Life is too short to drive boring cars
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik zal nog een keer een Tesla proberen. Maar mijn ervaring in mijn Model S (wel 2018) was niet best qua infotainment en de reden dat ik sindsdien CarPlay altijd als eis heb gehad. Grote kans natuurlijk dat Tesla in die vijf jaar ook springen heeft gemaakt.Roekeloos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:00:
[...]
Ik zou jezelf wel een proefrit in een Tesla gunnen, voordat je de auto op voorhand afschrijft op de afwezigheid van Carplay.
Ik vind de etrons wat groot, ik houd niet zo van SUVS. Als er een A6 etron oid komt zou ik die zeker overwegen.The Eagle schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:19:
@Don Quijote Je zou nog even bij Audio kunnen kijken voor de e-tron range, die zijn ook full EV. Praat je wel over een auto van fiscaal iets boven de 100k.
Thanks NIO kende ik niet eens maar ziet er goed uit. Die gaat ook mee. Dan worden toch nog aardig wat ritjes zo 😂SirLct schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:51:
[...]
Kijk iemand die niet voor de SUV hype gaan! Chapeau!!!
.
NIO ET5 Touring is trouwens ook serieus een leuke auto, ook geen carplay, maar echt goed geslaagd. Is goed afgesteld, touring = voldoende bagage ruimte, de massage stoel is zalig!, genoeg gadgets (electronic blinding van pano dak bijv!) en qua UI ook goed te noemen (+ je krijgt een love/hate relatie met nomi). XPeng daarintegen zou ik vermijden.
:strip_exif()/f/image/wz01yqOC45Ztjbo1NijWAqWi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze mag eigen bijdrage van 15% boven de 650 maar wilt dit absoluut niet. Geen eurocent. Dus 650 is de max. De goedkoopste byd atto 3 zit daar dus bijv 2 euro boven.
Nu zat ik te kijken de Fiat 600e kan, Renault megane e tech kan mg 4, verder wat lagere. Maar ze wilt graag wat hoger zitten.
Mis ik welke die goeie bang for buck zijn? Uit het lijstje hierboven zou ik zelf voor de megane gaan, maar wie ben ik.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Je bent de eerste op TweakersSirLct schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:46:
[...]
Offtopic, ik zie een taart naast je naam, jarig? Gefeliciteerd!

Dankjewel

*sowieso
Ik zou 50€ hoger gaan zitten (om te kijken qua modellen) en dan bij Alphabet aangeven dat je die wilt voor die-en-die prijs, mogelijk kan je collega nog een beetje korting krijgen en binnen budget blijven.Oekol schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:11:
Collega vroeg advies voor een elektrische auto die samengesteld moet worden op directlease (we leasen bij Alphabet) met de volgende kenmerken:
[Afbeelding]
Ze mag eigen bijdrage van 15% boven de 650 maar wilt dit absoluut niet. Geen eurocent. Dus 650 is de max. De goedkoopste byd atto 3 zit daar dus bijv 2 euro boven.
Nu zat ik te kijken de Fiat 600e kan, Renault megane e tech kan mg 4, verder wat lagere. Maar ze wilt graag wat hoger zitten.
Mis ik welke die goeie bang for buck zijn? Uit het lijstje hierboven zou ik zelf voor de megane gaan, maar wie ben ik.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Doet bij directlease wel een vanafprijs van 1500 ex bij jouw kilometers / looptijd, ex evt opties. Weet niet of je er zelf een kleine middenklasser aan lease bij wilt leggen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nu heb ik het idee dat de afgelopen dagen de leaseprijzen toch flink naar beneden toe zijn bijgesteld. Is de wens de vader van de gedachte, of zijn ze daadwerkelijk scherper aan het worden?
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Zou inderdaad mee kunnen spelen, maar het gaat hem hier puur om een elektrische wagen. Daarin is weinig verandert toch?Arno schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:39:
Mogelijk heeft dat te maken met het feit dat de afgelopen dagen de brandstof ook wat goedkoper is geworden?
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Zonder verder gekeken te hebben: De E-208 en de E-2008 zijn momenteel modellen waarbij heel veel mogelijk isOekol schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:11:
Collega vroeg advies voor een elektrische auto die samengesteld moet worden op directlease (we leasen bij Alphabet) met de volgende kenmerken:
[Afbeelding]
Het is namelijk 1 van de standaard pool auto's
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
De EV markt bestaat inmiddels een aantal jaren, dus men heeft meer zicht op onderhoudskosten, verbruik etc. Dat doet wat voor het in de markt kunne zetten qua prijzen. Tesla is behoorlij gezakt en dus gaan andere fabrikanten ook mee, anders delven ze het onderspit.B.Hofman schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:57:
Ook hier mag er binnenkort een nieuwe leasewagen uitgekozen worden. Nu stel ik met enige regelmaat via Directlease wel eens wat samen om wat gevoel te hebben bij wat er ongeveer zou passen, binnen budget.
Nu heb ik het idee dat de afgelopen dagen de leaseprijzen toch flink naar beneden toe zijn bijgesteld. Is de wens de vader van de gedachte, of zijn ze daadwerkelijk scherper aan het worden?
Dat gezegd hebbend: levertijden zijn nog altijd een ding, zeker bij EV's. Dat doet ook iets voor de vraag (mensen willen niet wachten -> vraag naar EV's daalt --> bij gelijkblijvend aanbod daalt de prijs)
Zit gek genoeg al 9 euro boven budget als je nog geen kleur heb aangeklikt. En 'maar 400 wltp'. De megane lijkt met z'n 445 en snellere laadtechniek dan betere keus tot nu toe.D_Jeff schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:22:
[...]
Zonder verder gekeken te hebben: De E-208 en de E-2008 zijn momenteel modellen waarbij heel veel mogelijk is
Het is namelijk 1 van de standaard pool auto's
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Als gloednieuw issie een stuk duurder. Voor de actie modellen zal je de LM moet aanschrijven / bellen.Oekol schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:06:
[...]
Zit gek genoeg al 9 euro boven budget als je nog geen kleur heb aangeklikt. En 'maar 400 wltp'. De megane lijkt met z'n 445 en snellere laadtechniek dan betere keus tot nu toe.
Ook komen er nog wel eens occasions (contract voortijdig beëindigd) voorbij met 8 of 12% -- is het nog leuker
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 09:32
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Als de byd atto 3 de voorkeur zou hebben, kan je die 2 euro er waarschijnlijk met een belletje wel eraf krijgen. Zelf ooit ook gedaan en was binnen 5 min geregeld met de leasemaatschappijOekol schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:11:
[Afbeelding]
Het probleem is dat je dan belt met directlease en besteld bij Alphabet. Het is zo achterlijk systeem eigenlijk, maar dat is een ander verhaal. Op de 1 of andere manier gaat onze wagenparkbeheerder helemaal goed op de offertes van directlease om te kijken of 't binnen budget valt en dan gaat die 't bij Alphabet aanhangig maken.We Are Borg schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:38:
[...]
Als de byd atto 3 de voorkeur zou hebben, kan je die 2 euro er waarschijnlijk met een belletje wel eraf krijgen. Zelf ooit ook gedaan en was binnen 5 min geregeld met de leasemaatschappij
We hebben dus helemaal niks te maken met direct lease zo vaag.
Altijd lekker die wagenparkbeheerders...Oekol schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:45:
[...]
Het probleem is dat je dan belt met directlease en besteld bij Alphabet. Het is zo achterlijk systeem eigenlijk, maar dat is een ander verhaal. Op de 1 of andere manier gaat onze wagenparkbeheerder helemaal goed op de offertes van directlease om te kijken of 't binnen budget valt en dan gaat die 't bij Alphabet aanhangig maken.
Hier ook zo een. Je moet gaan samen stellen in die krakkemikkige Athlon configurator waar de helft van de opties niet in staan.
Vervolgens gaat hij daarmee naar de lokale dealer en schaffen ze het ding gewoon daar aan

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 09:32
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Je mist denk ik mijn puntOekol schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:45:
[...]
Het probleem is dat je dan belt met directlease en besteld bij Alphabet. Het is zo achterlijk systeem eigenlijk, maar dat is een ander verhaal. Op de 1 of andere manier gaat onze wagenparkbeheerder helemaal goed op de offertes van directlease om te kijken of 't binnen budget valt en dan gaat die 't bij Alphabet aanhangig maken.
Ik wil een trekhaak om een karretje mee te kunnen nemen maar dat is lastig met EV dus benzine. Nou valt het me op dat er steeds minder keuze is in de modellen. Een paar weken geleden had ik een Fabia Ambiance Business Edition samengesteld, maar die is nu niet meer leverbaar. Bij de Corsa kun je bijna niks meer configueren. Komt dit door de komende Euro-7 norm van 2025? En wat blijft er dan nog over te kiezen? Ik wil graag een auto met veel opties....
... en gaat over tot de orde van de dag
Ik heb al wat speurwerk gedaan en ben gecharmeerd van de Suzuki Swace select, kost €20 eigen bijdrage p/'m en mocht ik op termijn wel deze privé gaan rijden dan weet ik hoe deze Corolla kopie rijdt/is. De Corolla TS kan ik ook lease maar kaal instapmodel is al iets van 50-60 € eigen bijdrage.
Verder Dacia Jogger Hybride (7zits) ruimte monster en nonsense auto. En de Renault Megane E-tech(Business 60kwh uitvoering) valt ook nog binnen budget
Kia Niro ev of hybride is niet in pakket. En voor Kona EV moet ik ook eigen bijdrage betalen.
Verder ben ik niet zo gecharmeerd van PSA/Opel EV, range is stuk lager tov Megane e-tech
[ Leasebudget:Hybride €550, elektrisch €588 en benzine €469
Kilometrage per jaar:25000
Contractduur:60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:Exclusief
Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke:
Overige afhankelijkheden:LM is J&t Lease ( van Mossel dochter) evt na keuze vraagt de wagenparkbeheerder de offerte prijs op bij Leaseplan
Specifieke wensen:Liefst een beetje een kofferbak. Moet er een 3 trede trapje in kwijt.
Uiteindelijke keuze:
[ Voor 6% gewijzigd door Furiousfist op 13-10-2023 16:47 ]
Wat voor karretje is het dan? Een (laag) karretje met een BEV kan toch prima.P_Tingen schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:49:
Gezien de kilometers van mijn auto ben ik met een schuin oog al eens naar een opvolger te kijken. Ik wil wat kleiner dan de Mazda CX30 die ik nu heb. Denk klasse B, dus Corsa / Fabia / Bayon, max 4,20 meter.
Ik wil een trekhaak om een karretje mee te kunnen nemen maar dat is lastig met EV dus benzine. Nou valt het me op dat er steeds minder keuze is in de modellen. Een paar weken geleden had ik een Fabia Ambiance Business Edition samengesteld, maar die is nu niet meer leverbaar. Bij de Corsa kun je bijna niks meer configueren. Komt dit door de komende Euro-7 norm van 2025? En wat blijft er dan nog over te kiezen? Ik wil graag een auto met veel opties....
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
mijn vraag is het volgende:
mijn samenstelling is 759 euro per maand op de leaseplan site. de fiscale waarde ervan is 43.561 euro.
Als ik dan de bijtelling bereken via berekenhet.nl of leaseplan bijtelling berekenen. zie ik dat ik al op de 799 euro zit aan fiscale bijtelling. wat moet ik dan aanhouden? gewoon het maandbedrag van de samenstelling op leaseplan? of volgens de calculator? want volgens die calculatie moet ik niet over de 42.000 gaan om onder 770 te blijven.
[ Voor 3% gewijzigd door Okkieozz op 17-10-2023 11:08 ]
Ik zou sowieso die van berekenhet pakken. Leaseplan is een indicatie, geven geen garanties. Berekenhet kan met meer zaken rekening houden.Okkieozz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:07:
Ik heb een vraagje wat betreft samenstellen van een auto. ik heb een a3 sportback op het oog. ik heb via leaseplan een naar mijn smaak samengesteld ter indicatie. mijn budget is 770 per maand ex brandstof voor 48 maanden en 30.000 kilometer.
mijn samenstelling is 759 euro per maand op de leaseplan site. de fiscale waarde ervan is 43.561 euro.
Als ik dan de bijtelling bereken via berekenhet.nl of leaseplan bijtelling berekenen. zie ik dat ik al op de 799 euro zit aan fiscale bijtelling. wat moet ik dan aanhouden? gewoon het maandbedrag van de samenstelling op leaseplan? of volgens de calculator? want volgens die calculatie moet ik niet over de 42.000 gaan om onder 770 te blijven.
Maar je kunt natuurlijk ook naar je HR afdeling stappen en vragen of ze een proforma salarisstrook kunnen maken met daar je nieuwe auto in opgenomen, zie je meteen wat het exact is. Is een klusje van 5 minuten voor ze en dan weet je de actual dingen
Je haalt twee dingen door elkaar.Okkieozz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:07:
Ik heb een vraagje wat betreft samenstellen van een auto. ik heb een a3 sportback op het oog. ik heb via leaseplan een naar mijn smaak samengesteld ter indicatie. mijn budget is 770 per maand ex brandstof voor 48 maanden en 30.000 kilometer.
Je hebt het maandbedrag wat je werkgever moet betalen aan de leasemaatschappij dit is je 'budget'. Daarnaast heb jouw bijtelling die je betaald over de fiscale waarde v.d. auto. Dit is extra belasting om loon in natura te mogen ontvangen (een zakelijke auto privé mogen rijden).
Ik mag van mijn werkgever een nieuwe leasewagen uitzoeken. EV is verplicht gesteld.
Leasebudget: 950
Kilometrage per jaar: 30000
Contractduur: 60
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: vrije keuze
Overige afhankelijkheden: metallic
Specifieke wensen:
Heb de volgende twee modellen bij elkaar geklikt in de ALD configurator
Skoda Enyaq 85 Selection
- Race Blue Metallic + Loft
- Transport
- Business Upgrade pakket Clever
Volkswagen ID.5 BEV 77 kWh 150 kW Pro Business Adva auto
- Blue Dusk Metallic + Matrix
- Assistance Pakket Plus
- Comfort Pakket Plus
- Design Pakket
Uiteindelijke keuze: Twijfel tussen deze twee modellen. Tips voor opties waar ik spijt van krijg als ik ze niet neem? Eventueel andere EV merken die vergelijkbaar zijn? Oh ja, en is de Enyaq echt veel langzamer bij opladen dan de ID.5? Enyaq is wel weer flink ruimer volgens mij.
[ Voor 5% gewijzigd door oohlaf op 23-10-2023 22:28 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Als ik op EV Database kijk, is er absoluut geen verschil qua laadsnelheid tussen beide. Zijn de elektrische componenten (motor, batterij) niet gewoon identiek?oohlaf schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:27:
Hallo,
Ik mag van mijn werkgever een nieuwe leasewagen uitzoeken. EV is verplicht gesteld.
...
Uiteindelijke keuze: Twijfel tussen deze twee modellen. Tips voor opties waar ik spijt van krijg als ik ze niet neem? Eventueel andere EV merken die vergelijkbaar zijn? Oh ja, en is de Enyaq echt veel langzamer bij opladen dan de ID.5? Enyaq is wel weer flink ruimer volgens mij.
Verder de opties van renzo4000 in overweging nemen.
Kilometrage per jaar:37000 km
Contractduur:48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: volledig vrij
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: Automaat is een 100% eis, evenals adaptive cruise control. Trekgewicht van minimaal 750kg. Daarnaast hebben we 3 kinderen dus de achterbank moet 3 kinderen kunnen huisvesten (dus niet zo'n bobbel in het middel of 2 kuipjes achterin). Daarnaast heb ik een grote wens om elektrisch te gaan rijden.
Ik ben momenteel aan het wachten op de prijzen van de Renault Scenic Electric. Wellicht zie ik nog een leuke optie over het hoofd en kunnen jullie mij inzicht geven. De Volvo EX30 lijkt me leuk, maar achterin lijkt deze (op de foto's en youtube filmpjes) toch echt te krap.
Ik heb een bepaalde auto die ik graag zakelijk wil leasen. Als financieel man van ons bedrijf kan ik eigenlijk ook gewoon zelf kiezen met welke partij ik dat regel. Zit dus niet vast aan een specifieke leasemaatschappij.
- Wat is jullie ervaring met onderhandelen met lease maatschappijen? Ik zie best grote verschillen in prijs per maatschappij.
- Kan ik gewoon diverse lease maatschappijen mailen met: ik wil auto X met opties Y en heb een offerte voor Z hebben jullie een beter aanbod?
- Welke leasemaatschappijen hebben jullie ervaring mee die nog wel wat willen onderhandelen?
Onderhandelen kon voor Covid/tekorten prima, nu zijn ze naar mijn beleving wat minder gevoelig. Een offerte van een concurrent matchen doen ze nog steeds wel en dat kan je een tientje of wat in je budget schelen. Zeker als je naar een dealer gaat en daar een offerte laat opmaken willen zij via hun leasemaatschappij wel korting geven zodat je 'm daar bestelt i.p.v. via een leasemaatschappij die rechtstreeks bij de importeur de bestelling naar binnen vliegt.Mirved schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:31:
Ik wijk even af van het standaard sjabloon en hoop dat ik mijn vragen hier kan stellen.
Ik heb een bepaalde auto die ik graag zakelijk wil leasen. Als financieel man van ons bedrijf kan ik eigenlijk ook gewoon zelf kiezen met welke partij ik dat regel. Zit dus niet vast aan een specifieke leasemaatschappij.
- Wat is jullie ervaring met onderhandelen met lease maatschappijen? Ik zie best grote verschillen in prijs per maatschappij.
- Kan ik gewoon diverse lease maatschappijen mailen met: ik wil auto X met opties Y en heb een offerte voor Z hebben jullie een beter aanbod?
- Welke leasemaatschappijen hebben jullie ervaring mee die nog wel wat willen onderhandelen?
Rij nu een Kia ceed Sportswagon automaat.
Zit niet aan een merk vast, maar Volkswagen komt er niet in (Audi ook niet) zware antipathie tegen die merken.
Kan het wel betalen, maar geen eigen bijdrage is gewoon verstandig.
Zeer gecharmeerd van de Kia EV6, maar eigenlijk net ff te duur. Fisker Ocean Sport is ook gaaf, maar wat is dat ding zwaar….
Hou erg van (laad)ruimte in een auto. Dingen zijn duur, moet ik er ook een hoop in kwijt kunnen.
Range is wel een dingetje. Werk is 120km enkele reis ( 1 à 2 keer per week). Soms ritjes buitenland voor werk of privé, met dag afstanden van 300 tot 550 km waarbij op lokatie laden niet persé beschikbaar is.
Iemand nog tips? Wordt een beetje moe van die waardeloze leaseplan site.
Leasebudget: 1030,- ex BtW/ in brandstof (komt denkelijk nog een paar tientjes bij)
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling onbekend
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: verplicht full electric, winterbanden en inzittendenverzekering.
Specifieke wensen: trekhaak met minimaal 1000kg trekgewicht, adaptieve cruisecontrol
Uiteindelijke keuze:
Past de tesla model 3 hier niet in? Zo ja, dan zou ik die doenvanopzij schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:23:
Leasebudget:800 met maximale overschrijding van 10%
Kilometrage per jaar:37000 km
Contractduur:48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: volledig vrij
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: Automaat is een 100% eis, evenals adaptive cruise control. Trekgewicht van minimaal 750kg. Daarnaast hebben we 3 kinderen dus de achterbank moet 3 kinderen kunnen huisvesten (dus niet zo'n bobbel in het middel of 2 kuipjes achterin). Daarnaast heb ik een grote wens om elektrisch te gaan rijden.
Ik ben momenteel aan het wachten op de prijzen van de Renault Scenic Electric. Wellicht zie ik nog een leuke optie over het hoofd en kunnen jullie mij inzicht geven. De Volvo EX30 lijkt me leuk, maar achterin lijkt deze (op de foto's en youtube filmpjes) toch echt te krap.
Wat maakt het gewicht verder uit? Mijn e-tron weegt 2.500kg maar merk er niks van.macfocus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:03:
Ik ben over een tijdje (juli 24) weer aan de beurt voor een nieuwe leaseauto.
Zit niet aan een merk vast, maar Volkswagen komt er niet in (Audi ook niet) zware antipathie tegen die merken.
Zeer gecharmeerd van de Kia EV6, maar eigenlijk net ff te duur. Fisker Ocean Sport is ook gaaf, maar wat is dat ding zwaar….
Hou erg van (laad)ruimte in een auto. Dingen zijn duur, moet ik er ook een hoop in kwijt kunnen.
Range is wel een dingetje. Werk is 120km enkele reis ( 1 à 2 keer per week). Soms ritjes buitenland voor werk of privé, met dag afstanden van 300 tot 550 km waarbij op lokatie laden niet persé beschikbaar is.
Leasebudget: 1030,- ex BtW/ in brandstof (komt denkelijk nog een paar tientjes bij)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling onbekend
Overige afhankelijkheden: verplicht full electric, winterbanden en inzittendenverzekering.
Specifieke wensen: trekhaak met minimaal 1000kg trekgewicht, adaptieve cruisecontrol
Uiteindelijke keuze:
The best is yet to come
Op zich niets idd, behalve als we wegenbelasting mogen gaan betalen. En momenteel weet niemand wat daarmee gaat gebeuren. En het is al helemaal niet bekend wat de werkgever gaat doen met die mogelijke kosten. De LM zal die gewoon doorbelasten.Dean Martin schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 04:52:
[...]
Wat maakt het gewicht verder uit? Mijn e-tron weegt 2.500kg maar merk er niks van.
Ik wordt niet echt warm van een Skoda en het is per saldo natuurlijk en VAG auto. Model Y kan idd.Card Nox schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:57:
@macfocus, als ruimte belangrijk is de Skoda Enyaq of evt een Tesla Model Y?
Weet niet of ik blij wordt van alles knoploos. Fijnste auto ooit was mijn V70 classis van 18 jaar oud. Overal knopjes, heerlijk. Op de tast je auto bedienen met de blik op de weg.
[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 25-10-2023 09:22 ]
Kia EV6/Hyundai IONIQ5 zitten net wat boven je budget ja met een beetje leuke specs..macfocus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:03:
Uiteindelijke keuze:
Even out-of-the-box als Peugeot man: wellicht is de e-308 (SW) GT nog een optie. Die kan je volledig afladen en heb je nog budget over..
Of wachten op de e-3008 GT misschien?
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Peugeot = geen echte trekhaak = No goCsotranme schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:24:
[...]
Kia EV6/Hyundai IONIQ5 zitten net wat boven je budget ja met een beetje leuke specs..
Even out-of-the-box als Peugeot man: wellicht is de e-308 (SW) GT nog een optie. Die kan je volledig afladen en heb je nog budget over..
Of wachten op de e-3008 GT misschien?
Wel mooie auto's
De EV6 Advance edition past by Direct Lease precies, bij Leaseplan niet. Best bijzonder.
[ Voor 1% gewijzigd door macfocus op 25-10-2023 10:42 . Reden: kleine correct/aanvulling ]
Ik zie bij directlease niet hoe je trekhaak kun toevoegen bij EV6, ga je die achteraf doen?
Eigenlijk voor deze prijzen is de nieuwe Model 3 of de huidige Model Y onverslaanbaar.
Dan heb je ook nog lage bijtelling.
Life is too short to drive boring cars
Ah ja daar had ik even overheen gelezenmacfocus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:19:
[...]
Peugeot = geen echte trekhaak = No go
Wel mooie auto's
De EV6 Advance edition past by Direct Lease precies, bij Leaseplan niet. Best bijzonder.

Dan gaat Peugeot hem niet worden nee.
Ga met de offerte van DL naar LP, vaak willen ze de lagere prijs dan nog wel matchen.
Geeft VAG korting of exclusieve voordelen voor je werkgever? Anders zou ik echt naar alles behalve een Volkswagen of Skoda kijken (hoewel de Skoda nog op een iets hoger niveau staat dan de Volkswagens gek genoeg qua interieur).oohlaf schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:27:
Hallo,
Leasebudget: 950
Contractduur: 60
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: vrije keuze
Overige afhankelijkheden: metallic
Specifieke wensen:
Heb de volgende twee modellen bij elkaar geklikt in de ALD configurator
Skoda Enyaq 85 SelectionFiscale waarde is € 52.189,41
- Race Blue Metallic + Loft
- Transport
- Business Upgrade pakket Clever
Volkswagen ID.5 BEV 77 kWh 150 kW Pro Business Adva autoFiscale waarde is € 52.220,45
- Blue Dusk Metallic + Matrix
- Assistance Pakket Plus
- Comfort Pakket Plus
- Design Pakket
Het MEB platform kent genoeg eigenaardigheden en de software tak van Volkswagen is nog steeds niet lekker op stoom gekomen. Er zijn genoeg andere BEV makers om uit te kiezen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Die trekhaak heb ik denk ik idd niet mee gecalculeerd. Maar links of rechtsom moet die er wel onder.SirLct schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:50:
@macfocus
Ik zie bij directlease niet hoe je trekhaak kun toevoegen bij EV6, ga je die achteraf doen?
Eigenlijk voor deze prijzen is de nieuwe Model 3 of de huidige Model Y onverslaanbaar.
Dan heb je ook nog lage bijtelling.
Kia geeft 1600 Kg trekgewicht, dus het kan zeker.
Zal wel iets van 1200,- kosten gok ik zo.
En ik moet ook nog een laadpaal hebben, maar die laat ik maar even buiten beschouwing.
wellicht is de Scenic E-tech tegen die tijd ook een interessante optie. Prijzen ed. zijn nog niet bekend maar de auto komt Q1 2024 uit en zouden in de categorie van de Enyaq moeten liggen. Met tussen de 420 en 620km range en android automotive infotainment systeem (gelijk aan de megane e-tech) ik ben hem zelf in ieder geval aan het afwachten omdat hij mij een interessant alternatief voor een enyaq/model y lijkt.macfocus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:03:
Uiteindelijke keuze:
Goede tip, Dank!saikol schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:53:
[...]
wellicht is de Scenic E-tech tegen die tijd ook een interessante optie. Prijzen ed. zijn nog niet bekend maar de auto komt Q1 2024 uit en zouden in de categorie van de Enyaq moeten liggen. Met tussen de 420 en 620km range en android automotive infotainment systeem (gelijk aan de megane e-tech) ik ben hem zelf in ieder geval aan het afwachten omdat hij mij een interessant alternatief voor een enyaq/model y lijkt.
Ziet er wel knap uit. Wel een merk waarbij je moet hopen dat de stoelen goed zijn, want dat is een zwakker punt van Renault. Heb een Megane Station GT-line gehad, zag er top uit, reed prima, maar de sportstoelen waren het niet op lange stukken.
de sportstoelen zijn vaak wat harder, de renaults die ik gereden heb (met reguliere stoelen) zaten allemaal prima. Over het infotainment hoor ik van collega's positieve dingen en zie ik veel minpuntjes opgepakt worden (zoals het plannen van laadstops in de navigatie.)macfocus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:23:
[...]
Goede tip, Dank!
Ziet er wel knap uit. Wel een merk waarbij je moet hopen dat de stoelen goed zijn, want dat is een zwakker punt van Renault. Heb een Megane Station GT-line gehad, zag er top uit, reed prima, maar de sportstoelen waren het niet op lange stukken.
Nee helemaal niet, ik rij nu een Skoda Superb hybride en dat bevalt prima.Jeroenneman schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:56:
[...]
Geeft VAG korting of exclusieve voordelen voor je werkgever? Anders zou ik echt naar alles behalve een Volkswagen of Skoda kijken (hoewel de Skoda nog op een iets hoger niveau staat dan de Volkswagens gek genoeg qua interieur).
Het MEB platform kent genoeg eigenaardigheden en de software tak van Volkswagen is nog steeds niet lekker op stoom gekomen. Er zijn genoeg andere BEV makers om uit te kiezen.
En ik weet dat een oud collega de ID4 geweldig vond.
Ik vind het lastig vergelijken
Kia EV6 77.4kWh Edition Advanced RWD
Fiscale value € 50.759,99
Zie in de car configurator van ALD verder geen opties bij dat type staan. Dus lastig bepalen hoe dit vergelijkt met die andere twee keuzes van Enyac en ID5
Bij Kia kies je een trim level en dat is het dan. Geen honderd miljoen miljard losse vinkjes die je kan zetten zoals bij VAG.oohlaf schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:23:
[...]
Nee helemaal niet, ik rij nu een Skoda Superb hybride en dat bevalt prima.
En ik weet dat een oud collega de ID4 geweldig vond.
Ik vind het lastig vergelijken
Kia EV6 77.4kWh Edition Advanced RWD
Fiscale value € 50.759,99
Zie in de car configurator van ALD verder geen opties bij dat type staan. Dus lastig bepalen hoe dit vergelijkt met die andere twee keuzes van Enyac en ID5
Kijk hier even. Daar staan alle opties per trim level voor de EV6: https://www.kia.com/nl/ki...ine-showroom/#/trims/ev6/
https://www.kia.com/nl/prijslijst/#/
Kilometrage per jaar: 25.000-30.000 incl privé
Contractduur: 48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, geen merkbeleid
Overige afhankelijkheden: BEV-only
Specifieke wensen: Wij zijn met z'n drieën, met mogelijke gezinsuitbreiding in de komende vier jaar, dus een station of ruime cross-over is wenselijk. Ik rijd nu in een Toyota Corolla station en dat bevalt prima.
De auto's waar ik naar kijk zijn:
- Tesla Model 3 RWD (€980 p/m met trekhaak). Qua ruimte red ik het wel. Jammer dat dit geen hatchback is.
- Tesla Model Y (€1095 in de basisuitvoering). Deze lijkt perfect, maar te duur. Idem voor de ID4, Enyaq, Niro.
Eigenlijk denk ik dus een M3 óf zelf een auto kopen en het mobiliteitsbudget nemen. Het verschil tussen dit budget en een Tesla is ongeveer €1000 netto per maand en daar zou ik ook wel dekkend een auto van op de weg kunnen houden met 25k-30k km, denk ik. Jammer dat de 2e hands prijzen zo hoog zijn.
Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie? Volgens mij kan niets nu het totaalaanbod van een D-segment M3 van €43k evenaren, of wel? Met mijn eisen en mijn kilometers per jaar is financieel het verstandigste om zelf een auto te kopen, denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door Belecthor op 27-10-2023 17:17 ]
Een Kona of een Niro past echt wel in dat budget.Belecthor schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:15:.
- Tesla Model 3 RWD (€980 p/m met trekhaak). Qua ruimte red ik het wel. Jammer dat dit geen hatchback is.
- Tesla Model Y (€1095 in de basisuitvoering). Deze lijkt perfect, maar te duur. Idem voor de ID4, Enyaq, Niro.
Ik heb hetzelfde budget (30k km/1030,- in brandstof)
En ik krijg ze passend en dan had ik de duurste Niro genomen.
Of ie groot genoeg is?
En als je geen trekhaak wilt, de Peugeots 308/3008.
[ Voor 4% gewijzigd door macfocus op 27-10-2023 17:39 ]
De Niro begint bij bijna 40k en met vergelijkbare opties ga je gauw over de prijs van een Tesla heen en de M3 is wel een segment hoger.macfocus schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:38:
[...]
Een Kona of een Niro past echt wel in dat budget.
Ik heb hetzelfde budget (30k km/1030,- in brandstof)
En ik krijg ze passend en dan had ik de duurste Niro genomen.
Of ie groot genoeg is?
En als je geen trekhaak wilt, de Peugeots 308/3008.
Ik zou dat toch eens in de calculator gooien want wat @macfocus zegt kan zeker.Belecthor schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:54:
[...]
De Niro begint bij bijna 40k en met vergelijkbare opties ga je gauw over de prijs van een Tesla heen en de M3 is wel een segment hoger.
Je moet niet kijken naar de fiscale waarde/catalogus prijs, doet de LM ook niet (deels)
Je kunt voor je budget prima en met gemak een Niro EV 64.8kWh ExecutiveLine leasen.
Ben je niet in de war met een andere auto/uitvoering? De Niro past volgens mij ook niet helemaal in het rijtje van de model Y en de ID4, Enyaq, nouja helemaal onderaan dan.
Ik denk dat de Niro dan nog een kanshebber is, maar ik weet dat ie duurder was dan de M3 in de uitvoering die m’n leasemaatschappij aanbiedt, maar ik zal het maandag even dubbel checken.JvdW schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:27:
[...]
Ik zou dat toch eens in de calculator gooien want wat @macfocus zegt kan zeker.
Je moet niet kijken naar de fiscale waarde/catalogus prijs, doet de LM ook niet (deels)
Je kunt voor je budget prima en met gemak een Niro EV 64.8kWh ExecutiveLine leasen.
Ben je niet in de war met een andere auto/uitvoering? De Niro past volgens mij ook niet helemaal in het rijtje van de model Y en de ID4, Enyaq, nouja helemaal onderaan dan.
Is er hier überhaupt iemand van het leasen afgestapt om naar het mobiliteitsbudget te gaan?
Heb je al geïnformeerd hoeveel het moet kosten om die Corolla over te nemen?Belecthor schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:15:
Leasebudget: €1000 of €1100 met eigen bijdrage.
Kilometrage per jaar: 25.000-30.000 incl privé
Contractduur: 48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, geen merkbeleid
Overige afhankelijkheden: BEV-only
Specifieke wensen: Wij zijn met z'n drieën, met mogelijke gezinsuitbreiding in de komende vier jaar, dus een station of ruime cross-over is wenselijk. Ik rijd nu in een Toyota Corolla station en dat bevalt prima.
Eigenlijk denk ik dus een M3 óf zelf een auto kopen en het mobiliteitsbudget nemen. Het verschil tussen dit budget en een Tesla is ongeveer €1000 netto per maand en daar zou ik ook wel dekkend een auto van op de weg kunnen houden met 25k-30k km, denk ik. Jammer dat de 2e hands prijzen zo hoog zijn.
Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie? Volgens mij kan niets nu het totaalaanbod van een D-segment M3 van €43k evenaren, of wel? Met mijn eisen en mijn kilometers per jaar is financieel het verstandigste om zelf een auto te kopen, denk ik.
Ja. Bij huidige job maar 1 a 2 keer per week op pad. En km vergoeding.Belecthor schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:30:
[...]
Is er hier überhaupt iemand van het leasen afgestapt om naar het mobiliteitsbudget te gaan?
Rij daar kosten dekkend 2 auto's voor. 1 verstandige EV met weinig afschrijving en onderhoud. En 1 leuke 2e auto die ik eigenlijk al als 3e auto had. Door het segment ook weinig afschrijving en onderhoud doe ik zelf.
Belangrijk verschil hier is dus wel is dat er geen aanschaf budget nodig was. Want de privé auto's waren al in bezit.
Die fiscale waarde is natuurlijk wel belangrijk als je hem privé gaat rijden. Die bepaald je netto bijtelling.JvdW schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:27:
[...]
Ik zou dat toch eens in de calculator gooien want wat @macfocus zegt kan zeker.
Fly or Die
Ik ga juist leasen, maar financieel is die beslissing bij mij eigenlijk niet verdedigbaar. Simpel geredeneerd: lease budget uitbetalen vs de auto die ik nu ga leasen scheelt mij 900 netto per maand. Ik rij niet zoveel km per jaar, dus weet zeker dat ik van dat bedrag privé een heel prima (tweedehands) auto kan rijden. Niet de auto die ik nu ga leasen, wel een goede vervanger. Ik ga voor lease onder het motto ‘ik wil een beetje leven’Belecthor schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:30:
[...]
Wat mij betreft is leasen alleen interessant als je veel km rijdt, of - bij weinig km - als je bereid bent (zoveel) geld aan een auto uit te geven (kwestie van prioriteiten dus). Alleen 9/10 leaserijders rekent dit nooit uit en kijkt enkel naar de bijtelling.
Niet leasen is wellicht voordeliger, maar ik heb het gevoel dat er altijd vergeleken wordt met een privé auto in een lager segment.cryptapix schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:01:
[...]
Ik ga juist leasen, maar financieel is die beslissing bij mij eigenlijk niet verdedigbaar. Simpel geredeneerd: lease budget uitbetalen vs de auto die ik nu ga leasen scheelt mij 900 netto per maand. Ik rij niet zoveel km per jaar, dus weet zeker dat ik van dat bedrag privé een heel prima (tweedehands) auto kan rijden. Niet de auto die ik nu ga leasen, wel een goede vervanger. Ik ga voor lease onder het motto ‘ik wil een beetje leven’![]()
Wat mij betreft is leasen alleen interessant als je veel km rijdt, of - bij weinig km - als je bereid bent (zoveel) geld aan een auto uit te geven (kwestie van prioriteiten dus). Alleen 9/10 leaserijders rekent dit nooit uit en kijkt enkel naar de bijtelling.
Als je dezelfde auto privé zou willen rijden, moet je rekening houden met een flinke aanschafwaarde en dan komen de kosten voor bijvoorbeeld de verzekering e.d. er ook nog bij.
Ja, al is het ook wel weer zo dat het je eigen bezit is, ook na de leaseperiode en dat vertegenwoordigt ook weer waarde. De vergelijking is gewoon best lastig. Het punt is echter doordat leaseauto’s en bijbehorende bijtelling inmiddels zo hard zijn gestegen, het mobiliteitsbudget steeds een logischere keuze wordt, zeker nu thuiswerken zo ingebakken zit in veel beroepen.Dj-sannieboy schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:14:
[...]
Niet leasen is wellicht voordeliger, maar ik heb het gevoel dat er altijd vergeleken wordt met een privé auto in een lager segment.
Als je dezelfde auto privé zou willen rijden, moet je rekening houden met een flinke aanschafwaarde en dan komen de kosten voor bijvoorbeeld de verzekering e.d. er ook nog bij.
Dat laatste klopt. Er zijn wel wat berekeningen van bijvoorbeeld de ANWB waaruit blijkt dat dezelfde auto privé rijden duurder is dan lease. Maar de grote vraag is: zou je privé ooit diezelfde auto gaan rijden en (in mijn geval dus) 900 euro per maand gaan uitgeven aan een auto*? Een (ik denk zelfs redelijk groot) deel van de leaserijders zal die vraag met ‘nee’ beantwoorden. En dan ben je er eigenlijk alDj-sannieboy schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:14:
[...]
Niet leasen is wellicht voordeliger, maar ik heb het gevoel dat er altijd vergeleken wordt met een privé auto in een lager segment.
* evt aflossing igv financiering moet je hier nog bij optellen. Het gaat om een auto die je onder aan de streep (dus na evt verkoop als de auto je eigendom zou zijn) nog steeds netto 900e pm heeft gekost. Dat is een fors bedrag als je het mij vraagt.
Ja het is inderdaad ook nog afhankelijk van de regeling. Ik kan sowieso geen km meer declareren. Het is bij mij leaseauto of het leasebudget laten uitkeren.Roekeloos schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:36:
Hangt volledig af van de verhouding tussen privé en zakelijke km. En van welke regeling je hebt voor km vergoeding. Bij mij sloeg de balans duidelijk door naar privé blijven rijden. Veel zakelijke km, EV die zeer lage variabele kosten heeft, vergoeding zet ruim boven &€ 0,21.
Maar al rijd je 30.000 km per jaar, tegen 0,21 euro per km is dat nog steeds maar 525 euro vergoeding per maand. Daar kun je privé wel een auto van rijden, maar ik kan me niet voorstellen dat die vergelijkbaar is met een lease van je werkgever die je maandelijks hetzelfde zou kosten.
Ik kon voor die vaste vergoeding mijn privé auto niet meer op de weg houden met de kilometers die ik zakelijk rij.
Hier mag je tevens ook geen KM's meer declareren als je laat uitkeren.
Ik lease nu met "verklaring geen privé" er een 2de auto bij. De bijtelling kan me dus aan mn achterwerk roesten en heb effectief geen kosten nu voor werk kilometers.
Ik mag onderhand weer kiezen! Lijstje is als volgt:
Leasebudget: €920, plus 10% eigen bijdrage optioneel
Kilometrage per jaar: 25.000km
Contractduur: 4/5 jaar naar keuze
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief brandstof, zover ik weet op naar fabrieksopgave
Merkbeleid, zo ja, welke: Neen
Overige afhankelijkheden: Winterbanden verplicht
Specifieke wensen: Redelijk aanvoelend interieur, minstens parkeersensoren voor/achter, volwassen rijgedrag en voldoende kracht om in te halen (heel weinig wensen dus
Ik ga in een Mazda3 rijden weer, die staat nu samen met de al gereden A250e op de shortlist. Allebei kan ik ze zeker met 5 jaar lease ongeveer full options krijgen, hoewel de Mazda iets meer leasebudget kost. De A250e is natuurlijk netto duurder voor mij.
Van de Mazda vond ik vorige keer de opties voor de gehele auto wat karig voor de prijs--geen ventilatie achterin of zonnedak--en de motor viel me tegen met de "180pk". De A250e gaat als een relatieve speer en heeft een lijst opties waar je een dag over leest, maar levert iets minder gevoel en betrouwbaarheid is twijfelachtig.
Volledig elektrisch is lastig vanwege beperkte laadplek thuis, op werk (~80km) staan palen waar meestal wel eentje beschikbaar is.
Ruimte is zoals te zien niet heel belangrijk, zolang ik met de voorstoel iets aanpassen achter mezelf kan zitten (187cm) is het wel goed.
Iemand meningen over deze twee opties? Nieuwe suggesties?
Voldoende kracht om in te halen --> automaat gaan rijden en/of een (mild) hybrid auto nemen.DatBassie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:20:
Hallo mederijders,
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief brandstof, zover ik weet op naar fabrieksopgave
Specifieke wensen: Redelijk aanvoelend interieur, minstens parkeersensoren voor/achter, volwassen rijgedrag en voldoende kracht om in te halen (heel weinig wensen dus)
Ik ga in een Mazda3 rijden weer, die staat nu samen met de al gereden A250e op de shortlist. Allebei kan ik ze zeker met 5 jaar lease ongeveer full options krijgen, hoewel de Mazda iets meer leasebudget kost. De A250e is natuurlijk netto duurder voor mij.
Van de Mazda vond ik vorige keer de opties voor de gehele auto wat karig voor de prijs--geen ventilatie achterin of zonnedak--en de motor viel me tegen met de "180pk". De A250e gaat als een relatieve speer en heeft een lijst opties waar je een dag over leest, maar levert iets minder gevoel en betrouwbaarheid is twijfelachtig.
Volledig elektrisch is lastig vanwege beperkte laadplek thuis, op werk (~80km) staan palen waar meestal wel eentje beschikbaar is.
Ruimte is zoals te zien niet heel belangrijk, zolang ik met de voorstoel iets aanpassen achter mezelf kan zitten (187cm) is het wel goed.
Verder 80km enkele reis --> goed stoelen. Is persoonlijk, moet je ervaren.
Volwassen rijgedrag: wasda? Lijkt me een heel subjectieve interpretatie. Bedoel je een rijdersauto, ga dan bij BMW naar de 1 serie kijken.
De automaat die ik nu heb is inderdaad fijn, rijd ook veel file. De Mercedes is inderdaad erg fijn daarin, komt goed vooruit.The Eagle schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:55:
[...]
Voldoende kracht om in te halen --> automaat gaan rijden en/of een (mild) hybrid auto nemen.
Verder 80km enkele reis --> goed stoelen. Is persoonlijk, moet je ervaren.
Volwassen rijgedrag: wasda? Lijkt me een heel subjectieve interpretatie. Bedoel je een rijdersauto, ga dan bij BMW naar de 1 serie kijken.
Goede stoelen vind ik altijd lastig oordelen met een proefrit, maar zal er eens wat beter op letten bij onderzoeken.
Rijdersauto inderdaad, een soort boot met wielen eronder wordt ik niet warm van
Bedankt voor de tips!
Ik mis ook heel even wat je nu rijdt uit je verhaal. Dat zegt soms ook wat over smaak/keuze/voorkeurDatBassie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:20:
[...]
De automaat die ik nu heb is inderdaad fijn, rijd ook veel file. De Mercedes is inderdaad erg fijn daarin, komt goed vooruit.
Goede stoelen vind ik altijd lastig oordelen met een proefrit, maar zal er eens wat beter op letten bij onderzoeken.
Bedankt voor de tips!
Hier een A-klasse rijder sinds oktober. Wat een fijne machine! Qua rijgedrag, qua infotainment en vooral qua stoelen (heb dan wel de AMG-line). Kwaliteitsbeleving is meer dan prima, zeker wat andere 'premium' merken afleverenDatBassie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:20:
Hallo mederijders,
Specifieke wensen: Redelijk aanvoelend interieur, minstens parkeersensoren voor/achter, volwassen rijgedrag en voldoende kracht om in te halen (heel weinig wensen dus)
My bad, vergeet altijd wel wat... Huidige is een Ceed ExecutiveLine, dat was een erg goedkope auto (10% onder budget dus krijg wat terug), met veul opties, fijne rijstijl en rijdt met de turbo en wat pk's best goed door.Csotranme schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:49:
[...]
Ik mis ook heel even wat je nu rijdt uit je verhaal. Dat zegt soms ook wat over smaak/keuze/voorkeur
Dat was mijn ervaring tot nu toe ook; zou hem ook in AMG Line+vinkjes nemen waarschijnlijk, hoewel dat wel netto €100+ per maand scheelt met de Mazda. Enige op- of aanmerkingen verder over de A?RobKJ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:50:
[...]
Hier een A-klasse rijder sinds oktober. Wat een fijne machine! Qua rijgedrag, qua infotainment en vooral qua stoelen (heb dan wel de AMG-line). Kwaliteitsbeleving is meer dan prima, zeker wat andere 'premium' merken afleveren
[ Voor 37% gewijzigd door DatBassie op 31-10-2023 17:01 ]
Levertijd schijnt bagger te zijn zie ook: Het grote Mercedes-Benz-topic - Deel 2 ik heb daar geregeld 14mnd voorbij zien komen met nog steeds evenveel zicht op levering als 2 maand na bestelling.DatBassie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:59:
[...]
My bad, vergeet altijd wel wat... Huidige is een Ceed ExecutiveLine, dat was een erg goedkope auto (10% onder budget dus krijg wat terug), met veul opties, fijne rijstijl en rijdt met de turbo en wat pk's best goed door.
[...]
Dat was mijn ervaring tot nu toe ook; zou hem ook in AMG Line+vinkjes nemen waarschijnlijk, hoewel dat wel netto €100+ per maand scheelt met de Mazda. Enige op- of aanmerkingen verder over de A?

Ik zou altijd de optie voor Adaptive Cruise Control meenemen (dure optie, maar oh zo fijn!). Verder gewoon het MBUX systeem uiteraard nemen. Er was toen bij mij nog wat budget over dus heb toen de Multibeam LED er nog bij gedaan, dat is ook een geweldige optie om te hebben als je veel op de snelweg/buitenaf rijdt.DatBassie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:59:
[...]
My bad, vergeet altijd wel wat... Huidige is een Ceed ExecutiveLine, dat was een erg goedkope auto (10% onder budget dus krijg wat terug), met veul opties, fijne rijstijl en rijdt met de turbo en wat pk's best goed door.
[...]
Dat was mijn ervaring tot nu toe ook; zou hem ook in AMG Line+vinkjes nemen waarschijnlijk, hoewel dat wel netto €100+ per maand scheelt met de Mazda. Enige op- of aanmerkingen verder over de A?
Een jaar geleden kreeg ik notabene van de Mercedes dealer zelf te horen toen ik voor een A-klasse kwam kijken: "kijk maar beter verder want heb er een paar al 2 jaar in bestelling staan, nog steeds geen definitieve datum en er komt een facelift aan.."True schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:05:
[...]
Levertijd schijnt bagger te zijn zie ook: Het grote Mercedes-Benz-topic - Deel 2 ik heb daar geregeld 14mnd voorbij zien komen met nog steeds evenveel zicht op levering als 2 maand na bestelling.
Als de dealer het zelf al zegt....
ACC gebruik ik nu ook niet meestal, maar zie dat bijvoorbeeld noodremmen hier ook in zit. Dan wordt het toch wel belangrijk.RobKJ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:09:
[...]
Ik zou altijd de optie voor Adaptive Cruise Control meenemen (dure optie, maar oh zo fijn!). Verder gewoon het MBUX systeem uiteraard nemen. Er was toen bij mij nog wat budget over dus heb toen de Multibeam LED er nog bij gedaan, dat is ook een geweldige optie om te hebben als je veel op de snelweg/buitenaf rijdt.
Kan verder eigenlijk (met eigen bijdrage) alles wel aanklikken dus moet even goed studeren op wat er precies in dit soort pakket zit, ook al vermijd ik waarschijnlijk de "samenvattingspakketten" waar weer heel veel bij elkaar zit.
In mijn zoektocht vielen er al snel autos af omdat het in de showroom al niet goed zat, maar de dealers waar ik ben geweest maakten er geen (groot) probleem van om een proefrit van een uur te maken (wel vooraf aangeven anders komen ze mogelijk qua planning niet uit). Ben gewoon een rondje snelweg gereden en gaf mij een goed beeld.DatBassie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:20:
[...]
De automaat die ik nu heb is inderdaad fijn, rijd ook veel file. De Mercedes is inderdaad erg fijn daarin, komt goed vooruit.
Bedankt voor de tips!
Gewoon lekker wat moois samenstellen inderdaadDatBassie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:18:
Bedankt voor alle info omtrent levertijden, zal er zeker even direct naar vragen. LeasePlan heeft beiden staan op feb 2024, maar daar zal ik dus even expliciet bij Van Mossel ook naar vragen.
[...]
ACC gebruik ik nu ook niet meestal, maar zie dat bijvoorbeeld noodremmen hier ook in zit. Dan wordt het toch wel belangrijk.
Kan verder eigenlijk (met eigen bijdrage) alles wel aanklikken dus moet even goed studeren op wat er precies in dit soort pakket zit, ook al vermijd ik waarschijnlijk de "samenvattingspakketten" waar weer heel veel bij elkaar zit.
678 voor een Ceed SW PHEV Executiveline bij onze LM (uiteraard ex brandstof).Arno schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:15:
[...]
700 ex heb je een DL voor, geen GT helaas. De DL series zijn helaas niet zo luxe uitgevoerd.
Ter info, brandstof schatten ze in (fabrieksopgave, 30.000 km/jaar) op 80euro.
Kan het zijn dat je collega de auto gedurende looptijd contract heeft overgenomen van een andere collega?Okkieozz schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:50:
ik mag eindelijk mijn nieuwe auto bestellen sinds vandaag. 700 ex brandstof. 10% afwijking met eigen bijdrage en winterbanden. ik heb een collega op zelfde afdeling die een model 3 rijdt sinds een paar maanden. tegen mij werd gezegd dat het in categorie E valt. ik heb nu categorie D. ten eerste zie ik inderdaad geen model 3 in de lijst. ten tweede zelfs een golf met zilver kleur schiet al in de eigen bijdrage. waardoor ik dus bij ontslag verplicht de auto moet meenemen in 4 jaar. snap dan niet hoe mijn directe collega voor max 770 een model 3 heeft kunnen nemen. ik wil niet geloven dat hij meer dan 1000 euro meer verdiend om in categorie E te zitten met budget van 900.
Nieuwe auto's zijn stukken duurder dan bijvoorbeeld 2-3 jaar geleden. Waar een auto eerder vrij makkelijk binnen een budget viel gaat dat nu niet meer. Brandstof is stukken duurder, auto's worden steeds duurder.
Voor leaseregelingen en klachten daarover moet je in het andere topic zijn, cq bij je baasOkkieozz schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:50:
ik mag eindelijk mijn nieuwe auto bestellen sinds vandaag. 700 ex brandstof. 10% afwijking met eigen bijdrage en winterbanden. ik heb een collega op zelfde afdeling die een model 3 rijdt sinds een paar maanden. tegen mij werd gezegd dat het in categorie E valt. ik heb nu categorie D. ten eerste zie ik inderdaad geen model 3 in de lijst. ten tweede zelfs een golf met zilver kleur schiet al in de eigen bijdrage. waardoor ik dus bij ontslag verplicht de auto moet meenemen in 4 jaar. snap dan niet hoe mijn directe collega voor max 770 een model 3 heeft kunnen nemen. ik wil niet geloven dat hij meer dan 1000 euro meer verdiend om in categorie E te zitten met budget van 900.
En idd, met 700 ex brandstof kom je een heel eind. Mogelijk dat je collega een mazzeltje hefet gehad, of gewoon beter onderhandeld. Vraag het hem zou ik zeggen
Voor de rest: ga lekker zoeken en gebruik de template uit de startpost
Het leasebedrag is nu bekend, nu nog het portaal van leaseplan wakker zien te krijgen... Zou morgen moeten lukken.macfocus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:03:
Leasebudget: 1071,67,- ex BtW/ in brandstof (de paar tientjes zitten er nu bij inclusief de parttime bijdrage, kom ik goed mee weg)
Uiteindelijke keuze:
Die EV6 komt steeds dichterbij lijkt het.
En ook nog in een best wel leuke uitvoering.
De Edition Advanced 77Kw (long range dus) met een trekhaak.
Ja, dan heb je niet alle leuke gadgets zoals open dak en de heel gave 360 graden camera, maar hé, het is een stuk beter als de niks mee mee Ceed Sportswagon die ik nou rij.
Een Leaseplan Onze Deal EV 6 is net wat voordeliger per maand, maar die is er over 6 maanden natuurlijk niet meer, dus die gok gaan we maar niet nemen.
Alternatieven die ook een knap trekgewicht hebben zijn er eigenlijk niet, en zeker niet zo fraai als een EV6. Maakt de keuze wel makkelijk.
Alternatieven die er zijn:
XC40
Mustang Mach-E
Tesla model Y
Ioniq 5
Renault Scenic Tech-E
Nu even heel goed rekenen of we dit willen betalen en alle randvoorwaarden uitzoeken en oplossen.
Mijn lengte: 190cm
Gezinssituatie: 2 kids <10j en m'n vrouw
Shortlist: BMW X1 plugin en VW Tiguan plugin
Nu had ik een heel mooie BMW X1 plugin samengesteld (premium pack pro, m sport pack, panorama dak, trekhaak en nog wat ander speelgoed), is die levertermijn nog tot in 2025.. Dit is een te lange levertermijn, dus is de leasing gaan kijken gaan kijken naar stockwagens.
Hierbij heb ik nu de keuze tussen eentje met een prem pack, m sport pack en trekhaak, maar verder niets bijzonder.
De andere heeft m sport pack pro, prem pack pro (incl Park Assist & camera's), Pano dak, Harmon Kardon speakers, maar geen trekhaak.
Niet dat ik die trekhaak zoveel gebruik, maar 't is gewoon handig.
Andere optie is een full option Tiguan plugin. (R line, trekhaak, Pano dak, gps pro, park en drive assist)
De BMW lijkt mij wel moderner qua looks en systeem, maar de Tiguan lijkt mij de logischere keuze door het meer volledige pakket. De BMW vind ik dan weer sportiever rijden, maar de Tiguan lijkt dan weer ruimer voor de kids.
Wat zijn jullie ervaringen met deze wagens? Want ik weet even niet goed wat te kiezen :-)
Is het geen optie om de trekhaak achteraf onder de BMW te laten monteren?Geforce660 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:32:
Hoi allemaal, ik mag een nieuwe wagen kiezen van mijn werkgever en graag een second opinion gehad.
Nu had ik een heel mooie BMW X1 plugin samengesteld (premium pack pro, m sport pack, panorama dak, trekhaak en nog wat ander speelgoed), is die levertermijn nog tot in 2025.. Dit is een te lange levertermijn, dus is de leasing gaan kijken gaan kijken naar stockwagens.
Hierbij heb ik nu de keuze tussen eentje met een prem pack, m sport pack en trekhaak, maar verder niets bijzonder.
De andere heeft m sport pack pro, prem pack pro (incl Park Assist & camera's), Pano dak, Harmon Kardon speakers, maar geen trekhaak.
Andere optie is een full option Tiguan plugin. (R line, trekhaak, Pano dak, gps pro, park en drive assist)
De BMW lijkt mij wel moderner qua looks en systeem, maar de Tiguan lijkt mij de logischere keuze door het meer volledige pakket. De BMW vind ik dan weer sportiever rijden, maar de Tiguan lijkt dan weer ruimer voor de kids.
Wat zijn jullie ervaringen met deze wagens? Want ik weet even niet goed wat te kiezen :-)
Leasebudget: €55.000 voor brandstof en €60.000 voor elektrisch (excl. eigen bijdrage)
Contractduur: 4 jaar bij brandstof, 5 jaar bij elektrisch
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen: Ruimte, hoge zit, comfort
Uiteindelijke keuze: BMW iX1
Specs iX1:
BMW Individual metallic lak BMW Individual Frozen Pure Grey
M Sportpakket Pro
M Sportpakket
Innovation Pack
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
Harman Kardon Surround Sound System
Elektrisch verwarmde voorstoelen
Actieve stoelen voor bestuurder en voorpassagier
20 inch lichtmetalen M wielen Multispaak (styling 869) in Frozen Midnight Grau
Bekleding Veganza geperforeerd Schwarz
Driving Assistant Plus
CLA gaat er 3 april 2024 uit dus hopelijk staat de iX1 dan klaar
Neen, heb hiervoor al gebeld. Zou enorm duur worden.BrightSun schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:12:
[...]
Is het geen optie om de trekhaak achteraf onder de BMW te laten monteren?
Dat bedrag zou ik dan ook zelf moeten betalen voor een wagen die niet van mij is, dus lijkt mij geen goede optie.
Zijn jullie voor de rest wel eerder voorstander van de X1 vs de Tiguan als leasewagen voor de volgende 4j?
Hij is te bestellen nu en ik hoorde dat de eerste klanten zeer binnenkort de auto's afgeleverd zullen krijgen.gebruikershaes schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:02:
Kan iemand al de Fisker Ocean bestellen? Zit zelf bij Athlon, maar daar staat die nog niet tussen.
Ik denk dat zodra de eerste leveringen plaats hebben gevonden, de leasemaatschappijen de weg naar Fisker wel zullen vinden.
Leuke auto, en tenzij de gegevens verkeerd zijn vertaald is ie nogal obese (2400kg leeg)JamesHas schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:28:
[...]
Hij is te bestellen nu en ik hoorde dat de eerste klanten zeer binnenkort de auto's afgeleverd zullen krijgen.
Ik denk dat zodra de eerste leveringen plaats hebben gevonden, de leasemaatschappijen de weg naar Fisker wel zullen vinden.
Wellicht iets om rekening mee te houden,
Trekgewicht van de Ocean Sport is ook maar 1090 kg mocht dat belangrijk zijn.
Ee trekhaak doe je toch altijd achteraf? Lees: door de dealer gemonteerd. Maar wel gewoon in de lease.Geforce660 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:20:
[...]
Neen, heb hiervoor al gebeld. Zou enorm duur worden.
Dat bedrag zou ik dan ook zelf moeten betalen voor een wagen die niet van mij is, dus lijkt mij geen goede optie.
Zijn jullie voor de rest wel eerder voorstander van de X1 vs de Tiguan als leasewagen voor de volgende 4j?
Er zijn weinig fabrieken die af fabriek monteren meen ik en voor je bijtelling het ook hoogst onhandig
Tiguan nemen. Veel ruimere en vollere auto.Geforce660 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:32:
Hoi allemaal, ik mag een nieuwe wagen kiezen van mijn werkgever en graag een second opinion gehad.
Een BMW of een VW, ik zou het wel wetenGeforce660 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:32:
Mijn e-tron is nog meer obese, maar ik merk daar vrij weinig van.macfocus schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:07:
[...]
Leuke auto, en tenzij de gegevens verkeerd zijn vertaald is ie nogal obese (2400kg leeg)
Wellicht iets om rekening mee te houden,
Trekgewicht van de Ocean Sport is ook maar 1090 kg mocht dat belangrijk zijn.
The best is yet to come
In dit geval vind ik de VW een veel mooiere auto. De X1 oogt veel te iel vind ik. Voor wat het waard is, maar de user vroeg om een mening...Dj-sannieboy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:24:
[...]
Een BMW of een VW, ik zou het wel weten
[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 09-11-2023 15:30 ]
The best is yet to come
Heb ondertussen de model 3 besteld. Saaie, maar denk wel betere keuze. De software is nog steeds ruk bij Fisker en als ik kijk hoe deze man er in zit, dan lijkt die meer voor kleinere mensen te zijn ontworpen. De hoofsteun zit meer op zn rug/nek dan op zn hoofd.JamesHas schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:28:
[...]
Hij is te bestellen nu en ik hoorde dat de eerste klanten zeer binnenkort de auto's afgeleverd zullen krijgen.
/f/image/63OYqjT5JirU6D0SAoaYbAQ1.png?f=fotoalbum_large)
Toevallig is de Tiguan een oud model en zou ik ook de BMW verkiezen. Maar als ik de nieuwe Tiguan weer tegen de BMW zet, denk ik dat die op de meeste vlakken gewoon gelijk zou zijn, of zou winnen, voor minder geld.Dj-sannieboy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:24:
[...]
Een BMW of een VW, ik zou het wel weten
Zeker nu ook BMW die eenheidsworst schermen in zijn modellen heeft gezet, is het verschil steeds minder.
Voor het rijden zal het best kunnen loslopen, voor de eventuele houderschapsbelasting kan het een dingetje worden.Dean Martin schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:28:
[...]
Mijn e-tron is nog meer obese, maar ik merk daar vrij weinig van.
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.