Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-05 21:59
BrightSun schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Toch zou dat ook effect moeten hebben op andere auto's? Als tussen een aangeklede iX1 en Model Y een steeds groter verschil in restwaarde ontstaat zou die iX1 toch ook goedkoper moeten worden om interessant te blijven?
Lease maatschappij koop een Model Y in op 50K.
Calculeert een restwaarde van zeg 30K na 3 jaar. (virtuele getalletjes)

Tesla haalt gedurende die 3 jaar in totaal 15K van de nieuwprijs af.
Wat denk je dat de restwaarde van de 3 jaar oude Model Y doet?
Die is echt geen 30K meer waard.
Dus de LM gaat de boot in en dus wordt elke Model Y in de lease duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
CompoundLiving schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:04:
Ik ben benieuwd waarom de leaseprijs voor de Model Y hoger licht dan die van de Model 3, zelfs als de fiscale prijs 1000 euro minder is (prijs exclusief elektriciteit). Heeft dit te maken met onderhoud? Of met wegenbelasting die er aan komt? Hogere afschrijving? Verzekering?

[Afbeelding]
Op basis van hoeveel km/jaar is dit?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 11:28
Ik mag ook weer een nieuwe leaseauto uitzoeken.
Ik heb op dit moment een Tesla Model 3 SR+ uit 2019 en die bevalt zo goed dat ik sowieso weer elektrisch ga leasen en eigenlijk is de nieuwe Model 3 veruit het meest 'logisch' voor mij.

Nog even het lijstje:
Leasebudget: 880 euro (gaat later dit jaar herzien en verhoogd worden, maar een duurdere auto is ook meer bijtelling...)
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 48 maand
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: geen
Overige afhankelijkheden: geen
Specifieke wensen:
- Elektrisch
- groot genoeg voor gezin met jonge kinderen
- trekhaak
- rijbereik 'lekker ruim' ivm vakanties met vouwwagen (nu WLTP 400km, wil minimaal wel naar WLTP 550km, dan haal ik in de praktijk in de zomer wel 400km)
- TACC + lane keep assist
- One pedal driving
Uiteindelijke keuze: Hoogstwaarschijnlijk de Tesla Model 3 Long range.

Ik ben vrij om LM te kiezen, hierdoor kan ik behoorlijk rondshoppen. Ik ging er vanuit dat een Model 3 RWD wel zou passen (range 550km) en dat een long range (range 680) buiten budget zou zijn. Ik heb nu echter al een aantal offertes waarbij de long range versie rond de 880-900 zit (ook offertes waarbij diezelfde auto met gelijke leasevoorwaarden rond de 1050-1100 zit...). Hierdoor lijkt voor mij de keuze gemaakt.

Uiteraard ben ik nog wel even nieuwsgierig naar andere opties die ik wellicht over het hoofd zie!

Waar ik al naar gekeken heb:
Polestar 2: rijbereik te weinig of te duur met ok rijbereik
Enyaq: erg duur voor wat je er voor krijgt
ID.4: Lelijke enyaq
Nio ET5: erg mooie auto (zeker de touring), maar gewoon te duur
Tesla Model Y: Heb de extra ruimte niet nodig tov de Model 3, rijbereik minder
EV6: blijf ik een beetje te lomp vinden. Iets in het ontwerp vind ik gewoon niet mooi.
Megane: Klein, geen OPD
Ariya: Duur, geen OPD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:12
@Smobbo als je met de eigenaardigheden van een Tesla kunt leven dan is de Highland gewoon onverslaanbaar. Prijs/uitrusting en range is gewoon top en daar komt geen auto in de buurt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Inspired schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:32:
@Smobbo als je met de eigenaardigheden van een Tesla kunt leven dan is de Highland gewoon onverslaanbaar. Prijs/uitrusting en range is gewoon top en daar komt geen auto in de buurt.
Dat gevoel had ik ook.
Het ontbreken van de richtingaanwijzer blijft natuurlijk redelijk idioot, maar wie weet krijgen ze bij enhauto nog wat handigs in elkaar geknutseld.

Verder ben ik al gewend aan de gekkigheid van Tesla. Al is mijn auto een HW2.5 model, die is qua AP enzo volgens mij wat stabieler dan de nieuwere (en kan ook minder...).

Ik was vooral benieuwd of ik niet door tunnelvisie een goede optie over het hoofd gezien had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Smobbo schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Dat gevoel had ik ook.
Het ontbreken van de richtingaanwijzer blijft natuurlijk redelijk idioot, maar wie weet krijgen ze bij enhauto nog wat handigs in elkaar geknutseld.

Verder ben ik al gewend aan de gekkigheid van Tesla. Al is mijn auto een HW2.5 model, die is qua AP enzo volgens mij wat stabieler dan de nieuwere (en kan ook minder...).

Ik was vooral benieuwd of ik niet door tunnelvisie een goede optie over het hoofd gezien had ;)
Ja, AP is best prima. Grootste gemis vind ik USS maar er zijn teveel plussen. Die stalks is ook wat gek maar denk dat daar snel aan te wennen is. Als je nu happy bent met de Tesla dan is dat eigenlijk gewoon de meest logische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 23:09
[...]

De andere opties die ik nog zie zijn de Nissan Ariya en de Volvo EX30. Ik zou ze persoonlijk niet boven de Tesla verkiezen, maar ik moet toch toegeven dat de Ariya me aangenaam verraste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Invictus66 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:41:
[...]

De andere opties die ik nog zie zijn de Nissan Ariya en de Volvo EX30. Ik zou ze persoonlijk niet boven de Tesla verkiezen, maar ik moet toch toegeven dat de Ariya me aangenaam verraste.
Dank voor de reactie.

Ja, de Ariya leek me ook wel interessant, maar gek genoeg heeft die geen echte one pedal driving. Dat gebruik ik continu (aangezien het gewoon heel erg relaxed rijdt), dus dat zou ik wel missen. Daarnaast zit je met een WLTP van 536km voor de 'grote accu' versie wel echt aan de onderkant van wat ik zoek en voor hetzelfde geld heb je dus de long range model 3 met 678km WLTP...

De EX30 heb ik nog niet echt overwogen, die lijkt me gewoon veel te klein. Ik zie dat de grote accu versie hiervan een WLTP van 480km heeft, dus daarom heb ik hem waarschijnlijk eerder al een keer afgeschreven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 14:30
Smobbo schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:49:
[...]

Dank voor de reactie.

Ja, de Ariya leek me ook wel interessant, maar gek genoeg heeft die geen echte one pedal driving. Dat gebruik ik continu (aangezien het gewoon heel erg relaxed rijdt), dus dat zou ik wel missen. Daarnaast zit je met een WLTP van 536km voor de 'grote accu' versie wel echt aan de onderkant van wat ik zoek en voor hetzelfde geld heb je dus de long range model 3 met 678km WLTP...

De EX30 heb ik nog niet echt overwogen, die lijkt me gewoon veel te klein. Ik zie dat de grote accu versie hiervan een WLTP van 480km heeft, dus daarom heb ik hem waarschijnlijk eerder al een keer afgeschreven :+
Ik weet niet hoe snel je de nieuwe auto moet hebben? Het is zeker de moeite waard om de Kia EV5 in de gaten te houden (als de EV6 niet helemaal jouw ding is qua design). Die EV5 gaat wel een knaller worden denk ik. Ruime auto (categorie ID4) en zit altijd goed in zijn opties en de prijs zal wel concurrerend worden. Design is nog steeds iets waar je van moet houden natuurlijk maar iets minder extreem als de EV6. Die velgen vind ik persoonlijk wel erg lelijk maar daar valt altijd wat aan te doen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_aZmb4jTSOVtnGQCXWv85GKLOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jpgGMkTS9z73NZoZ3LtmmXma.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp_snVa3c8d3qkeScRH2gFAHEqY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8e1Hrn6PE0eIRHI4YAZFQ7wt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxlmlCWzA08GGG6X0dv-R2YB1U0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rDiTAVWJXXscysdqzlW8CU8h.png?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
renzo4000 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Ik weet niet hoe snel je de nieuwe auto moet hebben? Het is zeker de moeite waard om de Kia EV5 in de gaten te houden (als de EV6 niet helemaal jouw ding is qua design). Die EV5 gaat wel een knaller worden denk ik. Ruime auto (categorie ID4) en zit altijd goed in zijn opties en de prijs zal wel concurrerend worden. Design is nog steeds iets waar je van moet houden natuurlijk maar iets minder extreem als de EV6. Die velgen vind ik persoonlijk wel erg lelijk maar daar valt altijd wat aan te doen ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oeh, die is wel heel cool!
Die stond nog niet op m’n radar, maar al googelend zie ik dat hij nog niet leverbaar is. Ergens in 2024 zie ik. Dat gaat voor mij te laat zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-05 17:54
[...]

Ik weet niet hoe snel je de nieuwe auto moet hebben? Het is zeker de moeite waard om de Kia EV5 in de gaten te houden (als de EV6 niet helemaal jouw ding is qua design).
Hier zit ik stiekem ook een beetje naar uit te kijken, ook omdat dit een van de weinige autos is welke redelijk concreet V2H aanbied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:13

Fjeze

AllesPerfect!

_eLMo_ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:10:
[...]

Hoi, ik rij al een jaar Tesla. Ik mis CarPlay. Carplay 10x beter dan die Tesla toei die mijlen ver achterloopt. Groetjes ;w
Ik heb altijd carplay gehad, en ben groot fan van Apple, maar het Tesla systeem is toch wel echt zoveel fijner! De navigatie werkt echt top, de spotify app is echt zoveel beter en overzichtelijker dan de Carplay variant ervan... Alleen Flitsmeister vind ik fijner met Carplay, dus daar ben ik nu nog even mee aan het stoeien/kijken naar de fijnste oplossing.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Smobbo schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:12:
[...]

Oeh, die is wel heel cool!
Die stond nog niet op m’n radar, maar al googelend zie ik dat hij nog niet leverbaar is. Ergens in 2024 zie ik. Dat gaat voor mij te laat zijn…
Fisker Ocean?
Ziet er prima uit, best ruim meen ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
macfocus schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:29:
[...]

Fisker Ocean?
Ziet er prima uit, best ruim meen ik.
Ja, maar die heeft of te weinig range of is te duur met goede range ;) .
Wel een oké auto, maar ergens ook iets teveel een range rover met Chinese snuit. Ook al is het een Amerikaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Smaken verschillen zeker! De EV6 is voldoende 'anders' waardoor het weer leuk vond maar dit is voor mij een lelijke variant op een hoekige SUV :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
Admiral Freebee schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Smaken verschillen zeker! De EV6 is voldoende 'anders' waardoor het weer leuk vond maar dit is voor mij een lelijke variant op een hoekige SUV :X
Zo is het ... smaken verschillen. Als vind ik de EV6 in de juiste kleur en trim ook nog steeds erg mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0N77zdGcJ3VBBDXKdjEkFbNYEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LttcuNi8gVQkfDEvCwQpP4sG.png?f=user_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-05 21:13
[...]

Dat gevoel had ik ook.

wat mij betreft is de kleine onhandige achterklep van de Model 3 een no-go. Voor een laag leasetarief is de restwaarde en reparatie, onderhoud kosten natuurlijk van belang. Ik denk dat de meeste leasemaatschappijen de Fiskers/Nio's/Hongqi's minder hoog inschatten. Een Cupra Born of MG4 met grote accu zijn wel kleiner, maar hebben ook een grotere actieradius.

Ook staan er bij de dealers nog wel een aantal auto's met een herwaardering, Q4's en Enyaq's met de oudere motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
dangerousp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:39:
[...]

wat mij betreft is de kleine onhandige achterklep van de Model 3 een no-go. Voor een laag leasetarief is de restwaarde en reparatie, onderhoud kosten natuurlijk van belang. Ik denk dat de meeste leasemaatschappijen de Fiskers/Nio's/Hongqi's minder hoog inschatten. Een Cupra Born of MG4 met grote accu zijn wel kleiner, maar hebben ook een grotere actieradius.

Ook staan er bij de dealers nog wel een aantal auto's met een herwaardering, Q4's en Enyaq's met de oudere motor.
Ja, ik heb nu dus al 4,5 jaar die kleine achterbak opening en in die tijd 1 of 2x de auto van m’n vrouw gepakt om een kastje op marktplaats op te halen ofzo. Verder ging het prima.
Als je vaker hoekige dingen meeneemt is dat wel een no-go reden idd!

Cupra Born of MG4 zijn echt (te) klein. De Born heeft iets van 380l ruimte waar de tesla meer dan 600l heeft.

De Q4 heb ik eigenlijk niet echt overwogen, die is echt duur. Dus ook occasion lease betekent een dikke bijtelling. Ergens is de overgang van ca. 90€ nu naar 400€+ al absurd, al was vooral de 90€ veel te laag natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:00
Smobbo schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:23:
[...]

De Q4 heb ik eigenlijk niet echt overwogen, die is echt duur. Dus ook occasion lease betekent een dikke bijtelling. Ergens is de overgang van ca. 90€ nu naar 400€+ al absurd, al was vooral de 90€ veel te laag natuurlijk.
Als range en snelheid van laden belangrijk zijn dan zou ik ‘m echt niet overwegen. Ik rijd er een en het ding is lekker ruim en rijdt prima. Softwarematig hebben “we” twee jaar met brakke versies rondgereden en de tijd die het snelladen kost is om te huilen.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:06
Als je een sedan zoekt: Byd Seal, Xpeng, BMW i4, VW ID7, Hyundai ionic 6. Bij sommige dealers / leasemaatschappijen zijn wel actiemodellen te vinden.

Door prijsverlaging kan een Model Y LR wel eens gunstiger in de lease vallen……

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
Fazer013 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:10:
Als je een sedan zoekt: Byd Seal, Xpeng, BMW i4, VW ID7, Hyundai ionic 6. Bij sommige dealers / leasemaatschappijen zijn wel actiemodellen te vinden.

Door prijsverlaging kan een Model Y LR wel eens gunstiger in de lease vallen……
Dank voor de reactie!

De bmw i4 en id7 zitten beide wel ruim boven budget en qua bijtelling is de 60k€+ ook wel heftig…

De ioniq 6 vind ik gewoon echt heel lelijk. De dubbele achterspoiler met verlichting, oef.

Helaas heeft de Xpeng geen OPD, gek genoeg.
De byd had ik ook bekeken, maar mijn vrouw moest veel te hard lachen om het idee dat je met een auto met de tekst ‘build your dreams’ op de achterkant rond moest rijden. :+
Daarnaast heb ik wel wat weerstand om een Chinees merk te nemen.

De Model Y is nu wel heel scherp geprijsd, maar ik verkies dan range boven ruimte. De long range Y komt minder ver dan de 3 met kleine accu.
In een proefrit vond ik de Y ook lawaaiig, wat natuurlijk normaal is bij een suv model, maar niet heel prettig.

[ Voor 19% gewijzigd door Smobbo op 27-01-2024 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-05 18:47
Smobbo schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:27:
Ik mag ook weer een nieuwe leaseauto uitzoeken.
Ik heb op dit moment een Tesla Model 3 SR+ uit 2019 en die bevalt zo goed dat ik sowieso weer elektrisch ga leasen en eigenlijk is de nieuwe Model 3 veruit het meest 'logisch' voor mij.

Nog even het lijstje:
Leasebudget: 880 euro (gaat later dit jaar herzien en verhoogd worden, maar een duurdere auto is ook meer bijtelling...)
Kilometrage per jaar: 30.000
Specifieke wensen:
- Elektrisch
- groot genoeg voor gezin met jonge kinderen
- trekhaak
- rijbereik 'lekker ruim' ivm vakanties met vouwwagen (nu WLTP 400km, wil minimaal wel naar WLTP 550km, dan haal ik in de praktijk in de zomer wel 400km)
- TACC + lane keep assist
- One pedal driving
Uiteindelijke keuze: Hoogstwaarschijnlijk de Tesla Model 3 Long range.

Ik ben vrij om LM te kiezen, hierdoor kan ik behoorlijk rondshoppen. Ik ging er vanuit dat een Model 3 RWD wel zou passen (range 550km) en dat een long range (range 680) buiten budget zou zijn. Ik heb nu echter al een aantal offertes waarbij de long range versie rond de 880-900 zit (ook offertes waarbij diezelfde auto met gelijke leasevoorwaarden rond de 1050-1100 zit...). Hierdoor lijkt voor mij de keuze gemaakt.

Uiteraard ben ik nog wel even nieuwsgierig naar andere opties die ik wellicht over het hoofd zie!

Polestar 2: rijbereik te weinig of te duur met ok rijbereik
Enyaq: erg duur voor wat je er voor krijgt
ID.4: Lelijke enyaq
Nio ET5: erg mooie auto (zeker de touring), maar gewoon te duur
Tesla Model Y: Heb de extra ruimte niet nodig tov de Model 3, rijbereik minder
EV6: blijf ik een beetje te lomp vinden. Iets in het ontwerp vind ik gewoon niet mooi.
Megane: Klein, geen OPD
Ariya: Duur, geen OPD
Ik zou gewoon voor de model 3 gaan. Andere alternatieven die nog niet op je lijstje stonden.
Fisker Ocean Sport (ben je een beetje proefkonijn, maar past met winterbanden en trekhaak binnen je leasebudget volgens leaseplan)
BMW iX1

In de nabije toekomst komen nog:
Cupra Tavascan
Polestar 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
Smobbo schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 07:29:
[...]

Dank voor de reactie!

De bmw i4 en id7 zitten beide wel ruim boven budget en qua bijtelling is de 60k€+ ook wel heftig…

De ioniq 6 vind ik gewoon echt heel lelijk. De dubbele achterspoiler met verlichting, oef.

Helaas heeft de Xpeng geen OPD, gek genoeg.
De byd had ik ook bekeken, maar mijn vrouw moest veel te hard lachen om het idee dat je met een auto met de tekst ‘build your dreams’ op de achterkant rond moest rijden. :+
Daarnaast heb ik wel wat weerstand om een Chinees merk te nemen.

De Model Y is nu wel heel scherp geprijsd, maar ik verkies dan range boven ruimte. De long range Y komt minder ver dan de 3 met kleine accu.
In een proefrit vond ik de Y ook lawaaiig, wat natuurlijk normaal is bij een suv model, maar niet heel prettig.
De BYD is toch een serieuze concurrent voor een (witte) Tesla, waar er veel van rondrijden. Model Y heb ik 4 weken roadtrip mee gereden, maar rijdt minder sportief en wat meer herrie.

Voor mij is het een Kia EV6 geworden. Collega is blij met zijn nieuwe model 3 RWD (highland) tov zijn eerdere model 3 LR 2019. Hij kan alleen niet wennen aan de richtaanwijzers. Nieuwe stoelen vond ik wel beter zitten en afwerking is beter tov 2019 model. Keus in jouw geval lijkt mij niet zo moeilijk, alleen welke kleur :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantienus123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-05 14:46
renzo4000 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:32:
[...]

Zo is het ... smaken verschillen. Als vind ik de EV6 in de juiste kleur en trim ook nog steeds erg mooi.

[Afbeelding]
Ik zit zelf ook naar een Kia EV6 te kijken en deze uitvoering is inderdaad wel erg fraai.
Is dit de Steel Gray kleur en wat bedoel je precies met "trim" ?
Kun je de spatborden boven de banden ook in grijs bestellen, dat zie ik namelijk niet terug bij de Online configurator op de Kia site ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantienus123
Ik ben me dus ook aan het oriënteren op een eerste lease auto.

Leasebudget: 950 euro per maand
Kilometrage per jaar: 40.000
Specifieke wensen:
- Ruim maar niet té groot, ik rij nu een Kia Sportage
- Genoeg beenruimte achterin voor pubers van 1,85 m
- Trekhaak (geen caravan en ook geen plannen voor)
- Rijbereik: minimaal 500 WLTP
- Laden: minimaal 100 kW DC

- Kia Sportage PHEV (geen full EV dus)
- Kia EV6
- Hyundai IONIQ 5
- Hyundai Kona
- Peugeot E-3008
- Volvo XC40 Recharge
- Volvo EX30 (waarschijnlijk te krap op de achterbank)
- Kia Niro (vind ik eigenlijk niet zo mooi)

Ik ben nog pas net bezig met mijn zoektocht dus ook nog geen proefrit gemaakt.
Benieuwd naar jullie, deskundige, mening over bovenstaande short-list.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
Jantienus123 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:48:
[...]

Ik zit zelf ook naar een Kia EV6 te kijken en deze uitvoering is inderdaad wel erg fraai.
Is dit de Steel Gray kleur en wat bedoel je precies met "trim" ?
Kun je de spatborden boven de banden ook in grijs bestellen, dat zie ik namelijk niet terug bij de Online configurator op de Kia site ?
In NL: de spatbordranden komen in 3 variaties:
Matzwart (simpele uitvoeringen)
Glanszwart (Plus en hoger meen ik)
In lakkleur (Gt line /GT)

Met Trim bedoelt ie denk ik de versie (Air, Plus, Advance, GT-Line etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantienus123
macfocus schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:09:
[...]

In NL: de spatbordranden komen in 3 variaties:
Matzwart (simpele uitvoeringen)
Glanszwart (Plus en hoger meen ik)
In lakkleur (Gt line /GT)

Met Trim bedoelt ie denk ik de versie (Air, Plus, Advance, GT-Line etc)
Duidelijk, bedankt voor je snelle antwoord.
Dan vermoed ik dat het plaatje hier boven de GT line is met Moonscape (Matte) kleur.

[ Voor 10% gewijzigd door Jantienus123 op 27-01-2024 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Jantienus123 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:03:

Specifieke wensen:

- Kia EV6
- Hyundai IONIQ 5
- Hyundai Kona
- Peugeot E-3008
- Volvo XC40 Recharge

Vooropgesteld ik reed al Kia en heb nu een eV6 besteld.
- Kia Sportage PHEV (geen full EV dus) (niks mis mee, al vind ik de achterinstap vrij waardeloos
- Kia EV6 (Mooi!, dashboard vrijwel gelijk aan de Sportage)
- Hyundai IONIQ 5 (vond ik veel “kaler” interieur hebben als bv de EV6, technisch vrijwel gelijk)
- Hyundai Kona (stuk kleiner als bovenstaande)
- Peugeot E-3008 (geen trekhaak, range dacht ik minder als Kia/Hyundai)
- Volvo XC40 Recharge vond ik niet zo ruim en een beetje een old-style dash. Is natuurlijk wel een Volvo
- Volvo EX30 (waarschijnlijk te krap op de achterbank) idd erg klein
- Kia Niro (vind ik eigenlijk niet zo mooi) ook niet riant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Jantienus123 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:12:
[...]

Duidelijk, bedankt voor je snelle antwoord.
Dan vermoed ik dat het plaatje hier boven de GT line is met Moonscape (Matte) kleur.
Nee dat is een echte GT. Kleur zou kunnen kloppen. De GT (niet de GT-line!) is echt een kanon van een auto en heeft een eigen prijslijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo

Specifieke wensen:

- Kia EV6
- Hyundai IONIQ 5
- Hyundai Kona
- Peugeot E-3008
- Volvo XC40 Recharge

De geijkte tesla opties? Model 3 (veel range, achterbank ok, maar niet top voor grote pubers) of Model Y (redelijke range, maar meer ruimte).
Verder zou ik de laatste pagina ongeveer terug lezen, daar komen alle EV’s rond de 50k€ wel kort langs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Wat bedoelen jullie in de specs post eigenlijk met
Is het de bedoeling om aan te geven dat de kosten voor branstof nog bovenop het leasebudget komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:07
SirLenncelot schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:45:

[...]

Is het de bedoeling om aan te geven dat de kosten voor branstof nog bovenop het leasebudget komen?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[...]

Bij inclusief moet je bij het uitzoeken van een leaseauto rekening houden met de brandstof/energiekosten.

Stel een leaseauto kost €800 per maand en de brandstof/energiekosten zijn €150 per maand, dan heb je een leasebudget van €950 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:45

[...]

Is het de bedoeling om aan te geven dat de kosten voor brandstof nog bovenop het leasebudget komen?
Dat klopt, maar is alleen voor het bepalen van het leasebudget van toepassing.

Als je leasebudget inclusief brandstofkosten is dan is het dus de prijs van de auto plus de kosten van het brandstof voorschot om mee te rekenen. Hiermee kan je prijs dus fluctueren als de brandstofprijs hoog of laag is in de markt. Ook zijn pluginhybride auto's vaak goedkoper omdat elektra goedkoper is per km dan benzine. En met een onzuinige auto met een dikke motor (als die er nog zijn) gaat je budget veel sneller op.

Een leasebudget zonder brandstofkosten zijn simpelweg de operationele leasekosten voor de auto. De brandstof wordt natuurlijk gewoon betaald door de werkgever maar zijn niet van toepassing bij het bereken of de auto in je leasebudget past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:12
Normaal is dit ofwel omschreven in company car policy, of even checken bij hr.
Let ook op andere voorwaarden:
Brandstof (verplicht ev?)
Uitstoot
Energie label
“Representatief “
Eigen bijdrage
Privé km
Eigen risico/regeling bij schade
Vervangend vervoer
Wasstraat?
Vloeistoffen
Andere regelingen (trekhaak, caravan, wie mag er achter stuur kruipen)

[ Voor 14% gewijzigd door wienesroa op 28-01-2024 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01

Specifieke wensen:

- Kia EV6
- Hyundai IONIQ 5
- Hyundai Kona
- Peugeot E-3008
- Volvo XC40 Recharge

Ben je gebonden aan EV of max CO2 waarde?

Je zou bv kunnen kijken naar
Toyota RAV4
Mazda CX 5
DS7

Of naar stations zoals:
Skoda superb combi
Volvo V60
Peugeot 508 SW
Deze zouden in het budget kunnen passen met een beetje geluk. Zijn wel wat groter maar heb je in ieder geval wat beenruimte op de achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantienus123
Rudi01 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:44:
[...]
Ben je gebonden aan EV of max CO2 waarde?

Je zou bv kunnen kijken naar
Toyota RAV4
Mazda CX 5
DS7

Of naar stations zoals:
Skoda superb combi
Volvo V60
Peugeot 508 SW
Deze zouden in het budget kunnen passen met een beetje geluk. Zijn wel wat groter maar heb je in ieder geval wat beenruimte op de achterbank.
Bedankt voor alle tips.
Ons leasebeleid is EV, Plug-in of Plug-in Hybride only.
Alles daarbuiten valt dus af en als ik voor een non-EV zou gaan dan blijf ik (hoogstwaarschijnlijk) bij mijn huidige Kia Sportage (Plug-in / PHEV). Maar sta zeker wel open voor full EV dus ga hiermee verder op onderzoek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Laatst online: 08:43
Hoe kies je een leaseauto? misschien een heel domme vraag _O-

Ik mag nu zelf ook een lease auto uitzoeken omdat ik een nieuwe werkgever heb, heb dit nog nooit gedaan

ik weet wat mijn grenzen zijn:

Vanuit het bedrijf: max 1400/mnd incl brandstof, 35.000km/jaar, 48 maanden, winterbanden, 4/5 deuren geen 4wd bus of pick-up en er is een voorkeur voor 'groene' auto's maar dit is geen harde eis.
Vanuit mij zelf: een hoge auto die 1500kg kan trekken (met trekhaak)

tjah, en dan kijk je op de site van directlease en heb je een miljoen keuzes, 10 pagina's vol met auto's en ik zie door de bomen het bos niet meer, geen idee wat voor merk, ik kan moeilijk in 10 verschillende auto's gaan proefrijden....

hoe kies je dan? waar moet je op letten?
Dan zie ik bv een Mazda CX-5 staan, en dan hebben ze 20 verschillende modellen

[ Voor 5% gewijzigd door nasdude op 30-01-2024 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

nasdude schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:41:

Ik mag nu zelf ook een lease auto uitzoeken omdat ik een nieuwe werkgever heb, heb dit nog nooit gedaan

Vanuit het bedrijf: max 1400/mnd incl brandstof, 35.000km/jaar, 48 maanden, winterbanden, 4/5 deuren geen 4wd bus of pick-up en er is een voorkeur voor 'groene' auto's maar dit is geen harde eis.

tjah, en dan kijk je op de site van directlease en heb je een miljoen keuzes, 10 pagina's vol met auto's en ik zie door de bomen het bos niet meer, geen idee wat voor merk, ik kan moeilijk in 10 verschillende auto's gaan proefrijden....

Hetzelfde als:
Hoe kies je een leaseauto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000

Je hebt opzich een goed budget om een fatsoenlijke middenklasser SUV/MPV uit te kiezen. Maar we missen gewoon nog wat extra informatie. Wat vindt jij belangrijk aan een auto (naast het trekgewicht)? Ben jij iemand die van veel comfortopties houdt? Of geef je daar niks om? Hoeveel ruimte heb je nodig? Vervoer je vaak veel spullen? Wil je volledig elektrisch (dan wordt trekgewicht een uitdaging) of PHEV/HEV of gewoon benzine?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik neem aan dat je de TS gelezen hebt?
Eigenlijk is de keuze voor een leaseauto een gevoelskeuze nadat je harde requirements gesteld hebt vanuit je eisen.
Heb je kinderen? Wil je er mee op wintersport? Wil je er mee op zomervakantie naar Spanje met een caravan? Moet er een tent achterin passen? Ga je vaak je paardentrailer trekken van je dochter? Ben je alleenstaand? Heb je een partner? Heb je voorkeur voor afmetingen? Wil je je mountainbike elk weekend in de kofferbak gooien of vind je 't niet erg om die op een fietsendrager te zetten? Ben je onevenredig lang ( :+ )? Wil je luxe? Wil je een bepaald merk absoluut niet? Wil je een bepaalde kleur? Heb je een hekel aan Opel? Wil je niet dezelfde auto als de buurman? Of wil je juist hetzelfde merk als de buurman maar dan een segment groter? Wil je leer, of stoffen bekleding? Wil je technische snufjes zoals ACC en parkeerhulp? Wil je een automaat of juist niet? Wil je een sportieve auto? Alleen in exterieur? Of ook qua motor? Wil je juist een hoge instap of juist niet? Wil je een auto bestellen die je over twee maand kunt rijden of vindt je het niet erg om er 14 maand op te wachten?

Als je echt geen enkel idee hebt wat voor auto's je kunt kiezen zal ik adviseren op een zaterdag gewoon vijf automerkdealers af te gaan rijden en in de showroom te kijken (geen proefritten!). Kijk wat je leuk vindt en schrijf dat op, ga dan achter je bureau zitten en doe wat deskresearch. Wat voor segmenten zijn die auto's en zoek de segmenten van die auto's van concurrerende merken op, zijn die modellen wat voor je? En natuurlijk, past dat in je budget (daarvoor zal ik gewoon even directlease invullen en kijken wat er zoal uitkomt. Als je tot een shortlist kunt komen van een auto of vijf beargumenteer je je shortlist hier en krijg je meestal wat (op onderbuik gebaseerde) feedback, wellicht helpt dit, wellicht niet. Als je tijd hebt kun je voor alle vijf een proefrit doen. Een proefrit doen kost tijd, als je serieus een auto wilt bekijken en een rit wilt maken kost dit je al snel een uur of twee.

En natuurlijk de kosten, want binnen je budget is keuze, maar wellicht wil je er iets overheen gaan of juist er ver onder blijven zitten zodat je het laatste deel van je budget uitbetaald kunt krijgen.

Hoop dat dit helpt :9

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 10:23
@True Dat opstel verdiend een koekje + pin :D

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar als ik eerst een showroom in loop om te kijken wat ik leuk en mooi vind, en pas daarna naar directlease en budget zou kijken, kan ik daarna vermoedelijk het rondje showroom weer opnieuw doen. En ben ik een rijker en tig illusies armer :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
The Eagle schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:33:
Nofi, maar als ik eerst een showroom in loop om te kijken wat ik leuk en mooi vind, en pas daarna naar directlease en budget zou kijken, kan ik daarna vermoedelijk het rondje showroom weer opnieuw doen. En ben ik een rijker en tig illusies armer :P
voor die 1400,- euries kan je echt wel iets heel leuks rijden.
Dus bedenk grofweg wat je zou willen, gooi het door Directlease of leaseplan met de juiste termijnen en km’s en kijk eens waar je uitkomt.
Dan heb je echt wel een beeld bij de klasse waarin je uitkomt.

En dan ga je andersom zoeken.
Voor bedrag x kan ik deze auto’s leasen.

Je moet de basis echt zelf even uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tussen een Polo of een CX-5 zitten toch genoeg verschillen om direct de een of de ander af te laten vallen.

Is dit de eerste auto die je mag kiezen? Wat heb je voorheen gereden als auto? Beviel dat of juist niet?

Even als voorbeeld een random eisenlijstje:
- minstens 150pk (of genoeg om in minder dan 8 sec op de 100 te zitten)
- kan minstens 300 km afleggen met 130km/u
- biedt fatsoenlijke navigatie (mag ook Android Auto zijn)
- 5 goede zitplekken (bijvoorbeeld een ID.3 77kWh valt hiermee al af, want slechts 4 zitplekken)
- gesplitste koplampen zijn absolute no-go

Misschien is jouw lijstje korter, of langer, of heb je nog geen lijstje. Rij dan vooral een aantal auto's en kijk wat je fijn/minder fijn vindt (en probeer tijdens de proefrit ook eens parkeren/straatje keren etc. Groter is niet altijd fijner qua rijden!)

*Overigens helemaal niet gek om in 10 auto's proef te rijden als je dat zelf leuk vindt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01

Naast alle andere adviezen reeds gegeven zou ik als aanvulling willen meegeven dat je bedenkt hoeveel bijtelling je wil betalen voor een auto? Dat wil zeggen welke fiscale waarde mag de auto hebben.

Bv een Volvo XC60 T6 (Essential Edition) valt binnen budget maar dan heb je een fiscale waarde van 60k en betaal je netto meer dan 500 euro per maand.
Voor een EV is de bijtelling lager maar dan is 1500kg trekken een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Rudi01 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:57:
[...]

Naast alle andere adviezen reeds gegeven zou ik als aanvulling willen meegeven dat je bedenkt hoeveel bijtelling je wil betalen voor een auto? Dat wil zeggen welke fiscale waarde mag de auto hebben.

Bv een Volvo XC60 T6 (Essential Edition) valt binnen budget maar dan heb je een fiscale waarde van 60k en betaal je netto meer dan 500 euro per maand.
Voor een EV is de bijtelling lager maar dan is 1500kg trekken een uitdaging.
Dat trekken met een EV kan prima, maar de keuze is beperkt.
EV6 long range = 1600kg
Volvo XC40 = 1500
Er zijn er nog een paar, maar de spoeling is idd zeer dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
Ik heb tot nu toe altijd diesel gereden in auto's die ik 2de hands kocht met steeds ongeveer 200.000 op de teller. Dit waren een Polo, Astra Station en nu een Megane station.

Ik geef graag gas maar geef eigenlijk niets om sportief rijden of snel optrekken, opties vindt ik wel leuk zo zag ik dat volkswagen bijvoorbeeld trailer assist had om een trailer recht achteruit te laten rijden of zelfs haaks in te parkeren, dat lijkt me dan weer bijzonder geinig. Ik heb nu een panoramisch dakraam dat open kan, het extra licht in de auto ervaar ik als prettig maar het raam gaat nooit open. Ik zet liever de airco op standje noordpool ;)

We zijn met zijn 2-en, geen plannen voor kinderen en de trekhaak zou enkel gebruikt worden voor de paardentrailer, er hoeft geen caravan mee naar spanje. Ik zie ook dat ik waarschijnlijk mijn E rijbewijs moet gaan halen want al die grotere auto's zijn 2500kg, met 1500kg er achter kom ik dan boven de 3500 uit.

Ik ga zeker op een zaterdag eens een rondje kijken, eerst maar eens een kortere lijst maken, bedankt voor die tip

Ik hoorde wel van een collega dat hij ongeveer de showroom werd uitgekeken omdat die dealer geen zaken deed met directlease, hebben jullie daar ervaring mee?

En ik merk dat ik enorm hebberig wordt van alles wat er mogelijk is _O- :'(

[ Voor 3% gewijzigd door nasdude op 02-02-2024 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nasdude schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:48:
Ik hoorde wel van een collega dat hij ongeveer de showroom werd uitgekeken omdat die dealer geen zaken deed met directlease, hebben jullie daar ervaring mee?
Gewoon zeggen dat je werkgever meerdere leasemaatschappijen accepteert en vooral gevoelig is voor een scherpe aanbieding. Dan helpen ze je al te graag dat het alsnog DL wordt boeit voor jou niet O-) .

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 17:04
Fjeze schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:21:
[...]

Ik heb altijd carplay gehad, en ben groot fan van Apple, maar het Tesla systeem is toch wel echt zoveel fijner! De navigatie werkt echt top, de spotify app is echt zoveel beter en overzichtelijker dan de Carplay variant ervan... Alleen Flitsmeister vind ik fijner met Carplay, dus daar ben ik nu nog even mee aan het stoeien/kijken naar de fijnste oplossing.
Kun je met het Tesla Systeem het toetsenbord van je telefoon gebruiken, bijvoorbeeld bij het invoeren van adressen?

Dat vind ik altijd fijn met Carplay, gewoon snel op m'n telefoon een adresje invullen in Google Maps en gaan.

Waarom is Flitsmeister fijner met Carplay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

En ik merk dat ik enorm hebberig wordt van alles wat er mogelijk is _O- :'(
Lees je ook even in over “bijtelling”, als dit je eerste leaseauto is.
Het is zeker niet gratis. Voor hetzelfde leasebedrag kun je allerlei auto’s kiezen die elk een verschillende bijtelling hebben. Gaat om honderden euro’s netto per maand.
Zie Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
Hoeveel km ga je op jaarbasis rijden? Het is soms goedkoper om het mobiliteitsbudget als bruto salaris uit te keren en je eigen auto te (blijven) rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-02-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:13

Fjeze

AllesPerfect!

Stronk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Kun je met het Tesla Systeem het toetsenbord van je telefoon gebruiken, bijvoorbeeld bij het invoeren van adressen?

Dat vind ik altijd fijn met Carplay, gewoon snel op m'n telefoon een adresje invullen in Google Maps en gaan.

Dat gaat juist veel makkelijker bij teams dan op mijn telefoon. Het invoeren van een adres of nummer opzoeken via spotify. Super fijn met grote toetsenbord van Tesla.

Daarnaast kan je vanuit de Tesla app ook gewoon een route naar de auto sturen.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
CyBeRSPiN schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Lees je ook even in over “bijtelling”, als dit je eerste leaseauto is.
Het is zeker niet gratis. Voor hetzelfde leasebedrag kun je allerlei auto’s kiezen die elk een verschillende bijtelling hebben. Gaat om honderden euro’s netto per maand.
Zie Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
Hoeveel km ga je op jaarbasis rijden? Het is soms goedkoper om het mobiliteitsbudget als bruto salaris uit te keren en je eigen auto te (blijven) rijden.
Ik rijdt nu ongeveer 25k KM's per jaar weg (hiervan zijn ongeveer 9.000km woon/werk verkeer, waar ik 1500 euro woon/werk vergoeding voor krijg), mijn vriendin doet 10k in haar kleine auto.

Als ik dat dan door trek dan is de verwachting dat mijn vriendin doet 5k KMs in haar auto en mijn auto doet 30K kms

Maar los daarvan is het wel dat als ik zonder bijtelling ga rijden, dat de pixo er uit gaat en er een zware bak voor terug gaat komen (dus meer brandstof, wegenbelasting en verzekering) om het paard te kunnen zeulen.

Als ik enkel de berekening doe op mijn huidige kilometers in mijn huidge auto
€ 1.680 wegenbelasting
€ 540 verzekering
€ 1.500 afschrijving
€ 2.368 brandstof
€ 1.583 onderhoud
Kost die auto mij € 7.671 euro per jaar

Ik krijg wel wat van de werkgever natuurlijk € -1.536
Dus effectief kost mij deze auto incl alles van afgelopen jaar: € 6.135
(en dan weet ik dat er dit jaar een distributieriem, nieuwe achterbanden en remmen extra aan zitten te komen)

Als ik dan bv een dikke Tiguan uitkies die mij netto net geen 500 euro per maand kost (ik val qua salaris al in de hoogste categorie inkomstenbelasting) is dat ook 6000 euro op jaar basis, maar daar krijg ik wel een dikke leasebak voor terug, alhoewel het misschien economisch verstandiger is om een kleinere of full electric te gaan rijden (zoals hier boven gesteld moet die auto dan wel te vinden zijn die ook 1500kg mag en kan trekken)

Ik ben er nog niet over uit, maar bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Stronk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Adres kan je op je telefoon invoeren (voor het rijden…) en sturen naar de auto, maar dat is wel de onhandige en illegale manier.
De makkelijkere manier is gewoon het grote toetsenbord op het scherm gebruiken, die werkt net zo soepel als je telefoon (dat is echt anders dan bij veel andere merken waar je steeds ff moet wachten om zeker te weten dat de aanraking goed geregistreerd is).
De makkelijkste manier is gewoon het adres of het bedrijf/oid noemen met de stembediening. Die werkt echt heel erg goed, gewoon ‘navigeer naar frietzaak malle Jopie in Lubberkutterveen’ en hij herkent het*.

*geen idee of die frietzaak daar al bestaat, zou wel een top zaak zijn naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
Ik heb voor de keuze van mijn volgende bedrijfswagen de keuze ondertussen beperkt tussen de Tesla model y en de volkswagen ID.7, maar ik geraak er niet uit. Bij de model y kan ik eventueel ook de performance kiezen. Kunnen jullie een paar argumenten geven om voor de ene of de andere te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Invictus66 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:20:
Ik heb voor de keuze van mijn volgende bedrijfswagen de keuze ondertussen beperkt tussen de Tesla model y en de volkswagen ID.7, maar ik geraak er niet uit. Bij de model y kan ik eventueel ook de performance kiezen. Kunnen jullie een paar argumenten geven om voor de ene of de andere te kiezen?
Nee, om de simpele reden dat ik ze allebei niet zou kiezen.
Maar ja, daar heb jij niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
Invictus66 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:20:
Dat zijn wel 2 heel verschillende auto's. Je zou eens op Youtube kunnen kijken, daar zag ik laatst een vergelijking tussen de ID.7 en de Model 3. Al proef gereden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invictus66
Fazer013 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:43:
[...]

Dat zijn wel 2 heel verschillende auto's. Je zou eens op Youtube kunnen kijken, daar zag ik laatst een vergelijking tussen de ID.7 en de Model 3. Al proef gereden?
Ik heb met beiden proef gereden. Ze zijn langs de ene kant redelijk verschillend, maar hebben toch ook behoorlijk wat gelijkenissen. Ik zoek een ruime elektrische wagen en dan kom ik door middel van eliminatie op deze 2 uit. Ik heb bij geen van beiden echt een wauw gevoel, maar dat lijkt de markt niet te bieden voor mij persoonlijk.
i4, Polestar 2 of Model 3 zouden de egoïstische keuzes zijn, stuk leuker om te rijden, maar ik kan de toegift naar achterbank en/of koffer niet verantwoorden.
Kia EV6 valt er een beetje tussen, rijdt niet verkeerd, maar interieur spreekt me niet aan.
Skoda Enyaq en audi Q4 vallen een beetje in de volkswagen categorie voor mij, dan verkies ik de ID7 boven deze.
ID.7 is echt een comfort slee, deze heeft bv massage en geventileerde stoelen en een hud. Qua comfort staat hij voor mij een trapje hoger dan de model y. Hij is echter ook wel echt heel lang en de fun factor in het rijden is ver te zoeken.
De model y daarentegen bied nog meer ruimte, vooral in de koffer/frunk dan, qua achterbank staan ze voor mij op gelijke hoogte. Hoewel absoluut ook niet sportief, kan hij wel een lach op je gezicht toveren als je het gaspedaal even indrukt. Hij is in principe iets goedkoper dan de vw, maar ik weiger met een wit ei met wieldoppen te rijden, wat het verschil bijna te niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Massagestoelen heb hier al eens eerder voorbij zien komen, zelf heb ik ooit een auto gereden met massagefunctie in de stoelen en dat leek mij echt heerlijk.

In praktijk viel het echter behoorlijk tegen, het was juist eerder irritant dan ontspannend.

Wat VW betreft, hebben die allemaal dezelfde brakke software in de ID modellen? Ik kan mij herinneren dat bijvoorbeeld de ID3 nogal wat software issues had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:59
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:27:
Massagestoelen heb hier al eens eerder voorbij zien komen, zelf heb ik ooit een auto gereden met massagefunctie in de stoelen en dat leek mij echt heerlijk.

In praktijk viel het echter behoorlijk tegen, het was juist eerder irritant dan ontspannend.

Wat VW betreft, hebben die allemaal dezelfde brakke software in de ID modellen? Ik kan mij herinneren dat bijvoorbeeld de ID3 nogal wat software issues had.
Die brakke software is sinds ID software 4.0 niet meer, de ID.7 heeft deze standaard. :)

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
Smobbo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:48:
[...]

Adres kan je op je telefoon invoeren (voor het rijden…) en sturen naar de auto, maar dat is wel de onhandige en illegale manier.
De makkelijkere manier is gewoon het grote toetsenbord op het scherm gebruiken, die werkt net zo soepel als je telefoon (dat is echt anders dan bij veel andere merken waar je steeds ff moet wachten om zeker te weten dat de aanraking goed geregistreerd is).
De makkelijkste manier is gewoon het adres of het bedrijf/oid noemen met de stembediening. Die werkt echt heel erg goed, gewoon ‘navigeer naar frietzaak malle Jopie in Lubberkutterveen’ en hij herkent het*.

*geen idee of die frietzaak daar al bestaat, zou wel een top zaak zijn naar mijn idee.
Ah oke. Ik mag volgend jaar een auto uitzoeken en zat te kijken naar de Model Y. Het ontbreken van Carplay weerhoudt mij hiervan, maar zal nog even zelf testen of de elon-musk implementatie voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Stronk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:36:
[...]

Ah oke. Ik mag volgend jaar een auto uitzoeken en zat te kijken naar de Model Y. Het ontbreken van Carplay weerhoudt mij hiervan, maar zal nog even zelf testen of de elon-musk implementatie voldoende is.
Dat is meer een vaag voor het Model Y topic denk ik. Maar waarom zou je zo graag via je telefoon willen navigeren als dit compleet online in je auto is ingebouwd?

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 06-02-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
jongetje schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:47:
[...]

Dat is meer een vaag voor het Model Y topic denk ik. Maar waarom zou je zo graag via je telefoon willen navigeren als dit compleet online in je auto is ingebouwd?
Voorkeur denk ik. Druk vaak op adressen in Whatsapp of Snapchat, welke me dan automatisch doorverwijzen naar Google Maps. Of als ik op mijn browser bijvoorbeeld 'coffeeshop Amsterdam' invul, selecteer ik er snel eentje naar keuze uit de lijst van google resultaten, welke mij meteen doorverwijst naar Google Maps en het juiste adres selecteert. Mijn voorkeur gaat naar die vloeiende interactie tussen apps, dat doen telefoons altijd heel goed. Als ik dat kan meenemen naar mijn auto via Carplay is dat heel fijn, gebruik liever 1 centraal systeem (tel) dan 2 aparte (tel + auto)

Maargoed, als het aansturen van de navigatie via spraak (of de Tesla app) prima werkt dan zal dat vast goed genoeg zijn. Moet ik even uitproberen denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Stronk op 06-02-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Gewoon in de Tesla app een locatie zoeken en vanuit daar naar de auto sturen, werkt perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-05 14:57
Je kan zelfs vanuit Google maps direct de locatie naar je Tesla sturen.

In Google Maps --> Route delen --> Tesla app

De route verschijnt dan vanzelf in je Tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
cptingreenfield schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:04:
Je kan zelfs vanuit Google maps direct de locatie naar je Tesla sturen.

In Google Maps --> Route delen --> Tesla app

De route verschijnt dan vanzelf in je Tesla
ja maar dan moet ik 3x drukken Chrome > Google Maps > Tesla

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Of0AxvjAihaJNw7LRZ8dMJQ25wc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7IxAiCGdxincronJj7GFJqHM.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Stronk op 06-02-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Invictus66 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:32:
[...]

Ik heb met beiden proef gereden. Ze zijn langs de ene kant redelijk verschillend, maar hebben toch ook behoorlijk wat gelijkenissen. Ik zoek een ruime elektrische wagen en dan kom ik door middel van eliminatie op deze 2 uit. Ik heb bij geen van beiden echt een wauw gevoel, maar dat lijkt de markt niet te bieden voor mij persoonlijk.
i4, Polestar 2 of Model 3 zouden de egoïstische keuzes zijn, stuk leuker om te rijden, maar ik kan de toegift naar achterbank en/of koffer niet verantwoorden.
Kia EV6 valt er een beetje tussen, rijdt niet verkeerd, maar interieur spreekt me niet aan.
Skoda Enyaq en audi Q4 vallen een beetje in de volkswagen categorie voor mij, dan verkies ik de ID7 boven deze.
ID.7 is echt een comfort slee, deze heeft bv massage en geventileerde stoelen en een hud. Qua comfort staat hij voor mij een trapje hoger dan de model y. Hij is echter ook wel echt heel lang en de fun factor in het rijden is ver te zoeken.
De model y daarentegen bied nog meer ruimte, vooral in de koffer/frunk dan, qua achterbank staan ze voor mij op gelijke hoogte. Hoewel absoluut ook niet sportief, kan hij wel een lach op je gezicht toveren als je het gaspedaal even indrukt. Hij is in principe iets goedkoper dan de vw, maar ik weiger met een wit ei met wieldoppen te rijden, wat het verschil bijna te niet doet.
ID.7 Tourer Komt uit in Q2.. dus als je wat meer ruimte zoekt icm met comfort.. wellicht het wachten waard.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
We zijn met zijn 2-en, geen plannen voor kinderen en de trekhaak zou enkel gebruikt worden voor de paardentrailer, er hoeft geen caravan mee naar spanje. Ik zie ook dat ik waarschijnlijk mijn E rijbewijs moet gaan halen want al die grotere auto's zijn 2500kg, met 1500kg er achter kom ik dan boven de 3500 uit.
Model Y met trekhaak trekt 1500 kg, bak ruimte die je nergens gaat vinden in andere autos, en zeer voordelig in de bijtelling als je de RWD versie neemt door de lage catalogus waarde. Value for money is niet te verslaan: (extreem dikke audio, panorama dak, goede bediening / software is nog steeds onverslagen, 300 pk gaat als de brandweer, 1 van de meest zuinige EV's met standaard warmtepomp etc), levertijd 2 weken als je mazzel heb. Het is niet voor de niks de meest verkochte auto en benchmark in zijn klasse.

Ik vond het altijd een lelijk hok maar nu die voor de deur staat kan ik er wel aan wennen die dikke reet. :+ Enige nadeel is de vakanties ten opzichte van een benzine auto, maar qua rijeigenschappen is een EV ook ongevenaard (100% koppel direct, stilte), dus ik vind het zonde om meer bijtelling te betalen en slechtere rijeigenschappen te hebben voor die paar vakanties in een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matery
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-05 13:08
Ik ben ook bezig met zoeken naar een leaseauto.

Leasebudget: 850 fossiel/hybride, 900 elektrisch
Kilometrage per jaar: 30000
Contractduur: 48 maanden
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Specifieke wensen: trekhaak ivm fietsendrager en af en toe een aanhanger, veel ruimte. Wil graag elektrisch. Zoveel mogelijk range.

Ik kijk nu vooral naar Kia EV6, Model Y en de Volvo EX30. Wil ze uiteindelijk ook proefrijden. Bij bijvoorbeeld leaseplan merk ik dat het budget net aan toereikend is. Aan wat voor verschillen moet ik denken als ik uiteindelijk offertes ga opvragen? Ik wil pas met offertes aan de slag als ik ze uitgeprobeerd heb. Kan de verhoging van wegenbelasting (als die er komt) ook nog effect hebben op een contract dat je bijvoorbeeld nu afsluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-05 14:57
Stronk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:51:
[...]

ja maar dan moet ik 3x drukken Chrome > Google Maps > Tesla

[Afbeelding]
In plaats van route starten druk je op route delen met Tesla. Lijkt me niet echt een probleem maar dat laat ik aan jou.

Als één keer extra drukken teveel is zou ik een Tesla sws afraden. Je zult dan namelijk nog heel vaak extra moeten drukken om de ruitenwissers uit te zetten, tientallen keren per rit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
Simply1337 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:02:
[...]

ID.7 Tourer Komt uit in Q2.. dus als je wat meer ruimte zoekt icm met comfort.. wellicht het wachten waard.
Ik vrees dat ik niet kan wachten. Ik heb/had reeds een offerte voor een ID.7 Tourer, maar de leasing kan/wil hem nog niet berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Invictus66 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:14:
[...]

Ik vrees dat ik niet kan wachten. Ik heb/had reeds een offerte voor een ID.7 Tourer, maar de leasing kan/wil hem nog niet berekenen.
Flauw. En voorloop auto zolang is geen optie?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
matery schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:36:

Specifieke wensen: trekhaak ivm fietsendrager en af en toe een aanhanger, veel ruimte. Wil graag elektrisch. Zoveel mogelijk range.

Ik kijk nu vooral naar Kia EV6, Model Y en de Volvo EX30. Wil ze uiteindelijk ook proefrijden. Bij bijvoorbeeld leaseplan merk ik dat het budget net aan toereikend is. Aan wat voor verschillen moet ik denken als ik uiteindelijk offertes ga opvragen? Ik wil pas met offertes aan de slag als ik ze uitgeprobeerd heb. Kan de verhoging van wegenbelasting (als die er komt) ook nog effect hebben op een contract dat je bijvoorbeeld nu afsluit?
Afhankelijk van de LM moet dan een Model Y in RWD of LR passen. De ex30 is echt een (aantal) maatje(s) kleiner dan de EV6 en Y. Die zou je naast een ID.3 of Megane kunnen zetten denk ik.
Veel ruimte en zoveel mogelijk range is de Y in LR uitvoering, maar als dat niet past is een 3 in LR uitvoering misschien ook een optie. Nog meer range en nog steeds veel ruimte, maar een kleine opening.
De EV6 was relatief duur (bij gelijke opties), maar ook dat kan per LM best wel veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired

Bij ons is het ongeveer de prijs weergeven op LP is de prijs die wij betalen maar dan met winterbanden/vv etc. Al werk ik bij een klein bedrijf. Qua wegenbelasting zal het afhangen van je WG. Bij ons rekenen ze dat niet door. Wellicht bij andere wel. Moet je in de leaseovereenkomst/car policy kijken. Model Y is wel veel voor weinig. Al zou ik ook zeker naar de EV6 kijken. Kans is groot dat je een Y zonder stalks krijgt en sowieso heb je geen echte parkeersensoren, regensensor en radar. Best mee te leven wellicht maar kan irritaties geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online

Op je laatste vraag; ja. Dit wordt normaliter gewoon doorberekend, het ligt dan echter aan je werkgever of het ook aan jou wordt doorberekend.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.r.i.k
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-04 11:41
Einde jaar mag mijn vrouw een nieuwe auto. Nu een model 3 obv 5 jaars contract.

De, nieuwe model 3 is met de nieuwe prijsstelling erg aantrekkelijk.

Ik erger me echter groen en geel aan de spontane remacties van mijn huidige m3. Sinds de vorige update veel erger geworden. Vandaag kon ik nauwelijks een vrachtwagen inhalen zonder dat de auto op de rem ging... Hopelijk repareert de laatste update deze ellende (net geïnstalleerd, nog niet getest).

Weet iemand of deze gremlins minder zijn in de nieuwere modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
e.r.i.k schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:59:

Ik erger me echter groen en geel aan de spontane remacties van mijn huidige m3. Sinds de vorige update veel erger geworden. Vandaag kon ik nauwelijks een vrachtwagen inhalen zonder dat de auto op de rem ging... Hopelijk repareert de laatste update deze ellende (net geïnstalleerd, nog niet getest).

Nee. Is hetzelfde. Als je nu ‘nauwelijks een vrachtwagen in kan halen’ dan zou ik een andere auto uitkiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-03 11:39

ragged

2

e.r.i.k schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:59:

Ik ben sinds gisteren over van een 2019 Model 3, die progressief slechter is geworden in de afgelopen maanden...spook remmen, spook meldingen, vanuit zichzelf gewoon willen STOPPEN (alarm lichten aan etc)
en het vreselijke rem/optrek gedrag bij file rijden naar nu een Kia EV6....heerlijk....wat een verademing (zolang je de lane assist uitzet :) ).

Het enige wat ik mis, is de Tesla app, die was echt wel beter/vloeiender.

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:34

Arno

PF5A

Daarvoor heb je AA of CP :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:09

bebopper

I'm an absolute beginner...

Invictus66 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:14:
[...]

Geen idee of je budget en/of leasemaatschappij het toestaat en of ze snel genoeg leverbaar zijn (en of je het uberhaupt wat vindt) maar...

Hier nog wat andere ideeen om de keuze wat makkelijker te maken >:)

Xpeng G9
Fisker Ocean
Geely Zeekr 001

Ben zelf ook aan het kijken voor een nieuwe lease auto maar heb nog wat tijd voor ik moet beslissen. De Model Y en ID.7 (Tourer) staan ook op mijn shortlist naast bovengenoemde 3. Voorzichtige voorkeur op dit moment gaat uit naar de Xpeng G9 of Fisker Ocean. Over 1,5 week proefrijden in beide :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invictus66
bebopper schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:06:
[...]
Hier nog wat andere ideeen om de keuze wat makkelijker te maken >:)
Geen probleem, alles wat in niet in de tool staat mag niet en deze staan er niet in, dat maakt de keuze niet "makkelijker"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:09

bebopper

I'm an absolute beginner...

Invictus66 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Geen probleem, alles wat in niet in de tool staat mag niet en deze staan er niet in, dat maakt de keuze niet "makkelijker"
Bij mij is het samengevat als ik alleen naar de model Y en ID.7 kijk:
  • Model Y het meest compleet, praktisch en beste prijs (en dus bijtelling) - maar ook niks nieuws (rijdt sinds 2019 een model 3) en een beetje saai (er rijden er ondertussen al wel heel veel van rond) = de verstandige keus
  • ID.7 voelt luxer maar is minder praktisch = mijn gevoelskeus
Ik vermoed dat de Tesla qua software voor zal blijven op VW, ze zijn nu eenmaal wat minder traditioneel autobouwer en iets meer software ontwikkelaar.

Veel succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

Invictus66 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Kia EV6 ? Snel laden, grote range, practische, mooie uitvoeringen (Dynamicplus en de GT line bvb), of de Plus die heeft ook bijna alles wel :)

1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
ragged schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Kia EV6 ? Snel laden, grote range, practische, mooie uitvoeringen (Dynamicplus en de GT line bvb), of de Plus die heeft ook bijna alles wel :)
En hij is mooi in tegenstelling tot iets waar een VW logo opstaat of een Tesla.
En het rijdt geweldig kan ik zeggen naar de eerste 40 km gemaakt te hebben.
EV6Plus, daar mis je al weinig aan (Stoelventilatie voor, alle stoelen verwarmd, elektrieke "slimme" achterklep, luxe audio), al kan het uiteraard luxer (360 gr camera, nog grotere velgen, open dak, Matrix LED licht etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
ragged schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:07:
[...]
Kan in principe ook, maar deze had ik voor mezelf al geschrapt. Ik vind het exterieur wel ok, maar ben persoonlijk minder fan van het interieur. Daarnaast heb ik het een beetje moeilijk met het feit dat er dit jaar een facelift komt voor de EV6. Ik zou het gewoon jammer vinden om een nieuwe auto te bestellen, die 2 maand na levering al verouderd is.
Ps. Ik realiseer me dat dit vermoedelijk ook zo is bij de model y (maar daar wil ik waarschijnlijk de update liever niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

Invictus66 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Kan in principe ook, maar deze had ik voor mezelf al geschrapt. Ik vind het exterieur wel ok, maar ben persoonlijk minder fan van het interieur. Daarnaast heb ik het een beetje moeilijk met het feit dat er dit jaar een facelift komt voor de EV6. Ik zou het gewoon jammer vinden om een nieuwe auto te bestellen, die 2 maand na levering al verouderd is.
Ps. Ik realiseer me dat dit vermoedelijk ook zo is bij de model y (maar daar wil ik waarschijnlijk de update liever niet)
Ja, dat is voorkeur. Is de komende Polestar geen optie? de 3 of 4, een van de twee is redelijk geprijsd.

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Invictus66 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Als je nu een verse besteld dan krijg je de facelift meen ik. LM kon bij mij al geen verse meer bestellen.
En het interieur? Smaken verschillen, maar je hebt tenminste knoppen of iig snel bereikbare functies wat je bij Tesla niet hebt.
En bij het interieur van eender welke volkswagen spat de frivoliteit er nou ook niet vanaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invictus66
macfocus schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:53:
[...]

Als je nu een verse besteld dan krijg je de facelift meen ik. LM kon bij mij al geen verse meer bestellen.
Ik heb dit even gevraag bij de Kia verkoper. Moest ik effectief de facelift krijgen, ben ik bereid mijn opties te herbekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Invictus66 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:16:
[...]

Ik heb dit even gevraag bij de Kia verkoper. Moest ik effectief de facelift krijgen, ben ik bereid mijn opties te herbekijken.
Volgens mij zit je er met een bestelling gewoon aan vast. Ik weet niet wat je wilt herbekijken, maar als je werkgever heeft getekend krijg je "gewoon" de auto die je zogenaamd besteld hebt "wijzigingen voorbehouden in modeljaar en opties" (de leasemaatschappij is ook geen filantropische instelling).

Maar dit is dus precies waarom ik liever geen nieuwe auto bestel met een klein jaar levertijd als ik op de Kia website krijg.
(en dan klagen dat de chinezen zo'n groot marktaandeel krijgen, terwijl die binnen weken leveren en de bestaande autofabrikanten een jaar soms al niet eens lukt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

macfocus schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:35:
[...]

En hij is mooi in tegenstelling tot iets waar een VW logo opstaat of een Tesla.
En het rijdt geweldig kan ik zeggen naar de eerste 40 km gemaakt te hebben.
EV6Plus, daar mis je al weinig aan (Stoelventilatie voor, alle stoelen verwarmd, elektrieke "slimme" achterklep, luxe audio), al kan het uiteraard luxer (360 gr camera, nog grotere velgen, open dak, Matrix LED licht etc.).
"Mooi" is niet gelijk waar ik aan denk bij een EV6. Wel extravagant of anders. In ieder geval niet saai.
En lekker snel laden. Als je het uiterlijk kan hebben, dan is de EV6 of Ioniq 6 een hele goede keuze qua onderliggende techniek.

Overigens vind ik dat de Highland update de Model 3 van "te pruimen" naar "nice" heeft opgeleukt. Nieuwe lichtunits voor en achter doen echt wonderen voor de uitstraling. En het is een keer geen crossover of SUV.

Wat VW betreft kan ik je alleen gelijk geven. Wil je een mooie VW, dan koop je een Skoda.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
jongetje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:40:
[...]

Volgens mij zit je er met een bestelling gewoon aan vast. Ik weet niet wat je wilt herbekijken, maar als je werkgever heeft getekend krijg je "gewoon" de auto die je zogenaamd besteld hebt "wijzigingen voorbehouden in modeljaar en opties" (de leasemaatschappij is ook geen filantropische instelling).

Maar dit is dus precies waarom ik liever geen nieuwe auto bestel met een klein jaar levertijd als ik op de Kia website krijg.
(en dan klagen dat de chinezen zo'n groot marktaandeel krijgen, terwijl die binnen weken leveren en de bestaande autofabrikanten een jaar soms al niet eens lukt)
Je hebt een punt, maar hij bedoelt dat hij de EV6 wel overweegt als ie de facelift krijgt….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hek030
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-05 06:40
Invictus66 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:32:
[...]

Hij is in principe iets goedkoper dan de vw, maar ik weiger met een wit ei met wieldoppen te rijden, wat het verschil bijna te niet doet.
Haha, een ei met wieldoppen. Dat heb ik met de Enyaq. Die doet mij van de zijkant te veel aan een zetpil denken 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:15
Zijn er mensen die een EV van Mercedes, Smart, een van de Franse merken of Toyota/Lexus overwegen?

Werkgever van mijn vrouw heeft een beperkt merkenbeleid en rijdt nu een model 3. Nu zijn we na 4+ jaar Tesla wel klaar met dat merk, dus die valt sowieso af, maar het merkenbeleid maakt dat we beetje in de minder logische keuzes terecht komen :)

Overigens zit VAG ook in het merkenbeleid, dus dat kan ook nog.

Zag bijv de Smart #3. Ik vind zelf de Mercedes EV's nogal.. vreemd.. maargoed, wie weet zijn het fijne auto's. Hoewel de vakanties met de Tesla door de suc's een redelijk succes waren zijn we met de toekomstige EV niet meer van plan op vakantie te gaan, maar genoeg bereik voor in NL en vier ruime zitplekken is wel een pre. Bagageruimte dus niet.

Leasebudget is ruim zat, maar hoeft niet op.

@Hek030 ben zelf ook niet zo enthousiast over de vele zetpillen op wielen, al kunnen we niet om de natuurkundige wetten van aerodynamica heen helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RujOubzMOTwf7R7Inhfp4fa2Nfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Us0Y6pZyMLkbYAEbjx668lww.jpg?f=fotoalbum_large

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:51:
Zijn er mensen die een EV van Mercedes, Smart, een van de Franse merken of Toyota/Lexus overwegen?

Werkgever van mijn vrouw heeft een beperkt merkenbeleid en rijdt nu een model 3. Nu zijn we na 4+ jaar Tesla wel klaar met dat merk, dus die valt sowieso af, maar het merkenbeleid maakt dat we beetje in de minder logische keuzes terecht komen :)

Overigens zit VAG ook in het merkenbeleid, dus dat kan ook nog.

Zag bijv de Smart #3. Ik vind zelf de Mercedes EV's nogal.. vreemd.. maargoed, wie weet zijn het fijne auto's. Hoewel de vakanties met de Tesla door de suc's een redelijk succes waren zijn we met de toekomstige EV niet meer van plan op vakantie te gaan, maar genoeg bereik voor in NL en vier ruime zitplekken is wel een pre. Bagageruimte dus niet.

Leasebudget is ruim zat, maar hoeft niet op.

@Hek030 ben zelf ook niet zo enthousiast over de vele zetpillen op wielen, al kunnen we niet om de natuurkundige wetten van aerodynamica heen helaas.

[Afbeelding]
EV6, Fisker Ocean, Polestar 3/4, Zeekr 001, iets in die trend of meer premium á BMW IX1/2/3 etc ? Ik vind de meeste Duitse ev's alleen achterlopen op snellaad snelheid etc. maar als je alleen in NL rijd zal dat evt minder van belang zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door ragged op 09-02-2024 10:11 ]

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ragged schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:09:
[...]

EV6 :)
fisker Ocean ?
Nieuwe Polestart ?
Ja, alleen noem je nu precies drie merken die niet in het merkenbeleid passen. Kia is Hyundai groep zie ik nu, dus die mag inderdaad ook. EV6 is zeker een interessante optie! En de kleinere Hyundai ook, want het hoeft niet per se groot.

Das dus beetje de uitdaging - Stellantis, VAG, Hyundai (incl Kia), Toyota (incl Lexus), Mercedes (daimler), zitten er in, maar Chinese merken (waaronder Volvo/Polestar), maar ook BMW, Kia en anderen bijv, niet.

Denk dat we ook gewoon een rondje moeten gaan maken om wat meer gevoel te krijgen bij de auto's. Ik zie bijv enorm teleurstellende reviews over de Toyota BZ4x EV, maar hoor ik ook hele tevreden bestuurders. Blijft een persoonlijk iets.

[ Voor 33% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-02-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:15:
[...]

Ja, alleen noem je nu precies drie merken die niet in het merkenbeleid passen.

Das dus beetje de uitdaging - Stellantis, VAG, Hyundai, Toyota, Mercedes, zitten er in, maar Chinese merken (waaronder Volvo/Polestar), maar ook BMW, Kia en anderen bijv, niet.
Audi Q4 (sportback), Hyundai Ioniq 5/6, Mercedes EQE is heel mooi vind ik persoonlijk, maar wel erg duur vergeleken met de andere opties, er komen dit jaar overigens zat mooie nieuwe EV's uit, dus evt even het nieuws bijhouden?

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ragged schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Audi Q4 (sportback), Hyundai Ioniq 5/6, Mercedes EQE is heel mooi vind ik persoonlijk, maar wel erg duur vergeleken met de andere opties, er komen dit jaar overigens zat mooie nieuwe EV's uit, dus evt even het nieuws bijhouden?
Ga ik zeker doen - Kia zit er dus ook/wel in inderdaad.

Vind wel leuk en ben vooral nu al aan het kijken omdat ik nog goed weet hoe levertijden van > 12 maanden je keuze wat kon verpesten. Dat speelt volgens mij niet enorm meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Ga ik zeker doen - Kia zit er dus ook/wel in inderdaad.

Vind wel leuk en ben vooral nu al aan het kijken omdat ik nog goed weet hoe levertijden van > 12 maanden je keuze wat kon verpesten. Dat speelt volgens mij niet enorm meer?
De levertijden zijn wel wat genormaliseerd, ik geloof dat de meeste dealers 3-6 maanden aangeven. Al hebben veel LM's wel redelijk wat op voorraad staan.

Edit: Mijn Kia EV6 RWD 77.4kwh (zwart) in de Business Plus uitvoering kon Athlon binnen 2 weken leveren omdat er gewoon veel op voorraad staan. In dit geval ook voordeling omdat deze echt veel beter geprijsd is. Die van mij was afgerond 48k, terwijl dezelfde auto nu 58k is....

[ Voor 21% gewijzigd door ragged op 09-02-2024 11:45 ]

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Zo, even een stukje proza met name om mijn eigen gedachten op orde te krijgen en wellicht kan iemand hier nog een goede aanvullende suggestie doen.

Ik moet van mijn werkgever verplicht een auto van de zaak nemen. De aantrekkelijk kilometervergoeding gaat eruit voor mensen die meer dan 12.500 km zakelijk rijden en je moet de zakelijke reizen dan met een auto van het bedrijf maken. Of je die auto ook privé rijdt is dan uiteraard eigen keuze. Ik ga waarschijnlijk niet privé rijden aangezien mijn partner volgens jaar ook een nieuwe lease auto mag uitzoeken met minder beperkingen en lagere bijtelling door haar inkomen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vorig jaar viel mijn oog op de aantrekkelijk geprijsde ID.5. Goede range, veel ruimte in de auto. Optiepakket gekozen met camera's. Helaas net te laat besteld waardoor deze aanzienlijk duurder werd per maand. Daarmee voor mij niet meer interessant. Ik had geen zin om veel extra bij te betalen voor de auto. Nu heb ik twee extra proefritten gemaakt: Een Tesla Model 3 en een een Polestar 2 (Hyundai Kona met grotere accu was de derde optie maar nog niet in gereden). Vooral gekozen omdat ze naast de range ook een mooi (imho) design hebben. Bij beide ga ik voor de standaard range. Laat ik even stellen dat beide fantastische auto's zijn en dat ik me realiseer dat onderstaande opsomming echt first-world issues zijn.

Model 3Polestar 2
+ Voelt aan als een auto van de toekomst.+ Voelt vertrouwd aan als een meer conventionele auto.
+ Flinke ruiten, standaard panoramadak. Geeft een ruimtelijk en open gevoel.- Kleine raampjes. Meer het gevoel ergens in te zitten. Panoramadak niet beschikbaar binnen mijn budget.
- Helemaal doorgeslagen in het verwijderen van knoppen. Richtingaanwijzer knoppen op het stuur zijn een achterlijk idee. Opties voor het openen van dashboardkastje en frunk zijn niet intuïtief vindbaar.+ Alles wat ik verwacht is aanwezig en zit op een logische plek. Nooit gedacht dat de richtingaanwijzer een selling point zou worden.
- Dode hoek sensor zit net verkeerd. Dode hoek camerabeeld wordt geblokkeerd door mijn arm. Plus als ik naar links draai kijk ik naar links. Niet naar het display.- Draaicirkel met inparkeren is onhandig groot. Ik moet regelmatig in kleine parkeerplekken proppen en zal hier zeker aan moeten wennen.
+ Infotainmentsysteem met veel mogelijkheden. Voelt af aan met leuke extra's. + Infotainmentsysteem met duidelijke interface. Heeft alles wat ik verwacht in een auto. + Carplay om altijd op terug te kunnen vallen.
- Kleine kofferbakmond. Dan kan ik dus heel veel kleine spullen meenemen.+ Grote ruime opening kofferbak. Minder inhoud dan de M3 maar flink meer dan mijn huidige auto.
+ Veel opbergruimte in de middenconsole.- Weinig opbergruimte in de middenconsole die van zichzelf eigenlijk wel te groot is.
+ Achterbank heeft toegang tot eigen display. Mogelijk dat hier ooit nog een paar kleintjes mee zoet gehouden kunnen worden.- Mijn vriendin vind het het model niet mooi. Ik wel./td]

Tegen elkaar wegstrepen helpt niet echt. Met beide auto's verwacht ik echt dik tevreden te zijn. Grootste argument voor de Tesla is het futuristische gevoel en de bonus van het panoramadak. De Polestar voelt daarnaast een stuk vertrouwder en heeft een magische richtingaanwijzer. Ik neig naar de Polestar.

Iemand die hier nog iets aan toe te voegen heeft? Iets wat ik echt anders moet zien of waar ik nog niet aan gedacht heb?

[ Voor 197% gewijzigd door SirLenncelot op 10-02-2024 15:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macfocus
SirLenncelot schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:07:
Zo, even een stukje proza met name om mijn eigen gedachten op orde te krijgen en wellicht kan iemand hier nog een goede aanvullende suggestie doen.

Ik moet van mijn werkgever verplicht een auto van de zaak nemen. De aantrekkelijk kilometervergoeding gaat eruit voor mensen die meer dan 12.500 km zakelijk rijden en je moet de zakelijke reizen dan met een auto van het bedrijf maken. Of je die auto ook privé rijdt is dan uiteraard eigen keuze. Ik ga waarschijnlijk niet privé rijden aangezien mijn partner volgens jaar ook een nieuwe lease auto mag uitzoeken met minder beperkingen en lagere bijtelling door haar inkomen.

***members only***

Model 3Polestar 2
+ Achterbank heeft toegang tot eigen display. Mogelijk dat hier ooit nog een paar kleintjes mee zoet gehouden kunnen worden.- Mijn vriendin vind het het model niet mooi. Ik wel./td]

Iemand die hier nog iets aan toe te voegen heeft? Iets wat ik echt anders moet zien of waar ik nog niet aan gedacht heb?
Je laatste punt in je overzicht is het comment bij de Volvo niet relevant :)
Het is jouw auto en de auto van je vriendin wordt de gezinsauto begrijp ik.
Dus lekker kiezen wat jij mooi vind.
Ergo neem die Polestar.
Pagina: 1 ... 43 ... 65 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.