• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:20
SquareOne schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:23:
[...]

Wie is het consultancy bureau in dit verhaal? En beoogd doel van nieuw certificaat is aanpassen risicoklasse van hypotheek?
Inderdaad voor de energie neutrale bonus bij de hypotheek.
Komt ook nog een taxatie aan, wie weet of hoogst haalbare energielabel nog wat doet.

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Om de kosten te drukken willen wij op de eerste verdieping en mogelijk ook op de zolder zelf laminaat of klik pvc aanleggen. Nu is het zo dat de eerste verdieping en zolder ook vloer verwarming/koeling heeft.

Mijn vragen:
1. Is klik pvc net zo makkelijk als laminaat aanleggen? Ik heb in mijn huidige woning laminaat aangelegd. Dat ging prima. Is klik pvc vergelijkbaar?

2. is het geen probleem zolang de weerstand niet hoger is dan aanbevolen en maatregelen getroffen zijn tegen condensvorming bij laminaat?

3. Zijn er alternatieven?

4. Zijn er mensen die hetzelfde hebben gedaan en hun ervaringen willen delen?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:22

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ObiTewodros schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:52:
Om de kosten te drukken willen wij op de eerste verdieping en mogelijk ook op de zolder zelf laminaat of klik pvc aanleggen. Nu is het zo dat de eerste verdieping en zolder ook vloer verwarming/koeling heeft.

Mijn vragen:
1. Is klik pvc net zo makkelijk als laminaat aanleggen? Ik heb in mijn huidige woning laminaat aangelegd. Dat ging prima. Is klik pvc vergelijkbaar?

2. is het geen probleem zolang de weerstand niet hoger is dan aanbevolen en maatregelen getroffen zijn tegen condensvorming bij laminaat?

Je zou ook kunnen kijken naar plak PVC, daar zit geen onderlaag onder, waardoor het minder isolerend werkt en dus minder warmte/koelte verlies zal hebben. Is wel iets duurder dan klik PVC, maar nog steeds niet heel duur. Klik PVC is vergelijkbaar met laminaat, alleen andere toplaag.

Wij hebben zelf overal tegels gedaan, om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de vloerverwarming. Dus heb niet zelf ervaring met vloerverwarming met de andere opties.

Gallery V&A

• ObiTewodros
BiG-GuY schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:54:
[...]

Je zou ook kunnen kijken naar plak PVC, daar zit geen onderlaag onder, waardoor het minder isolerend werkt en dus minder warmte/koelte verlies zal hebben. Is wel iets duurder dan klik PVC, maar nog steeds niet heel duur. Klik PVC is vergelijkbaar met laminaat, alleen andere toplaag.

Wij hebben zelf overal tegels gedaan, om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de vloerverwarming. Dus heb niet zelf ervaring met vloerverwarming met de andere opties.
Dank je voor het advies over plak-pvc. Het liefst willen wij zelf ook overal een vloerafwerking met optimale efficiëntie. Alleen de offertes om heel het huis te voorzien van tegels komt op zo'n 16k uit. Mijn plan was om eerst alleen begane grond van tegels te voorzien en sparen voor de andere verdiepingen. In dat geval is ik klik-pvc beter dacht ik, want makkelijker te verwijderen.

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:57
Ik heb op dit goedkoop laminaat in een huurwoning met vloerverwarming/verkoeling en het werkt perfect. Ik denk niet dat je het verschil merkt, al helemaal omdat de vloer niet "warm" voelt door de vloerverwarming.

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ObiTewodros schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:06:
[...]

Dank je voor het advies over plak-pvc. Het liefst willen wij zelf ook overal een vloerafwerking met optimale efficiëntie. Alleen de offertes om heel het huis te voorzien van tegels komt op zo'n 16k uit. Mijn plan was om eerst alleen begane grond van tegels te voorzien en sparen voor de andere verdiepingen. In dat geval is ik klik-pvc beter dacht ik, want makkelijker te verwijderen.
Wij hebben inclusief leggen van 105m2 ongeveer 10K aan kosten voor lijmpvc in visgraad gelegd en al en plintjes, en dan hebben we de duurste pvc die de winkel had volgens mij.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:44

Mijn vragen:

Ik heb vorige week nog laminaat gelegd op de eerste verdieping en zolder van mijn nieuwbouwwoning. Beide voorzien van vloerverwarming en koeling. Heb voor een ondervloer met hele lage isolatiewaarde gekozen. Spul is bijzonder fijn te verwerken.
Zie ook: https://www.actielaminaat...erverwarming-001-m-kw/rs2

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:18

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ObiTewodros schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:06:
[...]

Voor plak PVC moet je egaliseren, dat is ook niet goedkoop.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:27

Mijn vragen:

Wij hebben laminaat op de verdieping en hout op de begane. Tot nu toe (na jaar) geen enkele problemen ondervonden. Misschien/waarschijnlijk verbruiken we iets meer energie, maar de begane grond voelt nooit koud aan door het hout :D

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-12 06:35
kepler schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:13:
[...]

Wij hebben laminaat op de verdieping en hout op de begane. Tot nu toe (na jaar) geen enkele problemen ondervonden. Misschien/waarschijnlijk verbruiken we iets meer energie, maar de begane grond voelt nooit koud aan door het hout :D
Heb je ook vloerkoeling? Heb je het parket hierop uitgezocht? Ik kwam aanbieders tegen die houten vloeren verkopen die “speciaal” voor vloeren met koeling zijn, door een soort HDF (high density fibre) onderlaag, maar ben wel benieuwd of dat echt vereist of niet.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• kepler
rubenos schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:12:
[...]

Heb je ook vloerkoeling? Heb je het parket hierop uitgezocht? Ik kwam aanbieders tegen die houten vloeren verkopen die “speciaal” voor vloeren met koeling zijn, door een soort HDF (high density fibre) onderlaag, maar ben wel benieuwd of dat echt vereist of niet.
Ook vloerkoeling en nee, niet op uitgezocht. Wel verlijmd met beter geleidende lijm.

De zomer nog geen enkel probleem met koeling gehad, blijft tot nu toe netjes 21.5graden. Maar het zou natuurlijk prima kunnen dat het verbruik hoger ligt, daar wil ik nog eens naar kijken. Gewoon uit interesse, kan er toch niks meer aan doen. Maar ons energie gebruik is niet extreem hoog in vergelijking met anderen.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Nuttige tip: zorg altijd voor wat reserve stenen :D
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Source90
Toppe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:17:

***members only***
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRzGPXlVUm1wVEAHx6qhI-RIhKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPZKccqqCYIFvCnEsTPyRlyo.jpg?f=fotoalbum_large

Telt een pallet ook 8)7
Nog over van bouwen berging. Zelfde als woning. Altijd wel goed om wat achter de hand te hebben. Kapotte steen is zo te vervangen, zelfde kleur nog ergens vandaan halen over een jaar.. wat minder.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:22:
[...]

[Afbeelding]

Telt een pallet ook 8)7
Nog over van bouwen berging. Zelfde als woning. Altijd wel goed om wat achter de hand te hebben. Kapotte steen is zo te vervangen, zelfde kleur nog ergens vandaan halen over een jaar.. wat minder.
Precies. Vaak zat klanten gehad die met een foto kwamen en dan zeggen ‘heb deze steen nodig’. Niet te doen…

• eaglenest37
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07-2024
Toppe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:17:

***members only***
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:44
Hier ook een halve pallet stenen gescoord. Vlak na oplevering van onze woning (laatste in project) begon de aannemer alle spullen op te ruimen, lees: in container te gooien. Toen we vroegen of wij ze andere niet mochten hebben heeft die de pallet bij ons op het terrein gezet ipv in de container te gooien.

Kwam wel precies goed uit qua timing met aanwezig zijn en het zien. Want 5 minuten later was het weg geweest.

Vooraf de vraag ook bij de bouwer gesteld. Antwoord was uiteraard: nee kan niet.

Vorige week nog paar dakpannen gescoord bij iemand in de wijk die achteraf een dakraam heeft geplaatst.

• Maartenteraar
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-10 12:28
SquareOne schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:19:
Vorige week nog paar dakpannen gescoord bij iemand in de wijk die achteraf een dakraam heeft geplaatst.
Daar heb je dan de beste tip voor iedereen denk ik. Dakpannen sneuvelen sneller dan een steen in je muur.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
SquareOne schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:19:
Hier in de wijk zijn na oplevering inmiddels zoveel dakkapellen geplaatst dat er genoeg dakpannen uitgedeeld zijn om zeker 2 huizen van een volledig nieuw dak te kunnen voorzien. Ze worden inmiddels al niet eens meer aangeboden in de buurtapp omdat iedereen die ze wil hebben al ruim voorzien is.

• kepler
Maartenteraar schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:21:
[...]

Daar heb je dan de beste tip voor iedereen denk ik. Dakpannen sneuvelen sneller dan een steen in je muur.
Laatst bij de februari storm is de schutting deur uit de muur gewaaid, toen was ik blij nog een paar bakstenen te hebben liggen inderdaad.

Het voegmiddel kopen was nog het meeste werk :D

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Maartenteraar schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:21:
[...]

Dakpannen hebben we ook gewoon op voorraad liggen maar we kennen allemaal het probleem wel dat je een gat in een steen moet boren die je 2 jaar later niet meer nodig hebt, die kan ik nu gewoon vervangen.

Als je ziet hoeveel stenen en pannen ze hier gewoon weg gegooid hebben dan is dat echt kapitaal vernietiging.

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11 17:11
Niwla schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Onze woning wordt aankomende maand opgeleverd. Ik ben al vanaf november vorig jaar bezig met meerdere leveranciers en heb offertes liggen en al opdracht verstrekt. Gewoon duidelijk aangeven wat de afmeting van je dakvlak, hoek en ligging is en ze kunnen daar prima mee uit de voeten. Ze maken wel allemaal het voorbehoud dat een fysieke schouw nodig is ná opdracht maar je wordt wel gewoon ingepland.

EDIT: vanuit de bouw hebben wij al een 5 aderige kabel (met werkschakelaar) aan laten leggen richting meterkast. Dit ook duidelijk vermeld bij mijn aanvragen.
Dank voor je bericht. Bij ons ligt er in elk geval een loze leiding tussen de meterkast en de technische ruimte op zolder met het oog op de aanleg van zonnepanelen.

• Source90
Source90 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:25:
[...]

Inderdaad voor de energie neutrale bonus bij de hypotheek.
Komt ook nog een taxatie aan, wie weet of hoogst haalbare energielabel nog wat doet.
Jeeej
Members only:

Plusje erbij en nu NOM. Dank @Vendetta_X voor de tip!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-12 12:54

Niwla

dat dus....

Source90 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:47:
[...]

Jeeej

***members only***

Plusje erbij en nu NOM. Dank @Vendetta_X voor de tip!
Ik wist niet dat ze tot 4 plusjes gingen ;) ;) ;)

niets moet......behalve adem halen

• Source90
Niwla schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Ik wist niet dat ze tot 4 plusjes gingen ;) ;) ;)
Waarschijnlijk of over tien jaar A++++++++++++++++++, of onze woning is tegen die tijd gewoon C 8)7
Vind het zelf ook nergens meer op slaan. Hoe weet je als potentiële koper hoe goed een woning is als je naast (de duidelijk minder goede) B/C/D/E/F/G, ook A, A+, A++, A+++ en A++++ hebt.
Maak onzuinig gewoon een letter verderop in het alfabet of werk met cijfers.

Maar ach, ik lig er zelf niet wakker van, mijn hypotheekverstrekker loopt er echter wel warm voor. Weer een lagere risicoklasse volgens hun. :>

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Herwaardering helpt ook niet echt, zoals recent met koelkasten. Dan moet je weer goed kijken van wanneer het label is, om ze te vergelijken.

• vormulier
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:41:
[...]

Waarschijnlijk of over tien jaar A++++++++++++++++++, of onze woning is tegen die tijd gewoon C 8)7
Vind het zelf ook nergens meer op slaan. Hoe weet je als potentiële koper hoe goed een woning is als je naast (de duidelijk minder goede) B/C/D/E/F/G, ook A, A+, A++, A+++ en A++++ hebt.

Maar ach, ik lig er zelf niet wakker van, mijn hypotheekverstrekker loopt er echter wel warm voor. Weer een lagere risicoklasse volgens hun. :>
Ga dat maar aan alle huizen bezitters vertellen, dat hun certificaat aangepast moet worden (en daar bij natuurlijk een slechter lettertje krijgen).
En dan eventueel (overheid kennende) weer met een manneke dat langs moet komen.. $$

Allicht hadden cijfers beter geweest 1 tot 100 waarbij 11 tot 100 gereserveerd voor de komende jaren..

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:01
vormulier schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Ga dat maar aan alle huizen bezitters vertellen, dat hun certificaat aangepast moet worden (en daar bij natuurlijk een slechter lettertje krijgen).
En dan eventueel (overheid kennende) weer met een manneke dat langs moet komen.. $$

Allicht hadden cijfers beter geweest 1 tot 100 waarbij 11 tot 100 gereserveerd voor de komende jaren..
Letters is ook prima hoor, maar als A dan het hoogst haalbare cq het beste is moet je niet bij G beginnen maar bij Z dan heb je 17 extra categorien voordat je aan de plusjes moet beginnen.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:41:
[...]

Zo hard gaat het niet hoor, onze huidige woning van 2016 is enkel met een paar zonnepanelen voldoende om onder de huidige eisen te bouwen en met triple glas en nog meer panelen richting “nul-op-de-meter”. De stap naar volledig passief is nog erg duur vanwege de extreme scenario’s van 35 graden in de zomer tot 3 maanden amper PV opbrengst.

Gezien de enorme vraag en gestegen rente zie ik woningen de komende 10 jaar echt niet efficiënter worden. De huidige bouw is al ontzettend duur en kopers moeten dat wel kunnen opbrengen.

Op gebied van duurzaamheid zouden we ook niet de focus op nieuwbouw moeten hebben maar juist de bestaande bouw en dan met name ouder dan 30-40 jaar.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-12 11:28
Huizen van F naar B trekken zet veel meer zoden aan de dijk van van B naar A++ inderdaad. Hier trouwens het A+++ label direct bij oplevering ontvangen. Zelf hebben we intussen een dWTW laten plaatsen en hebben we de stadsverwarming met COP 1,9 ingewisseld tegen een warmtepomp met COP rond de 5. Ik vermoed dat we daarmee wel richting de A++++ zouden moeten kunnen gaan, maar onze hypotheekverstrekker boeit dat niet zo.

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-12 22:28
Zojuist gelezen dat de badkamer leverancier waarmee onze aannemer werkt, failliet is gegaan. Gaat om een lokale aanbieder uit Purmerend (Rijvo). Ons bouwproject is pas in de opstart (heien is vlak voor de bouwvak afgerond). Aannemer (KBK) is nu met vakantie, maar wat zou dit voor ons project kunnen betekenen?

We hebben uiteraard een garantie van bouwgarant, maar vroeg me af of er al scenario’s te bedenken zijn hoe dit gaat aflopen. Rijvo zou alle standaard tegels in het project opleveren. We hebben bij hen ook een upgrade van de badkamer tegels besteld.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Batata007 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:37:
Zojuist gelezen dat de badkamer leverancier waarmee onze aannemer werkt, failliet is gegaan. Gaat om een lokale aanbieder uit Purmerend (Rijvo). Ons bouwproject is pas in de opstart (heien is vlak voor de bouwvak afgerond). Aannemer (KBK) is nu met vakantie, maar wat zou dit voor ons project kunnen betekenen?

We hebben uiteraard een garantie van bouwgarant, maar vroeg me af of er al scenario’s te bedenken zijn hoe dit gaat aflopen. Rijvo zou alle standaard tegels in het project opleveren. We hebben bij hen ook een upgrade van de badkamer tegels besteld.
Even wachten op je aannemer. Die zullen opzoek gaan naar een andere partij. Kan wel betekenen dat er een beperking komt op eventuele mogelijkheden.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:41

Ai, dat is flink balen! Onze woning is net opgeleverd door KBK, ik vermoed in hetzelfde dorpje als jij. Wij hebben Rijvo niet gekozen, ondanks meerdere bezoeken daar. Mooie spullen, maar toch geen goed gevoel.

Ik denk dat het financieel geen impact moet hebben op jou - jij hebt immers niets rechtstreeks bij Rijvo besteld. Het financiële risico ligt bij de bouwer, als die al betaald heeft. Jij hebt het immers als meerwerk bij KBK besteld.

Wat wel zou kunnen is dat dit tot vertraging gaat leiden, aangezien KBK nu een nieuwe leverancier moet gaan vinden voor het hele project. De prijzen zullen hoger zijn, en KBK kan die niet doorrekenen aan jullie. Maar ze kunnen wel minder mooie spullen als alternatief voorstellen. Daar zou ik dus wel redelijk hard inzetten, je wilt minimaal iets vergelijkbaars.

• Batata007
Bedankt voor het meedenken!
Zojuist te horen gekregen dat het bedrijf een doorstart krijgt door een van de huidige eigenaren, en zou er geen impact zijn voor ons bouwproject. Na de bouwvak maar even laten bevestigen bij de aannemer.

@Requiem19
Las inderdaad vaker dat jij wel positieve ervaringen hebt met KBK. Wij ook tot noch toe. Gaat in ons geval om een nieuwbouw project in een “middelgrote” stad net ten westen van Amsterdam ;)

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Batata007 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:07:
Bedankt voor het meedenken!
Zojuist te horen gekregen dat het bedrijf een doorstart krijgt door een van de huidige eigenaren, en zou er geen impact zijn voor ons bouwproject. Na de bouwvak maar even laten bevestigen bij de aannemer.
Als je als sanitair handel op dit moment failliet kan gaan dan doe je echt iets fout…

• Batata007
Toppe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Als je als sanitair handel op dit moment failliet kan gaan dan doe je echt iets fout…
Ik stond er ook al van te kijken..

• Batata007
MemeMaster schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 18:39:
[...]

Heb zelf gewoon een advertentie geplaatst op werkspot en uiteindelijk onderstaande partij gekozen. Veel positieve reviews op werkspot. Maar de prijs was voor mij ook een belangrijke factor. Wij hebben de oplevering in oktober of november dus daarna kan ik mijn persoonlijke ervaring ook met je delen.

[Afbeelding]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Welke partij is dit?

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Hallo!

We zijn dus ingeloot voor een woning en de koop en aanneem overeenkomst wordt nu getekend. Voorwaarde voor de start van de bouw is dat 70% van het project verkocht moet zijn. We dachten in het begin ach eitje, want alles was onder optie behalve de veel te dure woningen.

Nu kijk ik weer op de website en zie ik dat de helft open staat voor verkoop.. gebeurt het vaak dat veel mensen afhaken of is er nu iets mis?

• Maartenteraar
Bij ons project (van dure huizen) stonden ook lang "open" terwijl ze wel verkocht waren. Verhaal was dat ze dit pas verwerkte als ontbindingstermijn verstreken was en de koop dus definitief.
Er is woning tekort dus ga er maar vanuit dat die gewoon 100% verkocht wordt.

• Maartenteraar

Ja las het ook in de groepsapp van project naast mijn project.
Jij toevallig Zaanstad?

• Batata007
Maartenteraar schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Ja las het ook in de groepsapp van project naast mijn project.
Jij toevallig Zaanstad?
Jep!

• Afas
  • Niet online
Olivertwist278 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:19:
Hallo!

We zijn dus ingeloot voor een woning en de koop en aanneem overeenkomst wordt nu getekend. Voorwaarde voor de start van de bouw is dat 70% van het project verkocht moet zijn. We dachten in het begin ach eitje, want alles was onder optie behalve de veel te dure woningen.

Nu kijk ik weer op de website en zie ik dat de helft open staat voor verkoop.. gebeurt het vaak dat veel mensen afhaken of is er nu iets mis?
Het kan de oorzaak hebben die @Maartenteraar aan geeft. Een andere mogelijkheid is dat een deel van de geïnteresseerden afgehaakt zijn vanwege de onzekere marktomstandigheden. De rente is de afgelopen maanden flink gestegen en dat kan als je tegen het maximum van je financieringsruimte aan zit tot gevolg hebben dat je lastiger een hypotheek kunt krijgen. Zeker als je zegt dat een deel van de woningen in jouw ogen veel te duur zijn kan het ook betekenen dat mensen een andere afweging maken en kiezen voor een bestaande woning. Het aanbod op funda is de afgelopen maanden best wel toegenomen.

• Olivertwist278
Maartenteraar schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:21:
Bij ons project (van dure huizen) stonden ook lang "open" terwijl ze wel verkocht waren. Verhaal was dat ze dit pas verwerkte als ontbindingstermijn verstreken was en de koop dus definitief.
Er is woning tekort dus ga er maar vanuit dat die gewoon 100% verkocht wordt.
Zou kunnen. Maar ons huis staat bijvoorbeeld nog wel onder optie. Het project bestaat uit meerdere blokken en ons blok was vanaf dag 1 onder optie. Alleen 1 duur blok van woningen 550k+ was nog volledig te koop. Het zal idd uiteindelijk wel verkocht worden, maar het verbaasde me wel

• Olivertwist278
Afas schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

Het kan de oorzaak hebben die @Maartenteraar aan geeft. Een andere mogelijkheid is dat een deel van de geïnteresseerden afgehaakt zijn vanwege de onzekere marktomstandigheden. De rente is de afgelopen maanden flink gestegen en dat kan als je tegen het maximum van je financieringsruimte aan zit tot gevolg hebben dat je lastiger een hypotheek kunt krijgen. Zeker als je zegt dat een deel van de woningen in jouw ogen veel te duur zijn kan het ook betekenen dat mensen een andere afweging maken en kiezen voor een bestaande woning. Het aanbod op funda is de afgelopen maanden best wel toegenomen.
Dat zou heel goed kunnen ja! Ik moet eerlijk toegeven dat mijn beeld van de woning en hypotheken markt niet heel duidelijk is. Mijn vriendin en ik zijn beiden 26, wordt onze eerste koopwoning die al gelijk 485k kaal is en hebben dus nooit een lage rente meegemaakt. Wel hebben we het besef dat we boven modaal zitten. Dus zo’n comment als die van jou is voor mij weer een leermoment.

Het liever dat het door zoiets komt
Als jullie hebben aangegeven dan dat er bijvoorbeeld iets mis is met de woningen

• Afas
  • Niet online
Olivertwist278 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Dat zou heel goed kunnen ja! Ik moet eerlijk toegeven dat mijn beeld van de woning en hypotheken markt niet heel duidelijk is. Mijn vriendin en ik zijn beiden 26, wordt onze eerste koopwoning die al gelijk 485k kaal is en hebben dus nooit een lage rente meegemaakt. Wel hebben we het besef dat we boven modaal zitten. Dus zo’n comment als die van jou is voor mij weer een leermoment.

Het liever dat het door zoiets komt
Als jullie hebben aangegeven dan dat er bijvoorbeeld iets mis is met de woningen
Ik verwacht niet direct dat er technisch iets mis is met een nieuwbouwwoning, de Nederlandse regelgeving is op de meeste vlakken best goed in elkaar. (hoewel er ook zaken zijn waar je wat meer vragen bij kunt stellen).

Of de woning qua locatie, grootte en indeling 'goed' is afgezet tegen de prijs is natuurlijk een andere zaak en ook sterk afhankelijk van je beeld en verwachtingen bij de marktontwikkelingen. Wat je daar wel over kunt zeggen is dat nieuwbouwwoningen de afgelopen jaren sterk in prijs zijn gestegen. Dat is natuurlijk deels door de algehele marktontwikkeling en schaarste maar het heeft ook te maken met extra eisen aan woningen en de sterk gestegen bouwprijzen (materialen en personeel).

Waar zorgen over zijn is dat als de markt een keer gaat stagneren of zelfs corrigeren nieuwbouwwoningen zich compleet uit de markt prijzen. De kosten voor het bouwen nemen toe terwijl de prijs waartegen verkocht kan worden wel richting een plafond gaat ( to put it mildly). Als ontwikkelaars te weinig kunnen verdienen en/of de grond voor de hoge waardes in de boeken hebben staan , zal er terughoudendheid komen met als gevolg minder nieuwe woningen. Net zoals er minder woningen komen als gevolg van de stikstofproblematiek en een gebrek aan bouwvakkers en materialen.

Dat alles zou kunnen leiden tot de bizarre situatie dat er een enorm tekort is aan woningen aan de ene kant en dat er aan de andere kant niet gebouwd kan worden omdat het niet meer uit kan en er geen locaties zijn die vergunbaar zijn.

Waarom ik dit hele verhaal type: Besef je dat een woningmarkt ontzettend lastig te voorspellen is. Er zijn allerlei tegenstrijdige bewegingen gaande waardoor het bijna niet te voorspellen is hoe het zich gaat ontwikkelen.
Het enige wat je kunt doen is daar een eigen mening over vormen en verder de businesscase van je woning te beschouwen. Als die goed is voor jullie en je bovendien er langjarig wilt blijven wonen dan overleef je de meeste stormen wel.

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Olivertwist278 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Mijn vriendin en ik zijn beiden 26, wordt onze eerste koopwoning die al gelijk 485k kaal is en hebben dus nooit een lage rente meegemaakt.
Je hebt nog nooit een hoge rente meegemaakt bedoel je? De rente is namelijk nog steeds relatief laag, als je het vergelijkt met de 6, 10 of zelfs 12% uit het verleden.

• Maartenteraar
Ja ook dat en kan allemaal raar lopen.
Project met huizen in aanmerkelijk hogere prijs klasse(dubbel) en daarbij was er zelfs inloting. Dat was omstreeks maart dit jaar.
Als je t allemaal van te voren zou weten dan waren we allemaal hier al schathemeltjerijk geworden met vastgoedspeculatie :)

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kiwi70 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Je hebt nog nooit een hoge rente meegemaakt bedoel je? De rente is namelijk nog steeds relatief laag, als je het vergelijkt met de 6, 10 of zelfs 12% uit het verleden.
Het verschil is alleen wel dat de huizenprijzen toentertijd ook navenant laag waren en er bijv. premie A woningen waren. Nu heb je én huizenprijzen die veel sneller dan inflatie zijn gestegen én relatief hoge rentes in de context van die huizenprijzen.

• Maartenteraar
Ha! Das eentje uit de oude doos. Denk dat gemiddelde publiek hier die tijd niet kent hoor :)

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Batata007 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:10:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Welke partij is dit?
Ik heb je een prive bericht gestuurd. Inmiddels alweer een halfjaar verder kan ik zeggen dat ik heel tevreden ben over hun werk en renovlies in het algemeen als afwerking. Gewoon mooie strakke wanden net als bij stuc en geen naden te zien van het behang.

Ze waren de goedkoopste partij van alle waar ik een offerte had opgevraagd, gelukkig is goedkoop niet altijd duurkoop

[ Voor 12% gewijzigd door MemeMaster op 13-08-2022 18:51 ]

• millerman_sf
Na een weekje drogen vandaag de gietvloer in volle glorie kunnen bewonderen, erg blij met het resultaat! Het is een lavasteen vloer in de nietszeggende kleur 'Lava'.
Members only:

En geen idee of het verder toegestaan is, maar als je nog een renovliesbehanger/schilder zoekt die voor kwaliteit gaat kan ik Eric Abrahamsen echt heel hard aanbevelen. Volgens mij heb ik hem zelf uit een eerder nieuwbouw-topic gevonden. Enorm veel oog voor detail en doet er echt alles aan om goed op te leveren. Inclusief prutswerk van stucadoors zover als mogelijk recht te trekken. Niet de goedkoopste overigens, maar daar kies je hem niet voor.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:44
Welk regio werkt hij? En wat moet renovlies per m2 kosten?

EU DNS: 86.54.11.100

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-11 21:17
millerman_sf schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:30:
Na een weekje drogen vandaag de gietvloer in volle glorie kunnen bewonderen, erg blij met het resultaat! Het is een lavasteen vloer in de nietszeggende kleur 'Lava'.

***members only***

En geen idee of het verder toegestaan is, maar als je nog een renovliesbehanger/schilder zoekt die voor kwaliteit gaat kan ik Eric Abrahamsen echt heel hard aanbevelen. Volgens mij heb ik hem zelf uit een eerder nieuwbouw-topic gevonden. Enorm veel oog voor detail en doet er echt alles aan om goed op te leveren. Inclusief prutswerk van stucadoors zover als mogelijk recht te trekken. Niet de goedkoopste overigens, maar daar kies je hem niet voor.
Belangrijker qua context, waar komt je vloer vandaan? ;)

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
Ben nieuwsgierig hoe die gietvloer bevalt na verloop van tijd, de 3 mensen die ik ken die zoiets hadden waren (zwaar) teleurgesteld na een half jaartje. Ik vind het zelf heel mooi, maar omdat je letterlijk elke kattensprong ziet, uiteindelijk toch maar tegels.

• rattejong
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-12 10:38
Is er toevallig iemand die 'boven de stof' staat mbt het schilderen van vochtwerend spaanplaat op zolder?

We hebben die beruchte lelijke bruine panelen, die we wit willen maken.

We hebben nog aardig wat Sikkens verf over. Namelijk de voorstrijk "Sikkens Alphacryl Pure Primer SF" en de latex "Sikkens Alphacryl Pure Mat SF".

Dit is dampdoorlatende, vochtregulerende latex en voorstrijk. In theorie zou dit op de houten platen kunnen op zolder, klopt dit ook?

Verfzaken proberen natuurlijk nieuwe producten te verkopen, maar dit kan ik makkelijk verwerken met een verfspuit en heb ik nog liggen.

Alvast bedankt!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-12 06:35
millerman_sf schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:30:

***members only***
Poehee, je bent er wel echt iets moois van aan het maken met die eerder getoonde trap en deze vloer + kleuren aan de wand. Ben benieuwd naar je ervaringen met de gietvloer door de tijd. Waar ben je voor gegaan? Tevreden met de leverancier?

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Source90

Even het verbruik van de WTW gemeten.
Laag: 7 watt, 1 watt afwijking
Middel: 40 watt, 3 watt afwijking
Hoog: 116 watt, 5 watt afwijking

De afwijking is zowel naar boven als beneden, dus 6/8, 37/43 en 111/121 watt

• finsdefis
  • Niet online
rattejong schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:59:
Is er toevallig iemand die 'boven de stof' staat mbt het schilderen van vochtwerend spaanplaat op zolder?

We hebben die beruchte lelijke bruine panelen, die we wit willen maken.

We hebben nog aardig wat Sikkens verf over. Namelijk de voorstrijk "Sikkens Alphacryl Pure Primer SF" en de latex "Sikkens Alphacryl Pure Mat SF".

Dit is dampdoorlatende, vochtregulerende latex en voorstrijk. In theorie zou dit op de houten platen kunnen op zolder, klopt dit ook?

Verfzaken proberen natuurlijk nieuwe producten te verkopen, maar dit kan ik makkelijk verwerken met een verfspuit en heb ik nog liggen.

Alvast bedankt!
Ik sta niet boven de stof, maar we hadden dezelfde verf 7 jaar geleden ook over en dat zit er nog steeds goed op bij ons vorige nieuwbouwhuis.

Volgens mij gaat het er vaak meer om dat tex meer zou kunnen bladderen, maar dat hebben we niet gemerkt. Dampdoorlatendheid helpt daar wel bij geloof ik.

• millerman_sf
Members only:

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-12 21:09
Wij krijgen onze meter maar niet aangemeld bij energieleveren.nl, en dat lijkt nog wel even te gaan duren.

Stel dat het binnenkort wel lukt, kunnen ze dan nog alsnog met terugwerkende kracht salderen adhv de meterstanden of is het dan vette pech voor alles wat ik heb teruggeleverd voor de aanmelding?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jessy100 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:07:
Wij krijgen onze meter maar niet aangemeld bij energieleveren.nl, en dat lijkt nog wel even te gaan duren.

Stel dat het binnenkort wel lukt, kunnen ze dan nog alsnog met terugwerkende kracht salderen adhv de meterstanden of is het dan vette pech voor alles wat ik heb teruggeleverd voor de aanmelding?
Je meter telt gewoon alle telwerken, salderen is een administratief iets bij de eindafrekening.
Daar heeft zo’n site verder geen invloed op.

• Farmerwood
  • Niet online

Lijkt me geen issue. Ik heb reeds een jaar zonnepanelen en had zelfs nog nooit van die site gehoord. Laat staan dat ik me er aangemeld heb. Alleen gemeld bij mijn energieleverancier en krijg van hen ook netjes elke maand een overzicht met zowel verbruik als terugleveren, dus ze pakken het prima op.

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Vandaag lampen aan t ophangen schroef in centraaldoos draaien komen er een aantal druppels water uit.
Stuk of 4/5 druppels, zou dat nog in de doos hebben gezeten? Verder weinig te zien/voelen.

Schroef is 5cm.

Dacht eerst door de vloerverwarming heen van de 1ste verdieping, maar dat kan niet lijkt me?

Voorlopig even opengehouden om af en toe even te bekijken.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
xares schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:42:
Vandaag lampen aan t ophangen schroef in centraaldoos draaien komen er een aantal druppels water uit.
Stuk of 4/5 druppels, zou dat nog in de doos hebben gezeten? Verder weinig te zien/voelen.

Schroef is 5cm.

Dacht eerst door de vloerverwarming heen van de 1ste verdieping, maar dat kan niet lijkt me?

Voorlopig even opengehouden om af en toe even te bekijken.
5cm in het plafond zit nog geen vloerverwarming van de volgende etage. Het zou wat rest vocht kunnen zijn wat in de vloer/plafond/wanden zat.

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:13
Als het je vloerverwarming was, had je dat nu wel zeker geweten gok ik zo :-).

• SlayaStone
Heeft iemand hier toevallig ervaring met bij een nieuw huis al bij de bouw rekening te houden met het maken/voorbereiden van een waterput systeem die regenwater opvangt en hergebruikt voor bijvoorbeeld het doorspoelen van de WC? Werken aannemers hier enigszins aan mee of is het onbegonnen werk dit tijdens de bouw te laten doen?

• Wolly
  • Niet online

Even een willekeurige leverancier erbij gepakt.
Heb je bij NLE een energiecontract voor elektriciteit en lever je terug aan het net door bijvoorbeeld zonnepanelen? Dan moet je deze teruglevering registreren via je netbeheerder of www.energieleveren.nl. Jouw netbeheerder geeft dit vervolgens aan ons door. Registreer op tijd. Als je dat niet doet kunnen wij je teruglevering niet verwerken en dus niet vergoeden.

• finsdefis
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Even een willekeurige leverancier erbij gepakt.

[...]
Volgens mij geldt dat als je na saldering een positief saldo hebt en dus meer teruglevert dan je binnen een jaar verbruikt. Ook niet fijn, maar wel een verschil.

• Wolly
  • Niet online
finsdefis schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Volgens mij geldt dat als je na saldering een positief saldo hebt en dus meer teruglevert dan je binnen een jaar verbruikt. Ook niet fijn, maar wel een verschil.
Je levert in de regel altijd terug, bij een positief (jaar)saldo spreekt men van netto teruglevering en daar krijg je inderdaad een vergoeding voor.

Zie ook https://www.energieleveren.nl/
Het is belangrijk om uw zonnepanelen aan te melden, omdat...

U dan de juiste terugleververgoeding ontvangt
Uw energieleverancier krijgt een bericht als u zich hebt aangemeld op energieleveren.nl. Uw leverancier kan de teruggeleverde energie dan verrekenen met de energie die u verbruikt (salderen). Dat zorgt ervoor dat u aan uw energieleverancier alleen betaalt voor de energie die u echt afneemt.

• Maartenteraar
SlayaStone schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:49:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met bij een nieuw huis al bij de bouw rekening te houden met het maken/voorbereiden van een waterput systeem die regenwater opvangt en hergebruikt voor bijvoorbeeld het doorspoelen van de WC? Werken aannemers hier enigszins aan mee of is het onbegonnen werk dit tijdens de bouw te laten doen?
Ja goed punt. Ik herken dit vanuit Belgie. Daar wordt dit regelmatig gedaan. Ik had gevraagd maar kwam er kort op neer: alles kan, als je betaald maar we hebben er geen ervaring mee.
Wel is het zo dat de waterprijs zo laag is in NL dat je dit soort systemen (voor-calculatorisch) niet terugverdiend. Zou wel kunnen doen obv bijdrage aan duurzaamheid in algemeenheid.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Net een monteur van Geberit hier gehad voor de twee lekkende gevelkranen. Ondanks dat één van de kranen op miraculeuze wijze gestopt is met lekken is ook daar het binnenwerk van vervangen.

Probleem zat hem waarschijnlijk in het niet schoonmaken van het binnenwerk met het plaatsen er van. Zeker bij de ergst lekkende kraan zat erg veel vuiligheid onder de rubbers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZbT7cJPXUJuUADqcMt4dsVJZGU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4c98NUb2zQuaYvHtEhWdjfIW.jpg?f=user_large

• SlayaStone
Maartenteraar schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Ja goed punt. Ik herken dit vanuit Belgie. Daar wordt dit regelmatig gedaan. Ik had gevraagd maar kwam er kort op neer: alles kan, als je betaald maar we hebben er geen ervaring mee.
Wel is het zo dat de waterprijs zo laag is in NL dat je dit soort systemen (voor-calculatorisch) niet terugverdiend. Zou wel kunnen doen obv bijdrage aan duurzaamheid in algemeenheid.
Dus jij hebt er voor gekozen het niet te doen in de bouw?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:20
Maartenteraar schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Ik heb een 5 m3 watertank in laten graven, hierop zijn de buitenkranen en een kraan in de berging aangesloten. Betreft echter zelfbouw en geen project.

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-12 15:54
SlayaStone schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Iets ander project, ook een deel zelfbouw, maar ik heb het besluit genomen om de opslagtanks te gebruiken voor het beregenen van de tuin. In feite heb je dan een hele grote regenton, ook omdat die tanks toch al verplicht zijn vanuit de gemeente. Ik ga geen grijs water gebruiken om mijn toiletten door te spoelen, aangezien het het leidingwerk in het huis wat ingewikkelder maakt.

• Maartenteraar
SlayaStone schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Nee inderdaad. Straks woon in aan het water en dan was ik van plan met sloot water te gaan beregenen (pomp).
Tank ingraven was kostbaar ivm blubbergrond, dan zou er eerst grond gestabiliseerd moeten worden. Althans volgens de water tank man :)

• Farmerwood
  • Niet online
SlayaStone schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:49:
Wel naar geïnformeerd bij de aannemer, maar daar wilden ze eigenlijk niet aan beginnen. De waterleiding naar de wc beneden loopt goed bereikbaar door de kruipruimte, dus dat is achteraf nog wel te doen.
Heb recent een puls laten slaan en daar zit inmiddels een hydrofoorpomp op en die zou ik ook nog makkelijk naar de wc door kunnen trekken nu. Twijfel inmiddels een beetje omdat we een waterontharder hebben en het grondwater stikt van de kalk. Gaat qua schoonmaken een flink verschil maken.
Water opslaan zie ik minder zitten omdat het een aardige verbouwing/ investering is. En omdat ik op 250m van een grote rivier woon is er ruim voldoende grondwater. Zelf nu met deze droogte.

Ter voorbereiding zou je wat extra (loze) waterleidingen kunnen laten leggen zodat je later zelf een alternatieve watervoorziening kunt gebruiken. Dat zal qua kosten minimaal zijn en biedt je later nog alle vrijheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 15-08-2022 12:16 ]

• ObiTewodros
Hebben jullie tips voor het "loze leidingen" plan?

We kunnen kiezen voor loze leiding trekken(19 of 25 mm) vanuit de meterkast naar een punt in het huis. We willen dit vooral doen om datakabels te trekken naar verschillende plekken in het huis, maar met het oog op de toekomst is het misschien ook handig om alvast andere loze leidingen te laten trekken. Zo las ik bijvoorbeeld in dit topic dat het handig is om een loze leiding te trekken naar het dak voor zonnepanelen. Zijn er Tweakers die loze leidingen hebben getrokken of zouden willen trekken voor andere doeleinden dan datakabels?

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-12 20:19
Denk vast na of je misschien elektrisch gestuurde rolluiken/screens wil hebben. Dan kun je een loze leiding uit laten komen in de dag van je kozijnen bijvoorbeeld. Of voor een laadpaal een extra grote leiding laten leggen naar je schuur achter, misschien kan je dat makkelijk doortrekken naar de parkeerplaats als je niet op eigen terrein kan parkeren.

• Source90
ObiTewodros schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:09:

We kunnen kiezen voor loze leiding trekken(19 of 25 mm) vanuit de meterkast naar een punt in het huis. We willen dit vooral doen om datakabels te trekken naar verschillende plekken in het huis, maar met het oog op de toekomst is het misschien ook handig om alvast andere loze leidingen te laten trekken. Zo las ik bijvoorbeeld in dit topic dat het handig is om een loze leiding te trekken naar het dak voor zonnepanelen. Zijn er Tweakers die loze leidingen hebben getrokken of zouden willen trekken voor andere doeleinden dan datakabels?
Sowieso de 25mm nemen voor zonnepanelen. Grote blij vanuit de PV-monteurs als ze 25mm i.p.v. 19mm tegenkomen.

Daarnaast wellicht overwegen of je een zonnescherm wilt, screens/rolluiken, UTP-kabel naar de tuin wilt, een aparte loze leiding/aansluiting voor tuinverlichting, EV laadpaal, eventueel installaties in de tuin die eigen groep behoeven (zoals zwembad/sauna/jacuzzi).

• vormulier
  • Niet online
Wij hebben in alle ruimtes minimaal 1 19mm leiding laten plaatsen.
Ook hebben we er 4 vanj 25 MM loze leiding naar de berging voor een patch kast waarvan 1 voor glas is bedoeld.

Voor surround sound of iets anders in de toekomst (iig. geen kabels over de vloer)
- 1 25 mm bij de TV
- 1 25 mm achter bij de bank

Ook voor de toekomst in de hal / overloop een LL op 1.5M hoogte voor een intercom OID.

Wij zijn er een vergeten op de achter gevel voor helaas voor buiten wifi, maar dat fixen we wel na oplevering niet ideaal, maar beter als 500 euro voor een leiding omdat de kosten voor het aanpassen van de tekening er bij komen.

Daarnaast hebben we in de tuin een stopcontact op eigen groep, hier mee kan je rustig te tuin voorzien, en zit het niet op een groep met je slaapkamer lampen

Het kan geen kwaad om er een paar meer te hebben :)

• ObiTewodros
Dank voor de tips, elektrische schermen zien we nu niet zitten, maar als we loze leidingen leggen kunnen we die optie openhouden voor de toekomst. Vanuit het project krijgen wij al een aantal zonnepanelen. Dat is enkel om aan de normering te voldoen. We willen later zelf extra zonnepanelen laten plaatsen. Is het dan nog wel nodig om extra loze leiding te trekken t.b.v zonnepanelen?

• Farmerwood
  • Niet online
ObiTewodros schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:45:
Vanuit het project krijgen wij al een aantal zonnepanelen. Dat is enkel om aan de normering te voldoen. We willen later zelf extra zonnepanelen laten plaatsen. Is het dan nog wel nodig om extra loze leiding te trekken t.b.v zonnepanelen?
Ik had vanuit de bouw een 19mm leiding liggen voor de 2 schaampanelen met microomvormer op een eigen groep in de meterkast.
Er hangt nu een 3-fase omvormer op zolder met 16 panelen op het dak. Daarvoor toch blij met de extra 25mm loze leiding(en) die ik naar zolder heb laten leggen.
UTP is ook altijd handig bij de omvormer. Dan hoeft die niet op de wifi.

Check ook even de startpost. Daar staan best veel zaken benoemd waar loze leidingen handig voor zijn.

• ObiTewodros
vormulier schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:45:
Ook hebben we er 4 vanj 25 MM loze leiding naar de berging voor een patch kast waarvan 1 voor glas is bedoeld.
Zodat je internet/netwerk hebt in de berging?
Voor surround sound of iets anders in de toekomst (iig. geen kabels over de vloer)
- 1 25 mm bij de TV
- 1 25 mm achter bij de bank
Goede tip! Dat is dus loze leiding van punt tot punt en niet van meterkast tot punt?
Ook voor de toekomst in de hal / overloop een LL op 1.5M hoogte voor een intercom OID.

Wij zijn er een vergeten op de achter gevel voor helaas voor buiten wifi, maar dat fixen we wel na oplevering niet ideaal, maar beter als 500 euro voor een leiding omdat de kosten voor het aanpassen van de tekening er bij komen.

Daarnaast hebben we in de tuin een stopcontact op eigen groep, hier mee kan je rustig te tuin voorzien, en zit het niet op een groep met je slaapkamer lampen

Het kan geen kwaad om er een paar meer te hebben :)
Kan zeker geen kwaad om paar extra te hebben, net als met wcd. We zijn nu aan het nadenken waar die extra LL's moeten komen.

• vormulier
  • Niet online
ObiTewodros schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:50:

Zodat je internet/netwerk hebt in de berging?
Nee niet zo zeer om het hebben, meer om daar alle switches en nassen op te hangen netjes uit het zicht en in de koudste ruimte :) . De POE switch komt wel in de meterkast, maar dat zijn maar 8 poortjes voor de wifi. De rest allemaal door trekken naar de berging (inpandig) het was de beste plek. Het kan ook in de Technische Ruimte natuurlijk.
ObiTewodros schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:50:
Goede tip! Dat is dus loze leiding van punt tot punt en niet van meterkast tot punt?
Is punt -> meterkast en meterkast -> punt, helaas boden ze niet direct aan. Ook boden ze geen TV goot aan die ik wel eens voor bij heb zien komen, maar goed kan zelf wel gemaakt worden.
Maar voor speaker draad zou dat geen probleem moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door vormulier op 15-08-2022 14:07 ]

• ObiTewodros
Farmerwood schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:49:
[...]

Ik had vanuit de bouw een 19mm leiding liggen voor de 2 schaampanelen met microomvormer op een eigen groep in de meterkast.
Er hangt nu een 3-fase omvormer op zolder met 16 panelen op het dak. Daarvoor toch blij met de extra 25mm loze leiding(en) die ik naar zolder heb laten leggen.
UTP is ook altijd handig bij de omvormer. Dan hoeft die niet op de wifi.

Check ook even de startpost. Daar staan best veel zaken benoemd waar loze leidingen handig voor zijn.
Dank je, We hebben het dus over meerdere leidingen trekken van de meterkast naar de technische ruimte waar de geplaatst wordt?

• Farmerwood
  • Niet online
ObiTewodros schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Dank je, We hebben het dus over meerdere leidingen trekken van de meterkast naar de technische ruimte waar de geplaatst wordt?
Ik heb zelf 5 loze leidingen van 25 mm laten trekken van de meterkast naar zolder (opstel plek wasmachine en wasdroger). Dit met het idee dat het achteraf niet meer te doen is en altijd handig kan zijn.
Inmiddels een deel ervan in gebruik:
- UTP voor netwerk. Ligt een switch boven waar o.a de omvormer op zit.
- Zonnepanelen/omvormer.
- Eigen groep voor netwerk apparatuur/nas/server
- Airco op eigen groep
- De rest komt ook vast nog wel vol. :)

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:31
Farmerwood schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

Ik heb zelf 5 loze leidingen van 25 mm laten trekken van de meterkast naar zolder (opstel plek wasmachine en wasdroger). Dit met het idee dat het achteraf niet meer te doen is en altijd handig kan zijn.
Inmiddels een deel ervan in gebruik:
- UTP voor netwerk. Ligt een switch boven waar o.a de omvormer op zit.
- Zonnepanelen/omvormer.
- Eigen groep voor netwerk apparatuur/nas/server
- Airco op eigen groep
- De rest komt ook vast nog wel vol. :)
Bij ons wil de bouwer niet aan Loze leidingen groter dan 19MM dus hopelijk pas de 5 aderige kabel voor zonnepanelen later door de 19 mm.... en is er niet te veel gekloot met flexibele delen.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Onze woning wordt momenteel gebouwd, en ik vraag me af hoe het zit met de aansluitingen voor glasvezel, tv en telefoon.
Onze stad is al jarenlang voorzien van glasvezel bij bestaande woningen (Reggefiber) en deze aansluiting al heel lang in gebruik, maar hoe zit dit bij nieuwbouw? Wordt hier 'automatisch' een glasvezelaansluiting gelegd, of moet ik dat ergens aanvragen?

En ... worden er tegenwoordig nog COAX (ZIggo) en telefoonkabel (KPN) gelegd bij nieuwbouw? Stel dat ik een Ziggo tv-aansluiting wil, hoe regel ik dat? Of wordt dat door de bouwer geregeld? En een telefoonkabel, wordt dat tegenwoordig nog gelegd?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Patox schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Bij ons wil de bouwer niet aan Loze leidingen groter dan 19MM dus hopelijk pas de 5 aderige kabel voor zonnepanelen later door de 19 mm.... en is er niet te veel gekloot met flexibele delen.
2x19mm nemen.

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-12 15:54
koelkast schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:42:
Onze woning wordt momenteel gebouwd, en ik vraag me af hoe het zit met de aansluitingen voor glasvezel, tv en telefoon.
Onze stad is al jarenlang voorzien van glasvezel bij bestaande woningen (Reggefiber) en deze aansluiting al heel lang in gebruik, maar hoe zit dit bij nieuwbouw? Wordt hier 'automatisch' een glasvezelaansluiting gelegd, of moet ik dat ergens aanvragen?

En ... worden er tegenwoordig nog COAX (ZIggo) en telefoonkabel (KPN) gelegd bij nieuwbouw? Stel dat ik een Ziggo tv-aansluiting wil, hoe regel ik dat? Of wordt dat door de bouwer geregeld? En een telefoonkabel, wordt dat tegenwoordig nog gelegd?
Ik denk dat je dat even na zou moeten vragen bij de aannemer. Deze vraag heb ik laatst nog aan mijn broer gesteld. Hij zei dat je de provider moest bellen en die regelde dan dat er een aannemer zou komen om het te leggen. Lijkt me overigens voor een aannemer wel zo fijn om het tegelijkertijd met de nutsvoorzieningen te leggen.

Mijn ouders hebben laatst pas een glasvezel aansluiting gekregen. Je kunt ook gewoon over glasvezel telefoneren als je de juiste apparatuur ervoor hebt. In mijn ogen is het overbodig als je nog een telefonieaansluiting in je huis wil hebben. Televisie kan natuurlijk ook via de apps en mediabox van de provider.

• skate master
  • Laatst online: 19-12 20:52

skate master

Autodesk Educator Expert

dit ligt eraan wat je aannemer in de aanvraag heeft aangevinkt.
Je aannemer vraagt normaal de aansluiting aan voor water en electra op mijnaansluiting.nl, hier kan hij gelijk ook een vinkje zetten voor glasvezel en kabel.
Hier worden de kosten niet anders van voor de aannemer.

Mijn ervaring met onze eigen aannemer is echter dat ze dit standaard niet doen, heb er bij de aannemer specifiek meerdere keren om moeten vragen of ze dat ook daadwerkelijk gingen doen.
Uiteindelijk hebben ze dat vinkje gezet en zit er zowel glas als kabel in de meterkast naast de electra en het water.

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-11 08:37

In ons nieuwbouwhuis (gebouwd door Heijmans) was bij oplevering zowel glasvezel als coax beschikbaar. In de optielijst moest je vooraf wel aanvinken welke aansluitingen je wilde laten afmonteren in huis, utp of coax.

Uiteindelijk ligt er nu in elke kamer utp, in de woonkamer 3x utp en 1 x coax. Zelf hebben we gekozen voor KPN glasvezel internet, tv en telefoon wat super werkt. Ik ben er tenminste erg tevreden over. De Coax aansluiting die er in de meterkast wel ligt doet daar verder niets, maar eet verder ook geen brood.

• millerman_sf
Hier gelukkig wel standaard aangesloten in de meterkast, al werkt de glasvezelaansluiting nog niet omdat het netwerk pas net is gelegd. Ziggo was op de dag van de oplevering al bezig om de coax af te monteren, wel een beetje jammer van de belachelijk grote sticker die ze achter hun kastje plakken. Daar hou ik niet zo van, dus meteen weggesneden. Maar ik had al een hekel aan Ziggo. Dat helpt niet ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJMPgVWsA6mO71MsR4j6O4x6EpM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8onhSu1tehncYgvKUadLvfYp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TvA_TZyMYjwNzz4TaUi_vEXJas=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tek2ifKEbzWamQXHtGzBidQh.jpg?f=fotoalbum_tile

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-12 17:44
Inmiddels één maand eigenaar van de nieuwe woning. Het afbouwen is bijna gereed (enkel nog de aanplant van planten in de tuin). Dit weekend verhuizen!

Wel een - behoorlijk - negatieve verassing: om de opleveringsdatum veilig te stellen heeft Liander geen slimme meter geplaatst maar een standaard digitale meter.

Dat blijkt echter een model dat (i) geen dubbeltarief en (ii) geen terugleverregistratie heeft! Niet bekend is wanneer een slimme meter wel kan worden geplaatst maar volgens de klantenservice 'moet ik er dit jaar niet meer op rekenen'

De 3000w zonnepanelen liggen dus enkel voor de show op het dak.....

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mr. Stom schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:59:
Inmiddels één maand eigenaar van de nieuwe woning. Het afbouwen is bijna gereed (enkel nog de aanplant van planten in de tuin). Dit weekend verhuizen!

Wel een - behoorlijk - negatieve verassing: om de opleveringsdatum veilig te stellen heeft Liander geen slimme meter geplaatst maar een standaard digitale meter.

Dat blijkt echter een model dat (i) geen dubbeltarief en (ii) geen terugleverregistratie heeft! Niet bekend is wanneer een slimme meter wel kan worden geplaatst maar volgens de klantenservice 'moet ik er dit jaar niet meer op rekenen'

De 3000w zonnepanelen liggen dus enkel voor de show op het dak.....
SAP aanvragen voor je teruglevering?

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:31
Pal naast elkaar of kunnen ze ook een stukje uit elkaar liggen? Als het goed is ligt er al iets voor de schaampanelen en we hebben er een tweede loze leiding bij genomen.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Patox schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:44:
[...]

Pal naast elkaar of kunnen ze ook een stukje uit elkaar liggen? Als het goed is ligt er al iets voor de schaampanelen en we hebben er een tweede loze leiding bij genomen.
Kan ook iets uit elkaar hoor, geen probleem. Met 2x19 kan je ook alle kanten op in ieder geval.

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
ObiTewodros schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:09:

Wij hebben iets van 36 loze leidingen genomen, 19 mm (25 was geen optie) zonder flex ertussen (belangrijk). 36, erg veel, maar ging snel, 8 voor rolluiken, 2 waar tv kwam, 1 in elke hoek vd woonkamer, elke slaapkamer minimaal 2, 2 op de achtergevel voor heaters, uit het plafond op de overloop voor wifipunt, en 3 naar technische ruimte op zolder.

Moet erbij melden dat wij geen cat hebben laten trekken, achteraf zelf gedaan, en als ik dat kan dan kan iedereen het. Achteraf ben je op slopershoogte, dus beter 1 teveel.

• Farmerwood
  • Niet online
Scuderia110 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:08:
[...]
Wij hebben iets van 36 loze leidingen genomen, 19 mm (25 was geen optie) zonder flex ertussen (belangrijk). 36, erg veel, maar ging snel, 8 voor rolluiken, 2 waar tv kwam, 1 in elke hoek vd woonkamer, elke slaapkamer minimaal 2, 2 op de achtergevel voor heaters, uit het plafond op de overloop voor wifipunt, en 3 naar technische ruimte op zolder.
Ik heb er ook zo’n 30 laten leggen. Gaat best snel idd maar met het idee van achteraf niet meer te doen.
Er liggen er nu ook bv 2 naar ramen waar we achteraf toch geen rolluiken doen, maargoed die 370 euro euro op het totaalbedrag…

En dan heb ik er zelf na oplevering ook nog een aantal gelegd op zolder tegen het plafond aan waar ik een klein verlaagd plafond gemaakt heb. En nog wat extra leidingen vanuit de meterkast naar de tuin en berging (gepland).

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-12 15:51
Ugh als ik dit zo lees word ik gewoon jaloers. Onze aannemer doet alleen bekabelde leidingen, geen loze leidingen. Maakt niet uit hoe erg ik heb staan smeken bij de wooncoach.
Pagina: 1 ... 144 ... 366 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.