Olivertwist278 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:51:
[...]
Dat zou heel goed kunnen ja! Ik moet eerlijk toegeven dat mijn beeld van de woning en hypotheken markt niet heel duidelijk is. Mijn vriendin en ik zijn beiden 26, wordt onze eerste koopwoning die al gelijk 485k kaal is en hebben dus nooit een lage rente meegemaakt. Wel hebben we het besef dat we boven modaal zitten. Dus zo’n comment als die van jou is voor mij weer een leermoment.
Het liever dat het door zoiets komt
Als jullie hebben aangegeven dan dat er bijvoorbeeld iets mis is met de woningen
Ik verwacht niet direct dat er technisch iets mis is met een nieuwbouwwoning, de Nederlandse regelgeving is op de meeste vlakken best goed in elkaar. (hoewel er ook zaken zijn waar je wat meer vragen bij kunt stellen).
Of de woning qua locatie, grootte en indeling 'goed' is afgezet tegen de prijs is natuurlijk een andere zaak en ook sterk afhankelijk van je beeld en verwachtingen bij de marktontwikkelingen. Wat je daar wel over kunt zeggen is dat nieuwbouwwoningen de afgelopen jaren sterk in prijs zijn gestegen. Dat is natuurlijk deels door de algehele marktontwikkeling en schaarste maar het heeft ook te maken met extra eisen aan woningen en de sterk gestegen bouwprijzen (materialen en personeel).
Waar zorgen over zijn is dat als de markt een keer gaat stagneren of zelfs corrigeren nieuwbouwwoningen zich compleet uit de markt prijzen. De kosten voor het bouwen nemen toe terwijl de prijs waartegen verkocht kan worden wel richting een plafond gaat ( to put it mildly). Als ontwikkelaars te weinig kunnen verdienen en/of de grond voor de hoge waardes in de boeken hebben staan , zal er terughoudendheid komen met als gevolg minder nieuwe woningen. Net zoals er minder woningen komen als gevolg van de stikstofproblematiek en een gebrek aan bouwvakkers en materialen.
Dat alles zou kunnen leiden tot de bizarre situatie dat er een enorm tekort is aan woningen aan de ene kant en dat er aan de andere kant niet gebouwd kan worden omdat het niet meer uit kan en er geen locaties zijn die vergunbaar zijn.
Waarom ik dit hele verhaal type: Besef je dat een woningmarkt ontzettend lastig te voorspellen is. Er zijn allerlei tegenstrijdige bewegingen gaande waardoor het bijna niet te voorspellen is hoe het zich gaat ontwikkelen.
Het enige wat je kunt doen is daar een eigen mening over vormen en verder de businesscase van je woning te beschouwen. Als die goed is voor jullie en je bovendien er langjarig wilt blijven wonen dan overleef je de meeste stormen wel.