Tsja, in de voorwaarden staat dat hij alles van de muur zou halen. Dus dit is wat mij betreft niet netjes. Op een andere kamer ziet het er veel netter uit.overtones schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 03:51:
[...]
Voorwaarde van mijn schilder/vriezer is gewoon dat ik alles van de muur had gehaald. Dus ook voor jou als klant is het een kleine moeite.
Thanks. En dan aanpassen door de schroeven te vervangen voor verdiepte schroeven en dan met juiste middel dicht te plamuren?twain4me schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:47:
[...]
opzich kan dit bouwkundig op deze manier. Er is zo te zien gekozen voor een rvs schroef met een bolvormige kop en die schroef je juist niet verdiept het hout in. op deze manier dekt het het gat goed af tegen inwateren en is er veder geen probleem. het is alleen minder mooi dan de oplossing die jij zou wensen. bij de eerste schilderbeurt uiteraard wel zelf aan te passen.
Of wellicht wat witte lak op spuiten / tippen zodat ze minder opvallen maar wel toegankelijk blijven?
Er is geen bepaalde reden waarom de schroeven in het zicht moeten blijven? Bij onze vorige woning mochten de schroeven bij de glaslatten (binnen in de woning) niet dicht geplamuurd worden ivm verzekeringskwestie? Geen idee of dat een trucje was van de aannemer om ze niet dicht te plamuren, maar wij hebben dat altijd geloofd.
[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 17-11-2023 08:18 ]
Ik zou me wellicht ook druk maken om de hoeken van raamdorpel. De hoeken lijken afgebroken/beschadigd?Draakje5 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:45:
Iemand idee of er richtlijnen zijn voor afwerking van neuslatten buiten?
We hebben een kozijn waar een afwijkende neuslat in zit. Bij de rest zitten allemaal aluminium profielen. Maar hier zij schroeven zichtbaar aan de buitenkant. Dat oogt niet echt fraai. Is dit juist en hoort dat bijv. Niet dichtgeplamuurd te worden en afgelakt?
***members only***
Ook hier alles zelf eraf gehaald. Zeker met de thermostaten wel goed om met stukje schilderstape op te schrijven waar de thermostaat vandaan komt (/welke kamer).millerman_sf schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:34:
Hier ook, zelf alles er af gehaald en de bedrading in de muur gevouwen. Hij heeft overal strak overheen behangen en achteraf op alle deze plekken een snee gemaakt, waarna ik zelf het behang makkelijk kon afsnijden rondom de WCD's.
Ook daarvoor geldt dat ik liever zelf alles er af en weer op doe, dan dat iemand anders dat afraffelt. Nu hangen alle stopcontacten netjes recht met een waterpas.
Eventueel ook een tip voor de nieuw opgeleverde deuren (indien ze blijven zitten); voor een halve euro heb je buisisolatie, past perfect over deurklinken waardoor deze mooi blijven (denk aan verf/lijm/etc -handen).
De prefab vensterbank?Mr. Stom schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:59:
[...]
Ik zou me wellicht ook druk maken om de hoeken van raamdorpel. De hoeken lijken afgebroken/beschadigd?
Ja, dat wordt toch een opleverpunt en die moet er toch af. Is ook niet goed aangebracht, zit namelijk geen ruimte tussen de dorpel en het houten latje van het kozijn erboven, ten behoeve van ventilatie van het hout. En inderdaad beschadigd.
Ik heb overigens nog weinig prefab vensterbanken gezien die niet beschadigd zijn. Gezien de deuren van de meterkast ook buiten in de regen liggen, wordt er over het algemeen niet zo zuinig met spullen omgegaan.
[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 17-11-2023 12:04 ]
Dat wordt met een radiografisch bestuurbaar autootje aan de slagkw_nl schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:11:
[...]
Hou er wel rekening mee dat niet iedere kruipruimte makkelijk te gebruiken is.
Dit is de mijne, succes met een leiding trekken naar de andere kant van het huis…
[Afbeelding]
Die aannemer heeft wel een hele ruime marge op jouw project of gaat een verlies draaien. Alles gaat maar stuk, opnieuw of wordt opleverpunt. Bij mij kwamen gekke dingen voorbij, maar wat ik allemaal lees over jouw project...Draakje5 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:02:
[...]
De prefab vensterbank?
Ja, dat wordt toch een opleverpunt en die moet er toch af. Is ook niet goed aangebracht, zit namelijk geen ruimte tussen de dorpel en het houten latje van het kozijn erboven, ten behoeve van ventilatie van het hout. En inderdaad beschadigd.
Ik heb overigens nog weinig prefab vensterbanken gezien die niet beschadigd zijn. Gezien de deuren van de meterkast ook buiten in de regen liggen, wordt er over het algemeen niet zo zuinig met spullen omgegaan.

Zoals de schroeven nu zitten heb je het minste kans op houtrot, in dat opzicht is het de meest duurzame oplossing.Draakje5 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:17:
[...]
Thanks. En dan aanpassen door de schroeven te vervangen voor verdiepte schroeven en dan met juiste middel dicht te plamuren?
Of wellicht wat witte lak op spuiten / tippen zodat ze minder opvallen maar wel toegankelijk blijven?
Er is geen bepaalde reden waarom de schroeven in het zicht moeten blijven? Bij onze vorige woning mochten de schroeven bij de glaslatten (binnen in de woning) niet dicht geplamuurd worden ivm verzekeringskwestie? Geen idee of dat een trucje was van de aannemer om ze niet dicht te plamuren, maar wij hebben dat altijd geloofd.
Tja. 15K voor een magere dakkapel (opzich wel nette afwerking) of 1.3k voor een uitstortgootsteentje in de garage of 24K voor het isoleren van een halfsteens aangebouwde garage met reeds opgenomen geisoleerde dekvloer en nog steeds zonder vloerverwarming.Mr. Stom schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:47:
[...]
Die aannemer heeft wel een hele ruime marge op jouw project of gaat een verlies draaien. Alles gaat maar stuk, opnieuw of wordt opleverpunt. Bij mij kwamen gekke dingen voorbij, maar wat ik allemaal lees over jouw project...
Ook gezien de vele bedrijfsfeestjes op instagram, zijn de marges inderdaad wel voldoende bij deze aannemer zo is mijn vermoeden ;-)
Top, wellicht laten we het gewoon zo en dan maak ik de schroefkop gewoon wit zodat ze minder opvallen.Wolly schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:58:
[...]
Zoals de schroeven nu zitten heb je het minste kans op houtrot, in dat opzicht is het de meest duurzame oplossing.
Wellicht interessant voor degene met nog niet opgeleverde woningen;
https://www.inreal.nl/
1op1 model van je woning op basis van bouwtekening.
https://www.inreal.nl/
1op1 model van je woning op basis van bouwtekening.
Wij zijn inmiddels in de fase van morgen verhuizen en gordijnen (top down plisse) ophangen.
We hebben Veneta laten komen en laten inmeten. Door het hele huis heen hebben we kozijnen van 200cm+ met een vast gedeelte en een kiep gedeelte.
Volgens mijn vriendin (ik herinner het me niet) is bij het inmeten besproken dat het bevestigen in de glaslatten normaal is; zo zijn de plisses ook geleverd. Alle raamdelen zitten met een paar mm speling boven/onder en links/rechts tussen de glaslatten.
Mijn uitvoerder kwam vandaag buurten, ik liet dat zien en hij schrok zich een hoedje - in de glaslat bevestigen is waanzin en zou ik nooit doen.
Zo zien mijn kozijnen eruit (rode stippen zijn waar bevestiging moet komen)
:
Ik ben bij een buurvrouw langs geweest, bij haar ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/oeLqSR0mqcgSkRGkvirjKlUf.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu zit ik dus met 4200 euro aan plisses..die ik moet schroeven in de glaslat (eng).
Ik ben daar eigenlijk helemaal niet blij mee. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en/of wat zouden jullie doen?
We hebben Veneta laten komen en laten inmeten. Door het hele huis heen hebben we kozijnen van 200cm+ met een vast gedeelte en een kiep gedeelte.
Volgens mijn vriendin (ik herinner het me niet) is bij het inmeten besproken dat het bevestigen in de glaslatten normaal is; zo zijn de plisses ook geleverd. Alle raamdelen zitten met een paar mm speling boven/onder en links/rechts tussen de glaslatten.
Mijn uitvoerder kwam vandaag buurten, ik liet dat zien en hij schrok zich een hoedje - in de glaslat bevestigen is waanzin en zou ik nooit doen.
Zo zien mijn kozijnen eruit (rode stippen zijn waar bevestiging moet komen)
/f/image/jBnID7LoGPaFbzPuZAzYulkg.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oeLqSR0mqcgSkRGkvirjKlUf.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu zit ik dus met 4200 euro aan plisses..die ik moet schroeven in de glaslat (eng).
Ik ben daar eigenlijk helemaal niet blij mee. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en/of wat zouden jullie doen?
[ Voor 6% gewijzigd door depsycholoog op 17-11-2023 17:11 ]
Ik zou er niet voor kiezen, maar als ik online even kijk lijkt het wel te doen zoalng je genoeg afstand houdt van het glas. Je zou nog kunnen vragen of het om te zetten is naar een andere montagemethode, maar je bent dan afhankelijk van de leverancier.depsycholoog schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:04:
Wij zijn inmiddels in de fase van morgen verhuizen en gordijnen (top down plisse) ophangen.
Zo zien mijn kozijnen eruit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij (projectbouw kantoren) doen het wel vaker, dus het kan wel. Voordeel is dat je raam open kan terwijl je gordijn omlaag is. Zou als je het spannend vind zoals @Krijgertje1979 zegt inderdaad kijken of je het kan wijzigen. Anders moet het gaan, niet te dicht op het glas gaan. heel gebruikelijk is het niet nee.
[ Voor 5% gewijzigd door Fedde op 17-11-2023 17:19 ]
Wordt het geschroefd of geplakt? Heb dat laatste ook wel gezien. Ik zie meestal ook dat ze dergelijke top-down plissés “tussen” de glaslatten plaatsen, dan schroef je niet richting het glas, maar richting het kozijn. Je hebt er sowieso geen hele grote schroeven voor nodig lijkt me.depsycholoog schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:04:
Zo zien mijn kozijnen eruit (rode stippen zijn waar bevestiging moet komen)[Afbeelding]:
[Afbeelding]
thanks voor de reacties.maussert schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:29:
[...]
Wordt het geschroefd of geplakt? Heb dat laatste ook wel gezien. Ik zie meestal ook dat ze dergelijke top-down plissés “tussen” de glaslatten plaatsen, dan schroef je niet richting het glas, maar richting het kozijn. Je hebt er sowieso geen hele grote schroeven voor nodig lijkt me.
Er zijn schroeven bijgeleverd - met de bedoeling om richting het glas te schroeven.
Ik zit er over na te denken om, als het niet aangepast kan/dient te worden, schroefjes van 2*8mm te halen. Zou het daarmee vast blijven zitten?
Ik heb ook van die Veneta plissés op de glaslatten geschroefd. De Veneta-man gaf wel de tip om wat kortere schroeven te halen bij de bouwmarkt. Wat ik de volgende keer wel anders zou doen is op de plek waar je gaat schroeven een heel klein beetje voorboren met een klein boortje. Neem er vooral de tijd voor.depsycholoog schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:04:
Zo zien mijn kozijnen eruit (rode stippen zijn waar bevestiging moet komen)[Afbeelding]:
[Afbeelding]
Het kostte wat moeite en heen en weer communicatie. Maar ze hebben met de notitie dat het dus echt mijn eigen keuze en risico is toch maar 3x25 aangevraagd. Toch weer een bak onnodige kosten bespaard.ThePsycho schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:25:
[...]
De sluitingsdatum was afgelopen december al en toen had ik gemeld dat ik op 3x25 wilde beginnen en zelf wel zou verzwaren indien nodig. (dat heeft dus weinig gedaan overduidelijk).
@GeeMoney Ik ga inderdaad gewoon de 3x35A weigeren. Het is bij Liander zelfs zo dat 3x35 aanvragen duurder is dan 3x25 aanvragen en later verzwaren naar 3x35, ondanks dat ze dan 2 keer langs moeten komen?(Scheelt €80)
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Enigszins teleurgesteld in de aannemer, twee onder één kap, beide een uitbouw maar geen korting omdat ze aan beide zijdes de buitenmuur niet hoeven te bouwen, beetje jammer.
Verder is de aanloop wel goed maar in de papieren stond tot 7 december de tijd voor het meerwerk maar dan moet ook alles getekend en gereed zijn. Dus nu nog maar kort de tijd want ze willen tijd hebben om de tekeningen aan te passen, communiceer dan de datum van 7 dec niet en zeg dan je hebt tot 15 nov voor de keuzes.
Meerwerkprijzen zijn redelijk dakvenster voor €1500, koud water en afvoer in de garage voor €775, uitbouw garage met twee meter voor €2100 daar kreeg ik bij andere aannemer 1 mtr voor mag niet klagen denk ik.
Verder is de aanloop wel goed maar in de papieren stond tot 7 december de tijd voor het meerwerk maar dan moet ook alles getekend en gereed zijn. Dus nu nog maar kort de tijd want ze willen tijd hebben om de tekeningen aan te passen, communiceer dan de datum van 7 dec niet en zeg dan je hebt tot 15 nov voor de keuzes.
Meerwerkprijzen zijn redelijk dakvenster voor €1500, koud water en afvoer in de garage voor €775, uitbouw garage met twee meter voor €2100 daar kreeg ik bij andere aannemer 1 mtr voor mag niet klagen denk ik.
[ Voor 7% gewijzigd door leeri003 op 17-11-2023 17:53 ]
Verder is alles ook recht? 😜 snap het wel! Eigen controle geeft rust.millerman_sf schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:34:
Hier ook, zelf alles er af gehaald en de bedrading in de muur gevouwen. Hij heeft overal strak overheen behangen en achteraf op alle deze plekken een snee gemaakt, waarna ik zelf het behang makkelijk kon afsnijden rondom de WCD's.
Ook daarvoor geldt dat ik liever zelf alles er af en weer op doe, dan dat iemand anders dat afraffelt. Nu hangen alle stopcontacten netjes recht met een waterpas.
Bij ons zijn 2 twistpunten opgelost, dat kon bouwkundig gewoon niet. De opzichter had er gisteren ook bij kunnen zijn op zich, was het gezelliger geweest 😅
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Oplevering van ons huis zal in de weken 5 tot 8 plaats vinden. Blij om eindelijk een periode te weten. Kreeg al de instructies, waarin staat dat de schakelaars geen blauwe draad hebben. Vond ik apart? Dacht dat dat inmiddels standaard was. Zeker gezien binnen ons project de huizen standaard completer worden opgeleverd dan ik van bekenden hoor.
Qua omvormer krijgen we een Huawei SUN2000-4KTL-L1. Totaal nog niet ingelezen over omvormers, serieel, parallel, micro-omvormers, optimizers. Door de marketing praat lijkt het me handig dat dit ding al is voorbereid om er een Huawei LUNA thuisaccue aan te hangen, maar wellicht is dat een vrij standaard optie.
Qua omvormer krijgen we een Huawei SUN2000-4KTL-L1. Totaal nog niet ingelezen over omvormers, serieel, parallel, micro-omvormers, optimizers. Door de marketing praat lijkt het me handig dat dit ding al is voorbereid om er een Huawei LUNA thuisaccue aan te hangen, maar wellicht is dat een vrij standaard optie.
Que?leeri003 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:51:
Enigszins teleurgesteld in de aannemer, twee onder één kap, beide een uitbouw maar geen korting omdat ze aan beide zijdes de buitenmuur niet hoeven te bouwen, beetje jammer.
...
[ Voor 39% gewijzigd door twi op 18-11-2023 08:57 ]
Dit had ik ook. Bij ons waren het de klemmetjes van de vloerverwarming die niet goed vastzaten en bij het storten van de vloer los kwamen te zitten en zijn gaan 'zwemmen'.SlayaStone schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:04:
[Afbeelding]
Dit steekt uit op 1 plek in de dekvloer. Iemand enig idee wat het kan zijn? Mijn enige idee is vloerverwarmingbuis. Kan dat kwaad?
Die blauwe draad is zeker niet standaard. Wij hebben daar expliciet om gevraagd. En mochten daar €40/schakelaar voor aftikken. Daarvoor worden dan ook alle inbouwdozen extra diep uitgevoerd.twi schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:48:
Oplevering van ons huis zal in de weken 5 tot 8 plaats vinden. Blij om eindelijk een periode te weten. Kreeg al de instructies, waarin staat dat de schakelaars geen blauwe draad hebben. Vond ik apart? Dacht dat dat inmiddels standaard was.
[...]
En het blijkt echt van de standaard af te wijken, want het is bij ons huis echt op elke muur in krijt met uitroeptekens gekalkt.
Dan heb je hopelijk wel bespaard /deze optie niet genomen op de schakelaars die naast een WCD zitten ?jvdmeer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:50:
[...]
Die blauwe draad is zeker niet standaard. Wij hebben daar expliciet om gevraagd. En mochten daar €40/schakelaar voor aftikken. Daarvoor worden dan ook alle inbouwdozen extra diep uitgevoerd.
En het blijkt echt van de standaard af te wijken, want het is bij ons huis echt op elke muur in krijt met uitroeptekens gekalkt.
Daar kan je namelijk heel makkelijk gewoon zelf even een blauwe van aftappen.. Heb ik hier gedaan voor de 2 bewegins sensoren beneden
Ja precies, hier heb ik onder de meeste schakelaars ook wcds laten plaatsen op 30cm hoogte. Grote kans dat dat dan via de schakelaar gaat.vormulier schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:33:
[...]
Dan heb je hopelijk wel bespaard /deze optie niet genomen op de schakelaars die naast een WCD zitten ?
Daar kan je namelijk heel makkelijk gewoon zelf even een blauwe van aftappen.. Heb ik hier gedaan voor de 2 bewegins sensoren beneden
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Hier idem, maar prijs viel wel mee… we hebben namelijk ook naast bijna elke schakelaar een stopcontact voor de stofzuiger…jvdmeer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:50:
[...]
Die blauwe draad is zeker niet standaard. Wij hebben daar expliciet om gevraagd. En mochten daar €40/schakelaar voor aftikken. Daarvoor worden dan ook alle inbouwdozen extra diep uitgevoerd.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
@depsycholoog Zelfborende schroefjes gebruiken, hier ook Veneta plissés aan de glaslatten geschroefd.dutchmilan schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:43:
[...]
Ik heb ook van die Veneta plissés op de glaslatten geschroefd. De Veneta-man gaf wel de tip om wat kortere schroeven te halen bij de bouwmarkt. Wat ik de volgende keer wel anders zou doen is op de plek waar je gaat schroeven een heel klein beetje voorboren met een klein boortje. Neem er vooral de tijd voor.
Ik heb de 4,2x13mm gebruikt, maar die zijn te dik om door de gaatjes in het beugeltje te gaan. Heb alle beugeltjes iets opgeboord, had geen zin om weer terug te gaan
Maar ze zijn er ook in 3,5 dik (misschien ook nog te dik? Ik had het gaatje niet opgemeten) of 9,5mm lang. Maar die 9,5mm vond ik wel weinig draad hebben (voor in metaal vast genoeg, maar in hout... ?)
https://www.praxis.nl/ger...5mm-13mm-25-stuks/5368052
Waarom moet de dekvloer weer drogen?picaxew schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:53:
[...]
Hoi allen,
Zoals in mijn vorige post vertelde, bij ons huis was er in een kamer de vloerverwarming niet geïnstalleerd, dus nu moeten we de afwerkvloeren verwijderen en afvoeren, vloerverwarming installeren en daarna nog nieuwe afwerkvloeren leggen.
Er is nu wel een plan van de aannemer gekomen. Ivm de kleurverschil in de afwerkvloeren gaat het inderdaad over de gehele verdieping en niet maar in een kamer.
Wat beetje opvallend in het plan is dat er geen tijd nodig is om de dekvloer te laten drogen.
Dus,
dag 1 verwijderen en afvoeren van de huidige afwerkvloeren, dan frezen en koppelen van de verwarmingsbuizen, daarna de sleuven weer dichtsmeren
dag 2 nieuwe afwerkvloeren leggen
Weet iemand of dit toch normaal is? De dekvloer is anhydriet.
Dank! 🙏
Ze frezen de sleuven in je huidige dekvloer en als de buizen er in liggen vullen ze de sleuven weer op met (gipsgebonden) egaline, dat is de volgende dag zeker alweer droog.
Afhankelijk van hoe de huidige vloerafwerking er af zal komen, zal wellicht de gehele verdieping een dun laagje egaline krijgen.
Dit klinkt als een vraag voor het cv of wp topic.... En dan zou ik beginnen met uitgebreid te beachrijven wat je systeem is en welke instellingen je gebruikt.depsycholoog schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:47:
[Afbeelding]
Kan iemand mij vertellen wat de juiste stand is voor mijn vv pomp? Hij stond hierop.
Ik krijg het niet warm op de benedenverdieping.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Bij de Lidl is er nu een in de aanbieding van 59,95 voor 49,95. Ik heb hem maar aangeschaft. Veel goedkoper ga je ze niet vinden denk ik. 1400W.Strider schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:37:
Heeft er iemand tips voor een compacte bouwstofzuiger?
Tip voor je oplevering: check of de elektra ook echt werkt conform spec… incl. brandmelder.
Dit weekend wat vertragingen door hier en daar wat matig werk.
Nevertheless: alles zit erin en nu is een maatje begonnen met de badkamer ruwbouw. En buitenom beginnen ze met lamellendak en zonwering. We zijn los.
Bijzonder content met mijn audio voorbereiding:
Het zijn de kleine dingen. Eenvoudige 2.5mm2 audiokabels in de muur met zelfgemaakte keystones in de wcd.
Nevertheless: alles zit erin en nu is een maatje begonnen met de badkamer ruwbouw. En buitenom beginnen ze met lamellendak en zonwering. We zijn los.
![]() | ![]() |
Het zijn de kleine dingen. Eenvoudige 2.5mm2 audiokabels in de muur met zelfgemaakte keystones in de wcd.
[ Voor 61% gewijzigd door Miezie op 20-11-2023 08:43 ]
Die van mij ziet er wat anders uit. Maar zijn iig niet de streepjes. Een na laatste staat die van mijdepsycholoog schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:47:
[Afbeelding]
Kan iemand mij vertellen wat de juiste stand is voor mijn vv pomp? Hij stond hierop.
Ik krijg het niet warm op de benedenverdieping.
/f/image/2jh6mQR1C3GYIArAx2eZS2bQ.png?f=fotoalbum_large)
Eindelijk is duidelijk hoeveel zonnepanelen er op ons nieuwe dak komen te zitten. Dit zijn er 6 a 435 wp, helaas in serie schakeling. (Wij zijn kavel 3)
We kunnen er 4 panelen via de aannemer bij laten leggen waarbij het hele systeem additioneel met optimizers en zwaardere omvormer wordt uitgevoerd om de voordelen van een parallel geschakeld systeem te krijgen.
Het is de aannemer zijn verklaring waarom de 4 extra panelen in verhouding zo duur zijn.
Ik voel me in de tang genomen. Ik wil geen 6 panelen in serie schakeling zonder optimizers, maar ik vind het veel geld voor de extra 4 panelen.
We krijgen nog zo’n 600 euro aan btw terug via de aannemer. Totale plaatje voor 10 panelen is daarmee zo’n 6000 euro.
Is er , als we kiezen voor 6 panelen in serie, achteraf nog een (goedkopere) mogelijkheid tot bijplaatsen van extra panelen en het systeem on te leggen tot parallelschakeling?
WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP
Mijn ervaring is dat zonnepanelenboeren enkel aansprakelijk willen zijn voor hun eigen systeem, en daarom niet 2 systemen aan elkaar willen knopen.Breud schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:07:
[Afbeelding]
Eindelijk is duidelijk hoeveel zonnepanelen er op ons nieuwe dak komen te zitten. Dit zijn er 6 a 435 wp, helaas in serie schakeling. (Wij zijn kavel 3)
We kunnen er 4 panelen via de aannemer bij laten leggen waarbij het hele systeem additioneel met optimizers en zwaardere omvormer wordt uitgevoerd om de voordelen van een parallel geschakeld systeem te krijgen.
Het is de aannemer zijn verklaring waarom de 4 extra panelen in verhouding zo duur zijn.
Ik voel me in de tang genomen. Ik wil geen 6 panelen in serie schakeling zonder optimizers, maar ik vind het veel geld voor de extra 4 panelen.
We krijgen nog zo’n 600 euro aan btw terug via de aannemer. Totale plaatje voor 10 panelen is daarmee zo’n 6000 euro.
Is er , als we kiezen voor 6 panelen in serie, achteraf nog een (goedkopere) mogelijkheid tot bijplaatsen van extra panelen en het systeem on te leggen tot parallelschakeling?
Het is daarom kiezen:
1. Uitbreiden via aannemer
2. Voor 4 panelen een offerte opvragen bij een installateur en die laten plaatsen
3. De 6 gelegde panelen demonteren en verkopen via marktplaats, nieuw systeem plaatsen door installateur volgende je eigen wensen
4. Het zelf doen, mits je handig bent
Alleen bij Optie 3 voldoet waarschijnlijk alles aan je wensen en kan je optimaliseren, maar is wel het meeste gedoe van de 3 opties
Grappig, zoiets heb ik ook. Stond zelfs gewoon op de standaard optielijst, een ringleiding door de woonkamer :-)Miezie schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:37:
Tip voor je oplevering: check of de elektra ook echt werkt conform spec… incl. brandmelder.
Geen idee wat je tegen serie schakeling hebt. Maar ik zou in jou geval voor max 800 euro lekker zelf 4 extra panelen met micro omvormer ophangen.Breud schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:07:
[Afbeelding]
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Volgens mij is start bouw onder woningborg het moment dat men de schop de grond in zet tbv afgraving/aanleg fundering. Vanaf dan tellen je werkbare dagen.Stefmeister8 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:15:
***members only***
Er is vaak ook een clausule dat aannemer binnen x aantal dagen/weken na het verstrijken van de opschortende voorwaarden moet beginnen met de bouw
Kijk je contract dus eens goed na! En ka, wat is idd de exacte definitie van een onwerkbare dag? Het zal altijd een gevecht zijn met de aannemer en bewijs maar eens achteraf dat het die ene dag in maart te kort heeft geregend ( terwijl aannemer beweert van wel) zodat de dag wel telt als werkbaar
Als je iemand kent die lid is van Bouwend Nederland, kun je een rapport uidraaien op : https://www.bouwendnederl...tools/uitgebreid-bouwweer (gaat 10 jaar terug) met onwerkbare dagen.
Daarnaast weet ik niet zeker, maar bij een onwerkbare dag kan / moet een werkgever ook een melding bij UWV doen voor een WW uitkering voor die dag. Dit zal natuurlijk ook bijgehouden worden door de aannemer.
En start bouw staat contractueel vastgelegd, maar is vaak wanneer inderdaad de eerste schop de grond in gaat voor (jouw) perceel of de eerste palen geslagen worden.
Daarnaast weet ik niet zeker, maar bij een onwerkbare dag kan / moet een werkgever ook een melding bij UWV doen voor een WW uitkering voor die dag. Dit zal natuurlijk ook bijgehouden worden door de aannemer.
En start bouw staat contractueel vastgelegd, maar is vaak wanneer inderdaad de eerste schop de grond in gaat voor (jouw) perceel of de eerste palen geslagen worden.
[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 20-11-2023 10:31 ]
Ga even na of je de startdatum bouw voor ingang werkbare dagen weet en kan bewijzen en geef het dan maar direct uit handen aan rechtsbijstand zou ik zeggen...Stefmeister8 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:15:
***members only***
Members only: title
Inloggen
[ Voor 3% gewijzigd door Stefmeister8 op 20-11-2023 10:45 ]
Dat zeg ik: uit handen gevenStefmeister8 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:40:
De start bouw is aangegeven door de aannemer zelf. Ik betwiste die eerst nog omdat de goednieuwsbrief een half jaar daarvoor kwam, maar in combinatie met de algemene voorwaarden is die juist in december. Ik heb daar geen twijfel over.
Het enige is dat ze niet in de grond konden werken. Als dat ook geteld kan worden als onwerkbare dag, dan zijn ze er nog niet overheen. Als dat niet het geval is, dan zijn ze meer dan 100 dagen over de grens heen ook al zijn er echt onwerkbare dagen.
Wat is je eigen belang? zo snel mogelijk de sleutel, of nog even rekken tot over de kerst? (of wil je juist je laatste factuur voor de kerst betalen ivm VRH?) Aannemers doen altijd alsof met de kerst en de bouwvak de wereld op houd te bestaan, dus ze sturen maar wat graag die factuur.Stefmeister8 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:15:
***members only***
5 december van dit jaar einde werkbare dagen zou zo maar eens kunnen kloppen: er zitten er circa 200 in en jaar.
Ik zou aankloppen bij de aannemer: volgens mij moet er ook wel ergens in het contract staan x aantal werkdagen voor de oplevering moet de oplevering aangegeven zijn, nu lijkt dat in de knoop te komen met de werkbare dagen, hoe denken ze hier mee om te gaan.
Mijn eigen belang is uiteraard zo snel mogelijk de sleutel.Sammy_tukker schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:02:
[...]
Wat is je eigen belang? zo snel mogelijk de sleutel, of nog even rekken tot over de kerst? (of wil je juist je laatste factuur voor de kerst betalen ivm VRH?) Aannemers doen altijd alsof met de kerst en de bouwvak de wereld op houd te bestaan, dus ze sturen maar wat graag die factuur.
5 december van dit jaar einde werkbare dagen zou zo maar eens kunnen kloppen: er zitten er circa 200 in en jaar.
Ik zou aankloppen bij de aannemer: volgens mij moet er ook wel ergens in het contract staan x aantal werkdagen voor de oplevering moet de oplevering aangegeven zijn, nu lijkt dat in de knoop te komen met de werkbare dagen, hoe denken ze hier mee om te gaan.
Ik wil helemaal niks rekken, maar als ik conform de aannemingsovereenkomst recht heb op een vergoeding (conform mijn berekening gaat het over meer dan 10.000 euro), dan wil ik die absoluut claimen.
Ik heb de zaak overigens neergelegd bij mijn rechtsbijstand.
Een gemiddeld jaar telt "slechts" 180 werkbare dagen.Stefmeister8 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:15:
***members only***
Dat jij er op 450 komt zal best maar er zijn veel feestdagen, vakanties en verplichte bouwvak periodes naast een paar dagen lichte vorst etc. Ligt het landelijk gemiddelde volgens mij al zeker 10 jaar op ongeveer 180 werkbare dagen give or take.
Zal mij ook niets verbazen als er een extra clausule is ivm de dijk en beperking tot boren/werken welke flinke beperkingen oplegt voor de aannemer door externe factoren.
[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 20-11-2023 11:31 ]
Klopt, op basis van 184 gemiddelde werkbare dagen (Woningborg) en de planning van onze aannemer. Waarin alle vakantiedagen en feestdagen zijn opgenomen en de 330 werkdagen die in onze aannemingsovereenkomst staan zouden ze klaar moeten zijn in september 2023.GeeMoney schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:26:
[...]
Een gemiddeld jaar telt "slechts" 180 werkbare dagen.
Dat jij er op 450 komt zal best maar er zijn veel feestdagen, vakanties en verplichte bouwvak periodes naast een paar dagen lichte vorst etc. Ligt het landelijk gemiddelde volgens mij al zeker 10 jaar op ongeveer 180 werkbare dagen give or take.
Zal mij ook niets verbazen laser een extra clausule is ivm de dijk en beperking tot boren/werken welke flinke beperkingen oplegt voor de aannemer door externe factoren.
Die clausule staat niet onze overeenkomst, maar ik kan mij voorstellen dat daar toch naar gewezen gaat worden. Ik hoop dat de rechtsbijstand daar meer over kan zeggen.
Heel gek dit, wij hebben dezelfde standaard omvormer als bij jullie (S6-GR1P2.5K-M) met 9 panelen van 370 wp per stuk. Zou neerkomen op max vermogen van 3330. Dat zou ik jullie geval betekenen een zwaardere omvormer (S6-GR1P3K-M). Dit ga ik toch even navragen...
Breud schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:07:
[Afbeelding]
Goed idee! Ook goed om te zien waar je prioriteiten liggenMiezie schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:37:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik verheug me al op het trekken van netwerkkabels en het monteren van een patchpanel in de meterkast direct na de oplevering.
Wat is er mis met in serie en waarom voel je je in de tang genomen?Breud schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:07:
[Afbeelding]
Als het goed is krijg je gewoon genoeg opbrengst om aan de norm te voldoen. Serie of parallel zonder slagschaduw met 4-6 panelen zie ik even niet. Tenzij de ligging heel anders is natuurlijk of grote vlakken slag schaduw hebben.
onze platte daken zijn met een opstaande rand verhoogd, zodat de panelen niet meer zichtbaar zijn. Ik ben bang voor slagschaduw van de opstaande rand op de panelen en daarmee een verminderde werking ervan bij serieschakeling.GeeMoney schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:15:
[...]
Wat is er mis met in serie en waarom voel je je in de tang genomen?
Als het goed is krijg je gewoon genoeg opbrengst om aan de norm te voldoen. Serie of parallel zonder slagschaduw met 4-6 panelen zie ik even niet. Tenzij de ligging heel anders is natuurlijk of grote vlakken slag schaduw hebben.
Heb je een situatie schets/foto's ?Breud schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:45:
[...]
onze platte daken zijn met een opstaande rand verhoogd, zodat de panelen niet meer zichtbaar zijn. Ik ben bang voor slagschaduw van de opstaande rand op de panelen en daarmee een verminderde werking ervan bij serieschakeling.
Als ze naast elkaar liggen met een opstaande rand over de hele lengte dan maakt serie of parallel natuurlijk ook geen donder uit.
Alleen als 1 paneel dan wel schaduw heeft en de andere niet dan heeft het zin maar met slechts 6 panelen wordt het dan wel erg ingewikkeld. Dan kan je beter met optimizers gaan werken denk ik.
Denk dat na de bouw de boel omhoog brengen voordeliger is dan een sloot optimizers... Nadat je in de praktijk ziet wat eventuele slagschaduw doet. Meerprijs moet wel opwegen tegen de zorg...Breud schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:45:
[...]
onze platte daken zijn met een opstaande rand verhoogd, zodat de panelen niet meer zichtbaar zijn. Ik ben bang voor slagschaduw van de opstaande rand op de panelen en daarmee een verminderde werking ervan bij serieschakeling.
U vraagt wij draaienBlurk62 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:57:
[...]
Goed idee! Ook goed om te zien waar je prioriteiten liggen
Ik verheug me al op het trekken van netwerkkabels en het monteren van een patchpanel in de meterkast direct na de oplevering.
Members only:
Inloggen
Die opstaande rand zal geen 100cm hoog zijn neem ik aan, in de zomer staat de zon al snel heel hoog dus dan is dat geen probleem.Breud schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:45:
[...]
En in de winter is je opbrengst toch kak, met of zonder optimizers
Men is verplicht in je BENG berekening slagschaduw mee te nemen van eigen gebouwen. Wellicht weet de aannemer er iets over of staat er iets over in de berekening van de opbrengst?Breud schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:45:
[...]
goede tip, ga ik eens navragen. Ze zullen uiteraard nog een nieuwe beng berekening moeten laten uitvoeren, dan de BENG berekening die is gedaan voor de bouwvergunning. We hebben tal van opties extra's die al dan geen effect op de BENG hebbenDraakje5 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:02:
[...]
Men is verplicht in je BENG berekening slagschaduw mee te nemen van eigen gebouwen. Wellicht weet de aannemer er iets over of staat er iets over in de berekening van de opbrengst?
Kom net dit pareltje tegen:
https://www.funda.nl/koop...88587346-katerstraatje-5/
De bouwer alhier heeft casco wel erg letterlijk genomen, nog geen elektra gelegd in de verschillende ruimtes en volgens mij ontbreekt zelfs de CV/vloerverwarming... Wij konden begin dit jaar om het ontbreken van verwarming de woning weigeren, snap niet dat dit zo verkocht wordt, hoop vooral dat het geen nieuwe standaard wordt voor bouwend Nederland.
De bouwer alhier heeft casco wel erg letterlijk genomen, nog geen elektra gelegd in de verschillende ruimtes en volgens mij ontbreekt zelfs de CV/vloerverwarming... Wij konden begin dit jaar om het ontbreken van verwarming de woning weigeren, snap niet dat dit zo verkocht wordt, hoop vooral dat het geen nieuwe standaard wordt voor bouwend Nederland.
Ik moet nog een droogloopmat regelen voor onze gang. Zat zelf te denken om over de breedte van de gang voor 1 meter diep een droogloopmat neer te leggen. Is dit zelf makkelijk te bestellen en te installeren qua op maat snijden e.d.?
Met een beetje geluk heb je een instalateur met versstand en plaatsen ze de panelen |\/\/\/| ipv |/\/\/\|Breud schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:45:
[...]
schaduw is schaduw het gaat maar heel erg weinig meer opbrengen met optimizers. de bypasediodes in panelen zijn gewoon prima om instortende strings te voorkomen in een juist gedimensioneerde instalatie.
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 20-11-2023 15:40 ]
Die waren initieel iets van €450.000,-. Na 9 maanden nul verkocht. Prijs gezakt naar 350k, blijkbaar nu één onder optie. Las het, denk ik, van het weekend op OmroepBrabant.Takkeding schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:17:
Edit: 490K...bron: https://www.omroepbrabant...open-nog-nooit-meegemaakt
[ Voor 7% gewijzigd door Brains Bush op 20-11-2023 15:46 ]
Wij hebben bij de vorige woning een droogloopmat bij Carpet Right besteld en zelf op maat gesneden. Werkte perfect! Na 6 jaar nog in zeer goede staat. De enige slijtage die te zien was, was van de katten die aan de mat krabten...Blik1984 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:39:
Ik moet nog een droogloopmat regelen voor onze gang. Zat zelf te denken om over de breedte van de gang voor 1 meter diep een droogloopmat neer te leggen. Is dit zelf makkelijk te bestellen en te installeren qua op maat snijden e.d.?
Ze vroegen er eerder zelfs bijna anderhalve ton meer voor..Takkeding schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:17:
Tips voor goede matten kun je ook terugvinden met de zoekfunctie hier. Heb zelf deze opgeslagen.Blik1984 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:39:
Nog steeds tevreden mee 👍🏻LordBusiness schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:20:
[...]
Tips voor goede matten kun je ook terugvinden met de zoekfunctie hier. Heb zelf deze opgeslagen.
Maar was redelijk prijzig. Wellicht werkt een stuk van carpetright net zo goed.
[ Voor 10% gewijzigd door SquareOne op 21-11-2023 08:38 ]
Verder ongerelateerd aan je post, maar is dit Hof van Holland in Lent?depsycholoog schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:04:
[Afbeelding]
Fijn he, die Albert Heijn XLFarmerwood schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:31:
[...]
Verder ongerelateerd aan je post, maar is dit Hof van Holland in Lent?
Opleverpuntje? Welstuk trap van BG naar 1e verdieping
Het verschil tussen het welstuk (bovenste trap trede) en de afwerkvloer is meer dan 1cm. Ik heb dit aangekaart als opleverpunt, aannemer zegt dat dit een discussiepunt is.
Hoe zien jullie dat?
En wat zou er aan te doen zijn?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mON5AmQgGGlojlPXks29Xajt.jpg?f=user_large)
Het verschil tussen het welstuk (bovenste trap trede) en de afwerkvloer is meer dan 1cm. Ik heb dit aangekaart als opleverpunt, aannemer zegt dat dit een discussiepunt is.
Hoe zien jullie dat?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mON5AmQgGGlojlPXks29Xajt.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7CX8DE1rfx0CuzJo4Xl3kksu.jpg?f=user_large)
Het hangt ook af van de dikte van de vloer die je gaat leggen, hoe groot het verschil nog is.
Hier ook zoiets gehad alleen dan bij onderste trede die 2cm hoe we dan de rest. Aannemer gaf aan rekening te houden met 2cm vloerafwerking, wat natuurlijk weer niet strookt met de deuren. En gaf ook aan de vloer op te kunnen storten. Trap gaan ze niet vervangen, afschaven zal een struikeltrede opleveren.lucas321 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:52:
Hoe zien jullie dat?
Waarom wil je ze parallel? Is er significante schaduw? Anders is dat niet nodig.Breud schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:07:
[Afbeelding]
Optimizers zijn verhoudingsgewijs duur. Die verdien je nooit terug met de meeropbrengst.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
-edit: knip-
[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:54 ]
Wat komt er op de vloer?lucas321 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:52:
Hoe zien jullie dat?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als dat PVC wordt, dan zal er ook eerst nog geëgaliseerd moeten worden.
Maar is dat echt onderdeel van de trap of is het gewoon een afdeklat voor een nettere afwerking, zodat je niet tegen een kier aankijkt tussen dekvloer en stootboord.
edit:
Wat zit er rechts op je 2e foto?
Daar zit ook een enorme opening onder het hout?
Bij ons was trouwens de bovenkant trap op gelijke hoogte met de dekvloer.
Geëgaliseerd, lijm en PVC er op, daarna de rand afgewerkt met een hoekprofiel.
[ Voor 9% gewijzigd door Rouske op 21-11-2023 21:18 ]
Het is vrij hoog. Maar daar een opleverpunt van maken? Lijkt me geen stand te houden.lucas321 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:52:
Hoe zien jullie dat?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fijn voor je als je je daar druk om kan maken
Wij hebben vandaag de voorschouw gehad. Gelukkig maar een paar kleine puntjes die makkelijk te herstellen zijn.
Wel een onaangename verrassing was dat we een waterleiding moeten verleggen, maar dat dit niet makkelijk gaat. Dat we de leiding moeten verleggen wist ik al, maar ik dacht dat we een stukje in de muur zouden frezen en het zo makkelijk weg konden werken. Dat blijkt daar niet te gaan vanwege houtskeletbouw en dampwerende folie.
Dus we moeten ongeveer 60 cm in de vloer frezen en daarna ligt het achter de plint van de keuken. Alleen op een deel van dat stuk ligt nog vloerverwarming.
Hier een foto van de situatie:
:strip_exif()/f/image/Ha1PB27Z7yDVghXHtThC5Qn3.jpg?f=fotoalbum_large)
En hier een foto van een afstand. De sleuf loopt naar rechts. Onder het deel waar de keuken komt ligt geen vloerverwarming.
:strip_exif()/f/image/gI2cHWdvHir8vFiMFOb0jkVb.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet iemand hoe ik op een makkelijke manier kan zien waar de slangen liggen van de vloerverwarming? Moet dit echt met een warmtebeeldcamera of zijn er ook andere goedkopere methoden waarmee het te zien is?
Wel een onaangename verrassing was dat we een waterleiding moeten verleggen, maar dat dit niet makkelijk gaat. Dat we de leiding moeten verleggen wist ik al, maar ik dacht dat we een stukje in de muur zouden frezen en het zo makkelijk weg konden werken. Dat blijkt daar niet te gaan vanwege houtskeletbouw en dampwerende folie.
Dus we moeten ongeveer 60 cm in de vloer frezen en daarna ligt het achter de plint van de keuken. Alleen op een deel van dat stuk ligt nog vloerverwarming.
:strip_exif()/f/image/Ha1PB27Z7yDVghXHtThC5Qn3.jpg?f=fotoalbum_large)
En hier een foto van een afstand. De sleuf loopt naar rechts. Onder het deel waar de keuken komt ligt geen vloerverwarming.
:strip_exif()/f/image/gI2cHWdvHir8vFiMFOb0jkVb.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet iemand hoe ik op een makkelijke manier kan zien waar de slangen liggen van de vloerverwarming? Moet dit echt met een warmtebeeldcamera of zijn er ook andere goedkopere methoden waarmee het te zien is?
Verwarming hoog aan zetten en de dekvloer vochtig sprayen. Waar het als eerste droogt, liggen de leidingen.
Bij oplevering kregen wij een PDF met alle leidingen op foto voor dat de vloer is gestort.Zandah schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:13:
Allicht even vragen of je dit ook krijgt! anders word het inderdaad met wat camera's
Je zal ze waarschijnlijk erg dicht langs de muur op moeten leggen om de vv niet te raken. Dat betekent dat koud+ warm tegen elkaar aan liggen = niet toegestaan vanwege legionella besmetting.Zandah schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:13:
Wij hebben vandaag de voorschouw gehad. Gelukkig maar een paar kleine puntjes die makkelijk te herstellen zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is de koud en warm water leiding nu sowieso geïsoleerd als ik het goed zie? Volgens mij mag dat niet voor drinkwater.
Nog een half jaar wachten, maar lijkt me wel.
@Zandah heb je geen kruipruimte waar je ze via kan verleggen?
Is die muur dan ook niet van hout of houtachtige materialen? Kan je die dan niet gewoon met beleid weg zagen, leidingen er achter en verplaatsen, folie opnieuw aanbrengen en dicht timmeren?Zandah schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:13:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In ons vorige staal frame huis was dat de manier die gewoon prima werkt….
Update gekregen dat ze de gehele ombouw opnieuw gaan neerzetten. Heel netjes. Wel grappig dat ik door dit topic vaak heel erg angstig ben over de voorgestelde oplossingen, maar tot noch toe mag ik (behoudends communicatie en flexibiliteit v.w.b. meerwerkopties) alleen maar erg tevreden zijn over hoe onze aannemer alles aanpakt.twi schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:13:
Vandaag inmeetdag gehad. Leuk om het huis te zien, jammer dat alles zo afgeplakt was voor het spacken dat er niks in te meten viel 😂
Verder zoals bij de vorige kijkdag is alles erg netjes. Behalve een flink overhangend inbouwbad. dat komt zeker een centimeter of twee over de al betegelde ombouw heen. Het zal nog gekit moeten worden, maar ik zag zelf zo 1-2-3 geen ruimte om dit te herstellen.
[Afbeelding]
Members only:
Inloggen
Nee helaas. Het skelet is van hout en de platen zijn cementachtig. Geen idee wat het precies is, maar volgens degene die bij de voorschouw was kon je daar niet in frezen vanwege de dampwerende folie aan de binnenkant die intact moet blijven.Miezie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:53:
[...]
Is die muur dan ook niet van hout of houtachtige materialen? Kan je die dan niet gewoon met beleid weg zagen, leidingen er achter en verplaatsen, folie opnieuw aanbrengen en dicht timmeren?
Nee helaas geen kruipruimte aanwezig.El-Vder schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:53:
@Zandah heb je geen kruipruimte waar je ze via kan verleggen?
En als we koud water en warm water aan beide kanten van de afvoer leggen. Dan zit de afvoer ertussen. Zou dat wel mogen?Draakje5 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:42:
[...]
Je zal ze waarschijnlijk erg dicht langs de muur op moeten leggen om de vv niet te raken. Dat betekent dat koud+ warm tegen elkaar aan liggen = niet toegestaan vanwege legionella besmetting.
Is de koud en warm water leiding nu sowieso geïsoleerd als ik het goed zie? Volgens mij mag dat niet voor drinkwater.
Geen idee over de isolatie en of dat niet mag. Ben zelf geen bouwkundige, maar ik vertrouw erop dat het goed zit
Dat is een goeie tip! Geen idee of ze dit hebben, maar ik ga het navragen.vormulier schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:30:
[...]
Bij oplevering kregen wij een PDF met alle leidingen op foto voor dat de vloer is gestort.
Allicht even vragen of je dit ook krijgt! anders word het inderdaad met wat camera's
Dat ga ik als eerst proberen. Als het dan nog niet duidelijk is dan wordt het toch een warmtebeeldcamera huren waarschijnlijk.millerman_sf schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:30:
Verwarming hoog aan zetten en de dekvloer vochtig sprayen. Waar het als eerste droogt, liggen de leidingen.
Alvast bedankt voor alle tips in ieder geval!
Waarom niet gewoon opbouw maken onder de keuken? Zie je toch niks van?Zandah schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:13:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De afvoer tussen koud en warm lijkt me inderdaad al stukken beter, of gewoon prima.Zandah schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:08:
[...]
Nee helaas. Het skelet is van hout en de platen zijn cementachtig. Geen idee wat het precies is, maar volgens degene die bij de voorschouw was kon je daar niet in frezen vanwege de dampwerende folie aan de binnenkant die intact moet blijven.
[...]
Nee helaas geen kruipruimte aanwezig.
[...]
En als we koud water en warm water aan beide kanten van de afvoer leggen. Dan zit de afvoer ertussen. Zou dat wel mogen?
Geen idee over de isolatie en of dat niet mag. Ben zelf geen bouwkundige, maar ik vertrouw erop dat het goed zit![]()
[...]
Dat is een goeie tip! Geen idee of ze dit hebben, maar ik ga het navragen.
[...]
Dat ga ik als eerst proberen. Als het dan nog niet duidelijk is dan wordt het toch een warmtebeeldcamera huren waarschijnlijk.
Alvast bedankt voor alle tips in ieder geval!
Maar dan kom je eigenlijk bij het volgende punt. Je wilt ook geen vloerverwarming tegen je drinkwater leiding hebben liggen ivm legionella. Tenzij je er niks hebt liggen ivm vv vrije zone tbv de keuken. Dan toch even de tekening opvragen van de installateur.
Angst hoeft niet joh, je ziet hier alleen de extremen. En dan word je kritisch. Daar is niets mis mee, want het is geen broodje kaas wat je koopt.twi schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:00:
[...]
Update gekregen dat ze de gehele ombouw opnieuw gaan neerzetten. Heel netjes. Wel grappig dat ik door dit topic vaak heel erg angstig ben over de voorgestelde oplossingen, maar tot noch toe mag ik (behoudends communicatie en flexibiliteit v.w.b. meerwerkopties) alleen maar erg tevreden zijn over hoe onze aannemer alles aanpakt.
***members only***
Wij hebben ook wat uitdagingen, maar die zitten niet in het bouwen… die zitten in keuzes en uitleg. Over het bouwen kunnen we kort zijn: das door de bank genomen echt wel goed gegaan. En wat we zelf gemist hebben is alweer gecorrigeerd door ons mannetje.
Bijna een week de sleutel nu en de wc hangt bijna.
Ontdekkingen na afloop:
- aanvoer ventielen op de afvoer maken herrie, die blijken verkeerd geleverd en er moeten 10 nieuwe in. Daarna zal de ventilatie wel stil zijn want het resoneerd niet…
- 1 loze leiding zit er echt niet en dat overleven we wel
- de zonwering hangt al bijna en dat ziet er zeer goed uit bij de woning 🥰
- afmaken is een puist werk…
- bouwen is improviseren: er moet iets meer gestuukt door onze keuzes en de gordijnen voor 1 raam worden lamellen door een stalen constructie… dat is geen ramp, maar het raam zal altijd dicht blijven. En door die lamellen moeten we er weer stroom brengen. Wat ook wel lukt.
- blij met de casco badkamer: de opbouw voor de vloer kan een stuk lager :-)
Al met al vooral een kostenplaatje… maar het wordt fraai! Vrijdag even wat foto’s.
“Grootste misser”: warm water bij een wasbak in de garage is ook wel aardig, zagen we bij de buren. Ons mannetje heeft het al gemaakt.
Ontdekkingen na afloop:
- aanvoer ventielen op de afvoer maken herrie, die blijken verkeerd geleverd en er moeten 10 nieuwe in. Daarna zal de ventilatie wel stil zijn want het resoneerd niet…
- 1 loze leiding zit er echt niet en dat overleven we wel
- de zonwering hangt al bijna en dat ziet er zeer goed uit bij de woning 🥰
- afmaken is een puist werk…
- bouwen is improviseren: er moet iets meer gestuukt door onze keuzes en de gordijnen voor 1 raam worden lamellen door een stalen constructie… dat is geen ramp, maar het raam zal altijd dicht blijven. En door die lamellen moeten we er weer stroom brengen. Wat ook wel lukt.
- blij met de casco badkamer: de opbouw voor de vloer kan een stuk lager :-)
Al met al vooral een kostenplaatje… maar het wordt fraai! Vrijdag even wat foto’s.
“Grootste misser”: warm water bij een wasbak in de garage is ook wel aardig, zagen we bij de buren. Ons mannetje heeft het al gemaakt.
[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 22-11-2023 07:54 ]
Wij hadden dit ook en dat bleek een afdeklatje te zijn, dus niks structureels. Vloeren bedrijf heeft die verwijderd en de vloer netjes doorgelegd. Tot nu toe geen enkel probleem opgeleverdlucas321 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:52:
Hoe zien jullie dat?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De administratie van onze aannemer is terug van vakantie denk ik, ze sturen even de facturen voor termijn 5, 6 en 7. Daar gaat het bouwdepot
.
In het stuk dat onder de plint komt wordt het ook opbouw, alleen waar de aansluiting nu zit komt geen keuken. Vandaar dat we het in de vloer willen frezen.Runner15 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 00:08:
[...]
Waarom niet gewoon opbouw maken onder de keuken? Zie je toch niks van?
Ligt de vvw wel conform je uiteindelijke keuken? Je wilt eigenlijk niet verwarmen onder keukenkastjes en zeker niet onder apparatuur. Dus misschien moet er wel wat meer aangepast…Zandah schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:32:
[...]
In het stuk dat onder de plint komt wordt het ook opbouw, alleen waar de aansluiting nu zit komt geen keuken. Vandaar dat we het in de vloer willen frezen.
Dat gezegd hebbende… ivm legionella zit er bij die leidingen sowieso geen vvw in een bepaalde radius. Dus daar de boel even weg beuken moet wel lukken. De leidingen zijn vervolgens prima te buigen en verleggen…
Vervolgens heeft je dekvloer een hoogte, dat staat vast en zeker in je TO of kan je vragen (bij ons 7cm). Als er al leidingen langs die muur liggen, dan is je marge dus de hoogte van de dekvloer… dat moet wel lukken voor het water.
Blijft over je afvoer: die heeft afschot nodig, reken dat even uit en je weet of je dat tot de keukenkastjes onder de dekvloer kan krijgen…
Hou in alles rekening met legionella… en in geval van quooker: heb je warm water nodig? Die kan je je dan eventueel besparen…
Er is een ontwerptekening vast op te vragen, misschien de genoemde foto’s en verder is het prima te doen. Als je maar ongeveer weet wat je gaat doen en de juiste vakman of handigheid hebt.
Met ZLTV valt dat toch wel mee? De vloer wordt dan nooit echt warm.Miezie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:16:
[...]
Ligt de vvw wel conform je uiteindelijke keuken? Je wilt eigenlijk niet verwarmen onder keukenkastjes en zeker niet onder apparatuur. Dus misschien moet er wel wat meer aangepast…
“Randje” ja, maar niet ‘n randje van tussen de 12 en 16 mm. In het beste geval verstuik ik alleen mijn tenen, in het slechtste geval breek ik mijn teen flikker ik van de trap.Deleon78 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:02:
Kan je uitleggen wat het probleem is? Opstaand randje aan begin van de trap is toch normaal?
Waarom ik de vraag stel, de trap van de 1e naar de 2e sluit gewoon vlak aan. Dus ik kan in een en hetzelfde huis niet constateren wat anno 2023 normaal is om vanuit de bouw te verwachten. Ik heb enkel mijn gezonde verstand.
Was het maar het enige puntje.Draakje5 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:04:
[...]
Het is vrij hoog. Maar daar een opleverpunt van maken? Lijkt me geen stand te houden.
Fijn voor je als je je daar druk om kan maken
ik heb met de partij gesproken die de vloer komt leggen, tapijt en op de trap ook tapijt, die werden niet blij van deze situatie en vervolgens ik ook niet toen ik hoorde wat het mij eventueel gaat kosten als we dit met egaline gelijk moeten gaan maken. Niet dat dat een reeele oplossing is. Eerder een stuk eraf,
Vloerbedekking rechtstreeks geplakt op de afwerk vloer (was het plan). Inderdaad op de 2e verdieping is de aansluiting gewoon vlak, daar hoor je mij niet over klagen.Rouske schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:10:
[...]
Wat komt er op de vloer?
Als dat PVC wordt, dan zal er ook eerst nog geëgaliseerd moeten worden.
Maar is dat echt onderdeel van de trap of is het gewoon een afdeklat voor een nettere afwerking, zodat je niet tegen een kier aankijkt tussen dekvloer en stootboord.
edit:
Wat zit er rechts op je 2e foto?
Daar zit ook een enorme opening onder het hout?
Bij ons was trouwens de bovenkant trap op gelijke hoogte met de dekvloer.
Geëgaliseerd, lijm en PVC er op, daarna de rand afgewerkt met een hoekprofiel.
Foto rechts, ik zal een andere foto toevoegen, misschien zie je het daar beter op. EDIT: Hmmm, wordt er niet duidelijker op. Wat daar zit is de middels trap pilaar.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cUimuC3r0hr53ClEHfbYhAJr.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door lucas321 op 22-11-2023 15:29 ]
Bij mij zat de trap strak tegen de vloer aan. Mooi een stukje PVC overheen kunnen plakken en mooi kunnen afwerken tot een volledig vlakke vloer. Ik zou ook niet blij worden van 1.5 cm verhoging op zo'n klein stukje trap
Heb je een afbeelding van hoe je PVC eroverheen hebt geplakt en afgewerkt hebt tot een volledig vlakke vloer?Blik1984 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:53:
Bij mij zat de trap strak tegen de vloer aan. Mooi een stukje PVC overheen kunnen plakken en mooi kunnen afwerken tot een volledig vlakke vloer. Ik zou ook niet blij worden van 1.5 cm verhoging op zo'n klein stukje trap
Ben nu niet thuis, maar kan vanavond/morgen wel even foto maken en delen. Maar in principe komt het gewoon neer op dat de PVC vloer over de eerste traptrede doorloopt.TRD07 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:01:
[...]
Heb je een afbeelding van hoe je PVC eroverheen hebt geplakt en afgewerkt hebt tot een volledig vlakke vloer?
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.