OogvanHorus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:35:
[...]
Er zijn doorlopend problemen met de NOX sensoren. Dat is algemeen bekend en een flinke kostenpost. Vaak is het zo dat als de een ' gaat' je alvast rekening kunt houden met de volgende.
Ik begrijp best dat er dingen niet mogen en dat het slechter is, maar ik geef deze mensen groot gelijk. Het slaat nergens op, hoe goed is het voor het milieu om dit soort apparaten te maken die zo vaak stuk gaan, geleverd moeten worden etc. etc. Ik denk dat het een het ander wel opheft.
Garages programmeren massaal dit soort onderdelen uit en de keurmeester moet in de software kijken wat ze praktisch nooit doen. Zeker niet een garage die het zelf aanpast of laat aanpassen.
Hetzelfde debacle wat men Adblue noemt, op papier een hele mooie oplossing. In de praktijk volledig waardeloos zie regelmatig voertuigen van nog geen 2 jaar oud waarbij het vervangen moet worden en uiteraard geen coulance vanuit garantie, want het is een 'slijtage' onderdeel. Het is een theoretische oplossing om te voldoen aan de emisie normen ivm milieu. Als het nou een modulair systeem is om de componenten te vervangen zoals injector, verwarmingselement, compressor dan is het nog betaalbaar en belast het milieu niet onnodig. Maar het is simpelweg een kwesie van probleem Adblue buiten de motor, vervang dan de hele Adblue installatie maar...
Het probleem is het zogenaamde oxideren van Adblue, daar onstaat een krisalvormige plaklaag waardoor alles dichtslibt. Buiten het vervangen is daar sinds kort
additief voor om dat schijnbaar op te lossen, dat is uiteraard wel goed voor met milieu...
Uiteraard is het kat en muis qua mogelijkheden, maar je ziet zelfs complete Adblue emulator systemen om de ECU aan te sturen zodat het normaal lijkt, daar gaat geen enkele diagnose apparatuur inzicht in krijgen bij een controle daarop. Zie het ook bij kilometer manipulatie waarbij het ouderwetse terugdraaien een achterhaald princiepe begint te worden, want door alle ECU's in de auto uit te vragen incl VIN nummer kan je snel een inschatting maken of er mee geknoeid is want in de meeste gevallen is het enkel een CAN filter bij het instrumenten paneel waarbij de rest doortikt. Altijd een discussie als ik die uitdraai maak, maar komt ook veel voor nog steeds.
Maar de laatste generatie zie je dat het een volledige manipulatie wordt ipv bijtellen elke kilometer is het bijv elke 10 kilometer, scheelt toch als je deze wilt verkopen... Kom er genoeg tegen helaas.
[
Voor 28% gewijzigd door
Hari-Bo op 17-06-2026 20:41
]