Don Quijote schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:35:
Ik wil ook weer eens kijken of ik een nieuwe leaseauto ga bestellen. Tot 2018 een leaseauto gehad, (laatste een Tesla Model S) maar bij een overstap van werkgever gestopt met leasen omdat ik de nieuwe leaseregeling minder goed vond (en het afzien leasen aanbod te goed). Kort een BMW 3 Touring in private lease gehad en snel daarna privé een Volvo V90 gaan rijden, ook omdat we ondertussen twee kleine kinderen bij het gezin hebben gekregen.
We zijn nu een paar jaar en promoties verder, de Volvo wordt wat ouder en nu de kinderen de basisschool leeftijd bereikt hebben en we geen wagens en dergelijke meer hoeven te vervoeren kunnen we weer toe met een auto met minder bagageruimte. Al met al besloten om weer eens inloggegevens van de leasemaatschappij op te vragen om te kijken of leasen ondertussen niet een goede optie is. Ik heb nog geen toegang dus kan nog niet echt lekker toetsen wat realistisch is met dit budget.
Leasebudget: 1200 EUR (vind het niet erg om bij te betalen)
Kilometrage per jaar: 20.000 KM
Contractduur: 60 Maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief brandstof component.
Merkbeleid, zo ja, welke: Vrij
Overige afhankelijkheden: Moet elektrisch zijn. Hybride, benzine, diesel uitgesloten.
Specifieke wensen:- CarPlay is een must. Elke dag dat ik in de Tesla Model S heb gereden miste ik CarPlay, en sindsdien besloten alleen nog auto's te overwegen die het ondersteunen. Volgens mij vallen er dan automatisch wat merken af zoals Tesla en XPeng.
- Daarnaast moet de auto niet langer zijn de de V90. Ik woon in het centrum van een grote stad en moet op straat parkeren. 5m lengte is wel de max.
- Auto moet een adaptieve cruisecontrol to stilstand hebben. Daarmee bedoel ik dat hij in de file zelf tot stilstand moet komen en weer in beweging. Ik gok dat ze het ondertussen allemaal hebben, maar voor de zekerheid
- Voorkeur voor een niet SUV
Op basis van mijn eerste verwachtingen zijn er een paar auto's (die vrij ver bij elkaar vandaan zitten) waar mijn oog op valt:
- Porsche Taycan Sport Turismo: Zit aan de hoogste kan van het budget. Ik verwacht dat de basis variant van de Taycan net binnen wat ik zou willen betalen zit. Mijn angst is alleen, hoe kaal is een Porsche Taycan met maar 1 of 2 opties.
- Mercedes-Benz EQE:
- BMW i4
- BMW i5
- Zeekr 001
Ik ben vooral benieuwd. Is een matig aangeklede Taycan de moeite waard, en zijn er modellen/merken die ik zeker even niet moet vergeten mee te nemen bij proefrijden en onderzoek.
toon volledige bericht
Kijk iemand die niet voor de SUV hype gaan! Chapeau!!!
Ik zit op directlease te kijken, maar obv 20,000km en 60 maanden begint de Taycan al bij 1400 ex brandstof component. Ook qua fiscale waarde kom je heel snel boven 100k, ik weet niet of je daar ook een max heb maar de bijtelling + eigen bijdrage wordt waarschijnlijk erg hoog (ik kan niet in je portemonee kijken maar ik noem het alleen maar).
My 50ct:
- EQE: Prima geprijsd (relatief) en komende van V90 is ie wellicht comfortabel genoeg. De i4 bijvoorbeeld is harder geveerd en sportiever. Weet niet wat je voorkeur is. Het is wel zo dat de interieur van de testauto die ik zag bij de dealer rammelt links en rechts. Niet mercedes waardig maar wellicht hebben ze het inmiddels al verbeterd.
- BMW i4: De M50 is leuk maar stuurt als een boot, de e40 is in die zin leuker. Maar goed, ik zie niet dat je op zoek bent naar iets sportiefs. Ruimte binnen is vele malen kraper dan je V90. Het is dat het een hatch dat het nog enigzins oke is qua bagage maar voor de rest echt krappe auto.
- BMW i5: nog niet meegereden, dus geen oordeel. Design vind ik meh. Prijzen vind ik echt hoog.
- Zeekr 001: kort gereden tijdens EV dag op zandvoort en wat langer binnen gezeten id demo auto. Opzich wel leuk zo'n luxe afgewerk auto (Privilege trim) maar ik word echt niet warm of koud van. Voelt zo "generic" chinees auto ondanks al de premium spullen. Rijdt verder prima overigens en de performance is ook serieus snel. Ik zie een prijslijst (weet niet of het up-to-date is) van 62.5k voor de Performance en 67.5k voor Privilege. Dan is het wel echt veel bang for buck.
Ik weet dat je carplay echt graag wil maar de software van Tesla is wel heel stuk vooruitgegaan tov de Model S van 2018. Er komt nieuwe Model 3 binnenkort, misschien proberen om daar proef te rijden?, wie weet voelt het toch een stuk beter dan toen? Ik rij een Model 3 van 2021 en als ik de oude Model S krijg als leenauto dan snap ik wel waarom je het bagger vind. Als je de nieuwere auto rijdt met Ryzen chip en nieuwe UI, is apple carplay (volgens velen) geen gemis. De navi werkt zelfs beter dan waze, spotify/ apple music werkt ook prima. Flitsmeister is wel een dingetje, maar ik heb sinds paar maanden de FM TWO en is dat ook opgelost.
NIO ET5 Touring is trouwens ook serieus een leuke auto, ook geen carplay, maar echt goed geslaagd. Is goed afgesteld, touring = voldoende bagage ruimte, de massage stoel is zalig!, genoeg gadgets (electronic blinding van pano dak bijv!) en qua UI ook goed te noemen (+ je krijgt een love/hate relatie met nomi). XPeng daarintegen zou ik vermijden.