Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-07 07:25
nizzle33 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:25:
[...]

Ik ben bang dat in een station het niet past. Zelf vind ik dat over het algemeen een mooiere auto dan een suv. PHEV is prima.

Zelf kom ik uit op:
Skoda kodiaq (de nieuwe)
Kia sorento
Peugeot 5008, binnenkant vind ik niet heel mooi en vermogen weinig.

Vermoed dat het niet past in een Q5, X3, cv 60 eventueel bmw 5 of A6 en je hebt uitdaging om die in de lease te krijgen.
Ik denk dat het niet uitmaakt of je een SUV of een Statuion hebt.
Het gaat om de beschikbare breedte en de praktische bruikbaarheid daarvan.

Waarschijnlijk kom je met een Dacia of zo het beste uit, maar ik gok dat die niet in scope zijn.
Hoe luxer, hoe minder praktische ruimte is denk ik wel waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

nizzle33 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:12:
Leasebudget: 1050 tot uitloop 1300 met eventueel eigen bijdrage
Kilometrage per jaar:25000
Contractduur:48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: geen
Overige afhankelijkheden: geen
Specifieke wensen: Ruimte voor 3 kinderstoelen (0, 2 en 4 jaar). Vermoed dat de mogelijkheden hierdoor beperkt zijn tot een suv en geen station. Zo premium mogelijk en 200+ pk en liefst niet volledig elektrisch.
Uiteindelijke keuze: n.v.t.

Ben erg benieuwd waar jullie mee komen. Alvast bedankt.
Tesla model Y claimt drie stoelen op de achterbank. Maar zoek even door dit topic heen, komt regelmatig aan bod. Conclusie: 3 kinderstoeltjes betekent meestal:
- een heel beperkte keuze in auto's waat dat op 1 achterbank past
- een iets grotere keuze als je ook 7 zitters meeneemt, die overigens ook op een hand te tellen zijn
- een nog wat grotere keuze als de oudste oud genoeg is om opgevwouwen tussen twee kinderstoeljtes op een zitverhoger in het midden te zitten,
- een volledige keuze als je voor een https://www.multimac.com/home gaat

Link (uit 2022 maar niet veel veranderd: https://www.autoweek.nl/a...oeltjes-op-de-achterbank/

Had je dat vooraf geweten had je de planning van de guppen vermoedelijk anders gedaan ;)
Maar ja, terugbrengen is ook weer zoiets :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33
Ja hallo, wij zijn geen leaseauto zoek functie. Wat heb je zelf al gevonden en welke van die wagens vond je niet ok en welke wel?

Edit: ik zie dat je het al eerder gevraagd hebt Aankoopadvies nieuwe auto met 3 kinderstoelen op achterbank

[ Voor 27% gewijzigd door jongetje op 12-01-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:43
edit2: nu ik de foto's doorklik, blijkt ook zo'n santa fee een derde rij te hebben, erg slordig dat de dealer adverteerd met 5p dan.

linkjes maar weg gehaald..

:-(

[ Voor 105% gewijzigd door wienesroa op 12-01-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkieozz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-10-2024
Leasebudget: 1050 tot uitloop 1300 met eventueel eigen bijdrage
Kilometrage per jaar:25000
Contractduur:48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: geen
Overige afhankelijkheden: geen
Specifieke wensen: Ruimte voor 3 kinderstoelen (0, 2 en 4 jaar). Vermoed dat de mogelijkheden hierdoor beperkt zijn tot een suv en geen station. Zo premium mogelijk en 200+ pk en liefst niet volledig elektrisch.
Uiteindelijke keuze: n.v.t.

Eerste auto waar ik aan moet denken is de kia sorento. dubbelkoppeling automaat. super ruim. veel opties. aardig wat vermogen. lage uitstoot etc met de HEV versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 11:14
Ik twijfel zelf tussen onderstaand gezelschap (ik kan kiezen tussen electrisch en benzine)

- Kia Sportage GT-Line
- Skoda Enjaq 60 Buiness - inclusief het Max plus pakket en pano dak
- Tesla Model Y RWD

Suggesties en meningen hierover?? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

pitchdown schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:15:
Ik twijfel zelf tussen onderstaand gezelschap (ik kan kiezen tussen electrisch en benzine)

- Kia Sportage GT-Line
- Tesla Model Y RWD

Ik neem aan dat je in alle 3 een proefrit gemaakt hebt, waar twijfel je over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Ik neem aan dat je in alle 3 een proefrit gemaakt hebt, waar twijfel je over?
Als ik ze naast elkaar zet:

Kia : Heel veel auto voor je geld m.b.t. comfort en mogelijkheden
Tesla : Ook veel waar je geld, maar geen bijzondere stoelen
Skoda : Comfort-stoelen (inclusief massage funtie beschikbaar), maar de actieradius icm de laadtijd vind ik een minpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

pitchdown schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:37:
[...]

Skoda : Comfort-stoelen (inclusief massage funtie beschikbaar), maar de actieradius icm de laadtijd vind ik een minpunt.
Ik kan alleen wat over de Y RDW zeggen, rij er nu zo’n 10 maanden in en ben er nog steeds tevreden mee.

De auto rijdt fijn en het gadget gehalte is hoog, regelmatig updates met ook nieuwe functionaliteiten. Stoelen vind ik erg fijn zitten, maar dat blijft natuurlijk persoonlijk. Voor ons was vooral ruimte belangrijk.

Ik heb ooit een een auto gereden met massagefunctie in de stoel, had gedacht dat het heel prettig zou zijn maar in praktijk vond ik het maar tegenvallen en zodoende nauwelijks gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Ik kan alleen wat over de Y RDW zeggen, rij er nu zo’n 10 maanden in en ben er nog steeds tevreden mee.

De auto rijdt fijn en het gadget gehalte is hoog, regelmatig updates met ook nieuwe functionaliteiten. Stoelen vind ik erg fijn zitten, maar dat blijft natuurlijk persoonlijk. Voor ons was vooral ruimte belangrijk.

Ik heb ooit een een auto gereden met massagefunctie in de stoel, had gedacht dat het heel prettig zou zijn maar in praktijk vond ik het maar tegenvallen en zodoende nauwelijks gebruikt.
Hoeveel reële actieradius haal jij met de RDW?
Waar en hoe vaak doe laden?

Nog nadelen gevonden in die 10 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

pitchdown schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:15:

- Kia Sportage GT-Line
- Tesla Model Y RWD

Ligt aan je leasebudget en andere dingen. Waar is de rest van je template gebleven? ;)

Is je budget Inc brandstofvoorschot, dan benzine want goedkoper onder de streep.
Ex brandstof is een hybride ws goedkoper.

Als ik tussen bovenstaande drie moest kiezen ging ik voor de Enyaq, grootste auto, beste stoelen, meeste opties. Had ik meer keuze bleven ze alledrie staan :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-07 15:39
Ik ben vrij onervaren in de lease-wereld, maar was mijn situatie aan het vergelijken met die van een vriend. Beiden mogen wij dit jaar een auto gaan kiezen. Beiden hebben wij ongeveer €800,- budget zonder overschrijding obv 30k km, 48 maanden en incl. brandstof. Vanuit mijn organisatie is er een prijzenboek waar ik auto's uit kan kiezen. Binnen dit budget vallen dan aangeklede versies van bijv. de Mercedes EQB, BMW iX1 of de Model Y RWD. Mijn vriend kan echter uit veel mindere auto's kiezen. Heeft iemand meer ervaring met leasen bij verschillende organisaties die begrijpt hoe een dergelijk groot verschil kan bestaan?

[ Voor 3% gewijzigd door BrightSun op 12-01-2024 21:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

BrightSun schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:43:
Ik ben vrij onervaren in de lease-wereld, maar was mijn situatie aan het vergelijken met die van een vriend. Beiden mogen wij dit jaar een auto gaan kiezen. Beiden hebben wij ongeveer €800,- budget zonder overschrijding obv 30k km, 48 maanden en incl. brandstof. Vanuit mijn organisatie is er een prijzenboek waar ik auto's uit kan kiezen. Binnen dit budget vallen dan aangeklede versies van bijv. de Mercedes EQB, BMW iX1 of de Model Y RWD. Mijn vriend kan echter uit veel mindere auto's kiezen. Heeft iemand meer ervaring met leasen bij verschillende organisaties die begrijpt hoe een dergelijk groot verschil kan bestaan?
Daar mist wat, of er klopt geen snars van.
Een EQB met 30k km voor 48 maand is zonder enige opties 815€ zonder vervangend vervoer op zomerbanden en met een eigen risico van 500€ en dan heb je nog geen brandstof wat zo'n 140€ /mnd zou moeten zijn. Dus of je krijgt korting en kijkt zonder brandstof in je boekje (wat mogelijk is) naar de kaalste EQB die ooit van de band gerold is of er gaat wat fout in je gegevens of een mogelijk aanname.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

pitchdown schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Hoeveel reële actieradius haal jij met de RDW?
Waar en hoe vaak doe laden?

Nog nadelen gevonden in die 10 maanden?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de daadwerkelijke actieradius niet bij hou. Ik heb geen eigen laadpaal en zodoende aangewezen op openbare laadpalen, waar er gelukkig veel van staan in de buurt. Ik probeer eigenlijk altijd zoveel mogelijk te laden, waar ik ook kom.

Slechts 1x even 9 minuten bij een snellader langs de snelweg geladen, om er zeker van te zijn dat ik thuis kon komen. Dat was tijdens een koude avond waarbij ik een onvoorziene rit had.

Weinig nadelen ondervonden aan de auto, alleen de automatische ruitenwissers zijn (nog) niet optimaal en mis zelf een simpele “limiter” aangezien ik niet altijd met adaptive cruisecontrol wil rijden.

Meer ervaringen hier: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 12-01-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
The Eagle schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:29:
[...]

Ligt aan je leasebudget en andere dingen. Waar is de rest van je template gebleven? ;)

Is je budget Inc brandstofvoorschot, dan benzine want goedkoper onder de streep.
Ex brandstof is een hybride ws goedkoper.

Als ik tussen bovenstaande drie moest kiezen ging ik voor de Enyaq, grootste auto, beste stoelen, meeste opties. Had ik meer keuze bleven ze alledrie staan :P
Waar zou je dan naar kijken binnen de scope van deze 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

pitchdown schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:32:
[...]

Waar zou je dan naar kijken binnen de scope van deze 3?
Teveel variabelen nu. Zie de TW hieronder, gebruik aub de template uit de startpost, dan weten we waar we het exact over hebben :)

Verder heb ik ook geen idee wat jij belangrijk vindt qua gebruik, ruimte, zit, audio, opties, etc etc. dus neem dat ook even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
The Eagle schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:46:
[...]

Teveel variabelen nu. Zie de TW hieronder, gebruik aub de template uit de startpost, dan weten we waar we het exact over hebben :)

Verder heb ik ook geen idee wat jij belangrijk vindt qua gebruik, ruimte, zit, audio, opties, etc etc. dus neem dat ook even mee.
Leasebudget: : € 840 ex. brandstof, met vervangend vervoer, winterbanden en eigen risico 300 euro
Kilometrage per jaar: NVT
Contractduur: 5 jaar electrisch, 4 jaar benzine , beide 25k aan kilometers
Specifieke wensen: : Goede stoelen, veel ruimte voor minimaal 5 personen, veel comfort-opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:58
pitchdown schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:37:
[...]

Ik ben voor een Enyaq Coupe Sportline (60) gegaan (krijg hem maandag). Dat trage laden wat je vreest herken ik niet uit reviews? En actieradius, hoe vaak moet je nou echt meer dan 300-350km rijden zonder laadoptie? Bij mij is dat beperkt tot 1-2x per jaar vakantie. Als je, net als ik, ofwel thuis als op kantoor kunt laden, boeit de laadsnelheid overigens ook niet zo heel veel. Ik Vind dat je bij de Enyaq veel waar voor je geld krijgt.

De tesla model Y vind ik spuuglelijk en viel voor mij daarom al direct af. Bovendien wil ik geen cent geven aan die narcistische pannekoek Musk.

De Kia Sportage was voor mij geen optie omdat ik EV moet rijden van mijn werkgever. Ik heb nog wel naar de Kia EV6 gekeken. Ook een mooie wagen! Voor mij afgevallen vanwege de levertijd en omdat ik liever een SUV heb en de EV6 toch iets meer station is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

cryptapix schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Ik ben voor een Enyaq Coupe Sportline (60) gegaan (krijg hem maandag). Dat trage laden wat je vreest herken ik niet uit reviews? En actieradius, hoe vaak moet je nou echt meer dan 300-350km rijden zonder laadoptie? Bij mij is dat beperkt tot 1-2x per jaar vakantie. Als je, net als ik, ofwel thuis als op kantoor kunt laden, boeit de laadsnelheid overigens ook niet zo heel veel. Ik Vind dat je bij de Enyaq veel waar voor je geld krijgt.

De tesla model Y vind ik spuuglelijk en viel voor mij daarom al direct af. Bovendien wil ik geen cent geven aan die narcistische pannekoek Musk.

De Kia Sportage was voor mij geen optie omdat ik EV moet rijden van mijn werkgever. Ik heb nog wel naar de Kia EV6 gekeken. Ook een mooie wagen! Voor mij afgevallen vanwege de levertijd en omdat ik liever een SUV heb en de EV6 toch iets meer station is.
Enyaq 60 doet max 124 kW DC snelladen, dat is niet heel snel.

Verder zul je in de winter als je veel snelweg rijdt waarschijnlijk maximaal een bereik van 240 km halen gok ik zo. Met een dagje uit zou je dat zomaar eens kunnen halen.

Overigens vind ik het wel grappig dat je niet wil dat er geld naar Musk gaat, maar blijkbaar vind je het geen probleem dat je geld naar VW gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:38:
[...]

Enyaq 60 doet max 124 kW DC snelladen, dat is niet heel snel.

Verder zul je in de winter als je veel snelweg rijdt waarschijnlijk maximaal een bereik van 240 km halen gok ik zo. Met een dagje uit zou je dat zomaar eens kunnen halen.

Overigens vind ik het wel grappig dat je niet wil dat er geld naar Musk gaat, maar blijkbaar vind je het geen probleem dat je geld naar VW gaat.
Snelladen: leuk dat een andere auto een hogere maximale piek heeft, maar bij snelladen haal je nooit van 0 naar 100% continue de maximale snelheid. Verder laad je meestal ook niet door tot 100% omdat de laatste 20% trager gaan.

Bereik: in de winter doen wij minder uitstapjes. Bovendien is in NL op elke hoek van de straat een lader te vinden en met 240km enkele reis haal ik iedere uithoek van NL.

Tot slot, waarom zou ik het erg vinden dat er geld naar VW gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

cryptapix schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:03:
[...]

Snelladen: leuk dat een andere auto een hogere maximale piek heeft, maar bij snelladen haal je nooit van 0 naar 100% continue de maximale snelheid. Verder laad je meestal ook niet door tot 100% omdat de laatste 20% trager gaan.

Bereik: in de winter doen wij minder uitstapjes. Bovendien is in NL op elke hoek van de straat een lader te vinden en met 240km enkele reis haal ik iedere uithoek van NL.

Tja, narcistische pannenkoek die wel heeft bereikt dat EV's überhaupt levensvatbaar zijn geworden, versus VW die door interne machtsstrijd en het slepende dieselschandaal nauwelijks hun EV doelen behaalt.

De VW top is anoniem, en dus lekker veilig. Maar ik heb liever Musk met al z'n idioterie dan een C-suite vol messenslijpers en fraudeurs. Enige verschil is dat iedereen Musk kent, en dat de VW top niet herkend wordt als zodanig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:47
[...]

Je mist het hele aspect van snelladen ben ik bang. Die hoge piek is JUIST heel relevant. Als je onderweg bent en je moet snelladen dan wil je juist in 15 min snel heel veel range krijgen. Dan blijft zo'n enyaq tov een ev6/ionic5 enorm achter met trage laadcapaciteit en lopen daarmee enorm achter op de concurrentie.

Als je op een laadpunt bent waar je lang geparkeerd staat is het allemaal minder relevant.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
renzo4000 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:17:
[...]

Je mist het hele aspect van snelladen ben ik bang. Die hoge piek is JUIST heel relevant. Als je onderweg bent en je moet snelladen dan wil je juist in 15 min snel heel veel range krijgen. Dan blijft zo'n enyaq tov een ev6/ionic5 enorm achter met trage laadcapaciteit en lopen daarmee enorm achter op de concurrentie.

Als je op een laadpunt bent waar je lang geparkeerd staat is het allemaal minder relevant.
Het gaat om de curve, niet om de piek.

Auto 1, piek 300kWh, maar de curve is 30 seconden 300kWh kunnen vasthouden en er voor/na naar 100kWh zakken versus auto 2, piek van 150kWh maar curve van 20% tot 80% op 150kWh.... geef mij die laatste maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 14-01-2024 08:18 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:53
Dean Martin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:14:
[...]

Auto 1, piek 300kWh, maar de curve is 30 seconden 300kWh kunnen vasthouden en er voor/na naar 100kWh zakken versus auto 2, piek van 150kWh maar curve van 20% tot 80% op 150kWh.... geef mij die laatste maar.
Zeker waar, daarom is qua DC de Y RWD een veel betere keuze dan de Enyaq 60. :) Helemaal als je de BYD krijgt. De Enyaq heeft 31 minuten nodig voor 10-80 en de Y RWD met BYD doet dat in 19 minuten. Of dit belangrijk is moet iedereen zelf beslissen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 23:37
Inspired schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Zeker waar, daarom is qua DC de Y RWD een veel betere keuze dan de Enyaq 60. :) Helemaal als je de BYD krijgt. De Enyaq heeft 31 minuten nodig voor 10-80 en de Y RWD met BYD doet dat in 19 minuten. Of dit belangrijk is moet iedereen zelf beslissen.
Dit idd. En dan kom je met 80% met een Model Y ook nog iets verder dan met 80% van een Enyaq.

Een enyaq zou ik alleen kiezen als je het gewoon een mooie auto vindt of gewoon geen Tesla wilt nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Inspired schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Oei, kom ik zo maar eens 30 min later aan op een vakantiebestemming. Als ik dat maar overleef! Als ik dat zo spannend had gevonden, bleef ik wel gewoon lekker in mijn Mondeo diesel rijden; meer dan 1200km op 1 tank.

En kloppen je cijfers wel?
MY doet er van 35 naar 280km range 25 min over
https://ev-database.org/car/1743/Tesla-Model-Y

Enyaq 60 coupe van 36 naar 284 31 min
https://ev-database.org/car/2023/Skoda-Enyaq-Coupe-60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:17:
[...]

Oei, kom ik zo maar eens 30 min later aan op een vakantiebestemming. Als ik dat maar overleef! Als ik dat zo spannend had gevonden, bleef ik wel gewoon lekker in mijn Mondeo diesel rijden; meer dan 1200km op 1 tank.

En kloppen je cijfers wel?
MY doet er van 35 naar 280km range 25 min over
https://ev-database.org/car/1743/Tesla-Model-Y

Enyaq 60 coupe van 36 naar 284 31 min
https://ev-database.org/car/2023/Skoda-Enyaq-Coupe-60
Hij zegt ook 'of dat belangrijk is moet iedereen zelf beslissen'.

Ik ben het overigens wel met @Inspired eens, en zou de laadcurve zwaar meewegen in mijn keuze. Zo is mijn e-tron een kei in het vebruiken van veel stroom, maar zijn laadcurve maakt dat wel acceptabel.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
cryptapix schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:17:
[...]

Oei, kom ik zo maar eens 30 min later aan op een vakantiebestemming. Als ik dat maar overleef!
Al je in de winter max 250 km kunt rijden en je gaat bijvoorbeeld op wintersport. Dan moet je door kleinere accu een keer extra laden maar ook op zoek naar een DC laadpaal waar je niet voor hoeft te wachten. En misschien moet je daarom wel sneller een laadpaal pakken waardoor je op een lange afstand nog een keer extra moet laden. Dan ben je zomaar 2 uur langer onderweg.

Maar als jij dat geen probleem vind is dat toch prima. Veel mensen willen juist niet elektrisch omdat ze niet elke 2 a 3 uur naast de auto "moeten" wachten totdat deze wee op 80pocent is. Zeker omdat we gewend zijn om minimaal 7 a 800km te kunnen rijden en kun je met een snelle stop weer verder. Dat is eerlijk gezegd hier thuis wel de reden waardoor we liever niet elektrisch rijden. Vorig jaar zijn we van de zomervakantie in 11uur (1150km) naar huis gereden. Zijn alleen 30 minuten gestopt om te lunchen, paar snelle koffie pauzes en 1 tankstop. Elektrisch had ik de reis wel anders moeten plannen. Is natuurlijk geen probleem als je je erop instelt. Is tenslotte ook maar een klein aantal dagen per jaar dat je hier echt last van hebt. Maar al jij je goed voelt bij die Enyaq, vooral doen! Ik ben zeker met je eens dat het een mooiere auto is dan een Tesla :) (al zou ik zelf puur voor de laadinfra en software voor Tesla gaan, ondanks dat ik de auto minder mooi vind).
Maar ik heb wel makkelijk praten, mijn leasebudget heeft als enige regel mbt brandstof dat ik geen diesel mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@jongetje het is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Als je zoals jij graag 1150km in zo kort mogelijke tijd aflegt, is EV inderdaad nooit ideaal. Ik had dat vroeger toen ik jonger was ook; zsm naar de wintersportbesremming en zo min mogelijk stops. Inmiddels is dat anders. Wij rijden ieder jaar voor een vakantie minimaal 1250km enkele reis. Dat doen we met een overnachting en daarnaast stoppen we sowieso regelmatig. Dat deden we al voordat we een kind hadden en is met kind alleen maar meer geworden ;) Hele andere setting dus, waardoor die 30 minuten extra laadtijd me gestolen kunnen worden. En zo kom je weer op het punt dat je de auto moet kiezen die bij je situatie past :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:27
Dean Martin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:14:
[...]

Eens!

Ook bij veel autojournalisten lijkt dit niet helemaal te landen. Leuk die piek, maar bij veel EV's is dit gewoon een marketing tool - waarbij de piek maar kortstondig wordt volgehouden.

Wat ik zelf ideaal vind aan mijn Taycan is dat ik 2 opties hebt: of volknallen met hoge snelheid, tot 270kW vermogen, als je even kort iets moet bijladen. Of een vlakkere curve gemaximeerd op 200kW die beter voor de accu is, en uiteindelijk tot ~90% nagenoeg net zo snel is omdat de snelheid dan langer iets hoger blijft.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[...]

Het was geen pleidooi tegen een EV, ik rij zelf namelijk ook een EV. Uiteindelijk moet iedereen lekker kiezen waar hij/zijn zich prettig bij voelt.

Zelf heb ik niets met VW en zou dan ook zelf geen auto uit de VAG stal kiezen. (sjoemelsoftware om maar wat te noemen)

Zelf vind ik de ev-database een goed hulpmiddel om EV’s te vergelijken.

https://ev-database.org/nl/auto/1743/Tesla-Model-Y

https://ev-database.org/nl/auto/2019/Skoda-Enyaq-60

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
Voor de mensen die het wél belangrijk vinden hoe snel je kan laden(want dat is imho juist heel erg relevant als je voor een ev kiest) kan ik je van harte de testen van Edmund aanraden. Dit zijn real life testen onder gelijke omstandigheden. Daar zie je toch echt dat de hyundai/kia groep heer en meester is hierin en dat de volkswagengroep ver achter blijft.

https://www.edmunds.com/c...harging.html#info-graphic

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
renzo4000 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:18:
Voor de mensen die het wél belangrijk vinden hoe snel je kan laden(want dat is imho juist heel erg relevant als je voor een ev kiest) kan ik je van harte de testen van Edmund aanraden. Dit zijn real life testen onder gelijke omstandigheden. Daar zie je toch echt dat de hyundai/kia groep heer en meester is hierin en dat de volkswagengroep ver achter blijft.

https://www.edmunds.com/c...harging.html#info-graphic
Ik denk dat het overgrote merendeel de laadsnelheid wel degelijk belangrijk vindt.

Maar het punt is dat de pieksnelheid daarin niet allesbepalend is. Dat is de curve. Afhankelijk van de curve sta je er 10, 20 of 30 minuten. Je gemiddelde laadsnelheid is dus veel relevanter dan de pieksnelheid.

Afbeeldingslocatie: https://www.automotivate.nl/wp-content/uploads/2020/05/Fastend-avg-charge-curves.png bron: Fastned

Louter ter illustratie, het gaat me er niet om welke auto nu het snelste is, maar om de gedachtegang dat pieksnelheid de belangrijkste factor is.

[ Voor 17% gewijzigd door Dean Martin op 14-01-2024 10:45 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Dean Martin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:38:
[...]

Ik denk dat het overgrote merendeel de laadsnelheid wel degelijk belangrijk vindt.

Maar het punt is dat de pieksnelheid daarin niet allesbepalend is. Dat is de curve. Afhankelijk van de curve sta je er 10, 20 of 30 minuten. Je gemiddelde laadsnelheid is dus veel relevanter dan de pieksnelheid.

[Afbeelding] bron: Fastned

Louter ter illustratie, het gaat me er niet om welke auto nu het snelste is, maar om de gedachtegang dat pieksnelheid de belangrijkste factor is.
Daarom verwijs ik ook naar de pagina van Edmunds... het gaat daar niet om de piek maar om real life laadtijden en behaalde range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
renzo4000 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Daarom verwijs ik ook naar de pagina van Edmunds... het gaat daar niet om de piek maar om real life laadtijden en behaalde range.
Het was ook gerelateerd aan je vorige post waarin je aangaf dat de piek juist enorm belangrijk is.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Dean Martin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Het was ook gerelateerd aan je vorige post waarin je aangaf dat de piek juist enorm belangrijk is.
Ah zo, maar dan nog kan die hoge piek ook belangrijk zijn als je echt snel even wat range wil bijladen natuurlijk. Als je snel 50km range erbij wil hebben is dat toch wel fijn als dit snel gebeurt. Maar goed zoveel mensen zoveel wensen zullen we maar zeggen. Mijn punt was vooral dat er bepaalde merken zijn zoals vw/skoda die gewoon traag zijn met laden in vergelijking met andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
renzo4000 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:18:
[...]

Ah zo, maar dan nog kan die hoge piek ook belangrijk zijn als je echt snel even wat range wil bijladen natuurlijk. Als je snel 50km range erbij wil hebben is dat toch wel fijn als dit snel gebeurt. Maar goed zoveel mensen zoveel wensen zullen we maar zeggen. Mijn punt was vooral dat er bepaalde merken zijn zoals vw/skoda die gewoon traag zijn met laden in vergelijking met andere merken.
Juist dan is de curve nog belangrijker. Als jij even snel wilt bijladen en je SoC is 20% en de piek van 200kWh wordt pas behaald bij 60% SoC heb je aan die piek niks. Dan is die 'langzame' auto met vlakke laadcurve van 150 kWh sneller.

[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 14-01-2024 11:34 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Dean Martin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Juist dan is de curve nog belangrijker. Als jij even snel wilt bijladen en je SoC is 20% en de piek van 200kWh wordt pas behaald bij 60% SoC heb je aan die piek niks. Dan is die 'langzame' auto met vlakke laadcurve van 150 kWh sneller.
Ik denk dat we langs elkaar zitten te praten, als ik het heb over over korte tijd snel wat bijladen dan heb ik het over de tabel van Edmunds.

Vb.

Ev6 doet 7m48s over 160 km bijladen vs id4 a 16m14s. Ik vind dat een significant verschil.

Misschien is mijn definitie van pieksnelheid niet goed gebruikt. Maar je kan met tich tabellen komen maar de praktijkcijfers is wat telt imo. En dubbel zo lang moeten wachten is echt wel een storende factor. Iedereen moet zelf bepalen of dat een factor is voor je keuze maar zou dat niet zomaar wegwuiven zoals sommigen hier doen.

Maar we wijken denk ik iets teveel af en gaan offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 23:37
renzo4000 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:16:
[...]

Ik denk dat we langs elkaar zitten te praten, als ik het heb over over korte tijd snel wat bijladen dan heb ik het over de tabel van Edmunds.

Vb.

Ev6 doet 7m48s over 160 km bijladen vs id4 a 16m14s. Ik vind dat een significant verschil.

Misschien is mijn definitie van pieksnelheid niet goed gebruikt. Maar je kan met tich tabellen komen maar de praktijkcijfers is wat telt imo. En dubbel zo lang moeten wachten is echt wel een storende factor. Iedereen moet zelf bepalen of dat een factor is voor je keuze maar zou dat niet zomaar wegwuiven zoals sommigen hier doen.

Maar we wijken denk ik iets teveel af en gaan offtopic.
Eens. Het gaat om hoeveel range je erbij krijgt in hoeveel tijd.
Een auto met een kleine accu kan misschien 20-80% sneller doen, maarja dat is dan ook niet zoveel kWh als een auto met grote accu.

De laadcurves van Fastned icm ev-database voor de echte range vind ik een heldere combinatie (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:30
En dan nu weer terug naar de keuzestress van een mogelijke leaseatuo

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Toch vind ik het wel een interessante discussie die de keuze kan beïnvloeden. Ik begrijp het alleen niet zo goed omdat ik jullie gegevens niet kan matchen @renzo4000 @Dean Martin . Wellicht doordat jullie de tesla met een iv60 vergelijken en de Y LR met een iv85☺️(?)

Ik wil een Enyaq bestellen model iv85. Als ik die met de tesla Y LR vergelijk dan zijn ze grofweg net zo duur (rond de 53k). Actieradius ongeveer zelfde , snelladen wat ik lees is ook rond het half uurtje op 80% (edmunds heeft geen enyaq erin staan). Ze zijn beiden groot , uiterlijk is anders en uitvoering is compleet. De tesla heeft standaard een standkachel en wat opties extra.

Het enige grote voordeel aan de tesla lijkt mij dat het in de navigatie het laad systeem heeft geïntegreerd, dus dat hij dat in de route al uitrekent. Ik weet niet hoe Skoda dat heeft maar dan moet je waarschijnlijk zelf een aparte app op je telefoon zetten en zelf je actieradius in de gaten houden.

Ps. Een tesla model Y BYD bestaat toch niet ? BYD is toch juist een ander merk ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:02
Waypoint schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:26:
Toch vind ik het wel een interessante discussie die de keuze kan beïnvloeden. Ik begrijp het alleen niet zo goed omdat ik jullie gegevens niet kan matchen @renzo4000 @Dean Martin . Wellicht doordat jullie de tesla met een iv60 vergelijken en de Y LR met een iv85☺️(?)

Ik wil een Enyaq bestellen model iv85. Als ik die met de tesla Y LR vergelijk dan zijn ze grofweg net zo duur (rond de 53k). Actieradius ongeveer zelfde , snelladen wat ik lees is ook rond het half uurtje op 80% (edmunds heeft geen enyaq erin staan). Ze zijn beiden groot , uiterlijk is anders en uitvoering is compleet. De tesla heeft standaard een standkachel en wat opties extra.

Het enige grote voordeel aan de tesla lijkt mij dat het in de navigatie het laad systeem heeft geïntegreerd, dus dat hij dat in de route al uitrekent. Ik weet niet hoe Skoda dat heeft maar dan moet je waarschijnlijk zelf een aparte app op je telefoon zetten en zelf je actieradius in de gaten houden.

Ps. Een tesla model Y BYD bestaat toch niet ? BYD is toch juist een ander merk ?
Een "standkachel" hebben bijna alle elektrische auto's, je kan via de app veelal koelen / verwarmen. Een nieuw type Tesla heeft standaard een warmtepomp voor efficienter verwarmen / koelen. Bij sommige auto's is dit standaard en bij andere een betaalde optie. Meningen over het nut verschillen nogal.

Als je veel lange afstanden rijdt (> 300 km per dag) dan is de route planning van Tesla handig, maar anders kan je het zelf ook af met apps (bijv. ABRP). Andere merken komen ook met automatische routeplanning in hun navigatie.

De Skoda is in mijn ogen veel mooier afgewerkt, dan de Tesla model Y. De IV85 is de vernieuwde versie, van de Model Y komt deze medio 2024 is de verwachting. Kies wat je mooi vindt en of je dan een keer 5 minuten langer moet wachten bij een snellader......... Meestal laad je alleen bij om thuis te komen en daar in te pluggen op een normale laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

In principe wordt de Model Y Long Range geleverd met een NMC/ NCA = Nickel mangan cobalt/ Nickel Cobalt batterij. Bevat cobalt (niet wenselijk), duurder om te maken, hogere energiedichtheid

De Model Y RDW wordt in principe geleverd met een LFP = lithium ferrophosphate batterij. Dit is zonder cobalt, goedkoper te maken, lagere energiedichtheid.

Echter schijnen er ook Model Y RDW’s geleverd te zijn/worden met BYD blade batterijen. Meer info: https://www.notebookcheck...-deliveries.718974.0.html

[ Voor 12% gewijzigd door Dj-sannieboy op 15-01-2024 08:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online

De curve van de Y:
Afbeeldingslocatie: https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_long_range/chargingcurve.svg
Gemiddelde snelheid van 10%-80% = 101,2

De curve van de iv85:
Afbeeldingslocatie: https://evkx.net/models/skoda/enyaq_iv/enyaq_coup%C3%A9_85x/chargingcurve.svg
Gemiddelde snelheid van 10%-80% = 93.6

De Tesla is dus de snellere lader. In dit geval zowel piek als gemiddeld.
Neem je de curve van 10-90 dan is de Enyaq weer sneller gemiddeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 15-01-2024 09:19 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Helder thnx voor de uitleg ! Blijf mooi bij m’n keuze dus 😜

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-07 13:22
Ter info:

Gisteren met mijn Enyaq iV 60 achter een vriend met een Model Y RWD aan naar huis gereden. 240 kilometer vanaf Zeeland naar Amersfoort. Beiden met 100% vertrokken en reden 130 waar het mocht.

Ik moest 30 kilometer voor huis 7 minuten snelladen om thuis te komen met 8%, en hij kwam zonder laden met 32% aan.

Bizar hoeveel dat scheelt qua verbruik. Ik zat op 24 kWh per 100 kilometer.

Daarnaast is de kofferbak van de Y heel praktisch door de grote ruimte in de dubbele bodem. Er passen makkelijk 2 weekendtassen in, bij mijn Enyaq net een granny en een laadkabel + wat klein grut.

[ Voor 21% gewijzigd door macmellow op 15-01-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:27
macmellow schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:25:
Ter info:

Gisteren met mijn Enyaq iV 60 achter een vriend met een Model Y RWD aan naar huis gereden. 240 kilometer vanaf Zeeland naar Amersfoort. Beiden met 100% vertrokken en reden 130 waar het mocht.

Ik moest 30 kilometer voor huis 7 minuten snelladen om thuis te komen met 8%, en hij kwam zonder laden met 32% aan.

Bizar hoeveel dat scheelt qua verbruik. Ik zat op 24 kWh per 100 kilometer.

Daarnaast is de kofferbak van de Y heel praktisch door de grote ruimte in de dubbele bodem. Er passen makkelijk 2 weekendtassen in, bij mijn Enyaq net een granny en een laadkabel + wat klein grut.
Kijk dat is pas een praktijktest! d:)b

Het zou voor mij wel ding zijn als ik nog geeneens 240km zou halen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@macmellow heb je een warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
Ja, ik heb een warmtepomp. Ik had de cabineverwarming op 21 graden met stoelverwarming. Reed verder op de Eco modus, dan is de verwarming minder agressief, net als het stroompedaal. Ook is er dan een soft begrenzing op 130 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
VidaR-9 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:34:
[...]

Kijk dat is pas een praktijktest! d:)b

Het zou voor mij wel ding zijn als ik nog geeneens 240km zou halen.
Ik heb er alleen last van tijdens vakanties. Als ik voor een werkafspraak zo ver weg moet dan rij ik 105 ipv 130, dan haal ik sowieso 270 kilometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-07 23:01
Dean Martin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:17:
[...]

De curve van de Y:
[Afbeelding]
Gemiddelde snelheid van 10%-80% = 101,2

De curve van de iv85:
[Afbeelding]
Gemiddelde snelheid van 10%-80% = 93.6

De Tesla is dus de snellere lader. In dit geval zowel piek als gemiddeld.
Neem je de curve van 10-90 dan is de Enyaq weer sneller gemiddeld.
Dat is de curve van de 85X, die heeft een ander accu pakket dan de 85. De 85 piekt minder hoog en blijft langer vlak, waarmee de 10-80 niet heel veel anders is. (bij 10-50 rond de 135, 70% zit je nog op 100 en zakt naar rond de 85kW bij 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
dangerousp schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Dat is de curve van de 85X, die heeft een ander accu pakket dan de 85. De 85 piekt minder hoog en blijft langer vlak, waarmee de 10-80 niet heel veel anders is. (bij 10-50 rond de 135, 70% zit je nog op 100 en zakt naar rond de 85kW bij 80%
Ah excuus, heb de x eerlijk gezegd niet gezien ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 16-01-2024 09:47 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

De echte praktijktests van de 85 moeten nog wat binnenkomen, maar in principe is dit een goede upgrade ten opzichte van de 80. Preconditionering batterij, stuk zuiniger en krachtiger elektromotor, wat betere laadcurve. En niet te vergeten veel sneller werkende software.

Enyaq heeft ook gewoon een 'standkachel' (welke EV niet?) en als je een bestemming in de navigatie invoert krijg je ook gewoon een laadplanning hoor... Alleen dan een planning die niet uitsluitend Tesla Superchargers meeneemt (volgens mij doet Tesla dat namelijk wel). Dus als dat het enige voordeel voor je is, zou ik niet langer twijfelen... :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RolfdeVries
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-11-2024

Het navigatiesysteem van de Enyaq berekent de route dynamisch aan de hand van de capaciteit van de accu en plant de laadstops in bij beschikbare snelladers tijdens de rit. Neemt het verbruik toe of af tijdens de rit dan worden de laadstops aangepast. Aparte Apps zijn dus niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:58:
[...]

De echte praktijktests van de 85 moeten nog wat binnenkomen, maar in principe is dit een goede upgrade ten opzichte van de 80. Preconditionering batterij, stuk zuiniger en krachtiger elektromotor, wat betere laadcurve. En niet te vergeten veel sneller werkende software.

Enyaq heeft ook gewoon een 'standkachel' (welke EV niet?) en als je een bestemming in de navigatie invoert krijg je ook gewoon een laadplanning hoor... Alleen dan een planning die niet uitsluitend Tesla Superchargers meeneemt (volgens mij doet Tesla dat namelijk wel). Dus als dat het enige voordeel voor je is, zou ik niet langer twijfelen... :)
Ik ken de navi van de Enyaq niet, maar mijn e-tron (niet de Q4), behorende tot dezelfde VAG groep, dus logisch gedacht een zelfde bron navi is behoorlijk beperkt wanneer het op laden aankomt.

Hij plant wel, maar je kunt bijvoorbeeld niet instellen welke aanbieders je voorkeur hebben, of louter laders langs de snelweg etc.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Ik ken de navi van de Enyaq niet, maar mijn e-tron (niet de Q4), behorende tot dezelfde VAG groep, dus logisch gedacht een zelfde bron navi is behoorlijk beperkt wanneer het op laden aankomt.

Hij plant wel, maar je kunt bijvoorbeeld niet instellen welke aanbieders je voorkeur hebben, of louter laders langs de snelweg etc.
De klassieke e-tron is wel echt een ander beestje, ook qua software, dan de MEB auto's. Desniettemin zijn de instellingen inderdaad redelijk beperkt, maar de laadstops die worden voorgesteld best goed (vind ik). Anders kun je altijd nog je favoriete app via Carplay of Android Auto tevoorschijn toveren.

Tesla navigatie plant bij mijn weten alleen Superchargers? De helft van de tijd zijn de locaties van die superchargers ruk. En Carplay zit er ook niet op..

Alles is een afweging van voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
RolfdeVries schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:09:
[...]

Het navigatiesysteem van de Enyaq berekent de route dynamisch aan de hand van de capaciteit van de accu en plant de laadstops in bij beschikbare snelladers tijdens de rit. Neemt het verbruik toe of af tijdens de rit dan worden de laadstops aangepast. Aparte Apps zijn dus niet nodig...
Ik had tijdens mijn eerste rit dat de route steeds gecanceld werd. Ook kun je kiezen voor alleen Ionity laders, of alle laders (incl. Tesla). Uiteindelijk werkt ABRP beter voor mij, alleen kent hij de 85 nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Cool, geweldig al die input en terugkoppeling!! Dank allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
dangerousp schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Heb je hier een bron van? Volgens veel bronnen heeft de Enyaq gewoon nog hetzelfde pack en is de DC tijd amper anders. In ABRP kun je dus prima de 80 pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 16-01-2024 17:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• macfocus
Vandaag bericht van de LM dat mijn auto besteld ging worden met een aanpassing.

“Huh?”

Auto (deal auto van de LM) niet meer te bestellen.
Kan kloppen, want er komt een facelift aan. Maar de auto was toch al op voorhand ingekocht?

Lang verhaal kort, geen witte, maar een zwarte.
Ok, allebei niet mijn voorkeur maar ok.

Het leuke punt blijkt dat er met 3 weken is. En ik kostenloos mijn huidige leaseauto kan inleveren. Dat scheelt 5,5 maand wachten.
Da’s dan een leuk bijkomend voordeel.

Ikke blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
Inspired schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:03:
[...]

Heb je hier een bron van? Volgens veel bronnen heeft de Enyaq gewoon nog hetzelfde pack en is de DC tijd amper anders. In ABRP kun je dus prima de 80 pakken.
Het accu pakket is hetzelfde, alleen de motor is zuiniger en nieuwere software. Je kunt nu pre conditioneren voor je gaat snelladen.. Dat werkt in de praktijk erg goed. Theoretisch niet zoveel verschil, in de praktijk moest ik het toch behoorlijk bijstellen (positief)

In de post heb ik het trouwens over het verschil tussen de 85 en 85x. Bron is Speicher elektrisiert

[ Voor 8% gewijzigd door dangerousp op 16-01-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiermac
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:19
Leasebudget: 880
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: 48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: geen, maar eigen afkeer voor de nieuwe Chinese merken
Overige afhankelijkheden: max 15% eigen bijdrage
Specifieke wensen: EV met goed bereik en laadsnelheid, ruimte voor een jong gezin in de toekomst maar geen enorme bak (m'n vriendin vindt de Y te groot >:)), trekhaak voor fietsenrek

Hoi allemaal, wij mogen een auto uitkiezen. Ik verruil mijn baan en lever een Nissan Leaf in en we gaan via het werk van mijn vriendin leasen. De grootste kanshebbers zijn een Volkswagen ID3 (77kWh) en Tesla Model 3. Volvo EX30 vinden we heel tof, maar die heeft veel minder ruimte (achterbank en bak). Ik heb de markt al aardig verkend en we hebben proefgereden, maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden/adviseren. Het wachten op de presentatie van de Skoda Elroq speelt ook nog in mijn hoofd.

ID3
+ praktische ruimte hatchback, grote batterij met 170 kW laden en relatief 'normale' auto mét richtinaanwijzers, Carplay
- geen batterijvoorverwarming, stroperige infotainment en slechte touch knoppen, beetj saai :P
Model 3
+ : rijdt fantastisch, zeer efficiënte EV, interieur van de facelift erg fijn, frunk en grote achterbank (maar wel een brievenbus), trekhaak mag karretje trekken
- geen richtingaanwijzers en alles in het scherm (nadeel, hoewel ik denk dat we kunnen wennen), geen parkeersensoren meer maar alles met camera's (werkt volgens mij nog niet perfect), geen Carplay

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 13:15
Geen Carplay wordt altijd aangehaald door mensen zonder Tesla. Als je eenmaal een Tesla hebt mis je niks. Spotify, Apple Music, etc, zit allemaal standaard in de software. Blijf erbij, infotainment van Tesla is nog steeds onverslaanbaar. De rest loopt mijlenver achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:05
rogiermac schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:49:
Specifieke wensen: EV met goed bereik en laadsnelheid, ruimte voor een jong gezin in de toekomst maar geen enorme bak (m'n vriendin vindt de Y te groot >:)), trekhaak voor fietsenrek

Hoi allemaal, wij mogen een auto uitkiezen. Ik verruil mijn baan en lever een Nissan Leaf in en we gaan via het werk van mijn vriendin leasen. De grootste kanshebbers zijn een Volkswagen ID3 (77kWh) en Tesla Model 3. Volvo EX30 vinden we heel tof, maar die heeft veel minder ruimte (achterbank en bak). Ik heb de markt al aardig verkend en we hebben proefgereden, maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden/adviseren. Het wachten op de presentatie van de Skoda Elroq speelt ook nog in mijn hoofd.

ID3
+ praktische ruimte hatchback, grote batterij met 170 kW laden en relatief 'normale' auto mét richtinaanwijzers, Carplay
- geen batterijvoorverwarming, stroperige infotainment en slechte touch knoppen, beetj saai :P
Model 3
+ : rijdt fantastisch, zeer efficiënte EV, interieur van de facelift erg fijn, frunk en grote achterbank (maar wel een brievenbus), trekhaak mag karretje trekken
- geen richtingaanwijzers en alles in het scherm (nadeel, hoewel ik denk dat we kunnen wennen), geen parkeersensoren meer maar alles met camera's (werkt volgens mij nog niet perfect), geen Carplay
Afkeer van Chinese merken, maar je vindt de Volvo EX30 heel tof. Dat is toch ook gewoon een Chinees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@rogiermac de Y is weer voordeliger gemaakt. Wellicht (nu) ook een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:09:
Geen Carplay wordt altijd aangehaald door mensen zonder Tesla. Als je eenmaal een Tesla hebt mis je niks. Spotify, Apple Music, etc, zit allemaal standaard in de software. Blijf erbij, infotainment van Tesla is nog steeds onverslaanbaar. De rest loopt mijlenver achter.
Mja. Zou toch graag Carplay erbij hebben. Op lange ritten heeft ABRP mijn voorkeur samen met Waze. Neemt niet weg dat het verder idd top is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Inspired schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:05:
@rogiermac de Y is weer voordeliger gemaakt. Wellicht (nu) ook een optie?
Dat maakt de auto niet kleiner...
ruimte voor een jong gezin in de toekomst maar geen enorme bak (m'n vriendin vindt de Y te groot >:))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
jongetje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:59:
[...]

Dat maakt de auto niet kleiner...

[...]
Niet goed genoeg gelezen. Al zou ik met kids op komst zeker voor de Y gaan. Ruimte is dan zo lekker.

Gewoon eerst even een proefrit doen in de EV9. Daarna is de Y ook maar klein. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:39

Arno

PF5A

Waze? Ik wil met niets anders navigeren :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Arno schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:51:
[...]
Waze? Ik wil met niets anders navigeren :)
Verwarmt Waze ook je accupakket?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dangerousp

ID3
Model 3
Je zou ook de Cupra Born kunnen bekijken.. Gelijk aan ID3 alleen iets voordeliger en rijker uitgerust (en persoonlijk een stuk mooier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:04:
[...]

Gewoon 130 km/h rijden, wordt ie vanzelf warm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik heb nog even gekeken naar de Enyaq 60 icm het business max pakket.
Wanneer je dit pakket erbij neemt heb je wel heel veel mooie opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
pitchdown schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:55:
Ik heb nog even gekeken naar de Enyaq 60 icm het business max pakket.
Wanneer je dit pakket erbij neemt heb je wel heel veel mooie opties.
Voor die prijs heb je ook een MY LR op 20 inch en in een leuke kleur. Zeg niet dat je dat moet doen hoor maar ik zou dan toch de Tesla pakken. :)

Denk dat zelfs de MYP in de buurt komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 17-01-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:04:
[...]

Nee, zoveel stroom gebruikt de app niet 8)7

Maar die accu stuurt me ook niet op de meest efficiente manier naar huis ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Inspired schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Voor die prijs heb je ook een MY LR op 20 inch en in een leuke kleur. Zeg niet dat je dat moet doen hoor maar ik zou dan toch de Tesla pakken. :)

Denk dat zelfs de MYP in de buurt komt.
In de lease zeker niet.
Bij directlease is de LR al direcht boven de 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
pitchdown schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:13:
[...]

In de lease zeker niet.
Bij directlease is de LR al direcht boven de 800 euro.
Dat is nog met de oude prijs. Ook is Directlease vrij duur met Tesla. Wij leasen bij LP en ik denk dat een Y LR daar nu redelijk hetzelfde gaat kosten als een Enyaq 60 + Max pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Inspired schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:20:
[...]

Dat is nog met de oude prijs. Ook is Directlease vrij duur met Tesla. Wij leasen bij LP en ik denk dat een Y LR daar nu redelijk hetzelfde gaat kosten als een Enyaq 60 + Max pakket.
Welke pagina kan je net als bij directlease makkelijk auto`s vergelijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hoi, ik rij al een jaar Tesla. Ik mis CarPlay. Carplay 10x beter dan die Tesla toei die mijlen ver achterloopt. Groetjes ;w

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Ja, Tesla loopt mijlenver voor op de concurrentie. Ja, CarPlay is handig als je je eigen navigatie wil gebruiken, of een andere podcast player gebruikt dan Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

_eLMo_ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:10:
[...]

Hoi, ik rij al een jaar Tesla. Ik mis CarPlay. Carplay 10x beter dan die Tesla toei die mijlen ver achterloopt. Groetjes ;w
Het enige wat ik mis van CarPlay is Flitsmeister, maar dat heb ik opgelost met een Flitsmeister One.

Wat mis jij zo erg van CarPlay dan?

Voorheen was CarPlay voor mij vrijwel een must, maar met het infotainment systeem van Tesla ben ik zeer tevreden.

[ Voor 18% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-01-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:44
Dj-sannieboy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Het enige wat ik mis van CarPlay is Flitsmeister, maar dat heb ik opgelost met een Flitsmeister One.

Voorheen was CarPlay voor mij vrijwel een must, maar met het infotainment systeem van Tesla ben ik zeer tevreden.
Komt carplay binnen afzienbare tijd wel naar Tesla?

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Dj-sannieboy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:27:

offtopic:
Dat is al aangegeven, eigen apps die CarPlay ondersteunen maar die niet werken met het superieure (wat Tesla rijders vinden ;) ) eigen infotainment systeem.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
Davidas schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Komt carplay binnen afzienbare tijd wel naar Tesla?
Dat hoeven we denk ik niet op korte termijn te verwachten. Ze willen al geen licentie afdragen voor de regensensoren, laat staan Apple en Google betalen voor het gebruik van Apple CarPlay of Android Auto. :+

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-07 12:57
_eLMo_ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:10:
[...]

Wat is een toei? Wat vind je zo achterlopen specifiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Joydashy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 05:17:
[...]

Wat is een toei? Wat vind je zo achterlopen specifiek?
- Voice bediening
- Apple music
- De stem van de navigatie

Zeg maar de drie belangrijkste dingen van een in-car-entertainment systeem. Voor mij iig.

Ik heb drie keer liever CarPlay.

Alsof navigatie met stops zo belangrijk is, voor de Tesla reed ik al 4 jaar elektrisch, en je rijd gewoon tot je 60-100km over hebt en stopt dan bij de volgende snellader, tis geen rocket science.

Ik heb liever een stembediening die werkt / wat kan, een music player die wat kan en m’n Apple Maps stem op de juiste momenten terug ipv die robotterige Google Maps stem op arbitraire momenten. Daar heb ik elke dag wat aan.

En dan nog niet gesproken over AutoPilot (ronduit bagger vergeleken Kia zelfs) en de nanny. Of parkeersensoren.

De hardware van Tesla is top, de software ligt echt niet voor hoor. Leuk al die hoogdravende machine learning praatjes, maar voor de gebruiker is het allemaal een stuk minder dan een echte assistent (Kia, BMW, Mercedes en zelfs Volvo) ipv drill sergeant.

Dit is allemaal een subjectieve mening. Ik kocht de Tesla om de prijs en de hardware. Qua software liever CarPlay in een BMW of Kia of zelfs (!!) VW post versie 3.5.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 18-01-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

_eLMo_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:42:
[...]

- Voice bediening
- Apple music
- De stem van de navigatie

Zeg maar de drie belangrijkste dingen van een in-car-entertainment systeem. Voor mij iig.

Ik heb drie keer liever CarPlay.

Alsof navigatie met stops zo belangrijk is, voor de Tesla reed ik al 4 jaar elektrisch, en je rijd gewoon tot je 60-100km over hebt en stopt dan bij de volgende snellader, tis geen rocket science.

Ik heb liever een stembediening die werkt / wat kan, een music player die wat kan en m’n Apple Maps stem op de juiste momenten terug ipv die robotterige Google Maps stem op arbitraire momenten. Daar heb ik elke dag wat aan.

En dan nog niet gesproken over AutoPilot (ronduit bagger vergeleken Kia zelfs) en de nanny. Of parkeersensoren.

De hardware van Tesla is top, de software ligt echt niet voor hoor. Leuk al die hoogdravende machine learning praatjes, maar voor de gebruiker is het allemaal een stuk minder dan een echte assistent (Kia, BMW, Mercedes en zelfs Volvo) ipv drill sergeant.

Dit is allemaal een subjectieve mening. Ik kocht de Tesla om de prijs en de hardware. Qua software liever CarPlay in een BMW of Kia of zelfs (!!) VW post versie 3.5.
Zoveel mensen zoveel wensen.

Ik heb bijvoorbeeld geen behoefte aan voice control (hoewel dat in een Tesla toch gewoon kan? Ik gebruik het alleen niet.)

Apple music gebruik ik niet omdat ik Spotify fijner vindt en daar is een native app voor aanwezig bij Tesla.

Gesproken navigatie heb ik nog nooit in m’n leven gebruikt. Ik kijk gewoon op het scherm naar de aanwijzingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:28:
[...]

Zoveel mensen zoveel wensen.

Ik heb bijvoorbeeld geen behoefte aan voice control (hoewel dat in een Tesla toch gewoon kan? Ik gebruik het alleen niet.)

Apple music gebruik ik niet omdat ik Spotify fijner vindt en daar is een native app voor aanwezig bij Tesla.

Gesproken navigatie heb ik nog nooit in m’n leven gebruikt. Ik kijk gewoon op het scherm naar de aanwijzingen.
De stelling was “alleen mensen die nog geen Tesla rijden willen CarPlay”. Mijn punt was: onwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Wat betreft Carplay zijn er wel mogelijkheden al is het niet ideaal:

of je gaat een stapje verder en heb je meteen een cluster achter je stuur (zoals het hoort imho):

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

_eLMo_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:29:
[...]

De stelling was “alleen mensen die nog geen Tesla rijden willen CarPlay”. Mijn punt was: onwaar.
Dat blijft natuurlijk persoonlijk, zelf heb ik CarPlay in ieder geval niet (meer) nodig in mijn Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Dat blijft natuurlijk persoonlijk, zelf heb ik CarPlay in ieder geval niet (meer) nodig in mijn Tesla.
Dat is precies mijn punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Tesla heeft ervoor gezorgd dat mensen over durfde te stappen naar EV. Omdat het laadnetwerk zo goed is, en de software in de auto perfect werkt. Doe wat de auto je vertelt en je komt op je bestemming. De navigatie houdt rekening met je actuele verbruik, hoogteverschil, tegenwind, files, drukte op het laadstation, etc, etc. Daarnaast verwarmt hij de batterij voor. Ik rij regelmatig de accu volledig leeg en hij is na 4 jaar nog steeds tot op 1 a 2 % afwijking nauwkeurig.

Is het rocket science, nee. Is het vernuftig, ja. Komen andere fabrikanten enigzins in de buurt? Er beginnen er net een paar aan te haken. Maar deze zitten allemaal in de begindagen van hun platform ontwikkeling. Dat alleen al houd me tegen om over te stappen naar bijv. Volvo. Tesla is echt niet zaligmakend. Als je van een Duitser komt dan is het rijcomfort een flinke stap terug. Maar infotainment? Nee ik zou echt niet anders willen. Dit is de eerste auto sinds ik m'n rijbewijs heb waarbij ik me niet kapot ligt te irriteren aan de traagheid of beperkte mogelijkheden. En ja die stem is irritant, maar heel eerlijk, ik vind ze allemaal irritant. Ze lullen altijd door de muziek heen, en brengen vaak alleen maar verwarring. Daarom zet ik het geluid gewoon uit.

[ Voor 8% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 18-01-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-07 12:09
Zoveel mensen zoveel wensen inderdaad. Maar ik heb carplay in de auto van mijn vrouw en geef mij maar alsjeblieeeft gewoon de systeem van tesla. Carplay is voor mij juist een gezeik.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiermac
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:19

ID3
Model 3
Dank voor de reacties. M.b.t. Carplay; ik vind het een fijne toevoeging voor het bedienen van de apps die niet ondersteund worden. Bijvoorbeeld flitsmeister; liever via carplay dan een FM one o.i.d.. En ja, de Tesla infotainment is verreweg het best, maar dat moet ook wel als je geen knoppen hebt (even inparkeren bijvoorbeeld https://youtu.be/tezLYZHWkK4?si=w0PGNfWwk8mvRgur&t=794). Die knoppen in m'n oude Leaf werken pas vlekkeloos :P. Ik vond het in de knoploze EX30 qua gebruiksvriendelijkheid trouwens ook dikke prima.

Echt nadeel van de Tesla's op dit moment vind ik echter vooral dat ze zijn afgestapt van sensoren en daardoor het geklooi met de camera's als sensoren hebben (van inaccurate parkeersystemen tot ruitenwissers), waar zelfs de grootste fanboys een beetje over klagen in het Tesla model 3/Y topic. Dat wordt waarschijnlijk op termijn wel opgelost, maar toch... wat is irritanter? Stroperige infotainment (waar je tijdens woonwerkverkeer ook niet veel mee doet), of foutmeldingen en haperende ruitenwissers...

De 3 (en nu bizar goedkope Y misschien toch ook) blijven opties, want als dit opgelost wordt zijn ze onverslaanbaar qua prijs/kwaliteit.

Zijn we nog een model vergeten dat we echt moeten overwegen of eventueel op moeten wachten (we kunnen nog even doorrijden in de huidige als we willen)?
dangerousp schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:23:
[...]

Je zou ook de Cupra Born kunnen bekijken.. Gelijk aan ID3 alleen iets voordeliger en rijker uitgerust (en persoonlijk een stuk mooier)
Stond ook zeker op het lijstje. De Born kan alleen helaas niet met trekhaak worden geleverd heb ik begrepen (en ik vind hem lelijker dan de ID3, maar niet onoverkomelijk). Mocht iemand zijn lease-Born met trekhaak hebben uitgerust hoor ik het graag.
deejeebv schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 06:51:
[...]

Afkeer van Chinese merken, maar je vindt de Volvo EX30 heel tof. Dat is toch ook gewoon een Chinees?
Ja Volvo is in Chinese handen en de EX30 is de meest Chinese Volvo tot nu toe, maar het is qua ontwerp en gevoel nog wel een duidelijk door Volvo ontwikkelde auto. Nee, dit is geen rationeel argument en wordt ook door mijn Volvo-jeugdsentiment beïnvloed. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CompoundLiving
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-04-2024
Ik ben benieuwd waarom de leaseprijs voor de Model Y hoger licht dan die van de Model 3, zelfs als de fiscale prijs 1000 euro minder is (prijs exclusief elektriciteit). Heeft dit te maken met onderhoud? Of met wegenbelasting die er aan komt? Hogere afschrijving? Verzekering?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf7o_yPFi05CdPZKeAqDbJmRyGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0DOHfa6tZekGPk4L58ssRcFQ.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door CompoundLiving op 22-01-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
CompoundLiving schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:04:
Ik ben benieuwd waarom de leaseprijs voor de Model Y hoger licht dan die van de Model 3, zelfs als de fiscale prijs 1000 euro minder is (prijs exclusief elektriciteit). Heeft dit te maken met onderhoud? Of met wegenbelasting die er aan komt? Hogere afschrijving? Verzekering?
Ja, met allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:42
Alles wat je daarboven zegt, en wellicht nog duurdere/grotere banden/velgen etc.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:47

[Afbeelding]
Kan ook komen doordat model 3 een “nieuw / facelift” model is (verwacht hogere restwaarde). Model Y wordt waarschijnlijk komend jaar vernieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Rudi01 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Kan ook komen doordat model 3 een “nieuw / facelift” model is (verwacht hogere restwaarde). Model Y wordt waarschijnlijk komend jaar vernieuwd.
Vooral met de enorme afschrijving. Elon verlaagt de prijzen zo snel en zo veel, daar kunnen ze simpelweg niet mee calculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-07 15:39
macfocus schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Vooral met de enorme afschrijving. Elon verlaagt de prijzen zo snel en zo veel, daar kunnen ze simpelweg niet mee calculeren.
Toch zou dat ook effect moeten hebben op andere auto's? Als tussen een aangeklede iX1 en Model Y een steeds groter verschil in restwaarde ontstaat zou die iX1 toch ook goedkoper moeten worden om interessant te blijven?
Pagina: 1 ... 42 ... 68 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.