• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:41
Andrehj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:20:
[...]

Toch kan dat wel. Het hangt er maar net vanaf waar je een auto voor gebruikt. Onze familieauto heeft ook een dergelijk profiel. Ik fiets naar mijn werk en mijn vrouw heeft haar eigen auto. De familie-station wordt dus hoofdzakelijk in de weekenden en de vakanties gebruikt, nagenoeg allemaal lange afstanden. Hij staat ook soms wel drie weken stil (in de verwarmde garage).
Auto is van 2011, kilometerstand is nog onder de 170.000 en als ik de kilometers met de caravan (en hoog verbruik) even wegdenk, sta ik bovenaan in de statistieken van Spritmonitor.de, door de zuinige rijstijl en de dus de hoofdzakelijk lange afstanden.
Diesel of gewoon benzine?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Op benzine. Toen we de auto in 2011 kochten was ook al duidelijk dat we met ons gebruiksprofiel de hogere vaste kosten van diesel nooit terug gingen verdienen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Diagnose Dan heeft deze week een video online gezet over hoe Smart (= Mercedes) over sustainability denkt:
In de module die de waterpomp bestuurt zit een teller die het aantal draaiuren van die waterpomp bijhoudt. Als die teller zijn maximum bereikt heeft, kun je de waterpomp vervangen, maar niet de teller resetten. Dat kan technisch wel, maar die functionaliteit stelt MB niet beschikbaar... Enige oplossing volgens Mercedes is het vervangen van die besturingsmodule, enkel omdat een tellertje zijn maximum bereikt heeft. |:( 8)7 |:( 8)7
Zie deze video voor het hele verhaal:
Lekker bezig Mercedes! :(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:41
Andrehj schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Op benzine. Toen we de auto in 2011 kochten was ook al duidelijk dat we met ons gebruiksprofiel de hogere vaste kosten van diesel nooit terug gingen verdienen.
Voor benzine is dat toch vrij normaal? Hier gaat het om een 6-cilinder diesel van 11 jaar oud met "slechts" 200k Autobahnkilometers. Voor een diesel is dat vrij weinig.
Ik heb in m'n C-klasse in 28 maanden zo'n 90.000km gereden, dat wil je met een benzine echt niet.
Pagina: 1 ... 71 72 Laatste