Stiggy schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:28:
[...]
Huidige auto is een stuk goedkoper, ik heb de gegevens nog wel van toen ik hem besteld heb. Ondertussen is het leasebudget wel geïndexeerd, dus als ik de huidige (tegen hetzelfde tarief) nu zou kunnen bestellen, zou ik geen eigen bedrage hebben maar geld terug krijgen.

Maar het offerte-proces is nu gelimiteerd tot alleen PHEV en EV, dus nieuwe tarieven voor gewone benzine auto's kan ik niet meer zien. De indexatie wordt overigens 1x per jaar op bedrijfsniveau geregeld. Ik geloof dat de OR ook in dat proces betrokken is. Ze kijken daarbij naar allerlei factoren en rapporten, maar ik denk dat ze het feit dat PHEV of EV nu verplicht is er mooi uitgelaten hebben
Ik kan wel aardig wat EV's en ook wat PHEV's vinden voor mijn budget hoor. Maar dat zijn niet per se hele spannende auto's: Basic Kia Nero PHEV is €775,76, XCeed €816, Prius €790, etc.
Ik ga de komende tijd eens lekker puzzelen met de Athlon configurator, mijn Excel sheet en auto's bekijken bij de dealers.
Pfff, zit al heel wat uurtjes achter de Athlon configurator en de diverse auto sites, maar ik heb nog geen richting. Als auto liefhebber moet ik als eerste een klik met een auto hebben, er beetje hebberig worden. Dan mag het best wat kosten, maar het moet ook weer niet te gek worden natuurlijk. En dingen die ik nu heb en fijn vind droppen (Mazda 3 Luxury met leer, 360 graden camera, stuur/stoelverwarming, adaptieve cc, etc) droppen is ook lastig.
Ik zag dat de Mercedes A-lijn in basis in lease veel goedkoper is dan je verwacht. Mooie CLA AMG PHEV samengesteld. Daar zou ik wel heel blij van worden

. Zelfde opties geconfigureerd als mijn huidige Mazda 3, kom ik op €342,- per maand extra uit t.o.v. die 3. Ik vind die Merc zo gaaf dat ik er nog over zou denken ook, maar dan heb ik in 4 jaar €16.416,- meer betaald dan voor mijn huidige auto (en €31.744 totaal). Da's bizar geld.
Full EV is alleen een Tesla 3 eigenlijk interessant. Maar daar wordt ik qua interieur niet zo heel blij van.
Jeep Avenger vind ik wel erg leuk. Andere klasse auto natuurlijk, maar daar zou ik tegen redelijk beperkte kosten de dikste uitvoering kunnen pakken en ik heb wel een zwak voor Jeep. Maar zie ik op ev-database dat je daar op de snelweg (in de zomer) 280 km mee komt. Ugh, dat is wel veel te weinig. Als ik een plekje waar we op onze road trips (Santa Maria di Leuca) in ABRP.com gooi zie ik een whopping 17 laadstops met 7u21 laadtijd. Natuurlijk stop je ook om te overnachten, maar de stops die daar gepland worden maken dit soort tochtjes wel een beetje een no-go.
Ik begin te neigen naar het vaarwel zeggen aan leasen en zelf een leuke 2e hands te kopen (nog een mede Tweaker met een Giulia voor een vriendenprijsje hier?

) of mijn huidige lease met een jaar te verlengen. Had dat al aan de lease-coördinator voorgelegd, was niet heel happig (" ga eerst maar eens zoeken"), maar waarschijnlijk wel mogelijk.