Laat ze bekabelen met een enkele 1.5mm2 zwarte draad in een blinde doosiasix schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:32:
Ugh als ik dit zo lees word ik gewoon jaloers. Onze aannemer doet alleen bekabelde leidingen, geen loze leidingen. Maakt niet uit hoe erg ik heb staan smeken bij de wooncoach.
GeeMoney schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:16:
[...]
Laat ze bekabelen met een enkele 1.5mm2 zwarte draad in een blinde doos.
/f/image/7M1oZkqFv1lcvgY3V3v5yVHi.png?f=fotoalbum_large)
Niks te kiezen 🙄
"Vanuit de meterkast wordt een extra voorbedrade leiding aangebracht te gebruiken voor elektra. De einddoos wordt afgewerkt met een wit rond afdekplaatje. De hoogte is circa 300 mm + vloer, tenzij anders vermeld op tekening."
[ Voor 16% gewijzigd door iasix op 15-08-2022 22:29 ]
Klokgroep… Hoor wel vaker verhalen over hun gebrek aan flexibiliteit op dit vlak. Alles wordt prefab ingestort in het beton en ze willen geen risico nemen dat een loze leiding kapot gaat.iasix schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:28:
[...]
[Afbeelding]
Niks te kiezen 🙄
"Vanuit de meterkast wordt een extra voorbedrade leiding aangebracht te gebruiken voor elektra. De einddoos wordt afgewerkt met een wit rond afdekplaatje. De hoogte is circa 300 mm + vloer, tenzij anders vermeld op tekening."
Je kunt erop mikken om bv die L31 te kiezen zonder afmontage in de meterkast en na oplevering hopen dat je door de flexbuis nog iets nieuws getrokken krijgt.
Bij Homestudio is het ook niet mogelijk om loze leidingen te kiezen. Alleen met CAT6. Iets van 300 euro per stuk. Ik heb er een stuk of 6 genomen plus 2 die al standaard zijn. Tikt aardig aan icm de rest.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Inmiddels zijn wij eindelijk in ons nieuwe huis getrokken maar ik zit nog wel met 1 uitdaging. Misschien hebben anderen hier al mee te maken gehad dus ik ben op zoek naar ervaringen.
Op zolder bij ons is de nok circa 5,5m hoog. Hier zit nu de licht aansluiting en de rookmelder... Ik kan natuurlijk een steiger huren en naar binnen tillen maar misschien hebben jullie nog andere ideeën/tips. Nadeel is dat 1/3e van de breedte boven het trapgat zit.
Op zolder bij ons is de nok circa 5,5m hoog. Hier zit nu de licht aansluiting en de rookmelder... Ik kan natuurlijk een steiger huren en naar binnen tillen maar misschien hebben jullie nog andere ideeën/tips. Nadeel is dat 1/3e van de breedte boven het trapgat zit.
Bij ons kunnen loze leidingen wel. Er CAT6 in leggen kost iets van 250. Dat lijkt me iets dat we makkelijk zelf kunnen doen. Als is de gedachte dat het gedaan wordt en mooi afgewerkt ook wel fijn?kw_nl schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:59:
Bij Homestudio is het ook niet mogelijk om loze leidingen te kiezen. Alleen met CAT6. Iets van 300 euro per stuk. Ik heb er een stuk of 6 genomen plus 2 die al standaard zijn. Tikt aardig aan icm de rest.
Het is zeker fijn om het al gedaan te hebben en 250 ten opzichte van een loze leiding is nog wel te doen.
Al weet je nu niet of het een 16mm buisje word of een 19mm buisje dus of je er later er nog een kabel extra er door kan jagen..
Zelf vond ik het dus wel prettig om een grotere diameter te selecteren en er zelf 2 kabels door te kunnen halen.
Een rol 500 meter cat6 was niet heel duur. denk dat het nu zo los iets goekoper is maar je krijgt wel de taak zelf om kabels te trekken.
win some loose some
Al weet je nu niet of het een 16mm buisje word of een 19mm buisje dus of je er later er nog een kabel extra er door kan jagen..
Zelf vond ik het dus wel prettig om een grotere diameter te selecteren en er zelf 2 kabels door te kunnen halen.
Een rol 500 meter cat6 was niet heel duur. denk dat het nu zo los iets goekoper is maar je krijgt wel de taak zelf om kabels te trekken.
win some loose some
Belangrijkste reden voor mij om het voor een paar locaties in huis al af te laten monteren was dat loze leidingen tijdens de bouw nog wel eens beschadigen of er puin in terecht komt, waardoor ze onbruikbaar worden. Ik heb eens in een huis gewoond met naar elke kamer een loze leiding. Fijn! Toen wilde ik UTP aanleggen in de kamer waar ik ging thuiswerken - helaas, dat was net de enige loze leiding die ergens halverwege verstopt bleek te zitten. Voor de aannemer is het veel te duur om te gaan achterhalen waar het probleem zit en dat op te lossen, dus die geeft je gewoon de meerkosten van de loze leiding terug en verder heb je pech.Diablow schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:49:
[...]
Bij ons kunnen loze leidingen wel. Er CAT6 in leggen kost iets van 250. Dat lijkt me iets dat we makkelijk zelf kunnen doen. Als is de gedachte dat het gedaan wordt en mooi afgewerkt ook wel fijn?
Het kan op dezelfde manier misgaan met de optie inclusief kabel, maar dan zitten ze nog wat eerder in het proces op het moment dat ze dat merken, en is de kans wat groter dat ze het nog kunnen (en willen) oplossen. Daar hebben ze dan zelf ook financieel meer baat bij.
Een reformladder hurenTiMMieJ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:14:
Inmiddels zijn wij eindelijk in ons nieuwe huis getrokken maar ik zit nog wel met 1 uitdaging. Misschien hebben anderen hier al mee te maken gehad dus ik ben op zoek naar ervaringen.
https://www.boels.com/nl-...opsteekladder-6-m/p/11995
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Zou lekker 2 dozen van 305m halen, anders zit je altijd te klote met het trekken van die tweede draad.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ha, ja klopt..Toppe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:43:
[...]
Zou lekker 2 dozen van 305m halen, anders zit je altijd te klote met het trekken van die tweede draad.

Staan vaak meters op maar ja, je moet hem weer zo oprollen dat je hem weer eenvoudig kan afrollenvormulier schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:45:
[...]
Ha, ja klopt.... was niet heel slim maar qua prijs was dit echt wel een mooi koopje en daarna was het 2 dagen pijn om er 2X250M van te maken..
Klopt, klopt.. Ach het is een extra levens les I guess..Toppe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:58:
[...]
Staan vaak meters op maar ja, je moet hem weer zo oprollen dat je hem weer eenvoudig kan afrollen
Ben er nog niet uit of de besparing het waard was of niet.. neig naar nee

Nog fijner is om 2 dozen/rollen te halen met een verschillende kleur mantel. Geeft extra gemak bij het aansluiten: gRijs Rechts, bLauw Links was het bij mij. Dan weet je in de meterkast meteen welke kabel (on)even isToppe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:43:
[...]
@TiMMieJ Dit is inderdaad een goede ladder hiervoor. Ik heb er 1 gekocht en vrijwel alles op zolder mee kunnen doen, onze nok is ook ongeveer 6 meter hoog.koekjah schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:19:
[...]
Een reformladder huren
https://www.boels.com/nl-...opsteekladder-6-m/p/11995
Hou er wel rekening mee of je de ladder door de trap naar boven krijgt. Dus korte ladder kopen (wel met voldoende werkhoogte), of door een zolderraam naar binnen halen.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Ik heb een vraag. Wij moeten binnenkort onze keuze opties voor meerwerk doorgeven. Volgens de aannemer moet het digitaal gebeuren, en hand bewerkte tekeningen worden niet geaccepteerd. We willen bijv. een extra elektra punt voor kook eiland en in de wc. . Wij zijn niet goed onderlegd in tekenprogramma's. Hoe kunnen dat het beste doen Heeft iemand tips?
Plaatje in PowerPoint kopiëren en daar met de vormen en andere teken opties wat neerzetten?Denizli schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:40:
Ik heb een vraag. Wij moeten binnenkort onze keuze opties voor meerwerk doorgeven. Volgens de aannemer moet het digitaal gebeuren, en hand bewerkte tekeningen worden niet geaccepteerd. We willen bijv. een extra elektra punt voor kook eiland en in de wc. . Wij zijn niet goed onderlegd in tekenprogramma's. Hoe kunnen dat het beste doen Heeft iemand tips?
Is bij jullie de meerprijs voor vloerverwarming/koeling op de zolder/tweede verdieping maar € 1680? Dat was bij mij €4500,-tomtom901 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:25:
Toch nog even 2 dingen hier voorleggen voor de deadline van de ruwbouwopties verlopen.
1 - De al eerder besproken zolder. Het opdelen van de zolder in onbenoemde ruimte en zolderruimte. Optiebeschrijving is als volgt;
[...]
De prijs voor deze optie is 8.490. We hebben ook gevraagd wat het kost om de vloerverwarming (en koeling) hier aan te leggen, de prijs hiervoor is 1.680.
Wat denken jullie, is het verstandiger om dit achteraf te doen (plaatsen wanden en binnendeurkozijnen/deuren) of is de prijs dusdanig dat we dit slimmer meenemen?
2 - De lichtstraat
Wij kunnen in onze uitbouw een lichtstraat nemen (zowel tegen de buitenmuur als vrijstaand) maar ik maak me vooral zorgen over reflectielicht op de TV (de lichtstraat komt dan ongeveer ten hoogte van de TV hoek met de tuin op het noorden) en misschien ook nog wel de toegevoegde warmte, al zou daar warmtewerend glas misschien nog kunnen helpen.
Zijn er mensen die iets kunnen zeggen over de hoeveelheid (reflectie)licht icm een TV/scherm? Je ziet zo'n lichtstraat vaker boven eettafels dan boven een zithoek.
Alvast bedankt
36 x €185 = € 6660,-Scuderia110 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:08:
[...]
Wij hebben iets van 36 loze leidingen genomen, 19 mm (25 was geen optie) zonder flex ertussen (belangrijk). 36, erg veel, maar ging snel, 8 voor rolluiken, 2 waar tv kwam, 1 in elke hoek vd woonkamer, elke slaapkamer minimaal 2, 2 op de achtergevel voor heaters, uit het plafond op de overloop voor wifipunt, en 3 naar technische ruimte op zolder.
Moet erbij melden dat wij geen cat hebben laten trekken, achteraf zelf gedaan, en als ik dat kan dan kan iedereen het. Achteraf ben je op slopershoogte, dus beter 1 teveel.
Dat is een flinke kostenpost.
Achteraf had ik er ook wel meer gewilt
[ Voor 47% gewijzigd door Strider op 17-08-2022 09:58 ]
BlaBlaBla
Een van de laatste klusjes (die ik dan vanuit de bouw al in gedachten had
) gisteravond gedaan.
Een vloer gelegd in de garage. Die werd bij ons als kale betonvloer opgeleverd maar het bleef zanderig en koud aanvoelen.
Ik heb gekozen voor PVC kliktegels van 500x500x7 industriële variant
.
Enige nadeel is dat ze haast niet te snijden zijn, ik heb de blaren op mijn handen staan maar goed, dan heb je ook wat.
Rondom een halve centimeter vrij gelegd en niet geplakt maar er zit geen beweging in.
Het wordt alweer vrij snel donker in de avond dus ik heb helaas geen foto dat hij volledig gelegd is maar het idee is duidelijk denk ik
.
Op het kruipluik heb ik 4 tegels geplakt zonder dus de kroonrand eromheen en met een gaatje waar de hendel zit. Je ziet dus rondom het kruipluik wel een flinke naad lopen maar goed, nu kan je er wel altijd nog bij en het blijft een garage natuurlijk.
Een vloer gelegd in de garage. Die werd bij ons als kale betonvloer opgeleverd maar het bleef zanderig en koud aanvoelen.
Ik heb gekozen voor PVC kliktegels van 500x500x7 industriële variant
Enige nadeel is dat ze haast niet te snijden zijn, ik heb de blaren op mijn handen staan maar goed, dan heb je ook wat.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Rondom een halve centimeter vrij gelegd en niet geplakt maar er zit geen beweging in.
Het wordt alweer vrij snel donker in de avond dus ik heb helaas geen foto dat hij volledig gelegd is maar het idee is duidelijk denk ik
Op het kruipluik heb ik 4 tegels geplakt zonder dus de kroonrand eromheen en met een gaatje waar de hendel zit. Je ziet dus rondom het kruipluik wel een flinke naad lopen maar goed, nu kan je er wel altijd nog bij en het blijft een garage natuurlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 17-08-2022 09:23 ]
Waarom heb je voor een PVC kliktegels vloer gekozen en niet voor een Epoxy vloer ofzo, iig een coating. Dat was ik zelf van plan.GeeMoney schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:17:
Een van de laatste klusjes (die ik dan vanuit de bouw al in gedachten had) gisteravond gedaan.
Ik heb gekozen voor PVC kliktegels van 500x500x7 industriële variant.
***members only***
Het wordt alweer vrij snel donker in de avond dus ik heb helaas geen foto dat hij volledig gelegd is maar het idee is duidelijk denk ik.
BlaBlaBla
Omdat dit makkelijk zelf te leggen is, waterbestendig is en eventueel zelfs te sealen is als je wilt en 15 jaar zeker onderhoudsvrij. Daarnaast zacht en "warm" aan de voetjesStrider schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:27:
[...]
Waarom heb je voor een PVC kliktegels vloer gekozen en niet voor een Epoxy vloer ofzo, iig een coating. Dat was ik zelf van plan.
De garage is 5 bij 4 en nu was ik voor €900,- in 1 avond klaar.
Als je de normale 4 of 5mm variant neemt zit je denk ik op een kleine 700,- .
[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 17-08-2022 10:22 ]
Ziet er goed uit, niet bang dat de bok of zijstandaard van je motor dit wat harder laat slijten dan je zou verwachten ?GeeMoney schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:29:
[...]
Omdat dit makkelijk zelf te leggen is, waterbestendig is en eventueel zelfs te sealen als je wilt en 15 jaar zeker onderhoudsvrij. Daarnaast zacht en "warm" aan de voetjes.
Daarom heb ik de industriële variant genomenvormulier schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:41:
[...]
Ziet er goed uit, niet bang dat de bok of zijstandaard van je motor dit wat harder laat slijten dan je zou verwachten ?
Hier ook zoiets, hoezo is het bij jou zo duur? Onze zolder blijft wel een onbenoemde ruimte en het enige verschil is de leiding door de vloer.Strider schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:07:
[...]
Is bij jullie de meerprijs voor vloerverwarming/koeling op de zolder/tweede verdieping maar € 1680? Dat was bij mij €4500,-![]()
![]()
[...]
Ziet er netjes uit. Heb hier een rol vinyl uitgerold over de bergingsvloer. Werkt tot nu toe ook prima. Moet alleen nog een keer een gat maken boven het luik naar de kruipruimte. Moet daar stiekem toch vaker zijn dan verwacht en omdat er een 300 l vrieskast naast staat moet die nu steeds aan de kant om het vinyl weg te kunnen trekken.GeeMoney schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:17:
Een van de laatste klusjes (die ik dan vanuit de bouw al in gedachten had) gisteravond gedaan.
Ik heb gekozen voor PVC kliktegels van 500x500x7 industriële variant.
***members only***
Het wordt alweer vrij snel donker in de avond dus ik heb helaas geen foto dat hij volledig gelegd is maar het idee is duidelijk denk ik.
Voor de garage hebben wij een emmer Alabastine garagevloercoating aangebracht. Best een leuk en snel werkje en ziet er prima uit. Ook nog eens relatief goedkoop. Helaas geen warme voeten
Geen idee, ik vond dat bedrag echt absurd en daarom er ook niet voor gekozen. Voor € 1700 had ik het zeker wel overwogen.Deveon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:10:
[...]
Hier ook zoiets, hoezo is het bij jou zo duur? Onze zolder blijft wel een onbenoemde ruimte en het enige verschil is de leiding door de vloer.

Zoiets was ik ook van plan, is dit moeilijk om te doen? Want als het er eenmaal opzit is verwijderen geen optie meerfinsdefis schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:41:
Voor de garage hebben wij een emmer Alabastine garagevloercoating aangebracht. Best een leuk en snel werkje en ziet er prima uit. Ook nog eens relatief goedkoop. Helaas geen warme voeten
BlaBlaBla
Dit is alleen voor opslag? Of mag je over de industriële ook met warme banden overheen rijden (motor bijvoorbeeld)?GeeMoney schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:29:
[...]
Omdat dit makkelijk zelf te leggen is, waterbestendig is en eventueel zelfs te sealen is als je wilt en 15 jaar zeker onderhoudsvrij. Daarnaast zacht en "warm" aan de voetjes.
Wij gaan onze schuur/"garage" van 4x3 egaliseren, zijn daar circa 250€ voor kwijt als we het mee laten doen met een andere klus (keramische tegels lijmen berging). Al die "garage-verf" durfde ik niet aan vanwege de weekmakers die daarin zitten i.c.m. motorbanden.
[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 17-08-2022 10:55 ]
De boiler vergroten naar 300Liter is wel een "koopje" anders bij ons project was het iets van 3KStrider schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:50:
[...]
Geen idee, ik vond dat bedrag echt absurd en daarom er ook niet voor gekozen. Voor € 1700 had ik het zeker wel overwogen.
[Afbeelding]

Ja hoor, sterker nog, deze leggen ze vaak in garages of andere industriële werkplaatsen.Source90 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:53:
[...]
Dit is alleen voor opslag? Of mag je over de industriële ook met warme banden overheen rijden (motor bijvoorbeeld)?
Wij gaan onze schuur/"garage" van 4x3 egaliseren, zijn daar circa 250€ voor kwijt als we het mee laten doen met een andere klus (keramische tegels lijmen berging). Al die "garage-verf" durfde ik niet aan vanwege de weekmakers die daarin zitten i.c.m. motorbanden.
Wat een draken zijn dat zeg

Nee, het is echt heel simpel. Eigenlijk niet veel anders dan een normale verflaag aanbrengen. Het schoon-/klaarmaken van de garagevloer was nog het meeste werk. In het begin was ik wel wat zuinig waardoor in de achterste hoekjes de dekking niet perfect is. Maar voor onze garage van 18m2 had ik genoeg aan 1 set/emmer.Strider schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:50:
[...]
Zoiets was ik ook van plan, is dit moeilijk om te doen? Want als het er eenmaal opzit is verwijderen geen optie meer
Uiteindelijk een middag bezig geweest en erg tevreden over. Een gladde ondergrond die er een stuk netter uitziet en véél makkelijker schoon te houden is.
Yes, ik heb het gevoel dat onze aannemer best fair is in vergelijking met wat ik hier langs zie komen. Bijv onze 2,4 meter aanbouw is 'maar' 17k, ik zie dat ook voor 25-30k gaan.Strider schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:07:
[...]
Is bij jullie de meerprijs voor vloerverwarming/koeling op de zolder/tweede verdieping maar € 1680? Dat was bij mij €4500,-![]()
[...]
Hmm, als ik info opzoek over deze tegels lees ik alsnog:GeeMoney schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:56:
[...]
Ja hoor, sterker nog, deze leggen ze vaak in garages of andere industriële werkplaatsen.
"Bij grijze, witte of gekleurde kunststof tegels kunnen rubberbanden of rubberdoppen bruine vlekken veroorzaken; de zogenaamde weekmakermigratie dit kan ook gebeuren bij kruiden of bepaalde kleurstoffen die gebruikt worden in levensmiddelen!"
Ben er nog niet over uit. En eventueel eerst egaliseren en dan de tegels erop, liggen ze gelijk goed recht,
16.4 hiertomtom901 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:04:
[...]
Yes, ik heb het gevoel dat onze aannemer best fair is in vergelijking met wat ik hier langs zie komen. Bijv onze 2,4 meter aanbouw is 'maar' 17k, ik zie dat ook voor 25-30k gaan.
Ik kwam ze tegen in een auto garage en toen vroeg ik ernaar wat het was. Die vloer was weliswaar wel gesealed om hem compleet waterdicht te maken maar verder niets bijzonders en hij zag er nog prima uit.Source90 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:13:
[...]
Hmm, als ik info opzoek over deze tegels lees ik alsnog:
"Bij grijze, witte of gekleurde kunststof tegels kunnen rubberbanden of rubberdoppen bruine vlekken veroorzaken; de zogenaamde weekmakermigratie dit kan ook gebeuren bij kruiden of bepaalde kleurstoffen die gebruikt worden in levensmiddelen!"
Ben er nog niet over uit. En eventueel eerst egaliseren en dan de tegels erop, liggen ze gelijk goed recht,
Info:
Een vloer van PVC kliktegels is slijtvast, krasbestendig en oersterk! De vloer is bestand tegen zeer zware belasting, je kunt er bijvoorbeeld gerust stellingen, motoren en heftrucks op zetten. Daarnaast is de vloer bestand tegen chemicaliën, olie en brandstoffen.
Wij willen graag onze steentje bijdragen aan een betere wereld en de circulaire economie. Onze tegels zijn volledig gemaakt van recycling PVC en zijn Cradle to Cradle geproduceerd. De tegels zijn geproduceerd conform CE en REACH normeringen.
Temperatuursbereik -20 tot +70°C
Zuren, oplosmiddelen Goed
Olie, benzine, koelvloeistof Uitstekend
Chemicaliën Uitstekend
Oppervlakte tegel Antislip
Belastbaarheid 25 ton per m2
2.4 is hier 22.4ktomtom901 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:04:
[...]
Yes, ik heb het gevoel dat onze aannemer best fair is in vergelijking met wat ik hier langs zie komen. Bijv onze 2,4 meter aanbouw is 'maar' 17k, ik zie dat ook voor 25-30k gaan.
1.2 kon later ook ineens voor 17.8
Grote verschillen idd.
Boiler 180 -> 280 kost ons +- 2200 bijvoorbeeld.
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Wij krijgen een 150 l boiler voor 3 personen en vergroten naar 200 L is 750EURO. Dat vinden we al veel en doen we wsl niet.vormulier schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:54:
[...]
De boiler vergroten naar 300Liter is wel een "koopje" anders bij ons project was het iets van 3K
voor 750 euro is het nog wel oke, een boiler zelf kopen en ophangen is ongeveer hetzelfde.Denizli schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:42:
[...]
Wij krijgen een 150 l boiler voor 3 personen en vergroten naar 200 L is 750EURO. Dat vinden we al veel en doen we wsl niet.
Hier in de totaal 4850,- zitten dan ook nog 3 extra zonepanelen (zonder monitoring) die je verplicht moet afnemen voor de BENG norm laat die dingen 1850 euro kosten houd je 3000 over voor een boiler van nog geen 1000 euro
Heb even niet gevraagd of dat dan nog naast de maximaal 10 panelen kwamen te liggen met monitoring, en waarom die extra 3 daar dan niet gewoon bij konden gekkigheid daar..
2.4 is hier 32ktomtom901 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:04:
[...]
Met een uitbouw snap ik soms enige prijsverschillen wel (andere grond = anders funderen, afwerking is anders etc). Maar soms zie je opties, bijvoorbeeld zo'n boiler van 180 naar 280 liter, wellicht ook niet helemaal hetzelfde type WP maar bij ons kost dat dus doodleuk 4x zoveel (niet gedaan). De sanitair boer via het project vond het ook een extreem bedrag.vuurtjih schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:33:
[...]
2.4 is hier 22.4k
1.2 kon later ook ineens voor 17.8![]()
Grote verschillen idd.
180 -> 280 is hier (in 't oosten) 1748.vuurtjih schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:33:
[...]
2.4 is hier 22.4k
1.2 kon later ook ineens voor 17.8![]()
Grote verschillen idd.
Wij zijn 1,5 jaar geleden in een upgrade (ik meen van 300L) naar 500liter gegaan voor 1250 euro.
Dat werd ons toen aangeraden door de installateur.
500?ChUcKiE schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:55:
Wij zijn 1,5 jaar geleden in een upgrade (ik meen van 300L) naar 500liter gegaan voor 1250 euro.
Heb je een zwembad
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Bedoel je geen bruto 500l ?ChUcKiE schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:55:
Met een (bodem)warmtepomp die hem op ongeveer 55 graden houd zou uit een 500l vat namelijk zeker 750l warm water komen wat gelijk staat aan ongeveer 75 minuten douchen
Sommigen mensen douchen graag lang hèGeeMoney schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:06:
[...]
wat gelijk staat aan ongeveer 75 minuten douchen.
Je weet in ieder geval vrij zeker dat je nooit zonder warm water komt te zitten.
@ChUcKiE, hoe groot is dat vat eigenlijk? Lijkt me een behoorlijk ding om in je huis kwijt te moeten…
wat ik niet begrijp is dat we huren (de installaties incl warmtepomp, zonnepanelen en boiler) We moeten wel 850 euro eenmalig voor upgrade naar 200 L betalen en maandelijjks betalen we al veel betalen aan huur voor installaties.
[ Voor 4% gewijzigd door Denizli op 25-08-2022 21:13 ]
Ruikt een beetje als koppelverkoop. Kan je niet zonder huurcontract en/of dat huurcontract opzeggen?Denizli schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:20:
wat ik niet begrijp is dat we huren (de installaties incl warmtepomp, zonnepanelen en boiler) We moeten wel 750 euro eenmalig voor upgrade naar 200 L betalen en maandelijjks betalen we al 155 euro huur voor installaties.
Zeker als je er wat jaren woont, ben je binnen no-time goedkoper uit met koop.
Ik gok een meter doorsnede en 2 meter hoog…Farmerwood schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:46:
[...]
Sommigen mensen douchen graag lang hè![]()
Je weet in ieder geval vrij zeker dat je nooit zonder warm water komt te zitten.
@ChUcKiE, hoe groot is dat vat eigenlijk? Lijkt me een behoorlijk ding om in je huis kwijt te moeten…
Dan is dat geen 500l denk ik?ChUcKiE schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:12:
[...]
Ik gok een meter doorsnede en 2 meter hoog…
Hier 200l en dat vat is denk ik 80x160 en op zijn beugels 180.
Ze zijn er wel rond de 500liter inderdaad van ongeveer 100 bij 180. Dan kan ik dus makkelijk upgraden eigenlijk?
[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 17-08-2022 17:32 ]
Ja dat klopt maar inmiddels denk ik ook dat ik daar niet eens ga wonen. De badkamer kan geen bad in.Dus waarschijnlijk na bouw in verkoop desnoods met verlies.Source90 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:26:
[...]
Ruikt een beetje als koppelverkoop. Kan je niet zonder huurcontract en/of dat huurcontract opzeggen?
Is een hele gangbare methode, huis iets goedkoper (of minder duur) en met de jaren betaal je flink voor je verwarmingsinstallatie. Wel inclusief service, dus het ontzorgt ook wel weer. Vaak kan je er ook voor kiezen om het in 1x te kopen voor 15k oid.Source90 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:26:
[...]
Ruikt een beetje als koppelverkoop. Kan je niet zonder huurcontract en/of dat huurcontract opzeggen?
Voor de meerprijzen in dit topic bij grotere boilers is het wel relevante informatie om te noemen of het huur of koop is overigens.
Maar dan heb je het over warmtenet of verwarmingsinstallatie.Wolly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:06:
[...]
Is een hele gangbare methode, huis iets goedkoper (of minder duur) en met de jaren betaal je flink voor je verwarmingsinstallatie. Wel inclusief service, dus het ontzorgt ook wel weer. Vaak kan je er ook voor kiezen om het in 1x te kopen voor 15k oid.
Voor de meerprijzen in dit topic bij grotere boilers is het wel relevante informatie om te noemen of het huur of koop is overigens.
Ik lees hier het hele pakketje tot aan zonnepanelen toe.
Zeker die zonnepanelen, krijg je ook geen BTW op terug omdat ze niet gekocht zijn.
Alles leasen is de toekomst volgens velen. zonnepanelen huren bij koop nieuwbouw kende ik ook nog niet. Zal wel overgewaaid zijn uit huurwonngen.Source90 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:14:
[...]
Maar dan heb je het over warmtenet of verwarmingsinstallatie.
Zeker die zonnepanelen, krijg je ook geen BTW op terug omdat ze niet gekocht zijn.
Er was een nieuwbouw project in amersfoort "podium" dacht ik.
Daar was het inderdaad standaard huren van je warmtepomp omdat die aan een warmtenet zat.
Je kon hem inderdaad kopen voor iets van 10K.. maar dan zat je nog aan een "vastrecht" als een soort gas aansluiting.. dat is hem dan ook niet geworden voor ons toen.
Daar was het inderdaad standaard huren van je warmtepomp omdat die aan een warmtenet zat.
Je kon hem inderdaad kopen voor iets van 10K.. maar dan zat je nog aan een "vastrecht" als een soort gas aansluiting.. dat is hem dan ook niet geworden voor ons toen.
Onze warmtepomp is ook lease. Al 11 jaar. Pas gekeken of ik hem kom afkopen omdat we ons huis gaan verkopen. Dat was mogelijk voor 4500 euro. Vond ik net teveel om nog even te doen.
Daarnaast heb je toch wel een onderhoudscontract nodig. Ik kan het zeggen dat warmtepompen nooit storingen hebben… afgelopen jaar nog wat sensors en expansievat vervangen.
Daarnaast heb je toch wel een onderhoudscontract nodig. Ik kan het zeggen dat warmtepompen nooit storingen hebben… afgelopen jaar nog wat sensors en expansievat vervangen.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Noob vraag: Als mensen het hier hebben over een boiler vergroten van 200 naar 300L, is dat dan hetzelfde als het ‘tapwaterbuffervat’ van de warmtepomp?
Bij ons is die standaard 178L, maar een upgrade van de warmtepompunit naar een unit met los tapwaterbuffervat van 300L kost maarliefst 9.710 euro… en dan moeten er waarschijnlijk ook nog extra zonnepanelen geplaatst worden voor eigen kosten ivm BENG normen.
Of je neemt er een boost boiler bij van 90L die na oplevering geplaatst wordt en dus niet meegenomen in de BENG berekening, die kost ook 5.490 euro 😳
We zijn nu van plan zelf een boost boiler te laten installeren naderhand voor hopelijk een veel lager bedrag want dit lijkt me onnodig duur..
Bij ons is die standaard 178L, maar een upgrade van de warmtepompunit naar een unit met los tapwaterbuffervat van 300L kost maarliefst 9.710 euro… en dan moeten er waarschijnlijk ook nog extra zonnepanelen geplaatst worden voor eigen kosten ivm BENG normen.
Of je neemt er een boost boiler bij van 90L die na oplevering geplaatst wordt en dus niet meegenomen in de BENG berekening, die kost ook 5.490 euro 😳
We zijn nu van plan zelf een boost boiler te laten installeren naderhand voor hopelijk een veel lager bedrag want dit lijkt me onnodig duur..
Kan iemand mij even op gang helpen in bovenstaande discussie? Ik wordt hier een beetje door getriggered. Wij hebben de volgende optie: Het basis voorraadvat met een inhoud van 150 liter vergroten naar 200 liter
voor extra tapwatercapaciteit á 380 euro. Wat levert dit op? Is dit slim te doen?
voor extra tapwatercapaciteit á 380 euro. Wat levert dit op? Is dit slim te doen?
klopt, geen btw terug en geen subsidie. boiler 150L, bodemwarmtepomp en 10 zonnepanelen kost 18000 euro of huren voor 150 eur per maand. Wij kozen voor het laatste om mee te beginne, afkopen kan altijd nog. Aleen er zit wel een opstalrecht ten behoeve van klimaatbedrijf. En onze zonnepanelen zitten op daken van buren. Ik weet niet hoe ze dat gaan verrekenen. We wonen in een hofje met nog meer woningen en VVE.Source90 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:14:
[...]
Maar dan heb je het over warmtenet of verwarmingsinstallatie.
Met 2 seconden googlen ziet dat er inderdaad wat duur uit, Maar ik zou dan wel rekening houden dat het op een eigen groep moet dus dan even een loze leiding laten leggen en of alvast een groep / aardlek bij laten plaatsen. dan denk ik dat je het of zelf wel zou moeten kunnen ophangen dan wel kunnen laten doen voor rond de 2k? (schatting die niet ergens op gebaseerd is, boiler 1.3k + installatie kosten 700?)gdvm schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:22:
Noob vraag: Als mensen het hier hebben over een boiler vergroten van 200 naar 300L, is dat dan hetzelfde als het ‘tapwaterbuffervat’ van de warmtepomp?
Dat betekend dat je langer warm water kan tappen of kan douchen.Fedde schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:30:
Kan iemand mij even op gang helpen in bovenstaande discussie? Ik wordt hier een beetje door getriggered. Wij hebben de volgende optie: Het basis voorraadvat met een inhoud van 150 liter vergroten naar 200 liter
Ik heb een huishouden van 5 en ook een boiler van 200l zonder douche wtw en ik had hem liever 250l + gehad.
Uit een 200l vat haal je ongeveer zonder douche wtw 320liter warm water op 38 graden. Een gemiddelde niet zuinige douche kop doet ruwweg 12liter per minuut dus dan weet je hoelang je kan douchen.
Het opnieuw vullen/opwarmen van mijn vat kost ongeveer een uur en een kwartier.
Wij hebben een WWWP en de woning wordt uitgevoerd met een verticaal gesitueerd douchewarmte terugwinsysteem. Klinkt opzich wel interessant dus!
Ah ja dat wou ik ook in het huis als extra! je hebt ze ook als douche gootFedde schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:43:
Wij hebben een WWWP en de woning wordt uitgevoerd met een verticaal gesitueerd douchewarmte terugwinsysteem. Klinkt opzich wel interessant dus!
In de goot moet je niet willen. Veel minder efficient tegenover verticaal, grote kans op verstoppen en moeilijk schoon te maken.vormulier schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Ah ja dat wou ik ook in het huis als extra! je hebt ze ook als douche gootmaar helaas kreeg ik: "het huis voldoet al aan de BENG norm dus dat bieden we niet aan" erg jammer en de goot kon niet in de douche (atthans niet bij de voorkeur leverancier van de aannemer) want op die manier ga je inderdaad ook wat langer mee met je boiler inhoud
Een groot bad en dubbele (stort)douche, een vrouw en twee kleine kinderen en geen WTW.
Ach ik vond het ook weinig geld toen en tijdens de bouw kon het vat nog gemakkelijk geplaatst worden 😜
Zelfde situatie als bij ons (alleen 1 kind meer) en we hebben gekozen voor 300ltr. Tot nu toe nog niet onder een koude douche gestaan, volgens mij de kinderen 1x na 30min onder beide douches. Daarna dus op de douche kop die we het minste gebruiken een water beperkter geplaatst, die is nu max 7 ltr/min. De 'hoofddouche' kan op 12ltr, maar die zet ik vaak niet helemaal maximaal. Maar kan wel als het gewenst isChUcKiE schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:51:
[...]
Een groot bad en dubbele (stort)douche, een vrouw en twee kleine kinderen en geen WTW.
Ach ik vond het ook weinig geld toen en tijdens de bouw kon het vat nog gemakkelijk geplaatst worden 😜
Ik denk dat als er over 10jaar vriendinnetjes bijkomen dat we dan misschien wel vaker met een koude douche zitten
Heb ik ook laten doen, is prima, alleen bij ons niet eerst laten egaliseren, dat zou ik een volgende keer zeker wel doen. Er zaten toch wat beschadigingen op die vloer die je nu nog ziet ondanks de coating.Strider schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:27:
[...]
Waarom heb je voor een PVC kliktegels vloer gekozen en niet voor een Epoxy vloer ofzo, iig een coating. Dat was ik zelf van plan.
Dus misschien heb je er iets aan.
Thanks voor je tips!vormulier schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:34:
[...]
Met 2 seconden googlen ziet dat er inderdaad wat duur uit, Maar ik zou dan wel rekening houden dat het op een eigen groep moet dus dan even een loze leiding laten leggen en of alvast een groep / aardlek bij laten plaatsen. dan denk ik dat je het of zelf wel zou moeten kunnen ophangen dan wel kunnen laten doen voor rond de 2k? (schatting die niet ergens op gebaseerd is, boiler 1.3k + installatie kosten 700?)
Nu het toch over douchen gaat, ik twijfel nog wel. Bij ons nieuwbouwproject kunnen we een verticale douchegoot WTW nemen, maar ze vragen er bijna 3000 euro voor. Iets wat financieel nooit zichzelf zelf met evt veel douchen zich niet snel terug zal betalen. Ik zag online dat die dingen normaal iets van 600 euro kosten, dus die 3000 euro voelt wel als een woekerprijs of ligt dat aan mij?
Het is inderdaad niet goedkoop. Maar je doet langer met je warme water, en allicht nog het belangrijkste. ga je na de oplevering zelf nog even de muur slopen om een nieuwe afvoer te plaatsen?SlayaStone schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:59:
Nu het toch over douchen gaat, ik twijfel nog wel. Bij ons nieuwbouwproject kunnen we een verticale douchegoot WTW nemen, maar ze vragen er bijna 3000 euro voor. Iets wat financieel nooit zichzelf zelf met evt veel douchen zich niet snel terug zal betalen. Ik zag online dat die dingen normaal iets van 600 euro kosten, dus die 3000 euro voelt wel als een woekerprijs of ligt dat aan mij?
een dag slopen, en eventueel monteren, daarna kan alles weer een dag opgebouwd worden,, a 2 man a 16 uur. Tikt snel aan hoor!
Met veel andere opties had ik je meer gelijk gegeven maar een WTW afvoer buis..
(even los van het feit dat als je alles zelf zou doen en het alleen je eigen tijd en 600 euro zou kosten dat de de terug verdien tijd niet erg snel is)
[ Voor 9% gewijzigd door vormulier op 17-08-2022 22:12 ]
Daarnaast is het niet alleen de kosten voor plaatsing, ze moeten er ook 6,5 jaar garantie op geven. Als dat ding lekt zijn ze misschien wel 2 dagen bezig om een nieuwe te plaatsen. Muur moet open, pijp vervangen, muur weer herstellen, stuccen, schilderen, etc.SlayaStone schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:59:
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Achteraf eentje installeren door onze eigen aannemer die de badkamer doet, kostte bij ons €1500. €3000 is gewoon een woekerprijs voor iets dat ze liever niet doen.
Dan toch maar eens hiernaar kijken aangezien deze 2x voorbij kwam. Heb jij ook meteen iets met je rookmelder gedaan trouwens? Ik zit er wel aan te denken om die lager te hangen namelijk hierdoor.fmb schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:07:
[...]
@TiMMieJ Dit is inderdaad een goede ladder hiervoor. Ik heb er 1 gekocht en vrijwel alles op zolder mee kunnen doen, onze nok is ook ongeveer 6 meter hoog.
Hou er wel rekening mee of je de ladder door de trap naar boven krijgt. Dus korte lader kopen (wel met voldoende werkhoogte), of door een zolderraam naar binnen halen.
Lager hangen zou ik niet doen, zeker niet als je een schuine kap hebt en de nok dus open laat.TiMMieJ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:09:
[...]
Dan toch maar eens hiernaar kijken aangezien deze 2x voorbij kwam. Heb jij ook meteen iets met je rookmelder gedaan trouwens? Ik zit er wel aan te denken om die lager te hangen namelijk hierdoor.
De rook/CO2 zal namelijk via de schuine zijden als eerste naar boven klimmen en komt dan dus direct bij je rookmelder.
Als je die vervolgens 2 meter lager gaat hangen dan kan je al te laat zijn.
Over die huidige plek is nagedacht
Zie post van @Wolly
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 18-08-2022 10:39 ]
Wel vreemd. In ons vorige huis uit 2014/15 werd de rookmelder op een meter of anderhalf onder de nok gehangen aan een stalen buisje. De aannemer gaf daar toen een reden voor maar dat ben ik weer vergeten.GeeMoney schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:18:
[...]
Lager hangen zou ik niet doen, zeker niet als je een schuine kap hebt en de nok dus open laat.
De rook/CO2 zal namelijk via de schuine zijden als eerste naar boven klimmen en komt dan dus direct bij je rookmelder.
Over die huidige plek is nagedacht.
In ons huidige huis zit ie idd wel gewoon op het hoogste punt. Overigens ook praktisch gezien wel lastig als hij afgaat door bijv. ongedierte en je moet 'm eraf halen
[ Voor 6% gewijzigd door finsdefis op 18-08-2022 09:56 ]
Nooit in de nok hangen, altijd op de schuine wand!GeeMoney schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:18:
[...]
Lager hangen zou ik niet doen, zeker niet als je een schuine kap hebt en de nok dus open laat.
Over die huidige plek is nagedacht.

https://www.elro.eu/nl/ad...-plaats-ik-een-rookmelder
Als de muur open moet is het verkeerd geinstalleerd. Bij mijn oplevering zag de inspecteur van VEH een douche WTW op de meerwerklijst en vroeg vervolgens aan de aannemer achter welk luik/deur hij die terug kon vinden.JackBol schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:43:
[...]
Daarnaast is het niet alleen de kosten voor plaatsing, ze moeten er ook 6,5 jaar garantie op geven. Als dat ding lekt zijn ze misschien wel 2 dagen bezig om een nieuwe te plaatsen. Muur moet open, pijp vervangen, muur weer herstellen, stuccen, schilderen, etc.
Hoewel een douche WTW behoorlijk passief is blijft het volgens de regels wel een apparaat en moet je er dus makkelijk bij kunnen voor inspectie en onderhoud. De muur openbreken valt daar (net) niet onder (

Als je kunt kiezen zou ik inderdaad voor verticaal gaan. Wij hadden geen keuze (1 douche op begane grond, bij de andere geen plek voor de vericale.Source90 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:00:
[...]
In de goot moet je niet willen. Veel minder efficient tegenover verticaal, grote kans op verstoppen en moeilijk schoon te maken.
Hij is niet moeilijk schoon te houden, maar het is wel even een klas. We hebben twee Joulia Twinline's. Ik vind hem er mooi uit zien, maar hij is niet goedkoop.
Zo had ik er nog niet overnagedacht. Maar goed, als je dit dus niet als optie neemt krijg je dus gewoon een muur zonder luik/deur. en dan moet je zelf als nog aan de sloop dan lijkt het mij de optie toch nog wel waard als je hem kan afnemen. Want het is ook nog je waterleiding die toevallig in de buurt van je afvoer moet zitten..Dronium schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:58:
[...]
Als de muur open moet is het verkeerd geinstalleerd. Bij mijn oplevering zag de inspecteur van VEH een douche WTW op de meerwerklijst en vroeg vervolgens aan de aannemer achter welk luik/deur hij die terug kon vinden.
Hoewel een douche WTW behoorlijk passief is blijft het volgens de regels wel een apparaat en moet je er dus makkelijk bij kunnen voor inspectie en onderhoud. De muur openbreken valt daar (net) niet onder (![]()
)
Hou er bij achteraf aanleggen van een Douche WTW maar rekening mee dat de halve of hele badkamervloer ook gesloopt moet worden. Meestal worden alle afvoeren, inclusief toilet, eerst samengevoegd voor ze naar beneden gaan. De afvoer van het toilet mag dus niet door de WTW.vormulier schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:34:
[...]
Zo had ik er nog niet overnagedacht. Maar goed, als je dit dus niet als optie neemt krijg je dus gewoon een muur zonder luik/deur. en dan moet je zelf als nog aan de sloop dan lijkt het mij de optie toch nog wel waard als je hem kan afnemen. Want het is ook nog je waterleiding die toevallig in de buurt van je afvoer moet zitten..
Ook dat nog.. In onze nieuwbouw zou het achter af dus wel kunnen want beide wc`s zitten los aan de andere zeide van het huis (al is het nog wel even afwachten hoe ze het daadwerkelijk aanleggen).Dronium schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:41:
[...]
Hou er bij achteraf aanleggen van een Douche WTW maar rekening mee dat de halve of hele badkamervloer ook gesloopt moet worden. Meestal worden alle afvoeren, inclusief toilet, eerst samengevoegd voor ze naar beneden gaan. De afvoer van het toilet mag dus niet door de WTW.
Maar ik denk dat ik het wel gewoon zo laat voor wat het is. eigen afvoer, water leidingen door lussen, luik maken.. als de optie op de lijst staat zou ik hem gewoon heel braaf aanvinken maar achter af klinkt echt als een bak werk.
Morgen op gesprek bij Van Wonen, inmiddels al zo goed als zeker dat we willen kopen. Meerwerk zijn we op grote lijnen ook al uit.
Oké.Diablow schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:54:
Morgen op gesprek bij Van Wonen, inmiddels al zo goed als zeker dat we willen kopen. Meerwerk zijn we op grote lijnen ook al uit.
Oké.Diablow schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:54:
MooiiDiablow schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:54:
Diablow schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:54:
:strip_exif()/f/image/Zpq6dfs6kuN7Ef7cBbmsr5CW.png?f=user_large)
Helemaal TOP, leuke woning weten te bemachtigen ?
Even de OP lezen, kan je je netjes voorstellenDiablow schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:54:
Is goed, zal ik zeker doen als er geen gekke verassingen zijn morgen. Het gaat om een 'stadswoning' op een kwartiertje fietsen van het centrum van Nijmegen.Toppe schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:04:
[...]
Even de OP lezen, kan je je netjes voorstellen
Mooie ruimtes, het raam gedeeld met de badkamer en slaapkamer is een interesant idee van de architect!Diablow schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:17:
[...]
Is goed, zal ik zeker doen als er geen gekke verassingen zijn morgen. Het gaat om een 'stadswoning' op een kwartiertje fietsen van het centrum van Nijmegen.
Ook de twede is een balzaal die je lekker nog kan inrichten!
Nou, nu we rond zijn maar eens een eerste post volgens de format. Zal hem tzt ook updaten.
Members only:
Inloggen
Welkom in het beloofde Lent en in jouw geval de grootste bouwput van Nederland.Diablow schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:17:
[...]
Is goed, zal ik zeker doen als er geen gekke verassingen zijn morgen. Het gaat om een 'stadswoning' op een kwartiertje fietsen van het centrum van Nijmegen.
De eerste huizen in Lent die ik zie waar ze balansventilatie toe lijken te gaan passen. Zal wel een gevolg van BENG zijn.
Tip: vraag direct naar de mogelijkheden voor vloerverwarming op alle verdiepingen en of de hoh op 10 cm kan. Dan heb je altijd de optie om af te sluiten van het warmtenet en aan de warmtepomp te gaan.
[ Voor 25% gewijzigd door Farmerwood op 18-08-2022 20:22 ]
Vandaag hadden we een inmeetmoment. Dus had de keukenboer (Ihre Kuche, echt een topservice weer!) laten komen. Ondertussen konden wij natuurlijk de woning bekijken. Wat me verbaasde was dat de muren eigenlijk al best strak waren. Wilde in eerste instantie alles laten dunpleisteren + latexspuiten, maar vraag me nu echt ten zeerste af of dat dunpleisteren wel nodig is.
Hoe waren jullie muren opgeleverd?
Dit zou behangklaar zijn volgens de T.O.:
Hier en daar zijn wel wat oneffenheden, maar zou dat niet weg te werken zijn met een goed dekkende verflaag?
Zit er dus over na te denken om alleen het plafond te laten stuken en de muren te laten latexspuiten, of ga ik daar later spijt van krijgen?
Members only:
Inloggen
Hier en daar zijn wel wat oneffenheden, maar zou dat niet weg te werken zijn met een goed dekkende verflaag?
Members only:
Inloggen
Zit er dus over na te denken om alleen het plafond te laten stuken en de muren te laten latexspuiten, of ga ik daar later spijt van krijgen?
Hoewel 10 cm hoh zeker een goed idee is, is het geen vereiste voor een warmtepomp. In mijn 2 jaar oude huis is overal 15 cm toegepast, op zolder zelfs 30 cm. Ondanks dat mijn huis niet BENG is (wel energiepositief door uitbreiding zonnepanelen), werkt het eigenlijk prima, ook met koelen. Afgelopen hittegolf beneden onder de 22,5 graden geblevenFarmerwood schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:50:
[...]
Welkom in het beloofde Lent en in jouw geval de grootste bouwput van Nederland.
De eerste huizen in Lent die ik zie waar ze balansventilatie toe lijken te gaan passen. Zal wel een gevolg van BENG zijn.
Tip: vraag direct naar de mogelijkheden voor vloerverwarming op alle verdiepingen en of de hoh op 10 cm kan. Dan heb je altijd de optie om af te sluiten van het warmtenet en aan de warmtepomp te gaan.
Vloerverwarming op alle verdiepingen is wel echt fijn. Ook veel makkelijker met inrichten van je ruimte.
Ik moet me ook baseren op ervaringen van anderen, want heb zelf geen vloerkoeling, maar ik lees toch wel overal dat het met een hoh van 10 cm stukken beter werkt. Dus als het voor een gunstige prijs kan dan zou ik het zeker doen.roltor schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:02:
[...]
Hoewel 10 cm hoh zeker een goed idee is, is het geen vereiste voor een warmtepomp. In mijn 2 jaar oude huis is overal 15 cm toegepast, op zolder zelfs 30 cm. Ondanks dat mijn huis niet BENG is (wel energiepositief door uitbreiding zonnepanelen), werkt het eigenlijk prima, ook met koelen. Afgelopen hittegolf beneden onder de 22,5 graden gebleven.
Hier een hoh van 15 en zonder enige vorm van zonwering op de achter pui (2 openslaande deuren + draaikiepraam) en ik haal hier gewoon 23 graden, verwacht 21.5/22 mét zonwering.Farmerwood schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:14:
[...]
Ik moet me ook baseren op ervaringen van anderen, want heb zelf geen vloerkoeling, maar ik lees toch wel overal dat het met een hoh van 10 cm stukken beter werkt. Dus als het voor een gunstige prijs kan dan zou ik het zeker doen.
Ik ben blij dat ik geen €2000 extra heb uitgegeven voor een hoh van 10
Met verf werk je geen oneffenheden weg, alleen kleurverschil. Na verven zie je juíst de oneffenheden terug.hallom schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:59:Wilde in eerste instantie alles laten dunpleisteren + latexspuiten, maar vraag me nu echt ten zeerste af of dat dunpleisteren wel nodig is.
Ik zou het gewoon laten dunpleisteren (of renovlies als alternatief, maar dat is een andere discussie).
Het gaat om efficiëntie.Toppe schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:34:
[...]
Hier een hoh van 15 en zonder enige vorm van zonwering op de achter pui (2 openslaande deuren + draaikiepraam) en ik haal hier gewoon 23 graden, verwacht 21.5/22 mét zonwering.
Ik ben blij dat ik geen €2000 extra heb uitgegeven voor een hoh van 10
Mijn koeling met 15 cm hoh werkt zo goed, dat ik afgelopen week het uitgezet heb, omdat we het 'koud' hadden in de woonkamerFarmerwood schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:14:
[...]
Ik moet me ook baseren op ervaringen van anderen, want heb zelf geen vloerkoeling, maar ik lees toch wel overal dat het met een hoh van 10 cm stukken beter werkt. Dus als het voor een gunstige prijs kan dan zou ik het zeker doen.
10 cm werkt zeker beter, maar de vraag is of dat mogelijk is, en hoe veel dat kost.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.