Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:57
Wanneer in het nieuwbouwproces hadden jullie inzicht in de verwachtte opbrengst van jullie pv-panelen?

Zijn er toevallig leden die al in het bouwproces hebben gezorgd dat hun BENG woning een nul-op-de-meter woning werd?
In ons geval levert dat ook direct een lagere rente op.
Wil je een nieuwbouwwoning kopen? Ga dan voor een woning die al bijna energieneutraal is. Overleg met de bouwer welke extra maatregelen je kunt nemen om je huis volledig energieneutraal te maken.
Bron Milieucentraal

Ik probeerde al vóór het tekenen iets meer duidelijkheid te krijgen over opbrengst. Nou was dit geen dealbreaker, maar ik hoop wel iets meer inzicht te krijgen, ik neem aan dat ze dit al berekend hebben om uberhaupt het behalen van de BENG norm te kunnen bepalen.
Misschien zie ik iets over het hoofd? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
rubenos schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:59:
Wanneer in het nieuwbouwproces hadden jullie inzicht in de verwachtte opbrengst van jullie pv-panelen?

Zijn er toevallig leden die al in het bouwproces hebben gezorgd dat hun BENG woning een nul-op-de-meter woning werd?

[...]

Bron Milieucentraal

Ik probeerde al vóór het tekenen iets meer duidelijkheid te krijgen over opbrengst. Nou was dit geen dealbreaker, maar ik hoop wel iets meer inzicht te krijgen, ik neem aan dat ze dit al berekend hebben om uberhaupt het behalen van de BENG norm te kunnen bepalen.
Bij ons is sinds begin genoemd dat we grofweg 2000kW per jaar konden verwachten, maar je krijgt nooit garanties natuurlijk.

Uiteindelijk hebben we een half jaar voor oplevering de definitieve types ontvangen en daarmee kon je zien dat we grofweg 2070kW kunnen verwachten met een 345w piekvermogen per paneel met totaal 6 panelen. Na een jaar zullen we weten hoeveel erg echt opgewekt is.

Nu is onze woning niet volgens BENG of NOM gebouwd, dus wij zullen niet snel die normen kunnen halen, ook omdat ons dak al vol ligt.

Gallery V&A

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Ik weet dat dit geen tuin topic is maar toch is ie vandaag opgeleverd door de hovenier 😅Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJKkx3apSBsKOyHH6L0vlc4zzvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCPu0lIgnG0m2HpKpPXwRNjP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78WQHvrALUOzq-pz28rWlpidQrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsL6a4ZbBbTdqMMBZuaFSK4P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVYhk9eWLUlPID-eiGl-WDro7XU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfAfmOSVgVI8oyExXGfeiJbM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKzIWw4CHSbfgxdlH_UJBVrX2Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6k6Iafye853ZZg7ESjvSx50I.jpg?f=fotoalbum_large

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

[...]

Bron Milieucentraal

Deze rapportage kun je gewoon opvragen bij de gemeente, is onderdeel van de bouwaanvraag.

Als je wilt weten wat je PV oplevert kun je de set zelf even in Sunnydesign of Solaredge designtool plempen. Dan weet je het beter dan je aannemer het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
bbbrumbrum schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:09:
[...]

Deze rapportage kun je gewoon opvragen bij de gemeente, is onderdeel van de bouwaanvraag.
Dank goede tip, ik zal het eens opzoeken.
Als je wilt weten wat je PV oplevert kun je de set zelf even in Sunnydesign of Solaredge designtool plempen. Dan weet je het beter dan je aannemer het weet.
Jup, alleen weet ik nog niks van mijn panelen. Niet hoeveel, of wat. Alleen dat ze geintegreerd zijn, en de panelen van het pand over meerdere van de 4 woningen liggen (dus ook op elkaars dak indien nodig), om de benodigde opbrengst voor BENG te behalen. Ik vind het ook wat vreemd dat ik niet meer weet dan dat 8)7

Edit: of bedoel je dat die details in de rapportage terug te vinden zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door rubenos op 14-04-2022 22:19 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
rubenos schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:16:
[...]

Dank goede tip, ik zal het eens opzoeken.

[...]

Jup, alleen weet ik nog niks van mijn panelen. Niet hoeveel, of wat. Alleen dat ze geintegreerd zijn, en de panelen van het pand over meerdere van de 4 woningen liggen (dus ook op elkaars dak indien nodig), om de benodigde opbrengst voor BENG te behalen. Ik vind het ook wat vreemd dat ik niet meer weet dan dat 8)7

Edit: of bedoel je dat die details in de rapportage terug te vinden zijn?
Dat rapport is obv originele tekeningen en niet met alle extras. Ik vraag me af of dat na bijv een aanbouw nog wordt aangepast. Die panelen over meer daken klinkt als een vage constructie. Verder kun je ongeveer 1kWh/kWp aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:26:
De CO2 waardes schieten hier door het dak, een Netatmo weer station meer 1500ppm+. Lijkt me niet normaal, maar hoe kan ik de MV testen?
Je ventilatiebalans berekening opsnorren en een debietmeter aanschaffen om te controleren.
Als het goed is heeft je aannemer alles ook netjes in laten regelen en dan moet er ook een opleverrapport zijn. (Die onze aannemer na 1.5 jaar aandringen nog steeds niet heeft willen overleggen en gezien jou ervaringen met het inregelen van de vloerverwarming vraag ik me af of je ventilatie wel ingeregeld is.)

Zorg sowieso dat je die Netatmo een keer kalibreert (zie de app) voor je de metingen vertrouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:39
Als je er een jaar woont :)

Hier wist de aannemer niet eens wat er op het dak lag. In alle papieren stond 10x305Wp, maar er lag 10x315Wp.

Inmiddels ligt er ruim 11 kWp op het dak...

Iedereen die met de papieren van de bouwer de btw teruggevraagd heeft, heeft bij die aangifte gewoon braaf de 305 Wp gebruikt...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
siemenz schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:48:
Ik weet dat dit geen tuin topic is maar toch is ie vandaag opgeleverd door de hovenier 😅[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit! Kun je (bij benadering) de afmetingen aangeven? Handig als referentie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:27

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:46:
[...]

Je ventilatiebalans berekening opsnorren en een debietmeter aanschaffen om te controleren.
Als het goed is heeft je aannemer alles ook netjes in laten regelen en dan moet er ook een opleverrapport zijn. (Die onze aannemer na 1.5 jaar aandringen nog steeds niet heeft willen overleggen en gezien jou ervaringen met het inregelen van de vloerverwarming vraag ik me af of je ventilatie wel ingeregeld is.)

Zorg sowieso dat je die Netatmo een keer kalibreert (zie de app) voor je de metingen vertrouwd.
Heb de rapportages dat die ingeregeld is door een externe partij dus vertrouw dat wel. Kalibratie is gister gestart en duurde 8 uur.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Dutchylex schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:00:
[...]

Ziet er mooi uit! Kun je (bij benadering) de afmetingen aangeven? Handig als referentie :)
Ca 9 breed en 14 diep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ze hebben net de keuken gebracht. Alles ging perfect tot ze het blad wouden doen. Niet te tillen.

Uiteindelijk wat heren die de glasvezel aanleggen kunnen omkopen voor wat broodjes kroket en hebben we hem met 7(!) man naar binnen getild.

Maandag komen ze met 2 man plaatsen :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/km1-J9OP-52ajovygLAJMIeygls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Dje5tkZJBFJ2PJHWDUCQja6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:40

vliegnerd

Nintendo fan.

Stond in de EPC berekening van de omgevingsvergunning. (In 2020 aangevraagd, dus nog EPC geen BENG)

Maar je kunt zelf narekenen: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html

Even locatie invullen, aantal panelen, richting en dakhelling enz. Dan krijg je een conservatieve schatting, die bij mij exact overeenkomt met de EPC berekening. (Zo exact dat ik dezelfde bron vermoed)

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:06
Ik weet dat dit geen tuin topic is maar toch is ie vandaag opgeleverd door de hovenier 😅[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk om ook wat tuinen voorbij te zien komen. Dat is hier een van de dingen waar nog weinig tijd in is gestopt. Die van @Source90 zag er ook goed uit!

@siemenz zijn het keramisch of betonnen tegels? En betonklinkers of echt gebakken klinkers?
Heb hier nu Tambour Mangaan en een grijze betontegel op het oog.

[ Voor 5% gewijzigd door SquareOne op 15-04-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 15:55
Bij onze nieuwbouwhuis zou de buitenunit in de tuin tegen de garage aan geplaatst worden, nu krijg ik de vraag of we akkoord gaan als de buitenunit op het van de garage geplaatst kan worden. Ik heb geen idee wat hier wijsheid is.

Aan de ene kant is zo'n unit in de tuin geen gezicht, maar aan de andere kant denk ik dat zo'n buitenunit ook wat geluid produceert en de ouderslaapkamer heeft juist een raam aan de garagekant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWjFyEXWgGeoHgFdYeTqMsWheXY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Sqrk6pKkKFQW9rYgbyAud0i6.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriToo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-01-2024
Ik zou ook even kijken wat voor dak er op de garage ligt. Is dit van beton, dan heb je voldoende massa. Is het van hout dan is je garage een grote klankkast.
Dan zijn er nog wel opties als ze het aan de muur hangen boven het garage dak.
Hoe stil een warmtepomp ook is mijn voorkeur zou het niet hebben om deze in de buurt van een raam te hangen.
Aan de andere kant, in de tuin is ook wat. Tenzij het een beetje verloren hoekje is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Zo, kleine update (foto's van een week geleden ofzo):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3kZNAUwnb5WhlqIqfxZW6hxL5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBq2hOc23pxA6SGtFuPIVd7q.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBkRxzeZuc4GIkYk-HCkOe4MKjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oc1VFRxQ01KkwVCaBdwSGwYw.jpg?f=fotoalbum_large

Uitnodiging gekregen voor in meet moment a.s. donderdag! Eerste keer dat we in ons nieuwe huis gaan kijken _/-\o_ Oplevering staat nog steeds op 1e week juli. We hopen stiekem iets eerder maar we zullen zien...

Ow ja, dit wordt ongeveer de inrichting van de beganegrond. Al zijn we nog aan het overwegen om een room divider ergens in te passen :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97N3kBJTu9H1h6aFgIFmO-btPb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FGO1zxyOvlWZov197nj0w73X.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Dutchylex op 15-04-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

SquareOne schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:36:
[...]

Leuk om ook wat tuinen voorbij te zien komen. Dat is hier een van de dingen waar nog weinig tijd in is gestopt. Die van @Source90 zag er ook goed uit!

@siemenz zijn het keramisch of betonnen tegels? En betonklinkers of echt gebakken klinkers?
Het zijn beton tegels 90x90cm met een keramische bovenlaag. Totale dikte van 40mm. Hierdoor konden ze gelijk in het zand gelegd worden. De klinkers zijn gebakken.

Als je beide stenen wilt weten moet je maar even pm sturen. Dan zoek ik het even na in de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Krijgertje1979 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:06:
Bij onze nieuwbouwhuis zou de buitenunit in de tuin tegen de garage aan geplaatst worden, nu krijg ik de vraag of we akkoord gaan als de buitenunit op het van de garage geplaatst kan worden. Ik heb geen idee wat hier wijsheid is.

Aan de ene kant is zo'n unit in de tuin geen gezicht, maar aan de andere kant denk ik dat zo'n buitenunit ook wat geluid produceert en de ouderslaapkamer heeft juist een raam aan de garagekant.

[Afbeelding]
Tegenwoordig maken die dingen in mijn ervaring niet zo veel herrie meer, al helemaal niet 's nachts. Een overweging kan nog zijn of je type C of D ventilatie hebt. Bij C heb je natuurlijk roostertjes die zelfs als ze dicht zijn meer geluid doorlaten.

Voor mij zou het een no-brainer zijn, sowieso op het dak. Zelfs al zou ik het geluid horen, maar goed, ik slaap ook beter met ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:28

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi, ik heb deze week de eerste gesprekken met tuinmannen gehad, dus leuk om te zien. Ook omdat de afmeting een beetje gelijk is, die van ons is 15.5 meter bij 8 meter. Komt er (op termijn) nog een overkapping op de vlonder, of laat je die zoals die nu is?

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 15-04-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:31
Gisteren kijkmiddag gehad. Helaas 1 teleurstelling mbt de vloer in de dakkapel. Vanwege een doorlopende staalconstructie geeft de aannemer aan geen vlakke vloer te kunnen realiseren op hetzelfde peil als de zolder. Ze bieden aan oftewel een kleine verhoging te kunnen realiseren of er een bankje van te maken. Zie voorbeeld van verhoging bij andere woning uit hetzelfde project.
In hoeverre kan ik hier een punt van maken? Baal er ontzettend van dat die vloer niet vlak is omdat ik er een bureau neer wilde zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPScxja0dNdtXJ4kTT8IXawVyz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xrQPf1cFt5E829f0gMhIUJi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jv-FNe5-KpUUXLdk3CiRS5hkV8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LB0xz0EYE06vQmNnALQsH90i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
SquareOne schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:36:
[...]

Ik denk niet mijn tuin, sinds dat nog een blubber boel is :+

Tuinplan ligt er al wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWplOpOLjPhAKIunbCt2ZQgLOIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8mhqXqo5W9f5eiJsufjQiQS3.png?f=fotoalbum_large
9b x 13d

In mei/juni wordt de tuin hier aangelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:22:
Gisteren kijkmiddag gehad. Helaas 1 teleurstelling mbt de vloer in de dakkapel. Vanwege een doorlopende staalconstructie geeft de aannemer aan geen vlakke vloer te kunnen realiseren op hetzelfde peil als de zolder. Ze bieden aan oftewel een kleine verhoging te kunnen realiseren of er een bankje van te maken. Zie voorbeeld van verhoging bij andere woning uit hetzelfde project.
In hoeverre kan ik hier een punt van maken? Baal er ontzettend van dat die vloer niet vlak is omdat ik er een bureau neer wilde zetten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het hangt er vanaf of/wat er op de tekening en in de omschrijving staat. Enige alternatief lijkt mij dat ze de hele vloer uitvullen, maar dan moet je wel even kijken hoe je uit komt met de verdiepingshoogte, de hoogte onder de dakkapel, het gewicht van de vloer en de overgang met de trap. En dat is een kostbare aanpassing!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:11

HollovVpo1nt

I like gadgets

Zo, ben ik weer met een badkamer update. We hebben vanwege de volgende bepaling gekozen voor een badkamer via project met standaard kranen die we na oplevering willen vervangen:

"LET OP: Bij werkzaamheden na oplevering door derden aan installatie onderdelen (zoals het verleggen hiervan) vervalt hierop de gehele garantie, inclusief de garantie op het verwarmingstoestel. De garantie op de installatieonderdelen blijft intact indien op de aanwezige aansluitpunten wordt aangesloten / afgemonteerd."

We kregen voor sluitingsdatum geen duidelijkheid hierover van de aannemer, dus hebben we ons risico beperkt... Nu heeft de aannemer eindelijk gereageerd op onze vraag voor nadere toelichting:

"Indien u voor een casco badkamer kiest vervalt de garantie op het leidingwerk en de aansluitpunten. We zijn dus niet aansprakelijk voor lekkages in bijvoorbeeld uw badkamer. Als het leidingwerk op een professionele manier aangesloten wordt zal de garantie op het verwarmingstoestel niet automatisch vervallen."

Het is een bijzonder frustrerende periode geweest, de badkamer. Dit heropent toch wel weer de frustratie, boosheid en machteloosheid. In het eerste bericht stellen ze nadrukkelijk "inclusief de garantie op het verwarmingstoestel", in het tweede bericht wat we na sluitingsdatum gekregen hebben zeggen ze van niet. Ze gaan uit hun weg om expliciet kenbaar te maken dat het inclusief garantie op het verwarmingstoestel betreft, en daarna toch niet, mits. Dit is pure misleiding en bedrog.

Ik weet niet of ik de energie heb om de strijd te voeren om het toch casco op te laten leveren, maar wij zijn misleid op basis van een valse en foutieve garantiebepaling. Ik vraag mij ook af of andere kopers deze vraag gesteld hebben en ook hetzelfde antwoord hebben gegeven. Zou mij niks verbazen als ze namelijk bewust die bepaling niet hebben aangepast. Ik ben moe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Afas schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:30:
[...]

Het hangt er vanaf of/wat er op de tekening en in de omschrijving staat. Enige alternatief lijkt mij dat ze de hele vloer uitvullen, maar dan moet je wel even kijken hoe je uit komt met de verdiepingshoogte, de hoogte onder de dakkapel, het gewicht van de vloer en de overgang met de trap. En dat is een kostbare aanpassing!
Geen opmerkingen in de TO over een afwijkende vloer. Anders dan dat de zolder wordt voorzien van een dekvloer.
Op tekening ook niks bijzonders te zien. Uitvullen hele vloer lijkt me bijzonder ingrijpend en vraag me af of het daar beter van wordt als het constructietechnisch überhaupt al kan. De uitvoerder gaf aan dat de constructeur niet akkoord is met verwijderen van het staal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56uCbnP6D6wJQC9yHTvWjIDpfvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBZap2E0gwkhbdSfyPkARxml.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Afas schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:30:
[...]

Geen opmerkingen in de TO over een afwijkende vloer. Anders dan dat de zolder wordt voorzien van een dekvloer.
Op tekening ook niks bijzonders te zien. Uitvullen hele vloer lijkt me bijzonder ingrijpend en vraag me af of het daar beter van wordt als het constructietechnisch überhaupt al kan. De uitvoerder gaf aan dat de constructeur niet akkoord is met verwijderen van het staal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56uCbnP6D6wJQC9yHTvWjIDpfvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBZap2E0gwkhbdSfyPkARxml.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:01

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit! (wat heeft het gekost als ik vragen mag?)

Onze tuin is ongeveer dezelfde afmeting en eigenlijk willen we iets vergelijkbaars.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:31:
Zo, ben ik weer met een badkamer update. We hebben vanwege de volgende bepaling gekozen voor een badkamer via project met standaard kranen die we na oplevering willen vervangen:

"LET OP: Bij werkzaamheden na oplevering door derden aan installatie onderdelen (zoals het verleggen hiervan) vervalt hierop de gehele garantie, inclusief de garantie op het verwarmingstoestel. De garantie op de installatieonderdelen blijft intact indien op de aanwezige aansluitpunten wordt aangesloten / afgemonteerd."

We kregen voor sluitingsdatum geen duidelijkheid hierover van de aannemer, dus hebben we ons risico beperkt... Nu heeft de aannemer eindelijk gereageerd op onze vraag voor nadere toelichting:

"Indien u voor een casco badkamer kiest vervalt de garantie op het leidingwerk en de aansluitpunten. We zijn dus niet aansprakelijk voor lekkages in bijvoorbeeld uw badkamer. Als het leidingwerk op een professionele manier aangesloten wordt zal de garantie op het verwarmingstoestel niet automatisch vervallen."

Het is een bijzonder frustrerende periode geweest, de badkamer. Dit heropent toch wel weer de frustratie, boosheid en machteloosheid. In het eerste bericht stellen ze nadrukkelijk "inclusief de garantie op het verwarmingstoestel", in het tweede bericht wat we na sluitingsdatum gekregen hebben zeggen ze van niet. Ze gaan uit hun weg om expliciet kenbaar te maken dat het inclusief garantie op het verwarmingstoestel betreft, en daarna toch niet, mits. Dit is pure misleiding en bedrog.

Ik weet niet of ik de energie heb om de strijd te voeren om het toch casco op te laten leveren, maar wij zijn misleid op basis van een valse en foutieve garantiebepaling. Ik vraag mij ook af of andere kopers deze vraag gesteld hebben en ook hetzelfde antwoord hebben gegeven. Zou mij niks verbazen als ze namelijk bewust die bepaling niet hebben aangepast. Ik ben moe...
Ik zou je aanraden om het af te sluiten zodat je met frisse energie je kan focussen op de leukere dingen in het proces. Voor de meesten is het proces rondom de badkamer en soms ook de keuken een pijnlijk proces met veel onbegrip. Het kost je alleen bovenmatig veel energie om je er zo door gefrustreerd te blijven voelen, en veranderen ga je het toch niet, dus het is allemaal nodeloos verspilde energie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:36:
[...]

[Afbeelding]
De vraag is vooral hoe groot punt je hier van wil maken. Als je een bureau daar wil plaatsen is dat op zich op te lossen door de achterpoten in te korten. Of je kunt nog vragen om alleen direct rondom het staal de verhoging toe te passen maar dat is ook niet fraai.

Een ander punt is of er een constructief alternatief is. Natuurlijk is de constructeur niet akkoord met het zo maar weghalen van dragende stalen profielen. Alleen zou de vraag moeten zijn of er een andere mogelijkheid is die wel in de vloerhoogte te realiseren is. Dat lijkt me overigens lastig want als het over draagkracht en stalen profielen gaat, is hoogte de belangrijkste factor voor stijfheid (zoek anders maar eens op de elasticiteitsmodulus en traagheidsmoment van profielen). Komt bij dat de aannemer dit helemaal niet wil gaan doen want heel veel gedoe en kosten als de constructie aangepast zou moeten worden. Je zou dit ook voor kunnen leggen aan je rechtsbijstandverzekering als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Door alle verhalen over incorrecte ventilatie begin ik me ook een beetje zorgen te maken over ons huis :).

Enkele weken geleden hadden we een kijkdag. Daar constateerden dat er in de slaapkamer geen ventilatie ventiel aanwezig was, terwijl deze op de bouwtekening wel aanwezig was. Dit betekent 1 ventiel minder dan op de bouwtekening was aangegeven voor de 1e verdieping.

Wij hebben dit gemeld aan de bouwbegeleiding met de vraag i) waarom dit anders is dan op de tekening en ii) of de woning nog conform de ventilatieberekening is / voldoet aan de vereisten.

Het antwoord was vrij ontwijkend, namelijk dat dit met de bouw zelf altijd iets anders kan zijn en dat het voldoet aan de vereisten.

Wat is de meest eenvoudige manier voor ons dit straks te dubbelchecken?

[ Voor 6% gewijzigd door Requiem19 op 15-04-2022 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:06
Source90 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:22:
[...]

Ik denk niet mijn tuin, sinds dat nog een blubber boel is :+

Tuinplan ligt er al wel
[Afbeelding]
9b x 13d

In mei/juni wordt de tuin hier aangelegd.
Foutje, wilde @Verwijderd taggen. Lastig ook al die tweakers profielen beginnend met een S en allemaal bouwen in dezelfde periode... @Source90 @siemenz @Verwijderd @SquareOne :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:47:
Door alle verhalen over incorrecte ventilatie begin ik me ook een beetje zorgen te maken over ons huis :).

Enkele weken geleden hadden we een kijkdag. Daar constateerden dat er in de slaapkamer geen ventilatie ventiel aanwezig was, terwijl deze op de bouwtekening wel aanwezig was. Dit betekent 1 ventiel minder dan op de bouwtekening was aangegeven voor de 1e verdieping.

Wij hebben dit gemeld aan de bouwbegeleiding met de vraag i) waarom dit anders is dan op de tekening en ii) of de woning nog conform de ventilatieberekening is / voldoet aan de vereisten.

Het antwoord was vrij ontwijkend, namelijk dat dit met de bouw zelf altijd iets anders kan zijn en dat het voldoet aan de vereisten.

Wat voor type ventilatie heb je? C of D ?
Met die laatste lijkt mij dat er in elk vertrek minimaal een inblaas moet zijn om frisse lucht te geven.
Met C zouden ze al dan niet grotere roosters kunnen toepassen voor die specifieke ruimte?

@Homer-Simpson wellicht niet gelijk belangrijk maar vraag of zoek even na of je die ruimte/m2's nu nog mee mag rekenen bij eventuele verkoop later. Dan moet je namelijk aan een bepaalde hoogte voldoen in een dakopbouw. Als je daar nu net even onder zit mis je 3-4 m2 op je totaal en met de huidige m2 prijs loopt dat ook aardig op.

Een bankje is leuk of een bureau inderdaad.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 15-04-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:47:

Bij een gesloten systeem moet er per slaapkamer min. 1 inblaasventiel zijn dacht ik. Is het in je verkoopstukken ook echt een slaapkamer ipv bijvoorbeeld een onbenoemde ruimte o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik twijfel of dit een apart topic moet zijn, maar het betreft oplevering van nieuwbouwwoning...

Bij oplevering energielabel ontvangen. Direct viel op dat energielabel A+++ was terwijl EPC bereking (EPC -0,2) NOM dus A++++ is.
Ik heb een hypotheek gebaseerd op een A++++ label, verstrekt op basis van omgevingsvergunning.

Direct viel op dat het energielabel in januari is verstrekt, ruim voor oplevering. Toen had de woning nog geen douche WTW, die was namelijk nog niet geïnstalleerd. Een tip in het rapport was: Installeer een douche WTW. |:( |:( |:( Dat is inmiddels gecorrigeerd.

Maar het rapport is echt een zooitje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gB5acPV7JbCxVwe3qjziVPEFPYk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cSVE8LHVJMBFgKrr1GeNTzTe.png?f=user_large

Het dak is n.v.t. !!! Ik heb een tussenwoning met plat dak.

Ook de gevels vallen op. Volgens het rapport is de isolatie niet conform bouwbesluit! Rc 3,69.
Bouwbesluit 2020 vereist 4,5. EPC berekening uit omgevingsvergunning gaat uit van 4,5. Er zit 15cm steenwol in. Dat lijkt 4,5 te zijn, maar dat kan ik niet zeker weten.

Ik heb de bouwer al om duidelijkheid gevraagd, maar nog geen reactie.

Ben benieuwd naar jullie mening. Is er een kans dat de gevel echt Rc=3,7 heeft? Dat zou een bizarre kostenpost opleveren om te herstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 15-04-2022 13:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Lauryn schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:38:
[...]

Wij hebben deze dame ook ingehuurd en zijn helemaal blij met wat ze gemaakt heeft:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het wordt uiteindelijk natuurlijk niet precies hetzelfde (al zou ik die bank wel willen) maar het is fijn om een uitgangspunt te hebben. Ook qua kleuren, wat werkt wel, wat niet. Ik kan het iedereen aanbevelen.
Zo'n grote bank kn ik van harte aanbevelen. Erg fijn met een gezin van 4 en ook als er bezoek is. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHD919TNBXSzqpdQkSFRT7ypPxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6RATEgIr3Q7I3Kq946JWuNFm.jpg?f=user_large

Gisteren de hele dag 6 man over de vloer gehad om de L/L-warmtepomp te installeren. Er hangen nu 3 binnenunits in huis. 1 op elke verdieping. (Woonkeuken, Masterbedroom (op zuid) en de werkkamer op zolder)
Vandaag beetje mee aan het spelen. Komt best een prettige warmte vanaf en ook snel.

Uiteindelijk is het leidingwerk nog best netjes weggewerkt langs zowel de binnen- als buitenmuren, maar bij een volgens huis zou ik er van te voren toch vast meer over nadenken. Die buizen zijn toch 9 cm diep uiteindelijk...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-PzHhnIjkymHhrRB9A9WBqoAxs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sinYi2zsr3AMuvPg0UDajCmx.jpg?f=user_large

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 15-04-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Blik1984 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:56:
[...]

Mooi, ik heb deze week de eerste gesprekken met tuinmannen gehad, dus leuk om te zien. Ook omdat de afmeting een beetje gelijk is, die van ons is 15.5 meter bij 8 meter. Komt er (op termijn) nog een overkapping op de vlonder, of laat je die zoals die nu is?
Het plan is inderdaad op termijn een overkapping maar op dit moment eerst maar eens even kijken hoe we de tuin in praktijk gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

xares schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:36:
[...]

Ziet er mooi uit! (wat heeft het gekost als ik vragen mag?)

Onze tuin is ongeveer dezelfde afmeting en eigenlijk willen we iets vergelijkbaars.
Ca 26k all-in. Maar dat is inclusief voortuin. Ook hebben we wat in-lite verlichting, ,berg trampo, irrigatie systeem en sproei installatie in dat bedrag zitten.

Ik heb geen schep in m’n hand gehad en alles is uitgevoerd door het hoveniers bedrijf. Ik weet eigenlijk niet of dat duur is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2XLW7LdluxkBauEYOjaXRnalI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8EaVriIknir4AsS3TWlW60S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door siemenz op 15-04-2022 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:07
Homer-Simpson schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:22:
Baal er ontzettend van dat die vloer niet vlak is omdat ik er een bureau neer wilde zetten.
Ff pragmatisch, maar een bureau maken met ongelijke poten, zou dat een oplossing zijn voor je probleem?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

big bang schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:15:
[...]

Ff pragmatisch, maar een bureau maken met ongelijke poten, zou dat een oplossing zijn voor je probleem?
ExAct wat ik dacht. Heb je gelijk een voetenbankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
big bang schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:15:
[...]

Denk dat het wel kan. Zou wel betekenen dat ik mijn nieuwe elektrisch verstelbare bureau moet gaan aanpassen terwijl de aannemer mij met een probleem opzadelt. Maar al met al lijkt dat nog de beste oplossing.

Wel jammer natuurlijk. Kopen een woning met riante dakkapel om die optimaal te kunnen benutten en dat gaat niet door.
Dank ook voor de tip van @GeeMoney voor wat betreft het oppervlakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
Homer-Simpson schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:18:
[...]
Wel jammer natuurlijk. Kopen een woning met riante dakkapel om die optimaal te kunnen benutten en dat gaat niet door.
Snap ik ook best, en je hebt zelf het gezever niet veroorzaakt. Ik zou proberen enige compensatie van de aannemer te krijgen, bijvoorbeeld omdat je het bureau moet aanpassen.

Gratis meerwerk is dan vaak makkelijker dan geld. Denk aan een gratis buitenkraan of loze leidingen. Wel iets pakken waar je echt iets aan hebt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
big bang schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:25:
[...]

Snap ik ook best, en je hebt zelf het gezever niet veroorzaakt. Ik zou proberen enige compensatie van de aannemer te krijgen, bijvoorbeeld omdat je het bureau moet aanpassen.

Gratis meerwerk is dan vaak makkelijker dan geld. Denk aan een gratis buitenkraan of loze leidingen. Wel iets pakken waar je echt iets aan hebt natuurlijk.
Of een deftige aanpassing aan het bureau :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:22

EiT

Je kan ook bierviltjes onder de voorste pootjes leggen ;)

Anyway, je zou de vensterbank dieper laten maken, inham voor printer. Als je een vaste pc hebt kan die op het plateau. Schermen op een goede, hoogte verstelbare steun op vensterbank, plaat voor opening (tegen plateau) zodat je niet tegen kabel bende moet aankijken, kabel doorvoer in vensterbank etc. Zat mogelijkheden die de aannemer mooi kan oplossen :p

Ik begrijp overigens niet dat zulke zaken pas naar boven komen als ze bijna klaar zijn. Dit is toch niet het eerste huis wat ze bouwen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Farmerwood schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:20:
[...]

Zo'n grote bank kn ik van harte aanbevelen. Erg fijn met een gezin van 4 en ook als er bezoek is. 8)
Hier net z’n opstelling met een gezin van 5, ideaal met kleine kinderen maar met visite passen er amper 4 volwassen op zonder op elkaars lip te zitten. Deze bank gaat overigens ook niet mee naar onze nieuwbouwwoning omdat onze woonkamer wat knusser wordt en wij visite in de ruimere woonkeuken gaan ontvangen (tafel van 3m met 8 tot maximaal 12 zitplaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Nou! Het begin van de carport is gemaakt!
Ik heb jullie hulp nodig met het bepalen waar de spots moeten komen.
De carport is ongeveer 6x4,4m.

Mijn initiële idee was om 12 spots zo te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_lNjJmVyjvcj6bkyXZreWN2QH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PTlHpFFhrHAbxKft7MKFs7vD.png?f=fotoalbum_large

Maar ik zie nu op de tekening dat de ocoume platen 120x220cm, en dat een 3x4 opstelling er niet uit ziet met de centrering op de plaat.

Dus ik heb nu twee andere ideetjes, maar ik hoor graag van jullie wat je denkt het beste is, of een ander idee.

Opties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awAzGIbMWA9IhFXb1_9BPH4EuGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kMs1db5h1qblT8ZCNn8D4N3w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-NIVkJWLsCI43iCvL9yupX4s1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DANJmwpfkw6Umjy3C61H5wkp.png?f=fotoalbum_large

Ocoume afwerking (in de showroom):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnvaWKETgxDOE0YPCV3Pvre_RbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVzfM6qaILXBjx7LHHoJOrgZ.jpg?f=fotoalbum_large

En de carport zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-A-YhiSpGKdyM0VJeMC144RE7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3oexR1TnTHHkotog1Llwm4Lx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 15-04-2022 16:28 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Ik denk dat led lijnen daar misschien wel veel mooier zijn dan spotjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
GeeMoney schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:51:
[...]

Wat voor type ventilatie heb je? C of D ?
Met die laatste lijkt mij dat er in elk vertrek minimaal een inblaas moet zijn om frisse lucht te geven.
Met C zouden ze al dan niet grotere roosters kunnen toepassen voor die specifieke ruimte?

@Homer-Simpson wellicht niet gelijk belangrijk maar vraag of zoek even na of je die ruimte/m2's nu nog mee mag rekenen bij eventuele verkoop later. Dan moet je namelijk aan een bepaalde hoogte voldoen in een dakopbouw. Als je daar nu net even onder zit mis je 3-4 m2 op je totaal en met de huidige m2 prijs loopt dat ook aardig op.

Een bankje is leuk of een bureau inderdaad.
Uit de technische omschrijving:

De woning krijgt een mechanisch CO2 gestuurd ventilatiesysteem. Dit systeem houdt in dat de ventilatielucht mechanisch wordt afgevoerd en verse lucht natuurlijk wordt aagevoerd.

Dat zal dan C zijn?

Verderop staat nog iets over zelfregelende ventilatieroosters in de gevelkozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:23
Dutchylex schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:51:
Zo, kleine update (foto's van een week geleden ofzo):

[Afbeelding][Afbeelding]

Uitnodiging gekregen voor in meet moment a.s. donderdag! Eerste keer dat we in ons nieuwe huis gaan kijken _/-\o_ Oplevering staat nog steeds op 1e week juli. We hopen stiekem iets eerder maar we zullen zien...

Ow ja, dit wordt ongeveer de inrichting van de beganegrond. Al zijn we nog aan het overwegen om een room divider ergens in te passen :?
[Afbeelding]
Als ik vragen mag, heb je de 3D tekening zelf gemaakt, of laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52
[...]

[Afbeelding]
Hier ook zo'n grote bank, met een gezin van 5 personen. Zelfs met twee gezinnen past het prima op de bank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@JackBol ik denk dat 12 spots wel heel veel is, ik zou er in ieder geval een dimmer tussen plaatsen :p.
Teveel licht kan je dimmen, te weinig licht doe je niets aan.

@Requiem19 type C denk ik inderdaad. Wellicht dat ze dan extra grote of veel roosters hebben in de ramen met een grote kier onder de slaapkamer deur en op de overloop of naast gelegen ruimte een flink uitblaas ? Ik zou het toch even aankaarten voot de zelerheid.

@siemenz dat is niet duur voor je voor- en achtertuin. Ik kreeg offertes van ruim 50k excl. overkapping die ze allemaal op 25k plus zetten. Ik heb dan wel 750m2 perceel maar ook veel gras en borders erin. Uiteindelijk alles in eigen beheer uitgevoerd en inclusief overkapping nu 35k gespendeerd.

Members only:

Voortuin en oprit:
Members only:

Sommige foto’s zijn al wat ouder. Ik zal eens nieuwe van bovenaf maken binnenkort.

[ Voor 35% gewijzigd door GeeMoney op 15-04-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:26:
Nou! Het begin van de carport is gemaakt!
Ik heb jullie hulp nodig met het bepalen waar de spots moeten komen.
De carport is ongeveer 6x4,4m.

Mijn initiële idee was om 12 spots zo te plaatsen:
[Afbeelding]

Maar ik zie nu op de tekening dat de ocoume platen 120x220cm, en dat een 3x4 opstelling er niet uit ziet met de centrering op de plaat.

Dus ik heb nu twee andere ideetjes, maar ik hoor graag van jullie wat je denkt het beste is, of een ander idee.

Opties:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ocoume afwerking (in de showroom):
[Afbeelding]

En de carport zelf:
[Afbeelding]
Laatste optie als je het mij vraagt. Eventueel wat Hue lampen er in die je kan dimmen of van kleur kan veranderen.

Ik merk dat als we naar bed gaan ik liever de rij tegen de deur uitschakel, anders heb ik nogal veel licht op de overloop van de eerste etage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Alles zit uiteraard op de Domotica en is prima stuurbaar. Het gaat optie 2 worden denk ik.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:32:
@JackBol ik denk dat 12 spots wel heel veel is, ik zou er in ieder geval een dimmer tussen plaatsen :p.

@Requiem19 type C denk ik inderdaad. Wellicht dat ze dan extra grote of veel roosters hebben in de ramen met een grote kier onder de slaapkamer deur en op de overloop of naast gelegen ruimte een flink uitblaas ? Ik zou het toch even aankaarten voot de zelerheid.

@siemenz dat is niet duur voor je voor- en achtertuin. Ik kreeg offertes van ruim 50k excl. overkapping die ze allemaal op 25k plus zetten. Ik heb dan wel 750m2 perceel maar ook veel gras en borders erin. Uiteindelijk alles in eigen beheer uitgevoerd en inclusief overkapping nu 35k gespendeerd.

***members only***

Voortuin en oprit:

***members only***

Sommige foto’s zijn al wat ouder. Ik zal eens nieuwe van bovenaf maken binnenkort.
Das ook al weer 2 jaar geleden hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:24

ChUcKiE

Dus........

GeeMoney schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:32:

***members only***

Voortuin en oprit:

***members only***

Zijn dat schellevis betonplaten op je oprit?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:16
Mijn energieleverancier kwam na het uitlezen van de begin waardes met totaal andere waardes (veel lager) terug. Na bellen met energie leverancier en Enexis (nee hoor alles is goed we hebben alleen typefout gemaakt in uw brief, dat meter nummer van de brief bestaat niet), moest ik foto’s met datum bewijs van de meter maken en naar de energieleverancier chatten. De helpdesk medewerker van energieleverancier kwam er toen achter dat mijn meternummer een paar huizen verderop zat en vice versa. Enexis helpdesk was dus ook een aanfluiting en Enexis heeft dus nummers verwisselt bij het aansluiten. Enexis moet komen schouwen om te zien dat ze het daadwerkelijk verprutst hebben en daar gaat een maand overheen. De bouwer was vergeten het water op zijn naam te zetten en de waterleverancier had mijn naam bij het kadaster opgevraagd en was al begonnen met aanmaningen en was bijna bij het afsluiten aanbeland. Volgende week daar maar weer eens over bellen, want op mijn klantaccount ben ik uitgeschreven op het adres en heb ik betalingsachterstand. Deze ongein heeft alweer een halve dag gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
ChUcKiE schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:12:
[...]

Zijn dat schellevis betonplaten op je oprit?
Jazeker :).
@siemenz bij mij ook 2 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:24

ChUcKiE

Dus........

En blijven die een beetje netjes/schoon qua groene aanslag? Achter heb je denk ik wel "gewone" nette tegels of niet?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:10:
[...]

Jazeker :).
@siemenz bij mij ook 2 jaar geleden.
Ik had het over jou ook idd ;). Het lijkt wel of arbeid in de tussen tijd 2x zo duur en 2x zo schaars is geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Gisteren de hele dag 6 man over de vloer gehad om de L/L-warmtepomp te installeren. Er hangen nu 3 binnenunits in huis. 1 op elke verdieping. (Woonkeuken, Masterbedroom (op zuid) en de werkkamer op zolder)
Vandaag beetje mee aan het spelen. Komt best een prettige warmte vanaf en ook snel.

Uiteindelijk is het leidingwerk nog best netjes weggewerkt langs zowel de binnen- als buitenmuren, maar bij een volgens huis zou ik er van te voren toch vast meer over nadenken. Die buizen zijn toch 9 cm diep uiteindelijk...
[Afbeelding]

***members only***
Waar staat je buitenunit en binnenunit in de woonkeuken en hoe loopt de leiding? Wij willen dat namelijk ook en hebben ongeveer hetzelfde huis qua vorm/indeling als jullie. Maar ik zou niet weten hoe het te realiseren in de woonkeuken anders dan door het dak :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:59:
[...]
Waar staat je buitenunit en binnenunit in de woonkeuken en hoe loopt de leiding? Wij willen dat namelijk ook en hebben ongeveer hetzelfde huis qua vorm/indeling als jullie. Maar ik zou niet weten hoe het te realiseren in de woonkeuken anders dan door het dak :P
De binnenunit hangt in de keuken tegen de muur aan waar de berging naast zit. Leiding loopt door die muur naar de berging en daar door een dakdoorvoer het dak van de berging op. Buitenunit hangt daar aan de buitenmuur.
In de berging is het netjes weggewerkt in een witte buis tegen een witte muur direct naast een plafondhoge kast op de plek waar we onze fietsen stallen.

Bijkomend voordeel is dat ik nu ook meteen alle voorbereidingen heb gedaan om zonnepanelen op de uitbouw en dak van de berging te plaatsen aangezien ik vanuit de berging al een verbinding met de meterkast heb. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Farmerwood op 16-04-2022 07:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
cacao70 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:54:
[...]

Als ik vragen mag, heb je de 3D tekening zelf gemaakt, of laten maken?
Heb ik zelf gemaakt. In SketchUp, en daarna de plugin van Enscape. SketchUp had ik nog nooit van gehoord maar erg gemakkelijk te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
Dutchylex schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:31:
[...]

Heb ik zelf gemaakt. In SketchUp, en daarna de plugin van Enscape. SketchUp had ik nog nooit van gehoord maar erg gemakkelijk te leren.
Zo voor het zelf aanleren van sketchup en enscape vind ik dit zeer goed gelukt! Sketchup is inderdaad best snel te leren en enscape heeft mooie kant en klare assets. Hoe lang ben je ermee bezig geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
El-Vder schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:42:
[...]

Zo voor het zelf aanleren van sketchup en enscape vind ik dit zeer goed gelukt! Sketchup is inderdaad best snel te leren en enscape heeft mooie kant en klare assets. Hoe lang ben je ermee bezig geweest?
Hmm, dit is een process geweest over het laatste half jaar. Meer omdat we stap voor stap ons huis aan het indelen waren dus telkens veranderingen door voerden. Ik denk dat de technische uitvoering nu wel in een uur of 2 zou lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Vanuit de bouw hebben we de optie om de wanden en het plafond van onze garage met houtwolcement te laten isoleren. De garage is inpandig (drive-in woning), de woonkamer ligt er straks boven.

Nu vragen we ons vooral af: wat heb je aan dergelijke isolatie? Is dat vooral zodat het in de garage zelf wat warmer is? Of heeft dat dan misschien ook voordeel voor de woonkamer die erboven ligt? Heeft het ook nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SL104 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:34:
Vanuit de bouw hebben we de optie om de wanden en het plafond van onze garage met houtwolcement te laten isoleren. De garage is inpandig (drive-in woning), de woonkamer ligt er straks boven.

Nu vragen we ons vooral af: wat heb je aan dergelijke isolatie? Is dat vooral zodat het in de garage zelf wat warmer is? Of heeft dat dan misschien ook voordeel voor de woonkamer die erboven ligt? Heeft het ook nadelen?
Het lijkt me dat als een garage inpandig is, dat deze gewoon geïsoleerd is vanuit de buitenmuur toch? Heb je een plattegrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SL104 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:34:

Houtwolcementplaten zijn ideaal voor de gelijktijdige afwerking én isolatie van plafonds en binnenmuren. Wij gebruiken dit isolatiemateriaal dan ook als combipaneel, waarbij houtwolcement als afwerkingslaag bovenop de isolatie uit PUR-PIR, resolschuim, EPS of minerale wol komt. De combinatie isolatie-houtwolcement zorgt voor een geluidsabsorberende, thermisch isolerende, esthetische en brandveilige isolatieplaat.
https://www.isolteam.be/nl/isolatiemateriaal/houtwolcement

En ja, dat thermische stuk merk je in vloer erboven tenzij je de garage verwamt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
Bedankt voor de link @Wolly, die hadden we nog niet gevonden. De garage zal niet verwarmd zijn.

@Verwijderd, zo ziet het eruit:

Members only:

Aan de 'bovenkant' grenst de garage aan een grotere, gemeenschappelijke parkeergarage. Links en rechts hebben we buren. Boven de garage dus onze woonkamer, die verwarmd wordt met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
Die vloer tussen de garage en woonkamer moet vanuit het bouwbesluit al geïsoleerd worden. Zo te zien worden de wanden van de garage ook al deels geïsoleerd (denk tot 1m onder de verdiepingsvloer (zie de stippellijn))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
Nu je het zegt, inderdaad ziet het eruit alsof het al (deels) geïsoleerd is. In de TO kom ik er niet helemaal uit, maar lijkt het toch ook alsof er al isolatie zal zijn. Ik heb de optie nog eens herlezen en het lijkt erop dat we het verkeerd begrepen hebben, en dat die optie alleen over de kleur van het isolatiemateriaal gaat. Ik ga het nog eens navragen bij de makelaar, als het alleen om de kleur gaat is het natuurlijk een ander verhaal dan als het gaat om wel/geen isolatie. Dank allen voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 15:24
Hoop dat deze reactie in dit topic hoort:

Onze net opgeleverde woning is voorzien van een douche wtw installatie. Om deze te reinigen kun je een pakket kopen met schoonmaak spul. Ik vroeg me af of de installatie ook goed te reinigen is met huis tuin en keuken schoonmaak middel? Om iets te verzinnen: schoonmaak azijn of ontvettende allesreiniger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
SX-Superfly schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:13:
Hoop dat deze reactie in dit topic hoort:

Onze net opgeleverde woning is voorzien van een douche wtw installatie. Om deze te reinigen kun je een pakket kopen met schoonmaak spul. Ik vroeg me af of de installatie ook goed te reinigen is met huis tuin en keuken schoonmaak middel? Om iets te verzinnen: schoonmaak azijn of ontvettende allesreiniger?
Dat die dingen zoveel verkocht worden is mij echt een raadsel. De besparing is minimaal en het heeft dus blijkbaar ook nog onderhoud nodig.

Ik kan je overigens geen antwoord geven op je vraag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
lonehitman schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:49:
[...]

Dat die dingen zoveel verkocht worden is mij echt een raadsel. De besparing is minimaal en het heeft dus blijkbaar ook nog onderhoud nodig.

Ik kan je overigens geen antwoord geven op je vraag.
Que?

Met de boilermeerprijzen die hier genoemd worden zijn douche WTW’s hun lengte in goud waard.
20-40% besparing op je douche verbruik, kleiner boilervat benodigd en dus minder WP vermogen, kan zijn dat alleen om die reden het ding z’n eigen prijs al terugbetaald, alleen al aan aanschaf.
Daarnaast, voor een paar honderd euro spoel je niet letterlijk een hoop warmte door het riool.
Dat mensen hier wel voor 30k een WWWP neerzetten maar dit dan niet doen snap ik dan weer niet. Het is gewoon langhangend fruit.
En onderhoud? Het is gewoon een koperen pijp met 2 koppelingen eraan gesoldeerd.
Tenminste, mijn verhaal gaat uit van een verticale pijp WTW. Douchegoot variant ben ik ook iets minder fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:41
Informatieve discussies hier, steek er veel van op! Ben zelf als starter op zoek naar de eerste koopwoning in Amsterdam, nu heb ik afgelopen week te horen gekregen dat ik ben ingeloot voor een nieuwbouw woning op de NDSM. Leuk project, appartement van 72m2 met zij-uitzicht op het IJ.

Ik heb een week de tijd om het te overwegen, ik merk dat ik nogal heen en weer schiet qua gedachte’s. Eigenlijk had ik als harde eis 2 slaapkamers, ik en m’n vriendin zijn 32 en hebben nu nog geen concrete babyplannen maar dat kan in 1/2 jaar wellicht veranderen. Dit appartement heeft wel een 2e kamer, maar zonder raam naar buiten toe. Ik denk dat als je creatief bent met een binnenraam/raam in deur dat er best een leuke (jonge) kinderkamer van te maken is, maar het blijft niet ideaal. Eigenlijk is het dus een appartement wat maar max 5/6 jaar (vanaf nu) mee gaat voor mijn situatie (waarschijnlijk). Daar zit natuurlijk wel wat onzekerheid in, je weet nooit of dingen anders lopen dan gepland.

Daarnaast krijg ik toch wel kriebels van de stijgende rente. In Amerika al 5%, lijkt me aannemelijk dat wij ook die kant op gaan. Ik heb hard gewerkt/gespaard om eindelijk een huis te kunnen kopen en ben nu toch wel bang om die sukkel te zijn die vlak voor een ATH koopt. Zeker in combinatie met mijn eerste bezwaar, zou onder water staan extra zuur zijn.

Waneer ik wat positiever denk, bedenk ik me dat nieuwbouw gewild is en de NDSM ook steeds meer. Het is een mooi appartement aan het water, en wie weet zijn over 4/5 jaar de plannen voor de brug compleet wat natuurlijk ook goed zou zijn voor de waarde. Nieuwbouw natuurlijk goed qua energie verbruik/lage onderhoudskosten. Blijf het een lastige keuze vinden, iemand hier ervaring met een vergelijkbare situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:39
Afweging is natuurlijk persoonlijk, maar ik zou me minder druk maken over de markt. Als over een jaar of 5 a 6 de rente zoveel gestegen is, krijg je misschien minder voor je huis terug, maar het volgende huis is ook goedkoper.

Wat je kunt doen om jezelf alvast te laten wennen aan hogere maandlasten is om een kortere hypotheek te nemen. Je hoeft niet voor 30 jaar te gaan. Kijk ook eens naar 15 jaar. Je betaalt nu meer, maar over een jaar of 5 is een veel groter deel netjes afbetaald, dus loop je minder risico op een restschuld.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 13:01
Hi medetweakers,

Tot ons grote geluk zijn wij na 4 x uitgeloot te zijn nu nageplaatste voor een woning. Hebben we net pas gehoord en dinsdag moeten we al een knoop doorhakken.

Nu vragen ze ons om alvast door te geven welke opties we zouden willen (ter inventarisatie), maar ik heb erg weinig de tijd gehad (weekenddienst) om me helemaal in te lezen in wat nou wel en wat nou niet zinnig zou zijn.

Zijn er dingen die jullie echt een must vinden of waarvan jullie spijt hebben dat jullie het niet hebben gedaan?

Zelf dachten we aan:
  • - Maximaal aantal PV panelen, kan wellicht goedkoper 3rd party maar scheelt gedoe. 685 per stuk
  • - Voorbereiding voor zonwering op gevel, loze leiding met einddoos. 220 euro
  • - Voorbereiding voor alarminstallatie op gevel, loze leiding zonder einddoos. 160 euro
  • - Leiding wasdroger afmonteren en aansluiten op een aparte groep. 210 euro. Is dit handig?
  • - Opwaarden standaard internet CAT5 aansluiting naar internet CAT6 aansluiting. 50 euro. Verbaast me dat ze uberhaupt CAT5 leveren maar goed.
  • - Grondkabel (10 meter op rol) op aparte groep met schakelaar, in achtertuin. 795 euro. Is dit handig?
  • - Meterkast uitbreiden met een extra aardlekschakelaar. 295 euro. Is dit aan te raden?
  • - Aardlekschakelaars opwaarderen van 2-polig naar 4-polig. 240 euro. Klinkt zinnig?
  • - Alle schakelaars voorzien van blauwe draad. 20 euro per schakelaar. Dacht zinnig ihkv domotica.
  • - Vloerverwarming in de loopzone van de badkamer op de 1e verdieping. 995 euro.
  • - Mantelbuis rond 50 mm vanaf meterkast naar de achtergevel. 375 euro. Is prettig toch?
  • - T-stuk maken op afvoer wasmachine voor de condensdroger. 110 euro
  • - Afgedopt koud wateraansluiting en afvoer bij wasmachine-aansluiting. 295 euro. Dacht fijn want dan kan ik later een 'keukenblokje' erbij doen.
  • - Opwaarderen 2 fase perilex naar 3 fase perilex aansluiting boven 11kW tot 20kW. 275 euro. Heb echt geen idee van wat dit is maar klinkt future-proof.
  • - Standaard radiator wijziging in Henrad Line. 525 per stuk, Zelf doen lijkt me veel gedoe + dan is het maar af/mooi.
  • - Omkasting om de verdeelunit van de vloerverwarming. 275 euro. Wel zo netjes?
Verder schatten we zelf in:
- Badkamer 25k
- Keuken 30k
- Gordijnen etc 5k
- Vloeren beneden en eerste verdieping 6k
- Laminaat tweede en derde verdieping 3.5k

Is een huis van 188m2, 4 verdiepingen, keuken en 'eetkamer' op begane grond, woonkamer op 1e verdieping, en dan 2e en 3e verdieping 4 slaapkamers en washok.

Aangenaam verrast door dat we zijn ingeloot, maar het is wel heel kortdag allemaal natuurlijk (te kortdag om dit hele topic door te spitten, wat ik de komende weken natuurlijk wel ga doen :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:50
iasix schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:07:

Is een huis van 188m2, 4 verdiepingen, keuken en 'eetkamer' op begane grond, woonkamer op 1e verdieping, en dan 2e en 3e verdieping 4 slaapkamers en washok.

Aangenaam verrast door dat we zijn ingeloot, maar het is wel heel kortdag allemaal natuurlijk.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt… voor je beeldvorming, ik ben voor de vloer en muren (168 m2, PVC en renovlies) zo rond de 20.000 kwijt. De badkamer 12.000 incl plaatsen (was wel aan de goedkope kant omdat we niks geks willen), keuken was ook 30.000, is wel vrij luxe uitgevoerd. Kan vrij makkelijk naar 25.000.

Het is echt wat je zelf wilt. Wel irritant dat je zo weinig tijd krijgt om te beslissen. Het gaat waarschijnlijk om de grootste uitgaven van je leven…

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57
@iasix Hoe handig ben je zelf, want die prijzen zijn wel behoorlijk hoog...
  • - Maximaal aantal PV panelen, kan wellicht goedkoper 3rd party maar scheelt gedoe. 685 per stuk
Niet doen, echt belachelijk veel geld. Gewoon achteraf panelen laten vervangen door zonnepanelen boer.
  • - Leiding wasdroger afmonteren en aansluiten op een aparte groep. 210 euro. Is dit handig?
Ligt eraan wat voor apparatuur je hebt. Een gemiddelde wasmachine kan 2000W doen, een warmtepomp droger vaak niet meer dan 1000W op piek. Kan theoretisch op 1 groep, maar 2 groepen daar is misschien handig voor andere apparatuur. Condensdroger moet uiteraard appart.
  • - Opwaarden standaard internet CAT5 aansluiting naar internet CAT6 aansluiting. 50 euro. Verbaast me dat ze uberhaupt CAT5 leveren maar goed.
Per poortje neem ik aan? Is het CAT5 of CAT5E? Laatste is voor huis tuin en keukennetwerk net zo prima.
  • - Meterkast uitbreiden met een extra aardlekschakelaar. 295 euro. Is dit aan te raden?
Een ALS kost je 40 euro, kan je er ook zo zelf inklussen, dus wel erg duur...
  • - Aardlekschakelaars opwaarderen van 2-polig naar 4-polig. 240 euro. Klinkt zinnig?
Nee, niet zinnig
  • - Vloerverwarming in de loopzone van de badkamer op de 1e verdieping. 995 euro.
Wat voor verwarming krijg je anders in de badkamer?
  • - T-stuk maken op afvoer wasmachine voor de condensdroger. 110 euro
Kan je zelf voor een fractie van de prijs
  • - Opwaarderen 2 fase perilex naar 3 fase perilex aansluiting boven 11kW tot 20kW. 275 euro. Heb echt geen idee van wat dit is maar klinkt future-proof.
Klinkt als kookgroep naar 3fase automaat. Doen.
  • - Omkasting om de verdeelunit van de vloerverwarming. 275 euro. Wel zo netjes?
Ligt eraan hoe het eruit ziet :+

Verder schatten we zelf in:
- Badkamer 25k
- Keuken 30k
- Gordijnen etc 5k
- Vloeren beneden en eerste verdieping 6k
- Laminaat tweede en derde verdieping 3.5k
[/quote]

Vloer beneden is wat laag ingeschat in prijs. Onze tegelvloer in woonkamer op 70m2 was al 8000 euro in 2018.

Verder alvast mantelbuis naar voorgevel voor later kabel voor laadpaal en ethernet kabel?
Waterkranen voor en achtergevel?
Loze leidingen in plafond voor mooie AP's?
Loze leidingen naar elke kamer voor ethernet poortjes?
Eventuele loze leidingen voor eventuele camera's aan de garage\gevel?
Afvoer\kraan in garage?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:56
vliegnerd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:23:
Ik twijfel of dit een apart topic moet zijn, maar het betreft oplevering van nieuwbouwwoning...

Bij oplevering energielabel ontvangen. Direct viel op dat energielabel A+++ was terwijl EPC bereking (EPC -0,2) NOM dus A++++ is.
Ik heb een hypotheek gebaseerd op een A++++ label, verstrekt op basis van omgevingsvergunning.

Direct viel op dat het energielabel in januari is verstrekt, ruim voor oplevering. Toen had de woning nog geen douche WTW, die was namelijk nog niet geïnstalleerd. Een tip in het rapport was: Installeer een douche WTW. |:( |:( |:( Dat is inmiddels gecorrigeerd.

Maar het rapport is echt een zooitje:
[Afbeelding]

Het dak is n.v.t. !!! Ik heb een tussenwoning met plat dak.

Ook de gevels vallen op. Volgens het rapport is de isolatie niet conform bouwbesluit! Rc 3,69.
Bouwbesluit 2020 vereist 4,5. EPC berekening uit omgevingsvergunning gaat uit van 4,5. Er zit 15cm steenwol in. Dat lijkt 4,5 te zijn, maar dat kan ik niet zeker weten.

Ik heb de bouwer al om duidelijkheid gevraagd, maar nog geen reactie.

Ben benieuwd naar jullie mening. Is er een kans dat de gevel echt Rc=3,7 heeft? Dat zou een bizarre kostenpost opleveren om te herstellen.
Ik ben vandaag alle opleverdocumentatie aan het doornemen en zit met een vergelijkbaar probleem. Voor de gevels staat 3,93... Ik denk eerlijk gezegd dat het energielabel gebaseerd is op foute informatie, maar ik ben benieuwd wat de aannemer ervan gaat zeggen. De rest is overigens wel prima in orde, maar als gevelisolatie volgens de norm me net dat extra +'je geeft scheelt dat weer hypotheekrente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Mythling schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:30:
[...]

Ik ben vandaag alle opleverdocumentatie aan het doornemen en zit met een vergelijkbaar probleem. Voor de gevels staat 3,93... Ik denk eerlijk gezegd dat het energielabel gebaseerd is op foute informatie, maar ik ben benieuwd wat de aannemer ervan gaat zeggen. De rest is overigens wel prima in orde, maar als gevelisolatie volgens de norm me net dat extra +'je geeft scheelt dat weer hypotheekrente...
Ik zit met 1,25 kWh/m2 per jaar heel dicht tegen de grens van A++++ aan. (0 kWh/m2/jaar).
Het moet ook gewoon A++++ zijn (en mijn hypotheek is verstrekt op basis van A++++, maar hopelijk komt er geen gezeur als de bank in het kadaster het energielabel opvraagt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
Er klopt wel meer niet aan het energielabel (triple glas is niet meegenomen), ik denk dat de beste man gewoon iets teveel heeft gekopieerd uit eerdere fases. Gaan we nog wel even achteraan, dit soort dingen moeten gewoon kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Mythling schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:05:
Er klopt wel meer niet aan het energielabel (triple glas is niet meegenomen), ik denk dat de beste man gewoon iets teveel heeft gekopieerd uit eerdere fases. Gaan we nog wel even achteraan, dit soort dingen moeten gewoon kloppen.
Welke Uw waarden zijn dat? Mijn tripple glas ramen krijgen 1,4 en de schuifpui 1,9.

Weer iets dat gewoon niet kan kloppen, lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
iasix schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:07:
Hi medetweakers,

T-stuk maken op afvoer wasmachine voor de condensdroger. 110 euro
Van de week hier zelf gedaan. Was voor €2,50 klaar. Wat en afzetters -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:38:
[...]

Van de week hier zelf gedaan. Was voor €2,50 klaar. Wat en afzetters -O-
Als mensen een extra zonnepaneel voor 685/stuk klakkeloos accepteren dan zou de loodgieter oerstom zijn om niet een paar honderd te vragen voor een klusje van 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
vliegnerd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:16:
[...]

Welke Uw waarden zijn dat? Mijn tripple glas ramen krijgen 1,4 en de schuifpui 1,9.

Weer iets dat gewoon niet kan kloppen, lijkt het.
Triple glas is tussen de 0.5 en 0.9...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:54
Wolly schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:42:
[...]

Als mensen een extra zonnepaneel voor 685/stuk klakkeloos accepteren dan zou de loodgieter oerstom zijn om niet een paar honderd te vragen voor een klusje van 5 minuten.
Hier was het 329 euro extra per paneel. Volgens mij niet gek? En al die kleine klusjes, natuurlijk vragen ze daar de hoofdprijs voor, ze zitten er vast niet op te wachten dat iedereen al dat soort zaken bij de afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:46:
[...]

Que?

Met de boilermeerprijzen die hier genoemd worden zijn douche WTW’s hun lengte in goud waard.
20-40% besparing op je douche verbruik, kleiner boilervat benodigd en dus minder WP vermogen, kan zijn dat alleen om die reden het ding z’n eigen prijs al terugbetaald, alleen al aan aanschaf.
Daarnaast, voor een paar honderd euro spoel je niet letterlijk een hoop warmte door het riool.
Dat mensen hier wel voor 30k een WWWP neerzetten maar dit dan niet doen snap ik dan weer niet. Het is gewoon langhangend fruit.
En onderhoud? Het is gewoon een koperen pijp met 2 koppelingen eraan gesoldeerd.
Tenminste, mijn verhaal gaat uit van een verticale pijp WTW. Douchegoot variant ben ik ook iets minder fan van.
Vind het nog steeds bizar dat een projectbegeleider mij anno 2021 scheef aankeek toen ik vroeg om een WTW. Nog nooit van gehoord en nooit toepast. Was derhalve niet mogelijk.

Volgens mij loopt de water toevoer en afvoer door een koof, in de toekomst maar eens kijken of dat achteraf kan met openen koof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
praliwi schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:16:
[...]
Hier was het 329 euro extra per paneel. Volgens mij niet gek? En al die kleine klusjes, natuurlijk vragen ze daar de hoofdprijs voor, ze zitten er vast niet op te wachten dat iedereen al dat soort zaken bij de afneemt.
Ik heb hier in de buurt namens een deel van de wijk verschillende partijen benaderd om zonnepanelen te installeren. Die stonden in de rij, want met zoveel huizen vlakbij elkaar hadden ze veel minder overhead kosten aan materiaal (steigers etc) verslepen en reistijd tussen locaties. Ze konden dan 2 huizen per dag per team doen ipv 1.

Als het installeren van zonnepanelen via de aannemer zou kunnen voor een marktconforme prijs, dan lijkt me dat dus juist heel prettig voor zo'n leverancier die door de aannemer ingeschakeld wordt.
Maar dan moet er niet een enorme marge aan de strijkstok van de aannemer blijven hangen waardoor niemand het doet.
685 euro per paneel... Dan had ik 16*685 aka bijna 11k af moeten tikken en waarschijnlijk niet eens de nieuwste panelen gekregen. Was nu minder dan de helft kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Farmerwood schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:49:
[...]

Ik heb hier in de buurt namens een deel van de wijk verschillende partijen benaderd om zonnepanelen te installeren. Die stonden in de rij, want met zoveel huizen vlakbij elkaar hadden ze veel minder overhead kosten aan materiaal (steigers etc) verslepen en reistijd tussen locaties. Ze konden dan 2 huizen per dag per team doen ipv 1.

Als het installeren van zonnepanelen via de aannemer zou kunnen voor een marktconforme prijs, dan lijkt me dat dus juist heel prettig voor zo'n leverancier die door de aannemer ingeschakeld wordt.
Maar dan moet er niet een enorme marge aan de strijkstok van de aannemer blijven hangen waardoor niemand het doet.
685 euro per paneel... Dan had ik 16*685 aka bijna 11k af moeten tikken en waarschijnlijk niet eens de nieuwste panelen gekregen. Was nu minder dan de helft kwijt.
Bij mij was het 600 per paneel, no way dat ik dat ga laten doen door de aannemer. Had ik ook nog eens relatief oude panelen van 320 wp voor gekregen. Ergens rond de 300-400 had ik het overwogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 16:39
Over zonnepanelen gesproken, bij ons waren deze dus ook 750 euro per paneel. Uiteraard niet gedaan. Nu worden er wel standaard 2 of 3 geleverd. Dat aantal wisten ze ook nog niet zeker, maar dat zal er wel mee te maken hebben wat voor ruwbouw opties je genomen hebt. (grote uitbouw moet je meer compenseren in de epc dacht ik)

Mijn idee was dus hun geleverde installatie van het dak af te halen en ergens anders te plaatsen (op een schuurtje oid). En dan vol plempen met een nieuwe installate. Met name omdat je dan niet 2 verschillende omvormers en installaties op je dak hebt. Maar nu zie ik bij één van de andere huizen dit:
Members only:

Dit lijkt er helaas op dat ze geïntegreerd worden in het dak. Tenminste neem aan dat deze uitsparing voor de zonnepanelen zijn. Daar gaat mijn plan. Ga dit maar eens nettjes krijgen met een andere installatie

Nu klinkt die 750 euro in eens minder gek. Iemand tips hiervoor toevallig? :)

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Ploon schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:17:
Over zonnepanelen gesproken, bij ons waren deze dus ook 750 euro per paneel. Uiteraard niet gedaan. Nu worden er wel standaard 2 of 3 geleverd. Dat aantal wisten ze ook nog niet zeker, maar dat zal er wel mee te maken hebben wat voor ruwbouw opties je genomen hebt. (grote uitbouw moet je meer compenseren in de epc dacht ik)

Mijn idee was dus hun geleverde installatie van het dak af te halen en ergens anders te plaatsen (op een schuurtje oid). En dan vol plempen met een nieuwe installate. Met name omdat je dan niet 2 verschillende omvormers en installaties op je dak hebt. Maar nu zie ik bij één van de andere huizen dit:
***members only***

Dit lijkt er helaas op dat ze geïntegreerd worden in het dak. Tenminste neem aan dat deze uitsparing voor de zonnepanelen zijn. Daar gaat mijn plan. Ga dit maar eens nettjes krijgen met een andere installatie

Vragen of ze de panelen laten vervallen, ze los te leveren en dat jij de verplichting op je neemt om het aantal Wp dat ze aangeven te realiseren. Je hebt een bepaalde periode na oplevering voordat dit geregeld moet zijn. Veel aannmers willen dit niet maar binnen de regels van de omgevingsvergunning is het vaak wel mogelijk zolang jij de verplichting over neemt tijdig de benodigde Wp te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos

***members only***

Wij hebben ook geïntegreerde panelen, en vind de conclusies over de prijzen dan wel wat ingewikkelder dan voorgesteld in dit topic.

De standaardpanelen kan je niet laten vervallen, wat logisch is: zij dienen een BENG huis op te leveren en voor aankoop was duidelijk dat de panelen geïntegreerd zijn in het dak. In ons geval, deel je (indien nodig) ook dakoppervlak met de buren om voldoende opbrengst voor iedereen mogelijk te maken (van gemeente mogen geen panelen aan de voorzijde/straataangezicht, wat helaas de beste ligging qua zon heeft). Daar teken je voor bij aanschaf. Dat gaat door BENG-eis bij veel meer projecten gebeuren dan afgelopen jaren.

Als je dan extra panelen wil, is aanschaf via aannemer misschien wel de meest logische optie, ook om estethische redenen, ondanks dat de prijzen even slikken zijn.
Er is vast een reden dat onze bouwer dié prijzen nog niet heeft gedeeld :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qocel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:04

***members only***

rubenos schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:08:
[...]

Wij hebben ook geïntegreerde panelen, en vind de conclusies over de prijzen dan wel wat ingewikkelder dan voorgesteld in dit topic.

De standaardpanelen kan je niet laten vervallen, wat logisch is: zij dienen een BENG huis op te leveren en voor aankoop was duidelijk dat de panelen geïntegreerd zijn in het dak. In ons geval, deel je (indien nodig) ook dakoppervlak met de buren om voldoende opbrengst voor iedereen mogelijk te maken (van gemeente mogen geen panelen aan de voorzijde/straataangezicht, wat helaas de beste ligging qua zon heeft). Daar teken je voor bij aanschaf. Dat gaat door BENG-eis bij veel meer projecten gebeuren dan afgelopen jaren.

Als je dan extra panelen wil, is aanschaf via aannemer misschien wel de meest logische optie, ook om estethische redenen, ondanks dat de prijzen even slikken zijn.
Er is vast een reden dat onze bouwer dié prijzen nog niet heeft gedeeld :X
Ik kwam deze link ergens tegen (ik denk op Tweakers), wellicht hebben jullie er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 16:39
Qocel schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:13:
[...]

[...]

Ik kwam deze link ergens tegen (ik denk op Tweakers), wellicht hebben jullie er iets aan.
Thanks iedereen!
Deze blog heb ik inderdaad tijdje geleden gezien. Dacht toen dat het geen probleem voor mij zou zijn, omdat ik ze er gewoon zelf af halen zou (laten afhalen). Maar dat was voordat ik wist dat het geïntegreerd zou worden. Wat overigens nergens beschreven is. Nu maar hopen dat ik wat regelen kan met de aannemer. Fingers crossed :)

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Laatst online: 09-09 15:17
Ploon schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:24:
[...]

Thanks iedereen!
Deze blog heb ik inderdaad tijdje geleden gezien. Dacht toen dat het geen probleem voor mij zou zijn, omdat ik ze er gewoon zelf af halen zou (laten afhalen). Maar dat was voordat ik wist dat het geïntegreerd zou worden. Wat overigens nergens beschreven is. Nu maar hopen dat ik wat regelen kan met de aannemer. Fingers crossed :)
Laat het even weten, wij gaan namelijk zoals het er nu naar uitziet die ook eraf halen en een dakkapel laten plaatsen + nieuwe terugleggen.

Er is wat gepraat in de app groep om dit gecentraliseerd te laten doen trouwens - wist je daar al vanaf?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Treepata
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 10:04
paulheetik schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:07:
Informatieve discussies hier, steek er veel van op! Ben zelf als starter op zoek naar de eerste koopwoning in Amsterdam, nu heb ik afgelopen week te horen gekregen dat ik ben ingeloot voor een nieuwbouw woning op de NDSM. Leuk project, appartement van 72m2 met zij-uitzicht op het IJ.

Ik heb een week de tijd om het te overwegen, ik merk dat ik nogal heen en weer schiet qua gedachte’s. Eigenlijk had ik als harde eis 2 slaapkamers, ik en m’n vriendin zijn 32 en hebben nu nog geen concrete babyplannen maar dat kan in 1/2 jaar wellicht veranderen. Dit appartement heeft wel een 2e kamer, maar zonder raam naar buiten toe. Ik denk dat als je creatief bent met een binnenraam/raam in deur dat er best een leuke (jonge) kinderkamer van te maken is, maar het blijft niet ideaal. Eigenlijk is het dus een appartement wat maar max 5/6 jaar (vanaf nu) mee gaat voor mijn situatie (waarschijnlijk). Daar zit natuurlijk wel wat onzekerheid in, je weet nooit of dingen anders lopen dan gepland.

Daarnaast krijg ik toch wel kriebels van de stijgende rente. In Amerika al 5%, lijkt me aannemelijk dat wij ook die kant op gaan. Ik heb hard gewerkt/gespaard om eindelijk een huis te kunnen kopen en ben nu toch wel bang om die sukkel te zijn die vlak voor een ATH koopt. Zeker in combinatie met mijn eerste bezwaar, zou onder water staan extra zuur zijn.

Waneer ik wat positiever denk, bedenk ik me dat nieuwbouw gewild is en de NDSM ook steeds meer. Het is een mooi appartement aan het water, en wie weet zijn over 4/5 jaar de plannen voor de brug compleet wat natuurlijk ook goed zou zijn voor de waarde. Nieuwbouw natuurlijk goed qua energie verbruik/lage onderhoudskosten. Blijf het een lastige keuze vinden, iemand hier ervaring met een vergelijkbare situatie?
Lastig lastig ja... Niet voor niets is het kopen van een huis een van de zwaarste beslissingen voor een mens.

Even my 2 cents (iets ouder, 1 kind van 2 1/2 jaar, 1 kind in de buik, beide vaste baan en wonend in appartement van 85 m2 met 3 slaapkamers - over 1 1/2 jaar verhuizen naar nog te bouwen nieuwbouwhuis)

- Hoe is de omgeving (Amsterdam-Noord)? Zie je jezelf (en eventueel een jong gezin) daar wonen de komende tijd? Faciliteiten voor een gezin? Openbaar groen?
- Is er een bewoningsplicht van 5 jaar (of langer/korter)? Kan relevant zijn als je binnen paar jaar toch moet doorverhuizen. En/of welke ontbindende voorwaarden zijn er aan de bewoningsplicht?
- Waar woon je nu? Koop? Huur? Zou je daar met gemak nog jaren kunnen wonen? Of kriebelt het? Wat als je beiden plots (weer) thuis moet werken?

Members only:

Modern technology owes nature an apology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
paulheetik schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:07:

Ik denk dat je snel moet gaan nadenken of je wel of geen kinderen wil hebben. Bedenk je dat je, aangezien je nu 32 bent, het appartement pas gaat krijgen als je 34 bent. Je kunt best wel een klein kind in een dergelijk appartement op laten groeien, zeker de eerste jaren. Maar het wel eerder een kwestie van 5 jaar dat je er gaat wonen dan 10 jaar. En dan is kopen op een hoogtepunt wel spannend.

Ik heb zelf in 2008 gekocht tijdens de financiële crisis en betaalde nog relatief de hoofdprijs. Het heeft tot 2016-2017 geduurd voordat het huis weer “boven water” kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
We hadden trouwens morgen deadline voor het doorgeven van de deuren. Met toch wel een klein beetje pijn in mijn hart gekozen voor opdekdeuren op de 1ste en 2de verdieping. De 5k meerprijs voor stompe deuren kon ik met de toch wel iets onzekere outlook voor de komende maanden niet helemaal verantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Wij hebben ook gewoon de opdekdeuren. Een mooie stompe deur was leuk geweest, maar bij ons ging dat ook richting 5k voor wat deuren. En nu we erin zitten stoort het me gelukkig niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulheetik
Treepata schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:11:
[...]

- Hoe is de omgeving (Amsterdam-Noord)? Zie je jezelf (en eventueel een jong gezin) daar wonen de komende tijd? Faciliteiten voor een gezin? Openbaar groen?
- Is er een bewoningsplicht van 5 jaar (of langer/korter)? Kan relevant zijn als je binnen paar jaar toch moet doorverhuizen. En/of welke ontbindende voorwaarden zijn er aan de bewoningsplicht?
- Waar woon je nu? Koop? Huur? Zou je daar met gemak nog jaren kunnen wonen? Of kriebelt het? Wat als je beiden plots (weer) thuis moet werken?

***members only***
Bedankt voor het meedenken Treepata. Om eerlijk te zijn denk ik dat de NDSM pas over 4 jaar+ een beetje leuk wordt om te wonen, en dan moet het alsnog je smaak zijn. Ben er dit weekend een beetje wezen rondfietsen, ik snap dat ik de potentie moet visualiseren maar het wordt wel erg volgebouw daar allemaal. Het heeft iig totaal niet het gevoel van de typische gezellige Amsterdamse buurt binnen de ring.

Eigenlijk ben ik er wel over uit. Het appartement gaat maar max 2-4 jaar mee voor me, afhankelijk van hoe snel er een kind komt. Het voelt nu nog raar om daar over na te denken, maar goed ik word 33 in Juni. Buurt is ook niet geheel mijn smaak.

Eigenlijk merk ik dat ik vooral enthousiast ben omdat het financieel aantrekkelijk is/ als investering. Ik krijg ook af en toe reacties "Nieuwbouw, meteen kopen! Appartement is meer waard 't moment dat je de sleutel krijgt". Er is nog geen bewoning plicht of belegging regeling van de gemeente. Dit zou in feite betekenen dat ik het appartement zou kunnen kopen en bij oplevering in 2024 direct zou kunnen verhuren/verkopen als ik zou willen.

Mja, dan hebben we het over investeren in vastgoed. Niet mijn expertise, en sowieso nul garanties. Zou fijn zijn om geen starter meer te zijn, maar liefer starter dan kopen op ATH en onderwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
Blik1984 schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:49:
[...]

Ik denk dat je snel moet gaan nadenken of je wel of geen kinderen wil hebben. Bedenk je dat je, aangezien je nu 32 bent, het appartement pas gaat krijgen als je 34 bent. Je kunt best wel een klein kind in een dergelijk appartement op laten groeien, zeker de eerste jaren. Maar het wel eerder een kwestie van 5 jaar dat je er gaat wonen dan 10 jaar. En dan is kopen op een hoogtepunt wel spannend.

Ik heb zelf in 2008 gekocht tijdens de financiële crisis en betaalde nog relatief de hoofdprijs. Het heeft tot 2016-2017 geduurd voordat het huis weer “boven water” kwam
Zie ook mijn reactie op Treepata, maar je hebt gelijk Blik1984. Dit zou een appartement zijn voor <5 jaar, en dat is niet echt verstandig of op z'n minst een flink risico.
Pagina: 1 ... 111 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.