar niet iedere tegel heeft dezelfde voegbreedte) .

De samenwerking met deze aannemer verliep niet helemaal zoals gewenst, ik heb wel een paar keer wat conflicten gehad. Voordat ik hem hier op wil gaan aanspreken vraag ik me daarom af of dit normaal is? Mag ik verwachten dat bij dit soort tegels op een grote oppervlakte dat de voegen overal exact gelijk zijn of zijn deze verschillen in voegbreedte normaal? Ik begrijp ook niet helemaal hoe dit heeft kunnen gebeuren, je legt de tegel op de tegelclip neer dan zou dat toch altijd gelijk moeten zijn? Ze zijn verder ook niet gehaast te werk gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Strider op 04-12-2023 16:28 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 21-09 02:58
Komen veel keuzes op je af maar de eerste is de financiering. Hebben jullie het via uitgestelde termijnen door de aannemer laten financieren of een overbruggingskrediet of... gekozen.

Idee is nu als volgt:
Overwaarde €275k;
Hou ik 100k eigen vermogen over die ik voor de afwerking en het meerwerk wilde inzetten.

Maar het project wordt pas over 2 jaar opgeleverd en zit dus met een liquiditeitsvraagstuk.
de grond moet als eerste afgerekend worden. Nu zat ik te denken omdat met mijn eigen vermogen te doen plus 130k aan hypotheek. Probleem is dan wel dat ik dan amper/geen spaargeld meer heb totdat ik mijn woning heb verkocht.

Andere optie is om voor de max extra hypotheek te gaan van ca 150k en meer liquide middelen aan te houden.

Voor de bouw wil ik dan uitstel van de termijnen aanvragen totdat het opgeleverd is. Dat kost mij netto dan iets van 10k aan bouwrente.

Wat is verstandig?

Er is een apart hypothekentopic waar je je vraag denk ik beter kunt stellen maar vooruit:
Ik wist niet eens dat er zoiets bestond als uitgestelde termijnen bij de aannemer. Dat werd bij ons niet aangeboden in ieder geval. Wij moesten een flinke overbruggingshypotheek tegen 5,24% afsluiten omdat we een grote overwaarde hebben op onze huidige woning (bijna afbetaald) en die zit voorlopig nog vast in de stenen. De algemene les die hieruit is te trekken is dat het niet slim is om af te lossen als je in de toekomst nog wilt verhuizen. Dat leek een aantal jaar geleden anders.
Die 5% van jouw aannemer komt redelijk overeen. Wel even uitzoeken wat er gebeurt als hij failliet gaat.
We hebben ons spaargeld gereserveerd voor de inrichting en verhuizing, de dubbele lasten voor de komende 1,5 jaar hebben we meegefinancierd. De bedoeling was een apart depot maar de bank heeft dat bedrag via de notaris in 1 keer op onze rekening gestort. Ook leuk, dat staat nu geparkeerd.
Wij hebben een hypotheekadviseur ingeschakeld, best duur maar we zijn daar achteraf wel blij om. Hij heeft een hoop gezeik met de hypotheekverstrekker voor ons opgelost. Ze bleven maar fouten maken en vragen om allerlei zaken die we allang hadden aangeleverd. Vanwege de gunstige meeneemcondities van onze huidige hypotheek waren we er toe veroordeeld om er mee door te gaan.
Wat voor jou verstandig is kan een goede hypotheekadviseur je vast bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Strider schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:25:
Voor degene die ervaring met tegelvloeren hebben. Mijn aannemer heeft een keramisch pakket in visgraat verband gelegd. Tegels zijn 120x20cm (rectified). Hij heeft Rubi 1.5mm leveling tegelclips gebruikt. Ik heb zelf de tegels, lijm, voegmiddel etc. gekocht. Ik heb puur en alleen voor de arbeid betaald.

Vanuit het eerste gezicht ligt de tegelvloer er goed in, maar als je wat beter gaat kijken valt het op dat de voegen niet overal gelijk zijn. Gedeeltes waar de voegen 3.5mm zijn en op andere plekken weer 4.75/5mm (de voeg is per tegel wel even breed, maar niet iedere tegel heeft dezelfde voegbreedte) .

De samenwerking met deze aannemer verliep niet helemaal zoals gewenst, ik heb wel een paar keer wat conflicten gehad. Voordat ik hem hier op wil gaan aanspreken vraag ik me daarom af of dit normaal is? Mag ik verwachten dat bij dit soort tegels op een grote oppervlakte dat de voegen overal exact gelijk zijn of zijn deze verschillen in voegbreedte normaal? Ik begrijp ook niet helemaal hoe dit heeft kunnen gebeuren, je legt de tegel op de tegelclip neer dan zou dat toch altijd gelijk moeten zijn? Ze zijn verder ook niet gehaast te werk gegaan.
Bij ons ligt de visgraat tegelvloer er wel strak in. Wel lagen sommige tegels wat omhoog, nadat we de tegelzetter daarop attendeerde kwam hij nog terug om die tegels eruit te tikken en nieuwe erin te leggen. Dat ging best makkelijk. (ziet er altijd veel makkelijker uit dan het is).

Tegelvloer is trouwens niet gelegd met een leveling systeem, maar gewoon op gevoel denk ik of zo :P Die man deed het al 40 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 04-12-2023 20:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Deveon schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:28:
[...]

Dat bestaat gewoon, al vind het persoonlijk erg goedkoop over komen. Hier overigens geen zorgen over de PVC vloer maar wij hebben ook niet aan de onderkant van de markt geshopt.

Voor een gietvloer-look is linoleum (Marmoleum) ook interessant, echter komt het op rollen van 4 meter en hoewel ze de naden kunnen lassen hebben wij uiteindelijk toch voor een hout patroon op PVC gekozen.
Kwam er vandaag achter dat linoleum 1 nadeel heeft en dat is dat het niet tegen water kan (beetje kan wel, maar niet teveel). Dan valt het voor mij af.

Blijft lastig een vloer uitzoeken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
Sport_Life schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:07:
[...]

Kwam er vandaag achter dat linoleum 1 nadeel heeft en dat is dat het niet tegen water kan (beetje kan wel, maar niet teveel). Dan valt het voor mij af.

Blijft lastig een vloer uitzoeken.
Nou zeker. Wij hebben uiteindelijk een tegelvloer van tegels a 120cm x 120cm en boven 80x80, maar het had ook visgraat pvc kunnen worden (dat laten wij nu terugkomen in de tafels, details op het plafond en muren). Gewoon vooral afvinken wat je zelf belangrijk en mooi vind en of het lekker samenwerkt met je vloerverwarming en vloerkoeling. En ook in de winkel valt de kleur toch anders uit (van gordijnen totaan tegels), dus bij voorkeur thuis kijken met staaltjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Bteq op 04-12-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:10
Iemand ervaring met het inbouwen van de ventilatieventielen (wtw) in de muren?

De muren zijn een cm of 10 dik. Soms zie je ook van die vieze zwarte /stoffige plekken rondom de ventielen, zou er verschil zijn als je een ventiel inbouwt of niet?

Meeste wat ik allemaal tegenkom is in het plafond. Bij ons zitten ze op de BG allemaal in de muur; forse opbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-07 17:42
PVC komt er hier alleen in voor riool! Proces zelf achter PVC ook chemisch gevaarlijk maar ben je als gebruiker dan weer niet bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:31
Optie genomen op een tweekapper. Ik wil de garage verlengen/verbreden.. De projectontwikkelaar/bouwer doet dit niet binnen het concept. Wel willen ze meewerken aan het laten vervallen van de aangebouwde berging/garage en extra heipalen laten plaatsen. Het is constructief wel mogelijk om extra heipalen te plaatsen en de achtergevel van de garage er af te halen (achtermuur is niet dragend) en deze te verlengen.

Ik wil de garage minimaal 2m langer hebben en bij voorkeur 1m breder (oa om in/uit stappen van auto te vergemakkelijken)

Nu in onderhandeling over:
- wat er van de vraagprijs af gaat als ze de garage niet plaatsen maar wel het gewenste aantal heipalen slaan. Mocht dit prijsverschil te laag zijn dan serieus overwegen om alleen extra heipalen te laten slaan en zelf de achtergevel eruit te breken en er een aantal meter achter te bouwen.
- aanbrengen van deur/doorgang naar garage vanuit de woning
- opstellocatie van de buitenunit van de warmtepomp als de garage bij het project komt te vervallen (zou oorspronkelijk op het dak van de garage komen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:41
Frantic schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:46:
Optie genomen op een tweekapper. Ik wil de garage verlengen/verbreden.. De projectontwikkelaar/bouwer doet dit niet binnen het concept. Wel willen ze meewerken aan het laten vervallen van de aangebouwde berging/garage en extra heipalen laten plaatsen. Het is constructief wel mogelijk om extra heipalen te plaatsen en de achtergevel van de garage er af te halen (achtermuur is niet dragend) en deze te verlengen.

Ik wil de garage minimaal 2m langer hebben en bij voorkeur 1m breder (oa om in/uit stappen van auto te vergemakkelijken)

Nu in onderhandeling over:
- wat er van de vraagprijs af gaat als ze de garage niet plaatsen maar wel het gewenste aantal heipalen slaan. Mocht dit prijsverschil te laag zijn dan serieus overwegen om alleen extra heipalen te laten slaan en zelf de achtergevel eruit te breken en er een aantal meter achter te bouwen.
- aanbrengen van deur/doorgang naar garage vanuit de woning
- opstellocatie van de buitenunit van de warmtepomp als de garage bij het project komt te vervallen (zou oorspronkelijk op het dak van de garage komen)
Ik zou eerst heeeeul goed navragen bij je eigen aannemer (voor de garage) of ze willen verder bouwen op andermans heipalen.

In ons project ook 3 heipalen als optie genomen en gelukkig net op tijd kunnen annuleren. Tientallen aannemers aangeschreven (eerlijkwaar) voor realisatie onderheid terras; niemand wilde verder borduren op andermans palen. Zeker niet als ze geen bekisting maken bovenop de paal.

Buren verderop hebben wel palen laten doen en daar konden ze niets mee, staat nu mooi een nieuw setje palen naast, door een aannemer achteraf er zelf ingeslagen 8)7

Ik snap het wel, je wilt weten wat er de grond in gaat en je wilt daar als aannemer zelf je wapening en dergelijke in plaatsen.. Wees je er bewust van voordat je zonder meer enkele palen laat slaan en je dadelijk een paar duizend letterlijk de grond in hebt geslagen voor nop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:29

Idee is nu als volgt:
Overwaarde €275k;

Wat is verstandig?

5x4 past makkelijk door 25mm, maar niet over te lange lengte met veel bochten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
Hier zelf een 90x15 visgraat vloer met levelling systeem gelegd. Ruim 4000 clips zijn er in gegaan. Constant 3 lijnlasers op de punten gehad en na elke zak lijm haaksheid gecheckt. M.u.v. de trapkast (vanuit de woonkamer, vooruit over tegels heen leggend) en rond de warmtepomp, vrijwel geen gekke afwijkingen in de voegen. Wel moet ik bekennen dat we hier en daar wat minieme hoogteverschillen hebben, vooral op de punten waar we de dag stopen en de volgende dag verder gingen. Maar ook deze verschillen zijn nog geen 1,5mm en het is op 2-3 plekken ofzo. Nou daar kan ik wel mee leven. ;)

Wel mooi 9-12k (4 offertes in die range) uitgespaard :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Draakje5 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:07:

De muren zijn een cm of 10 dik. Soms zie je ook van die vieze zwarte /stoffige plekken rondom de ventielen, zou er verschil zijn als je een ventiel inbouwt of niet?

Meeste wat ik allemaal tegenkom is in het plafond. Bij ons zitten ze op de BG allemaal in de muur; forse opbouw.
Is die forse opbouw niet gewoon een inblaas ventiel die zijn doorgaans een stuk dikker dan de afzuig ventielen.
En ja rond wand ventielen moet je doorgaans wat meer schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
twain4me schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:43:
[...]

Is die forse opbouw niet gewoon een inblaas ventiel die zijn doorgaans een stuk dikker dan de afzuig ventielen.
En ja rond wand ventielen moet je doorgaans wat meer schoonmaken.
We hebben allebei. 4 inblaas en 3 uitblaas ventielen.
De inblaas zijn inderdaad dikker. Maar ook uitblaas is vrij fors. Of wat minder genuanceerd, ze zijn foeilelijk.

Is het realistisch / makkelijk deze te vervangen voor ingebouwde ventielen?
De muren zijn van kalkzandsteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdu9yC3EMz2SE6IYGxY375zkZ1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbukA07buySqeSqvXOcnLTjX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draakje5 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:07:

Ze zitten bij ons waar ze kunnen, muur/plafond... maakt geen lor uit voor de werking. Positie in de ruimte ook niet zoveel. De opbouw kun je wel tegen gaan door de ventielen een keer te vervangen door elegantere.... ze zijn er in verschiilende soorten en maten en die van Itho vallen niet onder de elegante...

Heb hier nu Zehnders, stuk kleiner in de opbouw.

Inbouwen heb ik nog nooit gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 05-12-2023 10:06 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Kwaliteit tegelwerk is DE reden dat wij voor casco wc en badkamer gegaan zijn... en daarna hebben we een bekende die ons begrijpt gevraagd het te gaan doen. Binnen de normen is prutswerk toegestaan... en we hebben het bij onze buren gezien.

Succes is een keuze in deze, ik zou er vol in kletsen als het je niet zint.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draakje5 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:52:
[...]

[Afbeelding]
Deze dingen hadden wij ook, het went, zullen we maar zeggen, maar beneden hadden we een paar design ventielen.

Je kan ventielen wel inbouwen en als jij de stukadoor wilt betalen en de vakman die dat dat doet die ook weer je debiet compleet inregelt als het klaar is dan kan dat gewoon. De kosten daarvoor zijn navenant. Een designventiel heb je voor veel minder en daarvan moet je het debiet ook laten inregelen.
Bij deze ventielen moet je wel even checken dat de worp de juiste kant op is... vieze plafonds of muren kun je voorkomen.

Persoonlijk zou ik er maar gewoon aan gaan wennen, want het zijn er veel en ze zijn nodig. Over een tijdje bij regulier onderhoud zou je het ook kunnen meepakken als je het alsnog wilt.

Het is wel wijs om even je ventilatieberekening te vragen. Dan is het inregelen een stuk eenvoudiger, dan hoeft alleen de toeter er op om te meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:52:
[...]

We hebben allebei. 4 inblaas en 3 uitblaas ventielen.
De inblaas zijn inderdaad dikker. Maar ook uitblaas is vrij fors. Of wat minder genuanceerd, ze zijn foeilelijk.

[Afbeelding]
Die zit wel heel erg dicht op het plafond, hopelijk is de bovenkant dicht anders krijg je daar vervuiling op je plafond.

Vraag mij ook af of ze met de instelapparatuur goed bij kunnen? Dat is een soort koker die eroverheen wordt geplaatst.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 05-12-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:33:
[...]

Die zit wel heel erg dicht op het plafond, hopelijk is de bovenkant dicht anders krijg je daar vervuiling op je plafond.

Vraag mij ook af of ze met de instelapparatuur goed bij kunnen? Dat is een soort koker die eroverheen wordt geplaatst.
Precies… ongekend luie plaatsing.

En ventielen zijn er in vele soorten. Echt mooi zijn ze allemaal niet, maar beter dan deze is wel te krijgen. Ook universele inblaas/afzuig versies.

Zo’n wandplaatsing is ook wel weer een beetje triest. Heb je “rotzooi” als rookmelders op je plafond en dan dit ook nog op je wand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:31
Source90 schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:00:
[...]
Ik zou eerst heeeeul goed navragen bij je eigen aannemer (voor de garage) of ze willen verder bouwen op andermans heipalen.

In ons project ook 3 heipalen als optie genomen en gelukkig net op tijd kunnen annuleren. Tientallen aannemers aangeschreven (eerlijkwaar) voor realisatie onderheid terras; niemand wilde verder borduren op andermans palen. Zeker niet als ze geen bekisting maken bovenop de paal.

Buren verderop hebben wel palen laten doen en daar konden ze niets mee, staat nu mooi een nieuw setje palen naast, door een aannemer achteraf er zelf ingeslagen 8)7

Ik snap het wel, je wilt weten wat er de grond in gaat en je wilt daar als aannemer zelf je wapening en dergelijke in plaatsen.. Wees je er bewust van voordat je zonder meer enkele palen laat slaan en je dadelijk een paar duizend letterlijk de grond in hebt geslagen voor nop.
Inderdaad een van de afwegingen die ik mee neem. Tevens kijken wat het dan wordt.. Houtskeletbouw of een gemetselde garage. In geval van HSB zou ik veel zelf kunnen doen (een en ander ff dubbel uitzoeken qua afwatering etc.). Ben geen metselaar :+

Nu iig weer een hele rits vragen uit staan bij de projectontwikkelaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:05:
[...]

Precies… ongekend luie plaatsing.

En ventielen zijn er in vele soorten. Echt mooi zijn ze allemaal niet, maar beter dan deze is wel te krijgen. Ook universele inblaas/afzuig versies.

Zo’n wandplaatsing is ook wel weer een beetje triest. Heb je “rotzooi” als rookmelders op je plafond en dan dit ook nog op je wand.
Ik weet niet of het ongekend lui of triest is. Kanaalplaten (als ze hier gebruikt zijn) zijn een bitch en het moet maar net kunnen allemaal toch? Bij ons is er een mix ook, waarbij we er nog redelijk vanaf konden komen... Hadden gelukkig een meedenkende installateur met de ventielen.

Het is gewoon iets waar we aan moeten wennen als mensen, net als brandmelders... persoonlijk vind ik bijvoorbeeld open haarden een sta in de weg en daar vallen mensen ook voor...

Waar ik me eerder druk om kan maken is dat er vaak te weinig ventielen zijn voor een gezond binnenklimaat in combinatie met lage geluidsdruk... en dat het kanalenstelsel ook wel wat meer op de gebruiker gericht kan worden aangelegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je ventiel zo op de wand zit dan loopt die buis er toch ook nog achter….. in mijn optiek vooral luiheid van de tekenaar. In het plafond valt gewoon minder op dan op een wand.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Blurk62 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:27:
[...]

Er is een apart hypothekentopic waar je je vraag denk ik beter kunt stellen maar vooruit:
Ik wist niet eens dat er zoiets bestond als uitgestelde termijnen bij de aannemer. Dat werd bij ons niet aangeboden in ieder geval. Wij moesten een flinke overbruggingshypotheek tegen 5,24% afsluiten omdat we een grote overwaarde hebben op onze huidige woning (bijna afbetaald) en die zit voorlopig nog vast in de stenen. De algemene les die hieruit is te trekken is dat het niet slim is om af te lossen als je in de toekomst nog wilt verhuizen. Dat leek een aantal jaar geleden anders.
Die 5% van jouw aannemer komt redelijk overeen. Wel even uitzoeken wat er gebeurt als hij failliet gaat.
We hebben ons spaargeld gereserveerd voor de inrichting en verhuizing, de dubbele lasten voor de komende 1,5 jaar hebben we meegefinancierd. De bedoeling was een apart depot maar de bank heeft dat bedrag via de notaris in 1 keer op onze rekening gestort. Ook leuk, dat staat nu geparkeerd.
Wij hebben een hypotheekadviseur ingeschakeld, best duur maar we zijn daar achteraf wel blij om. Hij heeft een hoop gezeik met de hypotheekverstrekker voor ons opgelost. Ze bleven maar fouten maken en vragen om allerlei zaken die we allang hadden aangeleverd. Vanwege de gunstige meeneemcondities van onze huidige hypotheek waren we er toe veroordeeld om er mee door te gaan.
Dank je dan ga ik dat topic ook even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Makrolon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:35:
[...]

5x4 past makkelijk door 25mm, maar niet over te lange lengte met veel bochten.
En dan lossen kabels neem ik aan?
Het is ca 20m denk een bocht of 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:39:
Als je ventiel zo op de wand zit dan loopt die buis er toch ook nog achter….. in mijn optiek vooral luiheid van de tekenaar. In het plafond valt gewoon minder op dan op een wand.
Tja, bij ons zit er achter zo'n ventiel een inloopkast en gaat hij daar vervolgens de kanaalplaat in om vervolgens geen koof in het zicht te hebben op de overloop..... het eerste voorstel was de luie variant. alles via koof en in 2 kamers op de wand en.... 1 kanaal voor 2 kamers.... nu hebben we 2 kanalen voor de 2 kamers en maar 1 op de wand.

Of beneden gaat het via een wand omdat daarachter de WC zit waar het ventiel vervolgens keurig met de andere stijgleidingen mee gaat.

Ik ben dus wel benieuwd naar de context voordat ik het helemaal af zou fikken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

icecreamfarmer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:48:
[...]

Ik dacht van de week ook aan weinig bochten en rechte lijnen.... maar die pijpen lopen toch allemaal anders, uiteindelijk was de draadlengte vanuit mij behoordelijk positief ingeschat en had ik maar net genoeg en was het even werken. :)

Ergo: je krijgt het er wel doorheen, maar je moet er waarschijnlijk lekker aan hangen en even voor werken. Als het gebruik vooraf duidelijk is en je vraagt om een nette aanleg (en dat knal je even met een bevestiging op papier) kun je het later alsnog door hen laten trekken terwijl je dan zelf de kabel aanleverd, mocht het tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miezie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:51:
[...]
Ik ben dus wel benieuwd naar de context voordat ik het helemaal af zou fikken :).
Ik zie nog steeds nul voordelen tov een fatsoenlijk oplossing in het plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
icecreamfarmer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:48:
[...]

Nee ymvk kabel. Losse draden moet wel lukken over die afstand.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vuurtjih
Definitief energielabel ontvangen, A++++ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Miezie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:03:
[...]

Ze zitten bij ons waar ze kunnen, muur/plafond... maakt geen lor uit voor de werking. Positie in de ruimte ook niet zoveel. De opbouw kun je wel tegen gaan door de ventielen een keer te vervangen door elegantere.... ze zijn er in verschiilende soorten en maten en die van Itho vallen niet onder de elegante...

Heb hier nu Zehnders, stuk kleiner in de opbouw.

Inbouwen heb ik nog nooit gezien.
Waar baseer je dat op? Het maakt juist wel heel erg uit waar ze zitten.(Wel eens dat muur of plafond geen verschil maakt, maar locatie in de ruimte wel.)

Bij onze overburen hebben ze de afzuigventielen letterlijk naast de roosters in de ramen gezet waardoor je buitenlucht gewoon direct weer aan het afzuigen bent en 0 luchtstroom door je ruimte krijgt.
Netto doet dat rooster dus niks en verlies je een deel van de afzuigcapaciteit van je ruimte.

Plaatsing van aan- en afvoer moet niet alleen goed in balans zijn, maar ook zo gepositioneerd dat je overal een luchtstroom krijgt in je ruimtes.

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 05-12-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Farmerwood schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:32:
[...]

Waar baseer je dat op? Het maakt juist wel heel erg uit waar ze zitten.(Wel eens dat muur of plafond geen verschil maakt, maar locatie in de ruimte wel.)

Bij onze overburen hebben ze de afzuigventielen letterlijk naast de roosters in de ramen gezet waardoor je buitenlucht gewoon direct weer aan het afzuigen bent en 0 luchtstroom door je ruimte krijgt.
Netto doet dat rooster dus niks en verlies je een deel van de afzuigcapaciteit van je ruimte.

Plaatsing van aan- en afvoer moet niet alleen goed in balans zijn, maar ook zo gepositioneerd dat je overal een luchtstroom krijgt in je ruimtes.
Aan en afvoer moet je natuurlijk niet direct naast elkaar hebben.... maar in het geval van aan en afvoer in verschillende ruimtes maakt het niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:52
In de nieuwe wijk tegenover ons heeft een 1 woning een schutting neergezet aan de zijkant van zijn woning. Ik zat een beetje te zoeken wat wel/niet mag,

Ik dacht dat als de schutting aan de zijkant v/d woning aan de openbare weg grenst hij maximaal 1 meter hoog mag zijn (en dus niet 1.80 zoals hier).

Ik zou dit zelf ook wel willen, maar dacht dat het niet mocht. Iemand een idee of ik de regels niet goed begrijp of dat deze schutting eigenlijk niet zo mag?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 05-12-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:35:
[...]

Ik zie nog steeds nul voordelen tov een fatsoenlijk oplossing in het plafond?
Ik heb het ook niet over voordelen, ik heb het over wat logischerwijs kan en niet kan in de bouw. Als er net een stuk bewaping ergens moet zitten voor de constructie dan kan je daar niet overheen of doorheen. Daarnaast wil je zoveel mogelijk rechte lijnen, etc.

Dat dingen esthetisch niet te pruimen zijn in onze hoofden is een ander verhaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:43
@Requiem19 dan moet je je papieren toch even doornemen? Dat verschilt per project/omgeving .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
GeeMoney schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:18:
@Requiem19 dan moet je je papieren toch even doornemen? Dat verschilt per project/omgeving .
Hmm, daar kan ik even in kijken inderdaad. Goede.

Ik ging uit van de algemene regels van vergunningsvrij bouwen mbt erfafscheidingen zoals hier:

https://www.vergunningsvr...m/schutting-plaatsen/221/

Afbeeldingslocatie: https://www.vergunningsvrijbouwen.com/wp-content/uploads/2010/12/tekening-erfafscheiding-omgevingsvergunning-vergunningsvrij-bouwen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Requiem19 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:15:
In de nieuwe wijk tegenover ons heeft een 1 woning een schutting neergezet aan de zijkant van zijn woning. Ik zat een beetje te zoeken wat wel/niet mag,

Ik dacht dat als de schutting aan de zijkant v/d woning aan de openbare weg grenst hij maximaal 1 meter hoog mag zijn (en dus niet 1.80 zoals hier).

Ik zou dit zelf ook wel willen, maar dacht dat het niet mocht. Iemand een idee of ik de regels niet goed begrijp of dat deze schutting eigenlijk niet zo mag?

***members only***
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR378875

Erfafscheidingen hoger dan 1 meter en niet hoger dan 2 meter aan de zijkant en achterkant van een hoekwoning zijn toegestaan, mits de ruimtelijke kwaliteit van de omgeving niet onaanvaardbaar wordt aangetast en de verkeersveiligheid ter plaatse gegarandeerd blijft. Het uiterlijk van de erfafscheiding dient te voldoen aan de redelijke eisen van welstand.

Beleidsregels erfafscheidingen hoger dan één meter bij hoekpercelen

Mensen zijn opzoek naar privacy, maar de huidige regelgeving biedt hier maar beperkt mogelijkheden voor. Met deze beleidsregels staan wij erfafscheidingen hoger dan één meter, voor de voorgevelrooilijn, bij percelen met twee voorgevelrooilijnen (hoekwoningen), onder bepaalde voorwaarden, met vergunning, toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Miezie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:15:
[...]

Aan en afvoer moet je natuurlijk niet direct naast elkaar hebben.... maar in het geval van aan en afvoer in verschillende ruimtes maakt het niet zoveel uit.
Ook dat maakt wel degelijk uit.
Als je de aanvoer meteen achter een deur zet in een ruimte en de afvoer aan de andere kant van de deur zit, dan krijg je geen (goede) luchtstroom in die ruimte, maar slechts een luchtstroom van het ventiel direct naar de deur.
Het werd mij ook bevestigd door een bedrijf dat bij ons onderzoek heeft gedaan naar de installatie dat er vrijwel geen luchtverversing plaats vindt in ruimtes als er op die plek geen actieve luchtstroom is.

Idealiter zet je de aanvoer zover mogelijk van de plek af waar het afgezogen wordt en de afvoer zover mogelijk van de plek waar het vandaan aangezogen wordt.
En dan maakt het niet eens zoveel uit of dat direct naar of van een ventiel is of dat het naar of van een deur (via overstroom) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Farmerwood schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:20:
[...]

Als je de aanvoer meteen achter een deur zet in een ruimte en de afvoer aan de andere kant van de deur zit, dan krijg je geen (goede) luchtstroom in die ruimte, maar slechts een luchtstroom van het ventiel direct naar de deur.
Het werd mij ook bevestigd door een bedrijf dat bij ons onderzoek heeft gedaan naar de installatie dat er vrijwel geen luchtverversing plaats vindt in ruimtes als er op die plek geen actieve luchtstroom is.

Idealiter zet je de aanvoer zover mogelijk van de plek af waar het afgezogen wordt en de afvoer zover mogelijk van de plek waar het vandaan aangezogen wordt.
En dan maakt het niet eens zoveel uit of dat direct naar of van een ventiel is of dat het naar of van een deur (via overstroom) is.
Een paar jaar geleden heb ik hier lang naar gezocht en er wat studies op nageslagen en daar bleek anders uit of dat het te kwalificeren is als marginal gain. Wat wel heel wezenlijk is, is waar je de luchtkwaliteit meet en of het uiteindleijk wat efficient is. Ik heb alleen de bronnen niet meer, dus inhoudelijk kan ik het niet goed meer onderbouwen of je aanbieden.

Maar die discussie ga ik niet aan... dus je kan gelijk hebben :). FWIW: ik zou ook opteren voor optimale stroming als ik er invloed op heb (en dat heb ik ook gedaan...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Requiem19 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:19:
[...]

Hmm, daar kan ik even in kijken inderdaad. Goede.

Ik ging uit van de algemene regels van vergunningsvrij bouwen mbt erfafscheidingen zoals hier:

https://www.vergunningsvr...m/schutting-plaatsen/221/

[Afbeelding]
Je zal denk ik een combi moeten checken van:
1) Gemeentelijk ruimtelijk beleid;
2) Omgevingsvergunning project / Technische omschrijving project.

Zo is het vaak (altijd?) dat boven 1Meter je vergunningsplichtig bent als je een schutting wilt plaatsen >1M aan openbare weg/gemeentegrond.
Het kan natuurlijk zijn dat binnen het projectplan dit al geregeld is en de ontwikkelaar dit in de vergunning met de gemeente heeft meegenomen (zoals bijv. bij een dakkapel vaak het geval is).

Ik vind het er overigens niet uit zien op die foto van je (verre) achterburen en de welstand / gemeente zal daar ook vast wel een mening over hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 05-12-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Blurk62 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:27:
[...]

Het zal aan mij liggen maar dat krijg ik niet gevonden. Wel een hele hoop losse topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Makrolon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:40:
[...]

Nee ymvk kabel. Losse draden moet wel lukken over die afstand.
Waarom zou je kabel trekken en geen losse draden??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Wolly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:30:
[...]

Waarom zou je kabel trekken en geen losse draden??
Als je aan de andere kant van de leiding verder wil een schuur in bijvoorbeeld, of er moet een laadpaal komen en hij moet nog een stukje buiten over de muur.
Maar dan kan je altijd nog het 1e gedeelte strippen en de grijze mantel een meter oid de buis in drukkem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:05

***members only***
Grenst dit wel aan een weg? Lijkt meer een soort pad/stoepje? Weet niet of dat voor de regelgeving veel uitmaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06:50
Morgenmiddag de vooroplevering. Hoeft niet, mag wel: kritische keurder gaat mee. Kost me wel een lunch.
Checklist neemt hij mee en nu maar hopen dat er weinig herstelpunten worden genoteerd.

Ik wilde een lamp meenemen om alle stopcontacten te testen. Toen zei vrouwlief: "waarom niet gewoon de telefoonlader om te testen". Tja dat kan ook natuurlijk. #ikbenerteveelmeebezig

Eerste keer dat we ons nieuwe stulpje 'klaar' gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62

***members only***
Misschien een filosofische vraag maar vanaf wanneer noem je een enkel hoog paneel, of twee, of vier, eigenlijk een schutting? Op de foto zie ik tuinstoelen en rechts zie ik ook maar 4 panelen. Is alles dichtgezet of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blurk62 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:56:
[...]
Misschien een filosofische vraag maar vanaf wanneer noem je een enkel hoog paneel, of twee, of vier, eigenlijk een schutting? Op de foto zie ik tuinstoelen en rechts zie ik ook maar 4 panelen. Is alles dichtgezet of niet?
Staat niet gewoon de poort open? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
Source90 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:58:
[...]

Staat niet gewoon de poort open? :+
Haha, dat is een weinig filosofisch antwoord :+ maar dat zou zomaar kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
icecreamfarmer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:23:
[...]

Het zal aan mij liggen maar dat krijg ik niet gevonden. Wel een hele hoop losse topics.
Ik ben niet van de topicpolitie maar hypotheek onderwerpen zie ik bijvoorbeeld hier bij 'Wonen' staan (klik daar eens op het woord Hypotheek en kijk daarna links onder het kopje Subforum) en lijken niet echt thuis te horen onder 'Bouwen en klussen'. Er is dus ook ook nog zoiets als dit waar veel meer topics zijn gestart. Niemand houdt je tegen om zelf een topic aan te maken maar ik vermoed dat er veel antwoorden zullen komen als: bespreek je unieke situatie met een hypotheek- of financieeladviseur, en dat ging je sowieso al doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Blurk62 op 05-12-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Makrolon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:49:
[...]

Als je aan de andere kant van de leiding verder wil een schuur in bijvoorbeeld, of er moet een laadpaal komen en hij moet nog een stukje buiten over de muur.
Maar dan kan je altijd nog het 1e gedeelte strippen en de grijze mantel een meter oid de buis in drukkem
Dat is dus exact hoe men het doet, je stript de buitenmantel waar deze in de buis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Brains Bush schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:22:
Morgenmiddag de vooroplevering. Hoeft niet, mag wel: kritische keurder gaat mee. Kost me wel een lunch.
Checklist neemt hij mee en nu maar hopen dat er weinig herstelpunten worden genoteerd.

Ik wilde een lamp meenemen om alle stopcontacten te testen. Toen zei vrouwlief: "waarom niet gewoon de telefoonlader om te testen". Tja dat kan ook natuurlijk. #ikbenerteveelmeebezig

Slimme/goede tip, checken van stopcontacten met een stekkertje. Staat genoteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:33:
[...]

Het zit niet helemaal tegen het plafond aan, dus verwacht dat ze daar wel tussen kunnen met een kokertje.

Het plafond in de hal is ook verlaagd voor deze buizen. Dus gevalletje luie ontwikkelaar en architect. Had ze inderdaad liever uit het plafond zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Farmerwood schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:20:
[...]

Dan is dat iets wat bij ons gelukkig toch nog wel fatsoenlijk is uitgevoerd. Ze zitten niet naast / rondom ramen en deuren en de afstand tussen aan en afvoer is vrij maximaal keuken - woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:33:
[...]

Het zit niet helemaal tegen het plafond aan, dus verwacht dat ze daar wel tussen kunnen met een kokertje.

Het plafond in de hal is ook verlaagd voor deze buizen. Dus gevalletje luie ontwikkelaar en architect. Had ze inderdaad liever uit het plafond zien komen.
Bij plaatsing van het ventiel op de wand of plafond dient deze idealiter rondom 40cm vrij te zijn.
Bij een plafond hoogte van bijvoorbeeld 2,6 meter zal het ventiel op een hoogte van 2,2 meter geplaatst kunnen worden.
Bron

Zelfde lees je hier ook terug.
En hier (35cm).

Ik denk trouwens dat het dit type is, volgens het productblad zijn er wel air flow deflectors voor beschikbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Wolly op 05-12-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:40:
[...]

[...]

Bron

Zelfde lees je hier ook terug.
En hier (35cm).
Idealiter 40cm rondom vrij.
Maar heb je een voorbeeld van een ventiel dat op de wand gemonteerd wordt en 40cm rondom vrij is (dus op 2.2m hoogte gemonteerd is)? Ik denk dat je deze huizen op 1 hand kan tellen. Wie monteert zijn ventiel nu op 2.2m hoogte op een benedenverdieping? Bij badkamers zie ik ze wel regelmatig 40cm van plafond af.

1 meter tussen aanvoerventielen Ja.
40cm rondom vrij (boven tot aan plafond) nee. 2cm.
2 meter tussen aan-afvoer: Ja.
2 meter tussen afvoer: 1 ventiel wel goed, andere slechts 50cm afstand.

Zegt het bouwbesluit niks? Want een richtlijn of idealiter tekst van de ventilatieshop is leuk. Maar daar koop ik niks voor bij mijn aannemer. :)

Edit: dus vragen of hier gebruik gemaakt is van een air flow deflector omdat het ventiel dicht tegen het plafond zit? Met de deflector zou je de bovenkant dus kunnen afsluiten bijv.?

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 05-12-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:55:
[...]

Idealiter 40cm rondom vrij.
Maar heb je een voorbeeld van een ventiel dat op de wand gemonteerd wordt en 40cm rondom vrij is (dus op 2.2m hoogte gemonteerd is)? Ik denk dat je deze huizen op 1 hand kan tellen. Wie monteert zijn ventiel nu op 2.2m hoogte op een benedenverdieping? Bij badkamers zie ik ze wel regelmatig 40cm van plafond af.

1 meter tussen aanvoerventielen Ja.
40cm rondom vrij (boven tot aan plafond) nee. 2cm.
2 meter tussen aan-afvoer: Ja.
2 meter tussen afvoer: 1 ventiel wel goed, andere slechts 50cm afstand.

Zegt het bouwbesluit niks? Want een richtlijn of idealiter tekst van de ventilatieshop is leuk. Maar daar koop ik niks voor bij mijn aannemer. :)

Edit: dus vragen of hier gebruik gemaakt is van een air flow deflector omdat het ventiel dicht tegen het plafond zit? Met de deflector zou je de bovenkant dus kunnen afsluiten bijv.?
Geen idee of het bouwbesluit er iets over zegt. Maar in het productblad van een bekende fabrikant als Duco zie je al dat de fabrikant het aanraadt. Jouw ventiel is helaas van een goedkopere categorie met een productblad waarin de fabrikant zich niet brandt aan dit soort kwesties.

En met een deflector sluit je inderdaad een kant af.

En nee, ik heb geen voorbeeldfoto waar een ventiel op 2m20 zit, ik sta er eigenlijk zelfs van te kijken dat een bouwer ventielen in de wand inbouwt in de woonkamer.

PS. Hier zie je hoe zo'n airdeflector (ze noemen het air blocker) werkt, tevens ook hier weer duidelijke maatvoering van de afstanden (>350mm).

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 05-12-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:05:
[...]

Geen idee of het bouwbesluit er iets over zegt. Maar in het productblad van een bekende fabrikant als Duco zie je al dat de fabrikant het aanraadt. Jouw ventiel is helaas van een goedkopere categorie met een productblad waarin de fabrikant zich niet brandt aan dit soort kwesties.

En met een deflector sluit je inderdaad een kant af.

En nee, ik heb geen voorbeeldfoto waar een ventiel op 2m20 zit, ik sta er eigenlijk zelfs van te kijken dat een bouwer ventielen in de wand inbouwt in de woonkamer.

PS. Hier zie je hoe zo'n airdeflector (ze noemen het air blocker) werkt, tevens ook hier weer duidelijke maatvoering van de afstanden (>350mm).
Thanks, inderdaad advies >350mm.
Echter dus ook:
Voor de situaties waarbij het ventiel
dicht op de wand wordt geplaatst (<
350 mm) is het gewenst om een “Air
Blocker” toe te passen. Hiermee wordt
de ingeblazen lucht van de wand
afgericht en worden luchtwervelingen
op de wand voorkomen.

Bedankt voor de tips, het lijkt me duidelijk dat er in dit geval / in het algemeen sowieso een airblocker/deflector in moet zitten wanneer de ruimte rondom minder vrij is dan 40cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Brains Bush schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:22:

Ik zou eerder de schakelaars van de lampen checken ;).

Sidenote: stopcontacten is nou net iets waar je in de eerste weken wel achter komt. Niet wakker van liggen, dat komt altijd wel goed 👍.

Check vooral je meerwerk en de plaatsen van de stopcontacten en lichtpunten ;). En als de meterkast er al hangt of dat conform afspraak is… en check je leidingwerk voor de keuken… en de inrichting van je ventilatie. Krassen op glas zijn ook al te zien en schilderwerk wat ze gemist hebben kan je ook al wel aankaarten. Draairichting van de deuren. Kwaliteit van afhangen.

Van die zaken die je typisch nu graag checkt omdat ze bewerkelijk zijn om te fixen 👍. En vergeet niet wat ik vergeten ben: genieten. Ik vergat het omdat aannemers niet met een kritische noot om kunnen gaan en weten dat je gelijk hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door Miezie op 05-12-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draakje5 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:18:
[...]

Thanks, inderdaad advies >350mm.
Echter dus ook:
Voor de situaties waarbij het ventiel
dicht op de wand wordt geplaatst (<
350 mm) is het gewenst om een “Air
Blocker” toe te passen. Hiermee wordt
de ingeblazen lucht van de wand
afgericht en worden luchtwervelingen
op de wand voorkomen.

Bedankt voor de tips, het lijkt me duidelijk dat er in dit geval / in het algemeen sowieso een airblocker/deflector in moet zitten wanneer de ruimte rondom minder vrij is dan 40cm.
Dat zit in dat specifieke ventiel… tenminste het zou best kunnen als het deze is: https://ithodaalderop.com...20ToevoerventielenTR_.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:20:
[...]

Slimme/goede tip, checken van stopcontacten met een stekkertje. Staat genoteerd.
Hij is inmiddels een stuk duurder geworden zie ik, maar ik had deze mee bij de oplevering. (klik voor details)

Geeft direct netjes aan of alles goed bedraad en geaard is en met een druk op de knop hoort ook de aardlek eruit te knallen.

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/5c5301a6b67a1e4c1afd3836948d6be2/t/e/testboy_schuki_1_lcd_wandcontactdoos_aardlekschakelaartester.jpg
Link: https://www.sandervunderi...-aardlek-tester-230v.html

Voor de liefhebber in regio Nijmegen is hij evt ook te leen. (Via PM)

[ Voor 9% gewijzigd door Farmerwood op 05-12-2023 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Farmerwood schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:39:
[...]

Hij is inmiddels een stuk duurder geworden zie ik, maar ik had deze mee bij de oplevering. (klik voor details)

Geeft direct netjes aan of alles goed bedraad en geaard is en met een druk op de knop hoort ook de aardlek eruit te knallen.

[Afbeelding]

Voor de liefhebber in regio Nijmegen is hij evt ook te leen. (Via PM)
Ik heb die zonder aardlek-knaller, die is inderdaad een stuk goedkoper :o
https://www.sandervunderi...kkerdoos-tester-230v.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:41
In onze nieuwbouw woning zit een brandmelder in de weg met betrekking tot de taatsdeur. De brandmelder wil ik graag verplaatsen zonder dat ik in het plafond hoef te frezen. Het idee is om de huidige inbouwdoos in het plafond dicht te stucen en dan de brandmelder elders (draadloos) te plaatsen.

Kan dit uberhaupt? Ik zie dat de brandmelder middels een rode draad in verbinding staat met de andere brandmelders. Er zit wel een 9 volts backup batterij in, doet de brandmelder het ook zonder 220v aansluiting met alleen de backup batterij? Ik vind het niet erg om deze zo nu en dan te vervangen.

Het type brandmelder is: Ei146e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:34:
In onze nieuwbouw woning zit een brandmelder in de weg met betrekking tot de taatsdeur. De brandmelder wil ik graag verplaatsen zonder dat ik in het plafond hoef te frezen. Het idee is om de huidige inbouwdoos in het plafond dicht te stucen en dan de brandmelder elders (draadloos) te plaatsen.

Kan dit uberhaupt? Ik zie dat de brandmelder middels een rode draad in verbinding staat met de andere brandmelders. Er zit wel een 9 volts backup batterij in, doet de brandmelder het ook zonder 220v aansluiting met alleen de backup batterij? Ik vind het niet erg om deze zo nu en dan te vervangen.

Het type brandmelder is: Ei146e
Helaas denk ik dat je deze melder niet zo maar verplaatsen kan zonder in je plafond een frees te zetten de rode draad is er voor je eigen veiligheid natuurlijk, als er beneden brand is en je slaapt op zolder is het wel fijn om te weten toch ?

Ieder zijn keuze natuurlijk, maar als je het echt wilt haal je zo een nieuwe brand melder van de bouwmarkt die alleen op batterijen werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
vormulier schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:11:
[...]

Helaas denk ik dat je deze melder niet zo maar verplaatsen kan zonder in je plafond een frees te zetten de rode draad is er voor je eigen veiligheid natuurlijk, als er beneden brand is en je slaapt op zolder is het wel fijn om te weten toch ?

Ieder zijn keuze natuurlijk, maar als je het echt wilt haal je zo een nieuwe brand melder van de bouwmarkt die alleen op batterijen werkt
Ja ik wil de brandmelder ook niet weghalen maar het liefst verplaatsen zonder te frezen. Ik kan online wel vinden dat deze brandmelder draadloos koppelbaar is. Wellicht heeft iemand daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:13:
[...]

Ja ik wil de brandmelder ook niet weghalen maar het liefst verplaatsen zonder te frezen. Ik kan online wel vinden dat deze brandmelder draadloos koppelbaar is. Wellicht heeft iemand daar ervaringen mee?
Haal hem van het plafond af, inclusief montage voet, en druk op de test knop. Volgens mij werken ze ook prima zonder stroom, dat is ook het hele idea van de backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:13:
[...]

Dat is de: " Ei 146e RF " Je zie dat je een: " Ei 146e " hebt, dan zal je denk ik al je rookmelders moeten vervangen voor het zelfde type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 20:58
Ook wij zijn voornemens om opnieuw een nieuwbouwwoning te gaan kopen. We hebben dit in 2016 ook al gedaan en gaan van een rijtjeshuis naar een 2-1 kap. Nu staan we voor dezelfde keuzes zoals uitbouw, dakkapel, dakramen etc maar zijn uiteraard de prijzen flink gestegen. Nu vraagt de aannemer ruim 2600 euro voor een dakraam, waar we 1200 betaalde in 2016. Op internet zie ik dat dat ongeveer voor dezelfde prijs zou kunnen via andere bedrijven.

Raden jullie aan om een dakraam via de aannemer te laten plaatsen ivm mogelijke problemen met het dak? Uitbouw laten wij uiteraard wel via de aannemer gelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
vormulier schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:17:
[...]

Dat is de: " Ei 146e RF " Je zie dat je een: " Ei 146e " hebt, dan zal je denk ik al je rookmelders moeten vervangen voor het zelfde type.
Je hebt helemaal gelijk :). Ik moet dan denk ik alle rookmelders vervangen voor een Ei 146e RF. Van 100 euro per stuk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:20:
[...]

Je hebt helemaal gelijk :). Ik moet dan denk ik alle rookmelders vervangen voor een Ei 146e RF. Van 100 euro per stuk :+
Volgens mij kan je de bestaande melders wel koppelen met een rf sokkelvoet.
https://www.eibrandmelder...-easi-fit-sokkelvoet.html

Voor de duidelijkheid, je hebt dus maar 1 zo’n voet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 06-12-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:20:
[...]

Volgens dit document:

https://www.elektrototaal.../file/3751/product/45643/

Zou je alleen sokkels moeten hoeven aanschaffen, scheelt je 25 euro per stuk ;)

Hier is de handleiding:
https://www.elektrototaal.../file/3750/product/45643/

daar hebben ze het alleen over en en niet of qua voedings bronnen, de levens duur van je batterij is dus geen garantie, het kan zo zijn dat je iedere 2 maanden er een nieuw in moet stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:20
MisterX333 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:17:
Ook wij zijn voornemens om opnieuw een nieuwbouwwoning te gaan kopen. We hebben dit in 2016 ook al gedaan en gaan van een rijtjeshuis naar een 2-1 kap. Nu staan we voor dezelfde keuzes zoals uitbouw, dakkapel, dakramen etc maar zijn uiteraard de prijzen flink gestegen. Nu vraagt de aannemer ruim 2600 euro voor een dakraam, waar we 1200 betaalde in 2016. Op internet zie ik dat dat ongeveer voor dezelfde prijs zou kunnen via andere bedrijven.

Raden jullie aan om een dakraam via de aannemer te laten plaatsen ivm mogelijke problemen met het dak? Uitbouw laten wij uiteraard wel via de aannemer gelijk doen.
Dakramen kan prima achteraf: heb ik ook gedaan (zij het 5 jaar later) maar toen had ik voor dezelfde prijs dezelfde dakraam maat (sk06) maar dan volledig de kunststof variant die onderhouds vrij is en netjes afgetimmert met multiplex ipv die groene troep van de aannemer. En ze zitten net iets mooier verdeeld over het dak, waardoor er geen halve pannen op mijn dak liggen. Ow ja ik moest wel zelf de zooi naar de stort brengen maar daardoor heb ik nu wel alle dakpannen die vrij kwamen onder mijn huis liggen. Er zijn gespecialiseerde bedrijfjes die dit doen, bij mij deden ze er 3 in een dag. Ander voordeel is dan je als je gewoon de breedte maat van de aannemersoptie pakt, je kunt variëren in hoogte, ik had bijvoorbeeld nog een maat ‘langer’ kunnen kiezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sammy_tukker op 06-12-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih

Dit jaar hier 1.650 betaald aan de aannemer voor een Fakro dakraam. (ander merk was geen optie trouwens)

Ligt er aan of je zonnepanelen afneemt via de aannemer? Bij geen afname dakraam zal je ze wel zo moeten leggen dat er een dakraam tussen de panelen past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
vuurtjih schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:58:
[...]

Ligt er aan of je zonnepanelen afneemt via de aannemer? Bij geen afname dakraam zal je ze wel zo moeten leggen dat er een dakraam tussen de panelen past.
Dit is dus wel belangrijk inderdaad.
Bij ons was het geen optie om een legpatroon o.i.d. aan te geven. Hadden we geen dakraam genomen, dan was dat vlak dus volgelegd met zonnepanelen (zoals ik zie bij andere woningen die geen dakraam hebben).

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
Draakje5 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:05:
[...]

Dit is dus wel belangrijk inderdaad.
Bij ons was het geen optie om een legpatroon o.i.d. aan te geven. Hadden we geen dakraam genomen, dan was dat vlak dus volgelegd met zonnepanelen (zoals ik zie bij andere woningen die geen dakraam hebben).

***members only***
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVjwQDn5gkX3NJgo6yBjJ4Oi3As=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWt3iCTreg6y908Ywb05kOkt.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was ook wel een uitdaging anders :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
Mooi al die Tetris daken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:46

2600 euro is een redelijk hoge prijs uitgaande van een redelijk formaat Velux dakraam. Een GPU MK08 Velux dakraam inclusief aftimmeren en afvoeren afval vind je vrij snel online voor rond de 1600 euro. Een GGU UK10 (grootste dakraam) vind je voor rond de 2200 euro.

Echter het is wel heel fijn om meteen vanaf oplevering daglicht beschikbaar te hebben op je zolder.
Zoiezo weet je niet welke prijzen er van toepassing zijn tegen de tijd dat het huis opgeleverd werd en 1 ding minder te hoeven regelen is ook prettig met het plannen.

Het is een koe in de kont kijken, maar achteraf had ik veel meer meerwerk afgenomen bij de aannemer. I was gemiddeld toch k 20-30% duurder uit vergeleken met het zelf laten doen achteraf. (Nog afgezien van het regelwerk om vakmannen te vinden die beschikbaar waren ik ze nodig had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Daarom hier helemaal geen dakramen genomen op west om later het dak helemaal vol te laten leggen met zonnepanelen. Op oost het verplichte 4-pans dakraam geplaatst op een plek waar een groter dakraam komt maar dat gaan we zelf doen zodat we het mooi kunnen uitlijnen met de zonnepanelen.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
Over de zonnepanelen gesproken: er stond 325wp in de opleveringsdocumenten, maar nu blijken het toch 400 wp te zijn zoals ook de bedoeling was O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19

Toevallig net bezig om een dakraam te laten plaatsen in mijn nieuwbouwwoning.

Per dakraam gaat dit ongeveer EUR 3750 kosten, inclusief plaatsing (2x MMK06 dakraam naast elkaar). Achteraf had ik het liever direct via de bouw gedaan, dat was goedkoper geweest en dan had ik niet 1.5 jaar in het donker op mijn zolderkantoor gezeten...

Die prijzen van 2016 kun je echt niet meer vergelijken met nu. Er is veel inflatie geweest de afgelopen 7 jaar en vooral in de bouw zijn dingen substantieel duurder geworden. Vooral niet gaan vergelijken met toen, maar vergelijken met wat je moet gaan betalen als je het achteraf laat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Requiem19 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:29:
[...]

Toevallig net bezig om een dakraam te laten plaatsen in mijn nieuwbouwwoning.

Per dakraam gaat dit ongeveer EUR 3750 kosten, inclusief plaatsing (2x MMK06 dakraam naast elkaar). Achteraf had ik het liever direct via de bouw gedaan, dat was goedkoper geweest en dan had ik niet 1.5 jaar in het donker op mijn zolderkantoor gezeten...

Die prijzen van 2016 kun je echt niet meer vergelijken met nu. Er is veel inflatie geweest de afgelopen 7 jaar en vooral in de bouw zijn dingen substantieel duurder geworden. Vooral niet gaan vergelijken met toen, maar vergelijken met wat je moet gaan betalen als je het achteraf laat doen
De vraag is of elke bouwer deze optie aanbiedt.
Als ik het typenummer opzoek, krijg je 2 van deze naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://www.goedkoopstedakramen.nl/3707-large_default/ggls-mmk06-2in1-dakraam.jpg

Onze bouwer had enkel de volgende optie (overkant buren hebben deze laten plaatsen vanuit de bouw), daar loop ik persoonlijk ook niet warm voor:
Members only:

Excuseer het vieze raam :+
Prijzen van 2021.

Elke andere optie was niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Source90 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:59:
[...]

[Afbeelding]

Onze bouwer had enkel de volgende optie (overkant buren hebben deze laten plaatsen vanuit de bouw), daar loop ik persoonlijk ook niet warm voor:

***members only***

Prijzen van 2021.

True, het ligt er natuurlijk aan welke opties je bouwer wil aanbieden. Als je bouwer alleen een ieniemie dakraam wil aanbieden moet je er even goed over nadenken.

De meeste zolderverdiepingen hebben een flinke hoogte, dus dan staat het - vind ik - ook wel een stuk mooier als je een wat groter dakraam neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Kleine tip voor wie een dakraam via de aannemer kiest. Zorg dat ergens vast ligt op welke hoogte hij komt.

Die van ons is zo hoog geplaatst dat mijn vrouw (1.80m lang) niet bij de handel kan om hem open te doen en het zal nog wel even duren voor de kinderen oud genoeg zijn om uberhaupt naar buiten te kunnen kijken.

Dakramen die later voor andere leveranciers zijn geplaatst zijn duidelijk lager gezet. Krijg het idee dat er iets mis gegaan is bij de aannemer, maar je hebt geen poot om op te staan zonder afspraken over de exacte plaatsing. De tekening van de locatie op het dak was niet uit af te leiden wat de hoogte vanaf de vloer zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 15:42
Source90 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:59:
[...]

[Afbeelding]

***members only***

Prijzen van 2021.

Het dakraam wat je bij de buren ziet is niet in de afmeting van 78x140cm. Deze dakramen hebben wij ook in onze woning laten plaatsen. Zie de afbeelding hieronder.

Het advies van mijn aannemer was om een lang en slank dakraam te nemen hierdoor lijkt je dak slanker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKI9WU3O53T8PQbezWESUOSh4j0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MWqD1U7F2zrlawnBt1LXlFn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
Farmerwood schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:12:
Kleine tip voor wie een dakraam via de aannemer kiest. Zorg dat ergens vast ligt op welke hoogte hij komt.

Die van ons is zo hoog geplaatst dat mijn vrouw (1.80m lang) niet bij de handel kan om hem open te doen en het zal nog wel even duren voor de kinderen oud genoeg zijn om uberhaupt naar buiten te kunnen kijken.

Dakramen die later voor andere leveranciers zijn geplaatst zijn duidelijk lager gezet. Krijg het idee dat er iets mis gegaan is bij de aannemer, maar je hebt geen poot om op te staan zonder afspraken over de exacte plaatsing. De tekening van de locatie op het dak was niet uit af te leiden wat de hoogte vanaf de vloer zou worden.
Wat je altijd nog kunt doen is ze elektrisch maken. Velux biedt van die solar ombouwpakketten aan en dan kun je het dakraam opendoen met een afstandsbediening en gaan ze automatisch dicht met de regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Jeroenon schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:15:
[...]
Wat je altijd nog kunt doen is ze elektrisch maken. Velux biedt van die solar ombouwpakketten aan en dan kun je het dakraam opendoen met een afstandsbediening en gaan ze automatisch dicht met de regen.
Een klein krukje eronder voldoet ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
Farmerwood schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:16:
[...]

Een klein krukje eronder voldoet ook :P
haha ja dat kan natuurlijk ook. Maar omdat het bij ons de enige ramen zijn die open kunnen is het wel handig als ze automatisch dicht gaan als het gaat regenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38
Wat vinden jullie van dit voorstel (spuiten wanden + plafonds):

- Schuren alle wanden en hoeken
- Spuiten primerlaag op kleur wanden en plafonds. 449m2
- Spuiten afwerklaag latex op wanden en plafonds op kleur. 449m2
- Badkamerplafond. 1 laag primer. Afwerken met 2 lagen indeko - W, van caparol
Totaalprijs: € 5250

[ Voor 9% gewijzigd door Strider op 06-12-2023 13:35 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 17:43
In het kader van tetris zonnepanelen. :+ Vanaf deze hoek is het redelijk slecht te zien; IRL ziet het er echt verschrikkelijk uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6r5E50gH51Jik86A_Cr_Xq-Ra9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ymXg8BvyU0KYBVsUbq5DoRtw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Strider schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:33:
Wat vinden jullie van dit voorstel (spuiten wanden + plafonds):

- Schuren alle wanden en hoeken
- Spuiten primerlaag op kleur wanden en plafonds. 449m2
- Spuiten afwerklaag latex op wanden en plafonds op kleur. 449m2
- Badkamerplafond. 1 laag primer. Afwerken met 2 lagen indeko - W, van caparol
Totaalprijs: € 5250
Persoonlijk vind ik spuiten verschrikkelijk en zou ik afraden. Ziet er strak uit in het begin, maar het is niet meer netjes bij te werken achteraf waar dat bij rollen prima gaat. De structuur is alleen weer spuitend goed na te bootsen.

Daarnaast de vraag of alles afdekken hierin inbegrepen is. Spuiten geeft een ontzettende zooi als het niet goed afgedekt wordt en de nevel is lastig achteraf schoon te krijgen (been there, done that)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Farmerwood schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:12:

https://www.gamma.nl/asso...CD-MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:35
keeperson schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:43:
In het kader van tetris zonnepanelen. :+ Vanaf deze hoek is het redelijk slecht te zien; IRL ziet het er echt verschrikkelijk uit.

[Afbeelding]
Wat ziet er verschrikkelijk uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:35
Blik1984 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:48:
[...]

Persoonlijk vind ik spuiten verschrikkelijk en zou ik afraden. Ziet er strak uit in het begin, maar het is niet meer netjes bij te werken achteraf waar dat bij rollen prima gaat. De structuur is alleen weer spuitend goed na te bootsen.

Daarnaast de vraag of alles afdekken hierin inbegrepen is. Spuiten geeft een ontzettende zooi als het niet goed afgedekt wordt en de nevel is lastig achteraf schoon te krijgen (been there, done that)
Al eens Airless gespoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5

[Afbeelding]
Schotels op de daken? Nog niet eerder zo gezien.

Het legpatroon valt me op zich wel mee. Ik zou me eerder storen aan het type paneel ( met die chromen / zilveren randjes ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
Analamoebe schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:08:
[...]

Wat ziet er verschrikkelijk uit?
Overal die verspringende panelen, dan weer een gat ergens voor een dakraam. Type panelen is ook al niet fraai. En dan staat er ook nog een schotel op het dak. :X

Maar goed, in de huidige woningmarkt is het ook niet echt een disqualifier voor een woning. Die panelen wil je gewoon hebben, en waarschijnlijk ligt er daar geen kabel van Ziggo of KPN. En een beetje daglicht is ook nog fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ik spuit niet zelf, deel alleen mijn ervaring met spuiten. Was er niet bij toen het werd uitgevoerd, dus geen idee of het wel/niet airless was

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

[Afbeelding]
Kijken we hier nou naar de enige wijk in NL waar zowel glasvezel, coax als koper nog niet uitgevonden zijn dat er op elk dak een schotel staat?

Waar zijn de beerputten? :+
Pagina: 1 ... 263 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.