Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:10
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:24:
[...]

Hoe bereken je die netto maandlast? Bijtelling + nog een andere component?

380 euro voor een Focus vind ik echt gortig. Voor netto 310 rij je een Model Y LR.
514 PK, lel van een achterbak, alle snufjes die je zou wensen. En 450 km zou prima te doen moeten zijn (ook in de winter/sportief rijgedrag). Dan is 250 km op een dag klein bier.

Echt laadstress? Pak een Model 3 LR RWD: 256 euro netto bijtelling en meer dan 600km WLTP range.
Volgens mij reken je hier iets te rooskleurig. Je moet ook verschil in heffingskorting e.d. mee rekenen. Dan is een EV van 50k netto 380€ per maand.

Overigens ben ik het wel met je eens dat een model y of 3 LR RWD op dit moment een hele goede aanbieding is en veel interessanter dan een Focus… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:19
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:24:
[...]

Hoe bereken je die netto maandlast? Bijtelling + nog een andere component?

380 euro voor een Focus vind ik echt gortig. Voor netto 310 rij je een Model Y LR.
514 PK, lel van een achterbak, alle snufjes die je zou wensen. En 450 km zou prima te doen moeten zijn (ook in de winter/sportief rijgedrag). Dan is 250 km op een dag klein bier.

Echt laadstress? Pak een Model 3 LR RWD: 256 euro netto bijtelling en meer dan 600km WLTP range.
Zo, waar woon jij?
Doe mij die leaseautolasten dan maar.

Jij vergeet een belangrijk component waardoor je netto salaris lager wordt: mindering van heffingskorting. Doordat je inkomen fictief hoger wordt door de bijtelling, verlies je heffingskorting.

Check het onderste vinkje op:
https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

Het gaat je vies tegenvallen nu. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

t14wo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:53:
[...]

Zo, waar woon jij?
Doe mij die leaseautolasten dan maar.

Jij vergeet een belangrijk component waardoor je netto salaris lager wordt: mindering van heffingskorting. Doordat je inkomen fictief hoger wordt door de bijtelling, verlies je heffingskorting.

Check het onderste vinkje op:
https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

Het gaat je vies tegenvallen nu. ;)
Daarom vraag ik ook letterlijk welke component wordt meegeteld.
Rekent de vrager al met heffingskortingverlies of niet?

Valt me overigens nog mee: met een M3 LR RWD kom je 75 euro per maand hoger uit oid (gerekend met een salaris van ~60K).

Dan zit je dus nog steeds onder die Focus ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:04:
[...]

Daarom vraag ik ook letterlijk welke component wordt meegeteld.
Rekent de vrager al met heffingskortingverlies of niet?

Valt me overigens nog mee: met een M3 LR RWD kom je 75 euro per maand hoger uit oid (gerekend met een salaris van ~60K).

Dan zit je dus nog steeds onder die Focus ;)
Waarom zou je het niet meerekenen? Zijn toch kosten voor die auto?

Daarnaast: een auto van 60k bij een salaris van 60k… lijkt mij nogal uit verhouding.

[ Voor 8% gewijzigd door t14wo op 01-08-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
t14wo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:11:
[...]

Daarnaast: een auto van 60k bij een salaris van 60k… lijkt mij nogal uit verhouding.
Is toch een mooie verhouding? 1:1 :+ Misschien wat veel bijtelling voor dit salaris maar ik zie het best vaak richting de 50/60K gaan eigenlijk. Voor een juiste berekening inderdaad alles meerekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 01-08-2023 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
[...]
Niet heel gek toch? Zeker in de bijtellingsknallers jaren volgens mij vrij normaal. Een destijds 4% tesla kostte ook gewoon 50k en werd door alles en iedereen gereden.

Een leuk aangeklede C-segmenter gaat gewoon richting of over de 40k (Skoda Octavia combi in een business uitvoering), qua bijtelling kijk je dan naar een EV tot ongeveer 50k.
Heel ‘middel management Nederland’ heeft wel een c-segmenter als leasebak dacht ik zo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Smobbo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:05:
[...]

Niet heel gek toch? Zeker in de bijtellingsknallers jaren volgens mij vrij normaal. Een destijds 4% tesla kostte ook gewoon 50k en werd door alles en iedereen gereden.

Een leuk aangeklede C-segmenter gaat gewoon richting of over de 40k (Skoda Octavia combi in een business uitvoering), qua bijtelling kijk je dan naar een EV tot ongeveer 50k.
Heel ‘middel management Nederland’ heeft wel een c-segmenter als leasebak dacht ik zo ;)
Sorry, maar 60k verdienen en dan een auto van 60k rijden is echt totaal uit verhouding. Over boven je stand rijden gesproken. De helft is realistischer.

en het is natuurlijk afhankelijk van de kosten (dus bijtelling). Maar die gaat nu rap omhoog. Dus dan zeker is een auto van 60k en dan 22% bijtellen totaal uit verhouding. Dat is net zoals een trainee met 35k in een golf van 35k zetten. Hij zal er 2 maanden blij mee zijn, om erachter te komen dst een ‘leuke’ auto rijden niet alles is. (Voor zover je een golf leuk kan noemen)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smobbo
t14wo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Sorry, maar 60k verdienen en dan een auto van 60k rijden is echt totaal uit verhouding. Over boven je stand rijden gesproken. De helft is realistischer.

en het is natuurlijk afhankelijk van de kosten (dus bijtelling). Maar die gaat nu rap omhoog. Dus dan zeker is een auto van 60k en dan 22% bijtellen totaal uit verhouding. Dat is net zoals een trainee met 35k in een golf van 35k zetten. Hij zal er 2 maanden blij mee zijn, om erachter te komen dst een ‘leuke’ auto rijden niet alles is. (Voor zover je een golf leuk kan noemen)
Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf mag bepalen toch? 60k is een heel net salaris en met 30k rij je net een b-segmenter…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Smobbo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf mag bepalen toch? 60k is een heel net salaris en met 30k rij je net een b-segmenter…
Dat mag iedereen zeker. En ik mag er een mening over hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-05 23:53
Leasebudget: €1000,- excl. btw p/m + onbeperkte tankpas
Kilometrage per jaar: 35.000 km
Contractduur: 48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: excl.
Merkbeleid, zo ja, welke: Audi, VW, BMW (Probeer Tesla te pushen ha-ha)
Overige afhankelijkheden: Leaseplan... (en moet fossiele brandstof zijn...)
Specifieke wensen: Nieuw, Automatische Airco, Elektrisch (ligt aan prijs-kwaliteit verhouding)
Uiteindelijke keuze: Toekomstig (BMW X1 2023?)

[ Voor 24% gewijzigd door EVOTWEAKERS op 03-08-2023 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:42
[...]

Bruto of netto? ;)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joseph91
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-09-2023
@Dennis0162
Dennis0162 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:14:
Zojuist voor het eerst een nieuwe leaseauto besteld! Best wel wat proefritjes in onder andere: Kia Ceed/Proceed, Volvo V60 (essential), Peugeot 508 SW (2021), Peugeot 308 SW gereden.

Het is de nieuwe Peugeot 508 GT SW | HYbrid180 e-EAT8 (2023) geworden! Vindt die nieuwe modellen echt gaaf van Peugeot! _/-\o_
Met een beetje geluk wordt hij nog dit jaar oktober/november geleverd dus dat zou top zijn met de aankomende BPM verhoging in januari.

Voorheen iedere keer een auto uit de pool overgenomen eerst de Renault Megane en daarna erg veel geluk gehad met de VW Arteon! :9~
Ik heb een Peugeot 508 GT SW Hybrid 225 e EAT8 full option (elektrische zetels, panoramisch dak, nightvision, leder interieur, 19 inch velgen, elektrische veringen, etc) besteld op 30/06. Levertermijn was toen November 2023, maar is nu al verschoven naar Juni/Juli 2024. We mogen blij zijn als we ze deze zomer al kunnen bezichtigen bij de Peugeot dealers in België...

Leasebudget: €1110,- excl. btw p/m + onbeperkte tankpas
Kilometrage per jaar: 40.000 km
Merkbeleid, zo ja, welke: Audi, VW, BMW, Kia, Cupra, Volvo, Peugeot
Overige afhankelijkheden: Hybride klasse A of elektrisch
Specifieke wensen: Ruimte, leder interieur, panoramisch dak en trekhaak.
Uiteindelijke keuze: Peugeot 508 SW Hybrid 225 e-EAT8, full option
Extra's: laadpaal thuis op kosten van werkgever
Aankoopprijs: € 64 925 (Leaseprijs €1400 p/m exclusief BTW, inclusief tankkaart onbeperkt)

Levertertijd: Juli 2024 :(

[ Voor 40% gewijzigd door Joseph91 op 03-08-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis0162
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 10:47
Joseph91 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:34:
@Dennis0162
[...]

Ik heb een Peugeot 508 GT SW Hybrid 225 e EAT8 full option (elektrische zetels, panoramisch dak, nightvision, leder interieur, 19 inch velgen, elektrische veringen, etc) besteld op 30/06. Levertermijn was toen November 2023, maar is nu al verschoven naar Juni/Juli 2024. We mogen blij zijn als we ze deze zomer al kunnen bezichtigen bij de Peugeot dealers in België...

Aankoopprijs: € 64 925 (Leaseprijs €1400 p/m exclusief BTW, inclusief tankkaart onbeperkt)

Gaaf zo'n complete 508 zeg!

Ik heb zojuist contact gehad met Alphabet want moest ze toch nog ergens voor hebben. Dus naar aanleiding van jou berichtje ook maar even gelijk de levertijd gevraagd. Die staat nog steeds op 31-10-2023, hopelijk blijft dat ook echt zo. (definitieve bestelling voor mij is 05-07 geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04:20
EVOTWEAKERS schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 01:35:
Specifieke wensen: Nieuw, Automatische Airco, Elektrisch (ligt aan prijs-kwaliteit verhouding)
Dit snap ik even niet, specifieke wensen "elektrisch" maar afhankelijkheden "moet fossiele brandstof"?
Joseph91 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:34:
@Dennis0162
[...]

Gefeliciteerd! Peugeot ziet er goed uit idd, maar wat een bedrag he (en wat levertijden!). Voor dat bedrag heb je Model 3 of Model Y Performance voor die de AMG's en Lambo's bijhoudt. En die krijg je binnen 2 wkn of niet eerder :P Maar goed, voor ieder zijn eigen voorkeur idd!

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 22:14
Leasebudget: €700 ICE, €775 EV
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Nee
Specifieke wensen: Het liefst een beetje vermogen en wat ruimte op de achterbank.

Uiteindelijke keuze: Mijn huidige shortlist bestaat uit de Mazda 3 (Levertijd 3 maanden), Ford Focus (Levertijd 6 maanden) en de Honda Civic (Leverbaar Q3 2024). Daarnaast heb ik de volgende auto's op mijn lijstje staan:
  • Hyundai i30
  • Opel Astra
  • Toyota Prius (Levertijd 1 jaar)
  • Toyota Corolla (Levertijd 3 maanden)
  • Volkswagen ID3
  • Tesla Model 3
  • Kia Ceed (Levertijd 1 jaar)
Nog aanraders of auto's die op mijn lijstje missen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
@Woask De Mazda3 Hatchback SkyActiv-x met alle leuke opties zitten net iets boven je budget.

1) zou je bereid zijn om iets bij te betalen? 2) wat mag er absoluut niet ontbreken?

Ps: heb 'm zelf ook (33 maanden /102k ervaring) :p

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
Voor de Mazda 3 (Sedan) full-option met de 2.0 met 186PK kwam ik uit op een maandelijks bedrag van €791, dat bijbetalen heb ik er op zich wel voor over omdat het zo'n mooie auto is. Het schijnt dat de Mazda 3 niet de ruimste achterbank heeft, ik ga er binnenkort even een proefritje mee maken. Ik vond de achterbank van de Toyota Corolla bijvoorbeeld ook erg tegenvallen.

Om even terug te komen op je vragen; ik ben bereid tot €150 extra bij te betalen per maand, maar dan moet het wel echt een hele mooie auto zijn. Daarnaast heb ik niet echt harde eisen over wat er op de auto moet zitten behalve cruise control en een (afneembare) trekhaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De Mazda 3 heeft idd een wat krappe achterbank. Hoeft geen issue te zijn als je geen kinderen hebt ofzo, wel een punt van aandacht.

Wil je (veel) meer ruimte, kijk ook naar de model Y :)

Edit: en als je naar de ID3 gaat kijken, neem ook de Cupra Born mee in je selectie.

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 08-08-2023 22:10 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
Woask schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:30:
Specifieke wensen: Het liefst een beetje vermogen en wat ruimte op de achterbank.

Uiteindelijke keuze: Mijn huidige shortlist bestaat uit de Mazda 3 (Levertijd 3 maanden), Ford Focus (Levertijd 6 maanden) en de Honda Civic (Leverbaar Q3 2024). Daarnaast heb ik de volgende auto's op mijn lijstje staan:
  • Hyundai i30
  • Opel Astra
  • Volkswagen ID3
  • Tesla Model 3
Tja, als een Mazda 3 qua achterbank al oké is en je vermogen wil dan is de inkopper al enige tijd de tesla model 3. Daar kan je dan ook met een maandje ofzo al in rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct

• Hyundai i30
  • Opel Astra
  • Volkswagen ID3
  • Tesla Model 3
Kan je thuis laden? of op kantoor? Als je wensen zijn vermogen + ruimte dan is de Model 3 echt onverslaanbaar. Ook qua levertijd, denk max 1 maand, binnen 1-2 weken zelfs.
Is ook een klasse hoger dan al de auto's op je lijst (C-segment) want de Model 3 zit in D segment.

De Mazda is voor de aantal pk redelijk langzaam voelen, weet niet waarom - ga proefrijden zou ik zeggen.
De rest zijn ook veel met CVT bak (corolla, civic, prius) en voelt dus ook niet heel snel.
In je budget past volgens mij de 1.6t Astra, met 180pk zou je denken dat het ongeveer gelijk is aan de Mazda maar omdat het een turbo motor is (en een kleine elektromotor) zou je het als sneller aanvoelen.
In die zou VW Golf eTSI 204pk ook passen. Maar dan praat je over 44k+ fiscale waarde. De opel ook al richting 40k. Dan is de Mazda toch aantrekkelijk (is vanaf 32k).

De focus.. Ja ik weet niet. Het is echt jammer dat ze de 1.5t weg hebben gehaald van de motorisering.
Nu krijg je een 1.0t met 125pk of 1.0t met 155pk. Op papier is de 1.0t 155pk sneller dan de oude 1.5t 150pk maar misschien moet je zelf rijden en beslissen of het voldoende is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:53
SirLct schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

Kan je thuis laden? of op kantoor? Als je wensen zijn vermogen + ruimte dan is de Model 3 echt onverslaanbaar. Ook qua levertijd, denk max 1 maand, binnen 1-2 weken zelfs.
Is ook een klasse hoger dan al de auto's op je lijst (C-segment) want de Model 3 zit in D segment.

De Mazda is voor de aantal pk redelijk langzaam voelen, weet niet waarom - ga proefrijden zou ik zeggen.
De rest zijn ook veel met CVT bak (corolla, civic, prius) en voelt dus ook niet heel snel.
In je budget past volgens mij de 1.6t Astra, met 180pk zou je denken dat het ongeveer gelijk is aan de Mazda maar omdat het een turbo motor is (en een kleine elektromotor) zou je het als sneller aanvoelen.
In die zou VW Golf eTSI 204pk ook passen. Maar dan praat je over 44k+ fiscale waarde. De opel ook al richting 40k. Dan is de Mazda toch aantrekkelijk (is vanaf 32k).

De focus.. Ja ik weet niet. Het is echt jammer dat ze de 1.5t weg hebben gehaald van de motorisering.
Nu krijg je een 1.0t met 125pk of 1.0t met 155pk. Op papier is de 1.0t 155pk sneller dan de oude 1.5t 150pk maar misschien moet je zelf rijden en beslissen of het voldoende is voor je.
Huidige verwachte levertijd model 3 staat op oktober-november. Dus dan moet je wel ergens bestellen met voorraad anders duurt het iets langer dan 2 weken of een maand. (nog steeds niet lang natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:22
  • Hyundai i30
  • Opel Astra
  • Volkswagen ID3
  • Tesla Model 3
De nieuwe Prius schijnt achterin erg krap te zijn door de lage daklijn, ook is de bagageruimte zeer minimaal. Bagageruimte is krapper dan menig auto in het B-segment.

Kan je de "vermogens" wens verduidelijken? Zoek je iets sportiefs? Of iets wat gewoon heel makkelijk mee komt met het verkeer en altijd voldoende reserve heeft? Wil je graag een automaat?

Zo'n 186PK Mazda (turboloze benzine) is echt heel iets anders dan een 196PK Toyota (Hybride CVT), een turbo benzine (Kia, Ford, Opel etc) of een elektrische aandrijving.

Van 't lijstje lijkt mij de Model 3 een no-brainer mits je prettig thuis kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:47
EVOTWEAKERS schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 01:35:
Ik heb de X1 2023 LCI in bestelling staan, zou in Oktober komen, maar is uitgesteld tot Q1 2024 :(

Even niets...

• SirLct
FireDrunk schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

Ik heb de X1 2023 LCI in bestelling staan, zou in Oktober komen, maar is uitgesteld tot Q1 2024 :(
2023 X1 is nieuwe gen toch volgens mij? Weliswaar nog op zelfde platform maar volgens mij geen LCI?

[ Voor 8% gewijzigd door SirLct op 10-08-2023 12:55 ]

• FireDrunk
SirLct schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

2023 X1 is nieuwe gen toch volgens mij? Weliswaar nog op zelfde platform maar volgens mij geen LCI?
Voor zover ik weet is het een LCI, enige aanpassingen zijn:
- Andere Cockpit / Klokkenspel inc iDrive 7
- Iets ander accupakket (13KWh vs 7 ofzo dacht ik)

Even niets...

• SirLct
FireDrunk schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Voor zover ik weet is het een LCI, enige aanpassingen zijn:
- Andere Cockpit / Klokkenspel inc iDrive 7
- Iets ander accupakket (13KWh vs 7 ofzo dacht ik)
LCI krijg meestal zelfde codering bij BMW (F48 LCI). Deze krijg een geheel nieuwe (U11)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 14:28
Dennis0162 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:18:
[...]

Ik heb zojuist contact gehad met Alphabet want moest ze toch nog ergens voor hebben. Dus naar aanleiding van jou berichtje ook maar even gelijk de levertijd gevraagd. Die staat nog steeds op 31-10-2023, hopelijk blijft dat ook echt zo. (definitieve bestelling voor mij is 05-07 geweest.
Check ook even het Peugeot topic... Vrijwel niemand krijgt hem op/voor de initieel gegeven datum.

Mijn lease situatie ook maar even:
Leasebudget: €354 + onbeperkte tankpas, verklaring "geen privé" (heb de helft van wat collega's hebben, laat de andere helft bruto uitbetalen als salaris)
Kilometrage per jaar: 35.000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: geen diesel/sport auto/cabrio/roze/bestelbus
Specifieke wensen: A of B-segmenter met zoveel mogelijk opties
Uiteindelijke keuze: Toyota Yaris Hybrid Executive Premium

Privé eigenlijk altijd Peugeot gereden dus de logische keuze was eigenlijk ook een 208-II.
Enkel viel me deze vies tegen qua motorisatie en het ontbreken van fysieke knoppen op het dashboard.
Dat ging hem niet worden voor mij en uiteindelijk maar goed ook achteraf i.v.m. levertijden.

Vervolgens de volgende modellen gereden:
- Audi A1
- Citroën C4
- BMW 1-serie
- Mercedes A-klasse
- Toyota Yaris, AygoX
- Renault Clio
- Ford Fiesta

- Audi A1 in S-Line uitvoering was mn 2de keus maar wel bijna 10k duurder dan de Toyota.
- Citroën C4 was slecht leverbaar, dezelfde gare 3-pitter als de 208 en het interieur was me te kinderlijk.
- De BMW 1-serie was me te duur en niet erg van gecharmeerd.
- Mercedes A-klasse ook duur en kon geen enkele garantie betreft levertijd geven.
- Toyota AygoX is totaal niet te vergelijken met de oude Aygo. Wagenparkbeheerder vond het te klein dus mocht niet. De Yaris wilde ik eigenlijk de GR Sport hebben (Niet te verwarren met de GR Yaris) maar mocht ook niet want "sportieve auto" :/ . Het is gewoon een soort S-Line maar goed... De spec eronder mocht wel.
- Renault Clio, had ik gewoon niet zoveel mee.
- Ford Fiesta ook niet.

Uiteindelijk dus de Yaris, moet wel €180 bij betalen aangezien ik boven mn budget zit maar daarentegen geen bijtelling i.v.m. verklaring geen privé.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

• FireDrunk
SirLct schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:32:
[...]

LCI krijg meestal zelfde codering bij BMW (F48 LCI). Deze krijg een geheel nieuwe (U11)
Mogelijk is vanwege het grotere accupakket het platform licht aangepast, en daarom een nieuwe code.
Geen idee verder.

@SirLct Net even opgezocht, blijkbaar is het hetzelfde platform als de vorige, alleen is er nu ook een iX1 die op dezelfde basis land.
Wikipedia: BMW X1 (U11)

Mogelijk zijn daarom de codes veranderd.
Overigens is blijkbaar de accucapaciteit pas hoger bij de xDrive30e (16KWh), bij de xDrive 25e is het nog steeds 9.7KWh :/

[ Voor 37% gewijzigd door FireDrunk op 10-08-2023 16:32 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Csotranme schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:46:
[...]

Check ook even het Peugeot topic... Vrijwel niemand krijgt hem op/voor de initieel gegeven datum.

Leasebudget: €354 + onbeperkte tankpas, verklaring "geen privé" (heb de helft van wat collega's hebben, laat de andere helft bruto uitbetalen als salaris)

Privé eigenlijk altijd Peugeot gereden dus de logische keuze was eigenlijk ook een 208-II.
Enkel viel me deze vies tegen qua motorisatie en het ontbreken van fysieke knoppen op het dashboard.
Dat ging hem niet worden voor mij en uiteindelijk maar goed ook achteraf i.v.m. levertijden.

- Audi A1
- Citroën C4
- BMW 1-serie
- Mercedes A-klasse
- Toyota Yaris, AygoX
- Renault Clio
- Ford Fiesta

- Audi A1 in S-Line uitvoering was mn 2de keus maar wel bijna 10k duurder dan de Toyota.
- Citroën C4 was slecht leverbaar, dezelfde gare 3-pitter als de 208 en het interieur was me te kinderlijk.
- Mercedes A-klasse ook duur en kon geen enkele garantie betreft levertijd geven.
- Toyota AygoX is totaal niet te vergelijken met de oude Aygo. Wagenparkbeheerder vond het te klein dus mocht niet. De Yaris wilde ik eigenlijk de GR Sport hebben (Niet te verwarren met de GR Yaris) maar mocht ook niet want "sportieve auto" :/ . Het is gewoon een soort S-Line maar goed... De spec eronder mocht wel.
- Ford Fiesta ook niet.

Uiteindelijk dus de Yaris, moet wel €180 bij betalen aangezien ik boven mn budget zit maar daarentegen geen bijtelling i.v.m. verklaring geen privé.
Als je 180 boven je budget zit zou ik ook even serieus rekenen wat het ding netto kost als je hem wel prive gaat rijden. Zou me niks verbazen als je voor een paar tientjes in de maand meer lekker onbeperkt prive kunt tuffen ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Eagle schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:52:
[...]

Als je 180 boven je budget zit zou ik ook even serieus rekenen wat het ding netto kost als je hem wel prive gaat rijden. Zou me niks verbazen als je voor een paar tientjes in de maand meer lekker onbeperkt prive kunt tuffen ook :)
Ik snap ook eigenlijk niet waarom je 180€ /mnd zelf gaat betalen om in een Yaris te mogen rijden in de tijd voor de baas. @Csotranme maak je echt zo veel zakelijke kilometers dat je de comfort die je hier uithaalt het wel waard vindt?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• SirLct
[...]

- Audi A1
- Citroën C4
- BMW 1-serie
- Mercedes A-klasse
- Toyota Yaris, AygoX
- Renault Clio
- Ford Fiesta

- Ford Fiesta ook niet.

Zelfde vragen als hierboven, waarom bijbetalen voor enkel zakelijk vervoer?

• Csotranme
The Eagle schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:52:
[...]

Het hele verhaal is eigenlijk nog wat complexer.
Toen ik bij deze werkgever begon had ik net een "nieuwe" auto privé gekocht waar ik lang naar gezocht had en best een zeldzaam geval is.

Daarom dus destijds gekozen het standaard leasebedrag van €708 voor de helft als bruto salaris uit te laten betalen en een vaste KM vergoeding per maand (netto).

Alleen toen was er een mafklapper die ruzie ging maken met zijn buurland, gingen de brandstof prijzen omhoog en een nieuwe klant waar ik fulltime op kantoor zit.
Die vaste KM vergoeding dekte dus compleet de lading niet meer want privé auto heeft best dorst en onderhoud duur.

De privé auto rij ik nu nog amper mee en kost vrij weinig in verzekering en wegenbelasting.
Als ik de leaseauto ook privé ga rijden komt er nog eens bijtelling bij en een eigen bijdrage van €100 p/maand.

Kortom, eigenlijk wil ik de privé auto niet weg doen en doordat ik nu die leaseauto erbij heb kost hij me toch nog maar amper wat.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

• Csotranme
True schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:57:
[...]

Ik snap ook eigenlijk niet waarom je 180€ /mnd zelf gaat betalen om in een Yaris te mogen rijden in de tijd voor de baas. @Csotranme maak je echt zo veel zakelijke kilometers dat je de comfort die je hier uithaalt het wel waard vindt?
Dat is ook gewoon een luxe dingetje van mezelf :+
Ik had ook een goedkopere uitvoering kunnen nemen waardoor hij wel binnen budget zit maar ik rij er (nu) 35k per jaar mee en wil dan wel wat comfort hebben en ik ben gewoon een gadget freak...

Ik moet het nog eens narekenen/navragen wat het doet als ik mn leasebudget omhoog laat gooien of terug naar de standaard €708 en ietsje bruto salaris inleveren. Geen idee wat onderaan de streep voordeliger is.

• MacIsCool
  • Laatst online: 15:48
[...]

- Toyota AygoX is totaal niet te vergelijken met de oude Aygo.
Dacht dat de AygoX een Yaris was met een offroad pakketje erop geschroefd. De oude Aygo gaat niet meer gemaakt worden, en was echt kleiner ( CitroenC1/Peugeit108/Aygo trio )

edit : even opgezocht : De AygoX (even aanwennen, de ‘X’ spreek je uit als Cross) deelt zijn bodemgroep met de Toyota Yaris, het is een aangepaste versie van Toyota’s GA-B platform.

https://carnold.nl/rijtest-toyota-aygox/

[ Voor 25% gewijzigd door MacIsCool op 10-08-2023 16:05 . Reden: link toegevoegd, mijn comment uit de Quite gehaald.. ]

Runs everything...

• Csotranme
Geen idee hoe het precies zit. Volgens mij is de Yaris toch echt een andere basis/langer.
AygoX is ook niet in Hybrid te krijgen.

De oude Aygo generatie is er inderdaad niet meer en een stuk kleiner en uitgekleder.
Een AygoX heeft exact dezelfde rijhulp systemen en kan ook semi-autonoom rijden zoals de Yaris.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

De AygoX in basisuitvoering heeft geen radio :+
Karige schoonmakersauto (niets ten nadele van schoonmakers overigens ..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
[...]

- Audi A1
- Citroën C4
- BMW 1-serie
- Mercedes A-klasse
- Toyota Yaris, AygoX
- Renault Clio
- Ford Fiesta

- Ford Fiesta ook niet.

Als je 180 bij moet betalen is het volgens mij efficienter om dat stuk leasebudget wat je nu laat uit betalen gewoon weer niet uit te laten betalen... Dan hoef je ook niet meer bij te betalen...

Even niets...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FireDrunk schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Als je 180 bij moet betalen is het volgens mij efficienter om dat stuk leasebudget wat je nu laat uit betalen gewoon weer niet uit te laten betalen... Dan hoef je ook niet meer bij te betalen...
Mijn eerste reactie op jouw post was: dat kan waarschijnlijk niet omdat hij bewust hoger rijdt dan mag waardoor hij eigen bijdrage betaald wat in minder gebracht kan worden op de bijtelling, maar hij betaald geen bijtelling én hoe rijdt je überhaupt die Yaris voor 354/mnd. Bij directlease zit ik al op 653/mnd als ik 35k km & 48 mnd pak voor die uitvoering, dat is een duur autootje.
Volgens mij klopt er iets niet in de berekening hier :?

• Csotranme
True schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:59:
[...]

Mijn eerste reactie op jouw post was: dat kan waarschijnlijk niet omdat hij bewust hoger rijdt dan mag waardoor hij eigen bijdrage betaald wat in minder gebracht kan worden op de bijtelling, maar hij betaald geen bijtelling én hoe rijdt je überhaupt die Yaris voor 354/mnd. Bij directlease zit ik al op 653/mnd als ik 35k km & 48 mnd pak voor die uitvoering, dat is een duur autootje.
Volgens mij klopt er iets niet in de berekening hier :?
Dit is voor mij de eerste keer lease dus fiscaal is het allemaal redelijk abracadabra nog haha

354+180=534 he dus dan zit je al aardig in de buurt.
De Yaris is wel iets duurder geworden geloof ik.
Tevens koopt mijn werkgever ze zelf in dus geen lease maatschappij die er tussen zit.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FireDrunk
Csotranme schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:13:
[...]

Dit is voor mij de eerste keer lease dus fiscaal is het allemaal redelijk abracadabra nog haha

Tevens koopt mijn werkgever ze zelf in dus geen lease maatschappij die er tussen zit.

***members only***
Wacht even, je betaald echt 180 euro per maand, om die auto *ZAKELIJK* te rijden?
Ik uhm.... Weet even niet hoe ik dit netjes moet zeggen :+

Subtiel: Ik zou het niet doen :)

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

FireDrunk schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:23:
[...]

Wacht even, je betaald echt 180 euro per maand, om die auto *ZAKELIJK* te rijden?

Nee toch? Hij krijgt namelijk ook nog 354 euro bruto salaris, -180 = 174 wat hij er aan over houdt juist. (allemaal bruto)
Anders was hij zijn totale leasebedrag kwijt voor een auto die minder kost, win/win dan toch?
Jeroenneman schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:31:
[...]

Ik hoop dat die 180 euro bruto is, en niet netto. Anders had je beter gewoon hetzelfde bedrag als je collega's kunnen pakken qua leaseregeling (2*354) en dan had je iets groters dan een Yaris kunnen pakken met mogelijk minder financiële gevolgen.

Misschien een Corolla gezien je voorkeur voor Toyota.
Hij is nu toch tevreden en houdt er 174 euro bruto aan over.

[ Voor 32% gewijzigd door Oid op 10-08-2023 21:33 ]

• Jeroenneman

Jeroenneman

Csotranme schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:13:
[...]

***members only***
Ik hoop dat die 180 euro bruto is, en niet netto. Anders had je beter gewoon hetzelfde bedrag als je collega's kunnen pakken qua leaseregeling (2*354) en dan had je iets groters dan een Yaris kunnen pakken met mogelijk minder financiële gevolgen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

t14wo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Jammer de pammer. De één hecht waarde aan een fijne auto, de ander wil een uitbouw, en de laatste gaat ieder jaar 5x op vakantie.

Overigens is een Tesla Model 3 allang geen 60K meer, maar dat wist je natuurlijk al, gezien je de wijsheid in pacht hebt.

Een beetje aangeklede Octavia of Golf krijg je al boven een Model 3 getild.

Zou je me nog even kunnen vertellen welke verhouding wel acceptabel is? Dan zet ik dat even in mijn agenda wanneer ik de volgende mag uitzoeken.

• Csotranme
Jeroenneman schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:31:
[...]

Die is inderdaad bruto.
En mijn ding was dat ik geen grote auto nodig heb. Liever een kleine die ramvol met opties zit.
Ik ben alleen dus heb de ruimte niet nodig.

En eerlijk ben ik een PSA man :+ altijd Peugeot gereden. Dit is de eerste niet Peugeot haha

Maar zoals eerder gezegd ga ik eens ff vragen om de boel opnieuw te berekenen en of er wellicht fiscaal geen slimmere manier is.

• Csotranme
FireDrunk schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:23:
[...]

Zoals hierboven heb ik dus maar een half budget om bepaalde redenen/keuzes die ik destijds gemaakt heb.

En ik had natuurlijk gewoon een basis Yaris kunnen pakken. Dan had ik niks hoeven bijleggen.
Ik ben nu eenmaal een gadgetfreak en wil dan altijd het topmodel hebben :9
Had ook liever de GR Sport versie gehad zelfs maar dat mocht niet van de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Csotranme schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:07:
[...]

Zoals hierboven heb ik dus maar een half budget om bepaalde redenen/keuzes die ik destijds gemaakt heb.

En ik had natuurlijk gewoon een basis Yaris kunnen pakken. Dan had ik niks hoeven bijleggen.
Ik ben nu eenmaal een gadgetfreak en wil dan altijd het topmodel hebben :9
Had ook liever de GR Sport versie gehad zelfs maar dat mocht niet van de baas.
Mijn punt is vooral, je krijgt 354 euro bruto 'terug' omdat je de helf van je leasebudget uitgekeerd krijgt.
Die 353 euro bruto is netto ~200-250 euro, daarna betaal je weer 180 euro netto bij (eigen bijdrage is netto).

Je krijgt dus effectief 70 euro terug misschien? En rijdt daarvoor een auto niet prive.

Klinkt als een hele complexe regeling.

Heb je prive nog een auto? Of ga je altijd met OV / Fiets? Als je bij wijze van spreke de bijtelling gewoon pakt, en de auto prive gaat rijden, en het leasebudget niet meer uit laat keren, kost je dat ongeveer 200 euro, maar heb je dus prive een auto.

Uiteraard hoef je van mij prive niet in een auto te rijden, maar dat is nou juist het voordeel van leasen, dat je (relatief) goedkoop prive een auto kan rijden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FireDrunk schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Mijn punt is vooral, je krijgt 354 euro bruto 'terug' omdat je de helf van je leasebudget uitgekeerd krijgt.
Die 353 euro bruto is netto ~200-250 euro, daarna betaal je weer 180 euro netto bij (eigen bijdrage is netto).

Je krijgt dus effectief 70 euro terug misschien? En rijdt daarvoor een auto niet prive.

Heb je prive nog een auto? Of ga je altijd met OV / Fiets? Als je bij wijze van spreke de bijtelling gewoon pakt, en de auto prive gaat rijden, en het leasebudget niet meer uit laat keren, kost je dat ongeveer 200 euro, maar heb je dus prive een auto.

Uiteraard hoef je van mij prive niet in een auto te rijden, maar dat is nou juist het voordeel van leasen, dat je (relatief) goedkoop prive een auto kan rijden.
Eigen bijdrage is niet netto.
Volgens mij maakt het in dit geval niet uit of er boven norm wordt ingehouden of dat het mobiliteitsbudget wordt veranderd om dat te compenseren.
Als ik het zo snel uitreken: https://www.vismaraet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen/ kom ik op exact dezelfde bedragen uit met en zonder onderwater-verrekening van de bijdrage/mobiliteitsbudget. Maar ik ben geen fiscalist nog HR-medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:19
FireDrunk schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Ja ik snap 'm ook niet helemaal denk ik. Het voordeel van een leaseauto met bijtelling is dat je privé geen auto meer hoeft te bezitten. Nu zijn er twee auto's. Beide kosten geld. De zakelijke vanwege de eigen bijdrage in het leasebudget en de privé auto moet verzekerd worden en de wegenbelasting tikt ook door.

Eigen bijdrage is volgens mij bruto overigens, niet netto.

Je kan er maar in één tegelijk rijden dus er staat er altijd eentje geld te verbranden, toch? :P

[ Voor 2% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 11-08-2023 09:34 . Reden: Typo ]

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Eigen bijdrage is voor zover ik weet netto, maar mag je aftrekken van je (bruto) bijtelling. Als je dus geen bijtelling betaald, kan je het nergens vanaf trekken. Dus blijft het netto.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
@FireDrunk @Gr4mpyC3t Prive dus nog wel een auto erbij. En het is meer dat ik die nog heb voor de fun.
Die ga ik ook echt niet weg doen. Die heb ik dus niet uit noodzaak maar voor de hobby etc.

Doordeweeks heb ik geen auto nodig naast werk. De prive auto rij ik dus eigenlijk alleen in het weekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireDrunk
Csotranme schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:48:
@FireDrunk @Gr4mpyC3t Prive dus nog wel een auto erbij. En het is meer dat ik die nog heb voor de fun.
Die ga ik ook echt niet weg doen. Die heb ik dus niet uit noodzaak maar voor de hobby etc.

Doordeweeks heb ik geen auto nodig naast werk. De prive auto rij ik dus eigenlijk alleen in het weekend.
En dat is natuurlijk helemaal prima! Volgens mij kan je dan effectief net zo goed zeggen: betaal het 'restant' leasebudget uit. Alles wat de auto onder budget zit krijg je dan bruto uitgekeerd.

Als jij er verder content mee bent om 2 auto's te hebben, vooral doen!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph91
Dennis0162 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:18:
[...]

Ja ben zeer content met de bestelde wagen. Viel initieel buiten budget door een fout in de kortingen van de alphabet tool, maar kreeg groen licht van onze MD. Initieel was de levertijd november en als ik op de website van alphabet de geüpdatete levertijden bekijk (update 01 augustus) is de levertermijn 4-8 weken. Ik snap het dus niet volledig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph91
SirLct schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:52:
[...]

Dit snap ik even niet, specifieke wensen "elektrisch" maar afhankelijkheden "moet fossiele brandstof"?

[...]

Gefeliciteerd! Peugeot ziet er goed uit idd, maar wat een bedrag he (en wat levertijden!). Voor dat bedrag heb je Model 3 of Model Y Performance voor die de AMG's en Lambo's bijhoudt. En die krijg je binnen 2 wkn of niet eerder :P Maar goed, voor ieder zijn eigen voorkeur idd!
Tesla zou mijn eerste keuze geweest zijn als EV, maar mijn eerste keuze bleef en PHEV. Tesla stond tevens niet onze lijst, dus kon deze sowieso niet kiezen.
De levertijden kloppen zo te zien niet. Initieel was dit November 2023, maar voor alle bestellingen na 15/06 werd deze verschoven naar Juli 2024. De peugeot dealer waar we bestellen (Stellantis) gaf aan dat deze datum zeker niet definitief is, wat @Dennis0162 ook bevestigd.
Laten we hopen dat ik hem dit jaar nog ontvang... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woask

• Hyundai i30
  • Opel Astra
  • Volkswagen ID3
  • Tesla Model 3
Wat proefritjes gemaakt en inmiddels een heel stuk wijzer.
  • Toyota Corolla: Fijne aandrijflijn maar de deurgreep prikt irritant in mijn been, de ruimte achterin is onvoldoende.
  • Mazda 3: Geweldige aandrijflijn en ik kan zeer comfortabel achter mezelf zitten (ben 1m70). BMW-like infotainment systeem met de draaiknop :P
  • VW ID3: Leuke aandrijflijn, maar de rest van de auto past er niet echt bij. Stuurt niet lekker en remt niet lekker. Wel lekker ruim, maar ook te hoog voor wat ik zoek. Ben niet op zoek naar een SUV. Daarnaast ook 10k duurder dan de rest.
  • Hyundai i30: Positief verrast door deze auto! Je kan er heerlijk in zitten en alles werkt gewoon prima. Is een klap goedkoper dan de andere auto's. Bijtellingsknaller van het lijstje wat mij betreft.
  • Ford Focus: Helaas een wat ouder model van de dealer meegekregen (uit 2020) dus geen representatief beeld gekregen, verreweg de best sturende auto uit het lijstje.
Volgende week nog de Model 3, Astra en een A3 testrijden, maar ik denk dat ik er wel over uit ben dat het de Mazda 3 gaat worden.

Verder ook nog een overzichtje voor mezelf gemaakt, een aantal auto's vallen af door de lange levertijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdR0MBjm_ay780I7Srt-2iORU_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WFUWgz0ORP5FnS6qxkQkeYFk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:40
@Woask Hoe kom jij op 55k voor een id3? Als ik het duurste model pak dan tik je net de 50k niet aan. Daarnaast is de bijtelling voor EV's tot 30k 16 procent. Dat moet je wel in je tabel meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
jongetje schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:28:
@Woask Hoe kom jij op 55k voor een id3? Als ik het duurste model pak dan tik je net de 50k niet aan. Daarnaast is de bijtelling voor EV's tot 30k 16 procent. Dat moet je wel in je tabel meenemen.
Het blijft een Duitser: Zelfs op het duurste model kan je er nog een volledige auto bij klikken ;)

Verder is de id3 een suv achtige auto en daar heeft hij geen zin in (zie de opmerking in de tabel)

[ Voor 11% gewijzigd door D_Jeff op 13-08-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
jongetje schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:28:
Klopt helemaal, nou moet ik ook wel eerlijk zeggen dat 55k natuurlijk wel voor de allerdikste versie is en dat niet per se nodig is. Daarnaast zijn de bijtellingswaarden in het tabel berekend met een tooltje, maar door mijn eigen bijdrage is de 'bijtelling' die in het tabel staat nogal hoog. De kolom Netto bijtelling zou eigenlijk Netto kosten moeten heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:01

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Pfoe nu heb ik wel een dilemma hoor.

Kort gezegd is de keuze tussen 2 auto's als volgt.
MG ZS EV Luxury Long Range
Enyaq 60 Business Edition Plus

Ik ben zelf heel erg gecharmeerd van de Enyaq en die heeft ook wat meer ruimte in de achterbak, maar de MG is wel flink goedkoper en in deze vorm een betere range (50KM WLTP)

Mijn hart zegt de Enyaq maar mijn hoofd de MG.

Het gaat echt neer komen op de verschillen in luxe en zaken in de auto als kijkend naar wat het verschil in trekgewicht nu echt doet.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 15:58
Rubman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:30:

Ik ben zelf heel erg gecharmeerd van de Enyaq en die heeft ook wat meer ruimte in de achterbak, maar de MG is wel flink goedkoper en in deze vorm een betere range (50KM WLTP)

Het gaat echt neer komen op de verschillen in luxe en zaken in de auto als kijkend naar wat het verschil in trekgewicht nu echt doet.
Je vergelijkt nu een B/C segement auto (MG ZS) met een D segement auto (Enyaq). M.i. is dat geen gelijkwaardige vergelijking .. dan zou je eerder de MG Marvel R tegenover de Enyaq moeten zetten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJfh1IDJ39jZDlF4dTG3x07zo18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jUUqmLY2kVHnjgYOU1mJal0b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door renzo4000 op 15-08-2023 13:14 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:56
D_Jeff schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

Het blijft een Duitser: Zelfs op het duurste model kan je er nog een volledige auto bij klikken ;)

Verder is de id3 een suv achtige auto en daar heeft hij geen zin in (zie de opmerking in de tabel)
Een ID3 is alles behalve een SUV achtige auto. Een ID4 of 5 wel ja.
Ik rijd zelf een ID.3 .. dat is meer een hatchback dan een SUV hoor. Totaal niet hoog, geen hoge zit.. ik snap ook niet waarom er bij staat "Rijdt niet zo lekker" Zelf vind ik het juist echt een erg prettige auto (qua rijden)
Afgelopen jaren zonder problemen naar Zuid-Italie en Zuid-Frankrijk gereden.. zonder enige last in mijn rug.
Maaaaarrr.. dat is wel afhankelijk van de stoelkeuze.. Wellicht had @Woask de instapper ID.3 mee als auto?? Geen idee.. Ik heb zelf de Business met standaard stoelen (dus geen ergo stoelen ofzo)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:04
renzo4000 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:13:
[...]

Je vergelijkt nu een B/C segement auto (MG ZS) met een D segement auto (Enyaq). M.i. is dat geen gelijkwaardige vergelijking .. dan zou je eerder de MG Marvel R tegenover de Enyaq moeten zetten.[Afbeelding]
Bij mijn zoektocht vorig jaar viel MG Marvel R snel af n.a.v. alle reviews waarin het rijgedrag en de bouwkwaliteit werden afgekraakt.. heb zelf de enyaq een paar weken gehad in afwachting van mijn EV6. Moet zeggen dat ik de Enyaq enorm comfortabel en fijn vond rijden, maar wel EXTREEM saai.. mega degelijk, maar nodigde echt nooit uit om even te sprinten / hard te rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
Rubman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:30:

Euh voor de prijs van die Enyaq zonder ook maar 1 optie aangeklikt heb je al een Tesla Model Y. Met dus gelijk alles er op en eraan…
Dan moet je wel heel graag Skoda rijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

renzo4000 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:13:
[...]

Je vergelijkt nu een B/C segement auto (MG ZS) met een D segement auto (Enyaq). M.i. is dat geen gelijkwaardige vergelijking .. dan zou je eerder de MG Marvel R tegenover de Enyaq moeten zetten.[Afbeelding]
Ja ik weet dat er een segment verschil in zit, de Marvel R viel af ivm de laadruimte en hoogte. Plus idd wat slechtere reviews.
Maar had niet het idee aan de opties te zien dat er veel verschil zit in wat er allemaal in zit qua assistentie zaken en infotainment aansluitingen etc.
Smobbo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:23:
[...]

Euh voor de prijs van die Enyaq zonder ook maar 1 optie aangeklikt heb je al een Tesla Model Y. Met dus gelijk alles er op en eraan…
Dan moet je wel heel graag Skoda rijden ;)
Weer iemand die direct een Tesla gaat vergelijken met wat voor auto dan ook hier. :X
Niet direct op jou, maar lees het continu hier voor dat plus X of min X heb je ook die of die Tesla. Mensen kiezen ook om bepaalde reden geen Tesla.

Maar om serieus antwoord te geven, keuze wordt ook bepaald door laadruimte en niet alleen in Liters maar om een Duitse Herder in te kunnen vervoeren plus achterbank voor 2 kids met ruimte in achterbak voor spullen naast de hond.

Dan vallen alle Tesla's wel af gezien de vorm van de achterkant ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Rubman op 15-08-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Rubman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Ja ik weet dat er een segment verschil in zit, de Marvel R viel af ivm de laadruimte en hoogte. Plus idd wat slechtere reviews.

[...]

Weer iemand die direct een Tesla gaat vergelijken met wat voor auto dan ook hier. :X
Niet direct op jou, maar lees het continu hier voor dat plus X of min X heb je ook die of die Tesla. Mensen kiezen ook om bepaalde reden geen Tesla.

Maar om serieus antwoord te geven, keuze wordt ook bepaald door laadruimte en niet alleen in Liters maar om een Duitse Herder in te kunnen vervoeren plus achterbank voor 2 kids met ruimte in achterbak voor spullen naast de hond.

Ik heb juist een model Y gekozen vanwege de ruimte. (o.a. 2x Maxi Cosi op de achterbank met isofix base en een Bugaboo Donkey kinderwagen achterin met reiswiegen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:47:
[...]

Ik heb juist een model Y gekozen vanwege de ruimte. (o.a. 2x Maxi Cosi op de achterbank met isofix base en een Bugaboo Donkey kinderwagen achterin met reiswiegen.)
En waar gaat de hond? 8)

Dat is de factor die bepaald of een "sedan" model wel of niet kan.
De EV6 bijvoorbeeld mooi ruim etc, maar aflopende achterkant daar kan dat beest niet fatsoenlijk in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Rubman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

En waar gaat de hond? 8)

Dat is de factor die bepaald of een Sedan model wel of niet kan.
De EV6 bijvoorbeeld mooi ruim etc, maar aflopende achterkant daar kan dat beest niet fatsoenlijk in zitten.
Die heb ik gelukkig niet :)

Overigens viel bij ons de EV6 ook af, vanwege de te schuin aflopende achterkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:43
Rubman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

En waar gaat de hond? 8)

Dat is de factor die bepaald of een "sedan" model wel of niet kan.
EV6 is echt veel kleiner ja. Zelfs een grote hond moet echt wel in een Y passen. Kofferbak is vrij diep en daar dan ook hoog. Niet dat je van mij een Y hoeft te nemen hoor. Maar dat een hond niet zou passen lijkt me sterk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
@DonJunior dan is met jouw uitleg de 1e generatie Mercedes-Benz A-klasse ook een Hatchback.

In mijn optiek is de A-klasse pas sinds 2013 een Hatchback, daarvoor was het als MPV geclassificeerd.

Id3 dan ook maar als MPV classificeren? Lijkt mij een prima compromis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:56
D_Jeff schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:28:
@DonJunior dan is met jouw uitleg de 1e generatie Mercedes-Benz A-klasse ook een Hatchback.

In mijn optiek is de A-klasse pas sinds 2013 een Hatchback, daarvoor was het als MPV geclassificeerd.

Id3 dan ook maar als MPV classificeren? Lijkt mij een prima compromis :)
Aldus RDW is het een stationwagen.. daar ben ik het ook niet helemaal mee eens.. maar goed.
MPV is meestal nog groter dan een ID.3 maar okee..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:04
Inspired schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:27:
[...]

EV6 is echt veel kleiner ja. Zelfs een grote hond moet echt wel in een Y passen. Kofferbak is vrij diep en daar dan ook hoog. Niet dat je van mij een Y hoeft te nemen hoor. Maar dat een hond niet zou passen lijkt me sterk.
Moet zeggen dat onze medium sized Labradoodle achterin het prima naar zijn zin had in de EV6 (nieuwe WG, auto is er alweer uit). ideaal zou je met hond + kinderen gewoon een lekkere stationwagen leasen, maar dan wordt 't aanbod qua electrisch rijden extreem karig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

Aldus RDW is het een stationwagen.. daar ben ik het ook niet helemaal mee eens..
Dat is mijn fat E-tron volgens het RDW ook. Ook niet bepaald een station.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
Rubman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:34:

[...]

Haha, geen probleem hoor. De vergelijking met een tesla model 3 of Y wordt idd snel gemaakt, vooral omdat die eigenlijk op dit moment een veel scherpere aanbieding hebben dan de concurrentie.
Maar uiteraard is het criterium ‘geen tesla’ ook gewoon prima, dan valt hij idd af ;) .

Maar als een instap Enyaq past, zou je naast de ZS van MG ook naar de 5 van hun kunnen kijken. Dat is daadwerkelijk een station.
Of, als je kan wachten, een station Astra of 308 als ev? Die komen er aan, maar hoe lang dat duurt weet ik niet precies.
De Hyundai ioniq 5 is ook vrij hoekig trouwens, of dat ‘formaat herder’ is weet ik niet :+ .

De Enyaq zou ik overigens altijd kiezen boven de ZS. Dat is gewoon een klap meer auto!

[ Voor 9% gewijzigd door Smobbo op 15-08-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Smobbo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:50:
[...]

Haha, geen probleem hoor. De vergelijking met een tesla model 3 of Y wordt idd snel gemaakt, vooral omdat die eigenlijk op dit moment een veel scherpere aanbieding hebben dan de concurrentie.
Maar uiteraard is het criterium ‘geen tesla’ ook gewoon prima, dan valt hij idd af ;) .

Maar als een instap Enyaq past, zou je naast de ZS van MG ook naar de 5 van hun kunnen kijken. Dat is daadwerkelijk een station.
Of, als je kan wachten, een station Astra of 308 als ev? Die komen er aan, maar hoe lang dat duurt weet ik niet precies.
De Hyundai ioniq 5 is ook vrij hoekig trouwens, of dat ‘formaat herder’ is weet ik niet :+ .

De Enyaq zou ik overigens altijd kiezen boven de ZS. Dat is gewoon een klap meer auto!
Ja het is idd een klap meer auto, maar ook meer bijtelling en dat speelt toch mee. Inmiddels voor beide een proefrit ingepland dus dat zal ook zeker mee wegen in de keuze.

Heb voor de grap toch even via Tesla een Model Y bekeken maar de prijs komt toch echt flink hoger dan de Enyaq hoor. Nu heb ik hem niet opgevraagd via de leasemaatschappij, misschien dat dat nog iets doet.

Dan nog denk ik dat het met 2 kinderen en een grote hond van ~40Kg niet echt de meest ideale auto is als je er ook mee op vakantie wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Model Y en een grote hond achterin niet doen. Hoewel net zo veell kofferbak ruimte in de Y als de Passat, loopt de Y schuin af. Hond zit dus naar beneden geduwd. Bench wordt helemaal lastig.
Enyaq is gewoon vierkant en kun je desnoods stapelen.
Vwb de Y in de lease: alleen voordelig als je hem nieuw en niet uit voorraad besteld. Hoop leasemaatschappijen hebben ze en masse besteld voordat de prijzen kelderden, en dat willen ze terug zien. Zit je oude prijzen ook qua fiscaal en bijtelling. Niet leuk. Uiteraard afhankelijk van leasemij, dat wel.

Verder zou ik tegen @Rubman willen zeggen: je moet naar die auto lopen en denken: "ha, das de mijne". En niet "Mja, had ik maar...".

Sowieso rijdt die Enyaq een klasse rijker dan de MG en heeft Skoda zijn dingen wat beter voor elkaar dan die Chinezen. Ik zou blind de Enyaq kiezen als het moest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@The Eagle Ik zou echt niet meer blind voor Skoda (vag) kiezen. De software is voor bijvoorbeeld mijn octavia na 2 1/2 jaar nog steeds niet stabiel...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

The Eagle schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:33:
Model Y en een grote hond achterin niet doen. Hoewel net zo veell kofferbak ruimte in de Y als de Passat, loopt de Y schuin af. Hond zit dus naar beneden geduwd. Bench wordt helemaal lastig.
Enyaq is gewoon vierkant en kun je desnoods stapelen.
Vwb de Y in de lease: alleen voordelig als je hem nieuw en niet uit voorraad besteld. Hoop leasemaatschappijen hebben ze en masse besteld voordat de prijzen kelderden, en dat willen ze terug zien. Zit je oude prijzen ook qua fiscaal en bijtelling. Niet leuk. Uiteraard afhankelijk van leasemij, dat wel.

Verder zou ik tegen @Rubman willen zeggen: je moet naar die auto lopen en denken: "ha, das de mijne". En niet "Mja, had ik maar...".

Sowieso rijdt die Enyaq een klasse rijker dan de MG en heeft Skoda zijn dingen wat beter voor elkaar dan die Chinezen. Ik zou blind de Enyaq kiezen als het moest.
Hij loopt inderdaad schuin af, maar een hond kan er makkelijk in.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EU3jxIJXkAck1sL.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/2kfr4tdrtad71.jpg

MG ZS heb ik ook naar gekeken, maar de software was ik niet over te spreken en de kofferbakruimte was voor ons te beperkt.

Enyaq is VAG, daar loop ik liever met een boog omheen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hiervandaan
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-05 19:24
Rubman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:25:
[...]

Ja het is idd een klap meer auto, maar ook meer bijtelling en dat speelt toch mee. Inmiddels voor beide een proefrit ingepland dus dat zal ook zeker mee wegen in de keuze.

Heb voor de grap toch even via Tesla een Model Y bekeken maar de prijs komt toch echt flink hoger dan de Enyaq hoor. Nu heb ik hem niet opgevraagd via de leasemaatschappij, misschien dat dat nog iets doet.

Dan nog denk ik dat het met 2 kinderen en een grote hond van ~40Kg niet echt de meest ideale auto is als je er ook mee op vakantie wilt.
Ik rij sinds maart in een Y. Ik heb een labradoodle van 35 kg, een zoontje van 2,5 en nog een kleine op komst. Reed hiervoor een golf variant en ik heb nog nooit zoveel opbergruimte in een auto gehad. Onder de kofferbak kan je makkelijk een kleine kinderwagen kwijt of een grote weekendtas. Verder heb je ook nog de frunk waar een tas in kan. Ik zou hem niet zomaar afschrijven zonder gekeken te hebben of je hond past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Rubman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:25:
[...]

Nogmaals, van mij hoef je echt geen Y te kiezen. Ook als je gewoon een bepaald budget hebt en de MG neemt is dat dikke prima maar als ik de kofferbak van de MG zie dan weet ik 100% zeker dat er meer in de Y gaat. :) Ook zeker praktischer voor een grote hond. Komt nog bij dat je onder de laadvloer een flinke weekendtas kwijt kunt en ook nog eens in de frunk waardoor er nog meer ruimte overblijft voor de hond. De kofferbak van de Y is veel dieper en zal meer ruimte bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:15
Ik ben in de markt voor een nieuwe elektrische auto. Kom van een Jaguar IPace (met 4% bijtelling) - is toch even wat anders. Maar goed.... na eerst vooral naar mijn hart te hebben geluisterd (Etron GT RS en een Taycan) denk ik toch wat praktischer te willen rijden m.n. ivm jonge kinderen en vakanties met de auto door Europa.

Zojuist ben ik bij de Lotus Dealer in Veghel geweest en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de Lotus Eletre. Morgen heb ik een proefrit gepland staan. Ben benieuwd of hier mensen zijn die al deze auto hebben geprobeerd en wat de ervaringen zijn. Dan kan ik die specifiek meenemen in mijn proefrit :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
@n00bCoder Ik denk dat er weinig mensen zijn die een auto kunnen leasen met een startprijs van een ton tot 1,8 ton als je voor een duurder model met wat optie gaat...
Snap niet zo goed wat je hier mee wilt bereiken (hopelijk niet opscheppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
jongetje schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:07:
@n00bCoder Ik denk dat er weinig mensen zijn die een auto kunnen leasen met een startprijs van een ton tot 1,8 ton als je voor een duurder model met wat optie gaat...
Snap niet zo goed wat je hier mee wilt bereiken (hopelijk niet opscheppen).
Nou het is een nieuwe Auto uit china (met toevallig een Lotus logo erop). Ben gewoon benieuwd of er al negatieve ervaringen zijn of dingen om rekening mee te houden. Ik heb ook naar een SQ8 e-tron gekeken of een EQE mercedes, maar vind de designs nogal saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:44
n00bCoder schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:11:
[...]

Nou het is een nieuwe Auto uit china (met toevallig een Lotus logo erop). Ben gewoon benieuwd of er al negatieve ervaringen zijn of dingen om rekening mee te houden. Ik heb ook naar een SQ8 e-tron gekeken of een EQE mercedes, maar vind de designs nogal saai.
In die prijsklasse zou ik vooral naar afwerking en rijbeleving kijken, zeker bij een 'nieuwe auto uit China'. Verder vooral wat goed voelt en waar je met plezier elektrisch in kan rijden.
Normaliter is bijtelling een argument (zeker als van 4% afkomt, dat is niet meer zo), maar gezien de SQ8, EQE en Lotus opties, verwacht ik dat dit minder een issue is.

De meeste hier gaan voor 'bang for the buck' en gevoel vs financieel mogelijk en verantwoord maar als dat niet speelt, het usual lijstje;
- Zijn de stoelen goed (voor jou)
- Kan je er alles in kwijt, nu en de komende X jaar (x = lease duur)
- User Experience bij instappen, gebruik van infotainment en rijden (ik haat bijv touch knoppen op stuur, waardeloze UX in mijn beleving)
- Rijdt het zoals je wilt, is de ervaring zoals verwacht (of rij je toch liever een Porsche / Audi dan)
enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
Thanks. Vooral dat info-tainment is inderdaad wel iets om naar te kijken. Die in de JAG is echt veel te traag. Bij de Lotus merk je dat de software nog in ontwikkeling is... dus daar zit wel een risico. Wat wel al werkt is erg cool/snel/responsief en draait op Unreal Engine. Ik vind de Taycan wel gaaf, maar het is een lage auto - en niet heel ruim. Dat is wel een beslissende factor voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@n00bCoder als jij nu van een 4% iPace afkomt zou ik eerst even bepalen wat je aan bijtelling cq netto per maand kwijt wilt zijn. Je gaat van 4 naar 16%. Voor een auto van een ton is dat van 4k per jaar / 333 per maand naar 16k / 1333 per maand (bruto). Das ongeacht je inkomen of bestedingspatroon een verschil waar je rekening mee wilt houden.
Oh ja, en in de afgelopen jaren zijn auto's an sich ook ca 30% in prijs gestegen.
Wil je vergelijkbaar met de iPace zou ik richting Tesla Y kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
The Eagle schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:37:
@n00bCoder als jij nu van een 4% iPace afkomt zou ik eerst even bepalen wat je aan bijtelling cq netto per maand kwijt wilt zijn. Je gaat van 4 naar 16%. Voor een auto van een ton is dat van 4k per jaar / 333 per maand naar 16k / 1333 per maand (bruto). Das ongeacht je inkomen of bestedingspatroon een verschil waar je rekening mee wilt houden.
Oh ja, en in de afgelopen jaren zijn auto's an sich ook ca 30% in prijs gestegen.
Wil je vergelijkbaar met de iPace zou ik richting Tesla Y kijken.
Bij een ton zit je op bijna 1700 bruto. (Die 16% is maar voor de eerste 30k) Zeg 825 netto. Netto kun je ook zo 1000 budget pakken denk ik en dan betaal je in 4 jaar dus 87k. Kopen van zo’n auto lijkt dan best interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Inspired schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

Bij een ton zit je op bijna 1700 bruto. (Die 16% is maar voor de eerste 30k) Zeg 825 netto. Netto kun je ook zo 1000 budget pakken denk ik en dan betaal je in 4 jaar dus 87k. Kopen van zo’n auto lijkt dan best interessant.
Ah, das waar ook ja, daar zat een schalen systeem op. I stand corrected :)

Neemt niet weg dat je fors meer betaalt dan een paar jaar terug.

* The Eagle daarom vrolijk weer benzine gaan rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
Inspired schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

ik heb een bierviltje berekening gemaakt van de koop. De Basis uitvoering met wat opties kost 110K Eur. De bijtelling is dan Netto 899 Euro per maand. Bij een aankoop (rekening houdend met Brandstof, afschrijving (57% in 5 jaar), rentederving (6%), banden, verzekering etc.) dan ben je 2060 Euro kwijt - 795 Euro (netto mobiliteitsbudget) = 1265 Euro. (bij 3% rentederving) is dat 990.

Lease blijft dan goedkoper. Overigens klopt dat wel met wat de 'politiek' vind van bijtelling aangezien die aangeven dat bijtelling eerder rond de 30% zou moeten zijn om vergelijkbaar te zijn met prive eigendom van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Nvm. :)

Je netto budget is dan aan de lage kant idd. Als je ook weinig zakelijk rijdt is lease voordeliger ja.

[ Voor 187% gewijzigd door Inspired op 16-08-2023 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:22
Een hond is natuurlijk geen bananendoos die rechtop klemt tussen andere dozen :+

• Oid
  • Niet online

Oid

n00bCoder schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:57:
[...]

ik heb een bierviltje berekening gemaakt van de koop. De Basis uitvoering met wat opties kost 110K Eur. De bijtelling is dan Netto 899 Euro per maand. Bij een aankoop (rekening houdend met Brandstof, afschrijving (57% in 5 jaar), rentederving (6%), banden, verzekering etc.) dan ben je 2060 Euro kwijt - 795 Euro (netto mobiliteitsbudget) = 1265 Euro. (bij 3% rentederving) is dat 990.

Lease blijft dan goedkoper. Overigens klopt dat wel met wat de 'politiek' vind van bijtelling aangezien die aangeven dat bijtelling eerder rond de 30% zou moeten zijn om vergelijkbaar te zijn met prive eigendom van een auto.
Vergeet ook niet dat er mogelijk wegenbelasting op gaat komen in de komende jaren.
Kwakkel schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:27:
[...]

Een hond is natuurlijk geen bananendoos die rechtop klemt tussen andere dozen :+
Eens, meten is weten.

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:58
Bij ons gaat de border collie ook wel eens mee achterin de 108. Die sprint dat even enthousiast in als in de suv

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 22:10
Leasebudget: 800
Kilometrage per jaar: 25k/30k
Contractduur: Shortlease (jaar)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Nog onbekend
Merkbeleid, zo ja, welke: bedrijfsvoorkeur elektrisch
Overige afhankelijkheden: -
Specifieke wensen: -
Uiteindelijke keuze: -

Iemand hier bekend met de keuze van een zakelijke leaseauto via een shortlease contract?
Ik weet wat ik ongeveer kan krijgen als ik een gewoon leasecontract zou aangaan maar met shortlease zijn de prijzen volgens mij een stuk hoger per maand en krijg je voor 800 euro en stuk minder auto.

[ Voor 4% gewijzigd door Kupauw op 17-08-2023 15:31 ]

• SirLct
Kupauw schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:30:

Iemand hier bekend met de keuze van een zakelijke leaseauto via een shortlease contract?
Ik weet wat ik ongeveer kan krijgen als ik een gewoon leasecontract zou aangaan maar met shortlease zijn de prijzen volgens mij een stuk hoger per maand en krijg je voor 800 euro en stuk minder auto.
Is het voor een voorloper? Waarom 1 jaar?
Ik weet dat bij ons redelijk thumbrule is dat als je C-segment kan leasen, dat de voorloop (shortlease) kan 1 segment lager zijn. Dus als iemand een Golf kan leasen, kan zomaar zijn dat ie even Polo moet rijden als voorloopauto. Heeft te maken idd dat de shortlease 20% duurder is ongeveer.

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 22:10
SirLct schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:38:
[...]

Is het voor een voorloper? Waarom 1 jaar?
Ik weet dat bij ons redelijk thumbrule is dat als je C-segment kan leasen, dat de voorloop (shortlease) kan 1 segment lager zijn. Dus als iemand een Golf kan leasen, kan zomaar zijn dat ie even Polo moet rijden als voorloopauto. Heeft te maken idd dat de shortlease 20% duurder is ongeveer.
Het gaat hier om een nieuw bedrijf waar ik begin met een voorlopig (jaar-)contract. Werkgever gaat natuurlijk niet direct een leasecontract van 60 maanden aan.

• SirLct
Kupauw schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

Het gaat hier om een nieuw bedrijf waar ik begin met een voorlopig (jaar-)contract. Werkgever gaat natuurlijk niet direct een leasecontract van 60 maanden aan.
Hebben ze geen poolauto? Ik neem aan dat ze geen jaar nodig heb om te weten of ze je wil houden of niet.
Maare even on topic.
Als je 800 als budget heb dan denk ik dat je net Kia e-Niro kan shortleasen (wellicht occassion lease).
Maar als je pech heb kan het ook klasse e-208 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenmans
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-05 22:55
Leasebudget:
1085

Kilometrage per jaar:

40.000
Contractduur:
48 maanden

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief

Merkbeleid, zo ja, welke:
Nee

Specifieke wensen:
Hoge instap en ruimte op de achterbank en kofferbak minimaal 450liter.

Ik heb de Renault Arkana alpine esprit ( bijna vol optie inclusief panorama dak) op het oog en de Ford Kuga St Line ( inclusief winterpakket en assistentie pakket)

Voor de Kuga ga ik 60euro meer bijtelling per maand betalen tov de Arkana. De Arkana vind ik kwa look mooier ( smaken verschillen) maar de Kuga is dan weer ruimer op de achterbank ( ik heb 2 kids)

Is die 60euro extra per maand het waard om voor de Kuga te gaan? Of is de Arkana ook niet zo gek. Binnenkort heb ik proefritten gepland staan.

Uiteindelijke keuze:

IT is what IT is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kupauw schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:30:

Shortlease geeft de werkgever meestal aan "die en die klasse, regel het" en is het afwachten wat je krijgt. Hangt af van de leasemij, weinig vrije keuze daarin. Relatief kale auto's meestal.
Wil je een station kun je dat meestal nog wel aangeven, maar that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

eenmans schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:53:
Leasebudget:
1085

Kilometrage per jaar:

40.000
Contractduur:
48 maanden

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief

Merkbeleid, zo ja, welke:
Nee

Specifieke wensen:
Hoge instap en ruimte op de achterbank en kofferbak minimaal 450liter.

Ik heb de Renault Arkana alpine esprit ( bijna vol optie inclusief panorama dak) op het oog en de Ford Kuga St Line ( inclusief winterpakket en assistentie pakket)

Voor de Kuga ga ik 60euro meer bijtelling per maand betalen tov de Arkana. De Arkana vind ik kwa look mooier ( smaken verschillen) maar de Kuga is dan weer ruimer op de achterbank ( ik heb 2 kids)

Is die 60euro extra per maand het waard om voor de Kuga te gaan? Of is de Arkana ook niet zo gek. Binnenkort heb ik proefritten gepland staan.

Uiteindelijke keuze:
Ik zou zeggen dat de Arkana een veel ruimere auto is dan de Kuga, maar das puur op basis van uiterlijk.

Ben je evt bereid bij te betalen? En hoeveel zou je netto uit willen geven / fiscale waarde willen hebben? EV, Hybrid of Benzine?

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 21-08-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenmans
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-05 22:55
The Eagle schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:53:
[...]

Ik zou zeggen dat de Arkana een veel ruimere auto is dan de Kuga, maar das puur op basis van uiterlijk.

Ben je evt bereid bij te betalen? En hoeveel zou je netto uit willen geven / fiscale waarde willen hebben? EV, Hybrid of Benzine?
Thx voor je reactie!

Ik wil binnen mijn leasebudget blijven. Ik zat te denken aan max 40k aan fiscale waarde, de Kuga St Line zit op 45k vandaar die 60eeuro extra bijtelling per maand tov de Arkana. De Arkana esprit alpine is voor 40k al heel rijk uitgerust. Wil eigenlijk alleen van die 40k fiscale waarde afwijken als het echt een groot verschil is tussen de Kuga en de Arkana.

Geen EV, wel hybrid of benzine.

[ Voor 3% gewijzigd door eenmans op 21-08-2023 23:00 ]

IT is what IT is

Pagina: 1 ... 34 ... 65 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.