Ik rijdt nu ongeveer 25k KM's per jaar weg (hiervan zijn ongeveer 9.000km woon/werk verkeer, waar ik 1500 euro woon/werk vergoeding voor krijg), mijn vriendin doet 10k in haar kleine auto.
Als ik dat dan door trek dan is de verwachting dat mijn vriendin doet 5k KMs in haar auto en mijn auto doet 30K kms
Maar los daarvan is het wel dat als ik zonder bijtelling ga rijden, dat de pixo er uit gaat en er een zware bak voor terug gaat komen (dus meer brandstof, wegenbelasting en verzekering) om het paard te kunnen zeulen.
Als ik enkel de berekening doe op mijn huidige kilometers in mijn huidge auto
€ 1.680 wegenbelasting
€ 540 verzekering
€ 1.500 afschrijving
€ 2.368 brandstof
€ 1.583 onderhoud
Kost die auto mij € 7.671 euro per jaar
Ik krijg wel wat van de werkgever natuurlijk € -1.536
Dus effectief kost mij deze auto incl alles van afgelopen jaar: € 6.135
(en dan weet ik dat er dit jaar een distributieriem, nieuwe achterbanden en remmen extra aan zitten te komen)
Als ik dan bv een dikke Tiguan uitkies die mij netto net geen 500 euro per maand kost (ik val qua salaris al in de hoogste categorie inkomstenbelasting) is dat ook 6000 euro op jaar basis, maar daar krijg ik wel een dikke leasebak voor terug, alhoewel het misschien economisch verstandiger is om een kleinere of full electric te gaan rijden (zoals hier boven gesteld moet die auto dan wel te vinden zijn die ook 1500kg mag en kan trekken)
Ik ben er nog niet over uit, maar bedankt voor de tips