• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Smartbikers schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:27:
[...]

Ik zou willen voorstellen dat je het eerst zelf leest en markeert way je niet begrijpt. Dat lijkt mij een mooie eerste stap.
Het gaat niet zo zeer om het begrijpen van de tekst. Het gaat er bijv om dat ik toevallig net in dit topic tegenkwam dat je geluidshinder kunt ondervinden een bepaalde soort muurconstructie in een rijtjeswoning en dat je dat minder hebt bij ankerloze spouwmuren. Of dat je bij een groepenkast moet opletten met de kookgroep. En dat je moet opletten welke sloten je krijgt op de deur of op welke loze leidingen ze instaleren. Normaal overlegde ik deze dingen met mijn pap, maar die is er helaas sinds kort niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:42
Sharonh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:22:
Is er iemand die mij wil helpen (en het leuk vindt) om snel door de technische omschrijving van "mijn" nieuwbouwproject heen te gaan? Om aan te geven waar ik op moet letten, waar ik vragen over moet stellen en wat bijv. de minpunten zijn? :$
Doe m'n best om zoveel mogelijk te leren door o.a. alle 900 pagina's door te nemen. Maar ben toch bang dat ik iets over het hoofd zie wat ik zelf vooraf aan had kunnen kaarten...
Heb je al getekend? Meestal heb je niet zoveel (geen) invloed om hier veranderingen in door te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Rubenus schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:19:
[...]

Heb je al getekend? Meestal heb je niet zoveel (geen) invloed om hier veranderingen in door te voeren.
Dat, en veel kunnen ze later weer aanpassen. Zo krijgen wij bijvoorbeeld een andere dekvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:25

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Sharonh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:22:
Is er iemand die mij wil helpen (en het leuk vindt) om snel door de technische omschrijving van "mijn" nieuwbouwproject heen te gaan? Om aan te geven waar ik op moet letten, waar ik vragen over moet stellen en wat bijv. de minpunten zijn? :$
Doe m'n best om zoveel mogelijk te leren door o.a. alle 900 pagina's door te nemen. Maar ben toch bang dat ik iets over het hoofd zie wat ik zelf vooraf aan had kunnen kaarten...
Heb je een optielijst?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Sharonh
Conceptovereenkomst paar dagen geleden getekend. Heb ook de meer minderwerk lijst al goed doorgenomen en ik hoop.. denk.. dat ik er behoorlijk uit ben 😶

[ Voor 6% gewijzigd door Sharonh op 10-08-2023 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Sharonh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:03:
Conceptovereenkomst getekend. Heb ook de meer minderwerk lijst al goed doorgenomen en ik hoop.. denk.. dat ik er behoorlijk uit ben 😶
Als je wilt dat we mee denken dan is het delen van de optielijst een goed startpunt.

• Sharonh
Toppe schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:04:
[...]

Als je wilt dat we mee denken dan is het delen van de optielijst een goed startpunt.
Werkt dit als ik mijn pdf zo upload? :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Sharonh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:14:
[...]

***members only***
Zeker.

Wat een prijzen, €95 voor een T stuk van €0,50 cent 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:43
Het is er niet goedkoper op geworden in twee jaar tijd 🥹

[ Voor 3% gewijzigd door mentalozzie op 10-08-2023 21:22 ]

• Sharonh
Ik overweeg de schuifpui, leiding voor internetkabel naar verdieping 1, aanbrengen mantelbuis laadunit (volgens mij kan dit achteraf anders niet meer als de laadpaal op een mandelig terrein komt :') ) en wat extra wanddozen en loze leidingen na verder onderzoek over de inrichting. In m'n achterhoofd zit nog onafhankelijke regeling voor vloerverwarming

Verder nog: vervallen bovenlichten en deur hal-woonkamer.
Achteraf nog het dakraam op de zolder.

[ Voor 5% gewijzigd door Sharonh op 10-08-2023 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:19:
[...]

Zeker.

10 meter grondkabel op rol van 3 euro per meter voor 780 euro :X

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 90% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
Sharonh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:30:

Minderwerk: vervallen bovenlichten en deur hal-woonkamer.
Het staat er verwarrend, maar het vervallen is meer werk, en moet je dus voor betalen. Is wel een stuk mooier, hebben wij ook gedaan en ook voor de trapkast in de woonkamer). Het is per woonlaag staat erbij, dus de hele begaande grond wel of niet. Waarschijnlijk dan ook voor de meterkast bijvoorbeeld..

[ Voor 17% gewijzigd door Diablow op 10-08-2023 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:30
Sharonh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:14:
[...]

***members only***
Wow die prijzen zijn echt helemaal van het potje. Ik dacht dat wij al afgezet werden met €80 voor een extra wcd, bij jou vragen ze ongegeneerd €210 :O . €740 voor een buitenkraantje, bij ons was dat €230. €2800 om de warmtepomp een koelfunctie te geven (lees: een afvoerkraantje voor het condenswater plaatsen). €2500 voor een groter boilervat. Ik zou precies zo weinig mogelijk door de aannemer laten doen ...

• Sharonh
Diablow schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:46:
[...]

Het staat er verwarrend, maar het vervallen is meer werk, en moet je dus voor betalen. Is wel een stuk mooier, hebben wij ook gedaan en ook voor de trapkast in de woonkamer).
Ah ja sorry. Verkeerd neergezet/verwoord. Ik pas het even aan
Van mij mochten ze ook blijven zitten voor het daglicht, maarja :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:27
Sharonh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:48:
[...]

Ah ja sorry. Verkeerd neergezet/verwoord. Ik pas het even aan
Van mij mochten ze ook blijven zitten voor het daglicht, maarja :X
Let wel op: Bij het laten zitten van de bovenlichten krijg je bij opdekdeuren de allerlelijkste telescoopkozijnen. En eerder advies: laat loze leidingen aanleggen en monteer ze zelf af. Dit zijn echt waanzinnige prijzen.

en volgens mij is zoneregeling van de verwarming inmiddels verplicht. Zie een willekeurige hit op google:
https://zoneregeling.nl/zoneregeling/nieuwe-bouwbesluit/

laat je dus geen 2700 euro aftroggelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Danferno schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:48:
[...]

Wow die prijzen zijn echt helemaal van het potje. Ik dacht dat wij al afgezet werden met €80 voor een extra wcd, bij jou vragen ze ongegeneerd €210 :O . €740 voor een buitenkraantje, bij ons was dat €230. €2800 om de warmtepomp een koelfunctie te geven (lees: een afvoerkraantje voor het condenswater plaatsen). €2500 voor een groter boilervat. Ik zou precies zo weinig mogelijk door de aannemer laten doen ...
Niet elke WP kan ook koelen. Dat heeft te maken met de isolatie maar ook met de hardware.

Wij hebben koeling, buren hebben zelfde WP maar kunnen niet koelen, dit is ook niet achteraf aan te zetten, er moet een andere printplaat in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
107mb schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:58:
[...]

Let wel op: Bij het laten zitten van de bovenlichten krijg je bij opdekdeuren de allerlelijkste telescoopkozijnen. En eerder advies: laat loze leidingen aanleggen en monteer ze zelf af. Dit zijn echt waanzinnige prijzen.

en volgens mij is zoneregeling van de verwarming inmiddels verplicht. Zie een willekeurige hit op google:

Zie ook: Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

• Sharonh
107mb schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:58:
[...]

Ga dat laatste even onderzoeken. Dankjewel!
Edit: 'doeme wat ingewikkeld :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Bij ons was het 160 euro voor een enkele WCD. Ik vind het ook duur maar zo heel veel verschillen die van Sharon en die bij mij ook weer niet. 150 vs 180 voor een loze leiding, 160 vs 180 voor een plafondlichtpunt zonder schakelaar, 270 vs 290 voor een DATA WCD (afgemonteerd).
Eigenlijk zijn de meeste opties best wel vergelijkbaar met de meerwerkprijzen die ik had. meeste wel een stukje duurder, maar het is inderdaad ook 2 jaar later, dus als je inflatie meerekent valt het eigenlijk nog mee (of mijne was toentertijd al extra duur ;( )

edit: ik zie trouwens wel gekke dingen. een dubbele WCD was bij ons dan weer 180, dus nauwelijks iets duurder dan een enkele WCD (160) , en bij Sharonh is die meteen 325 8)7 Zo zie je maar weer hoe gek de verschillen wat dat betreft zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Il 2 op 10-08-2023 22:14 ]

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:22
[...]

Waren die prijzen bij jou nog recent? Een enkele WCD kost bij ons €215, een dubbele €280 en de buitenkraan €775 |:(

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:27
Il 2 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:06:
[...]

Bij ons was het 160 euro voor een enkele WCD. Ik vind het ook duur maar zo heel veel verschillen die van Sharon en die bij mij ook weer niet. 150 vs 180 voor een loze leiding, 160 vs 180 voor een plafondlichtpunt zonder schakelaar. eigenlijk zijn de meeste opties best wel vergelijkbaar met de meerwerkprijzen die ik had. meeste wel een stukje duurder, maar het is inderdaad ook 2 jaar later, dus als je inflatie meerekent valt het eigenlijk nog mee (of mijne was toentertijd al extra duur ;( )

edit: ik zie trouwens wel gekke dingen. een dubbele WCD was bij ons dan weer 180, dus nauwelijks iets duurder dan een enkele WCD (160) , en bij Sharonh is die meteen 325 8)7 Zo zie je maar weer hoe gek de verschillen wat dat betreft zijn.
dan was het bij jou ook al duur. Heb drie jaar geleden 90 euro voor een loze leiding betaald, en voor 65 euro extra werd het met cat5e afgemonteerd, incl. wandoutlet.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Il 2 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:06:
[...]

Bij ons was het 160 euro voor een enkele WCD. Ik vind het ook duur maar zo heel veel verschillen die van Sharon en die bij mij ook weer niet. 150 vs 180 voor een loze leiding, 160 vs 180 voor een plafondlichtpunt zonder schakelaar, 270 vs 290 voor een DATA WCD (afgemonteerd).
Eigenlijk zijn de meeste opties best wel vergelijkbaar met de meerwerkprijzen die ik had. meeste wel een stukje duurder, maar het is inderdaad ook 2 jaar later, dus als je inflatie meerekent valt het eigenlijk nog mee (of mijne was toentertijd al extra duur ;( )

In de badkamer hadden wij 3x enkel WCD, maar dubbel was makkelijker zonder meer prijs 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danferno
Toppe schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:59:
[...]

Niet elke WP kan ook koelen. Dat heeft te maken met de isolatie maar ook met de hardware.

Wij hebben koeling, buren hebben zelfde WP maar kunnen niet koelen, dit is ook niet achteraf aan te zetten, er moet een andere printplaat in.
Je moet tegenwoordig echt al moeite doen om een WP te selecteren die niet kan koelen. Mechanisch is dat zo'n kleine aanpassing dat er weinig reden is om het er niet in te steken. Als dat een meerprijs is van €3000 dan wil ik niet weten wat voor een exotisch gedrocht de standaardpomp is.

Om er wat cijfers op te plakken, de standaard binnen-unit van Mitsubishi kost €3000 ex btw (en dat is de consumentenprijs) en die kan verwarmen en koelen (de buitenunit kan dit altijd)

[ Voor 17% gewijzigd door Danferno op 10-08-2023 22:28 ]

• Danferno
Blurk62 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:13:
[...]

Waren die prijzen bij jou nog recent? Een enkele WCD kost bij ons €215, een dubbele €280 en de buitenkraan €775 |:(
Bijzonder hoe het zo uiteen loopt. Onze prijzen zijn van twee jaar geleden maar wel verhoogd wegens duurdere materialen. Wij kunnen dan weer geen dubbele WCDs krijgen (zonder gewoon dubbel te betalen), maar in die lijst is die optie ook 80% duurder, wat ook nergens op slaat.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Danferno schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:21:
[...]

Je moet tegenwoordig echt al moeite doen om een WP te selecteren die niet kan koelen. Mechanisch is dat zo'n kleine aanpassing dat er weinig reden is om het er niet in te steken. Als dat een meerprijs is van €3000 dan wil ik niet weten wat voor een exotisch gedrocht de standaardpomp is.

Om er wat cijfers op te plakken, de standaard binnen-unit van Mitsubishi kost €3000 ex btw (en dat is de consumentenprijs) en die kan verwarmen en koelen (de buitenunit kan dit altijd)
Daikin Altherma. Installateurs komen daar uitgeklede modellen in die niet standaard op de markt zijn.

• EersteHuis
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-05 22:20
(Ik heb al de zoekfunctie gebruikt maar volgens mij staat deze vraag nog niet in de thread)
Wat zijn redenen om een schrobput te nemen? Koopbegeleider gaf aan dat het zinvol is zodat bij sterke regen het water kan aflopen naar het riool. Klopt dat?

Het is behoorlijk duur meerwerk:
Buitenkraan in achtergevel € 1.075,00 , schrobput 875...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
EersteHuis schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:05:
(Ik heb al de zoekfunctie gebruikt maar volgens mij staat deze vraag nog niet in de thread)
Wat zijn redenen om een schrobput te nemen? Koopbegeleider gaf aan dat het zinvol is zodat bij sterke regen het water kan aflopen naar het riool. Klopt dat?

De reden is dat al het vieze water wat jij daar maakt met schoonmaken of spoelen van spullen het riool inloopt ipv je tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:42
Wat een onzin bedenken die aannemers toch tegenwoordig kwa meerwerk opties. En vanWonen die aannemers maar lekker de gang laten gaan. Want van enige betrokkenheid van vanWonen hoef je niet op te rekenen.

Een L.L. tbv accesspoint. Een L.L.tbv audio. Een L.L. tbv cai.

Een L.L. is en blijft een L.L.

[ Voor 26% gewijzigd door Draakje5 op 10-08-2023 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Toppe schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:19:
[...]

Zeker.

Wat dacht je van 10 meter YMVK-As voor 780€ of een aardlekschakelaar van €40 voor 650€ 7(8)7

Edit: spuit 11. Was nog een pagina🤐

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 10-08-2023 23:28 ]

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:13:
Wat een onzin bedenken die aannemers toch tegenwoordig kwa meerwerk opties. En vanWonen die aannemers maar lekker de gang laten gaan. Want van enige betrokkenheid van vanWonen hoef je niet op te rekenen.

Een L.L. tbv accesspoint. Een L.L.tbv audio. Een L.L. tbv cai.

Een L.L. is en blijft een L.L.
Allicht krijg je wel andere afdekplaatjes? Mja dan hadden ze net zo goed de juiste kabels mogen trekken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
Haha ja had ik eerder kunnen doen. Aan de andere kant probeer ik dat altijd zo te regelen. Betaal de meeste bouwers op regie basis ipv aanneem prijs en dan gewoon de inkoopprijs voor materiaal (betaal ze immers al voor de uren).

Weet niet of de meeste dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
vormulier schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:39:
[...]
Allicht krijg je wel andere afdekplaatjes? Mja dan hadden ze net zo goed de juiste kabels mogen trekken 8)7
Ik vermoed 25 vs 19mm. Maar dat hadden ze er wel duidelijker bij kunnen zetten. Voor een access point wil je stroom + utp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:05
Diablow schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:13:
[...]

Ik vermoed 25 vs 19mm. Maar dat hadden ze er wel duidelijker bij kunnen zetten. Voor een access point wil je stroom + utp.
Lijkt me dat de access point gewoon over PoE gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:24:
[...]

Wat dacht je van 10 meter YMVK-As voor 780€ of een aardlekschakelaar van €40 voor 650€ 7(8)7

Edit: spuit 11. Was nog een pagina🤐
Het is echt waanzinnig als je ziet wat ze er voor vragen. Zeker als je bedenkt dat ze voor het PVC werk gewoon komen voorrijden met een grote auto met alle koppelingen + aanhanger vol met buizen. Dat T stukje kan er dan echt wel vanaf als je het mij vraagt.

Het is ook een kwestie van tijd tot ze voor een horizontale doos meer gaan vragen dan een verticale doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iamthefish
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-01 19:33
Bouwkosten en loonkosten zijn gestegen en die nieuwbouwwoningen verkopen al een paar maanden niet meer. Dus ipv de koopsom op te voeren vragen ze voor elk stukje meerwerk exorbitante prijzen.
Als ik die prijzen zie zou ik zo min mogelijk meerwerk laten doen en lekker zelf aan de slag gaan na oplevering.

Edit: korte zoekactie laat zien dat je een buitenkraan kan laten aanleggen vanuit de meterkast naar de tuin aan achterkant huis voor zo'n 300-350 euro.

[ Voor 20% gewijzigd door Iamthefish op 11-08-2023 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:29
EersteHuis schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:05:

@Wolly geeft de reden al, maar die prijs is echt belachelijk. Ik betaalde 750 voor buitenkraan plus schrobput en dat vond ik al aan de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SlayaStone schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:19:
[...]

Lijkt me dat de access point gewoon over PoE gaat.
Als je plafond AP’s wil kom je al snel bij de grotere merken uit waarvan UniFi een veel gebruikte keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Blik1984 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:21:
[...]

@Wolly geeft de reden al, maar die prijs is echt belachelijk. Ik betaalde 750 voor buitenkraan plus schrobput en dat vond ik al aan de prijs
Hier ook een buitenkraan afgenomen (iets van 675€ dacht ik). Uiteindelijk de buitenkraan op een andere muur geplaatst, waardoor ik alsnog de kruipruimte in moest (en in feite betaald voor wat Tyleen, kraantje en stop) :F

Echter, als je de buitenkraan op de buitengevel van de woning wilt, is het laten doen wel het mooiste in mijn ogen. Anders moet je gaan pielen in de buitenmuur en de buis door de isolatie duwen/afmonteren. Vanuit de bouw doen ze dat daarvoor al.

[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 11-08-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:06
Danferno schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:21:
[...]

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:06:
[...]

Het is echt waanzinnig als je ziet wat ze er voor vragen. Zeker als je bedenkt dat ze voor het PVC werk gewoon komen voorrijden met een grote auto met alle koppelingen + aanhanger vol met buizen. Dat T stukje kan er dan echt wel vanaf als je het mij vraagt.

Het is ook een kwestie van tijd tot ze voor een horizontale doos meer gaan vragen dan een verticale doos.
Het zijn natuurlijk ook de kopers die zoiets accepteren. Iedereen kan een bestaande 50mm pijp doormidden zagen en er een Y stuk in plaatsen maar toch zullen er mensen zijn die er 6-700 euro voor over hebben 8)7

Toch bijzonder dat mensen langer onderzoeken welke telefoon of Sonos speaker ze willen hebben dan dit soort praktische dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Je krijgt wat je hebt besteld, je buren hebben een mazzeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:47
@Sharonh ik heb de optielijst niet bekeken maar zorg dat je een mantelbuis vanuit de Meterkast naar de achterzijde van de woning laat leggen. Vanuit daar kun je aan de slag met elektra voor de tuin. En eventueel nog een UTP kabel trekken naar de tuin in het geval je WiFi signaal vanuit binnen niet goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Heel vervelend, maar denk dat je er weinig mee kunt.

Ze hebben jullie geld gebruikt om het verlies op de warmtepompen van de buren te compenseren. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnionNebula
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:05
Mijn appartement nieuwbouw heeft ook zulke belachelijk hoge prijzen. Gelukkig ben ikzelf vrij handig en heb ik een aardige klusfamilie die mee gaat helpen. Wij gaan zelf een groot deel van de extra WCD zelf installeren want de prijzen zijn echt exorbitant hoog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CE2fjnqRmsTftwJmocWrjEh0Pf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cUW6bx2eYcVnOYaEzdPdmEhC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
OnionNebula schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:40:
Mijn appartement nieuwbouw heeft ook zulke belachelijk hoge prijzen. Gelukkig ben ikzelf vrij handig en heb ik een aardige klusfamilie die mee gaat helpen. Wij gaan zelf een groot deel van de extra WCD zelf installeren want de prijzen zijn echt exorbitant hoog:

[Afbeelding]
De wanden zijn niet van massief beton?
Hier was zelf aanleggen niet echt een optie in de prefab beton wanden :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danferno
Wolly schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:36:
[...]

Het zijn natuurlijk ook de kopers die zoiets accepteren. Iedereen kan een bestaande 50mm pijp doormidden zagen en er een Y stuk in plaatsen maar toch zullen er mensen zijn die er 6-700 euro voor over hebben 8)7

Toch bijzonder dat mensen langer onderzoeken welke telefoon of Sonos speaker ze willen hebben dan dit soort praktische dingen.
Goh ja, veel dingen zijn makkelijk als je er iets van afweet, en quasi Chinees als je er niks van afweet. Noch wij, noch iemand in onze directe omgeving heeft echt ervaring met zulke praktische zaken, waardoor het voor ons echt niet zo evident is om zelf dingen te doen: we weten niet wat makkelijk is en wat niet, we hebben quasi geen tools (en er geen ervaring mee) en zijn al helemaal hulpeloos mocht er iets fout gaan. Dus dan is de afweging tussen zelf knoeien (en mogelijks verknoeien) of je af te laten zetten niet altijd even makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnionNebula
SquareOne schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:43:
[...]

De wanden zijn niet van massief beton?
Hier was zelf aanleggen niet echt een optie in de prefab beton wanden :'(
Gedeelte prefab betonwanden en gedeelte scheidingswand. We hebben het materiaal ervoor om het in te frezen in de betonwanden dus hopen zo wat van de kosten te besparen en tegen de tijd dat we aan de slag kunnen een beter idee hebben van waar we de elektra precies willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Misschien kan iedereen deze lijst bijwerken vanuit de openingspost, dan praten we weer dezelfde taal want behalve duur zijn de prijzen voor mij best in lijn met andere nieuwbouwprojecten. Dat het handig is om sommige dingen dan zelf te doen ben ik met jullie eens, maar heel gek zijn de prijzen niet relatief gezien.
Toppe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:56:
Meer/minderwerk
Elk poppetje in het verkoop/bouw traject wilt er aan verdienen. Bij elke laag blijft er een percentage hangen en uiteindelijk betalen wij (kopers) de rekening. Kortingen worden vaak niet aan gedaan en als je iets cadeau krijgt betaal je het uiteindelijk alsnog.

De prijzen van meerwerk zijn goed met elkaar te vergelijken maar moeten wel in de juiste context worden gezien. Ik betaal bijvoorbeeld voor 3 spots onder de dakgoot €70 per spot met de schakelaar in de garage. Ik had deze prijs niet gekregen als het niet onderdeel was van een grotere offerte.

Om elkaar toch een beetje te helpen zou het tof zijn als jullie dit documentje willen invullen: https://forms.gle/Pr1m5zPJrTpUSGdJA. Mocht er iets op de lijst ontbreken stuur mij dan even een PM. Alle resultaten zijn voor iedereen hier te bekijken: https://docs.google.com/s...B1ad02hs/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Danferno schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

Goh ja, veel dingen zijn makkelijk als je er iets van afweet, en quasi Chinees als je er niks van afweet. Noch wij, noch iemand in onze directe omgeving heeft echt ervaring met zulke praktische zaken, waardoor het voor ons echt niet zo evident is om zelf dingen te doen: we weten niet wat makkelijk is en wat niet, we hebben quasi geen tools (en er geen ervaring mee) en zijn al helemaal hulpeloos mocht er iets fout gaan. Dus dan is de afweging tussen zelf knoeien (en mogelijks verknoeien) of je af te laten zetten niet altijd even makkelijk.
Kwestie van je erin verdiepen, net zoals je je verdiept in bij de aanschaf van een *noem maar wat* telefoon ofzo.

Zelfredzaamheid is een groot goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:13:
[...]

Kwestie van je erin verdiepen, net zoals je je verdiept in bij de aanschaf van een *noem maar wat* telefoon ofzo.

+1
Voor de prijs van een gemiddelde meerwerkoptie of buitenkraan kan je al een aardige set A-merk gereedschap kopen incl. goede accu boormachine, boor/klophamer en wat hout/metaal zagen. O-)

Voor het Y-stukje: Hier hadden ze een rechte pijp als uiteinde, hoefde niets af te zagen.
Licht opschuren/ (€1,95)
Wat lijm erop (€5,29)
Binnen paar seconde Y-stuk erop plaatsen (€2,45)
Arbeid: €80 / minuut

€95 alstublieft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Laatst online: 05-07-2024
We hebben al het elektra meerwerk laten doen vanuit de bouw. Het klopt dat je je er in kunt verdiepen en van het geld ook goed materiaal kunt kopen om het zelf te doen. Maar ik vind klussen en dit soort dingen doen zó ontzettend verschrikkelijk. Ik loop er echt helemaal op leeg qua energie. Dus dan is de keuze gewoon snel gemaakt voor mij. En dan ben ik bereid om die prijzen te betalen.

Ik heb nu wel een aannemer voor de afbouw die nog wel wat dingen kan doen qua elektra (nieuwe wcd's, verleggen etc) en dat is maar goed ook. Want ik wil ook niet steeds op dezelfde handige familieleden leunen. Die zien me alweer aankomen met mijn twee linkerhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
LordBusiness schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:12:
Misschien kan iedereen deze lijst bijwerken vanuit de openingspost, dan praten we weer dezelfde taal want behalve duur zijn de prijzen voor mij best in lijn met andere nieuwbouwprojecten. Dat het handig is om sommige dingen dan zelf te doen ben ik met jullie eens, maar heel gek zijn de prijzen niet relatief gezien.

[...]
Is het de bedoeling om prijzen incl of excl btw in te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnionNebula
LordBusiness schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:12:

[...]
Ingevuld! En nu verdrietig dat alles hier echt een stuk duurder is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:06
Wolly schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:37:
[...]

Je krijgt wat je hebt besteld, je buren hebben een mazzeltje.
SquareOne schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:40:
[...]

Heel vervelend, maar denk dat je er weinig mee kunt.

Ze hebben jullie geld gebruikt om het verlies op de warmtepompen van de buren te compenseren. :X
Dat is idd waar, maar als ik bij het bestellen had geweten dat deze optie er standaard bij zat had ik dit natuurlijk niet besteld. Het is toch op z'n minst onjuiste voorlichting?
Er werd duidelijk vermeld dat de warmtepomp alleen kon verwarmen. Op basis van deze informatie heb ik de beslissing genomen om voor de extra koeloptie te betalen. Dit blijkt nu niet meer zo te zijn.

Is er vanuit het bedrijf geen plicht om me te informeren als we een ander product krijgen waarmee je standaard kunt koelen?

Als het om €300 ging zou ik het laten zitten, maar €3200 is wel een erg groot bedrag voor iets dat je altijd al zou krijgen. Die prijs staat niet in verhouding tot wat er geleverd wordt.

Ik ga eens informeren bij m'n rechtsbijstandsverzekering wat zij ervan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
opzich is het vrij normaal om nog een koeloptie op de lijst te hebben ook als de wp kan koelen, het is doorgaans niet alleen de wp zelf maar ook het uit de cyclus halen van de badkamer tijdens het koelen. en vaak ook andere verdeleres, maar er zijn aannemers die het erg bond maken en dan is het idd exact hetzelfde in alle huizen alleen zetten ze bij het ene huis aan en bij het andere huis uit :+

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 11-08-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Wolly schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:13:
[...]

Zeker, maar ondertussen moet ik ook werken, zorgen voor mijn kind, het huishouden doen, boodschappen in orde maken, hopelijk ergens nog een sociaal leven hebben en alle andere kleine dingen verzorgen die in het leven van een volwassene binnenvliegen. Als je weet wat je doet dan kost dat klusje misschien 2 minuten. Maar zo niet ben je snel al een paar uur kwijt voor je zelfs maar weet welk gereedschap je nodig hebt.

Om een voorbeeld te geven, ik heb onlangs een gaatje groter gemaakt in het koppelstuk van onze fietskar zodat hij op de elektrische fiets past. Voor een expert met het juiste gereedschap is dat twee minuten werk. Inclusief opzoekwerk en failed attempts ben ik daar makkelijk vier-vijf uur mee kwijt geraakt, plus veertig euro aan gereedschap (waarvan de helft uiteindelijk niet nuttig bleek). Van "ik wil dit zelf doen" tot "ik heb het klusje geklaard" zijn er makkelijk vier weken over gegaan om die tijd effectief te vinden, in de tussentijd was de fietskar ook niet bruikbaar met de elektrische fiets. Was dat bijzonder inefficient? Absoluut, maar dat is de realiteit als je absoluut van niks weet en eigenlijk aan niemand raad kunt vragen. Bijkomend zit er nu een stuk onbeschermd metaal aan dat koppelstuk. Gaat dat roesten? Is dat een probleem? Ik denk het niet, want er zit nog een stuk bovenop, maar helemaal zeker ben ik er toch niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Danferno schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:44:
[...]

Zeker, maar ondertussen moet ik ook werken, zorgen voor mijn kind, het huishouden doen, boodschappen in orde maken, hopelijk ergens nog een sociaal leven hebben en alle andere kleine dingen verzorgen die in het leven van een volwassene binnenvliegen. Als je weet wat je doet dan kost dat klusje misschien 2 minuten. Maar zo niet ben je snel al een paar uur kwijt voor je zelfs maar weet welk gereedschap je nodig hebt.

Om een voorbeeld te geven, ik heb onlangs een gaatje groter gemaakt in het koppelstuk van onze fietskar zodat hij op de elektrische fiets past. Voor een expert met het juiste gereedschap is dat twee minuten werk. Inclusief opzoekwerk en failed attempts ben ik daar makkelijk vier-vijf uur mee kwijt geraakt, plus veertig euro aan gereedschap (waarvan de helft uiteindelijk niet nuttig bleek). Van "ik wil dit zelf doen" tot "ik heb het klusje geklaard" zijn er makkelijk vier weken over gegaan om die tijd effectief te vinden, in de tussentijd was de fietskar ook niet bruikbaar met de elektrische fiets. Was dat bijzonder inefficient? Absoluut, maar dat is de realiteit als je absoluut van niks weet en eigenlijk aan niemand raad kunt vragen. Bijkomend zit er nu een stuk onbeschermd metaal aan dat koppelstuk. Gaat dat roesten? Is dat een probleem? Ik denk het niet, want er zit nog een stuk bovenop, maar helemaal zeker ben ik er toch niet van.
Offtopic; haal hier een blikje van:
https://www.hornbach.nl/p...wart-h160-250-ml/4138804/
En een kwastje. Voor een kleine 12€ ben je dan klaar en is het afgedekt. Dit spul kan je zelfs over roest heen verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Jij bent hopelijk de uitzondering op de regel. Je kunt altijd iemand vragen hoe het moet, bijvoorbeeld op dit forum :Y)

Ben wel benieuwd hoe je een huis kan bezitten zonder een beetje basale technische kennis of tijd/motivatie om die te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:26
Als voorbeeld. Aanvang bouw Nov 22 en deze prijzen zijn rond de jaarwisseling geweest.
Vond/vind het wel meevallen qua bedragen. Voor mij in ieder geval niet de 'moeite' dit zelf achteraf te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjorK41ahMhxU0QIFUHnWop6JJs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3yzVdBLKp6PiwHftF0m6uE11.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Ik begrijp je punt wel. Ben zelf ook niet de handigste, heb niet alle apparatuur en kies gewoon de klusjes uit die ik wel/niet zelf kan of wil doen.

Dus badkamermeubel en douchewand ophangen doe ik zelf, en een y-stuk op de afvoer is ook peanuts, maar elektra doorlussen e.d. laat ik doen door de aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

+1
Voor de prijs van een gemiddelde meerwerkoptie of buitenkraan kan je al een aardige set A-merk gereedschap kopen incl. goede accu boormachine, boor/klophamer en wat hout/metaal zagen. O-)

Voor het Y-stukje: Hier hadden ze een rechte pijp als uiteinde, hoefde niets af te zagen.
Licht opschuren/ (€1,95)
Wat lijm erop (€5,29)
Binnen paar seconde Y-stuk erop plaatsen (€2,45)
Arbeid: €80 / minuut

€95 alstublieft.
Deze discussie is hier al vaker geweest. Maar ik mis nog de tijd die er in gaat zitten voor het opstellen van de meerwerklijst, het bijhouden van de meerwerkopties per huisnummer, de financiele afhandeling hiervan, de inkoop van de items, transport, instructies aan het personeel, keuring, grotere faalkans etc. etc.

Geloof me, als aannemer doe je al die meerwerk opties liever niet, of tegen een hele goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Aubergine schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:13:
[...]

Dit klopt niet helemaal. Met master/slave voldoe je ook aan het bouwbesluit. Voor die 2700 EU krijg je een master/master optie.
Is dat hoegenaamd iets dat je wilt? Heb een paar maanden een warmtepomp topic gevolgd (Mitsubishi, maar uiteindelijk krijgen we een andere) en de tendens daar leek te zijn dat je bij een warmtepomp juist zo weinig mogelijk naregeling wilt omdat alles binnen dezelfde geisoleerde schil blijft. De winst die je boekt door je slaapkamers iets kouder te maken weegt niet op tegen de kost van warmer water nodig te hebben om de woonkamer op temperatuur te houden (want die verliest nu warmte aan de slaapkamers). Bij traditionele verwarming was dat anders, omdat je daar bijna à-la-minute verwarmt, terwijl je met warmtepomp+vloerverwarming eigenlijk gewoon een constante temperatuur wilt aanhouden 24/7 om de stooktemperatuur zo laag mogelijk te houden (want efficientië warmtepomp is veel hoger op lagere temperaturen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:45
Wolly schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

Jij bent hopelijk de uitzondering op de regel. Je kunt altijd iemand vragen hoe het moet, bijvoorbeeld op dit forum :Y)

Ben wel benieuwd hoe je een huis kan bezitten zonder een beetje basale technische kennis of tijd/motivatie om die te verkrijgen.
Ik weet dat we hier op Tweakers zitten, met heel veel mensen met de kennis en handigheid om dingen zelf te (willen) doen. Maar ik denk voor 80 procent van de mensen die een huis hebben, is het ophangen van een schilderij al een heel ingewikkeld technisch klusje. En er zit ook een verschil tussen enigszins begrijpen van de techniek in een huis en het ook echt daadwerkelijk zelf goed uitvoeren.

Ik ben zelf ook redelijk handig, maar heb alle klussen in ons nieuwbouwhuis die meer dan een halve dag werk kost uitbesteed. Waarom? Omdat we toendertijd net een 3e kind hadden gekregen en ik vanwege reorganisatie net begonnen was met een nieuwe baan (timing was wel heel ongelukkig :') ). Voor grote klussen gewoon geen tijd en zin om die te doen. En wat heel erg helpt, we konden het ook gewoon betalen. Dus onszelf gewoon ontzorgt en het meeste werk ging in het zoeken van goede mensen, keuzes maken en af en toe controleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
kepler schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

Dus onszelf gewoon ontzorgt en het meeste werk ging in het zoeken van goede mensen, keuzes maken en af en toe controleren.
Hier liep ik voornamelijk tegenaan en heeft mij doen besluiten vakantiedagen op te nemen voor meerdere zaken. Uitbetalen is toch niet lonend met ons Belastingstelsel :+

Wij hebben voor de eerste klus kennelijk de grootste beunhaas getroffen, ondanks uren uitzoekwerk en reviews lezen.
Ging om elektra, na diverse posts in het betreffende forum erachter gekomen dat ik het beter zelf kon gaan doen. Zo geschiedde de eerste meterkast uitgebreid met krachtgroep, SPD en diverse groepen en zelf alle loze leidingen af gemonteerd.

Koof van de keuken heb ik ook meerdere uren in moeten steken om achteraan te gaan, uiteindelijk voor gekozen om zelf te maken.

Gaat zoveel tijd zitten in bedrijven contacteren en tot een afspraak/uitvoer te komen (of niet). En dan is het echt niet dat ik allerlei eisen stel. Het is simpelweg niet interessant voor ze om voor een koof, drie kolommen buitenkeuken of andere kleine werkzaamheden te komen.

Zaken als garage opmetselen, muren verven, vloer leggen heb ik wel uitbesteedt. De zware arbeid/ grote projecten.
Na gezien te hebben hoe de Metselaar de garage heeft gemaakt, nu zelf met mijn pa een buitenkeuken gemetseld. Tuurlijk heb ik meermaals stenen moeten weg bikken omdat ik een fout had gemaakt, aldoende leert men.

Members only:

Enkel nog de lades en deur maken. (Frontje is voor pas maken, van Marktplaats paar keukenlades geplukt voor de rails).

Je kan meer dan je denkt, moet er wel tijd en zin voor hebben inderdaad. Bovenstaande nu mij weekendprojectje :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 11-08-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Ik zou vooral kijken of je iets hebt aan het leren van de skill in de keuze om het wel of niet zelf te doen.
Wij hebben ook vrijwel alles uitbesteed, vanwege zoals de meeste mensen de tijd die de klusjes samen in totaal kosten.

Dingen die je in de toekomst nog vaker zal doen zoals klein schilderwerk zou ik eerder zelf doen dan een stopcontact verplaatsen. Dat is iets wat je alleen bij nieuwbouw doet en ik ben niet van plan elke paar jaar een nieuwe woning te kopen 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
Source90 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Hier liep ik voornamelijk tegenaan en heeft mij doen besluiten vakantiedagen op te nemen voor meerdere zaken. Uitbetalen is toch niet lonend met ons Belastingstelsel :+

Wij hebben voor de eerste klus kennelijk de grootste beunhaas getroffen, ondanks uren uitzoekwerk en reviews lezen.
Ging om elektra, na diverse posts in het betreffende forum erachter gekomen dat ik het beter zelf kon gaan doen. Zo geschiedde de eerste meterkast uitgebreid met krachtgroep, SPD en diverse groepen en zelf alle loze leidingen af gemonteerd.

Koof van de keuken heb ik ook meerdere uren in moeten steken om achteraan te gaan, uiteindelijk voor gekozen om zelf te maken.

Gaat zoveel tijd zitten in bedrijven contacteren en tot een afspraak/uitvoer te komen (of niet).

Zaken als garage opmetselen, muren verven, vloer leggen heb ik wel uitbesteedt. De zware arbeid/ grote projecten.
Na gezien te hebben hoe de Metselaar de garage heeft gemaakt, nu zelf met mijn pa een buitenkeuken gemetseld. Tuurlijk heb ik meermaals stenen moeten weg bikken omdat ik een fout had gemaakt, aldoende leert men.

***members only***

Enkel nog de lades en deur maken. (Frontje is voor pas maken, van Marktplaats paar keukenlades geplukt voor de rails).

Je kan meer dan je denkt, moet er wel tijd en zin voor hebben inderdaad. Bovenstaande nu mij weekendprojectje :Y)
Wat gaaf! heb je dit onder een overkapping staan? en waar is je blad van gemaakt? buitenkeuken staat bij mij hoog op de wishlist voor de tuin, maar ik kan me voorstellen dat als Joe flink warm draait zowel het blad als het stopcontact dat daar onder zit het zwaar te verduren krijgen?
Z___Z schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Ik zou vooral kijken of je iets hebt aan het leren van de skill in de keuze om het wel of niet zelf te doen.
Wij hebben ook vrijwel alles uitbesteed, vanwege zoals de meeste mensen de tijd die de klusjes samen in totaal kosten.

Dingen die je in de toekomst nog vaker zal doen zoals klein schilderwerk zou ik eerder zelf doen dan een stopcontact verplaatsen. Dat is iets wat je alleen bij nieuwbouw doet en ik ben niet van plan elke paar jaar een nieuwe woning te kopen 😋
Stopcontact plaatsen is niet zo moeilijk het is eigenlijk niet meer als het boren van een gat met een iets grotere boorkop en dan wat buisjes er naartoe trekken ;). waterpas krijgen kan een uitdaging zijn maar daar heb je gelukkig dit soort hulpmiddelen voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Lupadi schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Wat gaaf! heb je dit onder een overkapping staan? en waar is je blad van gemaakt? buitenkeuken staat bij mij hoog op de wishlist voor de tuin, maar ik kan me voorstellen dat als Joe flink warm draait zowel het blad als het stopcontact dat daar onder zit het zwaar te verduren krijgen?
Staat inderdaad onder een overkapping/veranda. Is ook een langslepend dossier (staat ook ergens in dit topic).
Blad is simpelweg van cement/betonnen blad. Gestort op betonplex in een mal van betonplex. Daarna opgeschuurd en met verdund cement zover als mogelijk glas gestreken.
Tuurlijk had ik ook dat kunnen laten uitbesteden. Dan was het blad waarschijnlijk in een mal gemaakt, omgedraaid en de onderkant als zichtzijde gebruikt. Voor mij/ons was het omdraaien niet te doen vanwege de uitsparing van de barbecue. Ik heb diverse offertes opgevraagd en de meeste kwamen rond de €1500-2000 uit voor enkel het blad vanwege het "risico op breken" bij de uitsparingen. Meeste maakte niet eens een blad met uitsparing aan de buitenkant, enkel in het midden.

Buitenkant van een kamado wordt amper "heet". Kan makkelijk de buitenkant aanraken. Enkel de bovenkant van de kamado wordt iets warmer en de "schoorsteen" van gietijzer wordt uiteraard wel gewoon behoorlijk heet. Zie ook: https://nakedwhiz.com/surfacetemp.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Iamthefish schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:21:
Edit: korte zoekactie laat zien dat je een buitenkraan kan laten aanleggen vanuit de meterkast naar de tuin aan achterkant huis voor zo'n 300-350 euro.
Mits je een kruipruimte hebt ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:58
Danferno schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:18:
[...]

Is dat hoegenaamd iets dat je wilt? Heb een paar maanden een warmtepomp topic gevolgd (Mitsubishi, maar uiteindelijk krijgen we een andere) en de tendens daar leek te zijn dat je bij een warmtepomp juist zo weinig mogelijk naregeling wilt omdat alles binnen dezelfde geisoleerde schil blijft. De winst die je boekt door je slaapkamers iets kouder te maken weegt niet op tegen de kost van warmer water nodig te hebben om de woonkamer op temperatuur te houden (want die verliest nu warmte aan de slaapkamers). Bij traditionele verwarming was dat anders, omdat je daar bijna à-la-minute verwarmt, terwijl je met warmtepomp+vloerverwarming eigenlijk gewoon een constante temperatuur wilt aanhouden 24/7 om de stooktemperatuur zo laag mogelijk te houden (want efficientië warmtepomp is veel hoger op lagere temperaturen)
Ik heb een warmtepomp met naregeling op de slaapkamers, wel een master-slave systeem.
Ik zou niet anders willen. In de winter is het op mijn slaapkamers altijd boven de 20 graden, zonder verwarming.
Gelukkig worden deze groepen dan dicht gedraaid, anders zou het er nog warmer worden.
Eventueel meer verbruik in de rest van het huis, neem ik voor lief.
Afgelopen jaar was het verbruik 1200 kWh voor verwarming en warm water, met een aanvoertemperatuur van 24 graden. Veel lager kan niet lijkt me, dan heb ik liever een koelere slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
Source90 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:16:
[...]
Staat inderdaad onder een overkapping/veranda. Is ook een langslepend dossier (staat ook ergens in dit topic).
Blad is simpelweg van cement/betonnen blad. Gestort op betonplex in een mal van betonplex. Daarna opgeschuurd en met verdund cement zover als mogelijk glas gestreken.
Tuurlijk had ik ook dat kunnen laten uitbesteden. Dan was het blad waarschijnlijk in een mal gemaakt, omgedraaid en de onderkant als zichtzijde gebruikt. Voor mij/ons was het omdraaien niet te doen vanwege de uitsparing van de barbecue. Ik heb diverse offertes opgevraagd en de meeste kwamen rond de €1500-2000 uit voor enkel het blad vanwege het "risico op breken" bij de uitsparingen. Meeste maakte niet eens een blad met uitsparing aan de buitenkant, enkel in het midden.

Buitenkant van een kamado wordt amper "heet". Kan makkelijk de buitenkant aanraken. Enkel de bovenkant van de kamado wordt iets warmer en de "schoorsteen" van gietijzer wordt uiteraard wel gewoon behoorlijk heet. Zie ook: https://nakedwhiz.com/surfacetemp.htm
True hij zal niet zo warm worden als een van metaal. heb zelf nog niet de behoefte gevoel om hem aan te raken terwijl die aan staat (Heb er zelf een die is groen in de vorm van een ei ;)). zal het binnenkort eens proberen. Waarschijnlijk denk ik er dan inderdaad te moeilijk over 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
roltor schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:35:
[...]

Ik heb een warmtepomp met naregeling op de slaapkamers, wel een master-slave systeem.
Ik zou niet anders willen. In de winter is het op mijn slaapkamers altijd boven de 20 graden, zonder verwarming.
Gelukkig worden deze groepen dan dicht gedraaid, anders zou het er nog warmer worden.
Eventueel meer verbruik in de rest van het huis, neem ik voor lief.
Afgelopen jaar was het verbruik 1200 kWh voor verwarming en warm water, met een aanvoertemperatuur van 24 graden. Veel lager kan niet lijkt me, dan heb ik liever een koelere slaapkamer.
Wederom, ik ben geen expert, maar kan je niet exact hetzelfde bereiken door zelf de kranen naar de slaapkamers quasi dicht te draaien (ze noemen dat waterzijdig inregelen geloof ik)? Of wordt het dan in de zomer te warm omdat ze dan ook nauwelijks gekoeld worden (waardoor je elk seizoen je regeling zou moeten bijsturen)?

Excuses als dit wat offtopic wordt, maar heb het al een paar keer zien passeren, en aangezien het soms om redelijk wat geld gaat, wou ik het toch eens bespreken

[ Voor 7% gewijzigd door Danferno op 11-08-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:58
Danferno schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Wederom, ik ben geen expert, maar kan je niet exact hetzelfde bereiken door zelf de kranen naar de slaapkamers quasi dicht te draaien (ze noemen dat waterzijdig inregelen geloof ik)? Of wordt het dan in de zomer te warm omdat ze dan ook nauwelijks gekoeld worden (waardoor je elk seizoen je regeling zou moeten bijsturen)?
Daar heb je helemaal gelijk in, je zou aan het begin van de winter ze dicht kunnen draaien en aan het begin van de zomer weer open. Dan heb je hetzelfde effect.
Ik kocht mijn huis toen het al in aanbouw was, en kon dus niks meer kiezen qua opties. Waarschijnlijk had ik het geld er niet voor over gehad, nu is het wel makkelijk, ik hoef nergens aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Ik zie een hoop kosten voor verplaatsingen. Hebben jullie daarvoor bij moeten betalen? Wij hebben 150 euro aan de electricien betaald voor tekenwerk en konden daarvoor alles (van lichtpunten tot wcd's tot loze leidingen) 1x verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
tomtom901 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:50:
Ik zie een hoop kosten voor verplaatsingen. Hebben jullie daarvoor bij moeten betalen? Wij hebben 150 euro aan de electricien betaald voor tekenwerk en konden daarvoor alles (van lichtpunten tot wcd's tot loze leidingen) 1x verplaatsen.
Was dat project bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Antwoord van de omgevingsdienst omtrent het toetsen van warmtepomp geluid op gevel ipv perceelgrens.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
tomtom901 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:50:
Meestal is er ook wel een optie: "Ongelimiteerd verplaatsen van WCD's (etc): 800 Euro"

Word pas interesant als je dus meer als 10 keer (in ons geval 80 euro per WCD/lichtpunt etc.) iets wilde verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
vormulier schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Meestal is er ook wel een optie: "Ongelimiteerd verplaatsen van WCD's (etc): 800 Euro"

Word pas interesant als je dus meer als 10 keer (in ons geval 80 euro per WCD/lichtpunt etc.) iets wilde verplaatsen.
Bij ons niet, uiteindelijk alleen twee dingen in de woonkamer verplaatst. Was al duur genoeg. In de slaapkamers standaard in elke hoek stopcontacten, dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:04
In verband met domotica vroeg ik of alle schakelaars een nuldraad hadden. Dat werd eerst bevestigd en daarna werd het ontkend, maar was geen probleem.
Twee dagen later stond er bij mij in de meerwerklijst 16*€40 voor het uitrusten met een nul-draad.
Gelukkig worden voor dat bedrag nu ook alle dozen uitgevoerd in 50mm diepte.

Voor wat betreft meerwerk heb ik gekozen om de loze leidingen en de dozen dus vanuit de bouw te laten doen. Maar het bedraden doe ik zelf wel. Cat5 was maar €180 en Cat6 €260 bovenop de €90 voor de loze leiding. Hoe bedenken ze die bedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-09 22:59
Wolly schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:10:
[...]

De reden is dat al het vieze water wat jij daar maakt met schoonmaken of spoelen van spullen het riool inloopt ipv je tuin.
Wij hebben ook twee buitenkranen genomen, voor en achter (resp 375 en 525 euro). Maar een schrobput was geen meerwerkoptie hier. Ook geen seconde over nagedacht, anders had ik het wel aangevinkt denk ik. Maargoed, ik weet niet waar jullie je buitenkraan voor gebruiken maar hier is het vooral voor het sproeien van de tuin en hooguit sporadisch iets afspoelen. Het vieze water lijkt me niet zo'n issue dus, en ik denk dat een schrobput aansluiten op de afvoer leiding na oplevering lastig gaat zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Laatst online: 17-09 22:54
Bij ons huis zit de buitenkraan vlak bij de regenpijp en was een schrobput op de riolering erg duur (exacte meerprijs weet ik niet meer, maar ging richting de 1000 euro).
Wij hebben een putje laten plaatsen door de hovenier bij het leggen van de bestrating en laten aansluiten op de regenpijp. Deze komt uit in de sloot voor ons huis, dus je moet wel opletten wat je er doorheen spoelt. Zolang je het gebruikt om tuingereedschap/handen/laarzen af te spoelen en niet een emmer sop na het ramen lappen, gaat dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Hier hebben we overal overstorten in de voortuin bij de woning.
Waar je dan op moet letten met een putje als je deze wilt aansluiten op je hwa is dat je putje achter hoger ligt dan voor. Anders loopt je regenwater allemaal achter in je tuin er uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:43:
[...]
maar er zijn aannemers die het erg bond maken en dan is het idd exact hetzelfde in alle huizen alleen zetten ze bij het ene huis aan en bij het andere huis uit :+
Hoewel dat ergens heel krom voelt is het niet vreemd dat dat gebeurd in projectbouw.

Ik doe het in mijn eigen werk ook. Werk bij een machinebouwer en onze software kan ‘alles’ maar voor een klant zijn alleen de functies beschikbaar waarvoor betaald is. Dat is voor ons veel makkelijker om te maken en onderhouden, want je hoeft maar 1 codebase te beheren.

Idem voor een vorige werkgever waar we winkelbeveiligingspoortjes maakten. Hun oude systeem had geloof ik 13 verschillende printplaten. Een logistieke hel qua productie, voorraden en reparatie. Ze gingen terug naar 1 printplaat die alles kon. Onder de streep goedkoper door de hele keten heen ondanks dat van elke printplaat een deel van de electronica nooit gebruikt werd.

Volgens mij deed Tesla ook zoiets met hun accu’s. Je kon je range via een software optie upgraden waardoor meteen duidelijk was dat ze in elke auto hetzelfde (grootste) accupakket zetten.

Waarschijnlijk is het ook voor een aannemer onder de streep goedkoper, want het vermindert de kans op fouten dat mensen die ervoor betaald hebben een optie niet gekregen hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Farmerwood op 11-08-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Laatst online: 05-07-2024
Intussen hebben we de kleuren voor de wanden en plafonds bepaald en het behang uitgekozen. We gaan voor Arte en Elitis behang. Ik zie online overal dezelfde prijzen, kan je daar nog een beetje over onderhandelen? We hebben best wat rollen nodig.

En kent iemand nog een goede behanger in de regio Utrecht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
Alic3 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:21:
Intussen hebben we de kleuren voor de wanden en plafonds bepaald en het behang uitgekozen. We gaan voor Arte en Elitis behang. Ik zie online overal dezelfde prijzen, kan je daar nog een beetje over onderhandelen? We hebben best wat rollen nodig.

En kent iemand nog een goede behanger in de regio Utrecht?
Via instagram had Marco van den Berg een kortingsactie toen wij bestelden, ik geloof iets van 15%. Scheelt toch best wat euro’s op die merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Source90 tenminste iemand die de kleur rood in de tuin kan waarderen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
*snip* offtopic

Over een paar weken gaan we voor de eerste keer kijken, geen idee of er dan al veel te zien is, met een beetje geluk zijn er drie verdiepingen pre fab. Geen idee of o.a. stopcontacten daar al in zitten. Dus ik weet ook niet echt wat ik kan verwachten, of waar ik extra goed naar kan kijken.

Nog een onderwerp wat ik weinig heb gezien, trapleuningen. Recent een advertentie voorgeschoteld voor trapleuningen die goed matchen met de deuren. Maar ik neem aan dat er standaard al trapleuningen in zitten? Zijn er mensen die ze hebben vervangen.

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 16-08-2023 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Als je wanden prefab zijn dan zal al het leiding werk daar al in zitten. Belangrijk dus om te kijken of al je punten erin zitten, want dat is achteraf lastiger aan te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Diablow schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:53:
[...]

Nog een onderwerp wat ik weinig heb gezien, trapleuningen. Recent een advertentie voorgeschoteld voor trapleuningen die goed matchen met de deuren. Maar ik neem aan dat er standaard al trapleuningen in zitten? Zijn er mensen die ze hebben vervangen.
We hebben standaard trapleuningen gedaan, die zijn dan rond en donkerbruin gelakt. Die hebben we eraf geschroefd en een ander kleurtje gegeven. Er was ook een optie om zwart gelakt te leveren, maar dat was weer 800 euro. Terwijl ik nu voor 120 euro klaar was (en nog een heleboel verf over…)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 11:57
[...]

Wij hebben via het project gekozen voor een eiken trap, maar hadden dan nog wel beuken trapleuningen. Om het maar gelijk mooi te doen hebben we die ook aangepast naar eiken voor €180 per trap. Achteraf aanpassen zou mij geen/nauwelijks voordeel opleveren (en ik wil 'weggooien' van nieuwbouwonderdelen voorkomen). Ik had dan wel meer keuze gehad qua vorm of materiaal, er is aardig wat aanbod.

[ Voor 4% gewijzigd door rubenos op 12-08-2023 14:32 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]
Gekozen voor sleutelgat trapleuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
[...]

Gaat steeds meer offtopic. Maar zal het niet ongeveer zoals met processors zijn? Na een test worden de beste batterijen wel helemaal gebruikt, en die iets mindere een flink stuk minder.

Over een paar weken gaan we voor de eerste keer kijken, geen idee of er dan al veel te zien is, met een beetje geluk zijn er drie verdiepingen pre fab. Geen idee of o.a. stopcontacten daar al in zitten. Dus ik weet ook niet echt wat ik kan verwachten, of waar ik extra goed naar kan kijken.

Jep (kleur muur lijkt aardig roze op de foto, maar is met de echte oogjes "urban taupe") toevallig nu de trap aan het schilderen na anderhalf jaar gekraak/werken. Daarna laten stofferen denk ik. Hier een foto van de nieuwe trapleuning (buiten op de foto rechts ook nog 1):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFKhydhAUlTLWAvzGKFfMJ_QaxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctvcBEZSKnelD8HVKgLAL5pr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Bteq op 12-08-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Bij ons waren er helemaal geen opties betreffende de trapleuning. Zal er bij het kijken naar vragen. Afhankelijk van hoe we de muren afwerken is het natuurlijk ook iets wat makkelijk later kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-09 22:19
Ik zie op meerdere plekken in de plattegrond onderstaande icoon staan maar ik kan in de legenda van o.a. joostdevree niet terug zien wat hier specifiek mee bedoelt wordt. Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTQw5xcNd40xm33HUTM2QVZX2_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/seZ8WpkAewP8xws5Q64xIUA0.png?f=user_large

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVTDnulN8M2u7a3X4e08X-yodLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uwJ6APWLAtSOfs311OYqMqMF.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Smartbikers op 13-08-2023 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Schoonmaakvraagje. De stucadoors hebben voorstrijk op het plafond gesmeerd, en her en der heeft dat toch gespetterd op bijvoorbeeld de trapleuning e.d. Gaat er vrij moeilijk af, iemand tips voor hoe je het weg kan krijgen zonder de ondergrond aan te tasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Smartbikers schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:56:
Ik zie op meerdere plekken in de plattegrond onderstaande icoon staan maar ik kan in de legenda van o.a. joostdevree niet terug zien wat hier specifiek mee bedoelt wordt. Iemand een idee?
[Afbeelding]

en

[Afbeelding]
Is dat niet gewoon lucht afzuiging en toevoer van de WTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40
De meeste stucadoors geven een prijs per m², stel je zou dat omrekenen naar een uurtarief (ex materialen). Op hoeveel zou je dan ongeveer uit gaan komen?
Heeft iemand dat al een keer bekeken?

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 238 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.