Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Mijn guilty pleasure is ook reizen. Dit jaar gaan we 3x.

Het is wel voor mij een hobby en een soort van voorplezier om zo goed mogelijke prijs kwaliteit verhouding te vinden. Ik kan 10 tallen uren besteden aan locaties/huisjes/vluchten etc. zoeken om zo de best mogelijke combinatie te vinden. Mede daardoor ben ik eigenlijk nog nooit op een slechte plek terecht gekomen. Zo moeten alle verblijven minimaal een 8+ in reviews krijgen en 25+ reviews. Autoverhuur doe ik altijd eerst screenen. Locatie moet niet te afgelegen liggen van bezienswaardigheden + restaurantjes in de buurt hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door Mirved op 20-06-2022 10:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Juni begint een bijzonder mijlpaaltje te worden.

Wij hebben hier 1 rekening voor alles dat huis gerelateerd is. Hypotheek, GWL, internet, gezamelijke verzekeringen maar ook extra aflossingen en onderhoud.

Daar storten we beiden allebei geld naar toe elke maand (totaal 1700 euro), en deze pot groeit dus elke maand.
Dit wordt de eerste maand in de geschiedenis dat het saldo gestegen zal zijn zonder onze persoonlijke stortingen.

Aan de inkomsten kant hebben Elektra 725 euro. (26 zonnepanelen + verkoop elektra (50 cent/kWh via laadstation aan huis).
aan de uitgave kant:
Hypotheek: 490 euro. (rente = 120 euro + 370 euro aflossing)
Gas: 20 euro. (douche beurtjes zijn duur met de huidige gasprijs)
Verzekeringen: 100 euro.
water: 15 euro.
Abbonementen: 25 euro.
Internet 45 euro.
Totaal: 695 euro.

Het is een beetje oneerlijk dat dit natuurlijk juni is met heel veel zon, weinig/geen gasverbruik, en we dit ook per maand mogen afrekenen (in de winter dus extreem duur) en we deze maand ook geen directe kosten hebben voor onderhoud aan het huis.
Maar toch weer een kleine mijlpaal die verteld dat we op de goede weg zitten.
Nu is dit maar 1 maand het geval, volgend jaar kijken of we dit 3 maanden op rij het geval kunnen laten zijn. :).

11 jaar (22) Bezig en Nog 9 jaar (42) tot FO. :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Smuggler schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:26:
Juni begint een bijzonder mijlpaaltje te worden.

Wij hebben hier 1 rekening voor alles dat huis gerelateerd is. Hypotheek, GWL, internet, gezamelijke verzekeringen maar ook extra aflossingen en onderhoud.

Daar storten we beiden allebei geld naar toe elke maand (totaal 1700 euro), en deze pot groeit dus elke maand.
Dit wordt de eerste maand in de geschiedenis dat het saldo gestegen zal zijn zonder onze persoonlijke stortingen.

Aan de inkomsten kant hebben Elektra 725 euro. (26 zonnepanelen + verkoop elektra (50 cent/kWh via laadstation aan huis).
aan de uitgave kant:
Hypotheek: 490 euro. (rente = 120 euro + 370 euro aflossing)
Gas: 20 euro. (douche beurtjes zijn duur met de huidige gasprijs)
Verzekeringen: 100 euro.
water: 15 euro.
Abbonementen: 25 euro.
Internet 45 euro.
Totaal: 695 euro.

Het is een beetje oneerlijk dat dit natuurlijk juni is met heel veel zon, weinig/geen gasverbruik, en we dit ook met maand mogen afrekenen (in de winter dus extreem duur) en we deze maand ook geen directe kosten hebben voor onderhoud aan het huis.
Maar toch weer een kleine mijlpaal die verteld dat we op de goede weg zitten.
Nu is dit maar 1 maand het geval, volgend jaar kijken of we dit 3 maanden op rij het geval kunnen laten zijn. :).

11 jaar (22) Bezig en Nog 9 jaar (42) tot FO. :)
Ja hier hetzelfde inderdaad. 1100 euro opbrengst van de zonnepanelen deze maand. Vreemd om dan de 'vaste lasten rekening' te moeten afromen al een aantal maanden.
Maargoed is een leuke momentopname. Volgend jaar zijn de teruglevertarieven weer een stuk lager. En nu vanaf 1 juli 2022 ook al.

Leuke meevaller. Maar uiteindelijk is mijn doel vooral om de energiekosten rond de 0 euro te houden, ook als ik vanaf 2029 niet meer mijn volledige verbruik kan salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:47
MneoreJ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:59:
[...]

De koers van Bitcoin en aandelen in de gaten houden en opiniestukjes erover lezen.

Voor de duidelijkheid, ik heb geen Bitcoin en voor de aandelen ben ik een saaie maandelijkse inlegger, dus dit is pure tijdverspilling dan wel leedvermaak. Beetje zoals andere mensen tabloids lezen, maar dan voor de financiën.
:w Ik doe hier aan mee. Onder BitBelievers wordt vaak de term 'paper hands' gebruikt: mensen met een hele analyse waarom de koers nu laag is maar toch nooit durven in te stappen. Heel erg op mij van toepassing, ik heb al in 2012 serieus naar Bitcoin gekeken maar ben nooit ingestapt. Anders was ik allang in mijn Lambo naar de Moon op en neer geweest. Maar mijn probleem is dat ik het nog steeds niet snap en me bovendien niet wil laten leiden door wat anderen doen. Dus speur ik Marktplaats maar weer eens af op zoek naar een koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Als je niet durft in te stappen in Bitcoin, maak dan een accountje bij Bitmymoney. Nederlands bedrijf. Je kunt daar instellen dat je maandelijks een inleg van bijv. 50 of 100 euro doet. Het werkt een beetje zoals Meesman, het houdt je weg van de waan van de dag.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Geen idee of het al is langsgekomen, maar op Mijnpensioenoverzicht.nl kun je behalve je verwachte eindresultaat ook een positief of negatief scenario bekijken. Ik vind dat zeer interessant, dan kun je met je FO-plannen daar rekening mee houden.

Om je een idee te geven, mijn situatie ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf6MIWVNOM4QFE6DO2GXMAaK6rI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mmkzvm2bYoS61DcmD01m5fnA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-09 17:18
TucanoItaly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:25:
Geen idee of het al is langsgekomen, maar op Mijnpensioenoverzicht.nl kun je behalve je verwachte eindresultaat ook een positief of negatief scenario bekijken. Ik vind dat zeer interessant, dan kun je met je FO-plannen daar rekening mee houden.

[Afbeelding]
Ook wel goed om te weten is dat deze scenario's ook rekening houden met inflatie. Het gaat dus in principe om bedragen in de 'huidige koopkracht'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 14-09 12:44
de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Ja hier hetzelfde inderdaad. 1100 euro opbrengst van de zonnepanelen deze maand. Vreemd om dan de 'vaste lasten rekening' te moeten afromen al een aantal maanden.
Maargoed is een leuke momentopname. Volgend jaar zijn de teruglevertarieven weer een stuk lager. En nu vanaf 1 juli 2022 ook al.

Leuke meevaller. Maar uiteindelijk is mijn doel vooral om de energiekosten rond de 0 euro te houden, ook als ik vanaf 2029 niet meer mijn volledige verbruik kan salderen.
1100 euro opbrengst is ook wel érg lekker hoor. Poeh.
Ik ben al blij als ik er 200 euro aan overhou. Ook al mooi.

Nieuwe tarieven per 1/7 zijn inderdaad jammer. Over een weekje maar een nieuwe aanbieder uitzoeken en dan in oktober/november, als de panelen niet genoeg renderen om zelfvoorzienend te zijn, een goedkoop contract afsluiten voor een paar maanden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Pannencouque schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:01:
[...]
1100 euro opbrengst is ook wel érg lekker hoor. Poeh.
Ik ben al blij als ik er 200 euro aan overhou. Ook al mooi.

Nieuwe tarieven per 1/7 zijn inderdaad jammer. Over een weekje maar een nieuwe aanbieder uitzoeken en dan in oktober/november, als de panelen niet genoeg renderen om zelfvoorzienend te zijn, een goedkoop contract afsluiten voor een paar maanden :)
Ik heb zelf het geluk dat ik een jaarcontract had afgesloten :) . Dus ik zit nog tot en met Feb 2023 met een teruglevertarief van 46 eurocent.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:03
Highland schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:47:
:w Ik doe hier aan mee. Onder BitBelievers wordt vaak de term 'paper hands' gebruikt: mensen met een hele analyse waarom de koers nu laag is maar toch nooit durven in te stappen. Heel erg op mij van toepassing, ik heb al in 2012 serieus naar Bitcoin gekeken maar ben nooit ingestapt. Anders was ik allang in mijn Lambo naar de Moon op en neer geweest. Maar mijn probleem is dat ik het nog steeds niet snap en me bovendien niet wil laten leiden door wat anderen doen. Dus speur ik Marktplaats maar weer eens af op zoek naar een koopje.
Voor zover ik denk dat ik Bitcoin begrijp denk ik dat de waarde bijna volledig bepaald wordt door geloof en bijna geheel niet door de toepassingswaarde -- dat is met aandelen natuurlijk ook voor een groot gedeelte zo, maar toch duidelijk een stuk minder. En dat is dus prima voor de mensen die er in geloven™, maar ik zie geen reden waarom Bitcoin over een jaar niet op 0 zou kunnen staan, of op 1 miljoen. Ik heb er geen enkele notie van en dus ga ik er ook geen geld in stoppen (sorry, "fiat" :P), want dat is dan ofwel zo weinig dat het geen invloed heeft op eerder FO worden, ofwel zo veel dat het risico te groot wordt.

Ik heb er vrede mee dat dat eventueel betekent dat ik de boot mis (of blikken bonen mag eten als ons hele financiële stelsel instort en alleen maar Bitcoin miljonairs achterlaat die de rest dan smalend aankijken, any day now!) Het plan is financiële onafhankelijkheid, niet "zo snel mogelijk rijk worden", en daar hoef ik, voor zover ik kan inschatten, geen risicovolle investeringen voor te doen. Het maatschappelijke aspect van het energieverbruik laat ik dan nog maar even achterwege.

Blijft niettemin leuk om het wereldje met een schuin oog te bekijken. Niet teveel, mind you, anders wordt het al snel vervelend (iedere trilling van de koersgrafieken wordt breed uitgemeten en de emotie viert hoogtij), maar zo af en toe. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
Bitcoin is helaas mislukt in hetgeen wat het wilde bereiken. Een goedkoop instant internationaal decentraal betaalnetwerk. Er valt meer over te zeggen maar daar ga ik nu niet op in.

Echter zoals met veel dingen zijn er slimme mensen die een techniek zien en daar nog veel meer toepassingen in zien die je van te voren niet eens bedacht had. Beetje zoals het internet ooit alleen maar pagina's met info waren en we het nu op zoveel verschillende manieren gebruiken.

Zo vind ik de ontwikkeling van smart contracts / Ethereum Virtual Machine en de innovaties die daarmee gepaard gaan heel interessant. Voorbeeldje is DeFI waar je binnen een paar minuten een lening kan afsluiten door simpelweg onderpand beschikbaar te stellen. Geen formulieren en talloze bankbezoeken binnen een paar kliks is het geregeld. Ander voorbeeld zijn Soulbound tokens als digitaal persoonsbewijs of hoe Noorwegen deze techniek toepast voor capitalization tables (bron)

Ik ben al lang afgestapt van het idee dat mensen digitale muntjes gaan kopen om hiermee online betalingen mee te gaan doen. Maar zie wel toekomst in een smart contract platform dat op de achtergrond werkt om bepaalde ingewikkelde transacties af te werken. Dit alles in je eigen valuta zonder dat je door hebt dat een crypto netwerk het afhandelt op de achtergrond. Let op heel veel dingen werken nog altijd beter via een database en hebben geen enkel nut om via blockchain te verwerken. Het gaat hier om specifieke usecases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
Tja, Bitcoin is net zoals fiat geld eigenlijk een piramidesysteem.

Je kan met 2€ een brood kopen omdat de bakker weet dat hij daarmee zijn meel en personeel kan betalen.

Waarom de bitcoin geen groot algemeen bereik krijgt heeft volgens mij een paar redenen:
- de waarde fluctueert enorm. Vandaag betaal je X bitcoin voor een brood, en morgen is dat 0,8 X, en overmorgen kan het 1,2 zijn. Voor een brood niet zo spannend, maar wel voor een auto of een huis. Handelaars zouden hun prijzen dagelijks moeten aanpassen, en dat is meer dan onhandig.
- transacties zijn niet makkelijk, en duren soms lang, bovendien is er een pak stroom voor nodig
- de wildgroei aan coins helpt niet. Ik werk ook dagelijks niet met euro's dollars, kronen en dinars...

Zo lang deze dingen niet op één of andere manier opgelost worden zal de bitcoin (en andere coins) nooit doorbreken en een algemeen betaalmiddel worden wat fiat geld wel is.

Maar dit is dus mijn persoonlijke mening...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

TucanoItaly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:25:
Interessant! Wat voor pensioen heb je? Bij mij is het plaatje wat minder nuttig; er zit een factor van ruim 2,56 tussen 'als het tegenzit' en 'als het meezit'. Ik heb een premieovereenkomst. Kan wellicht ook door leeftijd komen; ik heb nog niet de helft van 'verwacht' opgebouwd.

Als ik bij m'n pensioenaanbieder kijk, dan fluctueert m'n pensioen met een factor van ruim 7,5 tussen de 'goed weer' en 'slecht weer' scenario's. Dat is wel sneu; betekent dat ik alleen aan de Côte d'Azur als het hier ook lekker weer is :+

Eerlijk gezegd kijk ik nu vooral naar het opgebouwde kapitaal. Die verschillende projecties voor over ruim dertig jaar zijn nog niet zo heel zinnig.

[ Voor 30% gewijzigd door eamelink op 27-06-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mirved schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:11:
Bitcoin is helaas mislukt in hetgeen wat het wilde bereiken. Een goedkoop instant internationaal decentraal betaalnetwerk. Er valt meer over te zeggen maar daar ga ik nu niet op in.

Echter zoals met veel dingen zijn er slimme mensen die een techniek zien en daar nog veel meer toepassingen in zien die je van te voren niet eens bedacht had. Beetje zoals het internet ooit alleen maar pagina's met info waren en we het nu op zoveel verschillende manieren gebruiken.

Zo vind ik de ontwikkeling van smart contracts / Ethereum Virtual Machine en de innovaties die daarmee gepaard gaan heel interessant. Voorbeeldje is DeFI waar je binnen een paar minuten een lening kan afsluiten door simpelweg onderpand beschikbaar te stellen. Geen formulieren en talloze bankbezoeken binnen een paar kliks is het geregeld. Ander voorbeeld zijn Soulbound tokens als digitaal persoonsbewijs of hoe Noorwegen deze techniek toepast voor capitalization tables (bron)

Ik ben al lang afgestapt van het idee dat mensen digitale muntjes gaan kopen om hiermee online betalingen mee te gaan doen. Maar zie wel toekomst in een smart contract platform dat op de achtergrond werkt om bepaalde ingewikkelde transacties af te werken. Dit alles in je eigen valuta zonder dat je door hebt dat een crypto netwerk het afhandelt op de achtergrond. Let op heel veel dingen werken nog altijd beter via een database en hebben geen enkel nut om via blockchain te verwerken. Het gaat hier om specifieke usecases.
Oftewel, kort door de bocht: crypto's zijn niet interessant, de technologie erachter wel. Dat is ook volledig mijn insteek. Daarom zit ik ook niet in crypto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:02:
[...]

Oftewel, kort door de bocht: crypto's zijn niet interessant, de technologie erachter wel. Dat is ook volledig mijn insteek. Daarom zit ik ook niet in crypto.
Nee daar ben ik het niet mee eens. Een dergelijke systeem draait op crypto, dat zou hetzelfde zijn als "ik vind verbrandingsmotoren wel interessant maar benzine is niet interessant". Zonder munt geen beveiliging van het systeem. Wil niet te diep ingaan op techniek erachter maar het heeft te maken met hoe er consensus bereikt wordt over welke transacties legitiem zijn (bij interesse google eens 51% attack). Ethereum bijvoorbeeld is het "gas" van het platform. Het betaalmiddel om gebruik te mogen maken van het netwerk. Je kunt dus speculeren om het te kopen in de hoop dat het gebruik toe gaat nemen. Maar het is zeker geen vereiste voor de gewone mens. Ik bezit ook geen fysieke vaten olie of olieaandelen ondanks dat ik er wel gebruik van maak.

[ Voor 16% gewijzigd door Mirved op 27-06-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
eamelink schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:18:
[...]

Interessant! Wat voor pensioen heb je? Bij mij is het plaatje wat minder nuttig; er zit een factor van ruim 2,56 tussen 'als het tegenzit' en 'als het meezit'. Ik heb een premieovereenkomst. Kan wellicht ook door leeftijd komen; ik heb nog niet de helft van 'verwacht' opgebouwd.

Als ik bij m'n pensioenaanbieder kijk, dan fluctueert m'n pensioen met een factor van ruim 7,5 tussen de 'goed weer' en 'slecht weer' scenario's. Dat is wel sneu; betekent dat ik alleen aan de Côte d'Azur als het hier ook lekker weer is :+

Eerlijk gezegd kijk ik nu vooral naar het opgebouwde kapitaal. Die verschillende projecties voor over ruim dertig jaar zijn nog niet zo heel zinnig.
Dat is ook het lastige, dat er nogal wat kan gebeuren in 30 jaar. Die scenario's variëren van hoge inflatie en lage rendementen tot super rendementen en lage inflatie. Als je lage of juist hoge inflatie of rendementen voor meer dan 30 jaar doorrekent, dan kun je inderdaad op heel grote verschillen uitkomen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mirved schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:07:
[...]

Nee daar ben ik het niet mee eens. Een dergelijke systeem draait op crypto, dat zou hetzelfde zijn als "ik vind verbrandingsmotoren wel interessant maar benzine is niet interessant". Zonder munt geen beveiliging van het systeem. Wil niet te diep ingaan op techniek erachter maar het heeft te maken met hoe er consensus bereikt wordt over welke transacties legitiem zijn (bij interesse google eens 51% attack). Ethereum bijvoorbeeld is het "gas" van het platform. Het betaalmiddel om gebruik te mogen maken van het netwerk. Je kunt dus speculeren om het te kopen in de hoop dat het gebruik toe gaat nemen. Maar het is zeker geen vereiste voor de gewone mens. Ik bezit ook geen fysieke vaten olie of olieaandelen ondanks dat ik er wel gebruik van maak.
Was misschien iets te kort door de bocht geformuleerd. Mijn insteek is:
- Blockchain is een zeer interessante technologie met zeker toekomst. Goed om daar in te zitten;
- Crypto kunnen een interessant 'medium' zijn en zijn voor sommige toepassing ook noodzakelijk.
- Wélke crypto uiteindelijk een 'winnaar' wordt is nog maar de vraag.
- Mijn idee is dat je voor veel nuttige toepassingen juist een stabiele crypto wilt hebben. Een 'bruikbare' crypto zal dus het liefst niet tot grote koersresultaten leiden. En puur het aankopen van die crypto zou daarom ook niet tot grote koerswinsten moeten leiden.

In je analogie met het 'gas' van het platform, zie ik crypto meer als een soort dollar. Voor de internationale handel wordt die veel gebruikt en aankopen en investeringen zullen vaak met hulp van dollars gebeuren. Soms ook 'onder water'. Maar simpelweg alleen het 'bezit' van die dollar hoeft niet tot grote winsten te leiden. Juist doordat de dollar een relatief betrouwbare waarde vertegenwoordigt/-de, is de dollar het 'gas' van de handel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:03:
[...]

- Mijn idee is dat je voor veel nuttige toepassingen juist een stabiele crypto wilt hebben. Een 'bruikbare' crypto zal dus het liefst niet tot grote koersresultaten leiden. En puur het aankopen van die crypto zou daarom ook niet tot grote koerswinsten moeten leiden.
Eens met je andere punten. Even hier op inhakend. Stabiliteit is niet zo van belang bij transacties die direct afgewikkeld worden. Stel ik doe een dienst afsluiten voor 100 euro. Op de achtergrond wordt dit afgewikkeld via een crypto smart contract. Die 100 euro wordt dan omgezet naar € 100 "crypto" en dienst wordt direct afgesloten. Of 100 euro op dat moment 0,1 is of 0,005 is niet van belang omdat het direct wordt omgezet tegen de huidige waarde en afgewikkeld. Je houdt het ook niet vast dus loopt geen risico.
In je analogie met het 'gas' van het platform, zie ik crypto meer als een soort dollar. Voor de internationale handel wordt die veel gebruikt en aankopen en investeringen zullen vaak met hulp van dollars gebeuren. Soms ook 'onder water'. Maar simpelweg alleen het 'bezit' van die dollar hoeft niet tot grote winsten te leiden. Juist doordat de dollar een relatief betrouwbare waarde vertegenwoordigt/-de, is de dollar het 'gas' van de handel.
Een crypto kan inderdaad als munt worden gebruikt maar daar ligt de innovatie al lang niet meer en is eigenlijk wel een achterhaald iets. Want de meeste mensen kunnen al perfect online betalen met hun euro of dollar en dat er totaal geen behoefte is aan een nieuwe decentrale munt om online betalingen te doen. Daarom dat ik vooral een usecase zie als backbone verwerkingsplatform. Waarbij decentraliteit, vastlegging en trustlessness van belang zijn. De technologie maakt het voor het eerst mogelijk om contracten waar je vroeger nog tussenpersonen voor nodig had voor het "trust" stukje te vervangen door volledig geautomatiseerde software waar geen een mens meer bij betrokken is. Het kan dus als backbone voor van allerlei processen gebruikt worden. Om gebruik te maken van het netwerk moet je in het geval van Ethereum dan wel een fee betalen aan de verwerker en een deel wordt ook daadwerkelijk verbrand. Het is verwarrend omdat er over crypto munten gesproken wordt maar in gebruik is het dus letterlijk gewoon benzine voor het systeem. Na een transactie is er daadwerkelijk minder Ethereum over als voor de transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mirved schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Eens met je andere punten. Even hier op inhakend. Stabiliteit is niet zo van belang bij transacties die direct afgewikkeld worden. Stel ik doe een dienst afsluiten voor 100 euro. Op de achtergrond wordt dit afgewikkeld via een crypto smart contract. Die 100 euro wordt dan omgezet naar € 100 "crypto" en dienst wordt direct afgesloten. Of 100 euro op dat moment 0,1 is of 0,005 is niet van belang omdat het direct wordt omgezet tegen de huidige waarde en afgewikkeld. Je houdt het ook niet vast dus loopt geen risico.
Voor jou niet. Maar die crypto-pepernoten zul je wel ergens vandaan moeten toveren. Er is dus iemand die begin van het jaar die pepernoten heeft en iemand die eind van het jaar die pepernoten heeft. Er zal dus altijd iemand zijn die er onder te leiden heeft, of die juist winst maakt, bij sterke fluctuaties. Dan denk ik dat uiteindelijk toch eerder een pepernoot uitkristalliseert die een redelijk stabiele waarde heeft.
[quote]
Een crypto kan inderdaad als munt worden gebruikt maar daar ligt de innovatie al lang niet meer en is eigenlijk wel een achterhaald iets. Want de meeste mensen kunnen al perfect online betalen met hun euro of dollar en dat er totaal geen behoefte is aan een nieuwe decentrale munt om online betalingen te doen.
[quote]
Net als dat jij en ik waarschijnlijk niets doen met dollars, maar intussen wel gebruik maken van olie die 'onder water' in dollars afgerekend is. En beleggingen hebt in bedrijven die ook in dollars 'werken'. Voor de aankoop van een aandeel in Bedrijf X heb je even dollars nodig, maar in principe boeit de koers van die dollar weinig. Die dollars zie ik in die voorbeelden voor jou en mij niet principieel anders dan een crypto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

*kijkt nog eens naar de topic titel, en vraag zich af: ben ik nou in het verkeerde topic beland, maar met andere deelnemers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Goed bezig! Spaart lekker door dan.

Met dat bedrag als vaste kosten zou ik blij mogen zijn... van dat bedrag zou mijn huurbaas misschien net eens de helft van het huis willen verhuren...
Mag al blij zijn dat ik voor 9 panelen op het dak slechts beperkt hoef bij te betalen (waarvan productie dan wel weer gesaldeerd wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Voor jou niet. Maar die crypto-pepernoten zul je wel ergens vandaan moeten toveren. Er is dus iemand die begin van het jaar die pepernoten heeft en iemand die eind van het jaar die pepernoten heeft. Er zal dus altijd iemand zijn die er onder te leiden heeft, of die juist winst maakt, bij sterke fluctuaties. Dan denk ik dat uiteindelijk toch eerder een pepernoot uitkristalliseert die een redelijk stabiele waarde heeft.
Dat is het risico voor de verwerker en dat zal hij mee moeten nemen in zijn fee. Net als de olieprijs ook extreem kan schommelen. Voor de normale gebruiker dus geen risico waar hij mee bezig moet zijn (maar kan uiteraard wel gevolgen hebben voor de fee die hij moet betalen).
Net als dat jij en ik waarschijnlijk niets doen met dollars, maar intussen wel gebruik maken van olie die 'onder water' in dollars afgerekend is. En beleggingen hebt in bedrijven die ook in dollars 'werken'. Voor de aankoop van een aandeel in Bedrijf X heb je even dollars nodig, maar in principe boeit de koers van die dollar weinig. Die dollars zie ik in die voorbeelden voor jou en mij niet principieel anders dan een crypto.
Precies en of je euro nou 10 dollar waard is of 1 dollar boeit niet zoveel zolang je met euro's werkt. Je krijgt je waarde terug in euro's. Precies dat maakt volatiliteit van crypto voor de reguliere gebruiker van minder belang bij directe aankopen/verwerkingen.

@Get!em hint begrepen ik zal het hierbij laten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mirved schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Dat is het risico voor de verwerker en dat zal hij mee moeten nemen in zijn fee. Net als de olieprijs ook extreem kan schommelen. Voor de normale gebruiker dus geen risico waar hij mee bezig moet zijn (maar kan uiteraard wel gevolgen hebben voor de fee die hij moet betalen).
Daarom zullen volatiele crypto dus tot een hogere fee leiden en zullen de meeste gebruikers uiteindelijk uitkomen bij een verwerker die met een goedkope, stabiele unit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:46:
[...]

Daarom zullen volatiele crypto dus tot een hogere fee leiden en zullen de meeste gebruikers uiteindelijk uitkomen bij een verwerker die met een goedkope, stabiele unit werkt.
Bwah... eerste vraag die je in marketing moet stellen: wat gebeurt er als mijn product niet op de markt komt, of er af gehaald wordt? Gaan mijn klanten mij missen?
Van mij mogen ze morgen alle coins waardeloos maken, ik voel niks.
Er is nog geen enkele toepassing of gebruik dat me geduwd heeft naar bitcoin.
Dat had ik wel met paypal, een creditcard en een app als Payconiq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:53:
[...]

Bwah... eerste vraag die je in marketing moet stellen: wat gebeurt er als mijn product niet op de markt komt, of er af gehaald wordt? Gaan mijn klanten mij missen?
Van mij mogen ze morgen alle coins waardeloos maken, ik voel niks.
Er is nog geen enkele toepassing of gebruik dat me geduwd heeft naar bitcoin.
Dat had ik wel met paypal, een creditcard en een app als Payconiq.
Als het goed is ga je een hoop van die toepassingen ook helemaal niet 'zien', omdat het onder de motorkap zit.

Maar de hele inhoudelijke discussie over crypto gaat wat buiten het topic. Mijn meer 'algemene' conclusie voor mijzelf is dat ik een belegging die alleen bestaat bij de gratie van de waarde die anderen er aan geven, en die dus geen intrinsieke waarde of groei heeft, geen duurzame investering vind. Dus voor mij geen crypto, maar ook bv geen goud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:08:
[...]

Als het goed is ga je een hoop van die toepassingen ook helemaal niet 'zien', omdat het onder de motorkap zit.

Maar de hele inhoudelijke discussie over crypto gaat wat buiten het topic. Mijn meer 'algemene' conclusie voor mijzelf is dat ik een belegging die alleen bestaat bij de gratie van de waarde die anderen er aan geven, en die dus geen intrinsieke waarde of groei heeft, geen duurzame investering vind. Dus voor mij geen crypto, maar ook bv geen goud.
Hier ook geen crypto (maar dat was al duidelijk), wel een beetje goud en zilver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
Voor diegene die een werkgever hebben, merken jullie een algemene verhoogde nervositeit over de huidige economische situatie?

Ik begin het toch een beetje te merken.

Geen reden tot paniek voor mezelf maar ik ben toch benieuwd wat er vanaf hier tot aan het einde van het jaar nog zal gebeuren.

Periodieke technische werkloosheid zou mij niet verbazen. Ben al wat plannen aan het maken om bijkomende opleidingen te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51
Wozmro schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:30:
Voor diegene die een werkgever hebben, merken jullie een algemene verhoogde nervositeit over de huidige economische situatie?

Geen reden tot paniek voor mezelf maar ik ben toch benieuwd wat er vanaf hier tot aan het einde van het jaar nog zal gebeuren.

Periodieke technische werkloosheid zou mij niet verbazen. Ben al wat plannen aan het maken om bijkomende opleidingen te volgen.
Als je maar een beetje technische kennis hebt: solliciteren bij een willekeurige netbeheerder. Die kunnen bijna iedereen wel gebruiken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik heb niet persé schrik voor mijn job, enkel het vermoeden dat het de tweede jaarhelft wel eens een stuk rustiger zou kunnen zijn.

Ik werk al onrechtstreeks voor de netbeheerder :) Probleem is dat de netbeheerder momenteel geen bijster leuke werkgever is wegens lastige fusioneringstraject van verschillende intercommunales (zeer lastige communicatie) én dat er veel werkvolk te kort is :) Je mag misschien wel direct beginnen maar daarmee is ook alles wel gezegd denk ik..

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Momenteel is elke werkgever nog alles wat een hartslag heeft aan het aannemen (en bij geen hartslag is het ook acceptabel als het lichaam nog warm is). Natuurlijk kan het snel omslaan, maar vooralsnog lijkt dat wel mee te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie dat bij ons ook gebeuren. Er worden nieuwe mensen aangenomen waarvan ik denk, hoe heb jij competentie in je vakgebied laten zien tijdens de sollicitatie? Zelfs voor een senior niveau rol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:46

Dat was aan het begin/tijdens de pandemic wel zo, toen was het paniek voetbal en de inkomsten vielen bijna helemaal weg. Nu is het stressen omdat er geen personeel te krijgen is (software developers en aanverwanten) en is de omzet alweer boven 2019 levels. Voorlopig maak ik mij geen zorgen. Nou ja, mijn mandje bedrijfsaandelen staat laag, dat is minder. Maar als wall-street de recentere data ziet, komt dat hopelijk ook wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

eamelink schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:18:
Interessant! Wat voor pensioen heb je?
Ik zit bij ABP, geen idee hoe we dat noemen...
Ik heb een premieovereenkomst. Kan wellicht ook door leeftijd komen; ik heb nog niet de helft van 'verwacht' opgebouwd.
(...)
Als ik bij m'n pensioenaanbieder kijk, dan fluctueert m'n pensioen met een factor van ruim 7,5
Zo'n enorme bandbreedte geeft wel weinig houvast, ja. Ik ga richting 50. Ik ben een aantal jaar geleden uit dienst gegaan (semi-overheid) en ben freelancer geworden. Misschien speelt dat mee in die nauwere bandbreedte, vergeleken met jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Tommie12 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:17:
Hier ook geen crypto (maar dat was al duidelijk), wel een beetje goud en zilver.
Ik heb wat crypto, maar minstens het dubbele in goud. En ik merk bij mijzelf dat dat een stukje stabiliteit aan de portefeuille heeft gegeven, de afgelopen maanden. Het is voor mij een zeer goede keuze geweest die me een rustig gevoel geeft, nu de aandelen zo fluctueren.

[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 27-06-2022 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Werkzaam bij een grote multinational in het middenkader van de finance afdeling. Voor mijn gevoel zijn we een beetje 'aan de goden overgeleverd'. De oorlog in Oekraïne is ons minst grote probleem, maar verder zou alles een grote impact kunnen hebben of een storm in een glas water kunnen zijn.
Het bedrijf waar ik werk is afhankelijk van geopolitieke spanningen rondom VS en China, de stikstofproblematiek kan een grote impact hebben, de energietransitie heeft dat zeker en we hebben ook nog eens veel personeel nodig de komende 1 - 1,5 jaar. Daarnaast zijn we sterk gegroeid de afgelopen jaren en hebben we zodoende nog een backlog aan uitdagingen.
De vraag naar onze producten kan stabiliseren / iets afnemen óf zeer sterk tot extreem sterk groeien de komende tijd. Wat 't wordt is echt koffiedik kijken. Bang voor mijn baan ben ik niet, daarvoor gaat het te goed. De grote risico's hebben we ook wel afgedekt.

Zo heel slecht is de economische situatie nu ook weer niet. Energie is wat duurder van voorheen, maar je kan alweer 3 jarige contracten afsluiten waarbij je gas voor minder dan € 2/kuub krijgt. Dat is wel wat anders dan de € 0,7/kuub van vorig jaar, en neemt zeker een hap uit ons besteedbare vrije inkomen maar het is niet onoverkomelijk voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Ja, er is zeker verhoogde nervositeit. Aankoopkosten stijgen, of zijn al sterk gestegen (electronica, staal, alu, plastics), en het is verdomd moeilijk om langlopende contracten in prijs te verhogen. Dus ja, marge staat onder druk. Theoretisch is er een hiring freeze, maar in de praktijk kan ik toch mensen vervangen die doorstromen of weg gaan.
Maar gezien we in automotive zitten is de vraag nog hoog, en zijn de orderboeken nog enorm gevuld. Er zullen dit jaar in europa circa 30% minder autos geproduceerd worden dan wat er volgens de orderboekjes kon geleverd worden. Maar zonder electronica produceer je niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:34
TucanoItaly schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:50:
[...]

Ik heb wat crypto, maar minstens het dubbele in goud. En ik merk bij mijzelf dat dat een stukje stabiliteit aan de portefeuille heeft gegeven, de afgelopen maanden. Het is voor mij een zeer goede keuze geweest die me een rustig gevoel geeft, nu de aandelen zo fluctueren.
Wel jammer dat dit door de belastingdienst als een belegging wordt gezien waardoor je rt meer belasting over zal afdragen dit jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

R.van.M schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:36:
Wel jammer dat dit door de belastingdienst als een belegging wordt gezien waardoor je rt meer belasting over zal afdragen dit jaar
Oh, ik gaf het eerlijk gezegd altijd op. Het is geen "echt goud", gewoon stukken in $PHAU, bij DEGIRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is gewoon box 3 vermogen ook als het wel “echt goud” zou zijn. Sommigen zijn van mening dat wanneer je het fysiek in huis hebt het niet mee zou moeten tellen, ook wanneer je het gewoon gebruikt als vermogensbestanddeel.

Mogelijk is men in de war met de btw-vrijstelling voor beleggingsgoud. Effecten zijn ook vrijgesteld van btw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:34
TucanoItaly schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:10:
[...]

Oh, ik gaf het eerlijk gezegd altijd op. Het is geen "echt goud", gewoon stukken in $PHAU, bij DEGIRO.
Ik bedoel ook geen ontduiking, ook over fysiek goud moet je betalen, maar het feit dat dit jaar de belastingdienst een reparatie gaat uitvoeren voor het spaargeld deel wat mensen hebben. Het goud bij DeGiro wordt gezien als een belegging ook al heb je daar dit jaar geen rendement op gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11
Zr40 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:19:
Het is gewoon box 3 vermogen ook als het wel “echt goud” zou zijn. Sommigen zijn van mening dat wanneer je het fysiek in huis hebt het niet mee zou moeten tellen, ook wanneer je het gewoon gebruikt als vermogensbestanddeel.
Dat is natuurlijk de crux. Van papieren goud kun je moeilijk ontkennen dat het een belegging is. Fysiek goud kun je ook voor de sier hebben, of voor je hobby om sieraden te maken... Kunst of waardevaste oldtimers zijn nog makkelijker als je wil ontduiken.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je fysiek beleggingsgoud koopt kan je dat ook niet ontkennen. Goud in andere vormen, sure, daar kan je nog een argument maken dat je het niet hebt als onderdeel van je vermogen. Maar dan betaal je wel btw :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
T-MOB schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:31:
[...]

Dat is natuurlijk de crux. Van papieren goud kun je moeilijk ontkennen dat het een belegging is. Fysiek goud kun je ook voor de sier hebben, of voor je hobby om sieraden te maken... Kunst of waardevaste oldtimers zijn nog makkelijker als je wil ontduiken.
Waardevaste kunst of oldtimers..

Probeer ze eens te verkopen na een paar jaar. Een veilinghuis garandeert geen enkele prijs, en een handelaar wil minstens 30-50% verdienen.
Een oldtimer degelijk stallen kost ook geld.

Fysiek goud voor de sier, dat is enkel in de vorm van juwelen of een horloge. Een staaf van een kg, of munten zijn altijd een belegging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:21:
[...]
Het goud bij DeGiro wordt gezien als een belegging ook al heb je daar dit jaar geen rendement op gehaald.
Is het toch ook? Of je daadwerkelijk beleggingsrendement behaalt is een andere vraag dan of het een belegging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

R.van.M schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:21:
Het goud bij DeGiro wordt gezien als een belegging ook al heb je daar dit jaar geen rendement op gehaald.
"Nee inspecteur, geen belegging maar puur juwelen. Ik draag mijn DEGIRO homescreen aan een ketting om mijn nek." :+
Periodieke technische werkloosheid zou mij niet verbazen.
Dat is wel een goed punt... als techneut heb ik 1x een maand of twee "op de bank" gezeten. Dat was rond 2002, en toen werkte ik nog voor de baas. Geen zorgen rond cashflow. Nu ben ik freelancer, dus moet zelf de cashflow verzorgen.

Dit is wel een beetje jammer in die zin, want dan zou ik eigenlijk nu moeten stoppen met inleggen in de markt, en alvast wat cash reserves moeten opbouwen. Dan loop ik die fijne lage inkoopprijs mis...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 14-09 12:44
TucanoItaly schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:36:
Dit is wel een beetje jammer in die zin, want dan zou ik eigenlijk nu moeten stoppen met inleggen in de markt, en alvast wat cash reserves moeten opbouwen. Dan loop ik die fijne lage inkoopprijs mis...
Ik moest precies rond begin corona de investeringen een paar maanden stilleggen ivm de aankoop van een ander huis. We zijn heel blij met het huis, maar dat zijn potdorie dure euro's geweest die ik toen niet in de markt heb kunnen stoppen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:04
Pannencouque schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:41:
[...]
Ik moest precies rond begin corona de investeringen een paar maanden stilleggen ivm de aankoop van een ander huis. We zijn heel blij met het huis, maar dat zijn potdorie dure euro's geweest die ik toen niet in de markt heb kunnen stoppen :D
Kan ik me wel voorstellen, maar vooral lastig als je van je strategie moet afwijken. Ik ben in 1Q 2020 wel extra ingestapt, toch was ik toen ook nog te vroeg. Timen blijft ingewikkeld, blijkt ook dit jaar weer. In de huidige downturn blijf ik gewoon maandelijks bijkopen. Wel koop ik meer om het aandeel aandelen omhoog te krijgen. Hier 1H 2022 afgesloten met -15% rendement op aandelenportefeuille en -5% op TV, hopelijk wordt de tweede helft beter!

[ Voor 0% gewijzigd door JURIST op 02-07-2022 11:06 . Reden: 1H 2022 ipv 1H 2020 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:14
@JURIST Ik denk dat je 1H 2022 bedoelt?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:04
8)7 idd... 1H 2020 viel nog mee na snel herstel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Een tijd geleden heb ik hier gepost over de vraag of ik als ZZP’er verder pensioen op zou gaan bouwen in box 1 of vooral in box 3 verder vermogen op ga bouwen omdat ik al een aardige basis heb met mijn pensioen uit loondienst en de AOW (voor zover die nog bestaat als ik met pensioen ga).

Ik heb daar flink mee gepuzzeld en uiteindelijk gekozen om voorlopig nog een box 1 pensioenoplossing te gaan vullen. Ik doe dat voorlopig met ongeveer de helft van de maandelijkse inleg ten opzichte van de totale inleg op het moment dat ik in loondienst was. Daarmee spaar ik waarschijnlijk de komende jaren meer in box 3 dan in box 1 en dat voelt voor dit moment als een goede verhouding om flexibiliteit te hebben eerder te stoppen met werken.

Er zijn een paar argumenten voor mij om gedeeltelijk in box 1 verder te gaan met pensioenopbouw. Een belangrijke is dat het op dit moment loonheffing en jarenlang box 3 heffing scheelt (die waarschijnlijk ook flink toe gaat nemen). Er is daarbij enige flexibiliteit in het pensioenstelsel want er is straks de mogelijkheid om uit het pensioenfonds deel 10% voor je pensioen al op te nemen en daar staat voorlopig het overgrote deel van mijn pensioen. Daar betaal je op dat moment wel meer belasting over als je dat voor de AOW leeftijd doet maar het voordeel wat over blijft is jarenlang geen box 3 heffing betalen én het rendement dat je kunt maken op het deel waar je uitgesteld belasting over betaalt.
Bovendien kwam uit mijn berekeningen – voor zover die op dit moment met enige zekerheid te maken zijn - dat ik waarschijnlijk wel wat extra pensioen kan gebruiken om op een comfortabele pensioenuitkering uit te komen.
Wat ik vervolgens ga doen is dat ik elk jaar de thermometer in de verschillende ‘potjes’ steek om te kijken of en met welk bedrag ik door ga met box 1 pensioenbeleggen.

De oplossing waar ik nu in ga leggen is een individuele pensioenbelegging dus ik diversificeer daarmee ook tussen een 'eigen' pensioenpot en een collectieve voorziening.

[ Voor 4% gewijzigd door Afas op 02-07-2022 11:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:15
JURIST schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Kan ik me wel voorstellen, maar vooral lastig als je van je strategie moet afwijken. Ik ben in 1Q 2020 wel extra ingestapt, toch was ik toen ook nog te vroeg. Timen blijft ingewikkeld, blijkt ook dit jaar weer. In de huidige downturn blijf ik gewoon maandelijks bijkopen. Wel koop ik meer om het aandeel aandelen omhoog te krijgen. Hier 1H 2022 afgesloten met -15% rendement op aandelenportefeuille en -5% op TV, hopelijk wordt de tweede helft beter!
Ik blijf me verbazen over hoe men denkt over timen van de markt. Er blijft een zweem van "ingewikkeld, heel moeilijk, maat weinigen kunnen dat" omheen hangen. Er is al geruim 100 jaar onderzoek over, koersen volgen een willekeurig patroon (achteraf zat verklaringen…). Niemand kan de markt timen, alleen velen lukt het. Omdat nog meer ‘velen’ het proberen. Niemand kan het verschil uitleggen tussen voorspellen van de aandelenmarkt en roulette. Er zijn genoeg mensen die geloven dat je roulette uitkomsten kan voorspellen, dat betekent automatisch dat er mensen zijn die dat ook geloven voor de aandelenmarkt.

Natuurlijk, er is een verschil tussen roulette en de aandelenmarkt als we uitzoomen in tijd.
De aandelenmarkt heeft een gemiddeld historisch rendement van 5-8% per jaar. Van roulette is die, vergeef me de schatting, uitgaande van 1 groen vakje, -3%.

Zelfde geldt voor technische analyse. Een grafiek uit het verleden laten zien om de toekomst te voorspellen.Tja.

[ Voor 3% gewijzigd door poehee op 02-07-2022 12:46 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:03
poehee schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:43:
Niemand kan het verschil uitleggen tussen voorspellen van de aandelenmarkt en roulette. Er zijn genoeg mensen die geloven dat je roulette uitkomsten kan voorspellen, dat betekent automatisch dat er mensen zijn die dat ook geloven voor de aandelenmarkt.
De roulette voorspellen is anders een stuk realistischer. Computers kunnen op basis van de bal best aardig voorspellen wat er gaat gebeuren (beter dan willekeur, in ieder geval). Al in 1961 (!) werd de eerste draagbare computer gebruikt om dit te doen, al is er volgens de makers nooit veel mee gewonnen ("a minor hardware problem deferred sustained serious betting"). Uiteraard word je wel het casino uit gebonjourd als men ontdekt dat je dit soort apparatuur aan het gebruiken bent.

De aandelenmarkt staat in die zin in schril contrast met roulette dat roulette puur op basis van de fysieke realiteit te benaderen is -- het maakt niet uit wat mensen geloven over waar het balletje terecht gaat komen. Bij aandelen maakt het juist veel uit wat mensen geloven, want dat bepaalt voor een groot gedeelte de waarde. Dat wil niet zeggen dat het geheel dan voorspelbaar wordt; dat kan bijna per definitie niet omdat het systeem zelfcorrigerend is -- kennis over patronen wordt onderdeel van het systeem zelf.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Voorspellen is in het beste geval wat extrapoleren en lijntjes doortrekken.

Dat heeft geen enkele zin want de invloed van onverwachte gebeurtenissen is vele malen groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-09 16:32
poehee schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:43:
[...]
Zelfde geldt voor technische analyse. Een grafiek uit het verleden laten zien om de toekomst te voorspellen.Tja.
Technische analyse heeft wel "vaak" waarde... ook al is het alleen maar een self fulfilling prophecie.
Als maar genoeg mensen geloven dat de bodem van de AEX 632 punten is , dan is de bodem 632 punten.
Wozmro schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:57:
Dat heeft geen enkele zin want de invloed van onverwachte gebeurtenissen is vele malen groter.
Onverwachte gebeurtenissen, zijn onverwacht maar gebeuren niet elke dag.
Wachten op onverwachte gebeurtenissen gaat een beetje in tegen het principe time in market vs timing market.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
namliam_eht schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:44:
[...]

Technische analyse heeft wel "vaak" waarde... ook al is het alleen maar een self fulfilling prophecie.
Als maar genoeg mensen geloven dat de bodem van de AEX 632 punten is , dan is de bodem 632 punten.
Nee hoor, als de AEX op 632 punten staat en Rusland gooit een atoombom op de Rotterdamse haven blijft hij echt niet op 632 staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
namliam_eht schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:44:
[...]

[...]

Onverwachte gebeurtenissen, zijn onverwacht maar gebeuren niet elke dag.
Wachten op onverwachte gebeurtenissen gaat een beetje in tegen het principe time in market vs timing market.
Volgens mijn inschatting druist dit niet in tegen tegen het principe van market vs timing market.

Ik steek mijn energie niet in het voorspellen van onverwachte gebeurtenissen maar in het mezelf zo goed mogelijk in een positie plaatsen waarin ik onverwachte gebeurtenissen kan overleven zonder te moeten verkopen (en indien mogelijk nog wat bijkopen).

Vanzelfsprekend tot op zekere hoogte. Een atoombom overleven zal mij waarschijnlijk ook niet lukken. Maar ik durf wel te stellen dat ik beter gepositioneerd ben dan gemiddeld in het geval van een zware energiecrisis. (mijn energierekening is nog steeds laag, zelfs met variabel contract en zonder pv-installatie. Een eigen auto is optioneel)

Ik hou mij liever bezig met algemene risicoanalyse dan met financiële grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

JURIST schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:52:
[...]
Hier 1H 2022 afgesloten met -15% rendement op aandelenportefeuille en -5% op TV, hopelijk wordt de tweede helft beter!
Hier is het eigen vermogen welgeteld 95 euro hoger dan het begin van 2022 (woningwaarde niet meegerekend).

Wel 12% meer participaties in de ETF, dus onder de radar gaan zijn we wel goed bezig.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
CaLeX schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:00:
[...]

Hier is het eigen vermogen welgeteld 95 euro hoger dan het begin van 2022 (woningwaarde niet meegerekend).

Wel 12% meer participaties in de ETF, dus onder de radar gaan zijn we wel goed bezig.
Heel herkenbaar, de inleg van vakantiegeld & bonus zorgt er bij mij nog voor dat mijn belegde vermogen hoger is dan de beginstand van 2022. Gelukkig heb ik het pas over >25 jaar nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:35
Stel dat je toch een soort verzekering zou willen hebben tegen toename energiekosten en verdere inflatie van consumentenrpijzen: wat zou een goede manier zijn om middels een bedrag van maximaal 1000 euro een eventuele prijsstijging van een paar duizend euro op te vangen?

Ik zat te denken om futures op olie, LNG of graan te kopen, omdat ik voorzie dat de prijzen hiervan erg omhoog gaan bij verdere escalatie in Oekraïne. Riscio op verdere gasprijsstijging is nog af te dekken door een 1-jarig contract af te sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kixpo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:04:
Riscio op verdere gasprijsstijging is nog af te dekken door een 1-jarig contract af te sluiten.
Helaas. Daar krijg je gewoon mee te maken aan het eind van je contract. Ondertussen betaal je wel extra om het risico voor de energieleverancier af te dekken. Ik persoonlijk vind dat een slechte ruil :)

Maar op je hoofdvraag, de beste verzekering is toch om, waar mogelijk, minder te consumeren. Iets dat je niet hoeft te kopen kan in prijs stijgen zonder dat jij daar last van hebt. En met het risico om het weer het zonnepanelentopic te maken - zonnepanelen zijn een manier om dat te doen voor wat betreft elektriciteit. Isolatie voor wat betreft gasverbruik. Of zelfs een warmtepomp, dan verbruik je helemaal geen gas meer. Alleen valt dit alles niet in je budget van maximaal 1000 euro :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:20
Zr40 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:06:
[...]

Helaas. Daar krijg je gewoon mee te maken aan het eind van je contract. Ondertussen betaal je wel extra om het risico voor de energieleverancier af te dekken. Ik persoonlijk vind dat een slechte ruil :)

Maar op je hoofdvraag, de beste verzekering is toch om, waar mogelijk, minder te consumeren. Iets dat je niet hoeft te kopen kan in prijs stijgen zonder dat jij daar last van hebt. En met het risico om het weer het zonnepanelentopic te maken - zonnepanelen zijn een manier om dat te doen voor wat betreft elektriciteit. Isolatie voor wat betreft gasverbruik. Of zelfs een warmtepomp, dan verbruik je helemaal geen gas meer. Alleen valt dit alles niet in je budget van maximaal 1000 euro :P
Ik heb in mijn verhuurhuis met energielabel D en verwarming en koken op gas voor 1000eu een LG airco laten monteren. Tegen de huurders gezegd dat ze hem gratis kregen als ze maar in het najaar het gas qua verwarming uitlaten en verwarmen via airco. Scheelt hun energiekosten en mij het risico op betalingsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
r0bb schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:10:
[...]

Ik heb in mijn verhuurhuis met energielabel D en verwarming en koken op gas voor 1000eu een LG airco laten monteren. Tegen de huurders gezegd dat ze hem gratis kregen als ze maar in het najaar het gas qua verwarming uitlaten en verwarmen via airco. Scheelt hun energiekosten en mij het risico op betalingsproblemen.
En boven zitten ze in de kou? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Warmte stijgt al jaren beste vent :) Die airco heeft een power daar kan een CV uit jaren '70 echt niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 15:23
Ik heb een vraagje, past misschien ook in het beleggen op de beurs topic maar wellicht dat er hier wat meer mensen zitten die hier 'last' van hebben.

Mijn vriendin wil ook gaan beleggen, echter met een beperkt budget per maand.
Ze wil beginnen met € 100 per maand en zit bij de ING.
Om het makkelijk te houden zou ik dus de NT fondsen willen aanraden met automatische inleg per maand (dit kan bij de ING neem ik aan? Kan het niet vinden op de site).
Echter is de ING het minst voordelig van alle banken, en vooral bij een relatief lage inleg per maand.
Wat is wijsheid? Beginnen met een eerste inleg die hoger ligt (500 of 1000) om die kosten procentueel te drukken?

Een andere bank of platform heeft niet de voorkeur ivm automatisch inleggen en gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
Loek92 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:51:
Ik heb een vraagje, past misschien ook in het beleggen op de beurs topic maar wellicht dat er hier wat meer mensen zitten die hier 'last' van hebben.

Om het makkelijk te houden zou ik dus de NT fondsen willen aanraden met automatische inleg per maand (dit kan bij de ING neem ik aan? Kan het niet vinden op de site).
Echter is de ING het minst voordelig van alle banken, en vooral bij een relatief lage inleg per maand.
Wat is wijsheid? Beginnen met een eerste inleg die hoger ligt (500 of 1000) om die kosten procentueel te drukken?

Een andere bank of platform heeft niet de voorkeur ivm automatisch inleggen en gemak.
Andere bank of platform kan ook met gemak of automatisch. (Zoals BND die ik heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Zie voor mezelf in de toekomst kansen om sneller van een groot deel van mijn woonlasten af te komen. Woon nu nog met mijn ex (nog wel getrouwd) in ons koophuis, maar tzt (kan over jaar zijn maar gok enkele jaren) gaat de hut de verkoop in en hoop ik op 50k pp overwaarde in het handje. Kan op basis van mij salaris 142K hypotheek krijgen: succes daarmee in de huidige woningmarkt (ook met de 50k erbij is het een nee) dus ik ben meteen al anders gaan denken.

Lees me nu in op een tiny house: heb voor mezelf wel genoeg aan max 50m2 en geen zin in de vele (onderhouds/energie)kosten van een 'gezinswoning' als dat al zou lukken. Ga niet ergens op een flatje zitten. Wil het liefst erg rustig wonen, energieneutraal is ook een wens.

Dit scenario biedt wel kansen om eerder te stoppen met werken als ik dat wil, of gewoon veel relaxter/flexibeler te kunnen leven. Ik kom misschien wel iemand tegen waarmee ik bv enkele maanden per jaar in het buitenland kan uithangen, en remote werken want ik werk nu toch al grotendeels thuis. Genoeg uit te zoeken de komende jaren ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb

Wat is er precies duurder aan de ING? Ook de Rabo heeft een minimum fee van 5eu per kwartaal. ING wordt vooral wat duurder bij de grotere vermogens, bij 100eu per maand ontloopt het elkaar niet zoveel, dus imo gewoon lekker kiezen waar je je prettig bij voelt. Hieronder de resultaten bij 30 jaar lang 100eu per maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbYGtrCj6s7dOs_PF3Ex_teRwtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xul2DIlJNcIqtdWUyk8wrHDI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

2Dutch schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:30:
Lees me nu in op een tiny house: heb voor mezelf wel genoeg aan max 50m2 en geen zin in de vele (onderhouds/energie)kosten van een 'gezinswoning' als dat al zou lukken. Ga niet ergens op een flatje zitten. Wil het liefst erg rustig wonen, energieneutraal is ook een wens.
Hoe zie je dat voor je, in de praktische zin? Ergens zelf iets bouwen? Of iets kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

TucanoItaly schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:59:
Hoe zie je dat voor je, in de praktische zin? Ergens zelf iets bouwen? Of iets kopen?
Ik ben redelijk handig als je iets voordoet :+, maar ik ga dus niet from scratch zelf zitten knutselen, al was het maar ivm garantie en eisen aan zo'n woning e.d. Denk ook dat ik het prima zou vinden om een bouwer een bedrag te geven + mijn eisenlijst. Heb nog geen idee van de kosten voor mijn wensen hoor, maar ik zou het natuurlijk wel fijn vinden als het minder kost totaal (grond ook) dan wat ik aan overwaarde binnenhark. Als er in mijn regio iets beschikbaar komt is dat uiteraard ook het bekijken waard, maar denk niet dat er al veel beschikbaar is op dat gebied. Moet ook niet TE ver achteraf zitten, want ik rij geen auto.

En een bijkomend voordeel van kleiner wonen dat je kritisch moet zijn welke spullen je (letterlijk) in huis haalt, veel meuk hoarden is er niet bij ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:14

Automatisch maandelijks NT fondsen kopen is inderdaad makkelijk in te stellen. Als jullie een en/of rekening hebben dan kan je eventueel vanaf dat rekeningnummer meerdere beleggingsaccounts openen zonder extra kosten. Dan deel je de vaste kosten dus met elkaar.
Qua gemak is een andere bank/platform eigenlijk net zo makkelijk, je stelt een maandelijkse overschrijving in en een order op het desbetreffende platform. That's it. Wat wel fijn is (vind ik tenminste) is dat alles in één app bij elkaar zit. Hoewel je bij dit soort beleggingen waarschijnlijk toch niet constant wilt zien hoe het ervoor staat :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51

meesman, simpeler dan dat kan bijna niet. Gewoon automatisch inleggen mogelijk via automatische incasso. Misschien nog wel goedkoper ook.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
2Dutch schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:10:
[...]

Ik ben redelijk handig als je iets voordoet :+, maar ik ga dus niet from scratch zelf zitten knutselen, al was het maar ivm garantie en eisen aan zo'n woning e.d. Denk ook dat ik het prima zou vinden om een bouwer een bedrag te geven + mijn eisenlijst. Heb nog geen idee van de kosten voor mijn wensen hoor, maar ik zou het natuurlijk wel fijn vinden als het minder kost totaal (grond ook) dan wat ik aan overwaarde binnenhark.
Je wil een 50m2 ruwweg aan woonoppervlakte voor minder dan €50k neerzetten, inclusief grond? En dan geen flat, want je wil rustig wonen, maar niet te landelijk, want je hebt geen auto, dus moet je een redelijk stukje grond hebben.

Nofi, maar dat is echt totaal niet realistisch, tenzij je bij één van de zwaar gesubsidieerde tiny house projecten kan binnenstromen. Eén van de primaire problemen in Nederland is dat bouwgrond heel duur is (omdat we klein land zijn met veel mensen). Het standaard plaatje van een tiny house, midden in de natuur, is dan ook totaal onrealistisch in Nederland.

Als dat mogelijk was, kocht ik morgen nog een huis van 200m2 voor €200k :P .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:21

De ING is in deze iets duurder, maar persoonlijk vind ik het voordeel dat het gewoon mijn huisbank is. Ik vind de combinatie dan wel zo makkelijk, het gaat allemaal net wat vlotter.

Ik heb ook wel een DEGIRO account bijvoorbeeld, dit omdat de ING geen tweede beleggingsrekening binnen één account voor een ander doel toestaat. Ik gebruik deze als beleggingspotje voor de kinderen voor later. Maar het werkt toch gewoon direct net wat minder lekker.

En die lage inleg zou ik verder niet over in zitten. Ik ben zelf ook laag begonnen, met 50 euro in de maand destijds. Per 6 maanden heb ik de inleg met 25 euro verhoogd. De relatieve kosten voor de rekening in het begin doen er op het eindplaatje niet toe.
2Dutch schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:30:
Zie voor mezelf in de toekomst kansen om sneller van een groot deel van mijn woonlasten af te komen. Woon nu nog met mijn ex (nog wel getrouwd) in ons koophuis, maar tzt (kan over jaar zijn maar gok enkele jaren) gaat de hut de verkoop in en hoop ik op 50k pp overwaarde in het handje. Kan op basis van mij salaris 142K hypotheek krijgen: succes daarmee in de huidige woningmarkt (ook met de 50k erbij is het een nee) dus ik ben meteen al anders gaan denken.

Dit scenario biedt wel kansen om eerder te stoppen met werken als ik dat wil, of gewoon veel relaxter/flexibeler te kunnen leven. Ik kom misschien wel iemand tegen waarmee ik bv enkele maanden per jaar in het buitenland kan uithangen, en remote werken want ik werk nu toch al grotendeels thuis. Genoeg uit te zoeken de komende jaren ;)
Maar hoe zie je dit voor je dan?

Dit is een beetje de woningmarkt in Nederland namelijk:
https://www.funda.nl/koop...42879502-voorstraat-16-a/

30m2, 175.000 k.k.

Klein is in Nederland nu ook weer niet echt goedkoop. Rustig en energieneutraal maakt het verder, zeker in Nederland, niet direct goedkoper.

Een andere momenteel staande optie is bijvoorbeeld:
https://www.funda.nl/koop...huis-42791166-leijloop-2/

125.000 k.k., met een huurcontract voor de grond. En dit laatste zegt eigenlijk al genoeg over de staat van tiny houses in Nederland. De grondprijzen zijn hier dusdanig belachelijk hoog, dat een tiny house hier enkel en alleen tot de verbeelding kan spreken door de grondprijs niet in de koopprijs op te nemen, maar te verhuren.

Een tiny house werkt volgens mij alleen indien de grondprijs laag is. In Nederland gaat een circa 40 - 50 m2 Tiny House je in de praktijk al snel 200 - 250k kosten op dit moment, met eigen grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Sissors schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:51:
[...]

Je wil een 50m2 ruwweg aan woonoppervlakte voor minder dan €50k neerzetten, inclusief grond? En dan geen flat, want je wil rustig wonen, maar niet te landelijk, want je hebt geen auto, dus moet je een redelijk stukje grond hebben.

Nofi, maar dat is echt totaal niet realistisch, tenzij je bij één van de zwaar gesubsidieerde tiny house projecten kan binnenstromen. Eén van de primaire problemen in Nederland is dat bouwgrond heel duur is (omdat we klein land zijn met veel mensen). Het standaard plaatje van een tiny house, midden in de natuur, is dan ook totaal onrealistisch in Nederland.

Inderdaad.

En van de offerte voor je nutsvoorzieningen zal je ook steil achterover vallen. Zal waarschijnlijk duurder zijn dan de totale prijs van het tinyhuis zelf.

Het goedkoopst(en minst stressvol) mogelijk wonen doe je door in groep een grote woning in een stadscentrum te huren en de kosten te delen. Elk een eigen kamer en de rest gedeeld.

De tijd van sprookjeshuisjes is al lang voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Sissors schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:51:

Ah, had geen weet dat die prijzen zo bizar zijn als het niet om "hier komt een woonwijk" gaat. Misschien dat grond huren ook een optie is, je rijdt de boel toch zo een andere kant op. Naja, genoeg om uit te zoeken dus :+ Moet vrienden zoeken met een lap grond waar ze niets meer doen, check :P
Even zonder gekheid: heb wel het geluk dat ik geen haast heb, en pas alles in gang kan zetten als het mij goed uitkomt en alles zo goed mogelijk is aangeslingerd. Heb zelfs nog de optie om korte tijd bij mijn bestie in te wonen, kan ik ook weer even een bedrag sparen.

Feit blijft, dat het eigenlijk te debiel voor woorden is, dat er geen 'compactere' woningen populairder worden om te bouwen. Zou je toch wel verwachten met starters (geen gezinnen) en mensen die bv net gescheiden zijn en zelf iets leuks zoeken. Niet rendabel genoeg, dus alleen eengezinswoningen? Blijft compleet debiel dat je vrijwel niks mag kopen, maar wel voor 1200 euro mag huren :w
psychodude schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:52:
En dit laatste zegt eigenlijk al genoeg over de staat van tiny houses in Nederland. De grondprijzen zijn hier dusdanig belachelijk hoog, dat een tiny house hier enkel en alleen tot de verbeelding kan spreken door de grondprijs niet in de koopprijs op te nemen, maar te verhuren.

Een tiny house werkt volgens mij alleen indien de grondprijs laag is. In Nederland gaat een circa 40 - 50 m2 Tiny House je in de praktijk al snel 200 - 250k kosten op dit moment, met eigen grond.
Ontnuchterend, maar alsnog beter dan minimaal 220K neerleggen voor een standaard afgeleefde tussenwoning met 0 uitstraling, hogere energiekosten en veel te veel ruimte voor 1 persoon.

En ergens in Drenthe gaan zitten is geen optie, helaas :P

[ Voor 19% gewijzigd door 2Dutch op 05-07-2022 12:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
2Dutch schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:09:
[...]
Feit blijft, dat het eigenlijk te debiel voor woorden is, dat er geen 'compactere' woningen populairder worden om te bouwen
Oh die zijn er wel: Flats/appartementen/studios.

Met de huidige huizenmarkt is het simpelweg niet logisch om een klein huis op een fatsoenlijke lap grond te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Sissors schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:12:
[...]

Oh die zijn er wel: Flats/appartementen/studios.

Met de huidige huizenmarkt is het simpelweg niet logisch om een klein huis op een fatsoenlijke lap grond te zetten.
Hoeft niet per se tiny te zijn, maar een "niet standaard formaat gezinswoning". Geen idee welk formaat je er dan aan zou moeten hangen, maar 50% of 75% van een standaard woning? Als je daar wijken van volzet kun je meer huizen kwijt, maar ja minder per stuk.

Ik merk het al, ik moet het in Zweden gaan zoeken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
2Dutch schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:15:
[...]

Hoeft niet per se tiny te zijn, maar een "niet standaard formaat gezinswoning". Geen idee welk formaat je er dan aan zou moeten hangen, maar 50% of 75% van een standaard woning? Als je daar wijken van volzet kun je meer huizen kwijt, maar ja minder per stuk.

Let wel dat ook in Zweden en bijvoorbeeld Noorwegen de grondprijzen niet overal even voordelig zijn.
Indien ergens in Drenthe gaan zitten geen optie is namelijk, is het namelijk de vraag of het wel een optie is om ergens ver weg van de grote steden in Zweden te gaan wonen bijvoorbeeld. Want dat is natuurlijk waar het op neer komt, indien je de prijs goed wilt drukken.

Het is niet zonder reden dat je veel mensen binnen de VS bijvoorbeeld ziet trekken in Tiny Houses is bijvoorbeeld Alaska. Niet omdat het zo convenient is, maar omdat het dus goedkoop is. En tegelijkertijd een mooie omgeving blijft.

Maar indien je al ergens in niemandsland gaat wonen, kun je jezelf natuurlijk ook afvragen waarom je niet vertrekt naar een spookdorp in bijvoorbeeld Frankrijk, Italië of waar dan ook. Sterker nog, sporadisch komen daar gewoon aanbiedingen voor om een woning voor een symbolisch bedrag van bijvoorbeeld 1 euro te kopen.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.case1euro.it/

Zo zijn er veel van dit soort opties, spotgoedkoop. En zeker indien je echt remote kunt werken, en geen bezwaar hebt tegen remote wonen, een te overwegen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

psychodude schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:27:
Het is niet zonder reden dat je veel mensen binnen de VS bijvoorbeeld ziet trekken in Tiny Houses is bijvoorbeeld Alaska. Niet omdat het zo convenient is, maar omdat het dus goedkoop is. En tegelijkertijd een mooie omgeving blijft.

Maar indien je al ergens in niemandsland gaat wonen, kun je jezelf natuurlijk ook afvragen waarom je niet vertrekt naar een spookdorp in bijvoorbeeld Frankrijk, Italië of waar dan ook. Sterker nog, sporadisch komen daar gewoon aanbiedingen voor om een woning voor een symbolisch bedrag van bijvoorbeeld 1 euro te kopen.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.case1euro.it/

Zo zijn er veel van dit soort opties, spotgoedkoop. En zeker indien je echt remote kunt werken, en geen bezwaar hebt tegen remote wonen, een te overwegen optie.
Gaaf, dankjewel voor de info. Het zou wel makkelijker worden als ik tzt een nieuwe partner vind die idem idee heeft. Dan kun je er samen iets heel gaafs van maken en wordt de keuze ook een flink stuk groter. Maar ik ga (logisch) liever eerst kijken wat voor mezelf de opties zijn. Maar dat wordt zoals ik nu wel inzie geen vrolijk scenario, dus zal ook moet kijken naar 'kleinere' woningen die bijvoorbeeld net even in de polder liggen maar wel fietsbaar naar een dorpskern ofzo. Met boodschappen en co hoef je in NLD niet bang te zijn dat je niks aan huis geleverd kunt krijgen, alleen nu ff niet want boeren maar je snapt em ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ah, had geen weet dat die prijzen zo bizar zijn als het niet om "hier komt een woonwijk" gaat. Misschien dat grond huren ook een optie is, je rijdt de boel toch zo een andere kant op. Naja, genoeg om uit te zoeken dus :+ Moet vrienden zoeken met een lap grond waar ze niets meer doen, check :P
Haha, schiet je niets mee op, want mag je dan niet in wonen.
Even zonder gekheid: heb wel het geluk dat ik geen haast heb, en pas alles in gang kan zetten als het mij goed uitkomt en alles zo goed mogelijk is aangeslingerd. Heb zelfs nog de optie om korte tijd bij mijn bestie in te wonen, kan ik ook weer even een bedrag sparen.

Feit blijft, dat het eigenlijk te debiel voor woorden is, dat er geen 'compactere' woningen populairder worden om te bouwen.
Dat is vooral omdat de besparing in de totale kosten maar klein zijn. Je hebt nog steeds een stuk grond nodig (vaak de grootste kostenpost) en je hebt een keuken en sanitair nodig en andere voorzieningen, wat van de totale bouwkosten een behoorlijk groot percentage uitmaakt. In die paar m³ extra 'lucht' en iets meer muur gaan de kosten niet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Waarom niet? Juist doordat het gros van de Nederlanders van bepaalde plaatsen denken: daar wil ik nooit wonen, zijn zulke plaatsen soms nog behoorlijk betaalbaar.

Voorbeeldje voor als je niet aan een bepaald deel van het land gevonden bent, in de provincie Groningen: https://www.funda.nl/koop...rond-42633669-vlaslaan-9/ Voor een ton een kavel van 545 m2 op wandelafstand van een station waar 4 keer per uur een trein je in 20 minuten in de stad Groningen brengt. Als je vrij bent om te gaan wonen wat je wilt, dan lijkt zoiets me toch ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
2Dutch schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Gaaf, dankjewel voor de info. Het zou wel makkelijker worden als ik tzt een nieuwe partner vind die idem idee heeft. Dan kun je er samen iets heel gaafs van maken en wordt de keuze ook een flink stuk groter. Maar ik ga (logisch) liever eerst kijken wat voor mezelf de opties zijn. Maar dat wordt zoals ik nu wel inzie geen vrolijk scenario, dus zal ook moet kijken naar 'kleinere' woningen die bijvoorbeeld net even in de polder liggen maar wel fietsbaar naar een dorpskern ofzo. Met boodschappen en co hoef je in NLD niet bang te zijn dat je niks aan huis geleverd kunt krijgen, alleen nu ff niet want boeren maar je snapt em ;)
Wat betreft levering aan huis: ik verwacht mij binnenkort echt wel aan prijsverschil tussen een pakje leveren in de stad en dat zelfde pakje geleverd ergens in buitengebied.

Zelfde met nutsvoorzieningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

2Dutch schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:10:
Heb nog geen idee van de kosten voor mijn wensen hoor, maar ik zou het natuurlijk wel fijn vinden als het minder kost totaal (grond ook) dan wat ik aan overwaarde binnenhark.
Dus dan begint het met een bouwkavel. Ik ben benieuwd of je wat kunt vinden, als ik op Funda kijk dan zit er nog wel wat bij de Duitse grens tussen de 125 en 150k:

https://www.funda.nl/kaar...kbaar/0-150000/bouwgrond/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Wozmro schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:51:
Wat betreft levering aan huis: ik verwacht mij binnenkort echt wel aan prijsverschil tussen een pakje leveren in de stad en dat zelfde pakje geleverd ergens in buitengebied.

Ben benieuwd wat dat voor de FIRE of wannabe-FIRE people in dit topic gaat doen: gaat toch om aardige bedragen die je meer moet neerleggen. Not to mention de boodschappen die echt bizar prijzig aan het worden zijn. Leuk dat de overheid het heeft over de mensen "die zorgtoeslag ontvangen", maar normaal verdienend NLD zit ook niet te wachten om zich nog blauwer te betalen. Mede dankzij het debiele energiebeleid van onze eigen regering, overigens :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ontnuchterend, maar alsnog beter dan minimaal 220K neerleggen voor een standaard afgeleefde tussenwoning met 0 uitstraling, hogere energiekosten en veel te veel ruimte voor 1 persoon.

Ik lees nu pas al je berichten, wellicht was die van mij overbodig. Maar inderdaad, ook ik raakte gefascineerd door het tiny house idee, zeker in combinatie met de FIRE beweging dacht ik hetzelfde. Wat heb je nou eenmaal nodig?

Maar in Nederland zijn de omstandigheden zodanig, dat dit vrijwel onmogelijk is. En als je er over nadenkt, is het ook een beetje onrealistisch. De ruimte in Nederland is vaak zeer gewild. Zet je er dan een gezinswoning of een flat op? Of slechts een pietepeuterig huis? Mijn jaren 30 woning staat op een perceel van 70 m². Da's amper genoeg voor een tiny house :) en toch is het een normaal perceel voor een jaren 30 rijtjes-woning.

Ik ging toen verder kijken voor bijv. een houten chalet c.q. bungalow. In Utrecht was toendertijd Sustainer Homes daar druk mee, off-grid, modulair, goedkoop. Ik vroeg de prijzen op, en ik vergat hoe hoog maar weet nog dat ik dacht: "ah dit is voor DINKs". En zelfs met die (in mijn hoofd) hoge prijzen was het niet sustainable ;) want lui van Sustainer Homes zijn met veel grotere projecten bezig, er staat een fucking flat op de homepage 8)7

https://sustainer.nl/projecten/

Wat nog wel kan, is op 1 of andere manier een chalet op een vakantiepark vinden, en dan de regels trachten te omzeilen.

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 05-07-2022 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:51:
[...]

En welk van beide zou dan duurder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Levering in buitengebied natuurlijk. In een stad kunnen kosten veel meer gedeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:34:
Levering in buitengebied natuurlijk. In een stad kunnen kosten veel meer gedeeld worden.
Je kunt ook redeneren dat in de stad werknemers (en andere zaken) duurder zijn/worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Rubbergrover1 Je kunt wellicht zo redeneren, maar buitengebied loopt altijd achter. Mijn ouders in Noord-Brabant kregen pas tien jaar geleden riolering.

Aan de andere kant hebben ze wel glasvezel, en de power-that-be vinden dat niet nodig voor hartje Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TucanoItaly schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:43:
@Rubbergrover1 Je kunt wellicht zo redeneren, maar buitengebied loopt altijd achter. Mijn ouders in Noord-Brabant kregen pas tien jaar geleden riolering.

Aan de andere kant hebben ze wel glasvezel, en de power-that-be vinden dat niet nodig voor hartje Utrecht.
Dan heb je natuurlijk wel een extreem voorbeeld ergens in het buitengebied te pakken. Meeste hier heeft al wel iets langer riolering...

In theorie kan ik me voorstellen dat pakketjes bezorgen duurder wordt in het buitengebied. Aan de andere kant, hoe gaan bijvoorbeeld alle webshops met gratis bezorging het dan doen? Gratis in Randstad, €1 erbuiten? Een Picnic kan dat makkelijker doen gezien ze dat allemaal in eigen beheer hebben, maar gemiddelde webshop?

Nou ja, alles is mogelijk, maar nutsvoorzieningen zie ik echt niet duurder worden in het buitengebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
TucanoItaly schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:43:

Of het kan zijn dat de kosten voor het graven in een oud stadscentrum complexer en daarmee duurder is dan veel meer meters graven in een dorp/in het buitengebied. En de kosten voor het huren/kopen van ruimte voor de apparatuur in de stad ook een fors stuk duurder is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:33
2Dutch schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:15:
[...]

Heb een huis in Zweden (woon nu in Denemarken) gekocht, ruim 200 m2, véél grond, en huizen op het land klaar voor de vakantieverhuur. Nog geen 2 ton. Twee uur buiten de hoofdstad heb je villa’s voor tussen de 1,5-3 ton. En als wij vertelden waar we vandaan kwamen, rijtjeshuis ergens in de Randstad met een mooie postzegeltuin, zijn de Zweden oprecht verbaasd :)

Groot nadeel is dat inkomsten uit verhuur flink belast worden, maar de lage maandlasten en rust en ruimte om je heen maken veel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

2Dutch schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Gewoon direct bij de boer bestellen:
Hofweb.nl
Rechtstreex
Etc….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Ze zijn wel te vinden hoor. 300m2 vanaf €45k

https://www.geesweb.nl/tag/bouwgrond/
Bij de vrijstaande woningen wordt gedacht aan +/- 600 m2 per kavel en de twee-onder-een-kap woning +/-300 m2. Richtprijzen voor de prijs per m2 bouwrijpe grond verwachten we tussen
€ 150 – € 200 incl. btw
Maar wel in Drenthe ;)

Of lekker aan de moezel
https://www.eifelhome.nl/overzicht/bouwgrond-eifel/

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 05-07-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Get!em schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Ze zijn wel te vinden hoor. 300m2 vanaf €45k

https://www.geesweb.nl/tag/bouwgrond/
Dat is voor een twee onder een kap. Vrijstaand is de kavel 600 m2 en dus ook twee keer zo duur. Bovendien is de OV verbinding hier niet echt optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Sissors schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:49:
[...]

Dan heb je natuurlijk wel een extreem voorbeeld ergens in het buitengebied te pakken. Meeste hier heeft al wel iets langer riolering...

In theorie kan ik me voorstellen dat pakketjes bezorgen duurder wordt in het buitengebied. Aan de andere kant, hoe gaan bijvoorbeeld alle webshops met gratis bezorging het dan doen? Gratis in Randstad, €1 erbuiten? Een Picnic kan dat makkelijker doen gezien ze dat allemaal in eigen beheer hebben, maar gemiddelde webshop?

Nou ja, alles is mogelijk, maar nutsvoorzieningen zie ik echt niet duurder worden in het buitengebied.
Ik heb zelf geen directe ervaring met Picnic, maar diverse partijen die dit soort dingen in eigen beheer doen, bezorgen lang niet altijd in de buitengebieden. En ook bezorgopties zijn nu vaak al anders. Zo kan ik hier vaak om 3 uur iets bestellen, om het om 5 uur binnen te hebben. Dat kon in mijn vorige woonplaats echt niet. Sterker nog, daar was het niet eens heel ongewoon dat volgende dag in huis betekende dat je het overmorgen op zijn vroegst kon verwachten, omdat er niet dagelijkst een postbusje langs kwam :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:19
Die dingen zijn natuurlijk ook sterk afhankelijk van het model. Picnic is puur online met een aantal distributiecentras en vervolgens leveren ze in die regio. AH heeft dan uiteraard wel hun winkels, maar de online bestellingen zijn zeg maar ook een aparte winkel met een aantal distributiecentra. Bij de Plus is de online verkoop door de winkelier zelf geregeld. Hier in het dorp zit (alleen) een Plus en als ik op de website van de Plus bestel dan wordt dat door een medewerker van "mijn" Plus uit de schappen van "mijn" winkel gepakt en en door een medewerker in dienst van "mijn" winkel bij mij aan de deur afgeleverd. Of je dan in het buitengebied of in de stad woont maakt dan niet uit. Want het is de lokale winkel die het aanbied / regelt. Terwijl als ik bij Oicnic of AH zou bestellen zij wel kilometers "voor nop" tot mijn dorp moeten rijden om mijn bestelling te leveren.
En hetzelfde uiteraard met diensten als thuisbezorgd. Als ik iets moet bestellen op thuisbezorgd bij een zaak uit Maastricht moet iemand ~10KM enkele rit rijden voor mijn eten. Bestel ik iets bij een lokale ondernemer die (zelf) bezorging doet dan gaat het om een ritje van maximaal één kilometer en liggen de bezorgkosten in principe dus ook lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:49
[...]

De ING is in deze iets duurder, maar persoonlijk vind ik het voordeel dat het gewoon mijn huisbank is. Ik vind de combinatie dan wel zo makkelijk, het gaat allemaal net wat vlotter.

Ik heb ook wel een DEGIRO account bijvoorbeeld, dit omdat de ING geen tweede beleggingsrekening binnen één account voor een ander doel toestaat. Ik gebruik deze als beleggingspotje voor de kinderen voor later. Maar het werkt toch gewoon direct net wat minder lekker.
Bovenstaand is toch echt wel mogelijk, ik heb aan 1 rekening drie beleggingsrekeningen gekoppeld waarbij 1 keer een vast fee wordt gerekend en en % over de drie rekeningen. Betreft m'n eigen beleggingsrekening en die van de kinderen.
Pagina: 1 ... 92 ... 290 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.