Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Deleon78 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:01:
[...]
Laat ik het anders stellen: waarom zou je het NIET doen?
Daar zijn er een paar redenen voor:
- tijd - (je wilt zo snel mogelijk je nieuwe huis in)
- geld - (dubele lasten, maar ook electra kosten)

Maar het is ook gewoon goed om te weten wat je wel of niet hebt, of het echt nuttig is en wat je kan verwachten als de vloerboer aankaart dat hij HEEL graag wilt dat je er een doet terwijl je met een anhydriet er dus geen (veel) baat bij hebt qua vocht vermindering.

Dat vocht uit je woning moet daar zullen we het met zijn allen over eens zijn, Maar wat is de (beste) manier en waarom?

Allicht helpt een bouwdrogert dus gewoon beter dan een stook protocol, Deze neemt dan nog steeds tijd in beslag, maar dan droog je gelijk de muuren mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-05 19:11
Misschien ook goed om eens te lezen: https://www.noa.nl/media/...es-afbouwzaken-3-2020.pdf

Ook daarin komt men tot de conclusie dat een opstookprotocol meestal niet zinvol meer is en al helemaal niet tot 55 graden watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:03
Blihi schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:21:
Misschien ook goed om eens te lezen: https://www.noa.nl/media/...es-afbouwzaken-3-2020.pdf

Ook daarin komt men tot de conclusie dat een opstookprotocol meestal niet zinvol meer is en al helemaal niet tot 55 graden watertemperatuur.
N=1. Ik ben toch wel blij dat ik het opstookprotocol heb uitgevoerd ondanks dat we LTV hebben. Welliswaar verkort protocol, maar ik had na een week toch wel aardig wat scheuren in de vloer die er niet zaten bij oplevering. Kan ook toeval zijn geweest, dat ze ook wel waren onstaan zonder opstookprotocol, maar better safe than sorry.

De vraagsteller heeft 3 weken de tijd. Ik zou het gewoon doen...

[ Voor 12% gewijzigd door SquareOne op 20-09-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:38

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Opstoken heeft weinig te maken met opdrogen, zoals vaker genoemd door anderen.

Ik was in de veronderstelling dat vloerverwarming altijd LTV was, 40C of lager. Wij hebben dan wel stadswarmte van 70-75C, maar door de vloer gaat niet hoger dan 35C met de thermostaat kranen op de verdelers geregeld.

Wij waren voor het opstoken bijna 1,5GJ (€59) kwijt, als je bedenkt dat ons jaar verbruik 9,9GJ is, is dat best een verbruik geweest voor zo’n korte periode. In het jaar verbruik zit ook het warme water voor douchen, dus valt allemaal wel mee.

Bij ons was de tegelvloer over alle verdiepingen al gelegd overigens, de dekvloeren zaten er al meer dan een maand in op het moment dat de vloer gelegd werd en de oplevering was in juli, paar weken na leggen tegels.

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 20-09-2022 13:02 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-05 11:50
Bouwnrzoveel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:41:
[...]
Klopt wij zullen meteen met een vochtmeter de ruimtes checken. Ook een bouwdroger lijkt ons wel wat.
Kleine FYI: zo'n bouwdroger maakt echt een rot herrie. Ze hadden de stortbak van het toilet van de bovenbuurvrouw niet goed aangesloten met als resultaat dat er water door het plafond naar beneden kwam. Toen ook zo'n ding een paar weken in mijn badkamer gehad. Als je in de woning zou zijn als dat ding aanstond kwam je echt met bloedende oren weer buiten aan het einde van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-05 20:13
keeperson schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:13:
[...]

Kleine FYI: zo'n bouwdroger maakt echt een rot herrie. Ze hadden de stortbak van het toilet van de bovenbuurvrouw niet goed aangesloten met als resultaat dat er water door het plafond naar beneden kwam. Toen ook zo'n ding een paar weken in mijn badkamer gehad. Als je in de woning zou zijn als dat ding aanstond kwam je echt met bloedende oren weer buiten aan het einde van de dag.
Wij zullen in die periode amper in de woning zijn. Daarom juist dan het moment bij uitstek om die bouwdroger neer te zetten.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:55
Hier vorige week contact gezocht met de aannemer over een opstookprotocol omdat ze daar bij de vloerenboer over begonnen. Wij krijgen een prefab woning met bodemwamtepomp. Antwoord van de aannemer:
Er komt een zandcement dekvloer in de woning.

Het is een lage temperatuur vloerverwarming. Hierbij is een opstook protocol niet nodig/mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 22:04
blottle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:26:
Hier vorige week contact gezocht met de aannemer over een opstookprotocol omdat ze daar bij de vloerenboer over begonnen. Wij krijgen een prefab woning met bodemwamtepomp. Antwoord van de aannemer:

[...]
Ik woon in een nieuwbouwwoning, ook prefab, van 2,5 jaar oud met bodemwarmtepomp en vloerverwarming.
Op onze warmtepomp (nibe) zit een modus voor opstookprotocol. Hier kun je in het menu aangeven hoe lang en welke temperaturen. Ik heb het zelf laten draaien tot 40 graden.
Misschien is het niet nodig, afgelopen winters was de hoogste aanvoertemperatuur 21 graden, veel lager dus :) Lijkt me dat het ook geen kwaad kan.
Dus je zou na oplevering kunnen kijken of er ook een opstookprotocol mogelijkheid is. Nadeel is dat dat een paar weken kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
roltor schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:03:
[...]

Ik woon in een nieuwbouwwoning, ook prefab, van 2,5 jaar oud met bodemwarmtepomp en vloerverwarming.
Op onze warmtepomp (nibe) zit een modus voor opstookprotocol. Hier kun je in het menu aangeven hoe lang en welke temperaturen. Ik heb het zelf laten draaien tot 40 graden.
Misschien is het niet nodig, afgelopen winters was de hoogste aanvoertemperatuur 21 graden, veel lager dus :) Lijkt me dat het ook geen kwaad kan.
Dus je zou na oplevering kunnen kijken of er ook een opstookprotocol mogelijkheid is. Nadeel is dat dat een paar weken kost.
Bedankt voor je reactie. Ons huis wordt pas volgend jaar Q2 opgeleverd dus ik heb nog geen idee welke warmtepomp wij krijgen en moet dus volledig afgaan op wat de aannemer zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:29
Blihi schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:20:
[...]

Maakt niet uit. Er is geen woning meer die opgeleverd wordt met een hoge temperatuur verwarming. Warmtepomp, stadsverwarming, dat is allemaal lage temperatuur verwarming.
Hier moet ik je even corrigeren. Vattenfall levert hoge temperatuur, 70 graden, water aan bij de woningen in Schuytgraaf. De vloerverwarming en radiatoren zijn daar ook op berekend. Ze gaan er vanuit dat je water van minimaal 50 graden door je vloer/radiatoren laat lopen.

Dus niet alle stadsverwarming is LTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
BiG-GuY schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:43:
Wij waren voor het opstoken bijna 1,5GJ (€59) kwijt, als je bedenkt dat ons jaar verbruik 9,9GJ is, is dat best een verbruik geweest voor zo’n korte periode. In het jaar verbruik zit ook het warme water voor douchen, dus valt allemaal wel mee.
Stook jij uberhaupt? :|
Hier vorig jaar een verbruik van 40 GJ en daarmee waren we zelfs relatief zuinig in de wijk, want anderen zaten tot wel 65 GJ.
Ook in mijn vorige woning nooit onder de 16 GJ gekomen en daar stond verwarming maar weinig aan. En douchen doen we niet dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
MadDonkey schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:41:
[...]

Hier moet ik je even corrigeren. Vattenfall levert hoge temperatuur, 70 graden, water aan bij de woningen in Schuytgraaf. De vloerverwarming en radiatoren zijn daar ook op berekend. Ze gaan er vanuit dat je water van minimaal 50 graden door je vloer/radiatoren laat lopen.

Onze stadsverwarming was inderdaad ingeregeld op 50 graden (SVP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Farmerwood schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:23:
[...]

Stook jij uberhaupt? :|
Hier vorig jaar een verbruik van 40 GJ en daarmee waren we zelfs relatief zuinig in de wijk, want anderen zaten tot wel 65 GJ.
Ook in mijn vorige woning nooit onder de 16 GJ gekomen en daar stond verwarming maar weinig aan. En douchen doen we niet dagelijks.
We leven met z’n tweeën in de woning (+2 katten, maar die gebruiken geen warm water :+). En totaal oppervlak is 118m2 met drie verdiepingen, “twee onder 1 kap” A-label woning.

Eerste helft van vorig jaar hadden we stoken tot 21C 24/7 aan overal. Later ben ik met de Tado’s gaan optimaliseren, de verdeler thermostaat kranen op 35C i.p.v. 40C en de drie pompen op laagste stand samen met vraaggestuurde druk ipv constant vol vermogen pompen. Zodat het in de avond beneden warm is en overdag in onze kantoren boven op temp (20C). De druk minder oppompen zorgt ook voor stroombesparing en de Tado’s moduleren netjes de regelkleppen per zone, dus zelden gaat er vol vermogen stadswarmte de woning door.

Bovenstaande maatregelen zorgen er wel voor dat de vloerverwarming nog trager reageert, dus je moet je programma’s wel slim inregelen qua temperaturen, anders heb je het niet snel genoeg warm.

Mijn kantoor is praktisch nooit warm geworden qua vloer, die is niet onder de 20,5C gekomen vorig jaar.

Slaapkamer en badkamer doen we alleen in de ochtend even opwarmen en in de avond even. Zodat de vloer dan warm aanvoelt. We douchen over het algemeen elke dag of om de dag, maar niet perse kort. Beiden denk wel 15-20min per douche beurt.

In appartement hiervoor zaten we tussen de 4-5GJ per jaar, dat was 50m2 qua oppervlak.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 20-09-2022 18:27 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

50 graden door je vloer? Dan kan je er niet eens plezierig met blote voeten op lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

keeperson schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:13:
[...]

Wij hadden een lekkage in de keuken in de vorige woning. Tijdens COVID en beiden thuiswerken moesten we twee weken in die herrie zitten. En het is ook niet dat je hem uit kan zetten, nee hij moest praktisch 24/7 aanstaan voor twee weken om goed te laten drogen…

Overigens ook een leuke praktisch constante kW die het trok. Dus na 2 weken waren we 336kW verder, was een dure maand…

Noise cancelling koptelefoon bood uitkomst, maar zelfs die deden niet alles wegfilteren.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 20-09-2022 18:31 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 10:51
Pingu007 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:38:
De warmtepomp stond ook al klaar om geïnstalleerd te worden, een Nibe VVM225..
Nu lees ik hier en daar wat verhalen over dat 180L te weinig zou zijn.
Wij hebben 3 slaapkamers en standaard een douche, maar laten bad zelf plaatsen (is bij aannemer bekend)
Gaan we het redden het die 180L en is het genoeg volgens de normen?
Oplevering komt naderbij (vrijdag vooroplevering) en ik zie nu net in de technische omschrijving dat er een boiler van 200liter in zou moeten zitten.. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Pingu007 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:12:
[...]
Oplevering komt naderbij (vrijdag vooroplevering) en ik zie nu net in de technische omschrijving dat er een boiler van 200liter in zou moeten zitten.. :?
Bij de vooroplevering aangeven dat in de TO 200l genoemd staat en er nu een 180l geïnstalleerd is en dat er dus een opleverpunt zal zijn bij oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
BiG-GuY schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:19:
[...]

We leven met z’n tweeën in de woning (+2 katten, maar die gebruiken geen warm water :+). En totaal oppervlak is 118m2 met drie verdiepingen, “twee onder 1 kap” A-label woning.

Eerste helft van vorig jaar hadden we stoken tot 21C 24/7 aan overal. Later ben ik met de Tado’s gaan optimaliseren, de verdeler thermostaat kranen op 35C i.p.v. 40C en de drie pompen op laagste stand samen met vraaggestuurde druk ipv constant vol vermogen pompen. Zodat het in de avond beneden warm is en overdag in onze kantoren boven op temp (20C). De druk minder oppompen zorgt ook voor stroombesparing en de Tado’s moduleren netjes de regelkleppen per zone, dus zelden gaat er vol vermogen stadswarmte de woning door.

Bovenstaande maatregelen zorgen er wel voor dat de vloerverwarming nog trager reageert, dus je moet je programma’s wel slim inregelen qua temperaturen, anders heb je het niet snel genoeg warm.

Mijn kantoor is praktisch nooit warm geworden qua vloer, die is niet onder de 20,5C gekomen vorig jaar.

Slaapkamer en badkamer doen we alleen in de ochtend even opwarmen en in de avond even. Zodat de vloer dan warm aanvoelt. We douchen over het algemeen elke dag of om de dag, maar niet perse kort. Beiden denk wel 15-20min per douche beurt.

In appartement hiervoor zaten we tussen de 4-5GJ per jaar, dat was 50m2 qua oppervlak.
Hier 200m2 met 3 verdiepingen en label A. Wonen hier met 4 bewoners waarvan 2 kinderen van (2 en 4 jaar).
Vloerverwarming op begane grond staat overdag op 18 en in de nacht op 15. Maar het is al zeker 6 maanden 22-26 graden, dus hij stookt niet. Pomp van de vloerverwarming gaat alleen aan bij warmtevraag. Radiatoren op andere verdiepingen staan standaard uit.
Warm tap water in de keuken via Quooker, dus dat gaat helemaal niet via warmtenet. Netto douchen en badderen we dus alleen van die 40 GJ en paar maanden per jaar verwarmen. Heb inmiddels ook een lucht/lucht warmtepomp om te verwarmen, dus hebben weinig warmte nodig via het warmtenet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Farmerwood schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:52:
[...]

Hier 200m2 met 3 verdiepingen en label A. Wonen hier met 4 bewoners waarvan 2 kinderen van (2 en 4 jaar).
Vloerverwarming op begane grond staat overdag op 18 en in de nacht op 15. Maar het is al zeker 6 maanden 22-26 graden, dus hij stookt niet. Pomp van de vloerverwarming gaat alleen aan bij warmtevraag. Radiatoren op andere verdiepingen staan standaard uit.
Warm tap water in de keuken via Quooker, dus dat gaat helemaal niet via warmtenet. Netto douchen en badderen we dus alleen van die 40 GJ en paar maanden per jaar verwarmen. Heb inmiddels ook een lucht/lucht warmtepomp om te verwarmen, dus hebben weinig warmte nodig via het warmtenet.
Bij ons ook een Quooker, dus gebruik is echt alleen verwarmen en douchen.

De maanden dat we niet verwarmen zitten we op grofweg 0,3-0,4GJ per maand, voor puur douchen dus. In het appartement zaten we op 0,5GJ per maand aan douchen. De zuinigere douchekoppen die we nu hebben van Hotbath helpen wel dus. Regendouche van 9L/min, handdouche van 10L/min en het voelt als een goede druk.

Een bad gebruikt natuurlijk wel een aardige hoeveelheid water, maar een moderne regendouche 9-10L/min met 15min douchen is vergelijkbaar met een gemiddeld bad. Dus lijkt me dat er iets niet lekker gaat met je vloerverwarming, tenzij je de maanden dat je niet verwarmd een veel hoger gebruik ziet dan wij.

Heb je gekeken op je warmte unit meter wanneer je geen warmte vraag hebt, dat het dan ook echt 0L/min is? En als je kachels dicht zijn en beneden wel warmte vraag is, hoeveel L/min je dan ziet in gebruik? Verder ook een belangrijke, als je warmtevraag hebt, zit de aanvoer en retour temp dan ver uit elkaar of niet? Des te verder uit elkaar des te meer GJ je gebruikt.

In het appartement was die gecapped op 40L/min bij verwarmen, in deze woning kunnen we gewoon 200L/min rondpompen met alle pompen op vol vermogen en alles vol open. Dan wordt het ook 30C binnen als het buiten 10C is, dus dat wil je niet. Maar dat was het resultaat tijdens opstoken vorig jaar.

Ons normale verbruik schommelt tussen de 0-50L/min bij de normale warmtevraag die we ingesteld hebben.

Ook al is je woning groter, hebben we waarschijnlijk een vergelijkbaar oppervlak wat we elke dag zouden opwarmen qua vloerverwarming, omdat we het op drie verdiepingen hebben en overal wel een lus aan hebben.

Het kan overigens ook helpen om de nacht verlaging niet zo ver naar beneden te doen, al zal je woning niet 3C zakken in een nacht als het goed is. Maar als je onder de 18C komt en je zet hem overdag weer op 18C, gaat die vol open om tot die 18C te komen. Meeste stadswarmte kleppen moduleren niet namelijk, Eneco heeft die met een pilot samen met de Toon geïntroduceerd, maar is nog niet breed uitgerold.

Op onze BG is het dus ook enkel aan/uit. De bovenverdiepingen moduleren wel, door de klemmen stroken die daar gebruikt zijn.

We hebben wel een WtW, dat helpt natuurlijk ook met het warmte verlies.

We hebben het nu natuurlijk veel over stadswarmte, maar ditzelfde speelt net zo met warmtepompen of andere warmtebronnen. Verschil is dat je dan vooral veel stroomgebruik extra hebt.

Gallery V&A

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
We zitten nu rond de 30 GJ met stadsverwarming. Eigenlijk nooit in verdiept of het anders af te stellen is. Verwarming staat bijna nooit aan, en bijna alleen de woonkamer als we dat wel doen.

Meer ontopic, binnenkort het gesprek met de projectontwikkelaar. Meeste meerwerk opties zijn ons wel duidelijk, dus denk niet dat het spannend wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
[...]

50 graden door de vloer? zit daar geen mengverdeler op dan? Radiatoren kan ik me nog voorstellen, maar de vloer zeker niet.

En overstappen op iets duurzaams kan zeker niet?

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:57:
[...]
50 graden door de vloer? zit daar geen mengverdeler op dan? Radiatoren kan ik me nog voorstellen, maar de vloer zeker niet.

Er zit een thermostaatkraan op die verdelers en bij ons werd geadviseerd om die niet hoger dan 35 graden te zetten.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat Vattenfall voor 10-15 km verderop, waar eenzelfde warmtenet ligt, ineens anders adviseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Farmerwood schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:03:
[...]

Er zit een thermostaatkraan op die verdelers en bij ons werd geadviseerd om die niet hoger dan 35 graden te zetten.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat Vattenfall voor 10-15 km verderop, waar eenzelfde warmtenet ligt, ineens anders adviseerd.
Dan gaat er dus maximaal 35C door je vloer en is het dus wel LTV. Is bij ons op dezelfde manier geregeld. De aanvoer vanuit het warmtenet is hier dan wel 65-70C, maar door die thermostaatkranen in de verdelers limiteer je het tot 35C.

[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 21-09-2022 09:13 ]

Gallery V&A

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-05 11:07
@Diablow 30GJ in hoeveel tijd? In de zomer verbruiken wij nauwelijks. 2GJ sinds mei ongeveer (2 personen).

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Heeft iemand ooit binnendeuren + kozijnen laten plaatsen door iemand? Ik kreeg te horen dat dit €750 per deur kost :,) vroeg me af of dit realistisch is

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
@Ascension per jaar. Ik heb geen slimme meter, en houd het zelf niet bij. Dus weet het verschil tussen winter en zomer niet. We gebruiken buiten douchen niet vaak warm water. Met de verwarming kan wel erg warm worden, dus schat dat de temperatuur naar beneden zou kunnen. In de woonkamer zitten drie radiatoren, maar die staan eigenlijk nooit alle drie aan.

@Olivertwist278 bij ons is het meerwerk van deuren naar schuifpui, of andersom 2350 oid. Dus lijkt me 'realistisch'.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:28

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Olivertwist278 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:04:
Heeft iemand ooit binnendeuren + kozijnen laten plaatsen door iemand? Ik kreeg te horen dat dit €750 per deur kost :,) vroeg me af of dit realistisch is
Wat doen ze allemaal voor die €750?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:18:
[...]

7 uur voor je woning kijken of het water pas staat en een uur ophangen van een deur O-)

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Olivertwist278 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:04:
Heeft iemand ooit binnendeuren + kozijnen laten plaatsen door iemand?
Ja, behoorlijk vaak zelfs.
Ik kreeg te horen dat dit €750 per deur kost :,) vroeg me af of dit realistisch is
Wat voor kozijnen en deuren hebben we het hier over? Maakt nogal een verschil.

• Olivertwist278
Toppe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:18:
[...]

Wij bestellen zelf de deuren en kozijnen, maar die zouden dan bij hun op de werkplaats afgesteld worden (sleutelgat, evt slot, etc) en dan plaatsen ze de kozijnen en deuren bij ons.

Lijkt mij geen 750 per deur waard

• Olivertwist278
De Rikster schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:25:
[...]

Ja, behoorlijk vaak zelfs.

[...]

Wat voor kozijnen en deuren hebben we het hier over? Maakt nogal een verschil.
Geen dure metalen deuren. Het zijn deuren van €100 van de praxis en ook normale kozijnen

• vormulier
  • Niet online
Olivertwist278 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:25:
[...]

Wij bestellen zelf de deuren en kozijnen, maar die zouden dan bij hun op de werkplaats afgesteld worden (sleutelgat, evt slot, etc) en dan plaatsen ze de kozijnen en deuren bij ons.

Klinkt een beetje als een "wij willen je werk niet" bedrag, Sloten zetten zou je nog in een werkplaats kunnen doen, maar afstellen lijkt mij toch echt in je kozijn pas mogelijk (of ze willen dubbel werk)

• De Rikster
[...]

Ik doe het voor € 700,- per deur, geen probleem O-)

Stelt niks voor en dat is héél goed betaald dan.

Ik zou alleen dergelijke bedragen rekenen als ik er écht geen zin in heb én de klant zelf de materialen bestelt..

• Olivertwist278
vormulier schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:28:
[...]

Klinkt een beetje als een "wij willen je werk niet" bedrag, Sloten zetten zou je nog in een werkplaats kunnen doen, maar afstellen lijkt mij toch echt in je kozijn pas mogelijk (of ze willen dubbel werk)
Ja zou heel goed kunnen. Weet je misschien hoeveel het normaal gesproken kost?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Wat voor deuren, wat voor kozijnen? Moet het nog geschilderd worden? Is het bedrag inclusief afwerking op bestaande wanden? Inclusief scharnieren?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:28:
[...]

Afstellen kan prima op een andere locatie. Als de vloer niet waterpas is dan moet je daar de hoogte opvullen met uitvulplaatjes oid.

Een niet haakse vloer of wand valt veel minder op dan een deur die niet haaks in het kozijn zit.

• vormulier
  • Niet online
Olivertwist278 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:31:
[...]

Ja zou heel goed kunnen. Weet je misschien hoeveel het normaal gesproken kost?
Neem een klusjes man om de hoek aan, spreek een uurtarief af eventueel voorrij kosten.
Laat hem 1 max 2 uur per deur bezig zijn, en dan kijken of het een redelijk bedrag is wat er gevraagd word?

Het is nog al vakman en deur afhankelijk, wat je precies verwacht, en of hij/zij pas voor het eerst een deur in elkaar schroeft.

• keeperson
Mijn €0,02: ik vind 750 euro per deur echt ontzettend veel geld. Voor dat bedrag verwacht ik op zijn minst een voetenmassage en dat me koffie geserveerd wordt op een eikenhouten blad. Nu ben ik zelf snel een persoon die dat soort dingen zelf wil gaan doen als ik dat soort bedragen hoor. Ook omdat je het dan vaak zelf naar wens kan maken de kwaliteit kan bewaken. Mijn gevoel zegt me dat het goedkoper kan, maar kies vooral een vakman waarbij je een goed gevoel hebt en laat je niet alleen leiden door de prijs (als je het wil uitbesteden).

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
keeperson schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:47:
Mijn €0,02: ik vind 750 euro per deur echt ontzettend veel geld. Voor dat bedrag verwacht ik op zijn minst een voetenmassage en dat me koffie geserveerd wordt op een eikenhouten blad. Nu ben ik zelf snel een persoon die dat soort dingen zelf wil gaan doen als ik dat soort bedragen hoor. Ook omdat je het dan vaak zelf naar wens kan maken de kwaliteit kan bewaken. Mijn gevoel zegt me dat het goedkoper kan, maar kies vooral een vakman waarbij je een goed gevoel hebt en laat je niet alleen leiden door de prijs (als je het wil uitbesteden).
Als de boel ook nog gespoten moet worden valt het wel weer mee hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
Toppe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:10:
[...]

Als de boel ook nog gespoten moet worden valt het wel weer mee hoor.
Dat is ook vaak het probleem met dit soort vragen: hoeveel manuren gaan erin zitten voor welke werkzaamheden. :9 Als het kant-en-klare deuren ophangen is, dan is het te duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
keeperson schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:09:
[...]

Dat is ook vaak het probleem met dit soort vragen: hoeveel manuren gaan erin zitten voor welke werkzaamheden. :9 Als het kant-en-klare deuren ophangen is, dan is het te duur.
Precies. Daarom kan je maar beter meteen alle informatie die je hebt delen zodat er niet 20 mensen gaan gokken wat de werkzaamheden nou precies inhouden :)

• MadDonkey
Blihi schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:57:
[...]

Ik ga hier in November een definitief antwoord op geven! Maar van wat ik recent gezien heb, wordt het gierend heet water door de vloer laten lopen.

De HoH van de VV is 15cm, ook niet heeeel geschikt voor LTV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

MadDonkey schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:47:
[...]

Ik ga hier in November een definitief antwoord op geven! Maar van wat ik recent gezien heb, wordt het gierend heet water door de vloer laten lopen.

Voor verwarmen maakt het niet zo uit, ja 10cm is efficiënter maar je krijgt je woning nog steeds warm genoeg met LTV op 15cm, vooral voor koelen is 10cm belangrijker.

Overigens wel makkelijker met stadswarmte omdat die meestal tot 35C rondpompen in de vloer, met warmtepomp is dat eerder ergens tussen de 25-28C, maar ook daarmee moet het nog genoeg zijn om met 15cm warm te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 21-09-2022 17:43 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MadDonkey schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:47:
[...]

Vrijwel alle projectbouw wordt met HoH van 15 cm opgeleverd en is prima geschikt voor LTV. 10 cm zal vast beter zijn voor het rendement, maar zal wel redelijk gerommel in de marge zijn vergeleken met huizen voor 2005.

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 14:11
Ben wel benieuwd, maar antwoord is lastig te vinden: Hoe verhoudt het energieverbruik van vloerkoeling zich t.o.v. vloerverwarming met een elektrische lucht-water warmtepomp? Kost een zomer vloerkoeling veel minder stroom dan een winter vloerverwarming? Wat is jullie ervaring?

[ Voor 4% gewijzigd door rubenos op 21-09-2022 18:18 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:40
rubenos schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:11:
Ben wel benieuwd, maar antwoord is lastig te vinden: Hoe verhoudt het energieverbruik van vloerkoeling zich t.o.v. vloerverwarming met een warmtepomp? Kost een zomer vloerkoeling veel minder stroom dan een winter vloerverwarming? Wat is jullie ervaring?
Dat ligt aan de soort warmtepomp mijn bodem warmtepomp gebruikt vrijwel niets om te koelen. Bij luchtwater zal dat denk ik wel anders zijn.

• rubenos
wortelsoft schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:13:
[...]

Dat ligt aan de soort warmtepomp mijn bodem warmtepomp gebruikt vrijwel niets om te koelen. Bij luchtwater zal dat denk ik wel anders zijn.
Bedoelde luchtwater idd. Aangepast.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• Swinta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
[...]

Zonder deur erbij vind ik dat heel erg duur.

Ik krijg, ipv die lelijke nieuwbouwdeuren, hardhouten kozijnen (€285 per kozijn), met daarin een Weekampdeur a €325. Dit is dus inclusief installatie door de aannemer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jq7iLhEy31cjYn3i9ztrid-OF3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YVGKpTPgERdLqhKe6SkjIrjr.jpg?f=user_large

Ik ben er heel blij mee! O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
rubenos schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:11:
Ben wel benieuwd, maar antwoord is lastig te vinden: Hoe verhoudt het energieverbruik van vloerkoeling zich t.o.v. vloerverwarming met een elektrische lucht-water warmtepomp? Kost een zomer vloerkoeling veel minder stroom dan een winter vloerverwarming? Wat is jullie ervaring?
Vloerkoeling bij water/water is praktisch gratis. Je gebruikt de koude die je zelf hebt opgeslagen.

Koelen met lucht/water is minder efficient dan met lucht/lucht. Vooral omdat lucht/lucht op de juiste plaats hangt (bovenin de ruimte) en je naar lagere temperaturen kunt omdat condens geen probleem is.

Bij lucht/water is condens wel een probleem en dus kun je maar zeer beperkt koelen (weinig vermogen).

Veel lucht/water system zijn daarom zuiniger omdat ze minder koelen. Maar bij gelijk koelvermogen is airco, dus lucht/lucht efficienter.

• TRD07
  • Laatst online: 24-05 21:41
BiG-GuY schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:24:
[...]

Voor verwarmen maakt het niet zo uit, ja 10cm is efficiënter maar je krijgt je woning nog steeds warm genoeg met LTV op 15cm, vooral voor koelen is 10cm belangrijker.

Overigens wel makkelijker met stadswarmte omdat die meestal tot 35C rondpompen in de vloer, met warmtepomp is dat eerder ergens tussen de 25-28C, maar ook daarmee moet het nog genoeg zijn om met 15cm warm te krijgen.
Z___Z schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:30:
[...]

Vrijwel alle projectbouw wordt met HoH van 15 cm opgeleverd en is prima geschikt voor LTV. 10 cm zal vast beter zijn voor het rendement, maar zal wel redelijk gerommel in de marge zijn vergeleken met huizen voor 2005.
Ik heb bij mijn project de optie om HoH op 10 cm te laten leggen voor 20m2. Standaard is het 15cm. Geen idee of de moeite en kosten waard zijn? Zou het dan ook nog steeds efficiënt zijn om dat overal te laten leggen of alleen beneden of juist alleen op de 1e verdieping bijv.?

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:40
TRD07 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:12:
[...]

[...]

Ik heb bij mijn project de optie om HoH op 10 cm te laten leggen voor 20m2. Standaard is het 15cm. Geen idee of de moeite en kosten waard zijn? Zou het dan ook nog steeds efficiënt zijn om dat overal te laten leggen of alleen beneden of juist alleen op de 1e verdieping bijv.?
Bij mij is de woonkamer bij de schuifpui op 10cm gedaan de rest is op 15 cm gelegd. Mogelijk is het een voordeel voor koeling van slaapkamers op het zuiden of westen als je vloerkoeling hebt.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:59:
[...]

Vloerkoeling bij water/water is praktisch gratis. Je gebruikt de koude die je zelf hebt opgeslagen.

Koelen met lucht/water is minder efficient dan met lucht/lucht. Vooral omdat lucht/lucht op de juiste plaats hangt (bovenin de ruimte) en je naar lagere temperaturen kunt omdat condens geen probleem is.

Bij lucht/water is condens wel een probleem en dus kun je maar zeer beperkt koelen (weinig vermogen).

Veel lucht/water system zijn daarom zuiniger omdat ze minder koelen. Maar bij gelijk koelvermogen is airco, dus lucht/lucht efficienter.
Lucht/lucht is zeker effectiever, maar volgens mij niet efficiënter dan lucht/water. Een water/water warmtepomp hoeft niet eens te koelen maar enkel te pompen. De bron is met 10 tot 15 graden al koud genoeg om geruisloos 24/7 warmte de grond in te pompen.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:59:
[...]

Lucht-water kan effectiever zijn door lagere mogelijke Ta op compressor en dan icm fancoils condenserend koelen.

Zonder condenserend koelen hoeft niet perse een beperking te zijn voor het vermogen, de WP maakt de Ta niet uit, dat ligt toch echt aan je afgiftesysteem.

• Blihi
bbbrumbrum schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:54:
[...]

Lucht-water kan effectiever zijn door lagere mogelijke Ta op compressor en dan icm fancoils condenserend koelen.
Lucht/water in combinatie met fancoils. Dan koel je dus eerst water af en maak je daar weer gekoelde lucht mee. Dat kan nooit efficienter zijn dan direct lucht koelen met het koelmiddel. Je voegt immers componenten en leidingverliezen toe aan het systeem.
Zonder condenserend koelen hoeft niet perse een beperking te zijn voor het vermogen, de WP maakt de Ta niet uit, dat ligt toch echt aan je afgiftesysteem.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:47:
[...]

Lucht/water in combinatie met fancoils. Dan koel je dus eerst water af en maak je daar weer gekoelde lucht mee. Dat kan nooit efficienter zijn dan direct lucht koelen met het koelmiddel. Je voegt immers componenten en leidingverliezen toe aan het systeem.

[...]
True, dit was dan ook meer bedoeld tov W/W of L/W met Ta boven dauwpunt. Moge duidelijk zijn dat niets efficiënter koude lucht maakt dan een L/L.

• rubenos
Eigenlijk doelde ik met mijn vraag niet op de vergelijking met airco en grondwaterpomp (ook interessant), maar in hoeverre het verbruik van vloerkoeling overeenkomt met vloerverwarming.

Nu leef ik in een huis met cv-ketel, die door onze zuinigheid alleen handmatig aangaat als we thuis zijn en max 19 graden. Straks wonen we in een all-electric huis met warmtepomp, die heel efficient een constante temperatuur houdt, maar ook in de zomer zal draaien om te koelen. In plaats van alleen winter, draait straks dus ook in de zomer een installatie. Meer uit interesse vraag ik mij af of mijn wens om het in de zomer koel te hebben, niet meer gaat kosten dan zuinig zijn in de winter :o
Of valt dat reuze mee?

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:46

j4y

rubenos schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:31:
In plaats van alleen winter, draait straks dus ook in de zomer een installatie. Meer uit interesse vraag ik mij af of mijn wens om het in de zomer koel te hebben, niet meer gaat kosten dan zuinig zijn in de winter :o
Of valt dat reuze mee?
Niemand verplicht je om de koelmodus aan te zetten lijkt me

• rubenos
j4y schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:42:
[...]

Niemand verplicht je om de koelmodus aan te zetten lijkt me
Niet? :+ Ik was benieuwd naar het verbruik tov verwarming. Dit kan ik niet vinden en hier zijn vast ervaringsdeskundigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:46

j4y

rubenos schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:47:
[...]

Niet? :+ Ik was benieuwd naar het verbruik tov verwarming. Dit kan ik niet vinden en hier zijn vast ervaringsdeskundigen.
Las de opmerking te snel. Is natuurlijk erg afhankelijk van de gewenste temperatuur en oppervlakte maar in ons geval kost de warmtepomp in februari bijv 180kWh. Ik heb tijdens de hittegolf een week of anderhalf gekoeld en dat koste 22 kWh. Maar vloerkoeling werkt niet zo heel goed, had 'm op 18 graden water ivm dauwpunt. Dus kan me voorstellen dat een airco die veel lager gaat meer kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Mijn airco (twee binnenunits) heeft in 2022 zo'n 264 kWh verbruikt. Daarvan is 27 kWh standby verbruik (3 kWh per maand). Dit is overigens gerapporteerd door de airco zelf, niet door een externe kWh meter.

De kosten daarvan hangen natuurlijk af van je energietarief. Dit was een duur jaar aangezien ik deze stroom ook voor 59 ct had kunnen terugleveren.

Verwarmen in de winter is aanzienkijk duurder, vooral omdat dat over een langere periode gaat. Een normaal stookseizoen kost me hier 1200 m3 gas voor verwarming (nog eens 200 voor warm water). Dat zou ruwweg overeen komen met 2400 kWh stroom per jaar voor verwarming (1 m3 gas = 9kWh warmte = 2 kWh stroom bij SCOP 4.5).

Koelen met L/L doe je maar beperkte tijd. Hoe dat met L/W zit weet ik niet. Mijn WP kan straks wel koelen, maar dat gaan we niet doen aangezien het afgiftesysteem daar niet op gemaakt is.

• BiG-GuY

BiG-GuY

TRD07 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:12:
[...]

[...]

Ligt er vooral aan hoeveel het extra kost. Je zal op een lagere temperatuur door de vloer dezelfde temperatuur kunnen behalen in de vloer en dus de ruimte. Waardoor je effectief minder hoeft te verwarmen en dus minder stookkosten hebt.

Maar heb geen getallen van hoeveel efficiënter het is.

Gallery V&A

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:46
Hi,

Onze nieuwbouw woning wordt opgeleverd met witte zolderplaten, worden deze in de praktijk doorgaans nog geverfd/bespoten met latex met de kleur wit? Of is de aafwerking van de betreffende zolderplaten afdoende?

Wat is jullie ervaring?

Gr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-05 07:32
PSP123 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:14:
Hi,

Onze nieuwbouw woning wordt opgeleverd met witte zolderplaten, worden deze in de praktijk doorgaans nog geverfd/bespoten met latex met de kleur wit? Of is de aafwerking van de betreffende zolderplaten afdoende?

Wat is jullie ervaring?

Gr
Phoeh ligt helemaal aan het gebruikte materiaal.. hier konden we ook de witte platen afnemen. Afwerking daarvan was ruim afdoende. (lijkt soort plastic toplaag?)
Echter hebben wij voor de bruine gekozen :'( witte was veel te duur..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
PSP123 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:14:
Hi,

Wat is jullie ervaring?

Gr
Bij ons is het multiplex met een witte toplaag, dat is best hoogwaardig qua opleveringsniveau geloof ik. Ik vind het prima voor de zolder en ook best prima als je er een werkkamer van zou maken. Maar ieder heeft zo zijn eisen/wensen natuurlijk.

In ons vorige nieuwbouwhuis leek het iets minder dik te zijn maar zat er een soortgelijke toplaag op. Alleen jammer dat er veel spijkers/nagels inzaten die niet weg te werken waren met verf of wat vulmiddel (veel staken er bovenuit). Dat had echt gestuct moeten worden. Maar goed, dat is iets voor de huidige/nieuwe bewoners :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-05 11:32

ChUcKiE

Dus........

De afwerking van de dakplaten was bij ons meer dan prima, alleen staken ze een beetje heel lichtblauw af ipv wit. Toen hebben we maar besloten wat de schilder naast de muren en de plafonds ook de dakplaten zouden schilderen. Het resultaat is erg mooi en een stuk rustiger.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 15:59

Niwla

dat dus....

Is het mogelijk een factuur deels zelf en deels uit het bouwdepot te betalen? Ik heb een factuur die groter is dan het restant in m'n bouwdepot maar wil natuurlijk wel het bouwdepot maximaal benutten.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Niwla schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:40:
Is het mogelijk een factuur deels zelf en deels uit het bouwdepot te betalen? Ik heb een factuur die groter is dan het restant in m'n bouwdepot maar wil natuurlijk wel het bouwdepot maximaal benutten.
Bij mijn vorige nieuwbouw (2016) kon dat wel (via ABN). Zij maakten het bouwdepot leeg en ik boekte zelf de rest over. De bouwer ontving het dus wel in 2 delen maar dat maakte niet uit.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• MrDuckeers
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11-2024
Bij ons stond in de technische omschrijving dat de zolderplaten niet afgewerkt zouden worden. Gisteren hadden we de voorschouw en tot onze verbazing waren de platen wel afgewerkt. En op het eerste oog best netjes. De meeste gaatjes waren dichtgemaakt en daarna voorzien van een (vrij dikke) verf laag.

Verder was zag het huis er netjes uit. Tot nu toe slechts een aantal puntjes opgegeven. Dit betroffen voornamelijk krassen in de ruiten en wat overige beschadigingen aan het schilderwerk. Het belangrijkste aandachtspunt is de wijze waarop de elektra in de groepenkast is geregeld. Even kijken of de aannemer daar nog wat mee gaat doen. Op 5 oktober staat de oplevering gepland :)

Voor de liefhebbers een aantal foto's (krijg het niet helemaal op volgorde, sorry).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYocH0XWALxWAgSBetRU8agskzQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDMIp7kXOyfj3oYisTuinVxh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFHSmieC03gWhdgXuH3r0sYptF8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJveovoheg4VxGU0AQERoYr7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmJJAUkctgMxyg-mGHOvggnTspI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iwaZIlDaDwecaaghgRqOgwF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuHKXG99KjtGk9En3crfulTojdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrLv6pCzrpJkccs1ONKiXkLb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88e421DFDU2mMzFaz23mpoo3gJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHv3QvHEd4IXRXkgbk3mHtRp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqYzkmYk6L_TcBlpA75vecBsWxg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Up7ylbBtWKMIMo2aDGCGObYS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGsXgnxty94wIL3-DyOOdgIo-vA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrdmRUif36dufyM5CNHvuqv0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9NN2NsPveTcqrLb-BJSt54Ai0E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYoGC4uu1jA6DTnQAC9G5Amh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rFlm8YFvLyd1-K0vQT9BYeM9Tg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCJvZhyHUYVLRZpoaubcQwIw.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daFaTMEHdoHuB0oaHFOQJrbu1Tk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJMdeJjkVJ0x6qvwxMQqwhmT.jpg?f=fotoalbum_tile

• Farmerwood
  • Niet online
MrDuckeers schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:51:
Het belangrijkste aandachtspunt is de wijze waarop de elektra in de groepenkast is geregeld. Even kijken of de aannemer daar nog wat mee gaat doen. Op 5 oktober staat de oplevering gepland :)
Ik word dan wel heel nieuwsgierig naar (een foto van) die meterkast. O-)

Mooi huis trouwens!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bij ons stond in de technische omschrijving dat de zolderplaten niet afgewerkt zouden worden. Gisteren hadden we de voorschouw en tot onze verbazing waren de platen wel afgewerkt. En op het eerste oog best netjes. De meeste gaatjes waren dichtgemaakt en daarna voorzien van een (vrij dikke) verf laag.

Verder was zag het huis er netjes uit. Tot nu toe slechts een aantal puntjes opgegeven. Dit betroffen voornamelijk krassen in de ruiten en wat overige beschadigingen aan het schilderwerk. Het belangrijkste aandachtspunt is de wijze waarop de elektra in de groepenkast is geregeld. Even kijken of de aannemer daar nog wat mee gaat doen. Op 5 oktober staat de oplevering gepland :)

Voor de liefhebbers een aantal foto's (krijg het niet helemaal op volgorde, sorry).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie voorgevel!

Je stopcontacten in de badkamer zitten die niet te dichtbij de kraan?

• MrDuckeers
Farmerwood schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:00:
[...]

Ik word dan wel heel nieuwsgierig naar (een foto van) die meterkast. O-)

Mooi huis trouwens!
Thanks.
Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWbzhDP4DBJD_gbrGQ4XvUXWztI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuoYrzjshQYIniDWCUquAJ75.jpg?f=fotoalbum_large
Z___Z schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:01:
[...]

Mooie voorgevel!

Je stopcontacten in de badkamer zitten die niet te dichtbij de kraan?
Merci! Goede vraag, niet gecontroleerd. Ik hoop dat de badkamer mensen hier naar hebben gekeken. Ik heb wel onderstaand plaatje gevonden. Dus binnen een straal van 60cm van de kraan mag het niet. Ik ga het nog even meten/navragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/352Bq6WSbfmr9YyGGWuUphK6Prw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eENDtmS1W5MFCPOc7FtIPSLH.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:03
MrDuckeers schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:11:
[...]

Thanks.
Bij deze:

[Afbeelding]

[...]

Merci! Goede vraag, niet gecontroleerd. Ik hoop dat de badkamer mensen hier naar hebben gekeken. Ik heb wel onderstaand plaatje gevonden. Dus binnen een straal van 60cm van de kraan mag het niet. Ik ga het nog even meten/navragen.

[Afbeelding]
Ik zou er vooral niks van zeggen. Volgens mij zitten ze nu op een handige plek. Dat is niet meer het geval als ze 60cm verderop zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
MrDuckeers schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:11:
[...]
Thanks.
Bij deze:

[Afbeelding]
[...]

[Afbeelding]
Die wcd's lijken idd te dichtbij te zitten. Zouden minimaal de versie met een (verend) afdekkapje moeten zijn. Dan mag het waarschijnlijk wel.

Qua meterkast:
- Ten eerste mag degene die de aanpassingen gedaan heeft er wel gewoon nette labels bij maken...
- Zo te zien heb je nu een kookgroep op 1 fase gekregen. Er even vanuit gaande dat ze steeds 1 aardlek met (de max van) 4 groepen erachter gedaan hebben.
- Eigenlijk mag hij gewoon terug naar de tekentafel met deze kast…

- Als positief punt hebben ze zo te zien in ieder geval je buitenkabel een eigen groep gegeven. Ook een eigen aardlek was nog mooier geweest, maar dat valt achteraf zelf nog wel te doen. En dat zou ik ook doen, want je wilt geen geziek met je warmtepomp omdat je buitenkabel de ALS eruit laat vliegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 23-09-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-05 21:05
Fantastisch... :(
Het hele huis achter 1 aardlek, op dezelfde fase, namelijk F1 t/m F4.
Die aardlek uit en het hele huis is donker!

Volgens mij is het juist de bedoeling dat de groepen van het huis verdeeld zitten over minimaal 2 verschillende aardleks, zodat je bij een aardlek fout niet in het donker komt te zitten!

De wasmachine + droger aan tijdens het koken geeft ook een leuk resultaat....

[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 23-09-2022 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, de verdeling over de fases en de aardlekschakelaars mogen ze opnieuw doen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miezziej

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Mooie gevel inderdaad :Y
Bij mijn huidige huis zitten de stopcontacten ook op zo'n afstand, we hadden er wel een klepje voor vanuit de bouw. Dat klepje is inmiddels afgebroken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-05 15:43
Wij hebben binnenkort de voorschouw, en nu hoorde ik van een ander blok die afgelopen week de voorschouw hebben gedaan dat de trap beschadigingen had. Toen ze de aannemer hierop wezen werd er verteld dat "de trap nu eenmaal wat gebruikerssporen kan hebben van de laatste werklui".

Ik vind dat toch wel een merkwaardig geval, maar ik kan ook niet echt ergens terugvinden wat de staat zou moeten zijn van de trap.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
JohnStaakke schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:16:
Ik vind dat toch wel een merkwaardig geval, maar ik kan ook niet echt ergens terugvinden wat de staat zou moeten zijn van de trap.
Het enige zinnige wat je daar over kan zeggen is dat het conform T.O. / verkoopstukken / AO moet worden uitgevoerd.
Iemand een idee?
Ik zet altijd trappen in de contractstukken met geschilderde bomen/hekken/spillen en gegronde traptreden en stootborden voorzien van het advies deze pas definitief af te werken na het doorlopen van minimaal één compleet stookseizoen ivm krimpen en werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-05 17:34
Misschien is dit een beetje offtopic, maar ik ben toch benieuwd naar hoe dit bij jullie is:

Bij ons geeft de geldverstrekker aan dat de aflossing+rente begint in de maand die volgt op de maand waarin wij de hypotheekakte hebben getekend.

In de maand dat de hypotheek is gepasseerd betalen we alleen rente en geen aflossing over het deel van de maand na het passeren van de hypotheek.

Dus het komt eigenlijk op neer dat je in de eerste maand alleen rente betaalt en niets aflost. Ja kan dan veel beter de hypotheek aan het einde van de maand laten passeren dan aan het begin.

Nu is mijn vraag: Is dit standaard bij alle geldverstrekkers? Wat is de reden hierachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
De Rikster schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:19:
[...]

Het enige zinnige wat je daar over kan zeggen is dat het conform T.O. / verkoopstukken / AO moet worden uitgevoerd.

[...]

Ik zet altijd trappen in de contractstukken met geschilderde bomen/hekken/spillen en gegronde traptreden en stootborden voorzien van het advies deze pas definitief af te werken na het doorlopen van minimaal één compleet stookseizoen ivm krimpen en werken.
Dank! Het advies over de trap pas af te werken na 1 stookseizoen staat ook bij ons in de stukken. In de TO staat niets over de kwaliteit van afwerking, anders dan vurenhout en witte grondlaag.

Zal eens kijken of de andere verkoopstukken er iets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Midan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:48:
Misschien is dit een beetje offtopic, maar ik ben toch benieuwd naar hoe dit bij jullie is:

Bij ons geeft de geldverstrekker aan dat de aflossing+rente begint in de maand die volgt op de maand waarin wij de hypotheekakte hebben getekend.

In de maand dat de hypotheek is gepasseerd betalen we alleen rente en geen aflossing over het deel van de maand na het passeren van de hypotheek.

Dus het komt eigenlijk op neer dat je in de eerste maand alleen rente betaalt en niets aflost. Ja kan dan veel beter de hypotheek aan het einde van de maand laten passeren dan aan het begin.

Nu is mijn vraag: Is dit standaard bij alle geldverstrekkers? Wat is de reden hierachter?
Ja. Was bij ons ook. Dus pas eerste volwaardige maand is met aflossing. Reden weet ik niet meer, misschien gewoon om het eenvoudig te houden. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
Midan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:48:

Hier precies hetzelfde. Ik denk om het simpel te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Wij hebben binnenkort de voorschouw, en nu hoorde ik van een ander blok die afgelopen week de voorschouw hebben gedaan dat de trap beschadigingen had. Toen ze de aannemer hierop wezen werd er verteld dat "de trap nu eenmaal wat gebruikerssporen kan hebben van de laatste werklui".

Iemand een idee?
Helaas een feit, hier exact hetzelfde. Verschilde per woning hoe ver de trap beschadigd was tijdens de bouw. De vuren houten trap zou ik het liefst nooit meer willen, als dat al een optie was geweest vanuit de bouw. Sommige woningen hadden gekozen voor HPL-trapbekleding vanuit de bouw, die zagen er een heel stuk netter uit, maar daar waren alleen de treden mee opgelost, de rest niet.

We gaan in december de trap laten bekleden met echt eikenhout om dit op te lossen bij ons.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
JohnStaakke schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:50:
[...]
Dank! Het advies over de trap pas af te werken na 1 stookseizoen staat ook bij ons in de stukken. In de TO staat niets over de kwaliteit van afwerking, anders dan vurenhout en witte grondlaag.
Dan is dat toch helder, geen beschadigingen en geen kale plekken in de grondverf.

Trap gaat ook tijdens je verbouwing/afwerking nog slijten en beschadigen dus schilderklaar maken heeft voor niemand voordelen in dit stadium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnStaakke
De Rikster schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:02:
[...]

Dan is dat toch helder, geen beschadigingen en geen kale plekken in de grondverf.

Trap gaat ook tijdens je verbouwing/afwerking nog slijten en beschadigen dus schilderklaar maken heeft voor niemand voordelen in dit stadium.
Eens hoor, maar ik vond het bijzonder dat er blijkbaar beschadigingen te zien waren waar de aannemer niet zo happig op was om dat te repareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
JohnStaakke schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:07:
[...]
Eens hoor, maar ik vond het bijzonder dat er blijkbaar beschadigingen te zien waren waar de aannemer niet zo happig op was om dat te repareren.
- het is een voorschouw, controleer de dingen die van belang zijn om tijdig gereed te hebben en/of een levertijd hebben (aansluitingen keuken bijvoorbeeld, tegelwerk badkamer en toilet incl voegwerk en kitwerk, juistheid en staat van sanitair, glas, uitvoering meerwerk en wijzigingen etc).

- de aannemer doet nu een beetje moeilijk en als je straks nog wat tegenstribbelt bij de oplevering jankt hij er een kwast overheen en ziet hij er weer welwillend uit bij jullie, niks fijner dan kleine puntjes die je tijdens de oplevering in 1 minuut per direct laat oplossen.

- laat je niet gek maken door wat anderen vinden in het project van hun woning en ervaringen, leuk om algemene zaken te bespreken en wat aanwijzingen over punten waar je misschien extra op moet letten te hebben maar focus je op jouw woning en jouw AO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
JohnStaakke schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:07:
[...]

Wat zijn beschadigingen?

Mijn huidige woning was ook nieuwbouw toen ik er in trok, met een vuren trap. Sommige treden die hadden wat butsen en krasjes bij de oplevering. Maar die waren er na de eerste ronde schuren voor 99% uit. Daarnaast, ook al doe je wat over de traptreden tijdens de verhuizing, ga je zelf tijdens de verbouwing/verhuizing voor nog veel meer krasjes en butsen op de trap zorgen.

Tenzij er grote happen uit zijn of iets dergelijks. Maak je in deze fase vooral nog niet te druk over de trap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
Over 2 weken wordt onze tegelvloer in visgraat gelegd.
Bij de schuifpui hebben we onder een houten balk (zie foto). Deze ligt ongeveer 1 cm hoger dan de vloer.

Als we de tegels door willen leggen (Tegen de schuifpui aan) dan moet de houten balk gebeiteld en daarna vlak geschuurd worden, zodat deze dezelfde hoogte heeft als de vloer anders wordt het voor de tegelzetter heel lastig leggen hebben we begrepen.

Een andere optie is ze leggen de tegels tegen de houten balk aan en werken het af met een alluminium strip .

Zijn er tweakers die hier ook mee te maken hebben gehad? en denken jullie dat het handig is om de tegels over de houtenbalk te leggen of juist niet? We weten ook niet of het later problemen gaat geven, omdat hout meestal nog gaat werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXcE1adcqlAGMB8U8rczB_2fnHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZMTda35bz2Mkwdcnz9ztUJD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door MajinChaos op 23-09-2022 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keeperson
MajinChaos schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:52:
Zijn er tweakers die hier ook mee te maken hebben gehad? en denken jullie dat het handig is om de tegels over de houtenbalk te leggen of juist niet? We weten ook niet of het later problemen gaat geven, omdat hout meestal nog gaat werken.
Zoals je zelf al zegt: hout gaat werken. Nu is het mogelijk om tegels op hout te leggen. Sterker nog, in de VS doen ze niet anders. Daar leggen ze de tegels op een OSB ondervloer. Je hebt daar een ontkoppelingsmembraan tussen zitten (zoiets als dit: https://www.schlueter.de/ditra.aspx). In dit geval zou je de vloer moeten egaliseren en dan de hele ruimte verleggen met dat membraan.

Het kost een hele boel geld (extra manuren en behoorlijk wat materiaal). Het hout en de egalisé zetten weer anders uit ten opzichte van elkaar. Of je je eraan wil wagen is een tweede. Ik vind die strip eigenlijk wel wat hebben. In jullie geval zou ik dan tegels leggen tot aan die houten strip, uitzetvoeg ertussen en dan eventueel nog afkitten.

[ Voor 3% gewijzigd door keeperson op 23-09-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Het wordt wel een stofnest met een strip denk ik, vooral als de hoogte tegels niet hetzelfde is als de hoogte van de houten balk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-05 16:57
Wij hebben in de badkamer ook over een houtenbalk heen getegeld, alleen deze lag een paar cm dieper dus opgevuld met fermacell voor een stabielere ondergrond en ge-egaliseerd.

Eerlijk, je dekvloer is niet hoog genoeg aangelegd of je kozijn is verkeerd gesteld. wij hebben kozijnen tot de vloer, en als het goed is zie je een groef in het daadwerkelijke kozijn, die hoort vol te lopen met zandcement en dan heb je de juiste afwerkingshoogte. Dat de stellat zelfs te hoog zit is een fout van de bouwer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 10:51
MajinChaos schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:52:
Over 2 weken wordt onze tegelvloer in visgraat gelegd.
Bij de schuifpui hebben we onder een houten balk (zie foto). Deze ligt ongeveer 1 cm hoger dan de vloer.

Als we de tegels door willen leggen (Tegen de schuifpui aan) dan moet de houten balk gebeiteld en daarna vlak geschuurd worden, zodat deze dezelfde hoogte heeft als de vloer anders wordt het voor de tegelzetter heel lastig leggen hebben we begrepen.

Een andere optie is ze leggen de tegels tegen de houten balk aan en werken het af met een alluminium strip .

[Afbeelding]
Kitnaad kan ook prima, hoewel dit hout niet echt werkt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QONeSwjTD3gR_n5sl0_ja5AD4zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjyHGsLP0MrSzzG93jMtP2R3.jpg?f=fotoalbum_large

(Je hebt nog ruimte om het hout op te hogen tot tegelhoogte)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi

Iemand een idee?
Wij hebben bij de bouw een hardhouten trap laten plaatsen, die ook al afgelakt was. Die is door de leverancier netjes ingepakt zodat er geen beschadigingen op zouden zitten bij oplevering. Die verpakking heb ik gevraagd om achter te houden.

Na oplevering hebben we zelf de trap nog een keer ingepakt. Op iedere trede een plaat ondervloer voor laminaat (dat groene spul) en dan de verpakking er omheen. Na enkele weken, toen alles geschilderd was hebben we de boel pas uitgepakt en toen was de trap netjes.

Eventuele latexspetters haal je in no-time weg met spiritus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbreesnee
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-04-2024

[Afbeelding]
is dit leidschendam voorburg? Ziet er super gaaf uit... we hebben het zien opbouwen (als het leidschendam voorburg is dan) mooi hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
rubenos schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:53:
[...]

Ja. Was bij ons ook. Dus pas eerste volwaardige maand is met aflossing. Reden weet ik niet meer, misschien gewoon om het eenvoudig te houden. :-)
blottle schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:55:
[...]

Hier precies hetzelfde. Ik denk om het simpel te houden.
Dan mochten ze dat wel van te voren vertellen, had mij wel iets van 500 euro bespaard als ik iets later naar de notaris was geweest :P

[ Voor 24% gewijzigd door Midan op 23-09-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
https://www.nieuwbouw-par...04K9ssSQAR/bouwnummer-216

https://www.nieuwbouw-par...04K9ssSQAR/bouwnummer-240

Deze twee woningen lijken (m.u.v ligging en tuinoppervlakte) identiek, maar woonoppervlakte verschilt 6m2. Hebben ze ergens een fout gemaakt?

[ Voor 3% gewijzigd door Midan op 23-09-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Midan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:55:

Deze twee woningen lijken (m.u.v ligging en tuinoppervlakte) identiek, maar woonoppervlakte verschilt 6m2. Hebben ze ergens een fout gemaakt?
Op verdieping 0 zit al een verschil 27.6 en 27.9 maar het lijkt niet helemaal te kloppen nee, al zijn die plaatjes ook wel wazig als je ze vergroot. Maar wel identiek verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Midan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:55:

Tja, wil je aan de drukke rondweg of vrij uitzicht aan de voorkant? Opvallend genoeg is de goedkopere ook energieneutraal maar de duurdere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miezziej
Het dakraam is bij de duurdere groter, zou dat het zijn? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDuckeers
maartenbreesnee schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:57:
[...]

is dit leidschendam voorburg? Ziet er super gaaf uit... we hebben het zien opbouwen (als het leidschendam voorburg is dan) mooi hoor...
Ja klopt, is in Leidschendam inderdaad :)
Thanks. We zijn er ook erg blij mee. Nu de binnenkant nog.
Pagina: 1 ... 156 ... 348 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.