XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
TeveelStrider schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:17:
De meeste stucadoors geven een prijs per m², stel je zou dat omrekenen naar een uurtarief (ex materialen). Op hoeveel zou je dan ongeveer uit gaan komen?
Heeft iemand dat al een keer bekeken?
80 euro per uur, voor een beetje knappe die opschiet.Strider schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:17:
De meeste stucadoors geven een prijs per m², stel je zou dat omrekenen naar een uurtarief (ex materialen). Op hoeveel zou je dan ongeveer uit gaan komen?
Heeft iemand dat al een keer bekeken?
80 euro per uur?oinkoink12 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 00:05:
[...]
80 euro per uur, voor een beetje knappe die opschiet.
BlaBlaBla
Zou me oprecht niet verbazen, als je ziet hoeveel meter een ervaren stucadoor kan maken.
Nu twijfel ik om ze het huis te laten stucen, tegels te laten leggen en evt. de garage te laten isoleren.
Om stuc scheuren zoveel mogelijk te vermijden maken ze gebruik van gaasband op de overgang van het plafond naar de muur en op alle plekken waar leidingen zijn gefreesd. Is het normaal om daar overal gaasband te gebruiken? Daarnaast boden zij aan om ook de muren te sausen maar dan wel met een roller, geen spuitwerk. Met een roller heb je natuurlijk mooiere opties om eventueel schade in de toekomst te repareren maar spuitwerk lijkt mij altijd mooier (en goedkoper) toch?
Om de muren in de berging te isoleren wilden zij werken met 4 cm of 8 cm PIR platen, vraag me af of dat wel voldoende isoleert. Wat is normaal in een berging/garage?
Daarnaast willen wij houtlook tegels in visgraat verband laten leggen, dat is best prijzig. Je betaald daar vlot € 110 per m² voor. Nog niet helemaal over uit of ik dat door Polen goedkoper wil laten uitvoeren, volgens mij moet je daarvoor wel een goede kijk op het leg patroon hebben.
Hele andere vraag, ik ben aan het rondkijken voor een trekveer, nu zijn er deze natuurlijk in verschillende maten en soorten. Is deze van 30m voldoende in een nieuwbouwwoning? 30M lijkt mij alleen weer zo onhandig als je maar 10m te overbruggen hebt?
BlaBlaBla
Is dit normaal?
Mag dit wel?
En zou ik dat niet eigenlijk ook zelf gezien moeten kunnen hebben?
Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9
Als je onder Woningborg of SWWK bouwt dan moet het werk gedaan zijn (door jou te verifieren ofwel zelf ofwel middels foto als je op je strepen wil staan) en dan pas mag er gefactureerd worden. Nog los van dat ik dat sowieso een normale gang van zaken vind.dstyle_nl schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:58:
Ik heb een vraag over bouwfases. Bij mijn huis kreeg ik eerder de rekening van een bouwfase maar kon ook inderdaad zien dat het werk klaar was. Nu was ik er op het laatste kijkmoment maar was het spuitwerk niet gedaan en het tegelwerk ook niet af (ze hadden te weinig tegels besteld). Ik krijg nu de rekening voor deze fase zonder dat ik zelf heb kunnen zien dat dit af is.
Is dit normaal?
Mag dit wel?
Inderdaad, even vragen of je langs mag komen om te zien of dat het werk gereed is gekomen.
Waarschijnlijk staan ze dat niet toe. Dan om foto's vragen als bewijs dat het werk gereed is.
Kan natuurlijk zijn dat de tegels inmiddels geleverd zijn en het spuitwerk is ook zo gedaan.
Het werk dient gereed te zijn. Vreemd genoeg vereisen aannemers wel dat je binnen 14 dagen het werk controleert en bij de krediet verstrekker geregeld hebt dat de factuur betaald is.dstyle_nl schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:58:
Ik heb een vraag over bouwfases. Bij mijn huis kreeg ik eerder de rekening van een bouwfase maar kon ook inderdaad zien dat het werk klaar was. Nu was ik er op het laatste kijkmoment maar was het spuitwerk niet gedaan en het tegelwerk ook niet af (ze hadden te weinig tegels besteld). Ik krijg nu de rekening voor deze fase zonder dat ik zelf heb kunnen zien dat dit af is.
Is dit normaal?
Mag dit wel?
ik ben 8400 euro kwijt voor 500m2 en daar denken ze met 2 man 4 volle dagen mee bezig te zijn.
dan is eerder de vraag hoeveel m2 stucen ze per uurStrider schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:49:
De vraag is meer ontstaan uit het contact dat ik heb opgedaan met een aantal Polen die door heel Nederland verbouwingen uitvoeren, zij werken met een uurtarief en niet met een vaste prijs. Contact opgedaan via een collega waarbij er mooi werk is afgeleverd. Kon zwart of wit, maar geen website, geen Instagram of iets dergelijks, alles via mond op mond reclame. Ik wil proberen om wat meer richting mijn budget te werken, dan sterk er overheen te gaan
gaasband plak je op plekken waar scheuren kunnen ontstaan als leidingen slecht zijn gevuld kan het daar ook gebeuren, er zijn er meer die daar gaasband plakken, maar ook genoeg die het niet doen. maakt veder weinig uit, mits ze maar dik enoeg stucen om het te dekken.Nu twijfel ik om ze het huis te laten stucen, tegels te laten leggen en evt. de garage te laten isoleren.
Om stuc scheuren zoveel mogelijk te vermijden maken ze gebruik van gaasband op de overgang van het plafond naar de muur en op alle plekken waar leidingen zijn gefreesd. Is het normaal om daar overal gaasband te gebruiken? Daarnaast boden zij aan om ook de muren te sausen maar dan wel met een roller, geen spuitwerk. Met een roller heb je natuurlijk mooiere opties om eventueel schade in de toekomst te repareren maar spuitwerk lijkt mij altijd mooier (en goedkoper) toch?
normaal is wat jij wilt, je bent immers de opdrachtgever. persoonlijk zou ik voor nieuwbouw normen gaan dan kan het ooit makkelijk woonruimte worden.Om de muren in de berging te isoleren wilden zij werken met 4 cm of 8 cm PIR platen, vraag me af of dat wel voldoende isoleert. Wat is normaal in een berging/garage?
zoals met alles, ervaring is handig, dan zijn de foutjes elders al gemaakt en is het leergeld al afgerekend.Daarnaast willen wij houtlook tegels in visgraat verband laten leggen, dat is best prijzig. Je betaald daar vlot € 110 per m² voor. Nog niet helemaal over uit of ik dat door Polen goedkoper wil laten uitvoeren, volgens mij moet je daarvoor wel een goede kijk op het leg patroon hebben.
als ik om mij heen kijk hoeveel werk er slecht wordt geplaatst (tegels en pvc) slecht mixen van patronen, vreemde keuzes over waar te beginnen, etc, ook door erkende bedrijven. Als je er bovenop zit (en weet hoe het zou moeten) kan je het prima iedereen laten doen die kan tegelen.
tsja dan koop je een korte en een lange. maar je kan met een 30 meter prima werken over 10 meter. soms laat ik extra meters gewoon op een rol zitten, soms gooi ik heel het ding de trap ofzo af zodat het gewoon een lange "lijn" is en niet in de knoop gaat. in en specikuip draaien werkt trouwens ook.Hele andere vraag, ik ben aan het rondkijken voor een trekveer, nu zijn er deze natuurlijk in verschillende maten en soorten. Is deze van 30m voldoende in een nieuwbouwwoning? 30M lijkt mij alleen weer zo onhandig als je maar 10m te overbruggen hebt?
Bedankt voor de reacties, het leek mij ook wel zo normaal. En nu heb ik helemaal niets gezien. Ik heb ze gemaild hierover. Echter is de bouw ivbm de bouwvak nu 3 weken gesloten.tomtom901 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:04:
[...]
Als je onder Woningborg of SWWK bouwt dan moet het werk gedaan zijn (door jou te verifieren ofwel zelf ofwel middels foto als je op je strepen wil staan) en dan pas mag er gefactureerd worden. Nog los van dat ik dat sowieso een normale gang van zaken vind.
Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9
Als je per m2 betaald zullen ze eerder gehaast gaan werken. Elke oneffenheid of foutje wat jij niet ziet is winst. Persoonlijk heb ik liever dat iemand secuur werkt en niet achteraf tegen verrassing aan loopt. Meestal heeft een vakman toch wel het fatsoen om door te werken en een volle agenda.twain4me schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:55:
[...]
dan is eerder de vraag hoeveel m2 stucen ze per uurmeestal zijn mensen die meerdere dingen doen geen mensen die 20 - 35m2 per dag stucen. en als ze per uur betaald worden gaan ze ook echt niet wat harder werken.
[...]
Als je een eerlijke prijs per meter betaald is dat fatsoen waar jij het over hebt er ook in dat geval wel.Deveon schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:14:
[...]
Als je per m2 betaald zullen ze eerder gehaast gaan werken. Elke oneffenheid of foutje wat jij niet ziet is winst. Persoonlijk heb ik liever dat iemand secuur werkt en niet achteraf tegen verrassing aan loopt. Meestal heeft een vakman toch wel het fatsoen om door te werken en een volle agenda.
Of ze nu per meter of per uur rekenen, controleren moet je altijd.
Ik heb in een vorig huis van 80m2 en 2 woonlagen voor alle loze leidingen mijn 30m trekveer hard nodig gehad. Ze vonden het blijkbaar nodig om een loze leiding die hemelsbreed 3 m verderop uit kwam wel van 25 m buis te voorzien.Strider schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:49:
Hele andere vraag, ik ben aan het rondkijken voor een trekveer, nu zijn er deze natuurlijk in verschillende maten en soorten. Is deze van 30m voldoende in een nieuwbouwwoning? 30M lijkt mij alleen weer zo onhandig als je maar 10m te overbruggen hebt?
Aka verkijk je er niet op en zorg voor een lange trekveer.
Ik zou er goed op blijven letten, officieel mag het niet dat ze een factuur sturen voordat de 'fase' helemaal is afgerond. Overigens vind ik het bijzonder vaag welke werkzaamheden precies horen bij welke fase. Ik zou dit aan je kopersbegeleider vragen. Zo weet je zeker / kun je checken of de fase definitief compleet is voordat ze je een factuur sturen.dstyle_nl schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:58:
Is dit normaal?
Mag dit wel?
Staat toch o.a. op de site van Woningborg (mits je daarmee bouwt). Vind dit anders redelijk duidelijk;Frietkot schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:07:
[...]
Ik zou er goed op blijven letten, officieel mag het niet dat ze een factuur sturen voordat de 'fase' helemaal is afgerond. Overigens vind ik het bijzonder vaag welke werkzaamheden precies horen bij welke fase. Ik zou dit aan je kopersbegeleider vragen. Zo weet je zeker / kun je checken of de fase definitief compleet is voordat ze je een factuur sturen.
https://www.woningborg.nl...vragen/termijnregelingen/
Bij Woningborg staat het inderdaad een stuk duidelijker dan bij SWK. Bij ons wordt onder SWK gebouwd.tomtom901 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:19:
[...]
Staat toch o.a. op de site van Woningborg (mits je daarmee bouwt). Vind dit anders redelijk duidelijk;
https://www.woningborg.nl...vragen/termijnregelingen/
Quote uit SWK standaard termijnregeling:
Termijnen ruwe begane grondvloer (20%) en ruwe verdiepingsvloer (variabel%) gereed
Deze termijn vervalt op het moment dat de vloer gestort is of de elementen gelegd zijn, exclusief de afwerklaag.
Bron: SWK Documenten -> Termijnregeling
Met vaag bedoel ik: is bovenstaande inclusief loodgieterswerkzaamheden zoals aanleggen water (warm&koud) en afvoeren in de kruipruimte? Het aanbrengen van de regenafvoeren op/naast de fundering? Dit zou ik namelijk niet scharen onder 'afwerklaag'. Zo zijn er nog wel 5 vragen te bedenken wat er nu wel of niet onder zou kunnen vallen. Natuurlijk moet je als koper ook wat vertrouwen hebben in je aannemer, maar 1 zin over een termijnregeling wat er wel of niet onder hoort is wel summier.
Wellicht kan ik de juiste informatie (nog) niet vinden. Ik hoor het graag mocht het niet kloppen uiteraard!
[ Voor 5% gewijzigd door Frietkot op 15-08-2023 09:41 . Reden: Bron SWK toegevoegd ]
Woningborg kan hier best duidelijker in zijn dat leidingwerk en overige voorzieningen aangebracht dienen te zijn wanneer dit noodzakelijk is voor een juiste bouwkundige verwerking (oid) voorafgaand aan de afwerking (bijv. dekvloer, stucwerk etc).
Theoretisch zou de aannemer een woning kunnen bouwen en alle termijnfacturen (muv de allerlaatste) kunnen innen zonder leidingwerk uit te voeren. Dit is heel extreem, maargoed dan komen we ook weer bij een punt dat ik een paar weken eerder aanhaalde dat de aannemer(s) te veel vrijheid hebben om facturen te innen ondanks gebreken die geconstateerd kunnen worden door de koper(s).
[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 15-08-2023 10:21 ]
Ik heb dat voor de hele woning af mogen kopen... reden: extra gaten.Toppe schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:06:
[...]
Het is ook een kwestie van tijd tot ze voor een horizontale doos meer gaan vragen dan een verticale doos.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik zou vragen hoe ze aan de TOjuli voldoen... en even kijken waar de vergunning op afgegeven is (check EP calculatie bij de vergunningsaanvraag). Daarna kan je handhaving erbij halen of zeggen dat ze afwijken van vergunning...
Zomaar wat ideeen.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Worden deze stukken nog herzien?
Er wijzigen altijd zaken, stelregel hierbij is dat het gelijkwaardig of beter moet zijn. Ook zijn er eisen vanuit garantieregelingen die weleens strikter zijn dan de normen... Het is zaak bij wijzigingen die je zelf voorstelt dat je binnen de BENG normen blijft. Een beetje aannemer rekent de meerwerkopties zelf eerst door, zodat ze weten dat ze binnen de normen blijven, alvorens ze worden aangeboden.Vendetta_X schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:16:
Verschillende reacties hier gaan over het nalopen van dingen in de omgevingsvergunning. Ik heb deze ook incl. alle berekeningen e.d. voor bijv. BENG. Echter is dit wel het huis zonder opties. Als ik aan BENG denk heeft extra vv op zolder en een aanbouw daar invloed op. Hoe kun je weten of je huis volgens de juiste normen is gebouwd als de omgevingsvergunning is gebaseerd op een huis zonder opties? Wat me ook opviel dat er een groter voorraadvat (+50L) wordt geplaatst dan in de vergunning.
Onze projectbouw hebben wij op vele fronten vrij grondig aangepast, allen positief voor de BENG en afgegeven vergunning... vervolgens hadden we gezeur over de verdichting van de vloerverwarming. De afwijking mag nog steeds niet, maar in het kader van "pick your battles" hebben wij gemiddeld en kunnen wij waarschijnlijk nog steeds gewoon de laagst mogelijke temperatuur aanvoeren in de vloerverwarming... (en heb ik de verdichting die ik wil).
Je moet ook een beetje pragmatisch zijn... en wisselgeld houden.
Overigens: hoe netjes ze ook bouwen of hoe goed ze hun best ook doen, het blijven aannemers... je betaalt altijd een topsegment prijs... en de levering is middenklasse, op z'n best...
Die worden doorgaans niet opnieuw bij de gemeente ingediend als je dat bedoeld, ze worden vaak wel opnieuw berekend. vaak worden op het laatst nog wijzigingen gemaakt in instalaties dit heeft te maken met beschikbaarheid (en prijs) bv het type wtw unit of warmtepomp daarin geld dat vervangen mag zolang het volgens de spec's gelijk of beter is.Vendetta_X schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:16:
Verschillende reacties hier gaan over het nalopen van dingen in de omgevingsvergunning. Ik heb deze ook incl. alle berekeningen e.d. voor bijv. BENG. Echter is dit wel het huis zonder opties. Als ik aan BENG denk heeft extra vv op zolder en een aanbouw daar invloed op. Hoe kun je weten of je huis volgens de juiste normen is gebouwd als de omgevingsvergunning is gebaseerd op een huis zonder opties? Wat me ook opviel dat er een groter voorraadvat (+50L) wordt geplaatst dan in de vergunning.
Ik zou die berekeningen ook wel eens willen zien. In ons project krijgt slechts 1 woning 4 panelen, de rest niets en we mogen ze vervolgens als meerwerk kiezen. Ik vraag me af of alleen die ene woning dan voldoet aan de BENG eisen. Ik zie eigenlijk niets wat die woning anders maakt dan de andere behalve dan dat het een hoekhuis is maar daar zijn er natuurlijk meerdere van.Vendetta_X schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:16:
Zie je tegenwoordig eigenlijk nog verschil tussen beide technieken? Mits je natuurlijk een goede roller gebruikt.
BlaBlaBla
Mijn schilder heeft alles met de roller gedaan. Mogelijk langer bezig geweest (gehele huis inclusief renovliezen bijna 2 weken), ziet er wel puntgaaf uit. Ook beter bij te werken bij beschadiging denk ik.Strider schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:33:
Zijn er hier nog Tweakers die kiezen om hun muren niet te spuiten met muurverf maar juist de roller te gebruiken?
Zie je tegenwoordig eigenlijk nog verschil tussen beide technieken? Mits je natuurlijk een goede roller gebruikt.
Begreep dat het verstandiger was om te rollen zodat je later eventuele beschadigingen zelf kan bijtippen. Spuitwerk zou te 'perfect' glad zijn waardoor alle reparaties te zien zijn en je eigenlijk hele wand opnieuw zou moeten spuiten.Strider schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:33:
Zijn er hier nog Tweakers die kiezen om hun muren niet te spuiten met muurverf maar juist de roller te gebruiken?
Had je trouwens ook overwogen om te renovliezen i.p.v. stucen?
Onze schilder heeft behang met de roller gedaan en alleen plafond, trap en schuine delen van de zolder gespoten. Alles met de roller in afwasbare verf en heeft zich nu al bewezen.Strider schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:33:
Ons plafond is gespoten, ziet er strak uit, maar hoorde ook al van anderen dat het niet moet beschadigen want dan krijg je het niet mooi meer.Strider schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:33:
Renovliezers zijn nu bezig, die gaan alles 2x rollen. Moet zeggen dat het zonder verf er al uitermate strak eruitziet
Achter onze kookplaat in de vorige woning zat afwasbare verf, zelfs na 6 jaar zag dat er gewoon nog 'als nieuw' uit zonder vlekken.
Let wel op dat je het niet te lang laat zitten. Spaghettisaus of groene currysaus 2 dagen op je muur vind ook afwasbare verf niet heel fijn.
Ik heb hiervoor gekozen. Gewoon rollen. Ik laat de wanden stuccen (niet dunpleisteren) en dan met de roller eroverheen. Er word ook gerold op het plafond.Strider schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:33:
Reden: makkelijker bij te werken bij krimpscheurtjes.
Ook: schilder kwam er zelf mee, ivm het oppervlak waar hij aan moet werken.
Welk merk heb je gekozen? Mijn schilder gaat aan de slag met SPS Resimat.Draakje5 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:41:
Voor mij ook altijd afwasbare verf ( in ieder geval overal beneden ). Wat een uitkomst is dat, kan het iedereen aanbevelen.
Achter onze kookplaat in de vorige woning zat afwasbare verf, zelfs na 6 jaar zag dat er gewoon nog 'als nieuw' uit zonder vlekken.
Let wel op dat je het niet te lang laat zitten. Spaghettisaus of groene currysaus 2 dagen op je muur vind ook afwasbare verf niet heel fijn.
Niet aan mij gericht, desalniettemin; hier is Sikkens Alphacryl Pure Mat SF gebruikt.cacao70 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:31:
[...]
Welk merk heb je gekozen? Mijn schilder gaat aan de slag met SPS Resimat.
https://www.idealo.de/pre...euc-914-busch-jaeger.htmlcacao70 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:57:
Ik wil graag mijn schakelaars vanuit de bouw (Jung AS500 wit) vervangen door de Bush-Jaeger Future Linear Matt zwart. Ik heb op andere fora op tweakers gelezen dat dit goedkoper is in duitsland. Heeft / kent er iemand een goede duitse shop die naar NL levert?
Hier even kijken
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Prima verfcacao70 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:31:
[...]
Voor op de slaapkamers zou ik zelf de SPS Clean Air nemen. Dat werkt serieus; geen muffe geurtjes meer
[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 15-08-2023 21:25 ]
Wij hadden sigma sigmapearl clean.cacao70 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:31:
[...]
Waarom laat jij je wanden stucen, zijn ze niet behangklaar opgeleverd?cacao70 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:31:
[...]
Ik heb hiervoor gekozen. Gewoon rollen. Ik laat de wanden stuccen (niet dunpleisteren) en dan met de roller eroverheen. Er word ook gerold op het plafond.
Reden: makkelijker bij te werken bij krimpscheurtjes.
Ook: schilder kwam er zelf mee, ivm het oppervlak waar hij aan moet werken.
Is het bij dunpleister eigenlijk nog nodig om je wanden (behangklaar) ook nog in de primer te zetten?
Ik hoorde van mijn buren namelijk dat hun stuc bedrijf de dunpleister gewoon direct op de wanden had gespoten. Dat scheelt wel veel tijd.
[ Voor 19% gewijzigd door Strider op 15-08-2023 21:32 ]
BlaBlaBla
Zeker als je wanden van beton hebt raadt ik het je aan. Je heft daarmee de zuigende ondergrond van het beton op. Daardoor trekt het vocht uit de dunpleister niet in de ondergrond en dus droogt het niet uit.Strider schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:27:
[...]
Waarom laat jij je wanden stucen, zijn ze niet behangklaar opgeleverd?
Is het bij dunpleister eigenlijk nog nodig om je wanden (behangklaar) ook nog in de primer te zetten?
Ik hoorde van mijn buren namelijk dat hun stuc bedrijf de dunpleister gewoon direct op de wanden had gespoten. Dat scheelt wel veel tijd.
Z’n primer is net water. Als je er een drukspuit aan waagt heb je in korte tijd alles in de primer staan.
Op de vraag waarom ik het laat stuccen:Strider schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:27:
[...]
Waarom laat jij je wanden stucen, zijn ze niet behangklaar opgeleverd?
De wanden worden behangklaar opgeleverd en zien er best gaaf uit. Echter, ik heb er toch voor gekozen om gewoon stuccwerk te doen, omdat je, afhankelijk van hoe je verlichting is, net iets meer zichtbaar last kan hebben van strijklicht. Al helemaal hoe mijn raampartijen / muren / spotjes zijn. Ik vind het daarentegen ook fijner omdat met stucwerk de wanden toch wat vlakker gemaakt worden. Ik ga ook wat elektra verplaatsen bij de binnenmuren. Ook fijn als dit goed aangesmeerd word.
Voor derest niks ten nadele van dunpleister of renovlies. Het is ook maar net wat je acceptabel vind en genoegen mee neemt. Ik neem bijvoorbeeld krimscheurtjes voor lief en herstel ze na x aantal jaar. En misschien valt het wel mee.
Ik laat bijv de interne berging (onderdeel van de woonkamer waar o.a de wasmachine zit) wel renovliezen. Vond het niet nodig om daar te stuccen, aangezien het toch vol met kasten komt ook.
Dat scheelt zeker. Ik heb in mijn vorige huis alles van Gira hier besteld: rb-elektroshop.decacao70 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:57:
Ik wil graag mijn schakelaars vanuit de bouw (Jung AS500 wit) vervangen door de Bush-Jaeger Future Linear Matt zwart. Ik heb op andere fora op tweakers gelezen dat dit goedkoper is in duitsland. Heeft / kent er iemand een goede duitse shop die naar NL levert?
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Parkeer je dan beide auto's op je oprit achter elkaar ( met als effect dat je regelmatig de auto's moet omwisselen ) ?
Pas je je tuinontwerp er op aan zodat je één auto schuin in je vooruin kan parkeren zodat de auto achteraan er altijd langsop kan?
Of parkeer je één van de twee auto's op de openbare parkeerplek wanneer het parkeren achter elkaar op de oprit niet uitkomt met het wegrijden de volgende dag?
Situatie vb. Mijn vrouw komt eerder thuis met de auto en ik kom daarna thuis. Maar mijn vrouw moet als eerste vertrekken de volgende dag (en heeft haar eigen auto nodig..).
[ Voor 13% gewijzigd door Draakje5 op 16-08-2023 11:59 ]
1 op de oprit, 1 openbare weg. Wel mits de parkeersituatie in de wijk dat toelaat, het laatste dat je wil is dat je de hele wijk telkens moet doorakkeren om een parkeerplek te vinden.Draakje5 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:58:
Wat vinden jullie, of wat doen jullie, als je oprit lang genoeg is om 2 auto's op te parkeren, maar net te smal om ze naast elkaar te parkeren.
Parkeer je dan beide auto's op je oprit achter elkaar ( met als effect dat je regelmatig de auto's moet omwisselen ) ?
Pas je je tuinontwerp er op aan zodat je één auto schuin in je vooruin kan parkeren zodat de auto achteraan er altijd langsop kan?
Of parkeer je één van de twee auto's op de openbare parkeerplek wanneer het parkeren achter elkaar op de oprit niet uitkomt met het wegrijden de volgende dag?
Situatie vb. Mijn vrouw komt eerder thuis met de auto en ik kom daarna thuis. Maar mijn vrouw moet als eerste vertrekken de volgende dag (en heeft haar eigen auto nodig..).
Ik zou er alles aan doen om er toch 2 naast elkaar kwijt te kunnen.Draakje5 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:58:
Wat vinden jullie, of wat doen jullie, als je oprit lang genoeg is om 2 auto's op te parkeren, maar net te smal om ze naast elkaar te parkeren.
Als dat niet gaat uitwijken naar de optie altijd 1 op de oprit, de ander op de openbare weg.
Niets is irritanter dan 4x op een dag moeten wisselen of een auto te moeten verzetten omdat de ander wegmoet.
Dit was naast vrijstaand mijn grootste eis aan onze nieuwe woning, ten minste 2 auto's naast elkaar op de oprit
Als er eentje schuin voor je woning kan zou ik de tuin op die manier inrichten. Achter elkaar is ellende…Draakje5 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:58:
Permanent gebruik maken van openbare parkeerplek kan natuurlijk ook, maar in sommige wijken is de parkeerdruk best hoog waardoor je alsnog op je eigen oprit moet parkeren. Wel zo sociaal ook natuurlijk. Al gaat dat hier in de wijk ook wel regelmatig ‘mis’.
Ik heb bewust het voortuin ontwerp erop aangepast.Draakje5 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:58:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qVGtNpBxxpOhooBhPKUJWDvq.png?f=user_large)
Helaas niet zo ideaal als twee auto's naast elkaar parkeren maar godzijdank niet meer dat gedoe van in de 'verkeerde volgorde' achter elkaar geparkeerd staan.
Zorg er echter goed voor dat je voldoende ruimte beschikbaar hebt zodat je elkaar niet in de weg staat. Uiteindelijk is de verharding in de voortuin iets groter geworden dan hierboven staat.
[ Voor 10% gewijzigd door Homer-Simpson op 16-08-2023 12:13 ]
Echt verschrikkelijk, mensen die klagen over openbare parkeerplekken. Ze zijn openbaar, dus je kan ze niet claimen. Wil je niet verder weg parkeren, dan parkeer je op eigen terrein (als je de mogelijkheid hebt). De inrichting van de openbare weg is vrijwel altijd bekend voordat je een huis koopt.SquareOne schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:11:
[...]
Als er eentje schuin voor je woning kan zou ik de tuin op die manier inrichten. Achter elkaar is ellende…
Permanent gebruik maken van openbare parkeerplek kan natuurlijk ook, maar in sommige wijken is de parkeerdruk best hoog waardoor je alsnog op je eigen oprit moet parkeren. Wel zo sociaal ook natuurlijk. Al gaat dat hier in de wijk ook wel regelmatig ‘mis’.
Nouja, zo simpel is het niet natuurlijk.Z___Z schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:16:
[...]
Echt verschrikkelijk, mensen die klagen over openbare parkeerplekken. Ze zijn openbaar, dus je kan ze niet claimen. Wil je niet verder weg parkeren, dan parkeer je op eigen terrein (als je de mogelijkheid hebt). De inrichting van de openbare weg is vrijwel altijd bekend voordat je een huis koopt.
Er staan hier ook (rij)woningen zonder eigen parkeerplek. Deze mensen zijn dus aangewezen op de publieke parkeerplekken. Dat is in opzet al een zeer beperkt aantal. Laat staan dat ook nog de bewoners van de woningen met oprit hun auto’s op de openbare plekken zetten.
In de huidige woningmarkt denk ik niet dat veel mensen in de positie zitten dat een huis laten schieten omdat er mogelijk onvoldoende openbare parkeerplekken zijn indien bewoners met oprit hun auto’s daar parkeren…
En gemeentes zijn ook zo flexibel als een baksteen, dus die ga je ook niet op andere gedachten brengen om wat extra parkeerplekken te realiseren.
Dus daarmee blijft mijn advies aan @Draakje5 staan. Probeer 2 plekken te realiseren op eigen terein:
1) vanwege eigen gemakt
2) wel zo sociaal voor de buurtbewoners die aangewezen zijn op de publieke plekken
Edit: ik zou het dus precies zo doen als bij @Homer-Simpson.
[ Voor 17% gewijzigd door SquareOne op 16-08-2023 12:26 ]
hier een achterbuurman die ruimte zat had voor de deur en op eigen erf kan parkeren wat hij niet wilde, komt hij bij mij voor de deur staan (openbare plek). Heb hem erop aangesproken en beetje geholpen door de auto van mijn zoon (die was vier maanden weg) bij hem voor de deur te zetten zodat er bij mij voor extra plaats was voor zijn voertuig. sinds die tijd parkeert hij netjes op eigen erf. (Kwartje is gevallen best hoge parkeerdruk in de wijk ;-))
Nog een optie voor draakje is twee dezelfde auto’s organiseren dan maakt het niet uit welke je pakt en wie vooraan staat.
[ Voor 10% gewijzigd door leeri003 op 16-08-2023 12:35 ]
Haha dat is wel mooi omdenkenleeri003 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:32:
Nog een optie voor draakje is twee dezelfde auto’s organiseren dan maakt het niet uit welke je pakt en wie vooraan staat.
Bij ons moet het soms vanwege leaseauto vs. prive-auto, dus dan moeten we wel wisselen. Maar ik zet onze tweede auto zo min mogelijk op de openbare plekken tegenover, hooguit tijdelijk overdag als iedereen toch weg is (ben vaak vroeger thuis dan de rest van de buurt). Ondanks dat we maar 1 parkeerplaats 'in stand moeten houden'.
Vind het wel zo sociaal als onze overburen in rijtjeshuizen niet na een lange werkdag, net kinderen opgehaald, 200m door de regen moeten ploeteren omdat ik te lui ben de auto weer op eigen terrein neer te zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 16-08-2023 12:56 ]
Nu is het een beetje verwarrend als er iemand een punt van wil maken want ze rekenen zelf wel raar, bijvoorbeeld een oprit van 10x2,5 kunnen volgens hun in theorie 2 auto's staan, maar in de berekening hier gaan ze uit van 1. En in de parkeernorm van de gemeente is voor 2-kappers een factor 2,3 plaatsen weer opgenomen terwijl daar niet gerept wordt over de grootte van een oprit of het feit dat het misschien openbare parkeerplaatsen kunnen zijn.
Ook bijzonder om te zien, een "duur koopappartement" zou 2,1 parkeerplaatsen moeten hebben en een "goedkoop koopappartement" 1,6 parkeerplaatsen. Een "sociaal appartement" dan weer 1,4.
De meeste woningen in ons project krijgen 2 parkeerplekken naast elkaar aan de tuinkant. Tussen de tuinen-met-parkeerplek komt een "binnenplein" met een aantal openbare parkeerplaatsen. Onze woning wordt een van de weinige zonder eigen parkeermogelijkheid dus wij zijn straks afhankelijk van dat binnenplein. Het eerste wat ik doe na de oplevering is alle kentekens noteren zodat ik weet bij wie ik moet aankloppen als iemand met eigen parkeerplaatsen beslag legt op de openbare plaatsen waardoor wij geen plek hebbenZ___Z schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:16:
[...]
Echt verschrikkelijk, mensen die klagen over openbare parkeerplekken. Ze zijn openbaar, dus je kan ze niet claimen. Wil je niet verder weg parkeren, dan parkeer je op eigen terrein (als je de mogelijkheid hebt). De inrichting van de openbare weg is vrijwel altijd bekend voordat je een huis koopt.
Dat hangt van de gemeente af. Hier heeft de gemeente bepaald dat onze oprit moet voldoen aan voldoende parkeerruimte voor twee auto's. We hebben ook geen openbare plekken dichtbij, daarvoor moeten we minimaal 100 meter lopen.SquareOne schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:21:
[...]
Nouja, zo simpel is het niet natuurlijk.
Nu hebben ze bij een ander project hier in de buurt voor iedereen twee parkeerplaatsen: 1 op de oprit en 1 op de parkeerplaatsen achter de huizen. Staat ook mooi zo'n bord "Prive parkeerplaats" maar wel vrij toegankelijk, stelt dus ook geen reet voor.
Iedereen die nu op de stoep geparkeerd staat krijgt zo'n mooi briefje van het CJIB
[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 16-08-2023 14:03 ]
Hier ook. Tweekappers en vrijstaande woning moeten allemaal twee parkeerplekken op eigen terrein realiseren. Dat heeft ook iedereen netjes gedaan, maar dat neemt niet weg dat je dan alsnog de auto in een openbaar parkeervak kunt parkeren. Dat is niet verboden en ook niet echt te handhaven als dat wel zo zou zijn.Toppe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:02:
[...]
Dat hangt van de gemeente af. Hier heeft de gemeente bepaald dat onze oprit moet voldoen aan voldoende parkeerruimte voor twee auto's. We hebben ook geen openbare plekken dichtbij, daarvoor moeten we minimaal 100 meter lopen.
Nu hebben ze bij een ander project hier in de buurt voor iedereen twee parkeerplaatsen: 1 op de oprit en 1 op de parkeerplaatsen achter de huizen. Staat ook mooi zo'n bord "Prive parkeerplaats" maar wel vrij toegankelijk, stelt dus ook geen reet voor.
Iedereen die nu op de stoep geparkeerd staat krijgt zo'n mooi briefje van het CJIB
Op de stoep parkeren zijn hier ook al eens bonnen voor uit geschreven. Als dat puur voor het gemak is, en er op andere plekken nog wel plek is dan is een boete wellicht terecht. Als je op de stoep moet parkeren omdat er onvoldoende parkeerplek is aangelegd door de gemeente is natuurlijk een beetje van de zotte.
Nou ja, wat mij betreft moet het als volgt werken:SquareOne schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:06:
[...]
Hier ook. Tweekappers en vrijstaande woning moeten allemaal twee parkeerplekken op eigen terrein realiseren. Dat heeft ook iedereen netjes gedaan, maar dat neemt niet weg dat je dan alsnog de auto in een openbaar parkeervak kunt parkeren. Dat is niet verboden en ook niet echt te handhaven als dat wel zo zou zijn.
Op de stoep parkeren zijn hier ook al eens bonnen voor uit geschreven. Als dat puur voor het gemak is, en er op andere plekken nog wel plek is dan is een boete wellicht terecht. Als je op de stoep moet parkeren omdat er onvoldoende parkeerplek is aangelegd door de gemeente is natuurlijk een beetje van de zotte.
1. Heb je een eigen oprit? Daar parkeren.
2. Oprit vol (lees: er staan al 2 auto's)? Parkeren op openbare plekken.
3. Openbare plekken vol? Net zolang zoeken tot je een lege plek hebt gevonden
4. Pas plek in een andere stad? Dan gewoon op de straat parkeren
Iedereen die op een stoep geparkeerd staat mogen ze wat mij betreft meteen voorzien van een boete. Als ik met mijn kinderen naar de speeltuin wil dan moet het niet zo zijn dat ik mijn kinderen onnodig over een straat moet laten lopen. En dan straks als eigenaar van zo'n auto nog klagen als er een kindje op een fiets tegen aan knalt?
Sowieso vindt ik het rij gedrag, en dan met name van die elektrische bakken, echt diep en diep triest. Al die bank auto's trekken onnodig hard op en gaan bij elke bocht weer vol in de remmen... laatst werd ik door zn droeftoeter in gehaald over een bouwkavel....
Ja, ik rij zeker te hard maar doe dit wel buiten de bebouwde kom en op de snelwegen.
[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 16-08-2023 14:19 ]
Boetes zijn leuk, Maar daar doet de politie 123 niet aan, moet via de handhaving volgens de gemeente..Toppe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:12:
[...]
Iedereen die op een stoep geparkeerd staat mogen ze wat mij betreft meteen voorzien van een boete. Als ik met mijn kinderen naar de speeltuin wil dan moet het niet zo zijn dat ik mijn kinderen onnodig over een straat moet laten lopen. En dan straks als eigenaar van zo'n auto nog klagen als er een kindje op een fiets tegen aan knalt?
Hier in de gemeente zijn er 30 klachten over een nieuwbouw appartementen complex met elke dag ruim 10 autos op de stoep en binnen 5 meter van de bocht.. word gewoon niks mee gedaan en als rolstoel gebruiker zou je er echt niet langs kunnen of vast lopen in het zand.
(parkeer plek 100m verder op waar je onbeperkt gratis kan parkeren mind you.. )
De bus heeft er ook al eens 30 min vast gestaan dus ook gewoon het OV ervaart de overlast is blijkbaar niet erg genoeg

In dit geval worden de meeste boetes uitgeschreven door de KMARvormulier schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:19:
[...]
Boetes zijn leuk, Maar daar doet de politie 123 niet aan, moet via de handhaving volgens de gemeente..
Hier in de gemeente zijn er 30 klachten over een nieuwbouw appartementen complex met elke dag ruim 10 autos op de stoep en binnen 5 meter van de bocht.. word gewoon niks mee gedaan en als rolstoel gebruiker zou je er echt niet langs kunnen of vast lopen in het zand.
(parkeer plek 100m verder op waar je onbeperkt gratis kan parkeren mind you.. )
De bus heeft er ook al eens 30 min vast gestaan dus ook gewoon het OV ervaart de overlast is blijkbaar niet erg genoeg
Overigens is de projectleider vanuit de gemeente (inhuur, dat scheelt echt) het ook niet eens met de gang van zaken. Het zijn een aantal mensen die gegarandeerd elke dag op de stoep stonden, hij heeft daar zelf 's avonds aangebeld en aangegeven dat er boetes geschreven gaan worden
[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 16-08-2023 14:23 ]
Give me my nieuwbouwhuis 😂
Noise cancelling headset maar weer op doen
Het gras is niet altijd groener bij de buren hementalozzie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:23:
En weer staat de muziek keihard van de tokkie buren..nog een paar maanden.. *zucht*
Give me my nieuwbouwhuis 😂
Noise cancelling headset maar weer op doen
True, maar ik merk wel (anekdotisch) dat het bij een nieuwbouwwijk laagdrempeliger is dingen bespreekbaar te maken. Even afhankelijk van allerlei factoren natuurlijk (tuig hou je overal), maar gedrag is nog niet vastgeroest / er zijn geen 'verworven rechten' en in ons geval hadden we toch al contact gehad vanwege de schuttingen, oprit, aankleding speeltuintje/wadi, buurtbbq, etc.Toppe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:26:
[...]
Het gras is niet altijd groener bij de buren he
Dan ben je in elk geval niet die buur die alleen maar komt klagen
Tl;dr: Goed om direct na te leven op regels in de buurt, anders verzand je over meerdere jaren in chaos.finsdefis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:56:
[...]
True, maar ik merk wel (anekdotisch) dat het bij een nieuwbouwwijk laagdrempeliger is dingen bespreekbaar te maken. Even afhankelijk van allerlei factoren natuurlijk (tuig hou je overal), maar gedrag is nog niet vastgeroest / er zijn geen 'verworven rechten' en in ons geval hadden we toch al contact gehad vanwege de schuttingen, oprit, aankleding speeltuintje/wadi, buurtbbq, etc.
Dan ben je in elk geval niet die buur die alleen maar komt klagen
Helemaal met je eens. Ik ging 14 jaar geleden verhuizen naar een zo goed als nieuw nieuwbouwwijkje met verschillende hofjes tbv parkeren. Je merkt nu, 14 jaar later, enorm het verschil rondom hoe er binnen de hofjes in het verleden over parkeren afspraken met elkaar zijn gemaakt. In het hofje van onze overburen werder er goede afspraken gemaakt en ook nageleefd (tot aan boetes uitdelen indien de regels niet nageleefd werden). Waar ik woonde werd alles een beetje vrij gelaten. Gevolg is 14 jaar later dat het in mijn blok grote chaos is qua parkeren en regelgeving, ook omdat bijvoorbeeld mensen hun garage omgebouwd hebben tot werkruimte (met overigens volgens koopcontract niet mag), terwijl bij de overburen alles netjes nageleefd wordt zonder veel gedoe.
Juist, de oude buren...
Zijn ze echt flink ziek van geweest (letterlijk en figuurlijk). Ze zijn nu verhuisd naar de andere kant van het land (Drenthe). En voor de zekerheid een vrijstaande woning.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
We hebben een doodlopende straat, met alleen maar 2-kappers en vrijstaande woningen. In principe allemaal dezelfde oprit capaciteit. Totaal 10 woningen en 10 openbare parkeerplaatsen. Als die vol zijn dan moet je een stukje lopen. Maar als iedereen 2 auto's heeft en zijn 2e auto standaard op de openbare parkeerplek parkeert, dan zal het voor bezoekers vrij vaak een stuk lopen zijn.
De oprit is 5.10 meter breed, onze auto's samen 4.10 meter, dus we gaan eens kijken hoe we het creatief kunnen oplossen binnen de maten van de oprit.
Mogelijk dat deze eerste optie nog wel te doen is met rijden ( wel stuk over de stoep heen naar voordeur dan ).
Niet als die fietsen daar staanDraakje5 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:23:
Mogelijk dat deze eerste optie nog wel te doen is met rijden ( wel stuk over de stoep heen naar voordeur dan ).
***members only***
Persoonlijk denk ik dat het te krap gaat zijn. Maar dat is iets wat je zou kunnen uittesten op een leeg stuk parkeerplaats en dan de maten van de oprit afzetten met tape en dan uittesten. Mocht je nog een kraantje hebben, neem dat ook mee in tekening. Je wilt niet met je auto tegen een kraantje aanrijden
Je oprit aan de voorkant een meter breder maken (ook de "inrit") dan kan je prima met 2 auto's naast elkaar staan. Als je visite krijgt kan je prima de auto op het "lange" stuk omhoog rijden en dan komt er spontaan een derde plek bij.Draakje5 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:23:
Bedankt voor de tips, ik had al verwacht dat een dergelijke parkeerkwestie altijd wel bij iedereen leeft en oproept tot geven van meningen ;-)
We hebben een doodlopende straat, met alleen maar 2-kappers en vrijstaande woningen. In principe allemaal dezelfde oprit capaciteit. Totaal 10 woningen en 10 openbare parkeerplaatsen. Als die vol zijn dan moet je een stukje lopen. Maar als iedereen 2 auto's heeft en zijn 2e auto standaard op de openbare parkeerplek parkeert, dan zal het voor bezoekers vrij vaak een stuk lopen zijn.
De oprit is 5.10 meter breed, onze auto's samen 4.10 meter, dus we gaan eens kijken hoe we het creatief kunnen oplossen binnen de maten van de oprit.
***members only***
Eerste is sowieso te krap, als het een keer waait wil je niet meteen 4 gratis deuken er bij hebben lijkt me.
* Toppe werd een keer midden in de nacht wakker, zag dat er post onderweg was van het CJIB, 's nachts nog de garage een app gestuurd dat ik een andere auto wil. Blij dat ik de oprit zo niet had want dat had nu niet gepast...
[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 16-08-2023 15:43 ]
Ik ben gebeld door de gemeente over mijn aanvraag. Het was voor hun niet helder genoeg wat ik nodig had en ze hebben me doorverwezen naar de bouwer.Source90 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:31:
En als je aangeeft dat je de nieuwe bewoner bent; mogelijk gratis (in ons geval).
Ik had dit gestuurd via het algemene contact formulier van de gemeente;
***members only***
Binnen twee werkdagen kostenloos in de mail 👌
Is dit gebruikelijk? Gezien ik bij diverse reacties zie dat de gemeente de benodigde documenten gewoon opgestuurd heeft.
Ik zie op de tekeningen 2 dezelfde auto's. Dat idee is dus zo gek nog nietDraakje5 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:23:
Bedankt voor de tips, ik had al verwacht dat een dergelijke parkeerkwestie altijd wel bij iedereen leeft en oproept tot geven van meningen ;-)
***members only***
Die fietsen staan daar om afgehaald te worden door de oud ijzer boer
Officieel kan ik de oprit niet breder maken aan de voorkant, want die welbekende beukenhaag moet gehandhaafd blijven.
@Toppe Wat bedoel je precies met de deuken als het waait. Van dakpannen of de garagedeur?
Bedoel je dit idee?
We moeten ook nog met de fietsen (ondanks de mooie fietsenstalling in de voortuin) naar de schuur in de achtertuin
[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 16-08-2023 16:11 ]
Hier lag het straatwerk er net in en zoals je ziet in eerste instantie ook schuin. Dat heb ik nu laten aanpassen. Hij loopt nu vanaf de gevel haaks naar de straat toe en daardoor hebben we echt een zee van ruimte extra op de oprit.Draakje5 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:09:
Vind het alleen een beetje jammer om een auto (half) voor je raam te hebben staan bij de voorgevel.
Officieel kan ik de oprit niet breder maken aan de voorkant, want die welbekende beukenhaag moet gehandhaafd blijven.
@Toppe Wat bedoel je precies met de deuken als het waait. Van dakpannen of de garagedeur?
Bedoel je dit idee?
***members only***
We moeten ook nog met de fietsen (ondanks de mooie fietsenstalling in de voortuin) naar de schuur in de achtertuin
Het maakt ook niet uit hoever mijn auto op de oprit staat, vrouwlief kan altijd instappen en wegrijden, idem voor parkeren. Zeker als ik de aanhanger bij huis heb staan is dat ideaal.
:strip_exif()/f/image/7JCU41SR2hskjwq2HCia4NMY.jpg?f=fotoalbum_large)
De inrit wordt hier helaas niet heel breed aangelegd door de gemeente:
[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 16-08-2023 16:30 ]
Wat vind je jammerder? Telkens een auto verplaatsen, of een auto (half) voor je raam hebben staan?Draakje5 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:09:
Vind het alleen een beetje jammer om een auto (half) voor je raam te hebben staan bij de voorgevel.
We zijn nu bezig met een ontwerp voor de voortuin en hadden al even lopen stoeien hoe hier mee om te gaan. Hoe breed is jouw oprit @Toppe?
4 meter waar mijn auto staat. Dat puntje zal 100cm zijnLordBusiness schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:03:
Leuke vraag m.b.t. de parkeerplaatsen. Wij hebben zelf zo'n 5,5m breed en 10,6m lange oprit. Koopcontract acht 2 parkeerplaatsen te handhaven, op de juridische tekeningen staan deze zelfs naast elkaar getekend naast het huis. Gevoelsmatig houd je inderdaad weinig ruimte op die manier over om met je fiets tussen je auto's door te komen.
We zijn nu bezig met een ontwerp voor de voortuin en hadden al even lopen stoeien hoe hier mee om te gaan. Hoe breed is jouw oprit @Toppe?
Het klopt dat de beukenhaag in gehandhaafd dient te worden. Echter heb ik een voorgevoel dat de haag het bij ons niet lang zal overleven en dat hij écht verwijderd moet worden 6 maanden na oplevering want alles is opeens dood....Draakje5 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:09:
Bedoel je dit idee?
***members only***
[ Voor 6% gewijzigd door Frietkot op 16-08-2023 17:10 ]
Afhankelijk wanneer ze hem planten. Zie hier genoeg mensen die een beukkhaag planten die uit de grond komen. Die overleven sowieso nietFrietkot schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:07:
[...]
Het klopt dat de beukenhaag in gehandhaafd dient te worden. Echter heb ik een voorgevoel dat de haag het bij ons niet lang zal overleven en dat hij écht verwijderd moet worden 6 maanden na oplevering want alles is opeens dood....Ons huis wordt pas volgend jaar opgeleverd.
Bij ons zal dit ook zo zijn maar wij gaan voor de laatste optie: parkeren op openbare parkeerplek wanneer het op de oprit niet uit komt. Nu moet ik zeggen dat aan de andere kant van onze heg straks een parkeerplek gecreëerd wordt dus dan is het nauwelijks verder lopen.Draakje5 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:58:
Zijn die parkeerplekken aan de woningen? Want iedereen heeft er baat bij om voor zijn eigen woning te parkeren dus dan moet je zelden ver lopen.Draakje5 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:23:
***members only***
Vreemde reactie, misschien is de vraag bij de verkeerde afdeling of loket gekomen. Of gemakzucht, want als de bouwer het levert, hoeft de medewerker niet te zoeken im het digitale zaaksysteem.PrixV schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:41:
[...]
Ik ben gebeld door de gemeente over mijn aanvraag. Het was voor hun niet helder genoeg wat ik nodig had en ze hebben me doorverwezen naar de bouwer.
Is dit gebruikelijk? Gezien ik bij diverse reacties zie dat de gemeente de benodigde documenten gewoon opgestuurd heeft.
De gemeente heeft die stukken gewoon in het archief, veelal digitaal beschikbaar. Soms noemen ze het bwt (bouw- en woningtoezicht) archief.
Andere optie is dat je een Woo verzoek indient. Vinden ze niet leuk, maar dan is de gemeente verplicht om te leveren.
Ik zou even aangeven dat je constructie tekeningen en berekeningen wilt zien. Ik heb het laatst ook opgevraagd en werd ook gebeld met de opmerking of de ontwikkelaar dat niet had. Toen ik aangaf dat die gegevens niet waren gedeeld werd er gevraagd naar het specifieke bouwnummer en wat ik wilde zien. Hierna weer herhaald dat ik de constructietekeningen en berekeningen wilde ontvangen voor het bouwnummer. Paar dagen later ontving ik alle berekeningen en andere relevante documenten.PrixV schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:41:
[...]
Ik ben gebeld door de gemeente over mijn aanvraag. Het was voor hun niet helder genoeg wat ik nodig had en ze hebben me doorverwezen naar de bouwer.
De vrouw is "projectmanager" bij de afdeling "projectexpertise". Ze zei ook dat het een veel te groot bestand was en meteen de hele wijk betrof ipv enkel ons huis?Bas.013 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:31:
[...]
Vreemde reactie, misschien is de vraag bij de verkeerde afdeling of loket gekomen. Of gemakzucht, want als de bouwer het levert, hoeft de medewerker niet te zoeken im het digitale zaaksysteem.
De gemeente heeft die stukken gewoon in het archief, veelal digitaal beschikbaar. Soms noemen ze het bwt (bouw- en woningtoezicht) archief.
Andere optie is dat je een Woo verzoek indient. Vinden ze niet leuk, maar dan is de gemeente verplicht om te leveren.
Ga ik proberen!SL65 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:40:
[...]
Ik zou even aangeven dat je constructie tekeningen en berekeningen wilt zien. Ik heb het laatst ook opgevraagd en werd ook gebeld met de opmerking of de ontwikkelaar dat niet had. Toen ik aangaf dat die gegevens niet waren gedeeld werd er gevraagd naar het specifieke bouwnummer en wat ik wilde zien. Hierna weer herhaald dat ik de constructietekeningen en berekeningen wilde ontvangen voor het bouwnummer. Paar dagen later ontving ik alle berekeningen en andere relevante documenten.
Als ze het hele project wil versturen dan zal het bestand te groot zijn ja.PrixV schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:42:
[...]
De vrouw is "projectmanager" bij de afdeling "projectexpertise". Ze zei ook dat het een veel te groot bestand was en meteen de hele wijk betrof ipv enkel ons huis?
Nog nooit gehoord van WeTransfer daar
[...]
Als ze het hele project wil versturen dan zal het bestand te groot zijn ja.
[/quote
Wetransfer mag je bij de overheid niet gebruiken. Daarentegen zivver oid weer wel voor veilig mailen. @PrixV moet bij afdeling (omgevings)vergunningen zijn.
Ik kreeg ook het hele project, dus dat is denk ik vrij normaal. De documenten waren wel allemaal geanonimiseerd. In Rotterdam hadden ze er voor het downloaden een beveiligde portal voor.PrixV schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:42:
[...]
De vrouw is "projectmanager" bij de afdeling "projectexpertise". Ze zei ook dat het een veel te groot bestand was en meteen de hele wijk betrof ipv enkel ons huis?
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Nou, mag hopen dat ze dat niet doen.Toppe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:51:
[...]
Of het mag of niet, ze doen het welBas.013 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:15:
[quote]Toppe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:51:
[...]
[/quote
Wetransfer mag je bij de overheid niet gebruiken. Daarentegen zivver oid weer wel voor veilig mailen. @PrixV moet bij afdeling (omgevings)vergunningen zijn.
Hie heeft de gemeente een "we transfer" like achtige tool genaamd FileCap op hun eigen (sub)domein erg netjes geregeldjvdmeer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:25:
[...]
Nou, de gemeente hier vond WeTransfer anders wel bruikbaar voor die documenten.
Ik heb de dame teruggemaild en het verduidelijkt. Hopelijk komt het nu in orde. Ze was ook erg warrig aan de telefoon, vroeg me waar ik het voor nodig had enz enz.Bas.013 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:15:
[quote]Toppe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:51:
[...]
[/quote
Ik kreeg ook een paar GB aan files over de hele fase inclusief de andere huizen, maar goed, was er wel blij meePrixV schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:42:
[...]
Wat zou het bezwaar zijn? Het is gewoon openbare informatie, niks vertrouwelijks aan.
Heb je een punt (mits goed geanonimiseerd). Waarom staat het dan sowieso niet publiekelijk?Ascension schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:03:
[...]
Wat zou het bezwaar zijn? Het is gewoon openbare informatie, niks vertrouwelijks aan.
Geen idee, bij gemeente Nijmegen kon ik alles van de omgevingsvergunning zo downloaden zonder DigiD of tussenkomst van een medewerker. Ook van andere projecten.rubenos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:55:
[...]
Heb je een punt (mits goed geanonimiseerd). Waarom staat het dan sowieso niet publiekelijk?
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.