Hari-Bo schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:25:
Naast mijn (uit de hand gelopen) passie help ik lokale garages en particulieren om de onnodige kosten te maken. De laastste tijd oa reset en inleren instrumentenpanelen, clone ECU’s, after market sleutels bijmaken en heb zelfs een nieuwe W206 voorzien van een AMG-instrumentenpaneel.
Ditmaal ook mijn eigen W123 aandacht gegeven, binnenkort komt de hoedenplank voorzien van nieuwe stof en ga ik de voor+achter bumper preventief vervangen met RVS en 20% chromen bumpers, de foto's volgen.
En daarbij mocht ik weer nieuw lease plastic uitkiezen, ditmaal de Mercedes-Benz GLB 250+ EQ Business Solution Luxury

Maar nog even wachten tot eind juni.
Dan heb ik twee vragen, waar jij wellicht het antwoord op hebt.
Afgelopen weekend bij een 2025 E300e gekeken. Afgezien van het ontbreken van het HUD display, klopt het plaatje eigenlijk wel.
Er waren echter twee punten van aandacht:
1) Het is een Duitse import auto, met klasse 3 alarm systeem. Echter volgens Duitse standaard en daarvoor krijg je in NL geen certificaat volgens de verkoper. Met alle auto's die bij bosjes geïmporteerd worden kan ik mij niet voorstellen dat het daadwerkelijk zo werkt en dat al die auto's voorzien worden van een aftermarket systeem.
Ik weet bij dat bij BMW de juiste optiecode achteraf gecodeerd kan worden, alarm gekeurd kan worden en je gewoon een certificaat krijgt. Is dat ook mogelijk bij Mercedes?
2) Ik moet een trekhaak hebben, nu heeft de auto die ik bekeken heb wel een trekhaak. Maar een trekhaak is bij mij net zoiets als velgen, prima achteraf te doen. Althans, bij BMW weet ik een adres die met originele onderdelen alles in een uurtje of twee eronder sleutelt alsof het uit de fabriek kwam voor +/- 1500eu.
De dealer geeft aan dat het origineel enkele duizenden euro's meer kost, aftermarket haak kan ook maar dan moet getekend worden dat in geval van koelingsproblemen de garantie vervalt. Beide heb ik geen zin in, daar moeten ook bij Mercedes toch prima andere opties voor zijn? Dat maakt de zoektocht namelijk wel wat makkelijker