• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-06 16:30
Farmerwood schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

De eerste huizen in Lent die ik zie waar ze balansventilatie toe lijken te gaan passen. Zal wel een gevolg van BENG zijn.
Klopt die zit er bij ons in met een WTW, zelfs nog voor de BENG ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
hallom schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:59:
Vandaag hadden we een inmeetmoment. Dus had de keukenboer (Ihre Kuche, echt een topservice weer!) laten komen. Ondertussen konden wij natuurlijk de woning bekijken. Wat me verbaasde was dat de muren eigenlijk al best strak waren. Wilde in eerste instantie alles laten dunpleisteren + latexspuiten, maar vraag me nu echt ten zeerste af of dat dunpleisteren wel nodig is.

Hoe waren jullie muren opgeleverd?

Dit zou behangklaar zijn volgens de T.O.:

***members only***

Hier en daar zijn wel wat oneffenheden, maar zou dat niet weg te werken zijn met een goed dekkende verflaag?

***members only***

Zit er dus over na te denken om alleen het plafond te laten stuken en de muren te laten latexspuiten, of ga ik daar later spijt van krijgen? :?
Zo werd het ook opgeleverd bij ons. We hebben gewoon een bij ons bekende schilder laten komen en die heeft de oneffenheden zelf weggewerkt. Niet met verf natuurlijk, maar gewoon als voorbereiding op zijn schilderwerk. Alleen met strijklicht zie je hier en daar nog iets, maar met de volle zon erop eigenlijk niks.

Daar zijn we zeer tevreden mee qua balans tussen prijs/kwaliteit. Uiteindelijk was onze redenatie ook dat je toch wel krassen of vlekken krijgt en dat het dan des te pijnlijker was hoe duurder het was :P

Bovendien is het strak/glad krijgen van muren ook echt iets van de afgelopen jaren. Ik zie de huizen waar de kinderen al mobiel zijn met de week aftakelen :') op strakke lichte muren valt een vlek of kras ook meer op.

[ Voor 7% gewijzigd door finsdefis op 18-08-2022 23:08 ]

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 23:47

fmb

TiMMieJ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Dan toch maar eens hiernaar kijken aangezien deze 2x voorbij kwam. Heb jij ook meteen iets met je rookmelder gedaan trouwens? Ik zit er wel aan te denken om die lager te hangen namelijk hierdoor.
Ik moest sowieso iets met de rookmelder doen vanwege de vliering de we hebben geplaatst.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 10:17
Afgelopen maandag bij de notaris geweest voor het passeren dus zal het nu ook maar is doen ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-06 19:32
Farmerwood schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

..

De eerste huizen in Lent die ik zie waar ze balansventilatie toe lijken te gaan passen. Zal wel een gevolg van BENG zijn.

..
Hier ben ik wel benieuwd naar aangezien wij ook een BENG woning krijgen met balansventilatie en ik mij tot nu toe altijd af heb gevraagd waarom dit geen WTW is. Een WTW installatie lijkt mij namelijk veel energiezuiniger en daardoor gunstiger voor de BENG berekening of mis ik hierin iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nano2009 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:59:
[...]

Hier ben ik wel benieuwd naar aangezien wij ook een BENG woning krijgen met balansventilatie en ik mij tot nu toe altijd af heb gevraagd waarom dit geen WTW is. Een WTW installatie lijkt mij namelijk veel energiezuiniger en daardoor gunstiger voor de BENG berekening of mis ik hierin iets?
Wat is het verschil tussen balansventilatie en WTW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nano2009
Wolly schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Balansventilatie (ventilatie type C) is met roosters in de ramen waarin verse buitenlucht wordt aangezogen door een mechanische afzuiging in het huis. Hierdoor komt er (vooral in de winter) koude lucht het huis in.

Met warmteterugwinning/WTW (ventilatie type D) wordt de lucht mechanisch naar binnen en naar buiten geblazen. Voordat de afgezogen lucht het huis verlaat, verwarmt deze de aangezogen lucht waardoor de ingeblazen lucht al wat warmer is voordat deze het huis in komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Nano2009 op 19-08-2022 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 20:52
Wolly schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Vaak gaan die dingen hand in hand. Het principe balansventilatie betekent dat je ventilatieunit even veel lucht inblaast als lucht eruit zuigt. In principe is dit niet heel veel anders dan mechanische ventilatie, maar omdat dat redelijk wat energie zou slurpen (comfort daar gelaten), kun je er ook een warmtewisselaar in zetten. Door de ingaande en uitgaande luchtstromen op een bepaalde manier te kruisen is het mogelijk om de warmte over te dragen tussen die twee. Bij Zehnderunits is dit dat grote ruitvormige ding wat in het midden van de unit zit.

Als bonus kun je er - in plaats van een warmtewisselaar - een enthalpiewisselaar tussen zetten. Deze is hetzelfde als een warmtewisselaar, maar zorgt ervoor dat er ook luchtvochtigheid tussen de twee luchtstromen kan bewegen. Daardoor zou de ingeblazen lucht in de winter niet zo droog moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:31

vliegnerd

Nintendo fan.

Nano2009 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:32:
[...]

Balansventilatie (ventilatie type C) is met roosters in de ramen waarin verse buitenlucht wordt aangezogen door een mechanische afzuiging in het huis. Hierdoor komt er (vooral in de winter) koude lucht het huis in.

Met warmteterugwinning/WTW (ventilatie type D) wordt de lucht mechanisch naar binnen en naar buiten geblazen. Voordat de afgezogen lucht het huis verlaat, verwarmt deze de aangezogen lucht waardoor de ingeblazen lucht al wat warmer is voordat deze het huis in komt.
Dit klopt niet.
Type C is inderdaad met roosters. Je zuigt af en schone verse lucht lkomt binnen via roosters/ramen/kieren.

Type D is balansventilatie. De ventilatieunit zuigt evenveel af als aan.
Meestal heeft balansventilatie ook WTW (warmteterugwinning)

https://www.milieucentraa...tilatie/balansventilatie/

[ Voor 0% gewijzigd door vliegnerd op 19-08-2022 10:27 . Reden: Schone lucht -> verse lucht ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Bij ons gaat het iig om balans ventilatie met WTW. Verder doen we op de bovenverdieping ook vloerverwarming, in een aangepaste opstelling, waar de aannemer al ok op heeft gegeven.

Huidige huis is type C, dus lucht komt ongefilterd binnen, wat vooral fijn is als de buren bbqen. Maar in de winter inderdaad ook koude lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
vliegnerd schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Dit klopt niet.
Type C is inderdaad met roosters. Je zuigt af en schone verse lucht lkomt binnen via roosters/ramen/kieren.

Type D is balansventilatie. De ventilatieunit zuigt evenveel af als aan.
Meestal heeft balansventilatie ook WTW (warmteterugwinning)

https://www.milieucentraa...tilatie/balansventilatie/
Bedankt voor de (belangrijke) nuance, goed om te weten :) Maar dan vraag ik mij nog wel steeds af wat de link is tussen type C en BENG. Type D met WTW lijkt mij namelijk voor de BENG berekening gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
Nano2009 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Bedankt voor de (belangrijke) nuance, goed om te weten :) Maar dan vraag ik mij nog wel steeds af wat de link is tussen type C en BENG. Type D met WTW lijkt mij namelijk voor de BENG berekening gunstiger.
Deels voor de BENG, maar ook wel een stukje comfort. Omdat je woning zo goed geïsoleerd is, moet je ook ventileren. Je ademt CO2 en water uit en dat komt in de leefomgeving terecht. In oudere tochtige huizen wordt de lucht natuurlijk ververst; luchtdichte huizen moet je een handje helpen.

Zover ik weet is type C nog steeds toegestaan (onze architect vroeg er ook naar), maar type D (in combinatie met WTW) geeft een stukje comfort en het verlaagt je energieverbruik. In mijn appartement is het nu verkeerd afgesteld en koelt het 's nachts niks af, terwijl ik liever zou willen dat het dan juist extra hard gaat werken zodat mijn woning 's ochtends lekker koel is.

Het is overigens niet de goedkoopste manier om energie te besparen, dat is namelijk beter isoleren. :9 Wat je niet verbruikt hoef je niet te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

Bizar om de prijsverschillen van het meerwerk te lezen. Wij hebben lucht warmtepomp met een 180l boiler laten upgraden met een 100liter hotfill boiler voor 2675,- euro.

Uitbouw van 1.2meter was 17.000,- euro en een loze leiding 180 euro.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
koekjah schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:54:
Bizar om de prijsverschillen van het meerwerk te lezen. Wij hebben lucht warmtepomp met een 180l boiler laten upgraden met een 100liter hotfill boiler voor 2675,- euro.

Uitbouw van 1.2meter was 17.000,- euro en een loze leiding 180 euro.
Een 180 liter boiler laten upgraden met een 100 liter hotfill.. Ik snap dat je een 10 liter hotfill onder de wasbak van je keuken plaatst maar voor je douche ? appart!

De uitbouw en LL zien er vij "ok" / standaard uit
Was de LL 16mm toevallig? dan allicht 20 euro "te duur" wij hebben 180 voor een 19MM

In deel2 was er een google sheet geen idee of mensen daar nog wat op invullen qua meerwerk. Even naar boven getovert:
Mochten jullie willen dan kunne jullie de prijzen voor (algemeen)meerwerk hier invullen: https://forms.gle/Pr1m5zPJrTpUSGdJA

De resultaten staan dan hier: https://docs.google.com/s...B1ad02hs/edit?usp=sharing
Gequote van: https://gathering.tweaker...message/67248106#67248106

[ Voor 4% gewijzigd door vormulier op 19-08-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Dit was de enige optie die aangeboden werd. Geen wtw mogelijkheid. Heb er lang over getwijfeld idd en ook een topic hier gestart voor advies.

Leidingen zijn 19mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
koekjah schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:54:
Ook een bizarre prijs voor iets wat stroom vreet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:10:
[...]

Ook een bizarre prijs voor iets wat stroom vreet toch?
klopt, vind het ook wel een bedrag voor iets wat tussen de 300 en 600 euro kost maar goed de verborgen kosten. garantie, man uren, extra stoom, extra leidingen en de belangrijkste extra winst

Het tikt allemaal aan

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-06 00:54
737freak schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Met verf werk je geen oneffenheden weg, alleen kleurverschil. Na verven zie je juíst de oneffenheden terug.
Ik zou het gewoon laten dunpleisteren (of renovlies als alternatief, maar dat is een andere discussie). :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guMyBJGAxNxGk5innZUhuHEH5BI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkD4mmPXXhPzUABao6e7jbhf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9VQ6ojd5K_KGWEyB4UYu5dBIQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NL6sXR3xgdNY7SAY62OmiVpf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0mhWLjYzxzDdq2ZmJ_kPnqi-8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Gmmq8ELtGjzSc1iIcQQt5rg.jpg?f=fotoalbum_large

@hallom

Onze muren waren ook best strak opgeleverd. Uiteindelijk renovlies gedaan en tot op heden geen spijt van. Hier een klein voorbeeld. Uiteindelijk dus niks gestuct, terwijl we daar zeker over twijfelden. Plafond vonden we ook bij oplevering erg netjes en relatief weinig vnaden. Bezoek denkt vaak dat de muren gestuct zijn (en tuurlijk zie je van dichtbij die enkele naden, maar dat zie je vooral zelf haha).

[ Voor 8% gewijzigd door Bteq op 19-08-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:11
Stiekem een vraagje tussendoor over de WTW:
Iemand hier al de filters vervangen van zijn bij nieuwbouw geleverde WTW unit. Volgens mij gemiddeld 1x per half jaar vervangen.

Online zie ik veel aanbieders van hun "OEM/eigen merk" filters voor (in mijn geval) de Orcon. Wie heeft er al vervangende filters besteld van een degelijke partij (WTWfilters-online, Filterfabriek, etc).

Vraag mij af of er veel fout kan gaan aan een "eigen merk" filter. Desalniettemin benieuwd naar ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:41:
Stiekem een vraagje tussendoor over de WTW:
Iemand hier al de filters vervangen van zijn bij nieuwbouw geleverde WTW unit. Volgens mij gemiddeld 1x per half jaar vervangen.

Online zie ik veel aanbieders van hun "OEM/eigen merk" filters voor (in mijn geval) de Orcon. Wie heeft er al vervangende filters besteld van een degelijke partij (WTWfilters-online, Filterfabriek, etc).

Vraag mij af of er veel fout kan gaan aan een "eigen merk" filter. Desalniettemin benieuwd naar ervaringen :)
Ik heb deze er nu in zitten: https://www.filterfabriek...max-maxcomfort-g4-f7.html

Bevalt prima, makkelijk te plaatsen omdat ze iets stugger zijn dan de originelen.

Koop de volgende keer weer de zelfde.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Ik heb deze er nu in zitten: https://www.filterfabriek...max-maxcomfort-g4-f7.html

Bevalt prima, makkelijk te plaatsen omdat ze iets stugger zijn dan de originelen.

Koop de volgende keer weer de zelfde.
"makkelijk te plaatsen omdat ze iets stugger zijn dan de originelen."

Ik heb over exact deze contact gehad met FF, dit zijn de originelen volgens hun :Y)

Dit is een eigen fabricaat bijvoorbeeld: https://www.wtw-filterson...00-ecomax-maxcomfort.html

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 19-08-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

"makkelijk te plaatsen omdat ze iets stugger zijn dan de originelen."

Ik heb over exact deze contact gehad met FF, dit zijn de originelen volgens hun :Y)

Dit is een eigen fabricaat bijvoorbeeld: https://www.wtw-filterson...00-ecomax-maxcomfort.html
Een set Orcon HRC 300/400/500 EcoMax/Maxcomfort WTW-filters bestaat uit 2 filters. Deze worden in onze eigen fabriek geproduceerd volgens de laatste Europese norm EN779-2012. Al onze producten worden onafhankelijk getest en wereldwijd toegepast door fabrikanten van WTW filtersystemen. Doordat wij de filters zelf produceren of direct bij de originele fabrikant bestellen bent u verzekerd van een kwalitatief goed product welke uw systeem in topconditie houd.
Volgens de website dus niet. Overigens zijn de orginele anders qua opdruk dan de namaak.

Ik zal zo een foto maken van deze opdruk, kan jij het dan doen van de orginele?

Voor die €1,50 zou ik dan ‘originelen’ nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-06 15:26

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Inmiddels alweer bijna 3 weken geleden sinds eerste gesprek met de makelaar, maar nog steeds geen koop/aanneemoverkomst ontvangen ter ondertekening :')

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

[...]

Volgens de website dus niet. Overigens zijn de orginele anders qua opdruk dan de namaak.

Ik zal zo een foto maken van deze opdruk, kan jij het dan doen van de orginele?

Voor die €1,50 zou ik dan ‘originelen’ nemen
Members only:

https://www.filterfabriek...max-maxcomfort-g4-f7.html
Website is ook aangepast nu.

Is nog steeds maar een paar euro verschil, ik koop er echter 30 sets :)
Die FF krijg ik voor 34, de WTW voor 29 /set.

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 19-08-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

***members only***

https://www.filterfabriek...max-maxcomfort-g4-f7.html
Website is ook aangepast nu.

Is nog steeds maar een paar euro verschil, ik koop er echter 30 sets :)
Die FF krijg ik voor 34, de WTW voor 29 /set.
Uh oke! Qua stevigheid: het is een ander type filter waardoor er ander (of meer) materiaal wordt gebruikt wat resulteert in een wat ‘steviger’ idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Uh oke! Qua stevigheid: het is een ander type filter waardoor er ander (of meer) materiaal wordt gebruikt wat resulteert in een wat ‘steviger’ idee ;)
klassiek gevalletje printer inkt, Allicht is de eerste gewoon maar met minder filter materiaal?
Of ze hebben het design geupdated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

klassiek gevalletje printer inkt, Allicht is de eerste gewoon maar met minder filter materiaal?
Of ze hebben het design geupdated.
Ik leg de link tussen printer inkt en de stevigheid van een filter niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
De eerste cartridge die je koopt bij een printer is meestal halfvol, of kleiner, en gaat kort mee.
Alles om je in het eco systeem te lokken, want de winst zit hem in de cartridges op de lange termijn.

Nu had je geen keuze voor je luchtfiltratie systeem bij een nieuw huis, maar allicht moeten deze fabrikanten het ook hebben van de filters op de lange termijn om de winst op te drukken.

(Allicht ver gezocht overigens, maar als je verschil merkt in 2 OEM filters dan zou het zo maar eens kunnen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
Diablow schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:54:
Morgen op gesprek bij Van Wonen, inmiddels al zo goed als zeker dat we willen kopen. Meerwerk zijn we op grote lijnen ook al uit.
We waren beter voorbereid dan Van Wonen. Ze was verrast met de voorkant, en de parkeerplaats vlakbij het huis. Het tijdspad is nu wel een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:31:
De eerste cartridge die je koopt bij een printer is meestal halfvol, of kleiner, en gaat kort mee.
Alles om je in het eco systeem te lokken, want de winst zit hem in de cartridges op de lange termijn.

Nu had je geen keuze voor je luchtfiltratie systeem bij een nieuw huis, maar allicht moeten deze fabrikanten het ook hebben van de filters op de lange termijn om de winst op te drukken.

(Allicht ver gezocht overigens, maar als je verschil merkt in 2 OEM filters dan zou het zo maar eens kunnen)
Laten we appels met appels vergelijken. Het filter wat er standaard inzit is van een ander type als het nieuwe filter wat ik heb aangekocht.

Ze moeten een ander (of extra) soort materiaal gebruikt hebben, dit kan er ook voor zorgen dat het filter steviger aanvoelt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Diablow schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:50:
[...]

We waren beter voorbereid dan Van Wonen. Ze was verrast met de voorkant, en de parkeerplaats vlakbij het huis. Het tijdspad is nu wel een stuk duidelijker.
Wellicht dat je eens wat meer informatie kan delen dan dit soort losse flodders?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Diablow
Hierbij het officiële voorstellen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:19
Vraagje voor diegene keramisch parket hebben laten leggen in hun nieuwbouwwoning. Was het nodig om te egaliseren of werden de vloeren al zo goed als vlak opgeleverd?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:42
c-nan schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:27:
Vraagje voor diegene keramisch parket hebben laten leggen in hun nieuwbouwwoning. Was het nodig om te egaliseren of werden de vloeren al zo goed als vlak opgeleverd?
Ik heb gewone keramische tegels laten leggen. Achteraf gezien had ik het eerst moeten laten egaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 23:47

fmb

Waarschuwing en ook uit eigen ervaring: nieuwbouw wil niet zeggen dat alles vlak en loodrecht is. Voldoende onverwachte situaties in ons huis meegemaakt, bijv. dat inpandige wanden toch niet recht zijn, plafondplaten niet vlak en de vloer ook niet overal vlak. Uiteindelijk weet je het pas bij de oplevering.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Bij ons is de tegelzetter komen kijken en vond het zelf niet nodig om te egaliseren. Was vlak genoeg.
Als hij zei van wel hadden we het gedaan, had hem ook nog wat opgeleverd. Ga er vanuit dat het dus echt niet noodzakelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hier gewoon op de betonvloer geplakt, egaliseren was absoluut onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
Je kan het zelf controleren door een lange waterpas in iedere mogelijke positie in de kamer te leggen. Als er ruimte (lees: sleuf) onder ligt even controlleren hoeveel het is. Als het meer dan een paar millimeter is (wat ik wel zou verwachten), dan de uiteindes van de sleuf aftekenen. Dan heb je alle punten waar er een kuil is (en als je pech hebt een heuvel). Als het een één à twee millimeter maximaal is hoef je vaak niet te egaliseren, dat kan de tegellijm dan opvangen (mileage may vary).

Zoals anderen hebben gezegd, het huis is vaak zo recht als de mens het kan (of wil) maken. Het zal vast niet zo erg zijn als bijvoorbeeld een jaren '30 huis, omdat er tegenwoordig met nauwkeurigere instrumenten wordt gewerkt. Mijn ouders hebben een huis uit de wederopbouw. Alles moest snel en goedkoop en dat zie je er ook wel op veel punten aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:25
Zeker laten egaliseren. De toelaatbare toleranties zijn te groot voor een mooie rechte vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
keeperson schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:52:
[...]

Je kan het zelf controleren door een lange waterpas in iedere mogelijke positie in de kamer te leggen. Als er ruimte (lees: sleuf) onder ligt even controlleren hoeveel het is. Als het meer dan een paar millimeter is (wat ik wel zou verwachten), dan de uiteindes van de sleuf aftekenen. Dan heb je alle punten waar er een kuil is (en als je pech hebt een heuvel). Als het een één à twee millimeter maximaal is hoef je vaak niet te egaliseren, dat kan de tegellijm dan opvangen (mileage may vary).
Projectie laser met ontvanger :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
MarcoC schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:57:
[...]

Zeker laten egaliseren. De toelaatbare toleranties zijn te groot voor een mooie rechte vloer.
Voor een PVC vloer is egaliseren vrijwel noodzakelijk maar voor een ouderwetse pvc vloer is dat lang niet altijd nodig.

Mijn vloer ligt er echt wel waterpas in en als ik @Source90 zo kan inschatten zou hij ook niet akkoord gaan met prutswerk ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 20-08-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:25
Toppe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:59:
[...]

Voor een PVC vloer is egaliseren vrijwel noodzakelijk maar voor een ouderwetse pvc vloer is dat lang niet altijd nodig.

Mijn vloer ligt er echt wel waterpas in en als ik @Source90 zo kan inschatten zou hij ook niet akkoord gaan met prutswerk ;)
Je kan natuurlijk mazzel hebben, maar ik zou er niet van uitgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
MarcoC schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:01:
[...]
Je kan natuurlijk mazzel hebben, maar ik zou er niet van uitgaan.
Als je enorme kuilen hebt wel ja (egaliseren), bij ons was her en der een millimeter verschil, dat kan je makkelijk ondervangen met tegellijm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:54

tomtom901

Moderator General Chat
Diablow schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:38:
Hierbij het officiële voorstellen.

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:02
40k meerwerk waar ook elektra, badkamer, keuken, wanden, vloeren en andere kamerindeling bij zit lijkt mij ook heel erg optimistisch, tenzij het een woning van 50 m2 is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:38
Wij zijn op dit moment druk bezig om de juiste vloer te kiezen voor onze nieuwbouw woning. Mijn eerste keuze was PVC, veel mensen nemen dit tegenwoordig. Echter hoe meer ik mij erin verdiep hoe minder het product mij aanspreekt, oa de manier waarop het geproduceerd is, de weekmakers die erin verwerkt zijn. Er wordt zelfs gesproken over volledig uitbannen van PVC vanuit de EU. Heeft iemand dezelfde problemen ondervonden bij deze keuze en waarom uiteindelijk wel of niet ervoor gekozen? Wij onderzoeken op dit moment marmoleum, maar waren gisteren ook bij een partij die verschillende houtsoorten had die goed gebruikt konden worden bij vloerverwarming en koeling icm WtW. Iemand ervaring daarmee?

[ Voor 8% gewijzigd door Thomas19903 op 20-08-2022 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 10:55
Keramisch, tegels, hout, gietvloer, marmoleum, beton, zeil, tapijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:17:
Keramisch, tegels, hout, gietvloer, marmoleum, beton, zijl, tapijt?
Zeil is vinyl en vinyl is PVC :9

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 20-08-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 10:55
Toppe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:37:
[...]

Zeil is vinyl en vinyl is PVC :9
Fair enough :)

De korte ei ook :]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Blik1984 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

40k meerwerk waar ook elektra, badkamer, keuken, wanden, vloeren en andere kamerindeling bij zit lijkt mij ook heel erg optimistisch, tenzij het een woning van 50 m2 is
We gaan er wel 50k van maken. Er zit standaard al een badkamer en keuken in, en standaard al een loze leiding naar iedere kamer. Uitbouw vinden we niet nodig.

Ik dacht dat vloeren en wanden er los bijkomen, niet als meerwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
Ik hoorde van een vriend al dat de weekmakers in PVC-vloeren effect kan hebben op hormoonafgifte bij jongere kinderen. Als ik het zo lees heb ik straks de keuze uit laminaat of tegel. :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-06 23:05
Thomas19903 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:01:
Wij zijn op dit moment druk bezig om de juiste vloer te kiezen voor onze nieuwbouw woning. Mijn eerste keuze was PVC, veel mensen nemen dit tegenwoordig. Echter hoe meer ik mij erin verdiep hoe minder het product mij aanspreekt, oa de manier waarop het geproduceerd is, de weekmakers die erin verwerkt zijn. Er wordt zelfs gesproken over volledig uitbannen van PVC vanuit de EU. Heeft iemand dezelfde problemen ondervonden bij deze keuze en waarom uiteindelijk wel of niet ervoor gekozen? Wij onderzoeken op dit moment marmoleum, maar waren gisteren ook bij een partij die verschillende houtsoorten had die goed gebruikt konden worden bij vloerverwarming en koeling icm WtW. Iemand ervaring daarmee?
Wij hadden een pvc-vloer on ons vorige huis. Zag er prachtig uit, was goed schoon te houden en onverslijtbaar. Alleen had ik heel veel last van statistische elektriciteit. Voor mezelf was dat nog niet eens zo erg, maar ik vond het wel zielig dat onze katten regelmatig een schok kregen als ik hen aaide. Af en toe zag ik het zelfs vonken tussen mijn hand en hun oren!

In onze huidige woning wilden we dus geen pvc meer. Maar ook geen hout (minder geschikt voor vloerverwarming en minder praktisch), keramisch parket (te hard) of een gietvloer (prachtig, maar wel krasgevoelig). Uiteindelijk hebben we voor marmoleum gekozen. Dat is natuurlijk, sterk, zacht en mooi. We wonen hier nu ruim een jaar en zijn er nog steeds ontzettend blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritta
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-06 12:28
hallom schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:59:
Vandaag hadden we een inmeetmoment. Dus had de keukenboer (Ihre Kuche, echt een topservice weer!) laten komen. Ondertussen konden wij natuurlijk de woning bekijken. Wat me verbaasde was dat de muren eigenlijk al best strak waren. Wilde in eerste instantie alles laten dunpleisteren + latexspuiten, maar vraag me nu echt ten zeerste af of dat dunpleisteren wel nodig is.

Hoe waren jullie muren opgeleverd?

Dit zou behangklaar zijn volgens de T.O.:

***members only***

Hier en daar zijn wel wat oneffenheden, maar zou dat niet weg te werken zijn met een goed dekkende verflaag?

***members only***

Zit er dus over na te denken om alleen het plafond te laten stuken en de muren te laten latexspuiten, of ga ik daar later spijt van krijgen? :?
Ziet er erg netjes uit! Wij hadden een minder gladde afwerking en waren afgekeurd door de aannemer op vlies en eerst dunpleister moeten doen last minute.

Je ziet anders echt golven inderdaad als het niet glad is. Vraagis of deze laag nog goed geschilderd kan worden.

Eventueel een schilder laten checken voor je een knoop doorhakt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
Diablow schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:13:
[...]

We gaan er wel 50k van maken. Er zit standaard al een badkamer en keuken in, en standaard al een loze leiding naar iedere kamer. Uitbouw vinden we niet nodig.

Voor mij (en voor een hypotheekverstrekker ook) is meerwerk gewoon alle kosten die na oplevering er nog bijkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Blik1984 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Voor mij (en voor een hypotheekverstrekker ook) is meerwerk gewoon alle kosten die na oplevering er nog bijkomen
Ik had zelf ook even gezocht, en leek dat sommige hypotheek verstrekkers moeilijk kunnen doen als de vloer 'los' licht. Maar zal wel los lopen. We kunnen sowieso niet veel hoger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:54

tomtom901

Moderator General Chat
Diablow schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:13:
[...]

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Vrij compleet zo, misschien nog iets voor deuren en trappen. Ik denk dat de post voor stucwerk/vloer aan de lage kant is. Pvc zit je nu toch wel snel richting de 80 euro per m2. Stucwerk zou wel kunnen, mits je geen plafond hoeft te doen en dat gewoon vanuit de bouw gaat spuiten.

Tuin kun je het zo gek maken als je wilt. Maar zonder heel gek te doen kom je toch wel uit op 75-100 euro per m2, tenzij je een groot gedeelte gras/borders krijgt. Al het andere zoals tegels, schutting, pergola/verande gaat toch snel die kant op. Ik kom bij mijn eigen tuin richting de 150 per m2, maar dat is inclusief veranda en pergola die de prijs flink verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blik1984 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

Vrij compleet zo, misschien nog iets voor deuren en trappen. Ik denk dat de post voor stucwerk/vloer aan de lage kant is. Pvc zit je nu toch wel snel richting de 80 euro per m2. Stucwerk zou wel kunnen, mits je geen plafond hoeft te doen en dat gewoon vanuit de bouw gaat spuiten.

Tuin kun je het zo gek maken als je wilt. Maar zonder heel gek te doen kom je toch wel uit op 75-100 euro per m2, tenzij je een groot gedeelte gras/borders krijgt. Al het andere zoals tegels, schutting, pergola/verande gaat toch snel die kant op. Ik kom bij mijn eigen tuin richting de 150 per m2, maar dat is inclusief veranda en pergola die de prijs flink verhogen
Met de hoveniers prijzen van tegenwoordig mag dat wel verdubbeld worden.

Alleen al voor het grondwerk 8k betaald (120m2) en dan heb ik een grondkering, wat palen voor de vlonder en heul veel kuub zand en aarde gestort / aangetrild.

Denk dat het afhankelijk is van de provincie. Zal buiten de randstad wellicht stuk goedkoper kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Source90 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:59:
[...]
Met de hoveniers prijzen van tegenwoordig mag dat wel verdubbeld worden.

Alleen al voor het grondwerk 8k betaald (120m2) en dan heb ik een grondkering, wat palen voor de vlonder en heul veel kuub zand en aarde gestort / aangetrild.

Denk dat het afhankelijk is van de provincie. Zal buiten de randstad wellicht stuk goedkoper kunnen.
Ik woon in de Randstad en mijn offerte voor 225 m2 tuin (incl. Verlichting, besproeiing, oprit, schutting, borders, tegels, veranda, pergola, trampoline) komt uit op 35k.

Ik weet niet er bij jouw grondwerk inbegrepen zat, maar bij mij kost 225 m2 voor 30 cm afgraven en weer opvullen ongeveer 5k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorusz
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-05 14:19
Blik1984 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

Ik neem aan dat dit inschattingen zijn in het geval je zelf alles doet. Tuin materiaal prijzen zijn omhoog geschoten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Jorusz schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Ik neem aan dat dit inschattingen zijn in het geval je zelf alles doet. Tuin materiaal prijzen zijn omhoog geschoten
Ik doe in mijn geval helemaal niks zelf. Als je 60 m2 aan tuin hebt en je doet daarvan 20-30 m2 aan gras dan kun je de overall prijs per m2 echt wel flink drukken. Gras kost letterlijk bijna niks, betontegels (ook leuke) kun je krijgen voor 30 euro per m2, afgraven kost je 20euro per m2. We doen zelf ook nog een aantal m2 aan houtsnippers wat de prijs ook drukt.

Maar je kan het zo gek maken als je zelf wil, de 75 euro per m2 is inderdaad wel echt de ondergrens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Jorusz schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:47:
[...]
Wij hebben recent de tuin gedaan. Exclusief hekwerk dat direct na oplevering al geplaatst is.
Waren uiteindelijk +/- 17k kwijt voor 170m2 tuin en oprit.
Dat is inclusief een trampoline, pergola, overkapping van 5x3m met balken van 20cm doorsnee en 5 bomen die al een redelijk formaat hebben. En exclusief de tuintafel en loungeset die samen eigenlijk veel te duur waren, maar wel heerlijk zit(ten).
De tuin is samen met een zelfstandige hovenier aangelegd waarbij ik zelf denk ik 60% van de uren gemaakt heb.
Dat zal uiteindelijk nog iets meer worden, want moet de druppelslangen nog definitief aaansluiten en electra in de afronden. 24v kabels liggen al in de tuin, maar nog geen verlichting geplaatst.

Dus voor 100 euro de m2 kun je echt wel een hoop doen. Zeker als je bedenkt dat alleen de overkapping al zowat de helft van de kosten was.

Ter indicatie:
Members only:

Ik meende ook foto’s online te hebben van het eindresultaat, maar kan ze zo snel even niet vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Oké ik kom terug op het idee om het pleisteren achterwege te laten, onze metalstudwanden zien er bij nader inzien echt niet uit. Op wat plekken echt flinke beschadigingen en ook enorme kieren aan de onderzijde waardoor je het metalen frame zelfs ziet? Kan dat kwaad? We wilden gaan egaliseren en daarbij de randen afkitten, maar vraag me af of dat kitten hier afdoende is?
Members only:

Hier verloopt de wand zelfs een paar cm
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:36
Nou, laat ik me dan ook maar eens officieel voorstellen in dit topic :)

Members only:

De planning is dat er ergens in de eerste helft van 2024 opgeleverd gaat worden. We zijn nog niet naar de notaris geweest, dat hopen we ergens in oktober te kunnen gaan doen. Verder zijn we nu vooral druk bezig met het afronden van de hypotheekaanvraag, wat nog best wat tijd kost omdat ik eigen baas ben en omdat De Hypotheker (jazeker...) niet uitblinkt in snelheid (met de nodige frustratie als gevolg).

Verder zit ik nog een beetje in mijn maag met tapwater. Ik ga voor een boiler-upgrade (van 240 naar 270 liter), maar het liefst zou ik nóg meer capaciteit hebben of een andere mogelijkheid voor warm water on demand.

Ik ben druk dit topic aan het lezen om ideëen op te doen. Ik merk trouwens ook dat ik daar een beetje zenuwachtig van word, als ik zie hoe diep de kennis van sommigen hier gaat word ik af en toe een beetje bang dat ik misschien niet genoeg "weet" om de juiste keuzes te maken.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
posttoast schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:55:
Ik merk trouwens ook dat ik daar een beetje zenuwachtig van word, als ik zie hoe diep de kennis van sommigen hier gaat word ik af en toe een beetje bang dat ik misschien niet genoeg "weet" om de juiste keuzes te maken.
Hier een beetje hetzelfde gevoel. Het blijft lastig omdat je geld maar 1 keer kan uitgeven. Net een beetje bij Bruynzeel keukens rondgekeken, en bij een badkamer boer om een iets beter beeld van de kosten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

***members only***

De planning is dat er ergens in de eerste helft van 2024 opgeleverd gaat worden. We zijn nog niet naar de notaris geweest, dat hopen we ergens in oktober te kunnen gaan doen. Verder zijn we nu vooral druk bezig met het afronden van de hypotheekaanvraag, wat nog best wat tijd kost omdat ik eigen baas ben en omdat De Hypotheker (jazeker...) niet uitblinkt in snelheid (met de nodige frustratie als gevolg).

Verder zit ik nog een beetje in mijn maag met tapwater. Ik ga voor een boiler-upgrade (van 240 naar 270 liter), maar het liefst zou ik nóg meer capaciteit hebben of een andere mogelijkheid voor warm water on demand.

Ik ben druk dit topic aan het lezen om ideëen op te doen. Ik merk trouwens ook dat ik daar een beetje zenuwachtig van word, als ik zie hoe diep de kennis van sommigen hier gaat word ik af en toe een beetje bang dat ik misschien niet genoeg "weet" om de juiste keuzes te maken.
Gaaf :)

Is er al iets bekend wat je maandelijks kwijt bent aan onderhoudskosten voor het gemeenschappelijke gedeelte? Vooral die Vlonders hebben niet het eeuwige leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Wolly schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:45:
[...]

Gaaf :)

Is er al iets bekend wat je maandelijks kwijt bent aan onderhoudskosten voor het gemeenschappelijke gedeelte? Vooral die Vlonders hebben niet het eeuwige leven.
Het gemeenschappelijke deel kost ons niets, dat gaat de gemeente onderhouden. Geen VVE dus ofzo. Het enige stukje waar die vlonders komen (of iets anders, ik weet het nog niet zeker) wordt onze tuin. Die tuin wordt wel wennen, we hebben bij ons huidige huis een gigantische lap, in vergelijking daarmee wordt het een postzegel ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
posttoast schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:05:
[...]

Het gemeenschappelijke deel kost ons niets, dat gaat de gemeente onderhouden. Geen VVE dus ofzo. Het enige stukje waar die vlonders komen (of iets anders, ik weet het nog niet zeker) wordt onze tuin. Die tuin wordt wel wennen, we hebben bij ons huidige huis een gigantische lap, in vergelijking daarmee wordt het een postzegel ;)
Ik was onder de indruk dat het gezamenlijk was, met kreten als “samen tuinieren” op die website.

Qua tuin zit je vlakbij het Zuiderpark, als is dat tegenwoordig ook steeds drukker. Niet gaan als je honger hebt want door de vele bbq’s krijg je het dan zwaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Laatst online: 06-06 20:21
keeperson schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

Deels voor de BENG, maar ook wel een stukje comfort. Omdat je woning zo goed geïsoleerd is, moet je ook ventileren. Je ademt CO2 en water uit en dat komt in de leefomgeving terecht. In oudere tochtige huizen wordt de lucht natuurlijk ververst; luchtdichte huizen moet je een handje helpen.

Zover ik weet is type C nog steeds toegestaan (onze architect vroeg er ook naar), maar type D (in combinatie met WTW) geeft een stukje comfort en het verlaagt je energieverbruik. In mijn appartement is het nu verkeerd afgesteld en koelt het 's nachts niks af, terwijl ik liever zou willen dat het dan juist extra hard gaat werken zodat mijn woning 's ochtends lekker koel is.

Het is overigens niet de goedkoopste manier om energie te besparen, dat is namelijk beter isoleren. :9 Wat je niet verbruikt hoef je niet te compenseren.
Hier ook een BENG woning met Type C ventilatie. Als ik alle verhalen lees, baal ik als een stekker dat we van type D na de sluitingsdatum van het bestaan hoorden :X en achteraf ook niet (meer) in ons budget paste. Men vroeg er zo'n +10k voor :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
posttoast schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:05:
[...]
Die tuin wordt wel wennen, we hebben bij ons huidige huis een gigantische lap, in vergelijking daarmee wordt het een postzegel ;)
Hoeveel m2 heb je nu dan als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
Wolly schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:21:
[...]

Ik was onder de indruk dat het gezamenlijk was, met kreten als “samen tuinieren” op die website.

Qua tuin zit je vlakbij het Zuiderpark, als is dat tegenwoordig ook steeds drukker. Niet gaan als je honger hebt want door de vele bbq’s krijg je het dan zwaar :)
Dat samen tuinieren is denk ik deels een beetje marketingpraat, maar het idee is dat je als bewoner wel mee kunt gaan denken over hoe het eruit gaat zien. Wij noemen het zelf dan ook de “hippie-buurt” en stiekem hoop ik ook dat het dat wel een beetje wordt. Ik ben heeeeeel benieuwd wat voor buren we gaan krijgen. We hebben als het goed is over niet al te lange tijd een groepssessie met de wooncoach van van Wijnen, dus dan ga ik hopelijk kennis maken.

Het Zuiderpark ken ik goed, daar woon ik nu zelfs nog dichterbij dan straks ;) ik woon op dit moment in Moerwijk, in een nieuwbouwwijk uit 2010 tegen Overvoorde aan.
Toppe schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:19:
[...]

Hoeveel m2 heb je nu dan als ik vragen mag?
Ik heb nu 50m2, en daarbovenop zitten nog een carport en een schuur. Vrij royaal voor in de stad dus.

Maar onze afweging was dat we vaker van ons huis gebruik maken dan van onze tuin, en in dat opzicht gaan we er echt wel dik op vooruit (we hebben nu 100m2). We wonen hier op zich nog naar ons zin, maar het wordt de krap met z’n vieren én heel veel spullen ;)

omniscale.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
posttoast schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:00:
[...]
Ik heb nu 50m2, en daarbovenop zitten nog een carport en een schuur. Vrij royaal voor in de stad dus.

Maar onze afweging was dat we vaker van ons huis gebruik maken dan van onze tuin, en in dat opzicht gaan we er echt wel dik op vooruit (we hebben nu 100m2). We wonen hier op zich nog naar ons zin, maar het wordt de krap met z’n vieren én heel veel spullen ;)
Ik heb geen idee wat ‘normaal’ is in de stad, wij hadden in onze vorige woning een tuin van 60m2 en vonden dat al (erg) klein. Ons terras nu is ook 60m2 ;)

Gister en vandaag de schutting gezet.
Members only:

[ Voor 45% gewijzigd door Toppe op 21-08-2022 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
posttoast schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:00:
[...]
Ik heb in verschillende steden gewoond langs de gehele oostgrens van ons land en nergens werd 50 m2 als royaal bestempeld. Werd eigenlijk altijd als een minimum gezien. Wellicht is de definitie in de randstad anders…

Onze achtertuin is nu 99 m2 plus nog een dikke 10 m2 langs de berging waar de containers etc kunnen staan. En dan nog dik 60 m2 oprit en 12 m2 voortuin.

We redden ons prima in deze tuin, maar ook dit noem ik geen royale tuin.

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 21-08-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Tja, ik heb geen idee wat “normaal” is buiten de randstad eerlijk gezegd. Ik weet alleen dat ik, als ik naar vrienden en kennissen kijk die ook in de randstad wonen, een vrij ruime tuin heb nu ;)

Maar goed, als je de vierkante meterprijs van een woning vergelijkt tussen Den Haag en een willekeurige gemeente in noord oost Groningen, dan verwacht ik ook dat ik een stuk duurder uit ben :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
posttoast schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:04:
Tja, ik heb geen idee wat “normaal” is buiten de randstad eerlijk gezegd. Ik weet alleen dat ik, als ik naar vrienden en kennissen kijk die ook in de randstad wonen, een vrij ruime tuin heb nu ;)

Maar goed, als je de vierkante meterprijs van een woning vergelijkt tussen Den Haag en een willekeurige gemeente in noord oost Groningen, dan verwacht ik ook dat ik een stuk duurder uit ben :)
Dat weet ik wel zeker. Ons perceel is bijna 4x zo groot en kosten net 70K :D

Maar wij hadden graag nog een tuin gehad die iets groter was, al was het 10m2 :D

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 21-08-2022 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
Fethoz69 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:42:
[...]

Hier ook een BENG woning met Type C ventilatie. Als ik alle verhalen lees, baal ik als een stekker dat we van type D na de sluitingsdatum van het bestaan hoorden :X en achteraf ook niet (meer) in ons budget paste. Men vroeg er zo'n +10k voor :o
Stond het ook niet op de meerwerklijst? Met een beetje voorbereiding kun je later nog fijnstoffilters of pollenfilters toevoegen.

Het enige nadeel is wel dat het ook comfort kan wegnemen als je het tegen de laagste prijs bouwt. Ik wil er graag nog een geluidsdemper tussen hebben zodat je niet alles hoort uit de andere kamer. Een vriend en ik gingen tegelijk naar het toilet; hij op de badkamer op de eerste verdieping en ik op het gastentoilet beneden. We konden elkaar woordelings verstaan ook al fluisterden we tegen elkaar, omdat de afzuigingsbuis direct tussen die twee ruimtes liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:29
Interessant, vanwege de weekmakers twijfel ik zelf ook sterk over een PVC vloer. Voorkeur gaat daarom uit naar tegels, maar dat is zo ontzettend prijzig.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Laatst online: 07-06 10:05
Ik ben tegen precies het zelfde aangelopen tijdens mijn zoektocht naar een vloer. Wanneer je terugkijkt zie je ook dat de weekmakers van een paar jaar terug niet meer gebruikt mogen worden maar de huidige wel ;-) Dat gaat al een hele tijd zo. Dat zorgde dat ik verder keek.

Zo ben ik op Bauwerk uitgekomen dit is een Zwitserse (lamel)parketvloeren producent. Die zeer geschikt zijn voor vloerverwarming en koeling. Op dit forum is er weinig over te vinden helaas.

Prijzig is het wel.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
Jongens als ik die prijzen zo zie dan begin ik steeds meer te neigen naar goed waterbestendig laminaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Lijkt me dat de toplaag van “waterdicht” laminaat een zelfde soort stof is als PVC. Sowieso is het beide niet volledig waterdicht, als je eronder direct beton hebt.

Houdt ook rekening met de houdbaarheid. Laminaat zal nooit lang mee gaan, als het 5 jaar mooi blijft is het een uitzondering. Dus hoe goedkoop is je laminaat als je het elke 5 jaar moet vervangen.

Heb in de afgelopen 10 jaar al meerdere keren een lekkage in een keuken gehad, waardoor de vloer afgeschreven is, voor mij geen hout/pvc in de natte gebieden meer.

We hebben bewust overal tegels gedaan en zijn er erg blij mee. Zodat we voor de komende 30-50jr klaar zijn. Net geen 8k voor 113m2 verspreid over drie verdiepingen.

[ Voor 29% gewijzigd door BiG-GuY op 22-08-2022 08:28 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritta
MadDonkey schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 07:46:
[...]

Ik ben tegen precies het zelfde aangelopen tijdens mijn zoektocht naar een vloer. Wanneer je terugkijkt zie je ook dat de weekmakers van een paar jaar terug niet meer gebruikt mogen worden maar de huidige wel ;-) Dat gaat al een hele tijd zo. Dat zorgde dat ik verder keek.

Zo ben ik op Bauwerk uitgekomen dit is een Zwitserse (lamel)parketvloeren producent. Die zeer geschikt zijn voor vloerverwarming en koeling. Op dit forum is er weinig over te vinden helaas.

Prijzig is het wel.

***members only***
Zelf hebben wij een plak PVC vloer van Therdex gekozen. Het bedrijf geeft zef aan dat (net als vele andere) bedrijven zij weekmiddel op basis van soja gebruiken. Dit zou dit niet schadelijk moeten zijn.

Zie https://www.therdex.nl/nl/duurzaamheid/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:29
Fritta schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

Zelf hebben wij een plak PVC vloer van Therdex gekozen. Het bedrijf geeft zef aan dat (net als vele andere) bedrijven zij weekmiddel op basis van soja gebruiken. Dit zou dit niet schadelijk moeten zijn.

Zie https://www.therdex.nl/nl/duurzaamheid/
Weekmakers zijn nodig om PVC soepel te houden, anders wordt het broos en brokkelt het af. Therdex heeft het over een bio-weekmaker die biologisch afbreekbaar is en daarom onschadelijk voor de mens en omgeving. Ik vind dat nogal een sterk statement zonder enige link naar een artikel waar het proces wordt uitgelegd. Echt zo van: het is gemaakt van sojaolie en daarom is het niet schadelijk voor je. Dat gaat er bij mij niet in.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
BiG-GuY schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:25:
Lijkt me dat de toplaag van “waterdicht” laminaat een zelfde soort stof is als PVC. Sowieso is het beide niet volledig waterdicht, als je eronder direct beton hebt.

Houdt ook rekening met de houdbaarheid. Laminaat zal nooit lang mee gaan, als het 5 jaar mooi blijft is het een uitzondering. Dus hoe goedkoop is je laminaat als je het elke 5 jaar moet vervangen.

Heb in de afgelopen 10 jaar al meerdere keren een lekkage in een keuken gehad, waardoor de vloer afgeschreven is, voor mij geen hout/pvc in de natte gebieden meer.

We hebben bewust overal tegels gedaan en zijn er erg blij mee. Zodat we voor de komende 30-50jr klaar zijn. Net geen 8k voor 113m2 verspreid over drie verdiepingen.
Heb je toevallig een goed adresje dan? Ik word een beetje moedeloos van deze prijzen hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Strider schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:04:
[...]

Echt zo van: het is gemaakt van sojaolie en daarom is het niet schadelijk voor je. Dat gaat er bij mij niet in.
Hoezo niet? Mijn auto rijdt op een substantie verkregen uit een concentraat van plantenresten en organisch bezinksel, geen centje pijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
iasix schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:06:
[...]

Heb je toevallig een goed adresje dan? Ik word een beetje moedeloos van deze prijzen hier.
Wij hebben de onze laten plaatsen door onze project badkamer leverancier tijdens de bouw. Let op dat dit wel afspraken van 3 jaar terug waren en 1 jaar terug opgeleverd. Dus weet niet wat de prijzen nu doen en of ze los alleen vloeren doen. Bij ons was het als uitbreiding op badkamer/toilet via hun.

Members only:

Was overigens geen standaardoptie vanuit de bouw, we hebben het zelf gevraagd bij de badkamerleverancier toen en toen we dat gedeeld hadden met de toenmalige toekomstige buren, heeft een deel dat ook gedaan voor de begane grond. Voor ons was uniformiteit in de hele woning belangrijk, omdat we op alle verdiepingen wonen en leven. We werken ook grotendeels thuis, dus gebruiken alle verdiepingen elke dag.

[ Voor 26% gewijzigd door BiG-GuY op 22-08-2022 09:38 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-06 16:30
BiG-GuY schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:35:
[...]
Let op dat dit wel afspraken van 3 jaar terug waren en 1 jaar terug opgeleverd. Dus weet niet wat de prijzen nu doen en of ze los alleen vloeren doen.
Ik denk dat iedereen hier wel een verwachting op los kan laten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Laatst online: 06-06 20:21
keeperson schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:10:
[...]

Stond het ook niet op de meerwerklijst? Met een beetje voorbereiding kun je later nog fijnstoffilters of pollenfilters toevoegen.

Het enige nadeel is wel dat het ook comfort kan wegnemen als je het tegen de laagste prijs bouwt. Ik wil er graag nog een geluidsdemper tussen hebben zodat je niet alles hoort uit de andere kamer. Een vriend en ik gingen tegelijk naar het toilet; hij op de badkamer op de eerste verdieping en ik op het gastentoilet beneden. We konden elkaar woordelings verstaan ook al fluisterden we tegen elkaar, omdat de afzuigingsbuis direct tussen die twee ruimtes liep.
Er was helaas geen meerwerklijst. Ik wil dit nog wel als puntje teruggeven bij de aannemer. Was/is ook een klein project met enkele woningen, die onderling nog weer van elkaar verschillen én we kwamen pas erg laat in het project terecht. Misschien was dat de reden.

Wat bedoel je met 'een beetje voorbereiding' voor fijnstoffilters of pollenfilters? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
Sinny schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Ik denk dat iedereen hier wel een verwachting op los kan laten :+
Maar destijds was dit al de helft van de geoffreerde prijzen van vloerenboeren. Die zullen inmiddels dus ook gestegen zijn.

Het kan zijn dat wij geluk hebben gehad en onze arbeidsloon goedkoper is geweest omdat het via het project gelegd is maar zo’n 80/m2 inclusief leggen heb ik tot nu toe 0,0 spijt van gehad.

Het geeft in ieder geval aan dat het geen kwaad kan om eens buiten de standaard opties heen te denken. Deze tegel had eventueel ook op terras gelegd kunnen worden (in cement) omdat het ook natte antislip tegels waren. Maar daar hadden we andere soort gekozen voor een contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22

***members only***

Ik zat net door technische documentatie te lezen, daarin staat dat het volgende:
Ook bij toepassing van
vliesbehang zoals bijvoorbeeld Renovlies zal een extra bewerking nodig zijn om de wand daarvoor
geschikt te maken.
Bedoelen ze hier eigenlijk dat je sowieso moet dunpleisteren of stucken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-06 19:50
ObiTewodros schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Ik zat net door de technische documentatie te lezen, daarin staat dat het volgende:

[...]

Zou het even navragen, ze kunnen ook gewoon schuren en voorstrijken bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
[...]

Ik zat net door technische documentatie te lezen, daarin staat dat het volgende:

[...]

Goeie vraag, daar heb ik zelf overheen gelezen dan denk ik. Ik zal dat eens bij de wooncoach neerleggen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
posttoast schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:42:
[...]

Goeie vraag, daar heb ik zelf overheen gelezen dan denk ik. Ik zal dat eens bij de wooncoach neerleggen.
Het kan ook inderdaad zijn wat @jessy100 aangaf, maar het beste is om het te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
jessy100 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Zou het even navragen, ze kunnen ook gewoon schuren en voorstrijken bedoelen.
Precies, ik dacht dat dat de 'logische' bewerkingen waren voor renovlies.
Als er gepleisterd moet worden, zou ik zelf overwegen niet te renovliezen maar gelijk te schilderen. Wordt anders wel een erg prijzige bedoeling dat renovlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenbreesnee
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
[...]

[...]

Wij hebben dit ook... het kan gewoon betekenen dat de muren niet glad genoeg zijn om er met Renovlies overheen te gaan. Gaatjes kunnen opgevuld worden of kleine andere oneffenheden weg geschuurd worden. Onze firma die we inhuren om het te gaan doen, zal dit eerst beoordelen voordat ze gaan beginnen.

De kennis die sommige tweakers hebben is vaak veel meer dan een standaard persoon (soms zelfs meer dan menig instalateur) Veel vragen, veel inlezen. Er komt zoveel bij kijken bij een nieuwbouw huis. Dat overzie je gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
Fethoz69 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Er was helaas geen meerwerklijst. Ik wil dit nog wel als puntje teruggeven bij de aannemer. Was/is ook een klein project met enkele woningen, die onderling nog weer van elkaar verschillen én we kwamen pas erg laat in het project terecht. Misschien was dat de reden.

Wat bedoel je met 'een beetje voorbereiding' voor fijnstoffilters of pollenfilters? :)
In mijn geval is het vooral genoeg plaats houden voor de filterboxen en dempers. Dus de ventilatieunit aan een kant van de kamer hangen zodat je naar de andere kant van de kamer kan uitbreiden. Omdat ook nog eens alle verdiepingen op de unit worden aangesloten wordt het straks nog puzzelen met hoe ik al die buizen naar zolder ga krijgen. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritta
[...]

[...]

Bij ons was het dus het geval dat het erg glad oogde, maar gewoon niet glad genoeg was voor renovlies. Renovlies is simpelweg een dun laagje behang, elke hobbel die er onder zit ga je er doorheen zien. Schuren kan ook maar tot op bepaalde hoogte, kan anders heel veel tijd in gaan zitten.

In ons geval uit noodzaak wel een enkele laag dunpleister gedaan onder het renovlies, hierna zag het er al super goed uit. Hierna twijfelden wij ook of we nou wel nog renovlies zouden doen of een extra laag dunpleister. Renovlies zou alleen wel echt helpen tegen de scheurvorming, en daarvoor dus gekozen.

Extra laag dunpleister is wel weer een kostenpost van additioneel 2.5k (6 per m2). Het resultaat is heel erg strak en hopelijk dus scheurvrij voor de komende jaren!

Zou de afwerking van de aannemer niet te hoog inschatten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Fritta schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:55:
[...]
Dat hangt ook van het type wand af. Beton is namelijk een stuk poreuzer dan bijvoorbeeld gipsplaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Fritta schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Bij ons was het dus het geval dat het erg glad oogde, maar gewoon niet glad genoeg was voor renovlies. Renovlies is simpelweg een dun laagje behang, elke hobbel die er onder zit ga je er doorheen zien. Schuren kan ook maar tot op bepaalde hoogte, kan anders heel veel tijd in gaan zitten.

In ons geval uit noodzaak wel een enkele laag dunpleister gedaan onder het renovlies, hierna zag het er al super goed uit. Hierna twijfelden wij ook of we nou wel nog renovlies zouden doen of een extra laag dunpleister. Renovlies zou alleen wel echt helpen tegen de scheurvorming, en daarvoor dus gekozen.

Extra laag dunpleister is wel weer een kostenpost van additioneel 2.5k (6 per m2). Het resultaat is heel erg strak en hopelijk dus scheurvrij voor de komende jaren!

Van die apen had ik hier ook over de vloer, nee meneer dit is niet strak genoeg, dat moet eerst gestuct worden. Ja haha grapjas, als we gaan stucen/pleisteren hoef je daarna niet meer te komen om te renovliezen, dat is dubbelop.

Andere partij heeft het gevliest, super tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Hoe ver vooraf hoorden jullie de oplever datum?
Wij weten alleen dat het ergens eind dit jaar wordt, onder voorbehoud.

1 september pas eerste kijkdag (start bouw november 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Laatst online: 07-06 10:05
koekjah schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:15:
Hoe ver vooraf hoorden jullie de oplever datum?
Wij weten alleen dat het ergens eind dit jaar wordt, onder voorbehoud.

1 september pas eerste kijkdag (start bouw november 2021)
Wettelijk moeten ze minimaal 2 weken van te voren de datum per brief doorgeven. Dan weet je gelijk waar je vanuit kunt gaan.

Ik weet nu bijvoorbeeld alleen nog dat mijn woning tussen september en december zal worden opgeleverd. Strakkere prognose krijg ik niet. Dit maakt het plannen van de werkzaamheden na oplevering erg lastig.

Resterende werkzaamheden;

- afmonteren lichtpunten
- afmonteren WCD's en schakelaars
- plaatsen groepenkast

Dit kan blijkbaar lang duren ;w

[ Voor 10% gewijzigd door MadDonkey op 22-08-2022 22:23 ]

Pagina: 1 ... 146 ... 350 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.