Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-05 14:58

ragged

2

Stiggy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:19:
[...]

We hebben een online portal van Athlon waar je naar believen offertes kan maken. Toevallig werkt het net niet voor de Tonale, krijg daar steeds error meldingen op. :X Dus ik weet nog niet exact wat die gaat kosten. Dat Alfa's duur kunnen zijn in lease, tja, daar heb ik ervaring mee zal ik maar zeggen.

Helaas schrijven de huidige leuke Alfa's (Guilia en Stelvio) juist weer erg weinig af, waardoor ze tweedehands enorm duur blijven. Zelf een dikke Giulia kopen wordt ook een wat lastig verhaal.

Als een Tonale even duur is als een Passat Highline heb ik er overigens vrede mee. Passat is wel groter, maar da's ruimte die ik niet nodig heb en voor de rest :z
Ik zie in het Athlon portaal staan dat een Tonale 1.3T Plug-In Hybrid 280pk AT6 AWD Veloce 5D
- In het zwart
- Alcantara bekleding
- Tech pack
- Winter pack
Met premium banden selectie (winter/zomer)

€ 58.415,34 / €1071,- bruto bijtelling, netto á 624 euro.

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:42
SirLct schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:31:
@Stiggy mn vorige leaseauto was een Giulia 2.0T, squadra stage 1, ik kan nog huilen als ik erover denk. Wat een fantastische auto was het! Daarna verplicht elektrisch en als je beetje leuk wil sturen dan kom je gauw bij de Model 3. Ik heb geluk dat ik de Performance kan leasen. Het is ander soort glimlach maar de hoeveelheid koppel en pk in combinatie met redelijk laag gewicht (EV begrip) zorgt dat het leuk blijft.
Ik had toen ook een Tonale kunnen kiezen maar daar word ik juist niet warm van. Is toch een "gemodificeerde" Jeep Compass en die rijdt voor geen meter (relatively speaking tov de Giulia).
Lastig. Als je niet zoveel km rijd dan zou ik serieus een 2ehands Giulia halen; wellicht import uit DE.
Ik heb al een keer proef gereden in de Tonale PHEV. Tja, ik had iets van, als het toch een SUV en hybride moet worden, dan maar deze. Maar niet dat ik meteen heel erg enthousiast werd. In D mode gaat het wel vooruit, maar wat zit je hoog!

Ik zal eens op Duitse sites gaan kijken wat een leuke Giulia Veloce daar kost.

Misschien moet ik ook maar eens gaan rijden met de Model 3. Alhoewel ik volledig EV nog niet zo zie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:59
Net te horen gekregen dat ik de auto die ik gisteren besteld over 5 jaar mag leasen ipv 4 jaar.
Dat zou het maandbedrag toch wel wat naar beneden moeten brengen.
LM maar even gebeld om dat aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:13
Stiggy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:22:
[...]

Ik heb al een keer proef gereden in de Tonale PHEV. Tja, ik had iets van, als het toch een SUV en hybride moet worden, dan maar deze. Maar niet dat ik meteen heel erg enthousiast werd. In D mode gaat het wel vooruit, maar wat zit je hoog!

Ik zal eens op Duitse sites gaan kijken wat een leuke Giulia Veloce daar kost.

Misschien moet ik ook maar eens gaan rijden met de Model 3. Alhoewel ik volledig EV nog niet zo zie zitten.
Ik kan je de squadra stage 1 wel echt aanbevolen. Maakt het ook leuker want Veloce komt vaak als AWD.
Maar de 2.0t 200pk basis is als RWD geleverd. Squadra stage 1 naar 320pk. Oelala. Als bergenpas is wat je zoek, say no more!

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Stiggy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:19:
[...]

We hebben een online portal van Athlon waar je naar believen offertes kan maken. Toevallig werkt het net niet voor de Tonale, krijg daar steeds error meldingen op. :X Dus ik weet nog niet exact wat die gaat kosten. Dat Alfa's duur kunnen zijn in lease, tja, daar heb ik ervaring mee zal ik maar zeggen.

Helaas schrijven de huidige leuke Alfa's (Guilia en Stelvio) juist weer erg weinig af, waardoor ze tweedehands enorm duur blijven. Zelf een dikke Giulia kopen wordt ook een wat lastig verhaal.

Als een Tonale even duur is als een Passat Highline heb ik er overigens vrede mee. Passat is wel groter, maar da's ruimte die ik niet nodig heb en voor de rest :z
Dat jij er vrede mee hebt is prima, maar ik neem aan dat je werkgever ook nog iets te zeggen heeft over het rijden van een dergelijk dure auto een klasse boven je budget. Ik ken weinig werkgevers die zomaar zeggen "ja, goed idee, doen" en er verder niet naar omkijken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
The Eagle schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:57:
[...]

Dat jij er vrede mee hebt is prima, maar ik neem aan dat je werkgever ook nog iets te zeggen heeft over het rijden van een dergelijk dure auto een klasse boven je budget. Ik ken weinig werkgevers die zomaar zeggen "ja, goed idee, doen" en er verder niet naar omkijken.
Standaard mogen we tot €250 p.m. (ex btw) boven het full-time budget. Wel zelf bijbetalen natuurlijk.

Vaak zit ik zo tussen de €150 en €225 erboven, je wilt je auto toch een beetje leuk aankleden.

---
Oke, configurator werkt weer een beetje. Een Tonale zoals ik hem zou willen hebben (met het Leer/Harman Kardon pakket, Winter Pack, Technology Pack en. Schuif/Kanteldak) kost me slechts €712,- per maand. Da's maar €393 meer dan mijn huidige Mazda 3 met ongeveer dezelfde opties. 8)7 |:(
Beetje veel voor een aangepaste Jeep Compass. Dat gaat hem dus inderdaad niet worden. :(

Bijzonder dat je graag Alfa wilt rijden, maar het merk het al voor de 3e keer op rij verpruts door geen modellen in de c categorie te hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Stiggy op 12-12-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Stiggy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:09:
[...]

Standaard mogen we tot €250 p.m. (ex btw) boven het full-time budget. Wel zelf bijbetalen natuurlijk.

Vaak zit ik zo tussen de €150 en €225 erboven, je wilt je auto toch een beetje leuk aankleden.

---
Oke, configurator werkt weer een beetje. Een Tonale zoals ik hem zou willen hebben (met het Leer/Harman Kardon pakket, Winter Pack, Technology Pack en. Schuif/Kanteldak) kost me slechts €712,- per maand. Da's maar €393 meer dan mijn huidige Mazda 3 met ongeveer dezelfde opties. 8)7 |:(
Beetje veel voor een aangepaste Jeep Compass. Dat gaat hem dus inderdaad niet worden. :(

Bijzonder dat je graag Alfa wilt rijden, maar het merk het al voor de 3e keer op rij verpruts door geen modellen in de c categorie te hebben.
Of ik mis iets, of jij mist iets: Stiggy in "Keuze leaseauto - Deel 6"
Je leasebudget is volgens jezelf ex btw maar inclusief brandstof. Die tonale uit je berekening doet ongetwijfeld 712 exclusief brandstof, dus daar moet nog een flink brandstofvoorschot bovenop.

Dus of je hebt je budget fout neergezet, of je rekent je rijk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:53
En opnieuw een "slachtoffer" van het mooie aanbod ("bang for bucks package") dat Mazda in 2019 / 2020 had neergezet :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

The Eagle schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:42:
[...]

Je leasebudget is volgens jezelf ex btw maar inclusief brandstof. Die tonale uit je berekening doet ongetwijfeld 712 exclusief brandstof, dus daar moet nog een flink brandstofvoorschot bovenop.

Gaat het niet gewoon over de ‘privé’ kosten bijtelling en eigen bedrage? Los van wat het ‘de baas’ kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Oid schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:33:
[...]

Gaat het niet gewoon over de ‘privé’ kosten bijtelling en eigen bedrage? Los van wat het ‘de baas’ kost
Stiggy heeft het over 857 exc btw, inc brandstof. En de bruto bijtelling op de huidige auto ligt op zo'n 625 euro/maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
The Eagle schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:42:
[...]

Jij mist overduidelijk iets :+
Ik schreef ‘kost me’: dus wat de auto mij gaat kosten (aan bijtelling en eigen bijdrage aan werkgever). Dus niet wat de auto kost qua leasetarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Gewoon een jaartje bijtekenen, dan heb je tenminste een half om na te denken wat je echt wil.

Het enige dat ongeveer in de buurt komt Is de 308 hb phev, maar zelfs dat zal bijbetalen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
D_Jeff schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:00:
Gewoon een jaartje bijtekenen, dan heb je tenminste een half om na te denken wat je echt wil.

Het enige dat ongeveer in de buurt komt Is de 308 hb phev, maar zelfs dat zal bijbetalen worden
Ja, ben me nu aan het orienteren op de prijzen en wat er beschikbaar is. Maar als er niets bij zit wat ik leuk vind of betaalbaar is, dan is een jaartje verlengen een prima optie. Ik hoef jou niet uit te leggen dat het rijden in een Mazda geen straf is geloof ik :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Stiggy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:03:
[...]

Ja, ben me nu aan het orienteren op de prijzen en wat er beschikbaar is. Maar als er niets bij zit wat ik leuk vind of betaalbaar is, dan is een jaartje verlengen een prima optie. Ik hoef jou niet uit te leggen dat het rijden in een Mazda geen straf is geloof ik :+ :+
Geen idee waarover je het hebt :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:25
Misschien een vreemde vraag.

Maar, als je nu een voorraadauto neemt van bijv. 50000 euro, die normaliter 55000 euro als catalogusprijs heeft zal dan de 'kortingsprijs' (50000 euro) of de normale catalogusprijs voor de bijtelling gelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:20
Sincere1983 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:26:

Maar, als je nu een voorraadauto neemt van bijv. 50000 euro, die normaliter 55000 euro als catalogusprijs heeft zal dan de 'kortingsprijs' (50000 euro) of de normale catalogusprijs voor de bijtelling gelden?
Wat denk je zelf? Als dit zo was dan was dit aan de lopende band het geval ;)

Catalogusprijs dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Strykeforce schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:28:
[...]

Wat denk je zelf? Als dit zo was dan was dit aan de lopende band het geval ;)

Catalogusprijs dus
Check, en dit geldt dan dus ook voor de leaseprijs die mijn werkgever betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 11:52
Sincere1983 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:26:

Dit ligt eraan hoe de korting wordt gegeven.
Mijn mustang Mach-e werd van de eerste lichting een stuk later geleverd (bijna een jaar), Ford heeft toch van die lichting een paar duizend euro afgehaald, en dat werd ook bij het RDW geregistreerd.

Uiteindelijk betaal bijtelling je over de cataloguswaarde die bij het RDW staat, niet voor welk bedrag jij/de leasemaatschappij hem verkregen hebt.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:14
Sincere1983 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:46:
[...]

Je werkgever betaald gewoon voor de werkelijke waarde niet de fiscale waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Mirved schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:59:
[...]

Je werkgever betaald gewoon voor de werkelijke waarde niet de fiscale waarde.
Dus de voorraadacties zijn wel interessant voor het leasetarief begrijp ik hier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:14
Sincere1983 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:06:
[...]

Dus de voorraadacties zijn wel interessant voor het leasetarief begrijp ik hier uit.
Ja je kunt dan misschien een duurdere auto rijden dan je normaal zou kunnen rijden met je leasebudget. Echter zit je wel met een hogere bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:32
Sincere1983 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:46:
[...]

Al koopt je werkgever de auto voor 1 euro. Dan betaal jij gewoon de catalogusprijs die bij het RDW staat.
Tenzij de auto ouder dan 15jaar is, dan geldt de youngtimer regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Stiggy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:09:
[...]

---

Au dat is duur.
Heb je trouwens gekeken wat je huidige auto nu kost voor het bedrijf?
Zowel via de configurator (leasetarief als je nu nieuwe die zou halen) of via een lieve collega crediteuren even vragen hoeveel het werkelijk kost (leasetarief + brandstof)? LM past namelijk ook indexatie.
Zo had ik toen gekregen dat ze de leaseprijzen indexeren. Want auto's zijn gewoon heel duur geworden en de leasebudgetten blijven vaak op indexatie van jaar 2000 :+
Mijn stelling richting HR en leidinggevende was toen "kijk mijn huidige auto is door indexatie van leasemaatschappij nu al X geworden, en je wil dat ik een nieuwe auto kies die X-200 eur is?"

Trouwens... Je leasebudget is eigenlijk niet eens toereikend voor PHEV.
Ik kan niet eens VW Golf PHEV binnen budget krijgen. Leon ook niet.
De enige die ik binnen je budget kan krijgen is een Renault Captur PHEV, kaal kaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59

JB

Cédric roelt!

MisterChaoSs schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:38:
[...]

Wat vind jij van de kofferruimte? Ik heb nu 2 kleine kids, onder de 2, en zijn komende jaren wel wat autovakanties van plan.

Als ik het vergelijk met een Octavia of Superb zit daar 150L tot bijna 200L aan verschil tussen.
De V60 is onpraktisch voor een D-segmenter. Het past allemaal net niet, terwijl een SuperB, Passat, Mondeo wel makkelijk(er) gaat. Dakkoffer helpt, maar de auto zelf is veel meer op comfort ingericht dan bergruimte. Mis soms de ruimte/praktische kant wel.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
SirLct schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:29:
[...]

Au dat is duur.
Heb je trouwens gekeken wat je huidige auto nu kost voor het bedrijf?
Zowel via de configurator (leasetarief als je nu nieuwe die zou halen) of via een lieve collega crediteuren even vragen hoeveel het werkelijk kost (leasetarief + brandstof)? LM past namelijk ook indexatie.
Zo had ik toen gekregen dat ze de leaseprijzen indexeren. Want auto's zijn gewoon heel duur geworden en de leasebudgetten blijven vaak op indexatie van jaar 2000 :+
Mijn stelling richting HR en leidinggevende was toen "kijk mijn huidige auto is door indexatie van leasemaatschappij nu al X geworden, en je wil dat ik een nieuwe auto kies die X-200 eur is?"

Trouwens... Je leasebudget is eigenlijk niet eens toereikend voor PHEV.
Ik kan niet eens VW Golf PHEV binnen budget krijgen. Leon ook niet.
De enige die ik binnen je budget kan krijgen is een Renault Captur PHEV, kaal kaal.
Huidige auto is een stuk goedkoper, ik heb de gegevens nog wel van toen ik hem besteld heb. Ondertussen is het leasebudget wel geïndexeerd, dus als ik de huidige (tegen hetzelfde tarief) nu zou kunnen bestellen, zou ik geen eigen bedrage hebben maar geld terug krijgen. :) Maar het offerte-proces is nu gelimiteerd tot alleen PHEV en EV, dus nieuwe tarieven voor gewone benzine auto's kan ik niet meer zien. De indexatie wordt overigens 1x per jaar op bedrijfsniveau geregeld. Ik geloof dat de OR ook in dat proces betrokken is. Ze kijken daarbij naar allerlei factoren en rapporten, maar ik denk dat ze het feit dat PHEV of EV nu verplicht is er mooi uitgelaten hebben :X

Ik kan wel aardig wat EV's en ook wat PHEV's vinden voor mijn budget hoor. Maar dat zijn niet per se hele spannende auto's: Basic Kia Nero PHEV is €775,76, XCeed €816, Prius €790, etc.

Ik ga de komende tijd eens lekker puzzelen met de Athlon configurator, mijn Excel sheet en auto's bekijken bij de dealers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Stiggy schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:28:
[...]

Huidige auto is een stuk goedkoper, ik heb de gegevens nog wel van toen ik hem besteld heb. Ondertussen is het leasebudget wel geïndexeerd, dus als ik de huidige (tegen hetzelfde tarief) nu zou kunnen bestellen, zou ik geen eigen bedrage hebben maar geld terug krijgen. :) Maar het offerte-proces is nu gelimiteerd tot alleen PHEV en EV, dus nieuwe tarieven voor gewone benzine auto's kan ik niet meer zien. De indexatie wordt overigens 1x per jaar op bedrijfsniveau geregeld. Ik geloof dat de OR ook in dat proces betrokken is. Ze kijken daarbij naar allerlei factoren en rapporten, maar ik denk dat ze het feit dat PHEV of EV nu verplicht is er mooi uitgelaten hebben :X

Ik kan wel aardig wat EV's en ook wat PHEV's vinden voor mijn budget hoor. Maar dat zijn niet per se hele spannende auto's: Basic Kia Nero PHEV is €775,76, XCeed €816, Prius €790, etc.

Ik ga de komende tijd eens lekker puzzelen met de Athlon configurator, mijn Excel sheet en auto's bekijken bij de dealers.
Nee ik bedoel andersom, stel dat de huidige auto toen 800 kost, na 4 jaar kan het zomaar 1000 zijn door indexatie vanuit leasemaatschappij en actual vs normbedrag brandstof.
En dat betaal je werkgever elke maand, niet de 800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Mirved schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:11:
[...]

Ja je kunt dan misschien een duurdere auto rijden dan je normaal zou kunnen rijden met je leasebudget. Echter zit je wel met een hogere bijtelling.
Tenzij je een "voorraadmodel" van eind 2021 kan pakken en dus de lagere bijtelling voor EV kan meepakken.
Dat is heel zeldzaam natuurlijk. Vaak is het gewoon occassion.
De enige keer dat ik zoiets tegenkomt is eind vorig jaar. Toen werd er een massa e-tron met 0km en kenteken 2021 id markt gedumpt. Geen idee hoe. Hadden ze die vergeten in een loods ergens of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
SirLct schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:38:
[...]

Nee ik bedoel andersom, stel dat de huidige auto toen 800 kost, na 4 jaar kan het zomaar 1000 zijn door indexatie vanuit leasemaatschappij en actual vs normbedrag brandstof.
En dat betaal je werkgever elke maand, niet de 800.
Ah ja, maar dat kan ik dus niet meer zien omdat ze de benzine en mild-hybrides uit de configurator gegooid hebben. En als ik bij een andere leasemaatschappij als directlease kijk zie ik wat andere voorwaarden, en de pakketten van Mazda zijn ook aardig veranderd. Als ik iets configureer wat er een beetje op lijkt kom ik raar genoeg onder de leaseprijs van mijn huidige contract uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-04 22:59
Leasebudget: 664 (EV) 589 (Benzine)
Kilometrage per jaar: 30000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: genoeg kofferbakruimte ivm standaard meesjouwen van gereedschap. Hoogte van de kofferbak maakt niet zo veel uit (Sedan zou dus kunnen) gaat vooral om diepte van de vloer (Als in, van achterbank tot klep) , trekhaak
Specifieke wensen: stoelverwarming, sensoren voor en achter, liefst een EV, range van 400+ WLTP
Uiteindelijke keuze: -

Ook ik mag een nieuwe auto uit gaan zoeken, maar wel met een redelijk beperkt budget voor de eisen die er gesteld zijn. Ik gebruik de auto voor werk buiten op locatie, dus ik neem altijd veel zooi mee achterin.

Auto moet besteld worden bij Directlease, en daar kwam ik zelf eigenlijk alleen op een Renault megane Etech equilibre uit. Deze voldoet eigenlijk aan bijna alle voorwaarden, behalve de ruime kofferbak. Deze bedraagt wel 440L, maar is/lijkt erg ondiep waardoor ik geen grote spullen mee zou kunnen nemen.

Benzine heeft niet echt de voorkeur omdat er een max uitstootregeling geldt van 110g Co2/km

Heeft iemand nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:37
smidie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:20:
Leasebudget: 664 (EV) 589 (Benzine)
Kilometrage per jaar: 30000
Overige afhankelijkheden: genoeg kofferbakruimte ivm standaard meesjouwen van gereedschap. Hoogte van de kofferbak maakt niet zo veel uit (Sedan zou dus kunnen) gaat vooral om diepte van de vloer (Als in, van achterbank tot klep) , trekhaak
Specifieke wensen: stoelverwarming, sensoren voor en achter, liefst een EV, range van 400+ WLTP
Uiteindelijke keuze: -

Ook ik mag een nieuwe auto uit gaan zoeken, maar wel met een redelijk beperkt budget voor de eisen die er gesteld zijn. Ik gebruik de auto voor werk buiten op locatie, dus ik neem altijd veel zooi mee achterin.

Auto moet besteld worden bij Directlease, en daar kwam ik zelf eigenlijk alleen op een Renault megane Etech equilibre uit. Deze voldoet eigenlijk aan bijna alle voorwaarden, behalve de ruime kofferbak. Deze bedraagt wel 440L, maar is/lijkt erg ondiep waardoor ik geen grote spullen mee zou kunnen nemen.

Benzine heeft niet echt de voorkeur omdat er een max uitstootregeling geldt van 110g Co2/km

Heeft iemand nog andere opties?
Van de "betaalbare" EV's heeft de Renault zo ongeveer de ruimste achterbank. Eigenlijk klinkt het alsof je een station wilt vanwege laadvloer. Je zou naar een MG5 kunnen kijken maar je budget is simpelweg te krap voor een "ruime" EV. De MG ZS is ook ietsje ruimer dan de Renault denk ik.

Kijkende naar benzine moeten de goedkoopste C-segment stations net kunnen, maar met een trekhaak en stoelverwarming gaat het al lastig worden. En met 110 gram onmogelijk....Enige wat ik kan vinden is de Dacia Jogger Hybrid...

Heb je het al is met je baas besproken dat een auto met voldoende laadruimte eigenlijk onmogelijk is binnen deze regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:39
Waarom elektrisch?
Dacia jogger hybrid spuuglelijk, maar wel 110 uitstoot en cheap
Ford kuga phev(edit: wordt veel te duur, vrees ik)
Hyundai kona nline sky hev 108ofzo? Ubervet, fully loaded
Kia zal ook wel een Niro, xceed ofzo hebben. Met normaal ook veel opties.
Maar geen idee hoe duur ze zijn…

Ik zou in ieder geval wel ook even op benzine tank letten als je naar hybride kijkt, sommige hebben slechts 30L, maakt het onhandig.
Phev lijkt me sowieso niet handig. Duurder en als je veel km maakt extra gewicht.

Hmm, zie nu je budget. Dat wordt inderdaad wel lastig.

[ Voor 10% gewijzigd door wienesroa op 13-12-2023 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N

Kan misschien toch leuke optie zijn.
Al zal laadvermogen ook wel rond 400 zitten vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidie
wienesroa schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:21:
Waarom elektrisch?
Dacia jogger hybrid spuuglelijk, maar wel 110 uitstoot en cheap
Ford kuga phev(edit: wordt veel te duur, vrees ik)
Hyundai kona nline sky hev 108ofzo? Ubervet, fully loaded
Kia zal ook wel een Niro, xceed ofzo hebben. Met normaal ook veel opties.
Maar geen idee hoe duur ze zijn…

Ik zou in ieder geval wel ook even op benzine tank letten als je naar hybride kijkt, sommige hebben slechts 30L, maakt het onhandig.
Phev lijkt me sowieso niet handig. Duurder en als je veel km maakt extra gewicht.

Hmm, zie nu je budget. Dat wordt inderdaad wel lastig.
Bedankt voor het meedenken! Elektrisch omdat ik in dat geval geen eigen bijdrage hoef te betalen en de bijtelling uiteraard lager is. Bovendien vind ik een elektrische auto vooral ook leuker dan de langzame opties die er zijn zodra ik voor benzine ga met de gestelde uitstoot.

Hybride heeft eigenlijk de nadelen van benzine (meer bijtelling+eigen bijdrage) met de prijs van elektrisch. En over het algemeen ook nog eens de laadruimte van elektrisch.

Dit geldt ook voor die ceed bijvoorbeeld: PHEV 427liter vs 625liter voor de bezine variant. In dat geval zou ik beter voor de bezine variant kunnen gaan (en intern even zeuren om de uitstoot) omdat het Plug-in deel voor mij niet zoveel toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidie
nooberke schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:04:
[...]

Heb je het al is met je baas besproken dat een auto met voldoende laadruimte eigenlijk onmogelijk is binnen deze regeling?
Zeker, maar ik werk bij een zeer grote organisatie waarbij dit soort dingen niet zo 1-2-3 aangepast zijn. Er wordt gewerkt aan een veel beperkendere leaseregeling waarbij eigen auto-keuze wegvalt. Wel is het budget dan een stuk hoger inclusief nog een aantal andere voordelen.

Ik heb liever een auto gekozen voordat er voor mij bepaald gaat worden welke auto ik krijg, maar gezien de Renault eigenlijk de enige optie is, wordt het denk ik of die, of wachten op de nieuwe regeling.

(Een laatste optie is wachten op een leuke aanbieding bij DL. Hier was laatst de Ioniq 6 binnen budget bestelbaar, alleen mocht ik toen nog niks bestellen helaas.)

• JO_VA_MO
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-02-2024
Hallo, ik mag binnenkort

Leasebudget:
750 euro ex btw
Kilometrage per jaar:
40000km
Contractduur:
48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke:
Nee
Overige afhankelijkheden:
n./v.t.
Specifieke wensen:
- Automaat
- Apple Carplay
- Liefst Panorama maar geen eis
- Elektrisch mag maar hoeft niet

Nu heb ik een voorloopauto gekregen een T-cross gekregen en rijd prima. Wat sportievere looks zou wel mogen.

Ik zat zelf te kijken naar een kia proceed gt line met panoramadak. Nadeel alleen hiervan is de ontzettend lange levertijd.

Hebben jullie misschien wat advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:33

P_Tingen

omdat het KAN

Leasebudget: €900
Kilometrage per jaar: 50.000
Contractduur: 4 jaar
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Geen diesel
Specifieke wensen:
  • Lengte < 4.30 mtr (B-segment)
  • Adaptive Cruise Control
  • Stoel- en stuurverwarming
  • Automaat
  • Trekvermogen 750kg of meer
  • liefst SUV, maar hatchback mag ook, geen station
  • Draadloos laden + draadloos Android Auto
  • Achteruitrijcamera
  • Regensensor
  • Keyless entry
  • RDS + navigatie
Auto mag benzine, hybride of elektrisch, alleen wordt dat laatste lastig vanwege de combinatie B-segment en trekgewicht. De meeste EVs mogen ofwel niks trekken of zijn gelijk weer bakbeesten van auto's en ik wil juist iets kleiner dan mijn huidige Mazda CX30. Indien electrisch dan wel 350km range of meer ivm bijna 200km woon/werk per dag.

Op de voorlopige shortlist staan:
  • Opel Corsa GS 130pk automaat, €32500 / Lease € 860
  • Renault Clio Esprit Alpine, Etech full hybrid, €32500 / Lease € 840
  • Hyundai Bayon Premium 100pk DCT, €33000 / Lease € 850
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l2vzFTv.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lppxYJ0.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dofTA8I.png
RenaultOpelHuyndai

Deze drie voldoen aan alle eisen, behalve dat de Corsa geen draadloos laden heeft.
Kort door de bocht vind ik de Corsa de "leuke" optie, de Hyundai de "verstandige" en de Renault een beetje daar tussenin. De Hyundai is hoger dan de andere twee (SUV) en heeft de grootste (laad)ruimte

Opmerkingen/tips over deze lijst?
Welke merken/modellen zou ik nog moeten toevoegen?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:42

Pieroman

/me

[b]P_Tingen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:33:
Is een Volvo EX30 niks? Lijkt aan de benodigde eisen te voldoen en mag de benodigde 750kg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

JO_VA_MO schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:19:
Hallo, ik mag binnenkort

Leasebudget:
750 euro ex btw
Kilometrage per jaar:
40000km
Contractduur:
48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke:
Nee
Overige afhankelijkheden:
n./v.t.
Specifieke wensen:
- Automaat
- Apple Carplay
- Liefst Panorama maar geen eis
- Elektrisch mag maar hoeft niet

Nu heb ik een voorloopauto gekregen een T-cross gekregen en rijd prima. Wat sportievere looks zou wel mogen.

Ik zat zelf te kijken naar een kia proceed gt line met panoramadak. Nadeel alleen hiervan is de ontzettend lange levertijd.

Hebben jullie misschien wat advies?
Zoals iedereen: begin eens met je budget en contractvoorwaarden door het filter van directlease halen.
Verder: wil je een kleine of grote auto? Kleinere kan voor dat bedrag meer aangekleed zijn, maar moet voor je wekgever ook mogen.
Fiat 500 Abarth kan wellicht prima met je budget, kale Golf ook :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
P_Tingen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:33:
Specifieke wensen:
  • Automaat
  • Achteruitrijcamera
  • Regensensor
  • Keyless entry
  • RDS + navigatie
Als je Hyundai zegt heeft Kia mogelijk met gelijke motorisering en onderstel ook wel een alternatief.
Wellicht daar eens heen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Ik zie dat de xceed 9,5mm te lang is, maar die ziet er wel leuk uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Ikke_Niels schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:51:
[...]

Dit ligt eraan hoe de korting wordt gegeven.
Mijn mustang Mach-e werd van de eerste lichting een stuk later geleverd (bijna een jaar), Ford heeft toch van die lichting een paar duizend euro afgehaald, en dat werd ook bij het RDW geregistreerd.

Uiteindelijk betaal bijtelling je over de cataloguswaarde die bij het RDW staat, niet voor welk bedrag jij/de leasemaatschappij hem verkregen hebt.
De enige omweg is wat Mazda aantal jaar geleden bij mij deed als een goedmakertje. Achteraf ingebouwde opties die de leasemaatschappij niet betaalt en niet in je leasebedrag zitten tellen niet mee.

Ze hebben een auto met alle opties genomen, opties die makkelijk te verwijderen waren uitgebouwd en de auto voor de catalogusprijs zonder die opties opgevoerd. Na levering van de auto zijn de opties (extra speakers, betere radio, Stoelen en banken met lederen bekleding weer ingebouwd) tegen een 'vriendelijke prijs' die ik persoonlijk afrekende. Leasemaatschappij vond het natuurlijk geen probleem dat er allemaal extra opties op kwamen.

Of ze dat werk echt gedaan hebben? Geen idee, maar ik denk van niet. Ik ben bij ze langs geweest om de auto officieel in ontvangst te nemen en op naam van leasemaatschappij te zetten en een week later nogmaals langs geweest om de auto daadwerkelijk op te halen.

tl;dr Alles wat je zelf na levering inbouwt/laat inbouwen valt niet onder de bijtelling. Maar de leasemaatschappij moet er wel aan meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

wienesroa schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:22:
Ik zie dat de xceed 9,5mm te lang is, maar die ziet er wel leuk uit
We kijken niet op een centimetertje, het is niet dat hij nog net in de garage moet of zo :+
Die grens is een richtlijn. Ik zal de Xceed eens bekijken. Ik ben wel gecharmeerd van Kia; mijn dochter had een nieuwe Picanto en ik was verbaasd over hoe goed dat rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Pieroman schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:57:
[...]
Is een Volvo EX30 niks? Lijkt aan de benodigde eisen te voldoen en mag de benodigde 750kg trekken.
Ja, wel naar gekeken inderdaad, maar het probleem met die electrische auto's is dat de prijs al vrij snel oploopt. Een paar opties erbij en je gaat zo richting €45000. Ook een mogelijkheid zou de Renault Megane e-tech zijn. Die is 4.21 m lang en mag ook een aanhanger trekken.

De prijs, in combinatie met de bijtelling is wel een dingetje. Neem een auto van tegen de 50k en dan een bijtelling van 22% vanaf 2026 betekent een kleine €100 aan extra bijtelling per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:04
P_Tingen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:35:
[...]

Ja, wel naar gekeken inderdaad, maar het probleem met die electrische auto's is dat de prijs al vrij snel oploopt. Een paar opties erbij en je gaat zo richting €45000. Ook een mogelijkheid zou de Renault Megane e-tech zijn. Die is 4.21 m lang en mag ook een aanhanger trekken.

De prijs, in combinatie met de bijtelling is wel een dingetje. Neem een auto van tegen de 50k en dan een bijtelling van 22% vanaf 2026 betekent een kleine €100 aan extra bijtelling per maand.
Als je nu een auto besteld geleverd krijgt geld de bijtelling voor vijf jaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

P_Tingen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:35:
[...]

De EX30 single motor extended range 200kW zit op 41.500 fiscale waarde en 800 ex btw lease.
Heeft al de opties die je wilde voor die prijs en 365km+ bereik.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Cigarguy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:12:
[...]
Als je nu een auto besteld geleverd krijgt geld de bijtelling voor vijf jaar.
Ah, is dat zo? Ik dacht dat je dan gewoon de dan geldende bijtelling moest betalen, maar dat scheelt inderdaad. Leveren zal wel niet meer lukken dit jaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

P_Tingen schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:58:
[...]

Ah, is dat zo? Ik dacht dat je dan gewoon de dan geldende bijtelling moest betalen, maar dat scheelt inderdaad. Leveren zal wel niet meer lukken dit jaar :)
bijtelling is volgend jaar gelijk aan dit jaar, dus daar hoef je je dan niet druk over te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:04
P_Tingen schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:58:
[...]

Mocht je niet zo geïnteresseerd zijn in vermogen vind ik zelf de Business versie van de Megane E tech (130 pk motor met 60 kWh batterij) een leuke optie. WLTP bereik 470 km en in standaard lak vanaf even ruim 38K.

Ik denk voor wat betreft de bijtelling dat er geen benzine C segment auto's (met automaat) zijn die daaronder komen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Cigarguy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:18:
[...]
Mocht je niet zo geïnteresseerd zijn in vermogen vind ik zelf de Business versie van de Megane E tech (130 pk motor met 60 kWh batterij) een leuke optie. WLTP bereik 470 km en in standaard lak vanaf even ruim 38K.

Ik denk voor wat betreft de bijtelling dat er geen benzine C segment auto's (met automaat) zijn die daaronder komen.
Ook naar gekeken, mooie auto! Alleen om een aanhanger er achter te kunnen trekken moet je minimaal de Techno uitvoering van 45K hebben, de versies er onder kunnen mogen dat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
P_Tingen schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:39:
[...]

Ook naar gekeken, mooie auto! Alleen om een aanhanger er achter te kunnen trekken moet je minimaal de Techno uitvoering van 45K hebben, de versies er onder kunnen mogen dat niet
Dat dus, Kia flikt hetzelfde met de EV6 58KW, mag ook maar 750 kg trekken terwijl de 77Kw 1600 mag.
Gaat natuurlijk nergens over.
Bloody annoying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

macfocus schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:11:
[...]
Dat dus, Kia flikt hetzelfde met de EV6 58KW, mag ook maar 750 kg trekken terwijl de 77Kw 1600 mag.
Gaat natuurlijk nergens over.
Bloody annoying
Nou... als je een grotere accu hebt, kun je ook een grotere kar trekken. Toch? Ja toch? :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
P_Tingen schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:17:
[...]

Nou... als je een grotere accu hebt, kun je ook een grotere kar trekken. Toch? Ja toch? :F
En als ik nou alleen maar klein stukje met een knappe aanhanger wilt rijden?
Dan mag ik een duurder auto moeten kopen die ik verder niet gebruik (verschil van ene paar duizend euro)

Ik had sowieso de grote accu nodig, dus voor mij was het relatief simpel (maar wel duur)
Het klinkt nogal als een marketing maniertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik ben er denk ik wel uit, ga voor een Enyaq business uitvoering iv 82, zonder verdere opties.
Volgens mij is deze uitvoering wel 5 tientjes extra waard tov de selection (ook ivm EB).
Mooie auto met goed bereik. Hopelijk vallen de velgen een beetje mee, vindt het niet waard om daar weer apart voor te betalen haha.

Wel spannend, voor het eerst elektrisch rijden.

PS. Je kunt toch altijd een trekhaak later eronder laten zetten? Of doet alfabet daar ingewikkeld over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Waypoint schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:23:
Ik ben er denk ik wel uit, ga voor een Enyaq business uitvoering iv 82, zonder verdere opties.
Volgens mij is deze uitvoering wel 5 tientjes extra waard tov de selection (ook ivm EB).
Mooie auto met goed bereik. Hopelijk vallen de velgen een beetje mee, vindt het niet waard om daar weer apart voor te betalen haha.

PS. Je kunt toch altijd een trekhaak later eronder laten zetten? Of doet alfabet daar ingewikkeld over?
Zonder fabrieks-af 'trekhaak-voorbereiding' is het op een Skoda (en mogelijk ook andere VAG merken) sowieso moeilijk er een trekhaak op te laten zetten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:10
Specifieke wensen:
  • Automaat
  • Achteruitrijcamera
  • Regensensor
  • Keyless entry
  • RDS + navigatie
Auto mag benzine, hybride of elektrisch, alleen wordt dat laatste lastig vanwege de combinatie B-segment en trekgewicht. De meeste EVs mogen ofwel niks trekken of zijn gelijk weer bakbeesten van auto's en ik wil juist iets kleiner dan mijn huidige Mazda CX30. Indien electrisch dan wel 350km range of meer ivm bijna 200km woon/werk per dag.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
RenaultOpelHuyndai

Deze drie voldoen aan alle eisen, behalve dat de Corsa geen draadloos laden heeft.
Kort door de bocht vind ik de Corsa de "leuke" optie, de Hyundai de "verstandige" en de Renault een beetje daar tussenin. De Hyundai is hoger dan de andere twee (SUV) en heeft de grootste (laad)ruimte

Als je richting SUV’s gaat zou je kunnen kijken naar modellen zoals
Ford Puma
Audi Q2
Of als alternatief Mini Clubman

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:24
@P_Tingen T-Cross of Kamiq? Karoq zal iets te groot zijn voor je dan wellicht.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

remzor schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:02:
@P_Tingen T-Cross of Kamiq? Karoq zal iets te groot zijn voor je dan wellicht.
Ja, Karoq is te groot, Kamiq en T-Cross vind ik wat meh. Iets te rechtvormig denk ik

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Specifieke wensen:
  • Automaat
  • Achteruitrijcamera
  • Regensensor
  • Keyless entry
  • RDS + navigatie

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
RenaultOpelHuyndai

De Kona is een beetje een vreemde eend in de bijt, de Corsa en Clio zijn allebei leuke auto's (de Clio is qua infotainment echt top, collega's zijn er erg tevreden over), terwijl de Corsa leuke matrix koplampen heeft.

Misschien nog de Mitsubishi Colt (gewoon een gerebadgde Clio) of een Ford Fiesta (rijkwaliteiten), of de 208 (het iets chiquere broertje van de Corsa). De nieuwe Fabia vind ik ook wel leuk.

Persoonlijk zou ik de Ford laten staan wegens het interieur, maar qua rijbeleving erg goed.
De Colt is prijstechnisch misschien gunstig, maar biedt minder opties opties dan de Clio.
De Clio vond ik altijd een makkelijke aanrader, maar ik vind de facelift van dit jaar écht heel jammer. Ziet er gekunsteld uit.
Fabia is net vernieuwd, en redelijk gunstig qua prijs. Ik krijg hem niet hoger dan 30.449 qua prijs. Qua infotainment wel duidelijk minder dan de Renault, en qua opties zijn zaken zoals matrix lichten niet mogelijk.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• D_Jeff
P_Tingen schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:45:
[...]

Ja, Karoq is te groot, Kamiq en T-Cross vind ik wat meh. Iets te rechtvormig denk ik
Mazda CX-3 prive aanschaffen en je budget laten je uitbetalen?

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

D_Jeff schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:36:
[...]
Mazda CX-3 prive aanschaffen en je budget laten je uitbetalen?
Is een optie als ik iets meer thuis kan werken. Moet nu elke dag naar de klant á 185 km retour, dus dat kan denk ik niet uit met een mobiliteitsbudget. Kan even checken though....

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Jeroenneman schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:04:
[...]
De Kona is een beetje een vreemde eend in de bijt, de Corsa en Clio zijn allebei leuke auto's (de Clio is qua infotainment echt top, collega's zijn er erg tevreden over), terwijl de Corsa leuke matrix koplampen heeft.

Misschien nog de Mitsubishi Colt (gewoon een gerebadgde Clio) of een Ford Fiesta (rijkwaliteiten), of de 208 (het iets chiquere broertje van de Corsa). De nieuwe Fabia vind ik ook wel leuk.

Persoonlijk zou ik de Ford laten staan wegens het interieur, maar qua rijbeleving erg goed.
De Colt is prijstechnisch misschien gunstig, maar biedt minder opties opties dan de Clio.
De Clio vond ik altijd een makkelijke aanrader, maar ik vind de facelift van dit jaar écht heel jammer. Ziet er gekunsteld uit.
Fabia is net vernieuwd, en redelijk gunstig qua prijs. Ik krijg hem niet hoger dan 30.449 qua prijs. Qua infotainment wel duidelijk minder dan de Renault, en qua opties zijn zaken zoals matrix lichten niet mogelijk.
Het punt is dat ik eigenlijk al wist welke ik hebben wilde, nml de Fabia business edition met alles er op en eraan, maar die uit het fucking assortiment :/
Navraag bij Skoda leerde me dat dat inderdaad het geval was. Wel komt er in 2025 een compacte EV bij volgens hun twitteraar:

"de huidige Skoda Fabia wordt voorlopig nog geproduceerd en verkocht. Over de opvolger van de huidige Fabia is op dit moment nog niets bekend. Wel weten we al dat er in 2025 een elektrisch model komt met het formaat van de Fabia. De concept car daarvan hebben we afgelopen april al gezien tijdens het Skoda Let's Explore evenement in de vorm van de 'Compact.'"
Dat zal denk ik een id.2 kloon zijn.

Ik neig nu een beetje naar de Bayon (niet Kona dus) maar wil hem nog wel van dichtbij bekijken en wellicht proefrijden, want op papier wat minder vermogen

[ Voor 4% gewijzigd door P_Tingen op 21-12-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
P_Tingen schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:49:
[...]

Het punt is dat ik eigenlijk al wist welke ik hebben wilde, nml de Fabia business edition met alles er op en eraan, maar die uit het fucking assortiment :/
Navraag bij Skoda leerde me dat dat inderdaad het geval was. Wel komt er in 2025 een compacte EV bij volgens hun twitteraar:
Je hebt vast een enorm leuke opdracht dat je daar ruim 90km enkele reis voor in de auto wilt zitten... (ik zit in de detachering maar dat doe ik echt niet, ook al heb ik een octavia ter beschikking).

MAAR als je niet al te lang wacht, kun je vragen of je een voorraadmodel mag rijden: https://www.skoda.nl/stocklocator#/?brandAndModel[model][0]=skoda%2Ffabia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
P_Tingen schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:30:
[...]

Is een optie als ik iets meer thuis kan werken. Moet nu elke dag naar de klant á 185 km retour, dus dat kan denk ik niet uit met een mobiliteitsbudget. Kan even checken though....
Weet je dan heel zeker dat je je wilt beperken tot korter dan 4,30? Persoonlijk zou ik met zo'n kilometrage juist een zo comfortabel en rustig mogelijke auto zoeken. Een C-segmenter rijd gemiddeld genomen wel een stuk relaxer/stiller/comfortabeler dan een B-segmenter.

Is die 50000km jou kilometrage of waar het leasecontract op afgesloten gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
jongetje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:27:
[...]

Je hebt vast een enorm leuke opdracht dat je daar ruim 90km enkele reis voor in de auto wilt zitten... (ik zit in de detachering maar dat doe ik echt niet, ook al heb ik een octavia ter beschikking).

MAAR als je niet al te lang wacht, kun je vragen of je een voorraadmodel mag rijden: https://www.skoda.nl/stocklocator#/?brandAndModel[model][0]=skoda%2Ffabia
Da's heel persoonlijk, ik heb dat ook vaak zat gedaan (de baas stuurt je gewoon hè). Jaar lang van Almere-Den haag toen de files nog dramatisch waren. Jaar lang Almere-Doetinchem, regelmatig rond Brussel of Roeselare etc.

Maar ben met je eens, dat voor die afstanden geld: hoe langer, hoe lekkerder het rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
macfocus schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:49:
[...]

Da's heel persoonlijk, ik heb dat ook vaak zat gedaan (de baas stuurt je gewoon hè).
Mijn baas stuurt me nergens heen, ik heb erg veel inspraak in de opdrachten (en stuur hier ook in) en heb daarom geen opdrachten zo ver (en anders ben ik weg). Maar goed, is erg offtopic :)

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 22-12-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

jongetje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:27:
[...]

Inderdaad een leuke opdracht (zit hier al 6 jaar :) ) maar ik ben wel gewend aan einden rijden. Zoals @macfocus al zegt: de baas stuurt je gewoon. Ik heb voor mijn Mazda CX30 een Skoda Fabia gehad en daar ook 180.000 km mee gereden. Prima auto. Ik ben niet zo van de groter=beter, helemaal niet toen ik naar mijn dochter in Leiden moest en met die Mazda in die kleine kutstraatjes moest parkeren. En dan is een CX30 nog niet eens zó groot.
nooberke schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:35:
[...]
Weet je dan heel zeker dat je je wilt beperken tot korter dan 4,30? Persoonlijk zou ik met zo'n kilometrage juist een zo comfortabel en rustig mogelijke auto zoeken. Een C-segmenter rijd gemiddeld genomen wel een stuk relaxer/stiller/comfortabeler dan een B-segmenter.

Is die 50000km jou kilometrage of waar het leasecontract op afgesloten gaat worden?
Ja, jaarkilometers. Ik let wel een beetje op geluid in de auto inderdaad, maar ik rij net zo makkelijk in een B-segmenter. Sterker nog: ik ben een paar keer met een A-segmenter heen en weer gereden ivm onderhoud en ook dat reed prima. Niet persé voor lange termijn, maar een Picanto rijdt echt wel goed.

Mijn dochter heeft nu een Hyundai i10 uit 2011 en daar rij ik ook wel eens mee. Het verbaast me gewoon dat zo'n klein koekblikje (en dat van die leeftijd!) zo goed kan rijden.

Maar misschien ben ik ook wel niet heel kieskeurig met een auto, dat kan ook best. Als het maar rijdt en een beetje leuk is aangekleed vind ik het al snel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
P_Tingen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:14:

[...]

Ja, jaarkilometers. Ik let wel een beetje op geluid in de auto inderdaad, maar ik rij net zo makkelijk in een B-segmenter. Sterker nog: ik ben een paar keer met een A-segmenter heen en weer gereden ivm onderhoud en ook dat reed prima. Niet persé voor lange termijn, maar een Picanto rijdt echt wel goed.

Mijn dochter heeft nu een Hyundai i10 uit 2011 en daar rij ik ook wel eens mee. Het verbaast me gewoon dat zo'n klein koekblikje (en dat van die leeftijd!) zo goed kan rijden.

Maar misschien ben ik ook wel niet heel kieskeurig met een auto, dat kan ook best. Als het maar rijdt en een beetje leuk is aangekleed vind ik het al snel prima.
Je zit meer dan tien uur per week in de auto? Maar goed, ieder zijn keuze :+

Voor het leasebudget is veelal niet je daadwerkelijke kilometers van belang maar de kilometers waar het contract op afgesloten gaat worden, de meeste werkgevers hanteren voor (eerlijke) berekening een vast kilometrage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21
nooberke schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:16:
[...]

Je zit meer dan tien uur per week in de auto? Maar goed, ieder zijn keuze :+

Voor het leasebudget is veelal niet je daadwerkelijke kilometers van belang maar de kilometers waar het contract op afgesloten gaat worden, de meeste werkgevers hanteren voor (eerlijke) berekening een vast kilometrage
Die tijden heb ik ook gekend (voor Corona) en als de opdracht die je doet leuk is dan maakt iets langer in de auto zitten niet zoveel uit. Daarnaast hebben wij goede afspraken hierover, als je meer dan een uur enkele reis onderweg bent wordt dit gecompenseerd (uren voor uren) dus maakt het allemaal weer wat makkelijker.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:51
Leasebudget: €820 (+ eigen bijdrage mogelijk van 80 euro)
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 5 jaar

De auto's die nu mijn interesse wekken zijn de Tesla Model 3 en Y. Is dat mogelijk met dit budget denken jullie?

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Davidas schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:15:
Leasebudget: €820 (+ eigen bijdrage mogelijk van 80 euro)
Contractduur: 5 jaar

De auto's die nu mijn interesse wekken zijn de Tesla Model 3 en Y. Is dat mogelijk met dit budget denken jullie?
vul anders de hele template eens in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
renzo4000 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:07:
[...]

Die tijden heb ik ook gekend (voor Corona) en als de opdracht die je doet leuk is dan maakt iets langer in de auto zitten niet zoveel uit. Daarnaast hebben wij goede afspraken hierover, als je meer dan een uur enkele reis onderweg bent wordt dit gecompenseerd (uren voor uren) dus maakt het allemaal weer wat makkelijker.
Ik doelde er meer op dat als je veel moet rijden ik mijzelf niet zou beperken tot een auto in het B-segment als er voldoende budget is. Dat blijkt inderdaad niet helemaal duidelijk uit de zin.

Ik rijd niet zoveel (~10000km per jaar) en ben gewisseld van een C-segment (Leon 5F) naar een B-segment (Polo) maar qua comfort en geluid is 't toch echt wel een stapje terug terwijl naar ik begrijp de Polo één van de meest volwassen B-segmenters is. Als ik meer kilometers zou maken had ik die stap nooit gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidas
Oid schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:48:
[...]

vul anders de hele template eens in?
Leasebudget: 820 (eigen bijdrage mogelijk van 80 euro)
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Hybride of Elektrisch
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze: Tesla Model 3 (eventueel Model Y)

[ Voor 10% gewijzigd door Davidas op 22-12-2023 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 10-05 10:57
Davidas schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:58:
[...]

Specifieke wensen:
Ja, Model 3 past. https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:30
Davidas schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:58:
[...]

Specifieke wensen:
Eigenlijk niets aan toe te voegen. Lijkt prima te passen binnen je budget. Meerprijs voor de Model Y zit 'm in de hogere zit, grotere kofferbak opening, beter geluidssysteem en dat is het dan wel zo'n beetje. Succes met je keuze :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:48:
[...]

Eigenlijk niets aan toe te voegen. Lijkt prima te passen binnen je budget. Meerprijs voor de Model Y zit 'm in de hogere zit, grotere kofferbak opening, beter geluidssysteem en dat is het dan wel zo'n beetje. Succes met je keuze :)
Thanks! Dat komt nu vast goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:27
Waypoint schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:23:

Zonder je aan het twijfelen te willen brengen, je hebt vast je keuze goed overwogen, maar ik zou heel goed de laadmogelijkheden in jouw situatie uitzoeken alsook de routeplanning en of de auto dan goed aangeeft waar je kunt laden.
Deze dingen zijn echt funest als het niet lekker werkt.
Naar mijn weten heeft alleen Tesla dit goed voor elkaar.
Ik ken genoeg mensen die voor het eerst een vag elektrische auto hebben genomen en nooit meer elektrisch willen rijden. Om de bovenstaande redenen.
Als je alleen woon werk doet en je hebt een laadpaal thuis en op werk dan is het prima lijkt me. Vakanties wel weer lastig als het niet goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:33
De onboard navigatie van de Enyaq ziet er welliswaar wat ouderwets uit, maar laadstops inplannen gaat echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:13
macmellow schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:34:
De onboard navigatie van de Enyaq ziet er welliswaar wat ouderwets uit, maar laadstops inplannen gaat echt prima.
En anders lekker ABRP pakken. Kan Tesla ook niet aan tippen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-01 16:04
Ik twijfel of ik een zakelijke lease auto moet nemen of niet. Waarom? Mijn werkgever heeft het mij aangeboden als secundaire arbeidsvoorwaarden. Zie het als extra bonus. Het volgende is m'n situatie:

Zakelijk:
1. Ik ga 4x per week met het OV naar m'n werk, dat veranderd niet bij een lease auto (OV is makkelijker)
2. 1x per week rij ik met m'n particuliere auto naar een partner. Dit 150KM totaal (heen + terug) en ontvang hiervoor 23ct per KM
3. Overige KM's die ik zakelijk maak is zo'n 300KM per maand. Ook hiervoor ontvang ik 23ct per kilometer.

Persoonlijk:
1. Ik heb zelf een auto die ik wil verkopen ivm een grotere auto. Als ik particulier een nieuwe auto zal gaan kopen, zal ik daar zo'n 17K voor betalen. Ik hou van een mooie comfortabele auto.
2. Ik rij zelf relatief veel. Zo'n 15K per jaar i.v.m. veel weg in het weekend en vakanties in het buitenland.

Lease ik nu via m'n werk (keuze: Tesla M3), dan ga ik daar zo'n 370 euro per maand aan bijtelling voor betalen. Voor m'n gevoel is dit een hele hoop geld, maar andere de andere kant ben ik vrij van onderhoud, laadkosten en ook een stukje zorgen.

Iemand die ook voor zo'n dilemma heeft gestaan? Ik kan ook nog vragen of ik het leasebudget uitgekeerd kan krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Jerry- schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:57:
Ik twijfel of ik een zakelijke lease auto moet nemen of niet. Waarom? Mijn werkgever heeft het mij aangeboden als secundaire arbeidsvoorwaarden. Zie het als extra bonus. Het volgende is m'n situatie:

Zakelijk:
1. Ik ga 4x per week met het OV naar m'n werk, dat veranderd niet bij een lease auto (OV is makkelijker)
2. 1x per week rij ik met m'n particuliere auto naar een partner. Dit 150KM totaal (heen + terug) en ontvang hiervoor 23ct per KM
3. Overige KM's die ik zakelijk maak is zo'n 300KM per maand. Ook hiervoor ontvang ik 23ct per kilometer.

Persoonlijk:
1. Ik heb zelf een auto die ik wil verkopen ivm een grotere auto. Als ik particulier een nieuwe auto zal gaan kopen, zal ik daar zo'n 17K voor betalen. Ik hou van een mooie comfortabele auto.
2. Ik rij zelf relatief veel. Zo'n 15K per jaar i.v.m. veel weg in het weekend en vakanties in het buitenland.

Lease ik nu via m'n werk (keuze: Tesla M3), dan ga ik daar zo'n 370 euro per maand aan bijtelling voor betalen. Voor m'n gevoel is dit een hele hoop geld, maar andere de andere kant ben ik vrij van onderhoud, laadkosten en ook een stukje zorgen.

Iemand die ook voor zo'n dilemma heeft gestaan? Ik kan ook nog vragen of ik het leasebudget uitgekeerd kan krijgen..
Reken voor de grap eens uit wat die 15K km je kost als je die 17 K uitgeeft aan een andere auto.
Dus renteverlies, geld wat je niet uit kunt geven (of misschien wel zou lenen).
Staat er een vergoeding voor die 15K km?

Voordelen van de lease heb je al benoemd.
Nadelen kunnen zijn:
- Geen opbouw van eigendom
- mogelijk een kostbaar grapje als je van werkgever veranderd tijdens je looptijd leasecontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke

Zakelijk:

Persoonlijk:

Ik zou navragen of je budget uitgekeerd kan worden... Met die paar honderd kilometer aan 23 cent ga je niet ver komen als je een privé een moderne ruime auto wilt rijden... Als je 750-1000 euro aan budget bruto kan uit laten betalen waarvan je nog is een paar honderd kilometer a 23 cent netto kan maken gaat 't mogelijk wel interresant worden...

Dan ga je al gauw richting de 1000 euro verschil in tegenstelling tot circa 500 euro waar je nu aan zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Zakelijk:

Persoonlijk:

offtopic:
Zie topic warning, je kunt beter hier terecht: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Stiggy schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:28:
[...]

Pfff, zit al heel wat uurtjes achter de Athlon configurator en de diverse auto sites, maar ik heb nog geen richting. Als auto liefhebber moet ik als eerste een klik met een auto hebben, er beetje hebberig worden. Dan mag het best wat kosten, maar het moet ook weer niet te gek worden natuurlijk. En dingen die ik nu heb en fijn vind droppen (Mazda 3 Luxury met leer, 360 graden camera, stuur/stoelverwarming, adaptieve cc, etc) droppen is ook lastig.

Ik zag dat de Mercedes A-lijn in basis in lease veel goedkoper is dan je verwacht. Mooie CLA AMG PHEV samengesteld. Daar zou ik wel heel blij van worden :) . Zelfde opties geconfigureerd als mijn huidige Mazda 3, kom ik op €342,- per maand extra uit t.o.v. die 3. Ik vind die Merc zo gaaf dat ik er nog over zou denken ook, maar dan heb ik in 4 jaar €16.416,- meer betaald dan voor mijn huidige auto (en €31.744 totaal). Da's bizar geld.

Full EV is alleen een Tesla 3 eigenlijk interessant. Maar daar wordt ik qua interieur niet zo heel blij van.

Jeep Avenger vind ik wel erg leuk. Andere klasse auto natuurlijk, maar daar zou ik tegen redelijk beperkte kosten de dikste uitvoering kunnen pakken en ik heb wel een zwak voor Jeep. Maar zie ik op ev-database dat je daar op de snelweg (in de zomer) 280 km mee komt. Ugh, dat is wel veel te weinig. Als ik een plekje waar we op onze road trips (Santa Maria di Leuca) in ABRP.com gooi zie ik een whopping 17 laadstops met 7u21 laadtijd. Natuurlijk stop je ook om te overnachten, maar de stops die daar gepland worden maken dit soort tochtjes wel een beetje een no-go.

Ik begin te neigen naar het vaarwel zeggen aan leasen en zelf een leuke 2e hands te kopen (nog een mede Tweaker met een Giulia voor een vriendenprijsje hier? :+ ) of mijn huidige lease met een jaar te verlengen. Had dat al aan de lease-coördinator voorgelegd, was niet heel happig (" ga eerst maar eens zoeken"), maar waarschijnlijk wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Stiggy schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:20:
[...]

Pfff, zit al heel wat uurtjes achter de Athlon configurator en de diverse auto sites, maar ik heb nog geen richting. Als auto liefhebber moet ik als eerste een klik met een auto hebben, er beetje hebberig worden. Dan mag het best wat kosten, maar het moet ook weer niet te gek worden natuurlijk. En dingen die ik nu heb en fijn vind droppen (Mazda 3 Luxury met leer, 360 graden camera, stuur/stoelverwarming, adaptieve cc, etc) droppen is ook lastig.

Ik zag dat de Mercedes A-lijn in basis in lease veel goedkoper is dan je verwacht. Mooie CLA AMG PHEV samengesteld. Daar zou ik wel heel blij van worden :) . Zelfde opties geconfigureerd als mijn huidige Mazda 3, kom ik op €342,- per maand extra uit t.o.v. die 3. Ik vind die Merc zo gaaf dat ik er nog over zou denken ook, maar dan heb ik in 4 jaar €16.416,- meer betaald dan voor mijn huidige auto (en €31.744 totaal). Da's bizar geld.

Full EV is alleen een Tesla 3 eigenlijk interessant. Maar daar wordt ik qua interieur niet zo heel blij van.

Jeep Avenger vind ik wel erg leuk. Andere klasse auto natuurlijk, maar daar zou ik tegen redelijk beperkte kosten de dikste uitvoering kunnen pakken en ik heb wel een zwak voor Jeep. Maar zie ik op ev-database dat je daar op de snelweg (in de zomer) 280 km mee komt. Ugh, dat is wel veel te weinig. Als ik een plekje waar we op onze road trips (Santa Maria di Leuca) in ABRP.com gooi zie ik een whopping 17 laadstops met 7u21 laadtijd. Natuurlijk stop je ook om te overnachten, maar de stops die daar gepland worden maken dit soort tochtjes wel een beetje een no-go.

Ik begin te neigen naar het vaarwel zeggen aan leasen en zelf een leuke 2e hands te kopen (nog een mede Tweaker met een Giulia voor een vriendenprijsje hier? :+ ) of mijn huidige lease met een jaar te verlengen. Had dat al aan de lease-coördinator voorgelegd, was niet heel happig (" ga eerst maar eens zoeken"), maar waarschijnlijk wel mogelijk.
Mercedes is goedkoop in de lease door de gegarandeerde restwaarde, maar de bijtelling kun je dan weer helemaal los op gaan. Heb je al overwogen om je Mazda3 over te nemen of heb je daar al een (voor de leasemaatschappij aantrekkelijke) offerte voor ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
True schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:09:
[...]

Mercedes is goedkoop in de lease door de gegarandeerde restwaarde, maar de bijtelling kun je dan weer helemaal los op gaan. Heb je al overwogen om je Mazda3 over te nemen of heb je daar al een (voor de leasemaatschappij aantrekkelijke) offerte voor ontvangen?
Inderdaad, de Mercedes tilde ik met de accessoires zo over de 60k en de bijtelling maakt hem dan toch duur.

Nog geen offerte van de leasemaatschappij gevraagd voor overname Mazda. Maar dat is zeker ook een optie, ik zal na de vakantie eens vragen of ik daarvoor een offerte kan krijgen.

Ik heb al lang een bijzondere zwak voor een Alfa Gulia (mits in juiste trim). Ik zie dat ik dan zo'n 35k kwijt ben voor een exemplaar met niet te veel kilometers. Als ik op de anwb en autoweek sites door een berekening haal dan rekenen die me voor dat zo'n auto me ongeveer €920,- per maand kosten (benzine, verzekering, onderhoud, banden, afschrijving, etc). Dat is ook even schrikken :X

Ik hen dan de berekening gedaan met een Giulia Veloce uit 2018, nu kopen voor 35k, 4 jaar in rijden met 15.000km per jaar. Lijkt me aan de hoge kant, maar goed, heb al heel lang niet meer zelf een auto gehad dus eigenlijk niet zo'n zicht op de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dobryden
  • Laatst online: 04-05 11:56
Leasebudget: 800 ex btw p/m (evt. +10% dmv eigen bijdrage)
Contractduur: 54 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling exclusief
Overige afhankelijkheden: minimaal energielabel C
Specifieke wensen: benzine/hybride, automaat, liefst geen 3 cilinder motor, geschikt voor lange mensen (ik ben 1.95m), enigszins ruime auto gezien de lange looptijd van het lease contract.
Uiteindelijke keuze:

Ik start binnenkort bij mijn nieuwe werkgever en mag een nieuwe lease auto uitkiezen. Belangrijk is dat ik geen EV wil, aangezien ik regelmatig lange afstanden door Duitsland reis met de auto vanwege familie en daarnaast graag op wintersport ga. PHEV/HEV/MHEV is wel mogelijk natuurlijk, zolang ik maar niet hoef te laden. Momenteel rijd ik een Polo met DSG automaat en die rijdt heerlijk, maar vind ik wel te klein.

Ik rij aardig sportief, met name op de Duitse snelweg, dus een beetje degelijke motor vind ik wel lekker. Ik heb al proefgereden bij Skoda (Karoq en Octavia) en Kia (Sportage en Proceed) waar ik snel tot de conclusie kwam dat een SUV toch wat meer comfort is en minder sportief. De Kia Proceed daklijn vond ik te laag, dus vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de Skoda Octavia 1.5L mild hybrid. Seat Leon met dezelfde motor kan ook, maar is weer duurder en vind ik niet per se mooier.

De keuze bij Octavia gaat dan alleen nog tussen combi of hatchback en business plus of sportline uitvoering. Ik vind persoonlijk de hatchback mooier, maar voor een klein meerbedrag heb je met de combi natuurlijk een (nog) ruimere auto. Tegelijkertijd ga ik liever niet over die 800 eu p/m heen, want dat betaal ik zelf.

Dit is dus meer een dubbelcheck. Zijn er eventueel nog andere auto's die ik had kunnen overwegen en die ik over het hoofd heb gezien? Nog specifieke Skoda punten waar ik op moet letten wellicht?

Alvast dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@dobryden Waarom geen 1.0 MHEV motor op de Octavia? Die heb ik ook met DSG en zit zo op de 160 in Duitsland (mocht niet sneller van de bijrijder ;) ). Dat maakt de keuze ook iets ruimer en heb je misschien wat extra opties (ik ben enorm blij met het panoramadak dat open kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50

Arno

PF5A

Hij geeft zelf aan een degelijke motor (geen 3-cyl) te willen en als ik veel op de Autobahn zou rijden, zou ik ook een degelijk blok willen.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Arno schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:09:
Hij geeft zelf aan een degelijke motor (geen 3-cyl) te willen en als ik veel op de Autobahn zou rijden, zou ik ook een degelijk blok willen.
Ik las idd ook geen 3-cylinder, maar waarom dat gekoppeld wordt aan wel/niet een degelijk blok bij een nieuwe lease auto ontgaat mij even…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
is de kona (vind ik erg gaaf in Nline sky) of de niro geen optie?
Die zijn maatje kleiner dan sportage en tucson, maar wel beide best smaakvol om te zien.

Begin dit jaar heb ik ook de karoq, kodiaq proef gereden, maar die zijn van binnen wel erg gedateerd. (Persoonlijke smaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Stiggy schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:55:
[...]

Inderdaad, de Mercedes tilde ik met de accessoires zo over de 60k en de bijtelling maakt hem dan toch duur.

Nog geen offerte van de leasemaatschappij gevraagd voor overname Mazda. Maar dat is zeker ook een optie, ik zal na de vakantie eens vragen of ik daarvoor een offerte kan krijgen.

Ik heb al lang een bijzondere zwak voor een Alfa Gulia (mits in juiste trim). Ik zie dat ik dan zo'n 35k kwijt ben voor een exemplaar met niet te veel kilometers. Als ik op de anwb en autoweek sites door een berekening haal dan rekenen die me voor dat zo'n auto me ongeveer €920,- per maand kosten (benzine, verzekering, onderhoud, banden, afschrijving, etc). Dat is ook even schrikken :X

Ik hen dan de berekening gedaan met een Giulia Veloce uit 2018, nu kopen voor 35k, 4 jaar in rijden met 15.000km per jaar. Lijkt me aan de hoge kant, maar goed, heb al heel lang niet meer zelf een auto gehad dus eigenlijk niet zo'n zicht op de kosten.
Toch mooi dat iemand die een Giulia mooi vindt, ook een CLA mooi kan vinden. Persoonlijk vind ik dat echt de minste Mercedes (misschien afgezien van een verdwaalde R-klasse of een B ). Daar 16K voor aftikken bovenop een Mazda 3 is gekkenwerk naar mijn mening.

Onbegrijpelijk dat Mazda nauwelijks plug-in modellen aanbiedt. De boot totaal gemist.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dobryden
@jongetje dank voor je reactie. Ik heb die 1.0 proefgereden en het is zeker niet verkeerd. Maar ik vond ‘m met name bij het optrekken vanaf 80km/h te langzaam voor mijn rijstijl. Dat verkies ik dan boven een panorama dak. Is gewoon persoonlijke voorkeur;)

@Smobbo, als jij een station/ruime hatchback met 3 cilinder kent die wel enigszins sportieve rijprestaties kent hoor ik het graag. Al die Stellantis motoren zijn in ieder geval stuk minder krachtig dan die 1.5L van VAG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Als je sportief (wat dat ook mogen zijn) wilt rijden (zeker met een grote auto) dan kun je beter een plugin-hybride nemen. Dan kun je het extra vermogen van de elektromotor inzetten wanneer je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
dobryden schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:49:
Leasebudget: 800 ex btw p/m (evt. +10% dmv eigen bijdrage)
Contractduur: 54 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling exclusief
Overige afhankelijkheden: minimaal energielabel C
Specifieke wensen: benzine/hybride, automaat, liefst geen 3 cilinder motor, geschikt voor lange mensen (ik ben 1.95m), enigszins ruime auto gezien de lange looptijd van het lease contract.
Uiteindelijke keuze:

Ik start binnenkort bij mijn nieuwe werkgever en mag een nieuwe lease auto uitkiezen. Belangrijk is dat ik geen EV wil, aangezien ik regelmatig lange afstanden door Duitsland reis met de auto vanwege familie en daarnaast graag op wintersport ga. PHEV/HEV/MHEV is wel mogelijk natuurlijk, zolang ik maar niet hoef te laden. Momenteel rijd ik een Polo met DSG automaat en die rijdt heerlijk, maar vind ik wel te klein.

Ik rij aardig sportief, met name op de Duitse snelweg, dus een beetje degelijke motor vind ik wel lekker. Ik heb al proefgereden bij Skoda (Karoq en Octavia) en Kia (Sportage en Proceed) waar ik snel tot de conclusie kwam dat een SUV toch wat meer comfort is en minder sportief. De Kia Proceed daklijn vond ik te laag, dus vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de Skoda Octavia 1.5L mild hybrid. Seat Leon met dezelfde motor kan ook, maar is weer duurder en vind ik niet per se mooier.

De keuze bij Octavia gaat dan alleen nog tussen combi of hatchback en business plus of sportline uitvoering. Ik vind persoonlijk de hatchback mooier, maar voor een klein meerbedrag heb je met de combi natuurlijk een (nog) ruimere auto. Tegelijkertijd ga ik liever niet over die 800 eu p/m heen, want dat betaal ik zelf.

Dit is dus meer een dubbelcheck. Zijn er eventueel nog andere auto's die ik had kunnen overwegen en die ik over het hoofd heb gezien? Nog specifieke Skoda punten waar ik op moet letten wellicht?

Alvast dank voor jullie reacties!
Zijn de PHEV varianten van VAG geen optie? Je levert wat ruimte in voor een bak extra vermogen.

Golf GTE, of bij voorkeur voor station (Seat of Cupra) Leon PHEV ST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dobryden
PHEV heb ik inderdaad wel naar gekeken, maar de aanschafprijs is dan ook weer een stuk hoger waardoor je mindere auto's kan kiezen. Daarbij komt ook dat je 'm dan natuurlijk wel regelmatig moet opladen en daar heb ik niet zo'n zin in gezien ik geen oprit heb.

Dan blijft benzine of een combinatie van benzine+ niet plugin hybride over. Zodoende kwam ik nu dus uit op die Octavia. Het hielp ook dat ik die erg lekker vond rijden (ook die 1.0 liter trouwens) en erg mooi vind van binnen. Veel strakker dashboard en breder display dan de Karoq bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Jeroenneman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:20:
[...]

Toch mooi dat iemand die een Giulia mooi vindt, ook een CLA mooi kan vinden. Persoonlijk vind ik dat echt de minste Mercedes (misschien afgezien van een verdwaalde R-klasse of een B ). Daar 16K voor aftikken bovenop een Mazda 3 is gekkenwerk naar mijn mening.

Onbegrijpelijk dat Mazda nauwelijks plug-in modellen aanbiedt. De boot totaal gemist.
Smaken verschillen kennelijk! Ik vind een CLA wel aardig, maar veel van overige modellenaandbod niet om aan te gluren (EQA/B, eigenlijk de hele B lijn bijvoorbeeld). Ver boven mijn nederige budget hebben ze wel mooie modellen :+

Maar idd, de CLA is voor mij ook afgevallen. Ik denk dat het of de huidige Mazda 3 nog een jaartje doorrijden wordt, of ik volg mijn hart, kieper mijn spaarpot om en koop een Giulia Veloce :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
dobryden schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:40:
PHEV heb ik inderdaad wel naar gekeken, maar de aanschafprijs is dan ook weer een stuk hoger waardoor je mindere auto's kan kiezen. Daarbij komt ook dat je 'm dan natuurlijk wel regelmatig moet opladen en daar heb ik niet zo'n zin in gezien ik geen oprit heb.

Dan blijft benzine of een combinatie van benzine+ niet plugin hybride over. Zodoende kwam ik nu dus uit op die Octavia. Het hielp ook dat ik die erg lekker vond rijden (ook die 1.0 liter trouwens) en erg mooi vind van binnen. Veel strakker dashboard en breder display dan de Karoq bijvoorbeeld.
De 1.0 van de VAG modellen (wel van 5 jaar geleden) vond ik echt heel prettig rijden. Diezelfde motoren van PSA en Opel waren niet vooruit te branden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De 1.0 van VAG wordt echt in grote getallen geleverd, heeft inmiddels een jaar of 9 doorontwikkeling gehad en die blokken gaan tegenwoordig met 280-300k op de teller naar de export. Prima blokje.
Ja, 3 cylinder, maar als je de 1.5 TSI pakt is dat een ACT motor met actieve cylinder uitschakeling. Die draait ook rustig op 2 cylinders zonder dat je er erg in hebt of iets aan kunt doen.
1.0 is iets hoogtoeriger, maar merk je op de snelweg niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
Ik heb zo`n 3 jaar geleden mijn huidige lease-auto (peugeot 5008) afgenomen.
Wat mij opvalt is dat je voor hetzelfde geld niet meer dezelfde auto kan lesen.

Heeft dit te maken met de prijs-verhogingen (inflatie) van de auto`s afgelopen jaren?
Ik zou nu het volgende budget hebben:

Benzine :
48 maanden , 25k kilometers budget van € 786

Electrisch:
60 maanden , 25k kilometers budget van € 786

Ik zou nu alleen uitkomen op de volgende shortlist:

Kia Sportage
Skoda Enjaq (60 helaas)
Tesla Model 3

Zijn de prijsen van direct lease relevant of is er ook nog andere website waarbij het vergelijken goed geregeld is?
Iemand naast mijn vragen nog een andere gouden tip? :-)
Pagina: 1 ... 40 ... 65 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.