Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Bijzondere keuze. Sowieso omdat je keuken dus 1-2cm lager komt te staan dan hoe je keukenboer hem gepland heeft.Mryc schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:54:
[...]
Omdat onze vloerenboer ons dat heeft aangeraden.
Geeft hij nog aan waarom hij hem niet zou doorleggen?
Ik zie het vaker. Waarom zou je een dure vloer onder de keuken leggen, die je daarna nooit meer ziet. Tenzij je de keuken gaat verplaatsen. En sommige vloeren vinden het gewicht van een keuken ook niet leuk.Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:57:
[...]
Bijzondere keuze. Sowieso omdat je keuken dus 1-2cm lager komt te staan dan hoe je keukenboer hem gepland heeft.
Ik weet nog niet precies wat voor vloer wij gaan leggen, maar onze keukenboer gaf aan dat afhankelijk van de vloer zij nog de hoogte aanpassen. (maximaal 1 maand vantevoren aangeven) Dus dit is niet altijd het geval.Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:57:
[...]
Bijzondere keuze. Sowieso omdat je keuken dus 1-2cm lager komt te staan dan hoe je keukenboer hem gepland heeft.
Vloerloods wilde bij ons ook eerst liever de keuken geplaatst hebben, en dan pas de vloer. Iets met garantie en mogelijke waterschade werd genoemd als reden (klinkt als onzin)... Zat mij toch niet lekker, dus later nog eens opgebeld en de dame aan de telefoon had het nog eens nagevraagd. Was toch geen probleem om de vloer door te leggen onder de keuken.Solexje schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:59:
Wat is de beste volgorde voor keuken, renovlies en pvc vloeren.
Vloerloods gaf aan…1 keuken..2 …wanden renovlies…3… vloeren waarbij een stukje doorgelegd wordt achter de keukenplint.
In November/December zal de vloer geplaatst worden, dus ben benieuwd of de vloerlegger er ook zo over denkt
De keuze om de vloer niet door te leggen is ook in overleg met de keukenboer gemaakt. Zo bijzonder is de keuze dus niet. En zoals Diablow zegt heeft dit ook te maken met het gewicht op de vloer.Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:57:
[...]
Gewicht is echt onzin.Mryc schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:28:
[...]
De keuze om de vloer niet door te leggen is ook in overleg met de keukenboer gemaakt. Zo bijzonder is de keuze dus niet. En zoals Diablow zegt heeft dit ook te maken met het gewicht op de vloer.
Een keukenpoot heeft 9/10 keer een diameter van 8cm. Dat geeft je een oppervlakte van 50,27cm² per poot. Neem voor de grap even een eetkamer stoel met 4 poten met een diameter van 4cm... Dat geeft je een oppervlakte van 12,57cm² per poot.
Een keukenpoot heeft bijna 4 keer zoveel oppervlakte, als de verkopende partij van je vloer roept dat de vloer het gewicht van een keuken niet aan kan dan moet je snel naar de volgende.
Bij ons is altijd de stelregel aangegeven:Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:46:
[...]
Gewicht is echt onzin.
Een keukenpoot heeft 9/10 keer een diameter van 8cm. Dat geeft je een oppervlakte van 50,27cm² per poot. Neem voor de grap even een eetkamer stoel met 4 poten met een diameter van 4cm... Dat geeft je een oppervlakte van 12,57cm² per poot.
Een keukenpoot heeft bijna 4 keer zoveel oppervlakte, als de verkopende partij van je vloer roept dat de vloer het gewicht van een keuken niet aan kan dan moet je snel naar de volgende.
- Een zwevende vloer niet doorleggen, bijvoorbeeld laminaat
- Een "vaste" vloer als tegel, plak PVC etc. doorleggen
Bij ons is dus alles doorgelegd, ook onder het eiland (Plak PVC).
Maar de anhydrietvloer die ze bij de bouw boven op de vloer verwarming/betonlaag leggen is een zwevende vloer.ChUcKiE schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:03:
[...]
Bij ons is altijd de stelregel aangegeven:
- Een zwevende vloer niet doorleggen, bijvoorbeeld laminaat
- Een "vaste" vloer als tegel, plak PVC etc. doorleggen
Bij ons is dus alles doorgelegd, ook onder het eiland (Plak PVC).
Dus dan zou waar de keuken komt te staan of een gat zitten van +/- 5cm of ze moeten er een andere vloer storten op die plek ?
Waarom zou je die dure vakman de vloer op maat maken wanneer je het gewoon door kan leggen? Meestal is arbeid veruit het grootste onderdeel.Diablow schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:02:
[...]
Ik zie het vaker. Waarom zou je een dure vloer onder de keuken leggen, die je daarna nooit meer ziet. Tenzij je de keuken gaat verplaatsen. En sommige vloeren vinden het gewicht van een keuken ook niet leuk.
Mijn tegelzetter krijgt per m2 betaalt en niet per uurDeveon schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:14:
[...]
Waarom zou je die dure vakman de vloer op maat maken wanneer je het gewoon door kan leggen? Meestal is arbeid veruit het grootste onderdeel.
EU DNS: 86.54.11.100
Als je een biefstukje minder moet eten om die 8m2 door te laten leggen zou ik eens kijken naar je uitgave patroon.c-nan schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:28:
[...]
Mijn tegelzetter krijgt per m2 betaalt en niet per uur
Daarbij heb een gat van 20x20 als ik de keuken weg haal en heb ik voldoende reserve tegels
[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 05-09-2022 10:32 ]
Ik ben niet diegene die niet door laat leggen he, bij ons leggen ze gewoon door.Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:31:
[...]
Als je een biefstukje minder moet eten om die 8m2 door te laten leggen zou ik eens kijken naar je uitgave patroon.
Daarbij heb een gat van 20x20 als ik de keuken weg haal en heb ik voldoende reserve tegels
Ik reageer alleen op diegene dit zegt dat de kosten voornamelijk uit arbeid bestaat, maar dat gaat dus niet op als je per m2 betaalt. Heeft verder niks te maken met je uitgave patroon.
Na het aansluiten van de meterkasten vorige week zijn ze gestart met de montage van de betoncasco’s. Volgende week zijn de betoncasco’s van de eerste woningen gereed en start ook het metselwerk. Over 2 weken starten ze met het plaatsen van dak. De rekeningen zullen snel achter elkaar komen denk ik
Was even aan het twijfelen door stijgende materiaalprijzen en personeelstekort of het wel goed zou komen, maar zoals ze ook al aangaven tijdens de kijkdag willen ze tempo maken. Tijd = geld.
Sorry hoor maar dit is dus echt wèl een hele bijzondere keuze. De overgang van vloer naar keukenblok ziet er veel minder mooi uit (al is dit een kwestie van smaak) en de enige reden dat vloerboeren soms adviseren niet door te leggen is omdat het ze meer uren werk oplevert en ze meer kunnen vangen. Voor de materiaalkosten van die paar m2 extra tegels hoef je het niet te laten.Mryc schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:28:
[...]
De keuze om de vloer niet door te leggen is ook in overleg met de keukenboer gemaakt. Zo bijzonder is de keuze dus niet. En zoals Diablow zegt heeft dit ook te maken met het gewicht op de vloer.
Argument van gewicht op de vloer is echt zware onzin. Keukenboer die zegt dat het niet uitmaakt zou ik heel ver van uit de buurt blijven.
Dat je achter de keuze staat kan natuurlijk maar dit is alles behalve een conventionele keuze, al helemaal als het geen zwevende vloer is.
Ik hou me hiervoor ook warm aanbevolen. Heb diverse offertes ontvangen maar wisselend tussen enorm duur (30 euro per m2) tot goedkoop met wisselende reviews maar ook allerlei toeslagenSafaci schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:20:
Iemand hier die zeer goede ervaringen heeft met een (renovlies) behanger in de regio Utrecht? Zoeken op Google levert te veel resultaten op.Weet niet waar ik moet beginnen haha..
Ik stuur je prive bericht met degene die ik heb gebruikt. Snel, goed resultaat, veel positieve reviews op Werkspot en goedkoop.Safaci schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:20:
Iemand hier die zeer goede ervaringen heeft met een (renovlies) behanger in de regio Utrecht? Zoeken op Google levert te veel resultaten op.Weet niet waar ik moet beginnen haha..
Waarom niet hier tussen [mo] tags?MemeMaster schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:28:
[...]
Ik stuur je prive bericht met degene die ik heb gebruikt. Snel, goed resultaat, veel positieve reviews op Werkspot en goedkoop.
Ik zie niet zo snel hoe je dat doet op de telefoon
Gewoon typenMemeMaster schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:39:
[...]
Ik zie niet zo snel hoe je dat doet op de telefoon
Start met de tag [mo] en sluit af met [/ mo]
[ Voor 118% gewijzigd door MemeMaster op 05-09-2022 11:51 ]
- Wij kiezen voor een zwevende vloer
- Er wordt door een andere aannemer een ombouw geplaatst
- Keukenleverancier gebeld, voor hun maakt het niet uit (vooraf/achteraf), maar bij zwevende vloer later plaatsen moet er wel achteraf iemand de plinten op maat maken
Mijn gedachten: Die ombouw wil je sowieso niet op een zwevende vloer plaatsen en het liefst direct (lijmen ivm vv) op de cementdekvloer. Dus daarom achter plaatsen en iemand van de keukenzaak later laten terugkomen voor het op maat maken van de plinten. Ik zie niks over het hoofd toch?
MemeMaster schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:48:
Haha ik probeerde het net onder members only te zetten maar werkt gewoon niet, ligt aan mij. Anyway ik heb het bedrijf inmiddels al naar verschillende mensen gestuurd dus misschien kan iemand anders het onder de tag delen.
Bij Svedex bieden ze de optie om de deuren en kozijnen te voorzien van een afdichtingsprofiel, akoestische tubulaire vulling en een ruimte onder de deur van 15 mm voor de balansventilatie (https://www.svedex.nl/32-...eluidwerende-deur?dl=NjUx), maar ik vraag mij af of dit afdoende is om geluid vanaf de begane grond te verminderen.
De dekvloer is anhydriet, dat is een zwevende vloer die wat meer meegeeft dan een cementdekvloer. Ook de gietvloer zelf heeft wat rek. Verder ligt de dekvloer al een behoorlijke tijd, is dus goed droog en heeft ook al behoorlijk wisselende temperaturen meegemaakt voor de gietvloer erop kwam.siddler schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:07:
[...]
Ik lees/hoor op veel plekken dat een m gietvloer in een nieuwbouwhuis een slecht idee is omdat het huis nog teveel zou gaan werken en daarmee de vloer zou gaan scheuren. Hoe hebben jullie daar rekening mee gehouden?
Dat is het wel eigenlijk. Klein gokje dus, we gaan het meemaken.
@TRD07 Wij hebben akoestische panelen achter de trap geplaatst. De enige geluidswerende deur die we laten plaatsen, is bij de technische ruimte, maar dan om geluid van daar bij de slaapkamer weg te houden. Maar wij zijn ook maar met 2, dus het is wat minder een issue.
iasix schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:04:
[...]
Sorry hoor maar dit is dus echt wèl een hele bijzondere keuze.
We krijgen een zwevende vloer.iasix schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:04:
[...]
Dat je achter de keuze staat kan natuurlijk maar dit is alles behalve een conventionele keuze, al helemaal als het geen zwevende vloer is.
In ons traject waar bij we bij meerdere verstrekkers een offerte hebben opgehaald was alleen "vloer" nodig.Thomas19903 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:26:
Hoe strict zijn de hypotheekverstrekkers als je een zwevende vloer declareert in het bouwdepot om zelf te leggen (bijv. Laminaat of PVC-tegels)? Iemand ervaring wellicht specifiek met NN? Je hoort eigenlijk enkel zaken te declareren die vastzitten aan je woning.
Heb de adviseur daarna er nooit meer over gehoord. Nu is 2 niet een grote sample size, maar volgens mij zal het wel iets meevallen.
Zie de afbeelding onderaan, laminaat staat expliciet genoemd als toegestaan:Thomas19903 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:26:
Hoe strict zijn de hypotheekverstrekkers als je een zwevende vloer declareert in het bouwdepot om zelf te leggen (bijv. Laminaat of PVC-tegels)? Iemand ervaring wellicht specifiek met NN? Je hoort eigenlijk enkel zaken te declareren die vastzitten aan je woning.
https://www.nn.nl/Particu...het-bouwdepot-betalen.htm
DamnMr. Stom schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:51:
Inmiddels wonen we er. Heel fijn. Dus tijd voor een update.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
- AnhydrietvloerPerseus schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:01:
Om in de keuken-vloer-volgorde discussie ook mijn situatie even voor te leggen:
- Wij kiezen voor een zwevende vloer
- Er wordt door een andere aannemer een ombouw geplaatst
- Keukenleverancier gebeld, voor hun maakt het niet uit (vooraf/achteraf), maar bij zwevende vloer later plaatsen moet er wel achteraf iemand de plinten op maat maken
Mijn gedachten: Die ombouw wil je sowieso niet op een zwevende vloer plaatsen en het liefst direct (lijmen ivm vv) op de cementdekvloer. Dus daarom achter plaatsen en iemand van de keukenzaak later laten terugkomen voor het op maat maken van de plinten. Ik zie niks over het hoofd toch?
- Tegels door laten leggen op advies van keukenboer en tegelzetter (familielid die dat advies niet gaf om mij een paar extra euro te laten betalen, maar om zijn ervaringen waarbij hij andermans ellende mag oplossen bij huizen waarbij de tegels niet zijn doorgelegd).
- Gewicht van de keuken op de tegel zou geen probleem moeten zijn.
- Natuurlijk moet iedereen het zelf weten wat hij of zij doet, maar in het kader van elkaar helpen, zou ik tegels (op anhydrietvloer) laten doorleggen.
Voorbeeld:
[ Voor 30% gewijzigd door Bteq op 05-09-2022 15:13 ]
Klopt, maar dit staat ook in de infographic:millerman_sf schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:02:
[...]
Zie de afbeelding onderaan, laminaat staat expliciet genoemd als toegestaan:
https://www.nn.nl/Particu...het-bouwdepot-betalen.htm
Zaken die de waarde van je huis vermeerderen én aard- of nagelvast worden bevestigd.
Losmaken is dus niet mogelijk zonder breken of beschadiging.
Lees ik goed dat je een UTP kabel samen met stroomdraden door een buis hebt getrokken?Mr. Stom schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:51:
***members only***
Ik haalde het hier al aan: Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"Bteq schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:05:
- Gewicht van de keuken op de tegel zou geen probleem moeten zijn.
Reken maar uit wat. er gebeurt als je 100kg verdeelt over 4x50cm2 of 4x12cm2
Elke vloer (op ouderwets vinyl na) moet het gewicht van een keuken kunnen hebben. Bij een houten vloer zou je hooguit een "afdruk" kunnen zien met misschien een kleine deukje of wat, de rest gaat probleemloos.
[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 05-09-2022 15:45 ]
Ze verbieden je alles maar geven je een paar uitsluitingen. Anders krijg je straks dat je alles mag declareren met een bijlage van 50 A4'tjes met dingen die toch niet mogenThomas19903 schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:32:
[...]
Klopt, maar dit staat ook in de infographic:
Zaken die de waarde van je huis vermeerderen én aard- of nagelvast worden bevestigd.
Losmaken is dus niet mogelijk zonder breken of beschadiging.
Sowieso geeft iedereen een andere betekenis aan "aard en nagelvast". In het vorige huis stond de AC in de voortuin los op de grond. Gemeente vond dat eerst niet zo leuk maar ja, het zit niet vast aan de woning. Voor de verzekering moest hij wél vast zitten maar vonden dat de leiding zorgde dat de buitenunit vast zat aan de binnen unit waar je niet bij kan dus zat hij wél aard en nagelvast
[ Voor 29% gewijzigd door Toppe op 05-09-2022 15:44 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Ridicuul op 05-09-2022 15:51 ]
This is absolutely ridiculous
Hetzelfde geldt bij de badkamer: als je alle accessoires zelf los koopt, is declaratie lastiger dan wanneer je een complete badkamer bij de aannemer bestelt.
Overigens kun je ook gewoon plintjes over de randen van de vloer vastmaken aan de muur. Vanaf dat moment kun je de vloer ook niet verwijderen zonder iets te beschadigen
Daar is dan ook wel wat jurisprudentie over te vinden om het te verduidelijken. Als een ruimte en diens inhoud overduidelijk op elkaar zijn afgestemd bijvoorbeeld, geldt het als nagelvast en daarmee als onderdeel van de onroerende zaak. Ik kan me uit de rechtenopleiding een casus herinneren van een fabriek waarin een ruimte dusdanig was gemaakt dat er één specifieke machine in kon staan. Na verkoop was deze verwijderd, want 'niet nagelvast' aldus de verkoper. Rechter gaf de koper gelijk dat deze door de functie en vorm van de ruimte had mogen verwachten dat de machine achter zou blijven, omdat anders de ruime onbruikbaar zou zijn.Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:42:
[...]
offtopic:
Sowieso geeft iedereen een andere betekenis aan "aard en nagelvast". In het vorige huis stond de AC in de voortuin los op de grond. Gemeente vond dat eerst niet zo leuk maar ja, het zit niet vast aan de woning. Voor de verzekering moest hij wél vast zitten maar vonden dat de leiding zorgde dat de buitenunit vast zat aan de binnen unit waar je niet bij kan dus zat hij wél aard en nagelvast
Voor wie het interessant vindt wat meer juridische achtergrond:
https://www.amsteladvocaten.nl/natrekking/
Het gaat er niet om dat de vloer het gewicht niet aan kan qua belasting, maar dat door het gewicht de vloer niet meer zwevend ligt. Dus bij een laminaatvloer kan door het gewicht van de keuken de vloer niet meer werken wat nadelig kan zijn voor de klikverbindingen. Daarom hoort een keuken niet op een zwevende vloer te staan.Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:46:
[...]
Gewicht is echt onzin.
Wel mee eens dat het lelijk is als de vloer niet doorloopt en de kasten niet in een nis staan. De plint aan de voorkant kan je wel inkorten zodat de vloer er onderdoor loopt, maar bij de zijpanelen kan dit meestal niet. Wij hebben de vloer ook doorlopend onder de kasten, maar de meesten in ons project die de keuken hebben afgenomen van de projectleverancier hebben de keuken geleverd gekregen voor de oplevering, dus dan kan je de vloer al niet meer doorleggen.
WoodUpp panelen? Achter de trap als in achter de leuningen van de trap naar boven? Heb je het gevoel dat dat heeft geholpen?millerman_sf schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:32:
[...]
@TRD07 Wij hebben akoestische panelen achter de trap geplaatst. De enige geluidswerende deur die we laten plaatsen, is bij de technische ruimte, maar dan om geluid van daar bij de slaapkamer weg te houden. Maar wij zijn ook maar met 2, dus het is wat minder een issue.
Dus handig voor een eventuele elektrische auto in de toekomst. Zo’n loze leiding doortrekken met een kabel schijnt nogal een klus te zijn.
Kosten: €2342
Ik heb echt geen idee… ze moeten het voor 15 september weten. Ben op vakantie dus kan ook niet echt offertes opvragen.
Afstand huis en parkeerplaats is wel een afstandje.
[ Voor 3% gewijzigd door mentalozzie op 05-09-2022 16:23 ]
Bak geld voor een kabel, maar het hangt er denk ik ook wel vanaf wat je wilt, zelf een laadpaal maken of een kant en klare kopen.mentalozzie schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:22:
Kreeg even de vraag of we I.p.v alleen loze leiding direct bekabeld willen hebben van huis naar ons parkeerplaats voor in de toekomst een laadpaal.
Dus handig voor een eventuele elektrische auto in de toekomst. Zo’n loze leiding doortrekken met een kabel schijnt nogal een klus te zijn.
Ik heb echt geen idee… ze moeten het voor 15 september weten. Ben op vakantie dus kan ook niet echt offertes opvragen.
En welke kabel leggen ze? (denk aan 1 cat5/6 + een 3 aderige ymvk(as)), en als je ze loos laat leggen welke diameter(s) leggen ze ?
Zijn nog al wel details, Als je zelf namelijk een paal wilt maken heb je afhangekijk van de locatie van de electronica een andere kabel nodig, en of helemaal geen data kabel. (zie laadpaal topic)
Maar goed als je keuze hebt in de diameter van de lozeleiding, gewoon de grootste nemen die ze aanbieden dan word het kabel trekken ook makkelijker
Ik zou even heel specifiek laten noteren wat je voor dat bedrag krijgt.mentalozzie schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:22:
Kreeg even de vraag of we I.p.v alleen loze leiding direct bekabeld willen hebben van huis naar ons parkeerplaats voor in de toekomst een laadpaal.
Wat bedoel je precies met 'wel een afstandje'? 10m, 50m, 100m?
Als je de kans hebt zou ik 2 mantelbuizen laten leggen waarvan 1 zo groot mogelijk voor de elektra en 1 van max 50 mm voor data (UTP).
Bedraden alleen doen met een controledraad.
Daar krijg je later dan nog prima zelf een kabel door getrokken.
[ Voor 3% gewijzigd door Perseus op 05-09-2022 16:45 ]
Wel fijn dat ze de kabel en de UTP los aanbieden. De UTP kabel zeker maar 1 door een leiding is totaal geen lastig iets. Dus die zou je met 2 man zo naar de parkeerplaats moeten krijgen. (een voeren een trekken)mentalozzie schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:35:
Dit is wat ik weet.. leuk zo’n deadline in je vakantie..
De electra kabel is even lastig als je niet weet welke diameter aan loze leiding ze voor jou neerleggen.
Dat scheelt je in iedergeval al 900 euro
Dan is 750 wel wat gortig ja voor 4 meter utp en stoom kabelBlik1984 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:47:
Bij mij vroegen ze 750 euro voor de laadpaalvoorbereiding, heb het alsnog niet gedaan want we hebben nu geen elektrische auto. En de meterkast zit direct naast de buitenmuur...
Hier ook nog een ICE, maar het was 350 euro voor alleen de loze leidingen (1 data en 1 voor stroom )
Dus dat hebben we dan wel gedaan.
Het word alleen wel leuk want de kabel moet over "de stoep" bij de deur naar de auto in de gezamelijke parkeer garage,, word vast een struikel festival of wel moeten ze allemaal via het plafond laten lopen
Zo te lezen alleen een hoop 5 aderige ymvk(as) kabel , niet eens een alamat.Len020 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:54:
Wat krijg je voor die 1400eu? Klinkt als een hele dure alamat.
(zal de aannemer niet willen doen ook denk ik dan, je zou hem maar aan zetten in de meterkast en iemand raakt nu de kabel aan bij de auto omdat je de laadpaal nog niet hebt)
[ Voor 27% gewijzigd door vormulier op 05-09-2022 17:01 ]
Aannemer kan de alamat er los bijleveren hè, of plaatsen en niet aansluitenvormulier schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:55:
[...]
Zo te lezen alleen een hoop 5 aderige ymvk(as) kabel , niet eens een alamat.
(zal de aannemer niet willen doen ook denk ik dan, je zou hem maar aan zetten in de meterkast en iemand raakt nu de kabel aan bij de auto omdat je de laadpaal nog niet hebt)
Te snel gelezen net ja. Alleen kabel. Hoeveel meter hebben we hier over? Voor 1400eu kan je toch flink wat meters kabel kopen. Idem voor 900 euro aan utp.vormulier schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:55:
[...]
Zo te lezen alleen een hoop 5 aderige ymvk(as) kabel , niet eens een alamat.
Dat werd helaas niet vermeld, maar goed tis indd een hoop geld voor kabel + manuren (laten we die niet voor het gemak vergeten)Len020 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:12:
[...]
Te snel gelezen net ja. Alleen kabel. Hoeveel meter hebben we hier over? Voor 1400eu kan je toch flink wat meters kabel kopen. Idem voor 900 euro aan utp.
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
. Ik kan hier niet echt uithalen of ik nu hetzelfde probleem heb als in de OP staat beschreven (daar staat 1 aardlekschakelaar). Iemand die hier wijsheid uit kan halen? M.i. sowieso nog niet helder genoeg maar mogelijk dat iemand dit snapt :-).3-fasen. Standaard wordt de meterkast uitgevoerd als 3 x 25A. De meterkast wordt standaard voorzien van 2 aardlekschakelaars
Heb even gevraagd wat de afstand precies is. En of het mogelijk is om de loze leiding groter te maken en wat dat nu is.
Denk dat het een nee wordt 👍
[ Voor 36% gewijzigd door mentalozzie op 05-09-2022 17:51 ]
Maar om hoeveel meter gaat het dan?mentalozzie schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:48:
Bedankt allemaal. Donderdag maar even rustig zitten met bakkie koffie.
Heb even gevraagd wat de afstand precies is. En of het mogelijk is om de loze leiding groter te maken en wat dat nu is.
En staan er obstakels in de weg of straatwerk?
Bedenk wel dat als je langs/onder bestaande woningen of straatwerk door moet je dit later wel kan vergeten.
Afhankelijk van de afstand kon je nog weleens een 5 aderige 6mm2 kabel nodig hebben en dan loopt het al flink op. En als ze al een loze leiding gebruiken kan het gewoon normale UTP zijn natuurlijk. De all-weather variant kan zo de grond in maar dat hoeft dus niet.
Leuk om te lezen en veel woonplezier gewenst! Heb je misschien wat foto's van het behang? Wij zijn op dit moment namelijk ook rond aan het kijken en het door jullie gekozen behang staat ook op onze short list.Mr. Stom schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:51:
***members only***
welk probleem precies, heb de afgelopen tijd geen meterkast probleem voorbij zien schieten maar dat kan aan mij liggenFedde schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:33:
Even een vraag over de groepen. Ik lees in het kopersdossier het volgende:
[...]
. Ik kan hier niet echt uithalen of ik nu hetzelfde probleem heb als in de OP staat beschreven (daar staat 1 aardlekschakelaar). Iemand die hier wijsheid uit kan halen? M.i. sowieso nog niet helder genoeg maar mogelijk dat iemand dit snapt :-).
Ze bedoelen 2x een 3 fase aardlekschakelaar. Daarmee komt het aantal groepen op 8. Neem je een extra installatieautomaat af dan zullen ze een derde groep moeten plaatsen.Fedde schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:33:
Even een vraag over de groepen. Ik lees in het kopersdossier het volgende:
[...]
. Ik kan hier niet echt uithalen of ik nu hetzelfde probleem heb als in de OP staat beschreven (daar staat 1 aardlekschakelaar). Iemand die hier wijsheid uit kan halen? M.i. sowieso nog niet helder genoeg maar mogelijk dat iemand dit snapt :-).
[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 05-09-2022 18:53 ]
OK Dus de kookgroep nog wel even specifiek benoemen.Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:52:
[...]
Ze bedoelen 2x een 3 fase aardlekschakelaar. Daarmee komt het aantal groepen op 8. Neem je een extra installatieautomaat af dan zullen ze een derde groep moeten plaatsen.
@vormulier zie ook OP, in sommige gevallen (vaak) brengt de aannemer een niet toereikende elektra voorziening aan voor de kookplaat.
Laat de keuken man op de technische tekening zetten dat je een krachtstroomgroep nodig hebt, dat bespaard ellende aan het eind van de rit.Fedde schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:59:
[...]
OK Dus de kookgroep nog wel even specifiek benoemen.
@vormulier zie ook OP, in sommige gevallen (vaak) brengt de aannemer een niet toereikende elektra voorziening aan voor de kookplaat.
Ja zucht, haha, echt kon geen meter voor uit met de begeleidster op dat vlak.Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:02:
[...]
Laat de keuken man op de technische tekening zetten dat je een krachtstroomgroep nodig hebt, dat bespaard ellende aan het eind van de rit.
en nu zijn we zo ver dat het niet alleen kosten is voor de groep maar ook de technische tekening aan passen a 150,- dus ik doe het achter af wel
Ja, die tekening moet je echt aanpassen voor een kant en klare kastvormulier schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:17:
[...]
Ja zucht, haha, echt kon geen meter voor uit met de begeleidster op dat vlak.
en nu zijn we zo ver dat het niet alleen kosten is voor de groep maar ook de technische tekening aan passen a 150,- dus ik doe het achter af weltis niet anders. even wachten op een kijkdag en dan de meterkast goed onder de loep nemen
Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:24:
[...]
Ja, die tekening moet je echt aanpassen voor een kant en klare kast
En veel gevonden over planningen etc
Wij hebben ons 2e nieuwbouwhuis gekocht, maar ben benieuwd hoe het bij jullie ging qua planning nadat ze zijn begonnen met heien? Hoeveel maanden tot je de sleutel kreeg. 8 jaar geleden was andere tijd ook qua überhaupt wanneer de bouw doorging vanwege het 70 procent moeten verkopen, toen gingen ze bij start wel als een jekko maar dat was een bepaalde one piece flow bouwprincipe. Benieuwd naar jullie ervaringen, bouwer zelf geeft nog geen prognose behalve een hele voorzichtige, verwachten begin december met heiwerk te beginnen
[ Voor 4% gewijzigd door Ezekielll op 05-09-2022 20:05 ]
Ezekielll schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:04:
Heb al aardig wat leesvoer achter de rug
Wij hebben ons 2e nieuwbouwhuis gekocht, maar ben benieuwd hoe het bij jullie ging qua planning nadat ze zijn begonnen met heien? Hoeveel maanden tot je de sleutel kreeg. 8 jaar geleden was andere tijd ook qua überhaupt wanneer de bouw doorging vanwege het 70 procent moeten verkopen, toen gingen ze bij start wel als een jekko maar dat was een bepaalde one piece flow bouwprincipe. Benieuwd naar jullie ervaringen, bouwer zelf geeft nog geen prognose behalve een hele voorzichtige, verwachten begin december met heiwerk te beginnen
Mei 2021 begonnen met heien, verwachting is novemver 2022 oplevering. Traditionele bouwmethode.
Hier in de wijk veel mensen met eenzelfde situatie. Uiteindelijk bleek je vrij makkelijk onder de fundering door te kunnen graven om zo van onder het huis onder de berging te komen. (Heipalen met een funderingsbalk die erop gestort is.)Krijgertje1979 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:54:
In onze toekomstige woning komt er in de verlengde garage een bijkeuken en laadpaal. Omdat ik er onterecht van uitging dat er een kruipluik naar de kruipruimte zou komen, dacht ik dat dat allemaal redelijk eenvoudig aan te leggen ondergronds. Nu moet ik dus een andere manier vinden en gelukkig ligt de meterkast recht tegen de wand met de garage aan. Is het een probleem om een (of meerdere gaten) gat te boren om daar de elektra doorheen te voeren, of kan dat alleen maar op een speciale manier?
Dus voor je door de muur gaat boren en alle leidingen in het zicht legt zou ik even proberen of dat lukt. Is kwartiertje werk waarschijnlijk als de kruipruimte niet volgestort is.
Deze vraag herhaald zich regelmatig, gebruik even de search anders op steekwoorden als oplevering, planning, doorlooptijd etc.Ezekielll schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:04:
Heb al aardig wat leesvoer achter de rug
In het kort: Daar is geen peil op te trekken
Het beste is uit te gaan van de bouwdagen in de KAO.
Bedankt, maar dat valt best tegen, heb het puur over moment heien en opleverenGeeMoney schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:13:
[...]
Deze vraag herhaald zich regelmatig, gebruik even de search anders op steekwoorden als oplevering, planning, doorlooptijd etc.
In het kort: Daar is geen peil op te trekken.
Het beste is uit te gaan van de bouwdagen in de KAO.
Voor ons geldt onderdeel van nieuwe woonwijk, kalkzandsteen en metselwerk, totaal 62 woningen.
Werkbare dagen zetten ze tegenwoordig op 350 werkbare dagen en zeggen erbij dat is heel erg ruim (ja logisch); ik hoop dus dat ze na heien binnen 8 tot 10 maanden wel klaar zijn (qua bouwvolgorde zitten we in het start gedeelte)
Onze woning was onderdeel van ‘het project’ en de start van ‘het project’ was feitelijk ergens september 2020. Officieel was dat dus start bouw voor het project met 170 werkbare dagen.Ezekielll schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:23:
[...]
Bedankt, maar dat valt best tegen, heb het puur over moment heien en opleveren
Voor ons geldt onderdeel van nieuwe woonwijk, kalkzandsteen en metselwerk, totaal 62 woningen.
Werkbare dagen zetten ze tegenwoordig op 350 werkbare dagen en zeggen erbij dat is heel erg ruim (ja logisch); ik hoop dus dat ze na heien binnen 8 tot 10 maanden wel klaar zijn (qua bouwvolgorde zitten we in het start gedeelte)
Als dat bij jou net zo is dan hebben ze dus 350 werkbare dagen vanaf start bouw nummer 1 tot oplevering van bouwnummer 62.
[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 05-09-2022 21:53 ]
Zie deze post en reacties voor nog wat doorlooptijden van medetweakers in dit topic nav dezelfde vraag.Ezekielll schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:23:
[...]
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Ons project, met 59 woningen is half maart de eerste paal de grond in geslagen van het eerste huis. Dak stond er 3.5 maanden later op. Nog geen opleverdatum bekend, maar de eerste geruchten gingen dat dat mogelijkerwijs eind q4 zou kunnen worden. Maar ze houden nog een slag om de arm. Lijkt er overigens wel op dat deze aannemer vrij snel werkt.Ezekielll schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:23:
[...]
Het is overigens wel van een flink aantal factoren afhankelijk, waaronder ook de type bouw en ook de timing heeft invloed. Omdat ons project waarschijnlijk voor begin vd winter volledig overkapt is kan de hele winter binnen gewerkt worden en dat versneld het werk wel omdat er minder verloren bouwdagen zullen zijn
Yes, WoodUpp. De hele achterwand over 3 verdiepingen heen. Het haalt de scherpe randjes van de echo's af in de huidige lege staat. Van geen gesprek kunnen voeren tussen 2 verdiepingen, naar dat wel kunnen doen. Verwacht geen wonderen ofzo. Als je op mijn posts in dit topic zoekt, vind je wel wat foto's.TRD07 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:21:
[...]
WoodUpp panelen? Achter de trap als in achter de leuningen van de trap naar boven? Heb je het gevoel dat dat heeft geholpen?
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Je zou ook nog kunnen vragen of ze enkel de buis leggen en niet bedraden, scheelt je dat in ieder geval weer en kan je later makkelijk zat zelf bedraden.mentalozzie schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:48:
Bedankt allemaal. Donderdag maar even rustig zitten met bakkie koffie.
Het is zeker duur, maar zoals ze zelf al aangeven kan het een flinke klus zijn/worden om er later zelf nog bedrading door heen te krijgen. Zeker 4mm2 of zelfs 6mm2 kan nogal een pain-in-the-ass worden.Takkeding schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:11:
[...]
Je zou ook nog kunnen vragen of ze enkel de buis leggen en niet bedraden, scheelt je dat in ieder geval weer en kan je later makkelijk zat zelf bedraden.
Ze zullen er zelf een controle draad doorheen trekken om jou te laten zien dat ze een leiding opleveren die gebruikt kan worden.
Ja. Er ligt er ééntje naar de tweede verdieping/zolder. Via de meterkast naar een lasdoos in het plafond op de werkkamer.MadDonkey schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:38:
[...]
Lees ik goed dat je een UTP kabel samen met stroomdraden door een buis hebt getrokken?
Ik boorde per ongeluk door de leiding van dit stroompunt en moest daardoor nieuwe kabels trekken. Ik kwam er daardoor achter dat er best veel ruimte in de leiding zat en kon daar zonder enig sjorren de UTP en stroomdraden tegelijk doorheen trekken.
Geen foto's van helaas. Ik zou er wel serieus over nadenken of je dat dikke Curve Icons behang wilt. Het is schreeuwend duur: kost 299 per meter. De behanger die wie kregen aanbevolen via de woonwinkel gaf aan dit behang niet te willen plakken: te dik, niet te snijden en hij had er nog nooit een strak resultaat mee gehaald. Woonwinkel kwam daarna met een andere behanger, die wilde de rol ook niet snijden maar enkel in hele banen op de wand plakken.Nano2009 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:21:
[...]
Leuk om te lezen en veel woonplezier gewenst! Heb je misschien wat foto's van het behang? Wij zijn op dit moment namelijk ook rond aan het kijken en het door jullie gekozen behang staat ook op onze short list.
Ik heb het voor de vorm zelf ook nog geprobeerd met een reststuk. Het is inderdaad door de dikte en schuimlaag in de hoeken bijna niet netjes af te snijden.
Ik zou aanraden:
- koop 'normaal' arte-behang voor de grote wanden;
- koop een klein stukje curve voor een kleine wand waar zo min mogelijk moet worden gesneden.
[ Voor 48% gewijzigd door Mr. Stom op 06-09-2022 10:31 ]
Ik vermoed zo dat de vraag meer bedoeld was of het wel zo verstandig is om niet afgeschermde UTP direct naast een stroomkabel te leggen. Volgens mij is het ook niet toegestaan volgens NEN normen, maar dat weet ik niet 100% zeker.Mr. Stom schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:18:
[...]
Ja. Er ligt er ééntje naar de tweede verdieping/zolder. Via de meterkast naar een lasdoos in het plafond op de werkkamer.
Ik boorde per ongeluk door de leiding van dit stroompunt en moest daardoor nieuwe kabels trekken. Ik kwam er daardoor achter dat er best veel ruimte in de leiding zat en kon daar zonder enig sjorren de UTP en stroomdraden tegelijk doorheen trekken.
[...]
Geen foto's van helaas. Ik zou er wel serieus over nadenken of je dat dikke Curve Icons behang wilt. Het is schreeuwend duur: kost 299 per meter. De behanger die wie kregen aanbevolen via de woonwinkel gaf aan dit behang niet te willen plakken: te dik, niet te snijden en hij had er nog nooit een strak resultaat mee gehaald. Woonwinkel kwam daarna met een andere behanger, die wilde de rol ook niet snijden maar enkel in hele banen op de wand plakken.
Ik heb het voor de vorm zelf ook nog geprobeerd met een reststuk. Het is inderdaad door de dikte en schuimlaag in de hoeken bijna niet netjes af te snijden.
Ik zou aanraden:
- koop 'normaal' arte-behang voor de grote wanden;
- koop een klein stukje curve voor een kleine wand waar zo min mogelijk moet worden gesneden.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Daartoe wil ik vanaf de bestaande wcd een horizontale sleuf maken van +/- 120cm lengte. Komt op ongeveer 15 cm hoogte, dus weinig gevaar voor doorboren in de toekomst.
Nu weet ik dat horizontaal bekabelen niet geadviseerd wordt. Maar kan dat in dit geval zoveel kwaad?
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik heb de aannemer de vraag gesteld over de kookgroep, dit om eventueel gedoe na oplevering van de woning eind 2023 te voorkomen. Hierop heb ik het volgende aan antwoord ontvangen
“Wij plaatsen inderdaad een fornuisgroep achter een 3 x 25 Ampere aansluiting.
Echter, doordat wij gebruik maken van 4-polige aardlekschakelaars verdelen wij deze fornuisgroep over 2 fases. Hierdoor is er 2 x 16 x 230 = 7360 Watt aan vermogen beschikbaar voor de kookplaat.
Wanneer dit achter een 2-polige aardlekschakelaar aangesloten wordt, is er zoals de koper terecht opmerkt, maar 25 x 230 = 5750 Watt aan vermogen beschikbaar voor de kookplaat.”
Bestelde inductieplaat: EX877LVV5E (Aansluitwaarde 7.4 kW). Opmerking leidingschema van de keukenboer: Specialaansluiting t.b.v. elektrische/keramische/inductiekookplaat ovencombinatie, afhankelijk van plaatselijke voorschriften, 1 Perilex stopcontact aansluiten: 1 fase verdeeld over 2 groepen of 3 fasen. Let op bij 2 groepen 2 x fasen en 2x nullen + aarde, aansluitwaarde 7.4KW
Nu heb ik relevante posts in dit topic een aantal keer gelezen, maar ik blijf een leek op dit gebied. Kan iemand mij uitleggen of de aansluiting nu (conform aansluitnormen) helemaal goed gaat? 7360 is immers minder dan 7400, maar merk ik dit in het gebruik van de kookplaat?
Indien dit niet zo is, wat zou de aannemer kunnen berichten om het wel goed te krijgen?
Ah zo. Ik heb het nog eens uitgezocht wat ik nu precies heb gebruikt. Ik heb namelijk wel advies ingewonnen voor het gebruik van de juiste kabels. Ik begreep ook dat het niet optimaal was, maar het werkt hier goed.Krijgertje1979 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:47:
[...]
Ik vermoed zo dat de vraag meer bedoeld was of het wel zo verstandig is om niet afgeschermde UTP direct naast een stroomkabel te leggen. Volgens mij is het ook niet toegestaan volgens NEN normen, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Ik ben geen echte tech-wizard, dus alle netwerkkabels noem ik 'UTP'. Maar ik zie in mijn bestelgeschiedenis dat ik een 'S/FTP' kabel heb gebruikt. Die zou juist een beschermende laag hebben waardoor deze met elektra samen zou kunnen werken.
Goed gedaanMr. Stom schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:34:
[...]
Ah zo. Ik heb het nog eens uitgezocht wat ik nu precies heb gebruikt. Ik heb namelijk wel advies ingewonnen voor het gebruik van de juiste kabels. Ik begreep ook dat het niet optimaal was, maar het werkt hier goed.
Ik ben geen echte tech-wizard, dus alle netwerkkabels noem ik 'UTP'. Maar ik zie in mijn bestelgeschiedenis dat ik een 'S/FTP' kabel heb gebruikt. Die zou juist een beschermende laag hebben waardoor deze met elektra samen zou kunnen werken.
Ligt er ook aan wat je met de stroomkabel gaat doen. Als je daar een verbruiker achter zet die 16A trekt ga je dat wel merken op een utp kabel. Mar als je er een lamp of zo hebt ga je dat op UTP ook niet merken.Mr. Stom schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:34:
[...]
Ah zo. Ik heb het nog eens uitgezocht wat ik nu precies heb gebruikt. Ik heb namelijk wel advies ingewonnen voor het gebruik van de juiste kabels. Ik begreep ook dat het niet optimaal was, maar het werkt hier goed.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
De 4-polige aardlekschakelaars zorgen er inderdaad voor dat het wel kan en klopt met een kookgroep.DaVe9091 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:25:
In het rijtje van de vele vele vragen over de kookgroep, wil ik er nog een aan toevoegen.
Ik heb de aannemer de vraag gesteld over de kookgroep, dit om eventueel gedoe na oplevering van de woning eind 2023 te voorkomen. Hierop heb ik het volgende aan antwoord ontvangen
Echter, doordat wij gebruik maken van 4-polige aardlekschakelaars verdelen wij deze fornuisgroep over 2 fases. Hierdoor is er 2 x 16 x 230 = 7360 Watt aan vermogen beschikbaar voor de kookplaat.
Wanneer dit achter een 2-polige aardlekschakelaar aangesloten wordt, is er zoals de koper terecht opmerkt, maar 25 x 230 = 5750 Watt aan vermogen beschikbaar voor de kookplaat.”
Bestelde inductieplaat: EX877LVV5E (Aansluitwaarde 7.4 kW). Opmerking leidingschema van de keukenboer: Specialaansluiting t.b.v. elektrische/keramische/inductiekookplaat ovencombinatie, afhankelijk van plaatselijke voorschriften, 1 Perilex stopcontact aansluiten: 1 fase verdeeld over 2 groepen of 3 fasen. Let op bij 2 groepen 2 x fasen en 2x nullen + aarde, aansluitwaarde 7.4KW
Nu heb ik relevante posts in dit topic een aantal keer gelezen, maar ik blijf een leek op dit gebied. Kan iemand mij uitleggen of de aansluiting nu (conform aansluitnormen) helemaal goed gaat? 7360 is immers minder dan 7400, maar merk ik dit in het gebruik van de kookplaat?
Indien dit niet zo is, wat zou de aannemer kunnen berichten om het wel goed te krijgen?
Het is niet de netste manier, maar het werkt wel en voldoet aan de norm. De laatste NEN revisie adviseert om niet meer te werken met 4-polige aardlekschakelaars, maar het wordt nog wel gedoogd. Je hebt daarmee gewoon het volle vermogen beschikbaar.
120cm horizontaal frezen in een dragende kalkzandsteen muur? Je bent de constructie dan behoorlijk aan het verzwakken en zult echt even moeten kijken of dat kan.koekjah schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:05:
Nu we het toch over bekabeling hebben... in onze scheidingswand met de buren (kalkzandsteen) wil ik 5 extra wandcontactdozen aanbrengen voor de tv e.d.
Daartoe wil ik vanaf de bestaande wcd een horizontale sleuf maken van +/- 120cm lengte. Komt op ongeveer 15 cm hoogte, dus weinig gevaar voor doorboren in de toekomst.
Nu weet ik dat horizontaal bekabelen niet geadviseerd wordt. Maar kan dat in dit geval zoveel kwaad?
Wij konden hier in een van de kolommen (stuk muur van 1 meter breed) geen 5 dozen naast elkaar doen. De constructeur gaf aan dat 3 het maximum was in verband met de draagkracht van de kolom.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 11210 Wp, 15 kWh thuisaccu
Dit is helemaal in orde. Dit komt vaak voor in ABB groepenkasten waar een 3-fase busboard systeem gebruikt wordt. Van andere merken zie je het nauwelijks. Er wordt geadviseerd dit niet te doen, maar het kan geen kwaad.DaVe9091 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:25:
In het rijtje van de vele vele vragen over de kookgroep, wil ik er nog een aan toevoegen.
Het enige risico is dat je in meerdere groepen tegelijk een aardlek krijgt die elkaar opheffen. De aardlekschakelaar zal dat niet detecteren, maar de kans daarop is vrijwel 0.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 11210 Wp, 15 kWh thuisaccu
Ook al heb je een S/FTP kabel gebruikt, dan nog is het niet wenselijk. Als om wat voor reden dan ook die stroomkabel heel warm wordt en deels smelt, dan kan er 230V op je UTP-kabel komen te staan doordat ze in dezelfde buis liggen. Kans is klein, maar het is niet onmogelijk. Waar mogelijk dus altijd 2 gescheiden buizen gebruiken.Mr. Stom schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:34:
[...]
Het lijkt mij niet heel verstandig om een horizontale gleuf te maken hoe diep / dik ook.koekjah schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:40:
@blihi thx. Ik kan er ook 2 wcds van maken en deze in het televisiemeubel wegwerken. Waar het mij meer om gaat... een horizontale sleuf van 2cm dik, kan dat kwaad??
Kan je niet een boogje maken van boven naar beneden, Of in het plafond / vloer een sprong opzij maken ?
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
:strip_exif()/f/image/ETu2XXw620YIOYcZ0c4ruKxP.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/nq06r3BSNq6DH3vhW7tYU7kn.png?f=fotoalbum_large)