Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Toppe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 03:27:
[...]

Kleiner of gelijk aan.

< 80 = groter of gelijk aan
Deze lees ik toch echt als “kleiner dan 80”. Gewoon een hogere haag neerzetten dus.

Bovendien, ze zouden me wat kunnen als het tekentje wel andersom stond. Kom maar lekker handhaven als ze het zo belangrijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:42
Uchiha1911 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:50:
Wij hebben een deur laten plaatsen tussen de woonkamer en de inpandige garage. Wij zijn inmiddels verhuisd en ons valt op dat koude lucht onder betreffende deur vandaan komt (de deur is op slot). Is dit normaal?

Ook “loeit” het in huis als de wind verkeerd staat. Dit komt uit de garage. We hebben het idee dat dit ook komt door de deur die de garage niet (volledig) afsluit van de woonkamer. Kan dit kloppen?

De optie werd als volgt omschreven: “Het leveren en plaatsen van een houten kozijn tussen woonkamer en garage met kunststenen binnendeurdorpel inclusief een geschilderde vlakke stompe binnendeur (met valdorpel) voorzien van drie-punts-sluiting, kruk bediend met cilinderslot gelijk sluitend met de overige deuren.”
Hoe wordt je garage geventileerd? Verwarmd? Is die geisoleerd?

Lijkt me toch dat een deur met cilinderslot en 3 punts sluiting een buitendeur moet zijn. Typefoutje in de optielijst? Zitten er rubbers om net zoals bij de andere buitendeuren?

Overigens; onze voordeur in onze vorige nieuwbouwwoning tochtte ook bij harde wind wanneer die niet in het slot zat. Scheelt het als je de deur op slot zet?

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 28-11-2023 06:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:29

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
twi schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 05:39:
[...]
Deze lees ik toch echt als “kleiner dan 80”. Gewoon een hogere haag neerzetten dus.

Bovendien, ze zouden me wat kunnen als het tekentje wel andersom stond. Kom maar lekker handhaven als ze het zo belangrijk vinden.
Doorgaans is het overal het zelfde: de scheiding tussen privé en gemeente grond heeft vrijwel altijd een maximale hoogte van 80/100cm.

Als je niet wil dat je buren zien dat je in de tuin zit dan had je een andere kavel/woning moeten kopen.

Uiteindelijk heb je hier alleen je zelf mee. Als jij net een haag er in hebt gezet en 5 dagen later krijg je een brief dat alles er weer uit mag/moet vanwege maximale hoogte dan heb je er weer werk aan.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Lupadi schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 05:38:
[...]

Ik begon even aan mezelf te twijfelen (dus ik heb het voor de zekerheid aan GPT gevraagd :+) maar Ik sluit me bij aan bij Miezie
Hoogte > 80 betekent dat de haag minimaal 80 moet zijn dus dan is er helemaal geen probleem

[...]
Heb nog nooit gehoord dat een haag een minimale hoogte moét hebben.

Wil niet zeggen dat het niet kan, maar onlogisch is het zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 06:54:
[...]

Heb nog nooit gehoord dat een haag een minimale hoogte moét hebben.

Wil niet zeggen dat het niet kan, maar onlogisch is het zeker wel.
Bij ons stond letterlijk in de papieren dat we aan de straatzijde een beukenhaag van minimaal 60 cm hoog in stand moeten houden.
Het moet zelfs een beukenhaag zijn, maar erg strak wordt daar niet op gehandhaafd, want sommige mensen hebben er iets anders groens in gezet en die horen daar niks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:51:
[...]

Bij ons stond letterlijk in de papieren dat we aan de straatzijde een beukenhaag van minimaal 60 cm hoog in stand moeten houden.
Het moet zelfs een beukenhaag zijn, maar erg strak wordt daar niet op gehandhaafd, want sommige mensen hebben er iets anders groens in gezet en die horen daar niks over.
Maar is dat verplicht vanuit de gemeente of vanuit het project?

Dat ze willen dat het beukhaag/haagbeuk moet zijn hoor je nog wel vaker. Hier in de gemeente zijn daar wel eens mensen nogal grappig mee om gegaan door bijvoorbeeld bij de action van die nep klimop te kopen en dat in de voortuin hebben ‘neergezet’.

Overigens vorige week een tweede rij haagbeuk neer gezet van 80/100. Voordat dat spul een beetje groeit ben je zo 2/3 jaar verder

wij doen veel werk voor de gemeente en als je dan die verhalen hoort wat sommige mensen doen dan heb je echt tijd nodig om bij te komen van het lachen :D

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 28-11-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:56:
[...]

Maar is dat verplicht vanuit de gemeente of vanuit het project?

Dat ze willen dat het beukhaag/haagbeuk moet zijn hoor je nog wel vaker. Hier in de gemeente zijn daar wel eens mensen nogal grappig mee om gegaan door bijvoorbeeld bij de action van die nep klimop te kopen en dat in de voortuin hebben ‘neergezet’.

Overigens vorige week een tweede rij haagbeuk neer gezet van 80/100. Voordat dat spul een beetje groeit ben je zo 2/3 jaar verder
Het staat in de papieren van het project, maar de eis komt uiteindelijk van de gemeente.

En of het een goede keuze is... We hebben nu bijna 3 jaar de sleutel van dit huis en ik heb in totaal ruim 30 meter beukenhaag die ik in stand moet houden aan de voor- en zijkant van onze kavel.
Heb inmiddels zeker 50 nieuwe geplant in de afgelopen paar jaar. Deels omdat ik ze dichter op elkaar wilde hebben en deels omdat ze dood gaan.

Elke kweker vertelt me dat natte kleigrond killing is voor een beukenhaag en je mag 1x raden wat voor grond we hier hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:07
[...]

Kleiner of gelijk aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-1ZEOZtMqUwsWwOaz4zgQ6JSIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aBig5ttrq5mhL4gfDPWvPcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Juist andersom, 80cm of groter :Y)

Edit: spuit 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:47
Farmerwood schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:20:
[...]

Het staat in de papieren van het project, maar de eis komt uiteindelijk van de gemeente.

En of het een goede keuze is... We hebben nu bijna 3 jaar de sleutel van dit huis en ik heb in totaal ruim 30 meter beukenhaag die ik in stand moet houden aan de voor- en zijkant van onze kavel.
Heb inmiddels zeker 50 nieuwe geplant in de afgelopen paar jaar. Deels omdat ik ze dichter op elkaar wilde hebben en deels omdat ze dood gaan.

Elke kweker vertelt me dat natte kleigrond killing is voor een beukenhaag en je mag 1x raden wat voor grond we hier hebben...
Ik woon nu 5 jaar in een nieuwbouw met ook beukenhaag (op zandgrond) maar ik kan nu voor de 5e winter achter elkaar wat plantjes vervangen (gelukkig gaat het om een stuk of wat, maar ik word er doodziek van) Alles doet het goed en is aangeslagen, behalve die stomme verplichte beuk. Staan wel vol op het zuiden en maar in een klein perkje vlak tegen de warme zuidgevel aan, maar toch.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-09 09:16
Als ik die regelneverij over hagen zo hoor ben ik soms toch blij om in the land of the free te wonen (België) :D (kunststukjes zoals dit en dit krijg je er gratis en voor niks bij!)

[ Voor 54% gewijzigd door Danferno op 28-11-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:13

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

GeeMoney schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:04:
[...]

Wel netjes opgeleverd bij jou, ik heb geen plafond erin, 38 loze leidingen die zonder flex uit het plafond komen en dus ook geen geleiders. Ik moet dat zelf dus nog maar eens opknappen.
Gelukkig vond mijn maatje het nodig dat er flex bij de loze leidingen moest, dat zie je dan ook achter het patchpanel. Dat klusje was op zich zo klaar.

Het is op zich netjes geleverd, eens, wel jammer dat al mijn pir sensoren het niet deden (verkeerd aangesloten) en een hotelschakeling in beginsel niet te ontcijferen was. Maar verder, prima te doen...

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:16
Farmerwood schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:20:
[...]

Hier eenzelfde probleem, zit op zware kleigrond en hier wordt een Taxusknop gepland als haag vanuit de gemeente. 3x raden op welke ondergrond die het niet goed doet... Gelukkig heeft de gemeente de eerste 5 jaar een onderhoudsplicht, ben alleen benieuwd in hoeverre daar iets van komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 16:49
[...]

Kleiner of gelijk aan.

Uhm. Nee: https://www.rekenen-oefen...tekens/rekentekens-g-en-l

Of zoals ik het vroeger geleerd heb:
|< is een ‘K’. Dus kleiner.

Edit: nvm, velen gingen me voor.

[ Voor 4% gewijzigd door RobbieB op 28-11-2023 10:05 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:39

Cordon

Lievelings jankert

Als jullie een factuur krijgen, vragen jullie dan om bewijs dat het echt gedaan is? De laatste factuur was voor de binnenspouwbladen verdiepingen privé. Geen idee wat ze er precies mee bedoelen, maar dat zou dus af moeten zijn.

Maar ja, wel fijn dat er nog vooruitgang zit in het bouwproject. Hierna nog maar 3 facturen, en dan de opleveringsfactuur. Maar die zullen wel wat meer tijd in beslag nemen met de aankomende winter. (Buitenmuur (al is die wel bijna af), Dak en Stuc, spuit en tegelwerk).

Oplevering staat nog steeds voor eind 2024, begin 2025, ben benieuwd of ze die naar voren halen. Maar dan is het nog afwachten of de nuts voorzieningen al aangesloten zijn, of dat dat allemaal nog moet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
@Cordon Als je het zelf niet kan zien, dan zou ik er persoonlijk (altijd) om vragen.

1: Je hebt weer een leuke foto voor in je album
2: Je weet zeker dat het werk gedaan is en voorkomt een financieel risico als de aannemer failliet gaat

Het binnenspouwblad zijn de binnenmuren ( achter je buitenmuren ) waar aan de buitenkant isolatie tegenaan komt, dit is mogelijk nog wel vanaf buiten waar te nemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-09 15:45
Omdat het nu wel allemaal heel erg dichtbij komt, kon ik de verleiding niet weerstaan nog een extra 'inspectieronde' te lopen met de hond.

Over/binnen twee maanden staan we hier te klussen. Zin in!! muren, vloer, electra (aka smart lampen en gordijnen) doen we zelf. Keuken wordt gedaan en daarna nog een paar aanpassingen aan de badkamer (spiegel, meubel, Grohe douchekraan). En dan overhuizen.

Zie dat ze op 'ons balkon*' nog even de regenpijp aan het monteren zijn.
Nu de doorgaande nieuwe wegaanleg nog 'even' regelen.
NUTS is al geregeld en heb de EAN code via Stedin gekregen
Volgende week dus voorschouw. Ben erg benieuwd.

*balkon --> kopersbegeleider corrigeerde me laatst en noemt het - op sjiek- een terras. Voor deze simpele brabo blijft het een balkonneke van 3x5m ;). Zette me weer aan het denken: Is het nou eenterras of balkon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlS2giPbb2z8zTbMEc2yfNbZOC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmdgqSu878Wjg2W9oA3yDaxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuRUXX6fz9By6qc7Dn1IwQ2UcGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1dAuZDv3Iu6GTT0vMuZcxck.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hexDDm4qdMM9alOHr5-KAVsl92E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABFcAsxiUsYulh93bfKa5tc9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Brains Bush op 28-11-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAMsterdam
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 11:53
Bij ons (ik werk bij een projectontwikkelaar) noemen we dit echt gewoon een balkon. Wel lekker ruim, het project ziet er verder ook prima uit.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Swinta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
Eindelijk de opleverdatum gekregen. Over 3 weken krijg ook ik mijn sleutel. *O*

Vorige week kijkdag gehad (de enige keer dat wij naar binnen mochten), moest er nog heel veel gebeuren. Ik hoop niet dat mijn huis nu afgeraffeld gaat worden, omdat ze nog effe snel alles opgeleverd willen hebben voor de kerstvakantie. Ik zal het zien...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
IAMsterdam schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:24:
[...]

Bij ons (ik werk bij een projectontwikkelaar) noemen we dit echt gewoon een balkon. Wel lekker ruim, het project ziet er verder ook prima uit.
Haha moet je maar eens op funda kijken. Met groothoeklenzen worden de kleinste kamers omgetoverd tot "enorme ruime living" en keukens voorzien van " alle luxe", omdat er een koelkast en GASfornuis aanwezig zijn....Een gezellige woonkamer waar de zon schijnt, daar bedoelen ze mee = klein. En laat je verwonderen door de 2 "ruime" slaapkamers van 6m2! En wil je een dagje erop uit, dan ligt deze woning "maar" 27 minuten van de snelweg. Nee trut, ik moet gewoon werken . Oke dat was mijn portie azijn weer. 7(8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Bteq op 28-11-2023 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:17
Blik1984 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:58:
[...]

Hier eenzelfde probleem, zit op zware kleigrond en hier wordt een Taxusknop gepland als haag vanuit de gemeente. 3x raden op welke ondergrond die het niet goed doet... Gelukkig heeft de gemeente de eerste 5 jaar een onderhoudsplicht, ben alleen benieuwd in hoeverre daar iets van komt
Wij hebben ook kleigrond icm verplichte beukenhaag. Belangrijk om ze vanaf begin af aan jaarlijks te snoeien (ja ook de kleine takjes) zodat ze uiteindelijk mooi vol en dicht groeien. Ik leg er houtsnippers onder, wat zorgt voor een beter bodemleven én bovendien houden die snilppers ook vocht vast en gaan ze onkruid tegen.. Vergeet ook niet af en toe wat voeding erbij te doen. Hiermee gaat het bij ons al jaren perfect. Dat gezegd hebbende, ik vind ze wel lelijk. Vind die hagen maar best een korte periode van het jaar groen.

Bij ons kwam overigens de eerste jaren de onderhoudsdienst wel het stukje grond schoffelen en ze plantten een nieuw plantje als de ruimte tussen 2 haagjes te groot werd. Deden ze zeker jaarlijks.

[ Voor 14% gewijzigd door Arwen. op 28-11-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Lupadi schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 05:38:
[...]

Ik begon even aan mezelf te twijfelen (dus ik heb het voor de zekerheid aan GPT gevraagd :+) maar Ik sluit me bij aan bij Miezie
Hoogte > 80 betekent dat de haag minimaal 80 moet zijn dus dan is er helemaal geen probleem

[...]
Volgens mij heb ik niets over heggen gezegd, maar het had maar zo kunnen zijn ;).

Ik ben weer opgelucht, in de voorbereiding wat stucwerk over het hoofd gezien en we hebben er nog 1 kunnen vinden op de korte termijn... pff, stress :)

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Tijdens de oplevering hebben we aangemerkt dat sommige vensterbanken bekrast zijn. Nu is er een polijst bedrijf langs geweest en zij hebben aangegeven dat als je de vensterbanken laat polijsten de glans eraf gaat en je een verschil gaat zien tussen de niet gepolijste vensterbanken en de gepolijste vensterbanken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 13:32
Miezie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:43:
[...]

Volgens mij heb ik niets over heggen gezegd, maar het had maar zo kunnen zijn ;).

Ik ben weer opgelucht, in de voorbereiding wat stucwerk over het hoofd gezien en we hebben er nog 1 kunnen vinden op de korte termijn... pff, stress :)
gelukkig ging het in de originele vraag wel over een haag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:10
Strider schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:58:
Tijdens de oplevering hebben we aangemerkt dat sommige vensterbanken bekrast zijn. Nu is er een polijst bedrijf langs geweest en zij hebben aangegeven dat als je de vensterbanken laat polijsten de glans eraf gaat en je een verschil gaat zien tussen de niet gepolijste vensterbanken en de gepolijste vensterbanken.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Alles polijsten een optie? :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bij ons doet een veiligheidsadviseur van de aannemer de (voor)opleveringen. Iemand die niet bij de bouw betrokken is geweest.
Hoe was dat bij jullie? De uitvoerder, die 12 maanden lang rondom de woning gelopen heeft en er mee bezig is geweest en dus alle ins en outs kent doet dus geen oplevering. Wellicht is het ook goed als hij meer 'onafhankelijk' en 'kritischer' is dan de uitvoerder.

Bij onze vorige woning liep wel de uitvoerder mee bij de oplevering. Volgens mij was zelfs de ontwikkelaar bij de vooroplevering aanwezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brains Bush
Gisteravond VVE bijeenkomst gehad. Gelukkig voldoende vrijwilligers die een bestuur willen vormen. Fijn dat ze die taak op zich willen nemen.

We waren met alle drie de gebouwen (= bij ons 3 VVE's) bijelkaar gebracht. 'Leerzaam' dat het merendeel van de vragen beantwoord konden worden met: "staat in de akte van levering, staat in de splitsingsakte etc".

In de IT zeggen we dan vaak RTFM, maw lezen ;) Of gelezen en alweer vergeten.

Eerste jaar laten we ons bijstaan, tegen betaling, door een VVE beheerder (Twinns volgens mij). Goede uitleg over MJOB.
Uiteindelijke maandelijkse bijdrage VVE weten we indicatief (€279) maar wordt nog verder uitgewerkt en definitief bepaald. Stevig bedrag maar blijkbaar wel realistisch op basis van referentieprojecten en de alsmaar stijgende kosten.

De avond afgesloten met bitterballen, bier en wijn. Ons VVE bestuur hebben we een balletje extra gegeven.

Nu op naar volgende week: vooroplevering!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:28

IkWilbert

Het is mij!

Vraag, wij hebben een ithu wtw installie op zolder staan. Ik kom net boven en zie druppels op de vloer. Ik voel ook dat de grijzen buizen nattig zijn met druppels erop.

Is dat normaal? We zijn nu wel bezig met de vloeren en egaliseren... veel vocht. Zal het daardoor komen? Maar mag zoiets gebeuren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzmMStbLgXBEJ434fpwQzkjoCjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtvsdOSX1Y6Ib2t7YriacEGE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aojEiF8qqcqtzHtcKxRnOUkiWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3jYuQKbnmpwpwt7kzLSz1tW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApmTn_BPT5UqX5NE5sR5KhMUTHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLAo0bMMPv150oUN4DvhfrSH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door IkWilbert op 30-11-2023 08:52 ]

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
antwoord van een leek: lijkt op condens vorming vanwege temperatuur verschil binnen/buiten en daardoor wat druppelvorming bij die buis die door het dak naar buiten gaat? Heet dat niet koudebrug?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Brains Bush schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:57:
antwoord van een leek: lijkt op condens vorming vanwege temperatuur verschil binnen/buiten en daardoor wat druppelvorming bij die buis die door het dak naar buiten gaat? Heet dat niet koudebrug?
Lijkt me ook. Koude lucht van buiten komt naar binnen en condenseert op het oppervlak van de buis die warmer is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Draakje5 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:21:
Wat vinden jullie van deze aansluiting van het bitumen op de gevel?
Ik heb er geen verstand van, maar mijn boeren verstand zegt me dat dit op z'n minst onhandig is gemaakt en niet waterdicht (ook over open stootvoeg heen).

***members only***
Ik sprak vandaag de dakdekker die bezig was over dit 'probleem'.

Hij was het volledig mee eens dat dit niet waterdicht is en op den duur los laat. Hij had in het begin van het project al aangegeven aan de uitvoerder dat het (spouw)lood hoger moest, omdat hij geen bitumen onder krijgt. Hij vond het ook triest dat de uitvoerder/aannemer hier niks mee had gedaan bij de woningen die daarna gebouwd werden.

Toch nog leuk om even zo'n dakdekker en vakman te spreken.. Het illustreert maar weer de situatie op de bouwplaats: druk, hectisch, geen verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Draakje5 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:17:
[...]

Lijkt me ook. Koude lucht van buiten komt naar binnen en condenseert op het oppervlak van de buis die warmer is.
Het is andersom koude lucht van buiten wordt naar binnen gezogen en koelt de buis af . vervolgens condenseerd warme lucht van binnen op de buitenkant van de inmiddels koude buis. als het huis droger wordt zal het waarschijnlijk niet meer gebeuren. wellicht is het zelfs eenmalig door het extra vocht van de egaline.

• 4vocado
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-09 19:12
Ik ben op zoek naar een keuken voor een nieuwbouwwoning die over 2 jaar zal worden opgeleverd. De projectleverancier is vrij pushy en duur. Ik kon geen volledige offerte meekrijgen of een plattegrond van de keuken (enkel alleen lijst van apparatuur waarin geen kosten bij vermeld staan). Ik kreeg alleen de totale kosten mee van de keuken.

De voornaamste reden dat ik de projectleverancier in gedachten had, was omdat:
  1. de leverancier "dicht" bij de bouwer staat (communicatie gaat tussen hen en de projectleverancier heeft uiteraard de plattegronden al meegekregen)
  2. de keuken voor de sleuteloverhandiging kan worden opgeleverd. Echter, bij punt twee, heb ik van de projectleverancier zelf te horen gekregen dat het beter zou zijn om de keuken na de sleuteloverhandiging op te leveren (zelfs pas nadat de vloer er al staat).
Vooral voor punt #2 vraag ik me nu af: waarom zou ik nu naar een keukenleverancier gaan? Kan ik niet beter wachten tot de woning is opgeleverd en alleen de wijzigingen (waar de leidingen/elektra moeten komen) doorgeven aan de bouwer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 15:33
De bouwer wil van jou nu al een leidingsschema hebben omdat ze nu niet met je wensen rekening kunnen houden. Als jij bijvoorbeeld een kookeiland wilt dan zal aan en afvoer al grofweg op de goede plek moeten zitten, dat zal de bouwer niet meer achteraf willen (en kunnen ivm vloerverwarming die in de weg ligt). Nu kunnen ze de leidingen op de juiste plek in de vloer en muur verwerken.

Verder wat betreft punt 2, vaak wordt geadviseerd om eerst de vloer en muren klaar te hebben en dan pas de keukenboer binnen. Ook zit je met mogelijke diefstal van apparatuur, als dat vlak voor de oplevering gebeurt kan het best even duren voordat jij je keuken weer volledig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Takkeding schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:17:
De bouwer wil van jou nu al een leidingsschema hebben omdat ze nu niet met je wensen rekening kunnen houden. Als jij bijvoorbeeld een kookeiland wilt dan zal aan en afvoer al grofweg op de goede plek moeten zitten, dat zal de bouwer niet meer achteraf willen (en kunnen ivm vloerverwarming die in de weg ligt). Nu kunnen ze de leidingen op de juiste plek in de vloer en muur verwerken.
Onder je keuken eiland ligt doorgaans geen verwarmings buizen en zou je de afvoer nog redelijk makkelijk moeten kunnen verplaatsen. Al is het nog wel een werkje en zonde natuurlijk want dit moet dan gebeuren voor dat je vloer er in gaat.

Wel zit je met als je je eiland verplaatst dat je dan eventueel een stuk vloer krijgt met koude voeten

• 4vocado
Dank voor de hulp!

Ik snap de bouwer/aannemer volledig en ik moet de aansluitpunten/vloerverwarmingsplan doorgeven.

Maar kan ik zo'n tekening maken bij een keukenboer voor weinig kosten zonder dat ik direct de kasten/apparatuur erbij koop? Zou dit ook aangeraden zijn?

Met andere woorden: waarom nu naar een keukenleverancier gaan voor het kopen van een hele keuken als de bouwer toch alleen een tekening nodig heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
4vocado schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:30:
Dank voor de hulp!

Ik snap de bouwer/aannemer volledig en ik moet de aansluitpunten/vloerverwarmingsplan doorgeven.

Maar kan ik zo'n tekening maken bij een keukenboer voor weinig kosten zonder dat ik direct de kasten/apparatuur erbij koop? Zou dit ook aangeraden zijn?

Met andere woorden: waarom nu naar een keukenleverancier gaan voor het kopen van een hele keuken als de bouwer toch alleen een tekening nodig heeft?
Zo'n tekening kun je ook zelf maken. Theoretisch gaat het er om waar wil je een WCD hebben , wil je die op een aparte groep of niet, waar wil je de Perilex aansluiting hebben en waar wil je koud+warm water + afvoer hebben zitten.

Maar het is dan natuurlijk wel handig dat je weet waar je je oven wilt hebben, je koelkast, je kookplaat, afzuigkap etc. Als je een keuken koopt dan zorgt de keukenleverancier ervoor dat dit precies op de juiste plaats zit bij zo'n tekening.

Maar geen paniek. Een keukenleverancier kan ook gewoon leidingen voor je verleggen als dat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
4vocado schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:30:
Dank voor de hulp!

Je kan je hele keuken ontwerpen bij een willekeirige keuken winkel en naar buiten lopen met een offerte / tekening al dan niet tegen betaling.

Het bestellen van de keuken kan dan over anderhalf jaar, met nieuwe prijzen en het zelfde design. Let wel op dat je dan wel dus +/- aan je opstelling vast zit. Je vaatwasser kan best opschuiven, maar je wasbak word dan al wel een dingetje.

Stopcontacten is meestal niet een probleem als ze teveel links of rechts zitten, plaats er 2 extra op een eigen groep en je bent voorbereid op die ene extra oven.

Vraag een kracht groep aan voor je kookplaat dan kan je daar ook later alle keuzes in maken.
En denk eventueel aan een groep voor de quooker.

Dan kan je met een gerust hart alle keuken winkels af een rond shoppen.

• 4vocado
Dank voor de tips!

Ik vraag me wel af: moeten de wateraansluitingen dan worden afgedopt met aftappers? Is dit ook iets wat ik in zo'n tekening moet zetten? (Ik neem aan dat de aannemer dit zelf doet, maar misschien ook goed om na te vragen)

[ Voor 5% gewijzigd door 4vocado op 30-11-2023 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
4vocado schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:40:
Dank voor de tips!

Ik vraag me wel af: moeten de wateraansluitingen dan worden afgedopt met aftappers? Is dit ook iets wat ik in zo'n tekening moet zetten? (Ik neem aan dat ze aannemer dit zelf doet, maar misschien ook goed om na te vragen)
Als je stopkranen vanuit de bouw wil kan dat (lees is duur) als je ze goed aanvraagt dan zitten ze op de juiste hoogte op een plankje voorgemonteerd door de loodgieter. Hier kan je keuken loodgieter dan alle kanten mee op. (en die zet er dan zelf stopkraantjes op als je ze meebesteld)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brains Bush
@4vocado / Wellicht heb je er iets aan?

Bij onze nieuwbouw hadden wij ook de mogelijkheid gebruik te maken van een keukenleverancier via de projectontwikkelaar. Maar vanaf dag één was al duidelijk dat de installatie van deze keuken pas ná oplevering mocht plaatsvinden. Ivm schade/verzekering/diefstal. Dus dat voordeel 'keuken klaar' bij oplevering verviel meteen. Dan maar shoppen.

De leverancier via de projectontwikkelaar lachte ons bijna uit toen wij afspraak wilde maken en aangaven een budget van 20-30K te hebben voor de keuken. Zij doen alleen topsegment. Ok doei dan.

Daarna bij drie andere keukenleveranciers geweest en die gaven tekeningen mee die wij vervolgens aan de bouw via de portal konden doorgeven. Aansluitingen waterleidingen en plaatsing wandcontactdozen.
Die waren allemaal voorzien op de plaatsen die zij zelf al hadden bedacht, inclusief een WCD/Perilex vor het kookeiland. Hiervoor geen meerprijs voor ons dus. Zelf gekozen om 2 WCD's extra te laten plaatsen tegen meerprijs.

De leidingen worden afgedopt opgeleverd en vanaf daar neemt de installateur van de keukenzaak het over.

• 4vocado
Brains Bush schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:42:
@4vocado / Wellicht heb je er iets aan?

Bij onze nieuwbouw hadden wij ook de mogelijkheid gebruik te maken van een keukenleverancier via de projectontwikkelaar. Maar vanaf dag één was al duidelijk dat de installatie van deze keuken pas ná oplevering mocht plaatsvinden. Ivm schade/verzekering/diefstal. Dus dat voordeel 'keuken klaar' bij oplevering verviel meteen. Dan maar shoppen.

De leverancier via de projectontwikkelaar lachte ons bijna uit toen wij afspraak wilde maken en aangaven een budget van 20-30K te hebben voor de keuken. Zij doen alleen topsegment. Ok doei dan.

Daarna bij drie andere keukenleveranciers geweest en die gaven tekeningen mee die wij vervolgens aan de bouw via de portal konden doorgeven. Aansluitingen waterleidingen en plaatsing wandcontactdozen.
Die waren allemaal voorzien op de plaatsen die zij zelf al hadden bedacht, inclusief een WCD/Perilex vor het kookeiland. Hiervoor geen meerprijs voor ons dus. Zelf gekozen om 2 WCD's extra te laten plaatsen tegen meerprijs.

De leidingen worden afgedopt opgeleverd en vanaf daar neemt de installateur van de keukenzaak het over.
Hier heb ik absoluut wat aan! Ontzettend bedankt voor de informatie!

Had jij toen bij de sleuteloverhandiging wekelijks de installatie doorgespoeld (zolang dit nog niet in gebruik was)?
Dit geeft mijn bouwer/aannemer aan (en ik heb geen idee wat ze daarmee bedoelen, gewoon de kraan aanzetten en het water in een emmer opvangen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
4vocado schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:42:
[...]

Hier heb ik absoluut wat aan! Ontzettend bedankt voor de informatie!

Had jij toen bij de sleuteloverhandiging wekelijks de installatie doorgespoeld (zolang dit nog niet in gebruik was)?
Dit geeft mijn bouwer/aannemer aan (en ik heb geen idee wat ze daarmee bedoelen, gewoon de kraan aanzetten en het water in een emmer opvangen?)
Onze oplevering zal ergens eind januari zijn.

Ik vermoed voor eventueel gruis oid, dat mogelijk in de leidingen is gekomen tijdens installatie eruit spoelen? En als dat zo is, dan het kraan filtertje regelmatig losschroeven en schoonmaken. Dat filtertje vangt het vuil op.

• 4vocado
Brains Bush schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:53:
[...]

Onze oplevering zal ergens eind januari zijn.

Ik vermoed voor eventueel gruis oid, dat mogelijk in de leidingen is gekomen tijdens installatie eruit spoelen? En als dat zo is, dan het kraan filtertje regelmatig losschroeven en schoonmaken. Dat filtertje vangt het vuil op.
Interessant, goed om te weten — dank voor de info!
Success met de oplevering!!

• Lupadi
Wij hebben zojuist bericht gekregen dat ze door de regen morgen niet kunnen starten met bouwen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Lupadi schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:16:
Wij hebben zojuist bericht gekregen dat ze door de regen morgen niet kunnen starten met bouwen.

***members only***
En de mensen die dat doen krijgen straks niets meer voor elkaar. Ik zou eerder constructief even navragen of ze wel meteen starten als de grond het toelaat. Dat zou bijvoorbeeld maandag al kunnen zijn

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19:10
Ik heb hier regelmatig gelezen dat het nodig zou zijn om je tuin af te graven en aan te vullen met nieuwe grond (aarde?). Het gaat om een polder, voorheen weiland. Vandaag bij de hovenier geweest die al jaren actief is in de nieuwbouwwijk, en hij zegt dat afgraven echt niet nodig is. De tuinen worden opgehoogd en geegaliseerd opgeleverd en volgens hem is dat prima grond die er weer op gaat. Wat denken jullie hiervan? Is dat afgraven vooral nodig bij zand/klein ondergrond of zo? Ik heb er geen verstand van, laat staan van tuinieren.

• Lupadi
Toppe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:27:
[...]

En de mensen die dat doen krijgen straks niets meer voor elkaar. Ik zou eerder constructief even navragen of ze wel meteen starten als de grond het toelaat. Dat zou bijvoorbeeld maandag al kunnen zijn
Ja dat was ook mijn twijfel, heb sowieso de kopersbegeleiding al een berichtje gestuurd met de vraag hoe dit dan werkt met werkbare dagen en of er beeld is wanneer ze wel gaan starten, maar wil graag beslagen ten ijs komen mocht het nodig gaan. in de standaard woningborg voorwaarden staat dat ze moeten beginnen met bouwen 14 dagen na ingebrekestelling (en anders boete) dus ik wil ook weer niet té lang wachten… mijn doel is iig dat ze zo snel mogelijk beginnen (of op zijn minst de werkbare dagen gaan lopen)

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Lupadi schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:16:
[...]

Ja dat was ook mijn twijfel, heb sowieso de kopersbegeleiding al een berichtje gestuurd met de vraag hoe dit dan werkt met werkbare dagen en of er beeld is wanneer ze wel gaan starten, maar wil graag beslagen ten ijs komen mocht het nodig gaan. in de standaard woningborg voorwaarden staat dat ze moeten beginnen met bouwen 14 dagen na ingebrekestelling (en anders boete) dus ik wil ook weer niet té lang wachten… mijn doel is iig dat ze zo snel mogelijk beginnen (of op zijn minst de werkbare dagen gaan lopen)
Het is winter en daarmee ook winterweer. Aannemer kan daar, behalve eerder beginnen, niets aan doen.

Je kan de aannemer ook niet verantwoordelijk houden van 50cm sneeuw :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

gdvm schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:10:
Ik heb hier regelmatig gelezen dat het nodig zou zijn om je tuin af te graven en aan te vullen met nieuwe grond (aarde?). Het gaat om een polder, voorheen weiland. Vandaag bij de hovenier geweest die al jaren actief is in de nieuwbouwwijk, en hij zegt dat afgraven echt niet nodig is. De tuinen worden opgehoogd en geegaliseerd opgeleverd en volgens hem is dat prima grond die er weer op gaat. Wat denken jullie hiervan? Is dat afgraven vooral nodig bij zand/klein ondergrond of zo? Ik heb er geen verstand van, laat staan van tuinieren.
Onze woning staat ook op grond van een tuinder. Het is opgehoogd met zwart zand. Met al die regen van de laatste tijd nog nooit zoveel modder en water gezien. We hebben het nu samen met buurt laten afgraven en omgooien. Nu nergens geen last meer van.

Ik raad je zeker aan om er wat mee te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0Q7blQuG8ZswYoeYENgPNPRx9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbRlQWIKI4UiEBrKeewVLQIp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYi2q5CU-cd2NmQndKFOZA_BpYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRayMmfdQNwCovBbPfkOccIp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door IkWilbert op 30-11-2023 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Maar start bouw door sleuven te graven voor kabels ja?

Beginnen ze niet eerst met gewoon je kavel uit te graven.

• Lupadi
Toppe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:19:
[...]

Het is winter en daarmee ook winterweer. Aannemer kan daar, behalve eerder beginnen, niets aan doen.

Je kan de aannemer ook niet verantwoordelijk houden van 50cm sneeuw :D
Oh nee dat zal ik ook zeker niet doen, maar we hebben zelf ruim een jaar geleden getekend (en dus 6 maanden geleden de hoerabrief) dus je zou zeggen dat ze inmiddels genoeg tijd hebben gehad om de grond “bouwrijp” te maken en te starten met bouwen. Dus eerder beginnen was zeker een optie geweest ;)

• Lupadi
Draakje5 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:28:
Maar start bouw door sleuven te graven voor kabels ja?

Beginnen ze niet eerst met gewoon je kavel uit te graven.
Ze kunnen dus niet starten omdat er eerst nog kabels gelegd moeten worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:36
gdvm schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:10:
Ik heb hier de grond meerdere keren geharkt en de troep (stenen, glas, piepschuim, blikjes) eruit gehaald. Daarna groenbemesters en bloemenweide gezaaid. Dit in de winter laten afsterven en omgeploegd. Daarop extra laag tuinaarde. Alle planten en gras slaat heel goed aan. Enkel daar waar paden en terras ligt afgegraven en zand opgebracht. Onze oplevering was in juni ‘22, voorjaar ‘23 de tuin aangelegd.
Het ligt dus aan de grond die je aannemer dumpt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bollebep
  • Laatst online: 21-09 09:39
4vocado schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:16:
[...]

Interessant, goed om te weten — dank voor de info!
Success met de oplevering!!
Dit heeft volgens mij meer te maken met zware metalen die nieuwe leidingen en kranen af schijnen te geven de eerste maanden. Wist ik ook niet, maar de meeste waterbedrijven hebben wel zo’n advies op de website staan, dus ik ga het hier toch maar doen :)

https://www.drinkwaterpla...ven%20door%20te%20spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Lupadi schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:33:
[...]

Ze kunnen dus niet starten omdat er eerst nog kabels gelegd moeten worden
Moet je aannemer kabels leggen of een externe partij? Eerst kabels leggen voor een nieuwbouw woning is wel een gekke volgorde namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
El-Vder schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:34:
[...]

Ik heb hier de grond meerdere keren geharkt en de troep (stenen, glas, piepschuim, blikjes) eruit gehaald. Daarna groenbemesters en bloemenweide gezaaid. Dit in de winter laten afsterven en omgeploegd. Daarop extra laag tuinaarde. Alle planten en gras slaat heel goed aan. Enkel daar waar paden en terras ligt afgegraven en zand opgebracht. Onze oplevering was in juni ‘22, voorjaar ‘23 de tuin aangelegd.
Het ligt dus aan de grond die je aannemer dumpt.
(y)
Ik hoop dit ook te kunnen doen. In ons project is ook iedereen bezig met offertes voor afgraven, maar eigenlijk weten we helemaal niet hoe onze grond gaat zijn. Bij nieuwbouw wordt het terrein afgegraven voor de bouw en dat wordt bij een grondbank opgeslagen. Voordat wij er gingen wonen stonden er bomen (sorry natuur :X will make up for it...). Voor oplevering komt die grond terug, tot die tijd kan ik het niet echt beoordelen. Onze tuinontwerper heeft het met de hovenier overlegt, en die geeft ook aan dat verrijken waarschijnlijk gewoon prima is. Als dat kan, wordt er wel een hoop grond voor niks afgegraven in het project is mijn indruk. Maar het blijft lastig inschatten vantevoren wat wijsheid is.

We gaan voor een groene tuin, dus er komt weinig zand / bestrating. Anders weet je natuurlijk wel al dat afgraven (voor bijv oprit) nodig is.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:09:
[...]

Moet je aannemer kabels leggen of een externe partij? Eerst kabels leggen voor een nieuwbouw woning is wel een gekke volgorde namelijk
De stroom kabels / water voorziening voor de bouwkeet allicht ? Beste bouwvakker wil wel zijn worstenbroodje kunnen opwarmen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19:10
rubenos schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:07:
[...]

(y)
Ik hoop dit ook te kunnen doen. In ons project is ook iedereen bezig met offertes voor afgraven, maar eigenlijk weten we helemaal niet hoe onze grond gaat zijn. Bij nieuwbouw wordt het terrein afgegraven voor de bouw en dat wordt bij een grondbank opgeslagen. Voordat wij er gingen wonen stonden er bomen (sorry natuur :X will make up for it...). Voor oplevering komt die grond terug, tot die tijd kan ik het niet echt beoordelen. Onze tuinontwerper heeft het met de hovenier overlegt, en die geeft ook aan dat verrijken waarschijnlijk gewoon prima is. Als dat kan, wordt er wel een hoop grond voor niks afgegraven in het project is mijn indruk. Maar het blijft lastig inschatten vantevoren wat wijsheid is.

We gaan voor een groene tuin, dus er komt weinig zand / bestrating. Anders weet je natuurlijk wel al dat afgraven (voor bijv oprit) nodig is.
Deze hovenier doet dus al jaren zaken in de wijk en heeft het idee dat het niet nodig is. Tot nu toe is zijn ervaring dus dat de grond die door de aannemer weer teruggestort wordt prima kwaliteit is, inderdaad na enige verrijking. Ik denk dat we daar dan maar in mee moeten gaan. Uiteraard wel waar nodig voor terras/bestrating/oprit zand er onder.
IkWilbert schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:28:
[...]

Onze woning staat ook op grond van een tuinder. Het is opgehoogd met zwart zand. Met al die regen van de laatste tijd nog nooit zoveel modder en water gezien. We hebben het nu samen met buurt laten afgraven en omgooien. Nu nergens geen last meer van.

Ik raad je zeker aan om er wat mee te doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat bedoel je met omgooien? Niet afvoeren, alleen omspitten als het ware?

[ Voor 26% gewijzigd door gdvm op 01-12-2023 09:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:24
@gdvm lekker op advies van die hovenier af gaan want als hij de wijk kent dan weet hij wel hoe het gesteld is met de grond. Een hovenier gaat dat echt niet adviseren als hij denkt dat de kwaliteit niet goed genoeg is, er zijn best wel lokale verschillen dus hij zal dat het beste weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
rubenos schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:07:
[...]

(y)

Bij ons lag/ligt er prima grond volgens onze hovenier toentertijd (lokale ondernemer, kent de grond). Kwekersgrond van hele goede kwaliteit, aldus de beste man.

Toch hebben wij wel afgegraven. Vanuit de bouw is er de goedkoopste bagger die er te vinden was overheen gestort (om op te hogen). Toen de hovenier na oplevering kwam kijken kreeg hij bijna een rolberoerte, allemaal puin en rotzooi in de aarde en niet-inheems onkruid zoals heermoes. Buren die niet afgegraven hebben, hebben nog steeds last van dit type onkruid (wortels gaan volgens mij ook bizar diep).

Vraag is m.i. niet of de grond waar gebouwd goed is, maar of ze voor oplevering nog gaan ophogen (en waarmee).

Bij ons was dit geen optie, echter heb ik hier al enkele keren gelezen dat andere wel deze optie kregen; Vragen om niet op te hogen (voor eigen risico) en daarna zelf goede aarde laten storten door de hovenier.
Afgraven en afvoeren is by far de grootste kostenpost in het rijtje nieuwe grond. Voor een kuub aarde betaal je grofweg €40 (x10/20), dat zijn de kosten niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 01-12-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:21:
[...]

De stroom kabels / water voorziening voor de bouwkeet allicht ? Beste bouwvakker wil wel zijn worstenbroodje kunnen opwarmen :P
Onzin dat je dan niet zou kunnen beginnen met het uitgraven van de grond. Steker nog, lijkt me makkelijker als je eerst de fundering uitgraaft en daarna dat pas aanlegt, zo'n kast staat alleen maar in de weg anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lupadi
Toppe schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:09:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als je woning onderdeel is van een project dan moet de aannemer starten met bouwen van "het complex" in de uitleg van de voorwaarden van woningborg (juli 2021) staat het volgende
Onder ‘complex’ kan worden verstaan: “het aantal woningen dat onderdeel uitmaakt van het totale bouwplan”."
concreet betekent dit dus dat ze moeten starten met minimaal 1 woning, op een andere plek staat nog een passage dat de werkbare dagen voor jou woning pas ingaan op het moment dat ze werkelijk starten met bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
4vocado schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:10:
Ik ben op zoek naar een keuken voor een nieuwbouwwoning die over 2 jaar zal worden opgeleverd. De projectleverancier is vrij pushy en duur. Ik kon geen volledige offerte meekrijgen of een plattegrond van de keuken (enkel alleen lijst van apparatuur waarin geen kosten bij vermeld staan). Ik kreeg alleen de totale kosten mee van de keuken.

De voornaamste reden dat ik de projectleverancier in gedachten had, was omdat:
  1. de leverancier "dicht" bij de bouwer staat (communicatie gaat tussen hen en de projectleverancier heeft uiteraard de plattegronden al meegekregen)
  2. de keuken voor de sleuteloverhandiging kan worden opgeleverd. Echter, bij punt twee, heb ik van de projectleverancier zelf te horen gekregen dat het beter zou zijn om de keuken na de sleuteloverhandiging op te leveren (zelfs pas nadat de vloer er al staat).
Vooral voor punt #2 vraag ik me nu af: waarom zou ik nu naar een keukenleverancier gaan? Kan ik niet beter wachten tot de woning is opgeleverd en alleen de wijzigingen (waar de leidingen/elektra moeten komen) doorgeven aan de bouwer?
Je kan een keukentekening laten opstellen bij een keukenleverancier. Hierop kan je dan de WCD's intekenen of laten tekenen. Daarvoor zijn dan bureautjes die dit kunnen voor een relatief laag bedrag: https://technischekeukentekening.nl/#voordelen

Als ik terug kijk had ik alle WCD's gewoon naar de plint moeten laten verplaatsen en is eigenlijk alleen de water toevoer/afvoer belangrijk en inderdaad als je een eiland wil dat je hiervoor rekening houd (water/perilex/220). Ik heb zelf gewoon de 0 tekening gepakt en hieroverheen m'n nieuwe situatie aangegeven, het hoeft niet perce een gelikte AutoCAD tekening te zijn. :)

Hier staat volgende week de vooroplevering op de agenda. Heb de technische omschrijving in ChatGPT gegooid en gevraagd een uitgebreide checklist laten maken. Hieruit heb ik voor mezelf een selectie gemaakt en kwam zo toch nog wat handige dingen tegen waar ik nog niet aan had gedacht of alweer vergeten was, tipje dus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Chatgpt een checklist van de TO laten maken?
Klinkt interessant. Hier overigens nog nooit chatgpt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
Voorbeeld ChatGPT:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/squuLq2_Za2kx1lqpyMFie6pCCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkuguLOiyf2bqghXF1ymXTWN.jpg?f=fotoalbum_large

Begreep dat de VVE begeleider adviseert aan het zojuist ingestelde bestuur per 1 januari 'al vast' meteen drie maanden VVE bijdrage te incasseren omdat er te weinig geld in de pot zit om bv de opstalverzekering te betalen.
3x€279 is best pittig. Kan niet bij iedereen in de portemonnee kijken maar kan me voorstellen dat sommige nieuwe bewoners toch wel even moeten slikken met de toch al wat duurdere december maand.

[ Voor 34% gewijzigd door Brains Bush op 01-12-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Ik dacht ik vraag eens of dat chatgpt weet hoeveel werkbare dagen er in 2023 zijn geweest tot heden. Maar helaas. Zo slim is 'ie toch ook weer niet :+

[ Voor 13% gewijzigd door Draakje5 op 01-12-2023 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:39:
Ik dacht ik vraag eens of dat chatgpt weet hoeveel werkbare dagen er in 2023 zijn geweest tot heden. Maar helaas. Zo slim is 'ie toch ook weer niet :+
De laatste kennisupdate voor ChatGPT was in januari 2022. Het is geen glazen bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Ik heb wel mijn technische omschrijving als input gegeven. Daar staat natuurlijk alles in waar de woning van voorzien is, dus je krijgt een hele hoop open deuren (7 kantjes kwamen eruit) maar toch een paar boeiende zaken voor mij, hieronder een voorbeeldje:
  • Breng een laag schoon zand van 100 mm aan in de kruipruimten.
  • Bevestig de aanwezigheid van 1 drainagestreng onder het midden van de woning, aangesloten op de drainage van het openbaar gebied.
  • Let op verbeterde tochtweringsprofielen voor bewegende delen (behalve deur van buitenberging).
  • Controleer of al het hang- en sluitwerk voor gevelkozijnen, deuren en ramen SKG-keurmerk klasse 2 heeft.
  • Controleer of buitenschilderwerk dekkend is uitgevoerd.
  • Voeg een afgedopt T-stuk toe in de koudwaterleiding van de keuken voor een eventuele vaatwasmachine.
  • Lever bedieningsvoorschriften voor de warmtepompinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
LordBusiness schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:07:
Ik heb wel mijn technische omschrijving als input gegeven. Daar staat natuurlijk alles in waar de woning van voorzien is, dus je krijgt een hele hoop open deuren (7 kantjes kwamen eruit) maar toch een paar boeiende zaken voor mij, hieronder een voorbeeldje:
  • Bevestig de aanwezigheid van 1 drainagestreng onder het midden van de woning, aangesloten op de drainage van het openbaar gebied.
Heb jij ook een bepaling in je akte van levering staan m.b.t. die drainagestreng. Bij ons:
De eigenaren van de kavels zijn verplicht de onder de bouwkavel
gelegen drainageleiding te dulden, te onderhouden, in stand te houden
en zodanig te vervangen, teneinde te waarborgen dat het
drainagesysteem deugdelijk functioneert en dragen allen in gelijke mate
bij aan de kosten hiervan.
3. De te plaatsen drainageleiding wordt aangesloten op de gemeentelijk
rioolstelsel.
Ik was wel vrij verbaasd dat het op een riool aangesloten wordt. Want we willen toch helemaal geen hemelwater op het riool in Nederland meer. Dit lijkt me echter wel een ideale uitkomst tegen (overtollig water / vocht ) in je kruipruimte. Hopelijk is dit tegenwoordig bij veel projecten het geval. Ik kan me herinneren dat bij onze woning uit 2016 er nog geen drainageleiding werd gelegd ( zelfde regio ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:11

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Draakje5 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:34:
[...]

Ik was wel vrij verbaasd dat het op een riool aangesloten wordt. Want we willen toch helemaal geen hemelwater op het riool in Nederland meer. Dit lijkt me echter wel een ideale uitkomst tegen (overtollig water / vocht ) in je kruipruimte. Hopelijk is dit tegenwoordig bij veel projecten het geval. Ik kan me herinneren dat bij onze woning uit 2016 er nog geen drainageleiding werd gelegd ( zelfde regio ).
Hier ook het hemelwater op het riool maar wel een gescheiden riool dus misschien ook daar het geval? Bij ons vorige huis moest het allemaal naar het oppervlakte water en daardoor staken er bij bijna alle huizen de afvoer van de regenpijpen omhoog net voor het trottoir of weg. En dat werd met een beetje vorst altijd spekglad omdat de zon de rijp of sneeuw op het dak liet smelten en dat stroomde dan nog op een bevroren trottoir of weg 8)7

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4vocado
LordBusiness schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:52:
[...]
Je kan een keukentekening laten opstellen bij een keukenleverancier. Hierop kan je dan de WCD's intekenen of laten tekenen. Daarvoor zijn dan bureautjes die dit kunnen voor een relatief laag bedrag: https://technischekeukentekening.nl/#voordelen

Als ik terug kijk had ik alle WCD's gewoon naar de plint moeten laten verplaatsen en is eigenlijk alleen de water toevoer/afvoer belangrijk en inderdaad als je een eiland wil dat je hiervoor rekening houd (water/perilex/220). Ik heb zelf gewoon de 0 tekening gepakt en hieroverheen m'n nieuwe situatie aangegeven, het hoeft niet perce een gelikte AutoCAD tekening te zijn. :)

Hier staat volgende week de vooroplevering op de agenda. Heb de technische omschrijving in ChatGPT gegooid en gevraagd een uitgebreide checklist laten maken. Hieruit heb ik voor mezelf een selectie gemaakt en kwam zo toch nog wat handige dingen tegen waar ik nog niet aan had gedacht of alweer vergeten was, tipje dus. :)
Ah interessant, bedankt voor de tip. Ik dacht dat de keukenleverancier zo'n tekening maakt (met de WCD erbij). Goed om te weten!
Succes met de oplevering!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
4vocado schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:11:
[...]

Ah interessant, bedankt voor de tip. Ik dacht dat de keukenleverancier zo'n tekening maakt (met de WCD erbij). Goed om te weten!
Succes met de oplevering!
Doen ze ook, moet je in veel gevallen wel eerst een handtekening zetten onder een offerte.
Wil je vrijheid en langere beslismogelijkheden, dan kan je een dergelijke tekening laten maken zonder keukenbedrijf ertussen.

Uiteraard ligt de indeling hierna wel redelijk vast, sinds de bouwer de opgegeven aansluitingen gaat realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Ik kwam laatst deze tips tegen. Misschien nog wat zaken die handig zijn voor mensen die een keuken wel willen voorbereiden maar niet al willen aanschaffen.

Voorbereiding installatie keuken
Lang voordat de woning wordt opgeleverd of de verbouwing van start gaat moet u al veel keuzes maken. Een globale indeling, positie van eiland of kastenwanden, benodigde apparatuur en aansluitingen. Juist nu kunnen zijwanden, vloerverwarming of elektra nog worden aangepast. Voor een keuken worden alle vereisten samengevat in een heldere installatietekening. Ook in de eerste fase van het ontwerp geeft dit plan installateur en aannemer het benodigde inzicht.

Hoge druk, weinig tijd
Uw aannemer wil liefst gisteren weten hoe de keuken er uit komt te zien. Aansluitingen, afvoeren, vaste zijwanden en zones zonder vloerverwarming. Soms krijgt u extra tijd als u besteld bij de keukenleverancier van het project, extra benadrukt met een "keukencheque" of tegoed via de koopsom.

Met een beetje hulp heeft u op iedere vraag antwoord, en een deskundig aanspreekpunt tot uw beschikking.

Extra inzicht in techniek
Aansluitwaardes, nismaten, Perilex of krachtstroom. Geen dagelijkse kost voor u als opdrachtgever. Voor onze werkvoorbereiders zijn het vertrouwde begrippen; Ons inzicht delen we graag met u!

Eérst apparatuur kiezen
Het belangrijkste waar u direct mee kunt starten is het kiezen van apparatuur. Uw selectie van keuken-apparatuur bepaalt namelijk het aantal groepen en extra aansluitpunten voor water of riolering.

Uw persoonlijke aansluittekening is gedetailleerd met extra kabellengte, zodat apparaten boven of naast elkaar geplaatst kunnen worden, ook als u deze keuze nog niet kunt of wilt maken

Persoonlijk raad ik je aan langs de showrooms van de merken te gaan, van de volgende merken weet ik dat ze er een hebben.
- Bosch, Neff, Siemens en Gaggenau
- Miele
- Atag, Etna, Pelgrim

Afbeeldingslocatie: https://houtmerk.nl/cdn/shop/files/Installatietekening_keuken_voorbeeld_wcd_water_stroom_elektra_1080x.jpg?v=1613992724

Globale indeling als basis
Met onze uitgangspunten in uw tekening blijft u extra flexibel. Zo blijft het mogelijk om aanpassingen in ontwerp en indeling nog te verwerken.

Iedere keuken staat op robuuste poten, zelfs als fronten tot de grond lopen. Zo kan een aansluiting alsnog een stukje verlegd worden.

Nog geen ontwerp, wél een tekening nodig
Vaak ligt de indeling van uw nieuwe keuken al besloten in de afmeting van de ruimte. Een eiland of hoekopstelling, hoge kastenwand of extra werkruimte tegen de wand. Met een globaal plan en uw selectie van apparatuur kunnen we een extra flexibele aansluittekening maken.

Deze tekening vormt het uitgangspunt voor uw aannemer, en is de onderlegger waarop u later met onze ontwerpers de keuken kunt vormgeven. Hoe meer informatie u meegeeft aan onze werkvoorbereider, hoe specifieker de voorbereiding.

Aandachtspunten techniek en design
Onze keuken staat op stevige poten, die we verbergen achter plinten, dekpanelen of lange fronten. Zo lossen we verplaatsingen van aansluitingen vaak ter plaatse op. Voorkom aanpassingen aan ruimte of ontwerp met onze aandachtspunten:

• Apparatuur met een wateraansluiting, zoals Quooker, Amerikaanse koelkast, stoomoven of koffiemachine.
• Apparatuur met een gasaansluiting, zoals kookplaat of fornuis.
• Apparatuur met een afvoerbuis of retour, zoals downdraft.
• Beperkende obstakels op plafond of wand, zoals rookmelder of ventilatie.
• Aanvullende stroompunten in open vakken of nis, voor apparatuur en accessoires
• Aanvullende schakelpunten voor geïntegreerde verlichting in nis of wandplanken.
• Aanwezige aansluitpunten op de vloer die samenvallen met barnis of zitgedeelte
• Aanwezige vloerverwarming in combinatie met taatsdeuren, voorraadkasten of aan te brengen leidingwerk
• Lengte van aansluitsnoeren op keukenapparatuur.

Langer snoer, extra flexibel
Uw oven, stoomoven of wijnkoeler is vaak voorzien van een gestandaardiseerde stekker in Euro-formaat. Dit speciale aansluitsnoer voor apparaten is gemakkelijk te vervangen voor een langere lengte als het apparaat wat hoger of verder weg gepland wordt vanaf het opgeleverde aansluitpunt. Voor Quookers zijns speciale verlengsets om de boiler een kastje verder te plaatsen. Apparaten met een afvoer hebben vaak een beperking in lengte tot de afvoerbuis.

Kleine aanpassing zo gefixt
Zowel in nieuwbouw als bestaande bouw kan een aansluitpunt niet op de juiste plaats zitten. Een aanpassing van elektra, water of afvoer kunt u op uurtarief laten uitvoeren.

Partner Zoofy selecteert de juiste installateur, u hoeft geen offertes op te vragen bij verschillende installateurs. Iedere klus is verzekerd voor schade en tevredenheid is gegarandeerd. Lees meer op Zoofy.nl

Oeps, een groep te weinig!
Een energieverdeler of combiswitch maakt het mogelijk twee apparaten met hoog vermogen op dezelfde groep aan te sluiten. Bijvoorbeeld vaatwasser en Quooker of een close-inboiler. De energieverdeler beperkt piekstroom van de boilers, terwijl de andere aansluiting beschikbaar blijft. Zo wordt uw groep niet overbelast. Vrij algemeen is de verdeler van Inventum, Quooker levert de energieverdeler speciaal voor hun systeem.

Blijf flexibel met apparatuur
Laat uw wandaansluitingen op plinthoogte aanbrengen, met ruime overlengte op de aansluitkabel. Een enkele of dubbele WCD met IP44 kwaliteit kan daarna nog worden bevestigd aan de wand of in de kast.

Als uw indeling bij het ontwerpen van de keuken nog wijzigt ligt elektra onder handbereik. Ook voorkomen we eventuele conflicten tussen stelvoeten en aansluitpunt.

Extra stroompunten met PIX
Onze open vakkenkasten zijn doorgaans minder diep als de omringende kasten. De extra ruimte kunt u benutten met een PIX stroompunt.

Ook bargedeeltes of het uiteinde van een kookeiland kunnen worden voorzien van deze minimalistische stroompunten, in zwarte of witte kleurstelling.

Blokkeren van leidingwerk
Binnen de maatvoering van de keukenopstelling kan leidingwerk vaak nog worden aangepast aan uw wensen.

Een vaatwasser, onderbouw vriezer of wijnklimaatkast is een beperking die de hele nismaat vult. Leidingwerk onder afschot, zoals riolering, afzuiging of elektra kan een dergelijk obstakel niet passeren. De positie van deze apparaten verdient extra aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:34:
[...]

Heb jij ook een bepaling in je akte van levering staan m.b.t. die drainagestreng. Bij ons:

[...]

Nee staat gelukkig niks in m'n akte maar wel in de technische omschrijving:
Onder het centrale deel van de woning wordt een enkele drainagestreng geïnstalleerd, die verbonden is met de openbare drainage. De riolering is opgebouwd volgens een gescheiden stelsel, waarbij het vuilwaterrioleringssysteem wordt aangesloten op het betreffende gemeentelijke rioleringsnetwerk. De hemelwaterafvoeren leiden naar het oppervlaktewater.

Had dit wel gelezen maar nooit onthouden en dus vraag ik me af wat dit nu daadwerkelijk is, eens vragen tijdens de vooroplevering. Bij het bouwrijp maken zijn er wel wat verticaal filterdoek de grond in zien gaan, maar niet zo'n ouderwetse gele buis met kokos erom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twlr1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-08 18:08
Hi allen,

Ik zit te kijken naar het laten bekleden van mijn trap. Is er iemand anders die dat ook heeft laten doen met bijv. pvc? en zo ja, wat zijn de ervaringen?

Wij kijken specifiek naar het laten bekleden van 1 open en 1 dichte trap, zonder zo'n anti slip strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
twlr1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:29:
Hi allen,

Ik zit te kijken naar het laten bekleden van mijn trap. Is er iemand anders die dat ook heeft laten doen met bijv. pvc? en zo ja, wat zijn de ervaringen?

Wij kijken specifiek naar het laten bekleden van 1 open en 1 dichte trap, zonder zo'n anti slip strip.
Prima! Scheelt een berg geluid en is redelijk netjes af te werken. Voordeel is dat je evt. zelfde kleur als een verdieping kan gebruiken. Wel een kundige partij nodig om het te laten doen. Kosten zijn vrij hoog. Tegenwoordig wordt er veel met overzetstukken gewerkt, denk dat misschien goedkoper is.
Nadeel vind ik dat er een profiel/strip op de neus komt (nog geen alternatief voor gezien). Maakt het lopen iets onaangenamer. En kan je hielen flink bezeren bij haast.
Open trap ook loopvlak plus neus laten doen. Vanaf de achterkant is het dan niet afgewerkt, als er netjes wordt gelijmd is het niet heel storend.

[ Voor 8% gewijzigd door Vendetta_X op 02-12-2023 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Omdat er hier vaker de gevaren / risico's van een PVC vloer aan bod zijn gekomen:
https://www.ed.nl/binnenl...vol-in-1-minuut~a975835a/

Wij twijfelen in ieder geval nog steeds of we boven pvc willen leggen of niet. Beneden hebben we al voor keramisch parket gekozen.

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 02-12-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Draakje5 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:19:
Omdat er hier vaker de gevaren / risico's van een PVC vloer aan bod zijn gekomen:

Wij twijfelen in ieder geval nog steeds of we boven pvc willen leggen of niet.
Ik kwam dit artikel ook tegen en twijfel nu ook in de kelder of we daar pvc leggen of toch tegels.

Nu is de bg keramisch parket en de verdiepingen pvc, maar achteraf beetje dubbel gevoel over pvc.

Tegels in de kelder zonder vloerverwarming heeft ook weer nadelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 02-12-2023 22:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Hi allen,

Hier vandaag de trappen laten bekleden met tapijt. Erg blij met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPSTiMx7W8MEvShuQsa6m7mJer8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/404B81XX4cePenMQD4wpDCD0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JdmNWPayisv8pRs8-BNE7eDw9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMByQeg25uTuhui1zw97iTHb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svgVdO_MmXa6PhvYnltSzK39LzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5hftl7AsmvPof8n0DORrrNk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 10:55

Wij twijfelen in ieder geval nog steeds of we boven pvc willen leggen of niet. Beneden hebben we al voor keramisch parket gekozen.
Op basis van dit artikel kan je toch niet echt twijfelen? De kans op afwijking x of y is groter, maar hoeveel groter? En hoe groot is de kans op de afwijking überhaupt? En welke zaken heb nog meer invloed op het verhogen van de kans?

Als je een tweede staatslot koopt heb je maar liefst dubbel zoveel kans om te winnen. Op die fiets, zeg maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

praliwi schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:23:
[...]

Op basis van dit artikel kan je toch niet echt twijfelen? De kans op afwijking x of y is groter, maar hoeveel groter? En hoe groot is de kans op de afwijking überhaupt? En welke zaken heb nog meer invloed op het verhogen van de kans?

Als je een tweede staatslot koopt heb je maar liefst dubbel zoveel kans om te winnen. Op die fiets, zeg maar..
Maar zo kun je toch ook de andere kant op beredeneren? Ik geloof best dat niet alle pvc evenveel gevaarlijke stoffen bevat, maar het is niet of nauwelijks na te gaan welke pvc dan goed of beter zou moeten zijn. Fabrikanten en leveranciers zijn daar niet open over.

Wij hebben ook pvc boven, achteraf zou ik wellicht anders kiezen. (Keramisch parket met een kleedje).
Kelder moeten we nog doen, dat wordt waarschijnlijk keramisch parket zoals op de bg :).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 03-12-2023 14:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
praliwi schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:23:
[...]

Tja niet helemaal mee eens. Er schijnt dus wel zeker een risico te zijn bij deze weekmakers. Maar iedereen moet natuurlijk zijn eigen afwegingen maken.

Met 2 kinderen van onder de 4, die de komende 20 jaar in het huis moeten opgroeien neem ik liever helemaal geen risico en vermijd ik mogelijk liever deze weekmakers in mijn woning.

Zo zijn er tig andere voorbeelden uit de geschiedenis die eerst wel mochten en daarna niet meer (gewenst waren). Asbest. Pfas. Tata steel die stoffen uitstoot die kankerverwekkend zijn maar door mogen gaan Etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 03-12-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 10:55
Draakje5 schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:08:
[...]

Tja niet helemaal mee eens. Er schijnt dus wel zeker een risico te zijn bij deze weekmakers. Maar iedereen moet natuurlijk zijn eigen afwegingen maken.

Met 2 kinderen van onder de 4, die de komende 20 jaar in het huis moeten opgroeien neem ik liever helemaal geen risico en vermijd ik mogelijk liever deze weekmakers in mijn woning.

Zo zijn er tig andere voorbeelden uit de geschiedenis die eerst wel mochten en daarna niet meer (gewenst waren). Asbest. Pfas. Tata steel die stoffen uitstoot die kankerverwekkend zijn maar door mogen gaan Etc.
Ik snap je wel. Maar zijn er geen concretere cijfers?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Swinta
Ik ben blij dat ik voor Marmoleum heb gekozen. Natuurlijk product, dus geen last van eventuele weekmakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07

Zag deze ook ja. Ik ben zeer blij dat wij voor marmoleum gekozen hebben (moeten het nog leggen) want ik zou niet graag hebben dat hond of toekomstig kind hele dag over de weekmakers kruipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
Swinta schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:43:
Ik ben blij dat ik voor Marmoleum heb gekozen. Natuurlijk product, dus geen last van eventuele weekmakers.
Heb je dit al liggen? Welke kleur? En heb je een foto toevallig? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Swinta schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:43:
Ik heb me daar ook wat in verdiept, soort pvc zonder weekmakers. Het lijkt een soort zeil dat ze uitrollen? Ik zou zeggen waarom maken ze dan geen hout motief stroken van dat materiaal, dan ben je er ook..
Doet me een beetje denken aan een gietvloer afhankelijk van het patroon.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 03-12-2023 20:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bollebep
  • Laatst online: 21-09 09:39
Sport_Life schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:56:
[...]

Ik heb me daar ook wat in verdiept, soort pvc zonder weekmakers. Het lijkt een soort zeil dat ze uitrollen? Ik zou zeggen waarom maken ze dan geen hout motief stroken van dat materiaal, dan ben je er ook..
Doet me een beetje denken aan een gietvloer afhankelijk van het patroon.
Marmoleum is een merknaam van Forbo, voor linoleumvloeren. Een product wat al heel wat jaren bestaat en met name uit gekookte lijnolie, vlas, kurk/houtmeel, jute en kleurstof bestaat. Wij hebben het in ons huidige huis nu een jaar of 7 liggen, heel tevreden en met een week of 3 hopelijk ook in ons nieuwbouwhuis :)

Kleuren worden Cacao Merengue (BG) en Cacao Milk Chocolate (1e en 2e verdieping), die laatste is ook bekend als kleur VTWonen Leem geloof ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swinta
PrixV schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:37:
[...]

Heb je dit al liggen? Welke kleur? En heb je een foto toevallig? :D
Nee, ze gaan het 8 januari leggen. Ik heb voor vt wonen grind gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb wat gratis samples bij forbo aangevraagd. Maar mijn vrouw heeft het al afgedaan als ziekenhuisvloer dus ben bang dat het er hier niet in komt. :')

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Ik vind het ook een beetje geneuzel in de marge om eerlijk te zijn. Zoveel ander plastic waar een kind mee in aanraking komt tijdens het leven. Tuurlijk valt er wat voor te zeggen om elke keuze die je kunt maken om dit te verminderen te pakken. Maar ik zal er zelf echt geen seconde minder om slapen dat ik PVC of een PU gietvloer heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Draakje5 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:43:
Ik heb wat gratis samples bij forbo aangevraagd. Maar mijn vrouw heeft het al afgedaan als ziekenhuisvloer dus ben bang dat het er hier niet in komt. :')
Krijg je het niet verkocht als gietvloer look-a-like of valt dat ook niet in de gratie? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Draakje5 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:43:
Mijn vrouw vindt pvc ook nep (we hadden in onze vorige woningen houten parket), maar wel warmer dan tegels.

Eigenlijk bestaat de ideale vloer niet, het is afwegen van voor en nadelen voor iedere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:56
Draakje5 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:39:
Dat is helemaal afhankelijk in welke fase het project zit tijdens dit “onwerkbare” weer en is ook nog per regio verschillend.
Veel werkzaamheden kunnen prima met een regenpak aan en zit het dak er eenmaal op voor de eerste herfst buien heb je ook geen last meer van vertraging.
Gemiddeld zit je overigens op 180 werkbare dagen per jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door D.deJong op 03-12-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Hi allen,

Bij een trap die ik stil wilde hebben in onze vorige woningen hadden we er vloerbedekking op in een afwijkende kleur van de rest met demping. Nu hebben we er een renovatiekit op (toplaag pvc zou ik zeggen). Over beide was ik altijd zeer tevreden.

Als het specifiek voor een trap is (het harde spul) is het al antislip... net als trapverf... dan heb je geen strip meer nodig. Bij vloerbedekking kan het met sokken nog glad zijn... en als je je voet verkeerd zet kukel je alsnog naar beneden. De strip zou ik alleen doen in een gelakte hardhouten trap denk ik...

Voor mij is bekleding een no-brainer en de strip altijd een discussiepunt geweest en er nooit gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 21:42

Nou lekker dan, heb van boven naar beneden PVC liggen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15

Ah geen kinderwens dus dan komt alles goed met pvc :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:57
Fethoz69 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:45:
[...]

Nou lekker dan, heb van boven naar beneden PVC liggen |:(
Maar zo'n artikel zegt weinig, staat weinig concreets toch?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:16
kw_nl schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:15:
[...]

Maar zo'n artikel zegt weinig, staat weinig concreets toch?
Idd, staat echt letterlijk helemaal niks in, behalve dat het niet geheel duidelijk is of er weekmakers in pvc zitten en indien dat wel zo is hoeveel en of het schadelijk is.

Letterlijk de eerste hit op google:
Weekmakers zijn stoffen die kunststof producten zacht en buigzaam kunnen maken. Deze chemische stoffen zitten in veel verschillende producten, zoals speelgoed, sportartikelen, plakband, douchegordijnen, regenkleding, matrassen, seksspeeltjes, elektrische snoeren en pvc-vloeren.
Pvc is dan één van de dingen waar ik me het minste zorgen over zou maken rondom o.a. kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luukdg
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-02 12:49
Het ligt er volgens mij ook enorm aan van welk merk/land je een pvc vloer koopt + welke keurmerken erop zitten.

Plus in het artikel word gezegd dat het met name om oude pvc vloeren gaat.
Pagina: 1 ... 262 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.