OogvanHorus schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:53:
[...]
De W204 vond ik zelf de allerbeste uit de serie. Die gaf mij het gevoel weer dat ik met een echte oer Mercedes onderweg was. De opvolger heb ik niet lang gehad, daar waren teveel zaken die ik ondermaats vond. Zo liet bij mij al heel snel de blanke lak los op de spiegel.
Maar die W204 met een lekkere 6 cilinder diesel was gewoon mega. Wat een auto.

Ik vond die generatie vooral heel consequent in de afwerking. Het gaf een zeer solide indruk. Heb zelf een Coupé met de 250d diesel gereden. Ging best, handbak was leuk maar deed afbreuk aan de kwaliteitsindruk. Grappig was dat er een soort van modulator in het uitlaattraject zat waarmee men wilde benadrukken dat je toch echt met een halve 8-in-lijn onderweg was.
Verder was de audio beroerd slecht (Herman Karton). Dat hebben ze met de Burmester rechtgezet in de volgende generatie. Ook de navigatie / infotainment in het algemeen liep achter op BMW.
De W205 was op dat vlak met de facelift perfect, maar je merkte ook daar al dat men toch op sommige dingen wat wilde sparen. Ik had weliswaar de AMG lines van de pre- en post facelift, maar sommige drempels of ingangen van parkeergarages moest ik echt scheef nemen, al helemaal met vier man in de auto. Helaas nooit met een 6-cilinder diesel mogen karren, maar er C300d was wel echt een super fijne motor ook. Meest gecultiveerde 4-cilinder diesel die ik ken. Nul problemen gehad ook met die generatie, ondanks 2 keer een ton er mee te hebben gereden, met goed gebruik van de beschikbare paarden
Een enkel ritje met de W206 was genoeg om deze te mijden. Hebben ze het probleem met de remmen daar ooit opgelost? Dat was echt op het gevaarlijke af.
De infotainment heb ik inmiddels in m’n EQE aan kunnen wennen. Maar komende van de W205 “MOPF” blijft het behelpen. Dat systeem was gewoon peak bestuurder-georiënteerd UI design. Met een stuurwiel welke ik nog dagelijks mis.
Ik ben benieuwd naar de eerdere ervaringen met het digitale snowboard van de nieuwe generatie. Voor mij was het reden een deurtje verder te kijken na tien jaar volle tevredenheid MB.