Die vergoeding was voorheen belast, zodat je er minder aan over hield. Sinds dit jaar mogen ze 2 euro onbelast vergoeden, zodat je ook daadwerkelijk 2 euro overhoudt. Voor zowel bedrijf als medewerker dus voordeliger.RobertMe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:45:
* RobertMe ziet persoonlijk liever dat ze de thuiswerk vergoeding verhogen. Die hebben ze paar maanden terug (/per 1 januari?) zelfs verlaagd naar het maximum onbelastbare (is €2? En voorheen kregen we meen ik €2,50, per dag uiteraard).
Dat ligt er natuurlijk ook aan. In mijn geval zitten we in een gedeelt kantoorpand en zat er een restaurant in met een losse uitbater dat publiekelijk was en ook van omliggende kantoorpanden klanten had. Restaurant is een paar keer een nieuwe uitbater in gekomen en uiteindelijk gesloten. Daarna konden we bij de receptie, van kantoorpand, broodjes bestellen bij een broodjeszaak in de buurt die dan 1x per dag leverden, en vervolgens heeft mijn werkgever besloten dat hij onze broodjes zal betalen en intussen schijnt hij weer op zoek te zijn naar een andere broodjeszaak omdat deze hem niet bevalt .Rubbergrover1 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:52:
Grote verschil is dat je met deze regeling ook flink bespaart, omdat je geen kantine hoeft in te richten en geen medewerkers daarvoor hoeft in te huren.
V.w.b. het optuigen van een kantine heeft mijn werkgever dus nooit kosten gemaakt en zou anders ook niet gebeuren (bedrijf van een man of 20, en waarschijnlijk daarmee ook by far de grootste bedrijf / klant in het pand).
Even wat loonstroken doorgespit, maar ook "vroeger" (t/m december '21) stond het op als onbelast ("Vergoeding thuiswerken (onbelast)", en staat ook onder het berekende nettoloon, dus netto + thuiswerkvergoeding = loon). En sinds januari is het dan minder geworden. Lijkt mij dus dat het altijd al onbelast was.Rubbergrover1 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:54:
[...]
Die vergoeding was voorheen belast, zodat je er minder aan over hield. Sinds dit jaar mogen ze 2 euro onbelast vergoeden, zodat je ook daadwerkelijk 2 euro overhoudt. Voor zowel bedrijf als medewerker dus voordeliger.
Met zo’n nickname wil je het niet over brood hebben, dat snap ik wel!Pannencouque schreef op zondag 5 juni 2022 @ 07:18:
Hebben we hier nu echt weer de discussie over droog brood? Kom op zeg. Jullie hebben allemaal tijd te veel?
De hele discussie over welk brood is niet zo interessant. Juist voor brood geldt: hoe voordeliger, hoe minder lekker (alweer een mening). Phantom09 gaf slechts een voorbeeld: even nadenken over hoe het anders kan. Eten in de kantine kost mij ongeveer €5. Dat doe ik dan ook niet. Dat is echt veel meer dan zelf je brood meenemen. Ben je bewust dat je een keuze hebt en maak die keuze dan bewust.
Weer of geen weer: ik heb de details
Van broodjes naar snoep dan maar.
Ik heb een periode gehad dat ik de gewoonte had om na het tanken langs de autosnelweg (bestelwagen werkgever) zo'n doosje redband autopack te kopen. Toch meerdere per week. Toen kostte dat iets van een 2,5€ per doosje. Als ik even kort zoek op internet dan zie ik dat die nu in een gewone supermarkt ook al 2,5€ kosten. Dus in een tankstation langs de snelweg waarschijnlijk nog een stuk meer (daar kom ik al meer dan 2j niet meer).
Ik ben nog regelmatig blij als ik me bedenk dat ik van die gewoonte af ben. Ook van iets niet meer doen/niet meer consumeren kan je een goed gevoel krijgen en dat gevoel kan heel lang aanhouden.
Ik heb een periode gehad dat ik de gewoonte had om na het tanken langs de autosnelweg (bestelwagen werkgever) zo'n doosje redband autopack te kopen. Toch meerdere per week. Toen kostte dat iets van een 2,5€ per doosje. Als ik even kort zoek op internet dan zie ik dat die nu in een gewone supermarkt ook al 2,5€ kosten. Dus in een tankstation langs de snelweg waarschijnlijk nog een stuk meer (daar kom ik al meer dan 2j niet meer).
Ik ben nog regelmatig blij als ik me bedenk dat ik van die gewoonte af ben. Ook van iets niet meer doen/niet meer consumeren kan je een goed gevoel krijgen en dat gevoel kan heel lang aanhouden.
Duurder brood kan meer voedingswaarde bevatten dan goedkoper brood, dan heb je dus meer aan het dure brood dan aan het goedkope brood.
Gezond is vaak duurder dan ongezond , gemak duurder dan zelf doen.
Puur cijfermatig zou je als je meer verdient in de tijd die je aan het eten maken besteedt dan dat uitbesteden kost beter kunnen uitbesteden.
Even uitgaande van even gezond voedsel (of in ieder geval voedsel dat je zelf ook zou maken)
Voedsel is wel iets wat een aardige impact heeft op gezondheid en welbevinden. Dus dat mag van mij best wat kosten. Ik bezuinig dus niet op eten.
Gezond is vaak duurder dan ongezond , gemak duurder dan zelf doen.
Puur cijfermatig zou je als je meer verdient in de tijd die je aan het eten maken besteedt dan dat uitbesteden kost beter kunnen uitbesteden.
Even uitgaande van even gezond voedsel (of in ieder geval voedsel dat je zelf ook zou maken)
Voedsel is wel iets wat een aardige impact heeft op gezondheid en welbevinden. Dus dat mag van mij best wat kosten. Ik bezuinig dus niet op eten.
Dan heeft je werkgever daar waarschijnlijk de vrije ruimte van de wkr voor gebruikt. Die moet dan nog wel beschikbaar zijn anders betaalt hij achteraf alsnog belasting.RobertMe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:11:
[...]
Even wat loonstroken doorgespit, maar ook "vroeger" (t/m december '21) stond het op als onbelast ("Vergoeding thuiswerken (onbelast)", en staat ook onder het berekende nettoloon, dus netto + thuiswerkvergoeding = loon). En sinds januari is het dan minder geworden. Lijkt mij dus dat het altijd al onbelast was.
Het staat de werkgever vrij om de 2 euro nu alsnog te verhogen via de vrije ruimte.
[ Voor 6% gewijzigd door DIJK op 05-06-2022 12:07 ]
Daar maak je een link die ik echt niet zie. Ik geloof er geen drol van dat eten in de kantine kopen gezonder is dan zelf bammetjes klaar maken (wat een ~2 minuten kost, geloof me, zoveel verdien ik niet per 2 minuten). Overigens net als je ook niet naar het gemiddelde restaurant gaat om gezond te eten.CornermanNL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:03:
Ik word anders echt wel gelukkiger (welbevinden) van een Italiaanse bol met krabsalade dan van een bammetje met kaas dat al 4u ligt te dampen in de broodtrommelSissors schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:14:
[...]
Daar maak je een link die ik echt niet zie. Ik geloof er geen drol van dat eten in de kantine kopen gezonder is dan zelf bammetjes klaar maken (wat een ~2 minuten kost, geloof me, zoveel verdien ik niet per 2 minuten). Overigens net als je ook niet naar het gemiddelde restaurant gaat om gezond te eten.
Prima. Maar ik schrijf toch ook nergens dat je het niet zou moeten doen? Dus ik snap hem niet helemaal. Natuurlijk als jij dat het waard vindt, prima, go for it. Maar ga niet jezelf voorliegen dat je het doet omdat je niet op je gezondheid wil bezuinigen.Blik1984 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:18:
[...]
Ik word anders echt wel gelukkiger (welbevinden) van een Italiaanse bol met krabsalade dan van een bammetje met kaas dat al 4u ligt te dampen in de broodtrommel
Er staat toch ook “welbevinden” in zijn postSissors schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:24:
[...]
Prima. Maar ik schrijf toch ook nergens dat je het niet zou moeten doen? Dus ik snap hem niet helemaal. Natuurlijk als jij dat het waard vindt, prima, go for it. Maar ga niet jezelf voorliegen dat je het doet omdat je niet op je gezondheid wil bezuinigen.
Dat zal administratief voor de fiscus waarschijnlijk niet als thuiswerkvergoeding zijn 'verwerkt'. Omdat die pas sinds 1-1-2022 belastingvrij gegeven mag worden.RobertMe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:11:
[...]
Even wat loonstroken doorgespit, maar ook "vroeger" (t/m december '21) stond het op als onbelast ("Vergoeding thuiswerken (onbelast)", en staat ook onder het berekende nettoloon, dus netto + thuiswerkvergoeding = loon). En sinds januari is het dan minder geworden. Lijkt mij dus dat het altijd al onbelast was.
Het was wel zo dat als je meer dan 128 dagen op kantoor werkte, je voor iedere dag belastingvrij reiskostenvergoeding mocht krijgen. Dus ook voor de thuiswerkdagen. De werkgever kon je dus voor de thuiswerkdagen belastingvrij een 'thuiswerkvergoeding' geven als die vergoeding lager was dan de normale reiskostenvergoeding.
Dat is prima. De vraag is wel of je ook werkelijk zo veel gelukkiger wordt van 5 dagen per week een Italiaanse bol met krabsalade. Ik denk dat een hoop mensen misschien zelfs gelukkiger worden van 4 dagen thuissmeerbrood plus 1 dag de tractatie van een Italiaanse bol met krabsalade, dan van iedere dag de routine van de Italiaanse bol met krabsalade.Blik1984 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:18:
[...]
Ik word anders echt wel gelukkiger (welbevinden) van een Italiaanse bol met krabsalade dan van een bammetje met kaas dat al 4u ligt te dampen in de broodtrommel
Wat gezien de zin ervoor ook toch wel redelijk op gezondheid was gefocust. En ik had het ook over gezondheidsaspecten.
Uiteraard moet iedereen zelf beslissen waar hij/zij geld aan uitgeeft. De één vindt een vakantie die uit meer bestaat dan eens een keertje de fiets pakken in Nederland onzin, en de volgende vindt het hebben van een fiets die meer dan €300 kost onzin. Maar als iemand aankomt met dat je een racefiets van €5000 nodig hebt omdat die gezonder is, ja dan ga ik daar ook niet in mee. Zelfde voor dit verhaal.
Vandaag in de FO podcast: Italiaanse bollen met krabsalade. Maken ze echt gelukkig, en maakt het dan nog uit hoe vaak je ze eet? Onze experts hebben er veel over te zeggen.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Ik eet ook bijna nooit 2 dagen achter elkaar hetzelfde, lekkere variatie is juist belangrijkRubbergrover1 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:38:
[...]
Dat is prima. De vraag is wel of je ook werkelijk zo veel gelukkiger wordt van 5 dagen per week een Italiaanse bol met krabsalade. Ik denk dat een hoop mensen misschien zelfs gelukkiger worden van 4 dagen thuissmeerbrood plus 1 dag de tractatie van een Italiaanse bol met krabsalade, dan van iedere dag de routine van de Italiaanse bol met krabsalade.
In de kantine vaak niet nee , dat is echt puur gemak. Maar als je echt 3 gezonde maaltijden per dag wil maken ben je echt wel wat tijd kwijt. Ik ken wel mensen die daar dus bewust de keuze hebben gemaakt om dat uit te besteden.Sissors schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:14:
[...]
Daar maak je een link die ik echt niet zie. Ik geloof er geen drol van dat eten in de kantine kopen gezonder is dan zelf bammetjes klaar maken (wat een ~2 minuten kost, geloof me, zoveel verdien ik niet per 2 minuten). Overigens net als je ook niet naar het gemiddelde restaurant gaat om gezond te eten.
Want het is niet 2 minuten boterhammen smeren. Dus ben je qua tijd beperkt en heb je de neiging om voor snel en ongezond te gaan. Dan kan het uitbesteden van je maaltijden prima uit kunnen qua geld , welzijn enzovoort.
Bij mijn werkgever betaal je een vast bedrag (volgens mij om en nabij de €3) en dan kun je pakken wat je wilt (saladebar, brood met smeersels en ander beleg) een variërende soep en de keuze uit meestal 2 warme gerechtjes. Daardoor eet ik geregeld ‘s avonds niet of simpel. Met deze constructie ben je dan weer goedkoper (en een stuk lekkerder en makkelijker) uit dan een bammetje meenemen in de broodtrommel voor de lunch
Cruijff beseft zich dat niet iedere werkgever dit aanbiedt en dus niet voor iedereen op zou gaan.
Cruijff beseft zich dat niet iedere werkgever dit aanbiedt en dus niet voor iedereen op zou gaan.
Dat zijn leuke secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo ken ik ook iemand (alleenstaand) die overgestapt is op tussen de middag warm eten, omdat ze op het werk voor een prikkie goede en smakelijke warme maaltijden verkopen. Scheelt een hoop tijd en gedoe met koken, eten kopen, afwassen etc.Cruijff14 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:33:
Bij mijn werkgever betaal je een vast bedrag (volgens mij om en nabij de €3) en dan kun je pakken wat je wilt (saladebar, brood met smeersels en ander beleg) een variërende soep en de keuze uit meestal 2 warme gerechtjes. Daardoor eet ik geregeld ‘s avonds niet of simpel. Met deze constructie ben je dan weer goedkoper (en een stuk lekkerder en makkelijker) uit dan een bammetje meenemen in de broodtrommel voor de lunch![]()
Tsja dat is ieder zijn eigen keuze. Echter vele kleine bedragen maken samen een groot bedrag op lange termijn.Slonzo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:52:
Ik heb veel spreadsheets met berekeningen, maar van het uitrekenen wat 1 boterham me kost met pindakaas vs kaas om mijn FIRE traject daarop te optimaliseren, daar zou ik al helemaal niet gelukkig worden. Dat soort micro-optimalisaties is me net iets te spartaans. Dan maar een paar maanden langer werken of een keer minder op vakantie.
Het is maar een voorbeeld. Ik maak natuurlijk niet alleen broodjes met alleen pindakaas en jam, maar ook met ander soort beleg.Janpietertje89 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:20:
[...]
Scheelt dat ik voor 2 euro bij m'n werkgever 3 boterhammen, een ruime keuze aan beleg, evt een gekookt eitje, een vers soepje, een stuk fruit en een glas melk/karnemelk krijg elke middag, maar ik zou toch heel ongelukkig worden van wat jij beschrijft.
Eerst proberen dan pas oordelen. Er is niks mis met de €1,09 brood van de AH. Ook niet met die van de Lidl of Aldi. Mijn vrouw koopt ook wel een duurder brood van 2 a 3 euro. Kwa smaak vindt ik het geen verbetering.El_Hefe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 01:16:
[...]
Wat als je dan onder een bus komt dan heb je alleen maar goedkoop vies brood gegeten en ben je dood. Van die 700 euro word je niet financieel onafhankelijk.
Wel vindt ik net gemaakte croissants lekker.
Van die 700 euro wordt je inderdaad niet FO, maar elke kleine beetje helpen. En het is trouwens een voorbeeld.
Ik zelf koop niks in de bedrijfskantine en/of snackbar in de buurt. Ook niet de kant en klare broodjes bij de supermarkt in de buurt. Dit scheelt zekers wat.
Zo kan je met alles geld besparen door prijzen te vergeljiken. Denk aan aankopen zoals:
-Schoenen
-kleding
-computer spullen
-Huishoudelijke apparaten
-etc.
-etc.
Altijd prijsvergelijken. Soms kan je je prima redden met het goedkoopste product, andere keren moet je echt een duur product kopen (maar dat verdient zich weer terug omdat de kwaliteit vele malen beter is).
[ Voor 38% gewijzigd door phantom09 op 05-06-2022 15:56 ]
Over kosten van eten en drinken:
Met de sterk stijgende prijzen in de supermarkten en horeca volg ik wel wat meer hoe de kosten van levensonderhoud zich ontwikkelen, maar de grote slagen heb ik lang geleden al gemaakt door voor het grootste deel naar een goedkopere supermarkt te gaan, aanbiedingen te volgen, groter in te kopen en één keer in de week alles in te kopen, eten mee te nemen naar werk, zelf vers maken etc. Verder leverde het opmaken van eten in plaats van weggooien ook wel wat op. Die combinatie kan vaak al veel besparen in het kader van FO zonder op sneeën brood te letten of in te leveren op kwaliteit. Bovendien scheelt het tijd en is het goed voor je footprint.
Verder kan je aan keuzes denken om te besparen zoals minderen (of stoppen) met vlees en drank - alles natuurlijk persoonlijk.
Goed eten vind ik belangrijk, daar bezuinig ik niet op. Het is nu managen van kosten en op weg naar FO zorgen dat de kosten minder stijgen dan het inkomen. 8 jaar geleden (voor structurele veranderingen) gaven we (gezin 5p) 600 p.m. aan boodschappen uit, nu ligt het nog steeds daaronder
Met de sterk stijgende prijzen in de supermarkten en horeca volg ik wel wat meer hoe de kosten van levensonderhoud zich ontwikkelen, maar de grote slagen heb ik lang geleden al gemaakt door voor het grootste deel naar een goedkopere supermarkt te gaan, aanbiedingen te volgen, groter in te kopen en één keer in de week alles in te kopen, eten mee te nemen naar werk, zelf vers maken etc. Verder leverde het opmaken van eten in plaats van weggooien ook wel wat op. Die combinatie kan vaak al veel besparen in het kader van FO zonder op sneeën brood te letten of in te leveren op kwaliteit. Bovendien scheelt het tijd en is het goed voor je footprint.
Verder kan je aan keuzes denken om te besparen zoals minderen (of stoppen) met vlees en drank - alles natuurlijk persoonlijk.
Goed eten vind ik belangrijk, daar bezuinig ik niet op. Het is nu managen van kosten en op weg naar FO zorgen dat de kosten minder stijgen dan het inkomen. 8 jaar geleden (voor structurele veranderingen) gaven we (gezin 5p) 600 p.m. aan boodschappen uit, nu ligt het nog steeds daaronder
Heel goed dat je gestopt bent met snoepen. Voor de mensen die snoepen, snoep wel verstandig, want je kanWozmro schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:57:
Van broodjes naar snoep dan maar.
dood gaan door snoep:
https://www.rtlnieuws.nl/...drop-onderzoek-overlijdenZelf snoep ik niet op het werk. Thuis alleen in het weekend en beperkt. Weinig snoepen is belast mijn gebit en gezondheid niet zoveel.
Ik bespaar zeker wel op het eten.
De lunch op kantoor tikt snel 5 tot 10 euro aan, ook al op kantoren gezeten waarbij de lunch 12 tot 15 euro was.
Ja dan neem ik mijn eigen lunch graag mee, dat is snel bespaard!.
22 werkdagen * 5 euro = 110 euro in een maand. Ik koop toch ook niet elke 3 maanden een nieuwe Xbox.
Een heel brood kopen in de supermarkt is nogsteeds een vrij goedkope manier van lunchen.
Beetje beleg erbij en klaar.
Ik heb ook niet het gevoel dat ik daarmee inlever op de kwaliteit van het leven. Ik ben trouwens sowieso meer van zelf het eten meenemen, heb Diabetes en controle houden over wat ik eet en wat er allemaal tussen zit, dan verlengt mijn gezonde leven. zeker als dit op dagelijkse basis terug komt.
Maar ook voor het avond eten ben ik groot fan van witte / rode kool. Lekker veel voedsel voor vrij weinig geld. ook nog eens langer dan een week goed houdbaar. met een beetje kruiden heb je een heerlijke maaltijd op tafel.
Ik ga toch ook niet elke avond uit eten?, vind de lunch kopen in de kantine van dezelfde ordergrootte als uiteten gaan.
Kan het best op z'n tijd doen, maar zeker niet elke dag.
De lunch op kantoor tikt snel 5 tot 10 euro aan, ook al op kantoren gezeten waarbij de lunch 12 tot 15 euro was.
Ja dan neem ik mijn eigen lunch graag mee, dat is snel bespaard!.
22 werkdagen * 5 euro = 110 euro in een maand. Ik koop toch ook niet elke 3 maanden een nieuwe Xbox.
Een heel brood kopen in de supermarkt is nogsteeds een vrij goedkope manier van lunchen.
Beetje beleg erbij en klaar.
Ik heb ook niet het gevoel dat ik daarmee inlever op de kwaliteit van het leven. Ik ben trouwens sowieso meer van zelf het eten meenemen, heb Diabetes en controle houden over wat ik eet en wat er allemaal tussen zit, dan verlengt mijn gezonde leven. zeker als dit op dagelijkse basis terug komt.
Maar ook voor het avond eten ben ik groot fan van witte / rode kool. Lekker veel voedsel voor vrij weinig geld. ook nog eens langer dan een week goed houdbaar. met een beetje kruiden heb je een heerlijke maaltijd op tafel.
Ik ga toch ook niet elke avond uit eten?, vind de lunch kopen in de kantine van dezelfde ordergrootte als uiteten gaan.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Geloof me, elke dag uit eten is op een gegeven moment ook niet leuk meer. Zo was ik voor 1 maand op vakantie in een goedkoop land. Je kan daar al een maaltijd kopen voor rond de 2-3 euro.Smuggler schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:17:
In het begin is het dolle pret en ga je overal wat uit eten, maar naar verloop van tijd heb je het wel gezien en wil je zelf wat maken.
Met alles is zo, het gaat naar verloop van tijd wennen en wordt gewoon.
Ik ga zekers af en toe uit eten, maar niet te vaak. Anders vindt ik het geen traktatie meer.
Zo ook op vakantie gaan, is heel leuk maar niet te vaak.
[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 05-06-2022 16:25 ]
Zo sta ik er ook in. Eet praktisch elke dag hetzelfde als zelfgemaakte goedkope lunch en aangezien het gewoon een routine is, is het een kwestie van gewenning. Moet er niet aan denken veel (tijd of geld) uit te geven aan iets waar ik vanwege de aard van mijn werk toch niet meer dan 10 minuten van kan 'genieten'.Smuggler schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:17:
Mijn vrouw is de typische avocadomillenial (daar grappen we wel eens over) en luncht met wat meer luxe. Maar ook niet elke dag en al helemaal niet elke dag voor 5 euro in de bedrijfskantine.
Allemaal een beetje kneuterige voorbeelden maar samen met veel andere routines of gewoontes telt zoiets gewoon op qua uitgaven en gaat het echt geen extra geluk opleveren als het al een routine is.
Dan is de truc wat mij betreft om te kijken of je niet minder gelukkig wordt van een goedkopere routine.
Mee eens, volgens mij had Mr. Money Moustache hier ook eens een leuk artikel over. Die at ook altijd hetzelfde voor ontbijt en lunch en moedigde dat juist aan. Variëren kun je dan doen met je avondeten.finsdefis schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:16:
[...]
Zo sta ik er ook in. Eet praktisch elke dag hetzelfde als zelfgemaakte goedkope lunch en aangezien het gewoon een routine is, is het een kwestie van gewenning. Moet er niet aan denken veel (tijd of geld) uit te geven aan iets waar ik vanwege de aard van mijn werk toch niet meer dan 10 minuten van kan 'genieten'.
Mijn vrouw is de typische avocadomillenial (daar grappen we wel eens over) en luncht met wat meer luxe. Maar ook niet elke dag en al helemaal niet elke dag voor 5 euro in de bedrijfskantine.
Allemaal een beetje kneuterige voorbeelden maar samen met veel andere routines of gewoontes telt zoiets gewoon op qua uitgaven en gaat het echt geen extra geluk opleveren als het al een routine is.
Dan is de truc wat mij betreft om te kijken of je niet minder gelukkig wordt van een goedkopere routine.
Voorwaarde was dan wel dat de lunch die hij altijd at, behoorlijk uitgebalanceerd was.
Echter, wat ik me ook herinner is dat mail preppen werd aangemoedigd. Dus 1 x in de week je lunchpakketten maken voor 1 of 2 weken. Dan heb je én routine én variatie. Want als je dan toch bezig bent voor 2 weken is het een kleine moeite om verschillende porties te maken.
Hoewel het ideaal klinkt en ik het ook wel een tijdje gedaan heb, vraagt het ook wel veel. Namelijk ruimte in je vriezer en/of koelkast en ik heb ook niet altijd zin om in het weekend een uur bezig te zijn.
Toch vond ik het wel ideaal en hoop ik de motivatie er weer eens voor te vinden. Ik vond het de beste manier om (relatief) vers te lunchen met veel variatie, en toch goedkoop.
edit: https://www.mrmoneymustac...upposedly-frugal-stomach/
Niet helemaal goed onthouden, maar wel ongeveer de strekking.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 05-06-2022 19:49 ]
De afgelopen jaren was vanwege de lage inflatie het aangaan van schulden niet super aantrekkelijk (al maakte de rente het juist wel weer aantrekkelijk), maar met de hogere inflatie overweeg ik ook om bij een geplande verbouwing niet al ons spaargeld in de verbouwing te stoppen maar juist voor een groot deel in aandelen terwijl eerst het plan nog was om de verbouwing cash af te tikken.R.van.M schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:07:
[...]
Ik weet dat het een grap is maar juist in de huidige tijden met inflatie van bijna 10% word het verschil nog duidelijker. Cash heeft op dit moment een negatief rendement van 10% na inflatie.
Bedrijven verhogen hun prijzen vanwege hogere inkoopkosten waardoor in principe hun winstmarge gelijk blijft maar de omzet stijgt. Op basis daarvan corrigeren ook de beurskoersen voor inflatie+rendement.
Hoe langer deze situatie aanhoud hoe duidelijker dit verschil zal worden
Die keuze uitleggen aan mijn vrouw is dan weer ingewikkeld. Ze interesseert zich niet zo in geld (en gelukkig ook niet in andere zaken welke in de huidige maatschappij statusverhogend zijn) dus volgens mij maakt het haar ook niet zo veel uit.
Grappig.JURIST schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:57:
Over kosten van eten en drinken:
Tijden terug was ik ook van het koopjes jagen en drie supermarkten af gaan. Nu doen we Picnic. Mogelijk wat duurder, maar de tijdswinst is echt grandioos en dat is in een gezin met kinderen wel erg prettig hoor. Dan maar iets meer betalen.
En het voordeel is: er blijft niets aan m'n handen kleven waar ik op dat moment net effe zin in heb.
Overigens schrik ik me wel de pestpleuris van wat boodschappen tegenwoordig kosten en wat voor geld daar de afgelopen tijd heen gaat. Poeh. Nou helpen luiers e.d. ook niet mee, maar dan nog.
Als ik t nu zie hoe het bij mijn moeder gaat. We hebben haar in een particuliere instelling voor dementie kunnen plaatsen, kost maandelijks 2300 euro alleen voor het wonen en de verzorging. Er loopt veel personeel en er gebeurt vanalles, en er komt dagelijks een kok om vers eten te bereiden.Tweezitsbank schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:31:
[...]
En wat nu als je geen hartaanval krijgt en je wordt 89? Gemiddeld genomen worden mensen nog steeds ouder dan 49 en aangezien we niet in de toekomst kunnen kijken moet je toch iets als uitgangspunt kiezen indien FO je interesse heeft. Zou toch raar zijn als ik afzie van FO omdat je misschien op je 49e een hartaanval krijgt.
Buiten dat denk ik niet dat zieke mensen denken, shit! Ik heb nog geld op de bank staan, das balen! Sterker, afhankelijk wat voor ziekte je hebt kan een zakcentje achter de hand hierbij wellicht juist handig zijn.
Wat ik hier in het forum verder regelmatig bespeur is dat aspirant FO'ers minder stress ervaren omtrent bijvoorbeeld baanzekerheid juist omdat ze inmiddels een redelijk zakcentje opgebouwd hebben. Verkleint toch weer de kans op die hartaanval.
Een kennis van me heeft zijn vrouw in een normaal verpleeghuis moeten doen en daar hebben ze dus echt af en toe geen tijd om haar te douchen.
Kortom, een spaarpotje kan echt handig zijn.
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Ik merk dat je eigen bammetjes meenemen naar kantoor zelfs een beetje sociaal niet geaccepteerd is ofzo.
Wij hadden eerst een kantine waar je alles kon pakken wat je wilde voor zo’n €30 per maand. Dat was ideaal.
Sinds corona is dat gestopt en ligt er alleen nog wat beleg.
Ik gooi elke dag een paar boterhammen in m’n tas en gebruik elke dag het beleg wat er op kantoor is, terwijl de meeste collega’s elke dag een broodje om de hoek halen (voor minimaal €5) of redelijk uitgebreide zelfgemaakte maaltijden meenemen.
Ik krijg wel eens opmerkingen dat ik weer alleen die boterhammen bij heb, terwijl ik dat prima vind, het geen geld maar ook vooral geen tijd kost.
Over een week gaan we naar een nieuw pand en krijgen we lunch via een cateraar en moeten we gewoon alles afrekenen aan een kassa. Ben benieuwd hoe dat is.
Wij hadden eerst een kantine waar je alles kon pakken wat je wilde voor zo’n €30 per maand. Dat was ideaal.
Sinds corona is dat gestopt en ligt er alleen nog wat beleg.
Ik gooi elke dag een paar boterhammen in m’n tas en gebruik elke dag het beleg wat er op kantoor is, terwijl de meeste collega’s elke dag een broodje om de hoek halen (voor minimaal €5) of redelijk uitgebreide zelfgemaakte maaltijden meenemen.
Ik krijg wel eens opmerkingen dat ik weer alleen die boterhammen bij heb, terwijl ik dat prima vind, het geen geld maar ook vooral geen tijd kost.
Over een week gaan we naar een nieuw pand en krijgen we lunch via een cateraar en moeten we gewoon alles afrekenen aan een kassa. Ben benieuwd hoe dat is.
DuurLoek92 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:21:
Ben benieuwd hoe dat is.
A
[ Voor 100% gewijzigd door Janpietertje89 op 06-06-2022 00:01 ]
Vind ik toch wel vreemd dat je daar opmerkingen over krijgt. Hier nemen een aantal mensen ook hun lunch mee, soms ook wel iets anders dan brood. Of ze gaan iets halen in dure kantine inderdaad. Maar nooit opmerkingen over gehad, heb nog nooit iets gekocht in de kantineLoek92 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:21:
.
Maar sowieso kijk je als FO'er ook heel anders naar dat soort dingen. Bij sommige mensen vliegt het geld er elke maand uit en kan je dat ook goed zien, maar andere hebben weer meer een FO mindset. Dat contrast is altijd mooi om te zien als het gaat om auto's. Sommige collega's hebben echt een dikke bak, maar andere een kleine auto die zuinig is. Persoonlijk zou ik ook wel zo'n dikke bak willen, maar ik zal maar 4-5 uur per week in zo'n auto zitten, waardoor ik toch niet veel plezier uit kan halen.
Ik haal dan eerder plezier uit een mooie computer met goede randapparatuur en een mooie TV. Voor beiden ben ik best wel wat bereid om geld te geven. Die gebruik ik dan ook veel meer. Als je geld uitgeeft aan dingen waar je het meeste plezier uit kan halen, dan is de FO reis niet lastig, alleen wel heel erg saai.
Twee woorden: wasbare luiers. Dit is zoveel goedkoper dan wegwerpluiers. Veel mensen denken dan aan van die ouderwetse katoenen broeken, maar dat is het al lang niet meer. Voor 500 euro heb je een complete set die je makkelijk een tweede en derde keer kunt gebruiken, en die je vaak voor tussen de 200-300 euro kunt verkopen. Heeft uiteindelijk zeer veel geld bespaard bij mijn twee kinderen (laatste is uit de luiers, alles verkocht voor 280 euroPannencouque schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:28:
Nou helpen luiers e.d. ook niet mee, maar dan nog.
Ook gedaan, scheelt bakken met geld. Voor 3 kids gebruiktOrangelights23 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:57:
[...]
Twee woorden: wasbare luiers. Dit is zoveel goedkoper dan wegwerpluiers. Veel mensen denken dan aan van die ouderwetse katoenen broeken, maar dat is het al lang niet meer. Voor 500 euro heb je een complete set die je makkelijk een tweede en derde keer kunt gebruiken, en die je vaak voor tussen de 200-300 euro kunt verkopen. Heeft uiteindelijk zeer veel geld bespaard bij mijn twee kinderen (laatste is uit de luiers, alles verkocht voor 280 euro)
Uit de luiers is ook een reden dat de kosten van boodschappen bij ons onder controle zijn gebleven tot nu toe inderdaadPannencouque schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:28:
[...]
Overigens schrik ik me wel de pestpleuris van wat boodschappen tegenwoordig kosten en wat voor geld daar de afgelopen tijd heen gaat. Poeh. Nou helpen luiers e.d. ook niet mee, maar dan nog.
Waar wij dit jaar weer flink meer aan uitgeven is vakantie en events: concerten, voorstellingen etc. Ook wel een beetje logisch nu dat allemaal weer makkelijker kan. Al zie ik om mee heen nog wel meer 'inhaalvraag' en dat ga je wel terugzien in de spaarquote dit jaar.
Wel eens op het idee gekomen dat het een met het ander te maken kan hebben...? Luiers zijn (net als de meeste andere drogisterij artikelen) regelmatig flink in de aanbieding. Je kunt tientallen euro's besparen door die dingen niet willekeurig te kopen, maar even een aanbieding af te wachten.Pannencouque schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:28:
[...]
Grappig.
Tijden terug was ik ook van het koopjes jagen en drie supermarkten af gaan. Nu doen we Picnic. Mogelijk wat duurder, maar de tijdswinst is echt grandioos en dat is in een gezin met kinderen wel erg prettig hoor. Dan maar iets meer betalen.
En het voordeel is: er blijft niets aan m'n handen kleven waar ik op dat moment net effe zin in heb.
Scheelt zeker. Kopen ze zelf bij de kruidvat. Prima luiers en zeker regelmatig in de aanbieding. Online kopen in bulk. Die luiers gaan er toch wel doorheen.Rubbergrover1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:04:
[...]
Wel eens op het idee gekomen dat het een met het ander te maken kan hebben...? Luiers zijn (net als de meeste andere drogisterij artikelen) regelmatig flink in de aanbieding. Je kunt tientallen euro's besparen door die dingen niet willekeurig te kopen, maar even een aanbieding af te wachten.
...
Daarnaast kun je volgens mij bij iedere supermarkt tegenwoordig online bestellen. Als het je in de tijdsbesparing gaat, dan kun je dus ook gewoon bij de winkel bestellen die voor jou op dat moment leuke aanbiedingen heeft. Is bv je favoriete koffie tweede gratis? Dan bestel je die week bij die supermarkt en koop je tegelijk een voorraadje waar je even mee vooruit kunt.koentjuh1987 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:48:
[...]
Scheelt zeker. Kopen ze zelf bij de kruidvat. Prima luiers en zeker regelmatig in de aanbieding. Online kopen in bulk. Die luiers gaan er toch wel doorheen.
Ik kijk daar sinds kort ook heel anders naar inderdaad. Ik zie zoveel dikke wagens rijden, dan denk ik: die mensen moeten of heeel veel geld hebben, of al hun geld zit in die wagen.Zenix schreef op maandag 6 juni 2022 @ 00:22:
[...]
Maar sowieso kijk je als FO'er ook heel anders naar dat soort dingen. Bij sommige mensen vliegt het geld er elke maand uit en kan je dat ook goed zien, maar andere hebben weer meer een FO mindset. Dat contrast is altijd mooi om te zien als het gaat om auto's. Sommige collega's hebben echt een dikke bak, maar andere een kleine auto die zuinig is. Persoonlijk zou ik ook wel zo'n dikke bak willen, maar ik zal maar 4-5 uur per week in zo'n auto zitten, waardoor ik toch niet veel plezier uit kan halen.
Ik zag vorige week een kennis zijn auto op Facebook te koop staan voor 40k. Dan denk ik precies bovenstaande weer.
Voor mij is een auto een vervoersmiddel om van a naar b te komen. Ik haal daar niet super veel plezier of status uit. Dus ik rij een compacte, niet heel jonge auto.
Zelfde met motoren. Driekwart van de motorrijders die ik ken rijdt op dure, jonge motoren. Ik rij op een oudje. Het gaat mij om het motorrijden en dat kan op een fiets uit 2005 evengoed als op eentje uit 2018.
Ik geef gewoon alleen geld uit aan dingen die ik zelf belangrijk vind. En daar hoort een fijne/duurdere auto dus wel bij omdat ik daar plezier uit haal. En ook goed eten vind ik belangrijk.
Dingen die ik onbelangrijk vind geef ik zo min mogelijk geld aan uit en probeer ook vaste laste zo laag mogelijk te houden.
In feite kan alles heel goedkoop. Je kunt in principe alles doen op de manier zoals iemand die in de bijstand zit zou doen om maximaal te sparen maar ik zou daar niet gelukkig van worden. Dan maar een paar jaar langer blijven werken én van het leven genieten.
Dingen die ik onbelangrijk vind geef ik zo min mogelijk geld aan uit en probeer ook vaste laste zo laag mogelijk te houden.
In feite kan alles heel goedkoop. Je kunt in principe alles doen op de manier zoals iemand die in de bijstand zit zou doen om maximaal te sparen maar ik zou daar niet gelukkig van worden. Dan maar een paar jaar langer blijven werken én van het leven genieten.
[ Voor 12% gewijzigd door Het Fantoom op 06-06-2022 14:30 ]
Zo kan financieel onafhankelijk worden ook heel goed samengaan met beter omgaan met het milieu/klimaat.
Alles wat veel geld kost en niet perse noodzakelijk is, is eigenlijk per definitie overconsumptie. Ieder voor zich waar je een lijn trekt maar consuminderen past prima bij FO
Alles wat veel geld kost en niet perse noodzakelijk is, is eigenlijk per definitie overconsumptie. Ieder voor zich waar je een lijn trekt maar consuminderen past prima bij FO
Dat gaat zeker goed samen.
Alleen is het wel zo dat de natuur niet iets kent als sparen/beleggen. Ik bedoel: onze spaar- en beleggingsgedrag zorgt ook voor een belasting van het milieu/klimaat, zelfs als wij als individu minder consumeren. Als is het maar omdat we mee de nadelen van kapitalistische systeem in stand houden (er zijn ook voordelen, niet alles is slecht aan kapitalisme).
Je kan FO worden door veel te sparen en te beleggen maar persoonlijk vind ik de overtreffende trap: FO worden/zijn zonder spaargeld/beleggingsportefeuille.
Ik heb ooit eens een boek gelezen over een duitse vrouw die de keuze gemaakt heeft om niets te bezitten en enkel vrijwilligerswerk te doen. En te vertrouwen op wederkerigheid om te voorzien in haar basisbehoeften: bed om te slapen, voeding, kledij,... hoe het zat met iets als gezondheidszorg bij ziekte of ongeval weet ik niet meer.
Veel meer FO dan dit kan je niet zijn denk ik dan. Maar je moet wel het lef hebben om die keuze te maken.
Alleen is het wel zo dat de natuur niet iets kent als sparen/beleggen. Ik bedoel: onze spaar- en beleggingsgedrag zorgt ook voor een belasting van het milieu/klimaat, zelfs als wij als individu minder consumeren. Als is het maar omdat we mee de nadelen van kapitalistische systeem in stand houden (er zijn ook voordelen, niet alles is slecht aan kapitalisme).
Je kan FO worden door veel te sparen en te beleggen maar persoonlijk vind ik de overtreffende trap: FO worden/zijn zonder spaargeld/beleggingsportefeuille.
Ik heb ooit eens een boek gelezen over een duitse vrouw die de keuze gemaakt heeft om niets te bezitten en enkel vrijwilligerswerk te doen. En te vertrouwen op wederkerigheid om te voorzien in haar basisbehoeften: bed om te slapen, voeding, kledij,... hoe het zat met iets als gezondheidszorg bij ziekte of ongeval weet ik niet meer.
Veel meer FO dan dit kan je niet zijn denk ik dan. Maar je moet wel het lef hebben om die keuze te maken.
Ik vind het groeien van fruit en notenbomen toch wel zeker te vergelijken met beleggen. Ook het verbeteren van de grond geeft rendement.Wozmro schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:26:
Sinds ik een paar duizend euro heb geïnvesteerd in het zelf telen van groente en fruit (staat op 2 hectare grond in mijn tuin hier in Denemarken), opvangen van regenwater, wormenbakken voor compost, en nog een paar dingen, schaf ik wat dat betreft bijna niets meer aan. Groente en fruit is hier sowieso duurder, plus het feit dat we het verkopen aan buren en voorbijgangers is dit voor ons persoonlijk een hele goede investering geweest. Uitgangspunt was duurzaamheid, maar het bespaart ons ook nog honderden euro’s per jaar én levert ons een paar honderd euro op. Alles bij elkaar geteld, heeft een investering van bijna 3K zich al na een jaar uitbetaald.Wozmro schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:26:
Minus een fictief uurloon, want ik neem wel aan dat het een aardige tijdsbesteding isOrangelights23 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:46:
[...]
Sinds ik een paar duizend euro heb geïnvesteerd in het zelf telen van groente en fruit (staat op 2 hectare grond in mijn tuin hier in Denemarken), opvangen van regenwater, wormenbakken voor compost, en nog een paar dingen, schaf ik wat dat betreft bijna niets meer aan. Groente en fruit is hier sowieso duurder, plus het feit dat we het verkopen aan buren en voorbijgangers is dit voor ons persoonlijk een hele goede investering geweest. Uitgangspunt was duurzaamheid, maar het bespaart ons ook nog honderden euro’s per jaar én levert ons een paar honderd euro op. Alles bij elkaar geteld, heeft een investering van bijna 3K zich al na een jaar uitbetaald.
Of plus een fictief uurloon omdat het een ontspannende activiteit is die veel voldoening geeft en helend werktBlik1984 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:52:
[...]
Minus een fictief uurloon, want ik neem wel aan dat het een aardige tijdsbesteding is
Ik ben ook een blije moestuinier maar voor het geld zou ik beter wekelijks op de markt kunnen inkopen denk ik.
Ik heb behoorlijk moeite met zulke voorbeelden. Omdat vrijwilligerswerk eigenlijk per definitie juist niet wederkerig is. En daarnaast maak je je juist ontzettend afhankelijk van anderen. Het tegenovergestelde van onafhankelijk, dusWozmro schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:26:
En oppertunity costs. die grond heeft een waarde, laten we stellen 100k. Als je daar 1k aan fruit me bespaart kun je het beter verkopen en dat geld beleggen of een airbnb op zetten. Daar kun je dan heel wat meer fruit van kopenBlik1984 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:52:
[...]
Minus een fictief uurloon, want ik neem wel aan dat het een aardige tijdsbesteding is
Die grond is anders ook behoorlijk in waarde gestegen. En blijft een schaars goed. En een grote tuin met nette volwassen fruitbomen is zeker een investering. Volwassen fruitbomen kun je namelijk niet even kopen.
Die bulkgoederen koop ik juist altijd wel in de aanbiedingRubbergrover1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:04:
[...]
Wel eens op het idee gekomen dat het een met het ander te maken kan hebben...? Luiers zijn (net als de meeste andere drogisterij artikelen) regelmatig flink in de aanbieding. Je kunt tientallen euro's besparen door die dingen niet willekeurig te kopen, maar even een aanbieding af te wachten.
Die wasbare luiers hebben we hier even overwogen, maar toch niet gedaan om reden...? We zijn nu met de eerste aan het oefenen om uit de luiers te gaan. Voor nummer twee ga ik me niet meer het gedoe met de wasbare luiers op de hals halen, het zal allemaal wel.
Er is altijd een vorm van wederkerigheid. Ook bij vrijwilligerswerk maar in dit geval niet of weinig financieel. Je krijgt in ruil eventueel wel sociaal contact, nieuwe kennis, soms een koffie of een maaltijd, gratis toegang,... best wel veel eigenlijk, alleen kan je wat je krijgt niet opsparen of verkopen/ruilen.Rubbergrover1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:03:
[...]
Ik heb behoorlijk moeite met zulke voorbeelden. Omdat vrijwilligerswerk eigenlijk per definitie juist niet wederkerig is. En daarnaast maak je je juist ontzettend afhankelijk van anderen. Het tegenovergestelde van onafhankelijk, dus
De wederkerigheid bij vrijwilligerswerk bestaat (of zou moeten bestaan) puur uit het intrinsieke 'goede gevoel' dat je iets of iemand kunt helpen en uit de sociale contacten die je hebt. Bij veel vrijwilligerswerk kost het je eerder geld (bijvoorbeeld omdat je koffie zet voor de mensen die bij je komen) dan dat het je wat oplevert. Op het moment dat je vrijwilligerswerk gaat 'selecteren' op de benefits die je zou kunnen krijgen, dan is er in mijn optiek geen sprake meer van vrijwilligerswerk.Wozmro schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:10:
[...]
Er is altijd een vorm van wederkerigheid. Ook bij vrijwilligerswerk maar in dit geval niet of weinig financieel. Je krijgt in ruil eventueel wel sociaal contact, nieuwe kennis, soms een koffie of een maaltijd, gratis toegang,... best wel veel eigenlijk, alleen kan je wat je krijgt niet opsparen of verkopen/ruilen.
Daarnaast kun je ook lang niet alles krijgen wat je nodig hebt. En als je daarop het vrijwilligerswerk gaat selecteren, dan ben je in feite gewoon aan het werk in ruil voor een bepaalde dienst.
Valt mee, door middel van automatisering kost het ons maar een paar uurtjes per week, voornamelijk in het voorjaar en de zomer waarbij het ook niet uitmaakt als we het een week of twee overslaan. Door mijn werk ben ik heel flexibel met mijn tijd, dus het hele aspect qua gemist fictief uurloon hoef ik niet mee te nemen. Ik snap natuurlijk wel dat mijn situatie redelijk uniek is, maar elke vierkante meter aan zelf groente en fruit telen schijnt al iets van 200 euro per jaar te besparen las ik in een onderzoek laatst, dus tel uit je winst.Blik1984 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:52:
[...]
@R.van.M Grappig dat je dit zo stelt. Zo kun je volgens dezelfde logica elke euro die je aan het einde van de maand niet hebt uitgegeven, beleggen in speculatieve high risk high reward stocks. Overigens betreft dit Denemarken, je mag (en wilt) niet overal huizen bouwen. Daarnaast is belasting op dergelijk verhuur hoog. Dus rekenen met opportunity costs is nutteloos, want 1) hoger woongeluk, 2) hoger leefgeluk, 3) hogere kostenbesparingen en 4) lagere maandlasten.
Grond wat niet bestemd is om te bouwen in Denemarken is trouwens geen 100K waard, doe maar 25% daarvan voor 2 hectare inclusief vrijstaand huis (zoals bijna elk huis hier). Deze stap heeft onze FIRE leeftijd naar 50 jaar gezet, wat betekent dat we genoeg gespaard hebben én grotendeels zelfvoorzienend in een luxe villa zijn om vanaf 50 jaar nooit meer te hoeven werken. Wel grappig je gedachtegang, maar niet werkbaar in de realiteit hier.
[ Voor 38% gewijzigd door Orangelights23 op 06-06-2022 21:05 ]
Dat dacht ik een jaar of 10 terug ook. Groot besteld, en toen werd de jongste opeens in 4-5 dagen volledig zindelijk....koentjuh1987 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:48:
[...]
Scheelt zeker. Kopen ze zelf bij de kruidvat. Prima luiers en zeker regelmatig in de aanbieding. Online kopen in bulk. Die luiers gaan er toch wel doorheen.

[ Voor 0% gewijzigd door aip op 06-06-2022 21:11 . Reden: typo ]
Daar is een mogelijkheid voor: wordt monnink of non in een klooster.Wozmro schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:26:
Op een vierkante meter kan je ongeveer één appelboom kwijt. Die gaat echt niet voor €200 per jaar aan appels opleveren. Er gaan ook niet honderden komkommers van een vierkante meter komen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.Orangelights23 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:59:
[...]
Valt mee, door middel van automatisering kost het ons maar een paar uurtjes per week, voornamelijk in het voorjaar en de zomer waarbij het ook niet uitmaakt als we het een week of twee overslaan. Door mijn werk ben ik heel flexibel met mijn tijd, dus het hele aspect qua gemist fictief uurloon hoef ik niet mee te nemen. Ik snap natuurlijk wel dat mijn situatie redelijk uniek is, maar elke vierkante meter aan zelf groente en fruit telen schijnt al iets van 200 euro per jaar te besparen las ik in een onderzoek laatst, dus tel uit je winst.
Als je het leuk vindt, go for it. Maar dat moet wel de reden zijn dat je het doet, er zijn vast uitzonderingen, maar de gemiddelde persoon moet echt niet denken dat je voor het geld groente/fruit moet gaan verbouwen in je tuin.
Een vierkante meter kan grofweg 2 kilo eten opbrengen per jaar. Dat is heel wat anders dan 200 euro. Om tot zo'n opbrengst te komen moet je ook behoorlijk investeren, zowel in materialen (ook zaden, mest, bestrijdingsmiddelen) als in tijd. De onderzoeken die ik hierover heb gelezen is dat als je alles meerekent, een moestuin in veel gevallen juist meer kost dan het opbrengt.Orangelights23 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:59:
[...]
elke vierkante meter aan zelf groente en fruit telen schijnt al iets van 200 euro per jaar te besparen las ik in een onderzoek laatst, dus tel uit je winst.
Uiteraard gaat dit wel over kleinere tuinen. Bij een groter stuk land kom je eerder positief uit. Daarnaast kun je het een leuke hobby vinden en om die reden de uren niet doorrekenen. Maar in feite wissel je dan wel de beschikbare tijd voor de ene (betaalde) baan in voor tijd voor de andere (onbetaalde) baan. Het is goed voor meer zelfvoorzienendheid, naar niet noodzakelijk de meest 'efficiënte' actie.
Gister nog een stuk op tegenlicht documentaire, we zouden welvaart niet meer alleen in euro's moeten meten.
In euro's kost een moestuin inderdaad geld, want die tijd had je ook kunnen werken.
Maar in welvaart? We hebben gister met ons gezin pannenkoeken met aardbeien uit eigen tuin op. Op zo'n moment voel ik me rijker dan wanneer ik een bakje bij de supermarkt had gehaald.
En de ruimte in de tuin heb je toch al, een moestuin kost niet meer dan een knap gazon of een vijver. Bestrijdingsmiddelen en kunstmest ga je in een moestuin naar mijn mening niet gebruiken. Heb ik afgelopen 12 jaar nog niet gedaan in ieder geval.
In euro's kost een moestuin inderdaad geld, want die tijd had je ook kunnen werken.
Maar in welvaart? We hebben gister met ons gezin pannenkoeken met aardbeien uit eigen tuin op. Op zo'n moment voel ik me rijker dan wanneer ik een bakje bij de supermarkt had gehaald.
En de ruimte in de tuin heb je toch al, een moestuin kost niet meer dan een knap gazon of een vijver. Bestrijdingsmiddelen en kunstmest ga je in een moestuin naar mijn mening niet gebruiken. Heb ik afgelopen 12 jaar nog niet gedaan in ieder geval.
aip schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:10:
[...]
Dat dacht ik een jaar of 10 terug ook. Groot besteld, en toen werd de jongste opeens in 4-5 dagen volledig zindelijk....
Gelukkig kunnen wij het nog bewaren voor nr2.
Maar we hebben hier ook nog een pak luiers liggen dat we van de buren hebben gekregen omdat hun zoontje iets sneller uit de voorraad groeide dan ze verwachtten...ach ja. En anders kun je 't altijd nog op MP zetten.
Ben ook wel eens bezig geweest met een moestuintje. Daar ben je dan maanden mee bezig en als het eetrijp is is het grotendeels in 1 maaltijd op.
Zelfde met broden bakken heb ik ook in de corona tijd gedaan voor de hobby. Lekker vers brood maar voor het geld hoef je het niet te doen.
Zelfde met broden bakken heb ik ook in de corona tijd gedaan voor de hobby. Lekker vers brood maar voor het geld hoef je het niet te doen.
De (ongeopende) pakken luiers van het kruidvat eigen merk kan je altijd terugbrengen naar de kruidvat. Geen bon nodig. Je krijgt gewoon de actuele waarde voor terug.aip schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:10:
[...]
Dat dacht ik een jaar of 10 terug ook. Groot besteld, en toen werd de jongste opeens in 4-5 dagen volledig zindelijk....
Daar kan je dus 'winst' mee maken. Twee pakken kopen voor € 25,- en dan 2x naar de kruidvat om één pak terug te brengen voor € 13. Tjakkaaa € 1 winst! FO here I come!!!1
Maar niet het tegenovergestelde van financiële onafhankelijkheid denk ik. Je bent dan inderdaad onafhankelijk van geld, omdat je het amper gebruikt.Rubbergrover1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:03:
Het tegenovergestelde van onafhankelijk, dus
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Zeker eens.TucanoItaly schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:19:
[...]
Maar niet het tegenovergestelde van financiële onafhankelijkheid denk ik. Je bent dan inderdaad onafhankelijk van geld, omdat je het amper gebruikt.
Ik weet dat het aan mij en mijn karakter ligt, maar ik zou afhankelijkheid van mensen misschien nog wel enger vinden dan afhankelijkheid van een eigen FO-pot. Maar misschien ben ik ook gewoon niet zo aardig
Even heel flauw, je kunt ook onder de brug gaan wonen en uit vuilnisbakken eten, dan kost het je ook geen geld. Maar je wordt er juist heel erg afhankelijk van. Het is op zich een interessante gedachte natuurlijk.TucanoItaly schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:19:
[...]
Maar niet het tegenovergestelde van financiële onafhankelijkheid denk ik. Je bent dan inderdaad onafhankelijk van geld, omdat je het amper gebruikt.
Maar in feite focus je je dan op een heel strikte definitie van 'financieel'. Namelijk de definitie die alleen betrekking heeft op dat éne ruilmiddel dat vrij universeel geaccepteerd wordt (Euro's). In plaats daarvan introduceer je latent een heel nieuw ruilmiddel, bijvoorbeeld 'vrijwilligerswerkwaarde'. Dat kun je in feite ook zien als een vorm van geld. Waarmee je afhankelijkheid van die 'vrijwilligerswerkwaarde' dus alsnog maakt dat je 'financieel' afhankelijk bent. En daarmee word je extra afhankelijk van de selecte groep die 'vrijwilligerswerkwaarde' ook als ruilmiddel accepteert.
[ Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 07-06-2022 09:53 ]
Leuke gedachte wel. Lastige met een (serieuze) eigen moestuin is dat je vaak op een bepaald moment van iets heel veel hebt (de 'oogst'). Dan heb je dus -naast 3 weken hetzelfde eten- een paar opties: oppotten/inblikken, invriezen of hopen dat je genoeg buren hebt die iets anders kweken om te ruilen. In wezen ben je dan nog afhankelijk van anderen om dit aantrekkelijk te maken.Orangelights23 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:59:
[...]
Valt mee, door middel van automatisering kost het ons maar een paar uurtjes per week, voornamelijk in het voorjaar en de zomer waarbij het ook niet uitmaakt als we het een week of twee overslaan. Door mijn werk ben ik heel flexibel met mijn tijd, dus het hele aspect qua gemist fictief uurloon hoef ik niet mee te nemen. Ik snap natuurlijk wel dat mijn situatie redelijk uniek is, maar elke vierkante meter aan zelf groente en fruit telen schijnt al iets van 200 euro per jaar te besparen las ik in een onderzoek laatst, dus tel uit je winst.
(..)
Plus, om zelfvoorzienend te zijn qua eten heb je nogal wat vierkante meters groente/fruit nodig waardoor het aspect tijd (en kosten) weer een grotere rol gaat spelen.
Maar dat valt dan ook gewoon onder: Het moet je hobby zijn. En of die hobby nu is om je moestuin te onderhouden of het op te eten, mag beide. Maar je doet het niet voor financiele redenen.Remco d schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 06:41:
Gister nog een stuk op tegenlicht documentaire, we zouden welvaart niet meer alleen in euro's moeten meten.
(Overigens heb ik vroeger ergens gewoond waar een appel boom in te tuin stond. Wel appels uit gegeten, tot ik op een moment bedacht dat ik mijn favoriete appels bij de AH lekkerder vond, en of ik nu echt om een paar euro te besparen minder lekkere appels aan het eten was).
Zelf vind ik het stukje onafhankelijkheid een stuk belangrijker dan het stukje financieel. Nu helpt een fatsoenlijke buffer hebben, en dat er meer geld binnen komt dan eruit gaat natuurlijk ook enorm voor onafhankelijkheid in zijn algemeenheid. Maar ik zou best wel zonder auto kunnen bijvoorbeeld. Misschien soms een leenauto. Maar dat kost mij veel te veel onafhankelijkheid.TucanoItaly schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:19:
[...]
Lees even mijn hele postSissors schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:11:
[...]
Op een vierkante meter kan je ongeveer één appelboom kwijt. Die gaat echt niet voor €200 per jaar aan appels opleveren. Er gaan ook niet honderden komkommers van een vierkante meter komen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als je het leuk vindt, go for it. Maar dat moet wel de reden zijn dat je het doet, er zijn vast uitzonderingen, maar de gemiddelde persoon moet echt niet denken dat je voor het geld groente/fruit moet gaan verbouwen in je tuin.
Daarnaast doen we dit al twee jaar en is dat een goed genoeg track record om bovenstaand te kunenn zeggen. Dus kom gerust langs om te kijken hoe het hier echt werkt
[ Voor 24% gewijzigd door Orangelights23 op 07-06-2022 10:38 ]
Euhm ik reageer gewoon op:Orangelights23 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:36:
[...]
Lees even mijn hele postje gaat nu in op 1 specifiek iets wat ik nooit heb gesteld, dus ik weet niet precies waarom je reageert. Als je dan nog vragen hebt, stel ze gerust. Maar feit blijft dat onze boodschappenrekening vrijwel gehalveerd is in een land waar de cost of living makkelijk 30% hoger ligt dan in Nederland. Neem dat ook even mee in je berekening en je komt snel tot de conclusie dat dit enorm veel scheelt.
Daarnaast doen we dit al twee jaar en is dat een goed genoeg track record om bovenstaand te kunenn zeggen. Dus kom gerust langs om te kijken hoe het hier echt werkt
Dus waarom mag ik daar niet op ingaan?elke vierkante meter aan zelf groente en fruit telen schijnt al iets van 200 euro per jaar te besparen las ik in een onderzoek laatst, dus tel uit je winst.
Daarnaast stelde ik juist verder ook:
Fuck. Heb ik nou de droog brood discussie gemist...
Wij hebben overigens ook een moestuin en halen daar van mei/juni tot en met eind september toch minstens gemiddeld 60/70% van onze groente vanaf (2 pers). De rest geven we weg en bepaalde zaken vriezen we in. Zo hebben we gisteren 2,5kg aardbeien ingevroren. 's Ochtends eet ik altijd yoghurt met fruit dus die aardbeien zou ik anders sowieso gekocht hebben dus dat is wat mij betreft een directe besparing. Wel is het wat lastig om te berekenen hoeveel je bespaart wanneer je 14 courgettes oogst in 1 week aangezien je deze natuurlijk nooit allemaal gekocht had.
Hoofdreden voor het hebben van een moestuin is overigens hobby, anders kost het waarschijnlijk inderdaad meer ergernis en tijd dan dat het wat oplevert. Onze moestuin ligt verder ook maar 200m van ons huis af en je betaalt er slechts 30€ per 100m2, dat is lang niet overal zo goedkoop natuurlijk.
offtopic:
Ik neem altijd 10 boterhammen met pindakaas mee. Als ik met mijn metabolisme broodjes moet kopen werk ik 2 dagen in de week voor niks.
Ik neem altijd 10 boterhammen met pindakaas mee. Als ik met mijn metabolisme broodjes moet kopen werk ik 2 dagen in de week voor niks.
Wij hebben overigens ook een moestuin en halen daar van mei/juni tot en met eind september toch minstens gemiddeld 60/70% van onze groente vanaf (2 pers). De rest geven we weg en bepaalde zaken vriezen we in. Zo hebben we gisteren 2,5kg aardbeien ingevroren. 's Ochtends eet ik altijd yoghurt met fruit dus die aardbeien zou ik anders sowieso gekocht hebben dus dat is wat mij betreft een directe besparing. Wel is het wat lastig om te berekenen hoeveel je bespaart wanneer je 14 courgettes oogst in 1 week aangezien je deze natuurlijk nooit allemaal gekocht had.

Hoofdreden voor het hebben van een moestuin is overigens hobby, anders kost het waarschijnlijk inderdaad meer ergernis en tijd dan dat het wat oplevert. Onze moestuin ligt verder ook maar 200m van ons huis af en je betaalt er slechts 30€ per 100m2, dat is lang niet overal zo goedkoop natuurlijk.
Eerst en vooral: voor mij is het niet het een of het andere. Niet ofwel een portefeuille met veel euro’s of een sterk sociaal lokaal netwerk uitgebouwd door vrijwilligerswerk.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:52:
[...]
Even heel flauw, je kunt ook onder de brug gaan wonen en uit vuilnisbakken eten, dan kost het je ook geen geld. Maar je wordt er juist heel erg afhankelijk van. Het is op zich een interessante gedachte natuurlijk.
Maar in feite focus je je dan op een heel strikte definitie van 'financieel'. Namelijk de definitie die alleen betrekking heeft op dat éne ruilmiddel dat vrij universeel geaccepteerd wordt (Euro's). In plaats daarvan introduceer je latent een heel nieuw ruilmiddel, bijvoorbeeld 'vrijwilligerswerkwaarde'. Dat kun je in feite ook zien als een vorm van geld. Waarmee je afhankelijkheid van die 'vrijwilligerswerkwaarde' dus alsnog maakt dat je 'financieel' afhankelijk bent. En daarmee word je extra afhankelijk van de selecte groep die 'vrijwilligerswerkwaarde' ook als ruilmiddel accepteert.
Ze hebben allebei hun voor- en nadelen. Gelukkig kunnen ze beide relatief gemakkelijk complementair uitgebouwd worden.
Volledig vertrouwen op mijn hoeveelheid euro’s zou ik zelf niet doen. Die euro’s zijn niet gegarandeerd zeker, er zijn risico’s: oorlog, zonnevlam, hyperinflatie,...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Als iedereen een moestuin gaat aanleggen worden we met zijn allen een stuk armer, misschien is het per saldo zelfs slechter voor het milieu (schaalvoordelen zijn in veel gevallen meer dan behoorlijk neem ik aan).
Maar tegelijkertijd zouden we er ook een stuk gelukkiger van kunnen worden.
(zo, ik ga weer lekker verder met standup's, refinements, retro's, sprintplanning en misschien heb ik deze week nog een paar uur tijd om "productief" te zijn)
Maar tegelijkertijd zouden we er ook een stuk gelukkiger van kunnen worden.
(zo, ik ga weer lekker verder met standup's, refinements, retro's, sprintplanning en misschien heb ik deze week nog een paar uur tijd om "productief" te zijn)
You're either part of the solution or you're part of the problem
Ik probeer al jaren een megastal te plaatsen in mijn achtertuin, maar ik krijg de stikstofvergunning niet..
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat ligt er denk ik aan hoe je het implementeert. Als je er vanuit gaat dat iedereen een hectare nodig heeft en hiervoor bossen plat gaat gooien, dan ja. Maar als iedereen met een parkeerplaats als achtertuin nou een percentage gaat beplanten met (deels) eetbare beplanting, dan heeft dat in mijn ogen alleen maar voordelen voor de natuur. Iedereen volledig zelfvoorzienend is een utopie natuurlijk (zeker in een dichtbevolkt land als Nederland).poehee schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:39:
Als iedereen een moestuin gaat aanleggen worden we met zijn allen een stuk armer, misschien is het per saldo zelfs slechter voor het milieu (schaalvoordelen zijn in veel gevallen meer dan behoorlijk neem ik aan).
Het leuke is dat een heleboel mensen ook totaal niet vertrouwen op een hoeveelheid Euro's. Die vertrouwen er op dat een rits aan bedrijven op een goede en efficiënte manier werkzaamheden uitvoert. Dat vertrouwen uit zich in het bezit van een klein stukje van die bedrijven (aandelen). Het maakt daarbij weinig uit of de waardering voor die bedrijven wordt uitgedrukt in euro's, dollars, roebel , yuan/renminbi of pepernoten wordt uitgedrukt. Dat is slechts het stickertje dat weergeeft hoe die bedrijvigheid op dit moment wordt gewaardeerd in eenheden van het huidige prijspeil.Wozmro schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:00:
[...]
Eerst en vooral: voor mij is het niet het een of het andere. Niet ofwel een portefeuille met veel euro’s of een sterk sociaal lokaal netwerk uitgebouwd door vrijwilligerswerk.
Ze hebben allebei hun voor- en nadelen. Gelukkig kunnen ze beide relatief gemakkelijk complementair uitgebouwd worden.
Volledig vertrouwen op mijn hoeveelheid euro’s zou ik zelf niet doen. Die euro’s zijn niet gegarandeerd zeker, er zijn risico’s: oorlog, zonnevlam, hyperinflatie,...
Even heel zwart wit, het maakt voor de bedrijvigheid weinig uit of een fles cola 2 euro kost of door de inflatie naar 20 euro gaat. Zo lang Coca Cola die flessen goed kan verkopen, blijft het bedrijf zijn waarde houden. En als die waarde nu bv. gelijk is aan 40 miljard flessen cola, dan zal die waarde in de toekomstige situatie ook 40 miljard flessen cola zijn.
Als je er vanuit gaat dat er toch altijd bepaalde zaken zijn die je zult moeten verkrijgen, maakt dat investeren in een gediversificeerde en stabiele beleggingsportefeuille nu juist een behoorlijke basis voor financiële onafhankelijkheid.
offtopic:
(Overigens kun je uiteraard ook een kritische selectie maken uit de bedrijven waarin je zou willen investeren. En bv alleen bedrijven uit te kiezen die bij jouw toekomstbeeld passen.)
(Overigens kun je uiteraard ook een kritische selectie maken uit de bedrijven waarin je zou willen investeren. En bv alleen bedrijven uit te kiezen die bij jouw toekomstbeeld passen.)
[ Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 07-06-2022 11:53 ]
OK, ja, akkoord, maar het is natuurlijk wel heel saai en vooral een stuk minder lekker dan aardbeien uit je eigen tuintje halen, so there.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:52:
Als je er vanuit gaat dat er toch altijd bepaalde zaken zijn die je zult moeten verkrijgen, maakt dat investeren in een gediversificeerde en stabiele beleggingsportefeuille nu juist een behoorlijke basis voor financiële onafhankelijkheid.
* MneoreJ woont 4 hoog en het balkon is niet groot genoeg...
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Naast een utopie is het ook iets wat je niet moet willen, zelfvoorzienend/ autonoom zijn. Onder de streep wordt de taart een stuk groter als je samenwerkt. Als in: specialiseren en handelen. Tot je bezig gaat met standup's, refinements, retro's, sprintplanning etcManzokuSan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:46:
[...]
Dat ligt er denk ik aan hoe je het implementeert. Als je er vanuit gaat dat iedereen een hectare nodig heeft en hiervoor bossen plat gaat gooien, dan ja. Maar als iedereen met een parkeerplaats als achtertuin nou een percentage gaat beplanten met (deels) eetbare beplanting, dan heeft dat in mijn ogen alleen maar voordelen voor de natuur. Iedereen volledig zelfvoorzienend is een utopie natuurlijk (zeker in een dichtbevolkt land als Nederland).
Verder helemaal met je eens hoor, hoe minder tegels in achtertuinen hoe beter, dat heeft een enorm natuurvoordeel.
* Thompson heeft recent ook een boel eetbaars in de tuin geplant
5 soorten kruiden
5 soorten pepers
2 soorten tomaat
2 soorten courgette
aubergine
augurk
4 soorten bes
4 kleuren framboos
braam
moerbei
Incl wat extra benodigdheden, potgrond etc. etc. bijna 400€ armer maar iig wel een flinke upgrade voor de tuin. Nu nog zorgen dat ik het allemaal in leven houd en er ook dus ook daadwerkelijk wat voor terug krijg.
/edit; Oops ik dacht dat dit slowchat topic was
5 soorten kruiden
5 soorten pepers
2 soorten tomaat
2 soorten courgette
aubergine
augurk
4 soorten bes
4 kleuren framboos
braam
moerbei
Incl wat extra benodigdheden, potgrond etc. etc. bijna 400€ armer maar iig wel een flinke upgrade voor de tuin. Nu nog zorgen dat ik het allemaal in leven houd en er ook dus ook daadwerkelijk wat voor terug krijg.
/edit; Oops ik dacht dat dit slowchat topic was

[ Voor 5% gewijzigd door Thompson op 07-06-2022 12:29 ]
Beeromaniac
Haha, ja dat is ook wel weer zo. Als je aardbeien overhoudt, na de slakken en pissebeddenMneoreJ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:08:
[...]
OK, ja, akkoord, maar het is natuurlijk wel heel saai en vooral een stuk minder lekker dan aardbeien uit je eigen tuintje halen, so there.![]()
* MneoreJ woont 4 hoog en het balkon is niet groot genoeg...
Het is vooral een kwestie van voor jezelf de balans vinden. Net als bij de eeuwige discussie tussen wel of niet je hypotheek aflossen. Een afgelost huis scheelt je in de 'valutastromen' en maakt je in die zin minder afhankelijk, terwijl op de lange termijn het misschien financieel juist gunstiger is om de hypotheek aan te houden en je geld te investeren. Daarin zie ik zelf geen 'goede' of 'foute' keus, maar vooral een afweging van wat bij jou en bij jouw beeld van (financieel) onafhankelijk past.
Zo vind ik een moestuin(tje) ook zeker wel een aanwinst. Maar ik zou het niet zien als iets wat geld oplevert/bespaart. Juist omdat je er dan weer een bepaalde druk op legt of een afhankelijkheid geeft, die je misschien niet wilt. Omdat een tegenvaller in de oogst je dan misschien ook in je financiën raakt.
Het begint er inderdaad wel op te lijken. Gelukkig slagen een paar mensen er nog wel in er een iets algemenere draai aan te geven (not me though) en als onderwerp is het weer eens wat anders dan hypotheken, zonnepanelen, wat nu wel of niet onder of boven je stand leven is en zo nog wat van die dingen waar we elkaar eindeloos vliegen over afvangen.
Paar pagina's terug werd al geconcludeerd dat het blijkbaar komkommertijd was, en nu gaat het al een tijd bijna letterlijk over komkommers. Het topic over agrarische onafhankelijkheid kan niet ver weg meer zijn.
Als het alleen maar over maandelijks etf's aankopen gaat, wat volgens de meesten hier met afstand de beste manier is om volledig FO te worden, was er geen topic nodig. Voor mij telt juist het minder afhankelijk worden van geld. Maar als dat teveel afwijkt van wat er hier met FO bedoelt wordt, helemaal prima hoor.
@Wozmro je anekdote komt me bekend voor, toevallig ooit deze op een ander forum gepost?
@Wozmro je anekdote komt me bekend voor, toevallig ooit deze op een ander forum gepost?
Waar ik op zich wel geinteresseerd in ben: welke besparingen hebben jullie kunnen bereiken in diensten/services?
Ik heb mijn telefoonabbo, zorgverzekering en energiecontract heel bewust uitgezocht (balans tussen kosten, features en klimaat), maar zou dit meer kunnen doen op andere diensten (Netflix etc).
Ik heb mijn telefoonabbo, zorgverzekering en energiecontract heel bewust uitgezocht (balans tussen kosten, features en klimaat), maar zou dit meer kunnen doen op andere diensten (Netflix etc).
Omelette du fromage!
niet afnemen is vaak ook een optiedxta schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:01:
Waar ik op zich wel geinteresseerd in ben: welke besparingen hebben jullie kunnen bereiken in diensten/services?
wij hebben hier geen TV abonnement.
Telefonie enkel van het werk.
Energiecontract en zorg verzekering kom ik moeilijk onderuit, al zijn we met plannen bezig om ook het energie contract ooit te kunnen opzeggen.
Streamingdiensten: bundel met vrienden.
dus totaal pakket van:
Prime, Videoland, Netflix, cruncyroll, Disney+, viaplay en wat prive Plex servers voor dingen die daar dan nog buiten vallen.
voor 25 euro de maand. Niet helemaal legaal door het delen. wel bruikbaar. en het blijft betaalbaar.
sommige diensten raak ik soms ook maanden niet aan, dus voel mij ook niet schuldig.
en kan ook nog inloggen op Ziggo bij iemand als ik echt iets moet kijken (volgens mij alweer 2 jaar geleden dat ik die behoefte voelde).
en er komt hier af en toe de donald duck binnen. doordat ik mijn kado (bladkado) van werk wil opmaken.
Zorgverzekering is bij mij een verhaal apart. maar ik ben chronisch ziek, dus eigen risico op z'n laagst heb ik er elk jaar uit. daarnaast wat pakketten erbij zodat ik mijn zorg krijg die ik altijd nodig heb.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Gaat bij mij niet zozeer om besparingen, maar wel om bewuste keuzes. Bijvoorbeeld bewust een restitutie-zorgverzekering met volledig vrije keus. Omdat ik daar niet op wil bezuinigen mocht het nodig zijn.dxta schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:01:
Verder is het vaak een goedkope keus bij het aangaan van een dienst, en breidt dat zich soms wel uit, maar het 'afschalen' is lastiger. Zo hebben we wel een redelijk uitgebreid TV pakket, omdat daar een aantal zenders in zitten/zaten waar we wel regelmatig naar kijken. Dat kost inmiddels volgens mij wel een tientje per maand meer dan alleen de basiszenders, dus we moeten eigenlijk afvragen of we dat wel willen houden. Tegelijk zal ik dan achteraf waarschijnlijk toch regelmatig denken: waarom kan ik die zender nou niet kijken...
Af en toe 'cold turkey' ergens mee stoppen kan er voor zorgen dat je beseft dat je het niet nodig hebt. Of je komt er achter dat je het echt mist, als je er dan weer mee begint geniet je (in elk geval tijdelijk) hier weer extra van.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Gaat bij mij niet zozeer om besparingen, maar wel om bewuste keuzes. Bijvoorbeeld bewust een restitutie-zorgverzekering met volledig vrije keus. Omdat ik daar niet op wil bezuinigen mocht het nodig zijn.
Verder is het vaak een goedkope keus bij het aangaan van een dienst, en breidt dat zich soms wel uit, maar het 'afschalen' is lastiger. Zo hebben we wel een redelijk uitgebreid TV pakket, omdat daar een aantal zenders in zitten/zaten waar we wel regelmatig naar kijken. Dat kost inmiddels volgens mij wel een tientje per maand meer dan alleen de basiszenders, dus we moeten eigenlijk afvragen of we dat wel willen houden. Tegelijk zal ik dan achteraf waarschijnlijk toch regelmatig denken: waarom kan ik die zender nou niet kijken...
Het stoicisme maakt hier ook gebruik van. Ik weet niet meer exact hoe het zat, maar volgens mij stellen zij zich 'geregeld' diezelfde vraag. Hoe zou mijn leven er uit zien als ik x niet heb? En sommigen testen dit dus ook echt door bijv. een dag zonder matras te slapen o.i.d. om te kijken of hun gevoel klopt met de werkelijkheid (vast niet het beste voorbeeld).
[ Voor 12% gewijzigd door Tehh op 07-06-2022 13:56 ]
Complicerende factor is dat er meer mensen in huis wonen
. Met in vroeger tijden een kinderpakket bij de TV 'evolueert' dat vooral bij hen naar de situatie waarin ze aan bepaalde zenders gewend zijn. Zouden ze ze missen als we ze niet hadden? Waarschijnlijk niet. Maar ben je er eenmaal aan gewend, dan mis je ze wel als ze ineens weg zijn.
Ik gebruik bv ook geen Netflix etc. Maar ik heb ook niet het gevoel dat ik daar iets aan mis.
Ik gebruik bv ook geen Netflix etc. Maar ik heb ook niet het gevoel dat ik daar iets aan mis.
Zo heb ik n.a.v. het nummer "Als ze er niet is" van de Dijk ooit eens overwogen mijn vriendin weg te doen. Om te kijken of ik haar wel echt nodig heb. Zij werd echter niet heel enthousiast van het idee...
Maar iets als Disney+ is makkelijker terug te veroveren...ManzokuSan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:12:
Zo heb ik n.a.v. het nummer "Als ze er niet is" van de Dijk ooit eens overwogen mijn vriendin weg te doen. Om te kijken of ik haar wel echt nodig heb. Zij werd echter niet heel enthousiast van het idee...
Eensch! Sinds ze werkt levert ze ook meer op dan ze kost, zal binnenkort kijken of ik er ergens goedkoop nog 1 kan scoren.Kalentum schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:33:
[...]
Maar iets als Disney+ is makkelijker terug te veroveren...
Terug on-topic @dxta, wij evalueren eens in de zoveel tijd (2x per jaar ofzo) of we bepaalde abonnementen nog waardevol vinden. Overigens hebben we nu al zeker meer dan een jaar niks meer gewijzigd en hebben we op een paar na alle streamingdiensten samen met "familie".
Dan ben je hier in goed gezelschap, vervelend mannetje dat je er bent
Ja, ik vind dit ook huiveringwekkend, maar ik zie om me heen dat het ook wel bevredigend kan zijn. Bijv. een leuke vrouw waar ik mee om ga, die zit in een vrij hechte vriendengroep en organiseert kledingruil-avondjes, en krijgt het met moeite voor elkaar om 100 euro aan kleding uit te geven. Per jaar!
@Rubbergrover1 ja, ben ik met je eens, het is dan meer je netwerk dat telt, en die moet ook onderhouden worden. Het doet me denken aan die ene Zweed (?), Jacob Lund Fisker, die in het dagelijkse leven gewoon een stuk minder geld nodig heeft. Ze zitten dan wat dieper ingegraven in de gemeenschap om hen heen. Dat is inderdaad een afhankelijkheid, maar wel een warme.
@Sissors Yup, met als kanttekening: het sluit elkaar niet uit. Bovenstaande leuke vrouw heeft wel een prima spaarrekening.
[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 07-06-2022 15:50 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Dat zijn waarschijnlijk ook de mensen die tijdens de lockdowns helemaal gek werden van het gebrek aan contacten. Terwijl anderen (zoals ikTucanoItaly schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:48:
[...]
Ja, ik vind dit ook huiveringwekkend, maar ik zie om me heen dat het ook wel bevredigend kan zijn. Bijv. een leuke vrouw waar ik mee om ga, die zit in een vrij hechte vriendengroep en organiseert kledingruil-avondjes, en krijgt het met moeite voor elkaar om 100 euro aan kleding uit te geven. Per jaar!
Maar ja, keerzijde is dat ik weer geen 'vriendjes' heb die het leuk vinden om aan auto's te sleutelen/muren te stucen/een tuin om te spitten/whatever... Zodat ik voor elk wissewasje iemand moet inhuren of zelf in mijn eentje aan de slag moet.
Als je ruimte hebt kun je prima paar fruitbomen zetten. Net zoveel onderhoud als elke andere boom en ook nog opbrengst. Boompjes als wortelgoed kosten ook heel weinig. Hier paar fruitbomen staan die zijn allang terugverdiend.
2 jaar terug tv abbo de deur uit gedaan en letterlijk het enige moment dat ik het gemist heb is toen ik een uurtje van de tour wou kijken en de stream er uit lag.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Gaat bij mij niet zozeer om besparingen, maar wel om bewuste keuzes. Bijvoorbeeld bewust een restitutie-zorgverzekering met volledig vrije keus. Omdat ik daar niet op wil bezuinigen mocht het nodig zijn.
ANWB was nuttig/goed voor de gemoedsrust toen ik nog een auto uit 2005 reed, hebben nu lease dus ANWB weer opgezegd. Scheelt ook weer in het oud papier

Lease auto is debatable vanuit FO maar met het soort occasions waar we naar zaten te loeren zouden we op een vergelijkbaar maandbedrag uitkomen... En toen de mobiliteitsvergoeding geschrapt werd "omdat corona" en de lease auto's bleven was het sommetje snel gemaakt.
[ Voor 10% gewijzigd door Charly op 07-06-2022 17:24 ]
Verbouw papaver, dan krijg je de hoofdprijsSissors schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:11:
[...]
Op een vierkante meter kan je ongeveer één appelboom kwijt. Die gaat echt niet voor €200 per jaar aan appels opleveren. Er gaan ook niet honderden komkommers van een vierkante meter komen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Yes, Stoicisme is weer terug in dit topicTehh schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:55:
[...]
Af en toe 'cold turkey' ergens mee stoppen kan er voor zorgen dat je beseft dat je het niet nodig hebt. Of je komt er achter dat je het echt mist, als je er dan weer mee begint geniet je (in elk geval tijdelijk) hier weer extra van.
Het stoicisme maakt hier ook gebruik van. Ik weet niet meer exact hoe het zat, maar volgens mij stellen zij zich 'geregeld' diezelfde vraag. Hoe zou mijn leven er uit zien als ik x niet heb? En sommigen testen dit dus ook echt door bijv. een dag zonder matras te slapen o.i.d. om te kijken of hun gevoel klopt met de werkelijkheid (vast niet het beste voorbeeld).
Wat ik er van begrepen heb is dat je voorsteld iets niet meer te hebben (van een jas tot je kind) om je enerzijds voor te bereiden op iets niet meer hebben (overlijden van iemand bijvoorbeeld) maar ook om extra te waarderen dat je iets of iemand juist nog wel hebt.
Een stap verder is idd een dag niet eten of zonder jas naar buiten op een koude dag. Ook weer om het extra te waarderen maar ook om jezelf te "harden" en flexibeler te maken.
Al eerder genoemd maar kan iedereen die met FO bezig is en ipv financieel onafhankelijk ook op andere vlakken in het leven wat meer "onafhankelijk" wil zijn het boek van William Irvine aanraden.
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.