Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Toppe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 00:14:
[...]

Vriendjes? Nee.

Heb ze twee weken geleden een mail gestuurd dat ik 3 dagen voordat ze lang willen komen op de hoogte gebracht wil worden. Ze komen nu te pas en te onpas aan kakken en worden geïrriteerd als je ze niet binnen laat.

Amper een week later staat hij (naar wie de mail is verstuurd) de erfgrens uit te zetten… dikke drama om die kerel van ons erf af te krijgen want hij vond dit wel makkelijk.

Uiteindelijk nadat ik een telefoontje had gepleegd koos hij eieren voor z’n geld en is hij snel vertrokken.

Ik snap dat ik mee moet werken aan herstel maar ze doen nu gewoon wat hun uitkomt en daar heb ik weinig zin in. Prima dat je wat komt herstellen, maar meld het even op voorhand. Dat werkt in voordeel van ons beide. Aannemer weet dat ze niet voor lucht rijden en ik weet wat (en wanneer) ze komen herstellen.
Heel eerlijk, volgens mij kwam jij ook niet altijd aangekondigd 3 dagen van tevoren op de bouw of wel?
Als je thuis bent en zij hebben een gaatje om langs te wippen om punten van de oplevering te fixen is dat toch geen enkel probleem? Tenzij ze om half 9 in de avond op de stoep staan natuurlijk :) .

Onze aannemer gaf een belletje in de ochtend dat ze die dag langs zouden komen om X te doen, ik heb zelfs gezorgd dat ik er zeker was om die punten gewoon weggepoetst te krijgen.
Mijn aannemer was ook zeer schappelijk tijdens de bouw dus ben ik dat ook geweest na oplevering.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 14-04-2022 07:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

GeeMoney schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:55:
[...]

Heel eerlijk, volgens mij kwam jij ook niet altijd aangekondigd 3 dagen van tevoren op de bouw of wel?
Als je thuis bent en zij hebben een gaatje om langs te wippen om punten van de oplevering te fixen is dat toch geen enkel probleem? Tenzij ze om half 9 in de avond op de stoep staan natuurlijk :) .
Maar zij hadden geen gevulde koeken mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:39
Toppe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:10:
Kom maar door met jullie negatieve commentaar 8)
[Afbeelding]
het hele topic door kom je met posts over minutieuze afwerking en jouw hoge standaarden, en dan plaats je een beamer op een plankje hangend aan een paar draadeinden. Dit is echt geen porem.

In jouw situatie zou ik zoiets gekocht hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0c04y3dWLO411RZQ2CM51AD8xQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k6DWeA3kFhbAZgssAhylGOvF.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door 107mb op 14-04-2022 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
107mb schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:01:
[...]

het hele topic door kom je met posts over minutieuze afwerking en jouw hoge standaarden, en dan plaats je een beamer op een plankje hangend aan een paar draadeinden. Dit is echt geen porem.

In jouw situatie zou ik zoiets gekocht hebben:
[Afbeelding]
Ik heb z’n beugel gehad. Heb je geen reet aan, je kan geen rand apparatuur er bij kwijt en hij komt veel te laag te hangen.

Maar bedankt voor de nuttige bijdrage!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Toppe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:17:
[...]

Ik heb z’n beugel gehad. Heb je geen reet aan, je kan geen rand apparatuur er bij kwijt en hij komt veel te laag te hangen.

Maar bedankt voor de nuttige bijdrage!
je vroeg er om :? :
Toppe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:10:
Kom maar door met jullie negatieve commentaar 8)
en welke randapparatuur zou je op zo'n hobby-bob plankje willen plaatsen?

[ Voor 17% gewijzigd door 107mb op 14-04-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:46
107mb schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:22:
[...]

je vroeg er om :?

Streamers? Andere input?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
die sluit je aan op de receiver, en vervolgens één HDMI kabel naar de projector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:55:
[...]

Onze aannemer gaf een belletje in de ochtend dat ze die dag langs zouden komen om X te doen, ik heb zelfs gezorgd dat ik er zeker was om die punten gewoon weggepoetst te krijgen.
Mijn aannemer was ook zeer schappelijk tijdens de bouw dus ben ik dat ook geweest na oplevering.
Nee, wij mogen naar binnen wanneer je wouden en zolang er iemand aanwezig was. Daar hebben beide partijen voor getekend dus niet relevant in dit geval.

Tot gister waren we niet elke dag aanwezig en nu we verhuisd zijn en een kleintje hebben die ‘s middags nog slaapt is het absoluut niet wenselijk als ze maar te pas en te onpas langs komen zonder voor aankondiging.

Het lijkt me ook een kleine moeite om even te bellen/mailen met de vraag of we thuis zijn en of een bepaalde tijd schikt.

Tot nu toe hebben we niet één keer gezegd dat het niet kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
107mb schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:24:
[...]

die sluit je aan op de receiver, en vervolgens één HDMI kabel naar de projector.
Receiver? Er ligt een Apple TV achter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
107mb schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:22:
[...]

je vroeg er om :?

Ik las hem verkeerd, sorry 8)

Maar moet die draadeindes nog inkorten, moet alleen even de beamer exact uitlijnen en positie bepalen zodat ik de juiste hoogte kan bepalen.

Vanuit de kamer valt het allemaal wel mee qua uiterlijk hoor :)

[ Voor 29% gewijzigd door Toppe op 14-04-2022 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 11:33
Toppe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 00:14:
[...]

Vriendjes? Nee.

Heb ze twee weken geleden een mail gestuurd dat ik 3 dagen voordat ze lang willen komen op de hoogte gebracht wil worden. Ze komen nu te pas en te onpas aan kakken en worden geïrriteerd als je ze niet binnen laat.

Amper een week later staat hij (naar wie de mail is verstuurd) de erfgrens uit te zetten… dikke drama om die kerel van ons erf af te krijgen want hij vond dit wel makkelijk.

Uiteindelijk nadat ik een telefoontje had gepleegd koos hij eieren voor z’n geld en is hij snel vertrokken.

Ik snap dat ik mee moet werken aan herstel maar ze doen nu gewoon wat hun uitkomt en daar heb ik weinig zin in. Prima dat je wat komt herstellen, maar meld het even op voorhand. Dat werkt in voordeel van ons beide. Aannemer weet dat ze niet voor lucht rijden en ik weet wat (en wanneer) ze komen herstellen.
Ik lees al even mee, wat een ontzettend drama is dat toch met die gasten? Het is in mijn beleving ook heel normaal om toch even op voorhand te laten weten dát je komt én wanneer. Bizar!
Tuurlijk wil je het opgelost hebben, maar daarom kan men toch wel fatsoenlijk met 'de klant' om gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:13
Ach wat maakt het allemaal uit, zolang je het zelf maar mooi vind niet dan? Beetje allemaal vergelijkbaar met de VT wonen bingokaart. Ieder zijn smaak :)
Ik ga bijvoorbeeld mijn televisie gewoon op een tv kastje neerzetten met een verdeeldoos eronder. Zal me aan mijn reet roesten wat mensen daar van gaan zeggen >:)

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Fethoz69 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:29:
[...]

Ik lees al even mee, wat een ontzettend drama is dat toch met die gasten? Het is in mijn beleving ook heel normaal om toch even op voorhand te laten weten dát je komt én wanneer. Bizar!
Tuurlijk wil je het opgelost hebben, maar daarom kan men toch wel fatsoenlijk met 'de klant' om gaan.
Vaak hebben de bouwbedrijven strakke planningen en komen ze, wanneer er tijd over is snel even langs om opleverpunten te herstellen. Met zo veel mogelijk medewerking ben jij er sneller vanaf lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:57
Weten jullie misschien een goed forum waar we beamers en ideale tv afmetingen kunnen bespreken? :+
kw_nl schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:56:
[...]

Kan je beter zo’n hoge tonen ding doen. Is een stuk makkelijker.
Werkt niet. Ik heb er ooit eentje met een sensor gehad omdat een deel van mijn tuin wel heel populair was bij alle katten uit de buurt. :r Maar mijn kat kon er gewoon naast staan. Ook horen kinderen en sommige volwassenen (ik) het ook, dus het is ook storend als je een dergelijk geluid consequent uitzendt. Volgens mij mag het zelfs niet.

Een natuurvriendelijkere oplossing is cacoadoppen. Voorkomt dat katten je tuin als kattenbak gebruiken. En houden vocht vast, gaan hitte tegen, en werken redelijk tegen slakken 🐌 . Uiteraard alleen een tip voor de forumleden die er geen betonnen onderhoudsvrij tuin van maken.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
MemeMaster schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:05:
Hebben jullie nog goede tips voor het weghouden van katten uit de tuin?

We moeten de tuin+schutting nog aanleggen dus mijn vraag is meer wat voor maatregelen we kunnen nemen bij het aanleggen van de tuin. Ik ga sowieso voor planten waar katten niet tegen kunnen, maar ik lees dat veel biologische middelen niet echt werken dus ik zit meer te denken aan oplossingen als elektrische schrikkeldraad.
Als je katten echt uit je tuin wilt houden, bestaan er rollers die je bovenop je schutting monteert. Ook iets vriendelijker voor vogels dan een elektrische schok.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Edit: Ging iets mis

[ Voor 96% gewijzigd door rubenos op 14-04-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
Net zoals een forum voor katten overlast :o

Maar min puntje gevonden voor mijn huis gisteren. We zijn op zoek naar een waterontharder voor ons huis. Echter kwamen we er achter dat er geen afvoer mogelijk gaat zijn in de meterkast. Helaas krijgen we dus ook geen kruipruimte omdat de vloer anders wordt dan een systeemvloer. Nu denken we er over na om dan maar achteraf een afvoer te laten boren en dan buiten onder de oprit aan het riool te laten maken of iets dergelijks. Of heeft wellicht iemand anders een brilliant idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Louwke schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:07:
Haha, point taken.
De schutting plaatsen hoort wel bij nieuwbouw vind ik.

[ Voor 50% gewijzigd door rubenos op 14-04-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos

Maar min puntje gevonden voor mijn huis gisteren. We zijn op zoek naar een waterontharder voor ons huis. Echter kwamen we er achter dat er geen afvoer mogelijk gaat zijn in de meterkast. Helaas krijgen we dus ook geen kruipruimte omdat de vloer anders wordt dan een systeemvloer. Nu denken we er over na om dan maar achteraf een afvoer te laten boren en dan buiten onder de oprit aan het riool te laten maken of iets dergelijks. Of heeft wellicht iemand anders een brilliant idee?
Best een flinke ingreep dan.
Weet je al zeker of je een ontharder nodig hebt? Het wordt bij nieuwbouw veel geboden als standaard optie, maar op dat moment weet je eigenlijk nog niet of er sprake is van een probleem.
Waterbedrijven reguleren de hardheid van water al. Ze zouden ook de hardheid nog verder omlaag kunnen brengen, maar heeft ook een reden dat dat niet gebeurd.
Water kan ook te zacht zijn.
Te zacht water, onder de 4 dH, kan een te lage zuurtegraad hebben. En bij een te lage zuurtegraad kunnen bepaalde metalen van leidingen loskomen en in het water terecht komen. Daarnaast kan te zacht water ook zorgen voor huidirritatie, doordat zeep en doucheschuim niet voldoende van de huid worden gespoeld.

Bijna niet nodig
Omdat bijna alle waterleidingbedrijven zelf hun water ontharden, zijn er bijna geen huishoudens waarvoor een waterontharder echt nuttig is. Op de meeste plekken ligt de hardheid rond de 8 °dH. Er zijn wel uitschieters van 2 tot 18. Maar volgens de consumentenbond heeft zelf water ontharden pas zin vanaf 20 °dH. Op de website van je waterleidingbedrijf kan je zelf zien wat op dit moment de hardheid van jouw water is en of die misschien binnenkort verandert.
Bron: https://www.npo3.nl/keuri...terontharder-kopen-zinvol

Je kan er ook voor kiezen om het gerichter te ontharden. Zo heb ik een Brita filter geinstalleerd onder de gootsteen die ik alleen gebruik voor drinkwater en mijn espresso apparaat. Die filtert ook stoffen zoals metalen eruit. Smaak is beter en het scheelt duurdere cartridges voor je espressomachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
Toppe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:26:
[...]

Ik las hem verkeerd, sorry 8)

Maar moet die draadeindes nog inkorten, moet alleen even de beamer exact uitlijnen en positie bepalen zodat ik de juiste hoogte kan bepalen.

Vanuit de kamer valt het allemaal wel mee qua uiterlijk hoor :)
ik heb vroeger ook een beamer gehad (dedicated HT room) en wilde deze ook op een plankje plaatsen. Mijn vrouw was het daar niet mee eens: "Zo veel geld uitgeven aan apparatuur, dan kan een standaard er ook wel bij".

ik had het er zo bij hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttg0fM_pmbp8LRGSH-zNhyvjrMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIveIUlOOT7nayOkdGnVRHmC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 20:37

Staat de wasmachine in de buurt van de wateraanvoer van het boilervat? Je zou hem dan misschien voor het vat kunnen installeren en de afvoer die ervoor nodig is op de aansluiting van de wasmachine monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Laatst online: 15:02
rufio64 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:08:
Wel echt veel keuzes die er gemaakt moeten worden. Ik vraag me af waar we goed aan doen. Deels is het voorkeur (en zo hebben we het voor een x aantal dingen ook gedaan), maar deels is het ook dat ik denk: gaan we hier laten spijt van krijgen als we het juist wel of niet doen ... + dingen doen via de projectaannemer is echt duur.
Ik zou toch voor de uitbouw gaan en de overige punten later oppakken. Als je namelijk de uitbouw alsnog ooit laat vergroten dan krijg je een versmalling in je woonkamer omdat de buren al een uitbouw hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
107mb schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:26:
[...]

ik heb vroeger ook een beamer gehad (dedicated HT room) en wilde deze ook op een plankje plaatsen. Mijn vrouw was het daar niet mee eens: "Zo veel geld uitgeven aan apparatuur, dan kan een standaard er ook wel bij".

ik had het er zo bij hangen:
[Afbeelding]
Had ik liever ook gehad maar ik heb maar 27cm qua hoogte. Met een minimale hoogte van 15.5cm blijft er niet veel ruimte over voor een beugel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

Wat is de reden voor de waterontharder? Indien het enkel gaat om kalkaanslag en de aanverwante problemen rondom kalkaanslag, kan ik de HappyDrops Home aanraden. Het is een passief systeem wat op de aanvoerleiding geplaatst wordt, dus je hebt geen afvoer, geen elektra en geen zout nodig.

Het water wordt niet zacht, wat voor ons een pluspunt is, maar de kalkaanslag is wel verleden tijd.

Als ik nu ergens een vlek heb, is een microvezel doek eroverheen halen genoeg. Buren die geheel geen ontharder/ontkalker hebben gedaan, maar wel mooie matzwarte kranen/douchen hebben gedaan hebben spijt. Binnen een half jaar al kalkaanslag erop die ze niet meer schoon krijgen, omdat het de coatings heeft aangetast. Bij ons is die 1,5maand na opleveren geplaatst en we hebben tot die tijd proberen wekelijks te boenen om het glimmend te houden, zonder ontharder/ontkalker konden we elke dag schoonmaken...

Gemeente Utrecht varieert tussen 6,30-7.60 dH waterhardheid. Landelijk gemiddelde is 8dH.

Bijkomend voordeel is dat alle apparaten, zoals Quooker, vaatwasser, wasmachine, stoomoven en bonenmachine nu langer mee zullen gaan en de eventuele filters ook langer meegaan.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 14-04-2022 10:08 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
BiG-GuY schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:02:
[...]

Bijkomend voordeel is dat alle apparaten, zoals Quooker, vaatwasser, wasmachine, stoomoven en bonenmachine nu langer mee zullen gaan en de eventuele filters ook langer meegaan.
Scheelt dat in de praktijk nou echt zoveel in levensduur? Mijn wasmachines, vaatwassers en Nespresso zijn allemaal >10 jaar meegegaan. Sterker nog, ik had een vaatwasser van 20 jaar die het nog prima deed.

In de nieuwe Jura gebruik ik overigen wel een filter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
Ja inderdaad voor de kalkaanslag met name. Weet uit ervaring van mijn appartement dat het water daar in dramatisch is helaas.

Moet zeggen happy drops kende ik nog niet. Maar eens in gaan verdiepen. Gelukkig is het geen magneet wat je aanraad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ascension schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:08:
[...]

Scheelt dat in de praktijk nou echt zoveel in levensduur? Mijn wasmachines, vaatwassers en Nespresso zijn allemaal >10 jaar meegegaan. Sterker nog, ik had een vaatwasser van 20 jaar die het nog prima deed.

In de nieuwe Jura gebruik ik overigen wel een filter ;)
Zal er ook aan liggen hoe vaak je de onderhoudsdingen per apparaat uitvoert en welke kwaliteit je aan apparatuur koopt natuurlijk. Wij hebben nu alles van Siemens in de 700 series, zodat we ervanuit kunnen gaan dat ze inderdaad 10-20+ jaar mee zullen gaan. Maar het is lastig vergelijken, omdat we dit soort apparaten niet hebben gehad op 'normaal' water.

Voor onze mooie glimmende chromen kranen/douche is het wel dag en nacht verschil. Dus als die aanslag daarop al zo erg is, zal het in de leidingen in de apparaten niet anders zijn denk ik.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
107mb schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:24:
[...]

kleuren? Welke kleuren? ;)

Ik weet het, smaken verschillen. Maar dit is voor mij de overtreffende trap van saai. Maar wie ben ik als jij er blij mee bent!
Dit is de basis he,

Met accessoires en planten komt er straks echt wel kleur in. Maar ik hou de basis graag rustig. Ben al druk genoeg in mijn hoofd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Louwke schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:09:
Ja inderdaad voor de kalkaanslag met name. Weet uit ervaring van mijn appartement dat het water daar in dramatisch is helaas.

Moet zeggen happy drops kende ik nog niet. Maar eens in gaan verdiepen. Gelukkig is het geen magneet wat je aanraad :D
Ja, magneet is de grootste onzin haha, kalk is helemaal niet magnetisch dus weet niet hoe ze dat natuurkundig willen verklaren... De HappyDrops ben ik tegengekomen in dit of het vorige nieuwbouwwoning topic en na wat onderzoek toch besloten om te doen, omdat we geen zin hadden in steeds zout bijvullen en ik niet houd van de smaak van zacht water.

Met de HappyDrops blijft de kalk in het water, dus de hardheid veranderd niet, het verschil is dat de kalkdelen niet meer aanhechten. Het is ook geen nieuwe techniek en je hebt er wat concurrenten in die op dezelfde manier werken, maar dan vonden we de prijs van de HappyDrops beter en dat zij het volledige 'onderhoud' en installatie (kunnen) verzorgen gaf ook een goed gevoel.

Erg blij dat we de HappyDrops hebben gedaan, omdat we de eerste 1,5maand geen HappyDrops hadden, konden we het verschil duidelijk zien/merken. Voor de smaak doet het niks en dat vind ik positief, want we hebben al goed kraanwater daarvoor.

Ander voordeel van de HappyDrops is dat het een redelijk compact systeem is. Ook omdat je geen los vat hebt waar je zout in moet kunnen doen. Omdat bij ons de stadwarmte unit al in de meterkast zit, was de ruimte beperkt voor de systemen met zout. Sommige buren hebben dat dus wel gedaan met een zoutvat in de kruipruimte... Vet handig, elke week/2 weken zout scheppen in je kruipruimte :X . Anderen hebben AquaCell gedaan, die paste net aan op een plank in de meterkast. Uiteindelijk hebben iets van 8 van de 20 woningen in ons project de HappyDrops gedaan en 6 van de 20 een zout gebaseerde ontharder.

In het appartement (in dezelfde wijk) hadden we ook erg last van de kalkaanslag, is uiteindelijk zo erg geworden dat de zwarte vloertegels vervangen moeten worden, omdat de coating van de tegels opgevroten is door de kalk. Leuke is ook dat je geen antikalk middelen mag gebruiken, omdat de voegen tegenwoordig 80% uit kalk bestaan, dus dan los je mooi je voegen op...

[ Voor 27% gewijzigd door BiG-GuY op 14-04-2022 10:31 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 11:33
BiG-GuY schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:16:
[...]

Ja, magneet is de grootste onzin haha, kalk is helemaal niet magnetisch dus weet niet hoe ze dat natuurkundig willen verklaren... De HappyDrops ben ik tegengekomen in dit of het vorige nieuwbouwwoning topic en na wat onderzoek toch besloten om te doen, omdat we geen zin hadden in steeds zout bijvullen en ik niet houd van de smaak van zacht water.

Met de HappyDrops blijft de kalk in het water, dus de hardheid veranderd niet, het verschil is dat de kalkdelen niet meer aanhechten. Het is ook geen nieuwe techniek en je hebt er wat concurrenten in die op dezelfde manier werken, maar dan vonden we de prijs van de HappyDrops beter en dat zij het volledige 'onderhoud' en installatie (kunnen) verzorgen gaf ook een goed gevoel.

Erg blij dat we de HappyDrops hebben gedaan, omdat we de eerste 1,5maand geen HappyDrops hadden, konden we het verschil duidelijk zien/merken. Voor de smaak doet het niks en dat vind ik positief, want we hebben al goed kraanwater daarvoor.

Ander voordeel van de HappyDrops is dat het een redelijk compact systeem is. Ook omdat je geen los vat hebt waar je zout in moet kunnen doen. Omdat bij ons de stadwarmte unit al in de meterkast zit, was de ruimte beperkt voor de systemen met zout. Sommige buren hebben dat dus wel gedaan met een zoutvat in de kruipruimte... Vet handig, elke week/2 weken zout scheppen in je kruipruimte :X . Anderen hebben AquaCell gedaan, die paste net aan op een plank in de meterkast. Uiteindelijk hebben iets van 8 van de 20 woningen in ons project de HappyDrops gedaan en 6 van de 20 een zout gebaseerde ontharder.

In het appartement (in dezelfde wijk) hadden we ook erg last van de kalkaanslag, is uiteindelijk zo erg geworden dat de zwarte vloertegels vervangen moeten worden, omdat de coating van de tegels opgevroten is door de kalk. Leuke is ook dat je geen antikalk middelen mag gebruiken, omdat de voegen tegenwoordig 80% uit kalk bestaan, dus dan los je mooi je voegen op...
Goeie tip! Ben nu net bezig met de aannemer om nog een waterontharder te laten plaatsen, maar als dit werkt.. is dit een veel betere, makkelijkere en goedkopere oplossing. Er is geen afvoer nodig zo te zien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Fethoz69 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:37:
[...]

Goeie tip! Ben nu net bezig met de aannemer om nog een waterontharder te laten plaatsen, maar als dit werkt.. is dit een veel betere, makkelijkere en goedkopere oplossing. Er is geen afvoer nodig zo te zien?
Klopt, het vat waar de Siliphos bolletjes in zitten wordt simpelweg op je aanvoer waterleiding geplaatst, net na de meter. Al het water van je woning gaat er dan doorheen. En na verloop van tijd dient het blauwe deel vervangen te worden.

Zo zit die bij ons, als de stadswarmte unit 1cm naar links zat, had hij ernaast gepast, maar zo zit die ook niet de weg.:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 14-04-2022 11:26 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Avinator
  • Laatst online: 18:03
Ik lees al een geruime tijd mee en vond het ook eens tijd om te delen :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:31
BiG-GuY schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:19:
[...]

Klopt, het vat waar de Siliphos bolletjes in zitten wordt simpelweg op je aanvoer waterleiding geplaatst, net na de meter. Al het water van je woning gaat er dan doorheen. En na verloop van tijd dient het blauwe deel vervangen te worden.

Zo zit die bij ons, als de stadswarmte unit 1cm naar links zat, had hij ernaast gepast, maar zo zit die ook niet de weg.:

***members only***
Zie ik het goed dat er twee afsluiters tussen de meter en de ontharder zitten en geen afsluiters tussen de ontharder en de rest van de woning?
Loopt er dan niet een hoop water uit als je dat blauwe deel moet wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Avinator schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:32:

***members only***
Kan je iets delen over het interieurontwerp en die maatwerkkasten?
Ter inspiratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Out.of.Control schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:37:
[...]

Zie ik het goed dat er twee afsluiters tussen de meter en de ontharder zitten en geen afsluiters tussen de ontharder en de rest van de woning?
Loopt er dan niet een hoop water uit als je dat blauwe deel moet wisselen?
Het water loopt van links naar rechts qua aanvoer. Dus als je de aanvoer van druk afhaalt, zal er geen druk meer zijn achter dat punt waar je hem dichtdoet. Dus wat je zegt klopt, dat alleen de aanvoer van dat ding is af te sluiten. De twee rondom de watermeter zijn degene die er standaard al zaten, de extra in de leiding naar de ontkalker is dus toegevoegd, vraag me af hoeveel nut dat heeft aangezien er net voor al een afsluiter zit, maargoed. We gaan het cartridge vervangen door hun laten doen, dus dat is hun pakkie aan.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:28
Avinator schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:32:

***members only***
Vraag betreffende de interieurontwerper. Heb je daarvoor een bepaald pakket afgenomen, budget gegeven voor wat je wilt doen, etc? Mijn vrouw wil ook graag een interieurontwerper inhuren maar ben nog een beetje skeptisch voor de kosten van de ontwerper zelf en de bijbehorende adviezen. Ik heb weinig zin om een shopping lijst te krijgen met een bank van 6000 euro en een eettafel van 4000 euro, etc,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Laatst online: 09-08 11:59
Blik1984 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:58:
[...]

Vraag betreffende de interieurontwerper. Heb je daarvoor een bepaald pakket afgenomen, budget gegeven voor wat je wilt doen, etc? Mijn vrouw wil ook graag een interieurontwerper inhuren maar ben nog een beetje skeptisch voor de kosten van de ontwerper zelf en de bijbehorende adviezen. Ik heb weinig zin om een shopping lijst te krijgen met een bank van 6000 euro en een eettafel van 4000 euro, etc,
Mijn 2cts: Mijn vriendin en ik hebben voor onze nieuwbouwwoning ook een interieurontwerper ingeschakeld. Waren zo'n 1600 kwijt voor de benedenverdieping. We waren er erg blij mee; de suggesties hielden rekening met budget maar belangrijker nog: onze verschillende smaken werden samengebracht tot een geheel. We hebben pas net de sleutel dus moet nog blijken of het allemaal echt mooi wordt, maar tot nu toe waren we erg te spreken over deze stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52
[...]

Mocht je in de buurt van Delft wonen kan ik een goede aanraden. Prijs was toen iets van 800 euro voor beneden, gang, overloop en onze slaapkamer. Inclusief boodschappen lijstje en sketch up model.

We hebben ook het budget aangegeven voor de inrichting, daar heeft ze prima rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
kepler schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:45:
[...]

Mocht je in de buurt van Delft wonen kan ik een goede aanraden. Prijs was toen iets van 800 euro voor beneden, gang, overloop en onze slaapkamer. Inclusief boodschappen lijstje en sketch up model.

We hebben ook het budget aangegeven voor de inrichting, daar heeft ze prima rekening mee gehouden.
Telt de Randstad ook O-) (Urecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
BiG-GuY schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:46:
[...]

Het water loopt van links naar rechts qua aanvoer. Dus als je de aanvoer van druk afhaalt, zal er geen druk meer zijn achter dat punt waar je hem dichtdoet. Dus wat je zegt klopt, dat alleen de aanvoer van dat ding is af te sluiten. De twee rondom de watermeter zijn degene die er standaard al zaten, de extra in de leiding naar de ontkalker is dus toegevoegd, vraag me af hoeveel nut dat heeft aangezien er net voor al een afsluiter zit, maargoed. We gaan het cartridge vervangen door hun laten doen, dus dat is hun pakkie aan.
Wat kost zo'n cartridge? En zout bijvullen gebeurd hier max 1 keer in de twee maand. Zoveel moeite is dat dus niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
[...]

Vaak hebben ze bij een vloeren/gordijnen zaak wel een interieurontwerper die je in kan huren
Wij hebben dat destijds bij de vloer in bedongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

lonehitman schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:26:
[...]

Wat kost zo'n cartridge? En zout bijvullen gebeurd hier max 1 keer in de twee maand. Zoveel moeite is dat dus niet..
Een cartridge levert grofweg 300m² aan gefilterd water. Bij gemiddeld gebruik is dat per 2-3jaar. Die cartridge is nu €165 excl. plaatsen, €245 incl. plaatsen. De prijs is recent hoger geworden voor de plaatsen optie, dus misschien dat we het wel zelf doen, ziet er niet heel moeilijk uit op hun site. 1x per jaar vragen ze een watermeterstand op, om op tijd te zijn met de vervanging van de cartridge.

En zout bijvullen verschilt per merk/type hoe vaak je dat moet doen, Aquacell werkt bijvoorbeeld met blokken van 9KG waar je het redelijk vaak moet doen. Dat was een van de weinige die bij ons had gepast in de meterkast op basis van zout.

[ Voor 23% gewijzigd door BiG-GuY op 14-04-2022 14:34 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
BiG-GuY schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:06:
[...]

Een cartridge levert grofweg 300m² aan gefilterd water. Bij gemiddeld gebruik is dat per 2-3jaar. Die cartridge is nu €165 excl. plaatsen, €245 incl. plaatsen. De prijs is recent hoger geworden voor de plaatsen optie, dus misschien dat we het wel zelf doe, ziet er niet heel moeilijk uit op hun site. 1x per jaar vragen ze een watermeterstand op, om op tijd te zijn met de vervanging van de cartridge.

En zout bijvullen verschilt per merk/type hoe vaak je dat moet doen, Aquacell werkt bijvoorbeeld met blokken van 9KG waar je het redelijk vaak moet doen.
Dat is flink veel duurder dan zout en zout vervangen is ook maar een handvol keer per jaar.
Op zich wel interessante optie, zou een keer moeten lezen wat ze aan het water toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lonehitman schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:26:
[...]

Hoevaak regenereert hij? Eens per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:06:
[...]

Een cartridge levert grofweg 300m² aan gefilterd water. Bij gemiddeld gebruik is dat per 2-3jaar. Die cartridge is nu €165 excl. plaatsen, €245 incl. plaatsen. De prijs is recent hoger geworden voor de plaatsen optie, dus misschien dat we het wel zelf doe, ziet er niet heel moeilijk uit op hun site. 1x per jaar vragen ze een watermeterstand op, om op tijd te zijn met de vervanging van de cartridge.

En zout bijvullen verschilt per merk/type hoe vaak je dat moet doen, Aquacell werkt bijvoorbeeld met blokken van 9KG waar je het redelijk vaak moet doen.
Staat hier in de meterkast. Klep open en een volle zak zout van 25kg er in. Zak zout kost me €6 dus ben stuk voordeliger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Toppe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:18:
[...]

Staat hier in de meterkast. Klep open en een volle zak zout van 25kg er in. Zak zout kost me €6 dus ben stuk voordeliger uit.
Wat voor waterontharder heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:22:
[...]

Wat voor waterontharder heb jij?
Digisoft DS-1200.

Bij aanschaf krijg je ook nog een gratis appeltaart en ze komen voor een vast bedrag (dacht €125 ofzo) eens per jaar langs om alles te controleren en af te stellen. Verder heb je er geen onderhoud aan behalve ‘t zout bij vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
De CO2 waardes schieten hier door het dak, een Netatmo weer station meer 1500ppm+. Lijkt me niet normaal, maar hoe kan ik de MV testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Deleon78 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:14:
[...]

Dat is flink veel duurder dan zout en zout vervangen is ook maar een handvol keer per jaar.
Op zich wel interessante optie, zou een keer moeten lezen wat ze aan het water toevoegen.
Het is per 2-3jaar he, en de aanschaf van het systeem is (veel) lager dan bij de zout ontharders.

We hadden toen uitgerekend:

Aanschaf excl. installatie:
  • Aquacell: €2099
  • HappyDrops: €649
  • MooiWater: €1190
  • Watts: €599
Gebruik:
  • Aquacell: €0,50 per m³ water
  • HappyDrops: €0,59 per m³ water (na eerste 2-3jaar)
  • MooiWater: €0,50 per m³ water
  • Watts: € 1,00 per m³ water (na eerste 2-3jaar)
Daarbij willen wij geen zacht water, maar wel van de kalkaanslag af. Met een zout gebaseerd systeem gaat dat niet lukken. Dus waren ook aan kijken naar alternatieven zonder zout, daar kwam de Watts naar boven, maar die was in gebruik dus duurder.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:18:
[...]

Zo'n formaat past hier dus niet in de meterkast.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProTagger
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik blijf het maar vreemd vinden dat mensen waterontharders in hun meterkast laten plaatsen. Er is een reden waarom aannemers en installateurs je woning niet laten opleveren met een ontharder in je meterkast; het voldoet niet aan de heersende NEN normen en is een goedkope beunhaas oplossing aangezien het helemaal niet heel veel meer geld kost om je unit elders te plaatsen waar het gewoon voldoet aan alle engineering normen. Ik snap dus niet dat mensen een paar honderd euro proberen te besparen op iets essentieels als kwalitatief goede watervoorziening.

Leuk om te weten: waterbedrijven trekken hun handen er vanaf op het moment dat je waterkwaliteitsproblemen ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:50
ProTagger schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:31:
Ik blijf het maar vreemd vinden dat mensen waterontharders in hun meterkast laten plaatsen. Er is een reden waarom aannemers en installateurs je woning niet laten opleveren met een ontharder in je meterkast; het voldoet niet aan de heersende NEN normen en is een goedkope beunhaas oplossing aangezien het helemaal niet heel veel meer geld kost om je unit elders te plaatsen waar het gewoon voldoet aan alle engineering normen. Ik snap dus niet dat mensen een paar honderd euro proberen te besparen op iets essentieels als kwalitatief goede watervoorziening.

Leuk om te weten: waterbedrijven trekken hun handen er vanaf op het moment dat je waterkwaliteitsproblemen ervaart.
Waar kan je hem dan beter plaatsen? Een kennis van me heeft hem in de kruipruimte staan.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Niet elke woning heeft een kruipruimte en ook lang niet alle kruipruimtes zijn droog genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 20:37
Ik blijf het maar vreemd vinden dat mensen waterontharders in hun meterkast laten plaatsen. Er is een reden waarom aannemers en installateurs je woning niet laten opleveren met een ontharder in je meterkast;
Bij mij in het project was dat de enige plek en boden ze dezelfde DigiSoft aan als Toppe heeft op die plek, dus het wordt zeker wel gedaan door aannemers / installateurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 22:39
Takkeding schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:35:
[...]

Bij mij in het project was dat de enige plek en boden ze dezelfde DigiSoft aan als Toppe heeft op die plek, dus het wordt zeker wel gedaan door aannemers / installateurs.
Dat iets gedaan wordt betekend nog niet dat dat ook volgens de norm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:30:
[...]

Het is per 2-3jaar he, en de aanschaf van het systeem is (veel) lager dan bij de zout ontharders.

We hadden toen uitgerekend:

Aanschaf:
  • Aquacell: €2099
  • HappyDrops: €649
  • MooiWater: €1190
  • Watts: €599
Gebruik:
  • Aquacell: €0,50 per m³ water
  • HappyDrops: €0,59 per m³ water
  • MooiWater: €0,50 per m³ water
  • Watts: € 1,00 per m³ water
Daarbij willen wij geen zacht water, maar wel van de kalkaanslag af. Met een zout gebaseerd systeem gaat dat niet lukken. Dus waren ook aan kijken naar alternatieven zonder zout, daar kwam de Watts naar boven, maar die was in gebruik dus duurder.
Heb €1200 voor m’n ontharder inclusief plaatsen betaald. Een zak zout kost me €6 dus reken maar uit. Kost me €42 per jaar als ik ben elke 8 weken bij vul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProTagger
Takkeding schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:35:
[...]

Voldoet niet aan NEN normen en mag dus helemaal niet. Eigenlijk gunstig voor jullie, want als je ooit gedonder krijgt kan je altijd wijzen naar je installateur.

Waar kan je wél "veilig" je ontharder plaatsen? Kruipruimte, zolder, trappenkast enz. Let er wel op dat er niet teveel warmteontwikkeling is van andere bronnen in een kleine ruimte. Voorbeeld: de verdeler van je vloerverwarming wil soms nog wel eens aanwezig zijn in de trappenkast, en als deze te klein is, dan is alsnog de temperatuur "off spec".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lmno31 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:38:
[...]

Dat iets gedaan wordt betekend nog niet dat dat ook volgens de norm is.
Heb je ook een linkje naar het bouwbesluit waarin staat dat het niet mag?

https://www.westlandinfra...betreffend-waterontharder

Slager die z’n eigen vleesch keurt:
https://www.aquacell-wate...terontharder-in-meterkast

Maar goed, na oplevering is het je eigen probleem wat je in die meterkast doet.

[ Voor 41% gewijzigd door Toppe op 14-04-2022 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 22:39
Toppe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:39:
[...]

Heb je ook een linkje naar het bouwbesluit waarin staat dat het niet mag?
Nope. Ik stelde alleen dat er wel meer dingen wel gebeuren die niet volgens de norm zijn. @ProTagger stelt dat het niet mag volgens een norm.

Hierdoor zit ik ook met een kookgroep in een 3 fase meterkast. Ik had echter de oplevering al gehad voordat ik er achter kwam dat het eigenlijk niet klopt. Ik heb de elektricien hierop aangesproken dat dit niet volgens de norm zou zijn maar ik had toen nog geen kaas gegeten van hoe het nu echt zit. Ik had dus niet genoeg overwicht op de elektricien om hem het aan te laten passen. En ondanks dat ik ruim 8kW uit 1 fase haal (als ik 4 pannen water ga koken) zonder dat de hoofdzekering klapt werkt het dus wel allemaal.

Hoort het zo te zitten: Nee,
Werkt het: Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Ik gebruik mijn meterkast als halve bergruimte... Er mag wel meer niet vanuit de NEN-norm... lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:52:
Ik gebruik mijn meterkast als halve bergruimte... Er mag wel meer niet vanuit de NEN-norm... lekker belangrijk
Te klein huis gekocht? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online

Ik zie die norm graag tegemoet.
Immers de vaste wateraansluiting komt ook 9 van de 10x in diezelfde meterkast binnen net alles loze leidingen, router en modem aansluitingen etc.

Ik zou niet weten waarom een ander apparaat met een gesloten circuit en een normale stroom aansluiting daar niet zou mogen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProTagger
GeeMoney schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:55:
[...]

Ik zie die norm graag tegemoet.
Immers de vaste wateraansluiting komt ook 9 van de 10x in diezelfde meterkast binnen net alles loze leidingen, router en modem aansluitingen etc.

Ik zou niet weten waarom een ander apparaat met een gesloten circuit en een normale stroom aansluiting daar niet zou mogen staan.
NEN 2768. Verder ga ik hier ook niet over in discussie, aangezien dit soort normen om goede redenen zijn opgesteld en veiligheid/bruikbaarheid voorop zetten. Dit i.t.t. de lokale beunhaas die vooral geld wil verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avinator
  • Laatst online: 18:03
[...]

Wij hebben idd een pakket afgenomen, in dit geval ging het om het meest uitgebreide pakket (met 3D ontwerp, shopping list en kleuradvies). In totaal hebben wij rond de €2000 betaald, maar pakketten beginnen zo rond de €600-700 uit mijn hoofd.

De interieurontwerpster neemt dus wel het budget in gedachte mee en wijzelf zijn toch wel ruim onder ons aangegeven budget geëindigd. Al met al zijn wij erg tevreden met het resultaat en past het definitief ontwerp helemaal aan onze smaak. Ook kun je snel en kort schakelen met de interieurontwerpster (WhatsApp of toch even snel bellen/mailen), waardoor je ook tussentijds kunt bijsturen in het ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Nee, daarom ga ik verhuizen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ProTagger schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:57:
[...]

NEN 2768. Verder ga ik hier ook niet over in discussie, aangezien dit soort normen om goede redenen zijn opgesteld en veiligheid/bruikbaarheid voorop zetten. Dit i.t.t. de lokale beunhaas die vooral geld wil verdienen.
https://www.liander.nl/si...ichtlijnen-meterkast2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:04:
[...]

Nee, daarom ga ik verhuizen :D
Ken mensen die alles weg gooien als ze het 6 weken niet gebruikt hebben. Man, wat lijkt dat me in sommige gevallen handig 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

BiG-GuY schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:19:
[...]

***members only***
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTkz7fevHtANbLguRBvJYyfSfcU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/6wnBimMdtfYylapNQDuLlcqL.gif?f=user_large

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
[...]

Prima maar als je niet de volledige feiten wilt geven heeft het ook geen zin erover te beginnen ;).
Er is een casus geweest mbt een waterontharder in een meterkast en dat is in die zaak toegestaan verklaard mits de nuts voorzieningen vrij beschikbaar blijven voor onderhoud en calamiteiten.

Ook gelden er na oplevering van de woning geen normen meer met betrekking tot de meterkast ruimte zelf, dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar en zal dan dus beschouwd worden als zolang er netjes en veilig gehandeld wordt er niets aan de hand is.
Liander rept er niet over dat het niet mag, rijdende rechter heeft ook een zaak gehad en is daaruit gebleken dat de netbeheerders geen verbod konden instellen zolang de nuts voorzieningen zelf goed bereikbaar blijven.

Ik neem aan dat jij geen enkel ander apparaat of wateraansluiting in je meterkast hebt hangen behalve de meterkast zelf?

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 14-04-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Je doelt op de zones in die norm, waarbij de waterdistributie apparatuur tot 330mm boven de vloer mag komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProTagger
Wolly schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:51:
[...]

Je doelt op de zones in die norm, waarbij de waterdistributie apparatuur tot 330mm boven de vloer mag komen?
O.a., verder heb je ook NEN 1006 voor specifiek de wateraansluitingen en eisen m.b.t. modificaties. Het installeren van een waterontharder in de meterkast voldoet niet aan deze normen, en is daarom ook af te raden ná oplevering van je woning. Gewoon op een fatsoenlijke plek laten doen, zoveel meer kost het je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ProTagger schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:59:
[...]

O.a., verder heb je ook NEN 1006 voor specifiek de wateraansluitingen en eisen m.b.t. modificaties. Het installeren van een waterontharder in de meterkast voldoet niet aan deze normen, en is daarom ook af te raden ná oplevering van je woning. Gewoon op een fatsoenlijke plek laten doen, zoveel meer kost het je niet.
Het heeft niets te maken met kosten maar ook een stukje mogelijkheid. Je kan niet ná oplevering even een extra 22/25mm buis naar zolder leggen, en terug, omdat ‘het niet zoveel meer kost’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProTagger
GeeMoney schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:48:
[...]

Prima maar als je niet de volledige feiten wilt geven heeft het ook geen zin erover te beginnen ;).
Er is een casus geweest mbt een waterontharder in een meterkast en dat is in die zaak toegestaan verklaard mits de nuts voorzieningen vrij beschikbaar blijven voor onderhoud en calamiteiten.

Ook gelden er na oplevering van de woning geen normen meer met betrekking tot de meterkast ruimte zelf, dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar en zal dan dus beschouwd worden als zolang er netjes en veilig gehandeld wordt er niets aan de hand is.
Liander rept er niet over dat het niet mag, rijdende rechter heeft ook een zaak gehad en is daaruit gebleken dat de netbeheerders geen verbod konden instellen zolang de nuts voorzieningen zelf goed bereikbaar blijven.

Ik neem aan dat jij geen enkel ander apparaat of wateraansluiting in je meterkast hebt hangen behalve de meterkast zelf?
Het heeft er niet mee te maken of jij dit juridisch wel of niet mag doen in je meterkast. Na oplevering van een woning is het je eigen verantwoordelijkheid.
Waar het echter om gaat is dat er een reden is dat het vóór oplevering niet mag en dat het een beunhaasoplossing is welke in heel veel gevallen ten koste gaat van de kwaliteit van je drinkwater.
Zo is er in mijn regio een explosie aan slechte waterkwaliteit in nieuwbouwwoningen waar men de ontharder in de meterkast heeft staan, en waarbij het waterbedrijf heel simpel zegt: we kunnen niks voor je betekenen, doei.
Ik kan je bijv. vertellen dat er behoorlijk wat bouwprojecten zijn waar de aannemer een optie aanbiedt om een waterontharder te plaatsen, maar waar de klanten dan denken ff 300-400 euro "uit te sparen" door met een beunhaas in zee te gaan. Waar zit het verschil hem in? De aannemer zorgt ervoor, bij keuze van de optie, dat het op een nette manier wordt opgelost, conform de normen. De beunhaas biedt het "goedkoper" aan door te zeggen dat het nadien wel in je meterkast kan. Het probleem is echter dat de beunhaas niet degene is die last heeft van kwalitatief minder drinkwater, en ook niet aansprakelijk kan worden gesteld mocht je er last van krijgen.
Ik ben zelf ontzettend teleurgesteld in zulke praktijken, aangezien de gemiddelde klant betaalt voor een oplossing en niet op de hoogte is van de risico's. Je kan immers niet alles weten en gaat ervanuit dat je kundig wordt geholpen.

Als antwoord op je laatste vraag: nee, ik heb verder niets in mijn meterkast (nee, ook geen modem/router of losse stopcontacten). Ik ben zelf ingenieur en houd me altijd aan de normen, aangezien we als ingenieurs deze niet voor niets hebben opgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ProTagger schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:08:
[...]

Het heeft er niet mee te maken of jij dit juridisch wel of niet mag doen in je meterkast. Na oplevering van een woning is het je eigen verantwoordelijkheid.
Waar het echter om gaat is dat er een reden is dat het vóór oplevering niet mag en dat het een beunhaasoplossing is welke in heel veel gevallen ten koste gaat van de kwaliteit van je drinkwater.
Zo is er in mijn regio een explosie aan slechte waterkwaliteit in nieuwbouwwoningen waar men de ontharder in de meterkast heeft staan, en waarbij het waterbedrijf heel simpel zegt: we kunnen niks voor je betekenen, doei.
Ik kan je bijv. vertellen dat er behoorlijk wat bouwprojecten zijn waar de aannemer een optie aanbiedt om een waterontharder te plaatsen, maar waar de klanten dan denken ff 300-400 euro "uit te sparen" door met een beunhaas in zee te gaan. Waar zit het verschil hem in? De aannemer zorgt ervoor, bij keuze van de optie, dat het op een nette manier wordt opgelost, conform de normen. De beunhaas biedt het "goedkoper" aan door te zeggen dat het nadien wel in je meterkast kan. Het probleem is echter dat de beunhaas niet degene is die last heeft van kwalitatief minder drinkwater, en ook niet aansprakelijk kan worden gesteld mocht je er last van krijgen.
Ik ben zelf ontzettend teleurgesteld in zulke praktijken, aangezien de gemiddelde klant betaalt voor een oplossing en niet op de hoogte is van de risico's. Je kan immers niet alles weten en gaat ervanuit dat je kundig wordt geholpen.

Als antwoord op je laatste vraag: nee, ik heb verder niets in mijn meterkast (nee, ook geen modem/router of losse stopcontacten). Ik ben zelf ingenieur en houd me altijd aan de normen, aangezien we als ingenieurs deze niet voor niets hebben opgesteld.
Je praat er nog steeds omheen.
Wat is exact het probleem? Wat stelt de norm, waardoor dit niet zou mogen?
En waarom zou het in de MK voor slechtere waterkwaliteit zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

De zolder klinkt voor mij ook geen logische plek, de ontharder/ontkalker dient zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting geplaatst te worden. Elk stuk extra leiding, zorgt voor een groter drukverlies, zeker als je even 3 verdiepingen omhoog en weer omlaaggaat.

Dus de enige geschikte plek buiten de meterkast is een trapkast of kruipruimte. Beiden waren niet mogelijk in ons geval. Daarbij zit bij ons ook de stadswarmte unit in diezelfde meterkast waar de NEN2768 ook wat over noemt.

NEN1006 gaat zo te zien over Legionella, geen last van met onze oplossing, aangezien de kalk niet verwijderd wordt.

Overigens worden coax en glasvezel standaard altijd in de meterkast afgemonteerd. Een aannemer biedt het vaak niet als optie om de hoofdpunten te verplaatsen, omdat de aannemer het zelf niet aanlegt maar de leverancier van de nutsvoorzieningen dit verzorgt.
bbbrumbrum schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:16:
[...]

Wat ik erover kan vinden is:

Met betrekking tot de leiding van het drinkwater in de meterkast en de leverancier van het drinkwater, moet je garanderen dat de temperatuur van het drinkwater niet boven de 25 ° C komt. Door het transportsysteem voor stadswarmte in de meterkast op te nemen, is de mogelijkheid om de meterkast op te warmen uitgebreid . Maar de grootste variabele hier is de juiste toepassing van isolatie of scheiding van beide installaties.

Een onderzoek aan de Technische Universiteit Delft heeft aangetoond dat in normale omstandigheden de absolute warmteafvoer in de meterkast de 100 watt niet overschrijdt. Met deze waarde stijgt de temperatuur op het hoogste punt van de meterkast tot 35 ° C. De temperatuur aan de vloer van de meterkast, waar de drinkwater aansluiting zich bevindt, blijft dan onder 25 ° C.

Lijkt me dat het in een meterkast zonder warmtebron erin een stuk minder warm zal worden. Al heb ik nooit ervaren dat de stadswarmte unit eromheen warm is, de piepschuim isolatie waar de buizen in zitten, zal genoeg isoleren.

De netwerkapparatuur die ik ook in de meterkast heb, hangen links op de muur op een hogere hoogte dan waar de Happy Drops geïnstalleerd is aan de rechterkant, dus zal ook niet snel voor opwarming zorgen van de hele meterkast.

[ Voor 48% gewijzigd door BiG-GuY op 14-04-2022 16:20 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProTagger
bbbrumbrum schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:16:
[...]

Een aantal bezwaarpunten:

1) dimensies "watergedeelte" meterkast. Praktisch alle waterontharders komen te dicht in de buurt van elektra.
2) warmteontwikkeling in de meterkast (niet goed voor waterkwaliteit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
ProTagger schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:21:
[...]

1) dimensies "watergedeelte" meterkast. Praktisch alle waterontharders komen te dicht in de buurt van elektra.
De waterleiding gaat toch ook door de meterkast? Als je geen kraan open hebt staan dan staat het water door ook stil. Dus dat kan je wegstrepen.

En het is een redelijk gesloten systeem in een geaarde meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

Bedankt.

Als we het toch over normen hebben, hoe kan het dat de netbeheerders hun richtlijnen nog niet hebben aangepast op de manier waarop alle nieuwbouwhuizen (gasloos) al een tijdje opgeleverd dienen te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Die wij hebben gebruikt 2.7w. Een modem van een willekeurige provider zorgt voor meer warmte ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ze zijn vandaag hier geweest om een behoorlijk aantal punten met betrekking tot de kozijnen en buiten deuren op te lossen.

Aangezien ze met veel waren (8 man, ivm plaatsen kozijnen in 2 woningen) waren ze zo klaar.

Helaas hebben ze de vorige keer de voordeur met zoveel geweld geplaatst dat er nu allerlei onderdelen afgebroken zijn. Die moeten ze zelf ook gaan bestellen en het is dus wachten tot die binnen zijn.

Met dank aan je personeel/collega’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Toppe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:56:
[...]

Die wij hebben gebruikt 2.7w. Een modem van een willekeurige provider zorgt voor meer warmte ontwikkeling.
Hij doelt op de algemene warmte in de meterkast vanwege de elektrische componenten. Nu heb ik toch een behoorlijk "dikke" installatie maar van warmte is niet te spreken. Alleen de 11kW automaat van de laadpaal voelt wat warm als ik sta te "tanken" maar daardoor warmt de kast zelf niet tot nauwelijks op.

Een andere plek waar tegenwoordig ook vloerverwarming is lijkt mij erger voor je waterkwaliteit.

Het is wat overtrokken naar mijn idee en ook nog eens helemaal niet strafbaar na oplevering.
Een beunhaas inhuren voor elke klus is onverstandig. Normaliter wordt de plaatsing gewoon gedaan door vakkundig personeel met verstand van zaken. Dat er ook beunhazen zijn dat zal best natuurlijk maar die ken ik in elke beroepsgroep wel :+ .

Ik heb hem overigens onder de trap in de trapkast waar express geen vloerverwarming ligt maar dat is meer omdat ik die plek handiger vond.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 14-04-2022 17:01 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:27
Hier ook weer wat verder 🏗️
Members only:

Wellicht het raamkozijn van het linker badkamerraam ook wit verven..(Architect vond het een puik idee om alle draai-kiep delen antraciet te maken en rest wit).

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 14-04-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:23:
Wellicht het raamkozijn van het linker badkamerraam ook wit verven..(Architect vond het een puik idee om alle draai-kiep delen antraciet te maken en rest wit).
Zo gek is dat toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:27
Toppe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:00:
[...]

Zo gek is dat toch niet?
Vind het persoonlijk niet mooi.
Wij hebben een schuifpui, die is helemaal antraciet. Buren hebben de standaard 1 deur. Is een heel wit kozijn van 3 glasdelen met 1 antraciet deurkozijn erin.
Smaken verschillen :)

Bij de keuken hebben we hem al wit geverfd, vind het rustiger ogen.
Members only:

[ Voor 42% gewijzigd door Source90 op 14-04-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:17:
[...]

Vind het persoonlijk niet mooi.
Wij hebben een schuifpui, die is helemaal antraciet. Buren hebben de standaard 1 deur. Is een heel wit kozijn van 3 glasdelen met 1 antraciet deurkozijn erin.
Smaken verschillen :)

Bij de keuken hebben we hem al wit geverfd, vind het rustiger ogen.

***members only***
Ja ik snap je ook wel. Het maakt de ruimte ook een stuk lichter. Buren hebben binnen alles zwart qua kozijnen, mij te donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wij hebben een Orcon 400 en nu wil ik een speciaal pollen filter. Online wordt ik er niet echt wijs uit, iemand die zich al verdiept heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Onze waterontharder is tijdens de bouw (!) door de aannemer (!) in de meterkast (!) geplaatst. En dat is echt geen beunhaas. Tijdens de opleverkeuring is er niets van gezegd, en ook de Stedinmonteur die later de meterkast nog een keer heeft aangepast vond het allemaal prima

We hebben trouwens een waterontharder met zo'n zoutvat. Ik las dat iemand schreef dat je dan elke twee weken zout moet bijvullen, maar dat is echt onzin. Wij wonen er nu een jaar en hebben er nog maar 2 keer een zak van 15 kg ingegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kiwi70 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:01:
Onze waterontharder is tijdens de bouw (!) door de aannemer (!) in de meterkast (!) geplaatst. En dat is echt geen beunhaas. Tijdens de opleverkeuring is er niets van gezegd, en ook de Stedinmonteur die later de meterkast nog een keer heeft aangepast vond het allemaal prima

We hebben trouwens een waterontharder met zo'n zoutvat. Ik las dat iemand schreef dat je dan elke twee weken zout moet bijvullen, maar dat is echt onzin. Wij wonen er nu een jaar en hebben er nog maar 2 keer een zak van 15 kg ingegooid.
Het hangt er vanaf hoevaak je hem laat regenereren. Bij mijn ouders doet hij dat elke dag en die doen 3 weken met een zak zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:15:
[...]

Het hangt er vanaf hoevaak je hem laat regenereren. Bij mijn ouders doet hij dat elke dag en die doen 3 weken met een zak zout.
Waarom zou je zoveel zout verspillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:25:
[...]

Waarom zou je zoveel zout verspillen?
Omdat het noodzakelijk is. Het is inderdaad wat meer dan gemiddeld maar met op die leiding zitten 4 volwassenen en 2 kinderen ‘aangesloten’ dus er gaat nogal aardig wat water doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:03
Toppe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:27:
[...]

Omdat het noodzakelijk is. Het is inderdaad wat meer dan gemiddeld maar met op die leiding zitten 4 volwassenen en 2 kinderen ‘aangesloten’ dus er gaat nogal aardig wat water doorheen.
Staan ze allemaal een uur per dag onder de douche ofzo? :+ :+ Vind het wel bizar veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Het ligt inderdaad heel erg aan je watergebruik hoeveel zout je gebruikt. En het formaat van je ontharder/harskamer bepaalt uiteraard ook hoeveel zout nodig is per keer. Als de harskamer kleiner is, zal hij ook vaker moeten regeneren.

Een klacht die ik van buren heb gehoord met een zout ontharder is dat hij wel veel lawaai maakt tijdens regenereren, maar dat zal ook heel erg verschillen per merk/type.

Degenen met Aquacell heb ik daar geen klachten over gehoord, behalve dat het in aanschaf en gebruik duurder is, is het wel makkelijker in gebruik.

Degene die jullie noemen met hele grote zoutvaten pasten hier in ieder geval niet in de meterkast, de buren die dat nu wel gedaan hebben, hebben een deel in de kruipruimte en een deel in de meterkast. Ze zijn daar alleen ook niet blij mee, omdat ze er last van hebben in de woonkamer qua geluid, de standaard plek voor de TV hoek zit qua deur direct tegenover de meterkast.

Ben nog steeds erg blij met de HappyDrops. Geen geluid, geen regenereren, geen zout bijvullen en voor ons belangrijkste, geen verschil in kwaliteit van het water en geen zacht water.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 14-04-2022 19:44 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:41:

Degenen met Aquacell heb ik daar geen klachten over gehoord, behalve dat het in aanschaf en gebruik duurder is, is het wel makkelijker in gebruik.
Wat maakt een waterontharder ‘makkelijker in gebruik’? Je stelt dat ding eenmalig in, schuift een klep open, kiepert een zak om, klep dicht en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:46:
[...]

Wat maakt een waterontharder ‘makkelijker in gebruik’? Je stelt dat ding eenmalig in, schuift een klep open, kiepert een zak om, klep dicht en klaar?
De Aquacell past in de meterkast. En werkt met blokken zout, dus die schuif je er makkelijk in.

Als je hier eentje met normaal zoutvat wilde, moest het zoutvat in de kruipruimte, dus dan moet je steeds de kruipruimte openen en eroverheen hangen om het zout erin te scheppen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
BiG-GuY schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:41:
Het ligt inderdaad heel erg aan je watergebruik hoeveel zout je gebruikt. En het formaat van je ontharder/harskamer bepaalt uiteraard ook hoeveel zout nodig is per keer. Als de harskamer kleiner is, zal hij ook vaker moeten regeneren.

Een klacht die ik van buren heb gehoord met een zout ontharder is dat hij wel veel lawaai maakt tijdens regenereren, maar dat zal ook heel erg verschillen per merk/type.

Degene die jullie noemen met hele grote zoutvaten pasten hier in ieder geval niet in de meterkast, de buren die dat nu wel gedaan hebben, hebben een deel in de kruipruimte en een deel in de meterkast. Ze zijn daar alleen ook niet blij mee, omdat ze er last van hebben in de woonkamer qua geluid, de standaard plek voor de TV hoek zit qua deur direct tegenover de meterkast.

Ben nog steeds erg blij met de HappyDrops. Geen geluid, geen regenereren, geen zout bijvullen en voor ons belangrijkste, geen verschil in kwaliteit van het water en geen zacht water.
Aquacell is de goedkoopste in gebruik lees je een paar posts terug :) ook geen stroom nodig trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:48:
[...]

De Aquacell past in de meterkast. En werkt met blokken zout, dus die schuif je er makkelijk in.

Als je hier eentje met normaal zoutvat wilde, moest het zoutvat in de kruipruimte, dus dan moet je steeds de kruipruimte openen en eroverheen hangen om het zout erin te scheppen.
Toen we in Zwolle woonde hadden we hem in de kruipruimte. En om te vullen gebruikten we gewoon een bakgoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Deleon78 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:49:
[...]

Aquacell is de goedkoopste in gebruik lees je een paar posts terug :) ook geen stroom nodig trouwens.
AquaCell is in gebruik iets goedkoper dan de HappyDrops, maar een stuk duurder dan de zoutoplossingen waar men 25KG per keer erin gooit.

De AquaCell is verder wel een goede duplex ontharder hoor, vele goedkopere zoutontharders zijn simplex, dat wilden we sowieso niet.

Ieder zal z’n voorkeur hebben, wij zijn blij met de keuze die we gemaakt hebben.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52
Wij hebben een waterlux ontharder met 2 volwassenen en 3 kinderen. We gooien om de 3 maanden denk ik een zak zout erin. Dat is het enige. Hij staat in de trapkast, dus kunnen er makkelijk bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Tot vanochtend nooit gedacht aan een waterontharder, maar door al deze posts heb ik er ook maar eentje op het lijstje gezet, al is het maar om te onderzoeken of het nut heet voor ons…

Bedankt!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:37:
Tot vanochtend nooit gedacht aan een waterontharder, maar door al deze posts heb ik er ook maar eentje op het lijstje gezet, al is het maar om te onderzoeken of het nut heet voor ons…

Bedankt!
Dit forum kost alleen maar geld :+

Nu is het wachten op de VT wonen waterontharder. Als ik meteen een suggestie mag doen: één met visgraat motief en de ander in taatsdeurstijl :+

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 14-04-2022 20:59 ]

Pagina: 1 ... 110 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.