Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Klopt inderdaad. Ik wil eigenlijk rond de 400 per maand uitgeven aan de bijtelling, dat betekend dat de Arkana boven aan het lijstje staat.The Eagle schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:57:
Dan zou ik niet perse naar de fiscale waarde kijken, maar naar het bedrag wat je netto per maand kwijt bent. Voor 40k heb je tegenwoordig een licht aangeklede Kia Ceed of een kale Golf, als je dat al haalt.
IT is what IT is
De fiscale waarde is natuurlijk wel bepalend voor de bijtelling.The Eagle schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:57:
Dan zou ik niet perse naar de fiscale waarde kijken, maar naar het bedrag wat je netto per maand kwijt bent. Voor 40k heb je tegenwoordig een licht aangeklede Kia Ceed of een kale Golf, als je dat al haalt.
Daarnaast kost de duurste kia ceed sw in executive uitvoering met automaat iets van 41k. De instap versie rond de 28k...
(Inmiddels ook een jaar levertijd).
[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 22-08-2023 07:10 ]
Ik neem aan dat je bij beide modellen naar de Hybrides kijkt?eenmans schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:53:
Leasebudget:
1085
Kilometrage per jaar:
40.000
Contractduur:
48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke:
Nee
Specifieke wensen:
Hoge instap en ruimte op de achterbank en kofferbak minimaal 450liter.
Ik heb de Renault Arkana alpine esprit ( bijna vol optie inclusief panorama dak) op het oog en de Ford Kuga St Line ( inclusief winterpakket en assistentie pakket)
Voor de Kuga ga ik 60euro meer bijtelling per maand betalen tov de Arkana. De Arkana vind ik kwa look mooier ( smaken verschillen) maar de Kuga is dan weer ruimer op de achterbank ( ik heb 2 kids)
Is die 60euro extra per maand het waard om voor de Kuga te gaan? Of is de Arkana ook niet zo gek. Binnenkort heb ik proefritten gepland staan.
Uiteindelijke keuze:
Ga eerst is rijden...De Hybride aandrijflijn van de Kuga is niet te vergelijken met de Hybride aandrijflijn van Renault! De Kuga is een serieus ruime auto in de cabine, toevallig afgelopen weekend nog met vijf volwassenen ingezeten.
De Arkana is op basis van een Clio, de Kuga op basis van een Focus. Kuga is wel een segment groter.The Eagle schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:53:
[...]
Ik zou zeggen dat de Arkana een veel ruimere auto is dan de Kuga, maar das puur op basis van uiterlijk.
Ben je evt bereid bij te betalen? En hoeveel zou je netto uit willen geven / fiscale waarde willen hebben? EV, Hybrid of Benzine?
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZLVNM6OOoHvnfkx8EpcKPSKV.png?f=user_large)
Geen idee wat dit kost. Maar ook die kan je eens invullen bij autoweek.
Let wel op de trekgewichten (indien relevant)
Daarnaast willen sommige fabrikanten bij een (p )hev nog wel eens minimaliseren op de grootte vd brandstoftank.
* The Eagle geen Renault rijder, brrr
Maar goed, bij Renault zit je dus al op bijna 40k voor een hoge Clio

En vwb de fiscale waarde: ja die is bepalend voor de bijtelling, maar daar moet je ook nog een stuk eigen bijdrage meenemen in de berekening. Vandaar ook de vraag hoeveel hij evt zelf bij wilde dragen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
De tijd is weer aangebroken om een nieuwe wagen te kiezen. Gezien ik ook op reis ga met de wagen ga ik weer voor een plug in hybride kiezen.
Huidige wagen: BMW 320e
Shortlist opvolgers:
VW Tiguan R-line PHEV
Audi Q3 S-line PHEV
VW Arteon PHEV
Ik zou graag een wagen met hogere instap hebben, is hetgeen mij het meest stoorde aan de BMW. Verder is een ruime kofferruimte belangrijk want dat viel ook een beetje tegen bij de BMW.
De Tiguan lijkt me het best te zijn in mijn situatie, valt ook niet teveel op want het is maar een VW. Enige minpuntje is dat er volgend jaar een facelift van verschijnt, en ik nu nog het huidig model zou nemen (stockwagen). De Audi is vergelijkbaar maar toont toch een stuk kleiner (terwijl het niet zo is). De VW kan ik ook full option nemen, de Audi heeft enkel een business pack.
Uiteindelijk mag ik uit alles van de VAG groep kiezen, maar dit leken mij de 3 beste PHEVs.
Hi, ik heb geen eigen bijdrage, Dus vrij simpel rekensommetje. 40k (Arkana vol opties) = 400euro, 46k (KUGA st line) = 460 euro. Ik ga morgen proefrijden met beide auto's.The Eagle schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:08:
Ah kijk, ik haalde de Austral en de Arkana door elkaar.
* The Eagle geen Renault rijder, brrr
Maar goed, bij Renault zit je dus al op bijna 40k voor een hoge Clio
En vwb de fiscale waarde: ja die is bepalend voor de bijtelling, maar daar moet je ook nog een stuk eigen bijdrage meenemen in de berekening. Vandaar ook de vraag hoeveel hij evt zelf bij wilde dragen.
IT is what IT is
Dan zit je hier niet in het juiste topic. Dit is voor zakelijke lease bedoeld.melkislekker schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:06:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe lease. Zit al 5 jaar bij hetzelfde, Justlease is teringslecht qua klantenservice, en zoek het liefst een deelauto of in ieder geval een private lease die ik kan delen.
Private lease: Private Lease - Deel 1
The best is yet to come
100 euro bijtelling per 10k catalogusprijs klopt niet helemaal, het is een leuke voor een richtlijn, maar het zit meer rond de 488 voor de Kuga.eenmans schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:05:
[...]
Hi, ik heb geen eigen bijdrage, Dus vrij simpel rekensommetje. 40k (Arkana vol opties) = 400euro, 46k (KUGA st line) = 460 euro. Ik ga morgen proefrijden met beide auto's.
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Mag ik je verder vragen om het template te gebruiken? Hoewel de keuze in PHEV niet de ruimste is, is de keuze mogelijkheid voor MPV/SUV dat wel.Xanthine schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:57:
Dag allen,
De tijd is weer aangebroken om een nieuwe wagen te kiezen. Gezien ik ook op reis ga met de wagen ga ik weer voor een plug in hybride kiezen.
Huidige wagen: BMW 320e
Shortlist opvolgers:
VW Tiguan R-line PHEV
Audi Q3 S-line PHEV
VW Arteon PHEV
Ik zou graag een wagen met hogere instap hebben, is hetgeen mij het meest stoorde aan de BMW. Verder is een ruime kofferruimte belangrijk want dat viel ook een beetje tegen bij de BMW.
De Tiguan lijkt me het best te zijn in mijn situatie, valt ook niet teveel op want het is maar een VW. Enige minpuntje is dat er volgend jaar een facelift van verschijnt, en ik nu nog het huidig model zou nemen (stockwagen). De Audi is vergelijkbaar maar toont toch een stuk kleiner (terwijl het niet zo is). De VW kan ik ook full option nemen, de Audi heeft enkel een business pack.
Uiteindelijk mag ik uit alles van de VAG groep kiezen, maar dit leken mij de 3 beste PHEVs.
Kijk verder ook eens in het gamma van Lexus/Toyota, met hun HEV
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Oh dat is toch wat meer dan ik van berekenhet.nl terug krijg. met welke tool bereken jij de bijtelling zo nauwkeurig?Arno schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:30:
[...]
100 euro bijtelling per 10k catalogusprijs klopt niet helemaal, het is een leuke voor een richtlijn, maar het zit meer rond de 488 voor de Kuga.
IT is what IT is

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Ik zou het voor je kunnen invullen in het Athlon portaal als je even een berichtje stuurteenmans schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:12:
[...]
Oh dat is toch wat meer dan ik van berekenhet.nl terug krijg. met welke tool bereken jij de bijtelling zo nauwkeurig?
1
heb je een eigen bijdrage?
IT is what IT is
Yup, maar die wordt daar niet in meegenomen.
Jeremy Clarkson
Zie je inbox:)ragged schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:16:
[...]
Ik zou het voor je kunnen invullen in het Athlon portaal als je even een berichtje stuurt
IT is what IT is
Ik wou het template wel gebruiken, maar ik heb geen leasebudget en moet nergens rekening mee houden. Mag gewoon eender wat kiezen bij de VAG groep zolang het maar PHEV of EV is.D_Jeff schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:53:
[...]
Mag ik je verder vragen om het template te gebruiken? Hoewel de keuze in PHEV niet de ruimste is, is de keuze mogelijkheid voor MPV/SUV dat wel.
Kijk verder ook eens in het gamma van Lexus/Toyota, met hun HEV
Dan is het alsnog handig om de template te gebruiken, want dan is dat gelijk bekend en kan je het aanvullen met eigen eisen/wensen mbt brandstofsoort, budget, vorm van de auto oidXanthine schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:40:
[...]
Ik wou het template wel gebruiken, maar ik heb geen leasebudget en moet nergens rekening mee houden. Mag gewoon eender wat kiezen bij de VAG groep zolang het maar PHEV of EV is.
Een VW Tiguan R met de 462PK 3.0TSI Plugin-Hybrid lijkt mij ook niet verkeerd...Is toch gewoon een VolkswagenD_Jeff schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:11:
VAG kent ook de nodige 'halfbloedjes' zoals Porsche & Lambo. Lijkt mij sterk dat zoiets (Taycan wellicht uitgezonderd) tot de keuzemogelijkheid behoord

Ook verkrijgbaar als Porsche Cayenne E-hybride.nooberke schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:09:
[...]
Een VW Tiguan R met de 462PK 3.0TSI Plugin-Hybrid lijkt mij ook niet verkeerd...Is toch gewoon een Volkswagen![]()
Ben ik toch even benieuwd wat dan de voorkeur heeft
Xanthine schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:57:
Dag allen,
Gezien ik ook op reis ga met de wagen ga ik weer voor een plug in hybride kiezen.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Wat ik begrijp mag hij alleen (PH)EV kiezen en rijdt hij flinke stukken naar het buitenland en niet naar centerparcs in Zeeland. Dan snap ik wel dat je liever een PHEV dan een full EV hebt...Freakie1NL schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:32:
[...]
![]()
![]()
Doen alle diesel, benzine en EV rijders iets anders dan, dan op reis gaan?
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Of te wel template gebruiken dus.Csotranme schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:35:
[...]
Wat ik begrijp mag hij alleen (PH)EV kiezen en rijdt hij flinke stukken naar het buitenland en niet naar centerparcs in Zeeland. Dan snap ik wel dat je liever een PHEV dan een full EV hebt...
Daarnaast flinke stukken in het buiteland zijn goed te doen met een BEV. Nog nooit de accu als beperkende factor gehad voor een stop. Maar laten we de hele lange reizen met een EV maar buiten dit topic laten.
[ Voor 23% gewijzigd door Freakie1NL op 22-08-2023 17:38 ]
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Wat wil je max aan bijtelling kwijt zijn is dan je uitgangspunt mijns inzien.Xanthine schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:40:
[...]
Ik wou het template wel gebruiken, maar ik heb geen leasebudget en moet nergens rekening mee houden. Mag gewoon eender wat kiezen bij de VAG groep zolang het maar PHEV of EV is.
Als ik nu zou moeten kiezen en het moest een VAG hybrid zijn: Q8.
[ Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 22-08-2023 18:51 ]
The best is yet to come
Deze vallen helaas buiten mijn budgetwienesroa schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:12:
Heb je ook al eens naar de sportage en tucson gekeken? Die hebben beide best een rijke uitrusting. Via autoweek kan je bijtelling per maqnd berekenen
IT is what IT is
Hebt (nu) niet, mag niet of wil niet?eenmans schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:05:
[...]
Hi, ik heb geen eigen bijdrage, Dus vrij simpel rekensommetje. 40k (Arkana vol opties) = 400euro, 46k (KUGA st line) = 460 euro. Ik ga morgen proefrijden met beide auto's.
Scheelt nogal
Voor zover ik weet legt de werkgever je een eigen bijdrage op, dat is bij mij niet het geval. Dus alleen bijtelling betalenThe Eagle schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:29:
[...]
Hebt (nu) niet, mag niet of wil niet?
Scheelt nogal
IT is what IT is
De meeste leggen wel een eigen bijdrage op (de mijne 100eur).eenmans schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:41:
[...]
Voor zover ik weet legt de werkgever je een eigen bijdrage op, dat is bij mij niet het geval. Dus alleen bijtelling betalen
Die kan je dan weer van de bijtelling aftrekken dus fiscaal voordeliger...
Ik heb er niks mee van doen omdat ik "verklaring geen privé" heb dus geen eigen bijdrage en bijtelling.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Aha zo. Ik zie nu op mn loonstrook dat er een eigen bijdrage gerekend word voor prive gebruik van de auto van 50euro:) dus een kleine korting op de bijtelling als ik het goed begrijp:)Csotranme schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:05:
[...]
De meeste leggen wel een eigen bijdrage op (de mijne 100eur).
Die kan je dan weer van de bijtelling aftrekken dus fiscaal voordeliger...
Ik heb er niks mee van doen omdat ik "verklaring geen privé" heb dus geen eigen bijdrage en bijtelling.
IT is what IT is
Dan ga ik er vanuit dat je nu zelf een leasebedrag hebt van 1000 euro, en je die 50 die je over budget heen zit zelf betaalt. Betekent dus ook dat je prima een stukjes eigen bijdrage voor een iets duurdere auto kunt hebben.eenmans schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:16:
[...]
Aha zo. Ik zie nu op mn loonstrook dat er een eigen bijdrage gerekend word voor prive gebruik van de auto van 50euro:) dus een kleine korting op de bijtelling als ik het goed begrijp:)
Nee dat staat er los van. Leasebedrag is 1085 inclusief brandstof. Toegestane overschrijding is 15% van het leasebudget maar dat wil ik niet.The Eagle schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:56:
[...]
Dan ga ik er vanuit dat je nu zelf een leasebedrag hebt van 1000 euro, en je die 50 die je over budget heen zit zelf betaalt. Betekent dus ook dat je prima een stukjes eigen bijdrage voor een iets duurdere auto kunt hebben.
IT is what IT is
Een eigen bijdrage is geen korting op de bijtelling. Onder de streep ben je met een eigen bijdrage altijd meer kwijt.eenmans schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:16:
[...]
Aha zo. Ik zie nu op mn loonstrook dat er een eigen bijdrage gerekend word voor prive gebruik van de auto van 50euro:) dus een kleine korting op de bijtelling als ik het goed begrijp:)
The best is yet to come
Voorbeeld:
Budget 950
Kosten 959; eigen bijdrage 9€
Volgens mij was toegestane overschrijding 20%.
Heeft wel nadelige gevolgen mocht je eerder vertrekken dan lease contact eindigd.
Ik ga naar iets andere bestemmingen dan Spanje of ItalieFreakie1NL schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:32:
[...]
![]()
![]()
Doen alle diesel, benzine en EV rijders iets anders dan, dan op reis gaan?
Belastingtechnisch mag je budgetoverschreiding niet als eigen bijdrage prive vebruik toepassen. Maar we gaan nu wel off-topic hier.wienesroa schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:48:
Bij mijn WG betaal je volgens mij eigen bijdrage over het gedeelte waar je boven budget zit.
Voorbeeld:
Budget 950
Kosten 959; eigen bijdrage 9€
Volgens mij was toegestane overschrijding 20%.
Heeft wel nadelige gevolgen mocht je eerder vertrekken dan lease contact eindigd.
The best is yet to come
Nou ik kan je vertellen dat er in Bosnie wel meer dan 2 laadpalen zijn. Eigen ervaring. Zie plugshareXanthine schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:50:
[...]
Ik ga naar iets andere bestemmingen dan Spanje of ItalieIn Bosnie en Albanie ben ik dit jaar maar 2 laadpunten tegengekomen in heel het land.
IT is what IT is
Enyaq iV 1 woord, Fantastisch, jammer dat ze de sport ipv reguliere editie hebben mee gegeven, maar verschil qua rijgedrag was niet heel spannend begreep ik. infotainment lekker snel test met apple carplay en android auto werkte super, verder keurig in NL kunnen werken met spraak, rijdt soepel en RUIM!
MG Zs Ev, rijdt lekker, voelt feller dan de Enyaq op het pedaal, maar in de auto wel echt minder. Zit gek in de "cockpit" voor gevoel teveel ruimte links van mij waar je in weg valt. Infotainment wel echt trager, vaak 2 keer drukken op scherm om iets gedaan te krijgen android auto en apple carplay niet werkend gekregen tijdens proefrit en bij aangeven was de verkoper ook wat wazig in antwoord ja scherm is wennen (oftewel dit is hoe het is). Ruim genoeg maar voelde toch niet je van het plus vertaling naar Nederlands in de infotainment echt dramatisch vanuit Chinees gedaan lijkt het
Wil ivm de kosten van de Enyaq toch ook nog de Niro EV gaan proefrijden om te kijken of dat een goede middenweg is tussen de Enyaq en de MG.
Mg valt wel redelijk af want zaken zoals infotainment zijn wel dingen waar ik mij aan ga storen.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Ik ben benieuwd wat je van de Niro EV gaat vinden. Voor ons was de laadruimte te klein. Stoelen vonden wij ook niet “je van het”.Rubman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:29:
Gisteren 2 proefritjes gemaakt
Enyaq iV 1 woord, Fantastisch, jammer dat ze de sport ipv reguliere editie hebben mee gegeven, maar verschil qua rijgedrag was niet heel spannend begreep ik. infotainment lekker snel test met apple carplay en android auto werkte super, verder keurig in NL kunnen werken met spraak, rijdt soepel en RUIM!
MG Zs Ev, rijdt lekker, voelt feller dan de Enyaq op het pedaal, maar in de auto wel echt minder. Zit gek in de "cockpit" voor gevoel teveel ruimte links van mij waar je in weg valt. Infotainment wel echt trager, vaak 2 keer drukken op scherm om iets gedaan te krijgen android auto en apple carplay niet werkend gekregen tijdens proefrit en bij aangeven was de verkoper ook wat wazig in antwoord ja scherm is wennen (oftewel dit is hoe het is). Ruim genoeg maar voelde toch niet je van het plus vertaling naar Nederlands in de infotainment echt dramatisch vanuit Chinees gedaan lijkt het
Wil ivm de kosten van de Enyaq toch ook nog de Niro EV gaan proefrijden om te kijken of dat een goede middenweg is tussen de Enyaq en de MG.
Mg valt wel redelijk af want zaken zoals infotainment zijn wel dingen waar ik mij aan ga storen.
Ga je nog een proefrit in een Model Y doen?
Twijfel heel erg, gezien ik geen fan ben van het model en de laadruimte door het model onhandig is met een grote hond die ook graag wil zitten of staan soms.Dj-sannieboy schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:48:
[...]
Ik ben benieuwd wat je van de Niro EV gaat vinden. Voor ons was de laadruimte te klein. Stoelen vonden wij ook niet “je van het”.
Ga je nog een proefrit in een Model Y doen?
Ook als ik hem bij elkaar klik kom ik met kosten nu niet echt rooskleurig uit en kan ik net zo goed de Enyaq nemen. Geen idee waar iedereen hem ziet tegen zulke lagen kosten met alles erop en eraan, maar mij lukt het niet zonder direct de pan uit te reizen qua leasebedrag
Was nog wel even aan het kijken naar een Enyaq als occasion lease, maar gek genoeg komen die allemaal flink duurder uit dan een nieuwe. Terwijl je overal leest dat dit juist goedkoper moet zijn. Dit valt dus ook af.
[ Voor 23% gewijzigd door Rubman op 23-08-2023 11:35 ]
Onze leasemaatschappij rekent €1032 per maand voor een Model Y RWD met trekhaak en dakdragers. (fiscale waarde €48.340). Betreft een contract van 48 maanden / 40k kilometer per jaar.Rubman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:06:
[...]
Twijfel heel erg, gezien ik geen fan ben van het model en de laadruimte door het model onhandig is met een grote hond die ook graag wil zitten of staan soms.
Ook als ik hem bij elkaar klik kom ik met kosten nu niet echt rooskleurig uit en kan ik net zo goed de Enyaq nemen. Geen idee waar iedereen hem ziet tegen zulke lagen kosten met alles erop en eraan, maar mij lukt het niet zonder direct de pan uit te reizen qua leasebedrag
Was nog wel even aan het kijken naar een Enyaq als occasion lease, maar gek genoeg komen die allemaal flink duurder uit dan een nieuwe. Terwijl je overal leest dat dit juist goedkoper moet zijn. Dit valt dus ook af.
Ja daar kom ik ook ongeveer op, met een budget van €910 voor 48mnd en 40k km per jaar is mij dat ff teveel er overheen. Er komt ook nog bijtelling bij.Dj-sannieboy schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:10:
[...]
Onze leasemaatschappij rekent €1032 per maand voor een Model Y RWD met trekhaak en dakdragers. (fiscale waarde €48.340). Betreft een contract van 48 maanden / 40k kilometer per jaar.
Dan heb ik een Enyaq iV 80 met business upgrade trekhaak en misschien panorama dak binnen mijn budget van 910. Plus dat ik het dan ook nog een mooiere auto vind met een voor mij praktische laadruimte.
Doen!Rubman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:43:
[...]
Ja daar kom ik ook ongeveer op, met een budget van €910 voor 48mnd en 40k km per jaar is mij dat ff teveel er overheen. Er komt ook nog bijtelling bij.
Dan heb ik een Enyaq iV 80 met business upgrade trekhaak en misschien panorama dak binnen mijn budget van 910. Plus dat ik het dan ook nog een mooiere auto vind met een voor mij praktische laadruimte.
910 euro voor wat je hierboven noemt? Doen!
Elders is het https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N
En vandaar werd men vaak bij de Tesla terecht, want die is ie paar tientje goedkoper, maar dan compleet compleet https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N
Life is too short to drive boring cars
Kilometrage per jaar: 30k elektr. 35k Benz, 40k diesel
Contractduur:48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:niet helemaal duidelijk, maar zover ik kan zien; excl. alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke: niet, maar geen gekkigheid, cabrio, busjes, etc.
Overige afhankelijkheden: een vakantie auto met trekhaak is -tijdelijk- mogelijk
Specifieke wensen:
comfortabel, stil, prettige materialen en bediening, 500 Km range, adaptive cruise (en lane assist), stoelmassage, liefst ook r u i m t e en een beetje fraai.
Secundair: trekhaak, stoelventilatie, 5 persoons, panoramadak, bekleding van leer, keyless entry.
Uiteindelijke keuze: nog niets..
Ik ben in de markt voor een lease auto, maar kan niets vinden. Het zijn typische luxe problemen

Mijn auto 's heb ik altijd zelf kunnen kiezen en zaten altijd in het hogere middensegment: E-klasse, 5 serie, jaguar, C-klasse. Inclusief alle fijne opties en dito uiterlijk.
En nu kan ik binnen mijn budget wel wat kiezen, maar met de opties die ik wil ga ik altijd -riant- over budget heen. Dat is op zich wel toegestaan, maar de bijtelling hakt er dan ook lekker in..
Polestar 2: mooi, voldoet (op de masage na) aan wensen, iets over budget
Enyaq / Enyaqq coupe; best aardig, blijft redelijk binnen budget, maar is toch echt wat anders dan mijn BMW / Mercedessen
DS7 : best aardig, redelijk binnen budget; mag niets trekkes
Mercedes C-klasse: gaat ruim over budget, bijtelling 22% van €75.000

BMW 5 serie: idem

BMW i4: gaat over budget, geen massage, best een lelijk ding is dat
Alfa: tja, qua uiterlijk willen wel, maar vind het toch geen fijne auto/lekkere zit
Volvo recharge (c40 of s/V90) niet de opties vwb de Ex30-C40 of 60.. En de S/V90 gaat weer richting 80.
Aziatisch: meh ..
Ligt het aan mij, mijn wensen, of is het gewoon verschrikkelijk duur geworden?
Iemand nog ideeën, tips, suggesties?
[ Voor 4% gewijzigd door bord4kop op 26-08-2023 14:58 ]
| Security Management |
Ik denk dat je het eisenpakket wat moet aanpassen of je werkgever moet vragen om meer budget (indien inderdaad inclusief brandstof)bord4kop schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:35:
Leasebudget: 800 (benzine/diesel - 1000 elektrisch
Kilometrage per jaar: 30k elektr. 35k Benz, 40k diesel
Contractduur:48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:niet helemaal duidelijk, maar zover ik kan zien; excl. alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke: niet, maar geen gekkigheid, cabrio, busjes, etc.
Overige afhankelijkheden: een vakantie auto met trekhaak is -tijdelijk- mogelijk
Specifieke wensen:
comfortabel, stil, prettige materialen en bediening, 500 Km range, adaptive cruise (en lane assist), stoelmassage, liefst ook r u i m t e en een beetje fraai.
Secundair: trekhaak, stoelventilatie, 5 persoons, panoramadak, bekleding van leer, keyless entry.
Uiteindelijke keuze: nog niets..
Ik ben in de markt voor een lease auto, maar kan niets vinden. Het zijn typische luxe problemen![]()
Mijn auto 's heb ik altijd zelf kunnen kiezen en zaten altijd in het hogere middensegment: E-klasse, 5 serie, jaguar, C-klasse. Inclusief alle fijne opties en dito uiterlijk.
En nu kan ik binnen mijn budget wel wat kiezen, maar met de opties die ik wil ga ik altijd -riant- over budget heen. Dat is op zich wel toegestaan, maar de bijtelling hakt er dan ook lekker in..
Polestar 2: mooi, voldoet (op de masage na) aan wensen, iets over budget
Enyaq / Enyaqq coupe; best aardig, blijft redelijk binnen budget, maar is toch echt wat anders dan mijn BMW / Mercedessen
DS7 : best aardig, redelijk binnen budget; mag niets trekkes
Mercedes C-klasse: gaat ruim over budget, bijtelling 22% van €75.000![]()
BMW 5 serie: idem![]()
BMW i4: gaat over budget, geen massage, best een lelijk ding is dat![]()
Alfa: tja, qua uiterlijk willen wel, maar vind het toch geen fijne auto/lekkere zit
Volvo recharge (c40 of s/V90) niet de opties vwb de Ex30-C40 of 60.. En de S/V90 gaat weer richting 80.
Aziatisch: meh ..
Ligt het aan mij, mijn wensen, of is het gewoon verschrikkelijk duur geworden?
Iemand nog ideeën, tips, suggesties?
En 500km range? Dan blijven er, in praktijk, niet veel EV’s over.
De modellen op je lijstje lijken me (by far) niet passend in je leasebudget?
Edit: de Enyaq staat ook in je lijstje zie ik en je mag het budget overachrijden. Aan jezelf in hoeverre je dat wilt bovenop de bijtelling, het hakt er inderdaad aardig in
[ Voor 37% gewijzigd door remzor op 26-08-2023 18:56 ]
Wat zijn nieuwe auto 's belachelijk duur geworden zeg!
Een 530 gaat nu al heel snel dik over de €80.000

Mijn wensen zijn eigenlijk best wel eisen, met gemiddeld 300 p/dag wil ik wel comfort.. Ik zal eens gaan kijken welke mogelijkheden er zijn. En anders deze baan toch maar niet.

| Security Management |
Welkom in Nederlandbord4kop schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:43:
Tja, ik was er al bang voor!

Je bent trouwens niet de eerste die een (nieuwe) leaseauto mag uitzoeken en er achter komt dat auto’s (en brandstof) een stuk duurder zijn geworden.
Zelfs in 2018 lukte mij zoiets niet
Misschien het leasebudget uit laten keren en zelf kopen?bord4kop schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:43:
Tja, ik was er al bang voor!
Een 530 gaat nu al heel snel dik over de €80.000En €90.000+ met paar lekkere opties is ook geen uitzondering..
Mijn wensen zijn eigenlijk best wel eisen, met gemiddeld 300 p/dag wil ik wel comfort.. Ik zal eens gaan kijken welke mogelijkheden er zijn. En anders deze baan toch maar niet.
Ik had voor het laatst een leaswagen in 2010, Destijds had ik iets van €810 incl. brandstofcomponent. Dat was toen een hele mooie dikke golf station met alle toeters & bellen
Maar nu weer een aanbod voor dienstverband incl. leaseauto. Vandaar dat ik hier weer post
@reacties op 5-serie
Nee, geen nieuwe. Ik koop zelf nooit nieuw, jong gebruikt. Je kan dan inderdaad niet 1=1 vergelijken met een leasebedrag, maar voor de afweging speelt het wel mee..
[ Voor 30% gewijzigd door bord4kop op 27-08-2023 11:52 ]
| Security Management |
Maar zelf kopen, daar red je het met €810,- ook niet mee op een nieuwe 5/E als je alle kosten meetelt?bord4kop schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:49:
Laatste jaren is het eigen koop inderdaad.
Ik had voor het laatst een leaswagen in 2010, Destijds had ik iets van €810 incl. brandstofcomponent. Dat was toen een hele mooie dikke golf station met alle toeters & bellen
Maar nu weer een aanbod voor dienstverband incl. leaseauto. Vandaar dat ik hier weer post
The best is yet to come
Kilometrage per jaar: 20.000 (contractbasis, ik rijd misschien 12.500 - 15.000)
Contractduur: 48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling incl. ws fabrieksopgave
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: nee
Specifieke wensen: alleen zakelijke km, liefst niet te groot maar wel luxe een sterke motor.
Uiteindelijke keuze: n.n.b.
Ik mag een nieuwe lease auto uitzoeken. Ik geef niet zo veel om autos en ben niet bepaald merktrouw. We hebben een oprit, maar daar zou zonder aanpassingen heb station bij passen, nu staat er een golf wat prima past. Autos waar ik aan zat te denken zijn; 308, golf r, Astra gt, xCeed, taigo... Etc, en dan in alle gevallen de versie met de meeste pk's (min 150pk) en zo veel luxe als mogelijk (winterpakket, goed geluid etc). Elektrisch heb ik ook geen moeite mee en juich ik ergens ook wel toe, dan wel lichte voorkeur voor Ioniq 5 vanwege de looks.
Ik zou dus zelf met mijn wensenlijstje vrij snel iets uit voorraad kunnen halen, maar ik heb ook de optie om een overcomplete auto van de werkgever te rijden. Er staat een Audi a5 (2021) die ze vanwege de cataloguswaarde/bijtelling aan niemand kwijt kunnen. Omdat ik toch alleen zakelijk rijd is bijtelling voor mij geen issue. Hoewel ik zelf echt geen bezwaren heb tegen een dure auto (de autos die ik zou kiezen zijn inclusief opties ook vaak rond de 50k) heeft zo'n a5 wel gelijk een hele luxe uitstraling waarbij ik mij niet helemaal op mijn gemak voel. De meest dure auto in de straat is een (lease) kodiaq, gevolgd door een insignia van 12 jaar oud, maar ik moet ook vrij vaak langs fabrieken van ons en dan vind ik aan komen in een a5 ook niet per se heel relaxed. Het voelt zo patserig ofzo... Tegelijk vind ik het zonde om een nieuwe lease auto uit te zoeken als er nog autos staan niets te doen, maar dat ziet natuurlijk niemand.
De a5 heeft nog een looptijd van iets minder dan 2 jaar. Zijn er nog nadelen aan het overnemen van een overcomplete auto?
Ik overweeg nu om gewoon de a5 te nemen, maar dan wel te overleggen dat ik hem ook weer terug mag geven als het mij niet bevalt.
Daar kan hij nog niet eens de brandstof van betalen als hij gemiddeld 300km/dag rijdtDean Martin schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:02:
[...]
Maar zelf kopen, daar red je het met €810,- ook niet mee op een nieuwe 5/E als je alle kosten meetelt?
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Ik zou het wel weten.
Klasse zal op papier vast hoger zijn, maar persoonlijk heb ik liever een luxe kleine hatchback met 200pk dan een hele dikke bak zonder opties. Ik denk dat ik gewoon een proefrit aanvraag, als er verder geen nadelen zijn aan het rijden in zo een dikke bak dan maakt het mij verder inderdaad niet zo veel uit.VidaR-9 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:18:
@Tehh lekker die A5 nemen als je toch niet bijtelt. Wat kan jou het nou schelen wat anderen ervan denken. Is in alle opzichten minimaal een klasse hoger dan wat je anders gaat uitzoeken.
Ik zou het wel weten.
Je had het toch over een overcomplete auto vd werkgever? Dacht dat dat over de A5 ging..Tehh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:32:
[...]
Klasse zal op papier vast hoger zijn, maar persoonlijk heb ik liever een luxe kleine hatchback met 200pk dan een hele dikke bak zonder opties. Ik denk dat ik gewoon een proefrit aanvraag, als er verder geen nadelen zijn aan het rijden in zo een dikke bak dan maakt het mij verder inderdaad niet zo veel uit.
Overcompleet in de zin dat hij nu niets staat te doen op de parkeerplaats.VidaR-9 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:37:
[...]
Je had het toch over een overcomplete auto vd werkgever? Dacht dat dat over de A5 ging..
Ik heb verder geen idee wat voor opties er op de a5 zitten. Hij komt uit 2021 en had toen een cataloguswaarde van 53.500 ofzo. Wel even kentekencheck gedaan, maar volgens mij is het gewoon de standaard versie: mild hybrid met 150pk.
Zou hem lekker eerst eens meenemen en kijken hoe hij bevalt. Wellicht zit er nog een voordeeltje voor je in als je deze gaat rijden?Tehh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:39:
[...]
Overcompleet in de zin dat hij nu niets staat te doen op de parkeerplaats.
Ik heb verder geen idee wat voor opties er op de a5 zitten. Hij komt uit 2021 en had toen een cataloguswaarde van 53.500 ofzo. Wel even kentekencheck gedaan, maar volgens mij is het gewoon de standaard versie: mild hybrid met 150pk.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dit dus.,. En wat maakt het in hemelsnaam uit wat anderen in de straat hebben staan.. Dat is werkelijk het meest Nederlandse comment everInspired schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:46:
[...]
Zou hem lekker eerst eens meenemen en kijken hoe hij bevalt. Wellicht zit er nog een voordeeltje voor je in als je deze gaat rijden?
A5 is wel een klasse beter dan een Golfje uiteraard, maar gewoon lekker nemen wat je zelf mooi/fijn vind uiteraard.
Zou overigens lekker voor elektrisch gaan overigens. Moet goed te doen zijn binnen dat budget, zeker als bijtelling geen issue is (zakelijk).
Geen id4 in het lijstje? Valt die qua kosten anders uit?Rubman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:06:
[...]
Twijfel heel erg, gezien ik geen fan ben van het model en de laadruimte door het model onhandig is met een grote hond die ook graag wil zitten of staan soms.
1,5 jaar geleden hebben wij ook een proefrit gedaan en dachten id4/Enyaq == potatoe/potatoe.
Stuk snelweg en stukje sluiproute met slecht hobbelig wegdek. Enyaq kwamen we alle4 misselijk uit door het soort van koetsen. De id4 plakte stabiel aan de weg. Nu na 1,5 jaar nog steeds dik tevreden.
Dat is wel echt een mooi budget en kun je mooie auto van rijden. Ook modellen zoals de Tiguan R-line of een Skoda Karoq Sportline (lichtgrijs met zwarte velgen en alle opties erop).Tehh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:11:
Leasebudget: 1.250/mnd (ca. 54.000 eur, 100% elektrisch mag tot ca. 64.000 eur)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling incl. ws fabrieksopgave
Specifieke wensen: alleen zakelijke km, liefst niet te groot maar wel luxe een sterke motor.
Keuze genoeg in ieder geval, dus dan komt het voornamelijk uit op smaak.
Mbt overtollige auto's uit de pool. Daar zitten voor jou geen voor- of nadelen aan. Jouw werkgever heeft er wel veel voordeel van. Vaak geven ze dan extraatjes als je zo'n auto gaat rijden. Dat je bijvoorbeeld een klasse hoger mag rijden of een vergoeding krijgt ofzo. Dat was iig bij mijn oude werkgevers zo.
Plus ruimte achterin (achterbak) kleiner/lager
Wel naar gekeken
Je budget van 1250 euro voor 20dkm en 48maanden is toch eigenlijk ook toereikend voor een nieuwe A5? Dus je bent in die zin ook op die niveau qua functie/ loonschaal. Ik zou dus niet te druk maken over wat anderen denkt, want je budget zegt dat je wel "moet" uitstralen. Je junioren zien ook dat een functie hoger betere beloning geeft. Ten minste, werkte toen bij mij. Ik zou denk ik minder gemotiveerd zijn als mn hoofddirecteur een vw polo heeft als leaseauto. Niets mis met de vw polo, maar je snap wat ik bedoel. Maar goed, wellicht ben ik raarTehh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:11:
Leasebudget: 1.250/mnd (ca. 54.000 eur, 100% elektrisch mag tot ca. 64.000 eur)
Ik mag een nieuwe lease auto uitzoeken. Ik geef niet zo veel om autos en ben niet bepaald merktrouw. We hebben een oprit, maar daar zou zonder aanpassingen heb station bij passen, nu staat er een golf wat prima past. Autos waar ik aan zat te denken zijn; 308, golf r, Astra gt, xCeed, taigo... Etc, en dan in alle gevallen de versie met de meeste pk's (min 150pk) en zo veel luxe als mogelijk (winterpakket, goed geluid etc). Elektrisch heb ik ook geen moeite mee en juich ik ergens ook wel toe, dan wel lichte voorkeur voor Ioniq 5 vanwege de looks.
Ik zou dus zelf met mijn wensenlijstje vrij snel iets uit voorraad kunnen halen, maar ik heb ook de optie om een overcomplete auto van de werkgever te rijden. Er staat een Audi a5 (2021) die ze vanwege de cataloguswaarde/bijtelling aan niemand kwijt kunnen. Omdat ik toch alleen zakelijk rijd is bijtelling voor mij geen issue. Hoewel ik zelf echt geen bezwaren heb tegen een dure auto (de autos die ik zou kiezen zijn inclusief opties ook vaak rond de 50k) heeft zo'n a5 wel gelijk een hele luxe uitstraling waarbij ik mij niet helemaal op mijn gemak voel. De meest dure auto in de straat is een (lease) kodiaq, gevolgd door een insignia van 12 jaar oud, maar ik moet ook vrij vaak langs fabrieken van ons en dan vind ik aan komen in een a5 ook niet per se heel relaxed. Het voelt zo patserig ofzo... Tegelijk vind ik het zonde om een nieuwe lease auto uit te zoeken als er nog autos staan niets te doen, maar dat ziet natuurlijk niemand.
De a5 heeft nog een looptijd van iets minder dan 2 jaar. Zijn er nog nadelen aan het overnemen van een overcomplete auto?
Ik overweeg nu om gewoon de a5 te nemen, maar dan wel te overleggen dat ik hem ook weer terug mag geven als het mij niet bevalt.
Alle mogelijke voordelen en nadelen die ik kan bedenken is alleen van toepassing als je bijtelling betaalt.
Maar, je rijdt (voor mijn part) heel weinig, en daarnaast rij je het ook alleen maar zakelijk, dus eigenlijk is het allemaal niet zoveel uitmaken. Kies dan eentje waar je het meest senang bij voelt.
Als je nog geen verplichting heb om elektrisch te rijden, pak dan een dikke hatchback met veel pk ofzo. Als je toch de luxe kant niet wil gaan. Golf GTI past in je budget. Desnoods laat je het de-badge-en.
Elektrisch kan je zelfs de Model 3 Performance pakken. Dan heb je echt een raket met 500pk+.
Maar als je iets subtieler wil dan kan je ook richting Volvo XC40, kan je de 400pk configureren maar in het zwart zonder R-line dingetjes ziet er heel subtiel uit.
Ik denk eerder dat ik raar ben hoorSirLct schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:19:
[...]
Je budget van 1250 euro voor 20dkm en 48maanden is toch eigenlijk ook toereikend voor een nieuwe A5? Dus je bent in die zin ook op die niveau qua functie/ loonschaal. Ik zou dus niet te druk maken over wat anderen denkt, want je budget zegt dat je wel "moet" uitstralen. Je junioren zien ook dat een functie hoger betere beloning geeft. Ten minste, werkte toen bij mij. Ik zou denk ik minder gemotiveerd zijn als mn hoofddirecteur een vw polo heeft als leaseauto. Niets mis met de vw polo, maar je snap wat ik bedoel. Maar goed, wellicht ben ik raar
Alle mogelijke voordelen en nadelen die ik kan bedenken is alleen van toepassing als je bijtelling betaalt.
Maar, je rijdt (voor mijn part) heel weinig, en daarnaast rij je het ook alleen maar zakelijk, dus eigenlijk is het allemaal niet zoveel uitmaken. Kies dan eentje waar je het meest senang bij voelt.
Als je nog geen verplichting heb om elektrisch te rijden, pak dan een dikke hatchback met veel pk ofzo. Als je toch de luxe kant niet wil gaan. Golf GTI past in je budget. Desnoods laat je het de-badge-en.
Elektrisch kan je zelfs de Model 3 Performance pakken. Dan heb je echt een raket met 500pk+.
Maar als je iets subtieler wil dan kan je ook richting Volvo XC40, kan je de 400pk configureren maar in het zwart zonder R-line dingetjes ziet er heel subtiel uit.
Want ja de A5 past inderdaad wel. De a5 die niets staat te doen is overigens een 'S edition Competition' en dat past net niet meer in het budget. Maar ik schaam mij gewoon een beetje voor zo'n patserbak. Ik heb zelf niet zo veel met 'mooie auto's' en deze auto schreeuwt gewoon van wel.
De eerste zin van je laatste alinea is dus wat mijn voorkeur had. Een Astra GSe met 225pk en wat opties ofzo. Qua fiscale waarde zit je heel dicht in de buurt van een a5, alleen het valt wat minder op als 'dikke patserbak' [insert dikke BMW meme].
Dat komt misschien ook wel omdat de gouden jaren van ons bedrijf wel achter ons zitten en er ook links en rechts wat bezuinigd moet worden. Om dan aan te komen rijden in een duur uitziende auto voelt voor mij gewoon niet goed (ik heb een rol in finance), ook al is het voor het bedrijf juist financieel de beste keuze. Misschien is het wel gewoon dat de auto niet bij mij past, want ik zou er bijvoorbeeld geen moeite mee hebben om in een Astra van 50k aan te komen rijden.
Hmm dat is een goede, die laat meer in Albanie zien dan Chargeprice.eenmans schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:15:
[...]
Nou ik kan je vertellen dat er in Bosnie wel meer dan 2 laadpalen zijn. Eigen ervaring. Zie plugshare
Ik zag verleden week een model 3 uit NL in Berat Albanie.
Misschien volgend jaar ook met EV die kant van Bosnie en Albanie op.
Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!
Nu begrijp ik waarom je die A5 zo'n patserbak vindt, zo'n S Edition Competition pack helpt daar niet echt bijTehh schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:14:
[...]
Ik denk eerder dat ik raar ben hoor![]()
Want ja de A5 past inderdaad wel. De a5 die niets staat te doen is overigens een 'S edition Competition' en dat past net niet meer in het budget. Maar ik schaam mij gewoon een beetje voor zo'n patserbak. Ik heb zelf niet zo veel met 'mooie auto's' en deze auto schreeuwt gewoon van wel.
De eerste zin van je laatste alinea is dus wat mijn voorkeur had. Een Astra GSe met 225pk en wat opties ofzo. Qua fiscale waarde zit je heel dicht in de buurt van een a5, alleen het valt wat minder op als 'dikke patserbak' [insert dikke BMW meme].
Dat komt misschien ook wel omdat de gouden jaren van ons bedrijf wel achter ons zitten en er ook links en rechts wat bezuinigd moet worden. Om dan aan te komen rijden in een duur uitziende auto voelt voor mij gewoon niet goed (ik heb een rol in finance), ook al is het voor het bedrijf juist financieel de beste keuze. Misschien is het wel gewoon dat de auto niet bij mij past, want ik zou er bijvoorbeeld geen moeite mee hebben om in een Astra van 50k aan te komen rijden.
Ik vind het altijd een beetje grappig dat mensen een vrij lichte motorisatie combineren met zo'n pakket met extra sportieve looks, al doet iedereen wat hij/zij wil. Dan heb ik zelf liever een uitvoering die er rustiger uit ziet (en voor dat geld eventueel weer wat meer vermogen of comfort-opties). De vorige generatie A5 vond ik trouwens ook meer ingetogen.
Vooral doen waar je je zelf goed bij voelt, ik begrijp die opmerking wel van niet met een duur uitziende auto te willen rijden als het bedrijf het financieel minder goed doet. Auto's liggen vaak best gevoelig, terwijl iemand met een degelijke baan ook wel een "passende" auto mag hebben (vaak komt dat het bedrijf goedkoper uit dan meer loon betalen) en degene met de duurste auto op de parking zeker niet altijd het best betaald is en omgekeerd
Tjah, als er nu 200+ pk in had gezeten was het inderdaad wel een stuk leuker om in te rijden, maar dan had ik alsnog dezelfde bezwaren gehad. Misschien moet ik ook nog gewoon wennen aan mijn promotie, maar ook als ik financieel directeur was geweest had ik mij liever in een Astra GSe of 308 met 225pk verplaatst dan in wat voor een a5 dan ook.noctilucus schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:22:
[...]
Nu begrijp ik waarom je die A5 zo'n patserbak vindt, zo'n S Edition Competition pack helpt daar niet echt bij![]()
Ik vind het altijd een beetje grappig dat mensen een vrij lichte motorisatie combineren met zo'n pakket met extra sportieve looks, al doet iedereen wat hij/zij wil. Dan heb ik zelf liever een uitvoering die er rustiger uit ziet (en voor dat geld eventueel weer wat meer vermogen of comfort-opties). De vorige generatie A5 vond ik trouwens ook meer ingetogen.
Vooral doen waar je je zelf goed bij voelt, ik begrijp die opmerking wel van niet met een duur uitziende auto te willen rijden als het bedrijf het financieel minder goed doet. Auto's liggen vaak best gevoelig, terwijl iemand met een degelijke baan ook wel een "passende" auto mag hebben (vaak komt dat het bedrijf goedkoper uit dan meer loon betalen) en degene met de duurste auto op de parking zeker niet altijd het best betaald is en omgekeerd
Voor nu heb ik mijn zorgen geuit bij de beheerder van het wagenpark en al even gecheckt of er genoeg auto's waar ik liever in rijd op korte termijn beschikbaar zijn (antwoord: ja).
Na wat lijstjes, short lists, showroom bezoeken en uiteindelijk proefritten is de keuze gevallen op:
Škoda Enyaq iV 60 Business Edition Plus
Met trekhaak in de kleur Arctic Silver
Het contract is vandaag aangevraagd, hopelijk snel rond (begreep dat de prijzen weer omhoog gingen)
En dan wachten maar en als ik Škoda mag geloven zijn de levertijden nu gemiddeld zo'n 3-4 maanden zeker als je geen gekke zaken hebt.
Inmiddels het contract binnen en akkoord gegeven, nu nog even wachten op het antwoord betreffende levertijd.
[ Voor 10% gewijzigd door Rubman op 29-08-2023 16:25 ]
Ik heb een proefrit gepland in een hybride Astra en een benzine A3. Zaterdag rijd ik ook nog even langs Volvo voor de C40 en/of Polestar. En als we toch in de A3 rijden stap ik misschien ook nog wel in de Q4. De elektrische auto's vind ik allen eigenlijk nog te groot, maar de C40 scheelt qua lengte niet veel meer met de A3.
Voor jouw budget zou ik ook zeker naar een Tiguan kijken, dat past denk ik wel. Heb je wel een stuk meer auto mee dan een a3.
Met jouw budget heb je een Mazda3 Sky-x (186pk) automaat en alle opties voor ongeveer 44k fiscaal, de handbak zit op ~40k fiscaal en kan je eventueel zelfs voor een kortere termijn kiezen dan 48 maanden
Toch iets meer vermogen: De CX-5 (erg populair werkpaard onder de mensen die iets met een trekhaak doen) heeft ook een 194PK uitvoering en kan bijna volklikken(48maanden/25k km/jaar). De vraag is alleen of je de bijtelling van 53k fiscaal wil hebben
Afwerking zit ook wel snor
Boring is good. Ik richt mij m.n. op hatchbacks. Als een auto veel langer is dan 4,5 meter dan moet ik de oprit aanpassenThe Eagle schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:17:
Die Astra is eigenlijk gewoon een peug 308sw met ander label. A3...sedan dan hoop ik, hatchback is prima auto maar wat saai qua looks.
Voor jouw budget zou ik ook zeker naar een Tiguan kijken, dat past denk ik wel. Heb je wel een stuk meer auto mee dan een a3.
Goede toevoeging! Beide auto's kan ik qua uiterlijk zeker waarderen. Bijtelling is niet zo'n issue, ik rijd alleen zakelijk. Er staat hier in de buurt in elk geval een mooie Mazda3 met opties waar ik wel blij van wordt, daar ga ik zeker even kijken.D_Jeff schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:35:
@Tehh Kijk anders ook nog even bij de Mazda dealer. Mazda heeft, ondanks de prijsverhogingen, nog best wel opties waar het veel 'bang for bucks' is
Met jouw budget heb je een Mazda3 Sky-x (186pk) automaat en alle opties voor ongeveer 44k fiscaal, de handbak zit op ~40k fiscaal en kan je eventueel zelfs voor een kortere termijn kiezen dan 48 maanden
Toch iets meer vermogen: De CX-5 (erg populair werkpaard onder de mensen die iets met een trekhaak doen) heeft ook een 194PK uitvoering en kan bijna volklikken(48maanden/25k km/jaar). De vraag is alleen of je de bijtelling van 53k fiscaal wil hebben
Afwerking zit ook wel snor
Past dat nog?
Waarom niet een stuk goedkopere auto rijden en het restant budget vragen om uit te laten keren? Het moet doen dan toch eigenlijk puur functioneel (en een beetje comfortabel) zijn?
Ik reed ooit 80.000km per jaar in een 208 diesel en dat beviel mij eigenlijk uitstekend.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Lijkt me afhankelijk van zijn leaseregeling. Kan een overweging zijn, maar daar gaat dit topic niet over. Uiteindelijk gaat het er om wat je onder de streep kwijt bent / bereid bent te betalen.JanHenk schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:46:
@Tehh Als je niet privé rijdt, ga je dus alleen jezelf vervoeren in opdracht van de baas (woon-werk en wat zakelijke ritten) en dat slechts max. 15.000km.
Waarom niet een stuk goedkopere auto rijden en het restant budget vragen om uit te laten keren? Het moet doen dan toch eigenlijk puur functioneel (en een beetje comfortabel) zijn?
Ik reed ooit 80.000km per jaar in een 208 diesel en dat beviel mij eigenlijk uitstekend.
Enne, 80k per jaar in een 208: teh horror

Beetje snoeien links en rechts en dan past het wel.D_Jeff schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:33:
Een Mazda3 is van gril tot bumper achter ongeveer 4,60m lang.
Past dat nog?
Ik heb inmiddels wat proefritjes achter de rug:
Een Mazda3: alles qua luxe wat ik maar zou willen zit er op (in de versie die ik zou uitzoeken), maar ik vond de conventionele automaat niet fijn.
Een Audi A3: fijne auto, maar bij het switchen tussen recuperatie en gewoon remmen/gas geven is een klein piepje te horen. Waarschijnlijk hoge frequentie want de verkopers konden het niet horen. Ik ergerde mij binnen 2 kilometer al groen en geel, dus dat wordt hem ook niet. Wel jammer, want verder heel fijn speelgoed.
Een Volvo C40 Recharge: fijne auto. Traditioneel 'tank' gevoel en dat elektrisch rijden was ik binnen 1 km al aan gewend. Oh en over smaak valt niet te twisten: ik vind hem er ook mooi uit zien in elk geval. Ik moet nog even kijken of een laadpaal ook in lease kan bij ons, zo niet dan zou een 'extended range' wel kunnen.
Een Astra plug-in hybrid: de GSe leek mij wel wat, maar die hadden ze niet als demo model/op voorraad. Wel een 180pk versie plug-in. Poh, da's leuk speelgoed! Mooi laag zwaartepunt en de combi van elektromotor + conventionele automaat gaat helemaal prima. Doet mij sterk denken aan onze eerste auto (Civic), alleen heeft deze dan 3x zo veel pk.
Er blijven dus na vandaag 2 auto's over: C40 en Astra GSe.
De recensies van de Astra over storingen doen mij neigen naar de C40, maar mijn hart gaat toch echt sneller kloppen van de Astra. De wat hogere zit in de C40 is m.n. 's winters ook wel fijn, dan wordt je niet zo verblind door andermans koplampen.
Het feit dat Stellantis bezig is met een organisatorische switch (alle nieuwe voorraadauto's zijn teruggenomen door Stellantis en worden herverdeeld over 2 weken) waardoor het sinds 1 september zo goed als onmogelijk is om een offerte te krijgen van een nieuwe voorraadauto zorgt er voor dat ik eerst ga kijken of hier een C40 kan krijgen op korte termijn.
@JanHenk uitbetalen doen ze niet. En zelfs al zouden ze 50% bruto uitbetalen, dan nog had ik het niet gedaan. Ik heb geen zin om 4 jaar lang in een 'basis' auto rijden voor misschien € 100 netto extra per maand.
Het verschil tussen de 180PK en 225PK PHEV Astra schijnt heel klein te zijn bij normaal gebruik. Het extra vermorgen zit enkel alleen in de hogere toerentallen. Ik herinner mij dat ze bij AutoWeek test aangaven dat het de meerprijs niet waard is. Wees er bewust van dat mocht je ergens in de komende paar jaar de auto toch prive gaat rijden de bijtelling van de GSe flink hoger is terwijl de meerwaarde tegenover de normale 180PK PHEV erg gering is.Tehh schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:24:
[...]
Beetje snoeien links en rechts en dan past het wel.
Een Mazda3: alles qua luxe wat ik maar zou willen zit er op (in de versie die ik zou uitzoeken), maar ik vond de conventionele automaat niet fijn.
Een Audi A3: fijne auto, maar bij het switchen tussen recuperatie en gewoon remmen/gas geven is een klein piepje te horen. Waarschijnlijk hoge frequentie want de verkopers konden het niet horen. Ik ergerde mij binnen 2 kilometer al groen en geel, dus dat wordt hem ook niet. Wel jammer, want verder heel fijn speelgoed.
Een Volvo C40 Recharge: fijne auto. Traditioneel 'tank' gevoel en dat elektrisch rijden was ik binnen 1 km al aan gewend. Oh en over smaak valt niet te twisten: ik vind hem er ook mooi uit zien in elk geval. Ik moet nog even kijken of een laadpaal ook in lease kan bij ons, zo niet dan zou een 'extended range' wel kunnen.
Een Astra plug-in hybrid: de GSe leek mij wel wat, maar die hadden ze niet als demo model/op voorraad. Wel een 180pk versie plug-in. Poh, da's leuk speelgoed! Mooi laag zwaartepunt en de combi van elektromotor + conventionele automaat gaat helemaal prima. Doet mij sterk denken aan onze eerste auto (Civic), alleen heeft deze dan 3x zo veel pk.
De recensies van de Astra over storingen doen mij neigen naar de C40, maar mijn hart gaat toch echt sneller kloppen van de Astra. De wat hogere zit in de C40 is m.n. 's winters ook wel fijn, dan wordt je niet zo verblind door andermans koplampen.
Het feit dat Stellantis bezig is met een organisatorische switch (alle nieuwe voorraadauto's zijn teruggenomen door Stellantis en worden herverdeeld over 2 weken) waardoor het sinds 1 september zo goed als onmogelijk is om een offerte te krijgen van een nieuwe voorraadauto zorgt er voor dat ik eerst ga kijken of hier een C40 kan krijgen op korte termijn.
@JanHenk uitbetalen doen ze niet. En zelfs al zouden ze 50% bruto uitbetalen, dan nog had ik het niet gedaan. Ik heb geen zin om 4 jaar lang in een 'basis' auto rijden voor misschien € 100 netto extra per maand.
Trouwens, als je geen ruimte nodig heb en toch leuk karretje wil hebben met genoeg power... Wellicht Mini John Cooper Works?Tehh schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:24:
[...]
Beetje snoeien links en rechts en dan past het wel.
Het is niet zo in your face ondanks al de spoilers etc, want het blijft een Mini.
Maar 230pk automaat die in 6s naar 100 gaat is wel leuk hoor.
Binnen is ie ook leuk afgewerkt (moet wel je smaak zijn)
Het is alleen 3-deurs, want die versie is niet bij de clubman.
Of de Countryman SE, de 220pk is wel een 3cyl + elektromotor, maar ook leuk genoeg om <7s naar 100 te sprinten. Zit ook hoger en 5 deuren
Andere kanshebber is bijv de Alfa Romeo Tonale. Echt een mooie ding om te zien.
En uit eigen ervaring, vinden mensen toch bescheidender door de imago van Alfa dan de premium duitser (BMW/Merc/Audi). Zo had ik hiervoor een Alfa Giulia, en kreeg geen scheve ogen. Een collega met zelfde functie had voor 3 series gekozen, kreeg wel scheve ogen.
Leasebudget:
Benzine / plug-in €1125
Elektrisch €1070
Maximaal 10% overschrijding toegestaan. Eventueel kan nog een klasse hoger gekozen worden dan worden de bedragen;
Benzine / plug-in €1250
Elektrisch €1260
Kilometrage per jaar:
45.000
Contractduur:
36 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave
Merkbeleid, zo ja, welke:
Nee
Overige afhankelijkheden:
Maximaal CO2 uitstoot 140 gram/kilometer.
Verplicht unilak wit
Specifieke wensen:
Op dit moment varieert het jaarlijkse kilometrage tussen de 45 en 60.000 km. Ik zoek daarom een comfortabele auto met een goed infotainment systeem en fatsoenlijk geluid.
Ik ben geneigd om elektrisch te gaan rijden, dit omdat je hier een klein voordeel in bijtelling hebt.
Ik ben erg gecharmeerd van de BMW iX1, al twijfel ik of die überhaupt in het budget past uiteindelijk
Uiteindelijke keuze:
Nog niks
iX1 met wat pakketten (en oa Harman Kardon optie) moet volgens mij wel kunnen binnen dat budget. Tesla MY moet zeker kunnen. Volvo XC40 Recharge (of "gewone" hybrid als je geen EV kiest) is ook een interessant alternatief. Heeft ook zeer goed Harman Kardon geluid.Denbach schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:30:
Binnenkort is het zover, er moet een nieuwe wagen uitgezocht worden. Ik ben al een enige tijd aan het oriënteren, het valt echter niet mee…
[...]
Bij leaseplan hebben ze zoals het lijkt de launch editie geschrapt, de iX1 past zoals het lijkt inderdaad wel in het verhoogde budget, de eigen bijdrage is dan echter ook fors (+- €200 )sbin schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:08:
[...]
iX1 met wat pakketten (en oa Harman Kardon optie) moet volgens mij wel kunnen binnen dat budget.
Voor Tesla vraag ik mij af of ik kan wennen aan het ontbreken van een normaal instrumentarium, vind de modellen ook niet het mooist om te zien, maar eens ze zijn zeer compleet en “gunstig” geprijsdTesla MY moet zeker kunnen. Volvo XC40 Recharge (of "gewone" hybrid als je geen EV kiest) is ook een interessant alternatief. Heeft ook zeer goed Harman Kardon geluid.
De XC40 zal ik eens bekijken, had nog wel schuin gekeken naar een Polestar 2. De Enyaq vind ik alleen de sportline er goed uitzien, de overige modellen zijn wat saai
Hybride en benzine hebben optie voor Focal speakers. De EV (blijkbaar) helaas alleen standaard speakers maar die zijn al zeer goed.
Denk dat de Y ook rijker uitgerust is dan. Al is het natuurlijk de vraag of je dat de meerprijs waard vindt.Wietjerr schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:50:
Ik twijfel nog heel sterk welke elektrische auto ik moet gaan kiezen. Afgelopen week een fijne proefrit gereden in de Skoda Enyaq, alleen zat ik van het weekend in de Tesla model Y en die beviel ook goed. Ik snap alleen niet dat men hier praat over dat die goedkoper is dan de Enyaq, waar ik kan kiezen zit er nog best een groot verschil tussen de beide auto's.
Hier heb ik hetzelfde gehad, steeds werd gezegd voor dat geld heb je een aangeklede Y.Wietjerr schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:50:
Ik twijfel nog heel sterk welke elektrische auto ik moet gaan kiezen. Afgelopen week een fijne proefrit gereden in de Skoda Enyaq, alleen zat ik van het weekend in de Tesla model Y en die beviel ook goed. Ik snap alleen niet dat men hier praat over dat die goedkoper is dan de Enyaq, waar ik kan kiezen zit er nog best een groot verschil tussen de beide auto's.
Het is mij niet gelukt en ben uiteindelijk voor een redelijk aangeklede Enyaq gegaan. Waar ik ook de Y configureerde, overal kwam hij flink duurder eruit.
Wat betreft het saaie van de Enyaq, ik vind het wel meevallen. Het is geen sportbeest, maar voor mij is dat absoluut niet interessant. Het is wel een Luxe auto met een hele bak nuttige ruimte.
[ Voor 11% gewijzigd door Rubman op 06-09-2023 10:02 ]
Welke uitvoeringen dan? Als ik nu op LP kijk zit een iV60 Business rond de 800 bij 48/30k en een Y RWD ook. Beide verder standaard en zonder extra opties.Rubman schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:01:
[...]
Hier heb ik hetzelfde gehad, steeds werd gezegd voor dat geld heb je een aangeklede Y.
Het is mij niet gelukt en ben uiteindelijk voor een redelijk aangeklede Enyaq gegaan. Waar ik ook de Y configureerde, overal kwam hij flink duurder eruit.
Wat betreft het saaie van de Enyaq, ik vind het wel meevallen. Het is geen sportbeest, maar voor mij is dat absoluut niet interessant. Het is wel een Luxe auto met een hele bak nuttige ruimte.
Als ik ze beide configureer zit er ongeveer 100 euro per maand qua leasebudget tussen. Qua bijtelling doet het elkaar niet veel inderdaad. De opties op de Tesla zijn duurder dan de opties op de Skoda, vandaar dat ik het niet voor elkaar krijgInspired schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:04:
[...]
Welke uitvoeringen dan? Als ik nu op LP kijk zit een iV60 Business rond de 800 bij 48/30k en een Y RWD ook. Beide verder standaard en zonder extra opties.

Welke optie moet je kiezen bij de tesla? alles zit standaard al in toch?Wietjerr schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:21:
[...]
Als ik ze beide configureer zit er ongeveer 100 euro per maand qua leasebudget tussen. Qua bijtelling doet het elkaar niet veel inderdaad. De opties op de Tesla zijn duurder dan de opties op de Skoda, vandaar dat ik het niet voor elkaar krijg
Overigens is het zo dat bij veel leasemj de leaseprijzen van teslas redelijk hoog zit. Ze weten niet zo goed hoe ze om moeten gaan met de prijsverlagingen van tesla en daardoor gooi het dan onder risico en lagere restwaarde. Waardoor de leaseprijzen hoger zit.
[ Voor 22% gewijzigd door SirLct op 06-09-2023 10:59 ]
Trekhaak en eventuele metallic lak niet, tenminste niet bij mijSirLct schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:54:
[...]
Welke optie moet je kiezen bij de tesla? alles zit standaard al in toch?
Overigens is het zo dat bij veel leasemj de leaseprijzen van teslas redelijk hoog zit. Ze weten niet zo goed hoe ze om moeten gaan met de prijsverlagingen van tesla en daardoor gooi het dan onder risico en lagere restwaarde. Waardoor de leaseprijzen hoger zit.
Trekhaak is volgens mij bij geen enkele auto standaard. Bij een Model Y is alleen een afneembare trekhaak mogelijk. Wellicht dus wat duurder dan als je een vaste trekhaak kiest bij een ander merk.Wietjerr schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:18:
[...]
Trekhaak en eventuele metallic lak niet, tenminste niet bij mij
Metallic lak krijg je standaard bij een Model Y, alleen de kleur is wel wit. Ander kleurtje kost je zo’n €1200 dacht ik.
Verder kun je nog 20” velgen kiezen en eventueel FSD, maar dat laatste schijnt in Nederland weinig tot geen toegevoegde waarde te hebben.
Ik denk dat je bij Skoda nog wel wat opties hebt waarvoor je flink moet betalen, welke bij Tesla standaard zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Dj-sannieboy op 06-09-2023 22:33 ]
Met een Model Y kwam ik flink hoger uit, maar misschien was dat ook nog voor de laatste price drop.
Kilometrage per jaar: 35k~40k
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Afhankelijk van publieke laadpalen
Specifieke wensen: Bij voorkeur EV. Geen plug-in hybrid.
Hier is de keuzestress ook weer begonnen voor het uitzoeken van een nieuwe leaseauto.
Momenteel een Tesla Model 3 LR AWD met 4% bijtelling. Contract loopt oktober 2024 af.
Liefst zou ik weer elektrisch blijven rijden, maar er zijn weinig betaalbare auto’s met een soortgelijke range.
Weer een M3 LR AWD is mij eigenlijk te duur en een M3 RWD voelt als een stap terug. Al is het maar om de audio installatie die minder goed is in de RWD.
Andere auto’s die ik nu op het oog heb:
- Peugeot E-308 (SW)
Flink minder bereik, maar wel de mooiste auto die er nu is wat mij betreft.
- Kia E-Niro
Saai qua uiterlijk. Wel prima bereik. De “verstandige” keus voor mij met gezin.
Een plug-in hybrid wil ik niet, want dan moet ik én laden én tanken. Dat is gewoon ruk.
Dus dan kom je bij de mild-Hybrids en dergelijke uit.
Wat ik daarbij op het oog heb:
- Ford Focus ST-Line X (station)
Mooie auto! Stoelen zitten OK. Software voelt traag. Navigatie is ruk. Gelukkig wel Apple Carplay.
- Kia Proceed
Heel mooi. Stoelen zitten erg goed. Zuinig volgens reviews.
Offertes zijn aangevraagd bij de leasemaatschappijen, dus even afwachten wat ze allemaal gaan kosten.
Lastig dit altijd.
[ Voor 13% gewijzigd door PdeBie op 07-09-2023 15:19 ]
Niet bij Toyota gekeken voor niet-stekker hybrids? Als er één merk is die stekkerloze hybrids heeft uitgespeeld is het Toyota wel.PdeBie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:17:
Hier is de keuzestress ook weer begonnen voor het uitzoeken van een nieuwe leaseauto.
Momenteel een Tesla Model 3 LR AWD met 4% bijtelling.
Liefst zou ik weer elektrisch blijven rijden, maar er zijn weinig betaalbare auto’s met een soortgelijke range.
Weer een M3 LR AWD is mij eigenlijk te duur en een M3 RWD voelt als een stap terug. Al is het maar om de audio installatie die minder goed is in de RWD.
Andere auto’s die ik nu op het oog heb:
- Peugeot E-308 (SW)
Flink minder bereik, maar wel de mooiste auto die er nu is wat mij betreft.
- Kia E-Niro
Saai qua uiterlijk. Wel prima bereik. De “verstandige” keus voor mij met gezin.
Een plug-in hybrid wil ik niet, want dan moet ik én laden én tanken. Dat is gewoon ruk.
Dus dan kom je bij de mild-Hybrids en dergelijke uit.
Wat ik daarbij op het oog heb:
- Ford Focus ST-Line X (station)
Mooie auto! Stoelen zitten OK. Software voelt traag. Navigatie is ruk. Gelukkig wel Apple Carplay.
- Kia Proceed
Heel mooi. Stoelen zitten erg goed. Zuinig volgens reviews.
Offertes zijn aangevraagd bij de leasemaatschappijen, dus even afwachten wat ze allemaal gaan kosten.
Lastig dit altijd.
@PdeBie Is een Kia EV6 geen optie? Zelfs in het lijstje van EV Bjorn komt ie heel aardig mee.
Nadeel: zodra je iets anders wil dan een voorraadmodel, zit je gelijk aan 7 tot 14 maanden levertijd.
[ Voor 41% gewijzigd door D_Jeff op 07-09-2023 14:42 ]
Meest gekozen uitvoering zit op ongeveer 53k fiscaal, daarmee op gelijke hoogte met de Tesla M3 (2019/2020)PdeBie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:46:
Kia EV6 kost 59k ofzo? Dat wordt mij te duur.
Aanvul: Ik zit even te tellen, maar ik kom op 4 jaar (48 maanden) uit. Waarom verleng je niet met een jaar?
Fiscaal mag die 4% tot 60 maanden, daarna regulier geldend tarief (momenteel: 16% en 35k, rest 22%)
[ Voor 41% gewijzigd door D_Jeff op 07-09-2023 14:52 ]
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.