thejoker80 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:55:
Wellicht niet helemaal het goeie topic maar ik denk dat ik wel het antwoord hier kan vinden. Mijn moeder (70+) heeft een huis dat zo goed als schuldenvrij is. Ooit erven mijn zus en ik dat en moeten op dat moment natuurlijk erfbelasting betalen. Toen bedacht ik me dat een ouder 100k per kind belastingvrij mag schenken mits gebruikt voor een huis (is dat beperkt tot het woonhuis?). Zouden we dat alvast moeten regelen en geeft dat veel voordeel? Ik ben reeds huizenbezitter maar mijn zus niet (box 3 is momenteel niet belast geloof ik?). Anyway, er zit hier vast iemand die hier meer kijk op heeft

Ja beperkt tot je (toekomstig) woonhuis, maar daar valt ook onder het aflossen van je hypotheek van je huidige woonhuis... maar let op daar moet je dan mogelijk wel weer boete rente over betalen.
De limiet van 40 jaar geld voor jou of je partner, dus als je zus haar partner < 40 is .... kan het nog steeds.
Ook is die 40 jaar (ook) van toepassing op 27k
Je zou dat nu moeten regelen immers een schenking binnen 6 maanden van overlijden wordt alsnog als erfenis gezien. Veel voordeel, het gaat al snel om in absolute zin veel euro's... maar er komen veel kosten bij kijken aangezien moeder een hypotheek zal moeten nemen om het geld vrij te maken ALS ze die al krijgt. Dus advies, hypotheek, notaris en dan de rente die moeder maandelijks moet gaan betalen.
Jij en je zus hebben een vrijstelling van 21.559 euro (in 2022)
en de eerste 130.424 wordt a 10% belast.
Dus aangenomen dat de erfenis pp meer is dan 152.000 (151.983 om heel exact te zijn). (totaal dus > 304k)
Bespaar je 20% erfbelasting, is toch 20.000 euro p.p. tikt hard aan.
Tenzij je alles op papier doet, maar dan kan je niet 100k vrij schenken immers je (kan) het niet voor je huis gebruiken, wel kan je dan de 10% staffel vol op papier schenken ad 130k dan tik je direct 10% belasting af en bespaar je dus 13k bij de erfenis.
Maar moet je wel nu (als kinderen zijnde) ieder 13k af tikken naar de belastingdienst
Bovendien moet in de tussenliggende jaren moeder aan de kinderen de wettelijke rente ad 6% voldoen (elk jaar), met 2 kinderen is dat dus 1.300 euro die ze elke maand kwijt is .... kan dat wel uit ?
En nee dat kan je niet zomaar weer terug geven/schenken etc...
Een papieren schenking kost zo 400-500 euro per akte.
Wij hebben het ooit ook bestudeerd, maar geld dat vast zit in stenen "los weken" is wel een dingetje al lijkt het tegenwoordig makkelijker met de "verzilver hypotheken" die je af en toe in reclames voorbij ziet komen.
Maar een hypotheek op je woonhuis is toch meestal erg beperkt op je inkomen.
Wat ons vooral triggerde is de papieren schenking omdat je dan slechts met vermogen schuift....
MAAR
- moet je (als kind of ouder zijnde) wel NU schenkbelasting betalen (moet dus even 13k hebben liggen).
- je moeder gaat de verplichting van 1.300 euro per maand aan v.w.b. rente betalingen... vooral dit verplichte character staat ons niet aan, willen liever dat moeders lekker kan leven voor wat er nog over is... bovendien hakt 1.300 euro er natuurlijk best op in zeker als ze van AOW + weduwe pensioen moet leven.
Wel krijgen we ALS het kan jaarlijks een schenking van 5k en de kleinkinderen 2k belasting vrij.
Bovendien is de erfenis geregeld dat de kleinkinderen "belasting vrij" opgevuld worden, scheelt over 21k 20% belasting betalen in "deze ronde" en over nog eens 10 of 20% mocht jij ooit overlijden.
Als die 5k schenking er in een jaar niet in zit, zou je daar ook nog een papieren schenking van kunnen maken... Rente lasten zijn dan veel lager, maar naar verhouding tikt de notaris kosten natuurlijk veel harder aan.
Overigens gaan zeker de schenkingen aan de kleinkinderen (nog allen minderjarig) altijd met een ondertoezicht stelling en omkeerbaarheids clausule... Mocht een klein kind ooit aan de drugs raken of andere van dat soort zaken....
Als je 26k of 13k (pp) aan belasting kan besparen is dat natuurlijk altijd fijn, maar als dat ten laste gaat van de kwaliteit en het zorgvrije leven van moeder is dat het ons niet waard.