Jawel hoor, je mag met exportkennzeigen/ausfuhrkennzeigen maximaal 14 dagen rondrijden in Nederland (ook al is mijn plaat 30 dagen geldig + verzekering, gekke regel in NL), maar rondrijden mag niet met een z.g.n Kurzzeitkennzeigen en daar gaat het vaak mis.Analamoebe schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:23:
[...]
Mooi hoor!
Je weet dat je officieel niet met een dergelijk kenteken als NL-er in NL mag rijden? Met een dergelijk prijzige auto had ik persoonlijk dat risico niet genomen.
Daarnaast moet je wel bij de belastingdienst de vrijstelling MRB en BPM hebben (PDO) + een geldige Europees dekkende WA verzekering op het export kenteken + VIN. Dan voor de rit naar de RDW een eendagskenteken regelen op witte platen/karton.
De douaniers gisteren maakte zelfs het compliment dat alle papieren netjes in orde waren, iets wat ze dus vaak niet zien. Ik heb veel familie in deze import/export wereld dus heb een aardig idee wat wettelijk mag of niet.
Overigens rijd ik niet rond, enkel naar NL + naar dealer voor alle SCM alarmsystemen en terug.
Edit: kosten van de uitvoerplaten is 265€. Inclusief 25€ Duitse KfZ Steuer en 156€ voor de WA verzekering. (+kosten voor het mannetje dat ik vraag dat ter plekke te regelen)
[ Voor 23% gewijzigd door Mauritio op 04-12-2025 11:17 ]
/f/image/j8xT0HfYBpiXMCje7U8Ekfvx.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/jqFwRs434tRCOMTGTEodemAi.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/sVLLcIUO0GnSWZCccN4C1vKp.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/aXOJba1HxjHn8NLAeyet1ktS.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/OMCuDyRYD1W9KrChyRxldhZU.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/t7D0SxhrCDZFqKPFgXun1QS8.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/bM77irRJ8hzyNgMnUm9SjSmu.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ddn75JHBVzepeIl1nbRMDp5M.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/YBrwmg2T5gCtuXGtk7QMTaLW.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/meq7MbKKIVD8m0959JLNg9Wq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N4WlcQ6U59BcONr5brIUUouJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GRh4LAs3K64WKTuum9VbecXw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZEyl3RI1wJGkQePG3c1iTG3Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UXBD9Rj37X4OxSNxagUCqaEV.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/bNFhL8uFKOnuI763sk2kf4NU.png?f=fotoalbum_large)