Waarom denk je opdrachtgever te zijn bij projectbouw?Fedde schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:21:
@Source90
Zonder de discussie inhoudelijk verder te kennen, verbaasd het me hoe de aannemer hier tegenaan kijkt. Jij bent namelijk naast bewoner ook formeel opdrachtgever. Zodra je als opdrachtgever inzake verzoekt in de uitgevoerde werkzaamheden lijkt mij dit een te accepteren verzoek. Anders zou ik in ieder geval de tolerantie vragen tussen ontwerpstand en de uiteindelijke inregelstand omdat je hier graag uitsluitsel wilt dat het is ingeregeld conform ontwerp.
Omdat ook bij projectbouw vaak een overeenkomst wordt getekend met gecombineerde aankoop grond en aannemingsovereenkomst. In beide gevallen ben je de verkrijger als ' bewoner' en in bijna alle gevallen is er wel iets van een algemene voorwaarden, dan wel van de aannemer dan wel van bijv. Woningborg. Vaak staat daar iets als Onder Verkrijger wordt in deze Algemene Voorwaarden verstaan degene, die ingevolge de aannemingsovereenkomst de opdrachtgever is, en in die overeenkomst benoemd is als de Verkrijger. (Bron Woningborg in dit geval). Er is nou eenmaal sprake van een opdracht tot het bouwen van een huis. is het huis al af en neem je het dan op? Dan wellicht niet. Maar dan zitten we volgens mij ook niet meer in een bouw.
Interessant! Weer wat geleerdFedde schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:26:
Omdat ook bij projectbouw vaak een overeenkomst wordt getekend met gecombineerde aankoop grond en aannemingsovereenkomst. In beide gevallen ben je de verkrijger als ' bewoner' en in bijna alle gevallen is er wel iets van een algemene voorwaarden, dan wel van de aannemer dan wel van bijv. Woningborg. Vaak staat daar iets als Onder Verkrijger wordt in deze Algemene Voorwaarden verstaan degene, die ingevolge de aannemingsovereenkomst de opdrachtgever is, en in die overeenkomst benoemd is als de Verkrijger. (Bron Woningborg in dit geval). Er is nou eenmaal sprake van een opdracht tot het bouwen van een huis. is het huis al af en neem je het dan op? Dan wellicht niet. Maar dan zitten we volgens mij ook niet meer in een bouw.
Ik had dit probleem. Mijn CV installatie was absoluut, 100% zeker niet ingeregeld. Alles was uit de doos op de muur geschroefd en alle handleidingen, trekbeveiligingen en andere zaken die niet strikt noodzakelijk waren ontbraken. Ik kwam er achter omdat mijn CV ketel de hele zomer van 2020 stond te stoken als een malle, terwijl het buiten 40 graden was.Source90 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:06:
***members only***
Ik lees overal dat inregelen verplicht is sinds 2010, echter alleen:
4. Is waterzijdig inregelen verplicht?
Ja, sinds 10 maart 2020 is het verplicht dat verwarmingssystemen waterzijdig worden ingeregeld. Dit geldt alleen bij woningen waar de warmtebron, cv-ketel of (hybride) warmtepomp, wordt vervangen of vernieuwd. Maar ook wanneer meer dan 30% van de afgifteapparaten (zoals radiatoren) zijn vervangen.
https://www.eigenhuis.nl/...len-veelgestelde-vragen#/
Vraag is dan: valt nieuwbouw hier ook onder, nieuw plaatsen is in engere zin natuurlijk geen vernieuwen of vervangen.
Iemand hier meer info over? Kan een rapport worden afgedwongen en op welke gronden?
Ik ben toen eerst zelf aan de slag gegaan. Ik heb geïnventariseerd was er mis was en heb zelf het een en ander aangepast. Ook heb ik via cv-tuning.nl betaald voor advies en hulp om de installatie waterzijdig in te regelen.
Daarbij kwam aan het licht dat:
- Alles nog op default-instellingen stond,
- De installatie hydraulisch instabiel was,
- Dat alle zonekleppen uitgevoerd waren als 24V versies op een 230V regelaar (en dat is brandgevaarlijk).
- Dat de CV de hele zomer op WAR stond te stoken en daarbij vooral zichzelf op 80 graden hield (de ketel liet tienduizenden branderstarts zien met een gemiddelde stooksessie van 20 seconden, geloof me, dat is niet goed).
Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met de aannemer met mijn verhaal en ik heb hem gevraagd mij de kosten van het gas in de zomer, de kosten van cv-tuning en de kosten van materiaal (zonemotoren) te vergoeden. In totaal een paar honderd euro.
De aannemer heeft de installateur om reactie gevraagd. Die installateur is toen in alle andere woningen de zonemotoren gaan vervangen en via de aannemer zijn de kosten aan mij vergoed.
Maar, zowel de aannemer als de installateur bleven volhouden dat de installatie wel ingeregeld was. Een rapportage daarvan heb ik ook nooit ontvangen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 11210 Wp, 15 kWh thuisaccu
Ik ben het topicstart en rest van topic aan het doorspitten om te achterhalen wat ik moet vragen aan de elektraboer ter voorbereiding op evt zelf uitbreiden van de zonnepanelen (náást de standaard geintegreerde vanuit project). Als ik het goed begrijp is 2x 25mm naar onze zolder/vliering handig zodat ik zowel panelen+omvormer als UTP (voor omvormer) nog kan (laten) trekken?Farmerwood schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:21:
[...]
Ik heb zelf 5 loze leidingen van 25 mm laten trekken van de meterkast naar zolder (opstel plek wasmachine en wasdroger). Dit met het idee dat het achteraf niet meer te doen is en altijd handig kan zijn.
Inmiddels een deel ervan in gebruik:
- UTP voor netwerk. Ligt een switch boven waar o.a de omvormer op zit.
- Zonnepanelen/omvormer.
- Eigen groep voor netwerk apparatuur/nas/server
- Airco op eigen groep
- De rest komt ook vast nog wel vol.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Het is altijd handig om wat loze leidingen naar verschillende delen van het huis te leggen.rubenos schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:22:
[...]
Ik ben het topicstart en rest van topic aan het doorspitten om te achterhalen wat ik moet vragen aan de elektraboer ter voorbereiding op evt zelf uitbreiden van de zonnepanelen (náást de standaard geintegreerde vanuit project). Als ik het goed begrijp is 2x 25mm naar onze zolder/vliering handig zodat ik zowel panelen+omvormer als UTP (voor omvormer) nog kan (laten) trekken?
Als je nu bv nog geen indeling in ruimte krijgt op zolder kan het ook handig zijn om later verschillende ruimtes van licht en wcd’s te voorzien op een eigen groep.
Voor een 3-fase omvormer heb je 1x 25mm of 2x 19mm nodig.
Datakabel (utp) mag niet in dezelfde buis als elektra, dus daarvoor idd een eigen buis.
Ik heb hier thuis alle loze leidingen in 25mm laten uitvoeren. Was 185 euro per loze leiding en voor 19mm was 165 euro. Dus dat was die meerprijs meer dan waard vond ik.
Dank! Het is naar een vliering die verder geen functie heeft (en er is al licht en een WCD). Dus goed om te weten dat ik er 2 nodig nodig heb voor de omvormer als 25mm niet mogelijk is.Farmerwood schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:06:
[...]
Het is altijd handig om wat loze leidingen naar verschillende delen van het huis te leggen.
Als je nu bv nog geen indeling in ruimte krijgt op zolder kan het ook handig zijn om later verschillende ruimtes van licht en wcd’s te voorzien op een eigen groep.
Voor een 3-fase omvormer heb je 1x 25mm of 2x 19mm nodig.
Datakabel (utp) mag niet in dezelfde buis als elektra, dus daarvoor idd een eigen buis.
Ik heb hier thuis alle loze leidingen in 25mm laten uitvoeren. Was 185 euro per loze leiding en voor 19mm was 165 euro. Dus dat was die meerprijs meer dan waard vond ik.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
3-fase mag tot 20A in een 19mm2 met daarin 5x2,5 mm2. 25mm buis is zeker op grote afstanden veel prettiger.
De tweede buis is voor UTP en randaarde.
Denk ook aan buizen naar buiten. Het aantal strings plus 1, alles in 19 mm2
Je hebt sowieso 3 kabels (plus, min en randaarde) bij meer strings kun je de min kabels bundelen. De plus kabels moet je dan door een eigen buis voeren.
De tweede buis is voor UTP en randaarde.
Denk ook aan buizen naar buiten. Het aantal strings plus 1, alles in 19 mm2
Je hebt sowieso 3 kabels (plus, min en randaarde) bij meer strings kun je de min kabels bundelen. De plus kabels moet je dan door een eigen buis voeren.
[ Voor 56% gewijzigd door Blihi op 16-09-2022 20:26 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 11210 Wp, 15 kWh thuisaccu
Hi iedereen,
Heeft iemand ervaring met het laten plaatsen van pv panelen op de schuur tijdens de bouw? Heb de aannemer gevraagd of
het mogelijk is, maar die moet het nagaan bij de pv leverancier.
Tot die tijd vroeg ik me af of iemand het ooit eerder zo heeft laten doen?
Heeft iemand ervaring met het laten plaatsen van pv panelen op de schuur tijdens de bouw? Heb de aannemer gevraagd of
Ik zou dat altijd achteraf doen. De bouwer vraagt 9 van de 10x de hoofdprijs namelijk en het is toch een losse installatie tov je woning.Olivertwist278 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:11:
Hi iedereen,
Daar kun je dus prima zelf offertes voor laten maken.
Zorg er alleen voor dat hij een knappe mantelbuis van je meterkast naar de schuur trekt.
Als je schuur aan je woning vast zit, en de meterkast zit toevallig tegen de schuur aan word het later heel makkelijk om te realiserenOlivertwist278 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:11:
Mocht dat niet zo zijn, dan inderdaad een paar buizen laten neerleggen
Ja klopt, maar het is meer voor de Nul op meter garantie voor de hypotheek. We hebben dus 1 of 2 extra panelen nodig om 25k extra te krijgen en bepaalde opties van de meerwerk alsnog te kunnen nemen die anders ervoor zorgen dat de NOM vervalt.GeeMoney schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:16:
[...]
Ik zou dat altijd achteraf doen. De bouwer vraagt 9 van de 10x de hoofdprijs namelijk en het is toch een losse installatie tov je woning.
Daar kun je dus prima zelf offertes voor laten maken.
Zorg er alleen voor dat hij een knappe mantelbuis van je meterkast naar de schuur trekt.
Als het financieel een voordeel levert, dan willen we het graag doen. Anders inderdaad een andere oplossing vinden
Zit helaas niet tegen de woning aan, maar ik ga wel alvast ernaar vragen of dit mogelijk isvormulier schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:33:
[...]
Als je schuur aan je woning vast zit, en de meterkast zit toevallig tegen de schuur aan word het later heel makkelijk om te realiseren![]()
Mocht dat niet zo zijn, dan inderdaad een paar buizen laten neerleggen
[ Voor 6% gewijzigd door Olivertwist278 op 17-09-2022 14:29 ]
Was het niet zo dat je een certificaat (of iets in die trant) nodig had dat bewees dat het daadwerkelijk een NOM-woning ging worden? Ik heb er een keer onderzoek naar gedaan en mijn conclusie was dat het alle rompslomp en kosten niet waard was. Als je het vergeleek met een energiezuinige woning (of wat de hypotheekverstrekker ook als term gebruikt tegenwoordig), dan kon je maar 5000 extra lenen na aftrek van alle kosten. En vergeet ook niet al het papierwerk en tijd die erin gaat zitten. In Duitsland werkt het systeem ongeveer hetzelfde als je voor subsidies in aanmerking wil komen.Olivertwist278 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:23:
[...]
Ja klopt, maar het is meer voor de Nul op meter garantie voor de hypotheek. We hebben dus 1 of 2 extra panelen nodig om 25k extra te krijgen en bepaalde opties van de meerwerk alsnog te kunnen nemen die anders ervoor zorgen dat de NOM vervalt.
Als het financieel een voordeel levert, dan willen we het graag doen. Anders inderdaad een andere oplossing vinden
Overigens lijkt het er ook wel een afspraak te maken met de hypotheekverstrekker dat je contractueel vastlegt dat je die extra panelen gaat leggen en dat er boetes opgelegd kunnen worden op het moment dat dat niet (tijdig) gebeurt.
Ja het klopt dat je het moet aantonen met een certificaat. Nu krijgen we een van de aannemer die we kunnen geven aan de bank. Maar stel je voor dat ik zelf achteraf pv panelen plaats om de woning NOM te maken, zal ik denk ik zelf een certificaat moeten regelen, waar ik geen zin in zal hebben denk ik.keeperson schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:45:
[...]
Was het niet zo dat je een certificaat (of iets in die trant) nodig had dat bewees dat het daadwerkelijk een NOM-woning ging worden? Ik heb er een keer onderzoek naar gedaan en mijn conclusie was dat het alle rompslomp en kosten niet waard was. Als je het vergeleek met een energiezuinige woning (of wat de hypotheekverstrekker ook als term gebruikt tegenwoordig), dan kon je maar 5000 extra lenen na aftrek van alle kosten. En vergeet ook niet al het papierwerk en tijd die erin gaat zitten. In Duitsland werkt het systeem ongeveer hetzelfde als je voor subsidies in aanmerking wil komen.
Overigens lijkt het er ook wel een afspraak te maken met de hypotheekverstrekker dat je contractueel vastlegt dat je die extra panelen gaat leggen en dat er boetes opgelegd kunnen worden op het moment dat dat niet (tijdig) gebeurt.
Volgens de aannemer hangt het nu af van de pv leverancier of ze het kunnen of niet. Ik zie zelf niet waarom niet dus ben benieuwd
Vrijdag zijn alvast de bouwhekken verwijderd, binnenkort eindelijk de oplevering.
Vandaag even een rondje om ons huis gemaakt nu het kan zonder dat de aannemer ter plaatse is.
Het viel mij op dat de overgang zink op pvc naar mijn idee erg hoog zit.
Zoals het op onderstaande foto staat kijkt de pvc mof boven de bestrating van mijn oprit uit. Wij vinden het niet netjes, maar is dit een valide punt voor de oplevering?
Vandaag even een rondje om ons huis gemaakt nu het kan zonder dat de aannemer ter plaatse is.
Zoals het op onderstaande foto staat kijkt de pvc mof boven de bestrating van mijn oprit uit. Wij vinden het niet netjes, maar is dit een valide punt voor de oplevering?
In mijn buurt is dat ook, ik ging er vanuit dat zink niet in de grond kan en dat er daarom boven de grond een overgang naar pvc zit, zou dat kunnen?skate master schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:58:
Vrijdag zijn alvast de bouwhekken verwijderd, binnenkort eindelijk de oplevering.
[Afbeelding]
Geen idee of het een valide punt is, het zal best werken naar behoren maar mooi is anders. Het lijkt wel als of je daar 3 regenpijpen hebt zitten.skate master schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:58:
[Afbeelding]
Zink mag niet in de grond dan rot het weg.skate master schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:58:
[Afbeelding]
Gekke vraag misschien.
Onze woning wordt straks opgeleverd incl. toilet en badkamer, de rest moet allemaal nog gedaan worden (renovliezen, sauzen, schilderen, vloeren, keuken, etc.). Eigenlijk vinden we het zonde wanneer iedereen tijdens het klussen (schilders, wijzelf, etc.) wekenlang gebruik gaat maken van het toilet. Plaats liever een Dixie waar zowel wij als de rest gebruik van kan maken tot we er daadwerkelijk gaan wonen. Is dat gek? 😜 Hoe gaan jullie hiermee om?
Onze woning wordt straks opgeleverd incl. toilet en badkamer, de rest moet allemaal nog gedaan worden (renovliezen, sauzen, schilderen, vloeren, keuken, etc.). Eigenlijk vinden we het zonde wanneer iedereen tijdens het klussen (schilders, wijzelf, etc.) wekenlang gebruik gaat maken van het toilet. Plaats liever een Dixie waar zowel wij als de rest gebruik van kan maken tot we er daadwerkelijk gaan wonen. Is dat gek? 😜 Hoe gaan jullie hiermee om?
Hier hebben ze van het toilet gebruik gemaakt.praliwi schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:31:
Gekke vraag misschien.
Eventueel zou je bij de bouwmarkt voor 12,5€ de goedkoopste toiletbril kunnen halen en deze monteren zolang er werklui zijn.
Toilet grote schoonmaak geven en toiletbril wisselen en je hebt hem weer als nieuw?
[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 18-09-2022 13:35 ]
Ik mis netjes2x 45 graden bocht, of zitten die al onder het zand?skate master schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:58:
[Afbeelding]
Het afleveren van zink op deze hoogte is ook nog wel eens vanwege een besparing op 20cm extra buis
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 18-09-2022 13:57 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Een Dixi huren vind ik best ver gaan als er gewoon een werkend toilet aanwezig is. Eventueel kun je ook de vloer afdekken. En het is allemaal goed schoon te maken achteraf, in mijn ervaring.praliwi schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:31:
Gekke vraag misschien.
Die werklui gun je toch ook wel een goede wc?
De bochtjes 45 graden zitten al onder het zand.Toppe schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:54:
[...]
Ik mis netjes2x 45 graden bocht, of zitten die al onder het zand?
Het afleveren van zink op deze hoogte is ook nog wel eens vanwege een besparing op 20cm extra buis
Was al bang dat het een verkapte besparing is, ga het straks toch aankaarten samen met de buren.
Ja ben ik het zelf ook mee eens, vandaar de twijfelfinsdefis schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:58:
[...]
Een Dixi huren vind ik best ver gaan als er gewoon een werkend toilet aanwezig is. Eventueel kun je ook de vloer afdekken. En het is allemaal goed schoon te maken achteraf, in mijn ervaring.
Lol laat die gasten gewoon naar de wc gaan…
Wellicht even zeggen dat alles nieuw is en daar voorzichtig mee om kunnen gaan. En bij plassen te gaan zitten (al is dat voor mij al kinderachtig maar goed..)
Het werkt altijd goed om juist aardig over te komen. Breng koekjes, zorg voor koffie soms..
En nee laat inderdaad niet over je heen lopen, dat is weer wat anders.
Wellicht even zeggen dat alles nieuw is en daar voorzichtig mee om kunnen gaan. En bij plassen te gaan zitten (al is dat voor mij al kinderachtig maar goed..)
Het werkt altijd goed om juist aardig over te komen. Breng koekjes, zorg voor koffie soms..
En nee laat inderdaad niet over je heen lopen, dat is weer wat anders.
Ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer m.b.t het omgaan met offertes voor een nieuwe vloer en de prijsstijgingen.
Huidige situatie is als volgt. De oplevering van mijn nieuwbouwappartement is officieel in Q4 2023. Er zijn wat voorzichtige geluiden over Q3, maar daar kunnen we ons niet op vastpinnen op het moment.
Andere bewoners gaven aan dat het wellicht raadzaam is om dit jaar al een vloer te kiezen om in ieder geval de prijs vast te hebben staan, omdat de prijzen alsmaar zullen stijgen.
Momenteel heb ik bij Regge een offerte liggen voor een keramisch parket.
Met name de bepaling om tot max een verhoging door te voeren van 10% maakt mij nogal onzeker om een knoop door te hakken. 10% is namelijk al gauw meer dan EUR 1100.
Mede door tweakers heb ik een goed gevoel bij Regge. Momenteel heb ik nog geen andere tegelspecialist gevonden die precies die tegel kan leveren en ook het aanbrengen verzorgd en een goed gevoel bij kan hebben. Wel eentje, maar daarbij was de tegelprijs het dubbele, omdat het niet in zijn assortiment zat.
Waar ik mee zit is het volgende:
Huidige situatie is als volgt. De oplevering van mijn nieuwbouwappartement is officieel in Q4 2023. Er zijn wat voorzichtige geluiden over Q3, maar daar kunnen we ons niet op vastpinnen op het moment.
Andere bewoners gaven aan dat het wellicht raadzaam is om dit jaar al een vloer te kiezen om in ieder geval de prijs vast te hebben staan, omdat de prijzen alsmaar zullen stijgen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Met name de bepaling om tot max een verhoging door te voeren van 10% maakt mij nogal onzeker om een knoop door te hakken. 10% is namelijk al gauw meer dan EUR 1100.
Mede door tweakers heb ik een goed gevoel bij Regge. Momenteel heb ik nog geen andere tegelspecialist gevonden die precies die tegel kan leveren en ook het aanbrengen verzorgd en een goed gevoel bij kan hebben. Wel eentje, maar daarbij was de tegelprijs het dubbele, omdat het niet in zijn assortiment zat.
Waar ik mee zit is het volgende:
- Is het toch beter om ~ 6 maanden voor oplevering een order te laten plaatsen. i.p.v een jaar van te voren i.v.m hun bepaling van de 10% verhoging?
- Ik was ook benieuwd naar enkel de tegels z.s.m laten leveren op mijn tijdelijk adres & deze te stallen in de schuur. En ten tijde van oplevering zelf te vervoeren naar de nieuwe woning met een gehuurde busje Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe zo een levering eruit ziet, behalve dat het op een pallet komt. Ook weet ik niet of er risico's zitten bij het inschakelen van een 'aparte' tegelzetter waar ik rekening mee moet houden
- Wellicht is het ook goed om te kijken naar andere partijen die die tegel kan leveren en aanleggen, heeft iemand nog andere suggesties?
Kost ze toch weer 2 meter buis dus besparing is het zekerskate master schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:00:
[...]
De bochtjes 45 graden zitten al onder het zand.
Was al bang dat het een verkapte besparing is, ga het straks toch aankaarten samen met de buren.
@cacao70 ik zou wachten denk ik.
De grap is dat er natuurlijk ook een prijs verlaging kan zijn maar daar hoor je ze niet over
.
Of je gebruikt het als onderhandeling dat je zegt ik wil best nu tekenen en een aanbetaling doen maar dan schrap je de voorwaarden van die prijsverhoging.
Je zou natuurlijk ook de prijsverhoging kunnen laten staan maar dan ook afspreken dat je over 6 maanden een mystery guest offerte gaat opvragen van exact hetzelfde en als die prijs lager is dan zakt jou prijs ook
.
Ik zelf zou wachten, iedereen gebruikt de smoes maar van de oorlog maar grote bedrijven draaien er prima op.
De grap is dat er natuurlijk ook een prijs verlaging kan zijn maar daar hoor je ze niet over
Of je gebruikt het als onderhandeling dat je zegt ik wil best nu tekenen en een aanbetaling doen maar dan schrap je de voorwaarden van die prijsverhoging.
Je zou natuurlijk ook de prijsverhoging kunnen laten staan maar dan ook afspreken dat je over 6 maanden een mystery guest offerte gaat opvragen van exact hetzelfde en als die prijs lager is dan zakt jou prijs ook
Ik zelf zou wachten, iedereen gebruikt de smoes maar van de oorlog maar grote bedrijven draaien er prima op.
[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 18-09-2022 14:46 ]
Vriend van me heeft een vloerenzaak gehad. Die gasten rekenen een marge over die vloeren waar je u tegen zegt. Als er één business is waar ze makkelijk een procent of tien in kunnen leveren, is het die wel. De vloerenjuwelier pakt het meest en een klein beetje gaat naar de legger. Als je dat zelf kan, dan zou ik je zeker aanraden om het zelf te doen.GeeMoney schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:42:
@cacao70 ik zou wachten denk ik.
De grap is dat er natuurlijk ook een prijs verlaging kan zijn maar daar hoor je ze niet over.
Je zou natuurlijk ook de prijsverhoging kunnen laten staan maar dan ook afspreken dat je over 6 maanden een mystery guest offerte gaat opvragen van exact hetzelfde en als die prijs lager is dan zakt jou prijs ook.
Ik ben ook bij Regge geweest, uiteindelijk niet bij hen gekocht. Elders Atlas Concorde Nid Cashmere (15x60) gekocht, zelf de tegelzetter geregeld.cacao70 schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:02:
Ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer m.b.t het omgaan met offertes voor een nieuwe vloer en de prijsstijgingen.
***members only***
Waar ik mee zit is het volgende:Het liefst heb ik alles bij een partij, omdat ik dan een enkele contactpunt heb. Het kopen van een nieuwbouw woning is nieuw voor mij en zo ook het aanschaffen van een vloer, het omgaan met het prijzenaspect & wat wijsheid is maakt mij nogal onzeker.
- Is het toch beter om ~ 6 maanden voor oplevering een order te laten plaatsen. i.p.v een jaar van te voren i.v.m hun bepaling van de 10% verhoging?
- Ik was ook benieuwd naar enkel de tegels z.s.m laten leveren op mijn tijdelijk adres & deze te stallen in de schuur. En ten tijde van oplevering zelf te vervoeren naar de nieuwe woning met een gehuurde busje Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe zo een levering eruit ziet, behalve dat het op een pallet komt. Ook weet ik niet of er risico's zitten bij het inschakelen van een 'aparte' tegelzetter waar ik rekening mee moet houden
- Wellicht is het ook goed om te kijken naar andere partijen die die tegel kan leveren en aanleggen, heeft iemand nog andere suggesties?
Tegels € 33,50 per m2.
Tegelzetter € 66,50 per m2
Inclusief BTW.
Ik kan nog geen ervaring delen, tegels worden pas in maart gelegd.
EU DNS: 86.54.11.100
Ik vind het geen rare vraag. Bij ons had ook iemand van de werklui onze splinter nieuwe wc in de badkamer zeer ranzig achtergelaten. Ik zal maar niet zeggen wat precies, maar ik baalde echt om m'n nieuwe wc waar ik zelf niet eens gebruik van had gemaakt zo te zien en andermans shifinsdefis schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:58:
[...]
Een Dixi huren vind ik best ver gaan als er gewoon een werkend toilet aanwezig is. Eventueel kun je ook de vloer afdekken. En het is allemaal goed schoon te maken achteraf, in mijn ervaring.
Dus huur vooral de Dixie en doe je wc op slot als jij je daar beter bij voelt.
Mooie prijzen! Hier (aanzienlijk) meer betaald. Kwam uit op ca €100 per m2 incl. leggen.c-nan schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:25:
[...]
Ik ben ook bij Regge geweest, uiteindelijk niet bij hen gekocht. Elders Atlas Concorde Nid Cashmere (15x60) gekocht, zelf de tegelzetter geregeld.
Tegels € 33,50 per m2.
Inclusief BTW.
Ik kan nog geen ervaring delen, tegels worden pas in maart gelegd.
Goedemorgen….
Tegels € 33,50 per m2.SquareOne schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:35:
[...]
Mooie prijzen! Hier (aanzienlijk) meer betaald. Kwam uit op ca €100 per m2 incl. leggen.
Deze 2 bedragen bij elkaar maakt ook €100 per m2
EU DNS: 86.54.11.100
Tijd voor koffie. Ik las 2x €33,50c-nan schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:36:
[...]
Tegels € 33,50 per m2.
Deze 2 bedragen bij elkaar maakt ook €100 per m2
Sja, ik ben dus iemand die wel eens bij klanten in huis is om werk uit te voeren. Als iemand moeilijk doet over het gebruik van een toilet dan heb ik er al snel geen zin meer in. Geeft echt een hele nare bijsmaak vanuit de mensen die het werk gaan uitvoeren.MemeMaster schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:28:
[...]
Ik vind het geen rare vraag. Bij ons had ook iemand van de werklui onze splinter nieuwe wc in de badkamer zeer ranzig achtergelaten. Ik zal maar niet zeggen wat precies, maar ik baalde echt om m'n nieuwe wc waar ik zelf niet eens gebruik van had gemaakt zo te zien en andermans shite moeten schrobben . Ik kon ook niet iemand erop aanspreken omdat er inderdaad verschillende partijen waren geweest van vloer, wanden en keuken etc.
Dus huur vooral de Dixie en doe je wc op slot als jij je daar beter bij voelt.
mocht het nou zo zijn dat bijv. de badkamer / wc ook nog afgewerkt moet worden enzo dan zou ik gewoon wel een dixie neerzetten en dan met het logische argument dat dan de plee niet schoongemaakt hoeft te worden voordat de tegelzetter aan de slag kan bijv.
De stront onder een bril wegschrappen met je nagel omdat iemand geen respect heeft voor andermans eigendommen geeft een hele nare bijsmaak vanuit de mensen die jou inhuren.Fr33z schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:52:
[...]
Sja, ik ben dus iemand die wel eens bij klanten in huis is om werk uit te voeren. Als iemand moeilijk doet over het gebruik van een toilet dan heb ik er al snel geen zin meer in. Geeft echt een hele nare bijsmaak vanuit de mensen die het werk gaan uitvoeren.
mocht het nou zo zijn dat bijv. de badkamer / wc ook nog afgewerkt moet worden enzo dan zou ik gewoon wel een dixie neerzetten en dan met het logische argument dat dan de plee niet schoongemaakt hoeft te worden voordat de tegelzetter aan de slag kan bijv.
Er zitten nou eenmaal varkens tussen, een dixie is dan een prima oplossing.
@cacao70 vergis je niet in het gewicht van tegels. Dat zelf vervoeren is echt een rotklus.
De marges op tegels zijn enorm, maar ik vind het vreemd dat ze niet gewoon die tegels bestellen en opslaan. Dat ze juist op materialen die prijsverhogingen door willen rekenen is heel vreemd.
De marges op tegels zijn enorm, maar ik vind het vreemd dat ze niet gewoon die tegels bestellen en opslaan. Dat ze juist op materialen die prijsverhogingen door willen rekenen is heel vreemd.
Gewoon een bouwpot ophangen als het nog kan…
Het opslaan van tegels is ook niet goedkoopBlihi schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:05:
@cacao70 vergis je niet in het gewicht van tegels. Dat zelf vervoeren is echt een rotklus.
Mwa, ik vind het dan weer niet chique om de mensen die bij je over de vloer komen om te werken naar een dixi te verbannen uit angst voor in potentie een beetje schrobwerk. Over respect hebben gesproken. Nou zullen de meesten er echt geen probleem van maken, maar het geeft wel een apart signaal af.Toppe schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:01:
[...]
De stront onder een bril wegschrappen met je nagel omdat iemand geen respect heeft voor andermans eigendommen geeft een hele nare bijsmaak vanuit de mensen die jou inhuren.
Er zitten nou eenmaal varkens tussen, een dixie is dan een prima oplossing.
(volgens mij had de user die hierover begon het erover om zelf dan ook daarvan gebruik te maken, dat is dan nog wel wat gelijkwaardiger)
Mocht je het echt niet aankunnen om even te moeten schoonmaken dan is iemand daarvoor inhuren denk ik goedkoper dan een dixi huren.
[ Voor 7% gewijzigd door finsdefis op 18-09-2022 17:13 ]
Was doorberekenen van prijsstijgingen nog niet eerder op een offerte tegengekomen, maar hier was het deze week ook raak.
Een offerte voor 135m2 marmoleum voor bijna €12.000, waar ik al van schrok, maar dan ook gortdroog "Eventuele prijsstijgingen worden doorberekend" eronder. Ik begrijp dat het voor hun een zeker risico heeft, aangezien het pas over een jaar gelegd wordt, maar niet eens een maximum of andere toelichting erbij. Nou, doei!
Een offerte voor 135m2 marmoleum voor bijna €12.000, waar ik al van schrok, maar dan ook gortdroog "Eventuele prijsstijgingen worden doorberekend" eronder. Ik begrijp dat het voor hun een zeker risico heeft, aangezien het pas over een jaar gelegd wordt, maar niet eens een maximum of andere toelichting erbij. Nou, doei!
Een deel zal al blij zijn dat ze überhaupt een toilet hebben. Chique of niet, er zijn zat mensen waar je helemaal niet naar de plee kan.finsdefis schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:12:
[...]
Mwa, ik vind het dan weer niet chique om de mensen die bij je over de vloer komen om te werken naar een dixi te verbannen uit angst voor in potentie een beetje schrobwerk. Over respect hebben gesproken. Nou zullen de meesten er echt geen probleem van maken, maar het geeft wel een apart signaal af.
(volgens mij had de user die hierover begon het erover om zelf dan ook daarvan gebruik te maken, dat is dan nog wel wat gelijkwaardiger)
Mocht je het echt niet aankunnen om even te moeten schoonmaken dan is iemand daarvoor inhuren denk ik goedkoper dan een dixi huren.
@praliwi ik zou ook een dixie huren als ik mensen binnen aan het werk heb. Heb hier op de tuinmannen niemand over de vloer gehad en die gingen op de dixie van de aannemer, vonden ze makkelijker, scheelde schoonmaak en ze hoefde zich niet eerst half uit te kleden. Als die er niet stond hadden ze hem zelf mee genomen.
Enige waarvoor ze binnen kwamen was de door ons verzorgde lunch.
Een bouwpot enzo zou ik niet aan beginnen, kans op schade, moet je weer afvoeren enzo.
[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 18-09-2022 17:26 ]
Ik zou er ook zelf op gaan zitten ja, i.v.m. zelf ook ranzig zijn van het klussen. Maar goed. Ik ga denk ik voor een andere bril en het afdekken van de vloer- en wandtegels met stucloper o.i.d.finsdefis schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:12:
[...]
Mwa, ik vind het dan weer niet chique om de mensen die bij je over de vloer komen om te werken naar een dixi te verbannen uit angst voor in potentie een beetje schrobwerk. Over respect hebben gesproken. Nou zullen de meesten er echt geen probleem van maken, maar het geeft wel een apart signaal af.
als je maar zorgt dat er iets is, dat lijkt me het belangrijkst. Ik kan me echt wel voorstellen dat een dixie een prima oplossing is, maar vooral ook als er nog afgewerkt moet worden in de wc. Maar op dit spectrum zijn alle tot nu toe gegeven antwoorden natuurlijk logisch.
als ik buiten aan het werk ben vind ik een dixie ook handiger, want dan hoef je je ranzige schoenen bijv. niet uit te doen voordat je naar binnen loopt. Dus voor mij hangt het er vooral van af wat voor werk ik aan het doen ben en of ik toch al de hele tijd binnen ben of niet.
als ik buiten aan het werk ben vind ik een dixie ook handiger, want dan hoef je je ranzige schoenen bijv. niet uit te doen voordat je naar binnen loopt. Dus voor mij hangt het er vooral van af wat voor werk ik aan het doen ben en of ik toch al de hele tijd binnen ben of niet.
Tijdelijke bouwmarkt wc bril erop, dat hebben wij gedaan.praliwi schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:31:
Gekke vraag misschien.
Wat een paniek hier over een paar mannen die een paar keer naar de wc gaan tijdens het klussen, hilarisch.
Jij hebt je nieuwbouwwoning nog niet he? ;-).Blik1984 schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:54:
Wat een paniek hier over een paar mannen die een paar keer naar de wc gaan tijdens het klussen, hilarisch.
Ook nu in mijn oude woning zou ik het niet heel fijn vinden als mensen een hele wc onder kliederen in bruine verf.Requiem19 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:05:
[...]
Jij hebt je nieuwbouwwoning nog niet he? ;-).
Dus al helpt een tijdelijke wc bril, als de pot nog steeds van kleur veranderd is fris anders. plus tweemaal een wcbril vervangen
Maar goed, zo een wc achter laten bij je klanten ik zou het niet durven, tis toch een onderdeel van je reputatie en potentieel volgende klanten die je hier door wel of niet krijgt..
Ik heb 3 kleine kinderen, die zijn veel erger dan een paar volwassen mannen een paar weken. En een wc kun je gewoon desinfecterenRequiem19 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:05:
[...]
Jij hebt je nieuwbouwwoning nog niet he? ;-).
Ik heb net even zitten tellen, vanaf eind juli (ontvangst sleutel) tot nu zijn er ongeveer 20 verschillende mannen in mn huis geweest.
Iedere partij besteedt namelijk veel uit. Voorbeeldje: de aannemer die het verlaagd plafond deed kwam met 3 man voor het plafond, week later ineens weer een ander voor het afwerken van de plafonds die weer 2 Polen meebracht.
Dag later ik zelf naar de wc in het nieuwe huis, overal water op de vloer na het doortrekken. Iemand dus door de wc gezakt en de afvoerpijp niet goed aangesloten bij het terugzetten.
Maar 1 klein voorbeeldje uit 2 maanden. Gaat niet om hygiene, gaat er voor mij vooral om dat er veel mensen in je woning zijn die niet allemaal even voorzichtig met je net nieuwe spullen omgaan.
Iedere partij besteedt namelijk veel uit. Voorbeeldje: de aannemer die het verlaagd plafond deed kwam met 3 man voor het plafond, week later ineens weer een ander voor het afwerken van de plafonds die weer 2 Polen meebracht.
Dag later ik zelf naar de wc in het nieuwe huis, overal water op de vloer na het doortrekken. Iemand dus door de wc gezakt en de afvoerpijp niet goed aangesloten bij het terugzetten.
Maar 1 klein voorbeeldje uit 2 maanden. Gaat niet om hygiene, gaat er voor mij vooral om dat er veel mensen in je woning zijn die niet allemaal even voorzichtig met je net nieuwe spullen omgaan.
Maar wacht even. Door de wc gezakt? Daar laat je de aannemer toch voor terugkomen. Dat hoort niet te gebeuren hoor.
Gelukkig was het de bouwpot… had een van de gasten van 100kg+ opgestaan om iets hoog op de muur te schroeven.
Prima, misschien niet goed vastgezet door de aannemer, maar wie gaat er op een wc staan om bij het plafond te komen?
Sommige gasten zijn echt super netjes, maar er zitten wel flink wat mannen tussen die gewoon vrij ruw zijn.
We balen ook flink dat vanuit de bouw onze mooie deuren er al in zetten. Al redelijk wat beschadigingen 🤨.
Prima, misschien niet goed vastgezet door de aannemer, maar wie gaat er op een wc staan om bij het plafond te komen?
Sommige gasten zijn echt super netjes, maar er zitten wel flink wat mannen tussen die gewoon vrij ruw zijn.
We balen ook flink dat vanuit de bouw onze mooie deuren er al in zetten. Al redelijk wat beschadigingen 🤨.
Ook wat mannen die flink zijnRequiem19 schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:01:
Gelukkig was het de bouwpot… had een van de gasten van 100kg+ opgestaan om iets hoog op de muur te schroeven.
Hier de metselaar aardig wat keer op de pot gezien. Elke keer de bril onder de rode stof (rode bakstenen). Alsof het in zijn naad zat 🤡
Verbaas me idd wel over het postuur van sommige mannen, aangezien ze toch best een fysiek beroep hebben 😁
Is een verschil tussen even naar de wc, doorspoelen en alles netjes achterlaten vs. een drol in de wc laten, niet doorspoelen en daarbovenop het karton van een lege wc rol gooien zodat ik eerst het vieze karton uit je drol moet vissen, dat apart weggooien en dan de wc schrobben.Blik1984 schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:54:
Dit is wat bij mij gebeurde. Ik was echt verbaasd en in shock dat iemand dit kon doen op een plek waar ze komen werken en in een nieuwe wc waar ze als eerste gebruik van maken. En ja sorry ik wilde de eerste zijn die een drol draait op m'n nieuwe wc geen vreemde. Maar ik denk dat we nu een beetje off topic gaan
Wat is een goede tijdelijke voorziening om via de voorkant buitenom toch aan de achterkant van het huis te komen vóór de tuin voorzien is van bestrating? Kunststof rijksten huren? Of OSB platen neerleggen?
niets moet......behalve adem halen
Wij hebben beide gehad. Kunststof rijplaten werkten het beste. Osb voldeed maar is meer afval, vies aan de onderkant. Kleiner ook dus meer kieren en hoogteverschillen.Niwla schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:38:
Wat is een goede tijdelijke voorziening om via de voorkant buitenom toch aan de achterkant van het huis te komen vóór de tuin voorzien is van bestrating? Kunststof rijksten huren? Of OSB platen neerleggen?
Rijplaten €€
Lading grindtegels van marktplaats halen en die tijdelijk neerleggen alvorens je ze zelf ook weer op marktplaats zet?Niwla schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:38:
Haha, dat is ook wel echt smerig. Zou een beetje fatsoensnormen bij volwassen mannen wel verwachten.MemeMaster schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:14:
[...]
Is een verschil tussen even naar de wc, doorspoelen en alles netjes achterlaten vs. een drol in de wc laten, niet doorspoelen en daarbovenop het karton van een lege wc rol gooien zodat ik eerst het vieze karton uit je drol moet vissen, dat apart weggooien en dan de wc schrobben.
Dit is wat bij mij gebeurde. Ik was echt verbaasd en in shock dat iemand dit kon doen op een plek waar ze komen werken en in een nieuwe wc waar ze als eerste gebruik van maken. En ja sorry ik wilde de eerste zijn die een drol draait op m'n nieuwe wc geen vreemde. Maar ik denk dat we nu een beetje off topic gaan
Ook dat hebben we gehad: grondwerk laten doen en tijdelijk klinkers er in. Kost ook weer wat, maar was wel de mooiste oplossing en je krijgt gelijk gevoel voor de hoeveelheid bestrating.Farmerwood schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:04:
[...]
Lading grindtegels van marktplaats halen en die tijdelijk neerleggen alvorens je ze zelf ook weer op marktplaats zet?
Zeker als je de tuin (mogelijk) wat langer uit denkt te stellen (bv door onzekerheid) kan dit een interessante optie zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Deleon78 op 19-09-2022 08:36 ]
Ik heb zelf een variant op deze oplossing gedaan trouwens.Deleon78 schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:52:
[...]
Ook dat hebben we gehad: grondwerk laten doen en tijdelijk klinkers er in. Kost ook weer wat, maar was wel de mooiste oplossing en je krijgt gelijk gevoel voor de hoeveelheid bestrating.
Zeker als je de tuin (mogelijk) wat langer uit denkt te stellen (bv door onzekerheid) kan dit een interessante optie zijn.
We hebben tegels uitgezocht die we mooi vonden en daar direct na oplevering zelf een terras mee aangelegd. Was een leuke oefening en later hebben we die tegels hergebruikt voor de definitieve tuin.
Links nog als tijdelijk terras (met eerder de rest van de tuin vol graszoden) en rechts het uiteindelijke terras. (We moesten uiteindelijk nog wat bij halen om alles in de uiteindelijke tuin te kunnen leggen)
![]() | ![]() |
Ik maak al maanden gretig gebruik van de goudmijn die deze topicreeks is, waarvoor dank. Eigenlijk nog niet bijgedragen door middel van het opsommingslijstje, dus bij deze:
Members only:
Inloggen
kak, hier nooit over nagedacht, wij hebben ook katten en die vinden onze spachtelputz muur heerlijk om te krabben...Renovlies is voor ons geen optie (denken wij) in verband met katten. Als die merken dat ze iets van de muur kunnen krabben dan is het einde zoek.
Ik heb 2 buren met elk 2 katten en renovlies maar ik heb ze er nog nooit over gehoord...
Kan zijn dat we het probleem ons inbeelden hoor, ik heb geen idee (nog nooit renovlies gehad). Maar net als bij @Blik1984 vinden onze katten het fijn om te krabben aan de muur (ondanks meer dan voldoende krabmatten en palen).GeeMoney schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:09:
Ik heb 2 buren met elk 2 katten en renovlies maar ik heb ze er nog nooit over gehoord...
Dat was met stucwerk ook niet ideaal, daar gingen de nagels ook doorheen, maar dat is wat beter zelf bij te werken.
Ons idee was, renovlies == behang, als ze dat er af krabben en ze hebben op een gegeven moment een stukje wat leuk aan de muur flubbert dan blijven ze bezig. En dan kunnen we hetzelf niet makkelijk herstellen.
Wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht via een aannemer. Standaard worden er vanuit de bouw 9 panelen geplaatst voor de BENG.
Nu willen wij aan de voorkant geen dakkapel hebben (kost 9,5K) maar een Velux 3in1 systeem. Helaas kan dit niet via de aannemer en zullen dit dus zelf na de oplevering moeten regelen.
We willen ook graag aan de voorkant zonnepanelen leggen, maar omdat we qua plaatsing nog niet precies weten hoe en wat ivm de velux moeten we dit later zelf doen.
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Ik heb nu helaas nog geen idee wat voor panelen erop komen.. de aannemer kan dit niet aangeven op dit moment. Moeten we alvast rekening houden met de omvormer? En qua meerwerk, waar moet ik rekening mee houden qua stroom/loze leiding naar de zolder hiervoor. Ik hoop dat er iemand is die mij van wat input kan voorzien.
Aanvulling: ik kan in het register groenverklaring de BENG berekening vinden, hier wordt gesproken over PV= 360 Wp/paneel (=1,87m2)
standaard 9 bij de bouw in op de achterkant, dan willen we er nog 11 a 12 op de voorkant na de tijd bijplaatsen.
Nu willen wij aan de voorkant geen dakkapel hebben (kost 9,5K) maar een Velux 3in1 systeem. Helaas kan dit niet via de aannemer en zullen dit dus zelf na de oplevering moeten regelen.
We willen ook graag aan de voorkant zonnepanelen leggen, maar omdat we qua plaatsing nog niet precies weten hoe en wat ivm de velux moeten we dit later zelf doen.
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Ik heb nu helaas nog geen idee wat voor panelen erop komen.. de aannemer kan dit niet aangeven op dit moment. Moeten we alvast rekening houden met de omvormer? En qua meerwerk, waar moet ik rekening mee houden qua stroom/loze leiding naar de zolder hiervoor. Ik hoop dat er iemand is die mij van wat input kan voorzien.
Aanvulling: ik kan in het register groenverklaring de BENG berekening vinden, hier wordt gesproken over PV= 360 Wp/paneel (=1,87m2)
standaard 9 bij de bouw in op de achterkant, dan willen we er nog 11 a 12 op de voorkant na de tijd bijplaatsen.
[ Voor 12% gewijzigd door IkWilbert op 19-09-2022 15:32 ]
I intend to live forever. So far, so good.
Hallo,
Is de hoogte van je maandlasten hypotheek tijdens de bouw maandlasten na oplevering-rentevergoeding over het bedrag in bouwdepot?
Voorbeeld:
Maand: september 2022
annuïtaire maandlasten na oplevering: €1000,-
rente: 5%
bedrag over in het bouwdepot: €100.000,-
rentevergoeding = 0.05/12*100.000=€417,-
Het bedrag dat je in september betaalt is dus 1000-417= €583,-? Waarvan een deel aflossing en een deel rente?
Is de hoogte van je maandlasten hypotheek tijdens de bouw maandlasten na oplevering-rentevergoeding over het bedrag in bouwdepot?
Voorbeeld:
Het bedrag dat je in september betaalt is dus 1000-417= €583,-? Waarvan een deel aflossing en een deel rente?
Bij mij (Vista hypotheken) werkt het zo inderdaad.Midan schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:13:
Hallo,
Voorbeeld:
Klopt inderdaad voor de bruto maandlast, houd er wel rekening mee dat je voor de netto last ook de rentevergoeding van de betaalde rente moet afhalen bij de hypotheekrenteaftrek.Midan schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:13:
Hallo,
Voorbeeld:
Hmm, wij hebben ook twee katten en we twijfelen nog tussen renovlies of dunpleister. De mogelijkheid tot behang er af krabben was niet eens bij mij opgekomen, ze laten de muren nu ook met rust. Ze pakken veel liever de eetkamerstoelen
Wat zijn jullie van plan met de zonwering? We hebben veel draai- kiepramen dus ik dacht misschien iets van plissé gordijnen, maar toen kwam ik weer iets tegen dat je je zonwering niet te dicht op het raam moet doen bij HR++ glas, want kans op thermische breuken... (We kunnen evt. voor € 720 nog kiezen voor "gehard glas", is dat nog verstandig om te doen?).
Ik zag dat de gemeente de beslistermijn voor de omgevingsvergunning verlengd heeft. Dit in combinatie met de "stikstofuitspraak" maakt mij ergens toch wat zenuwachtig. En het voelt ook wel een beetje gek om nu al die opties voor de ruwbouw te moeten doorgeven
(Nouja, sluitingsdatum is 31 oktober)
Wat zijn jullie van plan met de zonwering? We hebben veel draai- kiepramen dus ik dacht misschien iets van plissé gordijnen, maar toen kwam ik weer iets tegen dat je je zonwering niet te dicht op het raam moet doen bij HR++ glas, want kans op thermische breuken... (We kunnen evt. voor € 720 nog kiezen voor "gehard glas", is dat nog verstandig om te doen?).
Ik zag dat de gemeente de beslistermijn voor de omgevingsvergunning verlengd heeft. Dit in combinatie met de "stikstofuitspraak" maakt mij ergens toch wat zenuwachtig. En het voelt ook wel een beetje gek om nu al die opties voor de ruwbouw te moeten doorgeven
Gebeurt hier in Nijmegen voor vrijwel elke vergunningsaanvraag dat ze de beslistermijn verlengen.miezziej schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:31:
Ik zag dat de gemeente de beslistermijn voor de omgevingsvergunning verlengd heeft. Dit in combinatie met de "stikstofuitspraak" maakt mij ergens toch wat zenuwachtig. En het voelt ook wel een beetje gek om nu al die opties voor de ruwbouw te moeten doorgeven(Nouja, sluitingsdatum is 31 oktober)
De termijn van mijn aanvraag voor plaatsen overkapping (tegen gemeentegrond) werd ook verlengd met als reden 'complexe aanvraag'. Bij navraag blijkt die afdeling gewoon zwaar onderbemand en redden ze het niet om binnen de gestelde termijn te reageren. Dus verlengen ze de termijn.
Aka maak je er niet meteen (teveel) zorgen om.
Is al heel vaak voorbij gekomen. Even terugzoeken wat je aan loze leidingen nodig hebt.IkWilbert schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:01:
Wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht via een aannemer. Standaard worden er vanuit de bouw 9 panelen geplaatst voor de BENG.
Bedankt, was even zoeken maar gevonden dat ik een loze leiding van 25mm nodig heb. Zie in de optielijst staan:Blihi schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:49:
[...]
Is al heel vaak voorbij gekomen. Even terugzoeken wat je aan loze leidingen nodig hebt.
Loze leiding vanuit meterkast (met controledraad), aansluitpunt 300 mm + P. in ruimte ....... (.. stuks à € 105,00)
Is dit dan goed?
I intend to live forever. So far, so good.
Ik zou er 2 nemen. 1 voor de UTP kabel en 1 voor stroom. 25mm voor UTP is trouwens wat overkill, maar goed het trekt wel gemakkelijk.IkWilbert schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:35:
[...]
Bedankt, was even zoeken maar gevonden dat ik een loze leiding van 25mm nodig heb. Zie in de optielijst staan:
Loze leiding vanuit meterkast (met controledraad), aansluitpunt 300 mm + P. in ruimte ....... (.. stuks à € 105,00)
Is dit dan goed?
En geen aanname doen dat die optie 25mm is, dat wordt mij in ieder geval niet duidelijk uit de tekst. Kans is groot dat het 19mm is. Onze aannemer deed überhaupt niet aan 25mm.
Kreeg vandaag onderstaande e-mail betreffende opstookprotocol Alpha-Innotec bodemwarmtepomp.
Lijkt me op zich gunstig voor ons, bespaart ons weer heel wat kWh. Verder kan ik er vrij weinig mee eigenlijk, want het gaat alle kanten op. Wat voor voordeel, if any, valt er te behalen uit het herhalen van een opstookprotocol?
Members only:
Inloggen
Lijkt me op zich gunstig voor ons, bespaart ons weer heel wat kWh. Verder kan ik er vrij weinig mee eigenlijk, want het gaat alle kanten op. Wat voor voordeel, if any, valt er te behalen uit het herhalen van een opstookprotocol?
Zelfde als de eerste keer, maar minder effect.Greebs schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:54:
Kreeg vandaag onderstaande e-mail betreffende opstookprotocol Alpha-Innotec bodemwarmtepomp.
***members only***
Wij hebben renovlies en twee (jonge) katers.diabyte schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:19:
[...]
Kan zijn dat we het probleem ons inbeelden hoor, ik heb geen idee (nog nooit renovlies gehad). Maar net als bij @Blik1984 vinden onze katten het fijn om te krabben aan de muur (ondanks meer dan voldoende krabmatten en palen).
Dat was met stucwerk ook niet ideaal, daar gingen de nagels ook doorheen, maar dat is wat beter zelf bij te werken.
Ons idee was, renovlies == behang, als ze dat er af krabben en ze hebben op een gegeven moment een stukje wat leuk aan de muur flubbert dan blijven ze bezig. En dan kunnen we hetzelf niet makkelijk herstellen.
Muren vinden ze helemaal niet boeiend. Het is dan ook compleet vlak en zonder naden. Dus ziet er heel strak uit en voelt ook vlak.
We hebben bij de voordeur een grote kokos vloermat en bij de achterdeur een grote langwerpige kokos vloermat, die gebruiken ze goed om hun nagels te strekken. En we hebben in de sauna/katten kamer muur vol met klim/krabpalen.
Alle zitmeubels overigens van Microleder gekocht, ze steken overal vrolijk hun nagels in, zonder dat het schade aanricht. Nagels gaan er schoon in en uit zonder dat je er iets van kan zien. Daarom vinden ze het ook niet heel boeiend om de nagels in de zitmeubels te steken. En op elke verdieping kleine krab planken gemonteerd.
[ Voor 24% gewijzigd door BiG-GuY op 19-09-2022 20:40 ]
Ligt ook aan type vloer die je erop gaat monteren. Gelijmde vloer? Zou ik het overwegen nog een keer te doen, zeker als je ook kan koelen.Greebs schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:54:
***members only***
Tjah, maar waar leg je de grens, zo is het 3 a 4 keer ook "beter"BiG-GuY schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:41:
[...]
Ligt ook aan type vloer die je erop gaat monteren. Gelijmde vloer? Zou ik het overwegen nog een keer te doen, zeker als je ook kan koelen.
Als er bij oplevering het al eens gebeurd is allicht is een vocht meting een goed idee ?
Opstoken heeft niet te maken met vocht. Het gaat erom dat je dekvloer en/of vloer erop gaat krimpen/uitzetten door de hitte/koelte, waardoor je dekvloer en normale vloer kan scheuren. Als je geen geplakte vloer hebt, zal het voor je vloer erop niks uitmaken, vandaar de vraag.vormulier schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:50:
[...]
Tjah, maar waar leg je de grens, zo is het 3 a 4 keer ook "beter"
Als er bij oplevering het al eens gebeurd is allicht is een vocht meting een goed idee ?
En verder, als zij een rapport kunnen geven dat het programma inderdaad gedraaid heeft en hoeveel weken na storten van dekvloer dat dan was maakt het al een andere situatie. Helaas al vaker in dit topic kunnen lezen dat aannemers zeggen dat ze de verwarming hebben ingeregeld, maar naderhand blijkt dat er niks met de verwarming is gedaan…
[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 19-09-2022 22:15 ]
Ik heb dezelfde aardwarmtepomp. Voorafgaand aan de oplevering in maart heeft de bouwer al een "opstookprotocol" gedaan (bij de laatste kijkdag was het lekker warm binnen haha). Wij hebben na 2 maanden extra drogen, de tegels gelegd. Wel voorafgaand aan het leggen van de tegels op de anhydrietvloer een vochtmeting gedaan en goed laten schuren! Het koelen in de zomer was echt super en de tegels zijn nu lauw/van het koude af met de thermostaat op 21 beneden en 18 boven (waar het al snel warmer is).Greebs schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:54:
***members only***
[ Voor 15% gewijzigd door Bteq op 19-09-2022 23:13 ]
Bij veel van die apparaten kun je met een simpel op te zoeken code in de installateursmodus komen. Lijkt me dat je dan alsnog zo'n programma uit kunt voeren (of eventueel handmatig iets soortgelijks doen als alternatief).Greebs schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:54:
***members only***
Veel fabrikanten hebben de installateurshandleiding gewoon op de website staan. Installatiemonteurs zijn eigenlijk betaalde Googelaars die met gezond verstand en de handleiding apparaten onderhouden.finsdefis schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:49:
[...]
Bij veel van die apparaten kun je met een simpel op te zoeken code in de installateursmodus komen. Lijkt me dat je dan alsnog zo'n programma uit kunt voeren (of eventueel handmatig iets soortgelijks doen als alternatief).
Dat het niet zou kunnen is gewoon onzin, is meer een kwestie van het onverstandig vinden / het nut er niet van inzien / kosten drukken / [insert uw reden hier]. Ik vind alleen wel dat je dat helder aan de klant moet communiceren. Dit zal wel makkelijker zijn dan het uitleggen gok ik dan.
Dank voor alle inzichten! Op zich is het tot nu toe een betrouwbare en klantgerichte aannemer gebleken, dus ik vertrouw er wel op dat ze de intentie hebben het protocol ook daadwerkelijk te doorlopen. Desondanks zal ik hier bij de (voor)oplevering navraag naar doen. Installateurshandleiding is een goed idee om achter de hand te hebben voor evt. herhaling, wellicht dat er ook logs zijn om te zien of het protocol succesvol doorlopen is. Onze vloeren zullen niet zwevend zijn, dus wel van belang.
Wij neigen er zelf naar het protocol niet te herhalen. Het dak zit er (nog zonder pannen dat wel) sinds half juni op en de zandcement-dekvloer is twee weken terug gestort. De oplevering staat pas gepland voor eind januari. (Kans nog dat dit later wordt, bouwnummers die voor ons zitten zijn nu iets vertraagd. De nuts-partijen kwamen er tijdens het aansluiten achter dat de hoofdleiding van het water aan de overzijde van een reeds bestrate en in gebruik genomen rijbaan zit
)
Wij neigen er zelf naar het protocol niet te herhalen. Het dak zit er (nog zonder pannen dat wel) sinds half juni op en de zandcement-dekvloer is twee weken terug gestort. De oplevering staat pas gepland voor eind januari. (Kans nog dat dit later wordt, bouwnummers die voor ons zitten zijn nu iets vertraagd. De nuts-partijen kwamen er tijdens het aansluiten achter dat de hoofdleiding van het water aan de overzijde van een reeds bestrate en in gebruik genomen rijbaan zit
@Greebs Opstookprotocol komt hier eens in de zoveel tijd voorbij. Kort door de bocht: een opstartprotocol is bij de meeste moderne woningen flauwekul.
Dit protocol komt nog uit de tijd dat met CV ketels water van 50 graden de zandcement dekvloer in gestuurd werd. Die dekvloer zette dan uit en kromp weer, waardoor je gecontroleerd scheurtjes kreeg voordat de afwerkvloer er op ging. Dit ging het hele jaar door, want 's winters stookte je de vloer weer warm en zomers niet.
Tegenwoordig wordt gestookt met veel koeler water. Maximaal 35 graden, maar meestal nog minder is de norm. Daarbij koel je 's zomers waardoor de vloer het hele jaar door een vrij constante temperatuur heeft. De vloer zal daarom veel minder uitzetten en krimpen.
Ook wordt steeds vaker met een zwevende anhydriet vloer gewerkt. Een vloer die ten opzichte van de woning zelf kan uitzetten/krimpen.
Tegelleveranciers zitten meestal nog vast in hun oude "je moet een opstartprotocol anders geen garantie" denken. Tja, die moet je dus overtuigen.
In jouw geval zou ik denken: "prima. het is uitgevoerd, lekker zo laten." Ik zou zeker niet gaan betalen om zo'n protocol uit te voeren.
Wel zou ik eens contact zoeken met de aannemer over het feit dat jij dat niet zelf zou kunnen. Dat betekent dat er dus onderdelen van de installatie zijn waar je niet bij kunt, terwijl jij wel betaalt voor die installatie. Het kan niet zo zijn dat het beheer verplicht via partij X moet. Dat mag helemaal niet, want dat is koppelverkoop.
Dit protocol komt nog uit de tijd dat met CV ketels water van 50 graden de zandcement dekvloer in gestuurd werd. Die dekvloer zette dan uit en kromp weer, waardoor je gecontroleerd scheurtjes kreeg voordat de afwerkvloer er op ging. Dit ging het hele jaar door, want 's winters stookte je de vloer weer warm en zomers niet.
Tegenwoordig wordt gestookt met veel koeler water. Maximaal 35 graden, maar meestal nog minder is de norm. Daarbij koel je 's zomers waardoor de vloer het hele jaar door een vrij constante temperatuur heeft. De vloer zal daarom veel minder uitzetten en krimpen.
Ook wordt steeds vaker met een zwevende anhydriet vloer gewerkt. Een vloer die ten opzichte van de woning zelf kan uitzetten/krimpen.
Tegelleveranciers zitten meestal nog vast in hun oude "je moet een opstartprotocol anders geen garantie" denken. Tja, die moet je dus overtuigen.
In jouw geval zou ik denken: "prima. het is uitgevoerd, lekker zo laten." Ik zou zeker niet gaan betalen om zo'n protocol uit te voeren.
Wel zou ik eens contact zoeken met de aannemer over het feit dat jij dat niet zelf zou kunnen. Dat betekent dat er dus onderdelen van de installatie zijn waar je niet bij kunt, terwijl jij wel betaalt voor die installatie. Het kan niet zo zijn dat het beheer verplicht via partij X moet. Dat mag helemaal niet, want dat is koppelverkoop.
Gaat deze analyse uit van verwarming via een warmtepomp?Blihi schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:54:
@Greebs Opstookprotocol komt hier eens in de zoveel tijd voorbij. Kort door de bocht: een opstartprotocol is bij de meeste moderne woningen flauwekul.
Met - bijvoorbeeld - stadsverwarming wordt er in de zomer natuurlijk niet gekoeld. In onze wijk alleen maar stadsverwarming. Onze buurman wilde zijn vloer laten plaatsen, maar de vloerleverancier ging de vochtigheid meten van de vloer en die bleek overal te hoog te zijn. Kon / wilde de vloer dus niet plaatsen.
Flink irritant, want de buurman moest nu dus z'n hele planning overhoop gooien, keuken uit laten stellen etc etc. Hij had iig flink spijt dat hij het opstookprotocol niet gevolgd had....
Hoe lang na oplevering wou je buurman de vloer laten leggen dan?Requiem19 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:57:
[...]
Gaat deze analyse uit van verwarming via een warmtepomp?
Met - bijvoorbeeld - stadsverwarming wordt er in de zomer natuurlijk niet gekoeld. In onze wijk alleen maar stadsverwarming. Onze buurman wilde zijn vloer laten plaatsen, maar de vloerleverancier ging de vochtigheid meten van de vloer en die bleek overal te hoog te zijn. Kon / wilde de vloer dus niet plaatsen.
Flink irritant, want de buurman moest nu dus z'n hele planning overhoop gooien, keuken uit laten stellen etc etc. Hij had iig flink spijt dat hij het opstookprotocol niet gevolgd had....
Ik vraag dit omdat wij het zelf hebben ingepland 3 weken na oplevering. We zijn wel voornemend het opstook protocol uit te voeren. Hopelijk is 3 weken voldoende..veel ruimte met inplannen hebben we niet.
Dit was ongeveer 6-7 weken na oplevering. Gold ook voor alle 3 de verdiepingen van zijn woning...Bouwnrzoveel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:04:
[...]
Hoe lang na oplevering wou je buurman de vloer laten leggen dan?
Ik vraag dit omdat wij het zelf hebben ingepland 3 weken na oplevering. We zijn wel voornemend het opstook protocol uit te voeren. Hopelijk is 3 weken voldoende..veel ruimte met inplannen hebben we niet.
Ik heb gelijk een vochtmeter gekocht en onze eigen vloeren gemeten, die volgens de meter binnen de norm waren. Toch maar het opstookprotocol gevolgd voor de zekerheid alvast (vloer komt eind oktober).
In jouw geval zou ik met een meter gelijk de vochtwaardes checken van je vloer. Overigens kwam een paar dagen later een stuccadoor langs, die van mening was dat het opstookprotocol niet hielp voor het verlagen van het vochtpercentage van de vloer, maar dat je gewoon bouwdrogers een paar dagen binnen moet laten blazen.
Kortom, iedereen heeft een andere mening hierover.
Maakt niet uit. Er is geen woning meer die opgeleverd wordt met een hoge temperatuur verwarming. Warmtepomp, stadsverwarming, dat is allemaal lage temperatuur verwarming.Requiem19 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:57:
[...]
Gaat deze analyse uit van verwarming via een warmtepomp?
Een anhydrietvloer moet inderdaad goed droog zijn. Daar gaat een opstookprotocol helemaal niets bij helpen, want dat is een chemische droging. Die vloer zul je gewoon tijd moeten geven. Die vochtmeting is niet voor niets. Toch lijmen betekent dat de boel los komt, want het vocht moet er uiteindelijk wel uit.Met - bijvoorbeeld - stadsverwarming wordt er in de zomer natuurlijk niet gekoeld. In onze wijk alleen maar stadsverwarming. Onze buurman wilde zijn vloer laten plaatsen, maar de vloerleverancier ging de vochtigheid meten van de vloer en die bleek overal te hoog te zijn. Kon / wilde de vloer dus niet plaatsen.
Hoeft hij niet te hebben, want anhydriet droogt niets sneller door een opstookprotocol. Daar is het niet voor. Dat protocol is voor het gecontroleerd laten krimpen van de vloer.Flink irritant, want de buurman moest nu dus z'n hele planning overhoop gooien, keuken uit laten stellen etc etc. Hij had iig flink spijt dat hij het opstookprotocol niet gevolgd had....
Bij ons is de vloer door de aannemer gelegd. De ketel is niet aan geweest voordat wij er in kwamen (dat weet ik 100% zeker, want de gasmeter stond nog op 0 en bij de ketel ontbrak nog een onderdeel).Bouwnrzoveel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:04:
[...]
Hoe lang na oplevering wou je buurman de vloer laten leggen dan?
De tegelzetter heeft op een paar plaatsen een vochtmeting gedaan en dat was genoeg.
Een vloer droogt het beste door te ventileren. Wij hadden mazzel dat de bouw in een warme periode plaatsvond en dat de kozijnenleverancier failliet was. Hierdoor zijn alle woningen eerst zonder kozijnen gebouwd en pas later zijn de ramen geplaatst. De boel heeft dus heel lang heel goed kunnen luchten.
Tegenwoordig wordt nogal eens met prefab elementen gewerkt: Alles is heel snel luchtdicht, maar droogt dan ook helemaal niet meer. Dan moet je met bouwdrogers aan de slag, maar die zijn nooit zo effectief als natuurlijke ventilatie.
Stukadoor had gelijk. Bouwdrogers helpen iets omdat je de omgeving droger houdt, maar het vocht moet door het anhydriet naar boven en dat kost nu eenmaal tijd. Die tijd kun je niet versnellen.Requiem19 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:12:
[...]
Dit was ongeveer 6-7 weken na oplevering. Gold ook voor alle 3 de verdiepingen van zijn woning...
Ik heb gelijk een vochtmeter gekocht en onze eigen vloeren gemeten, die volgens de meter binnen de norm waren. Toch maar het opstookprotocol gevolgd voor de zekerheid alvast (vloer komt eind oktober).
In jouw geval zou ik met een meter gelijk de vochtwaardes checken van je vloer. Overigens kwam een paar dagen later een stuccadoor langs, die van mening was dat het opstookprotocol niet hielp voor het verlagen van het vochtpercentage van de vloer, maar dat je gewoon bouwdrogers een paar dagen binnen moet laten blazen.
Hetzelfde geldt overigens ook voor wanden. Als je kalkzandsteen muren hebt en die zijn zeiknat geregend zul je die eerst moeten laten drogen voordat je gaat stucen. Anders komt het stucwerk na een of twee jaar gewoon weer van de muur af. Het vocht moet er namelijk uit en dat kan niet naar buiten vanwege de isolatie, dus gaat het naar binnen.
Een goede stukadoor zal je daarop wijzen en zal ook een vochtmeting doen.
Een goede stukadoor zal je daarop wijzen en zal ook een vochtmeting doen.
Klopt wij zullen meteen met een vochtmeter de ruimtes checken. Ook een bouwdroger lijkt ons wel wat.Requiem19 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:12:
[...]
Dit was ongeveer 6-7 weken na oplevering. Gold ook voor alle 3 de verdiepingen van zijn woning...
Onze woning wordt 20 oktober opgeleverd, de afgelopen weken is het behoorlijk warm geweest, hopelijk heeft dat ook geholpen.
De wanden laten wij vanuit de aannemer doen, dus die zullen er al inzitten bij oplevering (glas vlies) en sausen 9010.
Ben benieuwd!
Hm! Ik denk (hoop) dat de warmte van de afgelopen periode ook in ons voordeel geweest is. Wel prefab bouw en de ramen zitten er al een tijd in.Blihi schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:24:
[...]
Bij ons is de vloer door de aannemer gelegd. De ketel is niet aan geweest voordat wij er in kwamen (dat weet ik 100% zeker, want de gasmeter stond nog op 0 en bij de ketel ontbrak nog een onderdeel).
De tegelzetter heeft op een paar plaatsen een vochtmeting gedaan en dat was genoeg.
Een vloer droogt het beste door te ventileren. Wij hadden mazzel dat de bouw in een warme periode plaatsvond en dat de kozijnenleverancier failliet was. Hierdoor zijn alle woningen eerst zonder kozijnen gebouwd en pas later zijn de ramen geplaatst. De boel heeft dus heel lang heel goed kunnen luchten.
Tegenwoordig wordt nogal eens met prefab elementen gewerkt: Alles is heel snel luchtdicht, maar droogt dan ook helemaal niet meer. Dan moet je met bouwdrogers aan de slag, maar die zijn nooit zo effectief als natuurlijke ventilatie.
Voor de bouw is die droogte inderdaad helemaal niet vervelend. Casco woningen drogen gewoon razendsnel op.
Prefab heeft ook als voordeel dat er weinig vocht in komt. Een huis wat gebouwd wordt met prefab beton wanden en kanaalplaten is veel minder vochtig dan een huis dat gebouwd wordt met kalkzandsteen blokken en breedplaten waar beton op gestort wordt.
Maar vergis je niet hoeveel water er in een woning gebracht wordt. In tegellijm, blokkenlijm voor de binnenwanden, zandcement of anhydriet zit heel veel vocht en dat moet er allemaal weer uit.
Prefab heeft ook als voordeel dat er weinig vocht in komt. Een huis wat gebouwd wordt met prefab beton wanden en kanaalplaten is veel minder vochtig dan een huis dat gebouwd wordt met kalkzandsteen blokken en breedplaten waar beton op gestort wordt.
Maar vergis je niet hoeveel water er in een woning gebracht wordt. In tegellijm, blokkenlijm voor de binnenwanden, zandcement of anhydriet zit heel veel vocht en dat moet er allemaal weer uit.
Lijkt me dat de vloer ook door de zon flink hete temps kan krijgen en daarna weer afkoelen.Blihi schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:20:
[...]
Maakt niet uit. Er is geen woning meer die opgeleverd wordt met een hoge temperatuur verwarming. Warmtepomp, stadsverwarming, dat is allemaal lage temperatuur verwarming.
[...]
Een anhydrietvloer moet inderdaad goed droog zijn. Daar gaat een opstookprotocol helemaal niets bij helpen, want dat is een chemische droging. Die vloer zul je gewoon tijd moeten geven. Die vochtmeting is niet voor niets. Toch lijmen betekent dat de boel los komt, want het vocht moet er uiteindelijk wel uit.
[...]
Hoeft hij niet te hebben, want anhydriet droogt niets sneller door een opstookprotocol. Daar is het niet voor. Dat protocol is voor het gecontroleerd laten krimpen van de vloer.
Ik snap de weerstand tegen een opstookprotocol niet helemaal. Volgens mij richten jullie je op het protocol terwijl het grootste probleem gebrekkige communicatie en richtlijnen zijn.
Laat ik het anders stellen: waarom zou je het NIET doen?
Bedankt voor de toelichting!Blihi schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:50:
Voor de bouw is die droogte inderdaad helemaal niet vervelend. Casco woningen drogen gewoon razendsnel op.
Vochtmeter en bouwdroger zet ik alvast klaar!
En dan maar hopen dat we het redden in die 3 weken.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
:strip_exif()/f/image/4Ecf2daPWLsNzPg2Q3C9SVnH.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lzRvkhRRKYCFqp8IkMLMt7QT.jpg?f=fotoalbum_tile)