Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Welkom in het tweede deel van het Mercedes-Benz-topic.

Benz was het merk waaronder Carl Benz auto's bouwde. Benz was de eerste autoproducent ter wereld en bouwde zijn eerste voertuig al in 1885. Hij patenteerde zijn motorwagen in 1886 en deed zijn eerste officiële proefrit door Mannheim in juli van dat jaar.
Benz' vrouw Bertha was wellicht de eerste persoon ter wereld die een echt autoritje maakte, toen ze van Mannheim naar Pforzheim (een afstand van 80 km) reed in 1888. Er zijn mensen die beweren dat dit ritje ervoor zorgde dat de auto zich bewees. Vrouw Bertha was een vindingrijke vrouw en dat was nodig ook, want de eerste auto was niet zonder problemen te besturen. Ze moest in het holst van de nacht op zoek naar benzine en vond een apotheek. Het eerste "benzinepompstation" ter wereld.
Na dit initiële succes werd Benz de eerste autoproducent ter wereld, toen hij de min-of-meer gestandaardiseerde Benz Victoria op de markt bracht. Deze auto werd door verschillende andere autofabrikanten in licentie geproduceerd. Een jaar later kwam de Benz Velo uit. Benz bleef te lang teren op zijn succes en uitvinding en tegen 1900 kwam het merk in de problemen. Mede door de ontwikkeling van de Blitzen-Benz, een racewagen, wist men het imago wat op te vijzelen. Desondanks werd het in Duitsland moeilijk om het hoofd boven water te houden.

Benz Patent-Motorwagen, 1885. Bron: Daimler

Mercedes komt voort uit Daimler, een Duits automerk, opgericht door Gottlieb Daimler, dat tussen 1886 en 1900 auto's bouwde onder eigen naam. Daarna bleef de Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) wel bestaan, maar produceerde men onder de in 1902 door DMG gedeponeerde merknaam Mercedes.
Deze is geïnspireerd op Mercédès Jellinek, de dochter van de Oostenrijks-Hongaarse consul Emil Jellinek, een van de eerste grote klanten van DMG die in 1900 36 auto's bestelde, met de gezamenlijke waarde van 550.000 Duitse Marken.

Op basis van de Mercedes zoals die besteld werd door Jellinek, bouwde men ook kleinere modellen. In 1907 werd Paul Daimler, zoon van Wilhelm, aangesteld als ontwerper. Vanaf 1909, min of meer nadat Emil Jellinek en Wilhelm Maybach zich terugtrokken, werden schuivenmotoren van Knight ingebouwd. Hierin was Mercedes niet de enige; ook het Belgische Minerva bijvoorbeeld gebruikte schuivenmotoren van Knight.

Na de Eerste Wereldoorlog kon Mercedes de productie vrij snel weer oppakken. Rond deze werden ook de eerste compressoren toegepast. Met compressoren kon het motorvermogen zonder grote ingrijpen drastisch verhoogd worden.

In 1926 besloten de firma's Daimler-Motoren-Gesellschaft en het noodlijdende Benz & Cie. te fuseren tot Daimler-Benz AG, omdat men inzag dat de Duitse markt te klein was voor twee luxe-merken. De Mercedes-ster bleef behouden als beeldmerk.

Onder het merk Mercedes-Benz worden personenauto's en -busjes, bestelwagens, bussen, vrachtwagens (zoals de Mercedes-Benz Unimog) en vliegtuigen geproduceerd. Daarnaast is Mercedes-Benz eigenaar van onder meer Maybach en Smart.

Bron: Wikipedia

https://tweakers.net/fotoalbum/image/GdWwxFgbNJv2PvSKyJt7k90U.png

You save everyone, but who saves you?

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• S_Chief
  • Niet online
Nieuws:

De nieuwe Mercedes-Benz CLS – derde generatie van het origineel maakt zijn debuut

De nieuwe CLS is vormgegeven volgens de nieuwe designtaal van Mercedes-Benz, die te herkennen is aan de gewelfde oppervlakken en het gereduceerde aantal lijnen. Opvallende zaken zijn de grille die aan de onderzijde open is en een licht voorover hellende voorzijde. Andere features zijn de brede, laag geplaatste koplampen en de tweedelige achterlichten. Tegelijkertijd heeft het design eenzelfde tijdloze uitstraling als de allereerste CLS, die de basis vormde voor een nieuw segment en al snel uitgroeide tot een designicoon. Alle CLS-modellen beschikken over nieuwe motoren: zescilinder en viercilinder lijnmotoren, die verkrijgbaar zijn in benzine- en dieseluitvoeringen. Net als zijn voorgangers oogt de derde generatie CLS zelfverzekerd en sportief: het is een auto die het hart sneller laat kloppen en tegelijkertijd een indrukwekkend reis- en geluidscomfort biedt. Tevens beschikt de nieuwe CLS over unieke technologie. De vierdeurs coupé komt in maart 2018 op de markt.
Bron & meer informatie: Media Site Mercedes-Benz Nederland

MBUX – Mercedes-Benz User Experience: revolutie in de cockpit

Tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas (CES; 9 t/m 12 januari 2018) heeft Mercedes-Benz een wereldprimeur met het intuïtieve en intelligente multimediasysteem MBUX, de Mercedes-Benz User Experience. In 2018 maakt de technologie voor het eerst zijn opwachting in de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse.

Nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse: een icoon opnieuw uitgevonden

De nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse debuteert in absolute topvorm. Zowel offroad als onroad en ongeacht de inzet maakt de terreinwagen indruk met zijn prestaties, geavanceerde assistentiesystemen, uitstekende rijeigenschappen en veiligheidsniveau. Tegelijkertijd zorgen het nieuwe onderstel, de DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s, de ‘G-Mode’ en de drie 100%-sperdifferentiëlen niet alleen voor een verbeterd rijcomfort, maar ook voor meer dynamiek, op elke ondergrond.
Highlights qua uitrusting zijn onder meer led-koplampen, een keur aan rijassistentiesystemen, een hoogwaardig interieur met lederen stoelen en het nieuwe onderstel. Voor klanten die van exclusiviteit houden, zijn er opties als het exclusiefpakket interieur plus met leder op de portierpanelen.

Alle details: de nieuwe Mercedes-Benz A-klasse

Mercedes-Benz bringt die nächste Generation der A-Klasse auf die Straße, welche in der Baureihe W177 mehr als nur ein Highlight bietet. Als neuester Technologieträger mit Stern gibt es dazu nicht nur neue Motoren, sondern auch neueste Sicherheitsausstattung und Assistenten aus der Oberklasse. Wir zeigen erste Bilder und Details. Übrigens: Die Markteinführung beginnt noch im Frühjahr, die Bestellfreigabe erfolgt dazu am 5. März 2018.
Bron & meer informatie: Mercedes-Benz Passion Blog

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• S_Chief
  • Niet online
De nieuwe (facelift, oftewel mopf) C-klasse is er.

Naast de A-Klasse, G-Klasse en de nieuwe vierdeurs Mercedes-AMG GT Coupé zorgt Mercedes-Benz dit jaar tijdens de Autosalon van Genève voor nog twee wereldprimeurs. De nieuwe C-Klasse maakt er zijn opwachting als Limousine en Estate, voorzien van nieuwe benzine- en dieselmotoren, evenals plug-in hybrid-varianten. De persconferentie vindt plaats op 6 maart om 12.30 uur in Hal 6.

De C-Klasse, de meest succesvolle modelserie van Mercedes-Benz, begint zijn vijfde productiejaar met een keur aan vernieuwingen. Het exterieur- en interieurdesign heeft een stijlvolle make-over ondergaan. De elektronische architectuur is compleet nieuw. Als optie zijn een volledig digitaal combi-instrument en multimediasystemen met een gepersonaliseerd informatie- en muziekaanbod leverbaar. De assistentiesystemen profiteren eveneens van de nieuwe e-architectuur en liggen nu op hetzelfde niveau als de S-Klasse.

De huidige generatie C-Klasse was Mercedes-Benz’ bestverkochte modelserie in het vierde jaar van productie. Er werden in 2017 wereldwijd in totaal meer dan 415.000 Limousines en Estates verkocht.

De vernieuwde C-Klasse combineert emotie met intelligentie. Het exterieur wordt met name gekenmerkt door het gerestylede front en het nieuwe design van de koplampen en achterlichten. Ditmaal krijgt de AMG Line standaard een diamond grille. De voorbumper is voor alle uitrustingslijnen nieuw ontworpen. Deze is ofwel voorzien van een zilverkleurige sierlijst (standaarduitvoering) of van een verchroomde sierlijst (in combinatie met AVANTGARDE exterieur) of van een driedelige chromen sierlijst (EXCLUSIVE exterieur).

Het design van de koplampen en achterlichten wordt gekarakteriseerd door hoogwaardige details die de moderne look & feel van de nieuwe C-Klasse onderstrepen. MULTIBEAM LED-koplampen met ULTRA RANGE-grootlicht zijn voor het eerst leverbaar voor deze modelserie.

Het sportieve interieur verleent de C-Klasse een kwaliteitsuitstraling met vloeiende, elegante vormen, met de middenconsole als herkenbaar voorbeeld. Deze is leverbaar in openporig bruin walnoothout of openporig antraciet eikenhout. Het 3D-houtfineer in de middenconsole combineert vakmanschap met modern design. Tot de nieuwe interieurkleuren behoren magmagrijs/zwart en zadelbruin voor het AMG Line interieur.

De C-Klasse krijgt het bedienings- en aanduidingsconcept uit de huidige S-Klasse mee. Hij wordt als optie leverbaar met het volledig digitale combi-instrument met drie individueel instelbare weergavestijlen. De C-Klasse beschikt over aanraakgevoelige touch control-buttons op het stuurwiel. De bediening van DISTRONIC en cruisecontrol via buttons direct vanaf het stuurwiel is ook nieuw. Het infotainmentsysteem kan aanvullend worden bediend via het touchpad met controller (nieuw: haptische feedback) op de middenconsole of via het spraakbedieningssysteem LINGUATRONIC.

De C-Klasse beschikt over de allernieuwste rijassistentiesystemen die de bestuurder ondersteunen en een hoger niveau van actieve veiligheid bieden dan zijn voorganger. Onder bepaalde omstandigheden is de C-Klasse in staat om semi-autonoom te rijden. Het model maakt bovendien gebruik van kaart- en navigatiegegevens voor assistentiefuncties. Zo kan de actieve afstandsassistent DISTRONIC, die deel uitmaakt van het rijassistentiepakket, de bestuurder in tal van situaties routegebaseerd ondersteunen en de snelheid anticiperend aanpassen, bijvoorbeeld bij het naderen van bochten, kruispunten of rotondes. Andere nieuwe features zijn de intuïtief te begrijpen actieve rijbaanwisselassistent en actieve noodstopassistent als nieuwe functies van actieve stuurassistent.

De als optie leverbare MULTIBEAM LED-koplampen zijn nieuw voor de C-Klasse. Elke koplamp herbergt 84 individueel geregelde leds. Ze maken een extreem snelle en nauwkeurige, elektronisch geregelde aanpassing van de koplampen aan de verkeerssituatie mogelijk.

Het ENERGIZING-comfortprogramma (optie) koppelt diverse comfortsystemen in de auto aan elkaar. Het maakt gebruik van de functies van de automatische airconditioning (inclusief parfumering) en de stoelen (verwarming, ventilatie, massagefunctie) alsmede de verlichtings- en muzieksfeer. Het stelt Mercedes-Benz rijders in staat om een specifieke wellness set-up te kiezen die aansluit bij hun stemming en wensen. Dit verhoogt het welbehagen en de fitheid aanzienlijk.

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:11
S_Chief schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:02:
@BFmango Gefeliciteerd! *O* Dit vraagt natuurlijk om twee dingen: specs en foto's. :+

Is een E200 Avantgarde. Met automaatje want ben het schakelen wel een beetje beu :7

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:57

Rivanov

Apple freak

Tanako schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:51:
Iemand al wat meer ervaring met het rijden in de nieuwe A klasse?
Mag volgende jaar juni een nieuwe auto kiezen zit dus te twijfelen tussen a klasse, bmw1 en audiA3
De A3 en BMW1 worden dus vernieuwd volgende jaar dus dat wordt niet wel afwachten.

Om redelijk binnen de budget te blijven zal het waarschijnlijk gaan over een A160 met AMG pakket.
Vandaag gereden met de A200 DCT bij ASV Veghel. Heerlijke auto! Was ook in exact dezelfde configuratie als de lease-offerte die momenteel bij m'n werkgever ligt ter beoordeling. Enkel de kleur week af, want ik heb Mountain Grey opgenomen in m'n configuratie.

- AMG Line
- 18" AMG velgen
- Parkeerpakket met achteruitrijcamera
- Spiegelpakket
- Connectiviteitspakket smartphone (Apple Carplay en Android Auto)
- Advantage Pack
- Zitcomfort pakket
- Licht- en zicht pakket
- Panorama-schuifdak
- AMG vloermatten
- Automatische airconditioning THERMOTRONIC
- DAB+
- High-Performance LED koplampen

Reedt erg fijn. Soepele automaat en fijne motor. Het nieuwe MBUX systeem werkt echt fabelachtig goed.

[Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 26-05-2018 16:20]

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | LG OLED55B6v :: Xbox One X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Vandaag een lange (en prachtige) rit met de W177 A200 mogen maken, en ik moet zeggen dat ik aangenaam ben verrast.

Korte samenvatting:
+ Stapt makkelijker in dan de oude A-klasse. Wagen is wat hoger en de achterdeuren zijn ook wat groter. Beenruimte achterin is ook prima.
+ Aansluitend: meer ruimte in het interieur. Paar minuten daarvoor nog in de voorganger gereden (W176), en dat voelde wat claustrofobisch aan.
+ Widescreen cockpit is prachtig. High-res, veel mogelijkheden en helemaal niet hinderlijk bij veel zon. Geheel is ook licht gekanteld zodat je niet wordt verblind.
+ Ik had de A200 met 7-traps DCT mee. Dit blok is samen met Renault ontwikkeld en er hangt een versnellingsbak van Getrag aan. Wat valt op:
• Zeer gretig afgesteld. Gaspedaal is zelfs in C scherp (drive-by-wire, dus dat kunnen fabrikanten allemaal aanpassen). In het begin voelt het té onrustig, maar je leert er snel mee om te gaan. In Eco is het weer te lam. Turbo zorgt ervoor dat je heel vlot wegkomt en het koppel is vroeg beschikbaar. Nodigt niet uit om door te trekken (>4000 rpm), daar heeft de 1,33 liter weinig mee. Laat je echter niet in de maling nemen door de motorinhoud, want het rijdt boven verwachting goed. Meer dan genoeg voor dagelijks gebruik.
• Bak schakelt lekker snel, ook met de flippers.
+ Stuurt lekker strak en voelt wendbaar aan.
+ Zeer goed afgewerkt en stil van binnen.
+ Turbofluit. :+
+ Wegligging is erg goed. Voelt als een volwassen auto (net als de voorganger overigens, maar dit is weer een stapje dichterbij de grotere modellen).
+ Ruime kofferbak(opening). Grote vooruitgang tov de W176.

+/- Stoelen zitten goed (volgens mij waren dit de comfortstoelen), maar wel net wat smaller voor de grotere mensen (waaronder ik). Gelukkig had ik er een zonder het AMG Line interieur, want die schaalstoelen met gefixeerde hoofdsteun vind ik echt 100x niks. Van wat ik heb gezien zijn er vier stoelen beschikbaar: normaal, comfort, multicontour en AMG schaalstoelen.

- Ik had een normale versie mee, en zelfs die vond ik wel erg strak qua vering. Ik rij dagelijks een facelift W204 C250 met AMG pakket (dus ook het sportonderstel), dus ik ben wel wat gewend. Ligt ook knap laag (zelfs hiermee heb ik één keer de grond geraakt met de voorbumper (sorry!), en dan ben ik nog iemand die echt rustig over drempels rijdt. Ook ietwat onrustig op bochtige wegen met veel hobbeltjes/kuiltjes. Komt naast de strakke vering ook ws. deels ook door de torsieas achterin. Denk dat de A250 met onafhankelijk multilink achterin de boel net wat beter opvangt.

Al met al een hele fijne wagen waarmee je zonder moeite lange afstanden mee kan afleggen.

Na de heenweg in mijn C heb ik gereden in een W205 en een W176 (slipcursus) en daarna in de W177. Toen ik daarna weer in mijn eigen wagen stapte merkte je het verschil wel (in het voordeel van mijn eigen auto). Het is dan ook geen eerlijke vergelijking. Niets ten nadele van de nieuwe A overigens, want die vind ik serieus goed, en op het gebied van tech is het de koploper in de auto-industrie.

Mercedes: sehr gute Arbeit. d:)b

Paar foto's, voor de liefhebbers:

Testwagen:

Rechts van het kenteken zie je de reflectie van de mijne. :+

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15-07 11:46
Hier is het een A200 Business Solution met Plus pakket geworden.
De kleurencombinatie zwart/nevagrijs zag ik trouwens niet helemaal aankomen :D
Brochure:
https://i.imgur.com/9Y0TihC.png

Configurator:

[Voor 5% gewijzigd door jip_86 op 12-06-2018 11:15]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Het was nog even spannend maarrr... werkgever is akkoord met m'n voorstel van de Mercedes A-Klasse! *O*
De configuratie zoals hij wordt:

Mercedes A200 Business Solution AMG 7G-DCT

Kleur: Mountain Grey (Berggrijs)
Velgen: 18" vijf-dubbelspaaks AMG-Line

Paketten:
- AMG Line interieur
- Business Solution AMG exterieur
- Parkeerpakket met achteruitrijcamera
- Spiegelpakket
- Connectiviteits Smartphone (Apple CarPlay en Android Auto)
- Advantage Pack
- Widescreen Pack (2 x 10" displays)
- Licht- en zicht pakket

Exterieur:
- Privacy glas, zijruiten achter + achterruit
- Panorama schuifdak
- High Performance LED koplampen

Interieur:
- AMG Vloermatten
- Automatische aircoconditioning THERMOTRONIC
- Sportstoelen voor
- Stoelverwarming voor
- DAB+ radio
- Multifunctioneel AMG stuurwiel incl. schakelpeddels

[Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 13-07-2018 14:35]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Weet iemand of je achteraf nog de Wireless Charging pad kunt plaatsen in de nieuwe A-Klasse?
Deze optie kun je namelijk niet selecteren in de configurator wanneer je kiest voor Business Solution AMG, maar het lijkt me dat dit gewoon een losse accessoire is die je in de middenconsole plaatst, en aansluit op de USB-C aansluiting die hier zit (onder de rollo)

Of is dit echt een vast component wat enkel af-fabriek geplaatst kan worden?

[Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 16-06-2018 18:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

BFmango schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:13:
[...]

Dat is gewoon zo. Je merkt het al als je de deur dicht gooit, wat onderdelen aanraakt die van aluminium lijken te zijn maar bij een A-klasse gewoon van kunststof zijn, wat trekt/duwt aan onderdeeltjes om te kijken of het piept of buigt of kraakt, of de motorkap open zet... moet je bij een A klasse zitten pielen met zo'n stokje 8)7

Een A is niet voor niks een Baby Benz. Een C is niet voor niks duurder.

Nu zullen de verschillen de afgelopen jaren misschien wat minder zijn geworden omdat Mercedes meer en meer inspeelt op de leasemarkt (zie bijvoorbeeld een C160..... huhhhhhhh het doet al pijn als ik eraan denk), maar iedereen begrijpt dat de volgorde is A-klasse, B-klasse, C-klasse, E-klasse, S-klasse.
Heb nieuws voor je, de nieuwe A-klasse heeft gewoon netjes een gasveer en hoef je dus niet meer met een stokje vast te zetten...

• S_Chief
  • Niet online

Vind het zelf niet spierwit iig. En de naam let ik nooit op. Mijne heet Alabandiengrijs metallic, zegt weinig. :+

Ik zie overigens ook Cirrus white op het internet.

• 1063865
  • Registratie: juli 2020
  • Niet online

Hier zie je eigenlijk ook wel beetje wat ik bedoel. Zou het dan de lichtval zijn?

Cirrus zie ik ook, maar die is niet leverbaar op een CLA? In het verleden dan misschien?

[Voor 13% gewijzigd door 1063865 op 20-06-2018 19:29]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Paar fotootjes :)

Mijn favoriet :)

[Voor 13% gewijzigd door KRGT op 26-06-2018 08:23]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Was eens met de C220d Coupe AMG line (interieur / exterieur pakket) van mijn collega in DE, blijft heerlijk, beetje power onder je rechtervoet.

Had vast nog iets harder gekund, maar moet wel veilig blijven (werden op een gegeven moment teveel auto's, dan vallen we gewoon weer terug op +-150)

[Voor 42% gewijzigd door KRGT op 01-07-2018 10:06]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 13-07 12:16
KRGT schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:02:
[afbeelding]

Was eens met de C220d Coupe AMG line (interieur / exterieur pakket) van mijn collega in DE, blijft heerlijk, beetje power onder je rechtervoet.

Had vast nog iets harder gekund, maar moet wel veilig blijven (werden op een gegeven moment teveel auto's, dan vallen we gewoon weer terug op +-150)
Hangt er idd wel sterk van af waar je precies rijdt. Heb ook al verschillende keren in Duitsland gezeten laatste tijd en ik heb nog nooit de luxe gehad dat er te weinig verkeer was om echt de topsnelheid te halen.

Bij 250-260+ begint het echt heeeeel snel te gaan en dan wil je echt wel niet dat er wat wagens op het eerste baanvak zitten te rijden die plots van baanvak kunnen schuiven. Gelukkig is men verantwoordelijkheidszin nog net iets groter dan men 'need for speed'.

http://i63.tinypic.com/nlxwgk.jpg

Foto van men autobahn ketel, nu met zwarte grill :)

[Voor 6% gewijzigd door JacobsT op 02-07-2018 13:46]

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Nieuwe CLS staat er in een leuke uitvoering:

https://tweakers.net/ext/f/3RD12VL6VkEYDs8f6tkpjnEI/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/vRLsnF2rDn4J6fhqZ9Wh07OI/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/dKidNvPwMY1fOPvgptMeFf8E/thumb.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@KRGT _O_ Ik vind die nieuwe aandrijflijn echt prachtig.

Mooiste daar was toch de Mercedes-Maybach S500. Luxe, luxe en nog eens luxe. :+

Of toch.. O-)

Wat een klotecamera had HTC vroeger. :X

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• S_Chief
  • Niet online
Woask schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:38:
Ben benieuwd wat er nu met de CLA gaat gebeuren, kan in principe vervangen worden door de A Sedan.
Voor zover bekend is komt er gewoon een nieuwe CLA.

Persbericht:
De reeks compacte modellen van Mercedes-Benz blijft maar groeien: eind 2018 komt de A-Klasse Limousine op de markt. Het vierdeurs model heeft een wielbasis van 2.729 millimeter en de proporties van een dynamische en tegelijkertijd compacte Limousine met een korte overhang voor en achter. Qua hoofdruimte achterin gaat dit model aan kop in zijn segment. Daarnaast biedt de Limousine alle vertrouwde A-Klasse voordelen, zoals moderne, zuinige motoren, een hoog veiligheidsniveau dankzij state-of-the-art rijassistentiesystemen met S-Klasse functies en het intuïtief te bedienen en lerende infotainmentsysteem MBUX – Mercedes-Benz User Experience. Met een cw-waarde van 0,22 en een frontaal oppervlak van 2,19 m² heeft de nieuwe A-Klasse Limousine de laagste luchtweerstand van alle actuele serieauto’s, waarmee hij het wereldrecord van de CLA Coupé verdedigt.

De nieuwe A-Klasse Limousine zal worden gebouwd in Aguascalientes/Mexico en Rastatt/Duitsland en werd ontwikkeld in Sindelfingen/Duitsland. Het nieuwe model wordt voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld tijdens de Autosalon van Parijs (4 t/m 14 oktober 2018). Mercedes-Benz presenteerde in april 2018 reeds de A-Klasse L Limousine tijdens de beurs Auto China in Beijing. Dit model met langere wielbasis werd exclusief ontwikkeld voor de Chinese markt en wordt ook uitsluitend daar geproduceerd.

De nieuwe generatie compacte modellen heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de verjonging en imagoverandering van het merk Mercedes-Benz. De CLA Coupé was in 2013 het eerste compacte model van Mercedes-Benz dat in de VS op de markt werd gebracht. In 2017 ruilde bijna één op de twee kopers van de CLA een auto van een concurrerend merk in en meer dan 50 procent van de CLA-kopers schafte voor het eerst een Mercedes-Benz aan.

De A-Klasse legde in 1997 de basis voor het huidige compacte modellengamma van Mercedes-Benz en sindsdien zijn er meer dan 6 miljoen exemplaren wereldwijd uitgeleverd. De A-Klasse Limousine breidt als zevende model de reeks compacte modellen verder uit. Een logische toevoeging, want dankzij de productie van de C-, E- en S-Klasse beschikt Mercedes-Benz over meer knowhow met betrekking tot premium Limousines dan menig andere fabrikant.

De afmetingen van de nieuwe A-Klasse Limousine:

Lengte/breedte/hoogte: 4.549/1.796/1.446 mm

Wielbasis: 2.729 mm

Bagageruimtevolume: 420 liter

Hoofdruimte voor/achter: 1.024/944 mm

Elleboogruimte voor/achter: 1.457/1.446 mm

Schouderruimte voor/achter: 1.400/1.372 mm
Effectieve beenruimte voor/achter: 1.062/861 mm

De A-Klasse Limousine biedt veel praktisch gebruiksgemak. Hiertoe behoren een bovengemiddelde schouder-, elleboog- en hoofdruimte plus een eenvoudige toegang tot het achtercompartiment. De bagageruimte heeft een volume van 420 liter en is toegespitst op een maximaal praktisch gebruiksgemak. De klepopening is erg groot met een breedte van 950 mm en een diagonale afstand van 462 mm tussen het slot en de onderzijde van de achteruit. Dit maakt het in- en uitladen van grote voorwerpen eenvoudiger.

Het wereldrecord verdedigd: geen enkele auto biedt een betere aerodynamica

De nieuwe A-Klasse Limousine maakt maximaal gebruik van de voordelen die zijn langere achterzijde biedt om een nog lagere luchtweerstand te realiseren dan de in dit opzicht reeds indrukwekkend presterende A-Klasse Hatchback (cw-waarde vanaf 0,25). Met een benchmark van cw 0,22 evenaart de nieuwe A-Klasse Limousine zelfs het oorspronkelijke wereldrecord van de CLA Coupé. Dankzij het frontale oppervlak van 2,19 m², nog kleiner dan dat van de CLA, heeft de nieuwe A-Klasse Limousine de laagste luchtweerstand van alle actuele serieauto’s.

De goede aerodynamische proporties spelen een cruciale rol bij het realiseren van een laag brandstofverbruik onder praktijkomstandigheden. Tal van details werden geoptimaliseerd aan de hand van verschillende computerloops, CAE-simulaties (computer aided engineering) en metingen in de windtunnel in Sindelfingen. Tot de maatregelen behoren een omvangrijk afdichtconcept (met bijvoorbeeld afdichtrubbers rond de koplampen) en een bijna volledige bekleding van de onderzijde, die bestaat uit de motorruimte, bodemplaat, delen van de achteras, diffusor en andere componenten. De spoilers bij de voor- en achterwielen werden geoptimaliseerd om de lucht zo effectief mogelijk rond de wielen te leiden. Ook de velgen en banden werden aerodynamisch geoptimaliseerd. In sommige landen is een tweedelig jaloeziesysteem achter de grille leverbaar, dat de luchtstroom door de motorruimte minimaliseert.

De motoren: aanvankelijk leverbaar met één diesel- en één benzinemotor

De volgende motoren zijn leverbaar bij de marktintroductie van de A-Klasse Limousine:

A 200 (120 kW/163 pk, 250 Nm); met 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling (gecombineerd brandstofverbruik 5,4-5,2 l/100 km of 18,5-19,2 km/l, gecombineerde CO2-emissie 124-119 g/km)

A 180 d (85 kW/116 pk, 260 Nm); met 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling (gecombineerd brandstofverbruik 4,3-4,0 l/100 km of 23,3-25,0 km/l, gecombineerde CO2-emissie 113-107 g/km).

Uitrustingen: KEYLESS GO met HANDS-FREE ACCESS leverbaar

Het instapmodel krijgt al een omvangrijke uitrusting mee. Tot de standaarduitrustingen behoren het infotainmentsysteem MBUX – Mercedes-Benz User Experience – met touchscreen, alsmede rijassistentiesystemen van de nieuwste generatie, zoals de actieve remassistent en de actieve spoorassistent. Daarnaast kan de A-Klasse Limousine worden gepersonaliseerd met de uitrustingslijnen Style Plus, Progressive en AMG Line, het nightpakket en andere opties.

Een van de opties is het KEYLESS GO-comfortpakket met HANDS-FREE ACCESS. De comfortfunctie HANDS-FREE ACCESS maakt het bijvoorbeeld mogelijk om het kofferdeksel handsfree en volledig automatisch te openen door middel van een voetbeweging onder de achterbumper.

De A-Klasse Limousine is in het jaar van de marktintroductie ook leverbaar als Edition 1. Dit exclusieve speciale model is voorzien van tal van koperkleurige accenten aan binnen- en buitenzijde.

Het design: indrukwekkende sportiviteit en een modern karakter

Met zijn puristische design dat de oppervlakken benadrukt, is de A-Klasse Limousine tegelijkertijd ‘hot’ en ‘cool’, waarmee het model naadloos aansluit op de designtaal sensuele puurheid. Hiertoe behoren de strakke oppervlakken met gereduceerd aantal lijnen en nauwkeurige voegen. De nieuwe A-Klasse Limousine beschikt over de proporties van een dynamische en compacte Limousine met een korte overhang voor en achter.

De ver naar achteren geplaatste raamsectie en de compacte achterzijde zorgen ervoor dat de auto dynamisch oogt. Dankzij de 16 tot 19 inch grote velgen en de geprononceerde wielkasten ligt de A-Klasse Limousine sportief op de weg.

Het frontdesign oogt erg progressief. Hieraan wordt bijgedragen door de lange, ver naar beneden doorgetrokken motorkap, de smalle koplampen met chroomelement en fakkelvormige dagrijverlichting, de diamond grille met één enkele lamel en chroompins (optie), alsmede de geïntegreerde Mercedes-Benz ster.

De gespierde en sensueel ogende schouderpartij met de karakterlijn eronder benadrukt de perfect vormgegeven flanken. De buitenspiegels zijn op de bovenzijde van de portieren geplaatst.

De tweedelige achterlichten benadrukken de strakke, brede achterzijde. De reflectoren zijn in de modulaire, tweedelige achterbumper ondergebracht. Afhankelijk van de uitrusting is deze achterbumper leverbaar met een zwarte diffusor of met een chromen sierlijst en chromen uitlaatsierstukken.

Het interieurdesign: revolutie van binnenuit

Het interieur van de nieuwe A-Klasse is compleet nieuw vormgegeven en heeft een moderne, vooruitstrevende uitstraling. Mercedes-Benz heeft voor een compleet nieuwe aanpak gekozen en zorgt voor een revolutie in het compacte segment met een nieuw ruimtegevoel. De unieke interieurarchitectuur wordt vooral gekenmerkt door het vooruitstrevend vormgegeven dashboard: voor het eerst zit er geen overkapping meer boven het dashboard. Als gevolg hiervan strekt het vleugelvormige dashboard zich uit van het ene voorportier naar het andere, zonder visuele onderbreking. Het widescreen display (optie) is geheel vrijstaand. De luchtuitstroomopeningen in sportieve turbinelook zijn eveneens een highlight.

Onder het dashboard zit een lager gedeelte, de zogeheten ‘vleugel’. Deze vleugel lijkt te zweven doordat er geen verbinding met het omringende gedeelte is. De sfeerverlichting versterkt dit effect en benadrukt de zwevende indruk die het onderste gedeelte maakt. De 64 kleuren van de als optie leverbare sfeerverlichting biedt keuze uit vijf keer zoveel kleuren als voorheen. En niet alleen zijn er meer keuzemogelijkheden, de emotionele uitstraling is ook uniek in dit segment: de verschillende kleuren vormen samen tien kleurwerelden die een sfeer met spectaculaire kleurveranderingen mogelijk maken.

De cockpit is leverbaar in drie uitvoeringen:

met twee 7 inch displays (17,78 cm),

met één 7 inch (17,78 cm) en één 10,25 inch (26 cm) display,

met twee 10,25 inch (26 cm) displays.

MBUX - Mercedes-Benz User Experience: unieke ervaring

De nieuwe A-Klasse is het eerste model van Mercedes-Benz dat is voorzien van het geheel nieuwe multimediasysteem MBUX – Mercedes-Benz User Experience, dat tevens een nieuw tijdperk inluidt op het gebied van Mercedes me connectiviteit. Het maakt bij de A-Klasse Limousine deel uit van de standaarduitrusting. Uniek aan dit systeem is dat het kan leren met behulp van kunstmatige intelligentie. MBUX kan worden gepersonaliseerd en stelt zich op de gebruiker in. Daarmee zorgt het systeem voor een emotionele band tussen de auto, de bestuurder en de passagiers.

Andere sterke punten, al naargelang de uitrusting, zijn de widescreen cockpit met hoge resolutie, de standaard touchscreenbediening van het mediadisplay, de navigatieweergave met augmented reality-technologie, alsmede de intelligente spraakbediening met natuurlijke spraakherkenning die wordt geactiveerd met het codewoord ‘Hey Mercedes’. Een head-up display is eveneens leverbaar. Het touchscreen maakt deel uit van het omvangrijke MBUX touchbedieningsconcept, dat bestaat uit een touchscreen, touchpad op de middenconsole en touch control-buttons op het stuurwiel.

MBUX is een revolutie van de user experience in de auto. Emotionele weergaveopties bieden maximaal gebruiksgemak en kenmerken zich door heldere 3D graphics in hoge resolutie die in realtime worden gerenderd, oftewel worden berekend en weergegeven.

Nieuwe en verbeterde Mercedes me connect-services maken hun debuut bij de nieuwe infotainmentgeneratie MBUX. Hiertoe behoren navigatiefuncties op basis van Car-to-X Communicaton (informatie die wordt doorgegeven van voertuig naar voertuig en die betrekking heeft op gebeurtenissen die door sensoren zijn geregistreerd, zoals een noodstop, ESP®-ingreep of handmatige systeemmelding door de bestuurder van een ongeval). Voertuig tracking maakt het eenvoudiger om een geparkeerde auto terug te vinden en verstuurt een bericht als de geparkeerde auto wordt aangereden of weggesleept.

De Mercedes me app-verzameling kan gebruiksvriendelijk als icoon op het scherm worden geplaatst. Net als alle andere hoofdapplicaties kan deze op het homescreen worden ingedeeld. Daarnaast wordt online content zoals de actuele brandstofprijzen of de beschikbaarheid van parkeerplaatsen in een parkeergarage weergegeven in MBUX. Via online updates kan nieuwe content op simpele wijze beschikbaar worden gemaakt in MBUX.

Intelligent Drive: functies uit de S-Klasse

De A-Klasse beschikt over de nieuwste rijassistentiesystemen met bestuurdersondersteuning, waardoor dit model het hoogste actieve veiligheidsniveau in dit segment biedt met functies die zijn overgenomen uit de S‑Klasse. Voor het eerst kan de A-Klasse gedeeltelijk autonoom rijden in bepaalde situaties. Hierbij wordt de verkeerssituatie nauwlettend in de gaten gehouden: de verbeterde camera- en radarsystemen kunnen tot 500 meter vooruitkijken. De A-Klasse maakt ook gebruik van kaart- en navigatiegegevens voor de assistentiefuncties. Zo kan de actieve afstandsassistent DISTRONIC, die deel uitmaakt van het rijassistentiepakket, de bestuurder in tal van routegebaseerde situaties ondersteunen en de snelheid anticiperend en op comfortabele wijze aanpassen, bijvoorbeeld bij het naderen van bochten, kruisingen of rotondes. Ook aan boord zijn bijvoorbeeld de actieve noodstopassistent en de intuïtief te begrijpen actieve rijbaanwisselassistent.

De nieuwe A-Klasse beschikt over een uitgebreidere actieve remassistent, die tot de standaarduitrusting behoort. Afhankelijk van de situatie helpt dit systeem bij het verminderen van de gevolgen van een kop-staartbotsing met langzamer rijdende, afremmende of stilstaande auto’s. Zelfs bij aanrijdingen met overstekende voetgangers of fietsers helpt het systeem de gevolgen te verminderen, mogelijk kan de aanrijding zelfs worden voorkomen.

De actieve spoorassistent (eveneens standaard) waarschuwt de bestuurder met een licht vibrerend stuurwiel indien de auto onbedoeld (zonder richting aan te geven) de rijbaan verlaat bij snelheden tussen de 60 en 200 km/h. Als de auto over een doorgetrokken streep rijdt, wordt de auto teruggeleid naar de oorspronkelijke rijbaan met behulp van een eenzijdige remingreep. In geval van een niet-doorgetrokken streep vindt een dergelijke ingreep alleen plaats als er een aanrijding dreigt met een voertuig op de aangrenzende rijbaan. Dit geldt ook voor tegenliggers.

Passieve veiligheid: zeer robuust passagierscompartiment en moderne veiligheidssystemen

De nieuwe A-Klasse is tevens het eerste Mercedes-Benz model dat is ontwikkeld in het nieuwe Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit (TFS). Bij het ontwerpen van de voertuigstructuren is rekening gehouden met de bevindingen uit onderzoek naar ongevallen op de openbare weg. Bij de ontwikkeling van elk carrosseriedeel is rekening gehouden met de mate waarin het onderdeel wordt belast. Hierbij wordt gekeken naar de geometrie, materiaaldikte, verbindingstechniek en materiaalkwaliteit (hoger aandeel sterk en zeer sterk staal).

De kern van het veiligheidsconcept van de carrosserie is het uiterst stabiele passagierscompartiment. De hoge mate van stijfheid die deze biedt bij botsingen (frontale botsing, kop-staartbotsing en aanrijding van opzij) en bij het over de kop rollen is vooral te danken aan het hogere aandeel sterk en zeer sterk, alsmede persgehard staal.

De bestuurder en voorpassagier beschikken elk over een driepuntsveiligheidsgordel met gordelkrachtbegrenzer en gordelspanner. De beide buitenste achterzitplaatsen zijn voorzien van een driepuntsgordel met gordelspanner en gordelkrachtbegrenzer. De nieuwe A-Klasse is standaard voorzien van een airbag voor de bestuurder en voorpassagier, een kneebag voor de bestuurder en windowbags. In tegenstelling tot veel concurrenten dekt de windowbag ook de A-stijl af voor een nog betere bescherming. Thorax-/pelvisbags voorin zijn eveneens standaard, voor het achtercompartiment zijn ze als optie leverbaar.

MULTIBEAM LED-koplampen: optimaal zicht onder alle omstandigheden

Een ander voorbeeld van de technologieoverdracht van het hogere segment naar het compacte segment zijn de MULTIBEAM LED-koplampen (optie). Deze maken een bijzonder snelle en nauwkeurige elektronische aanpassing van de verlichting aan de verkeerssituatie mogelijk. Elke koplampunit bevat achttien individueel geregelde leds. De daglichtachtige kleur van de leds is prettig voor de ogen en het heeft een positief effect op het concentratievermogen. Een andere optie zijn de high-performance led-koplampen. Standaard heeft de nieuwe A-Klasse halogeenkoplampen met geïntegreerde led-dagrijverlichting.

Het onderstel: wendbaar en comfortabel

Er zijn verschillende onderstellen leverbaar voor de nieuwe A-Klasse, afhankelijk van de motorvariant en de voorkeur van de bestuurder. Het velgprogramma loopt uiteen van 16 tot 19 inch.

De vooras van de nieuwe A‑Klasse is voorzien van McPherson-veerpoten. De krachtiger gemotoriseerde versies en modellen met 4MATIC, adaptief verstelbare demping of grotere velgen zijn voorzien van een complexe achteras met vier draagarmen. De andere modellen beschikken over een torsieas met een geoptimaliseerd gewicht.

De productie: in Aguascalientes/Mexico en Rastatt/Duitsland

De productie van de nieuwe A-Klasse Limousine start reeds dit jaar in Aguascalientes. De fabriek in Centraal-Mexico vormt een uitbreiding van het productienetwerk voor de compacte modellen van Mercedes-Benz Cars, waardoor dit netwerk voortaan vijf locaties op drie continenten omvat.

De productie van de nieuwe A-Klasse Limousine in de Mercedes-Benz fabriek in het Duitse Rastatt zal in 2019 van start gaan. Rastatt is de hoofdfabriek voor de compacte modellen in het wereldwijde productienetwerk. Deze fabriek is verantwoordelijk voor de wereldwijde productiecontrole alsmede voor het kwaliteits- en leveranciersmanagement. De fabriek speelt tevens een ondersteunende rol bij het opstarten van de productie in andere fabrieken, bijvoorbeeld door middel van het trainen van personeel. De nieuwe A-Klasse, die deel uitmaakt van de nieuwe generatie compacte modellen, rolt sinds april van de band in Rastatt.

[Voor 98% gewijzigd door S_Chief op 01-08-2018 15:29]

• DuvelDuvel
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 03-07 22:52
Vraagje.

Ik ben in de markt voor een c-klasse estate w205 vanaf 2014. Ik heb een sterke voorkeur voor de exclusive / classic uitvoering omdat ik de grille meer uitstraling vind hebben dan de avant-garde uitvoering. Echter zonder ornament omdat ik een button op de motorkap wat vlotter vind.

Nu weet ik dat het ornament zonder problemen vervangen kan worden door een button. Weten jullie echter of de kleine button in de grill vervangen kan worden door een neutrale grijze button? Twee badges dicht bij elkaar is wat minder mooi....

[Voor 8% gewijzigd door DuvelDuvel op 30-08-2018 14:10]

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15-07 11:05

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Overstap naar Mercedes is compleet. De E200 is binnen en wat een genot. Kom van een BMW X3 (2016), wat een oud model is, maar wat is het fijn om weer een modern systeem te hebben. Had daarvoor een Audi A3 limousine (2016). Auto uitgekozen op het dashboard/systeem en wat een genot dat volle dashboard met schermen :9~

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• S_Chief
  • Niet online
En daar is de EQC.

quote: uitklappen voor volledig persbericht en specs
Mercedes-Benz presenteerde in 2016 zijn nieuwe product- en technologiemerk voor elektromobiliteit EQ op de Autosalon Parijs. Medio 2019 wordt het eerste model geïntroduceerd, de EQC1 (energieverbruik gecombineerd: 22,2 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km, voorlopige waarden). Met zijn strakke, duidelijke design en merktypische kleuraccenten is de EQC de wegbereider van een avantgardistische elektro-esthetiek en vertegenwoordigt hij tegelijkertijd de designtaal ‘progressieve luxe’. Op het gebied van kwaliteit, veiligheid en comfort is de EQC de Mercedes-Benz onder de elektrische auto’s met overtuigende rijeigenschappen. Daarbij komt nog de hoge rijdynamiek dankzij twee elektromotoren op de voor- en achteras met een totaalvermogen van 300 kW. Dankzij een uitgekiende bedrijfsstrategie is een elektrisch actieradius van meer dan 450 km volgens NEDC (voorlopige waarde) mogelijk. Met Mercedes me biedt het EQ-merk uitgebreide services en maakt het elektromobiliteit comfortabel en geschikt voor dagelijks gebruik. Tegelijkertijd is de EQC een symbool van het begin van een nieuw mobiliteitstijdperk bij Daimler.

Als eerste model van het nieuwe product- en technologiemerk EQ staat de EQC bol van de vooruitstrevende designdetails en merktypische kleuraccenten. Daarmee representeert het model zowel vanbinnen als vanbuiten de designtaal ‘progressieve luxe’.

Op basis van zijn krachtige afmetingen is de EQC een Crossover-SUV. Met een langgerekte daklijn, lage taillelijn en de coupé-achtige aflopende achterzijde houdt de EQC het midden tussen een SUV en een SUV-Coupé.

Opvallend aan de voorzijde is het grote zwarte paneel met daarin de koplampen en grille. Over de bovenkant van het paneel loopt een lichtstrook die de fakkelvormige dagrijverlichting links en recht optisch met elkaar verbindt. Dat zorgt in het donker voor een vrijwel ononderbroken horizontale lichtband. Standaard is de EQC uitgerust met MULTIBEAM LED-koplampen. De lichtunits waarin die zijn verwerkt, zijn hoogglanzend zwart. Kenmerkend voor EQ-modellen zijn de contrasterende blauwe strepen op een zwarte achtergrond en het eveneens blauwe opschrift ‘MULTIBEAM’.

Het interieur van de EQC is afgewerkt met kwaliteitsmaterialen en heeft een avantgardistische look. Een voorbeeld daarvan is de geribde rand van het dashboard, dat doet denken aan de koelribben van een HiFi-versterker. Het dashboard is ontworpen als een op de bestuurder georiënteerde cockpit. Het merktypische vleugelprofiel is asymmetrisch, met aan bestuurderszijde een technisch aandoende, hoogglanzende cassette waarin zich platte luchtuitstroomopeningen met sleutelvormige, roségoudkleurige lamellen bevinden.

De aandrijving: hoge rijdynamiek en efficiëntie

De EQC heeft een volledig nieuwe aandrijflijn met een compacte elektromotor aan de voor- en achteras, waarmee hij de rijeigenschappen heeft van een vierwielaangedreven auto. Om het energieverbruik te verminderen en de dynamiek te verhogen, zijn de twee elektromotoren verschillend geconfigureerd. De voorste is geoptimaliseerd voor een zo groot mogelijke efficiëntie en de achterste juist voor rijdynamiek. Samen produceren ze een vermogen van 300 kW en een maximumkoppel van 765 Nm.

De Mercedes-Benz engineers hebben het geluidscomfort verregaand weten te verbeteren. In de EQC zijn de elektromotoren op twee punten opgehangen in rubbers: waar ze aan het subframe vastzitten en waar het subframe aansluit op de carrosserie. Daarnaast zijn er nog meer isolatiemaatregelen genomen. Als gevolg daarvan heeft de EQC een buitengewoon stil interieur.

De lithium-ion-accu van de elektrische cross-over heeft een capaciteit van 80 kWh (NEDC). Het energieverbruik en de actieradius hangen heel erg af van de rijstijl van de bestuurder, dus ondersteunt de EQC hem of haar met vijf rijprogramma’s: COMFORT, ECO, MAX RANGE, SPORT en een individueel instelbaar programma. In de zuinige rijprogramma’s speelt het haptische gaspedaal een grote rol. Met haptische feedback helpt het de bestuurder energie te besparen. De bestuurder kan ook de mate van energieterugwinning instellen met tuimelschakelaars (paddles) achter het stuurwiel.

De ECO-assistent gebruikt navigatiegegevens, verkeersbordherkenning en informatie uit de intelligente veiligheidsassistenten (radar en stereocamera) om de ‘zeil’functie en energieterugwinning aan te sturen. Ook vertelt het de bestuurder wanneer hij of zij het gaspedaal kan loslaten, bijvoorbeeld omdat er een lagere snelheidslimiet aankomt.

Technische gegevens1
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • Energieverbruik (NEDC): 22,2 kWh/100 km*
  • Actieradius (NEDC): Meer dan 450 km*
  • Aandrijflijn: Twee asynchrone elektromotoren, vierwielaandrijving
  • Vermogen: 300 kW (408 pk)
  • Maximumkoppel: 765 Nm
  • Topsnelheid: 180 km/h (begrensd)
  • Acceleratie 0-100 km/h 5,1 sec.
  • Accu: Lithium-ion-accu
  • Capaciteit (NEDC): 80 kw/h
  • Accugewicht: 650 kg
  • Lengte/breedte (met spiegels)/hoogte: 4.761/1.886 (2.096)/1.624 mm
  • Spoorbreedte voor/achter: 1.625/1.615 mm
  • Wielbasis: 2.873 mm
  • Bagageruimtevolume (afh. van uitrusting): Ca. 500 l
  • Leeggewicht (DIN): 2.425 kg*
  • Max. toegestaan treingewicht (DIN): 2.930 kg
  • Laadvermogen (DIN): 505 kg
  • Max. aanhangwagengewicht (12%): 1.800 kg
*Voorlopige waarden

1 De opgaven over het energieverbruik en de CO2-emissie zijn voorlopig en werden vastgesteld door de technische afdeling. De opgaven over de actieradius zijn eveneens voorlopig. Een EG-typegoedkeuring en een Certificaat van Overeenstemming (CvO) met officiële waarden zijn nog niet beschikbaar. Afwijkingen tussen deze opgaven en de officiële waarden zijn mogelijk.

Opladen: flexibel en snel

De EQC heeft standaard een watergekoeld oplaadsysteem (OBC) met een capaciteit van 7,4 kW, waarmee hij zowel thuis als bij openbare oplaadstations kan worden opgeladen. Thuisladen met een Mercedes-Benz wallbox is tot wel drie keer sneller dan thuisladen via een stopcontact. Nog sneller is DC-laden (standaard bij de EQC), bijvoorbeeld via Combined Charging Systems (CCS) in Europa. Afhankelijk van het oplaadniveau kan de EQC worden opgeladen met een vermogen tot 110 kW. In ongeveer 40 minuten gaat de accu van 10% oplaadniveau naar 80% (voorlopige cijfers).

MBUX-multimediasysteem: inclusief specifieke EQC-functies

De EQC is uitgerust met het innovatieve multimediasysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Dat heeft talrijke specifieke EQ-functies waarmee de actieradius, het oplaadniveau en de energiestromen kunnen worden bekeken. Via MBUX kunnen ook het navigatiesysteem (EQ-geoptimaliseerd), de rijprogramma’s, oplaadstroom en vertrektijd worden ingesteld. De EQ-specifieke spraakbediening is eenvoudig dankzij natuurlijke spraakherkenning.

Intelligente services: ontspannen reizen

EQ biedt met Mercedes me uitgebreide services voor de elektromobiliteit van vandaag en morgen. Dit zijn de belangrijkste nieuwe services en functies die bij de introductie van de EQC beschikbaar zijn:

Preconditionering: dit zorgt ervoor dat het interieur van de auto op het tijdstip van vertrek op temperatuur is. Programmering is mogelijk via MBUX of via de Mercedes me-app. Het uitgekiende systeem werkt met warmtepompen en elektrische warmteboosters.

EQ-geoptimaliseerde navigatie: het navigatiesysteem van de EQC berekent de snelste route, houdt daarbij rekening met de kortste oplaadtijd en reageert onderweg direct op veranderingen. De route kan worden ingesteld via het MBUX-display of via de Mercedes me-app. Met het navigatiesysteem van de EQC kunnen bestuurders eenvoudig oplaadstations vinden, waarbij Mercedes me Charge ervoor zorgt dat ze bij stations van diverse aanbieders terecht kunnen, ook in andere landen. Gebruikers profiteren van een geïntegreerde betaalfunctie.

Actieve en passieve veiligheid: EQC-specifiek veiligheidsconcept

De EQC is uitgerust met de nieuwste generatie rijassistentiesystemen van Mercedes-Benz. Het rijassistentiepakket bevat onder meer nieuwe functies zoals preventieve snelheidsaanpassing als er verderop een file staat. De actieve afstandsassistent DISTRONIC reduceert de snelheid dan uit voorzorg tot circa 100 km/h. Eenmaal in de file wordt de auto aan de rechterkant van de rijstrook gehouden om ruimte vrij te laten voor hulpdiensten.

Ook op het gebied van passieve veiligheid voldoet de EQC aan de strengste eisen. Naast een uitgebreid crashtestprogramma gelden bij Mercedes-Benz strenge veiligheidsmaatregelen voor de accu en alle andere componenten die onder stroom staan, die verder gaan dan de wet voorschrijft. Het platform van de EQC is speciaal ontworpen voor een elektrische aandrijflijn en staat garant voor het hoogste veiligheidsniveau.

Mechanische bescherming van de accu: de accu van de EQC is onder de voertuigbodem ondergebracht, waar hij is omgeven door een frame dat botsenergie kan absorberen. Tussen het frame en de accu zijn elementen geïnstalleerd die bij een zware aanrijding van opzij kunnen vervormen. Bovendien is de accu beschermd tegen de inslag van scherpe objecten.

Elektrische bescherming van het hoogspanningssysteem: bij een ongeval wordt het hoogspanningssysteem direct uitgeschakeld. Ook is de EQC voorzien van schakelaars waarmee hulpdiensten het systeem handmatig kunnen deactiveren.

Tests: intensieve testritten over de hele wereld

Als de EQC op de markt komt, hebben 200 prototypes en preproductievoertuigen op vier continenten (Europa, Noord-Amerika, Azië en Afrika) al miljoenen kilometers afgelegd. Het testprogramma bestaat uit meer dan 500 individuele tests. Net als alle andere Mercedes-Benz modellen moet de EQC voldoen aan de hoogste standaarden. Er zijn speciale tests voor de elektrische aandrijflijn, de accu en het samenspel van alle aandrijfcomponenten.

Tijdens de testritten kunnen de Mercedes-Benz engineers voortbouwen op de resultaten uit de digitale tests die eraan voorafgingen. Zo is door middel van computersimulaties al gekeken naar de botsveiligheid van de EQC, de aerodynamica, de bouwbaarheid en de NVH-elementen (noise, vibration, harshness). Daarbij zijn er meerdere tests gedaan op rollenbanken in het Mercedes-Benz Technology Center in Sindelfingen. De verhouding tussen digitale tests en praktijktests is ongeveer 35%-65%.

Productie: voorbereidingen in de fabriek Bremen in volle gang

De productie van de EQC gaat in 2019 van start in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen, waar de voorbereidingen al in volle gang zijn. Het nieuwe elektromodel wordt geïntegreerd in de bestaande serieproductie.

Innovatief is het station waar de accu wordt geïntegreerd. Hier wordt de EQC herkend als elektromodel (aan de hand van speciale datalabels aan de carrosserie) en voorzien van de accu. De carrosserie hangt er aan een zogeheten C-carrier, die hem laat zakken op een frame. Draagarmen schuiven de accu van onderen op zijn plek. Een medewerker controleert de machine die automatisch de bouten aandraait.

De accu’s voor de EQC zullen worden gebouwd in de recent uitgebreide accufabriek van Mercedes-Benz in Kamenz, nabij Dresden. In China bereidt de Chinees-Duitse joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) de productie van de EQC voor de lokale markt voor.

Bron: Media Site Mercedes-Benz Nederland

• XelleratioN
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:00
Bij deze wat plaatjes van de mijne :)

Mercedes
A180d
https://tweakers.net/ext/f/qkwRqS1DicSkFXpKJZks4fUb/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/U6LfwIHLdvOFoMmPOUxBWjD7/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/gFJYYUP0vQmzJgRz13Da4phK/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/IMeTIAYcccXkik3pAwM1hZ7v/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/PvsR4E9BskDDgollDN8xqLCN/thumb.jpg

• jip_86
Mijn A200 Business Solution:

Bekleding vind ik wel echt mooi. Niet een combinatie die ik veel tegen kom in ieder geval :)

Er is trouwens een licentie menu aanwezig. Vermoed dat dit te maken heeft met de eerder genoemde mogelijkheid om achteraf dingen te activeren (Rivanov in "Het grote Mercedes-Benz-topic - Deel 2")

[Voor 5% gewijzigd door jip_86 op 10-09-2018 22:56]

• XelleratioN
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:00
Rivanov schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 00:37:
@jip_86 en @XelleratioN
Hebben jullie de Smartphone Integration actief? Dus Apple Carplay / Android Auto

Ik zie dat het bij @jip_86 gedeactiveerd is. Heb jij het wel besteld? Het was sowieso pas leverbaar op modellen met productie vanaf eind augustus. Mijn auto zou het moeten hebben. Dus dat weet ik volgende week.
Bij mij gewoon aanwezig en geactiveerd en ik kan je vertellen dat hij geen productiedatum augustus of later heeft......

Ik kan het alleen morgen pas testen want ik wacht nog op een USB-C naar USB-C kabel :P

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Foto van een member op Autoweek.nl forum:

Dus waarom jouw auto geen kap heeft @jip_86 ??

@freakk @XelleratioN : Kunnen jullie vertellen of de TuneIn app standaard aanwezig is en werkt? En of Spotify app ook in MBUX aanwezig is?

[Voor 22% gewijzigd door Rivanov op 11-09-2018 20:34]

• jip_86
Rivanov schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:33:
Foto van een member op Autoweek.nl forum:

[Afbeelding]

Dus waarom jouw auto geen kap heeft @jip_86 ??

@freakk @XelleratioN : Kunnen jullie vertellen of de TuneIn app standaard aanwezig is en werkt? En of Spotify app ook in MBUX aanwezig is?
Mijn motor btw:

Ze gaan kijken of het klopt. Word er door de dealer niet afgehaald bij de aflevering zeiden ze aan de telefoon.

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Zojuist VIN nummer ontvangen van de dealer zodat ik de Mercedes Me app alvast kan configureren. Krijg nu ook alle diensten te zien, die voor mij beschikbaar zijn. :)

Kan het alleen niet volledig configureren, want er is nu een verificatiecode naar m'n auto gestuurd. :+

[Voor 12% gewijzigd door Rivanov op 12-09-2018 12:40]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

@jip_86 @freakk Vraagje over de Spotify 'integratie'. Ik heb het met de proefrit destijds niet gezien, maar tijdens een video op internet volgens mij wel; klopt het dat wanneer je telefoon gekoppeld is via Bluetooth, Spotify zichtbaar wordt in de MBUX interface? Dus in de rij van AM FM DAB etc.
En dat je van daaruit je Spotify Playlist kunt bedienen?

En neemt hij toevallig ook de coverart van je Spotify muziek die via Bluetooth gestreamd wordt ook netjes over? Of zie je gewoon een generiek plaatje.

Ik weet dat ik daar dinsdag vanzelf antwoord op krijg in mijn eigen auto, maar ben nu al benieuwd. :+

/edit: In dit 'rijtje' bedoel ik dan:

[Voor 7% gewijzigd door Rivanov op 14-09-2018 20:51]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Vanmiddag paar foto's per mail ontvangen van de verkoper, als voorpret voor dinsdag. ;)

• algalid
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 12-07 08:16
freakk schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 19:20:
Heeft iemand hier trouwens enig idee hoe de sportstoelen het beste schoongemaakt kunnen worden. Artico is blijkbaar een ander merk dan alcantara voor een soortgelijk product (soort synetisch suede).
Blijkbaar gewone zeep en zeker geen "leather cleaner". De Guides app zegt:

• S_Chief
  • Niet online
Goh, die interieurregels zijn wel heel strak dan..

Biemond & Van Wijk:

• NoFearCreations
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:32
Ik heb vandaag een C124 220 gekocht, die ik zsm op ga halen. Nu zit eer een stof geblokt interieur in, waar helaas een wang van kapot is. Kan nergens een naam voor dit type interieur vinden?

Maar is kijken waar ik alles vandaan ga halen voor een complete grote beurt.

Foto van het type interieur, kan er nog steeds weinig over vinden:
http://i68.tinypic.com/a16b2h.jpg

[Voor 17% gewijzigd door NoFearCreations op 16-09-2018 17:41]

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | RoG R280 Platinum 3GB | 12GB DDR3 | Windows 10.1 |

• Djensen
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 08-07 11:31
Afgelopen dinsdag opgehaald, in het rood :)

• S_Chief
  • Niet online
Rivanov schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:49:
[...]

Met welke auto kom jij? Wat is je username op het Mercedesforum? :)
S_W204? :+
Scherp. :+

Ik kom hiermee:

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Zo, ik heb 'm!
Vanmiddag om 15:30 had ik aflevering waarna ik om 16:00 bij de dealer vertrok. Hij kon me weinig nieuws vertellen. :+

Helaas was het vanuit Gouda naar huis (omgeving Eindhoven) kommer en kwel in het verkeer en was het alleen maar file rijden. Lange leve de automaat dus! 8)

Enfin, hier wat snelle foto's.

Apple Carplay werkt! :)

En filmpje kijken onderweg. :+

@Iamhere Verrek je hebt gelijk. Ze zijn wel echt donker nu. 8)

[Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 18-09-2018 21:12]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Verkoper gaf ook aan dat het kan verschillen. Ligt er maar net aan welke banden ze inkopen.
Maar heb voor m'n gevoel liever Pirelli dan Hankook. :P

Hebben alle modellen van Mercedes trouwens een mooie handtekening op de voorruit? Ik zag het vanochtend ineens, schrok me dood; dacht wie krast er op m'n raam! :+

• S_Chief
  • Niet online
Rivanov schreef op woensdag 19 september 2018 @ 07:50:
Verkoper gaf ook aan dat het kan verschillen. Ligt er maar net aan welke banden ze inkopen.
Maar heb voor m'n gevoel liever Pirelli dan Hankook. :P

Hebben alle modellen van Mercedes trouwens een mooie handtekening op de voorruit? Ik zag het vanochtend ineens, schrok me dood; dacht wie krast er op m'n raam! :+

[Afbeelding]
Ja. Vroeger alleen US, en de laatste generaties ook hier. Je hebt er drie: Carl Benz, G. Daimler en Mercedes.

Ik heb deze:

(beeld vertekent iets, maar hij zit gewoon recht)

• wh00pz
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 30-12-2019
Ik ook wat foto's ontvangen van de verkoper! Mag hem 17 oktober ophalen..

@Rivanov Volgens mij hebben wij dezelfde wagen, enkel ik zonder panorama dak xD

• algalid
Is die handleiding voor W177 niet in PDF beschikbaar? Iemand heeft moeite gedaan om die 600 pagina's bijbel te maken. Die digitale guide is meer gericht zoeken dan alles door kunnen nemen.

Ik zal de mijne ook maar eens posten omdat de kleur wat anders is. Ik heb de iridium zilver versie, een erg klassieke Mercedes kleur, maar blijkbaar niet zo populair voor de nieuwe A (die Designo mountaingrijs ziet er nochtans mooi uit). Dat strikje nemen we er maar bij:

Meer foto's hier. Ik heb Pirelli P7 Cinturato banden gekregen.

Ondertussen ook een van de eerste praktische previews van de A-class sedan:

[Voor 14% gewijzigd door algalid op 21-09-2018 09:25]

• freakk
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 26-05 22:18
Zal ook even de enige foto die ik van die van mij heb posten😂

[Voor 13% gewijzigd door freakk op 21-09-2018 12:42]

• algalid
freakk schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:34:
Volgensmij aan de rechterkant van het stuur toch?
Het zit aan de linkerkant: ipv LIM en Tempomat icoon staat er 2 iconen om afstand te regelen:

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Wireless Carplay via de update zou geweldig zijn! Ennnnn ik hoop dat dan Carplay ook volledig widescreen is zoals in de E-Klasse. Nu is het letterboxed en ziet er een beetje 'ielig' uit. Zonder van het prachtige scherm.

Ik had een Mercedes Product Specialist hierover aangesproken via Instagram en volgens hem behoort Carplay gewoon widescreen zijn, ook in de A-klasse. Dus mogelijk via de aanstaande update? Zou mooi zijn!

• algalid
@Rivanov Het kan zijn dat de instelling gezet is voor 7 inch en de software engineers de 10 inch versie "vergeten" zijn. Het is op de E-klasse mooi widescreen:

[Voor 45% gewijzigd door algalid op 22-09-2018 21:15]

• NoFearCreations
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:32
Nou, het project staat thuis.
http://i65.tinypic.com/2zog8qh.jpg

Gister al even van binnen en buiten schoongemaakt, staat al een aantal jaren stil. Nu gaan uitvinden waar het slecht lopen vandaan komt, dan APK, en de buitenkant aanpakken.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | RoG R280 Platinum 3GB | 12GB DDR3 | Windows 10.1 |

• 1063865
  • Registratie: juli 2020
  • Niet online
Ik zat gister achter een Mazda CX5 en zag opeens waar de nieuwe Mercedes achterkanten me aan laten denken :(

GLE:

A:

[Voor 79% gewijzigd door 1063865 op 23-09-2018 17:52]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Eindhoven en Breda zijn sowieso ook 3D. ;)

[Voor 39% gewijzigd door Rivanov op 24-09-2018 06:31]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

swtimmer schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:26:
Gebruik men hier ook de kantoorfunctie in de auto met Office 365? Ik heb last van een meeting uit het verleden die iedere rit weer naar boven komt. Meeting is uit 2016 en kan hem zelfs niet vinden in mijn Outlook dus kan hem ook niet verwijderen. Iemand een idee hoe je iets kan tweaken aan de kantoorfunctie?
Nee, InCar Office is een betaalde dienst en zit niet standaard inbegrepen bij Mercedes Me.

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

swtimmer schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:45:
[...]

Ik heb dit 2 jaar gratis gekregen bij mijn wagen. Is dat niet het geval bij jullie?
Nee, alle overige diensten zijn inbegrepen na activatie van Mercedes Me. Enkel InCar Office niet.
Heb jij ook de nieuwe A-Klasse?

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

KaiseRRuby schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:24:
Vriend van me heeft de nieuwste A-Klasse met AMG Pakket. Dus ik zei: werkt CarPlay ook? Hij: geen idee. Er zit wel een aansluiting in de auto die op CarPlay lijkt, dus een icoontje wat een soort casten lijkt.

Hij dus nieuwe lightning kabel gehaald, want er moet een USB-C to lightning in, maar geen CarPlay. Is dat niet standaard op een nieuwe Benz?

Is geimporteerd uit Duitsland overigens.
Vanaf productie eind augustus is Carplay beschikbaar gekomen op de A-klasse. Dus die van je vriend is dus te oud, of heeft de optie überhaupt niet op zijn auto. Het is namelijk geen standaard uitrusting.

Hoelang heeft ie de auto?

Bij mijn A-klasse lag trouwens een verloopkabel van USB-C naar normale USB in het dashboardkastje. Nette service van Mercedes.

[Voor 10% gewijzigd door Rivanov op 27-09-2018 21:27]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

@jip_86 Zo wordt het vermeld bij mijn licentieoverzicht:

En wat wordt bedoeld met HD Radio?

[Voor 91% gewijzigd door Rivanov op 28-09-2018 07:01]

• MrBubbles
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:50

MrBubbles

Ik mis je

Autumn is coming. Maar even mijn nederige E posten naast al dat A klasse geweld. _/-\o_

I didn't ask for this, I was chosen.

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

https://www.autoweek.nl/n...es-benz-b-klasse-gesnapt/

Dan lijkt mij van het filmpje;

Dan het interieur ?

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• S_Chief
  • Niet online
Yes. Naast de A35 zijn er ook twee andere wereldpremières, namelijk de GLE en de B.

Mercedes-Benz toont drie wereldprimeurs in Parijs

B-Klasse, GLE en Mercedes-AMG A 35 4MATIC

Tijdens de Autosalon van Parijs (4-14 oktober) ligt de focus van Mercedes-Benz Cars niet alleen op het showdebuut van de accu-elektrische Mercedes-Benz EQC. Ook zijn er wereldprimeurs in de vorm van de GLE en B-Klasse.

Tevens is er het publieksdebuut voor een compleet nieuw instapmodel in de wereld van Driving Performance: de Mercedes-AMG A 35 4MATIC. De nieuwe zescilindervariant Mercedes-AMG GT 43 4MATIC+ 4-door Coupé rondt het nieuws van Mercedes-AMG op de show in de Franse hoofdstad af. smart presenteert in Parijs een showcar, om het twintigjarig bestaan van het merk kracht bij te zetten.

De GLE is de bestverkochte SUV in de historie van Mercedes-Benz. Op de openbare weg is hij net zo comfortabel als een luxueuze limousine, maar in het terrein komt de nieuwe GLE sterker voor de dag dan ooit. Het nieuwe model biedt aanzienlijk meer interieurruimte, een nieuw bedieningsconcept, verder uitgebreide en verfijnde rijassistentiesystemen, de beste aerodynamica in het segment, een compleet nieuw motorenprogramma en een keur aan andere innovaties.

De nieuwe B-Klasse legt de nadruk op de sportiviteit van de Sports Tourer. Hij oogt dynamischer dan zijn voorganger en is wendbaar, wat hij weet te combineren met meer comfort. Bovendien is het interieur ruimer geworden en zijn de motoren efficiënter en milieubewuster. Het avantgardistische interieur zorgt voor een ongekend ruimtegevoel, mede dankzij het unieke design van het dashboard. De intuïtieve bediening van het lerende MBUX multimediasysteem is baanbrekend. Geavanceerde rijassistenten bezorgen de B-Klasse een van de hoogste niveaus van actieve veiligheid in deze klasse, met functies die afkomstig zijn uit de S-Klasse.

Nieuwe instap in de wereld van Driving Performance: Mercedes-AMG A 35 4MATIC

Met de A 35 4MATIC presenteert Mercedes-AMG een compleet nieuw instapmodel in de wereld van Driving Performance. Het model – gebaseerd op de nieuwe A-Klasse – wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde 2,0 liter viercilinder turbomotor met 225 kW/306 pk. Carrosserie, onderstel, vierwielaandrijving, transmissie, rijprogramma’s, finetuning – de engineers van AMG hebben elk onderdeel ontworpen voor maximale rijdynamiek voor ogen, zonder het dagelijks gebruikscomfort tekort te doen.

Ook de AMG GT-familie is uitgebreid: met de nieuwe 270 kW/367 pk sterke zescilinder in de Mercedes-AMG GT 43 4MATIC+ 4‑door Coupé heeft de sportwagen een aantrekkelijk geprijsd nieuwe instapmodel gekregen. De looks, technologie, uitrusting en individualiseringsmogelijkheden zijn identiek aan die van de sterkere zescilindervariant AMG GT 53 4MATIC+ die afgelopen maart werd gelanceerd.

smart: in voor alles en nooit saai

Met de wereldpremière van de smart showcar werpt het merk een speelse uitdrukking aan zijn visie op het leven: eenvoudig, compact en puur, maar nooit saai, en altijd onconventioneel. Ter ere van het twintigjarig bestaan van smart refereert de showcar bovendien aan de vroegere studiemodellen crossblade (2002) en forspeed (2011). Als radicale elektrische cabrio was met name die laatste bij uitstek een voorbeeld van de nieuwe beursmagneet.

Het speciale model ‘edition pureblack’ is nu te koop. Dit model combineert een matzwarte lak met hoogglanzend zwarte exterieuruitrustingen – waaronder de dorpelverbreders, dakspoiler en diffusor – en met rode accenten.

Showprimeurs: meer nieuwe modellen van Mercedes-Benz EQ

Het nieuwe product- en technologiemerk EQ onthult twee modellen in Parijs. De EQC beleeft zijn showdebuut en is het eerste, volledig elektrische seriemodel van Mercedes-Benz EQ. Deze Mercedes-Benz onder de elektrische auto’s symboliseert een nieuw mobiliteitstijdperk met uitgebreide services voor de elektromobiliteit van vandaag én morgen. De EQC maakt indruk met zijn totaalpakket aan sterke punten, waaronder het comfort, de kwaliteit en de actieradius.

De showcar EQ Silver Arrow is een verwijzing naar het toekomstige design van het merk. De eenzitter brengt tegelijkertijd een ode aan de succesvolle W 125 recordauto uit 1937.

De A-Klasse Limousine beleeft eveneens zijn showdebuut. Hij vormt het compacte instapmodel in de wereld van premium limousines van Mercedes-Benz.

De nieuwe Mercedes-Benz GLE zit boordevol innovaties. Het actieve onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL op 48-voltbasis is een wereldprimeur, terwijl er op het gebied van rijassistentiesystemen een stap voorwaarts wordt gezet met de actieve file-assistent. Het interieur is nog ruimer en comfortabeler, een derde zitrij is als optie leverbaar. Het infotainmentsysteem beschikt over grotere displays, een fullcolour head-up display met een resolutie van 720 x 240 pixels en de MBUX-interieurassistent, die hand- en armbewegingen herkent en de bedieningsintenties ondersteunt. Het exterieurdesign straalt niet alleen kracht en onverzettelijkheid uit, het creëert ook nieuwe maatstaven op aerodynamicagebied in het SUV-segment. De GLE beschikt bij zijn marktintroductie begin 2019 over een compleet nieuw motorengamma. De nieuwe 4MATIC zorgt voor dynamiek op de weg en onovertroffen prestaties in het terrein. Later wordt een plug-in hybrid met bijzonder grote actieradius toegevoegd aan het modellengamma. De prijzen van de nieuwe GLE worden bij de verkoopstart bekendgemaakt, die tegen het einde van de herfst gaat plaatsvinden.

In 1997 legde Mercedes-Benz de basis voor het premium SUV-segment met de introductie van de M-lasse. Sinds herfst 2015 draagt deze modelserie de naam GLE, waarmee zijn positie als SUV van de E‑Klasse wordt verduidelijkt. Op dit moment is Mercedes-Benz in het SUV-segment bijzonder succesvol vertegenwoordigd met zeven modellen (GLA, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS en G-Klasse). De nieuwe GLE beleeft zijn publieksdebuut tijdens de Mondial de l’Automobil in Paris (4 t/m 14 oktober 2018). Hij staat begin 2019 bij de dealers in de VS en Europa en vanaf voorjaar 2019 in China. De GLE wordt geproduceerd in Tuscaloosa (Alabama/VS).

De vijf belangrijkste innovaties van de nieuwe GLE:
  • E-ACTIVE BODY CONTROL: volledig gekoppeld hydropneumatisch, actief onderstel op 48-voltbasis, voor het eerst in combinatie met de eveneens nieuw ontwikkelde luchtvering. Dit is het enige systeem op de markt waarbij de veer- en demperkrachten individueel kunnen worden geregeld bij elk wiel. Dit compenseert knik- en duikbewegingen.
  • Actieve file-assistent: dit rijassistentiesysteem stelt de GLE in staat om een stilstaande rij auto’s vroegtijdig te herkennen en de bestuurder actief te ondersteunen in stop-and-go verkeer tot een snelheid van 60 km/h, het helpt zelfs bij het vormen van een rijbaan voor de hulpdiensten.
  • Afslagfunctie: van de actieve remassistent: als er een aanrijding dreigt met een tegenligger bij het afslaan over een tegemoetkomende rijbaan, kan de GLE worden afgeremd tot snelheden die gebruikelijk zijn bij zulke manoeuvres.
  • 4MATIC: voor het eerst leverbaar voor zes- en achtcilinders en de plug-in hybrid: volledig variabele vierwielaandrijving (Torque on Demand, TonD). Dit systeem regelt de koppelverdeling over de voor- en achteras van 0‑100%, afhankelijk van het geselecteerde rijprogramma. Met het optionele offroad-pakket is een eveneens volledig variabele vierwielaandrijving (TonD) met Low Range en High Range voorhanden. Deze wereldprimeur maakt de GLE nog terreinvaardiger.
  • Zitcomfort: de nieuwe GLE heeft een veel langere wielbasis (plus 80 mm), en zodoende een ruimer interieur. Voor extra comfort zorgt vooral de optionele volledig elektrisch verstelbare tweede zitrij – een derde zitrij is als optie leverbaar.
Exterieurdesign: krachtige uitstraling

De esthetische aantrekkingskracht van de GLE komt voort uit de harmonieuze interactie tussen emotie en intelligentie. Het design is van een tijdloze schoonheid, een combinatie van hightech en ambachtelijk vakmanschap, en gereduceerd tot het wezenlijke.

Moderne luxe, op de weg en in het terrein: dat is de designboodschap van de nieuwe GLE. De proporties van de auto met een lange wielbasis, korte overhangen en grote velgen die de wielkasten goed opvullen laten er geen twijfel over bestaan dat deze auto zich in elk terrein thuis voelt en dat hij overal een goed figuur slaat. De GLE is ontworpen volgens de designstrategie van sensuele puurheid en het aantal lijnen is gereduceerd om de royale oppervlakken beter tot hun recht te laten komen. De oppervlakken worden afgewisseld met nauwkeurige grafische elementen.

Het front van de GLE straalt onverzettelijkheid en kracht uit door de rechtopstaande grille met achthoekige SUV-vorm, de prominente verchroomde bodembeschermingsplaat en de motorkap met twee powerdomes. Deze uitstraling wordt benadrukt door het kenmerkende koplampdesign overdag en ’s nachts.

Het ULTRA RANGE-grootlicht van de MULTIBEAM LED-koplampen beschikt over de maximale lichtintensiteit die wettelijk is toegestaan, de helderheid van het grootlicht blijft boven de referentiewaarde van 1 lux over een afstand van meer dan 650 meter.

Van opzij bekeken zorgen de brede C-stijlen die typerend zijn voor de GLE voor een soevereine uitstraling. De grote velgen in de maat 18 tot 22 inch vullen de markante wielkasten goed op. Dit onderstreept het robuuste SUV-karakter van de GLE, net als de dakreling en de optionele verlichte treeplanken opzij. De verchroomde zijruitframes verwijzen daarentegen eerder naar een premiumlimousine.

De GLE oogt ook van achteren bijzonder dynamisch. Hiervoor zorgt met name de gespierde schouderpartij, die zich uitstrekt van de C-stijlen tot de achterlichten. De reflectoren zijn verder naar onder geplaatst, waardoor de achterlichten smaller ogen. Ze zijn opgedeeld in twee delen. Dit laat de achterzijde niet alleen breder ogen, het zorgt ook voor een onmiskenbaar nachtdesign met de verlichte blokken die kenmerkend zijn voor de SUV’s van Mercedes-Benz, in dit geval met verlichte rand. De finishing touch aan de achterzijde vormt de verchroomde bodembeschermingsplaat.

Aerodynamica: veel finetuning voor de laagste cw–waarde in dit segment

De nieuwe GLE heeft een cw-waarde van 0,29, de laagste in dit segment. Het is tevens een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het vorige model (cw 0,32). Het aerodynamische design levert een belangrijke bijdrage aan een laag praktijkverbruik. Tal van details werden geoptimaliseerd met behulp van vele rekenloops, CAE-simulaties (computer-aided engineering) en metingen in de windtunnel in Sindelfingen.

Tot de genomen maatregelen behoren:
  • Een koelluchtregeling achter de grille, voor een vraaggestuurde aanvoer van koellucht (AIRPANEL)
  • Wielspoilers met aerodynamische profielen voor de voorwielen
  • Geoptimaliseerde buitenspiegels
  • Extra wielspoilers voor de achterwielen
  • Zijspoilers met afdichting naar de D-stijl op de achterklep
  • Achterlichten met speciale spoilerranden
  • Royale bekleding van de onderzijde en de cardanastunnel, tankafdekking, aerodynamische bekleding van de achteras en geoptimaliseerde achterdiffusor
  • Aerovelgen met aerodynamisch geoptimaliseerde banden.
Interieurdesign: luxueus elegant en progressief-krachtig

Het interieur van de nieuwe GLE kenmerkt zich door het spanningsveld tussen de luxueuze, elegante ambiance van een Mercedes-Benz limousine en de robuuste, progressieve details van een SUV. Het centrale designelement van het dashboard is een sportieve, stijlvolle cockpit-unit die is ingebed in een krachtige, markant gevormde drager. De daaronder liggende drager loopt vloeiend over in de portierpanelen; het geïntegreerde sierdeel loopt eveneens rond de bestuurder en de voorpassagier om aan te sluiten op de portieren.

De opvallende, verhoogde middenconsole vormt een robuust contrast met het dashboard, dat lijkt te zweven. Kenmerkend voor offroaders: de twee opvallende handgrepen op de middenconsole. Het interieur onderscheidt zich niet alleen door een goede ergonomie, de lederen oppervlakken zorgen tevens voor een moderne, luxueuze uitstraling waaraan ook de sierdelen en de elegante zonneschermen bijdragen. Alle bedieningselementen en displays beschikken over een nieuw design. De bedieningselementen met haptische en akoestische feedback lijken uit een enkel stuk metaal te zijn gefreesd. De verfijnde afwerking hiervan en de piramidestructuren maken duidelijk dat perfectie en vakmanschap hoog op de prioriteitenlijst stonden. Het nieuwe sportstuur met zijn markante, sculptuurachtige spaken benadrukt de indrukwekkende uitstraling van SUV-interieur.

Interieur: meer ruimte achterin en een derde zitrij als optie

Een maatje meer: de nieuwe GLE heeft een aanzienlijk langere wielbasis dan zijn voorganger (2.995 mm, plus 80 mm). Dit zorgt voor veel meer bewegingsvrijheid voor de inzittenden, met name achterin. De beenruimte op de tweede zitrij is met 69 mm toegenomen tot 1.045 mm. De hoofdruimte achterin bedraagt met de standaard vaste bankunit met leuning die in de verhouding 40:20:40 kan worden neergeklapt 1.025 mm, een toename van 33 mm. En omdat de A-stijlen rechterop staan, zijn het ruimtegevoel en het instapcomfort voorin nogmaals verbeterd.

Als optie kan de GLE, als enige in zijn segment, worden geleverd met een tweede zitrij met zesvoudige volledig elektrische verstelling. De linker- en rechterstoel kunnen afzonderlijk in lengterichting worden verschoven over een afstand van 100 mm. De hoek van de achterbankleuning kan worden aangepast en in de verhouding 40:20:40 worden neergeklapt. De hoofdsteunen zijn in hoogte verstelbaar. De achterzitplaatsen kunnen een schakelaar in de portierbekleding worden versteld. De achterbankleuning is bovendien volledig elektrisch neerklapbaar via een separaat schakelaar in de bagageruimte.

De bagageruimte heeft een volume tot 825 liter als de tweede zitrij in gebruik is en tot 2.055 liter als deze wordt neergeklapt. De laadopening is 72 mm groter geworden, zodat grote voorwerpen eenvoudiger in- en uitgeladen kunnen worden. Handige houders en beschermingselementen zijn als accessoire leverbaar voor het transport van sportequipment in de bagageruimte. Als de GLE is voorzien van de luchtvering AIRMATIC, kan de achterzijde via een schakelaar met circa 40 mm worden verlaagd, wat het in- en uitladen gemakkelijker maakt.

Nog meer flexibiliteit is mogelijk met de optionele neerklapbare derde zitrij, die het totaalaantal zitplaatsen naar zeven brengt. Dankzij de EASY ENTRY-functie van de volledig elektrisch verstelbare tweede zitrij kunnen de passagiers die helemaal achterin zitten eenvoudig in- en uitstappen.

De ENERGIZING-stoelkinetica is een andere innovatie die leverbaar is voor de voorstoelen in combinatie met volledig elektrische stoelverstelling met memoryfunctie. De ENERGIZING-stoelkinetica ondersteunt veranderingen in de zitpositie door kleine bewegingen in de zitting en rugleuning.

ENERGIZING-comfortprogramma: nu met gids

Het optionele ENERGIZING-comfortprogramma koppelt diverse comfortsystemen aan elkaar. Het maakt gebruik van muziek- en lichtsferen alsmede een aantal massagemodi voor een groot aantal ontspanningsprogramma’s.

De ENERGIZING COACH is een nieuwe feature. Deze service is gebaseerd op een intelligent algoritme en het adviseert een programma op basis van de situatie en de persoon. Als er een Garmin® wearable wordt gedragen, wordt er rekening gehouden met zaken als het stressniveau en de slaapkwaliteit. Alles wordt in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat de bestuurder ook na een inspannende of juiste monotone rit ontspannen op de bestemming aankomt.

MBUX: nu met interieurassistent

De GLE is voorzien van de nieuwste generatie van het multimediasysteem MBUX - Mercedes-Benz User Experience. Tot de verbeteringen ten opzichte van de versie in de A-Klasse, waarin dit revolutionaire systeem debuteerde, behoren twee grote 12,3 inch/31,2 cm displays, die naast elkaar zijn geplaatst voor een indrukwekkende widescreenlook. De informatie van het combi-instrument en het mediadisplay kan eenvoudig worden afgelezen op de grote displays met hoge resolutie. Door elementen op een aantrekkelijke manier weer te geven, wordt het bedieningsgemak van de intuïtieve bedieningsstructuur onderstreept. Ook maken de fraaie graphics indruk.

Afhankelijk van de stemming en aansluitend op het gekozen interieur is er keuze uit vijf verschillende weergavestijlen:
  • Modern klassiek is een doorontwikkeling van de klassieke weergave met elegante en lichte materialen.
  • Sport heeft een hightech turbinelook met sportieve contrasten in zwart/geel.
  • Progressief staat voor digitalisering in een gereduceerde vorm.
  • In de weergavestijl Bescheiden zijn alle displays gereduceerd tot het hoogstnoodzakelijke.
De optionele MBUX-interieurassistent maakt een intuïtieve, natuurlijke bediening van verschillende comfort- en MBUX-functies mogelijk door middel van bewegingsherkenning. Een camera in de dakconsole registreert bewegingen van de handen en armen van de bestuurder en voorpassagier. Als een hand het touchscreen of het touchpad op de middenconsole nadert, verandert de weergave in het mediadisplay en worden bepaalde elementen prominenter weergegeven. Het systeem is in staat om te herkennen of de hand van de bestuurder of voorpassagier is en weet zodoende bijvoorbeeld voor welke stoel de massagefunctie moet worden ingeschakeld.

Daarnaast zijn er functies die kunnen worden aangestuurd door middel van eenvoudige handgebaren: het leeslampje kan bijvoorbeeld worden in- en uitgeschakeld door de hand uit te strekken richting de achteruitkijkspiegel. De bestuurder en voorpassagier kunnen elk een persoonlijke, favoriete functie programmeren die wordt ingeschakeld met de wijs- en middelvinger in V-vorm.

De bediening van het MBUX-systeem is op tal van manieren verbeterd. Zo heeft het instellingenmenu een nieuwe vormgeving en de eerste setup-assistent is verbeterd. Tot de circa veertig nieuwe MBUX-functies in de GLE behoren:
  • Ondersteuning voor offroad-specifieke rijprogramma’s (vrij rijden-modus en aansturing afzonderlijke wielen)
  • Uitgebreide offroad-displays in het combi-instrument en head-up display (lineaire en laterale hellingshoek, Torque on Demand, veringniveau)
  • De instelling voor de full-screen kaartweergave in het combi-instrument kan direct hier worden aangepast
  • ENERGIZING COACH
  • ADAPT-bestuurdersstoelverstelling: als de lichaamsmaten worden ingevoerd, past de stoel zich hier automatisch op aan
  • Meer online functies: in-car office kan nu bijvoorbeeld e-mails voorlezen en je kunt ze ook hiermee opstellen
  • Integratie van online muziek (TIDAL) in Europa
  • Een groter aantal apps, bijvoorbeeld specifieke functies in de verschillende landen. Zo is bijvoorbeeld online muziek beschikbaar via provider Kuwo in China. Informatie met betrekking tot POI’s wordt daar beschikbaar gesteld door Baidu Wiki.
Een unieke feature van MBUX – Mercedes Benz User Experience is zijn lerende vermogen dankzij kunstmatige intelligentie. Met zijn voorspellende functies anticipeert MBUX op wat de gebruiker wil gaan doen. Iemand die bijvoorbeeld op dinsdag vaak zijn of haar moeder belt, ontvangt haar telefoonnummer als suggestie in het display op deze dag. En wie op bepaalde tijdstippen overschakelt naar een radiostation voor het nieuwsbericht, krijgt deze zender te zien als suggestie.

Andere sterke punten van het systeem zijn de touchscreenbediening van het mediadisplay en het gebruik van augmented reality-technologie voor het navigatiedisplay: een videobeeld van de omgeving wordt aangevuld met handige navigatie-informatie, bijvoorbeeld pijlen of huisnummers die automatisch worden gekoppeld aan het beeld in het mediadisplay. Dit maakt het zoeken naar een bepaald huisnummer of een specifieke straat eenvoudiger. De intelligente spraakbediening met natuurlijke taalherkenning is eveneens verbeterd. Dit systeem kan worden geactiveerd met het trefwoord “Hey Mercedes”. Het systeem begrijpt nu veel complexere commando’s, in eerste instantie in de drie belangrijke wereldtalen Mandarijn, Amerikaans-Engels en Duits.

Ook leverbaar is een head‑up display van de nieuwste generatie waarvan de resolutie (720 x 240 pixels) en uitgebreide projectie nieuwe maatstaven creëren. Belangrijke informatie wordt geprojecteerd in de voorruit, waardoor de bestuurder zijn aandacht bij het verkeer kan houden. Ook is dit systeem minder vermoeiend voor de bestuurder, omdat zijn ogen niet continu opnieuw hoeven te focussen tussen dichtbij en veraf. Een systeem met lenzen en spiegels projecteert een circa 45 x 15 cm groot fullcolour beeld in de voorruit. Vanuit het oogpunt van de bestuurder lijkt deze boven de motorkap te zweven op een afstand van circa 3 m. Het virtuele beeld is nu ruim twee keer zo groot en 20% feller voor een betere zichtbaarheid bij zonnig weer. Ook is er ruimte om meer informatie te tonen, waaronder de gekozen audiobron, een geselecteerd telefoonnummer en de ontvangst en accustatus van de telefoon die aan het systeem is gekoppeld. Daarnaast toont het systeem de aankomsttijd en resterende afstand tot de eindbestemming als het navigatiesysteem is ingeschakeld. De bestuurder kan de informatie selecteren die hij belangrijk vindt, waaronder extra offroad-content zoals de hellingshoek, koppelverdeling en acceleratiekrachten.

Aandrijflijn: zescilinder lijnmotor met EQ Boost in de GLE 450 4MATIC

Bij zijn introductie is de GLE in eerste instantie met een nieuwe zes-in-lijn benzinemotor leverbaar. Andere motoren, waaronder diesels en een plug-in hybrid, volgen later.

Het eerste benzinemodel, de GLE 450 4MATIC, wordt aangedreven door een zescilindermotor met 48-volttechnologie. Deze levert 270 kW/367 pk vermogen en 500 Nm koppel, maar voor korte tijd zijn er 16 kW/22 pk en 250 Nm extra beschikbaar door de EQ Boost-functie. Een geïntegreerde startmotor/dynamo (ISG) is verantwoordelijk voor de hybride functies, zoals de EQ Boost en energieterugwinning.

Door de toepassing van een ISG is er geen multiriem meer nodig, waardoor de motor iets compacter kon worden uitgevoerd. Dat creëerde ruimte voor uitlaatgasnabehandeling dicht bij de motor. Het 48-voltsysteem voorziet niet alleen grote stroomverbruikers als de waterpomp en aircocompressor van elektriciteit, maar ook de ISG. Die laatste wint eveneens energie terug.

4MATIC: wendbaar op de weg, onovertroffen in het terrein

Alle varianten van de nieuwe GLE zijn uitgerust met een 9G-TRONIC automatische transmissie. De viercilinders hebben 4MATIC-vierwielaandrijving met een tussenbak die de aandrijfkrachten in een vaste verhouding van 50:50 naar de voor- en achteras stuurt. Doorslippende wielen worden afgeremd met een remingreep op het betreffende wiel.

Bij de overige motoren, zoals de GLE 450, wordt standaard een tussenbak met een elektronisch geregelde lamellenkoppeling toegepast. Hiermee kunnen de aandrijfkrachten tussen de assen worden verdeeld (Torque on Demand), waarbij maximaal 100% van de krachten naar één as gaat. Optioneel kan worden gekozen voor een tussenbak die is aangepast voor onovertroffen prestaties in het terrein. Deze heeft niet alleen een lamellenkoppeling, maar ook een lage gearing en een automatisch sperrend differentieel.

De tussenbak met Torque on Demand zorgt voor meer wendbaarheid en rijveiligheid. Op de openbare weg – vooral in bochten – beïnvloedt hij actief de gierbewegingen van de auto om overstuur of juist onderstuur op te roepen.

Rijassistentiesystemen: ondersteuning bij filerijden

De GLE is voorzien van de nieuwste generatie rijassistentiesystemen van Mercedes-Benz, wat betekent dat de actieve veiligheid verder is verbeterd. Sommige functies zijn zelfs buiten het SUV-segment nog ongeëvenaard.

Het is een situatie die veel automobilisten bekend zal voorkomen: bij het uitkomen van een bocht wordt plotseling het begin van een file zichtbaar. En dat is precies waar de nieuwe GLE de bestuurder mee kan helpen.

Als de actieve afstandsassistent DISTRONIC met routegebaseerde snelheidsaanpassing is ingeschakeld, weet de GLE al dat er een file staat voordat het stilstaande verkeer in zicht komt. Als de auto via Live Traffic Information de locatie van de file doorkrijgt, remt hij van tevoren automatisch af naar zo’n 100 km/h. De actieve remassistent kan de GLE vervolgens tijdig vóór de file tot stilstand afremmen.

Eenmaal in de file neemt de actieve file-assistent de bestuurder veel werk uit handen. Als er wegmarkeringen zijn, kan het systeem de GLE zelfstandig in zijn rijbaan houden. Daarbij bewaart het automatisch een veilige afstand tot zijn voorganger tot een snelheid van 60 km/h. Automatisch optrekken na een stop kan het systeem ook, mits de GLE niet langer dan een minuut heeft stilgestaan.

Als de file is opgelost, accelereert de GLE automatisch naar de voor de actieve afstandsassistent DISTRONIC met routegebaseerde snelheidsaanpassing ingestelde snelheid. Heeft de bestuurder die niet ingesteld, dan kijkt het systeem naar verkeersborden en houdt het de aangegeven maximumsnelheid aan.

De actieve file-assistent herkent files door het wegtype, de snelheid van andere voertuigen en de afstand tussen die voertuigen te analyseren. Het maakt daarvoor gebruik van een stereoscopische camera (SMPC) en een langeafstandsradar. De GLE is tevens uitgerust met radarsensoren op de voorste hoeken van de carrosserie. Daarmee houdt de auto invoegende voertuigen in de gaten. Als de actieve stuurassistent en de actieve afstandsassistent zijn geactiveerd, wordt de actieve file-assistent automatisch ingeschakeld wanneer er op de snelweg een file wordt gedetecteerd. De bestuurder wordt op de hoogte gebracht doordat het ‘groene stuurwiel’-symbool van de actieve stuurassistent in het combi-instrument wordt aangevuld met een filesymbool.

Een nieuwe functie van de actieve stuurassistent is dat het systeem de bestuurder kan helpen om in de file ruimte te maken voor hulpdiensten. Als de GLE in een file rijdt waarin de snelheid niet boven de 60 km/h uitkomt, houdt de actieve stuurassistent de SUV aan de buitenkant van zijn rijbaan. Als er geen wegmarkeringen zijn, volgt de auto zijn voorganger.

Altijd klaar om te helpen: groot aantal andere assistenten beschikbaar

De nieuwe GLE zet niet alleen in de file een enorme stap richting autonoom rijden. De actieve afstandsassistent DISTRONIC en de actieve stuurassistent ondersteunen de bestuurder nu nóg meer bij het sturen en afstand houden. Zo wordt de snelheid van de auto bijvoorbeeld automatisch verlaagd voor bochten en kruisingen. Dit wordt aangevuld met de uitwijk-stuurassistent, een verregaand verbeterde versie van de actieve spoorassistent en de aanvullende functies van de actieve noodstopassistent.

Helemaal nieuw is de zogenoemde afslagfunctie van de actieve remassistent. Wanneer er bij het afslaan naar links een aanrijding dreigt met een tegenligger, dan remt het systeem automatisch. Dat gebeurt als de bestuurder de richtingaanwijzer aanzet, er een tegenligger wordt gedetecteerd (met de langeafstandsradar en stereoscopische camera) en het nog mogelijk is om de GLE af te remmen voor de middenlijn van de weg.

Net als de recent geïntroduceerde A-Klasse, is de nieuwe GLE uitgerust met actieve dodehoekassistent met waarschuwingssignaal bij wegrijden. Dat verlaagt de kans op een aanrijding met andere weggebruikers, bijvoorbeeld met passerende fietsers. De actieve dodehoekassistent werkt ook als de GLE stilstaat. Als de bestuurder het portier opent, waarschuwt het systeem voor naderende auto’s, motoren en fietsen. Deze functie is actief tot 3 minuten nadat de motor van de GLE is uitgezet. De waarschuwing wordt zowel visueel (via de buitenspiegel) als akoestisch (via een geluidssignaal) gegeven.

Aanhangwagenassistent: ondersteuning bij het rangeren

De aanhangwagenassistent is nieuw voor Mercedes-Benz en optioneel te bestellen op de GLE. Het maakt met name achteruitrijden met een aanhangwagen voor onervaren bestuurders een stuk makkelijker en stuurt automatisch bij tot een snelheid van 5 km/h. Een sensor in de trekhaak voorziet het systeem van de benodigde informatie.

De assistent kan worden ingeschakeld door de GLE in zijn achteruitversnelling te zetten en daarna op de parkeertoets te drukken. Om de aanhangwagenassistent te kunnen gebruiken, moet de auto met aanhangwagen recht staan.

De bestuurder kan de aanhangwagenassistent via het multimediasysteem MBUX – Mercedes-Benz User Experience intuïtief bedienen. Hij of zijn hoeft alleen maar de gewenste manoeuvre te selecteren (de hoek van de bocht achteruit of de functie Pull Straight) en kan daarna via diverse camera’s een oogje in het zeil houden. Virtuele lijnen op het display geven het traject, de voertuigbreedte en de afstand naar obstakels aan.

E-ACTIVE BODY CONTROL: het 48-voltonderstel

Het optionele onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL staat garant voor een ongekend rijcomfort en een optimale wendbaarheid. Het werkt in combinatie met de nieuw ontwikkelde luchtvering AIRMATIC, dat het enige systeem op de markt is waarbij de vering en demping per wiel kan worden gevarieerd. Dat betekent dat het niet alleen rolbewegingen tegengaat, maar ook knik- en duikbewegingen van de carrosserie. Samen met de ROAD SURFACE SCAN en de curve tilting function CURVE (waardoor de GLE tegen de bocht in leunt) zorgt E-ACTIVE BODY CONTROL voor een uitzonderlijke hoge mate van comfort.

E-ACTIVE BODY CONTROL werd door Mercedes-Benz zelf ontwikkeld, werkt met een spanning van 48 volt en is als optie leverbaar voor de motorvarianten met zes of meer cilinders. Op een slecht wegdek kan het systeem zelfs energie terugwinnen, waarmee het zo’n 50% minder energie verbruikt dan het vergelijkbare systeem op de S-Klasse. De hydropneumatiek genereert krachten die samen met de luchtvering de carrosserie van de GLE ondersteunen en dempen, onder meer bij langs- en dwarsacceleratie en bij het rijden op een glooiend wegdek.

De vrij rijden-modus is een volledig nieuwe offroad-functie die van pas komt als de GLE bijvoorbeeld vast komt te zitten in mul zand. In zo’n situatie wordt de rijhoogte meerdere keren achter elkaar automatisch verhoogd en verlaagd (als dat mogelijk is). Daardoor varieert de druk op de banden en krijgt de GLE meer tractie. Een andere nieuwe functie voor offroad-inzet is de mogelijkheid om de rijhoogte per wiel aan te passen via het touchscreen van het multimediasysteem. Dat is handig in ruw terrein als bijvoorbeeld één wiel vastzit in een greppel of als één wiel volledig ingeveerd is.

E-ACTIVE BODY CONTROL is ook uitgerust met de curve tilting function CURVE. Die zorgt ervoor dat de GLE, net als een motorfiets, tegen de bochten in leunt, waardoor er vrijwel geen centrifugale krachten op de inzittenden inwerken. De ROAD SURFACE SCAN werkt met een stereoscopische camera en controleert continu het wegdek voor de auto. Daardoor kan het onderstel alvast inspelen op bijvoorbeeld oneffenheden in het wegdek.

Naast E-ACTIVE BODY CONTROL is de GLE is ook leverbaar met een nieuw ontwikkeld onderstel met stalen vering of een nieuw ontwikkeld onderstel met luchtvering AIRMATIC met adaptief verstabare demping plus (ADS+).

Perstekst van de GLE is nogal groot, maar net wanneer je denkt dat ze een auto niet intelligenter en comfortabeler kunnen maken.. Heel gaaf.

• S_Chief
  • Niet online
algalid schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:27:
Dat is nogal een brok tekst over de GLE! Het stukje MBUX was interessant:
  • Die gesture control zal wel even gimmick zijn zoals in de BMW, maar je kan er wel het volume mee regelen (niet met de A-klasse MBUX voice control).
  • Off-road is niet goed voor het lage chassis van de A dus die features zullen wel bij de GLE blijven.
  • De B-klasse toont verschillende kleuren voor MBUX (zal wel 1 van de 40 features zijn voor GLE)
  • Aankondiging van Tidal (OK, niet echt verrassend)
Ik vind de air turbines leuker dan de luchtrooster"blokken" maar het past wel in de GLE.

EDIT: Een erg uitgebreide preview van 24 minuten van de GLE:
[YouTube: All-new Mercedes GLE Premiere REVIEW AMG-Line Exterior Interior 2019 - AutogefÃŒhl]

En 15 minuten voor de A35
[YouTube: New entry-level AMG! Mercedes-AMG A35 REVIEW 2019 AClass AMG - AutogefÃŒhl]
Ik vind het stukje van de ADAPT-bestuurdersstoelverstelling ook interessant. Ben benieuwd of dat ook naar de andere modellen komt.
Rivanov schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:58:
Kan die A35 AMG achterbumper ook op mijn A200? :+

• algalid
@freakk Het is eigenlijk wel een blamage :( Ondertussen zijn er nog andere (uiteraard onbestelbare) opties verschenen (toch als je niet inlogt in die Mercedes Me shop):

Het gaat om die "premium navigatie" en de "DAB digitale radio" naast de smartphone integratie. Ik geloof dat quasi iedere A eigenaar die navigatie heeft, zal wel voor die ene arme drommel zijn die dacht te besparen.

• Asgaro
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:26
KRGT schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:44:
[...]

En probeer het eens via 4G? Ik kan hier gewoon inloggen.
Goeie tip. Maar zeer bizar: dan is het ook nog altijd 😛 Ik heb ook de App Data eens gecleared maar dat helpt niet.
Of eerder: bij clearen App Data moet je bij startup vd app inloggen: dit lukt. Maar zodra ik dan in de app naar Edit Details wil gaan (Het land staat verkeerd) kan ik daar dus nog steeds niet inloggen.

[Voor 3% gewijzigd door Asgaro op 07-10-2018 13:55]

Strava profile - Steam profile

• Thijs8472
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12-07 14:53
Ik ben sinds kort ook een Mercedes rijder, ik wilde iets comfortabels in een benzine uitvoering met conventionele automaat. Mijn 'huismerk' (PSA) maakte geen betrouwbare benzinemotor dus het is een zeer goed aangeklede 2014'er S205 C200 geworden met een Exclusive exterieur en Avantgarde interieur in Cavansietblauw. Ben er zelf erg content mee:

• MrBubbles
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:50

MrBubbles

Ik mis je

jip_86 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:12:
[...]

Wensink Hoogeveen. Lijkt me verder ook sterk dat ze iets in de garage wel kunnen, maar niet op hun kantoor.
Hoogeveen vind ik persoonlijk de beste MB dealer waar ik ben geweest. Verstand van zaken, je wordt snel geholpen en ze denken echt met je mee. Als ik dichterbij zou wonen was voor mij de keuze snel gemaakt.

Iemand nog een raped C63 AMG? :r

I didn't ask for this, I was chosen.

• algalid
Voor C, E en CLS klasse wordt voorlopig nog het Comand systeem gebruikt maar het is wel een update versie. Normaal is dat Comand NTG 5.5 (zie hier voor extra info). MBUX (versie 6) is enkel voor A, nieuwe B en nieuwe GLE.

Voor de vernoemde modellen kan je kijken naar 2 zaken:
- knoppen aan het stuur
- navigatieknoppen in het midden

Je ziet daar de nieuwste setup van het Mercedes stuur met links en rechts kleine touchpads. Normaal is in het midden een draaiknop en dan een soort "palmrest" met knoppen.

Oudere systemen kan je herkennen aan het stuur waar veel "platte" knoppen zichtbaar zijn:

Qua opties zou ik kijken naar rij-assistentie, enorm handig! Voor sommigen zijn zetelverwarming, elektrische verstelling van zetels en automatische koffer ook een must, maar dat is persoonlijk :)

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15-07 11:05

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Kreeg een email dat er tegenwoordig ook Smarthome integratie is. Uiteraard deze aangezet om te testen. Helaas kom ik niet verder en kan ik nergens vinden hoe en wat ik kan aansluiten. Iemand anders meer succes?

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:46

Hari-Bo

F5 addict

Zojuist opgehaald een Mercedes 200 benzine uit 1983. Er zit op een wielkast oppervlakkige roest ter grootte van een euro, voor de de rest in prima staat. :)
Deze week olie verversen, taxeren en de stalling in.

[Voor 11% gewijzigd door Hari-Bo op 10-11-2018 15:54]

kokenmetvuur.nl

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Er is weer een nieuwe kaartupdate beschikbaar voor de A-Klasse via Mercedes Me Portal. :)

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Twee nieuwe Mercedes Me diensten beschikbaar. Kreeg deze melding toen ik op de portal inlogde.

* De service wordt gebruikt in de app van de desbetreffende spraakassistent. Gratis verkrijgbaar in de desbetreffende App Store. Momenteel ondersteunt Mercedes-Benz de spraakassistenten Amazon Alexa en Google Assistant.
** Berichten kunt u alleen naar de volgende voertuigtypen sturen
- A-Klasse (W177) met MBUX-multimediasysteem vanaf 03/2018
- E-Klasse Limousine (W213) met COMAND Online (531) vanaf 04/2016
- E-Klasse Limousine (W213) met Audio 20 (506) vanaf 05/2017
- E-Klasse Estate (S213) met COMAND Online (531) vanaf 10/2016
- E-Klasse Estate (S213) met Audio 20 (506) vanaf 05/2017
- E-Klasse Coupé (C238) met COMAND Online (531) vanaf 03/2017
- E-Klasse Coupé (C238) met Audio 20 (506) vanaf 05/2017
- E-Klasse Cabrio (A238) vanaf 09/2017
- S-Klasse Limousine (W222 modelwijziging) vanaf 07/2017
- Mercedes Maybach S-Klasse (X222 modelwijziging) vanaf 07/2017

[Voor 63% gewijzigd door Rivanov op 23-11-2018 06:36]

• Roy1985
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14-07 19:43
Kom net dit topic tegen. Sinds eind september de eigenaar van een A200 Business Solution AMG Line, heel tevreden met de auto. Alleen paaar kleine MBUX issues, en soms climate control die alleen super hele lucht blaast.

Op mijn auto ontvang ik geen nieuwe navigatie kaarten, ik zit nog steeds op V33 terwijl ik van collega begreep dat inmiddels V35 uit is. Ook krijg ik het niet voor elkaar om via de Me Portal de kaarten handmatig te downloaden en update. Ik krijg deze meldingen:

Er loopt al bijna 6 weken een ticket bij Mercedes Me Support, daar weten ze het ook niet, behalve het ligt al een paar weken in Stutgart. De dealer kan in deze helaas ook niks voor mij betekenen.

Hier toevallig iemand een idee? :)

• Hari-Bo

Hari-Bo

F5 addict

Vandaag even wat oude W124 velgen te koop gezet en binnenkort radio's van de W115/W123/W124/W210. :P

En kwam de onderhoudsboekjes nog tegen, altijd handig. :)

kokenmetvuur.nl

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Heb destijds proefgereden in de A200 in Mojave Silver met Night Pack. Ben uiteindelijk blij dat ik voor Mountain Grey ben gegaan. Persoonlijk m'n favoriete 'kleur' op de nieuwe A. Krijg er ook veel complimenten over. :) Chique maar toch sportief.

Mijn eigen A200 in Mountain Grey (zonder Night Pack)

[Voor 17% gewijzigd door Rivanov op 25-11-2018 16:39]

• zaka_m4
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 13-07 08:41
@Rivanov ja ik had de A200 als voorrij auto maar rij dus de nieuwe A250. Hieronder een foto helaas in het donker. Moet nog steeds een keer een foto maken in het daglicht.

[Voor 17% gewijzigd door zaka_m4 op 20-12-2018 14:50]

• cryonic90
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12-07 19:03
Ik mag mij sinds afgelopen zaterdag ook melden in dit topic.
Ben van een V70 overrgestapt naar een E350 coupe uit 2009:
https://tweakers.net/ext/f/RYLRVok2Xwm9vO1SVRea2Xn8/thumb.jpg

Ontzettend blij en nu nog alle dingetjes van de auto een beetje ontdekken :)

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• S_Chief
  • Niet online
Nieuws:
The new Mercedes-Benz CLA Coupé
quote: uitklappen voor volledig persbericht
Las Vegas. The new Mercedes-Benz CLA Coupé is not only the most emotional vehicle in its class, it is also highly intelligent: From MBUX Interior Assist, which recognises operational demands from gestures and equips the interior with intelligence, through augmented reality for navigation and understanding indirect voice commands to the ENERGIZING COACH that provides individual fitness recommendations, the new CLA offers an array of clever solutions. There are also ingenious details when it comes to the aerodynamics and new functions for the Intelligent Drive driving assistance package. The design underlines the coupé character with its stretched form and design elements such as the bonnet with powerdomes or the rear licence plate which has been moved down. As such it does justice to its predecessor’s status as a design icon.

With MBUX, Mercedes-Benz has been revolutionising how to operate a car and communicate with it since the launch of the A-Class. “Now we go to the next level with an intelligent interior assistance system for the compact class. By recognising gestures it facilitates natural operation,” says Ola Källenius, Member of the Board of Management of Daimler AG, responsible for Group Research and Mercedes-Benz Cars Development. “This is not the only new feature by which the CLA offers a great deal of automotive intelligence.”

“With the first CLA we created a totally new segment with a four-door coupé and celebrated a huge success by selling some 750,000 CLA and Shooting Brake,” adds Britta Seeger, Member of the Board of Management of Daimler AG, responsible for Mercedes-Benz Cars Marketing & Sales. “The new edition of the CLA has been developed further in an intelligent way and is even more emotional and sportier than its predecessor. Coupled with new operating systems, it sets new benchmarks for the entire class.”

The new generation of compacts has made a key contribution to the rejuvenation and image change of the Mercedes-Benz brand. The CLA is important for winning and retaining new customers in particular. The CLA Coupé was launched in the USA in 2013, making it the first compact Mercedes‑Benz on the American market. At peak times, more than two thirds of CLA buyers in the USA came from competitors. On average, CLA customers in the USA are around ten years younger than the typical Mercedes‑Benz customer. In Europe, too, CLA customers are among the youngest in the Mercedes portfolio. In 2017, one in two customers in Europe previously drove a competitor's vehicle. Over 75 percent of European customers who previously drove a CLA as a coupé or Shooting Brake chose a Mercedes‑Benz again for their next vehicle. In total, some 750,000 units of the first-generation CLA Coupé and CLA Shooting Brake contributed considerably to the compact car's success.

In its first year, the new CLA will also be available as an Edition 1. In terms of both the exterior and the interior, this limited edition special model has numerous visual accents which underline its exclusivity. The new CLA will be manufactured at the Kecskemét plant (Hungary) and comes onto the market in May 2019.

Design: pure emotion

“As a four-door coupé, the new CLA intrigues with its puristic, seductive design and sets new standards in the design DNA of ‘ sensual purity’. It impresses with its perfect proportions reflecting the first design sketch: a long, stretched bonnet, a compact greenhouse, a wide track with exposed wheel arches and our typical GT rear end with a strong distinctive ‘Coke-bottle shoulder’ ,” says Gorden Wagener, Chief Design Officer of Daimler AG. “In short - the CLA Coupé has the potential to become a modern design icon.”

The combination of the long, stretched entry line above the windows and frameless doors give the CLA Coupé its unmistakeable sporty and elegant character. Forming the front end is the striking front section which is raked forwards like a shark nose with a long, stretched bonnet featuring powerdomes.

Flat headlamps together with the low slung bonnet and the diamond radiator grille with central star create the vehicle’s sporty face. The two-piece, narrow tail lamps and the number plate housed in the bumper make the rear of the CLA look especially wide.

With the greenhouse moved back, the sporty GT rear achieves a balance between elegance and sportiness. Featuring pared-down lines, the precisely modelled side profile provides an interesting interplay of light and shade. Dispensing with the upper shaped edge of the side wall permits extremely muscular and athletic shoulder shaping, stretching from the front wheel arch through to the sculptured rear. Flush with the outer edge of the body, the wheels with their flared wheel arches and wide track epitomise dynamism and give the vehicle a sporty presence.

In the interior, all elements are arranged according to the overarching design themes of ‘high tech’ and ‘youthful avant-garde’ – be that the steering wheel, the door handle operating module, the centre console or the seats. As in the A‑Class, the unique interior architecture is shaped in particular by the avantgarde design of the dashboard: The designers completely dispensed with a cowl above the cockpit. As a result, the wing-shaped main body of the dashboard extends from one front door to the other with no visual discontinuity. The widescreen display is completely free-standing. The lower section is visually separated from the main body of the instrument cluster by a ‘trench’, and it appears to float in front of the instrument cluster. The ambient lighting enhances this effect. The air vents in a sporty turbine-look are another highlight.

Suspension: exceptionally agile and yet comfortable

In terms of driving dynamics, too, the new CLA keeps the promise of its design: A wide track (an extra 63 mm at the front and 55 mm more at the rear compared to its predecessor) and a lower centre of gravity are the two key features which give the CLA the sportiest driving characteristics of all models in the new generation of compacts from Mercedes-Benz. The technical specification includes a decoupled multi-link axle at the rear for reduced noise and vibration, a Direct-Steer system as standard and hydromounts at the front. A stabiliser bar with a larger diameter reduces body roll. As an option, an active adaptive damping system is available, giving the driver the choice between comfort or a more uncompromising sporty tuning. The range of wheels starts at 16 inches and goes up to 19 inches with tyre sizes starting at 205/60 R 16 and ending as standard at 225/40 R 19. The ESP® has been specially adapted to the CLA’s potentially high cornering speeds and handling performance.

One year since the première: MBUX keeps on learning

One year ago, MBUX – the Mercedes-Benz User Experience – created a furore at its world première at CES in Las Vegas. A powerful computer, brilliant screens and graphics, customisable display, full colour Head-up Display, navigation with augmented reality, software that can learn and “Hey Mercedes” – the keyword for voice control that explodes conventional automotive standards. This is how Mercedes-Benz is revolutionising car operation and communication with it. Now the company is igniting the next level. MBUX Interior Assist facilitates natural operation. The voice control feature now recognises topical answers in a growing number of domains. Due to ongoing development of the system, it is also possible to take into consideration country-specific content providers.

“The latest version of voice control for MBUX – the Mercedes-Benz User Experience – can be experienced in the new CLA. For example, the voice assistant ‘Hey Mercedes’ is able to recognise and answer considerably more complex queries,” says Sajjad Khan, Member of the Divisional Board of Mercedes-Benz Cars for CASE and Head of Digital Vehicle & Mobility. “What's more, the voice assistance no longer gets confused by other passengers conversing. Instead it only responds to the commands of the person who last said ‘Hey Mercedes’ to activate the system.”

MBUX Interior Assist: an even greater experience

By recognising movements MBUX Interior Assist brings added intelligence to the interior. Thanks to innovative technology, MBUX now supports the occupants by making various comfort and MBUX functions even simpler and more intuitive. Interior Assist operates in non-contact mode and functions both in sunlight and in complete darkness.

It enables the adaptation of screen content as soon as a hand approaches the touchscreen in the dashboard or the touchpad on the centre console, for example. Individual elements are highlighted according to the currently active menu. In addition, the system is able to distinguish between the driver’s and front passenger’s wishes and thus knows for whose seat the massage function is to be activated, for example.

A special feature of Interior Assist is the personal favourites function. It is accessed by holding a hand over the centre console with the index and middle finger spread in a V-shape. In this way, any command which is controllable via MBUX can be stored for simple access. One typical favourite command is ‘navigate me home’. As the system is able to reliably recognise who is operating it, the driver and front passenger respectively can even assign different favourites to the same hand position.

There are other functions which can be controlled intuitively, without any need to practise corresponding gestures: In the dark, the reading lamp can be switched on and off by briefly extending a hand towards the rear-view mirror, for example. If the driver reaches over towards the unoccupied front passenger seat in the dark, it will be illuminated automatically. This makes it easier to find any items which may have been deposited on the seat. As soon as the person’s hand leaves this area, the light automatically switches off again.

"Hey Mercedes": better understanding and even cleverer responses

State-of-the-art of voice control can also be experienced in the CLA. Here too seat recognition has been implemented. The voice assistance only responds to the commands of the person who last said ‘Hey Mercedes’ to activate the system. In the American market initially, the voice assistant can recognise and respond to considerably more complex queries, for example: ‘Find child-friendly Asian restaurants nearby with 4-star rating which are neither Chinese nor Japanese. ’ There is also a growing number of domains for which MBUX can understand complex questions and quickly reply: these include sport (‘Hey Mercedes, how did the San Francisco 49ers play? ’), the stock exchange (‘Compare the share price of Apple Incorporated to Microsoft’), calculations (‘ What is the square root of 3? ’) or general knowledge (‘How big is Texas? ’, ‘What is the fat content of avocados? ’).

ENERGIZING comfort control: wellness while driving

Energizing comfort control links various comfort systems in the vehicle. The intelligent recommendations from the Energizing COACH in the ENERGIZING Package Plus are completely new. In general, the ENERGIZING comfort control systematically uses the functions of the air conditioning system and the seats (heater, ventilation, massage) as well as lighting and musical moods, and enables a specific wellness set-up tailored to the mood and need of the customer.

ENERGIZING packages: the next step in intelligent comfort

ENERGIZING packages with the ENERGIZING COACH are new. This service based on an intelligent algorithm recommends one of the ENERGIZING packages’ programmes depending on the situation and individual. The Mercedes-Benz vivoactive® 3 Smartwatch has its world première at CES. If it or another compatible Garmin® wearable is worn, personal stats such as stress level or quality of sleep optimise the accuracy of the recommendation. The aim is for passengers to feel well and relaxed even during demanding or monotonous journeys. In addition, the pulse rate supplied by the integrated Garmin wearable is shown on the media display.

Aerodynamics: intelligent solutions intelligently designed

On the way to series production, the aerodynamics of the new CLA underwent a considerably longer phase of optimisation than its predecessor in the form of simulations, before the first measurements of models were carried out in the wind tunnel. This was possible due to greater computing capacity, as well as in particular more experience of working with simulation tools and their best possible and most efficient use in the development process.

A key advantage of the simulation process is that it is easy to determine the exact proportions of the form, and to examine the effects of a change in form on flow at another point which is either before or after in the direction of flow, without it being necessary to make changes to the physical model. The result also sets standards: A Cd value of 0.23.

Work on optimisation was in close collaboration with the designers and was particularly intensive on the rear apron, radiator grille, the fog lamp recesses (the relief-like diamond-shaped pattern of which was reduced to the edge on the CLA for aerodynamic reasons) and the height of the diffuser. Totally new are the wheel-arch spoilers with their fins in the longitudinal direction; they help air to flow around the wheels with minimal losses. Aerodynamic finessing was also performed on the wheels and tyres – both for the regular wheel-tyre combinations and for what are known as aero wheels, which have been completely redesigned to achieve the best possible aerodynamic values and which also look attractive. Integrated as standard at the front of the vehicle is a two-piece shutter system behind the radiator grille, which regulates air flow through the engine compartment. The almost complete underbody panelling encompasses the engine compartment, the main floor, parts of the rear axle and the diffuser.

Intelligent Drive: functions from the S-Class

The CLA has the very latest driving assistance systems with cooperative driver support, and thus provides the highest level of active safety in this segment with functions adopted from the S‑C lass. For the first time, the CLA is able to drive semi-autonomously in certain situations. To do this, it keeps a close eye on the traffic situation. Improved camera and radar systems allow it to see up to 500 metres ahead. The CLA also uses map and navigation data for assistance functions. For example, Active Distance Assist DISTRONIC as part of the optional Driving Assistance Package is able to provide route-based support to the driver in numerous situations, and to predictively and conveniently adjust the speed, e.g. when approaching bends, junctions or roundabouts. Also on board are e.g. Active Emergency Stop Assist and intuitively understandable Active Lane Change Assist.

The new CLA comes with enhanced Active Brake Assist as standard. Depending on the situation, it can effectively help to mitigate the consequences of rear-end collisions with slower-moving, stopping or stationary vehicles ahead, and even with crossing pedestrians and cyclists, or to prevent them altogether.

Active Lane Keeping Assist (likewise standard) is able to warn the driver by means of pulsed vibrations in the steering wheel when the vehicle is unintentionally drifting out of its lane at speeds between 60 and 200 km/h. If the vehicle passes over a solid line, it can pull the vehicle back into lane by applying the brakes on one side. In the case of a dotted line, such intervention takes place only when there is a danger of collision with a vehicle in the adjacent lane (including danger from oncoming traffic).

PRE-SAFE® PLUS can recognise an imminent rear-end collision. If the danger of a collision persists, the system can also firmly apply the brakes of the stationary vehicle, thus lowering the risk of injuries by reducing the forward jolt caused by an impact from the rear.

MULTIBEAM LED headlamps: better visibility in all conditions

Another example of automotive intelligence and the transfer of technology from the luxury segment to the compact class are the optional MULTIBEAM LED headlamps. They allow extremely quick and precise, electronically controlled adjustment of the headlamps to suit the current traffic situation. Each headlamp on the CLA incorporates 18 individually controllable LEDs. The daylight-like light colour of the LEDs is easy on the eyes and has a positive effect on concentration. The road ahead is precisely and brightly illuminated. LED High Performance headlamps are a further option. As standard, the new CLA is equipped with halogen headlamps with integrated LED daytime driving lamps. The tail lamps are also available with all-LED technology.

Drive system: start with the most powerful engine

At the trade show presentation in Las Vegas, the CLA on display is the CLA 250 with the powerful four-cylinder petrol engine (165 kW/225 hp, 350 Nm) with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 6.3-6.1 l/100 km, combined CO2 emissions 143-140 g/km)[1]. By the market launch in May, there will be a broad range of diesel and petrol engines available featuring manual or dual-clutch transmissions and 4MATIC all-wheel drive.

[1]The stated fuel consumption and CO2 emission figures are provisional, were determined by the technical service for the certification process in accordance with the WLTP test procedure and correlated as NEDC figures. No EC type approval or certificate of conformity with official figures is yet available. There may be differences between the stated figures and the official figures.
Maten:

• zaka_m4
Undas schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 00:59:
[...]

Interessant, ik heb AR maar heb deze functie nog nergens kunnen ontdekken. Hoe kan je de info van de camera vooraan op je scherm zien?
Ik vond het in het menu bij de navigatie instelling (onlogische plek), het ziet er in iedere geval zo uit:

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Nieuwe B-klasse, had nog niet gezien in het echie.

Ik weet niet of ik de achterkant kan waarderen, maar ziet er wel wat meer MPV / stationachtig uit.

[Voor 11% gewijzigd door KRGT op 21-01-2019 21:14]

• Pvt_Ryan
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11-06 21:11
Ik ga binnenkort mijn Toyota Auris Hybrid inruilen voor een Mercedes CLA 180 AMG line uit 2015. De dealer is nieuwe voorbandjes aan het bestellen en zodra die eronder liggen wissel ik mijn auto om voor het beest :)

Het eerste wat ik ga doen is chiptunen naar 200pk en vervolgens genieten met winterbandjes eronder. Ik heb al een set zwarte velgen met winterbanden besteld die ik eronder ga zetten.

Dit wordt mijn nieuwe wagen, eindelijk een auto waar ik trots op kan zijn :)

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Shade heb ik ook.

• loccie8910
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08-07 20:50
al een tijdje B klasse 2016 in bezit , nu pas daadwerklijk apple CARplay geactiveerd. nog meer mensen die dat hebben gedaan?

• Untouchablezz20
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 14-07 20:47
Best mooi, zo'n fullscreen apple CarPlay

• loccie8910
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08-07 20:50
Bejit schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:26:
[...]

In Den Haag zit iemand die zo'n OBD ding heeft en zijn diensten aanbied op marktplaats. Heb zo ook mijn CLA geunlocked.

Android auto is koning _/-\o_

Voor Rotterdam en omgeving kun je hier terecht Apple Carplay Andriod Car activeren :*knip*

[Voor 52% gewijzigd door deepbass909 op 01-03-2019 10:38. Reden: Linken naar Marktplaats is niet de bedoeling.]

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Ben uiteindelijk gegaan voor de nieuwe B-Klasse. Vindt de wat hogere instap wel fijn.

Levertijd indicatie is eind mei...

Kleur Denim Blue, dat is de kleur die ik eerder op de foto had.

Uw OnlineCode: MYB4MU6D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Vanochtend m'n A-Klasse naar de dealer gebracht voor winterbandenwissel en 25.000km onderhoudsbeurt.
Toen m'n collega een B-Klasse reed, kreeg hij bij zijn toenmalige dealer Wensink een Smart mee als vervangend vervoer. Ik heb 'm nu naar ASV in Eindhoven gebracht omdat wij met ons kantoor in Eindhoven zitten, stond dit klaar als vervangend vervoer. :+

• Famous
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 15-07 14:27

Famous

R 400+

Wat hoop ik toch ooit (lees: op korte termijn) de staatsloterij te winnen, vind dit echte pure porno..
https://www.graperautomot...des-amg-e63s-edition-1-2/

Xbox live: Ghesous

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Afgelopen week trekhaak laten monteren onder m'n A-Klasse. Vanmorgen direct getest door de caravan van m'n ouders op te halen bij de stalling. ;)
Mooie combinatie, m'n vader vroeg al of hij de auto mee mocht nemen voortaan op vakantie. :+

[Voor 9% gewijzigd door Rivanov op 27-04-2019 15:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Vandaag opgehaald, uiteindelijk niet gekozen voor de AMG line, maar deze.
Mercedes-Benz B-Klasse 180 benzine Business Solution Plus inclusief DAB+

De eerste 100KM er al weer opzitten :-)

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Gewoon omdat het kan:
Mercedes ME integratie met Home Assistant:
https://github.com/ReneNulschDE/ha_cc_mbwebapppy

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Daan_ schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:01:
MBUX kaart update 262 is beschikbaar.

Deze is van de week beschikbaar gekomen en is mondjes maat te downloaden via de Mercedes-Me portaal. Na aantal dagen foutmelding te hebben mogen zien. Vandaag groen licht en aan het downloaden ;-)
Ik wilde net posten dat ik zojuist m'n eerste OTA update heb gekregen in de auto. Het was een kaartupdate. Kaarten van Benelux (v9.0) met nog als extra v250. Kreeg ineens een melding op m'n display dat m'n systeem herstart moest worden om de update te voltooien. Maar via Mercedes.Me Portal sstaat dus alweer v262 klaar?

Wordt ook tijd dat ze de POI's gaan bijwerken. Pompstation hier in de buurt wordt nog steeds als een Shell pomp aangegeven, maar is al enkele jaren een Lukoil.

/edit: Die OTA update van toen straks is nu ook zichtbaar via Software Update in de Mercedes Me portal.

Maar zie inderdaad bij de Kaart Update alweer een nieuwe update klaarstaan die ik handmatig kan installeren.

[Voor 16% gewijzigd door Rivanov op 06-05-2019 19:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mdesign
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 14:19
KRGT schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:06:
[...]

Ik gebruik het actief en werkt als een zonnetje :-)
https://i.ibb.co/QHFbmzm/mb.png

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

ECQ 400

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• S_Chief
  • Niet online
Ik hoop dat ik daar binnenkort een proefrit mee kan maken.. Ben erg benieuwd.

Voor de liefhebbers:

quote: uitklappen voor volledig persbericht
Verkoop en productie Mercedes-Benz EQC van start

07 mei 2019

De Mercedes-Benz onder de elektrisch aangedreven auto’s is een feit. De nieuwe Mercedes-Benz EQC (stroomverbruik gecombineerd: 20,8-19,7 kWh/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km) [1] loopt van de band in de Mercedes-Benz-fabriek in Bremen en kan per direct worden besteld. De EQC wordt daar uiterst flexibel ingepast in de lopende serieproductie. De Mercedes-Benz-EQ-modellen worden op dezelfde productielijn gebouwd als auto’s met conventionele of hybride-aandrijving. De hoge productiestandaards van Mercedes-Benz garanderen topkwaliteit, onafhankelijk van het type. De EQC 400 4MATIC beschikt als CASE-pionier over een omvangrijke standaarduitrusting en aantrekkelijke diensten. De consumentenadviesprijs inclusief BTW, BPM en kosten rijklaarmaken van de nieuwe Mercedes-Benz EQC, die al in de basisversie over een bijzonder omvangrijke standaarduitrusting beschikt, begint bij € 80.995. Het leasetarief bedraagt € 999 (OSL o.b.v. 60 maanden en 10.00 km per jaar).

“Met de Mercedes-Benz EQC starten we een nieuw mobiliteitstijdperk. Hij maakt deel uit van de groeiende familie van volledig elektrisch aangedreven voertuigen bij Mercedes-Benz en verenigt voor het merk karakteristieke eigenschappen als kwaliteit, veiligheid en comfort. Wij bieden onze klanten progressief design en uniek rijcomfort – met een actieradius die de EQC absoluut geschikt maakt voor de dagelijkse praktijk.”, zegt Britta Seeger, in de raad van bestuur van Daimler AG verantwoordelijk voor de verkoop van Mercedes-Benz Cars.

Met zijn naadloze, strakke design en voor het merk karakteristieke kleuraccenten is de Mercedes-Benz EQC de wegbereider voor een avantgardistische elektro-esthetiek en vertegenwoordigt tegelijk de designtaal van progressieve luxe. Gecombineerd met de omvangrijke diensten en een actieradius van 417 km (WLTP)1 maakt hij elektromobiliteit eenvoudig en geschikt voor de dagelijkse praktijk. De charismatische EQC overtuigt door de som van zijn eigenschappen. Met een overtuigende rijbeleving, een groot akoestisch comfort en een fascinerende rijdynamiek voldoet de EQC aan alle eigenschappen die typisch zijn voor het merk – de Mercedes onder de elektrische auto’s.

Omvangrijke standaarduitrusting met blik in de toekomst

Al in de basisversie biedt de Mercedes-Benz EQC een uiterst omvangrijke standaarduitrusting met onder andere het Keyless-Go comfortpakket, Burmester Soundsysteem, dodehoekassistent, achteruitrijcamera, EASY-PACK achterklep, glazen schuifdak, draadloos laden van smartphone, AIR-BALANCE, ENERGIZING COMFORT, Multibeam LED koplampen en 19 inch lichtmetalen velgen. Bovendien vertegenwoordigt de EQC als voorloper van het merk EQ de vier zuilen van de digitaliseringsstrategie CASE: ‘Connected’, ‘Autonomous’, ‘Shared & Services’ en ‘Electric Drive’. Met een innovatief infotainmentsysteem, de meest actuele rijassistentiesystemen, diensten die veel verder gaan dan het voertuig op zich en een intelligente aandrijvingsstrategie overtuigt de SUV met de combinatie van zijn eigenschappen.

Productie start: EQC optimaal in de lopende serieproductie geïntegreerd

De eerste EQC loopt in de Mercedes-Benz-fabriek in Bremen van de band. Daar wordt hij op dezelfde productielijn gefabriceerd als de C-Klasse Limousine en Estate, de GLC en de GLC Coupé – digitaal, flexibel en duurzaam. Op basis van de vraag vanuit de markt kan de productie van voertuigen met verschillende soorten aandrijving variabel en efficiënt worden aangepast. Zo wordt de capaciteit van de fabriek optimaal benut en worden de hoge productie- en kwaliteitsstandaard van Mercedes-Benz gegarandeerd.

Digitale toepassingen als moderne mobiele apparaten, transportsystemen zonder bestuurder en de papierloze fabriek ondersteunen de medewerkers bij de assemblage. Ook in het tijdperk van de elektromobiliteit zijn de medewerkers bij de productie onvervangbaar. Het gebruik van ‘big data’ en kunstmatige intelligentie helpt bijvoorbeeld bij het anticiperend onderhoud (predictive maintenance). Daarmee werpt het feit dat het merk met de ster al vroegtijdig heeft geïnvesteerd in maximale flexibiliteit en in de high-tech-uitrusting met toekomstgerichte industrie-4.0-oplossingen, zijn vruchten af.

“Flexibiliteit en efficiëntie zijn beslissende pijlers voor de strategie in het globale productienetwerk van Mercedes-Benz Cars. De productie van de EQC is hiervoor het beste bewijs. De medewerkers in Bremen beschikken over jarenlange ervaring in de productie van voertuigen met de meest uiteenlopende soorten aandrijving. Op deze know-how bouwen we ook in het elektrotijdperk. Met de start van de productie van de Mercedes-Benz EQC leggen we vandaag de schakelaar om voor de elektrische mobiliteit van de toekomst”, zei Markus Schäfer, lid van de divisiedirectie Mercedes-Benz Cars en verantwoordelijk voor productie en supply chain.

Een video over de productie van de EQC is te vinden op het Daimler YouTube-kanaal: YouTube: Mercedes-Benz EQC Start of Production

Uniek: het “dubbele” huwelijk

Het samenvoegen van de carrosserie met het onderstel, de aandrijving en de motor wordt in de automobielbouw aangeduid als huwelijk. Bij de Mercedes-Benz EQC worden hierbij de beide elektrische aandrijflijnen (eATS)in de carrosserie ingebouwd. Een belangrijke innovatie hierbij is het zogeheten accuverbindingsgcentrum. Hier vindt het tweede huwelijk plaats: de EQC’s worden hier aan de hand van de gegevensdrager die op de carrosserie is aangebracht herkend als elektromodellen en voorzien van een accu. De carrosserie wordt via een hangende bevestiging getransporteerd en op een frame gezet, Draagarmen tillen de accu van onderen naar de bodem van het voertuig, Een medewerker houdt het automatische vastschroeven in de gaten.

Globaal productienetwerk en accuproductieverband

Naast de fabriek in Bremen zal nog dit jaar ook de Duits-Chinese productie-joint-venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd (BBAC) met de productie van de EQC beginnen voor de lokale markt in China. Net zoals bij de C-Klasse en de GLC fungeert Bremen daarbij als het kenniscentrum voor de productie van de EQC op andere locaties. BBAC maakt deel uit van het globale productienetwerk van Mercedes-Benz Cars. Andere locaties voor toekomstige Mercedes-Benz-EQ-modellen zijn de Mercedes-Benz-fabrieken in Rastatt en Sindelfingen (beide Duitsland), Tuscaloosa (USA) en Hambach (Frankrijk).

De accu’s voor de EQC-productie in Bremen worden bij de volledige Daimler-dochteronderneming Accumotive in Kamenz bij Dresden geproduceerd en gedeeltelijk opgeladen aangeleverd. Deze worden in de buurt van de lopende band gereed gehouden en met transportsystemen zonder bestuurder al naar gelang de behoefte flexibel bij de lopende band aangeleverd. De lokale accuproductie is een belangrijk element bij het elektro-offensief van Mercedes-Benz Cars. Daarmee verkeert het productienetwerk in een sterke positie voor de mobiliteit van de toekomst.

In totaal zal de onderneming meer dan een miljard Euro in de wereldwijde accuproductie met elk twee fabrieken in Kamenz in Sachsen en in Stuttgart-Untertürkheim (beide in Duitsland) en elk een fabriek in Sindelfingen (Duitsland), Peking (China), Tuscaloosa (USA), Jawor (Polen) en Bangkok (Thailand) investeren. Het wereldwijde accuproductieverband van Mercedes-Benz Cars zal in de toekomst bestaan uit negen fabrieken op drie continenten.

Connected: doordacht bedieningsconcept met specifieke kenmerken voor de EQC

Geen enkel ander systeem staat zo nadrukkelijk voor het CASE-gebied ‘Connected’ als het Mercedes-Benz-infotainmentsysteem MBUX – Mercedes-Benz User Experience. Het is standaard in de EQC en zorgt als deel van het omvangrijke bedienings- en weergaveconcept voor een emotionele verbinding tussen bestuurder, voertuig en passagiers. Dankzij kunstmatige intelligentie is MBUX met een widescreen cockpit bestaande uit twee 10,25 inch-displays en touchscreenbediening op het rechter beeldscherm ook in staat om te leren. Eveneens standaard is het touchpad op de middenconsole. Uniek is de spraakbediening, die zelfs dialecten en specifieke commando’s voor de EQC verstaat.

Een bijzonder highlight is de voor de EQC specifieke doorontwikkeling van MBUX. Exclusief voor modellen van het merk EQ worden speciaal voor de behoeften van de elektromobiliteit ontwikkelde features en services ingezet. De bij de nieuwe EQC standaard remote- en navigatiediensten bundelen functies rondom het elektrische rijden. Ze maken onder andere de voor EQC geoptimaliseerde navigatie met routes gericht op een optimale actieradius inclusief laadstops, individuele laadinstellingen en voorverwarming of –koeling van het voertuig mogelijk. Weergaven die uitsluitend voor de Mercedes-Benz EQC werden gespecificeerd, zoals de vermogensmeter in de rechter buis van het instrumentendisplay, die de toerenteller vervangt, vergroten de positieve ervaring van de gebruiker. Nog een hoogtepunt is de intelligente ondersteuning van de bestuurder met vijf verschillende rijprogramma’s en vijf individueel instelbare recuperatieniveaus, die afhankelijk van de snelheid en de route kunnen worden aangepast.

Autonomous: aantrekkelijke extra opties en pakketten

Verdere stappen in de richting van autonoom rijden (‘Autonomous’) zet Mercedes-Benz met het rijassistentiepakket van de nieuwste generatie. Dit bundelt nog verder verbeterde rijassistentiesystemen en overtuigt met een reeks aan extra maatregelen die het comfort en de veiligheid ten goede komen. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de actieve remassistent met speciale functies voor afslaan en kruisingen, de actieve afstandsregeling DISTRONIC of de actieve stuurassistent. Het rijassistentiepakket ontlast de bestuurder en waarschuwt indien nodig op tijd om gevaarlijke situaties te vermijden.

Andere als optie leverbare extra’s als het AMG Line Exterieur verlenen de Mercedes-Benz EQC extra dynamiek. Het brengt onder andere met het Twin Blade-design van de grille het sportieve DNA van AMG in de elektromobiliteit en verbindt een uniek design met unieke technologie. Het optionele AMG Line Interieur verleent de EQC zichtbaar en voelbaar meer sportiviteit. Naast de elektro-esthetiek van het interieur zorgt bijvoorbeeld het aan de onderzijde afgevlakte en op de grippositie geperforeerde multifunctionele sportstuurwiel in Leder Nappa voor meer rijplezier. De sportstoelen met voor AMG specifieke stoelgrafiek zorgen voor goede zijdelingse steun.

Shared & Services: langdurig zorgeloze elektromobiliteit

Steeds belangrijker wordt de S voor ‘Shared & Services’ in de CASE-strategie. Aantrekkelijke servicepakketten rondom de EQC, die zijn gericht op een langdurig zorgeloos gebruik van het voertuig, komen tegemoet aan de wens van klanten naar meer comfort en gemak. Daartoe behoren de servicepakketten ‘Onderhoudsservice’, ‘Haal- en brengservice’, ‘Garantieverlenging’ en het ‘Slijtage onderdelenpakket’ die al bij de aankoop van het voertuig worden aangeboden.[2]

De ‘Onderhoudsservice’ omvat alle noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden voor een periode van maximaal zes jaar of 160.000 kilometer. Daarbij ligt de nadruk in het bijzonder op de controle van onderdelen die belangrijk zijn voor de veiligheid en van de werking van elektrische componenten. Het gebruik van originele onderdelen en specifiek gereedschap van Mercedes-Benz garandeert een probleemloze en betrouwbare rijbeleving.

In combinatie met de onderhoudsservice maakt de ‘Haal- en brengservice’ het plannen van een verblijf in de werkplaats comfortabeler dan ooit tevoren. Het voertuig wordt voor een periode van zes jaar (of maximaal zes keer) voor onderhoudswerkzaamheden afgehaald en wanneer de klant dat wenst ook weer teruggebracht. Het gebruik van de haal- en brengservice is mogelijk vanuit huis, kantoor of een willekeurige andere locatie binnen een bepaalde straal van een voor de EQC geautoriseerde Mercedes-Benz-werkplaats mogelijk.

Het servicepakket ‘Garantieverlenging’ behoedt de eigenaar van het voertuig ook na afloop van de standaard Mercedes-Benz-garantietermijn voor nieuwe auto’s tot een voertuigleeftijd van maximaal zes jaar voor onverwachte reparatiekosten. De verlenging van de voertuiggarantie is, naast het standaard accucertificaat voor de hoog-voltage accu dat voor een periode van acht jaar of 160.000 km geldt, de optimale aanvulling.[3]

Het ‘Slijtage onderdelenpakket’ voorziet voor een periode van maximaal zes jaar in de vervanging van de belangrijkste slijtagedelen zoals remblokken, remschijven of ruitenwisserbladen.

Alle hierboven genoemde servicepakketten zijn voor een periode van zes jaar verbonden met de auto en worden bij een eventuele verkoop overgedragen aan de volgende eigenaar.

Electric: direct power vanuit stilstand

De EQC is de voorbode van de nieuwe elektro-aandrijvingsgeneratie bij Mercedes-Benz en vertegenwoordigt zo het CASE-veld ‘Electric Drive’. Het totale vermogen van de EQC bedraagt 300 kW (408 pk). Elk een elektromotor aan de voor- en achteras zetten elektrische naar mechanische energie om en bieden een indrukwekkend koppel van 760 Nm. De intelligente bedrijfsstrategie van de aandrijvingscomponenten stelt het vermogen te allen tijde daar ter beschikking waar deze, afhankelijk van de rijsituatie, nodig is, efficiënt en nagenoeg geluidloos. De volledig variabele 4MATIC-vierwielaandrijving verbetert de rijstabiliteit, vooral bij lastige wegcondities. Hij verdeelt de kracht traploos en zorgt voor meer veiligheid, rijplezier en een grotere actieradius.

De lithium-ion-hoog-voltage-accu van de EQC is de centrale energieopslag voor de elektrische aandrijving en overtuigt met een hoge vermogensdichtheid met een bruikbare energiewaarde van 80 kWh (NEDC)[4]. Dat zorgt voor een actieradius van 471 km (NEDC) of 417 km (WLTP)[4] alsmede voor de uitstekende prestaties van de elektrische aandrijving. Het modulaire systeemdesign met twee modules van elk 48 cellen en vier modules van elk 72 cellen maakt een bijzonder compacte constructie mogelijk.

Thuis opladen

In principe kan de EQC thuis aan een stopcontact worden opgeladen. Met een wallbox kan het laden tot drie keer sneller gaan dan via een gewoon stopcontact. Samen met ENGIE biedt Mercedes-Benz in de Benelux een eenvoudige en snelle montage van EVbox-laadpunten voor thuis aan. Dit betreft een intelligent laadstation van de nieuwste generatie (Elvi) met een maximaal vermogen van 22kW.

Ontspannen reizen, opladen en betalen

De EQC is standaard voorzien van omvangrijke digitale diensten die zorgeloos elektrisch rijden en opladen mogelijk maken.

Met de voor de EQC geoptimaliseerde navigatie wordt automatisch een snelle en comfortabele route met weinig oplaadstops en korte oplaadtijden berekend. De planning van de route kan ook buiten de auto via de Mercedes-me-app plaatsvinden. De voorverwarming of –koeling zorgt ervoor dat het interieur van de auto bij vertrek de gewenste temperatuur heeft. Door de integratie van voertuiggegevens als de actuele stand van de accu en informatie over de route, het weer en de beschikbare oplaadpalen wordt de route dynamisch aangepast.

Dankzij de voor de EQC geoptimaliseerde navigatie kunnen Mercedes-Benz-klanten eenvoudig laadstations vinden en krijgen via Mercedes me Charge in verschillende landen eenvoudig toegang tot laadpalen van tal van aanbieders. Mercedes me Charge maakt ook de toegang tot de snellaadstations van het pan-Europese snellaadnet van IONITY mogelijk. De korte oplaadtijden zorgen vooral bij lange afstanden voor een aangename reis via de hoofdverkeersaders in Europa.

[Voor 99% gewijzigd door S_Chief op 17-05-2019 17:40]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

S_Chief schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:19:
Ik hoop dat ik daar binnenkort een proefrit mee kan maken.. Ben erg benieuwd.
Het maakte in ieder geval weinig geluid :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Undas
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 13-07 22:23
MrSenne schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:40:
[...]
....
Zijn er hier mensen met een goede telefoonmount voor de nieuwe A-klasse? Ik betwijfel dat mijn huidige gaat passen in de ventilatiegaten...
Voor iedereen die een goede phone mount zoekt voor nieuwe A en B Klasse. Ik heb hier ook best lang achter gezocht maar nadat ik half amazon had besteld heb ik uiteindelijk 1 gevonden die perfect werkt op de nieuwe "turbine vents".

Spigen Kuel QS11 :
https://www.amazon.com/gp...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Er veel vergelijkbare types te vinden die allemaal NET de verkeerde dikte, breedte hebben of net niet goed blijven zitten maar deze Spigen gebruik ik nu al 6 maanden. Past perfect en is nog geen enkele keer losgekomen tijdens het rijden.

[Voor 3% gewijzigd door Undas op 09-06-2019 17:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

benlanka schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:58:
Mijn private lease contract van mijn DS 3 loopt in december af. Nu overweeg ik een private lease (4/5 jr. / 20/25K km's) van een A180 7G-DCT Business Solution Plus. Ik wil daar nog smartphone integratie bij doen, kost momenteel niets extra, en dodehoekassistent. Heeft het zin om ook digitale radio (DAB) te nemen, of heeft streaming dat inmiddels wel voorbijgestreefd?
Dat is een erg persoonlijke vraag, als je van de radio bent, is DAB+ best wel prettig en het werkt uitstekend in de B (gok in de A dan ook :) )

Die 2x / 3x (de afgelopen 6200KM) dat hij omschakelde naar FM werd ik eigenlijk wel treurig van het geluid op FM...

En je hebt wat extra zenders van Radio 10, Q-Music non-stop etc...

Maar ben je al van de streaming (bluetooth etc...) dan is die 300 euro weggegooid geld en kan je die beter besteden aan iets anders (300 euro is natuurlijk peanuts op je bijtelling...) dus tja.
MrSenne schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:40:
[...]

Ik heb ook de Denimblue versie besteld, maar heb deze nog steeds niet in het echt gezien dus is nog nieuwsgierig afwachten... De kleur in de configurator vond ik wel mooi, maar blijkt niet helemaal representatief te zijn voor de echte kleur...

Nog 2 weken. :9

Zijn er hier mensen met een goede telefoonmount voor de nieuwe A-klasse? Ik betwijfel dat mijn huidige gaat passen in de ventilatiegaten...

Deze foto is Denim Blue, staat ook ergens in het topic.

[Voor 24% gewijzigd door KRGT op 09-06-2019 20:43]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

De eerste A Sedan die ik zie.

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

456 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:04:
[...]

Ik heb dit stilstaand ook nog niet voor elkaar gekregen anders :'(

Vanaf een iPhone streamen naar mbux?
Nee, film op de USB stick zetten.

[Voor 9% gewijzigd door Rivanov op 11-08-2019 10:20]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Kreeg vandaag ineens weer een automatische kaartupdate OTA in de auto.

[Voor 28% gewijzigd door Rivanov op 24-08-2019 19:01]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Ben afgelopen week overigens de 40.000km alweer gepasseerd in m’n A-Klasse. Nog binnen het jaar.
Volgende maand (18 september) rijdt ik ‘m één jaar.. tijd gaat snel!

[Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 24-08-2019 19:34]

• Rickth64
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 08-07 13:18
Ik weet niet of het al eerder vermeld is, maar ik kwam er deze week achter dat je impliciet meer sfeerverlichting krijgt in een A-klasse als je voor een sierelement kiest (bijvoorbeeld H44 aluminium).

A klasse met AMG Line en Premium Plus:

En met sierelement aluminium:

De verwachting dat ik deze extra strips al had is ontstaan doordat de Nederlandse configurator gewoon zelf een sierelement pakt zodra je AMG Line en Premium Plus aanklikt, terwijl je die dus niet krijgt. In die configurator kun je de sierelementen dan ook niet meer uitzetten.

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:47

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Gisteren mijn nieuwe CLA200 besteld in de kleur Mojavezilver *O*

Enkele leuke opties:

Rijassistentiepakket
Spiegelpakket
Business Solution Plus
Business Solution Progressive
KEYLESS GO-comfortpakket
Zitcomfort pakket
Premium Pack
Sfeerverlichting
DAB+ Digitale radio
Actieve parkeerassistent incl. PARKTRONIC
Antidiefstalpakket met voorbereiding voor melding parkeerschade
Connectiviteitspakket smartphone
Privacy glas
Panorama-schuifdak
Comfortstoelen
MBUX augmented reality voor navigatie
Verkeersbordenassistent
Actieve spoorassistent
Actieve stuurassistent
Actieve afstandsassistent DISTRONIC
Actieve snelheidslimietassistent
Advanced sound system
18 inch multispaaks lichtmetalen velgen

En nog een hele berg aan leuke dingetjes :)

En nu maar wachten want de aflevering zal waarschijnlijk in februari 2020 zijn ergens, dat is dan wel wat minder. -O-

En wat voorlopige fotootjes uit de mercedes configurator

[Voor 11% gewijzigd door Speedy_Gonzalez op 22-09-2019 07:29]

• Abom
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 06-07 13:47
Speedy_Gonzalez schreef op zondag 22 september 2019 @ 15:08:
[...]

Stug en hard, krijg rugpijn van dat ding.
Nu comfort stoelen gekozen die zitten een heel stuk beter.
Ik heb ook getwijfeld over de AMG stoelen, met name omdat je de hoofdsteun van de AMG stoelen niet kunt verstellen. Het progressive pakket geeft de auto een iets 'braver' of 'degelijker' uiterlijk, maar het is nog steeds een heel erg mooie auto.

Ik heb uiteindelijk voor de CLA180d BS Plus + AMG + Night + driving assistance in digital white gekozen.

Ik had de kleur nog niet in het echt gezien (de kleur in de configurator lijkt helemaal niet), dus zaterdag even langs gegaan bij de dealer en een paar fotos gemaakt. De auto kwam van de trailer en is nog niet gewassen.

Een panoramadak had ook mooi uitgezien, maar als bestuurder ik vind een panoramadak niet fijn.

• zaka_m4
Helaas afgelopen weekend heb ik een ongeluk gehad met mijn a250 baal er zo van. Eigenlijk 2 vervolgens reed er een andere auto achterop.

Moet zeggen dat ik er goed ben uitgekomen en dat het een sterke auto is. Gelijk werd ik gebeld door de alarmcentrale van Mercedes hoe het met mij ging en is de politie gebeld voor mij. Verder vond ik het vreemd ik ben links aangereden en daar zijn de airbags niet uitgegaan maar rechts wel.

Verder hoop ik echt dat de auto totall loss wordt verklaard maar met de aanschafprijs ben ik bang van niet.

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15-07 16:34

FireDrunk

BBG'er
Vandaag mijn A220 opgehaald. Wat een machine. Top kwaliteit. Rijdt echt heerlijk. Motortje is echt zalig. Lekker vlot en heerlijk soepel.

Echt super blij mee!

Even niets...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

F5 addict

Komende week de vervanger halen voor de W201 200E het is een nette W203 C180 Elegance uitvoering. :)
Nu staan er twee C verschillende generaties C klasse op de oprit de W205 en W203. En de W123 in de stalling :P

[Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 06-10-2019 15:12]

kokenmetvuur.nl

Pagina: 1 2

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True