Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
macfocus schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:01:
[...]

Voor het rijden zal het best kunnen loslopen, voor de eventuele houderschapsbelasting kan het een dingetje worden.
Fair enough. Mijn werkgever doet daar gelukkig niet moeilijk over en neemt die kosten op zich.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

macfocus schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:09:
[...]

Ee trekhaak doe je toch altijd achteraf? Lees: door de dealer gemonteerd. Maar wel gewoon in de lease.
Er zijn weinig fabrieken die af fabriek monteren meen ik en voor je bijtelling het ook hoogst onhandig
Nee hoor, die automatische en zwenkbare trekhaken zijn echt wel fabrieks af.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
PWM schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:36:
[...]

Toevallig is de Tiguan een oud model en zou ik ook de BMW verkiezen. Maar als ik de nieuwe Tiguan weer tegen de BMW zet, denk ik dat die op de meeste vlakken gewoon gelijk zou zijn, of zou winnen, voor minder geld.

Zeker nu ook BMW die eenheidsworst schermen in zijn modellen heeft gezet, is het verschil steeds minder.
Doordat de BMW toch wat nieuwer is, had/heeft die ook mijn voorkeur. De lange levertermijn zorgt er dan weer voor dat ik mijn gekozen configuratie niet kan hebben en voor een stockwagen moet gaan die niet geheel naar mijn zin is gezet qua pakket. De VW kan ik dan weer wel volledig zelf samenstellen en bestellen.
wienesroa schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:26:
Mogelijk is ook mijn mening niet zo relevant. Maar ik zou graag zoveel mogelijk luxe hebben, een goede/snelle motorisering en dan is een bmw logo natuurlijk gaver dan een vw logo. Maar als ik de spiegels handmatig moet verstellen en de koferbank niet open kan schoppen; dan maakt mij het logo echt het minste uit. (bij wijze van spreken)
Op dat niveau van opties zijn ze gelijk. De BMW heeft eerder wat meer snufjes met de augmented reality op de baan via de camera vooraan. Da's dan ook weer speelgoed dat even leuk is en je dan nooit meer op let.
Zoals hierboven gezegd kan ik de VW wel volledig naar mijn zin samenstellen en ik heb een trekhaak voor die 5x op het jaar dat je die nodig hebt :P

Het zijn beide mooie wagens met voor en nadelen.. Anders was de keuze snel gemaakt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 15-06 11:01
@DatBassie MB heeft nog steeds last van de Covid-vertragingen (bron: MB Van Mossel R'dam).
Mazda zit stabiel op 3 tot 5 maanden (Bron Mazda dealers regio R'dam)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 23:10
Mijn schoonvader kocht een mb eqa 250+. Binnen maand had hij hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 08:58
True schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:05:
[...]

Nee hoor, die automatische en zwenkbare trekhaken zijn echt wel fabrieks af.
Das dan wel een hele dure optie dat “elektrisch wegklapbaar”. Kost je zo maar 20,- p/m netto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

macfocus schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:07:
[...]

Das dan wel een hele dure optie dat “elektrisch wegklapbaar”. Kost je zo maar 20,- p/m netto
Met 1250 is dat 275€ aan bijtelling dus 22,92€/mnd bruto. Iedereen die een sportpakket voor de looks overweegt zal dit ook overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:08

Arno

PF5A

Wat is er dan mis met een handmatig verwijderbare trekhaak?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Arno schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:57:
Wat is er dan mis met een handmatig verwijderbare trekhaak?
Onhandig, soms zichtbaar voor sommigen is dat die 20€ bruto wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Let's agree to disagree :)

De trekhaak op mijn Ceed SW is niet te zien en ook de plug vouwt weg onder de bumper.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:40
True schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:02:
[...]

Dat is een keus die iedereen moet maken.
Hoevaak gebruik je die trekhaak per jaar dat het vervelend wordt?

(Ik zelf heb gewoon een vaste trekhaak boeit mij echt helemaal niets dat je die kogel voor de achterbumper ziet. Heeft me al eens van schade gered toen iemand zijn voorgrill om mijn trekhaak vouwde. Die man lette niet op in de file en schoof zo tegen mijn trekhaak. Ik kan snel verder want was onderweg naar een begrafenis en die file stond daar normaal al niet dus wilde door en niet op de snelweg schadeformulieren staan invullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 16:30
Dj-sannieboy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:24:
[...]

Een BMW of een VW, ik zou het wel weten ;)
Een X1 heeft eigenlijk dezelfde ruimte als een T-Roc. Appelen met peren vergelijken doen jullie hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-06 20:41
True schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:02:
[...]

Of je hebt geen keus. Bij mijn Enyaq was de enige optie voor een trekhaak die de LM mij gaf de fabrieks-af elektrisch zwenkbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jongetje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:01:
[...]

(Ik zelf heb gewoon een vaste trekhaak boeit mij echt helemaal niets dat je die kogel voor de achterbumper ziet. Heeft me al eens van schade gered toen iemand zijn voorgrill om mijn trekhaak vouwde. Die man lette niet op in de file en schoof zo tegen mijn trekhaak. Ik kan snel verder want was onderweg naar een begrafenis en die file stond daar normaal al niet dus wilde door en niet op de snelweg schadeformulieren staan invullen).
Topic heet letterlijk 'Keuze leaseauto', ik geef hierin enkel aan wat mogelijk is en corrigeer een incorrecte aanname m.b.t. kosten.
Ieder z'n vrije keuze :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
True schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:09:
[...]
Met 1250 is dat 275€ aan bijtelling dus 22,92€/mnd bruto. Iedereen die een sportpakket voor de looks overweegt zal dit ook overwegen.
In het geval van 2 auto's kun je er nog voor kiezen de trekhaak op je prive auto te zetten. €750 incl installatie.
Neem je een trekhaak op de leaseauto dan betaal je minimaal €10 netto p/m * 60mnd looptijd = €600 bijtelling. Idem superspeciale (vul merk) in granny charger. Weer €600 bijtelling. Terwijl universele laders met meer opties voor €350 te koop zijn. Rubberen matten, dakdragers, etc. Na je leaseauto niet meer nodig zet het op Marktplaats.

[ Voor 7% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 10-11-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
jongetje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:01:
[...]

Ben het met je eens. met dien verstande dat als je weer eens te dicht langs je trekhaak loopt, je wel even loopt te vloeken omdat het toch wel stevig staal is :)
Als het verschil voor een afneembare minimaal is en door de dealer kan prima, anders idd een vaste.
Heb nu ook een Ceed wagon met afneembare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
macmellow schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:12:
[...]

Of je hebt geen keus. Bij mijn Enyaq was de enige optie voor een trekhaak die de LM mij gaf de fabrieks-af elektrisch zwenkbare.
Wel fijn dat de LM voor jou bepaalt waar je je geld aan uit geeft...

[ Voor 0% gewijzigd door macfocus op 10-11-2023 14:56 . Reden: Typo’s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:20
macfocus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:09:
[...]

Wel fijn dat de LM voor jou beslaat war je je geld aan uit geeft...
Of de fabrikant i.p.v. de LM.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

blubbers schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:04:
[...]

Een X1 heeft eigenlijk dezelfde ruimte als een T-Roc. Appelen met peren vergelijken doen jullie hier.
Als ruimte prioriteit heeft dan zou ik inderdaad niet voor de X1 kiezen. (Maar ook niet voor de Tiguan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:25:
[...]

In het geval van 2 auto's kun je er nog voor kiezen de trekhaak op je prive auto te zetten. €750 incl installatie.
Neem je een trekhaak op de leaseauto dan betaal je minimaal €10 netto p/m * 60mnd looptijd = €600 bijtelling.
Een (achteraf geïnstalleerde) trekhaak is een accessoire en betaal je geen bijtelling over.

* Als een achteraf trekhaak mogelijk is uiteraard, al kan dit bij de meeste auto's gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 10-11-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:24:
[...]

Als ruimte prioriteit heeft dan zou ik inderdaad niet voor de X1 kiezen. (Maar ook niet voor de Tiguan)
Uit nieuwsgierigheid, voor welke zou je dan kiezen binnen die budgetklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrttos
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-01 15:42
Qua ruimte zou ik een Kodiaq voorstellen. Prijstechnisch lager, ruimte velen malen groter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Geforce660 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:44:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, voor welke zou je dan kiezen binnen die budgetklasse?
Ik kan zo 123 geen leasebudget e.d. van je terugvinden, maar rij zelf momenteel een Model Y aangezien ruimte voor ons de prioriteit heeft. (2x maxi cosi, duo kinderwagen en nog meer spul)

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 11-11-2023 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
jongetje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:38:
[...]

Een (achteraf geïnstalleerde) trekhaak is een accessoire en betaal je geen bijtelling over.

* Als een achteraf trekhaak mogelijk is uiteraard, al kan dit bij de meeste auto's gewoon.
Daar zijn de meeste werkgevers allergisch voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 00:32:
[...]

Ik kan zo 123 geen leasebudget e.d. van je terugvinden, maar rij zelf momenteel een Model Y aangezien ruimte voor ons de prioriteit heeft. (2x maxi cosi, duo kinderwagen en nog meer spul)
De model Y past ook binnen budget, maar we opteerde eerder voor een plugin dan een full electric. Nu het nog kon.. geeft toch iets meer gemak en minder geregel ivm opladen.
En mijn huidige elektrische installatie heeft nog een analoge teller, indien ik een laadpaal thuis zou krijgen, dan moet ik overschakelen op een digitale meter - wat weer extra kosten meebrengt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 00:56:
[...]

Wat maakt een werkgever dat uit? Die betaald toch gewoon de leasemaatschappij elke maand. Ik ken geen werkgever die ertegen is, hoogstens als het een zelf aangeschafte wagen is, maar dan nog...

Ik denk dat de meeste trekhaken juist achteraf worden gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
jongetje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:35:
[...]

Wat maakt een werkgever dat uit? Die betaald toch gewoon de leasemaatschappij elke maand. Ik ken geen werkgever die ertegen is, hoogstens als het een zelf aangeschafte wagen is, maar dan nog...

Ik denk dat de meeste trekhaken juist achteraf worden gemonteerd.
Zeker weten idd. Je zal wel gek zijn om dat door de fabriek te laten doen. En hier heeft de werkgever helemaal niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:51
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 00:56:
[...]

Heb bij iedere werkgever achteraf een trekhaak mogen monteren op mijn leaseauto.
Wat zal de werkgever het boeien? Hoe moet ik anders die caravan trekken (mocht ik die één hebben) of die fietsendrager monteren etc. etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Rivanov op 11-11-2023 10:28 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Geforce660 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:17:
[...]

De model Y past ook binnen budget, maar we opteerde eerder voor een plugin dan een full electric. Nu het nog kon.. geeft toch iets meer gemak en minder geregel ivm opladen.
En mijn huidige elektrische installatie heeft nog een analoge teller, indien ik een laadpaal thuis zou krijgen, dan moet ik overschakelen op een digitale meter - wat weer extra kosten meebrengt.
Ik heb zelf helaas geen eigen oprit en ben dus afhankelijk van openbare laadpalen. Tot nu toe nog geen last gehad van “laadstress” en ik zou zelf niet meer terug gaan naar non-EV. Het rijdt echt super fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qntr0l
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:57
Nou mensen, ik mag ook, maar twijfel enorm:

Leasebudget:
1100 inclusief brandstof en eigen bijdrage

Kilometrage per jaar:
30000
Contractduur:
48
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Ja, fabrieksopgave
Merkbeleid, zo ja, welke:
nee
Overige afhankelijkheden:
Verplicht EV
Specifieke wensen:
Stoelverwarming, kinderzitje en kinderwagen genoeg ruimte, elektrische achterklep, geen sedan, adaptive cruisecontrol, panoramadak, niks Frans.
Uiteindelijke keuze:

Ik twijfel dus enorm tussen de polestar2 (430netto bijtelling) en de Tesla Model Y 375 netto bijtelling). De model 3 valt door zijn vorm van laadruimte af.

Het hart zegt de polestar, want tesla vind ik maar plastic fantastisch, dit vindt mijn vrouw ook. De polestar voelt wat meer als volwassen auto. Het brein zegt tesla; technisch enorm goed, scherm, panorama dak, alle opties.

De polestar kan ik alleen het voordeligste model in mijn budget, dus zonder panoramadak en adaptieve cruisecomtrol (welke ik wel gewenst had). De range is dan wel weer beter.

Wat zouden jullie doen? Op papier is de tesla superieur op bijna alle vlakken behalve de range, maar wij voelden het allebei gewoon niet tijdens de testrit..

Wie haalt mij over of draagt nog gemiste alternatieven aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 22:11
qntr0l schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:36:

Wat zouden jullie doen? Op papier is de tesla superieur op bijna alle vlakken behalve de range, maar wij voelden het allebei gewoon niet tijdens de testrit..

We hoeven jou niet over de streep te halen toch? Dat hebben jullie zelf al gedaan toch? Je gaat toch niet in een auto rijden die je eigenlijk liever niet wil rijden? Zeker als je een vrije keus hebt zou ik gewoon lekker voor die Polestar gaan :)

Alternatieven: Kia EV6, Hyundai ionic 5, Skoda Enyaq, BYD, Zeeker, etc

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:58

Leasebudget:

Kilometrage per jaar:
30000
Contractduur:
48
Ja, fabrieksopgave
nee
Verplicht EV
Specifieke wensen:
Stoelverwarming, kinderzitje en kinderwagen genoeg ruimte, elektrische achterklep, geen sedan, adaptive cruisecontrol, panoramadak, niks Frans.
Uiteindelijke keuze:

Ik twijfel dus enorm tussen de polestar2 (430netto bijtelling) en de Tesla Model Y 375 netto bijtelling). De model 3 valt door zijn vorm van laadruimte af.

Het hart zegt de polestar, want tesla vind ik maar plastic fantastisch, dit vindt mijn vrouw ook. De polestar voelt wat meer als volwassen auto. Het brein zegt tesla; technisch enorm goed, scherm, panorama dak, alle opties.

De polestar kan ik alleen het voordeligste model in mijn budget, dus zonder panoramadak en adaptieve cruisecomtrol (welke ik wel gewenst had). De range is dan wel weer beter.

Heb je Kia EV6 bekeken? Wij moeten volgend jaar een vergelijkbare keuze maken en dan staat deze ook zeker op de shortlist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
De polestar kan ik alleen het voordeligste model in mijn budget, dus zonder panoramadak en adaptieve cruisecomtrol (welke ik wel gewenst had).
Vind ik persoonlijk (bijna) schandalig dat je voor dat geld geen ACC krijgt.

Anyway, alternatieve zijn genoemd. Daarnaast nog de VW ID4 en ID5, evt Audi Q4, Skoda Enyaq Coupe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online

Leasebudget:

Kilometrage per jaar:
30000
Contractduur:
48
Ja, fabrieksopgave
nee
Verplicht EV
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:

Een beetje eigen bijdrage erbij en een Q8 e-tron?

Edit: slecht gelezen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:58
Dean Martin schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:15:
[...]

Een beetje eigen bijdrage erbij en een Q8 e-tron?
Als alleen de goedkoopste versie van de Polestar lukt denk ik dat voor een Q8 meer nodig zal zijn dan een beetje eigen bijdrage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
BrightSun schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:27:
[...]

Als alleen de goedkoopste versie van de Polestar lukt denk ik dat voor een Q8 meer nodig zal zijn dan een beetje eigen bijdrage.
Sorry, heb die even gemist.
Maar ik betaal voor de e-tron €1450. Dan vind ik €350 een relatief kleine eigen bijdrage (als je die al wilt doen).

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dean Martin schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:32:
[...]

Sorry, heb die even gemist.
Maar ik betaal voor de e-tron €1450. Dan vind ik €350 een relatief kleine eigen bijdrage (als je die al wilt doen).
Bovenop de bijtelling is het nog een fors bedrag.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Leasebudget:

Kilometrage per jaar:
30000
Contractduur:
48
Ja, fabrieksopgave
nee
Verplicht EV
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:

Als ruimte belangrijk is, Model Y. Wij vonden de kofferbakruimte van de Polestar 2 te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
redfoxert schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:34:
[...]

Bovenop de bijtelling is het nog een fors bedrag.
Dat blijft natuurlijk persoonlijk. Maar als je daarmee net wel een auto hebt die aan de wensen voldoet zou het een overweging kunnen zijn. Gezien de vraagsteller aangeeft een eigen bijdrage te overwegen..

Of zit in die €1100 al de eigen bijdrage? Dan interpreteer ik verkeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Dean Martin op 12-11-2023 20:26 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qntr0l
Thanks voor de input Guys, ik denk dat het toch de Polestar gaat worden. Nu nog even nadenken over de kleur….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qntr0l
Dean Martin schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:26:
[...]

Dat blijft natuurlijk persoonlijk. Maar als je daarmee net wel een auto hebt die aan de wensen voldoet zou het een overweging kunnen zijn. Gezien de vraagsteller aangeeft een eigen bijdrage te overwegen..

Of zit in die €1100 al de eigen bijdrage? Dan interpreteer ik verkeerd.
Bij die 1100 zat eigen bijdrage al :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Zijdelings gerelateerd aan dit topic.
Waarom wil je wel/geen warmtepomp in je EV?
De uitvoering van de auto die ik op het oog heb (EV 6) heeft geen warmtepomp. Andere uitvoeringen hebben hem wel.
Volgens de dealer is ie niet nodig. Er is tegenwoordig batterij verwarming en de warmtepomp zou overbodig zijn. Wordt eigenlijk alleen nog in Scandinavië als nuttig gezien.

Iemand een gefundeerde ervaring/mening?

[ Voor 0% gewijzigd door macfocus op 12-11-2023 20:52 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:23
macfocus schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:52:
De uitvoering van de auto die ik op het oog heb (EV 6) heeft geen warmtepomp. Andere uitvoeringen hebben hem wel.
Volgens de dealer is ie niet nodig. Er is tegenwoordig batterij verwarming en de warmtepomp zou overbodig zijn. Wordt eigenlijk alleen nog in Scandinavië als nuttig gezien.

Een warmtepomp maakt de EV wat zuiniger, dus meer km met je accu. Maar de meerprijs ervan verdien je in geen jaren terug.Ik heb een Enyaq coupe besteld zonder warmtepomp. Voor die 1100 euro had ik veel liever andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

cryptapix schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:04:
[...]

Een warmtepomp maakt de EV wat zuiniger, dus meer km met je accu. Maar de meerprijs ervan verdien je in geen jaren terug.Ik heb een Enyaq coupe besteld zonder warmtepomp. Voor die 1100 euro had ik veel liever andere opties.
Voordeel van Tesla is dat een warmtepomp (en heel veel andere zaken) standaard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
cryptapix schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:04:
[...]

Dealer had het idd over een km of 10à 20. Dat overleef ik idd wel met een long range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Dj-sannieboy schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:19:
[...]

Voordeel van Tesla is dat een warmtepomp (en heel veel andere zaken) standaard zijn.
Dat zal, maar ik wil geen Tesla.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
Dj-sannieboy schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:19:
[...]

Ja want als het standaard is heb je er niet voor betaald :?

Maar belangrijker: ik wil geen Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

macfocus schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:23:
[...]

Dat zal, maar ik wil geen Tesla.
Waarom geen Tesla?
cryptapix schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:24:
[...]

Ja want als het standaard is heb je er niet voor betaald :?

Maar belangrijker: ik wil geen Tesla.
Uiteraard betaal je er voor, de prijs/feature verhouding is wel heel goed.

Waarom geen Tesla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Dj-sannieboy schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:21:
[...]

Waarom geen Tesla?

[...]

Waarom geen Tesla?
Ik wil als het ff kan een beetje onderscheidend zijn en ik wil knoppen...
Met een Tesla ben je van alles maar niet onderscheidend en knoppen zitten er ook niet echt in.

Niks mis met mensen die een Tesla willen rijden, maar niet voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-06 22:39
macfocus schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:30:
[...]

Ik wil als het ff kan een beetje onderscheidend zijn en ik wil knoppen...
Met een Tesla ben je van alles maar niet onderscheidend en knoppen zitten er ook niet echt in.

Niks mis met mensen die een Tesla willen rijden, maar niet voor mij.
Kijk, je moet vooral je eigen gevoel volgen hoor. Maar welke auto krijg je nu die zo onderscheidend is dan? Ik neem aan een andere die in de top 10 van de BEVs staat? Verder heeft een Model Y nog gewoon stalks en de 50 knoppen mis je verder niet. 99 van de 100 leaseauto's zijn niet onderscheidend.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
Dj-sannieboy schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:21:
[...]

Waarom geen Tesla?

[...]

Waarom geen Tesla?
Dat is heel persoonlijk: smaak. Ik heb vrienden met een 3, een Y en een X. Hier in de straat staan 4 model S, mijn baas rijdt ook een S en collega’s een Y en een 3, dus voldoende gezien. De X is nog wel enigszins leuk, maar buiten budget (en, voor dat geld zou ik ook geen Tesla kiezen ;)). De andere modellen vind ik niet zo mooi. Ze ogen wat saai. Ik heb nog wel naar de Model Y gekeken, maar alleen in het zwart met zwarte velgen kon ik het enigszins mooi vinden. De Y is verder onnodig lang. En verder vind ik Elon Musk een enorme narcistische pannenkoek (om het nog enigszins netjes te houden) en daar ben ik allergisch voor ;)

Uiteindelijk ben ik voor de Enyaq Coupe gegaan. Daar zit eenzelfde lijn qua redenatie in. Hoewel ik de normale Enyaq ook al mooi vind, zie ik die (net als alle tesla modellen) veel te veel rijden. Ik wil geen auto ‘die iedereen heeft’. Bovendien vind ik de coupe lijn veel fraaier (en heb ik die pas 2x in het wild gezien; nota bene 2 keer dezelfde :p).

[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 13-11-2023 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Inspired schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:41:
[...]

Kijk, je moet vooral je eigen gevoel volgen hoor. Maar welke auto krijg je nu die zo onderscheidend is dan? Ik neem aan een andere die in de top 10 van de BEVs staat? Verder heeft een Model Y nog gewoon stalks en de 50 knoppen mis je verder niet. 99 van de 100 leaseauto's zijn niet onderscheidend.
Sowieso niets wat ook maar remotely met VAG te maken heeft. Arrogant bedrijf, vrij saaie auto's en technisch echt niet heel goed of zo. Daar heb ik echt een life-long aversie tegen.

Ruimte is voor ons een ding een een serieuze trekhaak vind ik een must. Als ik veel geld uitgeef aan een auto (en elke auto is veel geld), dan wil k ook altijd het gemak hebben, dus een trekhaak waar ook echt wat achter mag en en relatief lange laadruimte.
We gaan zeer waarschijnlijk voor een EV6. Een you love or you hate it design. Ik vindt het echt heel erg mooi. Een pure station heeft een grotere laadruimte, maar die zijn er eigenlijk niet als EV en die van een EV6 is nou niet echt klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
macfocus schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:35:
[...]

Sowieso niets wat ook maar remotely met VAG te maken heeft. Arrogant bedrijf, vrij saaie auto's en technisch echt niet heel goed of zo. Daar heb ik echt een life-long aversie tegen.

Ruimte is voor ons een ding een een serieuze trekhaak vind ik een must. Als ik veel geld uitgeef aan een auto (en elke auto is veel geld), dan wil k ook altijd het gemak hebben, dus een trekhaak waar ook echt wat achter mag en en relatief lange laadruimte.
We gaan zeer waarschijnlijk voor een EV6. Een you love or you hate it design. Ik vindt het echt heel erg mooi. Een pure station heeft een grotere laadruimte, maar die zijn er eigenlijk niet als EV en die van een EV6 is nou niet echt klein.
Klinkt herkenbaar. Rijd zelf nu nog een Focus station uit 2020. Door een nieuwe baan per 1-1 is het nog even de vraag of deze mee gaat naar de volgende werkgever. Contract loopt tot 1-5, de afweging van mijn nieuwe werkgever is nu exit fee betalen en de auto achterlaten, hem wel overnemen tot 1-5 of overnemen en een jaar verlengen. Maar dat ligt voor hun aan de kosten. Alle drie opties zijn voor mij prima. Ik denk dat het waarschijnlijk de exit fee betalen wordt, omdat dat nog geen €1200 euro en minder gedoe oplevert.

Dat betekent dus wel dat ik eerst een poolauto krijg (waarbij ik wel wensen mag doorgeven zoals station en automaat bijvoorbeeld) en evt. na een proeftijd van twee maanden zelf een auto mag uitzoeken. We willen liefst weer een station, vooral vanwege de ruimte, en ook een trekhaak. Een EV overwegen we zeker, maar liever willen we geen SUV. De keuzes voor een EV zijn dan beperkt. Dat zijn dan een e-308 of Astra, maar die kunnen geen trekhaak los van eentje voor enkel een fietsendrager en de range is ook vrij beperkt. Een MG 5 is er ook nog, maar daar is de trekkracht beperkt en verder qua auto ook geen gevoel bij (want Chinees o.a.). De Enyaq zit een beetje tussen een station en SUV in vind ik, lijkt meer een verhoogde station. Dat is de enige voor m'n gevoel die alles biedt, maar die zie je inderdaad erg veel (dat is met de Focus overigens niet anders, dus dat is punt om in principe wel overheen te kunnen stappen).

Zal zo eens een startpost copy doen en m'n eigen tabel invullen :)

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Leasebudget: €1025 (met max 20% eigen bijdrage €1230)
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, o.b.v. verbruikscijfers LM of leverancier brandstofkaart
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Geen diesel, LPG, CNG of andere gasinstallatie toegestaan, stimulans voor EV d.m.v. laadpakket (is mogelijk op eigen terrein - garage, kabel op aparte groep ligt er al). Auto uit de pool betekent recht op 10% extra t.o.v. de €1025. Evt. onder leasebudget leasen betekent dat verschil bruto uitgekeerd als loon.
Specifieke wensen: Ruimte, trekhaak, ACC. Geen harde must maar wel fijn: automaat.
Uiteindelijke keuze: NNB

Rijd nu dus een station: Ford Focus ST-line uit 2020, behoorlijk full options. Prijzen zijn de afgelopen jaren hard gestegen, dus wordt (vrijwel) onmogelijk om een fatsoenlijke V60 te leasen, die auto vind ik echt prachtig en tijdloos. Staan dus open voor EV, maar is geen harde eis. Zeker niet i.v.m. (beoogde) wijzigende wet- en regelgeving. Zou prima nog 4 jaar benzine kunnen rijden. Woon-werk is een kleine 50 km vv. Klanten moeten ook bezocht worden, ik ga uit van 1x per week tot maximaal 170 km vv. Een PHEV is dan dus ook een optie, maar bijtellingstechnisch misschien niet heel handig.

Daarnaast is er nog de mogelijkheid om te kiezen om de €1025 als mobiliteitsbudget in te zetten, waarbij de km-vergoeding (€0,19) er netto wordt afgehaald en de rest bruto wordt uitgekeerd. Zat al geïnteresseerd te kijken naar deze post, maar de duidelijkheid van dit soort abonnementsoplossingen is niet bij elke fabrikant/aanbieder even helder.

[ Voor 12% gewijzigd door MaSw85 op 13-11-2023 11:59 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:44
macfocus schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:52:

Afhankelijk of je vaak wilt snelladen, buiten de zomer om is het fijn als je accu op temperatuur wordt gebracht voordat je gaat snelladen (preconditioning). Dit zorgt ervoor dat je ook de snelheden haalt die Kia beloofd, anders gaat het snelladen een stuk langzamer.
Ik heb het nergens hard kunnen vinden, maar bij de update die preconditioning aanzette gingen er geruchten dat bij de EV6 preconditioning alleen beschikbaar is als je een versie hebt met een warmtepomp. Ik zou dit dus wel even dubbelchecken, wanneer je vaker verwacht te gaan snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@MaSw85 Vergeet niet dat EV duurder is in aanschaf en je dan dus minder krijgt voor je budget. Mijn werkgever heeft als beleid dat we enkel EV mogen leasen en heeft daarom de leasebudgetten verhoogd. Er zijn enkele uitzonderingen op verplicht EV, maar die krijgen dan het lagere leasebudget.

Als je zo’n regeling niet hebt en EV vanuit andere overwegingen geen must is, dan zou ik serieus kijken naar benzine of PHEV.

De Enyaq vind ik wel meer SUV dan verhoogde station. Bij dat laatste denk ik aan de Kia EV6. Die viel bij mij mede omdat ik nu een station (Mondeo) rijd en juist wat anders wilde af. Ik herken het gebrek aan station-EV overigens wel. De E-308SW was een van de weinige opties.

Als je een Enyaq wil die je niet veel ziet: de Enyaq Coupe :)

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 13-11-2023 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
cryptapix schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:59:
@MaSw85 Vergeet niet dat EV duurder is in aanschaf en je dan dus minder krijgt voor je budget. Mijn werkgever heeft als beleid dat we enkel EV mogen leasen en heeft daarom de leasebudgetten verhoogd. Er zijn enkele uitzonderingen op verplicht EV, maar die krijgen dan het lagere leasebudget.

Als je zo’n regeling niet hebt en EV vanuit andere overwegingen geen must is, dan zou ik serieus kijken naar benzine of PHEV.

De Enyaq vind ik wel meer SUV dan verhoogde station. Bij dat laatste denk ik aan de Kia EV6. Die viel bij mij mede omdat ik nu een station (Mondeo) rijd en juist wat anders wilde af. Ik herken het gebrek aan station-EV overigens wel. De E-308SW was een van de weinige opties.

Als je een Enyaq wil die je niet veel ziet: de Enyaq Coupe :)
Geen aparte regeling of iets voor EV, dus gelijk aan het budget voor een niet-EV. Heb in ieder geval dus thuis wel rekening gehouden met een EV bij het plaatsen van zonnepanelen. Thuis laden helpt ook wel in de terugleververgoeding (TLV) aangezien dit dan wordt vergoed op basis van de energiekosten i.p.v. de TLV die nu niet meer zo hoog is bij de energieleveranciers. Maar dat is uiteindelijk ook maar klein bier denk ik...

De EV6 vind ik op het eerste aanblik niet zo'n mooie auto, maar wellicht dat een bezoek aan de showroom, er in zitten en een proefrit al een heel ander beeld geven.

De Enyaq Coupe is wel chique en een stuk sportiever inderdaad, maar wellicht dat daar de ruimte achterin (met opgeklapte achterbank) niet voldoende is. En wordt wel een stuk krapper qua budget dan de reguliere Enyaq.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:44
MaSw85 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:12:
[...]
Thuis laden helpt ook wel in de terugleververgoeding (TLV) aangezien dit dan wordt vergoed op basis van de energiekosten i.p.v. de TLV die nu niet meer zo hoog is bij de energieleveranciers. Maar dat is uiteindelijk ook maar klein bier denk ik...
Weet niet wat jvoor jou klein bier is, maar kan toch zo'n 100 euro per maand zijn. Stel je rijdt 2000 km met verbruik van 17kWh/100 km. Kom je op 340 kWh met 40 cent vergoeding ipv 10 cent TLV, dus 340*30 cent is 102 euro.
Moet je natuurlijk wel voldoende panelen en dus extra opwek hebben, want is op jaarbasis 4080 kWh extra stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
MaSw85 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:12:
[...]

Geen aparte regeling of iets voor EV, dus gelijk aan het budget voor een niet-EV. Heb in ieder geval dus thuis wel rekening gehouden met een EV bij het plaatsen van zonnepanelen. Thuis laden helpt ook wel in de terugleververgoeding (TLV) aangezien dit dan wordt vergoed op basis van de energiekosten i.p.v. de TLV die nu niet meer zo hoog is bij de energieleveranciers. Maar dat is uiteindelijk ook maar klein bier denk ik...

De EV6 vind ik op het eerste aanblik niet zo'n mooie auto, maar wellicht dat een bezoek aan de showroom, er in zitten en een proefrit al een heel ander beeld geven.

De Enyaq Coupe is wel chique en een stuk sportiever inderdaad, maar wellicht dat daar de ruimte achterin (met opgeklapte achterbank) niet voldoende is. En wordt wel een stuk krapper qua budget dan de reguliere Enyaq.
Die “thuislaadwinst” herken ik ;)

De zitruimte in de Enyaq coupe is volgens mij exact gelijkt aan die van de normale Enyaq. Dat komt omdat ze er een glazen panoramadak in hebben zitten; dat scheelt zo een paar cm. Wat betreft de laadruimte van de coupe: die is maar 17 liter minder dan van de normale Enyaq. Dat is m.i. verwaarloosbaar. Budget, tja dat is wel een punt al moet dat volgens mij wel passen. Ik wilde zoveel liever de coupe dan de normale, dat ik genoegen heb genomen met een 60 (wel de sportline, dat dan weer wel). Mijn budget was volgens mij 1150 met een max eigen bijdrage van 15% (die ik aardig benut heb), dus best vergelijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:00
cryptapix schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:51:
[...]

Dat is heel persoonlijk: smaak. Ik heb vrienden met een 3, een Y en een X. Hier in de straat staan 4 model S, mijn baas rijdt ook een S en collega’s een Y en een 3, dus voldoende gezien. De X is nog wel enigszins leuk, maar buiten budget (en, voor dat geld zou ik ook geen Tesla kiezen ;)). De andere modellen vind ik niet zo mooi. Ze ogen wat saai. Ik heb nog wel naar de Model Y gekeken, maar alleen in het zwart met zwarte velgen kon ik het enigszins mooi vinden. De Y is verder onnodig lang. En verder vind ik Elon Musk een enorme narcistische pannenkoek (om het nog enigszins netjes te houden) en daar ben ik allergisch voor ;)

Uiteindelijk ben ik voor de Enyaq Coupe gegaan. Daar zit eenzelfde lijn qua redenatie in. Hoewel ik de normale Enyaq ook al mooi vind, zie ik die (net als alle tesla modellen) veel te veel rijden. Ik wil geen auto ‘die iedereen heeft’. Bovendien vind ik de coupe lijn veel fraaier (en heb ik die pas 2x in het wild gezien; nota bene 2 keer dezelfde :p).
Helemaal mee eens. Iedereen mag gelukkig een eigen keuze en afweging maken. Maar een Tesla staat hier echt bijna letterlijk in elke straat en ze zijn zowel van buiten als van binnen dodelijk saai. Sluit niet uit het ooit te rijden, want het zal vast fijn zijn. Maar een Enyaq Coupé vind ik ook zoveel gaver (en ook unieker) dan de standaard IT leasebak (Model 3/Y).

Overigens vind ik de nieuwe Model 3 wel weer beter dan de huidige..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:58

Superflip

*pwiet*

cryptapix schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:51:
[...]

_/-\o_

Ik rij zelf een witte Sportline Coupe sinds eind augustus en ik kan volledig volgen wat je zegt. Ik word er regelmatig op aangesproken omdat mensen hem nog niet eerder gezien hebben. Ik heb de coupe ook nog maar 2x in het wild gezien. 1 x een groene RS en 1x een zwarte standaarduitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
jouwheld schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:36:
[...]

Weet niet wat jvoor jou klein bier is, maar kan toch zo'n 100 euro per maand zijn. Stel je rijdt 2000 km met verbruik van 17kWh/100 km. Kom je op 340 kWh met 40 cent vergoeding ipv 10 cent TLV, dus 340*30 cent is 102 euro.
Moet je natuurlijk wel voldoende panelen en dus extra opwek hebben, want is op jaarbasis 4080 kWh extra stroomverbruik.
Dat valt me nog mee inderdaad. Heb ongeveer 3.000 kWh per jaar 'over', maar bijvoorbeeld nog geen warmtepomp. Dus nog vrij interessant dan inderdaad. Wel iets om te overwegen en mee te nemen in de berekening/vergelijking. Heb zelf nu zo'n 17 cent TLV, dus verschil is iets kleiner.
cryptapix schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:00:
[...]

Die “thuislaadwinst” herken ik ;)

De zitruimte in de Enyaq coupe is volgens mij exact gelijkt aan die van de normale Enyaq. Dat komt omdat ze er een glazen panoramadak in hebben zitten; dat scheelt zo een paar cm. Wat betreft de laadruimte van de coupe: die is maar 17 liter minder dan van de normale Enyaq. Dat is m.i. verwaarloosbaar. Budget, tja dat is wel een punt al moet dat volgens mij wel passen. Ik wilde zoveel liever de coupe dan de normale, dat ik genoegen heb genomen met een 60 (wel de sportline, dat dan weer wel). Mijn budget was volgens mij 1150 met een max eigen bijdrage van 15% (die ik aardig benut heb), dus best vergelijkbaar.
Gaat mij vooral om de totale laadruimte met neergeklapte achterbank. Kon die van de gewone Enyaq wel vinden (1710 liter) maar die van de Coupé is een stuk lastiger. Het liefst rol ik m'n gravelbike zo in de auto met platte achterbank ipv op een fietsdrager.

De 60 uitvoering is op zich ook het overwegen waard inderdaad, rijbereik in de winter lijkt minimaal 255 km dus zou voldoende moeten zijn.

Sportline is wel het mooist, zeker bij de gewone Enyaq ogen de andere uitvoeringen enigszins saai.

Ben nog wel benieuwd of er wellicht nog andere outside the box opties zijn, zowel (PH)EV als benzine.

[ Voor 3% gewijzigd door MaSw85 op 13-11-2023 20:29 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
MaSw85 schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:25:
[...]

Dat valt me nog mee inderdaad. Heb ongeveer 3.000 kWh per jaar 'over', maar bijvoorbeeld nog geen warmtepomp. Dus nog vrij interessant dan inderdaad. Wel iets om te overwegen en mee te nemen in de berekening/vergelijking. Heb zelf nu zo'n 17 cent TLV, dus verschil is iets kleiner.

[...]

Gaat mij vooral om de totale laadruimte met neergeklapte achterbank. Kon die van de gewone Enyaq wel vinden (1710 liter) maar die van de Coupé is een stuk lastiger. Het liefst rol ik m'n gravelbike zo in de auto met platte achterbank ipv op een fietsdrager.

De 60 uitvoering is op zich ook het overwegen waard inderdaad, rijbereik in de winter lijkt minimaal 255 km dus zou voldoende moeten zijn.

Sportline is wel het mooist, zeker bij de gewone Enyaq ogen de andere uitvoeringen enigszins saai.

Ben nog wel benieuwd of er wellicht nog andere outside the box opties zijn, zowel (PH)EV als benzine.
De aflopende daklijn maakt het wel lastiger om achterin wat ‘hoogs’ te laden, maar ik zou zeggen: ga eens naar de dealer. Ik heb de laadruimtes van de normale en de coupe naast elkaar gezien en was verrast door de ruimte in de coupe. Overigens, rechtsonder op de laatste pagina van de prijslijst van de coupe staat dat de bagageruimte tot de voorstoelen 1700 liter is ;)

De coupe heeft standaard mooiere bumpers en side skirts (meegespoten), bij de normale versie moet je daarvoor inderdaad de juiste uitvoering voor kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:58

Superflip

*pwiet*

MaSw85 schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:25:
[...]

[...]

Ik kan je zeggen dat de gravelbike zeer vlot in de Coupe gaat 8) enkel de achterbank neerklappen en de voorstoelen blijven in hun standaard positie staan. Wel best even doek over de bumper leggen tijdens het in/uitladen want de bumper komt vrij hoog tov de laadvloer.

Verschil is laadruimte met de standaard uitvoering is nihil. En ik praktijk denk ik zelfs 0, want je zal bijna nooit boven de achterzetels laden (en die komen al heel hoog) want ik denk dat de gewone variant ook geen net heeft om te voorkomen dat spullen in de passagiersruimte komen.

Het grootste verschil in de binnenruimte is nog dat de gewone enyaq neerklaptafeltjes heeft op de achterbank, die heeft de coupe niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Superflip schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:28:
[...]

Ik kan je zeggen dat de gravelbike zeer vlot in de Coupe gaat 8) enkel de achterbank neerklappen en de voorstoelen blijven in hun standaard positie staan. Wel best even doek over de bumper leggen tijdens het in/uitladen want de bumper komt vrij hoog tov de laadvloer.

Verschil is laadruimte met de standaard uitvoering is nihil. En ik praktijk denk ik zelfs 0, want je zal bijna nooit boven de achterzetels laden (en die komen al heel hoog) want ik denk dat de gewone variant ook geen net heeft om te voorkomen dat spullen in de passagiersruimte komen.

Het grootste verschil in de binnenruimte is nog dat de gewone enyaq neerklaptafeltjes heeft op de achterbank, die heeft de coupe niet.
Kijk, goed om te lezen! Met jouw praktijkervaring lijkt er dan inderdaad voldoende ruimte te zijn. We verwachten in de komende jaren wel 1 of 2 kinderen te krijgen, maar ook dat moet dan geen punt zijn met een kinderwagen etc. denk ik. Zo'n Coupé Sportline in race blue ziet er goed uit, maar dat vond ik ook wel van de reguliere in Sportline met race blue. Neerklapbare tafeltjes is dus niet interessant als we er de komende vier jaar met kinderen van maximaal 3-4 jaar oud gebruik van gaan maken.

[ Voor 9% gewijzigd door MaSw85 op 13-11-2023 21:54 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Inspired schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:41:
[...]

Of je verstand ;)

Ik had zelf niet gedacht ooit een Tesla te rijden totdat ruimte ineens prioriteit kreeg (lees, kinderen). Na een proefrit in de Model Y waren wij er in ieder geval snel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:04:
[...]

Of je verstand ;)

Ik had zelf niet gedacht ooit een Tesla te rijden totdat ruimte ineens prioriteit kreeg (lees, kinderen). Na een proefrit in de Model Y waren wij er in ieder geval snel uit.
Ik vind hem daarnaast ook stukken mooier dan de concurrentie zoals een Q4/Enya of ID4/5.
Ook technisch is de Y dan superieur.

Nee, ik rij geen Tesla ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Dean Martin schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:40:
[...]

Ik vind hem daarnaast ook stukken mooier dan de concurrentie zoals een Q4/Enya of ID4/5.
Ook technisch is de Y dan superieur.

Nee, ik rij geen Tesla ;)
Daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld en ik vind het zelf ook geen mooie auto. Dat was nu eenmaal wat minder belangrijk.

VAG (met name VW) laat ik overigens het liefst links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_one007
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-06 10:27
Gezien mijn huidige lease wagen binnen een half jaar einde contract is, krijg ik de vraag om een nieuwe wagen te kiezen. Gezien de car list bij ons ridicuul slecht is opgesteld dit jaar, twijfel ik tussen volgende twee opties:

- Audi Q4 e-tron 45 Advanced + Business Pack
- Volkswagen ID4 Pro Business 77 kWh 210 kW (286 pk)

Ik vind de Q4 met voorsprong de mooiere van deze twee opties. Echter is deze configuratie heel kaal (heeft bv. zelfs geen achteruitrijcamera...). Daarnaast, als ik de ID4 kies, krijg ik maandelijks 140€ netto extra, gezien deze wagen als een downgrade beschouwd wordt. Dit, in combinatie met iets meer opties, doet mij ook heel concreet richting de ID4 kijken.

Iemand ervaring hoe deze wagens zich ten opzichte van elkaar verhouden? Gezien ze op hetzelfde platform gebouwd zijn, dezelfde motoren en dezelfde batterij hebben, lijkt het verschil mij op papier niet zo groot te zijn?

Any thoughts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Gezien de 10k minder en net wat meer ruimte, zou ik voor de ID4 gaan als ik uit deze twee moest kiezen. Maar dat is puur op basis van een vergelijking van de specificaties.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:02
Even vragen voor de zus hier. Wellicht hebben jullie nog een goeie optie.

Ze heeft nu een Corsa-e GS-line van de zaak maar gaat wisselen naar een andere werkgever en neemt de Corsa niet mee.

Leasebudget: €790 met max 10% overschrijding
Kilometrage per jaar: 45.000
Contractduur: 48mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Nee
Specifieke wensen: Trekhaak (enkel voor fietsendrager), BEV, parkeersensoren/camera, dodehoek detectie etc (Ze ziet geen diepte dus dit soort zaken zijn eigenlijk een must)
Uiteindelijke keuze: Voor nu hebben we de volgende shortlist: Fiat 600e La Prima, Peugeot e-2008 GT, DS3 E-Tense Opéra (de duurste van het stel), Renault Megane E-TECH Iconic.

VW ID.3/Cupra Born vindt ze niks. Eigenlijk alles VAG is wel een beetje uitgesloten als ik haar vraag.
Opel Mokka-e is nog een optie maar ze vindt die niet zo mooi en onderhuids toch hetzelfde als de Fiat, Peugeot en DS.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Jongens, als je nu een MEB gaat kiezen dan alleen de RWD met 210kw variant [of awd als je dat wilt, RWD heeft de nieuwe motor]. Dat is de HW refresh met SW 4.0.

Kun je meeste gezeur wat je hebt gehoord dan opzij schuiven.

id.3/born heeft deze motor voorlopig nog niet. misschien in 2025.

[ Voor 13% gewijzigd door Simply1337 op 15-11-2023 09:35 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:45
Simply1337 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:34:
Jongens, als je nu een MEB gaat kiezen dan alleen de RWD met 210kw variant [of awd als je dat wilt, RWD heeft de nieuwe motor]. Dat is de HW refresh met SW 4.0.

Kun je meeste gezeur wat je hebt gehoord dan opzij schuiven.

id.3/born heeft deze motor voorlopig nog niet. misschien in 2025.
Misschien zoek ik niet goed, maar welke MEB heeft 210kW als RWD?
Laat maar, is nieuw nieuw dus. Maar ik zie bij iD4 configurator niet? Bij Enyaq wel.

[ Voor 8% gewijzigd door SirLct op 15-11-2023 10:09 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
SirLct schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:05:
[...]

Misschien zoek ik niet goed, maar welke MEB heeft 210kW als RWD?
Laat maar, is nieuw nieuw dus. Maar ik zie bij iD4 configurator niet? Bij Enyaq wel.
duitse config heeft het al voor VW of gelijk voor de id.7 ;)
Audi NL heeft ook de 210kw motor [etron 45]

Je moet even wachten. We zijn in NL afhankelijk van PON.. Zolang er teveel ID.x op voorraad is zullen ze niet van plan zijn om nieuwe config vrij te geven, maar lang zal het niet meer duren.

en de buzz zal het wss hebben met de Langewielbasisversie.. duurt ook nog even.

[ Voor 8% gewijzigd door Simply1337 op 15-11-2023 10:16 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
The_one007 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:14:
Gezien mijn huidige lease wagen binnen een half jaar einde contract is, krijg ik de vraag om een nieuwe wagen te kiezen. Gezien de car list bij ons ridicuul slecht is opgesteld dit jaar, twijfel ik tussen volgende twee opties:

Ik vind de Q4 met voorsprong de mooiere van deze twee opties. Echter is deze configuratie heel kaal (heeft bv. zelfs geen achteruitrijcamera...). Daarnaast, als ik de ID4 kies, krijg ik maandelijks 140€ netto extra, gezien deze wagen als een downgrade beschouwd wordt. Dit, in combinatie met iets meer opties, doet mij ook heel concreet richting de ID4 kijken.

Iemand ervaring hoe deze wagens zich ten opzichte van elkaar verhouden? Gezien ze op hetzelfde platform gebouwd zijn, dezelfde motoren en dezelfde batterij hebben, lijkt het verschil mij op papier niet zo groot te zijn?

Any thoughts?
Weet niet wat je nu gewend bent, maar keuze uit deze 2 lijkt mij niet echt "behelpen" :) Denk hetzelfde platform, maar ander uiterlijk wat smaakgevoelig kan zijn. Interieur van de huidige ID4 ben ik op afgehaakt, maar er is / komt op korte termijn een update van de ID4 wat mogelijk verbeterd is. Denk dat in jouw leaselijst de nieuwe versie al staat (286pk). Met extra opties is de ID4 eventueel mooier aan te kleden qua stoelen / audio / etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06 21:04
Csotranme schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:27:

Ze heeft nu een Corsa-e GS-line van de zaak maar gaat wisselen naar een andere werkgever en neemt de Corsa niet mee.

Specifieke wensen: Trekhaak (enkel voor fietsendrager), BEV, parkeersensoren/camera, dodehoek detectie etc (Ze ziet geen diepte dus dit soort zaken zijn eigenlijk een must)
Uiteindelijke keuze: Voor nu hebben we de volgende shortlist: Fiat 600e La Prima, Peugeot e-2008 GT, DS3 E-Tense Opéra (de duurste van het stel), Renault Megane E-TECH Iconic.

VW ID.3/Cupra Born vindt ze niks. Eigenlijk alles VAG is wel een beetje uitgesloten als ik haar vraag.
Opel Mokka-e is nog een optie maar ze vindt die niet zo mooi en onderhuids toch hetzelfde als de Fiat, Peugeot en DS.
Volvo EX30 misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:56
Fazer013 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:12:
[...]

Weet niet wat je nu gewend bent, maar keuze uit deze 2 lijkt mij niet echt "behelpen" :) Denk hetzelfde platform, maar ander uiterlijk wat smaakgevoelig kan zijn. Interieur van de huidige ID4 ben ik op afgehaakt, maar er is / komt op korte termijn een update van de ID4 wat mogelijk verbeterd is. Denk dat in jouw leaselijst de nieuwe versie al staat (286pk). Met extra opties is de ID4 eventueel mooier aan te kleden qua stoelen / audio / etc.
Niet helemaal mee eens. Als je naar de ID.7 kijkt, dan is dat al een beetje blik op de toekomst en dat is nog steeds kaal en zonder "normale" tellers/dashboard. Vergelijk je dat met bv de nieuwe Passat of Tiguan dan is het om te janken.
Q4 heeft wel een "normaal" interieur, al is het nog steeds niet op niveau van bv een A4. En met S line pakket of iig niet de standaard stoffen stoelen is hij echt mooi aan te kleden. Kost wel een duit. Vergeleken met mijn Q4 uit 2021 is hij met zelfde uitrusting zo'n 10k duurder geworden.. Ouch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Twardt schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:16:
[...]

Volvo EX30 misschien een optie?
Zou kunnen met de single motor variant inderdaad maar dan nog is hij wel fors duurder dan de rest...

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
Csotranme schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:32:
[...]

Zou kunnen met de single motor variant inderdaad maar dan nog is hij wel fors duurder dan de rest...
is dat zo? een E-2008 in GT trim en DS3 zijn ook geen koopjes.
En anders zou ze een MG4 kunnen overwegen. Die zijn (catalogusprijs) een stuk goedkoper, qua lease weet ik het zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Twardt schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:40:
[...]

is dat zo? een E-2008 in GT trim en DS3 zijn ook geen koopjes.
En anders zou ze een MG4 kunnen overwegen. Die zijn (catalogusprijs) een stuk goedkoper, qua lease weet ik het zo niet.
Had net even de LR EX30 bij elkaar geklikt zie ik net.
Single Motor in Plus trim past er ruim binnen, kom dan nu zo snel uit op 731 :)

DS zit je volgens DirectLease op 799
Fiat 719
Peugeot 765

MG ben ik zelf niet zo heel erg fan van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Csotranme schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:27:

Rijdt ze die 45k per jaar ook of significant minder?
Zo ja dan zou ik ook serieus kijken naar hoe je zit in zo'n ding, en de grootte van de auto. De Megane is de ruimste van het stel volgens mij, maar Renault stoelen moeten je net liggen. Idem voor PSA / Stellantis stoelen btw.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
@Csotranme als er 45K km per jaar mee gereden moet worden zou ik wel even kijken naar de range en de laadmogelijkheden. Als je thuis kan laden en dus met een volle batterij op pad kan gaan dan is de range iets minder kritisch. Maar als je dat niet hebt, en je moet elke dag veel rijden, waarbi je niet weet of er op bestemming mogelijkheden tot laden zijn, dan zou ik toch voor een model gaan met een grotere actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
@The Eagle In de familie rijden we al 30 jaar PSA/Frans (ouwe lui nu alleen Mazda) dus dat is wat ze eigenlijk al gewend is.

De Corsa is haar nu wat te klein ivm oma en rollator die vaak mee moeten. Dan is alles uit het lijstje al eigenlijk groot zat.

@Twardt Net de EX30 even voorgelegd, ze wil inderdaad dan wel de LR versie. De actieradius van de Corsa is toch wel erg krap.

Ze is wel erg gecharmeerd van de EX30 merk ik. Dat baby blauw met "denim" interieur vindt ze blijkbaar helemaal tof :+

Die 45k per jaar is maar even de vraag of ze dat echt gaat rijden (projectmanager in de bouw) maar dat is gewoon waar de lease contracten op gebaseerd zijn... Als 35k ook had gemogen had je gelijk ook wat meer budget over gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door Csotranme op 15-11-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelBeast
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-12-2024
The_one007 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:14:

Any thoughts?
Ik sta voor exact dezelfde keuze, als over een paar maanden de Octavia de deur uit gaat, al moet ik zeggen dat de Ioniq ook nog op de shortlist heeft gestaan.

Deze week is de ID4 besteld, keuze met de portemonnee, niet met het hart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessedg90
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-02 21:42
Hebben jullie ervaring met de leaseprijs voor de model Y, 30.000 km p/j, vervangend vervoer, laadpas (EU) en maakt het nog uit bij wat voor leasemaatschapij dit is? Volgens heeft Tesla een samenwerking met ALD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Jessedg90 Dat is toch gewoon van offertes opvragen op Leaseplan (is inmiddels samengegaan met ALD), Directlease, XLlease, Alphabet lease of enig andere leasemaatschappij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessedg90
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-02 21:42
jongetje schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:03:
@Jessedg90 Dat is toch gewoon van offertes opvragen op Leaseplan (is inmiddels samengegaan met ALD), Directlease, XLlease, Alphabet lease of enig andere leasemaatschappij?
Geen idee hoe het werkt, zal dat eens gaan doen 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Jessedg90 schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:01:
[...]

Geen idee hoe het werkt, zal dat eens gaan doen 😁
Als het zakelijk is dan doet de wagenpark beheerder dat.
Verder kun je dit beter bespreken in het regelingen topic ipv de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Laatst online: 03-04 19:57
Heb een leasing vraagje. Mijn dealer heeft nog heel wat 2023 BMW iX3 stockauto's in voorraad.
Heb ik er belang bij om nog 2 maanden te wachten (nieuwe jaar) om de leaseprijs te drukken (in veronderstelling dat gewenste auto in voorraad blijft) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dmod schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:16:
Heb een leasing vraagje. Mijn dealer heeft nog heel wat 2023 BMW iX3 stockauto's in voorraad.
Heb ik er belang bij om nog 2 maanden te wachten (nieuwe jaar) om de leaseprijs te drukken (in veronderstelling dat gewenste auto in voorraad blijft) ?
Die vraag moet je aan je leasemij stellen. Ligt er aan wat het maandbedrag wordt lijkt me. Als er prijsverhogingen aan zitten te komen (zou me niks verbazen) kan een 2023 goedkoper in de lease zijn. Met de nadruk op KAN, want een leasemij kan ook zomaar het bedrag pakken. Moet je wel even van je dealer een offerte hebben met heo en wat, weten ze om welke auto het gaat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Laatst online: 03-04 19:57
The Eagle schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:52:
[...]

Die vraag moet je aan je leasemij stellen. Ligt er aan wat het maandbedrag wordt lijkt me. Als er prijsverhogingen aan zitten te komen (zou me niks verbazen) kan een 2023 goedkoper in de lease zijn. Met de nadruk op KAN, want een leasemij kan ook zomaar het bedrag pakken. Moet je wel even van je dealer een offerte hebben met heo en wat, weten ze om welke auto het gaat.
Snap ik, was eerder een algemene vraag.
In het bijzonder, maakt de leeftijd van de stockauto enig verschil voor de leaseprijs ? Want in 2024 is die auto eigenlijk al 1 jaar oud (wat betreft bouwjaar), ook al is die nog nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
dmod schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:06:
[...]

Snap ik, was eerder een algemene vraag.
In het bijzonder, maakt de leeftijd van de stockauto enig verschil voor de leasing ? Want in 2024 is die auto eigenlijk al 1 jaar oud (wat betreft bouwjaar).
Ik denk dat de leaseprijs juist omhoog gaat. De auto is zoals je zelf al aangeeft een jaar ouder op papier als deze verkocht moet worden aan het einde van de looptijd...
Dat is ook de reden dat auto's vanaf deze tijd niet meer worden uitgeleverd, en pas in het nieuwe jaar op naam worden gezet. Op kenteken kan al wel eerder.
(MIjn auto is in begin december op kenteken gezet en pas de dag van levering, begin januari, op naam zodat die datum op het kentekenbewijs staat. Voordeel is dat je dan geen last hebt van een eventuele de prijsverhoging van de fabrikant)

* Uitgezonderd dat een auto in een andere bijtellingscategorie komt, dan worden er wel vaak batches auto's op naam gezet eind december. Aangezien dit jaar en volgend jaar dezelfde bijtellingsregels gelden zie ik dat niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Stockauto's hebben ook meer korting. Ik heb gisteren mijn iX3 opgehaald en betaal echt een belachelijk lage leaseprijs.

Ik ga hem een jaar rijden tot er duidelijkheid is over de MRB e.d. Eigenlijk dus besteld als tussenpaus omdat mijn Model S 5 jaar gaat worden in december en dus weg moet.

Die iX3 is echt 5 klasses beter dan die Tesla:
  • Heerlijk om je deur dicht te doen zonder dat je bang bent dat hij eruit valt
  • Veel stiller
  • Betere vermogensopbouw. Minder snel, veel soepeler
  • Veel betere audio
  • Betere stoelen
  • Geweldig om weer knoppen te hebben
  • Infotainment is 10x beter en sneller
Ik kan wel door gaan :p Ik zou hem lekker nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:23
Leasebudget: 1130 EV en 1230 voor benzine/hybrid
Contractduur: 60 Maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: nee
Specifieke wensen: heb drie kinderen dus ruimte is wel noodzakelijk. Rij nu een Peugeot 5008
Uiteindelijke keuze:

Ik kom er maar niet uit. Mogelijke opties zijn

BMW ix1 full options
Volvo v60 hybrid ultimate
Xpeng g9?

Heeft iemand nog een gouden tip? Het is allemaal fors duurder dan mij huidige wagen, dus schiet aanzienlijk omhoog in de eigen bijdrage en de netto bijtelling. Opzich niet erg, alleen is het even slikken om van netto 380 euro in de maand naar 600-650 euro te gaan :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

koentjuh schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:38:
Specifieke wensen: heb drie kinderen dus ruimte is wel noodzakelijk. Rij nu een Peugeot 5008
Uiteindelijke keuze:

BMW ix1 full options
Xpeng g9?

Heeft iemand nog een gouden tip? Het is allemaal fors duurder dan mij huidige wagen, dus schiet aanzienlijk omhoog in de eigen bijdrage en de netto bijtelling. Opzich niet erg, alleen is het even slikken om van netto 380 euro in de maand naar 600-650 euro te gaan :-)
Dat slikken moet je toch. Laten we zo zeggen: je vorige auto was goedkoper omdat je van een korting op de bijtelling gebruik maakte, en auto's zijn flink duurder geworden. Dat voel je idd ff ;)

V60 is relatief klein qua kofferbak. Passat variant of Skoda Superb zijn er beiden in phev en veel ruimer. Mercedes C klasse kun je ook kijken, luxe maar krapper.

Maar als het kan zou ik lekker puur benzine rijden als ik jou was. Qua brandstof voorschot maakt het niks en qua catalogus waarde en dus bijtelling goedkoper.
Sure, je mist dan het vermogen en koppel van een hybrid of ev. Maar dat betekent in NL nog steeds dat je alleen maar iets sneller bij de file bent ;)

* The Eagle is lekker op dinosap blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
The Eagle schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:45:
[...]

Dat slikken moet je toch. Laten we zo zeggen: je vorige auto was goedkoper omdat je van een korting op de bijtelling gebruik maakte, en auto's zijn flink duurder geworden. Dat voel je idd ff ;)

V60 is relatief klein qua kofferbak. Passat variant of Skoda Superb zijn er beiden in phev en veel ruimer. Mercedes C klasse kun je ook kijken, luxe maar krapper.

Maar als het kan zou ik lekker puur benzine rijden als ik jou was. Qua brandstof voorschot maakt het niks en qua catalogus waarde en dus bijtelling goedkoper.
Sure, je mist dan het vermogen en koppel van een hybrid of ev. Maar dat betekent in NL nog steeds dat je alleen maar iets sneller bij de file bent ;)

* The Eagle is lekker op dinosap blijven rijden.
Ik rij nu benzine dus geen korting in bijtelling. 22% over 44k is gewoon iets anders dan 22% over 70k.

Benzine heeft ook mijn voorkeur , dan stel ik de elektrificatie nog even uit. Ik ga eens even naar die Skoda kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:57
koentjuh schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:38:
Uiteindelijke keuze:

BMW ix1 full options
Xpeng g9?

Model Y is enorm ruim, en (relatief) scherpe cataloguswaarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:00
@koentjuh Skoda maakt mooie wagens de laatste jaren. En ze komen dus met een nieuwe Superb, zou bij mij met jouw wensen zeker in de top 3 staan. Relatief scherp geprijsd en megaveel ruimte. Sluit me dus aan bij @The Eagle .

Oo YouTube vind je inmiddels reviews van de nieuwe Superb :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koentjuh
Bijkomend nadeel is dat als in benzine / hybride wil ik voor 31-12 moet bestellen, daarna is het all electric. Dus de Skoda modellen van 2024 vallen helaas af.

Ik heb even naar de model Y gekeken. De basis versie plus trekhaak en ACC kost netto < 400 euro. Ruim 250 euro goedkoper per maand, das 15k over vijf jaar. Downside is tesla, vind die auto gewoon niet zo mooi. Maar wel 15k in de eigen zak over 5 jaar. Keuzes :-)

Voor die 15k kunnen we wel weer de tweede auto een flinke upgrade geven. Eigenlijk is rationeel die tesla een no brainer..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-06 22:39
koentjuh schreef op zondag 26 november 2023 @ 07:52:
Bijkomend nadeel is dat als in benzine / hybride wil ik voor 31-12 moet bestellen, daarna is het all electric. Dus de Skoda modellen van 2024 vallen helaas af.

Ik heb even naar de model Y gekeken. De basis versie plus trekhaak en ACC kost netto < 400 euro. Ruim 250 euro goedkoper per maand, das 15k over vijf jaar. Downside is tesla, vind die auto gewoon niet zo mooi. Maar wel 15k in de eigen zak over 5 jaar. Keuzes :-)

Voor die 15k kunnen we wel weer de tweede auto een flinke upgrade geven. Eigenlijk is rationeel die tesla een no brainer..
Al gereden in een Y? Rijervaring vind ik zoveel beter. Zou ik het uiterlijk lekker voor lief nemen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Pagina: 1 ... 38 ... 67 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.