Oh ik kende het als het piepsysteem.
Of iig een variatie daarvan.
Of iig een variatie daarvan.
Herkent de BD eigenlijk automatisch het deel van je hypo die in Box 3 valt? Hoe werkt dat?de Peer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:45:
[...]
Klopt, die valt dan in box 3. Doe ik zelf ook.
Trek je af van je vermogen en dan betaal je minder VRH.
[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 07-06-2022 22:08 ]
Nu ken ik uit mijn werkgeschiedenis een persoon die zijn (en familie) leven volgens het stoicisme invult (en daar nog een dot ‘Epistulae Morales ad Lucilium’ overheen giet). Aan de andere kant was hij wel meer dan twee decennia Group General Counsel van een groot beursgenoteerd internationaal bedrijf. Waarbij het opgebouwde vermogen behoorlijk te noemen is, en je dus veel vrijer je leven in kan richten volgens de gekozen principes.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
GG85 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:12:
[...]
Yes, Stoicisme is weer terug in dit topic.
Wat ik er van begrepen heb is dat je voorsteld iets niet meer te hebben (van een jas tot je kind) om je enerzijds voor te bereiden op iets niet meer hebben (overlijden van iemand bijvoorbeeld) maar ook om extra te waarderen dat je iets of iemand juist nog wel hebt.
Een stap verder is idd een dag niet eten of zonder jas naar buiten op een koude dag. Ook weer om het extra te waarderen maar ook om jezelf te "harden" en flexibeler te maken.
Al eerder genoemd maar kan iedereen die met FO bezig is en ipv financieel onafhankelijk ook op andere vlakken in het leven wat meer "onafhankelijk" wil zijn het boek van William Irvine aanraden.
Helemaal geen slecht voorbeeld. Door af een toe eens een nacht zonder matras te slapen kom je er achter hoe fijn het is om wél een matras te hebben. Hierdoor zal waarschijnlijk ook de "noodzaak" om een nieuw matras te kopen afnemen, omdat je het bestaande matras meer waardeert.Tehh schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:55:
[...]
Af en toe 'cold turkey' ergens mee stoppen kan er voor zorgen dat je beseft dat je het niet nodig hebt. Of je komt er achter dat je het echt mist, als je er dan weer mee begint geniet je (in elk geval tijdelijk) hier weer extra van.
Het stoicisme maakt hier ook gebruik van. Ik weet niet meer exact hoe het zat, maar volgens mij stellen zij zich 'geregeld' diezelfde vraag. Hoe zou mijn leven er uit zien als ik x niet heb? En sommigen testen dit dus ook echt door bijv. een dag zonder matras te slapen o.i.d. om te kijken of hun gevoel klopt met de werkelijkheid (vast niet het beste voorbeeld).
Een Deen dus, die al lange tijd in de VS woont. Jacob heeft later overigens ook verschillende keren aangegeven dat de benaming Early Retirement Extreme achteraf gezien niet de juiste was om dat bij "retirement" men vaak denkt het traditionele pensioen, stoppen met werken / achter de geraniums zitten. Terwijl het voor hem meer een wijze is om te kunnen leven, met een vergelijkbaar of beter niveau als zeg maar modaal, maar daarbij minder of geheel niet afhankelijk te zijn van de standaard baan - inkomen.TucanoItaly schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:48:
[...]
..Het doet me denken aan die ene Zweed (?) Deen , Jacob Lund Fisker,...
Zo gek is dat nog niet hoor, je referentie kader aanpassen heeft een groter effect (of is in ieder geval een stuk makkelijker/sneller) op je perspectief dan hard werken en veel geld verdienenMirved schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:13:
Misschien is een werkvakantie naar een of ander 3de wereld land ook wel iets voor jullie. Dan besef je pas hoe goed je het hebt.
Bovenstaande is meer als grap bedoelt maar heb wel eens gezien dat mensen op "werkvakantie" gingen naar Cuba om daar op het land te werken. Het bestaat dus.
Volgens mij is het idee van Fisker niet zozeer afhankelijkheid van de gemeenschap, maar juist het idee dat er geen reden is waarom je uitgaven (los van inflatie) zouden moeten stijgen. Dat als je in principe gewoon levenslang op het niveau van een student zou kunnen blijven leven, ondanks dat je inkomen stijgt. En dat je met wat 'slimme' keuzes je totale uitgaven kunt laten dalen. (Bv niet het allergoedkoopste huis als je dan ook een auto nodig hebt, of als de stookkosten omhoog schieten.)TucanoItaly schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:48:
[...]
@Rubbergrover1 ja, ben ik met je eens, het is dan meer je netwerk dat telt, en die moet ook onderhouden worden. Het doet me denken aan die ene Zweed (?), Jacob Lund Fisker, die in het dagelijkse leven gewoon een stuk minder geld nodig heeft. Ze zitten dan wat dieper ingegraven in de gemeenschap om hen heen. Dat is inderdaad een afhankelijkheid, maar wel een warme.
Haha, ik moet zeggen, mijn eigen ervaring hiermee een aantal jaar geleden was teleurstellendThompson schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:25:
* Thompson heeft recent ook een boel eetbaars in de tuin geplant
5 soorten kruiden
5 soorten pepers
2 soorten tomaat
2 soorten courgette
aubergine
augurk
4 soorten bes
4 kleuren framboos
braam
moerbei
Incl wat extra benodigdheden, potgrond etc. etc. bijna 400€ armer maar iig wel een flinke upgrade voor de tuin. Nu nog zorgen dat ik het allemaal in leven houd en er ook dus ook daadwerkelijk wat voor terug krijg.
/edit; Oops ik dacht dat dit slowchat topic was
Dit gaat op voor alles. We zijn als mens heel makkelijk in staat om ergens afhankelijk van te geraken.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:03:
Complicerende factor is dat er meer mensen in huis wonen. Met in vroeger tijden een kinderpakket bij de TV 'evolueert' dat vooral bij hen naar de situatie waarin ze aan bepaalde zenders gewend zijn. Zouden ze ze missen als we ze niet hadden? Waarschijnlijk niet. Maar ben je er eenmaal aan gewend, dan mis je ze wel als ze ineens weg zijn.
Ik gebruik bv ook geen Netflix etc. Maar ik heb ook niet het gevoel dat ik daar iets aan mis.
Ik pik even tweet quotes eruit: "Leven als een student" en "vol te houden".Rubbergrover1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:35:
[...]
Volgens mij is het idee van Fisker niet zozeer afhankelijkheid van de gemeenschap, maar juist het idee dat er geen reden is waarom je uitgaven (los van inflatie) zouden moeten stijgen. Dat als je in principe gewoon levenslang op het niveau van een student zou kunnen blijven leven, ondanks dat je inkomen stijgt. En dat je met wat 'slimme' keuzes je totale uitgaven kunt laten dalen. (Bv niet het allergoedkoopste huis als je dan ook een auto nodig hebt, of als de stookkosten omhoog schieten.)
Op zich ben ik het voor een groot deel wel met die instelling eens. Maar tegelijk zullen veel mensen die goedkope tijd juist zijn doorgekomen met de gedachte dat het maar tijdelijk is. Of met af en toe een extraatje van de ouders. Een beetje vergelijkbaar met leven op bijstandsniveau. Iedereen kan een tijd leven op bijstandsniveau, maar om dat 10 jaar of langer vol te houden, dat zal voor veel mensen een probleem zijn.
Als ik over zulke 'extreme' aanpakken lees, dan heb ik vaak het idee dat mensen een 'afhankelijkheid' van geld inruilen voor andere afhankelijkheden die soms veel lastiger en ingrijpender en/of kostbaarder zijn. Goed om er bij stil te staan, maar in mijn optiek lang niet altijd goed om het tot in het extreme door te trekken.rube schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:55:
[...]
Maar dat vereist soms een "extreme" aanpak/kijk op zaken. Ik ben daar zelf soms ook te "lui" voor en gooi er geld tegenaan in plaats van dat ik voor een andere (vaak tijdrovende/moeilijkere) oplossing ga.
Zeker lastiger en ingrijpender maar veelal ook "weerbaarder" omdat je minder sterk afhankelijk bent van het huidige financiele systeem. De diverse situaties van de afgelopen 15 jaar (krediet crisis, euro crisis, pandemie, supply chain issues, oorlog 1500 km hier vandaan) geeft ook aan dat een bepaalde "weerbaarheid" mocht het financiele systeem "haperen" nuttig kan zijn.Rubbergrover1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:18:
[...]
Als ik over zulke 'extreme' aanpakken lees, dan heb ik vaak het idee dat mensen een 'afhankelijkheid' van geld inruilen voor andere afhankelijkheden die soms veel lastiger en ingrijpender...
[ Voor 10% gewijzigd door rube op 08-06-2022 17:29 ]
Die TLDR-disclaimer heeft weinig nut aan het einde van je verhaalrube schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:42:
Aangezien de portfolio begint te groeien heb ik een een check gedaan of de NT fondsen in combinatie met ABN Amro Zelf beleggen basis nog steeds voor mij “de beste” keuze is, waarbij een brede marktkapitalisatie, dividend lekkage en lage kosten is meegenomen.
Ik gebruik voor de NT fondsen ABN Zelf Beleggen basis, daar zijn geen aan- en verkoopkosten aan verbonden.
Kosten zijn 0.2% over belegd vermogen tot 100K en 0,12% over belegd vermogen 100-400K
En de kosten per fonds:
Nothern Trust World Lopende kosten 0,15%
Nothern Trust Emerging Markets Lopende kosten 0,25%
Nothern Trust Small Caps Lopende kosten 0,22%
Voor mijn gevoel zag dat er nog steeds wel goed uit en na het checken op www.indexfondsenvergelijken.nl/ werd dat bevestigd. De combinatie van deze NT fondsen geeft de hoogste marktkapitalisatie van 92% en ABN Amro Zelf beleggen basis geeft (voor mij) een van de goedkopste opties.
TLDR: ABN Amro Zelf beleggen basis icm met NT fondsen is (voor mij) nog steeds een van de goedkopste en beste optie.
Ik heb de TLDR geheel vet gemaakt en ook bovenaan geplaatst. Zo is het wel duidelijk denk ikBlik1984 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:45:
[...]
Die TLDR-disclaimer heeft weinig nut aan het einde van je verhaal
[ Voor 21% gewijzigd door ColeJ op 08-06-2022 16:58 ]
Bij een groot portfolio is Rabo goedkoper. Door de max op de kosten komt dat procentueel beter uit.rube schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:42:
TLDR: ABN Amro Zelf beleggen basis icm met NT fondsen is (voor mij) nog steeds een van de goedkopste en beste opties.
Aangezien de portfolio begint te groeien heb ik een een check gedaan of de NT fondsen in combinatie met ABN Amro Zelf beleggen basis nog steeds voor mij “de beste” keuze is, waarbij een brede marktkapitalisatie, dividend lekkage en lage kosten is meegenomen.
Ik gebruik voor de NT fondsen ABN Zelf Beleggen basis, daar zijn geen aan- en verkoopkosten aan verbonden.
Kosten zijn 0.2% over belegd vermogen tot 100K en 0,12% over belegd vermogen 100-400K
En de kosten per fonds:
Nothern Trust World Lopende kosten 0,15%
Nothern Trust Emerging Markets Lopende kosten 0,25%
Nothern Trust Small Caps Lopende kosten 0,22%
Voor mijn gevoel zag dat er nog steeds wel goed uit en na het checken op www.indexfondsenvergelijken.nl/ werd dat bevestigd. De combinatie van deze NT fondsen geeft de hoogste marktkapitalisatie van 92% en ABN Amro Zelf beleggen basis geeft (voor mij) een van de goedkopste opties.
TLDR: ABN Amro Zelf beleggen basis icm met NT fondsen is (voor mij) nog steeds een van de goedkopste en beste opties.
Je kan voor een vast bedrag kopen, hoeft niet hele stukken te kopen.ColeJ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:57:
Ik zit nu bij Meesman maar vind het wel irritant dat er wekelijks een update is. Heb je bij ABN AMRO een meer real time inzicht? En moet je dan hele stukken kopen of kun je voor een vast bedrag kopen?
Volgens mij ligt het er net aan hoe de situatie is, Als ik e.e.a. invul bij fondsenvergelijker komt ABN er mij meestal net iets goedkoper uit, maar de verschillen zijn miniem.orf schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:59:
[...]
Bij een groot portfolio is Rabo goedkoper. Door de max op de kosten komt dat procentueel beter uit.
En dat waarschijnlijk ook. Wat uieraard geen belemering zou zijn als het voor ons wel goedkoper zou zijn, dan zou ik wel een openen.ColeJ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:02:
Dan moet je volgens mij ook bankieren bij die grootbank. Anders kun je het niet kiezen.
Zelfde heb je volgens mij bij ING. Ook zonder aankoopkosten bij beleggingsfondsen. De grootbanken ontlopen elkaar tegenwoordig niet zo heel veel meer. Dus vaak is de eigen huisbank dan prima.ColeJ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:02:
Dan moet je volgens mij ook bankieren bij die grootbank. Anders kun je het niet kiezen.
Je zult inderdaad een bankrekening moeten hebben bij die bank. Zoals @Rubbergrover1 aangeeft ontlopen ze elkaar vervolgens niet heel veel. Pas bij echt grote bedragen ga je dat merken, en dan springt de Rabobank eruit omdat die een maximum op de servicekosten hebben van ik meen €100 per kwartaal. Maar voordat je aan die servicekosten zit moet je een portefeuille van ergens rond de €260k meen ik. Daarnaast zijn er nog wat kleine verschillen in dat je IIRC bij ING een vast bedrag betaald per kwartaal met daarboven op nog een percentage aan de hand van de portefeuille grote, en bij Rabo betaal je IIRC alleen een percentage maar voor de transacties bij fondsen weer een klein percentage aan transactiekosten.ColeJ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:02:
Ik zou voor Interactive Brokers gaan. Lynx maakt gebruik van het platform van Interactive Brokers (IB).rube schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:03:
Vraag: waar kan ik het beste een goud tracker aanschaffen? Ik heb op dit moment alleen ABN Amro zelf beleggen basis. Op basis van onderstaande kom ik uit op Interactive brokers of Lynx en een goud tracker zoals iShares Physical Gold. Iemand betere suggesties en of advies/ervaring waarom voor Interactive Brokers of juist voor Lynx zou moeten kiezen?
Wat doe je van werk als ik mag vragen? En is deze salarisverhoging binnen hetzelfde bedrijf? Of ben je overgestapt?
Waarom? IMO is dit juist perfect. Geen trigger om gekke dingen te gaan doen.ColeJ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:57:
Ik zit nu bij Meesman maar vind het wel irritant dat er wekelijks een update is.
Vind dit wel echt een ding; zit zelf bij ING en ben tevreden over de Bankieren app en Beleggen app maar bij een belegd vermogen van 400K gaat dat gewoon 1000eu per jaar kosten terwijl Rabo slechts 400eu kost.RobertMe schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:41:
[...]
Je zult inderdaad een bankrekening moeten hebben bij die bank. Zoals @Rubbergrover1 aangeeft ontlopen ze elkaar vervolgens niet heel veel. Pas bij echt grote bedragen ga je dat merken, en dan springt de Rabobank eruit omdat die een maximum op de servicekosten hebben van ik meen €100 per kwartaal. Maar voordat je aan die servicekosten zit moet je een portefeuille van ergens rond de €260k meen ik. Daarnaast zijn er nog wat kleine verschillen in dat je IIRC bij ING een vast bedrag betaald per kwartaal met daarboven op nog een percentage aan de hand van de portefeuille grote, en bij Rabo betaal je IIRC alleen een percentage maar voor de transacties bij fondsen weer een klein percentage aan transactiekosten.
Kost bij Interactive Brokers 0 euro als je 400K vermogen belegt hebt in aandelen.r0bb schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:22:
[...]
Vind dit wel echt een ding; zit zelf bij ING en ben tevreden over de Bankieren app en Beleggen app maar bij een belegd vermogen van 400K gaat dat gewoon 1000eu per jaar kosten terwijl Rabo slechts 400eu kost.
Ik kan mijzelf prima beheersen, ik blijf bij mijn plan van periodiek inleggen zonder te verkopen.JEightyFive schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:40:
[...]
Waarom? IMO is dit juist perfect. Geen trigger om gekke dingen te gaan doen.
Ik heb dat opgelost door maar 1 keer per maand te kijken...ColeJ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:46:
[...]
Ik kan mijzelf prima beheersen, ik blijf bij mijn plan van periodiek inleggen zonder te verkopen.
Ik vind het vervelend als ik de ene week zie dat mijn geld is gestort en is geparkeerd onder “nog te beleggen bedrag”. De week daarna zit het er uiteindelijk in. Ik heb nu een switch gedaan van alle 3 de oude Meesman fondsen naar Wereldwijd totaal. Dit lijkt ook eeuwig te duren.
Dus je bouwt vermogen op voor je nabestaanden?ColeJ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:46:
[...]
Ik kan mijzelf prima beheersen, ik blijf bij mijn plan van periodiek inleggen zonder te verkopen.
Als het dividendrendement voldoende is om van te leven en je het vermogen graag intact wilt houden, dan zou dat ook geen gekke strategie zijn.phantom09 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:08:
[...]
Dus je bouwt vermogen op voor je nabestaanden?
Als voorbeeld neem ik VWRL ETF. Deze geeft circa 1,9% dividend per jaar:Rubbergrover1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:13:
[...]
Als het dividendrendement voldoende is om van te leven en je het vermogen graag intact wilt houden, dan zou dat ook geen gekke strategie zijn.
Zou ook niet mijn voorkeur hebben. Maar ik weet dat er mensen zijn die wel een vergelijkbaar doel hebben.phantom09 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:20:
[...]
Dat wordt voor Jan modaal erg moeilijk. Of hij moet 40 jaar lang op een houtje bijten en zoveel mogeljik opzij leggen.
ik snap wel dat je reageert op het woord dividend, maar daar hoef je natuurlijk niet alleen van te leven. Als je pot groot genoeg is dan vult het zelf je onttrekkingen aan. ( in de meeste gevallen, als je voldoende safe zit met de SWR)phantom09 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:20:
[...]
Als voorbeeld neem ik VWRL ETF. Deze geeft circa 1,9% dividend per jaar:
https://www.financemonkey...-geeft-vwrl-op-jaarbasis/
Ik ga uit van een modaal inkomen van netto 2500 per maand. Laten we zeggen 35.000 netto per jaar.
Even geen rekening houdende met inflatie en vermogensbelasting. Je moet dan een vermogen hebben van:
€ 1.842.105,-
Dat wordt voor Jan modaal erg moeilijk. Of hij moet 40 jaar lang op een houtje bijten en zoveel mogeljik opzij leggen.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Weet je zo uit je hoofd welk bedrag dat is?orf schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:59:
[...]
Bij een groot portfolio is Rabo goedkoper. Door de max op de kosten komt dat procentueel beter uit.
Nee, niet uit m’n hoofd. Maar RobertMe in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5" schrijft 260K.Pannencouque schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:14:
[...]
Weet je zo uit je hoofd welk bedrag dat is?
Dat is juist het mooie ervan. Je hebt een lange termijn plan dus wat er op de korte termijn gebeurt maakt niet uit. Dat het 1x per week bijgewerkt wordt is prima. Zoals een ander hier ook al zei: dan kijk je 1x per maand. Wat maakt het uit wat er op weekbasis gebeurt?ColeJ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:46:
[...]
Ik vind het vervelend als ik de ene week zie dat mijn geld is gestort en is geparkeerd onder “nog te beleggen bedrag”. De week daarna zit het er uiteindelijk in. Ik heb nu een switch gedaan van alle 3 de oude Meesman fondsen naar Wereldwijd totaal. Dit lijkt ook eeuwig te duren.
Awesome! Ik zit toevallig in het proces om een AOV aan te vragen waar ik de vraag kreeg wat de huidige waarde van de woning is, naast de WOZ. Alsof ik een taxateur benTorgo schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:47:
Ik kwam een handige nieuwe feature tegen op Funda. Als je je adres opgeeft dan geeft Funda een schatting van je woning waarde. Met een laag, middel, hoog getal op basis van 20 in de omgeving verkochte woningen en aan de hand van de door jezelf aangegeven staat van de woning.
Wel handig als je de marktwaarde van je woning wil gebruiken op je balans of net worth berekening.
Voor mij zit er een verschil van 245K tussen de midden waarde van Funda en mijn WOZ van 2021. (was niet echt een verrassing, ik volg een beetje wat er recent verkocht is de afgelopen jaren)
[ Voor 35% gewijzigd door JEightyFive op 09-06-2022 08:37 ]
Hoe vaak log je in om de dekkingsgraad of koersontwikkeling van je pensioen(fonds) te bekijken...JEightyFive schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:32:
Dat is juist het mooie ervan. Je hebt een lange termijn plan dus wat er op de korte termijn gebeurt maakt niet uit. Dat het 1x per week bijgewerkt wordt is prima. Zoals een ander hier ook al zei: dan kijk je 1x per maand. Wat maakt het uit wat er op weekbasis gebeurt?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Die had ik effe gemist. Maar thanks. Dan heb ik nog wat spaarwerk te doenorf schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:31:
[...]
Nee, niet uit m’n hoofd. Maar RobertMe in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5" schrijft 260K.
Lijkt alleen te werken met veel vergelijkbare woningen in de omgeving. Mijn woning valt hier niet onder.Torgo schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:47:
Ik kwam een handige nieuwe feature tegen op Funda. Als je je adres opgeeft dan geeft Funda een schatting van je woning waarde. Met een laag, middel, hoog getal op basis van 20 in de omgeving verkochte woningen en aan de hand van de door jezelf aangegeven staat van de woning.
Wel handig als je de marktwaarde van je woning wil gebruiken op je balans of net worth berekening.
Voor mij zit er een verschil van 245K tussen de midden waarde van Funda en mijn WOZ van 2021. (was niet echt een verrassing, ik volg een beetje wat er recent verkocht is de afgelopen jaren)
Je hebt de max nog iets eerder bereikt;orf schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:31:
[...]
Nee, niet uit m’n hoofd. Maar RobertMe in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5" schrijft 260K.
Mijn ervaring is in ieder geval dat al die waarderings-sites niet werken en dat het meer gokwerk is. Zo heb je ook versies van het kadaster, berekenhet en hypotheker. Bij mijn woning zit tussen de hoogste en de laagste berekening een verschil van 180k. Funda is daarbij de grootste outlier naar boven toe en Hypotheker de grootste outlier naar onderen.Torgo schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:47:
Ik vind het op zich wel interessant wat ik voor het zelfde geld ook had/zou kunnen kopen. Ook voor de lange termijn, als ik misschien eens zou willen verhuizen naar een ander deel van het land of naar een ander soort woning, is het wel prettig om een richtlijn te hebben van wat ik zoal zou kunnen kopen als we het huidige huis zouden verkopen. En van de woningen waar we naar kunnen kijken als we niet duurder uit zouden willen zijn.tuinïnen schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:01:
[...]
Verder vind ik het geheel niet interessant in mijn casus. Ik verwacht de komende 20/30 jaar niet te verhuizen omdat ik daar een hekel aan heb en ik ook niet van geniet van extra kosten. Zit prima, ooit aangekocht voor 190k , nu zal de waarde rond 370k zitten. Zal zelf kunnen kopen (incl financiering) tot 500 a 600 maar zie totaal niet de meerwaarde. Eerder een risico als in ik weet wat ik nu heb en waar kom je terecht daarna?
Toch klopt het berekende omslagpunt vanwaar Rabo structureel goedkoper gaat worden alsnog wel. Dat de kosten periodiek wat verschillen afhankelijk van wanneer en hoeveel is aangekocht en hoeveel door groei is geaccumuleerd doet daar niet aan af.r0bb schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:32:
@R.van.M het is nog iets complexer dan dat.
Rabo hanteert ook nog Transactiekosten en Kosten Dividenduitkering waar ING dat niet doet.
Kijk maar eens op indexfondsvergelijken.nl en klap de details uit.
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan de definitie. Bij Rabobank ben je duurder uit dan ING in het begin. Vanaf die ~233k ben je dan wellicht wel goedkoper uit vanaf dat moment, maar ben je nog niet "break even" zogezegd. Als je met 0 begint en in een keer 233k erin stopt is Rabo goedkoper. Als je elke maand 1k inlegt ben je bij Rabobank wel al "233 maanden" teveel aan het betalen voordat je op die 233k zit. Daardoor dat het dus weer wat langer duurt voordat Rabo over de gehele periode goedkoper ligt. Wat uiteraard ook weer ligt aan hoeveel je inlegt, verwachte rendement en dividend etc. Die 260k die ik eerder noemde zal dan vast gebaseerd zijn op mijn gebruik van indexfondsenvergelijken.nl. Waarbij Rabo dan pas goedkoper werd.DualDevil schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:39:
[...]
Toch klopt het berekende omslagpunt vanwaar Rabo structureel goedkoper gaat worden alsnog wel. Dat de kosten periodiek wat verschillen afhankelijk van wanneer en hoeveel is aangekocht en hoeveel door groei is geaccumuleerd doet daar niet aan af.
Volgens mij klopt ook dat niet, als je 1000 per maand voor 20 jaar (240k) in indexfondsenvergelijken.nl gooit is ABN goedkoopst, daarna Rabo en daarna pas ING.RobertMe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:02:
[...]
Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan de definitie. Bij Rabobank ben je duurder uit dan ING in het begin. Vanaf die ~233k ben je dan wellicht wel goedkoper uit vanaf dat moment, maar ben je nog niet "break even" zogezegd. Als je met 0 begint en in een keer 233k erin stopt is Rabo goedkoper. Als je elke maand 1k inlegt ben je bij Rabobank wel al "233 maanden" teveel aan het betalen voordat je op die 233k zit. Daardoor dat het dus weer wat langer duurt voordat Rabo over de gehele periode goedkoper ligt. Wat uiteraard ook weer ligt aan hoeveel je inlegt, verwachte rendement en dividend etc. Die 260k die ik eerder noemde zal dan vast gebaseerd zijn op mijn gebruik van indexfondsenvergelijken.nl. Waarbij Rabo dan pas goedkoper werd.
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Ik gaf dan ook 260k~ish aan. Ik weet in ieder geval ook niet meer de exacte getallen. Maar natuurlijk duurt het inclusief opbouwen langer voordat de Rabo over de gehele periode goedkoper is/was. Zoals aangegeven dus omdat je in de periode dat je nog niet op die ~233k zit duurder uit bent, door transactiekosten. Vanaf een portefeuille van die ~233k ben je dan wel goedkoper uit, maar voordat de besparing gelijk is aan het "teveel" betaalde daarvoor gaat natuurlijk ook weer een periode overheen.DualDevil schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:03:
[...]
Volgens mij klopt ook dat niet, als je 1000 per maand voor 20 jaar (240k) in indexfondsenvergelijken.nl gooit is ABN goedkoopst, daarna Rabo en daarna pas ING.
Kleinere portefeuilles -> ABN
Grotere portefeuilles -> Rabo
Klopt. In de opbouwfase is Rabo niet de goedkoopste.RobertMe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:12:
[...]
Ik gaf dan ook 260k~ish aan. Ik weet in ieder geval ook niet meer de exacte getallen. Maar natuurlijk duurt het inclusief opbouwen langer voordat de Rabo over de gehele periode goedkoper is/was. Zoals aangegeven dus omdat je in de periode dat je nog niet op die ~233k zit duurder uit bent, door transactiekosten. Vanaf een portefeuille van die ~233k ben je dan wel goedkoper uit, maar voordat de besparing gelijk is aan het "teveel" betaalde daarvoor gaat natuurlijk ook weer een periode overheen.
In dit topic beleggen mensen vooral in wereldwijde gespreide fondsen. Daar betaal je bij IB ook voor, naast een TER voor aan het fonds. Als we bijv AVIAW + EMIM bij IB kopen voor 400k betaal je in 20 jaar € 33.497 bij IBphantom09 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:34:
[...]
Kost bij Interactive Brokers 0 euro als je 400K vermogen belegt hebt in aandelen.
En Meesman is juist weer voordeliger geworden.R.van.M schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:28:
[...]
Klopt. In de opbouwfase is Rabo niet de goedkoopste.
Het is vooral interessant voor mensen die al een stukje onderweg zijn. Ik heb de eerste jaren bij Meesman belegd. Toen deze fondsen bij Rabobank beschikbaar kwamen heb ik het vergelijk gemaakt en in 10 jaar bespaar ik net geen 10k.
Het verschil tussen ING en RABO zal kleiner zijn een vooral bij grotere vermogens interessant worden.
Nee hoor, die keuze is geheel aan jou. Een vertrouwde omgeving kan ook iets waard zijn.r0bb schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:17:
Pfff zal ik voor mijn lump sum NT order dan echt mn vertrouwende ING moeten gaan inruilen voor de Rabo?
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 09-06-2022 13:21 ]
De verschillen zijn (in mijn optiek) marginaal tussen de grootbanken (voor de 2 of 3 NT-fondsen): minder dan 1000 euro tussen de goedkoopste en de duurste op een termijn van 20 jaar/~250k totaal (met de standaard instellingen op indexfondsenvergelijken.nl, 20 jaar 500 euro inleggen). Wat in die kosten niet is meegenomen is overigens de prijs van de normale betaalrekening die je bij elk van die banken moet hebben om er te kunnen beleggen. Een normale betaalrekening is momenteel dan weer het goedkoopst bij ING, als je dat doortrekt over 20 jaar wordt het verschil nog weer een beetje kleiner.r0bb schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:17:
Pfff zal ik voor mijn lump sum NT order dan echt mn vertrouwende ING moeten gaan inruilen voor de Rabo?
[ Voor 15% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 09-06-2022 14:00 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Dank voor je toelichting. Dat laatste is wel ongeveer de situatie. Daarnaast gewoon maandelijks blijven inkopen tot pensioen. Bij IB heb ik een wat minder goed gevoel dan een grootbank voor dergelijke bedragen. Een goede app en korte lijnen vind ik ook veel waard voor inschatten van situaties.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:46:
[...]
De verschillen zijn (in mijn optiek) marginaal tussen de grootbanken (voor de 2 of 3 NT-fondsen): minder dan 1000 euro tussen de goedkoopste en de duurste op een termijn van 20 jaar/~250k totaal (met de standaard instellingen op indexfondsenvergelijken.nl, 20 jaar 500 euro inleggen). Wat in die kosten niet is meegenomen is overigens de prijs van de normale betaalrekening die je bij elk van die banken moet hebben om er te kunnen beleggen. Een normale betaalrekening is momenteel dan weer het goedkoopst bij ING, als je dat doortrekt over 20 jaar wordt het verschil nog weer een beetje kleiner.
Voor mij zou het het niet waard zijn om te wisselen, als de enige reden is om op een periode van 20 jaar misschien een paar honderd euro te besparen.
Het wordt anders als je nu in 1x 250k inlegt (en niks meer bijstort) en dat 20 jaar laat staan. Dan is Rabo 3 of 4K voordeliger dan respectievelijke ABN en ING. Maar in dat geval kun nog veel meer besparen door het bij IB te stallen in 2 ACTIAM-fondsen, dat levert 9-12K meer op.
Zelf vind ik bv de mogelijkheid om een automatische maandelijkse order op te kunnen geven ook erg belangrijk. Dat is een van de dingen waar ik bij degiro op afgeknapt ben. Volgens mij kan dat bij de grootbanken altijd wel, ik weet niet of dat ook bij IB kan?r0bb schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:16:
[...]
Dank voor je toelichting. Dat laatste is wel ongeveer de situatie. Daarnaast gewoon maandelijks blijven inkopen tot pensioen. Bij IB heb ik een wat minder goed gevoel dan een grootbank voor dergelijke bedragen. Een goede app en korte lijnen vind ik ook veel waard voor inschatten van situaties.
Ben ik mee eens, maar wel tot op zekere hoogte.r0bb schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:16:
[...]
Dank voor je toelichting. Dat laatste is wel ongeveer de situatie. Daarnaast gewoon maandelijks blijven inkopen tot pensioen. Bij IB heb ik een wat minder goed gevoel dan een grootbank voor dergelijke bedragen. Een goede app en korte lijnen vind ik ook veel waard voor inschatten van situaties.
Hoe wil je het geld gebruiken? Je geeft aan dat je het 20 jaar kan missen, en je post in dit topic. Ik hoor je heel impliciet zeggen dat je vanaf je 55e wil stoppen met werken en van het geld gaan leven?Leon- schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:30:
Ik ben nog relatief jong (34) en zou het geld best 20 jaar kunnen missen. Nu ben ik benieuwd naar jullie advies; zou instappen in zo'n onzekere markt als deze waarin een oorlog aan de gang is en een flinke inflatie een verstandig instapmoment zijn of te risicovol? Het advies van beleggingsadviseurs is natuurlijk vaak ook in eigen belang
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Nou, niet per se stoppen met werken maar doen wat ik leuk vind. Ik heb het erg naar mijn zin in de IT sector en probeer mij zelf elke keer uit te dagen met nieuwe technieken. Ik zie me dat over 20 jaar nog steeds doen, dus heb niet de ambitie om te stoppen met werken maar zou wellicht wat anders kunnen doen waar ik niet per sé geld voor nodig heb.Johnny schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:39:
[...]
Hoe wil je het geld gebruiken? Je geeft aan dat je het 20 jaar kan missen, en je post in dit topic. Ik hoor je heel impliciet zeggen dat je vanaf je 55e wil stoppen met werken en van het geld gaan leven?
Ik heb het niet over de kosten van aankoop. Ik heb het over de kosten na de aankoop. En die zijn:R.van.M schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:32:
[...]
In dit topic beleggen mensen vooral in wereldwijde gespreide fondsen. Daar betaal je bij IB ook voor, naast een TER voor aan het fonds. Als we bijv AVIAW + EMIM bij IB kopen voor 400k betaal je in 20 jaar € 33.497 bij IB
Het is nog steeds de goedkoopste keuze, maar niet gratis
[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 09-06-2022 21:33 ]
Maar als je bij IB 33k betaalt in 20 jaar, dan is dat toch veel meer dan 20*620 euro?phantom09 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:32:
[...]
Ik heb het niet over de kosten van aankoop. Ik heb het over de kosten na de aankoop. En die zijn:
-Interactive Brokers: 0 euro![]()
-ING: € 620,- per jaar
20 euro jaarljiks fee + 0.24% tot 100 K= € 240,- + 0.12% van 100K tot 500K= € 360,-
0.155% wordt jaarljiks gewoon weg gesnoept....
Dat is een ander verhaal. Ik koop aandelen en dat is bij IB een stuk goedkoper dan bij de ING:Rubbergrover1 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:41:
[...]
Maar als je bij IB 33k betaalt in 20 jaar, dan is dat toch veel meer dan 20*620 euro?
Maar in het voorbeeld ging het over AVIAW + EMIM . Ik denk dat voor een groot deel van de mensen in dit topic de kosten van fondsen en etf's sowieso relevanter zijn dan van losse aandelen.phantom09 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:50:
[...]
Dat is een ander verhaal. Ik koop aandelen en dat is bij IB een stuk goedkoper dan bij de ING:
Bij aankoop van zeg € 3000,- van zeg Apple aandelen:
-IB: vaak rond de € 0,35 voor mij![]()
-ING: €1,- + 0.1% van 3K=3>> totaal € 4,-
Verwijderd in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"Leon- schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:30:
; zou instappen in zo'n onzekere markt als deze waarin een oorlog aan de gang is en een flinke inflatie een verstandig instapmoment zijn of te risicovol?
[ Voor 3% gewijzigd door CaLeX op 09-06-2022 22:55 ]
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Dan koop je berkshire hattway. Is min of meer ook een ETF.Rubbergrover1 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:57:
[...]
Maar in het voorbeeld ging het over AVIAW + EMIM . Ik denk dat voor een groot deel van de mensen in dit topic de kosten van fondsen en etf's sowieso relevanter zijn dan van losse aandelen.
Als je 20 jaar de tijd hebt zou ik zekers investeren. Die tijd is lang genoeg.Leon- schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:30:
IIk ben nog relatief jong (34) en zou het geld best 20 jaar kunnen missen. Nu ben ik benieuwd naar jullie advies; zou instappen in zo'n onzekere markt als deze waarin een oorlog aan de gang is en een flinke inflatie een verstandig instapmoment zijn of te risicovol? Het advies van beleggingsadviseurs is natuurlijk vaak ook in eigen belang
Omdat ik het gewoon leuk vind om te kijken. Ik kan niet zien wat voor effect bijvoorbeeld een schandaal bij een individueel bedrijf op mijn koers heeft. Daarbij vind ik dat anno 2022 de externe informatie wel “iets” vaker mag plaatsvinden dan 1x per week…JEightyFive schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:32:
[...]
Dat is juist het mooie ervan. Je hebt een lange termijn plan dus wat er op de korte termijn gebeurt maakt niet uit. Dat het 1x per week bijgewerkt wordt is prima. Zoals een ander hier ook al zei: dan kijk je 1x per maand. Wat maakt het uit wat er op weekbasis gebeurt?
Als je op lange termijn werkt.. waarom zou je dat willen?ColeJ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:24:
[...]
Omdat ik het gewoon leuk vind om te kijken. Ik kan niet zien wat voor effect bijvoorbeeld een schandaal bij een individueel bedrijf op mijn koers heeft. Daarbij vind ik dat anno 2022 de externe informatie wel “iets” vaker mag plaatsvinden dan 1x per week…
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dit lijkt me dan weer vrij volatiel. Betaalrekeningen stijgen in ieder geval regelmatig in prijs. Zo ben ik zelf van een 'kleinbank' naar ABN overgestapt net voordat ze hun prijsverhoging aankondigden.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:46:
[...]
Wat in die kosten niet is meegenomen is overigens de prijs van de normale betaalrekening die je bij elk van die banken moet hebben om er te kunnen beleggen. Een normale betaalrekening is momenteel dan weer het goedkoopst bij ING, als je dat doortrekt over 20 jaar wordt het verschil nog weer een beetje kleiner.
Zoals ik eerder zei, omdat ik het leuk vindTommie12 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:29:
[...]
Als je op lange termijn werkt.. waarom zou je dat willen?
Ik heb een fonds dat maar 4 keer per jaar een koers (en een rapportje) publiceert. Je kan ook maar 4 keer per jaar kopen of verkopen.
Dan blijf je weg van de "waan van de dag".
Er is maar 1x per week informatie, omdat er maar 1x per week gehandeld wordt. Informatie heeft alleen zin als je er ook acties aan kan koppelen, dus vaker dan 1x per week informatie is in dit geval zinloos.ColeJ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:24:
Daarbij vind ik dat anno 2022 de externe informatie wel “iets” vaker mag plaatsvinden dan 1x per week…
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Dan moet je misschien overwegen om over te stappen naar de NT fondsen via je grootbank. Moet je iets meer moeite doen maar kun je wel einde dag de update van je portfolio zien.
[ Voor 20% gewijzigd door Tazzios op 11-06-2022 08:38 ]
Mijn insteek hierin is dat wij onze kinderen juist op andere manieren 'voorbereiden op te toekomst' dan met geld. Zaken als een goede opleiding en opvoeding zijn 'onbetaalbare' skills waarvan de waarde ook onafhankelijk van enige financiële aspecten is. Onderdeel daarvan vind ik ook dat ze meer van de wereld zien, zowel wat betreft vakanties etc. als wat betreft de 'bubbel' waarin je leeft. Dat ze zien en ook daadwerkelijk ervaren dat andere mensen anders leven en dat onze/hun leefwijze niet de enige is (laat staan de enige juiste zou zijn).Baytep schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 06:53:
Hoe groot deel van je vermogen wil je dat kinderen op hun 18e meekrijgen?
Weegt het tegen de extra belasting op om pas later vermogensoverdracht te doen (als ze iets verstandiger zijn)?
Hoe zorg je dat kinderen snel verantwoordelijk zijn met financien, en ontneem je ze daarmee niet de keuze om domme dingen te doen?
Hoe weegt het rendement van assets als je ze elke generatie moet overhevelen en de belasting zijn deel krijgt (hebben bijvoorbeeld goud of kunst geen beter rendement als je compenseert voor schenkbelasting).
Dat laatste vooral. Door op deze manier specifieke aspecten van jouw leven 'over te dragen' op de kinderen ontneem je ze juist een stuk persoonlijke soevereiniteit. Onze kinderen weten dat de wereld groter is dan de leefomgeving van hun ouders. Ik acht de kans daarom ook zeer klein dat ze 'uit vrije wil' in die omgeving zouden gaan wonen (of er zouden terugkeren). Ik zie het juist als een groot goed dat zij hun eigen keuzes maken en hun eigen weg vinden. Zonder dat 'wij' hen daarin te veel sturen.Recent voorbeeld kan het fruitbomenverhaal zijn:
Stel je spendeert een deel van je FO tijd om een mooie boomgaard en moestuin op te zetten met een goede opbrengst en weinig onderhoud (een getweakte boomgaard). Dan lijkt me dat je die aan je kinderen voor een prijs ver onder de marktwaarde kunt verkopen als simpele landbouwgrond oid. Daarmee kun je dus aanzienlijke waarde overhevelen naar een volgende generatie zonder fiscale afroming.
Daarmee zadel je dan wel je kinderen op met jouw toekomstvisie.
Baytep schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 06:53:
Dit artikel heeft een paar aluminium puntmuts elementen, maar in de kern geeft het goed weer wat mijn beweegredenen zijn, en de belangrijkste daarvan is persoonlijke soevereiniteit.
Zo sta ik er ook wel in. Vanwege de volatiliteit en rekening houdend met langlevenrisico zullen mijn beleggingen in principe meer zijn dan nodig is, dat geeft ze een leuk zakje geld. En daarnaast heeft de woning een leuke waarde.A4-tje schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:31:
Ik ga er wel van uit dat een deel van bv mijn beleggingen over zullen gaan naar mijn kinderen als ik er niet meer ben en dat is prima. En anders zal waarschijnlijk mijn huis nog wel wat uitaten geven qua erfenis.
Met als voordeel dat als je eerder FO bent, je de keuze hebt om je kinderen jouw geld of tijd te gunnen.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:42:
Even de metafoor van de boomgaard, ideaal zou het zijn als je met je eigen geld een 'boomgaard' voor je kinderen kunt maken, waar je zelf tijdens je leven nog de vruchten kunt plukken. Dat zijn helaas constructies die fiscaal lastig in elkaar te zetten zijn.
Maar belangrijker vind ik dat ik het FO vooral voor onszelf doe. Niet voor de kinderen. Even heel zwart wit, als ik de keus heb tussen een kleiner vermogen om in de rest van mijn leven op te maken of een groter vermogen waarbij het vermogen intact blijft, dan kies ik voor het kleinere vermogen en dan veel eerder FO zijn. Ik heb daarom ook geen doel om het vermogen naar de volgende generaties over te hevelen.
Antwoord is heel simpel voor mij:Baytep schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 06:53:
Soms komt het hier wel eens ter sprake, maar waarom willen we eigenlijk financieel onafhankelijk zijn/worden?
Daarom vraag ik me af of er mensen zijn die zich bezig houden met vormen van estate management. En dan bedoel ik niet een bureau inhuren om een overdracht met zo min mogelijk belasting te laten plaatsvinden, maar simpelweg nadenken over zaken als:
Eens met van anderen zeggen dat de beste nalatenschap is om te investeren in skills van de kinderen via opleiding, maar ook opvoeding en coaching, waarmee ze in het leven en op financieel gebied verder komen. Ik heb weleens uit onderzoek begrepen dat familievermogens twee generaties later vaak al sterk verwaterd zijn, een verstandige koers is wat dit betreft niet vanzelfsprekend.Baytep schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 06:53:
Soms komt het hier wel eens ter sprake, maar waarom willen we eigenlijk financieel onafhankelijk zijn/worden?
Mensen hebben in het verleden aangegeven werk niet leuk te vinden en het alleen te doen voor de inkomsten, anderen geven ook aan van plan te zijn alles zelf op te maken en niets over te laten voor eventuele nabestaanden, onder het motto "na een goede opvoeding mogen de kinderen het zelf uitzoeken". Dit vaak naar aanleiding van discussies over withdrawel rates.
Dit artikel heeft een paar aluminium puntmuts elementen, maar in de kern geeft het goed weer wat mijn beweegredenen zijn, en de belangrijkste daarvan is persoonlijke soevereiniteit.
Dit kan natuurlijk alleen werken als je dit door kan geven aan je kinderen, immers jezelf vrij kopen en je kinderen (enginzins gechargeerd) als slaaf voor het systeem laten werken tot ze zichzelf vrij kunnen kopen leidt door de generaties heen tot veel meer ongemak, en vooral minder mogelijkheden dan zorgen dat ze vanaf het begin als vrij persoon kunnen leven.
Daarom vraag ik me af of er mensen zijn die zich bezig houden met vormen van estate management. En dan bedoel ik niet een bureau inhuren om een overdracht met zo min mogelijk belasting te laten plaatsvinden, maar simpelweg nadenken over zaken als:
Weegt het tegen de extra belasting op om pas later vermogensoverdracht te doen (als ze iets verstandiger zijn)?
Hoe zorg je dat kinderen snel verantwoordelijk zijn met financien, en ontneem je ze daarmee niet de keuze om domme dingen te doen?
Hoe weegt het rendement van assets als je ze elke generatie moet overhevelen en de belasting zijn deel krijgt (hebben bijvoorbeeld goud of kunst geen beter rendement als je compenseert voor schenkbelasting).
Recent voorbeeld kan het fruitbomenverhaal zijn:
Stel je spendeert een deel van je FO tijd om een mooie boomgaard en moestuin op te zetten met een goede opbrengst en weinig onderhoud (een getweakte boomgaard). Dan lijkt me dat je die aan je kinderen voor een prijs ver onder de marktwaarde kunt verkopen als simpele landbouwgrond oid. Daarmee kun je dus aanzienlijke waarde overhevelen naar een volgende generatie zonder fiscale afroming.
Het is al heel veel gezegd maar kijk bv eens naar Meesman.nlPino_Helmond schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:38:
Ik zit in de situatie een aanzienlijke som spaargeld te hebben wat ik echt de komende -tig jaar niet nodig ga hebben. Spaarrente is er niet bij en wel sprake van vermogensbelasting. Gokken is niet mijn stijl maar dat er iets moet gebeuren om de inflatie tegen te gaan is duidelijk.
Zit steeds te kijken naar een ETF bij de ABN Amro bank die simpelweg de AEX volgt. Gevoelsmatig is dat, zeker op langere termijn, een uiterst veilige keuze. Denk ik hier te makkelijk of wat is een eventueel minpunt van zo’n ETF?
AEX is maar een kleine set (25) van alleen Nederlandse bedrijven. Je loopt daarmee een groter risico dan een bredere index, maar heb niet gemiddeld meer rendement.Pino_Helmond schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:38:
Zit steeds te kijken naar een ETF bij de ABN Amro bank die simpelweg de AEX volgt. Gevoelsmatig is dat, zeker op langere termijn, een uiterst veilige keuze. Denk ik hier te makkelijk of wat is een eventueel minpunt van zo’n ETF?
Ga eerst voor jezelf een aantal stel regels opstellen voordat je aan een ETF begint.Pino_Helmond schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:38:
Ik zit in de situatie een aanzienlijke som spaargeld te hebben wat ik echt de komende -tig jaar niet nodig ga hebben. Spaarrente is er niet bij en wel sprake van vermogensbelasting. Gokken is niet mijn stijl maar dat er iets moet gebeuren om de inflatie tegen te gaan is duidelijk.
Owios schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:05:
[...]
Wat doe je van werk als ik mag vragen? En is deze salarisverhoging binnen hetzelfde bedrijf? Of ben je overgestapt?
De voornaamste reden voor mij is om gewoonweg een punt in het leven te bereiken waar werken volledig optioneel is. Niet omdat ik wil stoppen met werken, niet omdat ik mijn werk op dit moment niet leuk vind of niet vol zou kunnen houden. Maar omdat je simpelweg gewoon niet kan bepalen hoe het leven hierin zich verder zal doen ontwikkelen. Ik ben nu 35, ik vind het nu prima om 60+ uur in een week met werk bezig te zijn. De onregelmatige tijden heb ik ook geen bezwaar tegen. Maar het is gewoon ontzettend lastig te voorspellen hoe ik daar over een jaar of 20 - 25 tegen kijk. Laat staan over bijvoorbeeld 30 jaar, waar ik nog altijd 4 jaar + 3 maanden te gaan heb conform huidige vooruitzichten.Baytep schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 06:53:
Op hun 18e zal beperkt zijn. Ik zal mijn kinderen financieel ondersteunen in belangrijke levensloop gebeurtenissen, denk aan studie, verhuizen, kinderen, eerste koopwoning. Maar veel hiervan dus gefaseerd in de loop der jaren. Vergelijkbaar zoals mijn ouders dat ook voor mij hebben gedaan tot op zekere hoogte, naar hun kunnen.Baytep schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 06:53:
Recent voorbeeld kan het fruitbomenverhaal zijn:
Je zit bij Meesman in indexfondsen. Een individueel bedrijf doet daar weinig op. Er zitten er een paar duizend in. Als je losse bedrijven wil zien en volgen kan je beter een rekening openen bij DeGiro of een andere broker.ColeJ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:24:
[...]
Omdat ik het gewoon leuk vind om te kijken. Ik kan niet zien wat voor effect bijvoorbeeld een schandaal bij een individueel bedrijf op mijn koers heeft. Daarbij vind ik dat anno 2022 de externe informatie wel “iets” vaker mag plaatsvinden dan 1x per week…
Ik ben ongeveer even oud maar ik ben juist naar 32 uur gegaan omdat je nu ook moet genieten (misschien wel juist nu). Je zit in de kracht van je leven en wie weet hoe het leven loopt. Ik heb van dichtbij al meegemaakt dat mensen begin 30 te horen krijgen: sorry, het is klaar.psychodude schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:17:
[...]
Ik ben nu 35, ik vind het nu prima om 60+ uur in een week met werk bezig te zijn. De onregelmatige tijden heb ik ook geen bezwaar tegen. Maar het is gewoon ontzettend lastig te voorspellen hoe ik daar over een jaar of 20 - 25 tegen kijk.
[ Voor 37% gewijzigd door JEightyFive op 13-06-2022 08:13 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq