Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-05 14:32
pitchdown schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:52:
Ik heb zo`n 3 jaar geleden mijn huidige lease-auto (peugeot 5008) afgenomen.
Wat mij opvalt is dat je voor hetzelfde geld niet meer dezelfde auto kan lesen.

Heeft dit te maken met de prijs-verhogingen (inflatie) van de auto`s afgelopen jaren?
Ik zou nu het volgende budget hebben:

Benzine :
48 maanden , 25k kilometers budget van € 786

Electrisch:
60 maanden , 25k kilometers budget van € 786

Ik zou nu alleen uitkomen op de volgende shortlist:

Kia Sportage
Skoda Enjaq (60 helaas)
Tesla Model 3

Zijn de prijsen van direct lease relevant of is er ook nog andere website waarbij het vergelijken goed geregeld is?
Iemand naast mijn vragen nog een andere gouden tip? :-)
Direct Lease geeft een redelijke indicatie maar hou je daar niet aan vast.
Kan per LM/werkgever wat verschillen.

Overigens vind ik je regeling aardig krom. Vrijwel elk bedrijf probeert je inmiddels naar BEV te sturen met een betere regeling dan ICE.
Die van jou is juist slechter voor BEV terwijl die auto's duurder zijn in de aanschaf.
Met een lease termijn van 60 ipv 48mnd gaat je maandelijkse leasebedrag ook nog eens omhoog.

Ik zou zeggen: vul het hele lijstje even in uit de startpost. Geeft wat meer duidelijkheid/overzicht.
Zoals je het nu neer zet is BEV totaal niet interessant zo.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:09
Csotranme schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:12:
[...]

Overigens vind ik je regeling aardig krom. Vrijwel elk bedrijf probeert je inmiddels naar BEV te sturen met een betere regeling dan ICE.
Die van jou is juist slechter voor BEV terwijl die auto's duurder zijn in de aanschaf.
Met een lease termijn van 60 ipv 48mnd gaat je maandelijkse leasebedrag ook nog eens omhoog.
Dat zie je precies verkeerd om. Hoe langer de leasetermijn hoe goedkoper het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
jongetje schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:14:
[...]

Dat zie je precies verkeerd om. Hoe langer de leasetermijn hoe goedkoper het wordt.
Je hebt gelijk, het is nog vroeg laten we maar zeggen :+

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-05 23:15

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

[...]

Precies dit. Door het jaartje langer die auto te rijden daalt het leasebedrag waarmee de leasekosten ondanks dat het duurdere auto's zijn in de lease vanwege hogere waarde, toch op dezelfde maandlast uitkomen.

De werkgever heeft niets te maken met de bijtelling, dat is een regeling tussen de werknemer en de belastingdienst. De werkgever faciliteert alleen de inhouding op het maandsalaris. Dit is voor een werkgever dan ook helemaal niet relevant.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:27
[...]
Dat is zeker niet per definitie zo. Bij mijn om vorige werkgever kon je zelf kiezen uit 3-4-5 jaar. En vaak was het inderdaad zo dat je dan een duurdere auto kon kiezen als je deze langer reed. Maar het kwam incidenteel ook voor dat bepaalde auto’s voor 3 jaar gunstiger uitkwamen dan voor 4 jaar.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
pitchdown schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:52:
Ik heb zo`n 3 jaar geleden mijn huidige lease-auto (peugeot 5008) afgenomen.
Wat mij opvalt is dat je voor hetzelfde geld niet meer dezelfde auto kan lesen.

Heeft dit te maken met de prijs-verhogingen (inflatie) van de auto`s afgelopen jaren?
Grotendeels wel.
Bij ons zijn de budgetten al meer dan 10 jaar niet geïndexeerd. Dan heb je het inmiddels over vol segment lager en veel karigere uitvoering. Van een dikke 530i naar een redelijke instap 320i zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:46
VidaR-9 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:24:
[...]

Grotendeels wel.
Bij ons zijn de budgetten al meer dan 10 jaar niet geïndexeerd. Dan heb je het inmiddels over vol segment lager en veel karigere uitvoering. Van een dikke 530i naar een redelijke instap 320i zeg maar.
Dat herken ik dus wel.
Kijkende naar de prijs-stijgingen (in Nederland), dan zou een werkgever de budgetten ook moeten indexeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-05 19:28
pitchdown schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:40:
[...]

Dat herken ik dus wel.
Kijkende naar de prijs-stijgingen (in Nederland), dan zou een werkgever de budgetten ook moeten indexeren?
Ja, want auto’s zijn serieus duurder geworden.
Of ze dat doen? Bij veel bedrijven wordt er heel erg eel thuisgewerkt (zoals bij ons).
Werkgever zou best van al die auto’s af willen. Maar ja, staat gelukkig in mijn contract.
Collega was de eerste die na een fusie (met bijbehorende harmonisatie) een auto moest uitzoeken. Die schrok zich de pleuris en heeft de kastanjes uit het vuur mogen halen, waardoor we nu een heel behoorlijke regeling hebben.

(Iets van 1130,- incl stroom, verplicht EV, 48 mnd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:18:
[...]

Precies dit. Door het jaartje langer die auto te rijden daalt het leasebedrag waarmee de leasekosten ondanks dat het duurdere auto's zijn in de lease vanwege hogere waarde, toch op dezelfde maandlast uitkomen.

De werkgever heeft niets te maken met de bijtelling, dat is een regeling tussen de werknemer en de belastingdienst. De werkgever faciliteert alleen de inhouding op het maandsalaris. Dit is voor een werkgever dan ook helemaal niet relevant.
Een werkgever kan wel bepaalde zaken verplichten zoals winterbanden en/of laadpaal thuis.
Verzekering/eigen risico etc speelt ook mee voor het lease bedrag en dat bepaald je werkgever.
VidaR-9 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:24:
[...]

Grotendeels wel.
Hier zaten we met hetzelfde probleem. Tot paar maanden geleden was het +-720eur excl brandstof voor 48mnd en 25.000km p/jaar.
Gelukkig is er nu geïndexeerd bij ons en is de regeling naar +-1200 incl brandstof gegaan voor 48mnd en 25.000 p/jaar.
Ondanks dat het nu incl brandstof is zijn we er toch aardig op vooruit gegaan.

maar goed, we gaan off-topic. Dit hoort meer hier thuis: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Csotranme schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:26:
[...]

Een werkgever kan wel bepaalde zaken verplichten zoals winterbanden en/of laadpaal thuis.
Verzekering/eigen risico etc speelt ook mee voor het lease bedrag en dat bepaald je werkgever.
Ja, maar dat staat alsnog los van de bijtelling. De werkgever kan ook een keuze opleggen tussen een 5 serie en een A6, met gouden handgrepen, omdat dat voor het bedrijf representatief geacht wordt. Het blijft dan aan jou als werknemer om te bepalen of je die auto wel of niet prive wil rijden, in welk geval je wel of niet een daaraan gekoppelde afspraak met de belastingdienst maakt (wel of niet bijtelling betalen).

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:04:
[...]

Ja, maar dat staat alsnog los van de bijtelling. De werkgever kan ook een keuze opleggen tussen een 5 serie en een A6, met gouden handgrepen, omdat dat voor het bedrijf representatief geacht wordt. Het blijft dan aan jou als werknemer om te bepalen of je die auto wel of niet prive wil rijden, in welk geval je wel of niet een daaraan gekoppelde afspraak met de belastingdienst maakt (wel of niet bijtelling betalen).
Je blijft de bijtelling aanhalen maar ik heb het nergens over bijtelling :+
Alleen over hoe en waarom een lease bedrag bij de ene duurder of lager uit kan vallen dan bij een ander ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Csotranme schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:24:
[...]

Je blijft de bijtelling aanhalen maar ik heb het nergens over bijtelling :+
Alleen over hoe en waarom een lease bedrag bij de ene duurder of lager uit kan vallen dan bij een ander ;)
Dan moet je niet mij quoten als ik het over bijtelling heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:03
Ik mag vrij “leuke” auto’s leasen. Rijd nu een BMW x5 45e (115k). Wegens gezinsuitbreiding heb ik alleen 6 zitplaatsen nodig.

Werkgever verplicht hybride/electrisch en alle mooie SUVs hebben dan niet >5 zitplaatsen wegens de batterij.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:06
tatata schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:56:
Ik mag vrij “leuke” auto’s leasen. Rijd nu een BMW x5 45e (115k). Wegens gezinsuitbreiding heb ik alleen 6 zitplaatsen nodig.

Werkgever verplicht hybride/electrisch en alle mooie SUVs hebben dan niet >5 zitplaatsen wegens de batterij.

Kia EV9. Maar of die “leuk” is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online

Ik ga gewoon even wat roepen, kijk zelf of er iets voor je tussen zit:

Mazda CX-60 (PHEV)
Kia EV9 (EV)
Dacia Jogger Hybrid (HEV)
Volvo XC90 EX90 (PHEV / EV)
Renault Espace Hybrid (HEV)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoeken naar 7 zitters, niet 6 zitplaatsen.
Overzicht: https://mrwheelson.nl/blo...-leverbare-modellen?amp=1

Dat was 2021, kan het eea veranderd zijn.

Verder gaan "leuk" en "gezinsbehoefte" niet vaak goed samen. Dus ik zou dat leuk even weglaten en kijken wat er leverbaar is en in budget past.
Alternatief: prive een 7 zitter kopen en lease alleen zakelijk gaan rijden. Gezinsuitbreiding ga je niet meer tegenhouden of terugbrengen verwacht ik ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonNomad
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-02-2024
Leasebudget: € 1050
Kilometrage per jaar: 30 000km
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Excl.
Merkbeleid, zo ja, welke: geen
Overige afhankelijkheden: Moet op korte termijn beschikbaar zijn (bvb stockwagen of Tesla). Volledig elektrisch.
Specifieke wensen: Gezin met 2 jonge kinderen (2 & 5 jaar). Gebonden aan publiek laden.

Auto's die momenteel in overweging worden genomen

BMW iX3
- Voordeel: goed uitgerust, ruim voor passagiers.
- Nadeel: oud design / software

BMW iX1
- Voordeel: 'nieuw' model, met budget kan er een mooi afgewerkte versie gekozen worden
- Nadeel: geen fysieke knoppen, kleiner bereik, kleinere laadruimte

Tesla Model Y
- Voordeel: bereik, laadruimte, Tesla SuperCharger netwerk
- Nadeel: geen fysieke knoppen, afwerking spreekt me minder aan

Audi Q4 40
- Voordeel: mooie afwerking, beter bereik dan BMW en vergelijkbaar aan Tesla
- Nadeel: recentere versies Q4 55 niet op stock verkrijgbaar

Ik kan niet éénduidig een voorkeur uitspreken. Zijn er auto's die ik in overweging moet nemen? Bepaalde voor- of nadelen in rekening te brengen bij vermelde wagens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 09:47

Freakie1NL

Grote Baas

@NeonNomad Tesla SuperCharger netwerk als voordeel benoemen bij een Y is niet Y specifiek. Met het openstellen van de Superchargers kan elke BEV daar laden.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

NeonNomad schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:15:
Overige afhankelijkheden: Moet op korte termijn beschikbaar zijn (bvb stockwagen of Tesla). Volledig elektrisch.
Specifieke wensen: Gezin met 2 jonge kinderen (2 & 5 jaar). Gebonden aan publiek laden.

BMW iX3

BMW iX1
- Voordeel: 'nieuw' model, met budget kan er een mooi afgewerkte versie gekozen worden

Tesla Model Y

Audi Q4 40

Ik kan niet éénduidig een voorkeur uitspreken. Zijn er auto's die ik in overweging moet nemen? Bepaalde voor- of nadelen in rekening te brengen bij vermelde wagens?
https://www.dewaalautogro...-business-77-kwh-36258719 Id.7 misschien? Zou ook qua budget net moeten kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-05 09:51

BMW iX3

BMW iX1

Tesla Model Y

Audi Q4 40

Als je de Q4 overweegt zou ik zeker ook kijken naar een Enyaq (regulier of coupé) of een ID4/ID5.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonNomad
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-02-2024
MaSw85 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:40:
[...]

Als je de Q4 overweegt zou ik zeker ook kijken naar een Enyaq (regulier of coupé) of een ID4/ID5.
Ik ga er zeker nog eens naar kijken. Die auto's hebben wel recent een update gehad als ik me niet vergis. De Enyaq 85(x) is helaas nog niet op stock verkrijgbaar.

@Oid : die ID7 ga ik ook zeker eens bekijken. Mijn wederhelft verkiest een SUV-achtige auto, maar de ID7 ziet er ook zeer ruim uit, enkel wat lager bij de grond uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online

BMW iX3

BMW iX1

Tesla Model Y

Audi Q4 40

BMW i4?

Veel dealers hebben een voorraadmodel staan in de 35 of 40 smaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:22

JB

Cédric roelt!

[...]

Ik twijfel om mijn auto van 4 naar 5 jaar te laten verlengen. De huidige prijzen gaan echt nergens meer over (gaat vast niet veranderen), maar als je dan ook nog eens vast loopt in de keuze... Ik rijd nu een V60 die fiscaal 10K duurder is geworden, wanneer ik deze opnieuw bestel. Een van de weinige auto's waar ik nu dus blij van wordt.

Ik wil geen SUV, maar een station. Liefste in zelfde segment (jaja luxe probleem). Emotie vs ratio, jaar langer rijden betekent dus geen hogere leaseprijs? Want als deze (ook) hoger wordt bij verlengen, moet ik wellicht toch gaan kijken naar iets nieuws omdat het verschil dan weer minder interessant is/wordt.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
@JB verlenging is altijd tegen dezelfde of lagere prijs.

In geval van een Volvo V60 phev diesel kan er een kleine verhoging plaatsvinden (restwaarde valt zwaar tegen).
Maar het echte antwoord kan je van de LM krijgen. Gewoon bellen en de vraag stellen (en momenteel kan dat een paar dagen duren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

JB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:09:
[...]
Ik rijd nu een V60 die fiscaal 10K duurder is geworden, wanneer ik deze opnieuw bestel.
Heel herkenbaar. Ik reed van 2017 tot 2020 een S60. Ik heb die toen (begin 2020) niet opnieuw besteld omdat die in gelijke samenstelling van 45k (prijs in 2017) al naar 57k was doorgegroeid. Inmiddels is de opvolger de deur al weer uit en rij ik (alsnog) een auto van 58k....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

EV9/EX90 of Model X of EQB (al lijkt die EQB me wel klein voor 7 zitplekken, maar blijkbaar kan het).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:22

JB

Cédric roelt!

AllSeeyinEye schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Heel herkenbaar. Ik reed van 2017 tot 2020 een S60. Ik heb die toen (begin 2020) niet opnieuw besteld omdat die in gelijke samenstelling van 45k (prijs in 2017) al naar 57k was doorgegroeid. Inmiddels is de opvolger de deur al weer uit en rij ik (alsnog) een auto van 58k....
Kijkende naar je smaak, wel benieuwd waar je op uit kwam na die S60. Nadeel vind ik de brievenbus, maar als het een goede hatchback is met ruimte sta ik er ook open voor.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
D_Jeff schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:03:
[...]

Ik ga gewoon even wat roepen, kijk zelf of er iets voor je tussen zit:

Mazda CX-60 (PHEV)
Kia EV9 (EV)
Dacia Jogger Hybrid (HEV)
Volvo XC90 EX90 (PHEV / EV)
Renault Espace Hybrid (HEV)
CX-60 is niet als 7-zitter leverbaar. Dan moet je wachten op de CX-80 die dit jaar komt.
De vraag is alleen of je er heel vrolijk van wordt gezien alle problemen met de CX-60 (ik praat uit ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Csotranme schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:08:
[...]

CX-60 is niet als 7-zitter leverbaar. Dan moet je wachten op de CX-80 die dit jaar komt.
De vraag is alleen of je er heel vrolijk van wordt gezien alle problemen met de CX-60 (ik praat uit ervaring).
En die problemen worden momenteel aangepakt en opgelost.

Zo erg is het ook weer niet, maar bij een gloednieuw model weet je een soort proefkonijn bent. Dat is niet alleen bij Mazda

Voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-05 16:38
Even scrollen door autoweek zou mij doen besluiten cx60 maar even links te laten liggen. 1-2 slechte reviews zijn er wel eens vaker, maar dit is wel alarmerend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

JB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:05:
[...]

Kijkende naar je smaak, wel benieuwd waar je op uit kwam na die S60. Nadeel vind ik de brievenbus, maar als het een goede hatchback is met ruimte sta ik er ook open voor.
Ik heb daarna een Mini Clubman Cooper S gereden, en die is afgelopen juni de deur weer uit gegaan. Rij sindsdien in een ID.4 Pro.

Ik heb drie kids, maar omdat die inmiddels voor 2/3 volwassen zijn gaan ze zelden tot nooit allemaal mee. Ruimte is voor mij dan ook niet direct een criterium. Hence de Mini waar ik toen veel plezier aan beleefd heb (in 3 jaar 160k km erop gezet). De ID.4 is overigens wel wennen in Duitsland.... De Mini deed 235km/h (echte km), waar de ID.4 is begrensd op 160......

[ Voor 30% gewijzigd door AllSeeyinEye op 03-01-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-05 21:53
Ik zit al een tijdje te twijfelen over mijn nieuwe lease wagen, maar ik geraak er niet uit. Misschien kunnen jullie een verhelderend licht werpen.
Ik lease in België met een budget van €950/maand. Er zijn veel mogelijkheden, maar toch lijkt ik niet de ideale wagen te vinden. Ik heb 2 tieners voor op de achterbank. De wagen zal max 1 maal per jaar gebruikt worden voor de familie vakantie.
Een greep uit de mogelijkheden:
- Audi Q4 e-tron 45 (quattro?): mogelijk, maar wordt heel snel duurder als je een paar opties aanvinkt
- Bmw i4 35/40: Ik hou van een lagere, sportievere auto, maar de ruimte achteraan is toch een minpunt bij deze
- Mustang Mach-e premium extended range AWD: Ik lees veel problemen met deze (is dat nog steeds zo?), verder rijdt hij wel heel zwaar vind ik
- Kia EV6 GT-Line AWD: rijdt leuk (maar niet zo leuk als de bmw). Op zich niks mis mee, maar voelt toch allemaal iets minder "premium" dan bovenstaande.
- Mercedes EQB: Niet mee gereden, maar spreekt me om één of andere reden minder aan.
- Skoda Enyaq 85(X) L&K (of RS?): niks mis mee, maar ook niet erg spannend
- Tesla model Y LR: Een beetje de referentie veronderstel ik. Ook een wat hogere zit (vind ik persoonlijk minder prettig)
- VW id.4: Ik vind de Enyaq een betere optie dan deze
- Volvo xc40: Ik hou niet echt van de looks + de ruimte is ook wel wat minder dan andere kandidaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Invictus66 op 03-01-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Laatst online: 03-04 19:57
Invictus66 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:00:
Ik zit al een tijdje te twijfelen over mijn nieuwe lease wagen, maar ik geraak er niet uit. Misschien kunnen jullie een verhelderend licht werpen.
Ik lease in België met een budget van €950/maand. Er zijn veel mogelijkheden, maar toch lijkt ik niet de ideale wagen te vinden. Ik heb 2 tieners voor op de achterbank. De wagen zal max 1 maal per jaar gebruikt worden voor de familie vakantie.
- Audi Q4 e-tron 45 (quattro?): mogelijk, maar wordt heel snel duurder als je een paar opties aanvinkt
- Bmw i4 35/40: Ik hou van een lagere, sportievere auto, maar de ruimte achteraan is toch een minpunt bij deze
- Mustang Mach-e premium extended range AWD: Ik lees veel problemen met deze (is dat nog steeds zo?), verder rijdt hij wel heel zwaar vind ik
- Kia EV6 GT-Line AWD: rijdt leuk (maar niet zo leuk als de bmw). Op zich niks mis mee, maar voelt toch allemaal iets minder "premium" dan bovenstaande.
- Mercedes EQB: Niet mee gereden, maar spreekt me om één of andere reden minder aan.
- Tesla model Y LR: Een beetje de referentie veronderstel ik. Ook een wat hogere zit (vind ik persoonlijk minder prettig)
- Volvo xc40: Ik hou niet echt van de looks + de ruimte is ook wel wat minder dan andere kandidaten.
Ook hier 2 opgroeiende kids. Iets minder budget, 900 Euro (eventueel wel uitbreidbaar door eigen bijdrage) en beperkt tot Audi, BMW, Skoda, VW en Mercedes.
Het gaat uiteindelijk de iX3 worden.
Q4, zoals je zegt dure opties en om één of andere reden komt die in leasing (in vergelijking met andere merken) duurder uit. Ruimte voor kids beperkt.
Mercedes EQB, sorry maar EV met de look van een lijkwagen.
Skoda en VW, kweste van smaak maar afwerking binnen is plastiek.
En BMW i4, zeer mooie auto. Heb er ook mee gereden, echt niets op aan te merken. Maar valt spijtig genoeg af door ondermaatse beenruimte achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
dmod schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:19:
[...]
Het gaat uiteindelijk de iX3 worden.
Vreemd dat er zo veel verschil is. Voor mij is de iX3 €200 duurder dan de i4 35 en past zodoende dus ook niet in mijn budget.Zelfs een i5 is goedkoper dan een iX3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Invictus66 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:29:
[...]

Vreemd dat er zo veel verschil is. Voor mij is de iX3 €200 duurder dan de i4 35 en past zodoende dus ook niet in mijn budget.Zelfs een i5 is goedkoper dan een iX3.
Wel als je een stockwagen neemt (basisversie Inspiring). Meer dan voldoende uitgerust voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-04 11:20
De Q4 45, de nieuwe instapper, is voldoende hoor. Die quattro uitvoering zou ik echt niet aanvinken, ga je echt niet nodig hebben, dus dat geld kan je in je zak houden. Qua ruimte voor passagiers echt wel goed vind ik. Ook een mooie afwerking en met alle updates zijn de meeste bugs er ook wel uit. Welke opties denk je nodig te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
Lambo LP670 SV schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:34:
[...]

De Q4 45, de nieuwe instapper, is voldoende hoor. Die quattro uitvoering zou ik echt niet aanvinken, ga je echt niet nodig hebben, dus dat geld kan je in je zak houden. Qua ruimte voor passagiers echt wel goed vind ik. Ook een mooie afwerking en met alle updates zijn de meeste bugs er ook wel uit. Welke opties denk je nodig te hebben?
Hmm, de prijzen zijn precies wat gedaald. Een Q4 45 met platinum pack zou wel eens interessant kunnen zijn. Ik zal nog eens in iets meer detail moeten kijken, audi is behoorlijk complex met al de verschillende packs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Ik shop zelf eigenlijk nooit bij de premium merken omdat ze minder ruimte bieden voor meer. En zoals je zelf al aangeeft, vink wat extra’s aan het het loopt heel rap op.
Tel daarbij op dat je bv in de genoemde EV6 GT-line eigenlijk alles er standaard in heb zitten inclusief een 360 gr camera, en het verschil kon zo maar eens immens zijn.

En ja ik ben bevooroordeeld: EV6 besteld, alles van VW komt er sowieso niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:06
Niet zeker of die in je budget valt, maar aangezien je de Kia EV6 opnoemt zou de Ioniq 6 denk ook wel moeten passen. Looks is kwestie van smaak, maar is wel een lage auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
jouwheld schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:26:
[...]
Looks is kwestie van smaak
Klopt, maar de mijne is het niet. Hij is in leasing ook wel wat duurder dan de EV6 voor mij. Persoonlijk vind ik het geen betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 08:35
Is dan de tesla model 3 niet een logische optie om mee te nemen in de lijst? Lage auto, net een facelift waardoor het interieur qua materialen ‘on par’ is en qua prijs kan je een Performance nemen (als ik kijk naar de andere opties die je noemt, ben niet bekend met de prijzen in België).
Voor de kinderen op de achterbank is er een eigen scherm voor hun muziek/series die ze via Bluetooth oordopjes kunnen luisteren (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Smobbo op 03-01-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
Smobbo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Is dan de tesla model 3 niet een logische optie om mee te nemen in de lijst? Lage auto, net een facelift waardoor het interieur qua materialen ‘on par’ is en qua prijs kan je een Performance nemen (als ik kijk naar de andere opties die je noemt, ben niet bekend met de prijzen in België).
Voor de kinderen op de achterbank is er een eigen scherm voor hun muziek/series die ze via Bluetooth oordopjes kunnen luisteren (y)
Dat zou een optie kunnen zijn, maar de koffer houdt me een beetje tegen. Niet zozeer het formaat, maar de toegankelijkheid. Daarnaast heb ik echt wel schrik van de ontbrekende richtingaanwijzer stalk.
Ps. De performance is nog niet beschikbaar, maar de LR is meer dan voldoende qua vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Invictus66 op 03-01-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Invictus66 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:42:
[...]

Dat zou een optie kunnen zijn, maar de koffer houdt me een beetje tegen. Niet zozeer het formaat, maar de toegankelijkheid. Daarnaast heb ik echt wel schrik van de ontbrekende richtingaanwijzer stalk.
Ps. De performance is nog niet beschikbaar, maar de LR is meer dan voldoende qua vermogen.
De toegang is idd beperkt, maar tegelijkertijd heb ik in de afgelopen 4,5 jaar pas 1x gehad dat iets echt niet paste en wat ik dus in de auto van m’n vrouw moest vervoeren (een vrij vierkant kastje). Het is dus echt even bedenken hoeveel grote vierkante dingen je zoal meeneemt ;).

Een IKEA kast in doos past er prima in bijvoorbeeld :+ .

Dat ontbreken van de richtingaanwijzer stalk is idd wel echt onhandig. Je zou met een proefrit kunnen kijken of het iets is waar je aan kan wennen of niet.
Ik had zelf na een proef rit het idee dat ik er wel aan kan wennen, dus geen dealbreaker, maar ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen geldt. De 3rd party oplossing van Enhauto komt volgens mij pas ergens later dit jaar, dus dat is nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znight
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-05 22:57
Goedemorgen allemaal,

Ik rij op dit moment een e-golf en mag over een aantal maanden een nieuwe lease auto uitzoeken. Hierdoor ben ik op Athlon al een beetje rond aan het zoeken. Nu vroeg ik mij echter 1 ding af:

Ik zie bijv een aantal auto's met de volgende gegevens :
Lease 590, cataloguswaarde 32.700
Lease 597, cataloguswaarde 31.300
Lease, 604, cataloguswaarde 32.000

Waarom heeft de auto met de hoogste cataloguswaarde, het laagste leasebedrag? Ligt dit aan verwacht onderhoud, verzekeringen, verbruik etc? Of aan iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
znight schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:14:
Goedemorgen allemaal,

Ik rij op dit moment een e-golf en mag over een aantal maanden een nieuwe lease auto uitzoeken. Hierdoor ben ik op Athlon al een beetje rond aan het zoeken. Nu vroeg ik mij echter 1 ding af:

Ik zie bijv een aantal auto's met de volgende gegevens :
Lease 590, cataloguswaarde 32.700
Lease 597, cataloguswaarde 31.300
Lease, 604, cataloguswaarde 32.000

Waarom heeft de auto met de hoogste cataloguswaarde, het laagste leasebedrag? Ligt dit aan verwacht onderhoud, verzekeringen, verbruik etc? Of aan iets anders?
Is afhankelijk van allerlei factoren waaronder ook de verwachte waarde van de auto na het lease termijn meen ik.

Voorbeeld:
Je pakt een Audi en een BYD met dezelfde cataloguswaarde dan zal de Audi waarschijnlijk goedkoper zijn qua leasebedrag aangezien de LM beter zicht heeft op wat die na het termijn nog waard is.
Een BYD is een nieuw merk en er zijn nog geen praktijk voorbeelden wat de rest waarde is na 48maanden.
Dan schroeft de LM het leasebedrag wat omhoog om zich wat meer in te dekken.

Welke auto's horen trouwens bij de 3 prijzen die je noemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znight
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-05 22:57
Csotranme schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Is afhankelijk van allerlei factoren waaronder ook de verwachte waarde van de auto na het lease termijn meen ik.

Voorbeeld:
Je pakt een Audi en een BYD met dezelfde cataloguswaarde dan zal de Audi waarschijnlijk goedkoper zijn qua leasebedrag aangezien de LM beter zicht heeft op wat die na het termijn nog waard is.
Een BYD is een nieuw merk en er zijn nog geen praktijk voorbeelden wat de rest waarde is na 48maanden.
Dan schroeft de LM het leasebedrag wat omhoog om zich wat meer in te dekken.

Welke auto's horen trouwens bij de 3 prijzen die je noemt?
Aha, daar had ik inderdaad nog niet over nagedacht.
In het voorbeeld gaat het van boven naar onder om de Peugeot e208 GT, de Cupra Born Essential en de Volvo EX30 plus. Even zonder verder kleur, opties etc. aan te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
Daar zijn we weer en inmiddels ook wat wijzer, maar ook weer niet. Geval hart en hoofd in conflict.

Als volgt zijn de volgende opties er:
Kia EV6 business plus advanced, bijtelling 0
Nissan Ariya Advance met 20” en panorama, bijtelling +25
BMW iX1 edrive 20 msport met premiumpack en wat zwarte accessoires, bijtelling +30
Renault scenic alpine, bijtelling naar verwachting +30
Mercedes EQB 250+ business AMG, bijtelling +90
En als benzine nog de sportage dark edition, bijteling +30.

Ik was een eind op het punt akkoord te geven voor de EQB maar toen sprak mijn brein mij een beetje tegen of die hogere bijtelling het waard is. Ook ivm de situatie met een kleine thuis en wat privezaken.

Ik hoop hier dus wat concretere adviezen te krijgen wat te doen?
De ruimte hebben we niet perse nodig maar is wel een pluspunt, maar ik ben en blijf tich wat gevoelig voor de zogenaamde premium merken.

De scenic vind ik ook prachtig maar de wachttijd is daar erg onduidelijk.
Wat zou de verstandigste keuze zijn om hart en hoofd tevreden te houden.
Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
Sincere1983 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:11:
Daar zijn we weer en inmiddels ook wat wijzer, maar ook weer niet. Geval hart en hoofd in conflict.

BMW iX1 edrive 20 msport met premiumpack en wat zwarte accessoires, bijtelling +30

Ik was een eind op het punt akkoord te geven voor de EQB maar toen sprak mijn brein mij een beetje tegen of die hogere bijtelling het waard is. Ook ivm de situatie met een kleine thuis en wat privezaken.

De ruimte hebben we niet perse nodig maar is wel een pluspunt, maar ik ben en blijf tich wat gevoelig voor de zogenaamde premium merken.

Wat zouden jullie doen?
Lekker die EV6 nemen. Zit prima in de spullen, je houd wat geld in de zak (toch een paar etentjes per jaar)
Meer als ruim genoeg. Het design is apart (zou je premium kunnen noemen 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9

[ Voor 100% gewijzigd door VidaR-9 op 04-01-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod

Wat zouden jullie doen?
Als je de ruimte niet nodig hebt zou ik echt niet weten waarom je de EQB zou nemen. Kwestie van smaak maar dat is een electrische lijkwagen.
Van de genoemde modellen doe mij maar de Scénic Alpine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
@macfocus ik lees redelijk slechte zaken over de EV6. Rij je er zelf een? Ik twijfe daarnaast ook omdat volgend jaar een grote update komt en het uiterlijk niet helemaal mijn ding is. Jammer dat de EV5 nog zo weinig van bekend is.

@dmod : nodig is een groot woord maar we hebben ook nog een hond. Ik begrijp wel wat je zegt overigens, het is wat meer een busje. Maar vind het wel een prachtige auto, met name van binnen.
Wat zouden de redenen voor jou zijn de scenic te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Sincere1983 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:57:
@macfocus ik lees redelijk slechte zaken over de EV6. Rij je er zelf een? Ik twijfe daarnaast ook omdat volgend jaar een grote update komt en het uiterlijk niet helemaal mijn ding is. Jammer dat de EV5 nog zo weinig van bekend is.

@dmod : nodig is een groot woord maar we hebben ook nog een hond. Ik begrijp wel wat je zegt overigens, het is wat meer een busje. Maar vind het wel een prachtige auto, met name van binnen.
Van de genoemde modellen ken ik enkel de iX1. Heb ik trouwens getest, leuk om mee te rijden maar ruimte net te krap voor mijn gebruik. Heb overigens zelf de iX3 gekozen (in mijn car policy zitten enkel de premium merken).
Waarom de Scenic ? Qua look de mooiste auto uit jouw lijst, maar is persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
dmod schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:17:
[...]

Van de genoemde modellen ken ik enkel de iX1. Heb ik trouwens getest, leuk om mee te rijden maar ruimte net te krap voor mijn gebruik. Heb overigens zelf de iX3 gekozen (in mijn car policy zitten enkel de premium merken).
Waarom de Scenic ? Qua look de mooiste auto uit jouw lijst, maar is persoonlijk natuurlijk.
Ik heb de iX1 een maand of 5 gehad (de xdrive30) maar ben gewisseld van werkgever dus kan een nieuwe kiezen. Kan nu wel de edrive20 kiezen maar vond met name het bedieningssysteem niet geweldig, stoor me er mateloos aan als ik op navigatie druk ik eerst 2 seconde moet wachten voor ik verder kan!

Straks maar eens even bij Kia langs om te kijken hoe die voelt als ik er in zit en dan bij Renault een offerte halen van de scenic, eerste prijzen bij directlease zijn erg fors dus hoop dat het bij athlon beter is anders past hij niet eens binnen het tarief wat ik heb (word de shortlist nog korter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Sincere1983 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:57:

Ja, er zijn problemen met de EV6 (geweest). Meestal veroorzaakt doordat het nou eenmaal de eerste auto op het platform was (samen met de Ioniq5) en de fameuze chiptekorten. Meeste zaken zijn naar ik begrijp wel zo’n beetje opgelost. ICCU was best een ding, en je kunt pech hebben en er eentje krijgen met een rotte. Dat wordt dan opgelost. Levertijden daarvoor schijnen ook behoorlijk opgelost te zijn.
Ik heb er zelf één besteld.rijd al Kia, en daar is weinig mis mee. (Lees niet meer mis als met elke andere moderne auto, vooral wat onhebbelijkheidjes)
Ik vind het een schitterende auto, verfrissend tussen al het standaard spul.
En ja, er komt een update. Dat zal altijd zo zijn, en eerlijk gezegd, was ik bang dat ze het uiterlijk gaan verknallen, dus ik wilde deze hebben.

En laat je ok niet gek maken door wat je allemaal leest. Dat zijn altijd de negatieve verhalen die de boventoon voeren. De goede ervaring worden nou eenmaal veel minder gepost. En bij andere merken is het echt niet beter door de bank genomen.
Overigens zijn er genoeg mensen die zeggen; “fijnste auto ooit”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Eerlijk gezegd denk ik dat Kia/Hyundai na Tesla de fabrikanten zijn die de EV techniek als een van de beste beheersen. Ze staan ook regelmatig bovenaan in de lijsten van meest betrouwbare automerken, ik zou me daar niet teveel zorgen over maken eerlijk gezegd. Neemt niet weg dat er altijd problemen zijn, zeker als de techniek nog relatief jong/nieuw is.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld

Wat zouden jullie doen?
Voor een premium merk vind ik de Mercedes op elektrisch vlak toch echt wel tegenvallen qua specs.
Nu is power elektrisch altijd wel prima, maar 190 PK tov 228 pk van de ev6 als je de 77kWh batterij neemt.
Snelladen met max 112 kW tov 233 kW van de EV6
Max snelheid van 160 tov 185
Geen V2L
Ik zou het de extra bijtelling niet waard vinden om in een qua specs in een mindere auto te rijden.
Heb je de KIA EV9 al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
De EV9 is in de lease totaal onhaalbaar en nog wel even een klasse hoger/groter.
Verder wel eens met je relaas, al zegt alleen het max laden me eigenlijk niet zoveel, de laadkromme wel (al is die bij de EV6 ook niet slecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
Sincere1983 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:29:
De EV9 is in de lease totaal onhaalbaar en nog wel even een klasse hoger/groter.
Verder wel eens met je relaas, al zegt alleen het max laden me eigenlijk niet zoveel, de laadkromme wel (al is die bij de EV6 ook niet slecht).
Vergelijk ze maar eens, natuurlijk afhankelijk hoevaak je snellaadt, maar ben altijd blij als ik mijn snelheden van de Ioniq5 vergelijk met de premium merken bij de laadpaal. :P
De EV6 loopt inderdaad wat sneller af, maar blijft tot 80% SoC sneller dan de Mercedes.
https://support.fastned.n...edes_EQB_charge_curve.png
https://support.fastned.n...attachments/5469810681117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darko360
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-04 10:58
Goeiemiddag.

Ook hier mag een nieuwe leaseauto besteld worden. Verplicht electrisch. Maar loop nogal vast op de keuzemogelijkheden.

Leasebudget:862 euro Mag 20% overschreden worden
Kilometrage per jaar:35000
Contractduur:48mnd
Exclusief brandstofcomponent
Merkbeleid Nee. Via Athlon nu een aantal Chinese merken niet
Overige afhankelijkheden:[nvt]
Specifieke wensen:Trekhaak, rijbereik 450+ en automatisch file rijden
Uiteindelijke keuze:[nvt]

In eerste instantie dacht ik aan de Volvo EX30. Heb een aanvraag gedaan voor een proefrit, nog niet geplanned. Maar ik vrees dat de grootte, zeker achterin, tegen gaat vallen. Rijd nu een Octavia combi.
Rijbereik is belangrijk. Minimaal 1x per week plm. 380 km woon-werk op 1 dag. En een schepje electronica om zelfstandig filerijden e.d. mogelijk te maken.
Af en toe zullen er ook nog 2 pubers achterin vervoerd moeten worden.

Ik zoek nu richting Hyundai Kona/ Renault Megane/ Kia Niro / Volvo EX30.
Maar mogelijk hebben jullie meer ideeen....

[ Voor 3% gewijzigd door Darko360 op 05-01-2024 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:01

spartacusNLD

This is Sparta!!

Darko360 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:27:
Goeiemiddag.

Ook hier mag een nieuwe leaseauto besteld worden. Verplicht electrisch. Maar loop nogal vast op de keuzemogelijkheden.

In eerste instantie dacht ik aan de Volvo EX30. Heb een aanvraag gedaan voor een proefrit, nog niet geplanned. Maar ik vrees dat de grootte, zeker achterin, tegen gaat vallen. Rijd nu een Octavia combi.
Rijbereik is belangrijk. Minimaal 1x per week plm. 380 km woon-werk op 1 dag. En een schepje electronica om zelfstandig filerijden e.d. mogelijk te maken.

Tesla model Y RWD? Of de net geupdate Model 3 RWD als je meer rijbereik wil met wat minder ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door spartacusNLD op 05-01-2024 13:31 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Darko360 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:27:
Goeiemiddag.

trekhaak ook echt om wat te trekken of alleen voor een fietsendrager?
In het laatste geval kan je ook nog eens bij Stellantis gaan kijken. Peugeot e-2008/308, DS3 E-Tense, Opel Mokka-e, Fiat 600e etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Laatst online: 03-05 14:03
Ik heb interesse in een polestar 2 via de werkgever. Momenteel is er een actie dat de af fabriek optie 'pilot pack' a €3000 gratis is. Ik vraag mij nu af of het gratis pakket wel of niet wordt meegenomen in de fiscale waarde van de auto waarover bijtelling betaald moet worden.

Inmiddels is de vraag door de polestar chat beantwoord en het antwoord is: Nee, de fiscale waarde blijft gelijk. (voorraad auto's)

[ Voor 19% gewijzigd door mcsluis op 05-01-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darko360
Csotranme schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:41:
[...]

trekhaak ook echt om wat te trekken of alleen voor een fietsendrager?
In het laatste geval kan je ook nog eens bij Stellantis gaan kijken. Peugeot e-2008/308, DS3 E-Tense, Opel Mokka-e, Fiat 600e etc.
Hoofdzakelijk voor de fietsendrager. Misschien incidenteel een aanhanger, maar dat is de afgelopen jaren weinig geweest.
Ik ga ook daar eens kijken. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darko360
spartacusNLD schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Tesla model Y RWD? Of de net geupdate Model 3 RWD als je meer rijbereik wil met wat minder ruimte.
Model Y vind ik niet echt een mooie auto. De model 3 wel. Kom ik nu met trekhaak en full self drive pakket net binnen budget. Dat is inderdaad een idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Darko360 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:27:
[...]
Model Y vind ik niet echt een mooie auto. De model 3 wel. Kom ik nu met trekhaak en full self drive pakket net binnen budget. Dat is inderdaad een idee.
Je hebt FSD (full self driving) of EAP (enhanced autopilit) dus echt NIET nodig. Zeker in de EU niet omdat vrijwel niets geactiveerd kan worden (niet toegestaan). Tesla rijders die het gekocht hebben raden het vervolgens dan ook niemand aan. In de USA heb je de beta versie die veel beter functioneert. Maar deze is (nog) niet toegestaan in de EU.

Ik zou een proefrit plannen om het zelf te ervaren of gewoon eens zoeken in Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2

de standaard autopilot (gratis) is in staat om automatisch file te rijden. Ik rijd er zelf ook in sinds 1.5 maand. Bevalt prima :)

[ Voor 14% gewijzigd door spartacusNLD op 05-01-2024 14:36 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Darko360 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:27:
[...]

Als jij je al zorgen maakt over ruimte bij de EX30, dan vraag ik mij of de model 3 wel voldoet. ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Darko360 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Hoofdzakelijk voor de fietsendrager. Misschien incidenteel een aanhanger, maar dat is de afgelopen jaren weinig geweest.
Ik ga ook daar eens kijken. Bedankt.
Stellantis biedt volgens mij helemaal geen trekhaken?
Kijk met jouw budget ook eens naar de Kia EV6 of de Ioniq 5, afhankelijk van de batterij mag je 750 of 1600 Kg trekken.
Niro/Kona is max 750 (al zijn er ook versies die maar 300! mogen hebben)
Nissan Ariya mag 750 trekken.

Mbt de trekhaak is vooral de vraag "Moet het kunnen" en zo ja hoeveel trekgewicht?
Bij meer als 1000KG trekgewicht wordt de keuze heel beperkt.
Tesla, EV6, Ioniq5, XC40, wat VAG spul en dan heb je het meeste wel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Falcon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Als jij je al zorgen maakt over ruimte bij de EX30, dan vraag ik mij of de model 3 wel voldoet. ;)
Gek genoeg is de model 3 langer en breerder dan de EX30.

EX30: 4.233 mm lengte x 1.836 mm breedte x 1.555 mm hoogte
Model 3 4.720 mm lengte x 1.850 mm breedte x 1.441 mm hoogte

Het ging bij mij ook uiteindelijk om deze twee modellen. Maar de EX30 is wel echt klein. En kleiner dus dan de model 3. In de model 3 passen prima 2 volwassenen of 3 kinderen op de achterbank met voldoende zitruimte. Met de kerst zelf mijn schoonbroer, schoonvader en vrouw op de achterbank vervoerd naar het kerstdiner. Dit ging net net in de breedte. In de lengte (voetruimte) geen klachten.

[ Voor 24% gewijzigd door spartacusNLD op 05-01-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
macfocus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Stellantis biedt volgens mij helemaal geen trekhaken?
Kijk met jouw budget ook eens naar de Kia EV6 of de Ioniq 5, afhankelijk van de batterij mag je 750 of 1600 Kg trekken.
Niro/Kona is max 750 (al zijn er ook versies die maar 300! mogen hebben)
Nissan Ariya mag 750 trekken.

Mbt de trekhaak is vooral de vraag "Moet het kunnen" en zo ja hoeveel trekgewicht?
Bij meer als 1000KG trekgewicht wordt de keuze heel beperkt.
Tesla, EV6, Ioniq5, XC40, wat VAG spul en dan heb je het meeste wel gehad.
Jazeker wel. Je mag er alleen niks mee trekken dus puur voor fietsendragers bedoeld ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darko360
spartacusNLD schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Gek genoeg is de model 3 langer en breerder dan de EX30.

EX30: 4.233 mm lengte x 1.836 mm breedte x 1.555 mm hoogte
Model 3 4.720 mm lengte x 1.850 mm breedte x 1.441 mm hoogte

Het ging bij mij ook uiteindelijk om deze twee modellen. Maar de EX30 is wel echt klein. En kleiner dus dan de model 3. In de model 3 passen prima 2 volwassenen of 3 kinderen op de achterbank met voldoende zitruimte. Met de kerst zelf mijn schoonbroer, schoonvader en vrouw op de achterbank vervoerd naar het kerstdiner. Dit ging net net in de breedte. In de lengte (voetruimte) geen klachten.
Morgenmiddag testrit geplanned met de Model 3. Stom dat ik daar niet eerder naar gekeken heb.
Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:05

Theoretisch zou de Land Rover Defender 110 P400e voldoen aan de eisen. Kan 6 zitplaatsen hebben en is premium. Weet alleen niet of je deze als mooi zou willen bestempelen.

Puur elektrisch heb je de Nio ES8 maar deze is in NL nog niet te bestellen. Of de Mercedes EQS SUV.

[ Voor 7% gewijzigd door Rudi01 op 05-01-2024 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
Falcon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:37:
[...]

In de model 3 kan totaal meer dan 650liter en in de EX30 minder dan 400liter. Dat lijkt me geen eerlijke vergelijking.
Enige bezwaar kan zijn dat de kofferruimte minder goed bereikbaar is, omdat de Model 3 een sedan is.

Hier rijden we al 4,5 jaar met het hele gezin (2 kids van nu 4 en 7) hiermee rond. Ook op vakantie. Meer ruimte is altijd leuk, maar echt niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Ter info, bij Arval (België) geven ze tot maart 1000 Euro extra korting op BMW's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-05 22:42
dmod schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:41:
Ter info, bij Arval (België) geven ze tot maart 1000 Euro extra korting op BMW's.
Ik mag (mijn eerste) waarschijnlijk pas in april bestellen :')

Ondertussen lees ik lekker mee met de rest :P
Momenteel toch geen enkel idee wat er binnen het budget gaat zijn, referentie is een Passat maar die is duurder dan de referentie voor de categorie hoger 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
MathieuT schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Ik mag (mijn eerste) waarschijnlijk pas in april bestellen :')

Ondertussen lees ik lekker mee met de rest :P
Momenteel toch geen enkel idee wat er binnen het budget gaat zijn, referentie is een Passat maar die is duurder dan de referentie voor de categorie hoger 8)7
Hoe werkt het bij jullie? Vaste lijst auto's ? Of keuze via een tool waar je auto en opties kan samenstellen tot budget bereikt is ?
Of zelf offertes gaan opvragen bij dealers om te laten berekenen door leasing ?
En enkel EV's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
dmod schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Hoe werkt het bij jullie? Vaste lijst auto's ? Of keuze via een tool waar je auto en opties kan samenstellen tot budget bereikt is ?
Of zelf offertes gaan opvragen bij dealers om te laten berekenen door leasing ?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee :+
De info waar ik momenteel toegang tot heb is grotendeels verouderd, dus ik zal het pas zien als ze mij contacteren om te kiezen.
Ik denk dat het Arval of Leaseplan is, offertes opmaken via hun online tools en bij de goedkoopste wordt er besteld.
Volgens onze car policy 2023 zijn alle motorisaties mogelijk, behalve diesel.

[ Voor 6% gewijzigd door MathieuT op 05-01-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
MathieuT schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee :+
De info waar ik momenteel toegang tot heb is grotendeels verouderd, dus ik zal het pas zien als ze mij contacteren om te kiezen.
Ik weet dat het Arval of Leaseplan is, offertes opmaken via hun online tools en bij de goedkoopste wordt er besteld.
Dit is basic info die in de car policy beschreven moet zijn, toch ?
Bij mijn weten hebben Arval en Leaseplan zelf geen online configuratie tool. Wsl zal je zelf moeten rondlopen voor offertes bij dealers, en zal jouw fleet manager dan prijzen opvragen bij leasemaatschappijen.

[ Voor 3% gewijzigd door dmod op 05-01-2024 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
MathieuT schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Volgens onze car policy 2023 zijn alle motorisaties mogelijk, behalve diesel.
Nu nog benzine bedrijfsauto nemen (België) lijkt me crazy. Jouw VAA gaat 3 tot 4 keer hoger liggen dan een EV. Is voor de werkgever trouwens ook duurder.
Bij ons mogen we sinds juli 2023 geen ICE meer bestellen.

[ Voor 14% gewijzigd door dmod op 05-01-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
Smobbo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:05:
[...]

In de model 3 kan totaal meer dan 650liter en in de EX30 minder dan 400liter. Dat lijkt me geen eerlijke vergelijking.
Enige bezwaar kan zijn dat de kofferruimte minder goed bereikbaar is, omdat de Model 3 een sedan is.

Hier rijden we al 4,5 jaar met het hele gezin (2 kids van nu 4 en 7) hiermee rond. Ook op vakantie. Meer ruimte is altijd leuk, maar echt niet nodig ;)
650 liter? Met de achterbank gewoon omhoog? Dat zijn tesla liters dan. Ja, voor een ev sedan kan er best wat in maar liters is niet alleszeggend. Je zit al gauw met de beperking van de hoogte van objecten en de toegang tot de kofferbak. Laat ik het zo zeggen, staar je niet blind op liters alleen. Ik denk dat ik liever met een ex30 naar de bouwmarkt ga dan met de M3 (nog even los van het feit dat die ex30 er 10x beter uitziet qua in- en exterieur)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

renzo4000 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:51:
[...]

650 liter? Met de achterbank gewoon omhoog? Dat zijn tesla liters dan. Ja, voor een ev sedan kan er best wat in maar liters is niet alleszeggend. Je zit al gauw met de beperking van de hoogte van objecten en de toegang tot de kofferbak. Laat ik het zo zeggen, staar je niet blind op liters alleen. Ik denk dat ik liever met een ex30 naar de bouwmarkt ga dan met de M3 (nog even los van het feit dat die ex30 er 10x beter uitziet qua in- en exterieur)
Het vergelijk is niet helemaal eerlijk inderdaad omdat de liters worden gemeten tot onderkant raam. Bij de EX30 heb je dus eigenlijk meer in de hoogte.
De EX30 heeft zonder de banken plat echter wel echt een klein kofferbakje (58cm breed, 71cm diep) vergeleken de Model 3. De Model 3 heeft een enorm brede (93cm) en diepe (105cm) kofferbak (Skoda Octavia size -> 110x73cm), alleen zonder de hoogte, omdat sedan.

De EX30 heeft natuurlijk hatch, dus met de banken plat kan je daar "praktischere" dingen in kwijt, maar dat moet ook sneller. Wil je een plank van 2m70 meenemen bij de bouwmarkt, zou ik liever met een Model 3 gaan ;) 1m90 tot de voorstoelen versus 1m75 in de Volvo.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 05-01-2024 21:13 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
dmod schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Dit is basic info die in de car policy beschreven moet zijn, toch ?
Bij mijn weten hebben Arval en Leaseplan zelf geen online configuratie tool. Wsl zal je zelf moeten rondlopen voor offertes bij dealers, en zal jouw fleet manager dan prijzen opvragen bij leasemaatschappijen.
Leaseplan heeft een configuratietool waar je zelf zonder login aan kan ;)
dmod schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Nu nog benzine bedrijfsauto nemen (België) lijkt me crazy. Jouw VAA gaat 3 tot 4 keer hoger liggen dan een EV. Is voor de werkgever trouwens ook duurder.
Inderdaad, ICE overweeg ik zelfs niet.
Ik twijfel nog tussen PHEV en EV, maar ik neig naar EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
_eLMo_ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:55:
[...]

Het vergelijk is niet helemaal eerlijk inderdaad omdat de liters worden gemeten tot onderkant raam. Bij de EX30 heb je dus eigenlijk meer in de hoogte.
De EX30 heeft zonder de banken plat echter wel echt een klein kofferbakje (58cm breed, 71cm diep) vergeleken de Model 3. De Model 3 heeft een enorm brede (93cm) en diepe (105cm) kofferbak (Skoda Octavia size -> 110x73cm), alleen zonder de hoogte, omdat sedan.

De EX30 heeft natuurlijk hatch, dus met de banken plat kan je daar "praktischere" dingen in kwijt, maar dat moet ook sneller. Wil je een plank van 2m70 meenemen bij de bouwmarkt, zou ik liever met een Model 3 gaan ;) 1m90 tot de voorstoelen versus 1m75 in de Volvo.
Nu is het ook zo dat de ex30 qua formaat ook in een segment lager opereert, dus die vergelijking is ook scheef natuurlijk. Eigenlijk zou je een XC40 tegenover de M3 moeten zetten (of eigenlijk een polestar 2, maar dat is ook een sedan en onpraktisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 12:43
Sincere1983 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:29:
[...]

Straks maar eens even bij Kia langs om te kijken hoe die voelt als ik er in zit en dan bij Renault een offerte halen van de scenic, eerste prijzen bij directlease zijn erg fors dus hoop dat het bij athlon beter is anders past hij niet eens binnen het tarief wat ik heb (word de shortlist nog korter).
Scenic e-tech staat er net een paar dagen op, directlease flatst er vaak wat ultra hoge operational lease prijzen op als ze nog aan het bepalen zijn. Kan me niet voorstellen dat ze zo hoog blijven. Directlease = Van Mossel en die heeft VKV overgenomen. Ze hebben best veel Renault vestigingen in het midden van het land. Als je een beetje de Megane prijzen doortrekt kun je wel een euro of 50 van de operational lease p/m aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
renzo4000 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:27:
[...]

Nu is het ook zo dat de ex30 qua formaat ook in een segment lager opereert, dus die vergelijking is ook scheef natuurlijk. Eigenlijk zou je een XC40 tegenover de M3 moeten zetten (of eigenlijk een polestar 2, maar dat is ook een sedan en onpraktisch).
Idd. De xc40 is de normale concurrent van de Model 3 qua positionering. Alleen qua prijs zit de Model 3 op dit moment gewoon heel laag. Dat maakt dat hij zo vaak als ‘no-brainer’ langs komt.

De polestar 2 heeft overigens een 5e deur (y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:48
Davidas schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:58:
[...]

Leasebudget: 820 (eigen bijdrage mogelijk van 80 euro)
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Hybride of Elektrisch
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze: Tesla Model 3 (eventueel Model Y)
Ik heb nog even wat navraag gedaan bij mijn werkgever en in het budget zit wel een klein voorschot qua brandstofkosten inbegrepen. Als referentie is meegegeven dat de ID.3 Pro Business in mijn schaal past, en dan hoef ik niet aan de eigen bijdrage te komen.

Mijn voorkeur, zoals eerder aangegeven, gaat uit naar de Tesla Model 3. Denken jullie dat deze dan ook past binnen mijn budget, met eventueel een eigen bijdrage indien nodig.

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
dmod schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Onzin, verschiet niet van de hoge catalogusprijs van zo'n EV en de impact op de VAA berekening.

Praktijkvoorbeeld van dit jaar:
-Vw Arteon Diesel 2.0 uit 2018, veel opties, 102 gram Co² -> VAA 203
-Audi Q4 etron 40, wat opties, 0 gram Co² -> VAA 190

U zegt maal 3 of 4? ;)
Probleem is het gigantische verschil qua aanschafprijs wat gewoon doortikt, ook al betaal je het minimum.
Nu zal de catalogusprijs van een benzine/diesel ondertussen ook wel wat gestegen zijn door inflatie, dus uiteraard betaal je wat meer belasting, maar verschil is echt niet zo groot.

Hiervoor krijg je wel een 1tje voor je range in ruil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDdfnlCfURh1yBHtmNnXyE93rf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpY8ONriLWgKbwXT0757Uh8O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
Lambo LP670 SV schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Onzin, verschiet niet van de hoge catalogusprijs van zo'n EV en de impact op de VAA berekening.

U zegt maal 3 of 4? ;)
Probleem is het gigantische verschil qua aanschafprijs wat gewoon doortikt, ook al betaal je het minimum.
Nu zal de catalogusprijs van een benzine/diesel ondertussen ook wel wat gestegen zijn door inflatie, dus uiteraard betaal je wat meer belasting, maar verschil is echt niet zo groot.

[Afbeelding]
Je geeft een voorbeeld met een auto uit 2018.

Ik ben akkoord dat het geen maal 3 of 4 is, maar afhankelijk van de CO2 is het snel maal 2 voor een nieuwe ICE in vergelijking met een EV.

Als je bijvoorbeeld de BMW X1 in diesel, benzine, PHEV en EV eens door de VAA calculator haalt met de basisprijs heb je een mooie vergelijking.

Edit: of gewoon de wagen openen op de site van directlease.be.
Onderstaande de VAA van de X1 in basisuitvoering, met de laagste motorisaties.
  • Diesel: €350
  • Benzine: €319
  • PHEV: €145
  • EV: €143

[ Voor 14% gewijzigd door MathieuT op 08-01-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
MathieuT schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:26:
[...]

Je geeft een voorbeeld met een auto uit 2018.

Ik ben akkoord dat het geen maal 3 of 4 is, maar afhankelijk van de CO2 is het snel maal 2 voor een nieuwe ICE in vergelijking met een EV.

Als je bijvoorbeeld de BMW X1 in diesel, benzine, PHEV en EV eens door de VAA calculator haalt met de basisprijs heb je een mooie vergelijking.

Edit: of gewoon de wagen openen op de site van directlease.be.
Onderstaande de VAA van de X1 in basisuitvoering, met de laagste motorisaties.
  • Diesel: €350
  • Benzine: €319
  • PHEV: €145
  • EV: €143
Klopt, die wagen heb ik tot een paar maand terug gereden, vandaar dat ik het actuele VAA op mijn loonbrief kon checken.

Extra voorbeeld:

A4 Benzine (35.990 kaal, 142gr) geeft 295 VAA
A4 Diesel (40.900 kaal, 121gr) geeft 318 VAA
Q4 etron (57.269 kaal, 0gr) geeft 163 VAA

Geeft uiteindelijk nog steeds maar maximaal een verdubbeling, waarbij ik persoonlijk direct voor de niet EV zou kiezen moest ik mogen van mijn werkgever puur vanwege range perikelen.

Het VAA is tenslotte maar fictief loon dat erbij wordt geteld om belastingen over te berekenen dus eigenlijk mag je die bedragen nog eens delen door 2 om de netto impact te weten op je loon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
Lambo LP670 SV schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:37:
[...]

U zegt maal 3 of 4? ;)

[Afbeelding]
Zo'n onzin is dat niet ! En je moet geen appelen met peren vergelijken, en al zeker niet met VAA van een 2018 auto.
Hier mijn concreet geval, keuze uit nieuwe X3 of iX3, dus zelfde auto (diesel vs electrisch) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plT2b-2YCAZpFcvLDsoqPUjklxM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0TfVPb5YVV4hmTwZtX2t1GhP.jpg?f=user_large

Je komt dus wel degelijk dichter in de buurt van maal 3 dan maal 2.
En ook al deel je die bedragen door 2 voor de belastingen, het blijft (in mijn geval) bijna 3x zo duur om met diesel/bezine rond te rijden. Meer dan 180 Euro netto extra betalen per maand heb ik er niet voor over, en dan neem ik die range anxiety er wel bij.
Trouwens, bij heel wat werkgevers heb je tegenwoordig geen keuze meer, EV wordt verplicht

[ Voor 3% gewijzigd door dmod op 08-01-2024 15:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:59

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Herhaling van de TW:

Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garycooper33
  • Laatst online: 03-05 23:02
Leasebudget:980
Kilometrage per jaar: 25000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Inclusief brandstofvoorschot
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: Ben bereid max €200 eigen bijdrage te betalen. Leasemij Alphabet. Geen ruimte thuis voor laden aan huis dus geen EV, hybrid sta ik op zich voor open want kan laden bij kantoor maar wil er niet te veel afhankelijk van zijn.
Specifieke wensen: ACC incl file, dakraam, 150+ pk, automaat.
Uiteindelijke keuze: nvt

Geen kinderen dus grote auto met veel ruimte nog niet zo belangrijk. Daarom nu vooral naar (compacte) sedans aan het kijken. Op de shortlist tot dusver staan:

Audi A3 Advanced
Qua looks voor mij de mooiste auto in dit segment. Fijne proefrit mee gehad, vond ‘m heerlijk rijden en heeft degelijke tech/infotainment. Helaas in de basis wel heel kaal en behoorlijk prijzige opties waardoor cataloguswaarde op bijna 50k uitkomt na toepassen gewenste opties.

Mazda3 exclusive line
Mooie sportieve auto die ik van alle gewenste opties en meer (vb. elektrische stoelbediening) kan laten voorzien, waarna deze nog steeds 5k goedkoper is dan de hierboven genoemde Audi met beperktere opties. Heb tot dusver 6 dealers in Noord Brabant gebeld, maar nergens is deze uitvoering beschikbaar voor een proefrit.

De Audi heeft dus licht mijn voorkeur, maar ik ben me er ontzettend van bewust dat er auto’s zijn die meer bang for the buck geven.

Weten jullie nog van andere opties die aan mijn wensen zouden voldoen? En zijn er mensen die beide auto’s hebben gereden en ervaringen willen delen tussen de verschillen?

Ben benieuwd naar jullie meningen, bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door garycooper33 op 10-01-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
@garycooper33 Peugeot 308 wellicht?
Ik gok dat je voor dat bedrag een hele dikke kan rijden met de 180pk plugin hybrid bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Csotranme schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:38:
@garycooper33 Peugeot 308 wellicht?
Ik gok dat je voor dat bedrag een hele dikke kan rijden met de 180pk plugin hybrid bijv.
980 inc brandstof.. Ik heb m'n twijfels of dat past

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Csotranme
D_Jeff schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:55:
[...]

980 inc brandstof.. Ik heb m'n twijfels of dat past
Even snel door directlease gehaald.
Kom op 950eur incl voor 48mnd 25k km ;) .

Dan heb je de GT180 Hybrid full option dus verwarmd stuur/stoel, schuif kanteldak, volledige vision/safety pakket en het Focal speaker pakket 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

garycooper33 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:30:
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Overige afhankelijkheden: Ben bereid max €200 eigen bijdrage te betalen. Leasemij Alphabet. Geen ruimte thuis voor laden aan huis dus geen EV, hybrid sta ik op zich voor open want kan laden bij kantoor maar wil er niet te veel afhankelijk van zijn.

Geen kinderen dus grote auto met veel ruimte nog niet zo belangrijk. Daarom nu vooral naar (compacte) sedans aan het kijken. Op de shortlist tot dusver staan:

Audi A3 Advanced
Qua looks voor mij de mooiste auto in dit segment. Fijne proefrit mee gehad, vond ‘m heerlijk rijden en heeft degelijke tech/infotainment. Helaas in de basis wel heel kaal en behoorlijk prijzige opties waardoor cataloguswaarde op bijna 50k uitkomt na toepassen gewenste opties.

Mazda3 exclusive line
Mooie sportieve auto die ik van alle gewenste opties en meer (vb. elektrische stoelbediening) kan laten voorzien, waarna deze nog steeds 5k goedkoper is dan de hierboven genoemde Audi met beperktere opties. Heb tot dusver 6 dealers in Noord Brabant gebeld, maar nergens is deze uitvoering beschikbaar voor een proefrit.

De Audi heeft dus licht mijn voorkeur, maar ik ben me er ontzettend van bewust dat er auto’s zijn die meer bang for the buck geven.

Weten jullie nog van andere opties die aan mijn wensen zouden voldoen? En zijn er mensen die beide auto’s hebben gereden en ervaringen willen delen tussen de verschillen?

Mazda 3 is een hele fijne wagen! Zelf enkele jaren gereden en was er erg blij mee. Je komt ‘m helaas niet vaak tegen op de weg.

Wellicht dat je nog kunt kijken naar een Corolla, Ceed of i30 hatchback? Die kun je denk ik aardig aankleden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een A3 of A-klasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okkieozz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-10-2024
garycooper33 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:30:

Audi A3 Advanced

Mazda3 exclusive line

Ik heb de a3 sportback advanced ook genomen met een aantal leuke opties. zoals panodak, B&O, ambient lighting en noem maar op. Ik kwam uit op 43K. Best prijzig en kaal in basis ja. De levering zal binnen 2 weken plaatsvinden. Wacht op transport vanuit fabriek.ik vond het ook de leukste auto binnen mijn budget wat nog beetje premium feeling heeft. japans Koreaanse autos hadden veels te lange wachttijd tot levering. (kia niro 47 weken) ik heb mijn auto eind november besteld en wordt dus eind januari verwacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Okkieozz op 11-01-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nizzle33
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-09-2024
Leasebudget: 1050 tot uitloop 1300 met eventueel eigen bijdrage
Kilometrage per jaar:25000
Contractduur:48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Overige afhankelijkheden: geen
Specifieke wensen: Ruimte voor 3 kinderstoelen (0, 2 en 4 jaar). Vermoed dat de mogelijkheden hierdoor beperkt zijn tot een suv en geen station. Zo premium mogelijk en 200+ pk en liefst niet volledig elektrisch.
Uiteindelijke keuze: n.v.t.

Ben erg benieuwd waar jullie mee komen. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
nizzle33 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:12:
Leasebudget: 1050 tot uitloop 1300 met eventueel eigen bijdrage
Kilometrage per jaar:25000
Contractduur:48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Overige afhankelijkheden: geen
Specifieke wensen: Ruimte voor 3 kinderstoelen (0, 2 en 4 jaar). Vermoed dat de mogelijkheden hierdoor beperkt zijn tot een suv en geen station. Zo premium mogelijk en 200+ pk en liefst niet volledig elektrisch.
Uiteindelijke keuze: n.v.t.

Ben erg benieuwd waar jullie mee komen. Alvast bedankt.
Had je zelf al wat gevonden?

Je wil geen station of denkt dat het niet past ivm kinderen? Je kan ook voor een 7-zitter gaan bijvoorbeeld als je dat ziet zitten.
Helemaal geen BEV? maar wel (P)HEV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nizzle33
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-09-2024
Csotranme schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Had je zelf al wat gevonden?

Je wil geen station of denkt dat het niet past ivm kinderen? Je kan ook voor een 7-zitter gaan bijvoorbeeld als je dat ziet zitten.
Helemaal geen BEV? maar wel (P)HEV?
Ik ben bang dat in een station het niet past. Zelf vind ik dat over het algemeen een mooiere auto dan een suv. PHEV is prima.

Zelf kom ik uit op:
Skoda kodiaq (de nieuwe)
Kia sorento
Peugeot 5008, binnenkant vind ik niet heel mooi en vermogen weinig.

Vermoed dat het niet past in een Q5, X3, cv 60 eventueel bmw 5 of A6 en je hebt uitdaging om die in de lease te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-05 16:38
De Sorento is wel een hele gave auto.
Volgens mij is de Santa fee identieke , alleen wat braver.
Voordeel is, als je de 1.6hev neemt mag je nog 1650 trekken
Pagina: 1 ... 41 ... 65 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.