Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-09 22:38
Ook ik mag weer, na welgeteld 4 maanden in de iX1 xdrive30 gereden te hebben ben ik van werkgever veranderd en moet ik nu, lees begin januari, (heb nog even een voorloopauto) een nieuwe gaan uitzoeken.

Leasebudget: 1065 - 1075 incl. brandstof
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 48 Maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: nee
Specifieke wensen: heb een dochtertje en merk dat als we een weekend weg zijn met kinderwagen etc. de iX1 al aardig vol zat (en de dakkoffer ook).

Ik twijfel vooralsnog ontzettend tussen EV en benzine. Met name het gemak van benzine in het buitenland is toch ook wel prettig. De reden dat ik dit benoem is dat we met de iX1 in de ardennen zijn geweest en dat had niet perse een goed effect op de relatie (lees: vrouwlief in de stress omdat er geen laders te vinden waren of ze werkte niet/half).

Mogelijke opties op de lijst in ieder geval die ik volgens mij net binnen budget ga passen:

EV:
Nissan Ariya 87kW Advance
Peugeot E-3008 GT
VW ID4

Benzine:
Kia Sportage GT line (of 1 van zijn naasten, Qashqai, Tucson, maar ik vind de Sportage de mooiste van die 3).
Renaul Austral.
Peugeot 3008.
Andere opties?

Overigens kijk ik met een schuin oog ook nog naar de Fisker Ocean, Renault Scenic Skoda Kodiaq en Ford Explorer maar vraag me af wanneer daar een prijs bekend wordt.

Ik zie door de bomen het bos niet meer dus sta open voor mooie suggesties.

[ Voor 16% gewijzigd door Sincere1983 op 29-11-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
Sincere1983 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:29:

Mogelijke opties op de lijst in ieder geval die ik volgens mij net binnen budget ga passen:

EV:
Peugeot E-3008 GT
VW ID4

Benzine:
Kia Sportage GT line (of 1 van zijn naasten, Qashqai, Tucson, maar ik vind de Sportage de mooiste van die 3).
Renaul Austral.
Peugeot 3008.
Andere opties?

Overigens kijk ik met een schuin oog ook nog naar de Fisker Ocean, Renault Scenic en Ford Explorer maar vraag me af wanneer daar een prijs bekend wordt.

Kia EV6?
En die Fisker is idd leuk, maar heb in vroege specs gelezen dat dat ding retezwaar is.
Maar het kan bijna niet anders als dat dat een verkeerde omzetting van de US is of zo. Was nl. 2400kg!
De eerste zijn overigens geleverd in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sincere1983 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:29:
Ook ik mag weer, na welgeteld 4 maanden in de iX1 xdrive30 gereden te hebben ben ik van werkgever veranderd en moet ik nu, lees begin januari, (heb nog even een voorloopauto) een nieuwe gaan uitzoeken.

Leasebudget: 1065 - 1075 incl. brandstof
Overige afhankelijkheden: nee
Specifieke wensen: heb een dochtertje en merk dat als we een weekend weg zijn met kinderwagen etc. de iX1 al aardig vol zat (en de dakkoffer ook).

Ik twijfel vooralsnog ontzettend tussen EV en benzine. Met name het gemak van benzine in het buitenland is toch ook wel prettig. De reden dat ik dit benoem is dat we met de iX1 in de ardennen zijn geweest en dat had niet perse een goed effect op de relatie (lees: vrouwlief in de stress omdat er geen laders te vinden waren of ze werkte niet/half).

EV:
Peugeot E-3008 GT
VW ID4

Benzine:
Renaul Austral.
Peugeot 3008.
Andere opties?

Overigens kijk ik met een schuin oog ook nog naar de Fisker Ocean, Renault Scenic Skoda Kodiaq en Ford Explorer maar vraag me af wanneer daar een prijs bekend wordt.

Model Y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-09 15:32

Momentumlol

Car Fanatic

Renault Austral is eerlijk een prachtige wagen.. Goede value for money ook trouwens. Nieuwe Peugeots overigens ook. Heb zelf altijd Volvo & VAG gereden, maar zou voor een volgende lease bak best een Franse kar overwegen....

Edit: Arkana trouwens ook mooi! En die nieuwe DS'en zijn ook mooi! Een DS7 bijvoorbeeld!

[ Voor 11% gewijzigd door Momentumlol op 29-11-2023 19:05 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
macfocus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:54:
[...]

Kia EV6?
En die Fisker is idd leuk, maar heb in vroege specs gelezen dat dat ding retezwaar is.
Maar het kan bijna niet anders als dat dat een verkeerde omzetting van de US is of zo. Was nl. 2400kg!
De eerste zijn overigens geleverd in NL
Niet zo heel gek toch. Mijn e-tron is nog wat zwaarder.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
Dat lijkt me ook de logische keuze, vooral omdat @Sincere1983 aangeeft dat laden in het buitenland nog spannend gevonden wordt door de partner. Dan is de integratie van het supercharger netwerk wel echt meerwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-05 13:35

ragged

2

Heeft er al een leaserijder gekeken naar de Nissan Ariya ? :D
Ik heb nu ineens de optie voor een Ariya E-4orce namelijk.

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
ragged schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:14:
Heeft er al een leaserijder gekeken naar de Nissan Ariya ? :D
Ik heb nu ineens de optie voor een Ariya E-4orce namelijk.
Ja, design moet je een beetje van houden. Binnenkant vond ik wel fraai.
Trekhaak tot 750kg, voor mij eigenlijk een no go.

Als het die prijsklasse wordt dan voor mij de EV6, ,maar ja ook dat is persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Dean Martin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:41:
[...]

Niet zo heel gek toch. Mijn e-tron is nog wat zwaarder.
Nou… de meeste EV’s in die klasse zitten leeg rond de 1900kg. 500kg verschil is nogal wat.
En als er wegenbelasting geheven gaat worden….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

The_one007 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:14:
Gezien mijn huidige lease wagen binnen een half jaar einde contract is, krijg ik de vraag om een nieuwe wagen te kiezen. Gezien de car list bij ons ridicuul slecht is opgesteld dit jaar, twijfel ik tussen volgende twee opties:

- Audi Q4 e-tron 45 Advanced + Business Pack
- Volkswagen ID4 Pro Business 77 kWh 210 kW (286 pk)

Ik vind de Q4 met voorsprong de mooiere van deze twee opties. Echter is deze configuratie heel kaal (heeft bv. zelfs geen achteruitrijcamera...). Daarnaast, als ik de ID4 kies, krijg ik maandelijks 140€ netto extra, gezien deze wagen als een downgrade beschouwd wordt. Dit, in combinatie met iets meer opties, doet mij ook heel concreet richting de ID4 kijken.

Iemand ervaring hoe deze wagens zich ten opzichte van elkaar verhouden? Gezien ze op hetzelfde platform gebouwd zijn, dezelfde motoren en dezelfde batterij hebben, lijkt het verschil mij op papier niet zo groot te zijn?

Any thoughts?
Mag je niet van VAG afwijken?
Beide opties zijn door hetzelfde onderliggende platform op z'n zachts gezegd "niet ideaal".
Als de keuze echt tussen deze twee moet vallen, dan altijd de VW. De Audi is echt bizar slecht afgewerkt voor Audi standaarden. Kijk maar eens in het Q4 topic hier op Tweakers. Hard plastic, glimmende pianolak, bijna alles is een optie. Zoals je al noemt: niet eens een achteruitrijcamera anno 2023...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

macfocus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:54:
[...]

Ja, design moet je een beetje van houden. Binnenkant vond ik wel fraai.
Trekhaak tot 750kg, voor mij eigenlijk een no go.

Als het die prijsklasse wordt dan voor mij de EV6, ,maar ja ook dat is persoonlijk
Voor nu wordt het voor mij ook een EV6 met de grote accu in de plus uitvoering. Lees niet veel positief over de Ariya, jammer.

vanaf de 2e week van DEC kan ik bestellen. Of zijn er auto's waar ik op moet wachten?

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
ragged schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:59:
[...]

Voor nu wordt het voor mij ook een EV6 met de grote accu in de plus uitvoering. Lees niet veel positief over de Ariya, jammer.

vanaf de 2e week van DEC kan ik bestellen. Of zijn er auto's waar ik op moet wachten?
Volgens mij wil je vrij rap de EV6 Edition Advanced bestellen. Die zou ik toch even vergelijken met de plus. Als je al wat mist compenseert de prijs dat denk ik wel.

• Sincere1983
Bedankt voor de reacties.
Vwb. de genoemde opties:

KIA EV6: Het wisselt bij mij of ik deze auto mooi vind. Aan het begin vond ik hem prachtig, maar dat is met de tijd minder geworden, daarnaast weet ik niet of ik deze binnen budget krijg uitgaande van wat aankleding en de grotere batterij.

Model Y: Is te duur (als LR). Daarnaast vind ik de Y eigenlijk alleen mooi met de induction velgen omdat daarmee die gekke eendenbek wat minder opvalt.

Arkana vind ik minder mooi dan de Austral dus die keuze is vrij eenvoudig.

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:35
@Sincere1983 wellicht nog Skoda Enyaq?

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

macfocus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:09:
[...]

Volgens mij wil je vrij rap de EV6 Edition Advanced bestellen. Die zou ik toch even vergelijken met de plus. Als je al wat mist compenseert de prijs dat denk ik wel.
De Ev6 77 Plus hebben ze in een "Athlon edition" waardoor hij voor mij goed binnen budget is. En die Edition niet....leuk hea.

Overigens heeft de Plus de Meridian speakers, stoelventilatie en de warmtepomp als opties t.o.v. de fancy knipperlichten, draadloze telefoonlader en 20 inch velgen die in de Edition zitten.

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Inmiddels is het systeem van Athlon open gesteld voor me, de volgende opties zijn in ieder geval mogelijk:
Nissan Ariya 87kw advance met 20”
Kia sportage gt line phev (of hev)
Mercedes EQB business line athlon edition
Peugeot E-3008
Peugeot 3008 GT hybrid
Polestar long range
Seat tarraco e-hybrid FR phev business
ID4 77kw pro business advantage
Tiguan ehybrid R-line business (ik vermoed het uitlopende model, al zegt het plaatje op de athlonsite het nieuwe model)
Renault austral techno esprit alpine
Kia ev6 plus business athlon edition
Kuga graphite tech phev.

Al met al een behoorlijke keuzemogelijkheid. Eerst nu te horen krijgen of de vrouw in huis verplicht EV moet gaan rijden, afhankelijk daarvan zal ik voor benzine/hybrid of elektrisch kiezen en daarna maar eens een rondje dealers doen.

Belangrijke items waar ik op ga letten:
- is het bedieningssysteem snel. Stoorde me er in de iX1 aan dat het systeem altijd even een paar seconden bedenktijd nodig had als ik de navigatie aantikte bijv.
- zitten de stoelen goed (de m-sport stoelen in de iX1 waren net te smal).
- ruimte.
- opties. Rijhulpsystemen ben ik niet perse fan van dus daar laat ik niet direct de keuze van afhangen overigens.
- daarna een select groepje eens mee rijden en dan daarna de keuze.

[ Voor 22% gewijzigd door Sincere1983 op 02-12-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sincere1983 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:23:
Inmiddels is het systeem van Athlon open gesteld voor me, de volgende opties zijn in ieder geval mogelijk:
Nissan Ariya 87kw advance met 20”
Kia sportage gt line phev (of hev)
Mercedes EQB business line athlon edition
Peugeot E-3008
Peugeot 3008 GT hybrid
Polestar long range
Seat tarraco e-hybrid FR phev business
ID4 77kw pro business advantage
Tiguan ehybrid R-line business (ik vermoed het uitlopende model, al zegt het plaatje op de athlonsite het nieuwe model)
Renault austral techno esprit alpine
Kia ev6 plus business athlon edition
Kuga graphite tech phev.

Al met al een behoorlijke keuzemogelijkheid. Eerst nu te horen krijgen of de vrouw in huis verplicht EV moet gaan rijden, afhankelijk daarvan zal ik voor benzine/hybrid of elektrisch kiezen en daarna maar eens een rondje dealers doen.

Belangrijke items waar ik op ga letten:
- is het bedieningssysteem snel. Stoorde me er in de iX1 aan dat het systeem altijd even een paar seconden bedenktijd nodig had als ik de navigatie aantikte bijv.
- zitten de stoelen goed (de m-sport stoelen in de iX1 waren net te smal).
- ruimte.
- opties. Rijhulpsystemen ben ik niet perse fan van dus daar laat ik niet direct de keuze van afhangen overigens.
- daarna een select groepje eens mee rijden en dan daarna de keuze.
Het wordt bijna vervelend, maar waarom staat de Model Y niet in je lijstje? 😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:05:
[...]

Sommige mensen willen ook wat moois voor het oog en dat het allemaal een beetje blijft werken allemaal :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:02
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:05:
[...]

Is te duur in LR met 20 inch geeft hij eerder hier aan. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
We gaan het wat moeilijker maken.
Eigenlijk was ik er al uit, (EV6 long range) maar er spelen wat zaken buiten de leasebak om die ook geld kosten. Dus wellicht is het verstandig om wat goedkopers te gaan rijden. Besluit is nog niet genomen.
Dan wordt de keuze veel lastiger.

Eisen:
EV
Adaptive cruise

Wensen:
Voldoende ruimte voor 4 volwassenen
Knappe bagageruimte
Trekhaak (eigenlijk eentje die echt wat mag trekken, 750 kilo gaat eigenlijk al nergens over)
Autolengte minimaal 435cm of zo.
Grote range

Wie heeft er nog goede tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Inspired schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:07:
[...]

Is te duur in LR met 20 inch geeft hij eerder hier aan. :)
Dat en als gewone LR past hij ook niet bij Athlon helaas. Dus ook niet met de standaard velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sincere1983 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:56:
[...]

Dat en als gewone LR past hij ook niet bij Athlon helaas. Dus ook niet met de standaard velgen.
Is een LR echt nodig? De RWD is per maand zo’n €100 goedkoper. Verder hoef je bij Tesla geen opties aan te vinken, op wellicht 20” velgen, dakdragers en/of een trekhaak na.

Ik heb zelf destijds wat EV’s vergeleken via https://ev-database.org/nl/, lijkt mij reëler dan fabrieksopgaves.

Ik zou verwachten dat een RWD sowieso moet kunnen binnen budget, als een Polestar of Ariya ook passen? (Maar ik ken de prijzen van Athlon niet en wellicht zijn anderen merken inmiddels wat goedkoper geworden.)

[ Voor 42% gewijzigd door Dj-sannieboy op 02-12-2023 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:29
macfocus schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:47:
Eigenlijk was ik er al uit, (EV6 long range) maar er spelen wat zaken buiten de leasebak om die ook geld kosten. Dus wellicht is het verstandig om wat goedkopers te gaan rijden. Besluit is nog niet genomen.
Dan wordt de keuze veel lastiger.

Eisen:
EV
Adaptive cruise

Wensen:
Knappe bagageruimte
Trekhaak (eigenlijk eentje die echt wat mag trekken, 750 kilo gaat eigenlijk al nergens over)
Grote range

Tesla Model 3 of Model Y

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 22:01
Sincere1983 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:56:
[...]

Wellicht is de scenic etech interessant, prijsstelling voor degene met groot accupakket zou rond de 45k moeten liggen en volgens reviews zou het solar bay roof standaard moeten zijn en je hebt android automotive wat in de megane etech vrij goed beoordeeld wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:31
macfocus schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:47:

Eisen:
EV
Adaptive cruise

Wensen:
Knappe bagageruimte
Grote range

@macfocus
Volvo (x)c40
polestar 2 of 4
tikt alle boxjes en mag 1500 - 1800kg trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
LuPo schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:33:
[...]

Tesla Model 3 of Model Y
Bij Leaseplan, kan je momenteel niet eens een Model 3 vinden en de model Y alleen maar in 2 vaste keuzes, die knap aan de prijs zijn.

Eigenlijk is alleen de Volvo EX30 long range dan een kandidaat. Want die kan 1600 trekken.
Wel kleiner als ik eigenlijk wil rijden. Achterbank zal vrij onbruikbaar zijn, wat lastig is met volwassen kinderen.

Wordt sowieso een beetje gek van dat trekhaak gedoe met EV's.
Alles van Stellantis: Geen trekhaak at all!
Alle C klasse auto's die er dan overblijven: max 750 kg of zelf nog minder (Kona, 300Kg)
Mogelijk dat een ID 3 iets zou kunnen zijn, maar ik Wieger VW te rijden. Er zijn grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
nuffy schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:24:
[...]

@macfocus
Volvo xc40 tikt alle boxjes en mag 1500 - 1800kg trekken
Kostenplaatje tikt de boxjes niet.
Hij staat op de shortlist, ben zelfs bij de dealer geweest. Voor dat bedrag rijd ik de EV6.

[ Voor 0% gewijzigd door macfocus op 02-12-2023 20:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:29
macfocus schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:27:
[...]

Bij Leaseplan, kan je momenteel niet eens een Model 3 vinden en de model Y alleen maar in 2 vaste keuzes, die knap aan de prijs zijn.

Eigenlijk is alleen de Volvo EX30 long range dan een kandidaat. Want die kan 1600 trekken.
Wel kleiner als ik eigenlijk wil rijden. Achterbank zal vrij onbruikbaar zijn, wat lastig is met volwassen kinderen.

Wordt sowieso een beetje gek van dat trekhaak gedoe met EV's.
Alles van Stellantis: Geen trekhaak at all!
Alle C klasse auto's die er dan overblijven: max 750 kg of zelf nog minder (Kona, 300Kg)
Mogelijk dat een ID 3 iets zou kunnen zijn, maar ik Wieger VW te rijden. Er zijn grenzen.
Tsja.. dan moet je bij Leaseplan zijn. Een Model 3 is er al voor €42k en de Model Y €45k.
Maar ik zie al dat je geen Tesla wil en ook geen VAG, dus succes met je keuze. Wij hebben een Ioniq5 gehad en die beviel goed. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:43
Tesla's zullen juist duurder worden (in het leasebedrag) omdat de restwaarde erg onvoorspelbaar is.
Hetzelfde is gebeurt bij een aantal Volvo's (zoals de V60/V70)

[ Voor 24% gewijzigd door D_Jeff op 02-12-2023 21:53 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 00:07
Smart #3 wellicht? Volgens mij zelfde platform als xc30 alleen dan groter. En iets van 43k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
gebruikershaes schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:27:
Smart #3 wellicht? Volgens mij zelfde platform als xc30 alleen dan groter. En iets van 43k?
Dat is idd een optie.
Zelfde prijs als een EV6 short range, maar dan met 1600kg trekgewicht ipv 750.

Wel chinees…

Keuzes, keuzes….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:00
En komt de EV eis vanuit jezelf of vanuit de wg? Dat scheelt namelijk zomaar ineens 1000 extra opties als die eis vervalt.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
koentjuh schreef op zondag 26 november 2023 @ 07:52:
Bijkomend nadeel is dat als in benzine / hybride wil ik voor 31-12 moet bestellen, daarna is het all electric. Dus de Skoda modellen van 2024 vallen helaas af.

Ik heb even naar de model Y gekeken. De basis versie plus trekhaak en ACC kost netto < 400 euro. Ruim 250 euro goedkoper per maand, das 15k over vijf jaar. Downside is tesla, vind die auto gewoon niet zo mooi. Maar wel 15k in de eigen zak over 5 jaar. Keuzes :-)

Voor die 15k kunnen we wel weer de tweede auto een flinke upgrade geven. Eigenlijk is rationeel die tesla een no brainer..
Rijd je ook voldoende privé om de kosten van de bijtelling er uit te halen? Daar had ik zelf nooit bij stil gestaan en schrok toen ik dat eens berekende. Uit automatisme de afgelopen 15 jaar altijd lease gereden.

Had een 330e en S60 T6/T8 op de shortlist staan die richting de 600€ netto bijtelling gaan. Ik rijd echter maar zo’n 300km privé per maand (sportschool, supermarkt, school etc) en dan is 2€ per km behoorlijk duur.

Ik overweeg nu een goedkopere auto alleen zakelijk te rijden (rijd ongeveer 15k max per jaar) en daardoor 150-200€ netto onder budget uit te komen.

Betekent dat ik 750-800 euro per maand netto beschikbaar heb om die 300km privé te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 00:07
macfocus schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:58:
[...]

Dat is idd een optie.
Zelfde prijs als een EV6 short range, maar dan met 1600kg trekgewicht ipv 750.

Wel chinees…

Keuzes, keuzes….
Half Chinees. De andere helft is Mercedes. Overigens geldt voor Volvo en Polestar hetzelfde. Allemaal (gedeeltelijk) van Geely.

[ Voor 12% gewijzigd door gebruikershaes op 03-12-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
remzor schreef op zondag 3 december 2023 @ 00:35:
En komt de EV eis vanuit jezelf of vanuit de wg? Dat scheelt namelijk zomaar ineens 1000 extra opties als die eis vervalt.. ;)
Verplichting vanuit de baas. Heb er op zich geen moeite mee, maar dit is wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
gebruikershaes schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:44:
[...]

Half Chinees. De andere helft is Mercedes. Overigens geldt voor Volvo en Polestar hetzelfde. Allemaal (gedeeltelijk) van Geely.
I know.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aghanim schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:11:
[...]

Rijd je ook voldoende privé om de kosten van de bijtelling er uit te halen? Daar had ik zelf nooit bij stil gestaan en schrok toen ik dat eens berekende. Uit automatisme de afgelopen 15 jaar altijd lease gereden.

Had een 330e en S60 T6/T8 op de shortlist staan die richting de 600€ netto bijtelling gaan. Ik rijd echter maar zo’n 300km privé per maand (sportschool, supermarkt, school etc) en dan is 2€ per km behoorlijk duur.

Ik overweeg nu een goedkopere auto alleen zakelijk te rijden (rijd ongeveer 15k max per jaar) en daardoor 150-200€ netto onder budget uit te komen.

Betekent dat ik 750-800 euro per maand netto beschikbaar heb om die 300km privé te rijden.
Ik rij nagenoeg 80% privé, das ongeveer 25k per jaar. Dus dat zou qua rekensom wel uit moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 12-09 12:58
gebruikershaes schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:44:
[...]

Eigenlijk is Smart daar juist een beetje anders in. Die is idd half-Chinees, terwijl Volvo en Polestar volledig Chinees zijn met een westers masker op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:26
Aghanim schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:11:
[...]

En wat gaat dan het voordeel zijn? Dat je 2 minder leuke auto’s hebt voor hetzelfde geld?

Je kan dan net zo goed die goedkopere auto wel in de bijtelling rijden.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:26:
[...]

En wat gaat dan het voordeel zijn? Dat je 2 minder leuke auto’s hebt voor hetzelfde geld?

Je kan dan net zo goed die goedkopere auto wel in de bijtelling rijden.
Dat is inderdaad ook een optie. Het alternatief is overigens dat je na 4 jaar een kleine 40k hebt kunnen besteden aan een auto die ook zeker leuk is en ook van mij is ipv de leasermij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-09 15:57

MisterChaoSs

I Love Creating Chaos (ILCC)

Ook ik heb toegang tot Athlon gekregen om een wagen te gaan zoeken. Mijn huidige contract loopt tot april en ik probeer te kijken om met de minder gereden kilometers mijn contract wat eerder af te kunnen kopen. Ik rijd nu een Kia Ceed ExecutiveLine en moet met vriendin erbij en 2 kids achterin op wintersport. Een hybride/benzine station met wat ruimte als voorloopauto is dan bijvoorbeeld erg prettig.

Leasebudget: 882 euro p/m, max 1058 euro p/m bij 20% overschrijding
(Kan n.a.v. eindejaarsgesprek/nieuwe jaar nog wat wijzigen, maar verwacht het niet)
Overige afhankelijkheden: Plugin-hybrid of EV verplicht
Specifieke wensen: Bij voorkeur Plugin-Hybrid i.p.v. EV i.v.m. 2 tot 3 lange reizen per jaar met een peuter en baby, rijd bij voorkeur dus snachts en wil dan niet gaan staan laden. Lieftst station en geen.

Opties waar ik momenteel naar kijk zijn:
- Skoda Superb (nieuw 2024 model), prijzen nog onbekend, maar huidige versie kan ik de PHEV Sportline Business + wat opties nemen
- Skoda Octavita (nieuw 2024 model), prijzen nog onbekend, maar kan deze wat verder aankleden dan de Superb of per maand minder betalen
- Volvo V60 Hybrid Core, in de basis genoeg gadgets/functionaliteiten en kan stoel- en stuurwielverwarming + 360cam als opties erbij nemen.

Merk dat ik zelf meest enthousiast over de Superb 2024 ben, i.v.m. ruimte, laadvermogen en nieuwe design.
Volvo lijkt mij verder ook fantastisch rijden en ga ik proefrit voor plannen. Twijfel met name door laadvermogen vs. de skoda's en toch het feit dat bijv. elektrische stoelen e.d. opties ontbreken.

Mochten jullie alternatieve opties hebben waarvan je zegt "je bent stom als je die niet overweegt", dan hoor ik ze graag!

If I can't see the enemy, the enemy can't se *DEAD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35
Leasebudget: 1200
Kilometrage per jaar: 30000
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief, reeel verbruik volgens leasemaatschappij
Merkbeleid, zo ja, welke: geen
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: ruime station waar lange bestuurder plus 3 niet kleine volwassenen in past.
Uiteindelijke keuze:

Ik ben sinds 2019 weer 's aan de beurt voor een nieuwe auto. Ik ben aan het shoppen geslagen voor mijn gebruikelijke keuze, een ruime station waar mijn twee meter goed in past, en schrik me rot! Zowel van de prijzen als het gebrek aan keuze! Stations zijn bijna uitgestorven. Verder zijn de prijzen omhoog geschoten
De vorige wagen, een Skoda Octavia combi had een catalogusprijs van 26k. Denk dat ik daar nu makkelijk 20k bovenop mag doen wil ik wat keuze hebben.

Wat ik tot nu toe gezien heb
Nieuwe Octavia
Best aardige auto maar vind de bediening en de middenconsole echt ruk met name de uitstroom openingen onder het scherm

Skoda Kodiaq
Erg veel windgeruis. Hogere auto maakt inzittenden snel wagenziek. Voor de prijs vind ik de prijs/kwaliteit een beetje zoek

Seat Leon:
net een octavia maar dan met ongemakkelijkere stoelen

Volkswagen Golf variant
Octavia met minder achterbank ruimte

Ik ga vanmiddag met een Superb rijden. Ziet er heel mooi en ruim uit maar hoofdruimte achterin is wat krap

Wie heeft er nog andere suggesties?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macfocus
Wijnands schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:32:
Leasebudget: 1200
Kilometrage per jaar: 30000
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief, reeel verbruik volgens leasemaatschappij
Merkbeleid, zo ja, welke: geen
Specifieke wensen: ruime station waar lange bestuurder plus 3 niet kleine volwassenen in past.
Uiteindelijke keuze:

Ik ben sinds 2019 weer 's aan de beurt voor een nieuwe auto. Ik ben aan het shoppen geslagen voor mijn gebruikelijke keuze, een ruime station waar mijn twee meter goed in past, en schrik me rot! Zowel van de prijzen als het gebrek aan keuze! Stations zijn bijna uitgestorven. Verder zijn de prijzen omhoog geschoten
De vorige wagen, een Skoda Octavia combi had een catalogusprijs van 26k. Denk dat ik daar nu makkelijk 20k bovenop mag doen wil ik wat keuze hebben.

Wat ik tot nu toe gezien heb
Nieuwe Octavia
Best aardige auto maar vind de bediening en de middenconsole echt ruk met name de uitstroom openingen onder het scherm

Skoda Kodiaq
Erg veel windgeruis. Hogere auto maakt inzittenden snel wagenziek. Voor de prijs vind ik de prijs/kwaliteit een beetje zoek

Seat Leon:
net een octavia maar dan met ongemakkelijkere stoelen

Volkswagen Golf variant
Octavia met minder achterbank ruimte

Ik ga vanmiddag met een Superb rijden. Ziet er heel mooi en ruim uit maar hoofdruimte achterin is wat krap

Wie heeft er nog andere suggesties?
Kijk eens buiten de VAG hoek en er gaat een wereld voor je open…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@Wijnands Als je met 3 volwassenen achterin moet dan is de superb ruimer dan dan octavia, leon en golf.
Verder is de bediening van de golf en leon bijna gelijk aan die van de octavia. Ik rijd zelf bijna 3 jaar in de Octavia 4 en vind de bediening geen probleem. Alles is met 1 druk (en soms 2 klikken) te bedienen.
Als je naar VAG C klasse kijkt dan kun je idd ook naar een CEED kijken bijvoorbeeld.

[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 05-12-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:58
Leasebudget: 725 benzine/hybride of 775 EV, maximaal 150 euro eigen bijdrage.
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Overige afhankelijkheden: milieulabel A of B.
Specifieke wensen: Harde eis: Automaat en stoelverwarming

In de lease regeling is een stuk opgenomen over snelladen alleen i.c.m. een Alphabet laadpas, thuis geen mogelijkheid tot installatie van laadpaal dus naar mijn idee valt EV eigenlijk al af maar ik laat me graag overtuigen.

Momenteel hebben we een Golf 7 dus vergelijkbare bagage ruimte zou prettig zijn.

Verder hebben we echt nog geen idee wat voor auto het moet gaan worden.

Persoonlijk vind ik de Mazda 3 wel mooi, volgensmij past een goed aangeklede versie ook binnen budget. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Gerwinnn op 05-12-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

macfocus schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:41:
[...]

Er zijn genoeg stations te vinden in de cat C idd, maar geen enkele die zo ruim is, ook qua bagage, als de Octavia. Ter indicatie: kofferbak van de MB C klasse estate of een BMW3 touring zijn gewoon kleiner. En dan heb je het al over een cat D ipv C.
Dat een hybrid meestal nog een shitload aan ruimte van de kofferbak voor de accu's kwijt is helpt dan ook niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
macfocus schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:41:
[...]

Nou, het zal aan mij liggen maar ik hoopte toch echt een iets specifiekere tip dan dit te krijgen. Wat ik tot nu toe gevonden is alleen maar SUV en niet groot ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:36
Wijnands schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:48:
[...]

Nou, het zal aan mij liggen maar ik hoopte toch echt een iets specifiekere tip dan dit te krijgen. Wat ik tot nu toe gevonden is alleen maar SUV en niet groot ook.
De tip is niet heel vreemd toch? Er zijn plenty niet VAG stations in het C- en D-segment. Enige punt is je lengte en dus enigszins comfortabel zitten. Daar kom je denk ik alleen achter door er zelf in te gaan zitten. Ford Focus of Mondeo, Renault Megane, Peugeot 308.. Genoeg keus. Heb zelf nog een Focus station en daar is genoeg ruimte voor drie achterin. Maar weet niet of je met je twee meter als bestuurder daar zelf lekker in zit. Een rondje dealers doen en zelf gaan zitten is wellicht de beste tip?

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
De mondeo bestaat al een jaar niet meer. De megane en focus zijn erg, erg klein.
Er zijn plenty niet VAG stations
Nou nee, stations zijn bijzonder schaars geworden

[ Voor 40% gewijzigd door Wijnands op 05-12-2023 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wijnands schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:20:
De mondeo bestaat al een jaar niet meer. De megane en focus zijn erg, erg klein.

[...]

Ceed, i30 of Astra anders?

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 05-12-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus

[...]

Stellantis maakt ze nog hoor.
Peugeot, Opel.
Je moet alleen geen trekhaak willen als het een EV moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:36

[...]

Is een V60 niet passend te krijgen binnen je budget? Is dan mogelijk wel vrij kaal.

Edit: Maar snap de struggle wel, ik heb straks ook liever weer een station dan een SUV. De Enyaq kan je wellicht nog overwegen, dat is technisch gezien een SUV maar oogt wel als een station vind ik. Maar is dan wel elektrisch. Weet niet of dat een optie is?

[ Voor 27% gewijzigd door MaSw85 op 05-12-2023 22:31 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
MaSw85 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:28:
[...]

Is een V60 niet passend te krijgen binnen je budget? Is dan mogelijk wel vrij kaal.
Moet ik misschien 's naar gaan kijken. De laatste V70 hield niet over qua zitruimte.
Edit: Maar snap de struggle wel, ik heb straks ook liever weer een station dan een SUV. De Enyaq kan je wellicht nog overwegen, dat is technisch gezien een SUV maar oogt wel als een station vind ik. Maar is dan wel elektrisch. Weet niet of dat een optie is?
Enyaq is best laag van binnen omdat die vloer vol met accu zit. Verder zit ik bepaald niet op elektrisch te wachten omdat ik ook met de auto op vakantie wil kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wijnands schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:39:
[...]

Moet ik misschien 's naar gaan kijken. De laatste V70 hield niet over qua zitruimte.

[...]

Enyaq is best laag van binnen omdat die vloer vol met accu zit. Verder zit ik bepaald niet op elektrisch te wachten omdat ik ook met de auto op vakantie wil kunnen.
Zelf heb ik een V60, qua ruimte gaat dat best goed hoor. 3 grote kinderen achterin past (ja, die klagen wel, maar dat doen kinderen altijd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
[...]

Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@Wijnands een Passat of Mazda 6?
De Peugeot 308 is net te krap op de achterbank denk ik. De Focus Wagon zou misschien nog kunnen, goed geprijsd ook.

Anders kom je toch echt uit op de Octavia of de grotere broer, de Superb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
MAzda 6, helemaal niet opgekomen, goede tip!
Passat.. met de aankomende nieuwe lijken deze verdampt te zijn bij de dealers in mijn buurt. Los daarvan, ik zie niet helemaal wat de meerprijs tov de superb rechtvaardigd.
Ik zal 's in de 147 pagina's van dat topic neuzen. Wat me wel opviel ijn duitsland is dat in het hoogseizoen de laadpalen langs de snelweg overal bezet waren. En in Oostenrijk kenden ze het hele idee nauwelijks

[ Voor 36% gewijzigd door Wijnands op 06-12-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Wijnands schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:23:
[...]

MAzda 6, helemaal niet opgekomen, goede tip!
Passat.. met de aankomende nieuwe lijken deze verdampt te zijn bij de dealers in mijn buurt. Los daarvan, ik zie niet helemaal wat de meerprijs tov de superb rechtvaardigd.
Geen dank. Mazda 6 is niet meer vernieuwd lately meen ik, of ik heb het gemist.
En nee, die meerprijs zou ik zelf ook niet betalen voor een Passat en dus zou ik zelf op de Superb uit komen waarschijnlijk in jou situatie.
Maar zoals gezegd kun je ook één maatje kleiner (en dus goedkoper) overwegen en een Octavia of Focus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
remzor schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:33:
zelf ook niet betalen voor een Passat en dus zou ik zelf op de Superb uit komen waarschijnlijk in jou situatie.
Eerste proefrit viel niet tegen.
Maar zoals gezegd kun je ook één maatje kleiner (en dus goedkoper) overwegen en een Octavia of Focus nemen.
Ik heb voor de Octavia 4 jaar een c-max gehad. Slechtste auto die ik ooit gereden had. Infotainment systeem was bagger, service was ruk en de laatste paar maanden begonnen er onderdelen af te vallen. Ik stap nog liever in een fiat 500 dan dat ik ooit nog een ford rij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Wijnands schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:23:

[...]

Ik zal 's in de 147 pagina's van dat topic neuzen. Wat me wel opviel ijn duitsland is dat in het hoogseizoen de laadpalen langs de snelweg overal bezet waren. En in Oostenrijk kenden ze het hele idee nauwelijks
Is nogal (zwaar) overdreven ;) zelfs met mijn e-tron is het prima te doen. En dan heb je formaat tuinhuis met bijbehorend zwaar verbruik.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Dean Martin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:27:
[...]

Is nogal (zwaar) overdreven ;) zelfs met mijn e-tron is het prima te doen. En dan heb je formaat tuinhuis met bijbehorend zwaar verbruik.
Inderdaad, en zeker nu Tesla ook nog de punten op veel locaties aan het openstellen is hoef je in mijn ervaring nergens te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-09 15:57

MisterChaoSs

I Love Creating Chaos (ILCC)

HerZon schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:43:
[...]

Zelf heb ik een V60, qua ruimte gaat dat best goed hoor. 3 grote kinderen achterin past (ja, die klagen wel, maar dat doen kinderen altijd).
Wat vind jij van de kofferruimte? Ik heb nu 2 kleine kids, onder de 2, en zijn komende jaren wel wat autovakanties van plan.

Als ik het vergelijk met een Octavia of Superb zit daar 150L tot bijna 200L aan verschil tussen.

If I can't see the enemy, the enemy can't se *DEAD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 12:17

Fjeze

AllesPerfect!

MisterChaoSs schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:38:
[...]

Wat vind jij van de kofferruimte? Ik heb nu 2 kleine kids, onder de 2, en zijn komende jaren wel wat autovakanties van plan.

Als ik het vergelijk met een Octavia of Superb zit daar 150L tot bijna 200L aan verschil tussen.
Als je ruimte wilt komt Skoda eigenlijk altijd erg goed naar voren. Octavia is echt ruimer dan een vergelijkbare golf, en als een Superb past in je budget dan denk ik dat je geen ruimere auto kan vinden.

Vriend van mij heeft een tijd een Superb gereden en is zo'n 2 meter lang. Als ik erachter zat met mijn 1.82 zat ik zeer ruim qua beenruimte. En dan heb je ook nog eens een gigantische kofferbak.

Fly or Die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
MisterChaoSs schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:38:
[...]

Om heel eerlijk te zijn, plaats genoeg.
Met zijn 5en op stap en dan is er nog ruimte over. De koffers passen er allemaal in, veel loze ruimte door de wieltjes en toch merk je er niets van.
En ik hanteer altijd - wat echt niet past, blijft gewoon thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalanche17
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03-2024
[...]

[...]

Ik ben zelf 1,98m en heb ruimte genoeg in de Enyaq als bestuurder, en ook incidenteel achterin. Zelfs achter mij kunnen volwassenen nog prima zitten.

Ook ben ik er al 3 jaar mee naar Italië op vakantie geweest (incl. vouwwagen). Tesla Superchargers in je navigatie toevoegen als voorkeursstation en er is geen centje pijn onderweg, ook niet qua drukte ;-) (fijn dat Elon overal 20+ snelladers neergooit als er een locatie bijgebouwd wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiff81
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-07 15:15
Verplaatst naar ander topic

[ Voor 93% gewijzigd door Stiff81 op 07-12-2023 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:35
Stiff81 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:47:
Goedemiddag,
Gisteren een mail ontvangen dat de kosten van mijn abonnement bij Lynk & Co wederom omhoog gaan. Ik ben er onderhand wel klaar mee en wil richting volledig elektrisch overstappen. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil max 750,- pm betalen en liefst flex contract. Geen idee of iemand zicht op zo’n auto heeft? Mocht het niet flex kunnen dan is 12/18/24 mnd een optie.
Ik denk dat je die vraag beter hier kan stellen: Private Lease - Deel 1

Dit topic is eigenlijk alleen operational lease (dus zakelijk).

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dean Martin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:27:
[...]

M.a.w. wat ik met mijn eigen ogen gezien heb is niet waar? OK.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Wijnands schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:46:
[...]

M.a.w. wat ik met mijn eigen ogen gezien heb is niet waar? OK.
Je zult vast volle laadstations hebben gezien hoor, maar je hebt vast niet gepland met een routeplanner die je vervolgens naar het lege station een km verderop navigeert op basis van live info.
Je punt over Oostenrijk klopt feitelijk gewoon niet.

Feit is dat je prima met een EV op vakantie kunt en dat de infrastructuur prima in orde is in het grootste deel van Europa.

Als je geen EV wilt ook prima hoor.

[ Voor 21% gewijzigd door Dean Martin op 08-12-2023 08:16 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Leasebudget: 1150 elektrisch, 1235 benzine. Echter mik ik op 977 elektrisch en 1050 benzine (ivm korting op de eigen bijdrage)
Kilometrage per jaar: 30k
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: incl. Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke:nee
Overige afhankelijkheden:geen
Specifieke wensen: trekhaak ivm vouwwagen, 3 kinderstoelen achterin moet passen, grote kofferbak. niet te duur
Uiteindelijke keuze:

Ik zit nu te kijken naar Enyaq of een EV6. Ik denk dat ik de ID4 ook meeneem in de vergelijk. En als alternatie de superb. Deze is groter, maar duurder (en fossiel!)

IX1 , XC40 en EQB 250+ wil ik nog bekijken maar lijkt te klein. Ik had een kodiaq maar deze grote ga ik niet zomaar weer vinden ben ik al achter haha.

Ik twijfel nog over benzine vs elektrisch. Ik moet een eigen laadpaal erbij doen omdat we hier geen openbare palen hebben en de afstand met de vouwwagen dan groter is. We hebben jonge kids.
Echter het is wel voor 5 jaar dus het voelt dan wat verkeerd om nog voor fossiel te gaan.

Een model Y ben ik niet enthousiast over na de ervaringen gelezen te hebben en ik vind het geen mooie auto(smaken verschillen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waypoint schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:23:
Leasebudget: 1150 elektrisch, 1235 benzine. Echter mik ik op 977 elektrisch en 1050 benzine (ivm korting op de eigen bijdrage)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: incl. Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Specifieke wensen: trekhaak ivm vouwwagen, 3 kinderstoelen achterin moet passen, grote kofferbak. niet te duur
Uiteindelijke keuze:

Ik zit nu te kijken naar Enyaq of een EV6. Ik denk dat ik de ID4 ook meeneem in de vergelijk. En als alternatie de superb. Deze is groter, maar duurder (en fossiel!)

IX1 , XC40 en EQB 250+ wil ik nog bekijken maar lijkt te klein. Ik had een kodiaq maar deze grote ga ik niet zomaar weer vinden ben ik al achter haha.

Ik twijfel nog over benzine vs elektrisch. Ik moet een eigen laadpaal erbij doen omdat we hier geen openbare palen hebben en de afstand met de vouwwagen dan groter is. We hebben jonge kids.
Echter het is wel voor 5 jaar dus het voelt dan wat verkeerd om nog voor fossiel te gaan.

Een model Y ben ik niet enthousiast over na de ervaringen gelezen te hebben en ik vind het geen mooie auto(smaken verschillen).
Je sluit hem voor 5 jaar af. Je kunt niet in de toekomst kijken, dus je weet ook niet of je hem 5 jaar blijft rijden. Komt er een nieuwe werkgever heb je al een andere situatie. En jouw en mijn glazen bol zijn beiden stuk :P

Je zit met die vouwwagen, dat ding weegt wat. EV kan meestal minder trekken, heeft dan al vrij snel een groter totaalgewicht (accus!) en met een beetje pech heb je dan rijbewijs BE nodig. EV is duurder in de aanschaf, voel je dus ook in de bijtelling. Benzine mag gewoon, is meer keuze in, mag meestal meer trekken en is goedkoper in de bijtelling.

3 kinderstoelen achterin moet passen: succes daarmee, zelf bij de grootste auto's red je dat eigenlijk niet. In mijn Passat kan het al niet. Tesla Y claimt van wel, maar die heb ik gezien en dat is heel sterk afhankelijk van de gebruikte stoeltjes ;)

Volgens mij moet een Passat net in je budget passen. Idem voor een Superb. Alle overige kofferbakken zijn kleiner (inclusief die in cat D), met uitzondering van de Octavia, die komt redelijk in de richting.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Uiteindelijke keuze:

Aangezien je budget voor benzine hoger is en je een vouwwagen wil trekken zou ik waarschijnlijk voor een auto met benzine motor gaan.

Je brandstofcomponent is inclusief, waarschijnlijk is een hybride auto wel aan te raden om het brandstofvoorschot wat te drukken.

Toyota Corolla Touring Sports?

Wat voor ervaringen heb je gelezen over de Model Y waardoor je deze afschrijft? (Ik vind ‘m ook niet mooi, maar rij er wel een.)

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 08-12-2023 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Uiteindelijke keuze:

Kia Sorento PHEV?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

The Eagle schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:38:
[...]

Je sluit hem voor 5 jaar af. Je kunt niet in de toekomst kijken, dus je weet ook niet of je hem 5 jaar blijft rijden. Komt er een nieuwe werkgever heb je al een andere situatie. En jouw en mijn glazen bol zijn beiden stuk :P

Je zit met die vouwwagen, dat ding weegt wat. EV kan meestal minder trekken, heeft dan al vrij snel een groter totaalgewicht (accus!) en met een beetje pech heb je dan rijbewijs BE nodig. EV is duurder in de aanschaf, voel je dus ook in de bijtelling. Benzine mag gewoon, is meer keuze in, mag meestal meer trekken en is goedkoper in de bijtelling.

3 kinderstoelen achterin moet passen: succes daarmee, zelf bij de grootste auto's red je dat eigenlijk niet. In mijn Passat kan het al niet. Tesla Y claimt van wel, maar die heb ik gezien en dat is heel sterk afhankelijk van de gebruikte stoeltjes ;)

Volgens mij moet een Passat net in je budget passen. Idem voor een Superb. Alle overige kofferbakken zijn kleiner (inclusief die in cat D), met uitzondering van de Octavia, die komt redelijk in de richting.
Ik heb net even gekeken, maar een vouwwagen weegt meestal rond de 750kg. Ik gok max 1000kg (moeten hem begin volgend jaar nog kopen).
Van die stoeltjes ken ik wel ja, heb vorig jaar nieuwe moeten kopen. :+
Maar de elektrische is soms wel duurder, maar de gemiddeld bijtelling natuurlijk wel een stuk lager (18,5% over totaal VS 22%). Ik kan nog 20% boven mijn norm leasen, maar dat heb ik er niet voor over.
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:55:
[...]

Aangezien je budget voor benzine hoger is en je een vouwwagen wil trekken zou ik waarschijnlijk voor een auto met benzine motor gaan.

Je brandstofcomponent is inclusief, waarschijnlijk is een hybride auto wel aan te raden om het brandstofvoorschot wat te drukken.

Toyota Corolla Touring Sports?

Wat voor ervaringen heb je gelezen over de Model Y waardoor je deze afschrijft? (Ik vind ‘m ook niet mooi, maar rij er wel een.)
Interessant, die kende ik nog niet. Ga hem eens bekijken.

Tav de tesla; ik ken verscheidende collega's die er blij mee zijn, maar ook veel die het toch wel erg veel plastic vinden, belammerde service, slecht zitcomfort, etc.

Ik kan ook meer leasen (zie bovenstaand), maar dat voel je maandelijks natuurlijk ook terug in je portemonnee.
Kende ik ook niet, zie hem niet bij alfabet staan maar daar zit ik niet aan vast. Ga ik nog eens naar kijken!

Wel grappig dat jullie alle drie met benzine auto's aankomen, had eerder de argumenten om voor een elektrische te gaan verwacht. :+
Ik zit er nu sterk aan te denken om toch voor elektrisch te gaan. Komende weken wat proefritten plannen :D

[ Voor 4% gewijzigd door Waypoint op 10-12-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:57
Phev is vaak duurder in de bijtelling dan hev.
Trekgewicht is vaak hoger bij hev en vaak grotere benzinetank.
Dat gezegd hebbende; google eens op tucson hev nline sky. Als je van wat stoerder en gewaagd design houdt. <50k incl trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
remzor schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:33:
[...]

Geen dank. Mazda 6 is niet meer vernieuwd lately meen ik, of ik heb het gemist.
En nee, die meerprijs zou ik zelf ook niet betalen voor een Passat en dus zou ik zelf op de Superb uit komen waarschijnlijk in jou situatie.
De Mazda 6 heeft een soort van "facelift" eind 2022/begin 2023 gehad.
Grootste veranderingen: Infotenaint bijgewerkt (zoals Mazda3/CX-5) en de gril is aangepast naar de gril van de CX-5/Mazda CX-30

Wel is sinds de zomer de motorkeuze een stuk beperkter geworden (in NL, voor BE kan het anders zijn):
- Geen diesels meer
- Instapmodel is komen te vervallen, de keuze is 2.0l 165pk of 2.5l 194pk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:31
Leasebudget: €950
Kilometrage per jaar: 20.000km
Contractduur: 60 maand
Merkbeleid, zo ja, welke: Een beetje, kiezen via een leasetool, waar alle "gangbare" merken in staan. Merken als byd, fisker, Lucid, ... staan er niet in.
Specifieke wensen: Minimum WLTP range van 500km. Eigenlijk wil ik gewoon terug een mooie stationwagen, maar dat lijkt elektrisch nog niet echt mogelijk. Verder weinig specifieke wensen. Het is de gezinswagen, dus ruime koffer is welkom
Uiteindelijke keuze:

Ik mag weer eens een nieuwe wagen leasen. Ik ben Belg, dus de spelregels/prijzen zijn mogelijks iets anders. Elektrisch is niet verplicht, wel minimaal hybride. De leaseprijzen duwen me echter wel heel sterk richting elektrisch, ik krijg gewoon veel meer auto voor het zelfde leasebedrag als ik elektrisch kies.
Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van hogere auto's, maar een elektrisch lage auto met toch een ruime koffer en een ruim rijbereik lijkt niet te bestaan.

Aangezien ik niet vind wat ik echt wil, lijkt alles een compromis en raak ik er moeilijk uit.Dit zijn een paar opties, maar ik sta open voor andere voorstellen.
- Tesla Model Y LR: de ruimste, maar mist basis dingen als een regensensor en parkeersensoren. Stiekem wil ik dan grijs en de 20 inch wielen, maar dat past dan weer niet.
- Kia EV6: Voorlopig de favoriet, voornamelijk omdat hij iets minder als een suv aanvoelt. Iets minder fan van het interieur en infotainment specifiek.
- Volkswagen id.4: Vond ik qua interieur wat minder
- Skoda enyaq: nog niet mee gereden, maar lijkt niet verkeerd
- bmw i4: leuk, maar ik moet misschien net iets te veel compromissen maken om hem in mijn budget te passen. Rationeel is het niet de beste keuze.
- Nissan Ariya: mooi afgewerkt, maar vrij steriel rijgedrag
- Ford Mustang mach-e: vind ik persoonlijk een mooi interieur, voelt erg "premium" voor een ford. Mogelijks kan ik het aanpassen met rij settings, maar tijdens een korte testrit, voelde hij erg zwaar om mee te rijden.

Benieuwd of jullie me in een bepaalde richting kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Invictus66 schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:51:
Merkbeleid, zo ja, welke: Een beetje, kiezen via een leasetool, waar alle "gangbare" merken in staan. Merken als byd, fisker, Lucid, ... staan er niet in.
Specifieke wensen: Minimum WLTP range van 500km. Eigenlijk wil ik gewoon terug een mooie stationwagen, maar dat lijkt elektrisch nog niet echt mogelijk. Verder weinig specifieke wensen. Het is de gezinswagen, dus ruime koffer is welkom
Uiteindelijke keuze:

Ik mag weer eens een nieuwe wagen leasen. Ik ben Belg, dus de spelregels/prijzen zijn mogelijks iets anders. Elektrisch is niet verplicht, wel minimaal hybride. De leaseprijzen duwen me echter wel heel sterk richting elektrisch, ik krijg gewoon veel meer auto voor het zelfde leasebedrag als ik elektrisch kies.
Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van hogere auto's, maar een elektrisch lage auto met toch een ruime koffer en een ruim rijbereik lijkt niet te bestaan.

Als je geen trekhaak nodig hebt en je met een net ff minder optimale range uitkunt, de Stellantis EV stations (Peugeot, Opel etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
macfocus schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:59:
[...]

Als je geen trekhaak nodig hebt en je met een net ff minder optimale range uitkunt, de Stellantis EV stations (Peugeot, Opel etc)
Ik ben me er van bewust dat deze bestaan, maar dat voelt als een stevige stap naar beneden tov de andere opties (Dat is qua budget ook). Bovendien rij ik nu met een Peugeot 508sw hybride en heb hier niet zo'n goede ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:13
Leasebudget: 952 p/m excl. btw, maar omdat ik 90% werk wordt dit €856,90.
Kilometrage per jaar: 30000km
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Elektrisch of plug-in hybride nu verplicht. Initiële keuze verloopt via Athlon.
Specifieke wensen: Voorkeur voor Alfa Romeo, panorama/schuifdak, HUD, manuele transmissie, grote actieradius, mooi design, rijdersauto, plek voor 2 grote koffers in de kofferbak,
Wat rij ik nu: Mazda 3 Skyactive-X Luxury, 180pk, handbak, full options.

Beschrijving:
Wij zijn dus een beetje Italië en Alfa Romeo liefhebbers. We leven/werken om spontaan op reis te gaan (no kids), waarbij we graag zonder planning van leuke plek naar leuke plek kunnen zwerven, soms afhankelijk van tips van locals. Dat doen we meestal met de lease auto (brandstof in buitenland ook vergoed), nu de Mazda 3, daarvoor een Alfa Giulietta (daarvoor een behoorlijk aangepaste Seat Leon FR).

Mag weer een nieuwe uitzoeken, maar nu verplicht werkgever volledig elektrisch of PHEV. Dat past eigenlijk niet zo goed bij ons profiel. Daarnaast zijn de tarieven enorm gestegen en ons budget is wel geïndexeerd, maar niet voldoende kennelijk. Als ik iets vergelijkbaars als de Mazda 3 uit wil zoeken in PHEV, met leer, rijassistenten/adaptive cruise control, HUD, stuur & stoelverwarming dan zit je zo op de €1100,-

Opties die ik aan het overwegen ben:
  1. De Mazda overnemen (bevalt goed) en leasebedrag als mobiliteitsbudget uit laten keren. Ervaring uit het verleden is wel dat je nooit een goed overnamebod krijgt van je leasemaatschappij.
  2. Mobiliteitsbudget nemen en zelf iets kopen. Zou graag een Alfa Guilia kopen, maar helaas, die schrijven heel weinig af dus die vallen tweedehands nog aardig buiten het budget. Beetje leuke beginnen bij 35k, ik zou eigenlijk in de 15 to hooguit 20k categorie zoeken. Een Giulietta kan dan wel, maar een mooie voor 15 tot 20k vind ik dan ook best veel voor een auto met behoorlijk verouderde electronica.
  3. PHEV leasen. Alfa Tonale PHEV staat dan natuurlijk hoog op de lijst. Bereik is voldoende voor woon-werk, maar dat betekent wel iedere dag je stekkertje uitrollen als je thuis komt. Niet ideaal. Bovendien is het na 60-80km ook wel op, en dan ben je met > 1800kg onderweg met een 160pk motortje. Dat is ook niet ideaal voor een mooie bergpas. En deze, of andere PHEV's gaan me echt idioot meer kosten dan mijn huidige Mazda. Voor een beetje leuke Cupra Formentor gaat mijn eigen bijdrage van €80 nu naar een kleine €400 als ik het goed uitreken.
  4. EV leasen. Minder laden als voordeel, en totale kosten per maand komen vaak wat lager uit dan bij een PHEV vanwege de lagere bijtelling. Kan echter weinig vinden waar een petrolhead met liefde voor design en sportiviteit blij van wordt. Megane E-Tech spreekt me wel aan qua design, maar die is elektrisch weer niet top of the bill begrijp ik.
Optie 3 of 4 wordt sowieso geen handbak meer, maar wel weer leuke en moderne electronica (en CarPlay support) en zorgeloos rijden (in tegenstelling tot bij zelf een oudere Alfa kopen :+ ).

Eens kijken of ik hier nog inspiratie kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Stiggy schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:26:
• PHEV leasen. Alfa Tonale PHEV staat dan natuurlijk hoog op de lijst. Bereik is voldoende voor woon-werk, maar dat betekent wel iedere dag je stekkertje uitrollen als je thuis komt. Niet ideaal. Bovendien is het na 60-80km ook wel op, en dan ben je met > 1800kg onderweg met een 160pk motortje. Dat is ook niet ideaal voor een mooie bergpas. En deze, of andere PHEV's gaan me echt idioot meer kosten dan mijn huidige Mazda. Voor een beetje leuke Cupra Formentor gaat mijn eigen bijdrage van €80 nu naar een kleine €400 als ik het goed uitreken.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit niet zeker weet ondanks dat ik er ook ben wezen kijken, maar volgens mij kan die Tonale die 60-80 km full electric halen als je er mee op een 60/80 of BBK rijdt. Als je in de bergen gaat rijden wil je een deel van je accucapaciteit gebruiken en deels op de benzine motor. Waardoor je vermogen hebt en zuinig (lol .. ) rijdt gedurende een hele rit. Het is volgens mij niet de bedoeling dat je batterij na 100km al geheel leeg is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:35
Overige afhankelijkheden: Elektrisch of plug-in hybride nu verplicht. Initiële keuze verloopt via Athlon.
Specifieke wensen: Voorkeur voor Alfa Romeo, panorama/schuifdak, HUD, manuele transmissie, grote actieradius, mooi design, rijdersauto, plek voor 2 grote koffers in de kofferbak,

Beschrijving:
Wij zijn dus een beetje Italië en Alfa Romeo liefhebbers. We leven/werken om spontaan op reis te gaan (no kids), waarbij we graag zonder planning van leuke plek naar leuke plek kunnen zwerven, soms afhankelijk van tips van locals. Dat doen we meestal met de lease auto (brandstof in buitenland ook vergoed), nu de Mazda 3, daarvoor een Alfa Giulietta (daarvoor een behoorlijk aangepaste Seat Leon FR).

Mag weer een nieuwe uitzoeken, maar nu verplicht werkgever volledig elektrisch of PHEV. Dat past eigenlijk niet zo goed bij ons profiel. Daarnaast zijn de tarieven enorm gestegen en ons budget is wel geïndexeerd, maar niet voldoende kennelijk. Als ik iets vergelijkbaars als de Mazda 3 uit wil zoeken in PHEV, met leer, rijassistenten/adaptive cruise control, HUD, stuur & stoelverwarming dan zit je zo op de €1100,-

1. De Mazda overnemen (bevalt goed) en leasebedrag als mobiliteitsbudget uit laten keren. Ervaring uit het verleden is wel dat je nooit een goed overnamebod krijgt van je leasemaatschappij.
  2. Mobiliteitsbudget nemen en zelf iets kopen. Zou graag een Alfa Guilia kopen, maar helaas, die schrijven heel weinig af dus die vallen tweedehands nog aardig buiten het budget. Beetje leuke beginnen bij 35k, ik zou eigenlijk in de 15 to hooguit 20k categorie zoeken. Een Giulietta kan dan wel, maar een mooie voor 15 tot 20k vind ik dan ook best veel voor een auto met behoorlijk verouderde electronica.
  3. PHEV leasen. Alfa Tonale PHEV staat dan natuurlijk hoog op de lijst. Bereik is voldoende voor woon-werk, maar dat betekent wel iedere dag je stekkertje uitrollen als je thuis komt. Niet ideaal. Bovendien is het na 60-80km ook wel op, en dan ben je met > 1800kg onderweg met een 160pk motortje. Dat is ook niet ideaal voor een mooie bergpas. En deze, of andere PHEV's gaan me echt idioot meer kosten dan mijn huidige Mazda. Voor een beetje leuke Cupra Formentor gaat mijn eigen bijdrage van €80 nu naar een kleine €400 als ik het goed uitreken.
  4. EV leasen. Minder laden als voordeel, en totale kosten per maand komen vaak wat lager uit dan bij een PHEV vanwege de lagere bijtelling. Kan echter weinig vinden waar een petrolhead met liefde voor design en sportiviteit blij van wordt. Megane E-Tech spreekt me wel aan qua design, maar die is elektrisch weer niet top of the bill begrijp ik.
Optie 3 of 4 wordt sowieso geen handbak meer, maar wel weer leuke en moderne electronica (en CarPlay support) en zorgeloos rijden (in tegenstelling tot bij zelf een oudere Alfa kopen :+ ).

Petrolhead in welke zin? Goed sturende lijkt mij gezien je voorkeur voor Alfa. Motorisch is het ook allemaal niet bijsters veel namelijk. Een EV is dan altijd een vooruitgang. Maar je komt vervolgens kom je met een megane. Kijk en rijdt dan de Polestar 2 en Model 3.

Overigens is Italië qua laadvoorzieningen niet vergelijkbaar met NL of DE. Prima te doen, maar zorg voor een huisje waar je kunt laden. Het is overigens wel dikke fun met een Model 3 daar (ik reed een performance).
Overigens is de reis en naartoe icm supercharger netwerk enorm fijn. Beter dan tanken (stond rijen dik vanaf de afrit tot aan de pomp in de zomer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
True schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:06:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit niet zeker weet ondanks dat ik er ook ben wezen kijken, maar volgens mij kan die Tonale die 60-80 km full electric halen als je er mee op een 60/80 of BBK rijdt. Als je in de bergen gaat rijden wil je een deel van je accucapaciteit gebruiken en deels op de benzine motor. Waardoor je vermogen hebt en zuinig (lol .. ) rijdt gedurende een hele rit. Het is volgens mij niet de bedoeling dat je batterij na 100km al geheel leeg is.
Ah, dat is wel een goed punt natuurlijk :) Vraag me wel af hoe snel de accu leeg gaat op een bergweg, waar je de elektrische power bij het uitaccelereren van iedere bocht gebruikt. Maar mag hopen dat je hem dan idd niet in 100km leeg rijdt.
STIMPPYYY schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:19:
[...]
Petrolhead in welke zin? Goed sturende lijkt mij gezien je voorkeur voor Alfa. Motorisch is het ook allemaal niet bijsters veel namelijk. Een EV is dan altijd een vooruitgang. Maar je komt vervolgens kom je met een megane. Kijk en rijdt dan de Polestar 2 en Model 3.
Petrolhead in de zin dat ik benzine lekker vind ruiken :o , motorgeluid een essentieel onderdeel van de rijbeleving vind en een goed onderstel en stuur- en remgevoel wel belangrijk vind. En design ook natuurlijk, maar dat is persoonlijk. Zelf schakelen is leuk, SUV hoeft niet en een laag gewicht een pré.
STIMPPYYY schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:19:
Overigens is Italië qua laadvoorzieningen niet vergelijkbaar met NL of DE. Prima te doen, maar zorg voor een huisje waar je kunt laden. Het is overigens wel dikke fun met een Model 3 daar (ik reed een performance).
Overigens is de reis en naartoe icm supercharger netwerk enorm fijn. Beter dan tanken (stond rijen dik vanaf de afrit tot aan de pomp in de zomer)
Ik weet dat Italië niet te vergelijk is met NL qua laadvoorzieningen. Zeker ver in het zuiden, daar is het nog echt een stuk minder. Daarom schreef ik ook dat een EV voor ons nog niet zo'n goede match is. We zoeken onze overnachtingen last minute op 1001 criteria. Daar nog "er moet laadvoorziening bij zitten" is niet bevordelijk, en zeker niet altijd mogelijk als je een leuke tip krijgt van een local.

Tesla heb ik wel naar gekeken (als het dan toch elektrisch moet), maar ik wordt niet mega vrolijk van het uiterlijk (op de S na) en de beperkte personaliseringsmogelijkheden, en het interieur is zeker niet mijn smaak.

Wat heb je tegen de Megane?
DS trekt me ook wel, die maken er in ieder geval ook wat moois van, hoewel ik de DS3 mooier vind dan de 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qntr0l
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 10:10
Invictus66 schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:51:
Uiteindelijke keuze:

Aangezien ik niet vind wat ik echt wil, lijkt alles een compromis en raak ik er moeilijk uit.Dit zijn een paar opties, maar ik sta open voor andere voorstellen.
- Tesla Model Y LR: de ruimste, maar mist basis dingen als een regensensor en parkeersensoren. Stiekem wil ik dan grijs en de 20 inch wielen, maar dat past dan weer niet.
- Kia EV6: Voorlopig de favoriet, voornamelijk omdat hij iets minder als een suv aanvoelt. Iets minder fan van het interieur en infotainment specifiek.
- Volkswagen id.4: Vond ik qua interieur wat minder
- Skoda enyaq: nog niet mee gereden, maar lijkt niet verkeerd
- bmw i4: leuk, maar ik moet misschien net iets te veel compromissen maken om hem in mijn budget te passen. Rationeel is het niet de beste keuze.
- Nissan Ariya: mooi afgewerkt, maar vrij steriel rijgedrag
- Ford Mustang mach-e: vind ik persoonlijk een mooi interieur, voelt erg "premium" voor een ford. Mogelijks kan ik het aanpassen met rij settings, maar tijdens een korte testrit, voelde hij erg zwaar om mee te rijden.

Polestar 2 misschien wat? Geen SUV, de nieuwe standaard range heeft 546km wlpt. Helaas niet de aller ruimste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
qntr0l schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:26:
[...]

Polestar 2 misschien wat? Geen SUV, de nieuwe standaard range heeft 546km wlpt. Helaas niet de aller ruimste.
Die heb ik overwogen, maar is in alle opzichten beduidend kleiner dan de andere opties. Hij rijdt wel leuk en het infotainment systeem is zeer intuïtief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:53
*knip* Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door GilbertvH op 11-12-2023 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:35
Stiggy schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:18:
[...]

Ah, dat is wel een goed punt natuurlijk :) Vraag me wel af hoe snel de accu leeg gaat op een bergweg, waar je de elektrische power bij het uitaccelereren van iedere bocht gebruikt. Maar mag hopen dat je hem dan idd niet in 100km leeg rijdt.

[...]

Petrolhead in de zin dat ik benzine lekker vind ruiken :o , motorgeluid een essentieel onderdeel van de rijbeleving vind en een goed onderstel en stuur- en remgevoel wel belangrijk vind. En design ook natuurlijk, maar dat is persoonlijk. Zelf schakelen is leuk, SUV hoeft niet en een laag gewicht een pré.

[...]

Ik weet dat Italië niet te vergelijk is met NL qua laadvoorzieningen. Zeker ver in het zuiden, daar is het nog echt een stuk minder. Daarom schreef ik ook dat een EV voor ons nog niet zo'n goede match is. We zoeken onze overnachtingen last minute op 1001 criteria. Daar nog "er moet laadvoorziening bij zitten" is niet bevordelijk, en zeker niet altijd mogelijk als je een leuke tip krijgt van een local.

Tesla heb ik wel naar gekeken (als het dan toch elektrisch moet), maar ik wordt niet mega vrolijk van het uiterlijk (op de S na) en de beperkte personaliseringsmogelijkheden, en het interieur is zeker niet mijn smaak.

Wat heb je tegen de Megane?
DS trekt me ook wel, die maken er in ieder geval ook wat moois van, hoewel ik de DS3 mooier vind dan de 4.
Niks, ziet er grappig uit, maar stuurt niet zo goed als een M3 of PS2. Ik dacht dat je daar waarde aan zou hechten gezien de voorkeur voor Alfa.

Overigens zit het qua last minutes wel in orde hoor. EV ben je zo weer weg bij een snellader. Zeker als de auto het allemaal voor je regelt qua navi. Mee eens dat het met benzine en diesel toch makkelijker blijft :). Lekker genieten van de vrijheid zonder beperkingen, ik snap je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:38:
[...]

Nagenoeg alle vouwwagens zijn max. 750kg en hebben 'gewoon' een witte plaat en geen eigen kenteken. De enige die ik ken die voor 1000kg gekeurd is, is een speciale editie van de Hotlkamer Kyte (Offroad) geweest. Dus je kunt gerust uitgaan van 750kg.

En bij aanhanger van max. 750kg heb je geen BE nodig, ook niet voor een BEV. Zolang de auto maar max. 3500kg mag wegen.

@Waypoint https://ev-database.org/n...kgewicht-elektrische-auto hier is per EV het maximale trekgewicht (geremd) beschreven. De meeste vouwwagens zijn geremd, dus daar kun je wel vanuit gaan.

Een ID.4, Enyaq, EV6 zijn geen probleem. Enyaq is denk ik de ruimte van het stel, de EV6 de krapste.

Enyaq heeft voor model year 2024 flink wat verbeteringen, zuiniger, sterker, preconditioning batterij, nieuwe software etc. Je moet dan de Enyaq 85 hebben. Ik kan hem wel aanraden, ook met een vouwwagen. :)
Hier ben ik het wel mee eens ja, die kinderstoelen zijn ruk. Sowieso heb je maar isofix op twee plaatsen. De kinderstoelen hebben tegenwoordig protectie tegen zijwaartse impact en dat neemt in de breedte veel ruimte in. Moeilijke eis dus.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Zojuist een aanvraag gedaan bij de LM voor een Kia EV6 Snow white 77KW Plus Business (Dat is meen ik LeasePlan term) Is volgens mij een vooraf ingekochte EV6 Plus.
Dus met 19", stoelventilatie, warmtepomp en luxere Meridian audio.
Trekhaak en dakdragers erbij.

Wilde eigenlijk een groene, wordt niet meer geleverd in NL.
Dan maar een Yacht Blue.
Wordt een witte omdat de LM geen yacht Blue in de deal had.
Keuze was Zwart (veel te massief), Interstellar Grey (mooi, maar wel grijs), Gravity Blue, (saai), of Wit.

Moet nog een half jaar wachten denk ik tenzij de baas mijn huidige auto doorschuift, maar dan gaan we genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff

Beschrijving:

Een Mazda 3 als Plugin Hybride (=PHEV)

Welk nieuws heb ik gemist? :o
---

Andere optie: vraag eens of de Mazda3 verlengd mag worden. Goedkoper rijden dat dan is vrij lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
D_Jeff schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:06:
[...]

Een Mazda 3 als Plugin Hybride (=PHEV)

Welk nieuws heb ik gemist? :o
---

Andere optie: vraag eens of de Mazda3 verlengd mag worden. Goedkoper rijden dat dan is vrij lastig
Je hebt geen nieuws gemist. Wel slecht gelezen :+

Huidig contract een jaartje verlengen is inderdaad ook een optie. De meest waarschijnlijke zelfs. Wat daar alleen een beetje knaagt is dat dat veel goedkoper voor de werkgever moet zijn, maar ik daar niks van terug zie. Helemaal zuur als je veel dure accessoires erbij geleased hebt: die betaal je in 48 mnd helemaal af en het 5e jaar betaal je gewoon vrolijk door terwijl het uiteindelijk niet van jou wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Stiggy Ik ken de Mazda3 als een Mild-hybride, maar als plugin totaal niet. Daarom dat ik zoiets had van: Wacht, heb ik nou onder een steen gelegen? :+

2) Als je de boel serieus wil overnemen kan dat 5e jaar zomaar 10 - 15% schelen.
Voor mijn huidige Mazda3 (2019) heb ik ook eens gevraagd wat het zou kosten voor overname, bij 3,25 jaar was het "winnende bod" ongeveer 18k exc btw.

Bedenk ook dat momenteel de rentes op autoleningen al snel richting de 10%/jaar gaan, wat ook weer effect heeft op wat iemand kan & wil betalen. Zou zomaar kunnen dat het na 5 jaar een bod wordt van ~12.5k/exc btw (maar das een kwestie van vragen wat je voor de huidige status zou moeten betalen, duurt ongeveer 2 a 3 weken voor je dat weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
D_Jeff schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:32:
@Stiggy Ik ken de Mazda3 als een Mild-hybride, maar als plugin totaal niet. Daarom dat ik zoiets had van: Wacht, heb ik nou onder een steen gelegen? :+

2) Als je de boel serieus wil overnemen kan dat 5e jaar zomaar 10 - 15% schelen.
Voor mijn huidige Mazda3 (2019) heb ik ook eens gevraagd wat het zou kosten voor overname, bij 3,25 jaar was het "winnende bod" ongeveer 18k exc btw.

Bedenk ook dat momenteel de rentes op autoleningen al snel richting de 10%/jaar gaan, wat ook weer effect heeft op wat iemand kan & wil betalen. Zou zomaar kunnen dat het na 5 jaar een bod wordt van ~12.5k/exc btw (maar das een kwestie van vragen wat je voor de huidige status zou moeten betalen, duurt ongeveer 2 a 3 weken voor je dat weet)
Ik zeg toch ook nergens dat de 3 er is als PHEV? :?

Ik zit trouwens pas net over de 50.000km met de mijne (in 4 jr). Als ik zo wat rondkijk is mijn spec 2020 met < 60.000km op dit moment zo tussen 26 en 28k waard. Wellicht na een 5e jaar er nog flink wat af, maar 12,5 lijkt me wel erg weinig.

[ Voor 11% gewijzigd door Stiggy op 11-12-2023 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:59
Stiggy schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:19:
[...]

Je hebt geen nieuws gemist. Wel slecht gelezen :+

Huidig contract een jaartje verlengen is inderdaad ook een optie. De meest waarschijnlijke zelfs. Wat daar alleen een beetje knaagt is dat dat veel goedkoper voor de werkgever moet zijn, maar ik daar niks van terug zie. Helemaal zuur als je veel dure accessoires erbij geleased hebt: die betaal je in 48 mnd helemaal af en het 5e jaar betaal je gewoon vrolijk door terwijl het uiteindelijk niet van jou wordt.
Dat is toch inherent aan lease? Je gooit er een bak geld tegenaan en aan het einde van de rit mag je ‘m inleveren. Maakt dan toch niet zo veel uit wie er op verdient?

Als je blij bent met je Mazda 3 (snap ik, mis ‘m nog steeds) en de rest is duurder of niet interessant, waar hebben we het dan nog over? :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
Gr4mpyC3t schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:04:
[...]

Dat is toch inherent aan lease? Je gooit er een bak geld tegenaan en aan het einde van de rit mag je ‘m inleveren. Maakt dan toch niet zo veel uit wie er op verdient?

Als je blij bent met je Mazda 3 (snap ik, mis ‘m nog steeds) en de rest is duurder of niet interessant, waar hebben we het dan nog over? :)
Tuurlijk, maar voelt niet helemaal goed dat de werkgever het geld in zijn zak steekt.
En ik ben nog aan het orienteren; iets nieuws is altijd leuk natuurlijk. Dus als ik iets vind dat nog veel meer gaat bevallen dan de Mazda 3 voor een beetje meer, dan is dat nog veel beter toch? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Stiggy schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:19:
[...]

Tuurlijk, maar voelt niet helemaal goed dat de werkgever het geld in zijn zak steekt.
Misschien moet je dan een andere werkgever zoeken als je zulke gevoelens naar elkaar hebt? Ik heb ook jaren geleden onder mijn leasebudget gereden. Betaalde aan mijn kant ook minder bijtelling dus waarom zou ik dan een duurdere auto met hogere bijtelling nemen? Uiteindelijk heb je jezelf ermee door meer bijtelling te betalen. Dat van de werkgeverskant voel je niet of die 1 of 1000 euro meer of minder betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:57
Eens, de werkgever stelt jou een auto beschikbaar, waar je volgens nederlandse belasting een bijtelling betaald. Als jij je comfortabeler voelt in een duurdere/andere auto, betaal je daar een afgesproken meerprijs voor.
Ik zou het glas half vol bekijken en blij zijn dat je een lease auto prive mag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Stiggy Ik zou voor die Tonale eerst eens een offerte opvragen vorodat je er verder naar kijkt. Ding wordt weinig geleverd, is daardoor naar verwachting fiks duurder in de lease want aantal onbekende factoren (restwaarde, afschrijving, onderhoud). En Alfa, niet te vergeten :+

Even snel de goedkoopste zonder zelfs nog maar de lak aan te klikken door directlease heen gehaald:
1.152 /mnd inc brandstof (winterbanden en budget vervangend vervoer inclusief obv 30k/4jr.
Je mag voor 856,90 leasen, betekent 295 euro eigen bijdrage :X. Komt de 22% bijtelling over ruim 50k dan nog eens bij.
Kweenie, maar die 1152 is net zoveel als je voor een VW Passat highline betaalt. Kreng is relatief gewoon schofterig duur. En dan heb ik het nog niet eens over wat er zou gebeuren bij vroegtijdig inleveren ivm nieuwe baan ofzo :X

Snap dat je als liefhebber Italiaans wilt rijden, maar weet je zeker dat je daar zoveel aan uit wilt geven (lees: ongetwijfeld meer dan 500 netto per maand)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
The Eagle schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:58:
@Stiggy Ik zou voor die Tonale eerst eens een offerte opvragen vorodat je er verder naar kijkt. Ding wordt weinig geleverd, is daardoor naar verwachting fiks duurder in de lease want aantal onbekende factoren (restwaarde, afschrijving, onderhoud). En Alfa, niet te vergeten :+

Even snel de goedkoopste zonder zelfs nog maar de lak aan te klikken door directlease heen gehaald:
1.152 /mnd inc brandstof (winterbanden en budget vervangend vervoer inclusief obv 30k/4jr.
Je mag voor 856,90 leasen, betekent 295 euro eigen bijdrage :X. Komt de 22% bijtelling over ruim 50k dan nog eens bij.
Kweenie, maar die 1152 is net zoveel als je voor een VW Passat highline betaalt. Kreng is relatief gewoon schofterig duur. En dan heb ik het nog niet eens over wat er zou gebeuren bij vroegtijdig inleveren ivm nieuwe baan ofzo :X

Snap dat je als liefhebber Italiaans wilt rijden, maar weet je zeker dat je daar zoveel aan uit wilt geven (lees: ongetwijfeld meer dan 500 netto per maand)?
We hebben een online portal van Athlon waar je naar believen offertes kan maken. Toevallig werkt het net niet voor de Tonale, krijg daar steeds error meldingen op. :X Dus ik weet nog niet exact wat die gaat kosten. Dat Alfa's duur kunnen zijn in lease, tja, daar heb ik ervaring mee zal ik maar zeggen.

Helaas schrijven de huidige leuke Alfa's (Guilia en Stelvio) juist weer erg weinig af, waardoor ze tweedehands enorm duur blijven. Zelf een dikke Giulia kopen wordt ook een wat lastig verhaal.

Als een Tonale even duur is als een Passat Highline heb ik er overigens vrede mee. Passat is wel groter, maar da's ruimte die ik niet nodig heb en voor de rest :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
@Stiggy mn vorige leaseauto was een Giulia 2.0T, squadra stage 1, ik kan nog huilen als ik erover denk. Wat een fantastische auto was het! Daarna verplicht elektrisch en als je beetje leuk wil sturen dan kom je gauw bij de Model 3. Ik heb geluk dat ik de Performance kan leasen. Het is ander soort glimlach maar de hoeveelheid koppel en pk in combinatie met redelijk laag gewicht (EV begrip) zorgt dat het leuk blijft.
Ik had toen ook een Tonale kunnen kiezen maar daar word ik juist niet warm van. Is toch een "gemodificeerde" Jeep Compass en die rijdt voor geen meter (relatively speaking tov de Giulia).
Lastig. Als je niet zoveel km rijd dan zou ik serieus een 2ehands Giulia halen; wellicht import uit DE.

Life is too short to drive boring cars

Pagina: 1 ... 39 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.