Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Enkele verkopers hebben aangegeven dat het in theorie mogelijk is dat er vorst kan komen te liggen onder de tegel en de tegel dus gaat springen. Nou ken ik een stel dat in een reeds opgeleverde appartement in het gebied hetzelfde heeft gedaan. Zij gaven aan dat ze hier ook op zijn geattendeerd. Echter gaf ze ook aan dat de tegels gelijmd zijn en dat het belangrijk is dat er heel goed gevoegd moet worden, zodat er geen vocht onder kan komen. Ook gaf ze als kanttekening dat het met de huidige klimaatswijzigingen de kans op vorst niet zo groot is.
Ik ben benieuwd naar wat andere meningen. Zijn er mensen in de groep die dit ook hebben gedaan, maar achteraf spijt hebben en/of wat belangrijk advies hebben hierover?
Het energie label zal minstens A zijjn, en na de bouw / oplevering eventueel verhoogd worden. Mocht dit het geval zijn konden wij nog aankloppen voor een extra 0.01% rente korting achteraf.Fedde schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:35:
Wij hebben morgen (eindelijk) het gesprek bij de makelaar. Hiervoor heb ik de volgende vragenlijst. Mis ik nog hele gekke zaken? Er is dus nog veel niet helder.
***members only***
Zonnepanelen en andere gekke prijzen kregen wij pas bij het gesprek met de verkoop begelieder na het tekenen en wou de makelaar niet navragen. beetje jammer maar houd er rekening mee dat je dus een nee kunt verwachten op een aantal vragen.
Vergeet ook je waarborg certificaat niet
Dingen die je wellicht ook zou willen weten:Fedde schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:35:
Wij hebben morgen (eindelijk) het gesprek bij de makelaar. Hiervoor heb ik de volgende vragenlijst. Mis ik nog hele gekke zaken? Er is dus nog veel niet helder.
***members only***
- wat was de eerdere bestemming van het terrein? wil je er nog steeds wonen als er eerst een benzinepomp oid zat?
- is er een gemeenschappelijk terrein? Wie onderhoudt dat, is er een vve?
- kan je je auto elektrisch laden?
- wie zijn de projectleveranciers? (en wil je daar dan mee in zee?)
Dank! Ik ben me er terdegen bewust van dat ik waarschijnlijk niet overal antwoord op krijg. Da's prima tot zekere hoogte, kijken we dan verder. PV zal ik pas achteraf doen wss omdat dat goedkoper is meestal. Waarborg toegevoegd.vormulier schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:46:
[...]
Het energie label zal minstens A zijjn, en na de bouw / oplevering eventueel verhoogd worden. Mocht dit het geval zijn konden wij nog aankloppen voor een extra 0.01% rente korting achteraf.
Zonnepanelen en andere gekke prijzen kregen wij pas bij het gesprek met de verkoop begelieder na het tekenen en wou de makelaar niet navragen. beetje jammer maar houd er rekening mee dat je dus een nee kunt verwachten op een aantal vragen.
Vergeet ook je waarborg certificaat niet
Dank, goede toevoegingen. Vraag 1 en 2 en 4 weet ik het antwoord op. 3 aangenomen van wel dus voeg ik toe.dutchmilan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:51:
[...]
Dingen die je wellicht ook zou willen weten:
- wat was de eerdere bestemming van het terrein? wil je er nog steeds wonen als er eerst een benzinepomp oid zat?
- is er een gemeenschappelijk terrein? Wie onderhoudt dat, is er een vve?
- kan je je auto elektrisch laden?
- wie zijn de projectleveranciers? (en wil je daar dan mee in zee?)
Is er een minimum aantal woningen dat verkocht moet zijn voordat er begonnen wordt met bouwen? Of wordt er altijd begonnen met bouwen op een bepaad tijdstip? Stel je voor dat je nog 5 jaar moet wachten tot er genoeg woningen verkocht zijn om te beginnen met bouwen.Fedde schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:35:
Gewoon uit interesse, waarom ga je om 21:35 vragen stellen voor een gesprek wat de volgende dag plaats vind? Als je er eerder mee kwam had je waarschijnlijk een stuk concretere vragen kunnen stellen.Fedde schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:35:
***members only***
Een makelaar kan je waarschijnlijk net zoveel vertellen als wat in de brochure staat…
Op voorhand, goede vraag. Ik heb de vragenlijst al zo'n 2 weken af en ook de vragenlijst al tig keer doorgenomen met in mijn hoofd onderliggende vragen. De verstrekte stukken ook doorgenomen en alles wat hierboven staat staat niet in de brochure en/of internet of is tegenstrijdig. Daarnaast doen wij dit ook voor de eerste keer en zie ik niet 1 2 3 hoeveel concreter ik de vragen had kunnen maken met de geringe informatie. Mocht je daar voorbeelden van hebben sta ik daar voor open. De reden dat ik het nu nog hier deel is omdat ik er zojuist aan dacht dat dat nooit kwaad kon.Toppe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:58:
[...]
Gewoon uit interesse, waarom ga je om 21:35 vragen stellen voor een gesprek wat de volgende dag plaats vind? Als je er eerder mee kwam had je waarschijnlijk een stuk concretere vragen kunnen stellen.
Een makelaar kan je waarschijnlijk net zoveel vertellen als wat in de brochure staat…
Deze had ik voor mezelf onder de opschortende voorwaarden bedacht. Goede toevoeging. Overigens zien wij via de project website dat zo'n 80% verkocht is, 15% onder optie en een enkele nog vrij.Compuhair schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:53:
[...]
Is er een minimum aantal woningen dat verkocht moet zijn voordat er begonnen wordt met bouwen? Of wordt er altijd begonnen met bouwen op een bepaad tijdstip? Stel je voor dat je nog 5 jaar moet wachten tot er genoeg woningen verkocht zijn om te beginnen met bouwen.
Kwaad kan het nooit, het was ook niet negatief bedoeld hoor.Fedde schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:00:
[...]
Op voorhand, goede vraag. Ik heb de vragenlijst al zo'n 2 weken af en ook de vragenlijst al tig keer doorgenomen met in mijn hoofd onderliggende vragen. De verstrekte stukken ook doorgenomen en alles wat hierboven staat staat niet in de brochure en/of internet of is tegenstrijdig. Daarnaast doen wij dit ook voor de eerste keer en zie ik niet 1 2 3 hoeveel concreter ik de vragen had kunnen maken met de geringe informatie. Mocht je daar voorbeelden van hebben sta ik daar voor open. De reden dat ik het nu nog hier deel is omdat ik er zojuist aan dacht dat dat nooit kwaad kon.
Wij hebben het ook voor het eerst gedaan en alle informatie die we van de makelaar hebben gekregen was ronduit niet correct.
De door ons gestelde vragen konden ze niet beantwoorden want:
- moesten we met de aannemer uitzoeken
- moesten we met de gemeente uitzoeken
Vaak weet een makelaar ook niet dat sommige punten tegenstrijdig zijn en dit moeten ze dan uitzoeken.
Ik zou zelf morgen gewoon heel open het gesprek in gaan en er vanuit gaan dat nog onduidelijkheden bij zijn gekomen dan dat je antwoorden hebt gehad.
Hoe gaan ze om met extreme prijsstijgingen van arbeid en materiaal? Wat is de definitie van extreem?Fedde schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:35:
***members only***
Ik had voor mezelf eigenlijk al geconcludeerd dat met een open prijs ik niet akkoord kan gaan. Deels want afhankelijkheid financiering, deels want dat is een risico wat niet bij een particulier kan liggen.Wolly schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:07:
[...]
Hoe gaan ze om met extreme prijsstijgingen van arbeid en materiaal? Wat is de definitie van extreem?
@Toppe daar ben ik me zeker van bewust! Ik hoop op het beste maar verwacht eigenlijk dat het gros niet of beperkt beantwoord wordt.
In onze KAO staat dat prijsstijgingen niet mogen worden doorberekend aan ons. Ik weet niet of dat een Woningborg dingetje is of niet, maar is zeker het vragen waard.
Verder hadden wij wat specifieke eisen die we als ontbindende voorwaarde wilden opnemen: We wilden bijvoorbeeld van de koop kunnen afzien als er later bleek dat we om wat voor reden toch geen garage konden bouwen.
Verder is het wel handig om te weten wanneer de akte ongeveer gaat passeren ivm geldigheid hypotheekofferte. Ik weet van een project waar dat wat langer duurde dan gepland, waardoor de helft om een nieuwe hypotheek kon. En vervolgens zijn de rentes van 1,6 naar 4,0% gestegen en kregen ze het niet meer rond....
Vaak zou je hem moeten kunnen verlengen, tegen een bepaald bedrag toch? Zo heb ik het iig wel de vorige keer met een bestaande woning gedaan. Maar mogelijk dat dat per hypotheek weer anders is.NCSmits schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:26:
Verder is het wel handig om te weten wanneer de akte ongeveer gaat passeren ivm geldigheid hypotheekofferte.
Zelf over 17 dagen het eerste gesprek.
Als het langer duurt ivm vergunningen die vertraagd zijn, dan wel.Diablow schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:05:
[...]
Vaak zou je hem moeten kunnen verlengen, tegen een bepaald bedrag toch? Zo heb ik het iig wel de vorige keer met een bestaande woning gedaan. Maar mogelijk dat dat per hypotheek weer anders is.
Het ligt inderdaad aan de bank of je moet betalen en hoeveel. Bij ons was het iets van 600 euro per maand.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Dit probleem komt bekend voor.kw_nl schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:40:
[...]
Als het langer duurt ivm vergunningen die vertraagd zijn, dan wel.
Het ligt inderdaad aan de bank of je moet betalen en hoeveel. Bij ons was het iets van 600 euro per maand.
Ik denk dat dit in de hypotheekofferte genoemd wordt onder bereidstellingskosten. Volgens mij is het gebruikelijk dat de kosten afhankelijk zijn van het renteverschil (gaat de rente omhoog, dan betaal je meer) tot een bepaald maximum.
Ik denk dat het idee wel is dat je weliswaar meer betaald om de offerte te verlengen, maar dat je dan wel een gunstigere rente te pakken hebt.
Dat klopt, maar meestal wel tot een bepaald maximum. In ons geval was de offerte 4 maanden geldig, met de optie hem (kosteloos) te verlengen tot een jaar. Wij moesten dan betalen als we tijdens die verlenging van de offerte af zouden zien.Diablow schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:05:
[...]
Vaak zou je hem moeten kunnen verlengen, tegen een bepaald bedrag toch? Zo heb ik het iig wel de vorige keer met een bestaande woning gedaan. Maar mogelijk dat dat per hypotheek weer anders is.
Het project waar ik op doel heeft zoveel vertraging (door aangespannen rechtzaken door omwonenden o.b.v. stikstof) dat ze hier over de 12 maanden zijn gegaan. En houd er rekening mee dat veel bouwprojecten waarvan de omgevingsvergunning nog niet onherroepelijk is (dat is eigenlijk alles wat vanaf nu getekend wordt), nog wel eens vertraging kan oplopen als er nieuwe berekeningen moeten worden gemaakt, hoe vervelend ook.
Eerder moet ik inderdaad ook een 'boete' betalen voor het later ingaan, dat was ingecalculeerd.
Net snel gezocht, zijn al wel wat vergunningen voor fase 2 aangevraagd, maar niet voor 'ons' stukje lijkt het.

[ Voor 18% gewijzigd door Diablow op 03-08-2022 08:27 ]
Mijn ervaring (is er maar één): makelaar is verkoopbrochure info. Veel inhoud werd me pas duidelijk toen de documenten gedeeld konden worden.
Vanuit de verkopende partij is één van de ontbindende voorwaarde --> er moet minimaal X% verkocht zijn.
Dan is het nuttig om te weten wat die X% van wat precies inhoudt. Dit wil wel eens per project verschillen.
Vb:
80% van het gehele project, 80% van een blok/appartementgebouw, 80% van de straat als er meerdere straten zijn.
--
Ander voorbeeld/ervaring vanuit ons project. Vanwege het 'groen' aspect moet er in het project een percentage groen terugkomen. Dat betekent dat de voor en achter tuinen van de huizen verplichte beukenhagen krijgen en die mag je als koper niet veranderen in bv een schutting. Deze info werd niet bij de eerste gesprekken met makelaar gedeeld. Kan voor sommige kopers een 'show stopper' zijn?
[ Voor 28% gewijzigd door Brains Bush op 03-08-2022 08:39 ]
Het zou al fijn zijn als de makelaar je kan voorzien in het beleidsplan van de gemeente zodat je als koper ook weet hoe de rest van de wijk ingericht wordt.Brains Bush schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:33:
Succes bij de makelaar.
Mijn ervaring (is er maar één): makelaar is verkoopbrochure info. Veel inhoud werd me pas duidelijk toen de documenten gedeeld konden worden.
Vanuit de verkopende partij is één van de ontbindende voorwaarde --> er moet minimaal X% verkocht zijn.
Dan is het nuttig om te weten wat die X% van wat precies inhoudt. Dit wil wel eens per project verschillen.
Vb:
80% van het gehele project, 80% van een blok/appartementgebouw, 80% van de straat als er meerdere straten zijn.
--
Ander voorbeeld/ervaring vanuit ons project. Vanwege het 'groen' aspect moet er in het project een percentage groen terugkomen. Dat betekent dat de voor en achter tuinen van de huizen verplichte beukenhagen krijgen en die mag je als koper niet veranderen in bv een schutting. Deze info werd niet bij de eerste gesprekken met makelaar gedeeld. Kan voor sommige kopers een 'show stopper' zijn?
Ik heb regelmatig contact met de gemeente wat betreft het beleidsplan hier. Zo hadden ze eerst het idee om een speeltuin bij een soort noodopvang voor moeilijke jeugd neer te zetten. Dat is vragen om problemen.
Bedankt, we zien het wel, er is al best veel info beschikbaar. Bijvoorbeeld dat de erfafscheiding met openbare ruimte inderdaad groen is. Sommige dingen zijn met een omweg te vinden, bijvoorbeeld de toewijzing van de parkeerplaatsen. Daar is wel een kaart van te vinden bij de appartementen, maar niet bij de rijwoningen.Brains Bush schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:33:
Succes bij de makelaar.
---
Rest van de wijk is in mijn geval redelijk duidelijk, mede omdat er in de 1e fase o.a. al twee supermarkten etc. zat. Deels ook omdat aan de andere kant water zit, dus wat er verder ooit bij haar komen maakt niet zo veel uit. Wat je wel ziet is dat de Zorgappartementen die onderdeel van het plan zijn, en beetje zijn weg gestopt op de kaarten. Dat snap ik wel, maar is niet erg transparant.
[ Voor 24% gewijzigd door Diablow op 03-08-2022 09:17 ]
Ik heb spul aan onder andere de TU geleverd op het gebied van sanitair met een G. Dus ik weet dat de pricing die ze kregen niet echt afwijkt van de grotere (r)etailers.Toppe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:29:
[...]
Weet niet welke kortingen jij krijgt maar bij mijn vorige werkgever kocht ik spul in bij de TU en dan had je echt dit soort marges hoor.
[ Voor 12% gewijzigd door oinkoink12 op 03-08-2022 09:44 ]
Wat je wil. Gelukkig weet ik welke korting we kregen als we artikelen inkochtenoinkoink12 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:40:
[...]
Ik heb spul aan onder andere de TU geleverd op het gebied van sanitair met een G. Dus ik weet dat de pricing die ze kregen niet echt afwijkt van de grotere (r)etailers.
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 03-08-2022 10:28 ]
Misschien is het tegenwoordig anders, of maken de retailers wat meer marge, ben er ook al 10 jaar wegToppe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:23:
[...]
Wat je wil. Gelukkig weet ik welke korting we kregen als we artikelen inkochten
Tegenwoordig valt de TU onder de Sonepar group, een aardig grote speleroinkoink12 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:31:
[...]
Misschien is het tegenwoordig anders, of maken de retailers wat meer marge, ben er ook al 10 jaar weg
Moet je bij VanWonen langs? Wij kregen alle info eigenlijk direct meeDiablow schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:13:
[...]
Bedankt, we zien het wel, er is al best veel info beschikbaar. Bijvoorbeeld dat de erfafscheiding met openbare ruimte inderdaad groen is. Sommige dingen zijn met een omweg te vinden, bijvoorbeeld de toewijzing van de parkeerplaatsen. Daar is wel een kaart van te vinden bij de appartementen, maar niet bij de rijwoningen.
---
Rest van de wijk is in mijn geval redelijk duidelijk, mede omdat er in de 1e fase o.a. al twee supermarkten etc. zat. Deels ook omdat aan de andere kant water zit, dus wat er verder ooit bij haar komen maakt niet zo veel uit. Wat je wel ziet is dat de Zorgappartementen die onderdeel van het plan zijn, en beetje zijn weg gestopt op de kaarten. Dat snap ik wel, maar is niet erg transparant.
Nou het installatiebedrijf is langsgekomen na lang zeuren dat de vloerkoeling het niet deed. Ze gaven aan dat de functie niet goed was geactiveerd op de waterpompinstallatie, dus logisch dat hij het niet deedMemeMaster schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:15:
Beneden is het bij ons met vloerkoeling aan nu 28 graden🤡. Maar met een mobiele airco een slaapkamer gelukkig op 23 graden kunnen krijgen.
In de winter toch maar een split unit plaatsen. Snap alleen niet zo goed waarom de aannemer ons blij maakte met een dooie mus van een vloerkoeling.

Als het een beetje oke werkt vind ik dit ideaal want voor die paar warme dagen in NL is een airco installatie wat mij betreft niet nodig.
Had je ook geen flow?MemeMaster schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:45:
[...]
Nou het installatiebedrijf is langsgekomen na lang zeuren dat de vloerkoeling het niet deed. Ze gaven aan dat de functie niet goed was geactiveerd op de waterpompinstallatie, dus logisch dat hij het niet deed. De temperatuur op de thermostaat is nu gelukkig gedaald, ook moet ik sloffen aan beneden want de tegelvloer voelt nu wel iets te koud aan. Ik ben wel benieuwd hoe koel het vandaag binnen blijft met het warme weer.
Als het een beetje oke werkt vind ik dit ideaal want voor die paar warme dagen in NL is een airco installatie wat mij betreft niet nodig.
Ik wil alvast gaan orienteren op een verhuis bedrijf en ben dus op zoek naar ervaringen van mede tweakers op dit gebied. (heb in alle 3 de delen van dit forum op gezocht, maar vond weinig)
Wij zijn van plan om ze zo goed als alles te laten doen.
We gaan verhuizen binnen dezelfde dorp naar onze nieuwbouw (als die ooit afkomt, zucht...).
Wie kan en wil zijn ervaringen met mij delen?
MVG
Richard
Welke regio? Ik kan wel een verhuisbedrijf uit het noorden aanraden maar als je in het zuiden woont wordt het een dure hobbyKING-RICHIE schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:26:
Hoi,
Ik wil alvast gaan orienteren op een verhuis bedrijf en ben dus op zoek naar ervaringen van mede tweakers op dit gebied. (heb in alle 3 de delen van dit forum op gezocht, maar vond weinig)
Wij zijn van plan om ze zo goed als alles te laten doen.
We gaan verhuizen binnen dezelfde dorp naar onze nieuwbouw (als die ooit afkomt, zucht...).
Wie kan en wil zijn ervaringen met mij delen?
MVG
Richard
Is in ons project ook idd. Wij zijn fase 2, in fase 1 heeft werkelijk niemand zich er aan gehouden. Benieuwd of men daar ooit op gaat handhaven, zeker wanneer percelen niet aan de gemeentegrens zitten.Brains Bush schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:33:
Komt op mij altijd over als een prima ambitie waar de gemeente mee kan pronken, maar wat ze in de praktijk geen snars kan schelen.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Ik hoor graag je bevindingen! Wij krijgen in onze (nog te bouwen) woning ook vloerkoeling. Op mijn vraag destijds wat de aanbeveling is qua airconditioning/split-units was het antwoord dat dat niet nodig blijkt in de praktijk (wel gevraagd aan een begeleider van het bouwprojectMemeMaster schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:45:
[...]
Nou het installatiebedrijf is langsgekomen na lang zeuren dat de vloerkoeling het niet deed. Ze gaven aan dat de functie niet goed was geactiveerd op de waterpompinstallatie, dus logisch dat hij het niet deed. De temperatuur op de thermostaat is nu gelukkig gedaald, ook moet ik sloffen aan beneden want de tegelvloer voelt nu wel iets te koud aan. Ik ben wel benieuwd hoe koel het vandaag binnen blijft met het warme weer.
Lees: Hij (begeleider van het bouwproject) vond het niet nodig om zich te buigen over alle benodigdheden qua voorbereiding voor aircoRazr schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Ik hoor graag je bevindingen! Wij krijgen in onze (nog te bouwen) woning ook vloerkoeling. Op mijn vraag destijds wat de aanbeveling is qua airconditioning/split-units was het antwoord dat dat niet nodig blijkt in de praktijk (wel gevraagd aan een begeleider van het bouwproject). Maar goed, wat jij ook al aangaf, split-unit kan altijd nog.
Haha! A/C wordt niet eens aangeboden in onze woonwensenlijst, ook geen voorbereidingen. Misschien omdat ze er geen zin in hebben (al motiveren de marges op meerprijzen wel genoeg denk ik) maar de reden was dat in de praktijk het niet nodig is bij aanwezigheid vloerkoeling (op alle verdiepingen in ons geval).Source90 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:00:
[...]
Lees: Hij (begeleider van het bouwproject) vond het niet nodig om zich te buigen over alle benodigdheden qua voorbereiding voor airco![]()
Dus mochten we toch A/C willen, moet het altijd achteraf. Met dat idee draaien we straks eerst een zomertje met vloerkoeling (in 2024 pas) en kunnen we altijd nog beslissen. Maar ik ben wel benieuwd naar mensen die nu al vloerkoeling hebben!
Sorry, dom van mij natuurlijk.Toppe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:48:
[...]
Welke regio? Ik kan wel een verhuisbedrijf uit het noorden aanraden maar als je in het zuiden woont wordt het een dure hobby

Noord Brabant, Boxtel om precies te zijn.
In onze nieuwbouwwoning uit 2021 ook een warmtepomp met bodemwarmte en vloerkoeling op 3 verdiepingen. Tot op heden is het niet warmer geworden dan 22,5 graden in onze woning (2-kapper). Ik vind het dan ook onnodig om airco te nemen. Sowieso zijn wij koukleumen en hebben door de vloerkoeling ook regelmatig koude voetenRazr schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:03:
[...]
Dus mochten we toch A/C willen, moet het altijd achteraf. Met dat idee draaien we straks eerst een zomertje met vloerkoeling (in 2024 pas) en kunnen we altijd nog beslissen. Maar ik ben wel benieuwd naar mensen die nu al vloerkoeling hebben!
Dat is een hele nette temperatuur. In mijn woning uit 2018 - nog met een cv - wordt het gemakkelijk 28-29 graden als het een paar dagen buiten flink warm is.Rival24 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:12:
[...]
In onze nieuwbouwwoning uit 2021 ook een warmtepomp met bodemwarmte en vloerkoeling op 3 verdiepingen. Tot op heden is het niet warmer geworden dan 22,5 graden in onze woning (2-kapper). Ik vind het dan ook onnodig om airco te nemen. Sowieso zijn wij koukleumen en hebben door de vloerkoeling ook regelmatig koude voeten
Mja moet, het mag. Maar ze pakken het super snel op is tot nu toe mijn ervaring. Tekeningetje van de ons gewenste indeling sturen ze langs de aannemer, dus als het mee zit weten we voor het gesprek al hoeveel dat gaat kosten.
In onze vorige woning bereikten we ook zonder problemen dat soort temperaturen en soms nog hoger. Maar het is dit jaar nog niet echt lang warm geweest zoals in 2019 (of was het 2020?).Afas schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:16:
[...]
Dat is een hele nette temperatuur. In mijn woning uit 2018 - nog met een cv - wordt het gemakkelijk 28-29 graden als het een paar dagen buiten flink warm is.
Ik moet wel zeggen dat het koelen meer energie kost dan ik had verwacht. Dat we in de winter op sommige dagen 25kWh er doorheen draaien vind ik niet gek, maar op zomerse dagen halen we ook vaak zo'n 12kWh (totaalverbruik, zonder hele grote energieslurpers). Van wat ik me heb laten vertellen (en ik weet niet of dat klopt), heeft dat er mee te maken dat de watertemperatuur uit de bron zo laag is dat het eerst opgewarmd moet worden voordat het door de vloerverwarming heen kan ter voorkoming van condensvorming.
Ik heb goede ervaringen met Student Movers uit Eindhoven maar ik weet niet of zij ook Boxtel doen.KING-RICHIE schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:04:
[...]
Sorry, dom van mij natuurlijk.![]()
Heb je verdere maatregelen genomen zoals screens of rolluiken?Rival24 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:12:
[...]
In onze nieuwbouwwoning uit 2021 ook een warmtepomp met bodemwarmte en vloerkoeling op 3 verdiepingen. Tot op heden is het niet warmer geworden dan 22,5 graden in onze woning (2-kapper). Ik vind het dan ook onnodig om airco te nemen. Sowieso zijn wij koukleumen en hebben door de vloerkoeling ook regelmatig koude voeten
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Mijn verhuizing (inclusief alles inpakken) heb ik laten doen door Meta Topmovers en dat is erg goed bevallen.KING-RICHIE schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:04:
[...]
Sorry, dom van mij natuurlijk.![]()
Toen een kort voor de geplande verhuizing bleek dat de woning niet op tijd klaar zou zijn maar ik al wel mijn oude woning uit moest was een belletje genoeg om van de verhuizing een uitruiming & opslag te maken.
De verhuizing was van Helmond naar Veghel.
[ Voor 3% gewijzigd door Dronium op 03-08-2022 16:51 ]
Nu dus maar kijken betreft de meer-opties wat ik zou willen
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
Nee, we hebben een veranda aan het huis vast zitten aan de voorkant (westkant) maar that's it. Ik denk dat als we screens of rolluiken of iets dergelijks zouden nemen (oostkant) dat we de temperatuur nog wel lager kunnen krijgen. Op de zuidkant hebben we maar 1 raam.rubenos schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:56:
[...]
Heb je verdere maatregelen genomen zoals screens of rolluiken?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4281RhEmZO4EhOGDi5aH1KGV.jpg?f=user_large)
convectorradiatoren maar weet niet precies welk type, dat ging de makelaar nog even navragen. Maar vloerverwarming was geen optie neeAscension schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:16:
@MonkeySleeve convectoren in de woonkamer? Dat is wel heel ouderwets, bieden ze dat ook niet aan tegen meerwerk?
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
Op de dagen dat het 30+ was het binnen 21.5 graden (koeling op 20). Je zag wel dat op dag 3 hitte het naar 22.5 was gestegen, maar is daar vervolgens niet overheen gegaan.Razr schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Ik hoor graag je bevindingen! Wij krijgen in onze (nog te bouwen) woning ook vloerkoeling. Op mijn vraag destijds wat de aanbeveling is qua airconditioning/split-units was het antwoord dat dat niet nodig blijkt in de praktijk (wel gevraagd aan een begeleider van het bouwproject). Maar goed, wat jij ook al aangaf, split-unit kan altijd nog.
So far, beter dan verwacht.
De belangrijkste factor is en blijft de warmte buitenhouden though. Dus alle ramen dicht gehad. Gordijnen hadden we nog niet.
[ Voor 8% gewijzigd door jessy100 op 03-08-2022 18:32 ]
Ja, ik heb een villery en boch wc, ongeveer dezelfde vorm als op je plaatje.Toppe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:19:
Wellicht iets offtopic. Maar is er iemand die een D vormige pot heeft waar ze een kinder/familie bril op hebben?
[Afbeelding]
De brilverkleiner van mijn schoonouders past hier gewoon op. Dat ding is 30 jaar oud, dus geen idee waar die vandaan komt of welk merk/type.
Lijkt hier op:

Dat is dus een afneembaar ding wat je er op klikt als de kids naar de wc gaan. Net wat anders dan op je plaatje, maar misschien heb je er wat aan
[ Voor 19% gewijzigd door roltor op 03-08-2022 21:33 ]
Ja brilverkleiner past ook wel maar ik wil dus eigelijk de bril vervangen voor een bril met ingebouwde verkleiner…roltor schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:30:
[...]
Ja, ik heb een villery en boch wc, ongeveer dezelfde vorm als op je plaatje.
De brilverkleiner van mijn schoonouders past hier gewoon op. Dat ding is 30 jaar oud, dus geen idee waar die vandaan komt of welk merk/type.
Dat kan denk ik ook wel, mits het hetzelfde systeem heeft om de bril aan de pot vast te maken. Onze bril heeft een speciaal systeem daarvoor geloof ik.Toppe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:32:
[...]
Ja brilverkleiner past ook wel maar ik wil dus eigelijk de bril vervangen voor een bril met ingebouwde verkleiner…
Maar daar heb ik geen ervaring mee. Succes, hoop dat je wat vindt.
Die koeling doet meer dan je denkt hoor. Ik zit al weken rond 25 met warme dagen als vandaag naar 27. Hitte is er niet uit te krijgen, fijn die geïsoleerde huizen (zonder koeling). Alles staat alleen open onder 22 graden, verder potdicht en voorkant op het zuiden. Lijkt hier alsof de vw aan staat op 1e vd en zolder. De zijgevel is waarschijnlijk ook een gratis hittebron.jessy100 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:31:
[...]
Op de dagen dat het 30+ was het binnen 21.5 graden (koeling op 20). Je zag wel dat op dag 3 hitte het naar 22.5 was gestegen, maar is daar vervolgens niet overheen gegaan.
De belangrijkste factor is en blijft de warmte buitenhouden though. Dus alle ramen dicht gehad. Gordijnen hadden we nog niet.
Dat zou ik niet doen hoor. Alleen mijn jongste heeft een paar weken op zo'n losse verkleiner gezeten. Toen moest hij weg, want ze was al een grote meid. Ze was toen net twee ofzo. Mijn andere kids hebben nooit zo'n ding gebruikt.Toppe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:32:
[...]
Ja brilverkleiner past ook wel maar ik wil dus eigelijk de bril vervangen voor een bril met ingebouwde verkleiner…
Als je alleen gordijnen hebt, dan is de warmte al binnen. Het helpt dat er een barrière is tussen de hitte en je koelere ruimtes, maar het is altijd beter om zonwering aan de buitenkant te hebben. Als de bouwer daar niet over nadenkt, dan heb je helaas pech met projectmatige woningen. Zeker nu de zomers warmer worden.jessy100 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:31:
[...]
Op de dagen dat het 30+ was het binnen 21.5 graden (koeling op 20). Je zag wel dat op dag 3 hitte het naar 22.5 was gestegen, maar is daar vervolgens niet overheen gegaan.
Die van ons zakt nog door de pot heen en met zo’n verkleiner kan ze zelf naar de WC, scheelt ons weer een loopjeSwinta schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:42:
[...]
Dat zou ik niet doen hoor. Alleen mijn jongste heeft een paar weken op zo'n losse verkleiner gezeten. Toen moest hij weg, want ze was al een grote meid. Ze was toen net twee ofzo. Mijn andere kids hebben nooit zo'n ding gebruikt.
Hoe bepaal je bij nieuwbouw waar je écht screens nodig hebt? Wij kunnen de elektra al laten aanleggen, maar hebben aardig wat ramen dus ook zonde als we het niet gebruiken. Hoe hebben andere Tweakers dat gedaan? Puur op ligging?keeperson schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:43:
[...]
Als je alleen gordijnen hebt, dan is de warmte al binnen. Het helpt dat er een barrière is tussen de hitte en je koelere ruimtes, maar het is altijd beter om zonwering aan de buitenkant te hebben. Als de bouwer daar niet over nadenkt, dan heb je helaas pech met projectmatige woningen. Zeker nu de zomers warmer worden.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Uit ervaring met meerdere kids: Die periode is voorbij voor je het weet en dan kan je de hele bril weer weg doen (of je er nog jaren aan ergeren haha). Lijkt mij best zonde. Maar goed, geen antwoord op je vraagToppe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:48:
[...]
Die van ons zakt nog door de pot heen en met zo’n verkleiner kan ze zelf naar de WC, scheelt ons weer een loopje
Volslagen off-topic dit natuurlijk, maar hierbij ook mijn ervaring.Toppe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:48:
[...]
Die van ons zakt nog door de pot heen en met zo’n verkleiner kan ze zelf naar de WC, scheelt ons weer een loopje
We hebben zo’n bril met ingebouwde verkleiner gehad in ons vorige (huur)huis. Kwam van de Lidl.
Onze oudste zoon heeft er welgeteld 2x op gezeten en 2x ging ging alles over de rand ipv in de wc… Hij zat ook veel beter op de gewone bril, dus snel geleerd om daarop te zitten.
In de wc zakken gebeurd maximaal 1x is onze ervaring
Afgelopen week onze grondwaterpomp in gebruik genomen. Wel echt een hele vooruitgang vergeleken met het pisstraaltje dat uit de buitenkraan komt zeg. De sproeier doet nu in 1x het hele gras plus de borders ipv dat het in 2x moet.
Zwembad van dik 1000 liter ook binnen 40 min vol en dat kwam denk ik vooral doordat de flexibele tuinslang met ‘waterstop’ de beperkende factor was.
Daarbij dan ook nog het voordeel dat ik geen leidingwater direct in de tuin sproei.
Kan het dus wel aanraden om rekening te houden met een grondwaterpomp in de tuin. Als ruimte om een puls te slaan en stroom voor de pomp.
[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 03-08-2022 22:18 ]
Ik heb de koeltemperatuur op 21 graden gezet maar vandaag bleef de thermostaat steken rond 24 graden. Zonder vloerverwarming is het hier meestal rond 27/28 graden op een warme dag dus een verlaging van 3/4 graden is al fijn. Ik vraag me af of het mogelijk is om de temperatuur nog lager te krijgen als de vloerkoeling langer aan staat. We hebben een lucht/water warmtepomp niet zo'n bodem waterpomp. Ik vraag me af of die beter koelen. Die bodem waterpompen koelen wel energiezuiger, maar we hebben gelukkig nog een langlopend energiecontract met lage tarieven.Razr schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Al met al ben ik positief, het huis is gewoon niet zo beklemmend warm. Ander voordeel: we kunnen alle ramen de hele dag dicht houden. Scheelt met insecten en muggen. Onze buren hebben bij alle ramen horren laten plaatsen. Ik vind dat heel lelijk.
De vloerkoeling was bij ons een gratis extraatje omdat de oude waterpomp (zonder koelfunctie) die ze eigenlijk wilden plaatsen niet meer beschikbaar was, dat was dus een flinke meevaller.
Ik heb geen andere zonwerende maatregelen genomen zoals screens etc. Dat ben ik ook niet van plan.
[ Voor 9% gewijzigd door MemeMaster op 03-08-2022 22:32 ]
Koeling van een L/W of L/L stelt niets voor op jaarbasis, paar honderd kWh max.MemeMaster schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:22:
[...]
Ik heb de koeltemperatuur op 21 graden gezet maar vandaag bleef de thermostaat steken rond 24 graden. Zonder vloerverwarming is het hier meestal rond 27/28 graden op een warme dag dus een verlaging van 3/4 graden is al fijn. Ik vraag me af of het mogelijk is om de temperatuur nog lager te krijgen als de vloerkoeling langer aan staat. We hebben een lucht/water warmtepomp niet zo'n bodem waterpomp. Ik vraag me af of die beter koelen. Die bodem waterpompen koelen wel energiezuiger, maar we hebben gelukkig nog een langlopend energiecontract met lage tarieven.
Al met al ben ik positief, het huis is gewoon niet zo beklemmend warm. Ander voordeel: we kunnen alle ramen de hele dag dicht houden. Scheelt met insecten en muggen. Onze buren hebben bij alle ramen horren laten plaatsen. Ik vind dat heel lelijk.
De vloerkoeling was bij ons een gratis extraatje omdat de oude waterpomp (zonder koelfunctie) die ze eigenlijk wilden plaatsen niet meer beschikbaar was, dat was dus een flinke meevaller.
Ik heb geen andere zonwerende maatregelen genomen zoals screens etc. Dat ben ik ook niet van plan.
In principe kan een L/W beter koelen omdat hij op de compressor lagere aanvoertemps kan halen.
Maar dat moet je afgiftesysteem ook wel aankunnen, dus fancoils met condensafvoer. Maar dan heb je een waardige L/L vervanging.
De woning is Nul op meter. Wanneer we de zolder opsplitsen en of vloerverwarming plaatsen, vervalt het. En omdat wij aan beiden kanten een dakraam willen plaatsen via de meerwerklijst, is er geen plek meer voor een extra zonnepaneel. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Dakramen is voor ons wel een must, maar het behouden van de NOM ook..
Wat een dilemma
:strip_exif()/f/image/61NM4ds3wjpImykbIexAoYV6.jpg?f=fotoalbum_large)
De blauwe lijnen zijn waar de muren en deuren worden geplaatst
Wij verbruiken iets meer dan 100kWh per maand. Paar honderd vind ik dus vrij fors!bbbrumbrum schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:55:
[...]
Koeling van een L/W of L/L stelt niets voor op jaarbasis, paar honderd kWh max.
In principe kan een L/W beter koelen omdat hij op de compressor lagere aanvoertemps kan halen.
Maar dat moet je afgiftesysteem ook wel aankunnen, dus fancoils met condensafvoer. Maar dan heb je een waardige L/L vervanging.
(Zelfs al verwarm je op elektriciteit is het nog steeds veel, alleen valt het relatief mee)
Het gaat om slechts 1 zonnepaneel dat ze dan niet kwijt kunnen?Olivertwist278 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:59:
De woning is Nul op meter. Wanneer we de zolder opsplitsen en of vloerverwarming plaatsen, vervalt het. En omdat wij aan beiden kanten een dakraam willen plaatsen, is er geen plek meer voor een extra zonnepaneel. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Dakramen is voor ons wel een must, maar het behouden van de NOM ook..
Wat een dilemma
[Afbeelding]
Paar mogelijkheden om te overwegen:
Je zou die panelen nu kunnen laten plaatsen en later na oplevering zelf een dakraam plaatsen, maar dan moet je uiteraard ook je installatie weer laten verbouwen….
Dat paneel wel laten leveren, maar niet plaatsen en afspreken dat je hem later zelf plaatst een optie? (En hem dan niet plaatsen)
Dakraam vervangen door een dakkapel en dan enkele panelen op de dakkapel plaatsen.
Panelen vervangen door versies met een hogere opbrengst. Zeker als het huis nog gebouwd moet worden zijn de ‘standaard panelen’ tegen die tijd alweer beter dan waar ze nu mee rekenen.
In mijn huis heb ik ramen op het noorden, oosten en (zuid-)westen. Noorden is makkelijk: daar komt de zon nooit, dus daar hoeft het niet. 's Ochtends zou je dus de screens in het oosten moeten sluiten en 's middags in het westen. In home automation zou je dat kunnen automatiseren, moet je alleen nog uitkijken dat je geen screen op je hoofd krijgt als je naar buiten wil.rubenos schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:51:
[...]
Hoe bepaal je bij nieuwbouw waar je écht screens nodig hebt? Wij kunnen de elektra al laten aanleggen, maar hebben aardig wat ramen dus ook zonde als we het niet gebruiken. Hoe hebben andere Tweakers dat gedaan? Puur op ligging?
Is dat niet lastig als je je tuin in wilt?Kiwi70 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:34:
Wij wonen nu een jaar in onze nieuwbouwwoning en hebben onlangs toch maar besloten om een screen te nemen. Vorig jaar hadden we al een schaduwdoek opgehangen boven het terras, in de hoop dat er daardoor ook minder zo'n op de achtertuin zou schijnen. Het wordt echter nog steeds best wel warm (2 grote ramen en 2 openslaande deuren op het Westen). Er komt nu dus een screen. Op zonne-energie, omdat we hier vooraf helemaal geen rekening mee hadden gehouden. Dat is dus ook nog een optie als je nog twijfelt, dan komen er helemaal geen kabels aan te pas.
En had je in de situatie met schaduwdoek wel die deuren consequent gesloten?
Ja, de deuren (en meestal ook de raambekleding) zijn altijd dicht als het zo heel heet is. De zon komt er gewoon onderdoor vanaf een bepaald moment. En omdat het regelmatig juist later in de middag heel warm wordt hebben we daar het meest last van.Wolly schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:38:
Is dat niet lastig als je je tuin in wilt?
En had je in de situatie met schaduwdoek wel die deuren consequent gesloten?
We kunnen met dat screen inderdaad niet meer door de deuren naar de tuin. Maar gelukkig zit onze slaapkamer om de hoek, en die heeft ook een deur naar de tuin, dus dat is niet zo'n probleem (levensloopbestendige woning met 1 slaapkamer en badkamer op de begane grond).
Het is eigelijk simpel, het pas een slaapkamer benoemen op het moment dat de woning opgeleverd is, zelfde als het plaatsen van de dakraam. je Beng norm en ook je 0 op de meter certificaat krijg je dan gewoon.
Later plaats je dan de deuren tussen de kamers en plaats je dakramen.
Vloerverwarming: Beng eist dat op zolder indien het een slaapkamer is vloerverwarming aanwezig is, in verband met koeling. Dus indien je het via de bouw doet, is dit hun probleem.
Ik zou het zelfs achteraf doen, maar evt. wel met hun in gesprek gaan om vast de vloerverwarming te leggen en anders op zolder de cementdekvloer laten vervallen.
Geen uitbouw waar je de panelen op kunt leggen?Olivertwist278 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:59:
Hi, hoop dat jullie me kunnen adviseren. Wij hebben een zolder die ze ‘onbenoemde ruimte’ noemen. We hebben de optie om als meerwerk de zolder te voorzien van een dichte overloop en het te verdelen in 2 ruimtes. Wij dachten dat de vloerverwarming al erin zat, maar dat bleek om een fout te gaan.. nu komt het probleem.
De woning is Nul op meter. Wanneer we de zolder opsplitsen en of vloerverwarming plaatsen, vervalt het. En omdat wij aan beiden kanten een dakraam willen plaatsen via de meerwerklijst, is er geen plek meer voor een extra zonnepaneel. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Dakramen is voor ons wel een must, maar het behouden van de NOM ook..
Wat een dilemma
[Afbeelding]
Regeltechnisch toegestaan. Als je leefruimtes wilt heb je echter ook met zaken als ventilatie en verwarming te maken.badboyqxy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:44:
@Olivertwist278
Het is eigelijk simpel, het pas een slaapkamer benoemen op het moment dat de woning opgeleverd is, zelfde als het plaatsen van de dakraam. je Beng norm en ook je 0 op de meter certificaat krijg je dan gewoon.
Vloerverwarming: Beng eist dat op zolder indien het een slaapkamer is vloerverwarming aanwezig is, in verband met koeling. Dus indien je het via de bouw doet, is dit hun probleem.
Ik zou het zelfs achteraf doen, maar evt. wel met hun in gesprek gaan om vast de vloerverwarming te leggen en anders op zolder de cementdekvloer laten vervallen.
Maar buiten dat, voor het beoordelen van beng en 0 op de meter kan die het beter later doen dan tijdens de bouw. want dan scoort die hoger
[ Voor 3% gewijzigd door badboyqxy op 04-08-2022 09:32 ]
Bedankt voor je uitleg! Waar we alleen tegen aanlopen is dat als we vanuit de bouw vloerverwarming laten plaatsen, de NOMbadboyqxy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:44:
@Olivertwist278
Vervalt. Alleen bij het plaatsen van dakramen vervalt die niet, maar dan is er geen ruimte voor een extra zonnepaneel.. wanneer we de zolder opsplitsen vanuit de bouw vervalt de NOM ook..
NOM levert ons toch 25k extra op, vandaar dat we die willen behouden
Dan zou ik de cementdekvloer laten vervallen en zelf doen en of met de bouw even overleggen dat ze hem niet aansluiten maar wel leggen, dat je bijv. zelf later even de verdeler aansluit.
probleem is dat je hoe dan ook beetje moet soemelen met de regels.
Je zou mogelijk ook nog kunnen overleggen of het afnemen van een blowerdoor test dit het kan oplossen omdat men dan eventueel de forfair waarde mag aanhouden.
Nou dan heb je voor jezelf al gededuceerd dat je dakraam gaat sneuvelen mits je geen extra plek vind voor een zonnepaneel (lees schuur ofzo)Olivertwist278 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:42:
[...]
Bedankt voor je uitleg! Waar we alleen tegen aanlopen is dat als we vanuit de bouw vloerverwarming laten plaatsen, de NOM
Vervalt. Alleen bij het plaatsen van dakramen vervalt die niet, maar dan is er geen ruimte voor een extra zonnepaneel.. wanneer we de zolder opsplitsen vanuit de bouw vervalt de NOM ook..
NOM levert ons toch 25k extra op, vandaar dat we die willen behouden
Hmm nog niet nagedacht over de schuur. Misschien kan ik dat voorleggen bij de aannemer. Want we hebben in principe 1 extra zonnepaneel nodig om NOM te blijvenoinkoink12 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:56:
[...]
Nou dan heb je voor jezelf al gededuceerd dat je dakraam gaat sneuvelen mits je geen extra plek vind voor een zonnepaneel (lees schuur ofzo)
Gebeurt het wel eens dat men vanuit de bouw de aannemer extra panelen op de schuur laat zetten?Olivertwist278 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:23:
[...]
Hmm nog niet nagedacht over de schuur. Misschien kan ik dat voorleggen bij de aannemer. Want we hebben in principe 1 extra zonnepaneel nodig om NOM te blijven
Zoals in mijn eerdere reactie: Grote kans dat je tegen die tijd panelen krijgt met een hogere Wp dan waar ze nu mee rekenen en dat hele extra paneel niet nodig is tegen die tijd.Olivertwist278 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:23:
[...]
Hmm nog niet nagedacht over de schuur. Misschien kan ik dat voorleggen bij de aannemer. Want we hebben in principe 1 extra zonnepaneel nodig om NOM te blijven
Dus vraag vooral eens wat de opbrengst van die panelen (op papier) moet zijn om NoM te blijven.
Onze aannemer is van plan dit aan te bieden vanuit de bouw. Ook ivm beperkte ruimte op dak. Berging staat achterin tuin. Nog verder geen details gehad, zal ze tezijnertijd delen.Jazzki schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:31:
[...]
Gebeurt het wel eens dat men vanuit de bouw de aannemer extra panelen op de schuur laat zetten?
Vraag mij wel af of dat financieel interessant is om vanuit bouw te laten doen (afgezien van bovenstaande NOM voorbeeld).
[ Voor 16% gewijzigd door rubenos op 04-08-2022 13:44 ]
Zal waarschijnlijk niet goedkoop zijn van uit de aannemer,Olivertwist278 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:23:
[...]
Als het goed is mag je tot 600 Watt terug leveren op een groep met andere apparaten, Dus als je schuur een eigen groep heeft, zou je hier voor een klein setje zelf kunnen aanschaffen en neerleggen na de oplevering (geen idee hoe je dat in de NOM krijgt overigens maar dat moet wel te regelen zijn ?)
Allicht is dat ook een optie voor je.
Goed dat je dit aangeeft! Ik heb binnenkort een gesprek met ze en zal ze dit zeker voorleggen. Ik begreep van de makelaar dat meerdere mensen van dit blok hier tegenaan lopen dus hopelijk wilt de aannemer meedenkenFarmerwood schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:33:
[...]
Zoals in mijn eerdere reactie: Grote kans dat je tegen die tijd panelen krijgt met een hogere Wp dan waar ze nu mee rekenen en dat hele extra paneel niet nodig is tegen die tijd.
Dus vraag vooral eens wat de opbrengst van die panelen (op papier) moet zijn om NoM te blijven.
Ons huis wordt momenteel gebouwd en er was zeer veel mogelijk qua meerwerk, maar vloerverwarming/koeling op de zolder (tweede verdieping) niet. Achteraf hebben we ons dat te makkelijk uit ons hoofd laten praten door de aannemer. Hij gaf aan dat de zolder toch wel warm genoeg zou blijven. Alleen nu ik hier in het topic lees dat de vloerkoeling echt goed werkt in de zomer, hoop ik dat dit ook op gaat voor de zolder wanneer daar geen vloerverwarming ligt.
We hebben straks grotendeels een plat dak met daarop zonnepanelen. De zolder wordt opgedeeld in drie ruimtes en een overloop. Naar twee ruimtes die straks als slaapkamer dienen hebben we loze leidingen laten leggen voor eventueel een verwarming (elektrisch/infrarood?) voor als het niet warm genoeg zou zijn. Maar de kans is misschien wel groter dat het daar juist niet koel wordt...
Ik overweeg nu om voordat het afgetimmerd wordt (na oplevering) airco's te installeren, maar wellicht zijn er dus ervaringen in gelijke situaties.
Als die meegenomen wordt binnen het project valt die binnen de garantie van de aannemer en woningborg ja.ObiTewodros schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:02:
Bij mijn woning staat dat de garantie vervalt als we de keuken casco laat opleveren. Maar er staat verder niet bij over welke garantie ze het hebben. Keuken valt sowieso niet onder woningborg toch?
Maar wordt dat dan een apart systeem of is dat aan te sluiten op het bestaande systeem van de warmtepomp? Ik zie dat niet helemaal voor me.Deveon schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:02:
Waarom niet achteraf alsnog vloerverwarming op zolder leggen zodat deze ook gebruikt kan worden voor koelen en verwarmen?
Onze ervaring is dat koelen op de zolder niet echt werkt, maar wel voor de verdieping eronder. Koude lucht zakt naar beneden natuurlijk.Qocel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:58:
Zijn er ook ervaringen met het koel (en warm) houden van de zolder verdieping, wanneer daar geen vloerverwarming/koeling ligt, maar wel op de begane grond en de eerste verdieping?
Ons huis wordt momenteel gebouwd en er was zeer veel mogelijk qua meerwerk, maar vloerverwarming/koeling op de zolder (tweede verdieping) niet. Achteraf hebben we ons dat te makkelijk uit ons hoofd laten praten door de aannemer. Hij gaf aan dat de zolder toch wel warm genoeg zou blijven. Alleen nu ik hier in het topic lees dat de vloerkoeling echt goed werkt in de zomer, hoop ik dat dit ook op gaat voor de zolder wanneer daar geen vloerverwarming ligt.
We hebben straks grotendeels een plat dak met daarop zonnepanelen. De zolder wordt opgedeeld in drie ruimtes en een overloop. Naar twee ruimtes die straks als slaapkamer dienen hebben we loze leidingen laten leggen voor eventueel een verwarming (elektrisch/infrarood?) voor als het niet warm genoeg zou zijn. Maar de kans is misschien wel groter dat het daar juist niet koel wordt...
Ik overweeg nu om voordat het afgetimmerd wordt (na oplevering) airco's te installeren, maar wellicht zijn er dus ervaringen in gelijke situaties.
Op onze zolder 2e verdieping wordt het ongeveer 25 graden, ook onder plat dak met zonnepanelen. Wel met een wtw met bypass, geeft iets van koeling in de nachten.
Dat kan gewoon aangesloten worden op het bestaande systeem. Houd alleen wel rekening dat de warmtepomp er niet op berekend is, zorg voor je woningborg garantie dus wel dat je deze uitbreiding volledig kan los koppelen wanneer in andere ruimtes de gewenste temperatuur niet bereikt wordt (zeer onwaarschijnlijk).Qocel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:03:
[...]
Maar wordt dat dan een apart systeem of is dat aan te sluiten op het bestaande systeem van de warmtepomp? Ik zie dat niet helemaal voor me.
Wij hebben op de begane grond vloerverwarming en op de eerste en 2de verdieping radiatoren.Qocel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:58:
Vloerverwarming op de eerste verdieping was mogelijk tegen een te vorstelijk tarief en alleen HoH van 15 cm en op zolder wilden ze het sowieso niet doen.
Hebben nu op alle verdiepingen een airco hangen voor zowel verwarmen als koelen en dat werkt erg goed.
Ik werk zelf 1 dag per week op zolder en met de hele dag de airco op minimale stand blijft het heel aangenaam op de ingestelde temperatuur van 22 graden.
Ze hangen er pas sinds april, dus heb er op zolder nog niet hele dagen mee verwarmd maar paar testjes gingen goed. Even 15 min vol aan en het was zo 3 graden warmer.
Toen het laatst een dag 40 graden was en de Vierdaagse hier niet door ging hadden wij in het hele huis de airco aan en alle binnendeuren open. Hebben het de hele dag aangenaam kunnen houden.
Ik neig toch ook wel het meest naar direct airco laten installeren op zolder, dan kan het leidingwerk wellicht gelijk nog netjes weggewerkt worden. Ga me er wel even in verdiepen.Farmerwood schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:43:
[...]
Wij hebben op de begane grond vloerverwarming en op de eerste en 2de verdieping radiatoren.
Vloerverwarming op de eerste verdieping was mogelijk tegen een te vorstelijk tarief en alleen HoH van 15 cm en op zolder wilden ze het sowieso niet doen.
Hebben nu op alle verdiepingen een airco hangen voor zowel verwarmen als koelen en dat werkt erg goed.
Ik werk zelf 1 dag per week op zolder en met de hele dag de airco op minimale stand blijft het heel aangenaam op de ingestelde temperatuur van 22 graden.
Ze hangen er pas sinds april, dus heb er op zolder nog niet hele dagen mee verwarmd maar paar testjes gingen goed. Even 15 min vol aan en het was zo 3 graden warmer.
Toen het laatst een dag 40 graden was en de Vierdaagse hier niet door ging hadden wij in het hele huis de airco aan en alle binnendeuren open. Hebben het de hele dag aangenaam kunnen houden.
[ Voor 11% gewijzigd door Perseus op 05-08-2022 10:56 ]
Willen sowieso door het hele nieuwbouw verkoeling via airco doen. Wij zijn echte luxe mensen die alles boven de 22 graden te warm vinden 🤣
De luchtvochtigheid an sich doet al heel veel voor de gevoelstemperatuur. Ik zweet echt als een otter met hoge luchtvochtigheid, maar als het 25 graden is met een lagere luchtvochtigheid ervaar ik dat nog als aangenaam. Daar helpt een airco gelukkig ook bij.mentalozzie schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:16:
Ons is verteld dat voor verkoeling beter een airco kunnen nemen. Daarom niet gekozen voor vloerverwarming/ koeling meerwerk op zolder.
Willen sowieso door het hele nieuwbouw verkoeling via airco doen. Wij zijn echte luxe mensen die alles boven de 22 graden te warm vinden 🤣
Het hangt er vanaf wat je onder beter verstaat,een airco zal inderdaad beter koelen, maar als je je warmtepomp gebruikt is in elk geval je investering lager, je hebt geen geluid en met een bodemwarmtepomp koel je ook veel zuiniger, goed voor de portemonnee en voor het milieu.mentalozzie schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:16:
Ons is verteld dat voor verkoeling beter een airco kunnen nemen. Daarom niet gekozen voor vloerverwarming/ koeling meerwerk op zolder.
Eigenlijk iedereen die ik ken die tevreden is over vloerkoeling woont in een huis waar het vanaf het begin in de planning stond om vloerkoeling toe te passen en alles erop ontworpen en afgestemd is.mentalozzie schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:16:
Het bedrijf dat hier de airco geinstalleerd heeft doet ook in warmtepompen en die bevestigden dat ook. Een vloerverwarming die niet aangelegd is met het plan ermee te gaan koelen werkt minder goed door bv te grote HoH.
Het constant 22 graden willen houden in huis kan wel een flinke aanslag zijn op je elektraverbruik als het buiten erg warm is. Ik baseer de temperatuur ook op de buitentemperatuur. Toen het hier 40 graden was stond hij binnen steeds eerst op 27 en dat voelde ook al erg koel.
- Alleen in de ruimte waar je binnenunit hangt komt je echt op de doeltemperatuur. En ook in die ruimte is dankzij luchtkoeling/-stroming niet op elke plek even koud. Altijd cold-/hotspots
- Als je in elke ruimte even goede, egale koeling wil moet in bijna elke ruimte een binnenunit
- Binnenunits zijn lelijk en moeten soms op onhandige plaatsen worden opgehangen. In ieder geval altijd minder mooi dan vloerkoeling die je niet ziet
- Maakt geluid. Wel afhankelijk van type binnenunit, sommige zijn toegegeven erg stil, maar als ik in bed lig stoor ik me er aan en val minder goed in slaap
- (extra) (lelijk) Buitenunit ...
- ....die voor je buren en jezelf ook weer geluid maakt
Denk dat het ook allemaal een kwestie van gewenning en acceptatie is.Perseus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:31:
Airco heeft als voordeel dat het snel koelt en vaak kouder kan dan vloerkoeling zonder condensproblemen. Al kan je je afvragen wat 18C voor voordeel heeft en in deze tijden van verstandig omgaan met energie toevoegt. Dus even uitgaande dat je je kamertemperatuur op 22-23C wil houden, dan wegen de voordelen van een airco, zeker bij nieuwbouwprojecten, voor mij niet op tegen de nadelen zoals ik ze zie:
- Alleen in de ruimte waar je binnenunit hangt komt je echt op de doeltemperatuur. En ook in die ruimte is dankzij luchtkoeling/-stroming niet op elke plek even koud. Altijd cold-/hotspots
- Als je in elke ruimte even goede, egale koeling wil moet in bijna elke ruimte een binnenunit
- Binnenunits zijn lelijk en moeten soms op onhandige plaatsen worden opgehangen. In ieder geval altijd minder mooi dan vloerkoeling die je niet ziet
- Maakt geluid. Wel afhankelijk van type binnenunit, sommige zijn toegegeven erg stil, maar als ik in bed lig stoor ik me er aan en val minder goed in slaap
- (extra) (lelijk) Buitenunit ...
- ....die voor je buren en jezelf ook weer geluid maakt
Als het buiten 40 graden is, is het inderdaad wel gek om helemaal naar 18 graden te willen koelen.
Hier blijft het beneden (door vloerkoeling) zo rond de 23-25 graden. Is ook helemaal prima in de zomer en dan valt de 'klap' nog mee als je naar buiten gaat.
Al een hele verademing t.o.v. ons oude huis (bouwjaar 2015) waar nog roostertjes t.b.v. ventilatie in zaten. Daar werd het echt 29 graden en daar werd ik wel echt lam van.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.