Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-11-2023

WCU

JEightyFive schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:05:
[...]
Als je losse bedrijven wil zien en volgen kan je beter een rekening openen bij DeGiro of een andere broker.
100% akkoord. Andere nuttige broker op dat vlak is IBKR. Persoonlijk een positieve ervaring mee. *knip*

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 13-06-2022 08:19 . Reden: Zie referral beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-08 11:47
Pino_Helmond schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:38:
Ik zit in de situatie een aanzienlijke som spaargeld te hebben wat ik echt de komende -tig jaar niet nodig ga hebben. Spaarrente is er niet bij en wel sprake van vermogensbelasting. Gokken is niet mijn stijl maar dat er iets moet gebeuren om de inflatie tegen te gaan is duidelijk.
Zit steeds te kijken naar een ETF bij de ABN Amro bank die simpelweg de AEX volgt. Gevoelsmatig is dat, zeker op langere termijn, een uiterst veilige keuze. Denk ik hier te makkelijk of wat is een eventueel minpunt van zo’n ETF?
Ik zou iig geen Bitcoin kopen :o

Ik beleg zelf via KBC, dat is gewoon een fonds wat bestaat uit wat gespreide aandeelpaketten. Je kunt zelf een risicoprofiel instellen: Hoog dynamisch of defensief afhankelijk van je voorkeur. Bij het eerste verlies je uiteraard wat meer geld als de beurs daalt, bij de tweede is dat minder maar in goede tijden pak je dan ook minder rendement.

En het gaat nu slecht op de beurs, maar uiteindelijk gaat het toch wel weer omhoog. Over de laatste 60/70 jaar kun je ook zien dat de lange termijn trend uiteindelijk altijd stijgende is. Al is het maar dankzij de inflatie.

Wat betreft het volgen van de AEX, het is met die beurzen toch zo dat vaak alles stijgt of alles daalt. Het gebeurt maar heel zelden dat het bijv in Amerika stijgt en hier daalt. Alles is toch met elkaar verbonden. Dus wat hier wordt gezegd met spreiden, ja dat kan maar ik weet niet of je er veel mee opschiet. Het is een beetje als Ether kopen omdat Bitcoin te hard daalt, maar in de praktijk daalt Ether vaak net zo hard mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 19:50

oscar82

De ondertitel

Marve79 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Wat betreft het volgen van de AEX, het is met die beurzen toch zo dat vaak alles stijgt of alles daalt. Het gebeurt maar heel zelden dat het bijv in Amerika stijgt en hier daalt. Alles is toch met elkaar verbonden. Dus wat hier wordt gezegd met spreiden, ja dat kan maar ik weet niet of je er veel mee opschiet. Het is een beetje als Ether kopen omdat Bitcoin te hard daalt, maar in de praktijk daalt Ether vaak net zo hard mee.
Het volgen van alleen de beurs die actief is in je thuisland staat bekend als de home bias. Zoals hierboven genoemd voegt het niks toe aan je te verwachten rendement, maar wel aan het risico waaraan je jezelf blootstelt. 1 gek aan de macht en de economie kan snel door het putje gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door oscar82 op 13-06-2022 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:18
oscar82 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:00:
[...]

Het volgen van alleen de beurs die actief is in je thuisland staat bekend als de home bias. Zoals hierboven genoemd voegt het niks toe aan je te verwachten rendement, maar wel aan het risico waaraan je jezelf blootstelt. 1 gek aan de macht en de economie kan snel door het putje gaan.
Wat dat betreft kun je jezelf inderdaad de vraag stellen of je bv ook alles volledig in de beurs van, pak m beet, Frankrijk zou gooien. En als je dat niet zou doen, waarom dan wel in de AEX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-08 11:47
[...]

Dat is inderdaad wel waar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
[...]

Ja en nee...

Geen enkel Nederlands bedrijf is afhankelijk van enkel de Nederlandse economie.
Neem ASMI, ASML, Philips, den NL banken etc., die zijn telkens afhankelijk van de groei in hun sectoren, en beslissingen van de Nederlandse regering hebben daar amper invloed op.
Zelfde in B overigens.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:42:

Maar belangrijker vind ik dat ik het FO vooral voor onszelf doe. Niet voor de kinderen. Even heel zwart wit, als ik de keus heb tussen een kleiner vermogen om in de rest van mijn leven op te maken of een groter vermogen waarbij het vermogen intact blijft, dan kies ik voor het kleinere vermogen en dan veel eerder FO zijn. Ik heb daarom ook geen doel om het vermogen naar de volgende generaties over te hevelen.
Klein stukje tegengeluid aan bovenstaande vrij algemeen gedeelde mening hier: ik denk dat ook dit een kwestie is van opvoeding is.

Ik heb zelf een goede 'kick start' gehad van m'n ouders (niet het geluk dat sommige van mijn vrienden hebben overigens). Maar nu ik een kind heb, gaan er al best significante bedragen van mijn inkomen naar mijn kind. Het voelt voor mij niet goed om dat niet te doen. Immers heb ik er zelf ook van geprofiteerd.

De insteek van mijn vader en ook mijn opa is altijd 'vermogensbehoud' geweest en dat wordt dan doorgegeven. In mijn plan hou ik er dus ook rekening mee dat ik op termijn een stuk vermogen krijg. Andersom geef ik dus ook nu al best een hoop "door".

Overigens heeft het ook niets met RE te maken, maar vooral met een pensioenvoorziening op termijn. Ik kom uit een familie van ondernemers. In mijn familie is er niemand met een pensioenregeling, dat moest altijd door jezelf geregeld worden. Mijn vader zou overigens al prima kunnen stoppen. Maar dat doet ie voorlopig nog niet, omdat ie nog teveel plezier uit het werk haalt. (Al merk ik wel dat ie steeds vaker gewoon overdag de zaak uitloopt.)

Vanuit die optiek lees ik hier ook mee. Niet voor het RE-stukje, want daarvoor geef ik eigenlijk simpelweg iets teveel uit in het heden (aan dingen waar ik veel plezier uit haal)... ;)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:40:
[...]

Klein stukje tegengeluid aan bovenstaande vrij algemeen gedeelde mening hier: ik denk dat ook dit een kwestie is van opvoeding is.

Ik heb zelf een goede 'kick start' gehad van m'n ouders (niet het geluk dat sommige van mijn vrienden hebben overigens). Maar nu ik een kind heb, gaan er al best significante bedragen van mijn inkomen naar mijn kind. Het voelt voor mij niet goed om dat niet te doen. Immers heb ik er zelf ook van geprofiteerd.

De insteek van mijn vader en ook mijn opa is altijd 'vermogensbehoud' geweest en dat wordt dan doorgegeven. In mijn plan hou ik er dus ook rekening mee dat ik op termijn een stuk vermogen krijg. Andersom geef ik dus ook nu al best een hoop "door".
Ik zou het niet zozeer 'opvoeding' noemen maar meer een soort familietraditie. Als je vanuit je ouders een behoorlijk vermogen 'overgedragen krijgt', dan zou ik er ook naar streven om dit (gecorrigeerd naar inflatie) ook weer naar mijn kinderen over te dragen.

Maar ik zit in de situatie dat het gewoon volledig 'mijn' (of ons) vermogen is. Wij bouwen het zelf op, waarbij het streven naar vermogensbehoud direct zou betekenen dat het x-jaar langer duurt voor we FO zijn. Omdat wij liever eerder FO zijn en het ook volledig ons eigen kapitaal is, hebben wij vermogensbehoud niet als primaire doel.

Tegelijk kan het uiteraard een leuke bijkomstigheid zijn. Het zou leuk zijn als het vermogen nadat we FO zijn nog meer groeit dan nodig is. En dat we dan alsnog een stuk vermogen overhouden om ook onze kinderen of kleinkinderen een extra zetje in de rug te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Laatst online: 04-09 13:05
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Wat dat betreft kun je jezelf inderdaad de vraag stellen of je bv ook alles volledig in de beurs van, pak m beet, Frankrijk zou gooien. En als je dat niet zou doen, waarom dan wel in de AEX.
Omdat wij niet zo vaak staken/demonstreren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:29:
[...]

Ja en nee...

Geen enkel Nederlands bedrijf is afhankelijk van enkel de Nederlandse economie.
Neem ASMI, ASML, Philips, den NL banken etc., die zijn telkens afhankelijk van de groei in hun sectoren, en beslissingen van de Nederlandse regering hebben daar amper invloed op.
Zelfde in B overigens.
Vooral dat laatste. Waarom zou je dan je geld dan in de AEX stoppen en niet in bv de BEL 20? Er is geen enkele reden om je tot specifiek 1 van die beurzen te beperken.

Vooral omdat het zulke relatief kleine beurzen zijn en je dus een veel beperktere spreiding krijgt is dat niet een heel logische keus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Ik zou het niet zozeer 'opvoeding' noemen maar meer een soort familietraditie. Als je vanuit je ouders een behoorlijk vermogen 'overgedragen krijgt', dan zou ik er ook naar streven om dit (gecorrigeerd naar inflatie) ook weer naar mijn kinderen over te dragen.

Maar ik zit in de situatie dat het gewoon volledig 'mijn' (of ons) vermogen is. Wij bouwen het zelf op, waarbij het streven naar vermogensbehoud direct zou betekenen dat het x-jaar langer duurt voor we FO zijn. Omdat wij liever eerder FO zijn en het ook volledig ons eigen kapitaal is, hebben wij vermogensbehoud niet als primaire doel.

Tegelijk kan het uiteraard een leuke bijkomstigheid zijn. Het zou leuk zijn als het vermogen nadat we FO zijn nog meer groeit dan nodig is. En dat we dan alsnog een stuk vermogen overhouden om ook onze kinderen of kleinkinderen een extra zetje in de rug te geven.
Uiteindelijk maak je je kinderen natuurlijk nog veel rijker door ze in een liefdevol huis een gezonde mindset mee te geven (even aangenomen dat dat lukt) dan wanneer je een aantal ton aan vermogen voor ze opbouwt. Zonder de juiste mindset wordt dat zomaar verbrast.

Even wat context: mijn vader werkte altijd erg veel en ik heb een redelijk oppervlakkige band met hem. Dat had ik graag ingeruild voor een vader die al FO was en wat meer tijd voor mij en mijn broertjes had kunnen maken omdat hij 'voor de leuk' werkte.

Ook op dit moment gun ik mijn (schoon-)ouders eerder een vervroegd pensioen dan dat ik geld van ze ontvang. Ondanks dat ook mijn vrouw en ik 50k aan studieschuld hebben gemaakt.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat het gek zou zijn als je zelf lekker gestopt bent met werken terwijl je kinderen zich alsnog in de schulden werken voor een studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:40:
[...]

Vooral dat laatste. Waarom zou je dan je geld dan in de AEX stoppen en niet in bv de BEL 20? Er is geen enkele reden om je tot specifiek 1 van die beurzen te beperken.

Vooral omdat het zulke relatief kleine beurzen zijn en je dus een veel beperktere spreiding krijgt is dat niet een heel logische keus.
Daarom dus mijn ja en neen.
Uiteraard wil je wereldwijd spreiden, maar het is niet zo dramatisch als je een groot deel inzet op de AEX of Bel20.
Het is niet zo dat je dan alleen in kaas en klompen belegt (om het heel erg plastisch uit te drukken).

Ik overweeg de belgische beurs ook wat met individuele aandelen omdat we een deel van de belasting op dividend kunnen terug krijgen voor belgische aandelen. Daar wil ik dan wel van genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:58
Tommie12 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:44:
[...]

Ik overweeg de belgische beurs ook wat met individuele aandelen omdat we een deel van de belasting op dividend kunnen terug krijgen voor belgische aandelen. Daar wil ik dan wel van genieten.
Dat is niet enkel op belgische aandelen trouwens, dat is op alle losse aandelen, cooperaties en REIT's. Echter geldt het niet op trackers/etf's, fondsen etc...

Natuurlijk betaal je meestal wel nog belastingen in het land van herkomst, maar het gedeelte van de belgische roerende voorheffing mag je terug recupereren. Dus evengoed Coca cola, intel, ... komen daarvoor in aanmerking.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JEightyFive
Baytep schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 06:53:
Soms komt het hier wel eens ter sprake, maar waarom willen we eigenlijk financieel onafhankelijk zijn/worden?
Ik ben opgegroeid in een gezin waar het huwelijk tussen mijn ouders al op jonge leeftijd stuk is gelopen en mijn moeder alleen voor 2 kinderen moest zorgen.
Dit was (onder andere) financieel behoorlijk pittig. Ondanks dat ik zelf nooit echt het idee heb gehad dingen tekort gekomen te zijn waren er wel degelijk verschillen tussen mij en klasgenootjes/vriendjes waar de ouders wel bij elkaar waren en een goed inkomen bij elkaar wisten te verdienen.
Omdat mijn moeder destijds de bewuste keuze heeft gemaakt er vooral voor ons te zijn heeft ze hier de rest van haar leven last van gehad, want geen carrière opgebouwd en dus nooit hele goede banen gehad. Ook nu knoopt ze nog steeds de eindjes aan elkaar iedere maand.

Uiteindelijk ben ik zelf goed terecht gekomen. Goede baan, eigen huis en inmiddels toch ook een behoorlijk belegd vermogen opgebouwd.
Het werkt voor mij twee kanten op. Enerzijds wil ik iets terug doen voor haar, omdat zij altijd alles voor ons gegeven heeft (en nog steeds doet) en anderzijds wil ik niet dat mijn eigen kinderen dezelfde zorgen meemaken.
Ze is alleen erg moeilijk in het accepteren van geld "want daar hebben jullie zelf hard voor gewerkt".

Wat mij betreft gaat alles wat ooit overblijft dan ook naar de kinderen en ik ben ook al aan het beleggen voor ze. Hopelijk helpt het ze met studie/huis kopen/rijbewijs/whatever.
Als ze wat ouder zijn wil ik ze ook financieel opvoeden, in de hoop dat ze zelf ook verstandig worden met geld :)

Edit: Bijna vergeten, behalve bovenstaande is een paar jaar eerder stoppen met werken is natuurlijk ook welkom ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JEightyFive op 14-06-2022 15:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JEightyFive schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:46:
[...]
Ze is alleen erg moeilijk in het accepteren van geld "want daar hebben jullie zelf hard voor gewerkt".
Het is in zo'n situatie jammer dat ze vermoedelijk er niet van te overtuigen is dat zij waarschijnlijk juist het hardst heeft gewerkt om het mogelijk te maken dat jullie die inkomsten hebben. En dat zij het eigenlijk het meest verdient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:33:
[...]

Het is in zo'n situatie jammer dat ze vermoedelijk er niet van te overtuigen is dat zij waarschijnlijk juist het hardst heeft gewerkt om het mogelijk te maken dat jullie die inkomsten hebben. En dat zij het eigenlijk het meest verdient.
Haha ja, geloof me, deze discussies hebben we voldoende ;)
Gelukkig kunnen we het ook op andere manier door indirect geld te geven, met bijvoorbeeld trakteren op een hapje eten of andere activiteiten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@JEightyFive Herkenbaar en ook hier maakt mijn moeder onderdeel uit van de rit naar FO. Niet alleen heeft ze ontzettend veel moeite gedaan voor een goeie start maar ze staat ook altijd klaar. Ik zou daarom ook graag later niet financieel beperkt willen zijn wanneer ze hulp of zorg nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Wellicht niet helemaal het goeie topic maar ik denk dat ik wel het antwoord hier kan vinden. Mijn moeder (70+) heeft een huis dat zo goed als schuldenvrij is. Ooit erven mijn zus en ik dat en moeten op dat moment natuurlijk erfbelasting betalen. Toen bedacht ik me dat een ouder 100k per kind belastingvrij mag schenken mits gebruikt voor een huis (is dat beperkt tot het woonhuis?). Zouden we dat alvast moeten regelen en geeft dat veel voordeel? Ik ben reeds huizenbezitter maar mijn zus niet (box 3 is momenteel niet belast geloof ik?). Anyway, er zit hier vast iemand die hier meer kijk op heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:14
thejoker80 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:55:
Wellicht niet helemaal het goeie topic maar ik denk dat ik wel het antwoord hier kan vinden. Mijn moeder (70+) heeft een huis dat zo goed als schuldenvrij is. Ooit erven mijn zus en ik dat en moeten op dat moment natuurlijk erfbelasting betalen. Toen bedacht ik me dat een ouder 100k per kind belastingvrij mag schenken mits gebruikt voor een huis (is dat beperkt tot het woonhuis?). Zouden we dat alvast moeten regelen en geeft dat veel voordeel? Ik ben reeds huizenbezitter maar mijn zus niet (box 3 is momenteel niet belast geloof ik?). Anyway, er zit hier vast iemand die hier meer kijk op heeft :)
Je stelt hier een aantal vragen tegelijk.
Erfbelasting is vrij simpel: Er zijn drie schijven.
1. Je hebt een vrijstelling van ongeveer 21k, daar betaal je niks over.
2. De daaropvolgende 130k kost je 10% belasting.
3. Alles wat meer is kost je 20% belasting.

https://www.belastingdien...ent/tarieven-erfbelasting

Om te zorgen dat de erfenis zo laag mogelijk is kan je moeder nu al (virtueel) belastingvrij giften aan jou en je zus geven.
Dit heb je ook in drie smaken:
1. Eenmalig in je leven 27k
2. Jaarlijks 5,6k
3. Eenmalig 106k (jubelton) voor koop/bouw/verbouw eigen huis. Te besteden binnen 2 jaar. Let op: Je mag maximaal 40 zijn ten tijde van de gift.
https://www.belastingdien...d%20en%20een%20stiefkind.

[ Voor 10% gewijzigd door jmderonde op 15-06-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

jmderonde schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:16:
[...]

Om te zorgen dat de erfenis zo laag mogelijk is kan je moeder nu al (virtueel) belastingvrij giften aan jou en je zus geven.
Dit heb je ook in drie smaken:
1. Eenmalig in je leven 27k
2. Jaarlijks 5,6k
3. Eenmalig 106k (jubelton) voor koop/bouw/verbouw eigen huis. Te besteden binnen 2 jaar. Let op: Je mag maximaal 40 zijn ten tijde van de gift.
https://www.belastingdien...d%20en%20een%20stiefkind.
3 is voor mij niet echt relevant aangezien ik reeds een huis bezit. Mijn zusal de 40 gepaseerd, dus ook niet relevant.

1 en 2 zouden we zeker virtueel moeten doen, Het huis is +/-500k waard, 250k per kind. de laatste 100k is dus met 20% belast en zou 20k kosten. Natuurlijk moet de virtuele erfenis via de notaris vastgelegd worden denk ik, wat natuurljk ook geld kost. (1 x 27k schenken en de daarop volgende 9 jaar 5,6k, zou al iets van 15k besparen... lijkt me de moeite :))

[ Voor 4% gewijzigd door thejoker80 op 15-06-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15:43
@thejoker80 , @jmderonde

edit. te laat.

Overigens geldt ook voor de 27k verhoogde vrijstelling een maximum leeftijd van 40 jaar. Juist om deze erfenistaferelen te voorkomen :9

[ Voor 56% gewijzigd door ManzokuSan op 15-06-2022 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@thejoker80 Als vermogen vast zit in het huis, heb je om te beginnen twee opties:
- Schenkingen op papier
- Huis herfinancieren om geld los te maken zodat er daadwerkelijk geldstroom kan plaatsvinden.

De verhoogde vrijstelling eigen woning ('jubelton') kun je alleen een beroep op doen als je het gebruik voor je 'eigen woning' (aansluiting bij het begrip van box 1). Gebruiken als in; koop/verbouw/aflossing van eigenwoningschuld. Een papieren schenking kun je hiervoor niet gebruiken, dus als je het huis van je moeder niet wilt herfinancieren valt dat in ieder geval al af.

"Vroeger" kon het ook nog wel interessant zijn om het huis van je moeder te kopen. Maar sinds de hoge overdrachtsbelasting à 8 of 9% sta je meteen fors "op achterstand" ten opzichte van gewoon erven. Dan moet de erfenis wel hoog zijn, wil je dat goed kunnen maken. Daarnaast geef je je moeder daarmee box 3 vermogen, wat weer impact heeft op eventuele andere vermogensafhankelijke regelingen, zoals de eigen bijdrage bij de Wlz (verpleeghuis).

Papieren schenkingen kun je wel alvast doen. Hiermee kun je de grondslag voor de successiewet van de uiteindelijke nalatenschap wel wat uithollen. Nadeel hiervan is dat er 6% rente over het schuldig gebleven bedrag betaalt moet worden. Als daar óók geen middelen voor zijn, worden de schuldig gebleven bedragen ook weer bij de waarde van de nalatenschap gesteld. Ook hier dus weer; liquide middelen of inkomen is wel noodzakelijk. Daarnaast is de vraag hoeveel impact het heeft. Ik zou hiervoor contact opnemen met een notaris.

In z'n algemeenheid: uiteindelijk blijft veel vermogen in een woning een lastig iets voor estate planning. Het is niet liquide en veel routes zijn inmiddels doorkruist. Daarnaast zullen ouder(s) zullen toch moeten wonen. Ik pleit meestal voor vrijmaken van het vermogen (dus herfinancieren) als je echt met de warme hand wilt overdragen. Maar dan gaat het wel om wat grotere vermogens, voor een ton per erfgenaam hoef je dat niet te doen.

Nog een tip misschien: de erfbelasting wordt berekend over de WOZ-waarde. Als je deze laag kunt houden (bezwaar) is dat gunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:32
thejoker80 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:55:
Ja beperkt tot je (toekomstig) woonhuis, maar daar valt ook onder het aflossen van je hypotheek van je huidige woonhuis... maar let op daar moet je dan mogelijk wel weer boete rente over betalen.

De limiet van 40 jaar geld voor jou of je partner, dus als je zus haar partner < 40 is .... kan het nog steeds.
Ook is die 40 jaar (ook) van toepassing op 27k

Je zou dat nu moeten regelen immers een schenking binnen 6 maanden van overlijden wordt alsnog als erfenis gezien. Veel voordeel, het gaat al snel om in absolute zin veel euro's... maar er komen veel kosten bij kijken aangezien moeder een hypotheek zal moeten nemen om het geld vrij te maken ALS ze die al krijgt. Dus advies, hypotheek, notaris en dan de rente die moeder maandelijks moet gaan betalen.

Jij en je zus hebben een vrijstelling van 21.559 euro (in 2022)
en de eerste 130.424 wordt a 10% belast.
Dus aangenomen dat de erfenis pp meer is dan 152.000 (151.983 om heel exact te zijn). (totaal dus > 304k)
Bespaar je 20% erfbelasting, is toch 20.000 euro p.p. tikt hard aan.

Tenzij je alles op papier doet, maar dan kan je niet 100k vrij schenken immers je (kan) het niet voor je huis gebruiken, wel kan je dan de 10% staffel vol op papier schenken ad 130k dan tik je direct 10% belasting af en bespaar je dus 13k bij de erfenis.
Maar moet je wel nu (als kinderen zijnde) ieder 13k af tikken naar de belastingdienst
Bovendien moet in de tussenliggende jaren moeder aan de kinderen de wettelijke rente ad 6% voldoen (elk jaar), met 2 kinderen is dat dus 1.300 euro die ze elke maand kwijt is .... kan dat wel uit ?
En nee dat kan je niet zomaar weer terug geven/schenken etc...
Een papieren schenking kost zo 400-500 euro per akte.

Wij hebben het ooit ook bestudeerd, maar geld dat vast zit in stenen "los weken" is wel een dingetje al lijkt het tegenwoordig makkelijker met de "verzilver hypotheken" die je af en toe in reclames voorbij ziet komen.
Maar een hypotheek op je woonhuis is toch meestal erg beperkt op je inkomen.
Wat ons vooral triggerde is de papieren schenking omdat je dan slechts met vermogen schuift....
MAAR
- moet je (als kind of ouder zijnde) wel NU schenkbelasting betalen (moet dus even 13k hebben liggen).
- je moeder gaat de verplichting van 1.300 euro per maand aan v.w.b. rente betalingen... vooral dit verplichte character staat ons niet aan, willen liever dat moeders lekker kan leven voor wat er nog over is... bovendien hakt 1.300 euro er natuurlijk best op in zeker als ze van AOW + weduwe pensioen moet leven.

Wel krijgen we ALS het kan jaarlijks een schenking van 5k en de kleinkinderen 2k belasting vrij.
Bovendien is de erfenis geregeld dat de kleinkinderen "belasting vrij" opgevuld worden, scheelt over 21k 20% belasting betalen in "deze ronde" en over nog eens 10 of 20% mocht jij ooit overlijden.
Als die 5k schenking er in een jaar niet in zit, zou je daar ook nog een papieren schenking van kunnen maken... Rente lasten zijn dan veel lager, maar naar verhouding tikt de notaris kosten natuurlijk veel harder aan.

Overigens gaan zeker de schenkingen aan de kleinkinderen (nog allen minderjarig) altijd met een ondertoezicht stelling en omkeerbaarheids clausule... Mocht een klein kind ooit aan de drugs raken of andere van dat soort zaken....

Als je 26k of 13k (pp) aan belasting kan besparen is dat natuurlijk altijd fijn, maar als dat ten laste gaat van de kwaliteit en het zorgvrije leven van moeder is dat het ons niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Even over een heel andere boeg gooien, zou zij tot het eind van haar leven in de woning willen en kunnen blijven wonen? Ik zie bij veel mensen die de 80 passeren toch wel de behoefte om een iets beter 'behapbare' woning te hebben. Minder onderhoud, minder stookkosten, geen trappen, soms dichter bij voorzieningen. Het kan best zijn dat ze op een gegeven moment het huis zal willen verkopen. Dan is dat misschien een moment om te kijken of ze jullie alvast een zakje geld kan schenken.

Verder is het ook goed om te bedenken dat op een gegeven moment extra geld bij jou en je zus misschien toch mee gaat tellen bij de vermogensrendementsheffing. Dan is het de vraag of het uitsparen van erfbelasting niet voor een groot deel teniet wordt gedaan door de jaarlijkse vermogensrendementsheffing (hoe die er ook uit gaat zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
JanHenk schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:44:
@thejoker80
"Vroeger" kon het ook nog wel interessant zijn om het huis van je moeder te kopen. Maar sinds de hoge overdrachtsbelasting à 8 of 9% sta je meteen fors "op achterstand" ten opzichte van gewoon erven. Dan moet de erfenis wel hoog zijn, wil je dat goed kunnen maken. Daarnaast geef je je moeder daarmee box 3 vermogen, wat weer impact heeft op eventuele andere vermogensafhankelijke regelingen, zoals de eigen bijdrage bij de Wlz (verpleeghuis).
Moeten er natuurlijk wel kinderen zijn die een "verhuur" hypotheek kunnen krijgen op het huis eventueel in combinatie met aanvullende hypotheek op hun eigen woning en/of eigen geld ... gezien de beperkingen in die financiering vorm.
@thejoker80
Nadeel hiervan is dat er 6% rente over het schuldig gebleven bedrag betaalt moet worden. Als daar óók geen middelen voor zijn, worden de schuldig gebleven bedragen ook weer bij de waarde van de nalatenschap gesteld.
Nee dat mag niet, die 6% rente MOET jaarlijks betaald worden.... wordt dat niet gedaan dan wordt het alsnog als erfenis gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
namliam_eht schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:57:
[...]

Moeten er natuurlijk wel kinderen zijn die een "verhuur" hypotheek kunnen krijgen op het huis eventueel in combinatie met aanvullende hypotheek op hun eigen woning en/of eigen geld ... gezien de beperkingen in die financiering vorm.
Klopt, er zitten nog véél meer haken en ogen aan. Maar de besparing is vaak ook gewoon (te) laag, dus dan hou ik verder op met rederen.
[...]

Nee dat mag niet, die 6% rente MOET jaarlijks betaald worden.... wordt dat niet gedaan dan wordt het alsnog als erfenis gezien.
Dat is ook wat ik zeg. Of thans duidelijk probeerde te maken.

Over het schuldig gebleven bedrag (de papieren schenking) moet rente betaalt worden. Als daar geen middelen voor zijn (dus het kan niet worden betaald), wordt fiscaal deze schuld bij de nalatenschap geplust. Artikel 10 Successiewet.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:55:
Verder is het ook goed om te bedenken dat op een gegeven moment extra geld bij jou en je zus misschien toch mee gaat tellen bij de vermogensrendementsheffing. Dan is het de vraag of het uitsparen van erfbelasting niet voor een groot deel teniet wordt gedaan door de jaarlijkse vermogensrendementsheffing (hoe die er ook uit gaat zien)
VRH is niet heel interessant, immers 200k vermogen van moeder (die daar VRH over betaald) wordt in 2 maal 100k geknipt voor beide kinderen (die er ook weer VRH over betalen) maar dit is altijd lager dan bij moeders (totaal). Dus "in the family" doet het er niet toe, wel is het van belang rekening te houden met diverse regelingen waarbij het hebben van vermogen een probleem kan zijn, met name Bijstand en Huurtoeslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
JanHenk schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:01:
[...]

Over het schuldig gebleven bedrag (de papieren schenking) moet rente betaalt worden. Als daar geen middelen voor zijn (dus het kan niet worden betaald), wordt fiscaal deze schuld bij de nalatenschap geplust. Artikel 10 Successiewet.. ;)
Dan zal ik het verkeerd gelezen/begrepen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish chef
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:15

Kopen kan nog steeds interessant zijn, mits je de overdrachtsbelasting van 8% kan betalen. In de post kan ik niet duidelijk lezen of het de actuele WOZ-waarde betreft of de mogelijke verkoopwaarde. Je leent vervolgens het geld, op papier, bij je moeder. Je moeder betaalt vervolgens huur in de vorm van een maandelijkse kwijtschelding op de schuld. Zo daalt de schuld in de tijd.

Rekenvoorbeeld.
WOZ = 500k. Dan overdrachtsbelasting 40k (8%) die bij aankoop voldoen moet worden door de koper.
Rekenrente belastingdienst 6% als huur. 30k gaat er jaarlijks van de schuld af. Als je moeder er nog een aantal jaren woont in goede gezondheid, dan kan er toch een behoorlijk deel van de schuld afgesnoept worden.
Additioneel voordeel: indien het huis meer waard wordt, dan is die overwaarde belastingvrij voor de koper.

Hou er wel rekening mee dat het huis in box 3 terechtkomt. In de eerste jaren zal het effect miniem zijn (schuld en waarde huis vallen grotendeels tegen elkaar weg. Tevens heb je jaarlijkse kosten voor WOZ, gemeentelijke belastingen en verzekeringen en uiteraard notariskosten om e.e.a. te regelen.

In ieder mens schuilt een vriend en een vijand....wie zoek je ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
namliam_eht schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:01:
[...]

VRH is niet heel interessant, immers 200k vermogen van moeder (die daar VRH over betaald) wordt in 2 maal 100k geknipt voor beide kinderen (die er ook weer VRH over betalen) maar dit is altijd lager dan bij moeders (totaal).
Dat zie je verkeerd. Dat vermogen zit nu 'belastingvrij' in de stenen van moeder. Die hoeft daar dus geen vermogensrendementsheffing over te betalen. Als ze dan 2 ton 'uit de stenen haalt' om aan de kinderen te schenken (eventueel alleen op papier), dan telt die 2 ton bij de kinderen wel mee bij het box 3 saldo.

Als moeder nog een jaar of 10-15 blijft leven, dan kan de totaal te betalen vermogensrendementsheffing bij de kinderen best wel in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish chef
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Dat zie je verkeerd. Dat vermogen zit nu 'belastingvrij' in de stenen van moeder. Die hoeft daar dus geen vermogensrendementsheffing over te betalen. Als ze dan 2 ton 'uit de stenen haalt' om aan de kinderen te schenken (eventueel alleen op papier), dan telt die 2 ton bij de kinderen wel mee bij het box 3 saldo.

Als moeder nog een jaar of 10-15 blijft leven, dan kan de totaal te betalen vermogensrendementsheffing bij de kinderen best wel in de papieren lopen.
Dit ben ik vergeten te vermelden in mijn bovenstaande post. Uiteraard komt de het openstaande bedrag van de lening ook bij moeder in box 3 terecht waar VRH over betaald dient te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Swedish chef Ben het met je eens hoor. In bepaalde gevallen kan het een optie prima optie zijn.(Overdracht onder huurrecht). Overigens moet je naast de overdrachtsbelasting ook de middelen hebben om de eventuele huidige hypotheek af te lossen.

Waar je met die constructie altijd 'mee zit' is de timing; als de ouder(s) overlijden voordat een groot gedeelte van het bedrag geschonken kan worden, was de overdrachtsbelasting zonde van de centen en ben je uiteindelijk duurder uit geweest.

Andersom kan de timing ook te vroeg zijn, als er uiteindelijk geen geld (of vordering) is om de huur te betalen, voldoe je niet aan artikel 10 SW en wordt de waarde van de woning álsnog belast voor de successiewet.

Wanneer is het dan een optie:
- Een relatief dure woning c.q. veel vermogen in de woning
- Erfgenaam moet voldoende liquide middelen hebben of vrij kunnen maken voor overdrachtsbelasting en uitstaande hypotheek
- De timing moet goed zijn...

Box 3 is overigens, zoals @Rubbergrover1 ook terecht zegt, best een significante factor in dit geheel. Ouders gaan namelijk van vrijgesteld vermogen in box 1 naar belast box 3 vermogen. Met de nieuwe plannen kan ook dat behoorlijk in de papieren lopen. (Tenzij het kind dan weer zoveel liquide middelen heeft dat de koop niet schuldig gebleven hoeft te worden, maar in contanten betaald kan worden. Contanten lijken namelijk (zo goed als) vrijgesteld van heffing, in tegenstelling tot vorderingen.)

Afijn, redelijk complexe materie en bovenal zeer situatieafhankelijk. Teveel om uit te werken op een forum n.a.v. 1 simpele post met halve informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Dat geld zit nu vast in stenen, je begon je post met "bij verkoop" en daarna de schenking.
Na die verkoop maakt het niets/veel meer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

dank allemaal! Los van dat mijn afdronk is dat het allemaal niet zo heel veel zin heeft of er zitten veel haken en ogen aan (mijn moeder is nogal angstig wat dat betreft) bedankt voor alle informatie.

Mijn moeder kan denk ik niet heel haar leven in de woning blijven maar het zou best kunnen dat ze straks (80+) niet meer in staat is hier over na te denken.... Overigens bestaat er al een testament waarin e.e.a. geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
namliam_eht schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Dat geld zit nu vast in stenen, je begon je post met "bij verkoop" en daarna de schenking.
Na die verkoop maakt het niets/veel meer uit.
Ah op die manier. Ik had de twee alinea's eigenlijk als aparte tips bedoeld die niet net elkaar samen hebben. Dan begrijp ik het misverstand.

Mij insteek was dat er grofweg twee opties zijn. Of je wacht tot het huis verkocht wordt, dan is het allemaal veel makkelijker. Of je moet nu dingen gaan regelen tegen soms forse extra kosten (hypotheek afsluiten, eventueel overdrachtsbelasting), waarbij het resterende eenmalige voordeel op de erfbelasting langzaam maar zeker wordt opgegeten door zaken zoals de extra vermogensrendementsheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
thejoker80 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:52:
dank allemaal! Los van dat mijn afdronk is dat het allemaal niet zo heel veel zin heeft of er zitten veel haken en ogen aan (mijn moeder is nogal angstig wat dat betreft) bedankt voor alle informatie.

Mijn moeder kan denk ik niet heel haar leven in de woning blijven maar het zou best kunnen dat ze straks (80+) niet meer in staat is hier over na te denken.... Overigens bestaat er al een testament waarin e.e.a. geregeld is.
Doe vooral niks, of probeer haar niks op te solferen waar ze zelf niet achter staat.
Sommige mensen krijgen angst als er ineens hyoptheken afgesloten worden etc, of ze ineens tegen lege rekeningen aan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish chef
Tommie12 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:10:
[...]

Doe vooral niks, of probeer haar niks op te solferen waar ze zelf niet achter staat.
Sommige mensen krijgen angst als er ineens hyoptheken afgesloten worden etc, of ze ineens tegen lege rekeningen aan kijken.
Aan de andere kant zijn sommige mensen ook blij/opgelucht als het "geregeld" is als ze er niet meer zijn (op welke manier dan ook). Uiteraard ben ik het volledig met je eens om mensen niet tot dingen te dwingen waar ze niet achter staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Swedish chef schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:53:
[...]

Aan de andere kant zijn sommige mensen ook blij/opgelucht als het "geregeld" is als ze er niet meer zijn (op welke manier dan ook). Uiteraard ben ik het volledig met je eens om mensen niet tot dingen te dwingen waar ze niet achter staan.
Ja, die zijn er ook, maar dan komt de vraag van hen.

Mijn vader heeft al wat geregeld, en bespreekt dat ook.
Bij mijn schoonouders is dit "not done". Dit op tafel leggen zou echt tot heel rare reacties leiden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:59
Hoe gaan jullie om met overheidsingrijpen binnen jullie FO plannen?

Ik ben recent tot de conclusie gekomen dat ik vanaf begin komend jaar FO ben met een passief inkomen van 7500 euro per maand. De eerste 25 jaar blijft daar 5000 euro van over, daarna is de hypotheek afgelost.

Met dat bedrag red ik het in de huidige situatie prima. Maar de donkere wolken van het belasten van werkelijk rendement en het recente nieuws dat er wordt ingegrepen op de verhuur markt kan dit inkomen zomaar 40% dalen of belast worden.

Dat geeft nu ook weer nieuwe vraagstukken bijvoorbeeld het verkopen van vastgoed voordat de nieuwe regelgeving voor de middenhuur ontstaat. Zijn er meer mensen die dit overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:31
Jep, hier een appartement verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bonenstaak92 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:02:

Ik ben recent tot de conclusie gekomen dat ik vanaf begin komend jaar FO ben met een passief inkomen van 7500 euro per maand. De eerste 25 jaar blijft daar 5000 euro van over, daarna is de hypotheek afgelost.

Met dat bedrag red ik het in de huidige situatie prima. Maar de donkere wolken van het belasten van werkelijk rendement en het recente nieuws dat er wordt ingegrepen op de verhuur markt kan dit inkomen zomaar 40% dalen of belast worden.

Dat geeft nu ook weer nieuwe vraagstukken bijvoorbeeld het verkopen van vastgoed voordat de nieuwe regelgeving voor de middenhuur ontstaat. Zijn er meer mensen die dit overwegen?
Ik ben nog niet zo ver, het duurt nog even voor ik FO ben. Maar ik ga in mijn 'plan' er niet van uit dat (fiscaal) gunstige regelingen blijven bestaan. Dus zaken als belasten van werkelijk rendement, maar ook bijvoorbeeld het meetellen van de eigen woning bij het eigen vermogen zie ik er wel van komen. Zolang de gunstige regelingen bestaan, kun je er natuurlijk nog wel van profiteren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bouquetin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06 22:19

Ik verander niets, blijf keurig maandelijks inleggen in hetzelfde fonds. Situatie is overigens niet ingewikkeld bij ons, een huis, een spaarrekening met een buffertje en ondertussen een groeiende pot beleggingen. (En op dit moment koop ik elke maand meer aandelen met hetzelfde bedrag).

Ik verwacht overigens, en dat zou voor NL als geheel erg goed zijn, dat vermogen in welke vorm dan ook over de komende jaren een stuk forser belast gaat worden zodat de lasten op inkomen uit werk kunnen dalen. Het is enorm belangrijk dat het financieel loont voor part timers in NL in veel sectoren om meer te gaan werken (zie bijvoorbeeld verhaal kinderopvang Amersfoort vandaag, of het lerarentekort dat letterlijk in 1x is opgelost als alle leraren full time gaan werken). Maar ook in dat geval blijf ik maandelijks lekker bij kopen, groeit het potje en zie ik over 20-30 jaar wel hoe het er dan voor staat.

Er kan en gaat in die tijd zo veel veranderen ik onze samenleving (vergrijzing, verduurzaming, robotisering?, migratie om arbeidsmarkt te vullen? Oorlog met Rusland? Instorting of juist federalisering van de EU? Vorm van basisinkomen of volledige afschaffing toeslagenstelsel?), dat ik daar niet op kan plannen. Maandelijks bijkopen, eigen kosten laag houden, inkomsten proberen te verhogen zonder meer te gaan werken, en dan zie ik straks wel of ik 5-10 of 15 jaar eerder kan stoppen dan de pensioengerechtigde leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
ColeJ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:17:
Jep, hier een appartement verkocht.
En dan wellicht de inkopper, wat is het alternatief geworden?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 19:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:35

Met dat geld moet dat toch haalbaar zijn :? Met dit soort bedragen moet "de tering naar de nering zetten" niet zo moeilijk zijn toch :?
(eea wel afhankelijk van de staat van de verhuurde panden, komt er nog heftig onderhoud aan, of is dat meegenomen in de kostenberekening?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:31:
[...]

Ja, even een zijsprong, maar ik ben dus zo'n part-time leerkracht. Super intensieve baan; ben blij dat ik dit geen 5 dagen in de week hoef te doen. Want: Dan haal ik de 67 (denk ik) niet...
Er is meer dan alleen werken en geld verdienen in het leven!
Gewoon even nieuwsgierig hè: ik ben zelf geen leerkracht dus heb geen idee...wat is er dan zo intensief? De prikkels van die kinderen? Wordt er zo veel van je gevraagd tijdens een dag (wat dan?)? Maak je stiekem een berg overuren?
Ik ben gewoon benieuwd. Overal gaat natuurlijk '10 weken vakantie, waar klaag je over', maar het zal niet voor niets zijn dat docenten toch regelmatig aan de bel trekken over hoge werkdruk, zelfs met 10 weken vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Nu online
Pannencouque schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:04:
[...]

Gewoon even nieuwsgierig hè: ik ben zelf geen leerkracht dus heb geen idee...wat is er dan zo intensief? De prikkels van die kinderen? Wordt er zo veel van je gevraagd tijdens een dag (wat dan?)? Maak je stiekem een berg overuren?
Ik ben gewoon benieuwd. Overal gaat natuurlijk '10 weken vakantie, waar klaag je over', maar het zal niet voor niets zijn dat docenten toch regelmatig aan de bel trekken over hoge werkdruk, zelfs met 10 weken vakantie.
Volgens mij ligt het probleem bij de ouders. Behalve leraar wordt er tegenwoordig van je verwacht dat je als leraar dat deel van de opvoeding hoort te geven waarin de ouders tekort schieten en vervolgens dat ook nog hoort uit te leggen/verdedigen tegen dezelfde ouders omdat ze geen idee meer hebben wat een gedegen opvoeding met zich mee brengt. Bij mij in de schoonfamilie zitten aardig wat leraren waarvan een deel op de leeftijd. Ik hoor ze allemaal over hetzelfde klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Nu online
/

[ Voor 108% gewijzigd door 49euro op 16-06-2022 08:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ik ben zelf geen leerkracht, maar ik stel mij wel voor dat je als leerkracht eigenlijk bijna continu 'op scherp' moet staan. Bij veel banen kun je tussendoor even stoom afblazen met een praatje met collega's, even koffie halen etc. of je kunt gewoon even je gedachten verzetten. Maar met bijna continu een klas kinderen voor je die je 'in de gaten moet houden' is dat toch anders.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:49:
[...]

Ik ben zelf geen leerkracht, maar ik stel mij wel voor dat je als leerkracht eigenlijk bijna continu 'op scherp' moet staan. Bij veel banen kun je tussendoor even stoom afblazen met een praatje met collega's, even koffie halen etc. of je kunt gewoon even je gedachten verzetten. Maar met bijna continu een klas kinderen voor je die je 'in de gaten moet houden' is dat toch anders.
Het verschilt ook een beetje per sector en type leerling, maar ikzelf (VO) merk dat het vooral 'ervaren' werkdruk is die vanuit betrokkenheid en het karakter van de docent komt. Dan gaat het niet eens alleen om een aantal uren ofzo. We hebben op mijn school al meerdere zij-instromers gehad die weer terug het bedrijfsleven ingegaan zijn ondanks dat ze daar meer uren moeten maken.

Ook maak je soms heftige dingen mee (bijv. als mentor) van kindermishandeling tot zelfdoding. Plus natuurlijk het standaardriedeltje van managers die het contact met de praktijk verloren zijn en zoals hierboven gezegd ouders die hun kinderen op een voetstuk plaatsen en zich gedragen als consument.

Dit alles klinkt super negatief, maar ik haal natuurlijk enorm veel voldoening uit mijn baan. Zowel inhoudelijk als pedagogisch. Maar ik weet dus niet of dat op mijn 50+ nog zo gaat zijn. Mocht ik verzuren dan gun ik mijn leerlingen een gemotiveerder gezicht voor de klas en mezelf financiële onafhankelijkheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
49euro schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:30:
[...]

Volgens mij ligt het probleem bij de ouders. Behalve leraar wordt er tegenwoordig van je verwacht dat je als leraar dat deel van de opvoeding hoort te geven waarin de ouders tekort schieten en vervolgens dat ook nog hoort uit te leggen/verdedigen tegen dezelfde ouders omdat ze geen idee meer hebben wat een gedegen opvoeding met zich mee brengt. Bij mij in de schoonfamilie zitten aardig wat leraren waarvan een deel op de leeftijd. Ik hoor ze allemaal over hetzelfde klagen.
Dat sowieso, maar dat ken ik ook vanuit een andere sector.
Ergens ligt daarin echter ook wel een aandachtspunt voor docenten zelf (en de school): hoe ga je ermee om en hoe leg je passende verantwoordelijkheid terug waar die hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
finsdefis schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:56:
[...]

We hebben op mijn school al meerdere zij-instromers gehad die weer terug het bedrijfsleven ingegaan zijn ondanks dat ze daar meer uren moeten maken.
Oeh, dat is wel opvallend, heb ik niet eerder gehoord.
Ook maak je soms heftige dingen mee (bijv. als mentor) van kindermishandeling tot zelfdoding. Plus natuurlijk het standaardriedeltje van managers die het contact met de praktijk verloren zijn en zoals hierboven gezegd ouders die hun kinderen op een voetstuk plaatsen en zich gedragen als consument.
Die heftige zaken zijn natuurlijk niet voorbehouden aan het onderwijs. Dat zie je ook in bijv de jeugdzorg e.d. Maar mogelijk werkt daar een groep mensen die nog verder de eigen grenzen over gaat en niet staakt omdat de potentiële schade nog groter is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:40
[...]

Mijn moeder is haar hele leven leerkracht geweest van m.n. groep 8. Los van dat je dus de hele dag voor een klas van 25 kinderen staat, worden er ook nog een hoop andere dingen na schooltijd van je verwacht. Denk aan nakijken van werkjes, musical, ondersteuning op diverse onderwerpen zoals hoogbegaafdheid, oudergesprekken, gesprekken met middelbare scholen, etc, etc. Inderdaad, een best intensieve baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouquetin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06 22:19
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:31:
[...]

Ja, even een zijsprong, maar ik ben dus zo'n part-time leerkracht. Super intensieve baan; ben blij dat ik dit geen 5 dagen in de week hoef te doen. Want: Dan haal ik de 67 (denk ik) niet...
Er is meer dan alleen werken en geld verdienen in het leven!

Je kunt van een ander verwachten dat hij meer gaat werken hè, maar wat zou je zelf doen?
Het onderwijs was een “makkelijk” voorbeeld hierin, omdat ik dat voorbeeld als ambtenaar vaker voorbij hoor komen. Ik pleit er helemaal niet voor dat leraren allemaal 5 dagen gaan werken, dat moeten ze vooral zelf uitmaken. Hetzelfde geldt voor kinderopvang, zorg of politie bijvoorbeeld. Ik denk alleen wel dat als werken meer loont meer mensen van parttime fulltime gaan werken, of van 3 naar 4 dagen gaan. Ergens tussen de 25 en 35k bruto loon betekent een euro meer bruto maar iets van 20 cent netto meer (door wegvallen toeslagen etc). Dat helpt niet in de motivatie om meer te gaan werken, en dat is ongeacht sector.

Dit is trouwens wel een behoorlijke zijstap in het fo-topic terwijl ik alleen het punt wilde maken dat het voor NL als geheel beter zou zijn als vermogen wat zwaarder belast zou worden ten koste van arbeid en ik zelf ook verwacht dat het die kant op zal gaan. Dat is namelijk wel fo gerelateerd.

Overigens werk ik zelf 4x9, ik zou de vrije dag met mijn dochter voor niets willen omruilen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bouquetin schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Het onderwijs was een “makkelijk” voorbeeld hierin, omdat ik dat voorbeeld als ambtenaar vaker voorbij hoor komen. Ik pleit er helemaal niet voor dat leraren allemaal 5 dagen gaan werken, dat moeten ze vooral zelf uitmaken. Hetzelfde geldt voor kinderopvang, zorg of politie bijvoorbeeld.
Er zijn uiteraard meer voorbeelden van beroepen die op het eerste gezicht misschien niet zo zwaar lijken, maar die toch best intensief zijn. Vooral als je continu geconcentreerd moet blijven. Wat dat betreft denk ik dat een beroep zoals buschauffeur behoorlijk ondergewaardeerd wordt. Je zit op een strak schema waaraan je je moet houden, waarbij je er continu rekening mee moet houden dat uit iedere zijstraat plotseling een fietser kan komen en dat vanachter elke geparkeerde auto ineens een kind de straat op kan rennen. En dat dag in, dag uit, jaren achtereen. Ik zou dat denk ik niet volhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Bonenstaak92 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 00:01:
[...]

En dan wellicht de inkopper, wat is het alternatief geworden?
De overdracht bij de notaris duurt nog even dus heb nog even de tijd om daar over na te denken. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat een alternatief nog niet zo makkelijk is gevonden.

Echter, ik moest het appartement ook deels herfinancieren en met de huidige rentestanden is dat niet leuk meer, het hefboom effect is totaal verdwenen. Nog los van het feit dat de hele energietransitie ook daar moet gaan plaatsvinden. Of je het nou wil of niet, vroeg of laat zul je als verhuurder daar flink in moeten investeren.

Op moment van verkoop zat er geen huurder in dus ik kon het verkopen zonder dat het in verhuurde staat was. Daarbij kon ik het verkopen voor een goede prijs, vraag me af of ik dat nu nog zou krijgen met deze rentestanden.

Maar, het alternatief is dus nog niet gevonden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Een aantal zaken zijn hierboven al benoemd.
Ik kan niet voor een ander spreken, maar voor mij maakt het volgende het werk intensief:
  1. Je moet altijd 'aan' staan. Ieder moment vraagt aandacht. Na schooltijd voel ik me altijd 'leeg'. Maar juist dan met je weer een berg werk gaan verzetten.
  2. Je kunt pas pauze nemen wanneer het 'pauzetijd' is. Niet op het moment dat je eraan toe bent.
  3. Je moet altijd de 100% geven. Ook na een avond vol oudergesprekken.
  4. Ouders hebben torenhoge verwachtingen van hun kind. Wanneer de resultaten iets lager zijn, zegt dat in hun ogen vaak iets over het onderwijs, in plaats van over hun kind...
  5. Groepen zijn (door passend onderwijs) soms erg complex. Een autist, een leerling met Down, een leerling met bindingsangst, een leerling met autisme, een leerling met dyslexie, een leerling met dyscalculie, enzovoorts... Het kan allemaal in dezelfde klas. En: Iedere klas heeft wel 2-5 van dit soort leerlingen.
  6. De maatschappij is steeds meer individualistisch. De verwachtingen van ouders wringen met de idealen van passend onderwijs. Gevolg: Gefrustreerde ouders en lastige gesprekken.
  7. Ouders gaan voor het belang van hun eigen kind. Als leerkracht ga je voor het belang van de groep. Ouders kunnen heel boos zijn om bijvoorbeeld de slaapkamerindeling van het schoolkamp. Ze willen persé dat hún kind bij ál zijn vriendjes komt. Dat er dan een minder leuke 'restgroep' ontstaat, daar hebben ze geen oog voor. Maar: Als leerkracht heb je dat wel. Dus moet je weer dealen met deze ouders...
  8. Het klinkt niet aardig, maar sommige kinderen zijn écht heel naar in hun gedrag. Treiteren, spullen vernielen, geen respect voor een invaller, noem maar op. En: Sommige ouders willen dit van hun kind niet zien. "School moet het maar oplossen". Je voelt je dan soms wel erg alleen staan...
Heb ik spijt van mijn keuze om in het basisonderwijs te gaan werken? Nee, het is echt een geweldig waardevol en leuk vak. Maar: Je moet wel kunnen dealen met deze nadelen. ;)
Ik ben geen leerkracht maar ik kom wel eens in scholen voor technische inspecties. Van een gewone school met ’alleen maar veel lawaai’ tot bijzondere scholen waar men met 2 leerkrachten voor een klas met 6 leerlingen staat.

En dan kom ik daaraan die ieder lokaal, iedere zekeringkast wil zien van de kelder tot de zolder, en dan nog eens het papierwerk :) En toch blijven de directie en de leerkrachten altijd vriendelijk. En zie je ze eigenlijk constant worstelen tussen continuïteit (leerplan volgen) en het brandjes blussen/omgaan met onverwachte vragen/situaties terwijl ze een grote groep kinderen moet in het oog houden.

In vergelijking daarmee heb ik dan zelf over het algemeen geen zware job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
[...]

Ik kan niet voor een ander spreken, maar voor mij maakt het volgende het werk intensief:
  1. Je moet altijd 'aan' staan. Ieder moment vraagt aandacht. Na schooltijd voel ik me altijd 'leeg'. Maar juist dan met je weer een berg werk gaan verzetten.
  2. Je kunt pas pauze nemen wanneer het 'pauzetijd' is. Niet op het moment dat je eraan toe bent.
  4. Ouders hebben torenhoge verwachtingen van hun kind. Wanneer de resultaten iets lager zijn, zegt dat in hun ogen vaak iets over het onderwijs, in plaats van over hun kind...
  5. Groepen zijn (door passend onderwijs) soms erg complex. Een autist, een leerling met Down, een leerling met bindingsangst, een leerling met autisme, een leerling met dyslexie, een leerling met dyscalculie, enzovoorts... Het kan allemaal in dezelfde klas. En: Iedere klas heeft wel 2-5 van dit soort leerlingen.
  6. De maatschappij is steeds meer individualistisch. De verwachtingen van ouders wringen met de idealen van passend onderwijs. Gevolg: Gefrustreerde ouders en lastige gesprekken.
  7. Ouders gaan voor het belang van hun eigen kind. Als leerkracht ga je voor het belang van de groep. Ouders kunnen heel boos zijn om bijvoorbeeld de slaapkamerindeling van het schoolkamp. Ze willen persé dat hún kind bij ál zijn vriendjes komt. Dat er dan een minder leuke 'restgroep' ontstaat, daar hebben ze geen oog voor. Maar: Als leerkracht heb je dat wel. Dus moet je weer dealen met deze ouders...
  8. Het klinkt niet aardig, maar sommige kinderen zijn écht heel naar in hun gedrag. Treiteren, spullen vernielen, geen respect voor een invaller, noem maar op. En: Sommige ouders willen dit van hun kind niet zien. "School moet het maar oplossen". Je voelt je dan soms wel erg alleen staan...
Heb ik spijt van mijn keuze om in het basisonderwijs te gaan werken? Nee, het is echt een geweldig waardevol en leuk vak. Maar: Je moet wel kunnen dealen met deze nadelen. ;)
Helder :) Inderdaad een herkenbare lijst, maar vooral het feit dat het allemaal op één dag voorbij komt zal het pittig maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Pannencouque schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:00:
[...]
Oeh, dat is wel opvallend, heb ik niet eerder gehoord.
Ja, N=4 in een paar jaar natuurlijk, maar vaak wordt het orde houden onderschat. Plus een goede IT'er maakt nog niet iemand die goed is in oudergesprekken of coördineren, terwijl vrijwel iedereen op een school dat soort taken erbij heeft.

(soms wmb iets te veel tijd en geld naar randzaken, maar dat is een andere discussie)
[...]
Die heftige zaken zijn natuurlijk niet voorbehouden aan het onderwijs. Dat zie je ook in bijv de jeugdzorg e.d. Maar mogelijk werkt daar een groep mensen die nog verder de eigen grenzen over gaat en niet staakt omdat de potentiële schade nog groter is.
Ja, vandaar dat je denk ik ook in die sectoren een hoog verzuim en veel uitstroom ziet.

En om de link weer met FO te maken: op dit moment zie ik mezelf niet willen stoppen, maar dat kan veranderen. Ik ben nu al redelijk cynisch t.o.v. 'innovaties' die vooral veel geld kosten, laat staan over 15-20 jaar. En dan wil ik niet de sta-in-de-weg zijn met een molensteen van een hypotheek om de nek die door moet werken tot een burnout.

Het geeft me eigenlijk nu al meer zekerheid en vrijheid: ik durf bij mijn nevenactiviteiten buiten school hogere tarieven te vragen, want mislopen van een opdracht maakt me niet uit. En bij de werkgever weiger ik gewoon bepaalde taken die me geen energie geven. Natuurlijk niet alles, de principes van 'pick your battles' en collegialiteit blijven relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:15
[...]

Interessant om te lezen en leuk dat het zo lijkt op mijn visie van mijn sector(GGZ)
Toevallig ook nog last van behoorlijk hoge rapportagedruk/verantwoording O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:06

TmZ

ColeJ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:57:
[...]

De overdracht bij de notaris duurt nog even dus heb nog even de tijd om daar over na te denken. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat een alternatief nog niet zo makkelijk is gevonden.

Echter, ik moest het appartement ook deels herfinancieren en met de huidige rentestanden is dat niet leuk meer, het hefboom effect is totaal verdwenen. Nog los van het feit dat de hele energietransitie ook daar moet gaan plaatsvinden. Of je het nou wil of niet, vroeg of laat zul je als verhuurder daar flink in moeten investeren.

Op moment van verkoop zat er geen huurder in dus ik kon het verkopen zonder dat het in verhuurde staat was. Daarbij kon ik het verkopen voor een goede prijs, vraag me af of ik dat nu nog zou krijgen met deze rentestanden.

Maar, het alternatief is dus nog niet gevonden :)
Hier hetzelfde, vastgoed ook verkocht. Tegenover verkoopwaarde amper rendement meer te halen uit huur een verslechterend belastingklimaat erbij.

Hier ook een worsteling wat het alternatief gaat zijn. Daling van de beurs komt qua timing voor mij niet slecht (los van de onderliggende oorzaken die niet per se erg fijn zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
ybos schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:52:
[...]

Met dat geld moet dat toch haalbaar zijn :? Met dit soort bedragen moet "de tering naar de nering zetten" niet zo moeilijk zijn toch :?
(eea wel afhankelijk van de staat van de verhuurde panden, komt er nog heftig onderhoud aan, of is dat meegenomen in de kostenberekening?)
In het standaard beeld voor FO is het denk ik prima haalbaar. Echter ben ik pas net de 30 gepasseerd en heb dus hopelijk nog heel lang te gaan met veel risico’s onderweg.

Als 7500 40 procent minder wordt blijft er 4500 over. Dan een hypotheek ervan af van 2500 en ik zit op 2k per maand, dat lijkt me krap met mogelijk nog een toekomstig gezin en om eerlijk te zijn ook geen levensstijl die is ingericht op het minimale.

Interen op het vermogen kan natuurlijk, maar gezien de lange periode blijven er bij een nieuwe vermogensrendementsheffing twee opties over, blijven werken of emigreren naar een fiscaal vriendelijker land..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

Bonenstaak92 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:24:
[...]

Interen op het vermogen kan natuurlijk, maar gezien de lange periode blijven er bij een nieuwe vermogensrendementsheffing twee opties over, blijven werken of emigreren naar een fiscaal vriendelijker land..
Wat een rigoureuze overwegingen. Je kunt ook gewoon een hééél klein beetje je uitgavenpatroon aanpassen. Of iets kleiner wonen. bewust zijn van de lifestyle inflation.

Met jouw budget was ik direct FO en nam ik morgen ontslag. Serieus. Ook op jouw leeftijd.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 17-06-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

In het standaard beeld voor FO is het denk ik prima haalbaar. Echter ben ik pas net de 30 gepasseerd en heb dus hopelijk nog heel lang te gaan met veel risico’s onderweg.

Als 7500 40 procent minder wordt blijft er 4500 over. Dan een hypotheek ervan af van 2500 en ik zit op 2k per maand, dat lijkt me krap met mogelijk nog een toekomstig gezin en om eerlijk te zijn ook geen levensstijl die is ingericht op het minimale.

Idd, een paar onderhoudsinterventies, wat leegstand en je zit hééél krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:35
[...]

Als ik jou was (en ook nog 30) loste ik ik elke maand nagenoeg de gehele huur af (alleen nog een reservering voor onderhoud/leegstand aanhouden).
Dan gewoon werken, moet je eens kijken waar je staat met een paar jaar. Dan is het risico van leegstand ook veel lager omdat de hypotheekkosten ook navenant lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Klinkt als een hoog OMY gehalte.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
TmZ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:18:
[...]

Hier hetzelfde, vastgoed ook verkocht. Tegenover verkoopwaarde amper rendement meer te halen uit huur een verslechterend belastingklimaat erbij.

Hier ook een worsteling wat het alternatief gaat zijn. Daling van de beurs komt qua timing voor mij niet slecht (los van de onderliggende oorzaken die niet per se erg fijn zijn)
Heb je alles verkocht? Hier hebben wij nog een appartement in de verhuur wat we wel blijven verhuren. Deze is qua locatie ook een stuk beter dan diegene die net is verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CaLeX schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:02:
Klinkt als een hoog OMY gehalte.
? Wat betekent dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:47

Perkouw

Moderator General Chat
One More Year

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:15
[...]

Maar je hebt toch ook een behoorlijke waarde aan vastgoed als je 7500 per maand binnen krijgt. Is verkopen en in een etf stroppen niet "veiliger"(zeg ik na een flinke daling). Evt om kosten lager te hebben zou je nog kunnen denken aan hypotheek een stuk aflossen. Loop je rendement mis maar is wel gunstig voor je cashflow.

En wat eerder al gezegd is, met 4500 netto per maand aan passieve inkomsten zit je behoorlijk ruim. Je zou altijd nog een parttime baan erbij kunnen nemen mocht je echt het gevoel hebben dat je tekort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
superkoex9 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:20:
[...]

Maar je hebt toch ook een behoorlijke waarde aan vastgoed als je 7500 per maand binnen krijgt. Is verkopen en in een etf stroppen niet "veiliger"(zeg ik na een flinke daling). Evt om kosten lager te hebben zou je nog kunnen denken aan hypotheek een stuk aflossen. Loop je rendement mis maar is wel gunstig voor je cashflow.

En wat eerder al gezegd is, met 4500 netto per maand aan passieve inkomsten zit je behoorlijk ruim. Je zou altijd nog een parttime baan erbij kunnen nemen mocht je echt het gevoel hebben dat je tekort komt.
Je vergeet de hypotheek en de onderhoudskosten..

Cashflow is niet gelijk aan maandelijks te besteden bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:06

TmZ

ColeJ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:04:
[...]

Heb je alles verkocht? Hier hebben wij nog een appartement in de verhuur wat we wel blijven verhuren. Deze is qua locatie ook een stuk beter dan diegene die net is verkocht.
Ja, waren er twee. Dat was initieel niet per se de intentie maar toen wij hoorden wat de verkoopprijzen waren van de woning die we overwogen aan te houden waren we snel klaar. Dan zou je bij een nieuwe verhuring zo'n hoge huur moeten vragen om nog wat rendement te maken, daar zou ik niet lekker van slapen omdat te vragen. Los van de risico's van het rekenen met een hele hoge huur (meer leegstand, regelgeving, etc.)

Kwam overigens ook toevallig samen dat in beide woningen in korte periode werd opgezegd door huurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 09:42

Ik ben recent tot de conclusie gekomen dat ik vanaf begin komend jaar FO ben met een passief inkomen van 7500 euro per maand.
Lekker bezig. Is dat passief inkomen op basis van de '4% regel'?

Ik zelf zou me niet druk maken over mogelijke plannen van de overheid. Niemand weet wat er precies gaat komen. Je moet plannen maken als de beslissingen definitief zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 15:21

GG85

.......

Hebben jullie trouwens een 'guilty pleasure' op het gebied van FO? Dus iets wat eigenlijk niet zo past in je FO strategie maar wat je toch doet.

Ik betrap me er op dat ik het toch te leuk vind om te stoppen met het kopen van een maandelijks lot bi de Staatsloterij. De verwachtingswaarde is negatief dus het is zo goed als zeker €40,- down the drain elke maand en toch blijf ik het doen :S.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
GG85 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:52:
Hebben jullie trouwens een 'guilty pleasure' op het gebied van FO? Dus iets wat eigenlijk niet zo past in je FO strategie maar wat je toch doet.

Ik betrap me er op dat ik het toch te leuk vind om te stoppen met het kopen van een maandelijks lot bi de Staatsloterij. De verwachtingswaarde is negatief dus het is zo goed als zeker €40,- down the drain elke maand en toch blijf ik het doen :S.
Kan je vanuit FO strategie dan niet beter een kleine staat (10x 1/5e lot) kopen? Kost minder per maand, want je hebt altijd de eindcijfers goed.

Heb je 10x zoveel kans op hoofdprijs/jackpot (toch wel 10x bijna nul dus); je krijgt dan 1/5e, maar ook dan ben je FO (tenzij lifestyle inflation).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:06

Het is niet echt één guilty pleasure, maar zoals de meesten, houd ik mij aan een plan. Zoals een bepaald bedrag per maand sparen, beleggen, enz. Na een paar jaar heb je dan best veel vermogen. Er blijft jaarlijks natuurlijk nog wel iets extra's over, maar dan heb ik geen moeite om een luxe-aankoop te doen.

Zo koop ik elke paar jaar een iets te overdreven game-pc voor de hobby. Als ik uit eten ga, dan betaal ik graag wat meer als de ervaring dan ook wat luxer is. Dat soort dingen.

"Wie gaat later je vermogen uitgeven, als je dat zelf nooit doet?"

Die loterij mag je zelf weten natuurlijk, maar dat is dan wel iets wat ik niet zou doen. Kans van 1 op de 100.000 (?) dat je echt een groot bedrag wint, tegenover een besparing van 500 euro per jaar. Dan zou ik eerder iets doen met turbo's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Dat is ook de reden dat ik het hier post, uit nieuwschierigheid naar anderen en voor suggesties om wat dan te doen met dat geld. Merk namelijk dat, hoe keurig ik me verder ook aan mijn plan houdt, ik af en toe gewoon een "gokje" wil wagen.
Die tip van 1 Staatslot naar 1/5e straatje vindt ik een hele goeie. Zal ook eens kijken naar een platform waar je makkelijk iets met turbo's kunt doen (nieuw voor me).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 16:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik betrap me er op dat ik het toch te leuk vind om te stoppen met het kopen van een maandelijks lot bij de Staatsloterij. De verwachtingswaarde is negatief dus het is zo goed als zeker €40,- down the drain elke maand en toch blijf ik het doen :S.
Ja herkenbaar.
Ben zelf een behoorlijke gokker.
Verplicht mijzelf nu tot het inleggen van hetzelfde bedrag in veiliger beleggingen en mag het daar pas uit halen als ik fo ben terwijl ik die pot niet mee reken naar het fo zijn zelf... een soort kadootje aan mijzelf als het zover is.
Doordat ik het dubbele moet inleggen verdwijnt een deel van de motivatie of leg ik minder in.

Mijn andere guilty pleasure is mijn auto.
Kan makkelijk 600 euro per maand goedkoper. Maarja zo'n tesla tovert elke keer als ik erin zit nog steeds een glimlach op mijn gezicht :D

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Zelf heb ik ook een automatische incasso lopen voor de Postcodeloterij maar merk dat ik daar weinig bij stil sta. Ik houd het puur aan omdat je daar weet wanneer je had kunnen winnen.

Vroeger kocht ik nog wel eens loten los en dan merk ik wel dat je er meer naar toe leeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 18-06-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Playa del C. schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:12:
[...]

Het is niet echt één guilty pleasure, maar zoals de meesten, houd ik mij aan een plan. Zoals een bepaald bedrag per maand sparen, beleggen, enz. Na een paar jaar heb je dan best veel vermogen. Er blijft jaarlijks natuurlijk nog wel iets extra's over, maar dan heb ik geen moeite om een luxe-aankoop te doen.

Zo koop ik elke paar jaar een iets te overdreven game-pc voor de hobby. Als ik uit eten ga, dan betaal ik graag wat meer als de ervaring dan ook wat luxer is. Dat soort dingen.

"Wie gaat later je vermogen uitgeven, als je dat zelf nooit doet?"

Die loterij mag je zelf weten natuurlijk, maar dat is dan wel iets wat ik niet zou doen. Kans van 1 op de 100.000 (?) dat je echt een groot bedrag wint, tegenover een besparing van 500 euro per jaar. Dan zou ik eerder iets doen met turbo's.
Even als leek: wat ik zo begrijp van een Turbo is dat het eigenlijk een soort margin trading is maar dan met ingebouwde stop-loss? Dus het ergste wat kan gebeuren is dat hij op 0 komt en je je inleg en het onderliggende aandeel kwijt bent?
Of kan hij ook negatief zodat ze (net als met margin) extra moet toeleggen? Dat zou namelijk wat minder wenselijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deveon schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:32:
[...]
Vroeger kocht ik nog wel eens loten los en dan merk ik wel dat je er meer naar toe leeft.
Dat vind ik ook. Eigenlijk past dat dus ook meer in de FO levenswijze van bewuste uitgaven doen :) . Dat heb ik trouwens bij veel zaken. Het gaat er niet alleen om dat je je uitgaven beperkt, het gaat er vooral om dat je de uitgaven die je doet bewust doet.

Wat bij mij zelf misschien als guilty pleasure gezien kan worden, ik heb een paar keer een andere keuken moeten kopen (bv bij verhuizing) en bij het aanschaffen van die keuken bezuinigen we niet bepaald op de apparatuur. Voor de prijs van alleen de apparatuur kopen anderen een hele keuken.

Van een heel andere categorie, we hebben een aantal goede doelen waar elk jaar wat geld heen gaat. Vanuit FO uitgangspunt zou je kunnen redeneren dat daar makkelijk op te besparen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GG85 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:35:
[...]

Even als leek: wat ik zo begrijp van een Turbo is dat het eigenlijk een soort margin trading is maar dan met ingebouwde stop-loss? Dus het ergste wat kan gebeuren is dat hij op 0 komt en je je inleg en het onderliggende aandeel kwijt bent?
Of kan hij ook negatief zodat ze (net als met margin) extra moet toeleggen? Dat zou namelijk wat minder wenselijk zijn.
Nee, kan niet negatief worden. Dat risico ligt bij de bank.

Een turbo is eigenlijk een vorm van speculeren met geleend geld. Je koopt geen aandeel (of index of wat dan ook), maar je leent bv 80% van de kosten en betaalt maar 20% van de prijs van het aandeel. Maar profiteer werk volledig van veranderingen in de waarde. Je kunt voor het zelfde geld dan dus 5 keer zo veel rendement maken. Positief én negatief.

Over het 'geleende' geld betaal je wat rente en als de koers van het aandeel te laag wordt, wordt de boel verkocht en kan het zijn dat je zonder geld blijft zitten.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Mijn partner is eigenlijk een guilty pleasure :P Schat van een mens, maar levert in termen van geld minder op dan ze kost. Denk dat ik eerder FO zou zijn zonder (omdat ik dan extreem zuinig kon leven, plus geen kinderen). Praten met vrienden is gratis en seks kun je vaker en relatief goedkoop ergens anders ook wel krijgen (met een beetje variatie als bonus). Zou ik ook veel meer tijd hebben (veel minder huishouden, verplichtingen, minder anderen moeten helpen steeds), als ik in die tijd een bedrijfje ernaast zou doen was ik helemaal snel FO... Je zou het bijna gaan overwegen O-)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:25
De koers van Bitcoin en aandelen in de gaten houden en opiniestukjes erover lezen.

Voor de duidelijkheid, ik heb geen Bitcoin en voor de aandelen ben ik een saaie maandelijkse inlegger, dus dit is pure tijdverspilling dan wel leedvermaak. Beetje zoals andere mensen tabloids lezen, maar dan voor de financiën.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:25
Shapeshifter schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:49:
Mijn partner is eigenlijk een guilty pleasure :P Schat van een mens, maar levert in termen van geld minder op dan ze kost.
"Sorry, het is uit. Ik heb de kosten/batenverhouding van onze relatie namelijk eens tegen het licht gehouden en die is gewoon niet best. Mocht je er toch in willen investeren heb ik een lijst actiepunten -- geen verplichting verder, voor de duidelijkheid, de keuze is aan jou.

PS. Luf u <3 "

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

Ja, vakantie….
Als ik mijn zinnen zet op een bepaalde bestemming, dan gaan we er naar toe.
Vakantie inflation is hier wel een puntje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:01
Tommie12 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:27:
[...]

Ja, vakantie….
Als ik mijn zinnen zet op een bepaalde bestemming, dan gaan we er naar toe.
Vakantie inflation is hier wel een puntje.
Hier ook enigszins wel een beetje. Maar om dit tegen te gaan werk ik gewoon met een vast budget voor vakantie. Hiervoor legde ik maandelijks 300 euro opzij in een vakantie pot, voor de kids er waren. We gingen niet altijd duur op vakantie, afwisselend city trips en kampeervakanties te voet en te fiets. Bij die laatste heb je nauwelijks tot soms zelfs geen overnachtingskosten, dus dat scheelt aanzienlijk. Maar kan dan ook zonder enig schuldgevoel dagelijks voor 100 euro of meer een driegangen diner eten in de beste lokale restaurants. Om met een vakantie van 3 weken nog altijd binnen het beschikbare budget te blijven :9.

Afgelopen jaren is vakantie een beetje op een zijspoor gezet. Zijn een klein aantal keertjes weggeweest, maar grotendeels beperkt tot korte vakanties binnen Nederland. Al het gezeur met maatregelen, bestemmingsrestricties ook vanuit werk, etc. had ik allemaal weinig zin in, verpest eigenlijk al zo'n beetje de vakantiesfeer voor je überhaupt bent vertrokken.

Toen de vakantiepot op zo'n 6000 euro stond in 2021 ben ik de inleg dan ook tijdelijk gestopt. Wel wat van gebruikt het afgelopen 1.5 jaar, maar extra inleg is nog even niet nodig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@psychodude

Tja, ik heb een hekel aan camping, en een liefde voor het noorden.
Met 6k kom ik dit jaar niet toe…. Ijsland is mooi en duur, en vorig jaar konden we op het laatste moment nog naar de Lofoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:01
Tommie12 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:35:
@psychodude

Met 6k kom ik dit jaar niet toe…. Ijsland is mooi en duur, en vorig jaar konden we op het laatste moment nog naar de Lofoten.
En dat terwijl je nergens mooier kunt kamperen dan in het noorden ;). Schitterende natuur, ultieme vrijheid en de mogelijkheid om zo'n beetje overal te gaan en staan waar je wilt met een tent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:35:
@psychodude

Ik houd ook niet van kamperen, maar wij kiezen er bewust wel voor om 'duur' en 'goedkoop' af te wisselen. Ook om naar de kinderen duidelijk te maken dat een leuke vakantie niet per se duur of exotisch hoeft te zijn. En dat er dichterbij en op goedkopere plekken ook een hoop te ontdekken is Ik vind het soms ook gewoon leuk, bijna een sport, om in een mooi gebied in bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland een leuk huis via bv Airbnb te vinden. Zo'n vakantie kan dan uiteindelijk in totaal vier een heel gezin even veel kosten als wat een verre vakantie per persoon kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:48
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:16:
Zo'n vakantie kan dan uiteindelijk in totaal vier een heel gezin even veel kosten als wat een verre vakantie per persoon kost.
Wij moeten dit jaar voor het eerst in de schoolvakantie. We hebben een weekje een chaletje ergens in NL in buurt van het strand, niets bijzonders verder.

Voor het geld dat dat kost heb ik ook een keer 3 weken rondgereisd in Thailand :+

In schoolvakantie heb ik juist het gevoel dat verre vakanties relatief voordeliger worden omdat die prijs niet zozeer beïnvloed wordt door schoolvakantie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
assje schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Wij moeten dit jaar voor het eerst in de schoolvakantie. We hebben een weekje een chaletje ergens in NL in buurt van het strand, niets bijzonders verder.

Voor het geld dat dat kost heb ik ook een keer 3 weken rondgereisd in Thailand :+

In schoolvakantie heb ik juist het gevoel dat verre vakanties relatief voordeliger worden omdat die prijs niet zozeer beïnvloed wordt door schoolvakantie.
Haha, ja, beginnersfout :) . Een chalet bij de Nederlandse kust is in de schoolvakanties inderdaad onbetaalbaar. Voor het zelfde geld had je waarschijnlijk ook drie weken een huisje op een mooie plek in Frankrijk kunnen huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Shapeshifter schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Mijn partner is eigenlijk een guilty pleasure :P Schat van een mens, maar levert in termen van geld minder op dan ze kost. Denk dat ik eerder FO zou zijn zonder (omdat ik dan extreem zuinig kon leven, plus geen kinderen). Praten met vrienden is gratis en seks kun je vaker en relatief goedkoop ergens anders ook wel krijgen (met een beetje variatie als bonus). Zou ik ook veel meer tijd hebben (veel minder huishouden, verplichtingen, minder anderen moeten helpen steeds), als ik in die tijd een bedrijfje ernaast zou doen was ik helemaal snel FO... Je zou het bijna gaan overwegen O-)
De andere kant is dat dat ook andersom geldt; je bent waarschijnlijk dood meer waard dan levend. Wellicht handig om vrienden te blijven met je partner.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Oost-Europese landen kunnen ook erg interessant (en goedkoop) zijn. Ik vind landen als Polen, Tsjechie, Slowakije en Roemenië fantastisch! En veel regio's zijn niet erg toeristisch, wat ik een voordeel vind.
In die landen ga ik voor een huisje/hotel/Airbnb omdat het zo goedkoop is, en het eten ook al goedkoop is.

Scandinavische landen dan ga ik voor kamperen. Zeker om kosten te besparen maar ook omdat het zich inderdaad erg goed leent voor kamperen. De campings zijn vaak ook erg mooi in de natuur gelegen.

Bij het kiezen van een vakantiebestemming word je blootgesteld aan veel marketing. IJsland is (terecht) erg populair de laatste jaren. Het kan interessant zijn om dat te weerstaan en zelf iets te bedenken.

Stedentrips (denk aan Parijs, Barcelona, Rome etc..) vind ik totaal niet meer aantrekkelijk. Ziet er leuk uit op de plaatjes maar veel steden zijn een combinatie geworden van veel herrie, vervuiling, overal auto's en stomme toeristen-hotspots. Ik vind het knap dat de marketingmachine dit nog steeds als aantrekkelijk weet te presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:06:
Oost-Europese landen kunnen ook erg interessant (en goedkoop) zijn. Ik vind landen als Polen, Tsjechie, Slowakije en Roemenië fantastisch! En veel regio's zijn niet erg toeristisch, wat ik een voordeel vind.
In die landen ga ik voor een huisje/hotel/Airbnb omdat het zo goedkoop is, en het eten ook al goedkoop is.

Scandinavische landen dan ga ik voor kamperen. Zeker om kosten te besparen maar ook omdat het zich inderdaad erg goed leent voor kamperen. De campings zijn vaak ook erg mooi in de natuur gelegen.

Bij het kiezen van een vakantiebestemming word je blootgesteld aan veel marketing. IJsland is (terecht) erg populair de laatste jaren. Het kan interessant zijn om dat te weerstaan en zelf iets te bedenken.

Stedentrips (denk aan Parijs, Barcelona, Rome etc..) vind ik totaal niet meer aantrekkelijk. Ziet er leuk uit op de plaatjes maar veel steden zijn een combinatie geworden van veel herrie, vervuiling, overal auto's en stomme toeristen-hotspots. Ik vind het knap dat de marketingmachine dit nog steeds als aantrekkelijk weet te presenteren.
Ik denk dat het net te lang geleden is dat je nog in Parijs bent geweest. De auto wordt daar op veel plaatsen letterlijk weg gepest, en terecht.
Ook Brussel en Amsterdam zijn een pak autoluwer geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
psychodude schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:06:
[...]

En dat terwijl je nergens mooier kunt kamperen dan in het noorden ;). Schitterende natuur, ultieme vrijheid en de mogelijkheid om zo'n beetje overal te gaan en staan waar je wilt met een tent.
Weet ik wel, maar te gehecht aan mijn eigen proper sanitair, een goed bed,….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
de Peer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:06:
Ik vermoed dat je dan ook niet echt de aantrekkelijkheid ziet van in een grote stad wonen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:16:
[...]

Ik vermoed dat je dan ook niet echt de aantrekkelijkheid ziet van in een grote stad wonen?
klopt, maar van stedenstrips kon 10 jaar terug nog goed genieten. Nu kijk ik er blijkbaar anders naar. Vooral herrie en vervuiling staan me tegen.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 18-06-2022 16:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
MneoreJ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:10:
[...]

"Sorry, het is uit. Ik heb de kosten/batenverhouding van onze relatie namelijk eens tegen het licht gehouden en die is gewoon niet best. Mocht je er toch in willen investeren heb ik een lijst actiepunten -- geen verplichting verder, voor de duidelijkheid, de keuze is aan jou.

PS. Luf u <3 "
Ik heb een klant gehad waarvoor ik moest doorrekenen hoeveel de scheiding hem ging kosten. Toen ik hem dat bedrag presenteerde zei hij "hmm dan blijf ik maar bij haar". Mevrouw wist hier verder niks van af.
Pagina: 1 ... 91 ... 290 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.