• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:56
D_Jeff schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:47:
[...]

Meest gekozen uitvoering zit op ongeveer 53k fiscaal, daarmee op gelijke hoogte met de Tesla M3 (2019/2020)

Aanvul: Ik zit even te tellen, maar ik kom op 4 jaar (48 maanden) uit. Waarom verleng je niet met een jaar?
Fiscaal mag die 4% tot 60 maanden, daarna regulier geldend tarief (momenteel: 16% en 35k, rest 22%)
53k fiscaal hmmm ok. Even meenemen in de spreadsheet dan.

Ik heb een contract van 5 jaar. Deze loopt oktober 2024 af. Dus verlengen kan niet verwacht ik. Niet met 4% in ieder geval.
Ik ben nu al aan het orienteren i.v.m. de lange levertijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
PdeBie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:02:
[...]

Ik heb een contract van 5 jaar. Deze loopt oktober 2024 af. Dus verlengen kan niet verwacht ik. Niet met 4% in ieder geval.
Ik ben nu al aan het orienteren i.v.m. de lange levertijden.
Langer dan 5 jaar is wel mogelijk, maar heel erg duur -- klopt.
((Dat haalde ik niet uit je eerdere post)

Gratis tip: Voor nog betere adviezen, gebruik het template 8)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
D_Jeff schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:04:
[...]

Langer dan 5 jaar is wel mogelijk, maar heel erg duur -- klopt.
((Dat haalde ik niet uit je eerdere post)

Gratis tip: Voor nog betere adviezen, gebruik het template 8)
Even toegevoegd aan de oorspronkelijke post :)

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-05 17:27
PdeBie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:02:
[...]

Of zijn neefje de Ioniq 5 of als range belangrijk is de Ioniq 6 die is net wat gestroomlijnder. Zitten beide in dezelfde prijsrange en levertijden lijken korter te worden.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 14:15
D_Jeff schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:47:
[...]

Meest gekozen uitvoering zit op ongeveer 53k fiscaal, daarmee op gelijke hoogte met de Tesla M3 (2019/2020)

Aanvul: Ik zit even te tellen, maar ik kom op 4 jaar (48 maanden) uit. Waarom verleng je niet met een jaar?
Fiscaal mag die 4% tot 60 maanden, daarna regulier geldend tarief (momenteel: 16% en 35k, rest 22%)
De EV6 die rond de 50-55k zit moet je qua range wel vergelijken met de Tesla Model RWD. De instapper van Tesla na de facelift komt volgens mij zelfs iets verder dan de EV6.
Daarbij heeft de Tesla gelijk alle opties aan boord (behalve dus de dikkere audio de @PdeBie, waarschijnlijk juist fijn vindt ;) ).

Dan is het dus een Tesla Model 3 voor ca. 42k vs een Kia EV6 voor ca. 52k. Dat is wel een groot verschil qua budget en qua bijtelling.
(Ja, de EV6 kan je ook naast de Model Y zetten, maar andersom is er bij Kia geen 'gewoon' model EV, alleen de hoge rakkers).

• PdeBie
Even een spreadsheet gemaakt met wat ik tot nu toe heb (E-Niro en Proceed moet ik nog toevoegen op moment van schrijven).

https://docs.google.com/s...KLihNJwo/edit?usp=sharing

Ga in de spreadsheet overigens wel uit van consumenten prijzen. Fiscaal kan wellicht dus iets anders uitvallen, maar die worden op de websites van de auto's vrijwel niet getoond (of ik kijk scheel).
De lease tarieven weet ik nog niet, dus die komen er later ook nog bij.

Model 3 RWD komt vooralsnog het goedkoopste uit de berekeningen, maar dan loop ik wel de Premium audio mis wat ik toch wel erg fijn vind aan mijn huidige LR AWD.

Afijn, zal nog eens wat auto's toevoegen en kijken wat dat doet.

Ik ga in de sheet overigens vrijwel altijd van "full option" uit. Kan altijd nog zaken schrappen.

[ Voor 6% gewijzigd door PdeBie op 07-09-2023 15:54 ]

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 11:16
PdeBie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:17:
Leasebudget: 800 euro per maand
Kilometrage per jaar: 35k~40k
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Afhankelijk van publieke laadpalen
Specifieke wensen: Bij voorkeur EV. Geen plug-in hybrid.

Hier is de keuzestress ook weer begonnen voor het uitzoeken van een nieuwe leaseauto.

Momenteel een Tesla Model 3 LR AWD met 4% bijtelling. Contract loopt oktober 2024 af.

Liefst zou ik weer elektrisch blijven rijden, maar er zijn weinig betaalbare auto’s met een soortgelijke range.

Weer een M3 LR AWD is mij eigenlijk te duur en een M3 RWD voelt als een stap terug. Al is het maar om de audio installatie die minder goed is in de RWD.

Andere auto’s die ik nu op het oog heb:
- Peugeot E-308 (SW)
Flink minder bereik, maar wel de mooiste auto die er nu is wat mij betreft.

- Kia E-Niro
Saai qua uiterlijk. Wel prima bereik. De “verstandige” keus voor mij met gezin.

Een plug-in hybrid wil ik niet, want dan moet ik én laden én tanken. Dat is gewoon ruk.

Dus dan kom je bij de mild-Hybrids en dergelijke uit.
Wat ik daarbij op het oog heb:

- Ford Focus ST-Line X (station)
Mooie auto! Stoelen zitten OK. Software voelt traag. Navigatie is ruk. Gelukkig wel Apple Carplay.

- Kia Proceed
Heel mooi. Stoelen zitten erg goed. Zuinig volgens reviews.

Offertes zijn aangevraagd bij de leasemaatschappijen, dus even afwachten wat ze allemaal gaan kosten.

Lastig dit altijd.
toon volledige bericht
Klopt je budget wel?
Met 800 ex brandstof obv 35,000km en 48m kom ik met de kale basis e-308 al iets boven 800.
Model 3 RWD rond 850, Model 3 LR boven 900.

Life is too short to drive boring cars

• PdeBie
Ja (helaas), dat klopt. :P
Er zal dus een deel eigen bijdrage bijkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door PdeBie op 07-09-2023 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
@PdeBie Gebruik anders de website van directlease, dan weet je gelijk wat het gaat kosten @ fiscaal (negeer even het netto bijtelling getal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tehh schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:24:
[...]

Beetje snoeien links en rechts en dan past het wel.
Ik heb inmiddels wat proefritjes achter de rug:
Een Mazda3: alles qua luxe wat ik maar zou willen zit er op (in de versie die ik zou uitzoeken), maar ik vond de conventionele automaat niet fijn.
Een Audi A3: fijne auto, maar bij het switchen tussen recuperatie en gewoon remmen/gas geven is een klein piepje te horen. Waarschijnlijk hoge frequentie want de verkopers konden het niet horen. Ik ergerde mij binnen 2 kilometer al groen en geel, dus dat wordt hem ook niet. Wel jammer, want verder heel fijn speelgoed.
Een Volvo C40 Recharge: fijne auto. Traditioneel 'tank' gevoel en dat elektrisch rijden was ik binnen 1 km al aan gewend. Oh en over smaak valt niet te twisten: ik vind hem er ook mooi uit zien in elk geval. Ik moet nog even kijken of een laadpaal ook in lease kan bij ons, zo niet dan zou een 'extended range' wel kunnen.
Een Astra plug-in hybrid: de GSe leek mij wel wat, maar die hadden ze niet als demo model/op voorraad. Wel een 180pk versie plug-in. Poh, da's leuk speelgoed! Mooi laag zwaartepunt en de combi van elektromotor + conventionele automaat gaat helemaal prima. Doet mij sterk denken aan onze eerste auto (Civic), alleen heeft deze dan 3x zo veel pk.

Er blijven dus na vandaag 2 auto's over: C40 en Astra GSe.
De recensies van de Astra over storingen doen mij neigen naar de C40, maar mijn hart gaat toch echt sneller kloppen van de Astra. De wat hogere zit in de C40 is m.n. 's winters ook wel fijn, dan wordt je niet zo verblind door andermans koplampen.
Het feit dat Stellantis bezig is met een organisatorische switch (alle nieuwe voorraadauto's zijn teruggenomen door Stellantis en worden herverdeeld over 2 weken) waardoor het sinds 1 september zo goed als onmogelijk is om een offerte te krijgen van een nieuwe voorraadauto zorgt er voor dat ik eerst ga kijken of hier een C40 kan krijgen op korte termijn.

@JanHenk uitbetalen doen ze niet. En zelfs al zouden ze 50% bruto uitbetalen, dan nog had ik het niet gedaan. Ik heb geen zin om 4 jaar lang in een 'basis' auto rijden voor misschien € 100 netto extra per maand.
toon volledige bericht
Ik snap niets van die brandstof voorschotten. Bij de C40 kwam er een voorschot uit van bijna 300,- en bij de Astra nog geen 100,-
Daardoor kwam ik met de C40 boven budget uit. Voor de Astra GSe kan op dit moment geen enkele dealer een voorraad auto leveren. Op dit moment dus maar gegaan voor een auto die nog stil stond bij de werkgever: een Mercedes CLA 200 shooting brake. Niet bepaald moeders mooiste wat mij betreft, ook veel te lang voor de oprit, maar ik was er wel klaar mee met de zoektocht.
Qua vermogen en stoelen wel prima. Wel bedongen dat ik hem elk moment weer mag inruilen voor iets anders. Omdat hij al meer dan een jaar stil staat zijn ze blij met elke maand die ik er in rijd, dus dat was uiteindelijk prima. Hier mede voor gekozen omdat de normleasebedragen 'binnenkort' geïndexeerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:28
@PdeBie Y RWD geen optie? Snap dat de RWD wellicht als stap terug voelt tov de LR. Maar denk dat veel van je genoemde opties een grotere stap terug is. Maar goed, kwestie van proefrijden en kiezen waar jij je happy bij voelt. Highland is toch wel een puike auto voor “weinig”. Al zou ik met kids eerder naar de Y gaan.

Verder is 10-2024 ook nog ver weg. Zou nog lekker 10 maand wachten. Misschien komt de nieuwe Y wel tegen die tijd.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
Hev sportage of tweelingbroer tucson geen optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
@Inspired die had ik nog niet eens overwogen, omdat ik ook hierbij enkel de RWD zou kunnen kiezen. Echter zie ik dat de RWD MY wél voorzien is van het Premium Audio pakket. Hmmmm…. Ook even toevoegen aan het lijstje.

Ben geen SUV fan, maar t.o.v. de concurrentie is dit wel de beste SUV EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:28
PdeBie schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:41:
@Inspired die had ik nog niet eens overwogen, omdat ik ook hierbij enkel de RWD zou kunnen kiezen. Echter zie ik dat de RWD MY wél voorzien is van het Premium Audio pakket. Hmmmm…. Ook even toevoegen aan het lijstje.

Ben geen SUV fan, maar t.o.v. de concurrentie is dit wel de beste SUV EV.
Ja, ik had een 3 en nu een Y. Weet niet of ik het nou echt een SUV zou noemen. Bij een SUV denk ik aan een grote logge stoere Range Rover oid. :9 Maar goed, met kids is de Y toch echt wel fijn(er) imho.

+ Tov de 3 uit 2019 mega stil. Al zal een nieuwe 3 ook stiller zijn.
+ Y heeft idd standaard premium audio. Geen verschil tussen RWD en LR. Ja, wellicht mistlampen voor? Maar die zitten op een 3 ook niet meer.
+ Qua ruimte en toegangkelijkheid van trunk veeeeel fijner.
+ Achterbank kan nu ook daadwerkelijk iemand OK zitten als de persoon ±1,50m+ is. :+
+ Toch wat ruimtelijker dan de 3.

- Rijdt net wat minder "sportief". 3 nodigt wat meer uit om af en toe eens lekker te hoeken en te gooien.

Qua infotainment, specs, opties en algemene value for money blijft zo'n 3/Y RWD gewoon onverslaanbaar volgens mij.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazin
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-12-2023
Hier moet een nieuwe leasewagen besteld worden. Er is keuze uit 4 modellen, 2 PHEV's, 2 EV's. Tot zover denk ik er het volgende van:

-Peugeot 508 SW GT line plugin hybrid: Het zal normaal reeds de facelift zijn, ziet er wel ok uit vind ik persoonlijk. Lijkt me een praktische wagen maar wel laag bij de grond. Electrische range zal in de praktijk niet meer dan 40km zijn. Benzinetank ook maar 40 liter...
- Peugeot 408 GT line plugin hybrid: Wat hezelfde als hierboven. Wel vind ik die achterbumper in plastic lelijk! Interieur lijkt me ook een klasse lager als de 508.
- Volvo C40 Core single motor extended range: Mooie wagen maar wel basisuitvoering, lijkt me iets minder ruim. De range lijkt me wel ok voor een EV.
- BMW iX1 edrive20 base: Uitgezonderd wat opties is deze volledig kaal, kleine accu en de standaard velgen vind ik afschuwelijk.

Persoonlijk twijfel ik tussen de 508 en C40...

Any thoughts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
Blazin schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:53:
Hier moet een nieuwe leasewagen besteld worden. Er is keuze uit 4 modellen, 2 PHEV's, 2 EV's. Tot zover denk ik er het volgende van:

-Peugeot 508 SW GT line plugin hybrid: Het zal normaal reeds de facelift zijn, ziet er wel ok uit vind ik persoonlijk. Lijkt me een praktische wagen maar wel laag bij de grond. Electrische range zal in de praktijk niet meer dan 40km zijn. Benzinetank ook maar 40 liter...
- Peugeot 408 GT line plugin hybrid: Wat hezelfde als hierboven. Wel vind ik die achterbumper in plastic lelijk! Interieur lijkt me ook een klasse lager als de 508.
- Volvo C40 Core single motor extended range: Mooie wagen maar wel basisuitvoering, lijkt me iets minder ruim. De range lijkt me wel ok voor een EV.
- BMW iX1 edrive20 base: Uitgezonderd wat opties is deze volledig kaal, kleine accu en de standaard velgen vind ik afschuwelijk.

Any thoughts?
De 508! Je krijgt daar een degelijke d-segment auto voor die er m.i. goed uit ziet, premium interieur heeft en een prima aandrijflijn. Het is overigens geen ruimte wonder (achterin is de ruimte zo zo). Daarnaast moet je wel van het i-cockpit stuurtje houden, daar is niet iedereen fan van, dus zeker even mee gaan rijden en het wat tijd geven om aan te wennen.

Die Volvo c40 zal een prima auto zijn maar is m.i. een klasse lager in het hoge c-segment en uiteraard volledig elektrisch. Hoewel de meeste Volvo's er best ok uitzien en goed in elkaar steken zie je ze wel op elke hoek van de straat.

Ik zou het wel weten!

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Blazin is dat de enige keuze die je hebt, of vooralsnog je eigen shortlist?

Peug heeft idd dat kleine stuurtje, maar qua in car entertainment en touch bediening laat het nog steeds te wensen over. Daarbij moet je ook echt even kijken of je er een goede zit in kunt vinden. Niks zo irritant als duizenden kilometers moeten maken en niet lekker zitten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazin
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-12-2023
Ja, merken zijn BMW, Volvo, Mini, Peugeot en Citroen en binnen mijn categorie die welbepaalde modellen.

Ik lees wel dat de infotainment van de 508 een overhaul gekregen heeft met de facelift. Het zou verbeterd zijn tov de pre-facelift maar niet best-in-class.

Eigenlijk zijn het auto's die sterk verschillen maar de ruimte en afwerking lijken voor allebei in orde te zijn. Ik vraag me af in welke mate dat het premium gevoel die Peugeot etaleert effectief blijft een jaar na die eerste indruk. De hoeveelheid opties spreken dan wel weer in zijn voordeel. Boven de GT line zou ik er ook nog een schuifdak en elektrisch verstelbare lederen zetels kunnen bijnemen.

Zal sowieso met beide eens een testrit inplannen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Blazin schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:41:
Ja, merken zijn BMW, Volvo, Mini, Peugeot en Citroen en binnen mijn categorie die welbepaalde modellen.

Ik lees wel dat de infotainment van de 508 een overhaul gekregen heeft met de facelift. Het zou verbeterd zijn tov de pre-facelift maar niet best-in-class.

Eigenlijk zijn het auto's die sterk verschillen maar de ruimte en afwerking lijken voor allebei in orde te zijn. Ik vraag me af in welke mate dat het premium gevoel die Peugeot etaleert effectief blijft een jaar na die eerste indruk. De hoeveelheid opties spreken dan wel weer in zijn voordeel. Boven de GT line zou ik er ook nog een schuifdak en elektrisch verstelbare lederen zetels kunnen bijnemen.

Die keus had ik toch vrij snel gemaakt :o
BWM 320e Touring

alleen die bijtelling is een beetje auwie, maar wel een zeer prima auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct

Wellicht de template zoals op de eerste pagina invullen? Evt met je wensen en eisen, dingen die voor jou belangrijk zijn etc.
Betr de 508, ik vind de pre-facelift voorkant eigenlijk mooier.
In die zin vind ik de 408 wel lekker all-out. Meestal vind ik het idd too much plastic fantastic, maar raar genoeg vind ik de 408 wel wat hebben. Beetje lamborghini urus vibe >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27

Vul de template eventjes in...

V60 Plug-in heeft WEL een fatsoenlijke tankinhoud en een stuk meer elektrische range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-05 16:41
SlqmLqck schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:04:
Leasebudget: 550 (uit te breiden tot 680) excl brandstof
Kilometrage per jaar: 30k p/jaar
Contractduur:4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief, Benzine of hybride.
Merkbeleid, zo ja, welke: geen (auto leveren via Alphabet)
Overige afhankelijkheden: Zit te twijfelen om gewoon een pool auto te pakken of een samen te stellen ivm lang levertijden
Specifieke wensen: Automaat, Climate control is een must, die heb ik nu niet en irriteer ik me mateloos aan.

Wat ik gevonden heb:
Als hatchback: Kia ceed (lange levertijd :(), Renault Clio (rij ik nu) hybride wellicht?
Als station/SUV: Ford Focus, Kia Niro (kia proceed wellicht?)

Neiging gaat toch naar pool auto, omdat ik verwacht over 2 jaar wat meer budget te krijgen. Anders staat de auto lang in bestelling (wellicht) en meer optie > grotere auto in mijn ogen. Nadeel is wel, ik weet niet wat ik krijg. Geen kinderen en voorlopig nog niet op komst. Ruimte achterin wordt bijna niet gebruikt buiten weekendjes weg of vakanties.
toon volledige bericht
Uiteindelijk een auto uit de pool overgenomen (BMW 118i) tot aan nov 2024. Daarna komt Kia ceed dynamicplusline binnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PdeBie
Nou de eerste leaseoffertes zijn aangevraagd.
Benieuwd waar ze mee komen.

- Kia Proceed 1.5 T-GDi GT Plusline DCT/ Rood of Blauw
- Kia Niro EV Executive/ Rood of Wit
- Peugeot 308 GT EV/ Rood
- Peugeot 308 GT SW EV/ Rood
- Tesla Model Y RWD/ Pearl White Multi-Coat/ standaard 19" wielen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:32
Woask schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

Wat proefritjes gemaakt en inmiddels een heel stuk wijzer.
  • Toyota Corolla: Fijne aandrijflijn maar de deurgreep prikt irritant in mijn been, de ruimte achterin is onvoldoende.
  • Mazda 3: Geweldige aandrijflijn en ik kan zeer comfortabel achter mezelf zitten (ben 1m70). BMW-like infotainment systeem met de draaiknop :P
  • VW ID3: Leuke aandrijflijn, maar de rest van de auto past er niet echt bij. Stuurt niet lekker en remt niet lekker. Wel lekker ruim, maar ook te hoog voor wat ik zoek. Ben niet op zoek naar een SUV. Daarnaast ook 10k duurder dan de rest.
  • Hyundai i30: Positief verrast door deze auto! Je kan er heerlijk in zitten en alles werkt gewoon prima. Is een klap goedkoper dan de andere auto's. Bijtellingsknaller van het lijstje wat mij betreft.
  • Ford Focus: Helaas een wat ouder model van de dealer meegekregen (uit 2020) dus geen representatief beeld gekregen, verreweg de best sturende auto uit het lijstje.
Volgende week nog de Model 3, Astra en een A3 testrijden, maar ik denk dat ik er wel over uit ben dat het de Mazda 3 gaat worden.

Verder ook nog een overzichtje voor mezelf gemaakt, een aantal auto's vallen af door de lange levertijd.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Definitief de Mazda 3 Sedan bestelt, nu 3 maandjes wachten tot 'ie er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:54

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Woask schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:41:
[...]

Definitief de Mazda 3 Sedan bestelt, nu 3 maandjes wachten tot 'ie er is.
Leuk. Ergens ben ik een beetje jaloers. Ik heb een andere auto van je shortlist besteld; die viel bij jou af vanwege levertijd. Ik heb de Honda Civic al vorig jaar halverwege November besteld (net voor de bestelstop werd ingevoerd), en vorige week kreeg ik bevestiging dat hij eind maart 2024 geleverd gaat worden :X . Nou is de huidig Toyota Corolla TS zeker geen straf om in te rijden, maar 1½ jaar wachten op een auto is wel erg lang "voorpret"......

Toen ik naar de Corolla ging kijken ben ik ook bij Mazda geweest, en hoewel die erg fijn reed, vond ik de hatchback een iets te kleine kofferbak hebben en de sedan voor mij niet praktisch genoeg omdat ik nog wel eens de bagageruimte helemaal vol gooi.
Toen ik echter ging rondkijken voor de huidige ronde, ben ik nog eens goed gaan nadenken hoe vaak ik dat de afgelopen vier jaar gedaan heb. Met heel hard denken kwam ik op zo'n 2x per jaar voor werk en 1x voor de vakantie. Ik heb dus nu de "eis" voor stationwagon laten gaan en ben voor een hatchback gegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
bord4kop schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:43:
Tja, ik was er al bang voor!

Wat zijn nieuwe auto 's belachelijk duur geworden zeg!
Net ook begonnen met oriënteren om mijn Polestar 2 te vervangen over 12 maanden. Nou dat valt tegen :| Om de een of andere reden is de S60 T6 Ultimate nog precies binnen budget maar dan wel 600€+ bijtelling. Bijna het dubbele van wat ik nu heb met 8%. Vooral het C segment lijkt fors duurder geworden te zijn. Ik rijd alleen naar de kinderopvang en sportschool eigenlijk en we hebben privé nog een 3008.

Toch maar eens kijken of ik alleen zakelijk ga rijden of de Polestar nog een jaar verlengen.

[ Voor 11% gewijzigd door Aghanim op 16-09-2023 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
@gwystyl Zelf heb ik de Mazda3 hatch als leaseauto, maar ik snap zeker waarover je schrijft.
Zelfs met de achterbank plat heb ik al een situaties gehad dat ik zoiets had: Ja leuk, maar het past net niet lekker (gevolg: touwtje spannen en met een half open kofferbak naar het volgende gaan)

Ergens toch wel jammer dat er geen stationwagon van de Mazda3 bestaat. Dan was dit geen issue geweest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-05 22:45
Aghanim schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:15:
[...]

Net ook begonnen met oriënteren om mijn Polestar 2 te vervangen over 12 maanden. Nou dat valt tegen :| Om de een of andere reden is de S60 T6 Ultimate nog precies binnen budget maar dan wel 600€+ bijtelling. Bijna het dubbele van wat ik nu heb met 8%. Vooral het C segment lijkt fors duurder geworden te zijn. Ik rijd alleen naar de kinderopvang en sportschool eigenlijk en we hebben privé nog een 3008.

Toch maar eens kijken of ik alleen zakelijk ga rijden of de Polestar nog een jaar verlengen.
Voor mij de reden om mijn huidige lease niet te verlengen en voor het mobiliteitsbudget te kiezen. Leasen was leuk tot 5 jaar geleden waar je nog veel auto voor je bijtelling kreeg. Tegenwoordig moet je al elektrisch kiezen en zelfs dan is de bijtelling niet meer in jouw voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 23:08

djidee

Mr. Slungel

Hier de Focus nog een jaartje verlengd. Jaar 5 van de oorspronkelijke 2 (standaard auto, short lease contract)

Kijken wat werkgever (al is salarissen logischer, ook met steeds groter aandeel zonder leaseauto) en overheid gaan doen komend jaar.

De leaseindex bij CBS tikt bijna de +40% aan tov 2015.

Mobilitietsbudget wordt nog niet volledig bruto uitgekeerd geloof ik als je het niet leased, prive nog een fiesta (niet genoeg) en frequent dat ik wel het land in moet (en met zwakke rug wel bepaalde eisen heb).

Zie er veel worstelen.

Ook erg in dubio.

Ruimte: Gezin, liefst station. Iets kleiner met dakkoffer voor vakantie is ook goed. Nu verwend met de Focus (600 liter)
Eisen: 2.06, goede stoelen, kinderen achter me zitten.
Technisch: Vouwwagen comfortabel kunnen trekken
Actieradius: 400+ zou wel heel fijn zijn, ivm lange ritten (noord-nl, midden / zuid land soms voor klanten), en icm vouwwagen voor vakanties (NL/DE/DK voorlopig alleen).

Shortlist was (voor ik naar prijzen keek)
Ford Focus Station
Volvo V60 (instapper en de T6)
Mazda CX-5 / CX-60
Volvo XC40 Electric
Seat Leon ST
Skoda Octavia / Superb Station
Kia Ceed Station
Kia Sorento
Renault Espace / Austral

Astra en 308 zijn no go.

[ Voor 38% gewijzigd door djidee op 17-09-2023 22:53 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

djidee schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:46:
Hier de Focus nog een jaartje verlengd. Jaar 5 van de oorspronkelijke 2 (standaard auto, short lease contract)

Kijken wat werkgever (al is salarissen logischer, ook met steeds groter aandeel zonder leaseauto) en overheid gaan doen komend jaar.

De leaseindex bij CBS tikt bijna de +40% aan tov 2015.

Mobilitietsbudget wordt nog niet volledig bruto uitgekeerd geloof ik als je het niet leased, prive nog een fiesta (niet genoeg) en frequent dat ik wel het land in moet (en met zwakke rug wel bepaalde eisen heb).

Zie er veel worstelen.

Ook erg in dubio.

Ruimte: Gezin, liefst station. Iets kleiner met dakkoffer voor vakantie is ook goed. Nu verwend met de Focus (600 liter)
Eisen: 2.06, goede stoelen, kinderen achter me zitten.
Technisch: Vouwwagen comfortabel kunnen trekken
Actieradius: 400+ zou wel heel fijn zijn, ivm lange ritten (noord-nl, midden / zuid land soms voor klanten), en icm vouwwagen voor vakanties (NL/DE/DK voorlopig alleen).

Shortlist was (voor ik naar prijzen keek)
Ford Focus Station
Volvo V60 (instapper en de T6)
Mazda CX-5 / CX-60
Volvo XC40 Electric
Seat Leon ST
Skoda Octavia / Superb Station
Kia Ceed Station
Kia Sorento
Renault Espace / Austral

Astra en 308 zijn no go.
toon volledige bericht
Gebruik de template aub. Ik zie niks van budget tc. Als jij nu een focus rijdt heb je relatief een goedkope auto met weinig bijtelling. Reken vanaf nu op 40k voor een middenklaser, en ca 400 euro per maand netto als je hem ook prive rijdt. Duurdere auto is duurder en vorodeel van EV is weg door meer belasting en hoge elektriciteitsprijzen / brandstofvoorschot.

2 opties: werkgever vragen voor meer leasebudget of slikken :P

Als je nu een focus hebt en die bevalt, waarom niet nog een focus?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
@The Eagle Koffie? :P
Diezelfde Focus staat als eerste genoemd in z'n shortlist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

D_Jeff schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:26:
@The Eagle Koffie? :P
Diezelfde Focus staat als eerste genoemd in z'n shortlist
Graag :9

* The Eagle leest op de 1 of andere manier altijd over een keuze voor Ford heen, zal wel komen omdat ik er zelf nooit lekker in gezeten heb. Dat was al toen ik halverwege jaren 90 nog moest passagieren (geen rijbewijs), en later toen ik zelf auto mocht rijden en lease mocht uitzoeken was dat nog steeds zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 23:08

djidee

Mr. Slungel

The Eagle schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:33:
[...]

Gebruik de template aub. Ik zie niks van budget tc. Als jij nu een focus rijdt heb je relatief een goedkope auto met weinig bijtelling. Reken vanaf nu op 40k voor een middenklaser, en ca 400 euro per maand netto als je hem ook prive rijdt. Duurdere auto is duurder en vorodeel van EV is weg door meer belasting en hoge elektriciteitsprijzen / brandstofvoorschot.

2 opties: werkgever vragen voor meer leasebudget of slikken :P

Als je nu een focus hebt en die bevalt, waarom niet nog een focus?
Budget is al > 10 jaar hetzelfde denk ik, alleen door promoties ben ik in een andere norm terecht gekomen.

Betekende door de jaren heen, ondanks promoties steeds ietsje minder auto, alleen de laatste 3 jaar gaat het wel heel hard. En wordt het wel problematisch.

Norm is 846 incl brandstof (90% van norm trouwens ivm 36u).

De huidige Focus (jan 2020) is 781,- inclusief brandstof.
Dezelfde auto nieuw zou nu op 950,- uitkomen. Want kale prijs 8000 euro duurder, brandstofprijzen etc etc.

Daarvoor reed ik, een nivo lager een Mondeo Station diesel voor 781,- en daarvoor een full options V40 voor 748,-.

Als je kijkt wat de leaseindex doet, dan is het begrijpelijk dat er nu dergelijke prijzen uitkomen.
https://opendata.cbs.nl/s...t/83761NED/table?dl=9688B

En in de gesprekken met OR / werkgever is het ook de uitdaging om te zoeken naar de balans. Geld in salaris is een logischere keuze ergens, maar dit is wel het effect. En men kijkt wel om (deels) te gaan indexeren, ook in relatie met salaris, en mogelijk een extra incentive voor EV, maar met de huidige stand van zaken in Den Haag is het lastig voor de lange termijn doorrekeningen te maken....

En in goed overleg worden we wel steeds creatiever, calculeren op 30k, want ook veel minder km's, extra ruimte voor EV's, andere aanbieders erbij met andere voorwaarden (geen pool/meeneemverplichting), maar het was een nobrainer om nu een jaar te verlengen. Nagenoeg dezelfde auto (behoudens de facelift) en dan 200,- in de maand extra leasenorm, stuk bijtelling extra etc. Nee.

Eerst maar even kijken wat de prijzen / werkgever gaat doen.

"Mekker, blaat"

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:02
https://directlease.nl/leasen/bmw/ix1/edrive20

Nu te configureren bij directlease, valt me toch tegen.. met wat opties gaat het weer hard 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Denbach schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:07:
https://directlease.nl/leasen/bmw/ix1/edrive20

Nu te configureren bij directlease, valt me toch tegen.. met wat opties gaat het weer hard 😂
Dat is nu eenmaal het business model bij de Duitse drievuldigheid ;)

En ik ken de details niet van de edrive20 t.o.v. de 30 maar vaak zie je dat BMW / Audi / Mercedes een instapmodel ook kaler aanbieden om een lage "vanafprijs" te kunnen tonen en waarschijnlijk ook klanten vlotter te overtuigen om toch maar voor de duurdere uitvoering te kiezen want die is standaard beter uitgerust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph91
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-09-2023
Blazin schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:53:

Any thoughts?
Ik heb de 508 GT SW 225 PHEV full option besteld. Interieur is magnifiek (als je de lederen uitvoering neemt). Het enige wat minder is, is de levertijd. Heb deze in juni besteld en wordt eind juli volgend jaar verwacht, ongeveer 14-15 maanden.
Mag ik je vragen wat je leasebudget is? Voor mijn wagen zitten we op €1400, wat enorm is (aankoopprijs is €65k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Joseph91 schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:20:
[...]

Ik heb de 508 GT SW 225 PHEV full option besteld. Interieur is magnifiek (als je de lederen uitvoering neemt). Het enige wat minder is, is de levertijd. Heb deze in juni besteld en wordt eind juli volgend jaar verwacht, ongeveer 14-15 maanden.
Mag ik je vragen wat je leasebudget is? Voor mijn wagen zitten we op €1400, wat enorm is (aankoopprijs is €65k).
Zonder looptijd, kilometers en wel of niet brandstofvoorschot (en hoeveel) zegt zo'n bedrag weinig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Joseph91 schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:20:
[...]

Volgens het staatje van Alphabet is de 508 (alle smaken) juist de meest snelst leverbare auto van momenteel.
Vandaag getekend is met 5 tot 8 weken rijden.

Kia is wel weer een geval apart: levertijd tot 1 jaar (vooral op alle smaken Ceed) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:44
D_Jeff schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:52:
[...]

Kia is wel weer een geval apart: levertijd tot 1 jaar (vooral op alle smaken Ceed) 8)7
Behalve de Xceed, die heeft 12-14 weken 8)7

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04 19:57
noctilucus schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:07:
[...]

Dat is nu eenmaal het business model bij de Duitse drievuldigheid ;)

En ik ken de details niet van de edrive20 t.o.v. de 30 maar vaak zie je dat BMW / Audi / Mercedes een instapmodel ook kaler aanbieden om een lage "vanafprijs" te kunnen tonen en waarschijnlijk ook klanten vlotter te overtuigen om toch maar voor de duurdere uitvoering te kiezen want die is standaard beter uitgerust?
De duurdere xDrive30 is niet standaard beter uitgerust. Optielijst is nagenoeg identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Engelen
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-11-2023
Mijn keuze is gevallen op de nieuwe Tesla M3. Daarbij wil ik nog wel een aantal opties/accessoires toevoegen die ik liever niet onderdeel wil maken met de cataloguswaarde en daarmee de bijtelling. Heeft een van jullie hier al eerdere ervaring mee? In dit geval gaat het om het volgende:

1. 1 inch grotere velgen en banden à EUR 1700,-
2. Winterbanden à EUR 2150,- - zelfde inch als reguliere wielen, dus wellicht alleen vervangen van zomerband naar winterband
3. Trekhaak à EUR 1350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

J-Engelen schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:38:
Mijn keuze is gevallen op de nieuwe Tesla M3. Daarbij wil ik nog wel een aantal opties/accessoires toevoegen die ik liever niet onderdeel wil maken met de cataloguswaarde en daarmee de bijtelling. Heeft een van jullie hier al eerdere ervaring mee? In dit geval gaat het om het volgende:

2. Winterbanden à EUR 2150,- - zelfde inch als reguliere wielen, dus wellicht alleen vervangen van zomerband naar winterband
3. Trekhaak à EUR 1350
Een trekhaak is vaak nog als dealeroptie te bestellen. Maar als ie ingeleerd moet worden (kans bij Tesla is vrij groot) kan zon'n ding meestal alleen af-fabriek geleverd worden.
Grotere velgen: auto's worden als een pakket af-fabriek geleverd, inclusief de velgen. Losse velgen + banden kun je meestal bestellen, maar dan betaal je de standaard velgen / banden, PLUS de extra set. Kost je alleen maar extra dus.Er is voor een dealer geen enkele incentive om een set losse velgen te hebben liggen voor het geval er een klant komt die graag kleinere wil, dus die wil ze best gratis terugnemen, maar zal ze niet inruilen voor grotere ;) Dus groter kan wel, maar dan ook af-fabriek.
WInterbandenset: Je bestelt een auto bij de leasemij met een regeling voor winterbanden of zonder. Niet met winterwielen. Met winterwielenset maak je het alleen de bandenwisselaar maar makkelijker.
Afwijkende maten voor zomer- en winterwielen ben ik nog geen leasemij van tegengekomen die dat toestaat. Immers; banden zijn een verbruiksonderdeel, velgen zijn dat niet.

Weet je trowuens zeker dat een winterbandenregeling voor een Tesla 2150 als optie kost? Of is dat een complete winterwielenset? Lijkt me wat veel voor een paar setjes banden over zeg 5 jaar. Het is maar rubber ;) EIther way: winterbandenregeling met je leasemij afstemmen. Ik zou verwachten dat dat tientjeswerk per maand is voor winterbanden in de zelfde maat als je velgen. Een grotere velgmaat maakt je witerbanden wel iets duurder btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
J-Engelen schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:38:

3. Trekhaak à EUR 1350
Bij de Model 3 kan je de trekhaak nu nog niet achteraf laten monteren (geen trekgewicht op kenteken indien niet affabriek geleverd). Het lijkt met de highland update nu mogelijk wel zo te zijn dat het achteraf kan, maar die worden pas vanaf half oktober uitgeleverd, dus dan weten we het pas zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Engelen
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-11-2023
The Eagle schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:47:
[...]

Een trekhaak is vaak nog als dealeroptie te bestellen. Maar als ie ingeleerd moet worden (kans bij Tesla is vrij groot) kan zon'n ding meestal alleen af-fabriek geleverd worden.
Grotere velgen: auto's worden als een pakket af-fabriek geleverd, inclusief de velgen. Losse velgen + banden kun je meestal bestellen, maar dan betaal je de standaard velgen / banden, PLUS de extra set. Kost je alleen maar extra dus.Er is voor een dealer geen enkele incentive om een set losse velgen te hebben liggen voor het geval er een klant komt die graag kleinere wil, dus die wil ze best gratis terugnemen, maar zal ze niet inruilen voor grotere ;) Dus groter kan wel, maar dan ook af-fabriek.
WInterbandenset: Je bestelt een auto bij de leasemij met een regeling voor winterbanden of zonder. Niet met winterwielen. Met winterwielenset maak je het alleen de bandenwisselaar maar makkelijker.
Afwijkende maten voor zomer- en winterwielen ben ik nog geen leasemij van tegengekomen die dat toestaat. Immers; banden zijn een verbruiksonderdeel, velgen zijn dat niet.

Weet je trowuens zeker dat een winterbandenregeling voor een Tesla 2150 als optie kost? Of is dat een complete winterwielenset? Lijkt me wat veel voor een paar setjes banden over zeg 5 jaar. Het is maar rubber ;) EIther way: winterbandenregeling met je leasemij afstemmen. Ik zou verwachten dat dat tientjeswerk per maand is voor winterbanden in de zelfde maat als je velgen. Een grotere velgmaat maakt je witerbanden wel iets duurder btw.
toon volledige bericht
Dank voor je toelichting. Helder verhaal. De winterbanden als volledige set, dus incl velgen, zijn idd 2150 bij Tesla. Logisch, wat jij zegt, dat de dealer alleen de band wisselt om de bestaande velg. Dat is een extra set wielen overbodig.

Vanaf het nieuwe model is het mogelijk om de trekhaak achteraf te monteren begreep ik van Tesla zelf. Dat zal dus een mogelijkheid zijn.

Met betrekking tot de set velgen heb ik de vraag aan de leasemaatschappij gesteld. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkieozz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-10-2024
Goedemiddag allemaal,

ik mag een auto uitkiezen voor 700 per maand op basis van 48 maanden en 30.000 kilometer. ik heb interesse in een Audi a3 sportback advance edition s-tronic. ik heb via leaseplandirect en direct lease deze auto samengesteld. voordat ik ging samenstellen heb ik mijn bijtelling berekend via berekenhet.nl
volgens deze berekening kan ik met mijn inkomen en schijf een auto nemen van 38.200 euro met 22% bijtelling voor 700 euro per maand.
als ik vervolgens op leaseplandirect of directlease een auto samenstel voor exact 700 euro kan ik een auto nemen van 39255 euro met contract van 48 maanden en 30.000 km per jaar. dus meer auto ( fiscale waarde ) voor 700 per maand.
maar als ik deze fiscale waarde in bijtelling calculator invoer, kom ik uit op een leasebedrag van 713 euro.
moet ik nou 38200 euro als max aanhouden voor 700 per maand ? of max 700 per maand via leaseplandirect of directlease, zonder rekening te houden met de fiscale waarde van 39255 euro.
Verder heb ik een algemene vraag. verschillen deze websites en de prijzen veel ten op zichtte van een online portal waar ik toegang voor krijg vanuit mijn werkgever op 1 november? zo niet zie ik dat ik ook een basic tesla kan nemen en scheelt het veel meer bijtelling netto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 16:14

Pieroman

/me

Okkieozz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:31:
Goedemiddag allemaal,

ik mag een auto uitkiezen voor 700 per maand op basis van 48 maanden en 30.000 kilometer. ik heb interesse in een Audi a3 sportback advance edition s-tronic. ik heb via leaseplandirect en direct lease deze auto samengesteld. voordat ik ging samenstellen heb ik mijn bijtelling berekend via berekenhet.nl
volgens deze berekening kan ik met mijn inkomen en schijf een auto nemen van 38.200 euro met 22% bijtelling voor 700 euro per maand.
als ik vervolgens op leaseplandirect of directlease een auto samenstel voor exact 700 euro kan ik een auto nemen van 39255 euro met contract van 48 maanden en 30.000 km per jaar. dus meer auto ( fiscale waarde ) voor 700 per maand.
maar als ik deze fiscale waarde in bijtelling calculator invoer, kom ik uit op een leasebedrag van 713 euro.
moet ik nou 38200 euro als max aanhouden voor 700 per maand ? of max 700 per maand via leaseplandirect of directlease, zonder rekening te houden met de fiscale waarde van 39255 euro.
Verder heb ik een algemene vraag. verschillen deze websites en de prijzen veel ten op zichtte van een online portal waar ik toegang voor krijg vanuit mijn werkgever op 1 november? zo niet zie ik dat ik ook een basic tesla kan nemen en scheelt het veel meer bijtelling netto.
Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar.
Je werkgever geeft een leasebudget (incl. of excl. brandstof) en als ik het zo lees krijg je hiervoor een budget van € 700,- ter beschikking.
Daarbinnen zou dan bij de gekozen leasemaatschappij de auto moeten passen. Behalve de autokeuze heeft dit budget op jou geen invloed.

De gekozen auto heeft dan een fiscale waarde, in dit geval bijv. die € 39.255 die jij noemt. Dit wordt dan tegen 22% bruto bijgeteld op je inkomen waar je dus extra belasting op betaald.
In het geval van dit bedrag kom je dan bruto op die 700 euro uit maar dit staat los van het leasebedrag. Netto betaal je dan dan zo'n € 325 euro als ik het snel bereken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-05 11:36
Okkieozz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:31:
Goedemiddag allemaal,

Jouw calculator lijkt vrij eenvoudig te rekenen, namelijk 700 euro terugrekenen naar een fiscale waarde ((700 * 12)/0,22)=38200.

Maandelijkse kosten zijn bijvoorbeeld ook afhankelijk van factoren als vervangend vervoer en de klasse hiervan, winterbanden ja/nee en looptijd contract + aantal kilometers per jaar.

Het kan zijn dat deze factoren ervoor zorgen dat een hogere fiscale waarde alsnog op 700 euro per maand komt.

Ga ook even na of de 700 euro per maand die je noemt inclusief of exclusief brandstof is. Mogelijk zie je jezelf al in een bepaalde auto rijden welke niet in je budget past als je ook een brandstofcomponent meeneemt.

Een voorbeeld, de Tesla Model 3 die je noemt komt bij 48 maanden en 30K km/j op directlease uit op 752 euro per maand zonder brandstof en 990 inclusief brandstof, opties als winterbanden en vervangend vervoer daargelaten.

https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 14:49
D_Jeff schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:52:
[...]

Volgens het staatje van Alphabet is de 508 (alle smaken) juist de meest snelst leverbare auto van momenteel.
Vandaag getekend is met 5 tot 8 weken rijden.

Ik heb via mijn werkgever in Duitsland dezelfde Peugeot 508 SW Hybrid GT besteld vorig jaar Juli, die wordt nu donderdag opgehaald.... dus 15 maanden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkieozz
Ik heb een leasebudget van 700 excl. brandstof. En zonder winterbanden regeling. staat niet in mijn contract in ieder geval over winterbanden. wel dat ik direct binnen 24 uur een vervangend vervoer kan krijgen. wat betreft tesla model 3 van 752. daar kom ik wel in aanmerking denk ik, omdat voor een elektrische auto 10% extra budget krijg zonder eigen bijdrage. dus in totaal 770 per maand excl brandstof voor elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Pfffffff het blijft lastig een nieuwe leaseauto kiezen.

Weer een Tesla Model 3 of Y? Misschien de Volvo EX30? Of toch de Peugeot 308?

Het verstand zegt de Tesla, de portemonnee de Volvo, maar het hart de Peugeot.

Zucht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkieozz
Ja heel lastig. ik kan ook moeilijk keuze maken. ik weet ook niet wat er van mijn budget afgaat aan bepaalde regeling zoals vervangende auto etc. ik dacht altijd dat 700 een bedrag volledig voor mij was en dus die regelingen daarbuiten werden gelaten. Weet iemand of de prijzen van directlease of leaseplandirect overkomen met de bedragen die je te zien krijgt op de portal van werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 16:43
Okkieozz schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:04:
Ja heel lastig. ik kan ook moeilijk keuze maken. ik weet ook niet wat er van mijn budget afgaat aan bepaalde regeling zoals vervangende auto etc. ik dacht altijd dat 700 een bedrag volledig voor mij was en dus die regelingen daarbuiten werden gelaten. Weet iemand of de prijzen van directlease of leaseplandirect overkomen met de bedragen die je te zien krijgt op de portal van werkgever?
LP en DL geven slechts een indicatie.
Er is niks te zeggen over of dat representatief is/matcht met de portal van je werkgever.
Het is allemaal afhankelijk van de afspraken die werkgever met de lease maatschappij gemaakt heeft.
Winter-banden, vervangend vervoer, eigen risico, incl/excl brandstof etc.
Dat kan allemaal verschillen per werkgever.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Okkieozz schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:53:
Ik heb een leasebudget van 700 excl. brandstof. En zonder winterbanden regeling. staat niet in mijn contract in ieder geval over winterbanden. wel dat ik direct binnen 24 uur een vervangend vervoer kan krijgen. wat betreft tesla model 3 van 752. daar kom ik wel in aanmerking denk ik, omdat voor een elektrische auto 10% extra budget krijg zonder eigen bijdrage. dus in totaal 770 per maand excl brandstof voor elektrische auto.
Als je weet wat je ongeveer wilt, gewoon een quote bij de leasemij vragen, staat ook je fiscale waarde op en dan kun je berekenen.

Verder verzoek om de template te gebruiken. STuk makkelijker dan al jouw wensen en problemen uit een lap tekst extraheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Okkieozz schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:04:
Weet iemand of de prijzen van directlease of leaseplandirect overkomen met de bedragen die je te zien krijgt op de portal van werkgever?
Komen niet overeen, maar het is een richtlijn. Hangt ook van de LM en dergelijke af.

Daarnaast neemt mijn werkgever tientallen auto’s af, dus doen de LM’s vaak wat meer moeite om met een leuker tarief te komen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door PdeBie op 03-10-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-05 20:57
Leasebudget: €1000 of €1100 met eigen bijdrage.
Kilometrage per jaar: 30.000 incl privé
Contractduur: 48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, geen merkbeleid
Overige afhankelijkheden: BEV-only
Specifieke wensen: Wij zijn met z'n drieën, met mogelijke gezinsuitbreiding in de komende vier jaar, dus een station of ruime cross-over is wenselijk. Ik rijd nu in een Toyota Corolla station en dat bevalt prima, maar vooral de zitruimte achterin voor lange volwassenen is vrij karig en de geluidsisolatie op de snelweg is dusdanig dat ik er last van heb (vergeleken met een VW Golf of Tesla Model 3).

De auto's waar ik naar kijk zijn:
- Tesla Model 3 RWD (€980 p/m met trekhaak). Nadeel is de ruimte, al vind ik de kofferbak nog wel prima. Jammer dat dit geen hatchback is.
- Tesla Model Y (€1095 in de basisuitvoering). Deze lijkt perfect, maar ik vind 'm erg duur en dan kan ik er geen trekhaak bij nemen.
- VW ID.4 (basisuitvoering staat ie bij mijn leasebedrijf voor €1050 p/m en met opties al snel boven de €1100 helaas). Idem trekhaak probleem.
- Kia e-Niro (€1050 met trekhaak, basisuitvoering)
- Wachten op de Peugeot e-308 SW / Opel e-Astra station.

Ik lease nu ruim onder mijn leasebudget. Het resterende bedrag krijg ik uitgekeerd als brutoloon. Ook de bijtelling valt wel mee bij de Toyota, omdat de catalogus waarde op 31k zit. Nu de voordelen van de bijtelling voor EV's afgebouwd wordt en de aanschafprijzen (van vooral EV's) erg hoog zijn, ga ik per maand straks honderden euro's meer betalen, voor dezelfde mobiliteit. Ik heb bovendien geen eigen oprit en ik zie daar de struggle wel eens van buurtbewoners en de beschikbare laadpalen. Ik wil geen laadpaal discussie opstarten, maar ik zie een BEV in mijn situatie wel als een minus.

Het alternatief
Ik kan mijn mobiliteitsbudget ook uitkeren en zelf een auto aanschaffen. Dan kan ik een ruimere auto nemen dan welke ik fatsoenlijk zakelijk kan leasen (Skoda Octavia, Volvo V70, oid) en ik ben dan minder geld per maand kwijt, omdat ik ook niet excessief veel kilometers rijd. Ik zal in dit geval ook vaker de trein nemen en/of een extra dagje thuiswerken als mijn werk zich daarvoor leent.

Wat denken jullie? Zie ik een auto over het hoofd en wat vinden jullie van mijn idee over het mobiliteitsbudget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:35

Rubman

Retarded or just overjoyed!

@Belecthor
Als je kijkt naar de ID.4 en zit met ruimte kijk dan ook eens naar de Enyaq
Denk dat je daar best wat leuks bij elkaar kan klikken binnen het budget en dan heb je vziw meer ruimte dan in de ID.4 en de Tesla Y.
Heb zelf de IV 60 Business Edition Plus met trekhaak voor net onder de 900 aan leasebudget met 40K
Denk dat met jouw budget de IV80 haalbaar moet zijn met trekhaak.

Wat betreft de Tesla, let op met de prijzen schijnen nog al uiteen te lopen gezien de recente pricedrops van Tesla zelf, ik ben er niet uit gekomen met de Y zelf.

Als je nog even kan wachten komt er binnenkort ook een Ford (dacht de E-Explorer oid) uit die best redelijk geprijsd moet zijn met luxe en ruimte.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-05 20:57
Rubman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:27:
@Belecthor
Als je kijkt naar de ID.4 en zit met ruimte kijk dan ook eens naar de Enyaq
Denk dat je daar best wat leuks bij elkaar kan klikken binnen het budget en dan heb je vziw meer ruimte dan in de ID.4 en de Tesla Y.
Heb zelf de IV 60 Business Edition Plus met trekhaak voor net onder de 900 aan leasebudget met 40K
Denk dat met jouw budget de IV80 haalbaar moet zijn met trekhaak.

Wat betreft de Tesla, let op met de prijzen schijnen nog al uiteen te lopen gezien de recente pricedrops van Tesla zelf, ik ben er niet uit gekomen met de Y zelf.

Als je nog even kan wachten komt er binnenkort ook een Ford (dacht de E-Explorer oid) uit die best redelijk geprijsd moet zijn met luxe en ruimte.
Geldt die Enyaq wellicht specifiek voor jouw werkgever? Als ik een Enyaq bekijk start deze bij 45k in de basisuitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:35

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Belecthor schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:07:
[...]

Geldt die Enyaq wellicht specifiek voor jouw werkgever? Als ik een Enyaq bekijk start deze bij 45k in de basisuitvoering.
Ik kwam met de Enyaq goedkoper uit als de ID.4, plus met 1 optie luxer dan basis al veel meer uitgerust dan de VW volgens mij.

Het zou niet uit gemaakt moeten hebben voor mijn werkgever want kon of bij Alphabet of bij Pon dealer lease terecht en Pon is VAG.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Hoe zit het trouwens met de wegenbelasting voor EV’s en het leasetarief?

Nu is de wegenbelasting voor EV’s nog 0, maar vanaf 2026 niet meer dacht ik.

Ik ga er vanuit dat leasemaatschappijen dat door gaan berekenen, maar mogen ze dat wel als je nu een contract afsluit voor bedrag X per maand? Of zal dat een gevalletje kleine lettertjes in de voorwaarden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@PdeBie In de voorwaarden staat dat dit gewoon doorberekend wordt. Ze zijn ook niet gek 😉

Dat geldt ook voor benzine, lpg en diesel auto's...

[ Voor 22% gewijzigd door jongetje op 03-10-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:13
Kan iemand al de Fisker Ocean bestellen? Zit zelf bij Athlon, maar daar staat die nog niet tussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

gebruikershaes schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:02:
Kan iemand al de Fisker Ocean bestellen? Zit zelf bij Athlon, maar daar staat die nog niet tussen.
Portal updates duurt sowieso even.
Maar check https://www.autoweek.nl/a...rie-smaken-vanaf-43-mille
Drie dagen geleden waren er nog geen NL prijzen (alleen de Franse) en nog geen final specs bekend, alleen een hoop vaagheid. Daar kan een leasemaatschappij niks mee. Die hebben harde cijfers nodig want anders kunnen ze geen verbruik, verzekering, onderhoud of afschrijving berekenen, iets wat bepalend is voor de leaseprijs.
Zonder dat kunnen ze in uitzonderlijke gevallen op verzoek nog wel eens een leaseprijs geven, maar die ligt dan meestal een stuk hoger dan een vergelijkbare auto, want onzekerheidsfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
jongetje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:09:
@PdeBie In de voorwaarden staat dat dit gewoon doorberekend wordt. Ze zijn ook niet gek 😉

Dat geldt ook voor benzine, lpg en diesel auto's...
Dat wordt nog een leuke verrassing dan met al die zware EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PdeBie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:57:
[...]

Dat wordt nog een leuke verrassing dan met al die zware EV’s
offtopic:
Dit past meer in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
Maar hoezo verrassing? Elke berijder heeft daar zijn of haar handtekening voor gezet hoor :9
Al dan niet voor een mobiliteitsregeling of iets dergelijks.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 17:33
Leasebudget: 900 per maand (mag tot 950)
Kilometrage per jaar: 30.000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling inclusief, op basis van logisch verbruik
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: winterbanden verplicht
Specifieke wensen: het moet een caravan kunnen trekken dus er moet een trekhaak op kunnen en toch minimaal wel 1200kg trekgewicht. Genoeg ruimte voor 2 jonge kinderen inclusief kinderstoeltjes met isofix.
Uiteindelijke keuze: nog geen

Ik merk dat ik er nog niet helemaal uit kom met het uitzoeken van mijn lease auto. Heb inmiddels proefrit gemaakt in de Hyundai Kona maar werd echt gek van alle piepjes die het constant geeft en dat je elke rit weer moet uitzetten. Het was wel een mooie auto die op het premium model ook nog eens redelijk binnen het budget valt.
Volgende week heb ik een proefrit staan in de Kia Niro maar die zal vast de zelfde rij ervaring hebben.

Verder sta ik open voor suggesties wat binnen dit budget kan vallen. Het budget is niet echt super ruim merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:10

Don Quijote

El Magnifico

Ik wil ook weer eens kijken of ik een nieuwe leaseauto ga bestellen. Tot 2018 een leaseauto gehad, (laatste een Tesla Model S) maar bij een overstap van werkgever gestopt met leasen omdat ik de nieuwe leaseregeling minder goed vond (en het afzien leasen aanbod te goed). Kort een BMW 3 Touring in private lease gehad en snel daarna privé een Volvo V90 gaan rijden, ook omdat we ondertussen twee kleine kinderen bij het gezin hebben gekregen.

We zijn nu een paar jaar en promoties verder, de Volvo wordt wat ouder en nu de kinderen de basisschool leeftijd bereikt hebben en we geen wagens en dergelijke meer hoeven te vervoeren kunnen we weer toe met een auto met minder bagageruimte. Al met al besloten om weer eens inloggegevens van de leasemaatschappij op te vragen om te kijken of leasen ondertussen niet een goede optie is. Ik heb nog geen toegang dus kan nog niet echt lekker toetsen wat realistisch is met dit budget.

Leasebudget: 1200 EUR (vind het niet erg om bij te betalen)
Kilometrage per jaar: 20.000 KM
Contractduur: 60 Maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief brandstof component.
Merkbeleid, zo ja, welke: Vrij
Overige afhankelijkheden: Moet elektrisch zijn. Hybride, benzine, diesel uitgesloten.
Specifieke wensen:
  • CarPlay is een must. Elke dag dat ik in de Tesla Model S heb gereden miste ik CarPlay, en sindsdien besloten alleen nog auto's te overwegen die het ondersteunen. Volgens mij vallen er dan automatisch wat merken af zoals Tesla en XPeng.
  • Daarnaast moet de auto niet langer zijn de de V90. Ik woon in het centrum van een grote stad en moet op straat parkeren. 5m lengte is wel de max.
  • Auto moet een adaptieve cruisecontrol to stilstand hebben. Daarmee bedoel ik dat hij in de file zelf tot stilstand moet komen en weer in beweging. Ik gok dat ze het ondertussen allemaal hebben, maar voor de zekerheid
  • Voorkeur voor een niet SUV
Op basis van mijn eerste verwachtingen zijn er een paar auto's (die vrij ver bij elkaar vandaan zitten) waar mijn oog op valt:
  1. Porsche Taycan Sport Turismo: Zit aan de hoogste kan van het budget. Ik verwacht dat de basis variant van de Taycan net binnen wat ik zou willen betalen zit. Mijn angst is alleen, hoe kaal is een Porsche Taycan met maar 1 of 2 opties.
  2. Mercedes-Benz EQE:
  3. BMW i4
  4. BMW i5
  5. Zeekr 001
Ik ben vooral benieuwd. Is een matig aangeklede Taycan de moeite waard, en zijn er modellen/merken die ik zeker even niet moet vergeten mee te nemen bij proefrijden en onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodzone
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-11-2023
Leasebudget: €945 10% overschrijding normbedrag mogelijk als extra eigen bijdrage.
Contractduur: 60 mnd of 160.000km
Merkbeleid, zo ja, welke: Audi, BMW/Mini, BYD, Citroen, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes, MG, Nio, Nissan, Opel,
Peugeot, Polestar, Renault, Seat, Skoda, Smart, Tesla, Toyota, Volkswagen, Volvo.
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: We verwachten een kind binnen nu en een jaar en hebben een labrador retriever waar ruimte voor dient te zijn.
Persoonlijk zou een EV6 vet zijn, maar ik denk dat dit niet in verhouding staat tot wat ik saai gezien nodig heb. Ook is hier een meerprijs in persoonlijke kosten van rond de 600 euro per jaar t.o.v. onderstaande opties (valt opzich te overzien, maarjah..). Belangrijk vind ik de range en laadsnelheid / keyless entry / Adaptive Cruise Control / Goede samenwerking met mobiel Android eventueel draadloos /

De auto's waar ik nu tussen denk zijn:
- BYD Atto 3 60.5kWh ev comfort 150kW aut (€280 p/m met getinte ruiten): Ik lees goede reviews en ik besef me dat ik deze auto niet als sportauto zal gebruiken. Bochtenwerk e.d. Zeer rijk uitgerust.
- Renault Megane E-Tech 60kWh ev business edition evolution 96kW (€278 p/m met Park City en Winter pack): Ik vind deze auto er mooier uitzien dat de Atto 3.

Ik heb een eigen oprit en de baas bied een laadpaal aan. ICE is voor mij fiscaal duurder dan elektrisch en dan ook de enige reden waarom ik overstap op elektrisch/PHEV.

Het alternatief
Andere elektrische auto's in de lijst waar ik kort naar heb gekeken zijn de EV6 Light/MG4 Trophy extended range.

Wat denken jullie? Laat ik snel andere keuzes vallen? Als ik tussen die 2 auto's ga kiezen, wat zou de goede keuze voor mij zijn? En mocht het een Atto 3 worden is het dan verstandig naar de toekomst gekeken om de Design versie te overwegen i.v.m. V2H?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Taenadar schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:56:
Leasebudget: 900 per maand (mag tot 950)
Kilometrage per jaar: 30.000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling inclusief, op basis van logisch verbruik
Overige afhankelijkheden: winterbanden verplicht
Specifieke wensen: het moet een caravan kunnen trekken dus er moet een trekhaak op kunnen en toch minimaal wel 1200kg trekgewicht. Genoeg ruimte voor 2 jonge kinderen inclusief kinderstoeltjes met isofix.
Uiteindelijke keuze: nog geen

Ik merk dat ik er nog niet helemaal uit kom met het uitzoeken van mijn lease auto. Heb inmiddels proefrit gemaakt in de Hyundai Kona maar werd echt gek van alle piepjes die het constant geeft en dat je elke rit weer moet uitzetten. Het was wel een mooie auto die op het premium model ook nog eens redelijk binnen het budget valt.
Volgende week heb ik een proefrit staan in de Kia Niro maar die zal vast de zelfde rij ervaring hebben.

Verder sta ik open voor suggesties wat binnen dit budget kan vallen. Het budget is niet echt super ruim merk ik.
toon volledige bericht
Inclusief brandstof wil je graag een zuinige auto, maar dat zijn niet de beste trekkers...

De goedkopere C-segmenters moeten ook lukken, bijvoorbeeld Octavia 1.0TSI, waarschijnlijk een Ceed of Focus ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Bloodzone schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:48:
Leasebudget: €945 10% overschrijding normbedrag mogelijk als extra eigen bijdrage.
Merkbeleid, zo ja, welke: Audi, BMW/Mini, BYD, Citroen, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes, MG, Nio, Nissan, Opel,
Peugeot, Polestar, Renault, Seat, Skoda, Smart, Tesla, Toyota, Volkswagen, Volvo.
Specifieke wensen: We verwachten een kind binnen nu en een jaar en hebben een labrador retriever waar ruimte voor dient te zijn.
Persoonlijk zou een EV6 vet zijn, maar ik denk dat dit niet in verhouding staat tot wat ik saai gezien nodig heb. Ook is hier een meerprijs in persoonlijke kosten van rond de 600 euro per jaar t.o.v. onderstaande opties (valt opzich te overzien, maarjah..). Belangrijk vind ik de range en laadsnelheid / keyless entry / Adaptive Cruise Control / Goede samenwerking met mobiel Android eventueel draadloos /

- BYD Atto 3 60.5kWh ev comfort 150kW aut (€280 p/m met getinte ruiten): Ik lees goede reviews en ik besef me dat ik deze auto niet als sportauto zal gebruiken. Bochtenwerk e.d. Zeer rijk uitgerust.
- Renault Megane E-Tech 60kWh ev business edition evolution 96kW (€278 p/m met Park City en Winter pack): Ik vind deze auto er mooier uitzien dat de Atto 3.

Ik heb een eigen oprit en de baas bied een laadpaal aan. ICE is voor mij fiscaal duurder dan elektrisch en dan ook de enige reden waarom ik overstap op elektrisch/PHEV.

Het alternatief
Andere elektrische auto's in de lijst waar ik kort naar heb gekeken zijn de EV6 Light/MG4 Trophy extended range.

Wat denken jullie? Laat ik snel andere keuzes vallen? Als ik tussen die 2 auto's ga kiezen, wat zou de goede keuze voor mij zijn? En mocht het een Atto 3 worden is het dan verstandig naar de toekomst gekeken om de Design versie te overwegen i.v.m. V2H?
toon volledige bericht
EV6, no brainer lijkt mij...
Een collega van me heeft om exact dezelfde redenen die jij noemt voor EV6 gekozen.
2 kindjes, hond etc wat mee moet. Keyless, range en snelheid laden waren voor hem belangrijke punten.
Die EV6 schijnt echt achterlijk snel te laden volgens hem.

Mijn persoonlijke mening: Blijf weg van BYD, MG en al dat soort Chinees spul. De kwaliteit is gewoon een stuk minder. Vaak wel rijk uitgerust zelfs op de instap modellen en goedkoop.
Het is alleen niet helemaal bekend wat de restwaarde van die merken gaat zijn over 60 maanden. LMs willen dan nog wel eens met de prijs gaan rommelen waardoor ze wellicht niet zo aantrekkelijk meer zijn.

Renault is een mooi ding maar heb ik zelf geen ervaringen mee/verhalen van collega's over gehoord.

Als je de EV6 overweegt, kijk dan ook eens naar die Hyundai Ioniq 5. In de basis dezelfde auto.
Tesla kan wellicht nog maar heb je geen Android Auto.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:45

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Don Quijote schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:35:
en zijn er modellen/merken die ik zeker even niet moet vergeten mee te nemen bij proefrijden en onderzoek.
VW id.7?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodzone
Csotranme schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:32:
[...]

EV6, no brainer lijkt mij...
Een collega van me heeft om exact dezelfde redenen die jij noemt voor EV6 gekozen.
2 kindjes, hond etc wat mee moet. Keyless, range en snelheid laden waren voor hem belangrijke punten.
Die EV6 schijnt echt achterlijk snel te laden volgens hem.

Mijn persoonlijke mening: Blijf weg van BYD, MG en al dat soort Chinees spul. De kwaliteit is gewoon een stuk minder. Vaak wel rijk uitgerust zelfs op de instap modellen en goedkoop.
Het is alleen niet helemaal bekend wat de restwaarde van die merken gaat zijn over 60 maanden. LMs willen dan nog wel eens met de prijs gaan rommelen waardoor ze wellicht niet zo aantrekkelijk meer zijn.

Renault is een mooi ding maar heb ik zelf geen ervaringen mee/verhalen van collega's over gehoord.

Als je de EV6 overweegt, kijk dan ook eens naar die Hyundai Ioniq 5. In de basis dezelfde auto.
Tesla kan wellicht nog maar heb je geen Android Auto.
toon volledige bericht
Denk dat ik het niet goed heb verwoord, maar restwaarde is geen issue aangezien dit zakelijke lease is.
Ga ik dan alsnog voor de EV6 (meerprijs), de Renault Megane (ziet er leuk uit) of kies ik de Atto 3 (lagere persoonlijke kosten) dat is een beetje de overweging voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:10

Don Quijote

El Magnifico

Dat is een goede. Thanks! Die gaat op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Bloodzone schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Denk dat ik het niet goed heb verwoord, maar restwaarde is geen issue aangezien dit zakelijke lease is.
Ga ik dan alsnog voor de EV6 (meerprijs), de Renault Megane (ziet er leuk uit) of kies ik de Atto 3 (lagere persoonlijke kosten) dat is een beetje de overweging voor mij.
Voor jou is die restwaarde geen issue op zich want jij hoeft hem straks niet te verkopen.
Dat is wel iets waar de LM rekening mee houdt dat hij over 60 maanden en auto heeft waar dik op afgeschreven moet worden. Dat compenseren ze dan door de lease prijs wat op te krikken.
Een Kia of Renault schrijven ze (veel) minder op af en zijn gevestigde merken en hoeft de LM minder of niet te gokken wat hij nog waard is na 60 maanden.

Maar ga ze sowieso ook alle 3 even rijden natuurlijk. Op papier kan een bepaald model er perfect uit zien maar in de praktijk toch niet.
Had ik zelf ook vorig jaar. Het zou een Peugeot 208-II worden. Alleen deze beviel zo slecht in de praktijk dat het de Toyota geworden is uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:32:

Zucht!
Hangt er allemaal vanaf wat je nodig hebt :) De EX30 heeft een zéér kleine koffer en dat zou voor mij een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodzone
Csotranme schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

Voor jou is die restwaarde geen issue op zich want jij hoeft hem straks niet te verkopen.
Dat is wel iets waar de LM rekening mee houdt dat hij over 60 maanden en auto heeft waar dik op afgeschreven moet worden. Dat compenseren ze dan door de lease prijs wat op te krikken.
Een Kia of Renault schrijven ze (veel) minder op af en zijn gevestigde merken en hoeft de LM minder of niet te gokken wat hij nog waard is na 60 maanden.

Maar ga ze sowieso ook alle 3 even rijden natuurlijk. Op papier kan een bepaald model er perfect uit zien maar in de praktijk toch niet.
Had ik zelf ook vorig jaar. Het zou een Peugeot 208-II worden. Alleen deze beviel zo slecht in de praktijk dat het de Toyota geworden is uiteindelijk.
Aha, dat wist ik niet. Bedankt voor de info. Maar alsnog is de Atto 3 dan zo'n 60 euro p/m goedkoper dan de EV6 light en volgens mij met een beter uitrustingspakket en iets betere WLPT range. Onderhoud etc. zit bij zakelijk leasen in dus betrouwbaarheid niet echt een issue en als ik de reviews lees valt die BYD Atto 3 prima mee. Wat zou dan de meerwaarde zijn voor de EV6 light bij deze keuzeopties, behalve dan meer ruimte, vermogen en uiterlijk? Lastig keuzes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Bloodzone schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

Aha, dat wist ik niet. Bedankt voor de info. Maar alsnog is de Atto 3 dan zo'n 60 euro p/m goedkoper dan de EV6 light en volgens mij met een beter uitrustingspakket en iets betere WLPT range. Onderhoud etc. zit bij zakelijk leasen in dus betrouwbaarheid niet echt een issue en als ik de reviews lees valt die BYD Atto 3 prima mee. Wat zou dan de meerwaarde zijn voor de EV6 light bij deze keuzeopties, behalve dan meer ruimte, vermogen en uiterlijk? Lastig keuzes :P
Dat is een lastige inderdaad en dan loop je toch tegen de prijs aan wellicht.
de Atto 3 pak je dan in Design of Comfort model?

Met een EV6 light zit je wel erg basic dan natuurlijk. Wat je zelf ook al zegt, bij de Atto 3 zit er heel veel al op wat een EV6 pas krijgt bij trim level Plus/GT.

De EV6 laadt alleen wel met 240kW en de Atto 3 met maar een fractie daarvan, 88kW.. Dat is gewoon 3x zo traag min of meer.

Rij gedrag van de EV6 schijnt ook beter te zijn dan de Atto 3 maar dat zal je zelf moeten ervaren/beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 00:04
Csotranme schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:32:
[...]
Is dat op basis van jouw persoonlijke ervaring? Ik lees namelijk veel reviews die melden dat de bouwkwaliteit met sprongen vooruit gaat en kan tippen aan die van de Europese automerken. Software daarintegen is nog wel een ding, maar dat geldt ook voor bijv veel VAG modellen. Restwaarde is wel een punt, maar dat risico wordt door de LM vooraf ingeprijsd. Als berijder heb je er daarna geen zorgen meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
nooberke schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Inclusief brandstof wil je graag een zuinige auto, maar dat zijn niet de beste trekkers...

De goedkopere C-segmenters moeten ook lukken, bijvoorbeeld Octavia 1.0TSI, waarschijnlijk een Ceed of Focus ook wel.
Als ik de Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Business Edition erin gooi, dan krijg ik een lease tarief terug van 980 per maand. Bij DL kost dezelfde configuratie dan weer 905 per maand. Ik snap niet helemaal hoe lease plan dit berekend.

Er kan toch niet zoveel verschil tussen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:44
Taenadar schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Als ik de Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Business Edition erin gooi, dan krijg ik een lease tarief terug van 980 per maand. Bij DL kost dezelfde configuratie dan weer 905 per maand. Ik snap niet helemaal hoe lease plan dit berekend.

Waarschijnlijk het verschil in hoe LP de brandstofvoorschot berekend. Dit kan per leasemaatschappij heel verschillend zijn.
En uiteraard alle andere variabelen die de prijs bepalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mitssz op 06-10-2023 11:44 ]

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik wil ook weer eens kijken of ik een nieuwe leaseauto ga bestellen. Tot 2018 een leaseauto gehad, (laatste een Tesla Model S) maar bij een overstap van werkgever gestopt met leasen omdat ik de nieuwe leaseregeling minder goed vond (en het afzien leasen aanbod te goed). Kort een BMW 3 Touring in private lease gehad en snel daarna privé een Volvo V90 gaan rijden, ook omdat we ondertussen twee kleine kinderen bij het gezin hebben gekregen.

We zijn nu een paar jaar en promoties verder, de Volvo wordt wat ouder en nu de kinderen de basisschool leeftijd bereikt hebben en we geen wagens en dergelijke meer hoeven te vervoeren kunnen we weer toe met een auto met minder bagageruimte. Al met al besloten om weer eens inloggegevens van de leasemaatschappij op te vragen om te kijken of leasen ondertussen niet een goede optie is. Ik heb nog geen toegang dus kan nog niet echt lekker toetsen wat realistisch is met dit budget.

Overige afhankelijkheden: Moet elektrisch zijn. Hybride, benzine, diesel uitgesloten.
Specifieke wensen:
  • CarPlay is een must. Elke dag dat ik in de Tesla Model S heb gereden miste ik CarPlay, en sindsdien besloten alleen nog auto's te overwegen die het ondersteunen. Volgens mij vallen er dan automatisch wat merken af zoals Tesla en XPeng.
  • Daarnaast moet de auto niet langer zijn de de V90. Ik woon in het centrum van een grote stad en moet op straat parkeren. 5m lengte is wel de max.
  • Auto moet een adaptieve cruisecontrol to stilstand hebben. Daarmee bedoel ik dat hij in de file zelf tot stilstand moet komen en weer in beweging. Ik gok dat ze het ondertussen allemaal hebben, maar voor de zekerheid
Op basis van mijn eerste verwachtingen zijn er een paar auto's (die vrij ver bij elkaar vandaan zitten) waar mijn oog op valt:
  1. Porsche Taycan Sport Turismo: Zit aan de hoogste kan van het budget. Ik verwacht dat de basis variant van de Taycan net binnen wat ik zou willen betalen zit. Mijn angst is alleen, hoe kaal is een Porsche Taycan met maar 1 of 2 opties.
  2. Mercedes-Benz EQE:
  3. BMW i4
  4. BMW i5
  5. Zeekr 001
Ik ben vooral benieuwd. Is een matig aangeklede Taycan de moeite waard, en zijn er modellen/merken die ik zeker even niet moet vergeten mee te nemen bij proefrijden en onderzoek.
toon volledige bericht
Fijn budget om mee te shoppen.

Vwb Carplay en Android Auto: beetje merk levert niet meer zonder, Tesla en de rest incluis. Klanten accepteren het immers niet meer zonder. Implementatie en stabiliteit wil nog wel eens varieren qua firmware van de auto en de combi met je telefoon, iig vwb Android auto. Carplay lijkt wat stabieler heb ik het idee (immers allemaal zelfde OS / release etc).

Lengte: Veel langer dan de V90 zie je ze niet denk ik :P
ACC / travel assist / Traffic jam assist en anderen: meestal wel standaard, maar valt of staat meestal wel met een automaat. Automaat is overigens ook een nobrainer imo.

Maar je probleem zit hem niet in de automaat, want je moet elektrisch en dat hebben ze allemaal. Je probleem zit hem met name in de beperktheid van de EV's in het hogere segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 30-05 11:50
Roekeloos schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:21:
[...]

Is dat op basis van jouw persoonlijke ervaring? Ik lees namelijk veel reviews die melden dat de bouwkwaliteit met sprongen vooruit gaat en kan tippen aan die van de Europese automerken. Software daarintegen is nog wel een ding, maar dat geldt ook voor bijv veel VAG modellen. Restwaarde is wel een punt, maar dat risico wordt door de LM vooraf ingeprijsd. Als berijder heb je er daarna geen zorgen meer over.
Helemaal mee eens. Ik rijd een MG4 Luxury en af en toe rijd ik ook wel eens in een VW ID3 en kan je vertellen dat ik het interieur in de MG4 beter vind dan in de VW ID3. Het oogt wat netter en beter allemaal. Bij de ID3 is het wel allemaal goedkoop plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 30-05 11:50
Bloodzone schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:48:

Het alternatief

toon volledige bericht
Zelf rijd ik de MG4 Luxury long range. Dat is een achterwielaandrijver en de Atto 3 een voorwielaandrijver. Misschien hecht je daar geen waarde aan en ik voorheen ook niet. Ik reed altijd voorwielaandrijvers, maar sinds ik de MG4 heb ben ik wel overtuigd van achterwielaandrijving.
Bij het wegrijden op nat wegdek heb je geen wielspin meer, wat je met een elektrische voorwielaandrijver nog wel eens hebt als je net het pedaal iets te enthousiast indrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Taenadar schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Oef, dat valt een beetje tegen... Zit waarschijnlijk in de brandstofberekening...

Lukt een i30 of Ceed ook niet dan? Stapje goedkoper denk ik nog aan een Skoda Scala of een Dacia Duster/Jogger. Volgens mij is er verder geen zuinigere C-segmenter waar een caravan achter kan.

B-segmenter met een caravan en kleine kids lijkt mij niet zo'n aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodzone
Csotranme schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

Dat is een lastige inderdaad en dan loop je toch tegen de prijs aan wellicht.
de Atto 3 pak je dan in Design of Comfort model?

Met een EV6 light zit je wel erg basic dan natuurlijk. Wat je zelf ook al zegt, bij de Atto 3 zit er heel veel al op wat een EV6 pas krijgt bij trim level Plus/GT.

De EV6 laadt alleen wel met 240kW en de Atto 3 met maar een fractie daarvan, 88kW.. Dat is gewoon 3x zo traag min of meer.

Rij gedrag van de EV6 schijnt ook beter te zijn dan de Atto 3 maar dat zal je zelf moeten ervaren/beoordelen.
Ik zou de Atto 3 dan waarschijnlijk pakken in comfort, tenzij iemand mij weet te overtuigen dat de V2L(load) laten aangepast zou kunnen worden d.m.v. software update tot V2H(home) [Heb hier verder geen verstand van]. De elektrische achteruitklep en groter scherm en luchtfilter zijn geen must haves.

Dat sneller laden is inderdaad een belangrijke, maar ik zal vooral opladen thuis (avond/nacht) en op de zaak.

Dan hebben we nog de vakanties, maar die pak ik dan wellicht via de aanbiedingen leasemaatschappij om andere auto te rijden voor die situaties. Heb ouders/zus wonen in Zuidlaren/Groningen, maar denk dat ik er met die Atto 3 prima kan komen op 1 lading. Dan moet ie daar wel weer aan de stekker wat nog een dingetje kan zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
Bloodzone schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:21:
[...]

Ik zou de Atto 3 dan waarschijnlijk pakken in comfort, tenzij iemand mij weet te overtuigen dat de V2L(load) laten aangepast zou kunnen worden d.m.v. software update tot V2H(home)
Vrijwel zeker niet door een simpele software aanpassing. Dat is echt een heel andere technologie, waarbij je frequenties moet syncen enzo. Er zijn forumleden die het voor elkaar hebben met gemodificeerde PV omvormers, maar dan moet je echt weten wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
nooberke schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:19:
[...]

Oef, dat valt een beetje tegen... Zit waarschijnlijk in de brandstofberekening...

Lukt een i30 of Ceed ook niet dan? Stapje goedkoper denk ik nog aan een Skoda Scala of een Dacia Duster/Jogger. Volgens mij is er verder geen zuinigere C-segmenter waar een caravan achter kan.

B-segmenter met een caravan en kleine kids lijkt mij niet zo'n aanrader.
Schijnbaar had ik de verkeerde versie gepakt, er is ook een 1.0 TSI Greentech Ambition 5d en die komt op 953,31 uit inclusief een trekhaak.

Geen idee wat het verschil in versies is. Al die extra opties en gadgets zijn leuk, maar ik heb ze nu waarschijnlijk ook niet dus ik ga ze waarschijnlijk ook niet missen. Eerst maar eens een proefrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkieozz
Mij werd gevraagd om het volgens deze structuur te doen omdat het onduidelijk was. dus hierbij nog eens volgens template.

Leasebudget: 700 per maand mag 10% bovenop met extra bijdrage ( elektrisch 10% afwijking geen eigen bijdrage)
Kilometrage per jaar: 30.000 inclusief prive
Inclusief of exclusief brandstofcomponentt: exclusief brandstofcomponent.
Overige afhankelijkheden: direct vervangend vervoer bij onderhoud of schade. naast casco ook nog ongevallen inzittendenverzekering. begrepen van collega dat het niet wordt verrekend uit budget bij samenstellen voertuig.

Specifieke wensen: een automaat. verder staat er vermeld tot en met auto klasse D. staat niets vermeld in autoregeling die ik heb ondertekend over winterbanden verplichting.

Ik sta open voor suggesties. benzine of elektrisch.

[ Voor 11% gewijzigd door Okkieozz op 06-10-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
PdeBie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:32:

Zucht!
Gisteren proefrit gemaakt met de Peugeot. Kan mij geen zak schelen wat hij kost, dit wordt hem! :p

Financieel bij lange na niet de verstandigste keuze, maar hij rijdt zo lekker en de stoelen zitten zo goed. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

PdeBie schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:47:
[...]

Gisteren proefrit gemaakt met de Peugeot. Kan mij geen zak schelen wat hij kost, dit wordt hem! :p

Financieel bij lange na niet de verstandigste keuze, maar hij rijdt zo lekker en de stoelen zitten zo goed. O+
Aan je avatar te zien geen verassing
;) Ik heb zelf 5 jaar in een 308 gereden, fijne wagen (op wat kinderziektes na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Dj-sannieboy klopt. Ben een Peugeot man in hart en nieren. :)
De huidige Tesla was vooral vanwege financiële redenen (4% bijtelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Okkieozz schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:56:
Mij werd gevraagd om het volgens deze structuur te doen omdat het onduidelijk was. dus hierbij nog eens volgens template.

Leasebudget: 700 per maand mag 10% bovenop met extra bijdrage ( elektrisch 10% afwijking geen eigen bijdrage)
Kilometrage per jaar: 30.000 inclusief prive
Inclusief of exclusief brandstofcomponentt: exclusief brandstofcomponent.
Overige afhankelijkheden: direct vervangend vervoer bij onderhoud of schade. naast casco ook nog ongevallen inzittendenverzekering. begrepen van collega dat het niet wordt verrekend uit budget bij samenstellen voertuig.

Specifieke wensen: een automaat. verder staat er vermeld tot en met auto klasse D. staat niets vermeld in autoregeling die ik heb ondertekend over winterbanden verplichting.

Ik sta open voor suggesties. benzine of elektrisch.
Directlease.nl, filters invoeren en kijken waar je ongeveer op uitkomt qua merken en modellen. Kijken wat je mooi vindt, proefritten maken en dan weer eens hier komen met een shortlist oid.
Verder even bepalen hoeveel je max netto kwijt wilt zijn en dat voor je keuzes uitrekenen.

Je budget is voor ongeveer een Kia Ceed of een kale Golf, dan heb je iig een indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

PdeBie schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:24:
@Dj-sannieboy klopt. Ben een Peugeot man in hart en nieren. :)
De huidige Tesla was vooral vanwege financiële redenen (4% bijtelling).
Dat was destijds voor mij de reden om de 308 te kiezen (14% bijtelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 20:56

Arno

PF5A

The Eagle schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

Je budget is voor ongeveer een Kia Ceed of een kale Golf, dan heb je iig een indruk.
700 ex heb je een DL voor, geen GT helaas. De DL series zijn helaas niet zo luxe uitgevoerd.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct

Specifieke wensen:
  2. Mercedes-Benz EQE:
  3. BMW i4
  4. BMW i5
  5. Zeekr 001
toon volledige bericht
Kijk iemand die niet voor de SUV hype gaan! Chapeau!!!

Ik zit op directlease te kijken, maar obv 20,000km en 60 maanden begint de Taycan al bij 1400 ex brandstof component. Ook qua fiscale waarde kom je heel snel boven 100k, ik weet niet of je daar ook een max heb maar de bijtelling + eigen bijdrage wordt waarschijnlijk erg hoog (ik kan niet in je portemonee kijken maar ik noem het alleen maar).

My 50ct:
- EQE: Prima geprijsd (relatief) en komende van V90 is ie wellicht comfortabel genoeg. De i4 bijvoorbeeld is harder geveerd en sportiever. Weet niet wat je voorkeur is. Het is wel zo dat de interieur van de testauto die ik zag bij de dealer rammelt links en rechts. Niet mercedes waardig maar wellicht hebben ze het inmiddels al verbeterd.
- BMW i4: De M50 is leuk maar stuurt als een boot, de e40 is in die zin leuker. Maar goed, ik zie niet dat je op zoek bent naar iets sportiefs. Ruimte binnen is vele malen kraper dan je V90. Het is dat het een hatch dat het nog enigzins oke is qua bagage maar voor de rest echt krappe auto.
- BMW i5: nog niet meegereden, dus geen oordeel. Design vind ik meh. Prijzen vind ik echt hoog.
- Zeekr 001: kort gereden tijdens EV dag op zandvoort en wat langer binnen gezeten id demo auto. Opzich wel leuk zo'n luxe afgewerk auto (Privilege trim) maar ik word echt niet warm of koud van. Voelt zo "generic" chinees auto ondanks al de premium spullen. Rijdt verder prima overigens en de performance is ook serieus snel. Ik zie een prijslijst (weet niet of het up-to-date is) van 62.5k voor de Performance en 67.5k voor Privilege. Dan is het wel echt veel bang for buck.

Ik weet dat je carplay echt graag wil maar de software van Tesla is wel heel stuk vooruitgegaan tov de Model S van 2018. Er komt nieuwe Model 3 binnenkort, misschien proberen om daar proef te rijden?, wie weet voelt het toch een stuk beter dan toen? Ik rij een Model 3 van 2021 en als ik de oude Model S krijg als leenauto dan snap ik wel waarom je het bagger vind. Als je de nieuwere auto rijdt met Ryzen chip en nieuwe UI, is apple carplay (volgens velen) geen gemis. De navi werkt zelfs beter dan waze, spotify/ apple music werkt ook prima. Flitsmeister is wel een dingetje, maar ik heb sinds paar maanden de FM TWO en is dat ook opgelost.
NIO ET5 Touring is trouwens ook serieus een leuke auto, ook geen carplay, maar echt goed geslaagd. Is goed afgesteld, touring = voldoende bagage ruimte, de massage stoel is zalig!, genoeg gadgets (electronic blinding van pano dak bijv!) en qua UI ook goed te noemen (+ je krijgt een love/hate relatie met nomi). XPeng daarintegen zou ik vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
De reden waarom veel autofabrikanten Carplay ondersteunen, is omdat ze dan zelf minder hoeven te investeren in software. De filosofie van Tesla is juist dat de software de kern van alles is en daarom ondersteunen ze Carplay bewust niet. Het gevolg is wel dat alles mooi geïntegreerd is, zoals navigatie o.b.v. toestand van de auto, verkeerssituatie en bezetting van laadpunten. Dat krijg je echt niet voor elkaar met losse apps via Carplay.

Een geweldige oplossing voor huurauto's, maar ook ik mis het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 20:56

Arno

PF5A

De afwezigheid van AA/CP is voor mij juist reden dat een merk afvalt. Voor mij geen Tesla dan :Y)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Arno schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:32:
De afwezigheid van AA/CP is voor mij juist reden dat een merk afvalt. Voor mij geen Tesla dan :Y)
Tja, zo'n opmerking snap ik wel vanuit de ervaring met 'oude' automerken, daar blijft het altijd zwak tot matig.
Grap is dat een Tesla qua infotainment gewoon echt anders is.

Al die auto's hebben tegenwoordig 'een iPad' op het dashboard, maar die van Tesla is ook daadwerkelijk zo responsief en prettig in gebruik.

Toevallig even terug een Golf 8 meekregen als vervangend vervoer, hoe langzaam dat gaat is gewoon niet te begrijpen. Elke klik is even wachten en dan kan je pas weer wat in het volgende scherm. In zo'n situatie is Apple CarPlay voor mij ook een keiharde eis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Roekeloos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:04:
De reden waarom veel autofabrikanten Carplay ondersteunen, is omdat ze dan zelf minder hoeven te investeren in software. De filosofie van Tesla is juist dat de software de kern van alles is en daarom ondersteunen ze Carplay bewust niet. Het gevolg is wel dat alles mooi geïntegreerd is, zoals navigatie o.b.v. toestand van de auto, verkeerssituatie en bezetting van laadpunten. Dat krijg je echt niet voor elkaar met losse apps via Carplay.

Een geweldige oplossing voor huurauto's, maar ook ik mis het niet.
Dat werkt perfect met Carplay. Toestand accu, verkeerssituatie, bezetting van laadpunten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
Aldusso schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Dat werkt perfect met Carplay. Toestand accu, verkeerssituatie, bezetting van laadpunten.....
Ik was nog één requirement vergeten: dat de accu geconditioneerd wordt als je navigeert naar een snellader.

Ik denk dat je los van de extra requirement met ABRP een heel eind komt inderdaad, mits je premium hebt en een OBD dongle gebruikt of je auto een API heeft.

Dat heeft alleen wel een hoog tweakers gehalte. Lang niet iedereen krijgt dat aan de praat en het moet ook nog maar blijven werken allemaal. Bij mensen die ik ken die Carplay gebruiken is er altijd wel wat aan de hand: maakt geen verbinding, trage interface, app of API update die wat gesloopt heeft, slecht geluid carkit, etc.

Veel (maar niet alle) mensen die ooit Tesla hebben gereden hoeven geen Carplay meer. Maar als het infotainment minder goed op orde is of als je een auto tijdelijk rijdt, is Carplay een geweldig alternatief. Ik zou jezelf wel een proefrit in een Tesla gunnen, voordat je de auto op voorhand afschrijft op de afwezigheid van Carplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Roekeloos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

Ik was nog één requirement vergeten: dat de accu geconditioneerd wordt als je navigeert naar een snellader.

Ik denk dat je los van de extra requirement met ABRP een heel eind komt inderdaad, mits je premium hebt en een OBD dongle gebruikt of je auto een API heeft.

Dat heeft alleen wel een hoog tweakers gehalte. Lang niet iedereen krijgt dat aan de praat en het moet ook nog maar blijven werken allemaal. Bij mensen die ik ken die Carplay gebruiken is er altijd wel wat aan de hand: maakt geen verbinding, trage interface, app of API update die wat gesloopt heeft, slecht geluid carkit, etc.

Veel (maar niet alle) mensen die ooit Tesla hebben gereden hoeven geen Carplay meer. Maar als het infotainment minder goed op orde is of als je een auto tijdelijk rijdt, is Carplay een geweldig alternatief. Ik zou jezelf wel een proefrit in een Tesla gunnen, voordat je de auto op voorhand afschrijft op de afwezigheid van Carplay.
toon volledige bericht
Dan kun je heel de VW ID.x serie wel vergeten (kan ik je helaas uit ervaring vertellen)

*sowieso

Pagina: 1 ... 36 ... 66 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.