Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:34
Verschil Tiny House (chalet, woonwagen allemaal hetzelfde) en een echt huis zit ook vooral in het volgende: woon je ergens 20 jaar dan is een echt huis waarschijnlijk niet minder waard geworden. Heeft je wel onderhoud gekost.

Tiny House is in die tijd compleet afgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Remco d schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:42:
Verschil Tiny House (chalet, woonwagen allemaal hetzelfde) en een echt huis zit ook vooral in het volgende: woon je ergens 20 jaar dan is een echt huis waarschijnlijk niet minder waard geworden. Heeft je wel onderhoud gekost.

Tiny House is in die tijd compleet afgeschreven.
Waarom denk je dat? Dat hangt natuurlijk van het type tiny house af. Er zijn tegenwoordig van die prefab dingen en dat lijkt me echt wel degelijk en zal veel langer mee gaan dan 20 jaar.

De reden dat ze niet in waarde stijgen is natuurlijk dat het om de grond gaat, die je bij een tiny huis niet in bezit hebt. Het is de grond die in waarde stijgt, niet de bakstenen.

Zet een tiny house op een gekocht kavel, en reken maar dat die in waarde gaat stijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 06-07-2022 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

de Peer schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:19:
Zet een tiny house op een gekocht kavel, en reken maar dat die in waarde gaat stijgen.
Het werpt de vraag op, of je hier überhaupt toestemming voor krijgt. Als ik wel eens een kavel bekijk op Funda, dan staat er een lijst van ontwerpen bij waar je uit "mag" kiezen bij de gratie van ${DEITY}.

Overigens "under peer review" :D _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 06-07-2022 13:24 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

TucanoItaly schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:23:
[...]

Het werpt de vraag op, of je hier überhaupt toestemming voor krijgt. Als ik wel eens een kavel bekijk op Funda, dan staat er een lijst van ontwerpen bij waar je uit "mag" kiezen bij de gratie van ${DEITY}.
Meestal wel ja, maar ik heb ook al enkele projecten gezien waarbij je vrij bent in wat je er op zet. Inderdaad redelijk uniek in Nederland maar je ziet het steeds vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:00
skaaf schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:23:
[...]

Bovenstaand is toch echt wel mogelijk, ik heb aan 1 rekening drie beleggingsrekeningen gekoppeld waarbij 1 keer een vast fee wordt gerekend en en % over de drie rekeningen. Betreft m'n eigen beleggingsrekening en die van de kinderen.
Mmm, interessant. Heb je dan 2 kinderrekeningen onder je account waaraan deze bijvoorbeeld gekoppeld zijn of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
psychodude schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:19:
[...]

Mmm, interessant. Heb je dan 2 kinderrekeningen onder je account waaraan deze bijvoorbeeld gekoppeld zijn of?
Nee, ik heb drie beleggingsrekeningen gekoppeld aan 1 betaalrekening. Dit betekent dat alle rekeningen op mijn naam staan. Wij hebben de keuze gemaakt om niet op naam van de kinderen te gaan beleggen zodat we zelf het geld kunnen aanwenden voor een schenking, of betaling van studie.
De naam van de beleggingsrekeningen kun je aanpassen zodat duidelijk is welke rekening bij wie hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
skaaf schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:20:
[...]

Nee, ik heb drie beleggingsrekeningen gekoppeld aan 1 betaalrekening. Dit betekent dat alle rekeningen op mijn naam staan. Wij hebben de keuze gemaakt om niet op naam van de kinderen te gaan beleggen zodat we zelf het geld kunnen aanwenden voor een schenking, of betaling van studie.
De naam van de beleggingsrekeningen kun je aanpassen zodat duidelijk is welke rekening bij wie hoort.
Bij welke aanbieder kan dat zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 16:50
skaaf schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:20:
[...]

Ik snap ook echt het voordeel niet van sparen/beleggen op naam van je kinderen. Het komt alsnog bij jouw box 3 vermogen.

Het voordeel dat je dan niet hoeft te schenken zie ik totaal niet. Je kan als je wilt nog steeds de facturen van de rijschool betalen, de studie factuur etc etc. Daarnaast kun je gewoon jaarlijks schenken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Crasheeee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:00:
[...]

ING

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:16
TucanoItaly schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:23:
[...]

Overigens "under peer review" :D _/-\o_
Soms doen mensen het gewoon:
YouTube: Een tiny house tussen luxe villa's in Dalerpeel.

:P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:04:
[...]

Ik snap ook echt het voordeel niet van sparen/beleggen op naam van je kinderen. Het komt alsnog bij jouw box 3 vermogen.

Het voordeel dat je dan niet hoeft te schenken zie ik totaal niet. Je kan als je wilt nog steeds de facturen van de rijschool betalen, de studie factuur etc etc. Daarnaast kun je gewoon jaarlijks schenken…
Klopt, maar na 18 jaar staat alles op naam van het kind. Het is met name interessant als er serieuze bedragen opzij gezet wordt. Verder is het een schenking dus mag je het fiscaal gezien niet terug halen. Dat laatste zal helpen bij een gezin met een lagere inkomen, maar wel fatsoenlijke financiële huishouding.

Dat je de facturen van de rijscholen betaald betekent trouwens niet dat dit zo maar mag. In principe is een factuur voor een ander betalen gewoon een schenking. Zo lang je onder de drempelwaarde blijft hoef je dat echter niet aan te geven.

Zelf spaar en beleg ik op naam van de kinderen. Ik wil ze bewust vermogen meegeven waarmee ze bijzondere ervaringen kunnen op doen zoals een lange reis of studeren in het buitenland, maar ook de kans geven om de verantwoordelijkheid te dragen om het niet zo maar uit te geven en te ervaren hoe het is om iets achter de hand te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
Deveon schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:52:
[...]
Dat je de facturen van de rijscholen betaald betekent trouwens niet dat dit zo maar mag. In principe is een factuur voor een ander betalen gewoon een schenking. Zo lang je onder de drempelwaarde blijft hoef je dat echter niet aan te geven.
Ligt eraan hoe je het bedoelt, maar het is zeer eenvoudig om dit correct te doen zodat er geen schenking plaatsvindt. Zorg simpelweg dat de factuur op je eigen naam wordt uitgereikt. Dan is er fiscaal geen sprake van een schenking. Dat is namelijk het geval als de een verrijkt, ten koste van het vermogen van een ander (die dus verarmt) en er sprake is van vrijgevigheid. Dus als zoon/dochter een factuur uitgereikt krijgt op eigen naam en jij betaalt de rijschool (of maakt het geld over naar zoon/dochter) dan is er sprake van een schenking. Jij verarmt tenslotte en kind verrijkt: er zat namelijk een schuld in het vermogen en die is er door de schenking niet meer. Maar als het kind geen schuld ziet wegvallen verrijkt het niet, dus factuur op eigen naam laten zetten. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Orangelights23 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:52:
[...]

Heb een huis in Zweden (woon nu in Denemarken) gekocht, ruim 200 m2, véél grond, en huizen op het land klaar voor de vakantieverhuur. Nog geen 2 ton. Twee uur buiten de hoofdstad heb je villa’s voor tussen de 1,5-3 ton. En als wij vertelden waar we vandaan kwamen, rijtjeshuis ergens in de Randstad met een mooie postzegeltuin, zijn de Zweden oprecht verbaasd :)

Groot nadeel is dat inkomsten uit verhuur flink belast worden, maar de lage maandlasten en rust en ruimte om je heen maken veel goed!
Wauw, dat klinkt heerlijk! Wat voor werk doe je daar als ik vragen mag? Het lokt ons ook al jaren maar het lijkt me onwijs lastig schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:49
GadgetGirl88 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:02:
[...]

Wauw, dat klinkt heerlijk! Wat voor werk doe je daar als ik vragen mag? Het lokt ons ook al jaren maar het lijkt me onwijs lastig schakelen.
We zijn oorspronkelijk drie jaar geleden naar Zweden verhuisd omdat mijn vrouw daar een baan aangeboden kreeg bij een universiteit. Gelukkig waren onze kinderen nog jong (jonger dan 6 allebei), waardoor je heel makkelijk in het systeem kunt integreren. Vervolgens kreeg ik een baan aangeboden als CISO bij een organisatie in Denemarken en daar wonen we nu. Het huis in Zweden hebben we wel aangehouden en gebruiken we als vakantiehuis.

Het schakelen tussen twee (eigenlijk drie) landen ging veel makkelijker dan verwacht. Zowel Zweden als Denemarken zijn vergelijkbaar met Nederland. Enige is dat in Zweden alles mogelijk gemaakt wordt door BankID, van parkeren op straat tot het afsluiten van abonnementen, wat je pas kunt krijgen als je een persoonsnummer hebt, wat gemiddeld zo'n 8 maanden kan duren. Dat is het enige wat flink is tegengevallen, verder is het heel goed te doen en is dit één van de beste keuzes uit mijn leven geweest om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Orangelights23 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:14:
[...]

We zijn oorspronkelijk drie jaar geleden naar Zweden verhuisd omdat mijn vrouw daar een baan aangeboden kreeg bij een universiteit. Gelukkig waren onze kinderen nog jong (jonger dan 6 allebei), waardoor je heel makkelijk in het systeem kunt integreren. Vervolgens kreeg ik een baan aangeboden als CISO bij een organisatie in Denemarken en daar wonen we nu. Het huis in Zweden hebben we wel aangehouden en gebruiken we als vakantiehuis.

Het schakelen tussen twee (eigenlijk drie) landen ging veel makkelijker dan verwacht. Zowel Zweden als Denemarken zijn vergelijkbaar met Nederland. Enige is dat in Zweden alles mogelijk gemaakt wordt door BankID, van parkeren op straat tot het afsluiten van abonnementen, wat je pas kunt krijgen als je een persoonsnummer hebt, wat gemiddeld zo'n 8 maanden kan duren. Dat is het enige wat flink is tegengevallen, verder is het heel goed te doen en is dit één van de beste keuzes uit mijn leven geweest om te doen.
Wauw, dat klinkt inderdaad als een super keuze voor jullie! Mijn man en ik werken beiden in de zorg/sociale/pedagogische sector dus taal is wel een belangrijk middel om ons werk te kunnen doen. We overwegen het momenteel niet hoor, wellicht op latere leeftijd, maar toch....Ik ben regelmatig in Zweden geweest en het is daar zo mooi en ruimtelijk! <3 Lucky you! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Bij ABN meen ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Bij Fitvermogen kan het ook op die manier, waarbij alleen de primaire een en/of kan hebben, de virtuele rekeningen eronder staan op 1 naam (de hoofd van de en/of).

En volgens mij bij BND ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:49
GadgetGirl88 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:19:
[...]

Wauw, dat klinkt inderdaad als een super keuze voor jullie! Mijn man en ik werken beiden in de zorg/sociale/pedagogische sector dus taal is wel een belangrijk middel om ons werk te kunnen doen. We overwegen het momenteel niet hoor, wellicht op latere leeftijd, maar toch....Ik ben regelmatig in Zweden geweest en het is daar zo mooi en ruimtelijk! <3 Lucky you! ;)
Laatste dingetje hierover om te voorkomen dat dit topic vervuild wordt met verhalen over Zweden :P veel certificaten en diploma’s vanuit de zorg zijn niet geldig in Zweden, daar moet vask nog een opleiding voor gevolgd worden, alvast ter info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:29
Orangelights23 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Laatste dingetje hierover om te voorkomen dat dit topic vervuild wordt met verhalen over Zweden :P veel certificaten en diploma’s vanuit de zorg zijn niet geldig in Zweden, daar moet vask nog een opleiding voor gevolgd worden, alvast ter info :)
Over zorg gesproken, ik heb begrepen dat de Zweedse zorgverzekering ook niet zo happig is op het 'overnemen' van bestaande aandoeningen. Mocht je gezondheid dus niet 100% zijn, dan moet je goed uitkijken of een verhuizing naar Zweden geen al te dure grap wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ColeJ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:04:
[...]

Volgen mij is voor veel mensen de belangrijkste reden ook niet de schenkingsvrijstelling, maar is het meer als een onderdeel van de stapjes in de financiële opvoeding. Dat je kinderen hun 'eigen' beleggingen kunnen volgen. En daar eventueel ook invloed op kunnen uitoefenen.

Dat is voor ons in elk geval de overweging. Spelenderwijs je kinderen stapje voor stapje financieel wijs maken. Zodat ze ook weten hoe beleggen werkt, dat het niet eng is, maar dat het ook geen loterij zonder nieten is etc. En op hun 18de kunnen ze kijken wat ze er mee doen. Hopelijk nog een tijd laten staan (want dat brengen we ze natuurlijk ook bij, dat beleggen vooral op de lange termijn gunstig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
marcelcee schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:33:
[...]

Ligt eraan hoe je het bedoelt, maar het is zeer eenvoudig om dit correct te doen zodat er geen schenking plaatsvindt. Zorg simpelweg dat de factuur op je eigen naam wordt uitgereikt. Dan is er fiscaal geen sprake van een schenking. Dat is namelijk het geval als de een verrijkt, ten koste van het vermogen van een ander (die dus verarmt) en er sprake is van vrijgevigheid. Dus als zoon/dochter een factuur uitgereikt krijgt op eigen naam en jij betaalt de rijschool (of maakt het geld over naar zoon/dochter) dan is er sprake van een schenking. Jij verarmt tenslotte en kind verrijkt: er zat namelijk een schuld in het vermogen en die is er door de schenking niet meer. Maar als het kind geen schuld ziet wegvallen verrijkt het niet, dus factuur op eigen naam laten zetten. :Y
...en dus een schenking in natura? Een rijbewijs is toch vaak duur en moet je het alsnog als schenking opgeven mits je dat jaar over de drempel gaat(met 5677 euro per jaar vrijstelling zullen niet veel mensen die een rijbewijs geven daar overheen gaan en kan je dus alsnog dat factuur op het kind zijn naam laten staan).

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 07-07-2022 17:27 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
Rare strekking.

Zo kan je al het geld dat je uitgeeft aan de opvoeding van je kinderen beschouwen als een schenking van ouder naar kind en zou je er dus schenkbelasting op moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:45:
Rare strekking.

Zo kan je al het geld dat je uitgeeft aan de opvoeding van je kinderen beschouwen als een schenking van ouder naar kind en zou je er dus schenkbelasting op moeten betalen?
Nee, want over de normale kosten voor levensonderhoud hoef je geen belasting te betalen (eten en drinken, kleding, sport en ontspanning, opleiding etc.) Je kunt er uiteraard over discussiëren of een rijbewijs hiertoe behoort, maar dat zou ik in de huidige maatschappij niet vreemd vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
LED-Maniak schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:24:
[...]

...en dus een schenking in natura? Een rijbewijs is toch vaak duur en moet je het alsnog als schenking opgeven mits je dat jaar over de drempel gaat(met 5677 euro per jaar vrijstelling zullen niet veel mensen die een rijbewijs geven daar overheen gaan en kan je dus alsnog dat factuur op het kind zijn naam laten staan).
In fiscale zin gaat het om vermogensverschuiving. Dus het is ook geen schenking als je schilder bent en in een weekend gratis het huis van iemand gaat schilderen, terwijl je daar normaal € xxxx mee had kunnen verdienen. Er is geen verarming bij de schilder. Ik haakte puur in op het voorbeeld van het rijbewijs omdat dat hier ter sprake kwam maar het geldt voor vanalles. Ook als een oom/tante een neefje/nichtje mee op vakantie wil nemen voor €20k om maar iets te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:58
Pragmatisch gezien is het ook onmogelijk voor de belastingdienst om dat soort zaken bij te houden.

Zelfde als meubels en inboedel van je ouders meekrijgen. Zie het maar eens hard te krijgen als belastingdienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:47
marcelcee schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:22:
[...]

In fiscale zin gaat het om vermogensverschuiving. Dus het is ook geen schenking als je schilder bent en in een weekend gratis het huis van iemand gaat schilderen, terwijl je daar normaal € xxxx mee had kunnen verdienen. Er is geen verarming bij de schilder. Ik haakte puur in op het voorbeeld van het rijbewijs omdat dat hier ter sprake kwam maar het geldt voor vanalles. Ook als een oom/tante een neefje/nichtje mee op vakantie wil nemen voor €20k om maar iets te noemen.
Deze notaris is het niet met je eens voor wat betreft de reis. Iemand een rijbewijs geven is ook gewoon een schenking, al kun je bij je kinderen redeneren dat het gaat om kosten voor levensonderhoud. En er is nog gewoon de drempel van een ruime 5,5k voor schenkingen van ouder aan kind.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
T-MOB schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:49:
[...]
Deze notaris is het niet met je eens voor wat betreft de reis. Iemand een rijbewijs geven is ook gewoon een schenking, al kun je bij je kinderen redeneren dat het gaat om kosten voor levensonderhoud. En er is nog gewoon de drempel van een ruime 5,5k voor schenkingen van ouder aan kind.
Dat mag die notaris vinden, misschien lees ik daar (terecht of niet) tussen de regels door de aanname dat er een schenking is. Dus in de zin van kind boekt reis, krijgt een factuur en ouder (of wie dan ook) zegt: kom ik betaal de rekening wel. Dat moet je fiscaal inderdaad niet zo aanpakken zoals ik eerder schreef. Dan is het beter om te zeggen wijs maar eens aan waar je naartoe wilt en ik boek/betaal alles. Zie bijv. ook de website van de BD die aansluit bij vermogensverschuiving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Torched schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:42:
Pragmatisch gezien is het ook onmogelijk voor de belastingdienst om dat soort zaken bij te houden.

Zelfde als meubels en inboedel van je ouders meekrijgen. Zie het maar eens hard te krijgen als belastingdienst.
Dit is dacht ik niet het topic voor belasting ontduiking.

Een bevriende schilder die gratis het huis van je kind verft is natuurlijk anders dan dat jij die schilder betaalt voor het verven van het huis van je kind.

Zelfs voor dure studies die de ouders betalen voor het kind zijn er voorwaarden gesteld door de belastingdienst. Alhoewel de drempel hoog is, is die er wel.

https://financialfocus.ab...drage-in-de-studiekosten/
Als het kind al 21 jaar of ouder is wanneer het een studie gaat volgen, kan weliswaar sprake zijn van een schenking maar zal de betaling van de kosten voor studie en levensonderhoud veelal vallen onder de vrijstelling van schenkbelasting voor het voldoen aan een ‘natuurlijke verbintenis’. Het maakt niet uit of de ouder het kind geld geeft of kosten rechtstreeks betaalt.
Is het nog de vraag of je hier rijlessen onder kan laten vallen.

[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 07-07-2022 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
T-MOB schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:49:
[...]

Het gaat om de omstandigheden denk ik. Als je aan een meerderjarig kind zeg maar waar je heen wilt, ik betaal de factuur, dan lijkt me dat persoonlijk gewoon een gift. En effectief ook gewoon identiek aan het schenken van een bedrag x in euro's. Gaat het echter om een gezamenlijke vakantie, dan lijk het mij anders. Als je ouders besluiten voor 100K naar een luxe resort in de Maldiven te gaan is dat leuk, maar vooral hun keuze en hun vakantie. Het feit dat jij dan mee mag representeert niet noodzakelijk een (vergelijkbare) geldelijke waarde voor jou. En als het gaat om minderjarige/21jaar kinderen is het plaatje natuurlijk ook weer anders, dan is een vakantie (ook al gaan ze individueel) gewoon onderdeel van de kosten van levensonderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:09:
[...]

Volgen mij is voor veel mensen de belangrijkste reden ook niet de schenkingsvrijstelling, maar is het meer als een onderdeel van de stapjes in de financiële opvoeding. Dat je kinderen hun 'eigen' beleggingen kunnen volgen. En daar eventueel ook invloed op kunnen uitoefenen.

Dat is voor ons in elk geval de overweging. Spelenderwijs je kinderen stapje voor stapje financieel wijs maken. Zodat ze ook weten hoe beleggen werkt, dat het niet eng is, maar dat het ook geen loterij zonder nieten is etc. En op hun 18de kunnen ze kijken wat ze er mee doen. Hopelijk nog een tijd laten staan (want dat brengen we ze natuurlijk ook bij, dat beleggen vooral op de lange termijn gunstig is)
Het vervelende / lastige vind ik in deze dat ik persoonlijk van mening ben dat je op je 18e eigenlijk gewoonweg nog niet volwassen bent. Voor de wet in Nederland is dit een mijlpaal. Maar neurobiologisch gezien ben je op 18-jarige leeftijd vaak nog lang niet uit ontwikkeld. Gemiddeld genomen ben je eigenlijk pas neurobiologisch gezien volwassen op circa 25-jarige leeftijd, en zelfs daar zit nog enige spreiding in, dus kan voor het individuele kind zelfs nog later zijn.

Voor dit bereikt is, ontbreekt het gewoon met name nog aan rationeel lange termijn visie, bestaat er een verhoogd impuls gedreven handelen, en is het dus ook maar geheel de vraag hoe een kind om zal gaan met een grote som geld waar het toegang toe krijgt op 18-jarige leeftijd, en of wat daar mee gedaan wordt achteraf niet met spijt op terug gekeken zal worden.

Geld is namelijk ontzettend makkelijk uit te geven indien je heerlijk spontaan leeft en niets te gek is. Een niet buitensporig hoog bedrag wat je aan een kind van 18 zou schenken, kan in het slechtste geval binnen een maand totaal verbrast zijn. Natuurlijk prima indien het kind daar 20 jaar later positief op terug krijgt, maar dit is ook weer niet altijd zo.

Het blijft dan ook lastig waar je goed aan doet. Beide heeft zijn voor- en nadelen. Is het kind er wel klaar voor, zit je bij niet op naam sparen met de belemmering van jaarlijkse schenkingen om niet met schenkbelasting te maken te krijgen.
Hielko schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:26:
[...]

Het gaat om de omstandigheden denk ik. Als je aan een meerderjarig kind zeg maar waar je heen wilt, ik betaal de factuur, dan lijkt me dat persoonlijk gewoon een gift. En effectief ook gewoon identiek aan het schenken van een bedrag x in euro's. Gaat het echter om een gezamenlijke vakantie, dan lijk het mij anders. Als je ouders besluiten voor 100K naar een luxe resort in de Maldiven te gaan is dat leuk, maar vooral hun keuze en hun vakantie. Het feit dat jij dan mee mag representeert niet noodzakelijk een (vergelijkbare) geldelijke waarde voor jou. En als het gaat om minderjarige/21jaar kinderen is het plaatje natuurlijk ook weer anders, dan is een vakantie (ook al gaan ze individueel) gewoon onderdeel van de kosten van levensonderhoud.
Strikt genomen is dit een schenking in natura, en zou het dus opgegeven moeten worden. Waarbij de ouders uiteraard er ook voor kunnen kiezen om de schenkbelasting te betalen. In de praktijk gebeurd dit natuurlijk niet. Dit gaat natuurlijk op voor heel veel cadeaus. Des te vermogender dat je familie is, des te makkelijker je hier aan komt omdat cadeaus vaak al snel duurder zullen zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Als jullie nou even lekker een Teams call opstarten met de Belastingdienst om over dit geneuzel te overhoeren, dan kan de rest weer even ontopic gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:44:
[...]

Het vervelende / lastige vind ik in deze dat ik persoonlijk van mening ben dat je op je 18e eigenlijk gewoonweg nog niet volwassen bent.
Klopt, je loopt zeker het risico dat je kind dat geld er in korte tijd doorheen jaagt. Daarom doen wij dit ook niet met een heel groot bedrag. We zien het vooral als leergeld, of een stuk zakgeld dat 'vast staat'. Gaat dan om een paar tientjes per maand.

Maar wij vinden het wel nuttig dat ze zelf kunnen zien hoe hun eigen beleggingen het doen. En dat ze ook kunnen meebeslissen in welke beleggingen het geld gaat. Zodat ze ook zien hoe dat het doet in zowel goede als slechte tijden. Daarom vinden we het belangrijk dat dit ook echt op hun naam staat.

Ze krijgen dan op hun achttiende de beschikking over een paar duizend euro beleggingen. Wat peanuts is vergeleken met bv het geld dat we verwachten aan hun studie kwijt te zijn. (Dat zal eerder een half ton zijn)

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 08-07-2022 06:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:27
Orangelights23 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Zeer vergelijkbaar met emigreren naar Spanje. Je hebt voor alles een NIE nodig wat ook enige tijd kan duren. Als je het eenmaal hebt loopt alles vlotjes

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:27
Nieuw onderzoek over vermogensongelijkheid in Nederland, met in de bijlagen als bonus een snelcursus "creatief omgaan met uw belastingaangifte" O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Charly schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:23:
Nieuw onderzoek over vermogensongelijkheid in Nederland, met in de bijlagen als bonus een snelcursus "creatief omgaan met uw belastingaangifte" O-)
Mooie top10, ken er nog een paar die gebruikt worden.
Het ondermijnt idee om samen voor een land te zorgen.
Individualisme ten top. de laatste van de top 10 is wel 1 van de bekendste natuurlijk.
Zelf ken ik ook nog wat vage constructie om veel bruto loon om te zetten naar Netto loon.
Prefereer graag de wat meer wittere manieren, maar afgelopen 3 jaar, tot zo'n 5000 euro van bruto naar netto weten om te zetten.

Je zou bijna denken dat die regelingen ervoor zijn, en dat betalen voor het "volk" is. maarja laten liggen doe je ook niet.
Nouja kan nog een 2000 euro per jaar besparen denk ik. maar dat wordt echt belasting ontwijking, maar technisch gezien helemaal volgens de binnenlandse nederlandse regels.

Ik ga mij weer eens bezig houden met mijn werk uitzitten voor de komende jaren. hopelijk zijn al deze constructies dan aangepakt en kan mijn belasting omlaag net zoals voor iedereen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 17:27
Smuggler schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:14:
[...]

Mooie top10, ken er nog een paar die gebruikt worden.
Het ondermijnt idee om samen voor een land te zorgen.
Individualisme ten top. de laatste van de top 10 is wel 1 van de bekendste natuurlijk.
Zelf ken ik ook nog wat vage constructie om veel bruto loon om te zetten naar Netto loon.
Prefereer graag de wat meer wittere manieren, maar afgelopen 3 jaar, tot zo'n 5000 euro van bruto naar netto weten om te zetten.

Je zou bijna denken dat die regelingen ervoor zijn, en dat betalen voor het "volk" is. maarja laten liggen doe je ook niet.
Nouja kan nog een 2000 euro per jaar besparen denk ik. maar dat wordt echt belasting ontwijking, maar technisch gezien helemaal volgens de binnenlandse nederlandse regels.

Ik ga mij weer eens bezig houden met mijn werk uitzitten voor de komende jaren. hopelijk zijn al deze constructies dan aangepakt en kan mijn belasting omlaag net zoals voor iedereen.
Tja. Die familiebank wordt natuurlijk wel veel gebruikt. Al zou je dat voor het nette natuurlijk ook gewoon wel gewoon met een markt conforme rente kunnen doen.

Maar dingen als "ff een landgoed kopen" zijn natuurlijk weinig mensen gegeven. En je kunt je inderdaad afvragen of de mensen die dat wel kunnen doen het hardste belastingverlaging nodig hebben :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Charly schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:23:
Het meest opmerkelijke vind ik niet die constructies (die kennen we wel). Opmerkelijk vind ik de laatste alinea in het artikel. Het onderzoek gaat over het scheve gebruik en toegang tot deze constructies, die maar voor 1% van de mensen zijn weg gelegd, terwijl het NOS-artikel ineens de hypotheekrenteaftrek er weer aan de haren bij sleept?? 8)7

Onbegrijpelijke journalistiek.

(Even los van wat voor mening we over de HRA hebben.)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Ik zou zeggen dat deze constructies zeker niet alleen de top 1% betreffen. Een aantal wel, zoals de BV constructies om grote sommen aan erfbelasting te ontwijken. Maar zaken zoals lenen van de eigen BV, familiebanken, vastgoed in box 3 en spaar BV zal veel breder gebruik kennen.

Het geeft wel de complexiteit weer en vooral de mogelijkheden om box 2 creatief in te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Magpie schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:48:
Ik zou zeggen dat deze constructies zeker niet alleen de top 1% betreffen. Een aantal wel, zoals de BV constructies om grote sommen aan erfbelasting te ontwijken. Maar zaken zoals lenen van de eigen BV, familiebanken, vastgoed in box 3 en spaar BV zal veel breder gebruik kennen.

Het geeft wel de complexiteit weer en vooral de mogelijkheden om box 2 creatief in te zetten.
Het zijn in mijn ogen allemaal constructies om belasting te ontwijken waarmee je een bepaalde groep een fiscaal voordeel biedt. De vraag is waarom je in fiscale zin die groepen zou moeten willen bevoordelen ten opzichte van de rest van de bevolking.

De familiebank is een mooi voorbeeld, dat is uiteindelijk een uitwas van de hypotheekrenteaftrek, waar we overigens in mijn ogen zo snel mogelijk vanaf moeten. Als jij zo vermogend bent dat je binnen de familie grote sommen geld uit kunt lenen voor een woning, dan kan dat ook wel zonder renteaftrek voor de lener. Het is zeker niet nodig om een hogere rente te rekenen voor maximale aftrek, als je je familie wilt helpen dan reken je maar een lagere rente. En als je dat niet bevalt dan kun je net als de rest van ons gewoon terecht bij de bank.

En een spaarBV is iets waar ze echt meteen een einde aan moeten maken, dat heeft totaal niets met ondernemerschap te maken.

In essentie gaat het allemaal om arrangementen die in feite alleen voor mensen met een bepaald vermogen toegankelijk zijn en daarmee inherent ongelijkheid in de hand werken.

Het voorbeeld om de MKB winstvrijstelling af te schaffen is in die zin wel een uitzondering omdat elke ZZP'er daar ook van profiteert. Daar zat dacht ik ook een idee achter omdat je al ondernemer bepaalde kosten maakt die in een loondienstverband door de werkgever gedragen worden. Maar ook dat is niet oneindig nodig en is vooral nodig voor de onderkant van de markt. En hoewel ik als ZZP'er van die MKB winstvrijstelling profiteer kan ik me heel goed voorstellen dat je ook de fiscale behandeling van mensen in loondienst en ondernemers gelijker wilt maken en daar kan dit een onderdeel van zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Afas op 09-07-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Afas schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:16:
[...]

Het zijn in mijn ogen allemaal constructies om belasting te ontwijken waarmee je een bepaalde groep een fiscaal voordeel biedt. De vraag is waarom je in fiscale zin die groepen zou moeten willen bevoordelen ten opzichte van de rest van de bevolking.
Het punt is dat het uitgangspunt bepaalde regels zijn die veel grotere groepen een beetje fiscaal voordeel bieden. Maar die als geheel minder consequent zijn opgezet, waardoor het handig combineren van regels voor een kleinere groep tot extra fiscaal voordeel leiden.

Voorbeeld van de familiebank, dat bestaat alleen die het gegeven dat de renteaftrek (voordeel grote groep) berekend wordt over de werkelijke betaalde rente en de vermogensrendementsheffing betekend wordt over een fictief rendement (efficiencyvoordeel voor grote groep). De oplossing voor zulke constructies zit hem in het algemeen niet in de symptoombestrijding van het verbieden van de constructie, maar in het oplossen van die inconsequente regels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:09:
[...]

Maar dit kan toch ook zonder dat de middelen op hun eigen naam staan? Wij hebben in ieder geval besloten om gewoon te beleggen voor ons kind maar niet op naam van kind. Zo blijven wij ten alle tijden flexibel en krijg ik niet over 18 jaar een vordering om mijn oren.

Tsja, als dochter haar eerste inrichting bij Ikea gaat kopen, rijbewijs gaat halen, studeren, etc etc. Dan kan het zomaar zijn dat papa maar even de pinpas trekt :). Of ik dat allemaal bij ga houden en ga aangeven bij de fiscus, laat ik in het midden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ColeJ op 09-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Charly schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:51:
[...]

Tja. Die familiebank wordt natuurlijk wel veel gebruikt. Al zou je dat voor het nette natuurlijk ook gewoon wel gewoon met een markt conforme rente kunnen doen.
De familiebank rente is hoger dan rente die een bank rekent omdat er geen zekerheden zijn. Dit is gewoon marktconform.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
ColeJ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:20:
[...]

De familiebank rente is hoger dan rente die een bank rekent omdat er geen zekerheden zijn. Dit is gewoon marktconform.
Dat is wel degelijk een vorm van ongewenste financiële arbitrage. Het werkelijke risico voor de familiebank is namelijk erg klein als je weet dat er niet hypothecair belast vastgoed in bezit is van de leningnemer. En vervolgens maak je gebruik van het niet vestigen van de hypotheek om een hogere rente te rechtvaardigen terwijl het risicoprofiel slechts beperkt hoger wordt. Met als bijkomend effect dat er ook nog meer hypotheekrente afgetrokken kan worden.

Een constructie die voor de gewone man niet toegankelijk is en daarmee krijgen de vermogenden een makkelijke manier om extra rendement te maken en vervolgens gemakkelijk vermogen over te dragen naar de volgende generatie. Dat kan naar mijn mening niet de bedoeling zijn als je een sociale samenleving wilt zijn waar de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:18
Afas schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:31:
[...]

Dat is wel degelijk een vorm van ongewenste financiële arbitrage. Het werkelijke risico voor de familiebank is namelijk erg klein als je weet dat er niet hypothecair belast vastgoed in bezit is van de leningnemer. En vervolgens maak je gebruik van het niet vestigen van de hypotheek om een hogere rente te rechtvaardigen terwijl het risicoprofiel slechts beperkt hoger wordt. Met als bijkomend effect dat er ook nog meer hypotheekrente afgetrokken kan worden.

Een constructie die voor de gewone man niet toegankelijk is en daarmee krijgen de vermogenden een makkelijke manier om extra rendement te maken en vervolgens gemakkelijk vermogen over te dragen naar de volgende generatie. Dat kan naar mijn mening niet de bedoeling zijn als je een sociale samenleving wilt zijn waar de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
Veel van de mensen die gebruik maken van de familiebank nemen natuurlijk gewoon alsnog een hypotheek op de eigen woning en gaan daarmee beleggen.

En nee de bank vraagt wel om leningen en verplichtingen bij aanvraag van een hypotheek, maar als de lener (ouders in dit geval dus) aangeven dat de lening 'kosten vrij' is dan wordt deze door de bank gewoon weggestreept.

Bank heeft eerste recht van hypotheek op het pand, en wil met liefde en plezier geld uitlenen. prima deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Afas schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:31:
[...]

Het risicoprofiel is wel degelijk hoger. Zie de renteverschillen tussen hypothecaire en consumptieve leningen.
Het bewijst vooral hoe moeilijk het zal zijn om de belasting op vermogen/kapitaal te verhogen. HRA afschaffen raakt ook gewoon de middeninkomens en zal met een stijgende rente voornamelijk de "arme starters" op verdere achterstand zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

ColeJ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:20:
[...]

Haha, maar eigenlijk is het andersom; er wordt geen zekerheid gesteld, zodát er een ‘marktconforme’ hoge rente gevraagd kan worden.

De hoge rente van een familiebank is er om exact één doel: fiscaal voordeel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
tfgk1 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:49:
[...]

Het risicoprofiel is wel degelijk hoger. Zie de renteverschillen tussen hypothecaire en consumptieve leningen.
Het bewijst vooral hoe moeilijk het zal zijn om de belasting op vermogen/kapitaal te verhogen. HRA afschaffen raakt ook gewoon de middeninkomens en zal met een stijgende rente voornamelijk de "arme starters" op verdere achterstand zetten.
De HRA hadden ze af moeten schaffen op het moment dat de rente extreem laag was en dat had ook de extreme prijsstijgingen gedempt. Nu is het inderdaad te laat als je de huizenmarkt niet compleet wilt laten instorten en de starten niet elk perspectief wilt ontnemen.

Ja voor de bank is het risicoprofiel hoger (die gaat sowieso niet snel dit soort bedragen zonder zekerheid uitlenen) maar als jij de bank bent en je leent het uit aan je kind ligt dat toch anders. En het punt is dat er in deze BV eigenlijk geen echte ondernemingsactiviteit plaats vindt want de meeste ouders hadden als dit middel er niet was het gewoon vanuit box 3 uitgeleend of deels geschonken. Alleen betaal je er dan wel VRH over en kun je niet zoals in een BV het geld bijna oneindig buiten de VRH of dividendbelasting houden.

Je kunt hier over van mening verschillen maar als je vermogensongelijkheid aan wilt pakken, zul je zeker iets moeten doen aan de extra mogelijkheden die het belastingstelsel de vermogenden biedt en die niet toegankelijk zijn voor de minder vermogenden.

[ Voor 4% gewijzigd door Afas op 09-07-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
tfgk1 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:49:
[...]

Daar gaat het om het risico van een 'onbekende' lener zonder enige andere binding met de geldverstrekker. Dat maakt het risicoprofiel anders dan bij een lening tussen bekenden.

Maar volgens mij gaat deze discussie voorbij aan de essentie van het artikel. Dat was namelijk dat er dankzij regels die niet goed op elkaar zijn afgestemd, of niet consequent zijn, groepen mensen kunnen profiteren van die discrepanties en daar (soms groot) vaak ongewenst financieel voordeel mee kunnen behalen. En dat dit vaak juist de mensen zijn die al flink financieel onder de pannen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ColeJ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:11:
[...]

Maar dit kan toch ook zonder dat de middelen op hun eigen naam staan? Wij hebben in ieder geval besloten om gewoon te beleggen voor ons kind maar niet op naam van kind. Zo blijven wij ten alle tijden flexibel en krijg ik niet over 18 jaar een vordering om mijn oren.
Mijn ervaring is dat het bij kinderen juist veel meer 'leeft' en veel beter blijft hangen als het om geld op eigen naam gaat. En juist doordat het al een paar jaar onaangeroerd staat, zijn ze minder geneigd om er aan te komen.

Overigens hebben ze naast deze beleggingen ook een spaarpotje van verjaardagsgeld en zo, wat ze ook alleen voor speciale dingen willen gebruiken. Ze hebben voor zichzelf een behoorlijke drempel om daar aan te komen, dus dat potje wordt ook steeds groter. Ondanks dat ze dat van ons ook als minderjarige prima mogen gebruiken. (Het gaat zelfs zo ver dat ze het zonde vinden om het geld dat ze specifiek voor een nieuwe telefoon hebben gekregen, ook te gebruiken voor een nieuwe telefoon...)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het is allemaal klein bier. Een paar miljard voor de HRA is nog de grootste, terwijl daar een aanzienlijke groep huizenbezitters (60% van de huishoudens heeft een koopwoning) van profiteert.

Wil je echt grote ongelijkheid tegenaan, moet je je focus niet leggen bij dat soort zaken. Ik zou beginnen bij de vennootschapsbelasting (20 jaar geleden nog ruim 35% tarief) en daarna de successiewet (de vrijstelling in de BOR is véél te ruim). De belastingopbrengsten van de vennootschapsbelasting maken echt een veel te klein deel uit van het totaal, terwijl daar (in combinatie met box 2) die 25% vermogen in handen van die ene procent zit. Ook internationale constructies moeten bestreden worden. Daar heb je stelselmatig vele miljarden cadeau gegeven.

Als we dan de focus weer leggen op de HRA, veranderd er nooit wat. Behalve dat we vooral wederom de middenklasse een oor aannaaien.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JanHenk schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:17:
Het is allemaal klein bier. Een paar miljard voor de HRA is nog de grootste, terwijl daar een aanzienlijke groep huizenbezitters (60% van de huishoudens heeft een koopwoning) van profiteert.
"Profiteert". Ja, als in het drijft de huizenprijzen omhoog. Wat heel handig is voor degene die kleiner willen wonen of die geen huis meer nodig hebben: Wat bejaarden en degene die overleden zijn, zo'n grote groep is dat niet.

Ze hadden met lage rentestanden echt zo voor nieuwe hypotheken de HRA hard kunnen afbouwen. Maar de middenklasse schiet onder de streep bijzonder weinig op met HRA. Banken zijn de primaire winnaars van de HRA. (Immers ze kunnen hogere hypotheken geven gezien mensen meer rente kunnen betalen).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Laatst online: 20:38
Wij (stel begin 30, met een kind van 1) zijn enkele tijd geleden overgestapt naar een andere manier van met onze budgetten omgaan en dat heeft veel verschil gemaakt in hoeveel wij uitgeven. Wat op den duur weer helpt op weg naar FO.

Wij werken nu met een week- in plaats van een maandbudget. Aan het begin van een nieuwe periode (voor ons is dat 4 weken aangezien we per 4 weken betaald krijgen, op dezelfde dag) maakten wij €1600 over naar onze gezamenlijke leef- / huishoudgeld rekening. Hier wordt alles van betaald buiten de vaste lasten. Dus boodschappen, persoonlijke uitgaven, uitgaven voor het huis, de baby, uitjes, cadeaus etc. Door al aan het begin het hele budget over te maken, kwamen we vaak niet uit en hadden we meer geld nodig in week 3 of 4.

Sinds enkele weken zijn wij begonnen met een weekbudget. Elke maandag wordt er nu €400 naar die gezamenlijke rekening gestort en dat is het voor de week. En zie het effect: we houden nu zelfs geld over op de zondag. Door met een week- ipv maandbudget te werken is het voor ons overzichtelijker, er komt meer discipline bij kijken, we denken beter na over uitgaves (als we €100 aan een festival betalen is iets anders duurs die week niet handig) en houden nu simpelweg over. Bijkomende afspraak is dat alles wat op zondagavond over is naar het NT World fonds gaat en dan beginnen we maandag weer met een nieuwe €400.

Zo lijkt een op het oog kleine verandering van een maand- naar weekbudget veel verschil te maken voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

SvV_Ying schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:14:
Wij (stel begin 30, met een kind van 1) zijn enkele tijd geleden overgestapt naar een andere manier van met onze budgetten omgaan en dat heeft veel verschil gemaakt in hoeveel wij uitgeven. Wat op den duur weer helpt op weg naar FO.

Wij werken nu met een week- in plaats van een maandbudget. Aan het begin van een nieuwe periode (voor ons is dat 4 weken aangezien we per 4 weken betaald krijgen, op dezelfde dag) maakten wij €1600 over naar onze gezamenlijke leef- / huishoudgeld rekening. Hier wordt alles van betaald buiten de vaste lasten. Dus boodschappen, persoonlijke uitgaven, uitgaven voor het huis, de baby, uitjes, cadeaus etc. Door al aan het begin het hele budget over te maken, kwamen we vaak niet uit en hadden we meer geld nodig in week 3 of 4.

Sinds enkele weken zijn wij begonnen met een weekbudget. Elke maandag wordt er nu €400 naar die gezamenlijke rekening gestort en dat is het voor de week. En zie het effect: we houden nu zelfs geld over op de zondag. Door met een week- ipv maandbudget te werken is het voor ons overzichtelijker, er komt meer discipline bij kijken, we denken beter na over uitgaves (als we €100 aan een festival betalen is iets anders duurs die week niet handig) en houden nu simpelweg over. Bijkomende afspraak is dat alles wat op zondagavond over is naar het NT World fonds gaat en dan beginnen we maandag weer met een nieuwe €400.

Zo lijkt een op het oog kleine verandering van een maand- naar weekbudget veel verschil te maken voor ons.
Even uit persoonlijke interesse. Hoe werkt dit dan als je bepaalde afschrijvingen hebt die maandelijks zijn? Gas, water, licht of internet en tv bijvoorbeeld. En huur/hypotheek niet te vergeten. Dat kan al een aardige hap nemen uit je weekbudget. Al lijkt me €400 aan de andere kant vrij fors, maar dat is mijn mening uiteraard.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
_the_crow_ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:37:
[...]
Even uit persoonlijke interesse. Hoe werkt dit dan als je bepaalde afschrijvingen hebt die maandelijks zijn? Gas, water, licht of internet en tv bijvoorbeeld. En huur/hypotheek niet te vergeten. Dat kan al een aardige hap nemen uit je weekbudget. Al lijkt me €400 aan de andere kant vrij fors, maar dat is mijn mening uiteraard.
Die €1600 per maand betreffen niet de vaste lasten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar blijven natuurlijk veel andere dingen: Wat als de TV vervangen moet worden? Oké dat doe je er buiten om, maar als je nieuw spel voor de playstation wil kopen, net in de week dat je ook tickets voor dat festival hebt gekocht. Dan moet je dus het uitstellen om het in het weekbudget te laten passen nog? Heb je niet risico dat je juist dingen nu eerder gaat kopen om het week budget maar op te maken? Je weet niet echt of je het nodig hebt nog, maar tja, deze week kan het, wie weet welke week er weer genoeg over is?

En onder de streep natuurlijk de grote vraag: Waar geven jullie nu minder geld aan uit? (En mis je dat niet).

Iedereen moet natuurlijk sowieso doen wat werkt voor diegene. En ik weet dat ik er wat anders in sta dan de definitie van FO die tegenwoordig standaard wordt gehanteerd. Maar ik vind het het omgekeerde van FO zijn, als je alles moet gaan budgetteren en je precies door je financieën moet laden leiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sissors schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:19:
Iedereen moet natuurlijk sowieso doen wat werkt voor diegene. En ik weet dat ik er wat anders in sta dan de definitie van FO die tegenwoordig standaard wordt gehanteerd. Maar ik vind het het omgekeerde van FO zijn, als je alles moet gaan budgetteren en je precies door je financieën moet laden leiden.
Het lijkt mij aan het begin van de reis wel een handige methode om jezelf een bepaald uitgavenpatroon 'aan te meten'. En ik denk ik dat het daar voor bedoeld is, niet om veertig jaar lang op deze manier geforceerd je uitgaven in toom te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
_the_crow_ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:37:
[...]
Hoe werkt dit dan als je bepaalde afschrijvingen hebt die maandelijks zijn? Gas, water, licht of internet en tv bijvoorbeeld. En huur/hypotheek niet te vergeten.
Vaste lasten gaan van de rekening af waar onze salarissen op binnenkomen. Naast de vaste lasten-rekening werken we met een huishoud/leefgeld-rekening waar we nu dus €400 per week op zetten en daar betalen we alle andere dingen van.
Maar blijven natuurlijk veel andere dingen: Wat als de TV vervangen moet worden? Oké dat doe je er buiten om, maar als je nieuw spel voor de playstation wil kopen, net in de week dat je ook tickets voor dat festival hebt gekocht.
Grote uitgaven als een tv of straks een VR2 headset voor de PS5 die ik graag wil, gaan inderdaad moeilijk passen in een weekbudget van €400. Hier zullen we dan over overleggen en dan voor die specifieke weken het budget verhogen. Maar in principe moeten dat wel de uitzonderingen blijven.
En onder de streep natuurlijk de grote vraag: Waar geven jullie nu minder geld aan uit? (En mis je dat niet).
Het minder geld uitgeven lijkt nu vooral te zitten in minder (ongezond) snacken, impuls aankopen die misschien toch niet zo nodig waren en beter nadenken. Een rondje AH met €10/€15 aan redelijk veel onzin vind ik vervelender nu ik met een weekbudget dan voorheen met een maandbudget werkte, want dan was het van 'oh, er staat nog genoeg op de rekening'. Ons zoontje heeft nu al meer speelgoed dan hij mee kan spelen en kleding die hij kan dragen. Voorheen kocht partner dan toch alsnog een nieuw broekje als ze een leuke zag. Nu denkt ze er door het weekbudget nog even over na en komt er dan achter dat het toch niet zo nodig is. Al met al moet ik zeggen dat ik niet het idee heb dat we nu bezuinigen op dingen die van erg toegevoegde waarde of gezond waren.

Het is zoals @Rubbergrover1 zegt inderdaad in deze opbouwfase richting FO vooral bedoeld om in een soort uitgavenpatroon te komen waar we ons goed bij voelen en wat ook past bij het FO-plan, en bewuster met geld om te gaan. Bij het maandbudget merkten we dat we steeds meer nodig hadden en het dus niet heel goed bij dat budget konden houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
Ja, het hoort allemaal bij het FO traject. En ook ik sta er ieders anders in dan menig hier in het topic. Maar bij het hanteren van weekbudgetten en overleggen om het budget te overschrijden krijg ik toch al gauw de kriebels.

Het klopt natuurlijk ook niet als je de ene week overlegt om over het budget geen te gaan vanwege een nieuwe game om vervolgens de andere week het restant direct in NT World te pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Maar blijven natuurlijk veel andere dingen: Wat als de TV vervangen moet worden? Oké dat doe je er buiten om, maar als je nieuw spel voor de playstation wil kopen, net in de week dat je ook tickets voor dat festival hebt gekocht. Dan moet je dus het uitstellen om het in het weekbudget te laten passen nog? Heb je niet risico dat je juist dingen nu eerder gaat kopen om het week budget maar op te maken? Je weet niet echt of je het nodig hebt nog, maar tja, deze week kan het, wie weet welke week er weer genoeg over is?

Bewust dan wel onbewust is natuurlijk ontzettend makkelijk geld uit te geven op vooral kleinere zaken, daarin kunnen week budgetten helpen. Denk bijvoorbeeld de worst bij de slager, even die latte macchiato van de starbucks op weg daar naartoe, nog even langs de kaaswinkel voor het kaasplankje na het eten, etc.

Zaken die je dagelijkse boodschap toch echt aanzienlijk duurder kunnen maken.

Zelf ben ik hier niet zo van, maar zie het wel terug in mijn vriendin. Die kan de boodschappen gaan doen bij de AH om daar voor 15 euro uit te geven aan wat op de boodschappenlijst stond, nog eens 15 euro uit te geven aan impuls aankopen binnen de AH, en nog eens 20 - 40 euro uit te geven aan fratsen als bubble tea, afhaal lunch, etc. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:16

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Juist het bewustzijn is goud waard, ik zou het weekbudget dan ook zeker toejuichen. Daarna de stap naar 1600 pm maken moet ook wel lukken, maar misschien is het dan toch beter om nog een reservering in dit bedrag op te nemen naar een spaarrekening voor die grote extra’s.

Verder wel een ruim budget met 3, maar zo blijft het ook haalbaar :)

Mensen onderschatten vaak hoeveel geld er naar onzin gaat, inderdaad die latte van 5 euro, snack onderweg van 9 euro, de grabbelbak in de supermarkt 10tje lichter, impulsaankoop van een game 40 euro etc etc
Als je dat geld toch eens laat compounden over 30 jaar…. Scheelt je zo 2 of 3 jaar naar FO

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Denk meer dat ik onderschat hoeveel andere blijkbaar aan impulsaankopen doen :P . Ik zal niet zeggen dat ik het nooit doe natuurlijk, maar bovenstaande herken ik echt niet. Als je daardoor een hoop geld weggooit, ja dan zie ik het nut er wel van in. Al blijft de vraag natuurlijk straks of je niet naar een dag budget moet gaan, omdat je met €400 alsnog bij de eerste keer boodschappen een hoop impulsaankopen kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zondag 10 juli 2022 @ 00:24:
[...]
Zelf ben ik hier niet zo van, maar zie het wel terug in mijn vriendin. Die kan de boodschappen gaan doen bij de AH om daar voor 15 euro uit te geven aan wat op de boodschappenlijst stond, nog eens 15 euro uit te geven aan impuls aankopen binnen de AH, en nog eens 20 - 40 euro uit te geven aan fratsen als bubble tea, afhaal lunch, etc. 8)7
Ik denk dat je dan meer hebt aan bewustwording dan aan budgetten. Dat je vriendin er meer van doordrongen zou moeten raken wat die impuls- of gemaksaankopen kosten. Want bij alleen simpelweg met een budget werken, krijg je alsnog het probleem dat aan het eind van de week/maand de hoeveelheid geld erg klein is en ze geen idee heeft hoe dat nou toch kan. Om vervolgens aan het begin van de volgende week/maand weer rustig het gros van het budget aan onzin uit te geven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
Ik lees hier een aantal mensen die budgetteren maar wel hun boodschappen bij de AH doen. Zelfs als je daar alleen huismerk producten koopt is AH een van de duurdere supermarkten.

Het lijstje van goedkope naar dure huismerken is:
Supermarkt Prijsniveau huismerk
Lidl (Laagste Prijs) 10% goedkoper
Dirk 9% goedkoper
Vomar 9% goedkoper
Aldi 8% goedkoper
Deen 6% goedkoper
Deka 5% goedkoper
Hoogvliet 1% goedkoper
Jumbo 0%
Albert Heijn 1% duurder
Picnic 1% duurder
Plus 1% duurder
Jan Linders 5% duurder
Coop 6% duurder
Spar 14% duurder
Poisz 17% duurder
Peildatum: april 2021
Zelf budgetteren we niet heel strak maar we gaan standaard naar de Lidl. Alleen voor enkele A-merken die we gebruiken gaan we naar de AH. Deze werkwijze scheelt aanzienlijk in de kosten voor de boodschappen.

[ Voor 13% gewijzigd door RichieB op 10-07-2022 09:07 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:49
SvV_Ying schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:14:

Hoe doen jullie dit met uitgaven die niet voor jullie samen zijn?

Afzonderlijk een weekendje weg met vrienden/vriendinnen. Een avondje uit of andere activiteiten.

Maken jullie ook iets over naar een privé rekening voor dat soort dingen of moet het allemaal uit het weekbudget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold45
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:11

cold45

101101

SvV_Ying schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:52:
[...]

Grote uitgaven als een tv of straks een VR2 headset voor de PS5 die ik graag wil, gaan inderdaad moeilijk passen in een weekbudget van €400. Hier zullen we dan over overleggen en dan voor die specifieke weken het budget verhogen. Maar in principe moeten dat wel de uitzonderingen blijven.

[...]
Suggestie om het geld dat je per week overhoudt op een spaarrekening te zetten ipv nt fondsen aan te kopen. Ps5 en vr2 vanuit daar te kopen. Dan spaar je er bewust voor (eventueel weekbudget 10 euro verhogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RichieB schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:03:
Ik lees hier een aantal mensen die budgetteren maar wel hun boodschappen bij de AH doen. Zelfs als je daar alleen huismerk producten koopt is AH een van de duurdere supermarkten.

[...]

Zelf budgetteren we niet heel strak maar we gaan standaard naar de Lidl. Alleen voor enkele A-merken die we gebruiken gaan we naar de AH. Deze werkwijze scheelt aanzienlijk in de kosten voor de boodschappen.
AH heeft regelmatig wel leuke bonus aanbiedingen die we groter inslaan. En dan niet de nep aanbiedingen van 10% korting op iets wat sowieso al duur was...

Lidl kom ik ook regelmatig, maar hebben een minder breed assortiment. Aldi vind ik de laatste tijd erg tegenvallen. Veel dingen duurder dan bij AH en kwalitatief is het niet altijd mijn smaak.

Wat ik ook merk is dat AH voor sommige iets luxere dingen ook een budget variant heeft. Waar dat bij de budgetsupers, áls ze het al hebben, vaak tot het luxere assortiment behoort. En daarmee alsnog duurder is dan de AH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Louislouislouis schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:09:
[...]

Afzonderlijk een weekendje weg met vrienden/vriendinnen. Een avondje uit of andere activiteiten.

Maken jullie ook iets over naar een privé rekening voor dat soort dingen of moet het allemaal uit het weekbudget?
Dit is zo persoonlijk toch.

Bij ons is alles van iedereen, maar er zijn ook koppels waar ze het strikt scheiden, en alle vormen tussenin.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:49
Tommie12 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:40:
[...]

Dit is zo persoonlijk toch.

Bij ons is alles van iedereen, maar er zijn ook koppels waar ze het strikt scheiden, en alle vormen tussenin.
Ja mijn vraag was ook specifiek voor de situatie van @SvV_Ying, met een weekbudget lijkt me weinig ruimte voor zulke gescheiden uitgaven. Je geeft iig minder makkelijk een rondje na het sporten oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Rubbergrover1 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 08:53:
[...]

Ik denk dat je dan meer hebt aan bewustwording dan aan budgetten. Dat je vriendin er meer van doordrongen zou moeten raken wat die impuls- of gemaksaankopen kosten. Want bij alleen simpelweg met een budget werken, krijg je alsnog het probleem dat aan het eind van de week/maand de hoeveelheid geld erg klein is en ze geen idee heeft hoe dat nou toch kan. Om vervolgens aan het begin van de volgende week/maand weer rustig het gros van het budget aan onzin uit te geven.
Naja, we werken dan ook niet zozeer met een weekbudget. Maar was meer ter illustratie waarom het zou kunnen werken, met name juist om te helpen dit soort dingen inzichtelijk te maken.

In plaats daarvan beheer ik 'gewoon' het grootste deel van onze financiën. Ik schrijf maandelijks weg in beleggingen, eventuele aanvulling buffer waar van toepassing. Alle vaste lasten waar planbaar staan vroeg in de maand zodat hetgeen dat hierna resteert is het dan ook zo'n beetje. Er is een kleine overflow buffer als separaat spaardoel, maar eventueel daaruit gaat er volgende maand weer gewoon terug in. En daarna is op gewoon echt op, droog brood met water wordt het dan :+.
RichieB schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:03:

[...]

Jumbo en AH is dichtbij beschikbaar hier. Lidl is iets verder weg, ongeveer half uurtje lopen heen en weer. Dichtstbijzijnde ALDI circa 40 minuten op en neer lopen. Beide op een locatie waar ik mij er nu weer niet geweldig bij voel om mijn fiets buiten neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 08:53:
[...]

Als ik hier op in haak: Bewustwording is in mijn ogen een heel belangrijk aspect van de reis naar FO. Voor mij gaat het niet direct om zo veel mogelijk besparen maar om bewuste keuzes maken. Met bewustwording zul je over het algemeen ook minder uitgeven maar voor mij gaat het meer over het bewust wel uitgeven van geld aan dingen die je belangrijk vindt of waar je veel plezier aan beleeft. Want dat zorgt er voor dat je een prettig leven kunt hebben tot én na het moment van stoppen met werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 10-07-2022 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 18:04
Financiële bewustwording is inderdaad het belangrijkste, dat is vaak proces van jaren en daarvoor zijn budgetten in veel gevallen nutting. Mij heeft dat ook geholpen vanaf dat ik student was. Inmiddels - met goed in- en overzicht en vaste afschrijvingen - heb ik budgetten niet meer nodig. Supermarkt is meestal combinatie Lidl en AH hier, ik sla weleens wat groter in zoals 80 pakken koffie bij een goede aanbieding vorig jaar (is trouwens nu fors in prijs gestegen) en cosmetica (altijd aanbiedingen), maar ik ga niet alle aanbiedingen in verschillende supermarkten af.

Over verdeling van financiën:
Wij werken hier met drie rekeningen dus eigen weekendjes worden van de persoonlijke rekening betaald en gezinsuitgaven van de gezamenlijke rekening. Ik heb vanaf de gezamenlijke rekening ook een flinke inleg naar beleggingsrekeningen, zodat we gezamenlijk ook stevig sparen (en mijn partner bouwt dan ook automatisch mee).

Vroeger kon ik nog weleens kritisch zijn op uitgaven van mijn vriendin, maar ik laat dat steeds vaker gewoon voor wat het is, zij gaat ook vaker naar de horeca omdat ze daar meer voor over heeft dan ik. Het is op een gegeven moment ook een afweging of iets de moeite waard is. We werken allebei nu nog full-time, hebben drie kinderen en een druk gezin, dan wil ik niet overal meer tijd in steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
Louislouislouis schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:09:
[...]

We hebben geen persoonlijke rekeningen, nooit gehad in de 10 jaar dat we samen zijn. Hebben een gezamenlijke rekening waar de salarissen op binnen komen en de vaste lasten vanaf gaan. En we hebben een gezamenlijke rekening die dienst als huishoud/leefgeld-rekening waar we de rest dus van betalen. Heeft ons eigenlijk nog nooit in de weg gezeten dat we geen privé rekeningen hebben.

Wat betreft de keus voor AH. Wij werken beide bij Ahold en krijgen 10% korting op onze boodschappen met een maximum van €70 per persoon per 3 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
[...]

Vaste lasten gaan van de rekening af waar onze salarissen op binnenkomen. Naast de vaste lasten-rekening werken we met een huishoud/leefgeld-rekening waar we nu dus €400 per week op zetten en daar betalen we alle andere dingen van.

[...]

[...]

Het minder geld uitgeven lijkt nu vooral te zitten in minder (ongezond) snacken, impuls aankopen die misschien toch niet zo nodig waren en beter nadenken. Een rondje AH met €10/€15 aan redelijk veel onzin vind ik vervelender nu ik met een weekbudget dan voorheen met een maandbudget werkte, want dan was het van 'oh, er staat nog genoeg op de rekening'. Ons zoontje heeft nu al meer speelgoed dan hij mee kan spelen en kleding die hij kan dragen. Voorheen kocht partner dan toch alsnog een nieuw broekje als ze een leuke zag. Nu denkt ze er door het weekbudget nog even over na en komt er dan achter dat het toch niet zo nodig is. Al met al moet ik zeggen dat ik niet het idee heb dat we nu bezuinigen op dingen die van erg toegevoegde waarde of gezond waren.

Het is zoals @Rubbergrover1 zegt inderdaad in deze opbouwfase richting FO vooral bedoeld om in een soort uitgavenpatroon te komen waar we ons goed bij voelen en wat ook past bij het FO-plan, en bewuster met geld om te gaan. Bij het maandbudget merkten we dat we steeds meer nodig hadden en het dus niet heel goed bij dat budget konden houden.
Jeetje wat gaat er een bak geld bij jullie doorheen. Is het niet verstandiger om af te spreken bepaalde aankopen voorlopig gewoon niet meer te doen? Kinderkleding en speelgoed is er al in overvloed zeg je.

Je laten leiden door een budget van €400/week zorgt er mijns inziens voor dat je het alsnog op gaat maken als je van nature de neiging hebt om uit te geven wat op de rekening staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Deveon schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:14:
[...]

Die €1600 per maand betreffen niet de vaste lasten.
Excuus. Ik miste 1 woordje in je vorige post. Duidelijk! :)

Sowieso interessant om te zien hoe mensen hun financiële situatie optimaliseren/stroomlijnen.

[ Voor 17% gewijzigd door _the_crow_ op 11-07-2022 10:12 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
_the_crow_ schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Excuus. Ik miste 1 woordje in je vorige post. Duidelijk! :)

Sowieso interessant om te zien hoe mensen hun financiële situatie optimaliseren/stroomlijnen.
Het was niet mijn post ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15-09 15:43
[...]

[...]

[...]

Weekbudget is denk ik al een goede stap wat betreft bewustwording, maar nog steeds een fors bedrag wat mij betreft. Wij hebben weliswaar geen kind, maar redden het gemiddeld genomen makkelijk met 6/700 in de maand. En dan pakken we gewoon 1/2x in de maand een festival in de zomermaanden, dagelijkse dingen zijn we wel zuinig dat besef ik me wel, maar 1600 in de maand exclusief vaste lasten.... Hoe krijg je het op :9

Dus ik zou zeggen; als dit 2/3 maanden goed gaat. Gooi het bedrag gewoon eens drastisch omlaag (300 per week?) en kijk hoever je daar mee komt ;). Is het echt niet te doen kun je altijd nog weer omhoog, maar het is imo dé manier om erachter te komen of je zaken echt mist of alleen denkt dat je ze zult missen.

Bewust(er) worden is in elk geval een goede 1e stap! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Wij hebben afgelopen maand dat maand budget helaas moeten verhogen. Dit was al jaren 740 euro per maand. En dit hebben we nu sinds juni verhoogd naar 850 euro per maand.
Hier betalen we alle gezamelijke dingen van. Hoofdzakelijk boodschappen maar ook vakanties en weekendjes weg of uiteten.

Maar de inflatie slaat hard toe.
Een aantal jaar geleden waren onze boodschappen nog 50 tot 80 euro per week.
Nu zitten we op 80 tot 120 euro per week.
Heb de boodschappen nog met elkaar vergeleken. Maar veel is er niet veranderd. 75% van die stijging zit in verhoogde kosten van de boodschappen. 25% van luxere producten. Ben van het 1 euro brood afgestapt bijvoorbeeld. Dat brood van 1.80 smaakt een stuk beter.
Maar veel van die voorbeelden zitten er niet in.

Aan de andere kant 400 euro per week lijkt me echt veel.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 10:32
Wij eten hier al tijdenlang het duurdere brood. Je eet zo veel brood in je leven, dan kun je maar beter zorgen dat het een beetje smaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pannencouque schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:34:
Wij eten hier al tijdenlang het duurdere brood. Je eet zo veel brood in je leven, dan kun je maar beter zorgen dat het een beetje smaakt :)
Voor mij is er geen direct verband tussen de prijs en of het mij smaakt. Ik vind veel duurder brood helemaal niet lekkerder dan iets goedkoper brood. (Het allergoedkoopste brood is dan wel weer minder smakelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pannencouque schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:34:
Je eet zo veel brood, dat je maar beter brood kan zoeken met een optimale prijs/kwaliteit verhouding. ;)

Ik vind helaas al het brood vies (ik eet het wel). Dus voor mij maakt het niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zelf kijk ik liever naar de besparing per jaar in euro’s. Het verschil tussen duur of goedkoop brood is dan minimaal. Voor de kinderen hebben wij trouwens wel altijd goedkoop brood en zelf eten we nauwelijks brood. Als je veel, lekker en goedkoop brood wilt dan is een (nauwelijks gebruikte) broodmachine ook het overwegen waard.

Echter in ons huishouden zijn zelfs de duurste boodschappen nog een flinke besparing op laten bezorgen en buiten de deur eten. Gemak dient de mens en uiteindelijk eet ik weer liever buiten de deur dan een dure/tweede auto.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remco d
  • Laatst online: 17:34
Brood zelf bakken heb ik ook een tijd gegaan als hobby. Voor het geld moet je dat niet doen maar de geur van vers brood uit de oven is onbetaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deveon schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:38:
Zelf kijk ik liever naar de besparing per jaar in euro’s. Het verschil tussen duur of goedkoop brood is dan minimaal.
Dat hangt uiteraard ook sterk samen met hoeveel brood je eet. In een beetje gezin gaat er een brood per dag doorheen en dan maakt een euro prijsverschil per brood toch behoorlijk uit. Dat kan toch een paar maanden eerder FO betekenen.

Overigens ben ik het wel met je eens dat je besparing en 'opoffering' wel in verhouding moet hebben. Bij zulke relatief kleine uitgaven zou ik geen variant kiezen die me niet zou smaken. Maar als een brood van 1,20 ook prima is, terwijl een brood van 2,20 misschien niet eens echt lekkerder is, dan zou ik toch voor 1,20 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:28
Remco d schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:15:
Brood zelf bakken heb ik ook een tijd gegaan als hobby. Voor het geld moet je dat niet doen maar de geur van vers brood uit de oven is onbetaalbaar.
kwaliteit van zelf brood bakken is ook veel hoger!
tenminste als je echte kwaliteit haalt, bij ons in de buurt is er een molen waar je ook bakproducten zoals graan kan kopen.
meestal doen we wel brood bakken in een automatische broodmachine, heerlijke geur als je om 6uur in de ochtend wakker wordt en je doet de keukendeur open en heerlijk vers brood komt je tegemoet 😊

nu de euro vandaag zelfs even $1 (verwacht dat het lager gaat komende maanden) heeft aangetikt hoe denken jullie over aandelen? koop je liever Amerikaanse aandelen of ook nog op Europese markt?

nothing stops this train

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:11
Kol Nedra schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:14:
[...]

nu de euro vandaag zelfs even $1 (verwacht dat het lager gaat komende maanden) heeft aangetikt hoe denken jullie over aandelen? koop je liever Amerikaanse aandelen of ook nog op Europese markt?
Gewoon goed wereldwijd blijven spreiden...
Niemand kan voorspellen of de dollar binnen een jaar 0,8 dan wel 1,2€ waard is...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Kol Nedra schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:14:
[...]

kwaliteit van zelf brood bakken is ook veel hoger!
tenminste als je echte kwaliteit haalt, bij ons in de buurt is er een molen waar je ook bakproducten zoals graan kan kopen.
meestal doen we wel brood bakken in een automatische broodmachine, heerlijke geur als je om 6uur in de ochtend wakker wordt en je doet de keukendeur open en heerlijk vers brood komt je tegemoet 😊

Je zou kunnen zeggen dat je beter in Europese bedrijven kan stappen, nu de euro goedkoper wordt is deze markt interessanter om goederen/diensten te bestellen. Dat geeft deze bedrijven de kans om sneller te groeien / verder te innoveren. Maarja, dat heeft ook weer te maken met koopkrachtpariteit en dat vind ik te ingewikkeld. Ik koop dus inderdaad gewoon een wereldwijde mix ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Laatst online: 21:28
Tehh schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:24:
[...]

Je zou kunnen zeggen dat je beter in Europese bedrijven kan stappen, nu de euro goedkoper wordt is deze markt interessanter om goederen/diensten te bestellen. Dat geeft deze bedrijven de kans om sneller te groeien / verder te innoveren. Maarja, dat heeft ook weer te maken met koopkrachtpariteit en dat vind ik te ingewikkeld. Ik koop dus inderdaad gewoon een wereldwijde mix ;)
ook een goed punt, is dan ook een soort van dca in euro aandelen, want de bodem gokken voor EUR/USD pairing is natuurlijk niet te doen.

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Kol Nedra schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:36:
[...]

ook een goed punt, is dan ook een soort van dca in euro aandelen, want de bodem gokken voor EUR/USD pairing is natuurlijk niet te doen.
Maar dca specifiek in euro-aandelen is een vorm van stockpicking. Ik zou gewoon bij het plan blijven (bijv. vwrl).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Hier ook vast mensen met flink overschot aan elektra door zonnepanelen. Het is een rare tijd op de energiemarkt en een flink deel hier zal het wel weten, maar vandaag overgestapt naar eneco, daar krijg je nu 61 cent (netto!) voor elke kilowattuur die je netto teruglevert. In mijn geval levert dat een flink negatieve energierekening op.
Zelfs zo ver dat de aangeschafte warmtepomp (die overigens nog niet geleverd is) misschien kostentechnisch beter uit kan blijven bij deze elektriciteitsprijzen.
(gas 3 jaar vast voor 86 cent, in 1 m3 gas zit ongeveer 8-9kwh aan elektrische energie, dat houdt in dat stoken op gas goedkoper is dan verwarmen met de warmtepomp...)
Verwachting is dat de energieprijzen deze herfst nog verder stijgen, wie weet wat de terugleververgoeding dan gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:47:
Hier ook vast mensen met flink overschot aan elektra door zonnepanelen. Het is een rare tijd op de energiemarkt en een flink deel hier zal het wel weten, maar vandaag overgestapt naar eneco, daar krijg je nu 61 cent (netto!) voor elke kilowattuur die je netto teruglevert. In mijn geval levert dat een flink negatieve energierekening op.
Zelfs zo ver dat de aangeschafte warmtepomp (die overigens nog niet geleverd is) misschien kostentechnisch beter uit kan blijven bij deze elektriciteitsprijzen.
(gas 3 jaar vast voor 86 cent, in 1 m3 gas zit ongeveer 8-9kwh aan elektrische energie, dat houdt in dat stoken op gas goedkoper is dan verwarmen met de warmtepomp...)
Verwachting is dat de energieprijzen deze herfst nog verder stijgen, wie weet wat de terugleververgoeding dan gaat doen.
Ik neem aan dat je dan alleen voor elektra bent overgestapt en voor gas nog in een lopend contract zit? Want gas zit bij Eneco op € 3,38/m3 in het modelcontract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-09 23:38
Wat betreft energie heeft de Consumentenbond onlangs een vergelijking gemaakt van alle tarieven.

Ik zie dat het teruglevertarief van Eneco bv, als ik het bericht van ybos er even op nahoudt, in de tussentijd is aangepast dus controleer altijd even wat de tarieven zijn voordat je overstapt.

https://cloudfront.consum...-onderzoek-2-mei-2022.pdf

Zelf heb ik net een contract bij united consumers afgesloten, omdat ik nog niet weet hoeveel verbruik ik zal hebben - nieuwbouw woningmet 12 zonnepanelen - en hiervan zijn de reguliere tarieven net iets lager dan andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Tehh schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:06:
[...]

Ik neem aan dat je dan alleen voor elektra bent overgestapt en voor gas nog in een lopend contract zit? Want gas zit bij Eneco op € 3,38/m3 in het modelcontract.
Gas is inderdaad eng duur daar, maar dat heb ik nog 2,5 jaar vast staan voor 86 cent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

sawtomyer schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:51:
Wat betreft energie heeft de Consumentenbond onlangs een vergelijking gemaakt van alle tarieven.

Ik zie dat het teruglevertarief van Eneco bv, als ik het bericht van ybos er even op nahoudt, in de tussentijd is aangepast dus controleer altijd even wat de tarieven zijn voordat je overstapt.

https://cloudfront.consum...-onderzoek-2-mei-2022.pdf

Zelf heb ik net een contract bij united consumers afgesloten, omdat ik nog niet weet hoeveel verbruik ik zal hebben - nieuwbouw woningmet 12 zonnepanelen - en hiervan zijn de reguliere tarieven net iets lager dan andere aanbieders.
De 61 cent terugleververgoeding is sinds gisteren. Ik ben ook direct overgestapt vlak nadat het bekend werd.

Je moet tegenwoordig echt per dag vergelijken. En snel handelen

Heb dit jaar al 2x mijn contract open gebroken (en 2x een boete betaald) om telkens een hogere terugleververgoeding te krijgen.

Misschien stap ik over 2 weken wel weer over als de vergoeding richting de 70 of 80 cent gaat.
Gekkenhuis is het.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 12-07-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zit hier met een vol dak en een lucht/lucht warmtepomp op een mild positief jaarverbruik. Voor mij heeft het geen zin om contracten open te breken, en bij vergelijkingen komen bij mij de aanbieders met de laagste vaste kosten het meest naar voren :)

Maar dat overzicht is wel interessant. Energie VanOns lijkt niet helemaal wakker te zijn met een kale prijs van € 0,1546 per kWh :+

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 12-07-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 10:32
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:32:
Overigens ben ik het wel met je eens dat je besparing en 'opoffering' wel in verhouding moet hebben. Bij zulke relatief kleine uitgaven zou ik geen variant kiezen die me niet zou smaken. Maar als een brood van 1,20 ook prima is, terwijl een brood van 2,20 misschien niet eens echt lekkerder is, dan zou ik toch voor 1,20 gaan.
Uiteraard. Het moet wel echt veel beter smaken.
Wij merken vooral dat het goedkopere brood van 1,10 voor een mik na een dag al droog is. Dan liever iets duurder dat ook de dag daarna nog lekker is en iets voller van smaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 14:59
de Peer schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:52:
[...]

De 61 cent terugleververgoeding is sinds gisteren. Ik ben ook direct overgestapt vlak nadat het bekend werd.

Je moet tegenwoordig echt per dag vergelijken. En snel handelen

Heb dit jaar al 2x mijn contract open gebroken (en 2x een boete betaald) om telkens een hogere terugleververgoeding te krijgen.

Misschien stap ik over 2 weken wel weer over als de vergoeding richting de 70 of 80 cent gaat.
Gekkenhuis is het.
Hoe werkt dit met ergens in augustus overstappen? Want ze vragen waarschijnlijk ook meer voor energie dan ik nu betaal.

Op jaarbasis houden we 5000kwh per jaar over en powerpeers betaald 11 cent geloof ik. Maar de maanden met hoge opbrengst hebben we reeds gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Bonenstaak92 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:23:
[...]

Hoe werkt dit met ergens in augustus overstappen? Want ze vragen waarschijnlijk ook meer voor energie dan ik nu betaal.

Op jaarbasis houden we 5000kwh per jaar over en powerpeers betaald 11 cent geloof ik. Maar de maanden met hoge opbrengst hebben we reeds gehad..
Met 5000 kwh overschot betaal je niets. Je ontvangt alleen. 3000 euro dus in jouw geval. Maar alleen als de vergoeding niet daalt in de tussentijd.

Deze discussie kan verder in :
Het grote terugleververgoeding topic

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 12-07-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 14:59
de Peer schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:25:
[...]

Met 5000 kwh overschot betaal je niets. Je ontvangt alleen. 3000 euro dus in jouw geval. Maar alleen als de vergoeding niet daalt in de tussentijd.

Deze discussie kan verder in :
Het grote terugleververgoeding topic
Dat snap ik, maar ik lever nu terug aan powerpeers, wat gebeurt er als ik gedurende het jaar overstap en bij Eneco meer gebruik dan dat ik in die maanden produceer ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Bonenstaak92 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:42:
[...]

Dat snap ik, maar ik lever nu terug aan powerpeers, wat gebeurt er als ik gedurende het jaar overstap en bij Eneco meer gebruik dan dat ik in die maanden produceer ?
Dat hangt er vanaf hoe lang je bij Eneco blijft.
Blijf je tot en met oktober : dan cash je het verdiende geld van de zonnige maanden.
Blijf je tot februari : dan gaat je winst verloren door het salderen.
Blijf je een jaar lang bij eneco : dan krijg je ook veel geld terug, maar dat is grotendeels afhankelijk van de prijswijziging die er op 1 januari en 1 juli (2023) gaat zijn.

Het beste is om enkele maanden te blijven, tot het moment dat je per dag meer gaat verbruiken dan opwekken. Dan cash je de zomeropbrengst en ga je naar een willekeurige andere aanbieder.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 12-07-2022 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bonenstaak92 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:42:
[...]

Op het moment van overstappen wordt er toch gewoon afgerekend op basis van de standen van dat moment, en bij de nieuwe begin je weer 'op nul'.
Pagina: 1 ... 93 ... 290 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.