• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Diablow schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:38:

Voorlopig even afwachten, zou wel mooi zijn als het kan voor bijna dezelfde prijs as de indeling volgens de 1e verdieping.
Prijs voor afwijkende indeling is hetzelfde 😀. Dus dat wordt een mooie brede kamer als werkkamer, en een overloop waar we genoeg spullen kwijt kunnen.

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Perseus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:31:
Airco heeft als voordeel dat het snel koelt en vaak kouder kan dan vloerkoeling zonder condensproblemen. Al kan je je afvragen wat 18C voor voordeel heeft en in deze tijden van verstandig omgaan met energie toevoegt. Dus even uitgaande dat je je kamertemperatuur op 22-23C wil houden, dan wegen de voordelen van een airco, zeker bij nieuwbouwprojecten, voor mij niet op tegen de nadelen zoals ik ze zie:
- Alleen in de ruimte waar je binnenunit hangt komt je echt op de doeltemperatuur. En ook in die ruimte is dankzij luchtkoeling/-stroming niet op elke plek even koud. Altijd cold-/hotspots
- Als je in elke ruimte even goede, egale koeling wil moet in bijna elke ruimte een binnenunit
- Binnenunits zijn lelijk en moeten soms op onhandige plaatsen worden opgehangen. In ieder geval altijd minder mooi dan vloerkoeling die je niet ziet
- Maakt geluid. Wel afhankelijk van type binnenunit, sommige zijn toegegeven erg stil, maar als ik in bed lig stoor ik me er aan en val minder goed in slaap
- (extra) (lelijk) Buitenunit ...
- ....die voor je buren en jezelf ook weer geluid maakt
Ik zou het nooit 18 graden in huis willen in de zomer dan moet ik een trui aan :o , 22-23 graden is perfect, dus voor mij biedt airco geen enkele voordeel ten opzichte van vloerkoeling. Als je het op alle verdiepingen in alle kamers hebt, is er ook een gelijkmatige temperatuur door de hele woning.

Is het niet snikheet in een badkamer van een woning die wordt gekoeld met airco? Of doen mensen daar ook airco? Maar misschien maakt dat alleen uit voor mensen die flink wat tijd kunnen doorbrengen in de badkamer zoals ik ;) .

Als ik 1 nadeel van vloerkoeling mag noemen: de vloer is wel echt heel koud, tenminste bij mij. Als de verwarming aan staat wordt de vloer nooit echt een warm, maar bij het koelen merk je dat wel echt.

[ Voor 5% gewijzigd door MemeMaster op 05-08-2022 17:27 ]

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
finsdefis schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:05:
Al een hele verademing t.o.v. ons oude huis (bouwjaar 2015) waar nog roostertjes t.b.v. ventilatie in zaten. Daar werd het echt 29 graden en daar werd ik wel echt lam van.
Je schrijft het alsof die roosters iets uit het verleden zijn en compleet achterhaald. Hier in regio Nijmegen wordt echter vrijwel alles nog met ventilatie type C gebouwd.
Het heeft zijn voordeel en tegens. Qua koeling is het verre van ideaal idd. :'(

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-12 21:44
Farmerwood schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:43:
[...]

Je schrijft het alsof die roosters iets uit het verleden zijn en compleet achterhaald. Hier in regio Nijmegen wordt echter vrijwel alles nog met ventilatie type C gebouwd.
Het heeft zijn voordeel en tegens. Qua koeling is het verre van ideaal idd. :'(
Wat is het voordeel van type C tegenover D? Behalve de kosten.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:28

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
MadDonkey schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

Kosten. Er is simpelweg geen ander voordeel om type C toe te passen. Het is heel krom om een woning compleet te isoleren en dan met type C ongefilterde lucht naar binnen te trekken via de simpele roosters in/bij al je ramen en daardoor een deel van de isolatie teniet de doen.

[ Voor 29% gewijzigd door BiG-GuY op 05-08-2022 20:17 ]

Gallery V&A

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
mentalozzie schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:16:
Ons is verteld dat voor verkoeling beter een airco kunnen nemen. Daarom niet gekozen voor vloerverwarming/ koeling meerwerk op zolder.

Willen sowieso door het hele nieuwbouw verkoeling via airco doen. Wij zijn echte luxe mensen die alles boven de 22 graden te warm vinden 🤣
Heerlijk. Het kan niet koud genoeg zijn. Ik vind een airco dan ook een stukje comfort en de nadelen moet je dan maar voor lief nemen.

Buiten unit staat hier op het platte dak en die kan je horen maar wat mij betreft valt dat in de zelfde categorie als verkeer door de straat, niet aan ergeren en dan hoor je het met een week al niet meer.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Farmerwood
  • Niet online
MadDonkey schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:04:
[...]
Zoals @BiG-GuY ook al zegt spelen vooral de kosten een rol (voor de aannemer). Dat verbrande afval waarmee ons warmtenet gestookt wordt is zo ontzettend groen ( 8)7 8)7 8)7 ) dat er verder veel lagere eisen gesteld worden aan isolatie en overige besparingen voor de woningen, want onder de streep heb je op papier een 'groene woning'.
Daardoor zie je dat de aannemer flink gaat besparen op andere vlakken. Zaken als een WTW waren volledig onbespreekbaar en zijn dus ook nergens in de wijk toegepast. Hooguit bij wat vrije kavels die niet door de gemeente gedwongen zijn gebruik te maken van het warmtenet. (In principe wordt niemand gedwongen, maar als je als aannemer een project wilt krijgen, dan moet je wel gebruik maken van het warmtenet om een kans te maken dat je de opdracht krijgt.)

De aannemer probeerde het nog te verkopen als betere optie omdat je met type C minder stroom verbuikt dan bij type D en dat je altijd 'frisse buitenlucht' naar binnen haalt ipv lucht die al door allerlei buizen geetrokken is.

Dat die besparing aan stroomverbruik volledig teniet gedaan wordt door extra stoken in de winter en extra koelen in de zomer laten ze dan gemakshalve even achterwege.

Door dit soort geintjes heb ik ook steeds meer de neiging om voor een volgende woning een kavel te kopen en daar zelf een huis op te gaan bouwen. Maar dat zal pas over 10+ jaar zijn, want we willen hier nog even wonen.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 05-08-2022 21:16 ]

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-12 08:52
Farmerwood schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:14:
[...]
Zoals @BiG-GuY ook al zegt spelen vooral de kosten een rol (voor de aannemer).
Aannemer -> Projectontwikkelaar

Het heeft inderdaad gewoon met kosten te maken, kosten die leiden tot een verkoopprijs, een verkoopprijs die bepalend is voor de verkoopbaarheid.

Type D icm met WTW is een factor 3,5 tot 5 duurder dan type C. Is geen kwestie van bezuiniging door de aannemer, die houdt dat verschil in ventilatiesysteem niet eens over aan resultaat voor een enkele seriematige woning.

Type D zonder WTW is gewoon uitgestelde ellende. Dat is een systeem wat door teveel bewoners wordt vernaggeld om te moeten willen. Voegt eigenlijk niks toe behalve risico’s.
Daardoor zie je dat de aannemer flink gaat besparen op andere vlakken.

Maar maak dat dan eens concreet in plaats van dit soort vaagheden.

Ik pik nu toevallig deze post er uit hoor, want hij is wel exemplarisch voor de tendens over het algemeen maar niks persoonlijks ;)
BiG-GuY schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:14:
[...]

Kosten. Er is simpelweg geen ander voordeel om type C toe te passen. Het is heel krom om een woning compleet te isoleren en dan met type C ongefilterde lucht naar binnen te trekken via de simpele roosters in/bij al je ramen en daardoor een deel van de isolatie teniet de doen.
Dat is wel erg kort door de bocht.

Zonder warmtewisselaar of WTW is per saldo type D door het extra elektraverbruik minder zuinig doordat het afzuigdebiet gelijk blijft en ook het temperatuurverschil tussen aan- en afvoer.

Daarnaast is het aanvoeren van onverwarmde lucht bij laagtemperatuursystemen ook welkom door het vrijwel ontbreken van temperatuurgelaagdheid in de geventileerde ruimtes. (En ja dit noemen sommige mensen ‘tocht’)

Waar mensen ook vaak aan voorbij gaan is dat bij koud weer de aangezogen buitenlucht over het algemeen al droog is en bij opwarming de relatieve luchtvochtigheid nog veel lager wordt en dit dus minder energie kost om op te warmen.

Puur kijken naar geld en isolatiewaardes heeft weinig zin, het heeft ook te maken met een allereerst gezond binnenklimaat en ook proberen zoveel mogelijk comfort te behouden.

Als je alles puur gaat optimaliseren zijn grote glasoppervlaktes, raamroedes, draaiende/schuivende delen anders dan toegang en spuimogelijkheden, postopeningen etc. overbodig. Dus alles anders dan zoveel mogelijk dichte gevels is verlies.

De opgave en winst zit in het verduurzamen van de onderkant van de woningvoorraad en door de ‘diminishing returns’ niet in het optimaliseren van de nieuwbouw.

[ Voor 43% gewijzigd door De Rikster op 05-08-2022 22:07 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

Farmerwood schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:14:
[...]

Zoals @BiG-GuY ook al zegt spelen vooral de kosten een rol (voor de aannemer). Dat verbrande afval waarmee ons warmtenet gestookt wordt is zo ontzettend groen ( 8)7 8)7 8)7 ) dat er verder veel lagere eisen gesteld worden aan isolatie en overige besparingen voor de woningen, want onder de streep heb je op papier een 'groene woning'.
Daardoor zie je dat de aannemer flink gaat besparen op andere vlakken. Zaken als een WTW waren volledig onbespreekbaar en zijn dus ook nergens in de wijk toegepast. Hooguit bij wat vrije kavels die niet door de gemeente gedwongen zijn gebruik te maken van het warmtenet. (In principe wordt niemand gedwongen, maar als je als aannemer een project wilt krijgen, dan moet je wel gebruik maken van het warmtenet om een kans te maken dat je de opdracht krijgt.)

De aannemer probeerde het nog te verkopen als betere optie omdat je met type C minder stroom verbuikt dan bij type D en dat je altijd 'frisse buitenlucht' naar binnen haalt ipv lucht die al door allerlei buizen geetrokken is.

Dat die besparing aan stroomverbruik volledig teniet gedaan wordt door extra stoken in de winter en extra koelen in de zomer laten ze dan gemakshalve even achterwege.

Door dit soort geintjes heb ik ook steeds meer de neiging om voor een volgende woning een kavel te kopen en daar zelf een huis op te gaan bouwen. Maar dat zal pas over 10+ jaar zijn, want we willen hier nog even wonen.
In onze wijk zit ook alles op het warmtenet hoor. Maar volgens mij zijn praktisch alle huizen vanaf 2016 met WtW gebouwd. We zien ze vaak genoeg voorbij komen op Funda en zien dan WtW's hangen. Enige nieuwere die het niet hebben zijn uit een 'goedkoper' project geweest, waar ze op wel meer hebben bespaard...

Mijn vorige appartement uit 2012 had nog wel Type C (een van de eerste panden in de wijk) en in de oudere wijk naast onze die iets van 15-20 jaar oude huizen heeft, zie je veel Type C. Ook warmtenet daar. Er is nooit gas geweest in dit gebied.

Bij ons zijn alle daken wel volgelegd met zonnepanelen (door halve verdieping met dakterras passen er maar 5-6) en dus WtW/Type D standaard. Maar de isolatie had ook hier zeker beter gekund, vergeleken met wat ik lees in dit topic over ervaringen met NOM woningen.

Nu is het ook niet verkocht als BENG of NOM, dus het voldoet aan de normen die golden toen het project 'klaar' was om te beginnen in 2019. Daardoor hebben we maar een A label. Nu was A t/m A++ geen verschil voor de hypotheek, dus maakt het in dat opzicht niet uit.

Gallery V&A

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:19
BiG-GuY schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

In onze wijk zit ook alles op het warmtenet hoor. Maar volgens mij zijn praktisch alle huizen vanaf 2016 met WtW gebouwd. We zien ze vaak genoeg voorbij komen op Funda en zien dan WtW's hangen. Enige nieuwere die het niet hebben zijn uit een 'goedkoper' project geweest, waar ze op wel meer hebben bespaard...

Mijn vorige appartement uit 2012 had nog wel Type C (een van de eerste panden in de wijk) en in de oudere wijk naast onze die iets van 15-20 jaar oude huizen heeft, zie je veel Type C. Ook warmtenet daar. Er is nooit gas geweest in dit gebied.

Bij ons zijn alle daken wel volgelegd met zonnepanelen (door halve verdieping met dakterras passen er maar 5-6) en dus WtW/Type D standaard. Maar de isolatie had ook hier zeker beter gekund, vergeleken met wat ik lees in dit topic over ervaringen met NOM woningen.

Nu is het ook niet verkocht als BENG of NOM, dus het voldoet aan de normen die golden toen het project 'klaar' was om te beginnen in 2019. Daardoor hebben we maar een A label. Nu was A t/m A++ geen verschil voor de hypotheek, dus maakt het in dat opzicht niet uit.
Mijn net opgeleverde woning is type C zonder WtW. Gebeurt dus nog gewoon.

Ook warmtenet ipv warmtepomp…

Waarschijnlijk de reden dat we het nog konden betalen 😄.

• BiG-GuY

BiG-GuY

De Rikster schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:34:
[...]

Zonder warmtewisselaar of WTW is per saldo type D door het extra elektraverbruik minder zuinig doordat het afzuigdebiet gelijk blijft en ook het temperatuurverschil tussen aan- en afvoer. Type C uiteraard met een 'simpele' MV-box.

Daarnaast is het aanvoeren van onverwarmde lucht bij laagtemperatuursystemen ook welkom door het vrijwel ontbreken van temperatuurgelaagdheid in de geventileerde ruimtes. (En ja dit noemen sommige mensen ‘tocht’)

Waar mensen ook vaak aan voorbij gaan is dat bij koud weer de aangezogen buitenlucht over het algemeen al droog is en bij opwarming de relatieve luchtvochtigheid nog veel lager wordt en dit dus minder energie kost om op te warmen.

Puur kijken naar geld en isolatiewaardes heeft weinig zin, het heeft ook te maken met een allereerst gezond binnenklimaat en ook proberen zoveel mogelijk comfort te behouden.

Als je alles puur gaat optimaliseren zijn grote glasoppervlaktes, raamroedes, draaiende/schuivende delen anders dan toegang en spuimogelijkheden, postopeningen etc. overbodig. Dus alles anders dan zoveel mogelijk dichte gevels is verlies.

De opgave en winst zit in het verduurzamen van de onderkant van de woningvoorraad en door de ‘diminishing returns’ niet in het optimaliseren van de nieuwbouw.
Ik dacht dat Type D altijd met een WtW-unit was. Heb eerlijk gezegd geen recente nieuwbouwprojecten gezien met een Type D systeem zonder WtW.

En het binnenklimaat met Type D/WtW is beduidend beter dan met Type C wat ik in mijn vorige appartement had. Veel last van minder frisse geuren van buiten en tocht in de winter, waardoor je toch de roosters dicht doet, omdat anders je woning niet meer warm genoeg wordt.

Had wel meer gehoopt van het verkoelende effect van de WtW door in de nacht met bypass open veel frisse lucht aan te voeren. Maar veel verder dan 1C afkoelen in de nacht wordt het niet, als het buiten <20C is in de nacht. Dus wij gaan alsnog ook voor multi split airco, omdat ik gewoon slecht tegen langdurige hitte kan.

Gallery V&A

• BiG-GuY

BiG-GuY

Requiem19 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:08:
[...]

Mijn net opgeleverde woning is type C zonder WtW. Gebeurt dus nog gewoon.

Ook warmtenet ipv warmtepomp…

Waarschijnlijk de reden dat we het nog konden betalen 😄.
Ik zeg ook niet dat het niet meer gebeurd, ik zeg alleen dat we het in onze wijk bijna niet meer zien.

Kromme is, dat je het soms ook ziet bij projecten die niet perse goedkoop zijn. Wij waren nog net op tijd, als we in de huidige markt dit formaat en kwaliteit woning wilden kopen, konden we dat wel vergeten.

Gallery V&A

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
Ik noem de aannemer omdat uit al mijn communicatie met de aannemer, en dat is intussen een hoop omdat de ventilatie hier niet goed aangelegd is, (voor mij) blijkt dat dit volledig ontworpen is door de aanemer en zij er ook alle verantwoordelijkheid voor dragen.
Ze hebben nog geen enkele keer de projectontwikkelaar (VanWonen) erbij gehaald.

Wellicht dat je gelijk hebt en het de projectontwikkelaar zou moeten zijn die deze technische invulling bepaalt, maar dat blijkt voor mij in ons project nog nergens uit...

[ Voor 13% gewijzigd door Farmerwood op 05-08-2022 22:31 ]

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:50
[...]

Het heeft inderdaad gewoon met kosten te maken, kosten die leiden tot een verkoopprijs, een verkoopprijs die bepalend is voor de verkoopbaarheid.

Type D icm met WTW is een factor 3,5 tot 5 duurder dan type C. Is geen kwestie van bezuiniging door de aannemer, die houdt dat verschil in ventilatiesysteem niet eens over aan resultaat voor een enkele seriematige woning.

Type D zonder WTW is gewoon uitgestelde ellende. Dat is een systeem wat door teveel bewoners wordt vernaggeld om te moeten willen. Voegt eigenlijk niks toe behalve risico’s.

[...]

Maar maak dat dan eens concreet in plaats van dit soort vaagheden.

Ik pik nu toevallig deze post er uit hoor, want hij is wel exemplarisch voor de tendens over het algemeen maar niks persoonlijks ;)

[...]

Zonder warmtewisselaar of WTW is per saldo type D door het extra elektraverbruik minder zuinig doordat het afzuigdebiet gelijk blijft en ook het temperatuurverschil tussen aan- en afvoer.

Jouw statements gaan alleen op als 100% isolatie ook de wens of het beste optie zou zijn.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
[...]

Dit is geen voordeel van type C t.o.v. type D want b8j type D gebruik je dezelfde koude, dus drogere buitenlucht alleen wordt die in je WTW voorverwarmd.

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:09
Belangrijkste voordeel van een goed aangelegde Type D (met of zonder WTW) voor mij is dat je lucht kan filteren. Met ramen open laten luchten of bij type C wordt vaak gesproken over 'frisse buitenlucht'. Fris in de zin van koud misschien, want echt fris in de zin van schoon is de lucht in Nederland niet. Prognose is dat het nog veel slechter gaat worden ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Perseus op 06-08-2022 07:55 ]

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:20

ChUcKiE

Dus........

Perseus schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:55:
Belangrijkste voordeel van een goed aangelegde Type D (met of zonder WTW) voor mij is dat je lucht kan filteren. Met ramen open laten luchten of bij type C wordt vaak gesproken over 'frisse buitenlucht'. Fris in de zin van koud misschien, want echt fris in de zin van schoon is de lucht in Nederland niet. Prognose is dat het nog veel slechter gaat worden ook.
Ligt er natuurlijk ook aan waar je woont. Wij hebben recent in ons nieuwe huis ook type C en wonen in een klein dorpje tussen de weilanden zeg maar. Dat vind ik net anders dan in een woonwijk tegen een snelweg aan.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Perseus
ChUcKiE schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Ligt er natuurlijk ook aan waar je woont. Wij hebben recent in ons nieuwe huis ook type C en wonen in een klein dorpje tussen de weilanden zeg maar. Dat vind ik net anders dan in een woonwijk tegen een snelweg aan.
Enigszins gelijk, er zijn regionale verschillen, maar omdat we zo'n klein landje zijn vallen die verschillen wel mee en is de luchtkwaliteit over het algemeen slecht. Dus in een klein dorpje ver van grote vervuilende bronnen af is het slecht, tot zeer slecht naast een snelweg of fabriek. Dat betekent niet dat in een klein dorpje de luchtkwaliteit goed is. Neem als voorbeeld fijnstof PM2,5, welke steeds vaker in onderzoeken naar voren komt als veroorzaker van allerlei ziekten (ook kanker), longproblemen, etc. Dit is in heel Nederland boven het WHO adviesniveau, ook in kleine dorpjes. Een WTW kan dit met fijnmazige doek er grotendeels uitfilteren, via roosters komt het zo je huis en lichaam binnen.

kaart met fijnstof PM2,5

[ Voor 6% gewijzigd door Perseus op 06-08-2022 09:30 ]

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-12 12:03
Iemand nog enig idee van een showroom/winkel voor Berkvens deuren in regio Twente?

Someren en Barendrecht zijn een beetje ver weg om even te gaan kijken helaas.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• Deleon78
Perseus schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Enigszins gelijk, er zijn regionale verschillen, maar omdat we zo'n klein landje zijn vallen die verschillen wel mee en is de luchtkwaliteit over het algemeen slecht. Dus in een klein dorpje ver van grote vervuilende bronnen af is het slecht, tot zeer slecht naast een snelweg of fabriek. Dat betekent niet dat in een klein dorpje de luchtkwaliteit goed is. Neem als voorbeeld fijnstof PM2,5, welke steeds vaker in onderzoeken naar voren komt als veroorzaker van allerlei ziekten (ook kanker), longproblemen, etc. Dit is in heel Nederland boven het WHO adviesniveau, ook in kleine dorpjes. Een WTW kan dit met fijnmazige doek er grotendeels uitfilteren, via roosters komt het zo je huis en lichaam binnen.

kaart met fijnstof PM2,5
Zeggen dat de luchtkwaliteit slecht is, gaat wat ver…
Ja, in de outback is minder fijnstof, maar ik weet vrij zeker dat ik in NL langer leef dan in the middle of nowhere.
Laten we elkaar nou niet aanpraten dat we het oh zo slecht hebben. We leven in een van de beste leefomgevingen van de wereld.

Je wordt van ALLES ziek. Dat is de aard van het leven.

[ Voor 4% gewijzigd door Deleon78 op 06-08-2022 10:25 ]

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Perseus schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

kaart met fijnstof PM2,5
Dit is ook wel een voordeel ja. Bij ons vorige huis met type C kwam de houtstooklucht incl fijnstof lekker naar binnen. Ook op dagen waarop dat afgeraden werd door het RIVM. Gelukkig nu zo'n filter.

• Wolly
  • Niet online
finsdefis schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

Dit is ook wel een voordeel ja. Bij ons vorige huis met type C kwam de houtstooklucht incl fijnstof lekker naar binnen. Ook op dagen waarop dat afgeraden werd door het RIVM. Gelukkig nu zo'n filter.
Even als extra informatie voor de mensen die geen WTW hebben, zulke filters zijn niet standaard bij een WTW en zal je zelf moeten aanschaffen :)

• Perseus
Deleon78 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Zeggen dat de luchtkwaliteit slecht is, gaat wat ver…
Nee hoor. De luchtkwaliteit in Nederland is op meerdere fronten erg slecht. Je kan ook andere kaartjes in de link die ik stuurde met kaartinformatie naast PM2,5 naar boven toveren, ook daar zie je dat in grote delen van Nederland slecht is gesteld.
Ja, in de outback is minder fijnstof, maar ik weet vrij zeker dat ik in NL langer leef dan in the middle of nowhere.
Daar gaat de discussie niet over. We hadden het over de luchtkwaliteit binnen Nederland en de verschillen tussen wonen in de Randstand en de achterhoek. Daar blijkt luchtkwaliteittechnisch dus weinig verschil tussen te zitten.
Laten we elkaar nou niet aanpraten dat we het oh zo slecht hebben. We leven in een van de beste leefomgevingen van de wereld.
Je draait weer weg van de discussie. We hebben het over luchtkwaliteit in NL. Maar op diverse andere onderwerpen scoren wij inderdaad best aardig op de internationale ranking.
Je wordt van ALLES ziek. Dat is de aard van het leven.
Dit slaat helemaal nergens op. Ziek worden van alles de aard van het leven?

Weer on-topic: Mijn 'angst' is ook dat projectmatige nieuwbouwwoningen in verband met kosten en complexiteit weer uitgerust gaan worden met Type C door allerlei foefjes uit te halen om toch aantoonbaar aan energienormen te voldoen. Wat mij betreft dus en achteruitgang in comfort en kwaliteit.

• finsdefis
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:58:
[...]

Even als extra informatie voor de mensen die geen WTW hebben, zulke filters zijn niet standaard bij een WTW en zal je zelf moeten aanschaffen :)
Bij ons zaten er standaard alleen G4 filters in inderdaad. Nu een setje incl een F7 filter.

• Wolly
  • Niet online
finsdefis schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

Welke WTW is dat die een koolstoffilter ondersteunt?

• keeperson
  • Laatst online: 15-12 15:54
Wolly schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Kleine nitpick: geen enkele WTW kan dat, dat is een taak voor de ventilatie. Een WTW (of enthalpiewisselaar) zorgt er alleen voor dat de warmte tussen de uitlaat en in de inlaat overgedragen wordt. Ik weet wel dat Zehnder een systeem heeft waarbij je nog een extra fijnstoffilter toe kan passen op je inlaat naast de standaardfilters die al in de ventilatieunit zitten.

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:43
keeperson schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Kleine nitpick: geen enkele WTW kan dat, dat is een taak voor de ventilatie. Een WTW (of enthalpiewisselaar) zorgt er alleen voor dat de warmte tussen de uitlaat en in de inlaat overgedragen wordt. Ik weet wel dat Zehnder een systeem heeft waarbij je nog een extra fijnstoffilter toe kan passen op je inlaat naast de standaardfilters die al in de ventilatieunit zitten.
Ons huis krijgt standaard een fijnstoffilter.
Maarja, Rotterdam he ;-)

Systeem haalt ook pollen uit de lucht, daar gaan de gezinsleden met hooikoorts hopelijk ook plezier aan beleven.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
keeperson schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

De WTW-unit verzorgt natuurlijk de ventilatie, en warmteuitwisseling.

Maar je kunt gewoon een extra zakkenfilterbox ophangen voor de inlaat waar universele filters inpassen, minder drukval, betere filtering en goedkopere filters.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12 17:44
vuurtjih schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:50:
Iemand nog enig idee van een showroom/winkel voor Berkvens deuren in regio Twente?

Wij hebben indertijd bewust 1u15m naar de projectleverancier gereden om de deuren te bekijken. Enerzijds zonde tijd en geld, anderzijds: je kijkt nog tig jaar tegen die deuren aan, dan wil je wel zeker weten dat je achter je keuze staat.

• finsdefis
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Volgens mij is het geen koolstoffilter, maar de Ducobox Energy Premium hebben wij. Filters zijn 30-40 euro per setje / half jaar.

• Wolly
  • Niet online
finsdefis schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Volgens mij is het geen koolstoffilter, maar de Ducobox Energy Premium hebben wij. Filters zijn 30-40 euro per setje / half jaar.
Dan is het geen filter tegen de geur van houtstook :)

• finsdefis
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:40:
[...]

Dan is het geen filter tegen de geur van houtstook :)
Ik beweerde ook niets over de geur. Gaat me met name om het zijn van een 'meeroker' van de fijnstof.

Los van het filtermechanisme zal de geur ook wel minder zijn, denk ik, aangezien de toevoer bovenop het huis zit en de roosters door heel ons vorige huis heen zaten. Maar op zich vind ik de geur ook niet zo'n issue.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

vuurtjih schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:50:

Jongeneel verkoopt ze, maar ik weet niet of ze deuren in de showroom hebben staan. Ze zitten in ieder geval in Enschede en Hengelo. Misschien een telefoontje aan wagen. :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:08
Ik heb een energielabel ontvangen bij mijn nieuwbouwwoning maar daarin gaat men uit van het oppervlakte zonder uitbouw. Mag dit of dient de aannemer de ‘as built’ gegevens toe te passen bij de aanvraag van het label? En hoe zit het indien de aangebouwde garage wordt gesplitst in een berging en onbenoemde ruimte waarbij de onbenoemde ruimte dmv een gewone binnendeur toegankelijk is vanuit de rest van de woning? Met andere woorden: deze zit in dezelfde thermische schil.

[ Voor 36% gewijzigd door Homer-Simpson op 07-08-2022 08:20 ]

• Deleon78
Homer-Simpson schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:00:
Ik heb een energielabel ontvangen bij mijn nieuwbouwwoning maar daarin gaat men uit van het oppervlakte zonder uitbouw. Mag dit of dient de aannemer de ‘as built’ gegevens toe te passen bij de aanvraag van het label? En hoe zit het indien de aangebouwde garage wordt gesplitst in een berging en onbenoemde ruimte waarbij de onbenoemde ruimte dmv een gewone binnendeur toegankelijk is vanuit de rest van de woning? Met andere woorden: deze zit in dezelfde thermische schil.
Vraag 1: wat is het probleem?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:08
Deleon78 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Vraag 1: wat is het probleem?
De in het energielabel weergegeven oppervlakte van de woning klopt niet. Aangezien daar uiteindelijk eea van lijkt te worden afgeleid lijkt het me dat dit zou moeten kloppen.

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-12 15:16
Homer-Simpson schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

De in het energielabel weergegeven oppervlakte van de woning klopt niet. Aangezien daar uiteindelijk eea van lijkt te worden afgeleid lijkt het me dat dit zou moeten kloppen.
Kom je in problemen met je hypotheek? Zo niet, dan lekker zo laten toch? Pas als je weer gaat verkopen wordt die label weer interessant.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Wolly
  • Niet online
kw_nl schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Kom je in problemen met je hypotheek? Zo niet, dan lekker zo laten toch? Pas als je weer gaat verkopen wordt die label weer interessant.
ALs hij dan de keuring moet vernieuwen en het is ineens label B omdat er niet genoeg compenserende maatregelen zijn genomen is dat natuurlijk zuur.

Al zal de huidige A over 10 jaar wel weer een F zijn :+

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-12 09:13
Kleine update van ons avontuur. We gaan waarschijnlijk toezeggen. Ik ben druk aan het budgetteren en ook gisteren al even langs de showroom van de ontwikkelaar gegaan om gevoel te krijgen bij de standaard badkamer. Nou ben ik gaan budgetteren en twijfel ik wat aan het benodigde budget de badkamer op te waarderen. Iets mooier tegelwerk, softclose toilet, glazen wandje voor inloopdouche, brede afvoer en een douchemeubel is het idee. Iemand hier een gevoel bij van recente prijzen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Fedde schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:04:
Kleine update van ons avontuur. We gaan waarschijnlijk toezeggen. Ik ben druk aan het budgetteren en ook gisteren al even langs de showroom van de ontwikkelaar gegaan om gevoel te krijgen bij de standaard badkamer. Nou ben ik gaan budgetteren en twijfel ik wat aan het benodigde budget de badkamer op te waarderen. Iets mooier tegelwerk, softclose toilet, glazen wandje voor inloopdouche, brede afvoer en een douchemeubel is het idee. Iemand hier een gevoel bij van recente prijzen?
***members only***
Mijn ervaring met deze partij van een paar jaar geleden is dat ze overal de hoofdprijs voor vragen.
Voorbeeld: ik wilde andere tegels. Daar vragen ze per m2 gemakkelijk 50% meer voor dan waar je ze zelf voor kan kopen.

• MadDonkey
  • Laatst online: 19-12 21:44
***members only***
Members only:

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:55
***members only***
Dit waren bij ons de prijzen 3 weken geleden:

Iets andere wastafel bij de wc 90 euro + 90 euro montage
Rapowash douche WC 1285 + 220 elektrapunt + 180 montage
Bad 180x80cm, met kraan 1200 euro + 815 montage
Scheidingswand bij de douche + RVS nis was ongeveer 700 euro
Anders wastafel, kraan en kastje onder wasbak (zonder lades) 80cm 914 euro + 270 euro montage
Douchedeur 700 euro + 190 euro montage

Gaat (naast de rapowash) om de merken V&B en HGrohe

Bij de tegels:
- De extra muur tegelen + nis inbouwen
- Ander (grotere) tegels en andere voegkleur. (vloertegel bv van 30x30 naar 45x45)
- Bad betegelen
in totaal 5000 euro

Samen ongeveer 12.000 euro. Hopelijk geeft dat een beetje een indicatie.

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Homer-Simpson schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:00:
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Op zolder een grote onbenoemde ruimte. In de meerwerklijst de mogelijkheid om de ruimte in 2 te splitsen met een dichte overloop, maar dan vervalt NOM… geen idee waarom

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:35
Olivertwist278 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Op zolder een grote onbenoemde ruimte. In de meerwerklijst de mogelijkheid om de ruimte in 2 te splitsen met een dichte overloop, maar dan vervalt NOM… geen idee waarom
Misschien omdat het dan 2 leefruimtes oid worden, in plaats van onbenoemde ruimte.
De eisen voor leefruimtes zijn hoger in het bouwbesluit, o.a. qua temperatuur. Het verwarmingssysteem moet in staat zijn om alle leefruimtes tegelijk op 20 graden te verwarmen, terwijl dat voor een onbenoemde ruimte maar 17 of 18 graden is volgens mij. Dus verwarming wordt zwaarder uitgelegd, en ze gaan er vanuit dat je dus meer energie gebruikt om te verwarmen.
Mijn aanname.
Dit kan misschien gecompenseerd worden met extra zonnepanelen?

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ik neem aan dat er in sommige provincies een flinke subsidie zit op NoM? Kom snel niks vinden, wel een van de eisen:

"Daarnaast moet het huis gebruiksgebonden energie kunnen opwekken voor ongeveer 20 kWh/m² gebruiksoppervlak."

Ik neem aan dat onbenoemde ruimte niet mee telt als gebruiksoppervlak. Dus dat zou mogelijk het verschil uitmaken?

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
roltor schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Misschien omdat het dan 2 leefruimtes oid worden, in plaats van onbenoemde ruimte.
De eisen voor leefruimtes zijn hoger in het bouwbesluit, o.a. qua temperatuur. Het verwarmingssysteem moet in staat zijn om alle leefruimtes tegelijk op 20 graden te verwarmen, terwijl dat voor een onbenoemde ruimte maar 17 of 18 graden is volgens mij. Dus verwarming wordt zwaarder uitgelegd, en ze gaan er vanuit dat je dus meer energie gebruikt om te verwarmen.
Mijn aanname.
Dit kan misschien gecompenseerd worden met extra zonnepanelen?
Ja dat is het enige wat logisch klinkt. De zolder heeft alleen verder nog geen vw of ventilatie. Dus zelfs met de splitsing alleen al, zouden het onbenoemde ruimtes zijn dacht ik.

Maar het dak zit helaas al helemaal vol met panelen. Kreeg als tip hier om de aannemer te vragen of het op de schuur kan dus dat zal ik nog voorleggen. Het is vgm maar 1 extra paneel die we nodig hebben..

• Blik1984
  • Laatst online: 02:14
***members only***
Alleen besteld, geen ervaring met plaatsing. Wij hebben ervoor gekozen om spiegel, meubel en douchewand zelf te doen. We hebben 2 badkamers en dat scheelde ruim 8k op de offerte, ik verwacht het voor de helft zelf te kunnen doen.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
70x70 kan je toch niet in staan als volwassenen? :')

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Diablow schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:23:
Ik neem aan dat er in sommige provincies een flinke subsidie zit op NoM? Kom snel niks vinden, wel een van de eisen:

"Daarnaast moet het huis gebruiksgebonden energie kunnen opwekken voor ongeveer 20 kWh/m² gebruiksoppervlak."

Ik neem aan dat onbenoemde ruimte niet mee telt als gebruiksoppervlak. Dus dat zou mogelijk het verschil uitmaken?
Alles telt mee voor het gebruiksoppervlak Dit is juist de term die los staat van de invulling van de ruimte. Als ik het goed heb telt zelfs een aangebouwde berging. Ik kan me voorstellen dat ze voor een slaapkamer nog wat verbruik rekenen, dat zou een verschil kunnen maken.

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
Vraagje, ik kom er net achter dat ik eigenlijk 2 stopcontacten te weinig heb (op een eigen groep) in mijn toekomstige keuken (gedeeltelijk matig nagedacht en later besloten om de indeling wat om te gooien).

Is dat iets wat achteraf redelijk makkelijk door een elektricien gedaan kan worden? En zo ja, hoe werkt dat dan, zitten er loze leidingen of hangt dat per project af.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-12 20:27
oinkoink12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:50:
Vraagje, ik kom er net achter dat ik eigenlijk 2 stopcontacten te weinig heb (op een eigen groep) in mijn toekomstige keuken (gedeeltelijk matig nagedacht en later besloten om de indeling wat om te gooien).

Is dat iets wat achteraf redelijk makkelijk door een elektricien gedaan kan worden? En zo ja, hoe werkt dat dan, zitten er loze leidingen of hangt dat per project af.
Loze leidingen zitten er meestal alleen als je daar om gevraagd hebt.
Voor hoe makkelijk dat achteraf kan dat hangt van de situatie af o.a.:
  • Heb je een kruipruimte?
  • Heb je vloerverwarming?
  • Delen de keuken en de meterkast een muur?
Het aansluiten van elektra is meestal niet het probleem maar wel de elektra netjes en uit het zicht naar de juiste plek te leiden.

[ Voor 7% gewijzigd door Dronium op 07-08-2022 22:57 ]

• Pannencouque

Je zal moeten aftakken van een bestaande wcd. Een eigen groep kan vast ook, maar zal wat duurder zijn. Door kalkzandsteen gaan ze eenvoudig heen, moeten ze door het knalharde beton gaat je factuur ook omhoog.
Je zit vooral met de timing: zo'n elektricien zal moeten kunnen tussen oplevering en plaatsing keuken.

• oinkoink12
Dronium schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:55:
[...]

Loze leidingen zitten er meestal alleen als je daar om gevraagd hebt.
Voor hoe makkelijk dat achteraf kan dat hangt van de situatie af o.a.:
  • Heb je een kruipruimte?
  • Heb je vloerverwarming?
  • Delen de keuken en de meterkast een muur?
Het aansluiten van elektra is meestal niet het probleem maar wel de elektra netjes en uit het zicht naar de juiste plek te leiden.
Geen bereikbare kruipruimte, wel vloerverwarming, geen gedeelde muur.
Er zitten daar wel al twee stopcontacten, dus misschien biedt dat uitkomst.

Er staat trouwens in de overeenkomst:

De installatie wordt uitgevoerd overeenkomstig NEN 1010 en de plaatselijke
voorschriften.

En daar lees ik:

510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.
OPMERKING Vooral (keuken)toestellen met een verwarmingsfunctie kunnen een hoge aansluitwaarde hebben waardoor in bepaalde ruimten aparte eindgroepen en/of meerdere eindgroepen met contactdozen voor algemeen gebruik nodig zijn.
510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige) eigenaar/gebruiker van de installatie.

Dus misschien kan ik me daar nog op beroepen? Klinkt een beetje vergezocht, maar ben redelijk chagrijnig dat voordat er uberhaupt een stuk beton staat, ik niet eens meer een stopcontact naar "eigen groep' kan zetten via het project.

Iemand een idee of je stopcontacten achteraf op een eigen groep kan zetten? Dat zou het probleem ook oplossen

[ Voor 41% gewijzigd door oinkoink12 op 07-08-2022 23:31 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

oinkoink12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:23:
[...]

Geen bereikbare kruipruimte, wel vloerverwarming, geen gedeelde muur.
Er zitten daar wel al twee stopcontacten, dus misschien biedt dat uitkomst.

Er staat trouwens in de overeenkomst:

De installatie wordt uitgevoerd overeenkomstig NEN 1010 en de plaatselijke
voorschriften.

En daar lees ik:

510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.
OPMERKING Vooral (keuken)toestellen met een verwarmingsfunctie kunnen een hoge aansluitwaarde hebben waardoor in bepaalde ruimten aparte eindgroepen en/of meerdere eindgroepen met contactdozen voor algemeen gebruik nodig zijn.
510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige) eigenaar/gebruiker van de installatie.

Dus misschien kan ik me daar nog op beroepen? Klinkt een beetje vergezocht, maar ben redelijk chagrijnig dat voordat er uberhaupt een stuk beton staat, ik niet eens meer een stopcontact naar "eigen groep' kan zetten via het project.

Iemand een idee of je stopcontacten achteraf op een eigen groep kan zetten? Dat zou het probleem ook oplossen
Als het prefab beton is, wordt het sowieso een stuk moeilijker en wordt vaak ook afgeraden om achteraf nog nieuwe sleuven te maken in de muren.

Kalkzandsteen zal geen probleem zijn achteraf te doen, je moet alleen wel een directe kabel zien te leggen tussen de keuken en de meterkast, dus zonder kruipruimte wordt dat moeilijk.

Normale (gedeelde) stopcontacten lopen nooit direct naar de meterkast maar gaan via centraaldozen in het plafond waar je zo 10+ stopcontacten uit kan voeden als je wilt.

Een stopcontact met eigen groep moet altijd via directe kabel zijn naar meterkast om aan de normen te voldoen.

Toch kijken of er nog iets mogelijk is met de aannemer? Als het geen prefab is.

Hoeveel stopcontacten mis je en waar is het voor?

Voor iets als een Quooker bestaan ook automatisch schakelende stopcontacten waarmee je een vaatwasser en een Quooker op 1 groep kan doen bijvoorbeeld.

Gallery V&A

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:05

Ben je bezig met nieuwbouw? In dat geval zou ik je aannemer vragen of dit nog aan te passen is. zo te zien als niks meer aan te passen via de bouw?

Een bestaand stopcontact kun je niet zomaar op eigen groep zetten. Meestal zit een hele serie stopcontacten en verlichting op één groep.

Plaats even de installatie tekening en de apparatuur die je uiteindelijk neemt. Dan kunnen mensen makkelijker meedenken.

[ Voor 12% gewijzigd door SquareOne op 08-08-2022 09:38 ]

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
BiG-GuY schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:59:
[...]

Als het prefab beton is, wordt het sowieso een stuk moeilijker en wordt vaak ook afgeraden om achteraf nog nieuwe sleuven te maken in de muren.
Ik zie genoeg foto's langskomen van waar ook in prefab nog bijgefreesd / -geboord is. Is wel lastiger inderdaad, maar prima mogelijk. Ik neem namelijk ook aan dat onze aannemer geen wanddeel gaat vervangen (één van de wandlichtpunten zit ~30cm lager dan de rest). Dit gaat 'ie gewoon verplaatsen. ;)

• oinkoink12
SquareOne schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Ben je bezig met nieuwbouw? In dat geval zou ik je aannemer vragen of dit nog aan te passen is.

Plaats even de installatie tekening en de apparatuur die je uiteindelijk neemt. Dan kunnen mensen makkelijker meedenken.
De aannemer kon niks doen, naar eigen zeggen. "achteraf valt er vast iets te regelen".

Feitelijk heb ik 5 apparaten op 4 stopcontacten waarvan 1 met eigen groep.

Oven
Koelkast
Vriezer
Quooker
Vaatwasser

De losse vriezer kwam later pas in het plan, en ik wist niet dat met een "grote boiler" een quooker een eigen groep nodig had.

Nu heb je wel zo'n quooker/vaatwasser splitter, maar dan nog zit alles op "dezelfde groep" (daar ik de losse op de groep voor de oven had bedacht) Die koelkast en vriezer vind ik niet zo spannend daar zou ik nog wel een verlengsnoer op aandurven.

• finsdefis
  • Niet online
oinkoink12 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

De aannemer kon niks doen, naar eigen zeggen. "achteraf valt er vast iets te regelen".

Feitelijk heb ik 5 apparaten op 4 stopcontacten waarvan 1 met eigen groep.

Oven
Koelkast
Vriezer
Quooker
Vaatwasser

De losse vriezer kwam later pas in het plan, en ik wist niet dat met een "grote boiler" een quooker een eigen groep nodig had.

Nu heb je wel zo'n quooker/vaatwasser splitter, maar dan nog zit alles op "dezelfde groep" (daar ik de losse op de groep voor de oven had bedacht) Die koelkast en vriezer vind ik niet zo spannend daar zou ik nog wel een verlengsnoer op aandurven.
Heb je een tekening/plattegrond?

Bij ons zit de keuken bijvoorbeeld direct aan de wand waar ook de meterkast aan grenst, dan is het een stuk makkelijker op te lossen. Eventuele buizen zie je achter de keukenkastjes toch niet, dan hoef je niet eens te frezen als dat bijv. lastiger is in geval van betonprefab.

• oinkoink12
finsdefis schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Heb je een tekening/plattegrond?

Bij ons zit de keuken bijvoorbeeld direct aan de wand waar ook de meterkast aan grenst, dan is het een stuk makkelijker op te lossen. Eventuele buizen zie je achter de keukenkastjes toch niet, dan hoef je niet eens te frezen als dat bijv. lastiger is in geval van betonprefab.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOVh3WsNMMzTS59NLs7GPQ3AC2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEK11zdSo5j6bkIY5GbidVJN.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je hier wat aan? :) De apparaten zitten allemaal aan de rechterwand/kant

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-12 13:37

Bij ons gaf de keukenboer aan regelmatig te zien dat mensen het vergeten in een hoekje en dan een energiezuiltje plaatsen. Die wordt dan met een stekkerblokje aangesloten op dezelfde aansluiting als de koelkast. Netste is imo een extra stopcontact bij maken en achter de keuken zie je het toch niet als het een beetje lelijk oogt.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:59

vliegnerd

Nintendo fan.

@oinkoink12 Een extra groep voor de Quooker plaatsen is voor een gemiddelde keukenboer/elektricien niet zo'n probleem: Standaard werk. (EDIT: Als het echt alleen maar WCDs zijn is het helemaal simpel).
Er zitten geen extra loze leidingen, althans niet op de tekening, en waarom zou de bouwer? Dat betekent door de kruipruimte een extra groep plaatsen. Voor de bouwer VEEL eenvoudiger, maar ja. Dat lukt niet meer.
Nu moet je bij het boren rekening houden met vloerverwarmingsbuizen e.d. Hoewel die wellicht niet onder de keuken liggen. (Dus als je dat goed in de gaten kan houden tijdens de bouw is dat handig).

Ga je de keuken achteraf in eigen beheer laten plaatsen? Dan lijkt mij dit geen probleem.
In mijn project wilde de keukenboer van de bouwer echt HELEMAAL niks aan het leidingwerk veranderen. Mocht je ook niet doen, want garantie bla bla bla. Ik heb toen tussen oplevering en keukenplaatsen iets laten doen door een loodgieter en is helemaal in orde gekomen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 08-08-2022 10:12 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• oinkoink12
vliegnerd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:11:
@oinkoink12 Een extra groep voor de Quooker plaatsen is voor een gemiddelde keukenboer/elektricien niet zo'n probleem: Standaard werk. (EDIT: Als het echt alleen maar WCDs zijn is het helemaal simpel).
Er zitten geen extra loze leidingen, althans niet op de tekening, en waarom zou de bouwer? Dat betekent door de kruipruimte een extra groep plaatsen. Voor de bouwer VEEL eenvoudiger, maar ja. Dat lukt niet meer.
Nu je rekening houden met vloerverwarmingsbuizen e.d. Hoewel die wellicht niet onder de keuken liggen. (Dus als je dat goed in de gaten kan houden tijdens de bouw is dat handig).

Ga je de keuken achteraf in eigen beheer laten plaatsen? (Dan lijkt mij dit geen probleem).
In mijn project wilde de keukenboer van de bouwer echt HELEMAAL niks aan het leidingwerk veranderen. Mocht je ook niet doen, want garantie bla bla bla. Ik heb toen tussen oplevering en keukenplaatsen iets laten doen door een loodgieter en is helemaal in orde gekomen ;-)
Thanks, keuken zat inderdaad niet bij het project, dat had wel wat kunnen schelen, maar moest mijn afbouw opties 1,5 jaar voor oplevering al doorgeven, en tja dan kan er wel eens wat wijzigen.

Ik hoop dat dit zelfs met de " C Bodemafsluiter kruipruimte Niet van toepassing, de kruipruimte van de woning is niet bereikbaar" toch geen onbegonnen werk is, anders ga ik toch eens weer die aannemer bellen.

[ Voor 7% gewijzigd door oinkoink12 op 08-08-2022 10:14 ]

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

oinkoink12 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:13:
[...]

Thanks, keuken zat inderdaad niet bij het project, dat had wel wat kunnen schelen, maar moest mijn afbouw opties 1,5 jaar voor oplevering al doorgeven, en tja dan kan er wel eens wat wijzigen.
Als er een inmeetdag komt, gaat de keukenboer kijken wat er al is (en of het op de juiste plek zit) en dan zijn meerwerk bepalen. Maar dat komt dus goed.

• Vendetta_X
  • Niet online
oinkoink12 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:13:
[...]

Ik hoop dat dit zelfs met de " C Bodemafsluiter kruipruimte Niet van toepassing, de kruipruimte van de woning is niet bereikbaar" toch geen onbegonnen werk is, anders ga ik toch eens weer die aannemer bellen.
Hierbij is het van belang of er een luik is of niet en natuurlijk of het überhaupt fysiek mogelijk is de kruipruimte in te gaan. Zelf zo'n luik maken is denk ik niet heel tof, denk aan vv. Ik zie hem niet ingetekend staan, dat is nog wel het navragen waard. Bij ons komt er wel een luik alleen dan laten ze de isolatie weer doorlopen. Dus bij oplevering ook niet bereikbaar, maar hopelijk wel makkelijk toegankelijk te maken. Op dag 1 gaat de zaag in die isolatie.

Wat betreft elektra, grondkabel op algemene groep. Dat is ook zo'n optie die je liever op een eigen groep wil.

• oinkoink12
Vendetta_X schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Hierbij is het van belang of er een luik is of niet en natuurlijk of het überhaupt fysiek mogelijk is de kruipruimte in te gaan. Zelf zo'n luik maken is denk ik niet heel tof, denk aan vv. Ik zie hem niet ingetekend staan, dat is nog wel het navragen waard. Bij ons komt er wel een luik alleen dan laten ze de isolatie weer doorlopen. Dus bij oplevering ook niet bereikbaar, maar hopelijk wel makkelijk toegankelijk te maken. Op dag 1 gaat de zaag in die isolatie.

Wat betreft elektra, grondkabel op algemene groep. Dat is ook zo'n optie die je liever op een eigen groep wil.
Die grondkabel had ik wel, ik heb er daadwerkelijk (met mijn beperkte kennis ;) ) daadwerkelijk over nagedacht, voor de wasmachine / droger heb ik er 1, voor de tv hoek, krachtgroep voor de kookplaat, voor de eventuele bioscoop er 2.

Alleen tja, de quooker/vaatwasser :)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:31
oinkoink12 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:48:
[...]

Die grondkabel had ik wel, ik heb er daadwerkelijk (met mijn beperkte kennis ;) ) daadwerkelijk over nagedacht, voor de wasmachine / droger heb ik er 1, voor de tv hoek, krachtgroep voor de kookplaat, voor de eventuele bioscoop er 2.

Alleen tja, de quooker/vaatwasser :)
Die grondkabel zit volgens de plattegrond ook op een standaard groep.
Sluiten ze waarschijnlijk gewoon op de keukengroepen aan.

Vind dit trouwens een enorme tekortkoming van de projectbegeleider. Hoezo geen berichtje "ik zie geen enkele wandcontactdoos op eigen groep; nemen jullie geen oven of andere apparatuur op eigen groep?" Kleine moeite, extra inkomsten en minder gezeur achteraf.

[ Voor 25% gewijzigd door Source90 op 08-08-2022 10:56 ]

• oinkoink12
Source90 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Die grondkabel zit volgens de plattegrond ook op een standaard groep.
Sluiten ze waarschijnlijk gewoon op de keukengroepen aan.

Vind dit trouwens een enorme tekortkoming van de projectbegeleider. Hoezo geen berichtje "ik zie geen enkele wandcontactdoos op eigen groep; nemen jullie geen oven of andere apparatuur op eigen groep?" Kleine moeite, extra inkomsten en minder gezeur achteraf.
Ah je hebt gelijk (loop net de opties na) voor die 100 euro meer had ik dat wel kunnen kiezen.

• Source90
oinkoink12 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

Ah je hebt gelijk (loop net de opties na) voor die 100 euro meer had ik dat wel kunnen kiezen.
Ik zou allereerst nogmaals bij de projectbegeleider navragen. Eventueel de projectbegeleider passeren en direct met de bouwer contact opnemen, bij voorkeur schriftelijk. Aangeven dat jullie van mening zijn dat jullie hierin erg slecht zijn geïnformeerd/begeleid (er ook nog geen keukenzaak bekend was op dat moment en je zelf niet de kennis hebt om te weten wat voor aansluitingen je nodig hebt). Met het verzoek, eventueel tegen een percentage extra aan kosten (is altijd nog goedkoper dan achteraf), een twee- of drietal loze leidingen te trekken vanaf de meterkast naar jullie hoekkeuken. Eventueel kan je aanbieden een technische tekening (kost je circa 175€) aan te leveren als dit de zaken vergemakkelijkt. Dan ben je gelijk klaar met de minste kopzorgen achteraf.
Met een loze leiding kan je zelf, of door een elektricien, de benodigde leidingen trekken en aansluiten op eigen groepen.

Eventueel nog twee opties als er echt geen kruipruimte óf meedenken vanuit de bouw is:

Let wel: Bij plafondhoge deuren wordt dit lastig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YJfZauYqmHAZpPdChyT1swq4NU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TZAb9SMMzLMmmhPlfxCr2VTu.png?f=user_large

Verlaagd plafond in de keuken (geen idee tot hoever jullie keuken aanhouden, naar eigen inzicht) en een koof vanaf de meterkast naar de keuken. Zou je gelijk inbouwspots kunnen doen.
De kabels kan je achter de hoge kasten naar beneden brengen. Als je XMVK of YMVK kabels gebruikt op kabelzadeltjes, hoef je niet eens zo gek hoge koof te maken.
In plaats van verlaagd plafond kan je uiteraard ook een koof maken langs de muur bij deze optie. Zie voorbeeld bij volgend idee.

Hebben wij ook gehad in onze vorige woning. Gekocht met 3 groepen, uiteindelijk zelf vervangen naar 12 groepen. Wij hebben 9x 16mm flexbuizen door de met geel aangewezen koof gekregen. Na een paar dagen zie je niet meer dat er een koof zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru9X7NPjl8i7Qi4SPpOIGjCz_lY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NTamM1Vvo1howvFOXuoEm9Gm.jpg?f=user_large

Alternatief is door het toilet en de trapkast (iets omlaag vanwege trede en daarna weer omhoog, echter genoeg ruimte daar), naar de keuken en dan een plint/koof langs de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YA7kNnsbaXrwkivYYWbzepF6yV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W4xEXejFKh06GGQrW3qv1WpX.png?f=user_large

Enige waar je hier rekening mee moet houden is dat er geen dragende muren zijn op de plek waar je de koof wilt plaatsen. In veel gevallen is één van de muren bij de trap/midden van het huis namelijk wél dragend.

Als je enkel koven doet, kan je voor een eurotje of 300-400 klaar zijn (hout/schroeven/plamuur/verf/XMVK kabel/zadels/groepen/aardlekschakelaar).

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 08-08-2022 14:05 ]

• oinkoink12
Source90 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Ik zou allereerst nogmaals bij de projectbegeleider navragen. Eventueel de projectbegeleider passeren en direct met de bouwer contact opnemen, bij voorkeur schriftelijk. Aangeven dat jullie van mening zijn dat jullie hierin erg slecht zijn geïnformeerd/begeleid (er ook nog geen keukenzaak bekend was op dat moment en je zelf niet de kennis hebt om te weten wat voor aansluitingen je nodig hebt). Met het verzoek, eventueel tegen een percentage extra aan kosten (is altijd nog goedkoper dan achteraf), een twee- of drietal loze leidingen te trekken vanaf de meterkast naar jullie hoekkeuken. Eventueel kan je aanbieden een technische tekening (kost je circa 175€) aan te leveren als dit de zaken vergemakkelijkt. Dan ben je gelijk klaar met de minste kopzorgen achteraf.
Met een loze leiding kan je zelf, of door een elektricien, de benodigde leidingen trekken en aansluiten op eigen groepen.

Eventueel nog twee opties als er echt geen kruipruimte óf meedenken vanuit de bouw is:

Let wel: Bij plafondhoge deuren wordt dit lastig..

[Afbeelding]

Verlaagd plafond in de keuken (geen idee tot hoever jullie keuken aanhouden, naar eigen inzicht) en een koof vanaf de meterkast naar de keuken. Zou je gelijk inbouwspots kunnen doen.
De kabels kan je achter de hoge kasten naar beneden brengen. Als je XMVK of YMVK kabels gebruikt op kabelzadeltjes, hoef je niet eens zo gek hoge koof te maken.
In plaats van verlaagd plafond kan je uiteraard ook een koof maken langs de muur bij deze optie. Zie voorbeeld bij volgend idee.

Hebben wij ook gehad in onze vorige woning. Gekocht met 3 groepen, uiteindelijk zelf vervangen naar 12 groepen. Wij hebben 9x 16mm flexbuizen door de met geel aangewezen koof gekregen. Na een paar dagen zie je niet meer dat er een koof zit.

[Afbeelding]

Alternatief is door het toilet en de trapkast (iets omlaag vanwege trede en daarna weer omhoog, echter genoeg ruimte daar), naar de keuken en dan een plint/koof langs de muur.
[Afbeelding]

Enige waar je hier rekening mee moet houden is dat er geen dragende muren zijn op de plek waar je de koof wilt plaatsen. In veel gevallen is één van de muren bij de trap/midden van het huis namelijk wél dragend.

Als je enkel koven doet, kan je voor een eurotje of 300-400 klaar zijn (hout/schroeven/plamuur/verf/XMVK kabel/zadels/groepen/aardlekschakelaar).
Bedankt voor je uitgebreide uitwerking, ik heb de projectbegeleider nogmaals aangeschreven en anders ga ik er voorbij.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-12 16:31
@oinkoink12 hoe ver is de bouw gevorderd, ligt de dekvloer er bijvoorbeeld al in?
Had je nu wel of geen vloerverwarming, zie het vloerverwarmings teken ook niet op je tekening. Of lees ik er overheen...

• oinkoink12
Rouske schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:51:
@oinkoink12 hoe ver is de bouw gevorderd, ligt de dekvloer er bijvoorbeeld al in?
Had je nu wel of geen vloerverwarming, zie het vloerverwarmings teken ook niet op je tekening. Of lees ik er overheen...
Er zit vloerverwarming in, er staan alleen nog maar palen in de grond.

YouTube: Willem Maarsehof te Rijsenhout 30-07-2022 het eerste shot rechts is waar mijn huis komt de staan, dit is van vorige week.

• Source90
oinkoink12 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

YouTube: Willem Maarsehof te Rijsenhout 30-07-2022 het eerste shot rechts is waar mijn huis komt de staan, dit is van vorige week.
Als bovenstaande opties (langsgaan bij bouw/projectbegeleider nogmaals aanspreken) niet werken wat betreft leidingen in de muur:

Kan altijd nog proberen om een mantelbuis onder de funderingsvloer door te laten leggen tot de keuken (vanaf meterkast). Komt toch onder de kastjes uit. Hoeven ze enkel een gat te maken in de vloer in de keuken. In meterkast zitten al voor gemarkeerde gaten.

En helemaal yolo is natuurlijk om met een mantelbuis daar klaar te staan als ze de vloer plaatsen :D

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 08-08-2022 16:58 ]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-12 16:31
@oinkoink12 vraag me af waarom ze zo moeilijk doen.... en waarom ze het niet op de onderstaande manier kunnen aanleggen ipv in het plafond en muur.

Voordat de vloerverwarming gelegd wordt kunnen ze toch wel een extra elektrabuis naar de meterkast aanleggen over de vloerdelen.
Vloerverwarming er op en daarna de dekvloer.

Hier waren ze 17 jaar geleden zelf een wcd vergeten in de zijuitbouw, die loopt nu dus gewoon in de dekvloer door de trapkast heen, langs de muur, achter de buizen van de vloerverwarming langs.

[ Voor 24% gewijzigd door Rouske op 08-08-2022 21:59 ]

• Fedde
Nou, de vlag mag uit. Wij hebben zojuist bij de makelaar aangegeven dat we het huis graag willen kopen. Volgende week tekenen en dan de financiering maar eens formaliseren :-)

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-12 22:36
oinkoink12 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

Achteraf boren/hakken hoeft echt niet zo duur te zijn (uitbesteed). Als je een beetje handig bent lukt het vast wel om daarna netjes een flexkabel naar de meterkast te brengen via kruipruimte. Inbouwdozen plaatsen in de muur en daarna dichtsmeren met roodband in de muur. Elektra kan je zelf doen of laten aansluiten.

Dus als de bouwer niet mee werkt of achterlijke bedragen rekent, vooral rustig blijven en kijken hoe je het anders kan doen.

Members only:

• oinkoink12
user_tweakers schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Achteraf boren/hakken hoeft echt niet zo duur te zijn (uitbesteed). Als je een beetje handig bent lukt het vast wel om daarna netjes een flexkabel naar de meterkast te brengen via kruipruimte. Inbouwdozen plaatsen in de muur en daarna dichtsmeren met roodband in de muur. Elektra kan je zelf doen of laten aansluiten.

Dus als de bouwer niet mee werkt of achterlijke bedragen rekent, vooral rustig blijven en kijken hoe je het anders kan doen.

***members only***
Ik maakte me ook niet zo druk, tot ik zag dat er geen kruipruimte zou komen, ( zie hierboven), maar eerst maar even afwachten tot de makelaar met een reactie komt.

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:51

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Meh het blijkt dat een bepaalde convector radiator in de woonkamer dus niet verplaatst kan worden, terwijl die in de keuken wel verplaatst kan worden.

Dat schopt helaas wat plannen in mijn inrichting maarja..

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• Maartenteraar
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-10 12:28
MonkeySleeve schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:35:
Meh het blijkt dat een bepaalde convector radiator in de woonkamer dus niet verplaatst kan worden, terwijl die in de keuken wel verplaatst kan worden.

Dat schopt helaas wat plannen in mijn inrichting maarja..
Dat zou je dan na oplevering kunnen doen toch? Loskoppelen en in dekvloet gleuven maken. Die leidingen zijn tegenwoordig ook quasi flexibel. Daar nieuw stuk aan koppelen en gaan met die banaan

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:51

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Maartenteraar schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:51:
[...]

Dat zou je dan na oplevering kunnen doen toch? Loskoppelen en in dekvloet gleuven maken. Die leidingen zijn tegenwoordig ook quasi flexibel. Daar nieuw stuk aan koppelen en gaan met die banaan
Yeah het ligt er beetje aan hoe de leidingen gaan lopen maar wie weet kan het heel makkelijk. Geen idee ook wat voor type het wordt maar ach. Moet hierdoor wel gaan nadenken over meerwerk en aansluiting die ik dan wel of niet wil doen aan die kant van de woonkamer.

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57
Voor de gene die al de sleutel hebben gehad, hoe lang duurde het voordat jullie het energielabel kregen van de bouwer?

• Pannencouque
Volgens mij kregen we dat al bij oplevering? Of in elk geval kort daarna.
Misschien mis ik het even, maar ik vond dat compleet onbelangrijk. Het is toch een A, dus gaan met die banaan.

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik las ergens in het koopovereenkomst dat er wij ons in iedergeval dienstbaar moesten stellen voor een inspecteur na de oplevering voor het label. Maar allicht dat die al langs komt voor de oplevering van de sleutel.

Maar goed, het is minimaal A en kan beter worden. En het kan je uit eindelijk 0.01% op je hypotheek schelen als het beter is als een A, dus heel veel haast lijkt het mij inderdaad niet hebben :)

• finsdefis
  • Niet online
wortelsoft schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:32:
Voor de gene die al de sleutel hebben gehad, hoe lang duurde het voordat jullie het energielabel kregen van de bouwer?
Wij kregen deze in een mapje en op een usb-stick tijdens de oplevering. Volgens mij is dat ook verplicht bij oplevering.

• wortelsoft
Ik heb al vier maanden de sleutel, maar nog geen label gekregen. Mijn hypotheekrente is op basis van A++++ epc < 0,0.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

wortelsoft schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:52:
Ik heb al vier maanden de sleutel, maar nog geen label gekregen. Mijn hypotheekrente is op basis van A++++ epc < 0,0.
Ook niet op energielabel.nl en of via Mijnoverheid.nl? Staat daar dat er geen label is?

• wortelsoft
vliegnerd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Ook niet op energielabel.nl en of via Mijnoverheid.nl? Staat daar dat er geen label is?
Klopt heb ook wat huizen van de buren geprobeerd, maar daar was ook geen label.

• Source90
Wij kregen een maand of drie later een label in ons portaal.

• Vendetta_X
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:10:
Wij kregen een maand of drie later een label in ons portaal.
Uit interesse, stond daar een datum bij waarop de check is uitgevoerd?

• Source90
Vendetta_X schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

Uit interesse, stond daar een datum bij waarop de check is uitgevoerd?
Excuses, niet drie maar zelfs zes maanden later.

Registratiedatum is 13-05-2022, oplevering woning was midden december.

Wel jammer dat er uitgegaan is van de informatie op papier, in mei hadden wij al lang zonnepanelen op het dak.

• finsdefis
  • Niet online
Wel vreemd, als je ernaar zoekt zie je dat bij "verhuur, verkoop of oplevering" een energielabel verplicht is.

• Vendetta_X
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:47:
[...]

Excuses, niet drie maar zelfs zes maanden later.

Registratiedatum is 13-05-2022, oplevering woning was midden december.

Wel jammer dat er uitgegaan is van de informatie op papier, in mei hadden wij al lang zonnepanelen op het dak.
Vraag me af of dat mag. Vanaf 1 Jan 21 moet er bij de tweede ronde volgens mij fysiek iemand langskomen. Kent iemand hier toevallig de exacte spelregels? Komen hier genoeg vragen langs over de labels.

• Source90
Vendetta_X schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:47:
[...]

Vraag me af of dat mag. Vanaf 1 Jan 21 moet er bij de tweede ronde volgens mij fysiek iemand langskomen. Kent iemand hier toevallig de exacte spelregels? Komen hier genoeg vragen langs over de labels.
Is dat niet bij woningen die onder dat bouwbesluit vallen? Die van ons waarschijnlijk nog een ouder bouwbesluit. Voor nieuwbouw. Geen idee.

Eerste hit op Google:
https://www.rijksoverheid...bouwen-per-1-januari-2021

Gelijk maar een mail naar het consultanty bureau gestuurd voor rectificatie. Hebben nu A+++ met 35kWh/m² per jaar, dit is echter zonder 7650 WP aan zonnepanelen die er al vanaf oplevering (+4 dagen) op liggen..

[ Voor 30% gewijzigd door Source90 op 10-08-2022 00:38 ]

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11 17:11
Vraag: op onze nieuwbouwwoning komen standaard geen zonnepanelen. Wij willen dit zelf laten doen na oplevering. De verwachte oplevering is Q1 van 2023. Wat is raadzaam: nu al offertes opvragen (en afsluiten) of wachten tot we de sleutel hebben? Ik begrijp dat sommige leveranciers per se de woning willen zien voordat ze een offerte maken. Dat kan dus (nog) niet.

• Fedde
Ken Wood schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:00:
Vraag: op onze nieuwbouwwoning komen standaard geen zonnepanelen. Wij willen dit zelf laten doen na oplevering. De verwachte oplevering is Q1 van 2023. Wat is raadzaam: nu al offertes opvragen (en afsluiten) of wachten tot we de sleutel hebben? Ik begrijp dat sommige leveranciers per se de woning willen zien voordat ze een offerte maken. Dat kan dus (nog) niet.
Voorzieningen meenemen, offerte na levering. Anders krijg je allemaal meerwerkdiscussies omdat ze zonder schouw een aanbieding doen.

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-12 12:54

Niwla

dat dus....

Ken Wood schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:00:
Onze woning wordt aankomende maand opgeleverd. Ik ben al vanaf november vorig jaar bezig met meerdere leveranciers en heb offertes liggen en al opdracht verstrekt. Gewoon duidelijk aangeven wat de afmeting van je dakvlak, hoek en ligging is en ze kunnen daar prima mee uit de voeten. Ze maken wel allemaal het voorbehoud dat een fysieke schouw nodig is ná opdracht maar je wordt wel gewoon ingepland.

EDIT: vanuit de bouw hebben wij al een 5 aderige kabel (met werkschakelaar) aan laten leggen richting meterkast. Dit ook duidelijk vermeld bij mijn aanvragen.

[ Voor 8% gewijzigd door Niwla op 10-08-2022 11:09 ]

niets moet......behalve adem halen

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:06

tomtom901

Moderator General Chat
Fedde schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Voorzieningen meenemen, offerte na levering. Anders krijg je allemaal meerwerkdiscussies omdat ze zonder schouw een aanbieding doen.
Bedoel je met voorzieningen meenemen al dingen tijdens de bouw qua electra?

• Source90
tomtom901 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:12:
[...]

Bedoel je met voorzieningen meenemen al dingen tijdens de bouw qua electra?
Ik zou in ieder geval een loze leiding (19mm maar bij voorkeur 25mm) laten leggen van de meterkast naar het dak, op de plek waar je de omvormer wilt hebben (Technische ruimte bijvoorbeeld, als deze op zolder is).

Voor de rest hoef je geen aanpassingen te doen die de leverancier van de panelen niet kan doen.

• Source90
Vendetta_X schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:47:
[...]

Source90 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 00:01:
[...]

Is dat niet bij woningen die onder dat bouwbesluit vallen? Die van ons waarschijnlijk nog een ouder bouwbesluit. Voor nieuwbouw. Geen idee.

Eerste hit op Google:
https://www.rijksoverheid...bouwen-per-1-januari-2021

Gelijk maar een mail naar het consultanty bureau gestuurd voor rectificatie. Hebben nu A+++ met 35kWh/m² per jaar, dit is echter zonder 7650 WP aan zonnepanelen die er al vanaf oplevering (+4 dagen) op liggen..
Members only:

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:06

tomtom901

Moderator General Chat
Source90 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Ik zou in ieder geval een loze leiding (19mm maar bij voorkeur 25mm) laten leggen van de meterkast naar het dak, op de plek waar je de omvormer wilt hebben (Technische ruimte bijvoorbeeld, als deze op zolder is).
Dankjewel voor de tip! Noteer ik :)

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:05
Wie is het consultancy bureau in dit verhaal? En beoogd doel van nieuw certificaat is aanpassen risicoklasse van hypotheek?
Pagina: 1 ... 143 ... 366 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.