|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||
Lijkt mij dat je bij voorkeur eerst de vloer en muren regelt en dan laat plaatsen dus ik dacht aan een week of 4-5. Is dat ruim zat in principe? We hebben nog helemaal niet gekeken naar vloeren en muren (oplevering waarschijnlijk pas in oktober 24).
Bij ons is het voor nu:DennisCle schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:12:
Mijn keukenboer vraagt hoeveel weken na oplevering we de keuken geplaatst willen hebben.
Lijkt mij dat je bij voorkeur eerst de vloer en muren regelt en dan laat plaatsen dus ik dacht aan een week of 4-5. Is dat ruim zat in principe? We hebben nog helemaal niet gekeken naar vloeren en muren (oplevering waarschijnlijk pas in oktober 24).
Renovlies behang + stucwerk 3.5 weken (dit viel tegen)
Vloer laten leggen 1 week
Keuken plaatsen 2 dagen
Wij zitten op ongeveer 7 weken na oplevering dat de keuken komt en dat is volgende weekDennisCle schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:12:
Mijn keukenboer vraagt hoeveel weken na oplevering we de keuken geplaatst willen hebben.
Idd eerst wanden en plafonds, dan vloeren. En wij hebben zelf nog wat aanpassingen doorgevoerd voor het afwerken begon.
Maar ja alsof die datum in oktober 24 niet gaat schuiven

|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||
Ligt er ook beetje aan of je goed bent met plannen en afspraken maken met de stukadoors, behangers en vloerenleggers om direct te beginnen na oplevering. Bij mij merkte ik het volgende:DennisCle schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:12:
Renovlies+sausen ongeveer 2-3 weken.
Stucen+sausen ongeveer 4-5 weken.
Egaliseren+vloer leggen ongeveer 1 week.
Maar dan zou de vloerenlegger ook precies na de stukadoor moeten kunnen beginnen. Voor de zekerheid had ik na het inplannen van stukadoor en vloerenleggen nog 1 week extra speling genomen. Dus 6-7 weken na oplevering.
Maar de ruimte ook niet.finsdefis schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:54:
[...]
Met ZLTV valt dat toch wel mee? De vloer wordt dan nooit echt warm.
Keukenleverancier bij ons geeft dan gewoon geen garantie… en je koelkast staat bovenmatig te koelen.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Tja… wij krijgen ‘m gewoon op de dag dat we er aan toe zijn. Betalen waarschijnlijk teveel danDennisCle schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:12:
2,5 - 2,5 - 1,5 maakt 7… ik zou zeven weken aan houden.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Een koelkast genereert toch zelf warmte?Miezie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:38:
[...]
Tja… wij krijgen ‘m gewoon op de dag dat we er aan toe zijn. Betalen waarschijnlijk teveel dan.
2,5 - 2,5 - 1,5 maakt 7… ik zou zeven weken aan houden.
Een koelkast verplaatst warmte, en hoe warmer de omgeving hoe meer energie het kost. En als er vvw onder de koelkast zit moet hij ook vaker koelen.Deleon78 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 02:01:
[...]
Een koelkast genereert toch zelf warmte?
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Verwijderd
Leuk theoretisch verhaal… maar in de praktijk zal die ene m2 vloer die 25-30 graden is ipv 20 en waarbij er nog een hele kast met ventilatie en zo’n 10cm vrije ruimte boven de vloer zit, natuurlijk geen substantieel verschil maken.ThePsycho schreef op donderdag 23 november 2023 @ 06:54:
[...]
Een koelkast verplaatst warmte, en hoe warmer de omgeving hoe meer energie het kost. En als er vvw onder de koelkast zit moet hij ook vaker koelen.
Het is niet alsof de koelkast direct op een vloer staat van 50graden. We hebben het hier over max 5 graden verschil met geen vv onder de kast, in realiteit waarschijnlijk minder dan 2.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2023 08:39 ]
Je hebt de traptreden ook meteen gerenoveerd + een trapprofiel, dan snap ik de keuze.
Vanwaar de keuze voor de ligging van de PVC planken? Lijkt alsof het in de breedte van de woning is gelegd?
Het is geen renovatie, maar we hebben direct voor een eikenhouten trap gekozen. De trap kwam direct gelijk te liggen met de dekvloer. Dus PVC doorleggen was een logisch gevolg.TRD07 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:49:
[...]
Je hebt de traptreden ook meteen gerenoveerd + een trapprofiel, dan snap ik de keuze.
Vanwaar de keuze voor de ligging van de PVC planken? Lijkt alsof het in de breedte van de woning is gelegd?
De planken liggen zo omdat we ook nog een langer gedeelte van de "gang" links en rechts van deze foto hebben. Daar lopen de planken dus wel goed in de lengte mee. Het loopt ook beter zo met de kamers van de kinderen die daar weer in het verlengde van liggen.
Het legplan is aangepast aan onze nieuwe keuken, dus er ligt geen vvw onder de keuken.Miezie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:16:
[...]
Ligt de vvw wel conform je uiteindelijke keuken? Je wilt eigenlijk niet verwarmen onder keukenkastjes en zeker niet onder apparatuur. Dus misschien moet er wel wat meer aangepast…je maar ongeveer weet wat je gaat doen en de juiste vakman of handigheid hebt.
Ik heb een tekening van het legplan en de groepen. Daar staat op dat de vloerverwarming tot de muur ligt waar nu de wateraansluitingen en afvoer zijn. Hopelijk ligt het niet strak tegen de muur aan en is er genoeg ruimte om de leidingen en afvoer in de vloer weg te werken. Dat ga ik eerst checken en dan een stuk wegkappen.Miezie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:16:
[...]
Dat gezegd hebbende… ivm legionella zit er bij die leidingen sowieso geen vvw in een bepaalde radius. Dus daar de boel even weg beuken moet wel lukken. De leidingen zijn vervolgens prima te buigen en verleggen…
Vervolgens heeft je dekvloer een hoogte, dat staat vast en zeker in je TO of kan je vragen (bij ons 7cm). Als er al leidingen langs die muur liggen, dan is je marge dus de hoogte van de dekvloer… dat moet wel lukken voor het water.
Blijft over je afvoer: die heeft afschot nodig, reken dat even uit en je weet of je dat tot de keukenkastjes onder de dekvloer kan krijgen…
Hou in alles rekening met legionella… en in geval van quooker: heb je warm water nodig? Die kan je je dan eventueel besparen…
Er is een ontwerptekening vast op te vragen, misschien de genoemde foto’s en verder is het prima te doen. Als je maar ongeveer weet wat je gaat doen en de juiste vakman of handigheid hebt.
Bedoeling is dan om koudwater-afvoer-warmwater naast elkaar te leggen. Maar als er dan nog een vvw-slang te dicht bij de warmwaterleiding ligt zou dat dus een probleem kunnen zijn met legionella. Dan zou ik dus nog een stuk moeten wegkappen en die slang iets verder weg leggen neem ik aan?
Ik weet hier absoluut niets van, maar is het geen optie om de koudwaterslang aan de kant van de vvw slang te leggen en die dan zo goed mogelijk te isoleren langs de vvw kant? Kan me niet voorstellen dat die op dat korte stukje zoveel opwarmt, zeker als je hem regelmatig gebruikt.Zandah schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:39:
[...]
Het legplan is aangepast aan onze nieuwe keuken, dus er ligt geen vvw onder de keuken.
[...]
Ik heb een tekening van het legplan en de groepen. Daar staat op dat de vloerverwarming tot de muur ligt waar nu de wateraansluitingen en afvoer zijn. Hopelijk ligt het niet strak tegen de muur aan en is er genoeg ruimte om de leidingen en afvoer in de vloer weg te werken. Dat ga ik eerst checken en dan een stuk wegkappen.
Bedoeling is dan om koudwater-afvoer-warmwater naast elkaar te leggen. Maar als er dan nog een vvw-slang te dicht bij de warmwaterleiding ligt zou dat dus een probleem kunnen zijn met legionella. Dan zou ik dus nog een stuk moeten wegkappen en die slang iets verder weg leggen neem ik aan?
Als je met beleid wegkapt is het wel te doen, die dekvloer is geen beton en leidingen liggen ook niet zo vast. Wij hebben een afvoer al vervangen (die stuk ging onder spanning) en het gelijk maar volledig gedaan zodat het straks onder de dekvloer ligt... Dat was ook maar een half dagje en een vergelijkbare lengte.Zandah schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:39:
[...]
Het legplan is aangepast aan onze nieuwe keuken, dus er ligt geen vvw onder de keuken.
[...]
Ik heb een tekening van het legplan en de groepen. Daar staat op dat de vloerverwarming tot de muur ligt waar nu de wateraansluitingen en afvoer zijn. Hopelijk ligt het niet strak tegen de muur aan en is er genoeg ruimte om de leidingen en afvoer in de vloer weg te werken. Dat ga ik eerst checken en dan een stuk wegkappen.
Wat je wil kan wel, maar je weet gewoon vooraf niet hoe lang het duurt.
En toch is de praktijk voor jezelf...Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:08:
[...]
Leuk theoretisch verhaal… maar in de praktijk zal die ene m2 vloer die 25-30 graden is ipv 20 en waarbij er nog een hele kast met ventilatie en zo’n 10cm vrije ruimte boven de vloer zit, natuurlijk geen substantieel verschil maken.
Het is niet alsof de koelkast direct op een vloer staat van 50graden. We hebben het hier over max 5 graden verschil met geen vv onder de kast, in realiteit waarschijnlijk minder dan 2.
Ik heb meerdere voorbeelden gezien waar het toch anders moest/ging bij verschillende leveranciers. Zal vast een reden voor zijn. Verder is het de call van de eigenaar, niet van mij... Ik heb het zelf fundamenteel aangepakt en zal dat altijd doen.
Omdat veel keukenverkopers/leveranciers nog in het vorige decennia leven, toen er nog >40°c graden door de leidingen ging (of gaat, met blok/stadsverwarming).Miezie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:58:
[...]
En toch is de praktijk voor jezelf...
Ik heb meerdere voorbeelden gezien waar het toch anders moest/ging bij verschillende leveranciers. Zal vast een reden voor zijn. Verder is het de call van de eigenaar, niet van mij... Ik heb het zelf fundamenteel aangepakt en zal dat altijd doen.
Koelkasten dienen sowieso ventilatie te hebben, tel daar gemiddeld 8-12cm bovenop (afstand poten/plint/onderste houten plaat) en die paar graden verschil van de vloerverwaming i.c.m. een warmtepomp slaan geen deuk in een pakje boter.
Leidingwerk en dekvloer storten in badkamer in de eerste week. Tevens is de stukadoor in de eerste week gestart. Deze is gestart in de keuken zodat die plekken als eerste droog zijn.
Deze week (week 2) wordt de keuken geplaatst en in week 3 (volgende week) is de stukadoor geheel klaar (ook boven en plafonds) en is de badkamer en het toilet ook klaar. Eind week 3 worden de vloeren geëgaliseerd zodat in week 4 de vloer gelegd kan worden. Eind week 4 gaan wij alles afplakken zodat in week 5 de stukadoor alles kan spuiten. In week 6 gaan wij verhuizen
Tot nu toe gaat alles volgens plan
Keuken wordt geplaatst vóór egaliseren en plaatsen vloer?ColeJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:49:
Wij hebben 9 november de sleutel gehad (badkamer en toilet casco opgeleverd) en hebben de volgende planning:
Leidingwerk en dekvloer storten in badkamer in de eerste week. Tevens is de stukadoor in de eerste week gestart. Deze is gestart in de keuken zodat die plekken als eerste droog zijn.
Deze week (week 2) wordt de keuken geplaatst en in week 3 (volgende week) is de stukadoor geheel klaar (ook boven en plafonds) en is de badkamer en het toilet ook klaar. Eind week 3 worden de vloeren geëgaliseerd zodat in week 4 de vloer gelegd kan worden. Eind week 4 gaan wij alles afplakken zodat in week 5 de stukadoor alles kan spuiten. In week 6 gaan wij verhuizen
Naar mijn weten is dat altijd een kliederboel, vaak ook de reden dat de vloer als eerste (voor wanden en zeker voor meubels) gedaan wordt.
Bewuste keuze geweest?
Geen bewuste keuze maar is zo gelopen. Plinten kunnen er af en dan een latje net achter het plintje waar de egaline tegenaan kan lopen - hoeft geen geklieder te worden hoorSource90 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:05:
[...]
Keuken wordt geplaatst vóór egaliseren en plaatsen vloer?
Naar mijn weten is dat altijd een kliederboel, vaak ook de reden dat de vloer als eerste (voor wanden en zeker voor meubels) gedaan wordt.
Bewuste keuze geweest?
Edit: het is trouwens wel een bewuste keuze geweest vanwege de band/bies van de vloer.
[ Voor 7% gewijzigd door ColeJ op 23-11-2023 12:09 ]
Maar stel he, over 20 jaar wil je een nieuwe keuken (als je er dan nog woont) en je neemt er een met andere poten / maten of je wilt hem verschuiven naar links of rechts.ColeJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:07:
[...]
Geen bewuste keuze maar is zo gelopen. Plinten kunnen er af en dan een latje net achter het plintje waar de egaline tegenaan kan lopen - hoeft geen geklieder te worden hoor
Niet alleen heb je dan een stuk vloer dat mist, maar ook een aantal plekken in de vloer waar geen egaline ligt
Dit kan je allemaal wel oplossen, maar je loopt kans op kleurverschil als je al de zelfde vloer ergens weet te kopen (of je moet restanten bewaren voor 20 jaar)
Ik zou het graag andersom gedaan zien worden
[ Voor 5% gewijzigd door vormulier op 23-11-2023 12:11 ]
Over 20 jaar is het ook wel weer tijd voor een nieuw vloertjevormulier schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:10:
[...]
Maar stel he, over 20 jaar wil je een nieuwe keuken (als je er dan nog woont) en je neemt er een met andere poten / maten of je wilt hem verschuiven naar links of rechts.
Niet alleen heb je dan een stuk vloer dat mist, maar ook een aantal plekken in de vloer waar geen egaline ligt
Dit kan je allemaal wel oplossen, maar je loopt kans op kleurverschil als je al de zelfde vloer ergens weet te kopen (of je moet restanten bewaren voor 20 jaar)
Ik zou het graag andersom gedaan zien wordenmaar goed het is soms niet anders
De kans op kleurverschil na 20 jaar UV-straling op een Pvc-vloer vs een stuk dat onder de keuken ligt (of bewaard is) is zo goed als 100%. De kans dat je de vloer dan direct meeneemt in een verbouwing acht ik erg grootvormulier schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:10:
[...]
Maar stel he, over 20 jaar wil je een nieuwe keuken (als je er dan nog woont) en je neemt er een met andere poten / maten of je wilt hem verschuiven naar links of rechts.
Ik zou het graag andersom gedaan zien wordenmaar goed het is soms niet anders
Wauw.. wij hebben ook wc en badkamer casco en rekenen op een tijd van 3 maanden (zit wel de bouwvak vermoedelijk nog in). Jullie zijn echt zeer snel!ColeJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:49:
Wij hebben 9 november de sleutel gehad (badkamer en toilet casco opgeleverd) en hebben de volgende planning:
Algemenere vraag. Ze zijn bijna aanbeland bij ons huis (zijn nu tot 7 huizen genaderd) om te beginnen met isoleren + metselen. Nu komt de koude periode er aan en wordt er geadviseerd niet te metselen wanneer het binnen 24 uur gaat vriezen. Betekent dit dat we opnieuw vetraging kunnen verwachten of wordt hier in zijn algemeenheid rekening mee gehouden?
Wij hebben het ook vrij strak gepland. Stopcontacten, afvoer en water verplaatsen heb ik zelf gedaan. Twee uur na oplevering had ik de frees al in de muur staanPrixV schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:03:
[...]
Wauw.. wij hebben ook wc en badkamer casco en rekenen op een tijd van 3 maanden (zit wel de bouwvak vermoedelijk nog in). Jullie zijn echt zeer snel!
Algemenere vraag. Ze zijn bijna aanbeland bij ons huis (zijn nu tot 7 huizen genaderd) om te beginnen met isoleren + metselen. Nu komt de koude periode er aan en wordt er geadviseerd niet te metselen wanneer het binnen 24 uur gaat vriezen. Betekent dit dat we opnieuw vetraging kunnen verwachten of wordt hier in zijn algemeenheid rekening mee gehouden?
Same here, de dag na oplevering lag de dekvloer al openColeJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:09:
[...]
Wij hebben het ook vrij strak gepland. Stopcontacten, afvoer en water verplaatsen heb ik zelf gedaan. Twee uur na oplevering had ik de frees al in de muur staan. Goede voorbereiding en het lukt wel!
Dat is inderdaad snel haha! Bij ons doet de aannemer dat die de badkamer en wc voor ons maken. Ligt er natuurlijk nog aan of deze meteen kan starten na sleuteloverdracht en hoe snel ze zijn.ColeJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:09:
[...]
Wij hebben het ook vrij strak gepland. Stopcontacten, afvoer en water verplaatsen heb ik zelf gedaan. Twee uur na oplevering had ik de frees al in de muur staan. Goede voorbereiding en het lukt wel!
@Rouske Ter info, hierbij een foto vanuit een andere hoek.Rouske schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:10:
[...]
Wat komt er op de vloer?
Als dat PVC wordt, dan zal er ook eerst nog geëgaliseerd moeten worden.
Maar is dat echt onderdeel van de trap of is het gewoon een afdeklat voor een nettere afwerking, zodat je niet tegen een kier aankijkt tussen dekvloer en stootboord.
edit:
Wat zit er rechts op je 2e foto?
Daar zit ook een enorme opening onder het hout?
Bij ons was trouwens de bovenkant trap op gelijke hoogte met de dekvloer.
Geëgaliseerd, lijm en PVC er op, daarna de rand afgewerkt met een hoekprofiel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yocaYRS1Tiun4CvYOViq5TWc.jpg?f=user_large)
Jammer dat het zelfgemaakt is, anders had ik ze besteldMiezie schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:37:
Bijzonder content met mijn audio voorbereiding:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het zijn de kleine dingen. Eenvoudige 2.5mm2 audiokabels in de muur met zelfgemaakte keystones in de wcd.
Wij hebben daardoor een kleine maand vertraging gehad (werd uiteindelijk ruim 3 door de NUTS). Ze konden maar tot 12:00 metselen, als ze langer doorgingen kregen ze last van vorst en brokkelde alles een dag later er weer uit als het boven 0 was.PrixV schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:03:
[...]
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Pffff ik baal er echt van. Hebben sowieso al vertraging en zo gaan ze het straks niet eens halen voor de bouwvak. Ben er echt een beetje klaar meekw_nl schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:29:
[...]
Wij hebben daardoor een kleine maand vertraging gehad (werd uiteindelijk ruim 3 door de NUTS). Ze konden maar tot 12:00 metselen, als ze langer doorgingen kregen ze last van vorst en brokkelde alles een dag later er weer uit als het boven 0 was.
Zelf keystones maken en zo’n busje lukt wel tochJheroun schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:06:
[...]
Jammer dat het zelfgemaakt is, anders had ik ze besteld. Ik ben ook heel blij met de ringleidingen hier maar ik heb al jaren een paar gaten in de muur. Die ons overigens totaal niet meer opvallen. En wellicht wil ik die wel gewoon uit het zicht halen door er een grotere speaker voor te zetten
Dat is nog zo ver weg. Reken maar dat er ergens in het traject nog wel vertraging komt - dus na de bouwvak krijg jij je sleutel. Pin me daar maar op vastPrixV schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:50:
[...]
Pffff ik baal er echt van. Hebben sowieso al vertraging en zo gaan ze het straks niet eens halen voor de bouwvak. Ben er echt een beetje klaar mee
Ik heb er geen verstand van, maar mijn boeren verstand zegt me dat dit op z'n minst onhandig is gemaakt en niet waterdicht (ook over open stootvoeg heen).
Wacht even zit dat nou over die loodslabbe?Draakje5 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:21:
Wat vinden jullie van deze aansluiting van het bitumen op de gevel?
Ik heb er geen verstand van, maar mijn boeren verstand zegt me dat dit op z'n minst onhandig is gemaakt en niet waterdicht (ook over open stootvoeg heen).
***members only***

Wat heb jij voor bouwer johDraakje5 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:21:
***members only***
Zoals ik het nu kan beoordelen:Draakje5 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:21:
***members only***
Je lood zit te laag, en je dakbedekking moet ook veel meer opstaand. Als je goot verstopt raakt en het dak volloopt dan staat je dakbedekking nu gelijk met de rand en kan het dus in de praktijk zo via de muur achter de dakbedekking langs naar binnen. En het moet inderdaad achter het lood zitte
Zou dit even laten nakijken. Weet niet hoe de rest van het dak eruit ziet. Is een detail/ deel
Ja ik weet het maar gezien ze al 6 maanden uit lopen ben ik er al helemaal klaar mee. Heb er toch geen invloed op maar even balen en weer doorColeJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:21:
[...]
Dat is nog zo ver weg. Reken maar dat er ergens in het traject nog wel vertraging komt - dus na de bouwvak krijg jij je sleutel. Pin me daar maar op vast

Lekker dan voor je opstookprotocol. WP staat wel al te draaien. Het oogt als haastwerk omdat ze nou eenmaal een oplever datum afgesproken hebben... Zelf nog 1 week voor de oplevering, maar een hard hoofd in.
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Onze bouwer doet het heel netjes, lopen mooi op schema dus het kan wel. Ik wacht ook liever even op de oplevering en in 1x goed dan hoop gedoe achteraf.Sharonh schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:43:
Word wel een beetje bang van jullie horrorverhalen jongens![]()
Nog even over Regge Tegels en vloeren. Ik had in dit topic al gevonden dat de Matera eigenlijk de Marazzi is en ik ben er nu ook achter dat de Elite vloeren die ze verkopen eigenlijk Viva Floors zijn en dat ze dan het nummer achterste voren schrijven. Op onze offerte stond PVC Elite 0186 dryback en dat is dus eigenlijk de Viva Floors 6810. Hopelijk kan ik iemand daarmee helpen zoals ik ook geholpen was door @Poumelie!Poumelie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:13:
[...]
Aan mijn antwoord heb je niks meer maar voor wie nog eens een search op Matera doet in dit topic. Regge noemt Marazzi Matera. Dus als je Matera op je offerte hebt staan gaat het om Marazzi tegels.
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
Kan je iets zeggen hoe het er uiteindelijk uitgaat zien? dus versterker naar muur? en dan uit de muur naar de boxen en hoe met de hoge boxen gedaan?Miezie schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:37:
Tip voor je oplevering: check of de elektra ook echt werkt conform spec… incl. brandmelder.
Dit weekend wat vertragingen door hier en daar wat matig werk.
Nevertheless: alles zit erin en nu is een maatje begonnen met de badkamer ruwbouw. En buitenom beginnen ze met lamellendak en zonwering. We zijn los.
Bijzonder content met mijn audio voorbereiding:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het zijn de kleine dingen. Eenvoudige 2.5mm2 audiokabels in de muur met zelfgemaakte keystones in de wcd.
Er komen geen ceiling speakers. Dat kon niet met de kanaalplaten en door de ramen kon het plafond niet verlaagd. Bovendien is het lastig om dat goed te doen en marginaal qua extra ervaring in mijn ogen…deadlikeme schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:09:
[...]
Kan je iets zeggen hoe het er uiteindelijk uitgaat zien? dus versterker naar muur? en dan uit de muur naar de boxen en hoe met de hoge boxen gedaan?
Er komen b&w 702 signatures als front direct op de versterker, 705 signatures als rear.. via de muren. De andere 2 poortjes gaan naar buiten. Een center en een sub ook gelijk op de versterker.
De versterker is een nad t778 met 2 zones, buiten en binnen dus… ik heb op marktplaats een ouder model bluesound node op de kop getikt voor die 2e zone. Buiten komen de AM1’s van B&W.
Alles is wat bij elkaar gesprokkeld op marktplaats en hardware die er al was. Ik geloof niet dure kabels dus heb 2,5mm2 puur koper in de muur gedrukt… dat is zelfs al stevig…
Alles in een compleet custom meubel, want degelijk spul is maar moeilijk te vinden…
Buiten is er een terras met pergola en straks een lamellendak die met een stel screens straks een buitenkamer gaan vormen.
Het was het nodige denkwerk en ik hoop dat we er straks jaren van mogen genieten.
[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 24-11-2023 22:37 ]
lucas321 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:18:
[...]
@Rouske Ter info, hierbij een foto vanuit een andere hoek.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/lnhzvoy8bBWJQRZLqIlYeHe1.jpg?f=fotoalbum_large)
We gaan de trap nog in zijn geheel bekleden, maar hier stoten we gelukkig ook geen tenen.
:strip_exif()/f/image/S3kE6sdV5tEdFG0SGIzRRqML.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn die roosters voortaan standaard?
Ps voor in het begin zijn die maantjes op de trap ook wel fijn. Het dempt iets. Tevens ook kind opvoeden om rustig te lopen ipv te stampen alsof hij een Duitser is.
[ Voor 44% gewijzigd door Bteq op 25-11-2023 17:11 ]
Spanschroeven ben ik niet eens aan begonnen, maar alle naden goed schoonmaken, daarna afkitten (glaskit), en daarna vanaf achter met gewone (lang genoege) schroeven rondom vastzetten scheelt echt gigantisch qua gekraak al. Zal niet zeggen muisstil, maar wel echt een wereld van verschil met de trap waarbij ik dat nog niet gedaan heb.wortelsoft schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:41:
Vandaag bezig geweest met spanschroeven om de trap wat minder te laten kraken, maar het materiaal van de stootborden is zo waardeloos dat het in elkaar gedrukt wordt door de spanschroeven: zucht.
Heb je ook schroeven aan de bovenkant van het stootbord gebruikt en zo ja hoe?lizard87 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:19:
[...]
Spanschroeven ben ik niet eens aan begonnen, maar alle naden goed schoonmaken, daarna afkitten (glaskit), en daarna vanaf achter met gewone (lang genoege) schroeven rondom vastzetten scheelt echt gigantisch qua gekraak al. Zal niet zeggen muisstil, maar wel echt een wereld van verschil met de trap waarbij ik dat nog niet gedaan heb.
En nu is het af:Miezie schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:55:
[...]
U vraagt wij draaien. Dit was ook dit weekend:
***members only***
Tevens kan ik voorbereiing voor zonneschermen ook aanraden, je ziet er niks van binnen en daar hou ik heel erg van. We moeten ook improviseren voor de raamdecoratie die we bedacht hebben, dus er zitten nu stroomdraadjes door wat spouwen. Dit komt doordat er op 1 plek geen gordijn kan op de manier die we willen dus dat worden 7 cm jaloezien en bij de grote raampartijen hebben de jaloezien een motor nodig.....
Daarnaast is er in de technische ruimte door het werk in de badkamer de afvoer kapot gegaan, die is van 8cm naar 5cm gegaan en gaat straks wel in de dekvloer... die lelijkheid is dan ook weg (en de afvoer was ook wat overdreven).
Tevens ook het argument gevonden waarom wij casco badkamer hadden: wij hebben straks geen dekvloer van 20cm maar alles gelijk met de overloop... en het tegelwerk is bij de buren niet conform onze normen.
Lichtpunt dat niet goed zat en kon is ook verplaatst... en we hebben warm water in de garage straks. Enfin, de fouten van de bouw zijn dus eigenlijk al gecorrigeerd (of onze of die van de bouwer).
Een paar, diagonaal van achter/onder er in schroeven. Niet te lange schroeven gebruiken uiteraard want anders prikken die door de trede heen.wortelsoft schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:02:
[...]
Heb je ook schroeven aan de bovenkant van het stootbord gebruikt en zo ja hoe?
Ik heb eerst spanning op de treden gezet door 2 lijmklemmen uit elkaar te laten drukken, en dan op de ondeste trede de schroeven. Je kunt er ook iemand op laten staan, maar dan heb je wel iemand nodig met geduld
Welk merk screens is dit ? Ziet er enorm strak uit!Miezie schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:56:
[...]
En nu is het af:
***members only***
Tevens kan ik voorbereiing voor zonneschermen ook aanraden, je ziet er niks van binnen en daar hou ik heel erg van. We moeten ook improviseren voor de raamdecoratie die we bedacht hebben, dus er zitten nu stroomdraadjes door wat spouwen. Dit komt doordat er op 1 plek geen gordijn kan op de manier die we willen dus dat worden 7 cm jaloezien en bij de grote raampartijen hebben de jaloezien een motor nodig.....
Daarnaast is er in de technische ruimte door het werk in de badkamer de afvoer kapot gegaan, die is van 8cm naar 5cm gegaan en gaat straks wel in de dekvloer... die lelijkheid is dan ook weg (en de afvoer was ook wat overdreven).
Tevens ook het argument gevonden waarom wij casco badkamer hadden: wij hebben straks geen dekvloer van 20cm maar alles gelijk met de overloop... en het tegelwerk is bij de buren niet conform onze normen.
Lichtpunt dat niet goed zat en kon is ook verplaatst... en we hebben warm water in de garage straks. Enfin, de fouten van de bouw zijn dus eigenlijk al gecorrigeerd (of onze of die van de bouwer).
***members only***
Heb de indruk dat ze het gewoon niet willen behalve tegen de hoofdprijs.
We gaan de zolder wel met airco verwarmen en koelen. Net zo gemakkelijk.
Heroal, gemeten en geleverd door Jama uit Heerenveen.Smartbikers schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:22:
[...]
Welk merk screens is dit ? Ziet er enorm strak uit!
Mwah, verdeler verdieping, leiding naar boven, nieuwe verliesberekening, etc.leeri003 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:10:
Wat een prijzen we laten de vloerverwarming in de garage vervallen krijgen we €1200 in mindering, we vragen om vloerverwarming op zolder (kleinere oppervlakte dan garage) dat kost dan €4000 omdat ze van alles moeten doen zoals capaciteit warmtepomp en thermostaat. Die capaciteit zit wel snor volgens mij omdat we de garage juist eraf hadden gehaald.
Heb de indruk dat ze het gewoon niet willen behalve tegen de hoofdprijs.
We gaan de zolder wel met airco verwarmen en koelen. Net zo gemakkelijk.
Zit wel wat werk achter…
Ik zie bij jou ook dat de spijkergaten nog zichtbaar zijn in de houten latjes rondom de kozijnen.Miezie schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:56:
[...]
En nu is het af:
***members only***
***members only***
Dit is bij ons ook zo, en wordt niet verder afgewerkt.
Hoe is dit bij anderen? De houten delen binnen in de woning, worden bij ons volgens Technische Omschrijving, gegrond opgeleverd. Kun je er dan niet van uit gaan dat dat betekend dat je het alleen hoeft af te lakken en niet meer hoeft te plamuren?
Ik was er redelijk verbaasd over dat bij houten aftimmeringen in benoemde ruimtes (dus niet de zolder oid) spijkergaten e.d. niet afgewerkt worden.
Ik deel je verbazing, hier was het helaas precies zo.Draakje5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:59:
[...]
Ik zie bij jou ook dat de spijkergaten nog zichtbaar zijn in de houten latjes rondom de kozijnen.
Hoe is dit bij anderen? De houten delen binnen in de woning, worden bij ons volgens Technische Omschrijving, gegrond opgeleverd. Kun je er dan niet van uit gaan dat dat betekend dat je het alleen hoeft af te lakken en niet meer hoeft te plamuren?
Ik was er redelijk verbaasd over dat bij houten aftimmeringen in benoemde ruimtes (dus niet de zolder oid) spijkergaten e.d. niet afgewerkt worden.
Heb je die zwarte buizen begeleiders zelf gekocht of hadden zij die ook gemonteerd en geleverd ?
Overigens lijkt groep 16 niet achter een aardlek te zitten of de beschrijvingen kloppen niet ?
En had je niet een grotere PoE switch kunnen kopen ipv nu 3 losse ?
Hier ook nog overal spijkergaten.Draakje5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:59:
[...]
Ik zie bij jou ook dat de spijkergaten nog zichtbaar zijn in de houten latjes rondom de kozijnen.
Ik hanteer ook een andere kwaliteitsstandaard dan de (project)bouwer. Maar weet inmiddels ook - o.a. op basis van ervaringen in dit topic - dat je niet te veel mag verwachten.
Edit; rondom kozijnen trouwens geen last van zie ik. Maar we hebben wel allerlei zichtbare spijkers in de tuindeuren zitten bij de glaslatten.
[ Voor 7% gewijzigd door SquareOne op 27-11-2023 12:30 ]
Hier was wel alles dichtgesmeerd. Behanger heeft er daarna renovlies overheen gedaan en geverfd:SquareOne schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:04:
[...]
Hier ook nog overal spijkergaten.
Ik hanteer ook een andere kwaliteitsstandaard dan de (project)bouwer. Maar weet inmiddels ook - o.a. op basis van ervaringen in dit topic - dat je niet te veel mag verwachten.
Ik vind het prima zo. De schilder smeert het dicht voor hij gaat verven. Dit voldoet in die zin…Draakje5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:59:
[...]
Heb er niet specifiek om gevraagd bij de schilder…
Ps. Denk dat je beter slaapt door niet elke komma te zoeken… als je de sleutels na 1 januari krijgt helpt de nen duiding van goed en deugdelijk werk…
[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 27-11-2023 13:56 ]
Die meterkast is wel conform spec, volgorde is wellicht wat kromt bepaald…GeeMoney schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:00:
@Miezie ziet er goed uit, stuk netter dan mijn meterkast bij dezelfde elektraboer overigens.
Heb je die zwarte buizen begeleiders zelf gekocht of hadden zij die ook gemonteerd en geleverd ?
Overigens lijkt groep 16 niet achter een aardlek te zitten of de beschrijvingen kloppen niet ?
En had je niet een grotere PoE switch kunnen kopen ipv nu 3 losse ?
Die zwarte geleiders waren er, evenals het witte stuk hout in het plafond.
PoE niet gedaan omdat ik Fritz eco systeem gebruik wat dat niet ondersteunt en ik unifi veel te bewerkelijk vond voor mijn gebruik in het vorige huis. Toen we dat bouwden was wifi voor consumenten nog wat minder dan nu… daarnaast heb ik er gewoon de tijd niet voor en kan ik me 3 repeaters 6000 veroorloven… dus doen we dat maar. Op de plekken waar ik het voorzie is gewoon een dedicated stopcontact om het te doen.
Overigens zie je 1 patchpanel en 2 switches naar behoefte. Oversized hoeft niet en bovendien heb ik de switches voor 3 tientjes voor marktplaats met igmp snooping… en nog is het gewoon overkill voor de consument zoals ik.
Die volgorde kan je over twisten, ik heb hem ook en begrijp hem ook maar niet iedereen denkt daar hetzelfde over.Miezie schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:46:
[...]
Die meterkast is wel conform spec, volgorde is wellicht wat kromt bepaald…
Die zwarte geleiders waren er, evenals het witte stuk hout in het plafond.
PoE niet gedaan omdat ik Fritz eco systeem gebruik wat dat niet ondersteunt en ik unifi veel te bewerkelijk vond voor mijn gebruik in het vorige huis. Toen we dat bouwden was wifi voor consumenten nog wat minder dan nu… daarnaast heb ik er gewoon de tijd niet voor en kan ik me 3 repeaters 6000 veroorloven… dus doen we dat maar. Op de plekken waar ik het voorzie is gewoon een dedicated stopcontact om het te doen.
Overigens zie je 1 patchpanel en 2 switches naar behoefte. Oversized hoeft niet en bovendien heb ik de switches voor 3 tientjes voor marktplaats met igmp snooping… en nog is het gewoon overkill voor de consument zoals ik.
Blijft mijn opmerking van groep 16 overigens wel staan, die lijkt niet achter een aardlek te zitten?
Wel netjes opgeleverd bij jou, ik heb geen plafond erin, 38 loze leidingen die zonder flex uit het plafond komen en dus ook geen geleiders. Ik moet dat zelf dus nog maar eens opknappen.
@Alic3 ziet er gaaf uit maar ik hoop dat je akoestiek in orde komt.
Mijn vorige woning had plafond hoogtes van 3.20-3.40m en een ander nadeel vond ik het extra stoken en de rookmelders resetten
[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 27-11-2023 14:13 ]
Ik begrijp de link met NEN goed en deugdelijk werk en 1 januari niet helemaal, kun je dat toelichten?Miezie schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:40:
[...]
Ik vind het prima zo. De schilder smeert het dicht voor hij gaat verven. Dit voldoet in die zin…
Heb er niet specifiek om gevraagd bij de schilder…
Ps. Denk dat je beter slaapt door niet elke komma te zoeken… als je de sleutels na 1 januari krijgt helpt de nen duiding van goed en deugdelijk werk…
Bouwbesluit verdwijnt, Besluit bouwwerken leefomgeving komt er voor terug.Draakje5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:23:
[...]
Ik begrijp de link met NEN goed en deugdelijk werk en 1 januari niet helemaal, kun je dat toelichten?
Ja het Bbl is gebaseerd op het bouwbesluit.
Zakelijk heb ik vooral te doen met het stuk brandveiligheid, ontruiming en brandmeldinstallaties en daar wordt het er in elk geval niet beter op. De regels waren al wat vaag maar nu verdwijnt de hele NEN norm uit de Bbl. Daardoor krijgen cowboys veel meer de vrijheid en kan straks iedereen -volgens het Bbl- bepaalde werkzaamheden uitvoeren.
[ Voor 39% gewijzigd door Toppe op 27-11-2023 14:48 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik heb van de Bbl geen kaas gegeten maar meestal is het (net zoals bij bijv. de Wkb) dat het afhangt van het moment van vergunning verlenen, is dat bij de Bbl niet?Toppe schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:44:
[...]
Bouwbesluit verdwijnt, Besluit bouwwerken leefomgeving komt er voor terug.
Zakelijk heb ik vooral te doen met het stuk brandveiligheid, ontruiming en brandmeldinstallaties en daar wordt het er in elk geval niet beter op. De regels waren al wat vaag maar nu verdwijnt de hele NEN norm uit de Bbl. Daardoor krijgen cowboys veel meer de vrijheid en kan straks iedereen -volgens het Bbl- bepaalde werkzaamheden uitvoeren.
Ik neem aan dat een contractdatum leidend is en niet opleverdatum van een woning m.b.t. regels, of heb ik het mis?Toppe schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:44:
[...]
Bouwbesluit verdwijnt, Besluit bouwwerken leefomgeving komt er voor terug.
Dus: voor een contract afgesloten voor 1 januari 2024 geldt Bouwbesluit. Contract na 1 jan 2024 BBL.
Edit: Zie bericht van @Lupadi met ongeveer dezelfde strekking.
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 27-11-2023 15:29 ]
Wet kwaliteitsborging bouw is dan in werking. Dan kan je alles gooien op goed en deugdelijk werk en is de machtspositie van de bouw wat meer in evenwicht (hopelijk…)Draakje5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:23:
[...]
Ik begrijp de link met NEN goed en deugdelijk werk en 1 januari niet helemaal, kun je dat toelichten?
Yep.Draakje5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:28:
[...]
Ik neem aan dat een contractdatum leidend is en niet opleverdatum van een woning m.b.t. regels, of heb ik het mis?
Dus: voor een contract afgesloten voor 1 januari 2024 geldt Bouwbesluit. Contract na 1 jan 2024 BBL.
Edit: Zie bericht van @Lupadi met ongeveer dezelfde strekking.
De Wkb gaat in maar ‘t bouwbesluit verdwijnt, daar komt de Bbl voor terug dus onder aan de streep krijg jij er niet meer macht voor terugMiezie schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:42:
[...]
Wet kwaliteitsborging bouw is dan in werking. Dan kan je alles gooien op goed en deugdelijk werk en is de machtspositie van de bouw wat meer in evenwicht (hopelijk…)
- Haag (h≥0,80m, dubbele rij) (zijkant van het huis)
- Talud (h=0,50m) i.c.m. haag (h≥1,00m) (achterkant / tuin)
Heeft iemand hier een beeld bij? Ben een beetje bang dat we onze privacy in de tuin verliezen met zo'n afscheiding.
Dan moeten we weten wat voor haag het moet zijn?Alcides schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:42:
Wij zijn naar onze tuin aan het kijken en vanuit de gemeente moeten we de volgende erfafscheiding hanteren:
Heeft iemand hier een beeld bij? Ben een beetje bang dat we onze privacy in de tuin verliezen met zo'n afscheiding.
Je hebt heel veel verschillende soorten hagen.
Hangt er ook heel erg vanaf wat je rondom je hebt. Als je woningen haaks aan je achtertuin hebt staan dan heb je inderdaad weinig privacy.Alcides schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:42:
Wij zijn naar onze tuin aan het kijken en vanuit de gemeente moeten we de volgende erfafscheiding hanteren:
80cm blijft 80cm, dan maakt het geen snars uit wat voor haag je hebt.Draakje5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:40:
[...]
Dan moeten we weten wat voor haag het moet zijn?
Je hebt heel veel verschillende soorten hagen.
Hier tegen over ons mag de gehele omheining maximaal 100cm hoog zijn, ik zou er niet graag willen wonen, iedereen die langs rijdt kan straks lekker naar binnen kijken.
[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 27-11-2023 19:54 ]
We wisten al dat we komende woensdag onze eerste VVE bijeenkomst hebben. Eens kijken wie er zich vrijwillig gaat aanmelden. Er komen bij ons project drie appartementgebouwen en per gebouw een VVE.
Ons gebouw heeft negen woningen. Spoeling wordt dun. Hopelijk iemand die het helemaal geweldig vindt dit VVE voorzitterschap op zijn/haar schouders te nemen.
EN!!! we krijgen zojuist een uitnodiging binnen voor de voorschouw, die plaatsvindt op 6 december 1330.
ook meteen een brochure 'Welkom thuis' en een informatie document. Ga ik eens op m'n gemakkie lezen.
Bij de vooroplevering mag alleen de juridisch eigenaar naar binnen. Heb dus maar de vraag gesteld of het wel/niet de bedoeling is tegelijk een expert mee te nemen? In mijn geval de kritische en altijd zeikerige zwager(t)
Het gaat bijna gebeuren.
Vanochtend nog wel even langs de bouw gereden. De weg (met lantaarnpalen, vuilcontainers etc, die ze nog moeten aanleggen, lijkt nu meer op een soort van eendenvijver. Wat een plens water is er de afgelopen dagen/weken gevallen zeg. Ben benieuwd hoeveel vertraging dat oplevert voordat ze daarmee kunnen gaan beginnen? De parkeerplaatsen zijn ook al klaar.
[ Voor 10% gewijzigd door Brains Bush op 27-11-2023 20:43 ]
VvE beheerder nemen, ben je van al het gezeik afBrains Bush schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:41:
YES!!!
We wisten al dat we komende woensdag onze eerste VVE bijeenkomst hebben. Eens kijken wie er zich vrijwillig gaat aanmelden. Er komen bij ons project drie appartementgebouwen en per gebouw een VVE.
Ons gebouw heeft negen woningen. Spoeling wordt dun. Hopelijk iemand die het helemaal geweldig vindt dit VVE voorzitterschap op zijn/haar schouders te nemen.
EN!!! we krijgen zojuist een uitnodiging binnen voor de voorschouw, die plaatsvindt op 6 december 1330.
ook meteen een brochure 'Welkom thuis' en een informatie document. Ga ik eens op m'n gemakkie lezen.
Bij de vooroplevering mag alleen de juridisch eigenaar naar binnen. Heb dus maar de vraag gesteld of het wel/niet de bedoeling is tegelijk een expert mee te nemen? In mijn geval de kritische en altijd zeikerige zwager(t)![]()
![]()
Het gaat bijna gebeuren.
Vanochtend nog wel even langs de bouw gereden. De weg (met lantaarnpalen, vuilcontainers etc, die ze nog moeten aanleggen, lijkt nu meer op een soort van eendenvijver. Wat een plens water is er de afgelopen dagen/weken gevallen zeg. Ben benieuwd hoeveel vertraging dat oplevert voordat ze daarmee kunnen gaan beginnen? De parkeerplaatsen zijn ook al klaar.
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Genoeg VVE’s waar geen enkele eigenaar in het bestuur zit en de beheerder dan bestuur speelt.CycloneX schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:23:
Er zal altijd een voorzitter vanuit de bewoners moeten worden gekozen. Dit staat los van de VVE beheerder.
Dan is het puur een formaliteit.CycloneX schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:23:
Er zal altijd een voorzitter vanuit de bewoners moeten worden gekozen. Dit staat los van de VVE beheerder.
[ Voor 32% gewijzigd door Toppe op 27-11-2023 21:26 ]
En dat is voor bedrijven die namens een VvE taken moeten uitvoeren echt perfect. Je dient een offerte in, als je het bent voer je de werkzaamheden uit en factureer jeWolly schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:24:
[...]
Genoeg VVE’s waar geen enkele eigenaar in het bestuur zit en de beheerder dan bestuur speelt.
Inclusief tuinkosten. Huh? maar wij hebben toch helemaal geen tuin. Of bedoelen ze de haag om de parkeerplaatsen? We horen het woensdag wel. Ze rekenen wel €2000 per jaar hiervoor
Na dat jaar zal er een keuze gemaakt moeten worden. Doorgaan, andere externe VVE beheerder of eigen beheer.
Echter dienen wij woensdag blijkbaar wel een voorzitter, penningmeester uit de nieuwe bewoners te kiezen.
Hopelijk voldoende vrijwilligers. Anders per toerbeurt elk jaar iemand anders. Ik sta hier niet op te springen...maar als het moet dan draag ik mijn steentje bij (heb zoveel nare ervaringen gehoord van anderen die in VVE bestuur zitten)
[ Voor 4% gewijzigd door Brains Bush op 27-11-2023 21:32 ]
Die bedrijven zijn allemaal vriendjes van de beheerder. Soms denk ik wel eens dat er standaard een (verborgen) opslag op alle offertes zit zodat de beheerder ook wat bij kan snoepen.Toppe schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:27:
[...]
En dat is voor bedrijven die namens een VvE taken moeten uitvoeren echt perfect. Je dient een offerte in, als je het bent voer je de werkzaamheden uit en factureer je
Dat is meteen het grootste nadeel aan een VVE. Alles kost geld. Waar je normaal de bezem pakt of een lamp vervangt moet er bij een VVE iemand ingehuurd worden.
Wij werken zakelijk voor meerdere beheerders en doorgaans is het prima te doen hoor. Voor wat wij horen worden er 3 offertes op tafel gelegd en dan mag de VvE zelf kiezen welke partij het werk gaat uitvoeren.Wolly schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:53:
[...]
Die bedrijven zijn allemaal vriendjes van de beheerder. Soms denk ik wel eens dat er standaard een (verborgen) opslag op alle offertes zit zodat de beheerder ook wat bij kan snoepen.
Dat is meteen het grootste nadeel aan een VVE. Alles kost geld. Waar je normaal de bezem pakt of een lamp vervangt moet er bij een VVE iemand ingehuurd worden.
Werk liever voor een VvE beheer dan van die louche vastgoedbedrijven…
Waarom? De VVE ben jij ook zelf, dus je kan prima afspreken met je medebewoners dat je zelf die lamp vervangt en een keertje met z'n allen de schoffel pakt.Wolly schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:53:
[...]
Mijn eerste eigen woning was een appartement dat onderdeel was van een VVE van in totaal 16 appartementen. Ik viel zowat van mijn stoel tijdens de eerste vergadering toen bleek dat er honderden euro's per jaar uitgegeven werd aan het inhuren van bedrijfjes om lampen in de trappenhuizen te vervangen, leuningen weer vast te schroeven en meer van dat soort klusjes.Wolly schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:53:
[...]

Toen direct gevraagd waarom we dat niet zelf kunnen doen en gelukkig vonden meer mensen dat een goed idee.
Meteen geregeld dat we een kleine voorraad reservelampen aan konden schaffen en declareren bij de VVE en ik was samen met een van de andere bewoners aanspreekpunt voor die klusjes. Werkte prima in de praktijk.
Conclusie: Geef bij een volgende VVE vergadering aan dat jij voor die bedragen ook in te huren bent voor de kleine klusjes (en direct erna dat je het ook wel gratis wilt doen als men het te serieus op vat)
Dat kan, ik heb het echter nog nooit meegemaakt en heb toch wel aardig wat kleine-middelgrote VVE's gezien.Ascension schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:07:
[...]
Waarom? De VVE ben jij ook zelf, dus je kan prima afspreken met je medebewoners dat je zelf die lamp vervangt en een keertje met z'n allen de schoffel pakt.
Ook “loeit” het in huis als de wind verkeerd staat. Dit komt uit de garage. We hebben het idee dat dit ook komt door de deur die de garage niet (volledig) afsluit van de woonkamer. Kan dit kloppen?
De optie werd als volgt omschreven: “Het leveren en plaatsen van een houten kozijn tussen woonkamer en garage met kunststenen binnendeurdorpel inclusief een geschilderde vlakke stompe binnendeur (met valdorpel) voorzien van drie-punts-sluiting, kruk bediend met cilinderslot gelijk sluitend met de overige deuren.”
[ Voor 27% gewijzigd door Uchiha1911 op 27-11-2023 22:54 ]
Het probleem is denk ik de “binnendeur”. Je wilt daar een deur die afgesloten is als een buitendeur. Bij onze optie stond daar een binnendeur met buitendeur kwaliteit. De deur sluit ook rondom af met een rubber stootrandUchiha1911 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:50:
Wij hebben een deur laten plaatsen tussen de woonkamer en de inpandige garage. Wij zijn inmiddels verhuisd en ons valt op dat koude lucht onder betreffende deur vandaan komt (de deur is op slot). Is dit normaal?
Ook “loeit” het in huis als de wind verkeerd staat. Dit komt uit de garage. We hebben het idee dat dit ook komt door de deur die de garage niet (volledig) afsluit van de woonkamer. Kan dit kloppen?
De optie werd als volgt omschreven: “Het leveren en plaatsen van een houten kozijn tussen woonkamer en garage met kunststenen binnendeurdorpel inclusief een geschilderde vlakke stompe binnendeur (met valdorpel) voorzien van drie-punts-sluiting, kruk bediend met cilinderslot gelijk sluitend met de overige deuren.”
Is het een garage of een berging? Ik denk formeel het laatste anders had er een brandwerende deur in gemoeten die de boel hermetisch afsluit.Uchiha1911 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:50:
Wij hebben een deur laten plaatsen tussen de woonkamer en de inpandige garage. Wij zijn inmiddels verhuisd en ons valt op dat koude lucht onder betreffende deur vandaan komt (de deur is op slot). Is dit normaal?
Ik gok dat je garage/berging ook ongeisoleerd is. Wat voor deur zit daarin? Het goed isoleren van die ruimte zal ook al flink schelen denk ik.
Waarom zou je geen privacy hebben? Er staat toch hoger of gelijk aan? Wat houdt je dan tegen om een hogere haag neer te zetten?Alcides schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:42:
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Goede kans dat de valdorpel niet tot op de grond komt. In dat geval kun je het zelf redelijk makkelijk oplossen door hem zelf naar beneden te draaien met een schroevendraaier.Uchiha1911 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:50:
Kleiner of gelijk aan.RobbieB schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:13:
[...]
Waarom zou je geen privacy hebben? Er staat toch hoger of gelijk aan? Wat houdt je dan tegen om een hogere haag neer te zetten?
< 80 = groter of gelijk aan
Ik begon even aan mezelf te twijfelen (dus ik heb het voor de zekerheid aan GPT gevraagdToppe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 03:27:
[...]
Kleiner of gelijk aan.
< 80 = groter of gelijk aan
Hoogte > 80 betekent dat de haag minimaal 80 moet zijn dus dan is er helemaal geen probleem
ChatGPT schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 05:39:
De zin lijkt een beschrijving te zijn van een haag die aan de zijkant van een huis staat. De haag heeft een hoogte van minimaal 0,80 meter en bestaat uit twee rijen planten.
[ Voor 24% gewijzigd door Lupadi op 28-11-2023 05:44 ]
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.