Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:46
Blik1984 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:53:
[...]

Waarom zou wonen niet onder het kopje "jaaruitgaven" kunnen vallen? Als je nog een openstaande hypotheek hebt die je 500 euro per maand, oftewel 6.000 per jaar kost, dan kun je dat toch prima zo meenemen?
Dat kan op zich wel. Ik zou het echter niet zo willen plannen. Je weet nooit hoe het precies komt. Wat als je om wat voor reden ineens veel geld verliest (op de beurs of via belasting). Het laatste wat je wil is dat je gedwongen een huis moet verkopen. Als 650k een soort minimum is om van te leven voor de rest van je leven, dan zou ik daar bovenop een afbetaald huis willen.
Loek92 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:06:
[...]

Huis moet tegen die tijd uiteraard afbetaald zijn en zit niet in wat ik vermogen noem in mijn post hierboven.
Die bedragen die ik daar noem zijn belegd vermogen, en met een afbetaald huis en groot onderhoud doen voor mijn 58e (om de kosten zo veel mogelijk te drukken wanneer je geen inkomen uit werk meer hebt) zit je dan wel goed, volgens de berekening.

Je kan sowieso geen 4% SWR loslaten op vermogen in stenen.
Precies, dan is het duidelijk. Klinkt goed dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Loek92 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:06:
[...]

Je kan sowieso geen 4% SWR loslaten op vermogen in stenen.
https://hypotheekberekene...wat-is-een-opeethypotheek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Playa del C. schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:17:
[...]

Dat kan op zich wel. Ik zou het echter niet zo willen plannen. Je weet nooit hoe het precies komt. Wat als je om wat voor reden ineens veel geld verliest (op de beurs of via belasting). Het laatste wat je wil is dat je gedwongen een huis moet verkopen. Als 650k een soort minimum is om van te leven voor de rest van je leven, dan zou ik daar bovenop een afbetaald huis willen.
Als het een kleine hypotheek betreft lijkt me dat echt geen enkel probleem, het kan zelfs het verschil zijn tussen nu stoppen of 2-3 jaar langer door moeten werken.

Stel: ik heb een restschuld van 75k tegen een lage rente, maar met die restschuld kan ik nu stoppen met werken. Het alternatief is de restschuld aflossen, maar dan moet ik nog 2 jaar werken om tot het juiste eindbedrag te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
phantom09 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:14:
[...]
Wie wil nou niet de hoogste rendementen behalen met het minste risico? Dat is echter utopie.
Hmm, dat kun je denk ik niet zo zeggen. Het gaat om mogelijk het hoogste rendement tegen een statistisch bepaald risico.

Maar er zijn wel degelijk portefeuilles waarbij de één een (veel) gunstiger risk-reward portfolio heeft dan de ander.

Portfolio X levert historisch rendement Y met risico Z
Maar portfolio A levert historisch rendement dat gelijk aan 0.9Y is maar waarbij het risico (langdurige drawdown b.v.) slechts 0.25Z is.

En dit zijn even fictieve voorbeelden, maar ja, je kan de verwachtte risico's wel degelijk een stuk beperken terwijl het te verwachtte rendement maar heel beperkt minder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:18
rube schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Hmm, dat kun je denk ik niet zo zeggen. Het gaat om mogelijk het hoogste rendement tegen een bepaalde statistisch bepaalde risico.

Maar er zijn wel degelijk portefeuilles waarbij de één een (veel) gunstiger risk-reward portfolio heeft dan de ander.

Maar portfolio A levert historisch rendement dat gelijk aan 0.9Y is maar waarbij het risico (langdurige drawdown b.v.) slechts 0.25Z is.

En dit zijn even fictieve voorbeelden, maar ja, je kan de verwachtte risico's wel degelijk een stuk beperken terwijl het te verwachtte rendement maar heel beperkt minder is.
Dat is een beetje het principe waarop beleggingsfondsen en trackers gebaseerd zijn. Door te spreiden over verschillende bedrijven, verklein je het risico, terwijl het verwachte rendement gelijk kan blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Ja, maar ik bedoel eigenlijk ook andere assets, niet alleen aandelen. Ik heb al eerder gepost, maar op de website portfoliocharts staat daar hele mooi uitleg over op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-09 16:58
rube schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Hmm, dat kun je denk ik niet zo zeggen. Het gaat om mogelijk het hoogste rendement tegen een statistisch bepaald risico.

Laat ik het zo stellen, je zou willen dat je beleggingen een rendement van 10% per jaar behalen maar 0% risico daling hebben. En dat is utopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Dat is inderdaad een goede. Echter is de rente hogere dan bij een normale hypotheek.
Dit kan ook een optie zijn in tijden dat je aandelen meer dan 20% is gedaald en je dan tijdelijk een opeethypotheek neemt. Later als de koersen zich weer herstelt hebben verkoop je wat aandelen om deze tijdelijk hypotheek af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Loek92 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:22:
[...]

Getallen van AOW en pensioen en zelfs jaaruitgaven zijn gewoon even bedacht voor deze berekening. Gaat me er meer om of mijn gedachte klopt. Getallen zijn wat dat betreft fictief.
Kans is er natuurlijk zelfs nog dat AOW en pensioen helemaal niet meer bestaat tegen die tijd :+
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de overheid stopt met de AOW. Wat moeten de ouderen dan doen?
Weer aan de bak? Op straat leven als zwervers? Ik zie weg de kans dat de overheid de AOW minder hard laat mee lopen met de inflatie, helemaal niet verhoogt of zelfs iets verlaagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:19
phantom09 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:12:
[...]
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de overheid stopt met de AOW. Wat moeten de ouderen dan doen?
Weer aan de bak? Op straat leven als zwervers? Ik zie weg de kans dat de overheid de AOW minder hard laat mee lopen met de inflatie, helemaal niet verhoogt of zelfs iets verlaagt.
Of ze verlangen van vermogende ouderen dat die eerst hun eigen vermogen aanspreken ;)

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
R.van.M schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:46:
[...]

De 7% rendement is al inflatie gecorrigeerd
VRH blijft uiteraard wel apart, maar dat is ook afhankelijk van land en wetgeving
Op lange termijn halen aandelen circa 7% rendement. Dus hoezo is die 7% al met inflatie gecorrigeerd?
Is deze 0% bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
T-MOB schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:23:
[...]

Of ze verlangen van vermogende ouderen dat die eerst hun eigen vermogen aanspreken ;)
Dit is zekers niet uit te sluiten, maar als ze dit doen dan gaat de overheid de kaasschaf methode gebruiken.
Bijvoorbeeld:

-Ouderen met een vermogen groter dan bijvoorbeeld €500.000,- krijgen een korting van 10% op hun AOW
-Ouderen met een vermogen groter dan bijvoorbeeld €1.000.000,- krijgen een korting van 20% op hun AOW
-Ouderen met een vermogen groter dan bijvoorbeeld €2.500.000,- krijgen een korting van 30% op hun AOW

Ouderen met een vermogen onder bijvoorbeeld 500 K krijgen 100% AOW.

Drempels en percentages kunnen natuurlijk verschillen.

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 02-06-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:19
phantom09 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:45:
[...]
Dit is zekers niet uit te sluiten, maar als ze dit doen dan gaat de overheid de kaasschaf methode gebruiken.
Bijvoorbeeld:

-Ouderen met een vermogen groter dan bijvoorbeeld €500.000,- krijgen een korting van 10% op hun AOW
-Ouderen met een vermogen groter dan bijvoorbeeld €1.000.000,- krijgen een korting van 20% op hun AOW
-Ouderen met een vermogen groter dan bijvoorbeeld €2.500.000,- krijgen een korting van 30% op hun AOW

Ouderen met een vermogen onder bijvoorbeeld 500 K krijgen 100% AOW.

Drempels en percentages kunnen natuurlijk verschillen.
Waarop baseer je dat dit zou gaan? Voor bijvoorbeeld huursubsidie geldt een harde vermogensgrens van een kleine 32000 euro (of 64000 in geval van toeslagpartners). Ik snap wel dat morrelen aan AOW zeer gevoelig ligt omdat je mensen treft die al hun hele leven de AOW van anderen financieren. Niettemin kan ik me een sitiatie voorstellen waarin er domweg bezuinigd moet worden. Voordat ik met AOW mag zijn we bijna dertig jaar verder.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:24:
[...]

Het gaat om wat je gemiddeld verwacht over lange termijn. We komen uit een periode met 20%+ per jaar op de aandelenmarkten en inflatie <2%, dus er zit wel wat vlees op de botten.
Zo mag je niet rekenen. Jij hebt misschien vlees op je botten, anderen beginnen misschien net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:26
Heeft iemand nog een basic Excel of Google Sheets doc waarin je overzichtelijk je inkomsten en uitgaven kan zien? Ik woon in Denemarken en ontvang mijn salaris op mijn euro rekening in Nederland, waardoor ik te vaak zit te klooien met wisselkoersen en wat het nou daadwerkelijk kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
T-MOB schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:03:
[...]

Waarop baseer je dat dit zou gaan? Voor bijvoorbeeld huursubsidie geldt een harde vermogensgrens van een kleine 32000 euro (of 64000 in geval van toeslagpartners). Ik snap wel dat morrelen aan AOW zeer gevoelig ligt omdat je mensen treft die al hun hele leven de AOW van anderen financieren. Niettemin kan ik me een sitiatie voorstellen waarin er domweg bezuinigd moet worden. Voordat ik met AOW mag zijn we bijna dertig jaar verder.
Ik baseer het nergens op. Zoals jij fictief aangaf dat het mogelijk zou zijn dat de AOW in de toekomst niet meer bestaat, zo geef ik aan dat het mogelijk is dat er een korting op de AOW komt vanaf x vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:42:
[...]

Dat is een beetje het principe waarop beleggingsfondsen en trackers gebaseerd zijn. Door te spreiden over verschillende bedrijven, verklein je het risico, terwijl het verwachte rendement gelijk kan blijven.
Theoretisch is dit niet helemaal correct. Volgens CAPM zou het optimaal zijn om alleen investeringen te nemen die op of nabij de optimale risico-rendementslijn lijn liggen. Daarbij wil je natuurlijk diversificatie om het specifieke, niet-markt risico te beperken. Daarvoor heb je alleen niet perse een brede indextracker nodig. Een brede tracker zal waarschijnlijk een stuk(je) onder de optimale risico-rendementslijn liggen en zal daarmee in theorie geen optimale investering zijn. In de praktijk is het zonder gruwelijk veel tijd in statistische analyses te stoppen waarschijnlijk wel de meest efficiënte oplossing voor het overgrote deel van de beleggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Afas schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Theoretisch is dit niet helemaal correct. Volgens CAPM zou het optimaal zijn om alleen investeringen te nemen die op of nabij de optimale risico-rendementslijn lijn liggen. Daarbij wil je natuurlijk diversificatie om het specifieke, niet-markt risico te beperken. Daarvoor heb je alleen niet perse een brede indextracker nodig. Een brede tracker zal waarschijnlijk een stuk(je) onder de optimale risico-rendementslijn liggen en zal daarmee in theorie geen optimale investering zijn. In de praktijk is het zonder gruwelijk veel tijd in statistische analyses te stoppen waarschijnlijk wel de meest efficiënte oplossing voor het overgrote deel van de beleggers.
Ik zeg ook niet dat dit de optimale strategie is. Ik zeg alleen dat veel beleggingsfondsen en trackers op dat principe gebaseerd zijn. Dat spreiding kan leiden tot daling van het risico zonder dat het verwacht rendement er onder lijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:57:
[...]

Ik zeg ook niet dat dit de optimale strategie is. Ik zeg alleen dat veel beleggingsfondsen en trackers op dat principe gebaseerd zijn. Dat spreiding kan leiden tot daling van het risico zonder dat het verwacht rendement er onder lijdt.
Het zit toch net iets anders. De meeste brede indextrackers zijn gebaseerd op het idee dat je de marktcapitalisatie volgt. Een goed samengestelde brede indextracker zou het specifieke risico zo goed als helemaal weg moeten diversificeren waardoor je alleen blootstelling hebt aan het marktrisico. In theorie is het rendement dan enigszins sub-optimaal. Het kost je dus wel iets aan rendement.

De optimale risico-rendementslijn bestaat uit een breder scala aan assets die op die lijn bewegen. De verhouding tussen de risicovrije assets (meestal staatsobligaties van zeer solide landen) en de verschillende assetklassen bepaald dan je specifieke risico-rendementsprofiel. Dat gaat het echter wel van uit dat je binnen die assets alleen kiest voor investeringen die efficiënt zijn. Een brede indextracker bevat natuurlijk ook een flink aantal investeringen die qua risico-rendementsprofiel niet optimaal zijn, te weinig rendement afgezet tegen het risico of te veel risico afgezet tegen het rendement.
Wat ik er uit de studiebankjes van begrepen heb is het voor een optimale aansluiting bij de CAPM je alleen investeringen zou moeten nemen die op of nabij de efficiënte grenslijn liggen, maar wel dusdanig gediversificeerd dat je het marktrisico er grotendeels uit haalt. Het is mij ook veel te technisch allemaal om in de praktijk toe te passen, ik ga grotendeels voor fondsen die de brede markt volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:23
Ik had hier eigenlijk nog niet over nagedacht. Maar het risico dat je dus uiteindelijk met 0 euro eindigt door een slechte beurs wordt hierdoor ook wel aardig verkleind natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:06
Orangelights23 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:14:
Heeft iemand nog een basic Excel of Google Sheets doc waarin je overzichtelijk je inkomsten en uitgaven kan zien? Ik woon in Denemarken en ontvang mijn salaris op mijn euro rekening in Nederland, waardoor ik te vaak zit te klooien met wisselkoersen en wat het nou daadwerkelijk kost.
Je kan dit topic eens doorspitten. Ik meen dat daar ook wel eens google-sheets zijn gepost, maar weet niet meer zeker. Zelf gebruikte ik een tijdje "Mijngeldzaken.nl" (voorheen Afas Personal), waarbij je je afschriftenvan je NL bank download en daar weer upload (directe koppeling kon geloof ik niet ivm security-eisen van bank) waarna alles netjes gecatagoriseerd wordt. Je kan er dan ook labels aan hangen, en filteren, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Loek92 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:50:
[...]

Ik had hier eigenlijk nog niet over nagedacht. Maar het risico dat je dus uiteindelijk met 0 euro eindigt door een slechte beurs wordt hierdoor ook wel aardig verkleind natuurlijk.
Daarnaast is het bij veel mensen ook de vraag hoe groot het risico werkelijk is. In de Nederlandse situatie heb je later AOW en vaak ook een aanvullend pensioen, naast de FO pot. Met bv 500 euro aan hypotheeklasten kunnen veel mensen op latere leeftijd ook prima leven als het maandbedrag uit het FO kapitaal op een gegeven moment (zeg maar vanaf bv 80 jaar) door tegenslagen toch veel kleiner zou worden. Of op zou raken.

Ik zou er daarom geen probleem mee hebben om bv de laatste ton hypotheek open te laten staan en die ton als vrij geld beschikbaar te houden. In plaats van een afgelost huis met minder vrij geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Afas schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:23:
[...]
Wat ik er uit de studiebankjes van begrepen heb is het voor een optimale aansluiting bij de CAPM je alleen investeringen zou moeten nemen die op of nabij de efficiënte grenslijn liggen, maar wel dusdanig gediversificeerd dat je het marktrisico er grotendeels uit haalt. Het is mij ook veel te technisch allemaal om in de praktijk toe te passen, ik ga grotendeels voor fondsen die de brede markt volgen.
Maar dat is toch precies wat ik zeg? Dat het het risico verkleint, maar helemaal niet de optimale verdeling hoeft te zijn.

Overigens kun je hier ook het voordeel van een beleggingsfonds boven een indextracker herkennen. In een beleggingsfonds kan de beheerderr beter selecteren op de waarden die binnen de gewenste rendement-risico verhouding liggen en/of gewenste correlaties heeft.

Maar ook dan geldt dat het begint bij de correcte en volledige informatie over die waarden. Terwijl het in veel gevallen voor een groot deel slechts om empirische data gaat over een beperkte periode. Waarbij die data in de loop van de tijd ook nog eens kan verschuiven die veranderingen in de ondernemingen en in de markt. Omdat je in de praktijk bijna per definitie te maken hebt met onvolledige informatie, is het de vraag hoe ver je kunt gaan in het modelleren van de ideale portefeuille.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
phantom09 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Zo mag je niet rekenen. Jij hebt misschien vlees op je botten, anderen beginnen misschien net.
Dat was het punt niet. Het gaat niet om mijn, of willekeurig welke specifieke situatie. Het gaat om de aanname achter de 7% rendement en 4% SWR. Die is niet ineens veranderd door een jaar hoge inflatie/lage of zelfs negatieve rendementen, net zoals die ook niet is veranderd door de afgelopen jaren met lage inflatie en 20%+ rendementen op de aandelenmarkt.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 18:18
Heeft iemand hier nog interessante nieuwe inzichten mbt FIRE? Zo vermoeiend hoe dit topic honderden na honderden pagina's alleen maar over koopwoningen en hypotheken gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:48
Avalaxy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:29:
Heeft iemand hier nog interessante nieuwe inzichten mbt FIRE? Zo vermoeiend hoe dit topic honderden na honderden pagina's alleen maar over koopwoningen en hypotheken gaat.
Ja, laten we het over zonnepanelen hebben! Echt, die investering betaalt zichzelf makkelijk terug, als je het goed aanpakt tenminste. Dat zit zo... :P

Als je een nieuwe wending aan het topic wil geven staat het je vrij om zelf met iets te komen, natuurlijk. Dit is nu eenmaal een zwalktopic, klagen dat het te lang over facet X gaat heeft meestal niet zoveel zin (tenzij het echt over dingen gaat die hun eigen topic hebben onafhankelijk van FO, zoals voornoemde panelen). Streven naar FO duurt jaren en dezelfde dingen blijven dan toch wel telkens terugkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door MneoreJ op 03-06-2022 18:38 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:07

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Nee, heb 8 jaar geleden een plan gemaakt, en ik moet nog 9 jaar.
Alles loopt nog steeds via schema, dus weinig motivatie om er naar te kijken of dit aan te passen.
Ben wel benieuwd naar de inflatie en hoe dat zal gaan uit pakken.
Maar ook dit zal in mijn strategie weinig effect hebben.

Zag vandaag de eerste appeltjes in mijn vorig jaar aangeplante appelboom.
Weer iets dat ik niet meer in de winkel hoef te kopen :).

appelboom was 600 euro. (was al meteen groot bij aanschaf). had geen zin om jaren op de juiste maat te wachten
dus na 600 kilo appels van de boom is die straks ook weer terugverdient...
naast dat de boom ook dient als schaduw, dus dat scheelte weer een schaduwdoek of een andere constructie.

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 03-06-2022 18:43 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 18:18
MneoreJ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:37:
[...]

Als je een nieuwe wending aan het topic wil geven staat het je vrij om zelf met iets te komen, natuurlijk.
Dussss, hoe kijken jullie mede-FIRE'ers aan tegen de huidige economische omstandigheden, zien jullie (behalve lang geleden afgesloten hypotheken natuurlijk) nog mogelijkheden om de inflatie te verslaan? Zijn er nog mensen die diep in de tech-aandelen zitten en interessante perspectieven hebben? Mensen die in early-stage startups hebben geinvesteerd? Nederlandse obligaties? Goud zelfs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Avalaxy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:46:
[...]

Dussss, hoe kijken jullie mede-FIRE'ers aan tegen de huidige economische omstandigheden, zien jullie (behalve lang geleden afgesloten hypotheken natuurlijk) nog mogelijkheden om de inflatie te verslaan? Zijn er nog mensen die diep in de tech-aandelen zitten en interessante perspectieven hebben? Mensen die in early-stage startups hebben geinvesteerd? Nederlandse obligaties? Goud zelfs?
Mijn strategie is om zo min mogelijk van geld afhanekelijk te zijn, dus waar mogelijk zelf voorzienend.
Waarbij mijn enige aansluiting op het elektriciteitsnet is: om terug te leveren en dus geld te vangen voor mijn overschot.
Mijn tuin mij voorziet in het voedsel.
Ik mee lift op de wifi van de buren :+
en mijn elektrische auto zichzelf oplaad en zichzelf verhuurd voor nog wat opbrengsten.

een soort hippie }:O

Dus een afbetaald compleet huis buiten de nederlandse overstromingsgebieden van zowel de zee als de rivieren. Waarbij het huis zelf ook nog geld oplevert in de zin van een beetje voedsel en energie.

Mocht de inflatie gigantisch worden, dan worden mijn inkomsten ook hoger.
maar mijn uitgaven zijn zeer gelimiteerd.
Ben wel nieuwsschierig hoe het allemaal gaat lopen, maar ik slaap er rustig onder.
Net een hoop geld uitgegeven net voor de inflatie: tuin, huis, auto. dus laat maar komen :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:34
Smuggler schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:41:

appelboom was 600 euro. (was al meteen groot bij aanschaf). had geen zin om jaren op de juiste maat te wachten
dus na 600 kilo appels van de boom is die straks ook weer terugverdient...
Ik heb een appelboom, kersenboompjes, een hazelaar, bessenstruik, bramenstruiken en aardbeienplantjes.

De besparing is echter vrijwel nul. Die twee keer dat de appeloogst groot was er nauwelijks iets mee aan te vangen want het komt in korte tijd een van appelmoes moet je ook maar houden.

Ik zie het als entertainment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Dussss, hoe kijken jullie mede-FIRE'ers aan tegen de huidige economische omstandigheden, zien jullie (behalve lang geleden afgesloten hypotheken natuurlijk) nog mogelijkheden om de inflatie te verslaan?
Was wel niet specifiek voor mij bedoeld maar ik haak er dan toch maar op in, wel zo fideel.

Ik kijk er zo tegen aan: de huidige economische omstandigheden interesseren me weinig omdat ik nog jaren te gaan heb voor ik een bedrag heb waar ik FO mee ben. Is de inflatie over 10 jaar nog steeds zo hoog? Hoger? Juist lager? Spreken we dan allemaal Russisch of zitten we in WO III met de Chinezen? Ik heb geen glazen bol en dat hoeft ook niet, ik zie vanzelf wel waar het op uit draait. In de absolute worst case word ik pas FO met de officiële pensioenleeftijd (OK, in de absolute worst case zelfs dan niet, maar dan heeft gewoon werkend Nederland dus ook een probleem).

Als ik me ieder jaar moest gaan afvragen hoe ik in dat jaar weer eens de inflatie ging "verslaan" zou ik dat erg vermoeiend vinden. Ik vertrouw op de lange termijn, en op de lange termijn zien we dan wel hoe het met dat vertrouwen zat.

Daarmee overigens niets te na gesproken van mensen die wel zenuwachtig zijn en op zoek zijn naar hoger rendement tegen hogere risico's, maar ik zie daar nog geen aanleiding toe. Ik denk dat ik eerder nog zou wachten tot ik op de helft zit, en dan alles van de rekening af, naar het casino en op rood zwart rood 7? zwart. De dood of de gladiolen, dan hebben we het maar in een keer gehad. :*)

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Rukapul schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:54:
[...]

Ik heb een appelboom, kersenboompjes, een hazelaar, bessenstruik, bramenstruiken en aardbeienplantjes.

De besparing is echter vrijwel nul. Die twee keer dat de appeloogst groot was er nauwelijks iets mee aan te vangen want het komt in korte tijd een van appelmoes moet je ook maar houden.

Vindt de aarbeienplanten hier in de tuin wel geweldig :).
Elke ochtend een boterham met verse aarbei, toch wel lekker :). (soms zijn de vogels eerder hongerig en dan moet ik een dagje overslaan).
Boontjes en courgettes geven ook meerdere maanden eten.

Ja ik ga er niet op overleven, maar ik vindt het een zeer welkome aanvulling, welke mij op dit moment toch een doosje aarbei per week scheelt in de winkel (3,50 euro).

het is vooral leuk, maar er werd in het topic naar iets anders gevraagd dan huizen :+ .
denk dat ik de 100 euro per jaar wel haal uit de tuin aan groenten en fruit dat ik niet hoef te kopen.
Als ik heel optimistisch reken moet ik de 200 euro ook wel halen.

natuurlijk stelt dat niets voor op de totale begroting, maar lekker is het wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rube
Heeft iemand hier nog interessante nieuwe inzichten mbt FIRE?
FIRE is een soort wetenschap en het meeste daarvan is al aardig onderzocht, dus verwacht niet te veel nieuwe/spectaculaire inzichten (tot er opeens een nieuwe messias FIRE wetenschapper op staat natuurlijk). :)

10 jaar geleden plan gemaakt en ik heb mijn eerste 3 "RE" dagen nu opzitten. Tot dusver ben ik nog gewoon bezig met allerlei "dingen".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-09 23:19
Hou maar de gek met zelfvoorzienend denken maar ik sta er niet gek van te kijken als een moestuin binnen nu en twintig jaar weleens van waarde gaat zijn, dwz dat er een veel groter deel van ieders inkomen naar voedsel en energie gaat. Ja ziet nu ook dat daar de grootste inflatie zit.

Hier aardbeien, frambozen bramen en stuk of 20 hoogstam fruitbomen, wel jong nog. Over een tijdje komen er overschotten en gaan we denken aan sap persen of cider maken. Stoofperen weck ik een tien kilo per jaar. En veel fruit gewoon weggeven als het rijp is. Zo doen we het ook met courgettes, dat heb je toch altijd teveel van. Mandje aan de straat en neem maar mee wie kan gebruiken.

Maar het is uiteraard allemaal hobby maar wel met de gedachte dat je toch een beetje in je eigen behoeftes voorziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:40
[...]

Niet , het is een moment opname , waarom zou je je daar druk om moeten maken als Fire nastrever of als je al Fire bent ?

Je zit niet op een trading desk bij een bank , je pot Fire geld beheer je niet als een hedgefonds.

Het hele systeem gaat uit van lange termijn en wat wiskunde. En zo min mogelijk doen, behalve vasthouden aan je plan (tenzij er zwaarwegende externe omstandigheden zijn waardoor je echt genoodzaakt bent van koers te veranderen)

Ik zit redelijk in tech aandelen, het is mijn vak. Dus vindt ik het leuk om daar wat in portefeuille van te hebben buiten de standaard ETF’s.

Gewoon zoveel mogelijk bijkopen iedere maand zodra het salaris gestort wordt.

Het enige wat je zou kunnen overwegen is om opties te schrijven gezien de hogere volatiliteit, om wat extra rendement te scoren.

Obligaties is net als cash nog steeds niet interessant, wegblijven dus tenzij je er een bedrijf in wil beginnen als hedgefonds.

Goud heb ik nog nooit overwogen. We leven in turbulente tijden , maar er is altijd wel ergens turbulentie. Zodra dit voorbij is gaat men van de klimaatverandering weer het meest turbulente onderwerp maken. Kortom er is altijd wel iets waar je als individu bar weinig mee kan.

Laat staan er in de markt je voordeel mee halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Misschien niet de handigste appelsoort uitgekozen? Wij hebben een 'bewaarappel' die op een koele plaats maanden goed blijven. Bij ons gebruiken we dus alleen de beschadigde appels voor appelmoes (en een enkele appeltaart :) ).

Daarnaast zwarte bessen die steeds weer voor een jaar jam/siroop opleveren (gebruiken we niet zo vaak)

Aardbeienplanten hebben we helaas vooral voor de slakken en pissebedden... En het blijft allemaal toch vooral hobby en leuk, het gaat minder om de opbrengst.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Heeft iemand hier nog interessante nieuwe inzichten mbt FIRE? Zo vermoeiend hoe dit topic alweer een paar posts alleen maar over appelbomen en moestuinen gaat.

O-)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-09 23:02
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:35:
Heeft iemand hier nog interessante nieuwe inzichten mbt FIRE? Zo vermoeiend hoe dit topic alweer een paar posts alleen maar over appelbomen en moestuinen gaat.

O-)
Geen nieuwe inzichten. Meer van mening dat het niet te doen is, of je gaat leven als een vrek echt heel je leven of je ben gewoon binnen en komt in de quote 500 te staan.

Wel werkt natuurlijk je hypotheek aflossen en wat investeren zodat je een fijn leven kan leiden. Maar los van inkomsten lijkt mij niet te doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
Vistuig schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:20:
Geen nieuwe inzichten. Meer van mening dat het niet te doen is, of je gaat leven als een vrek echt heel je leven of je ben gewoon binnen en komt in de quote 500 te staan.
Nou ja, we hebben meerdere mensen hier in het draadje die gewoon al FO zijn, al dan niet recent. Dus "niet te doen" lijkt me wat boud. Het is zeker een uitdaging, maar het is te makkelijk om het af te doen met "die mensen zullen wel vrekken zijn/met de gouden lepel in de bek geboren".

Het aardige van FO is nou net dat het wel degelijk mogelijk is ook als je geen zwerver of multimiljonair bent. Laat niet af dat het nog steeds niet voor iedereen weggelegd is natuurlijk, en het komt je niet aanwaaien zonder wat goede financiële gewoontes, maar als je echt gelooft dat het "niet te doen is" moet je misschien toch nog een keer de openingspost lezen, en/of de startpost van Mr. Money Mustache.

Of anders ons uitleggen waarom het voor jou echt niet kan, misschien hebben we nog inzichten. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:56
[...]

Wel werkt natuurlijk je hypotheek aflossen en wat investeren zodat je een fijn leven kan leiden. Maar los van inkomsten lijkt mij niet te doen.
Grappig, ik heb het de andere kant op. Ik ben juist van mening dat het voor veel meer mensen bereikbaar is. Mijn ogen werden echt geopend toen ik in boeken als miljonair met een gewone baan en the simple path to Wealth duidelijk en feitelijk zag wat een bepaalde savingsrate kan doen en hoe door middel van compounding geld steeds harder begint te groeien. Wellicht niet elk jaar, en zeker niet dit jaar voorlopig, maar op termijn een zeer goede kans van wel.

Zeker moet er discipline zijn met geld uitgeven, wat trouwens helemaal niet hoeft te betekenen als vrek te leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Er zitten nog wel gradaties tussen alles uitgeven en als een vrek leven. Er is een behoorlijke groep huishoudens die na een redelijke tijd FO zou kunnen zijn. Dat zal in de regel niet met 35 jaar zijn, maar bv. rond 50-55 jaar is voor veel mensen haalbaar als ze dat zouden willen. Door 'onder je stand' te leven.

Je moet dar uiteraard wel een beetje 'geluk' voor hebben. Maar als je naar het modaal besteedbaar inkomen kijkt (wat huishoudens netto overhouden na belastingen en toeslagen etc.), dan is dat ongeveer 37k per jaar. Dat is een inkomen waar een groot deel van de mensen prima van kunnen leven en waarbij je dus nog zeker niet als een vrek leeft. (De helft doet het immers van dat inkomen of minder.) Tegelijk heeft eenderde an de huishoudens een besteedbaar inkomen van meer dan 50k. Die zouden zo een kwart van het inkomen opzij kunnen zetten: dan zitten ze nog op het niveau van een modaal inkomen. En dus helemaal niet op het niveau van een vrek. Terwijl je wel een flinke pot geld opbouwt, waarmee je zelfs zonder rendement al best een tijd vóór je AOW leeftijd zou kunnen stoppen.

(En dan heb ik het alleen nog maar over mensen die op die grens verdienen. Zo'n 20% van de huishoudens zit boven de 64k en zou zelfs 40% opzij kunnen zetten om nog op een modaal besteedbaar inkomen uit te komen.)

Het is uiteraard niet voor iedereen mogelijk. Maar er is dus voor een behoorlijk grote groep een hoop mogelijk, ook zonder dat ze heel armoedig leven. Maar ze moeten ook wel willen., dat 'onder hun stand leven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
*knip* offtopic / linkdump

[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 04-06-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:11
Nieuwe inzichten zijn hier dat we ons goed hebben ingedekt tegen de inflatie door te investeren in energiebesparende maatregelen, en heel veel geluk hebben gehad door dat afgelopen jaren te doen. Alle investeringen beginnen zich extra snel terug te verdienen, maar maken ook dat de gestegen prijzen ons relatief weinig doen. Door de huidige inflatie wordt mijn hypotheek relatief al heel snel minder zwaarwegend op de maandlasten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vistuig
Tuurlijk zijn er gradaties in FO te vinden. Ik heb met veel interesse de docu "30 en nooit meer werken" bekeken. Een voorbeeld in deze documentaire dronk liever thee dan koffie omdat het goedkoper was en had berekend dat ie daardoor op zijn 46ste levensjaar kon stoppen met werken. In mijn ogen taste het financieel onafhankelijk worden zijn levensgeluk aan. Hij ging niet naar de kroeg, had geen auto, verwarmde zijn huis amper. Dan blijf ik liever een beetje hobbyen op mijn werk. Denk dat het scheelt of je een leuke baan hebt met mooie tijden. Dan is het veel minder erg om te werken.

Onhaalbaar wil ik het ook niet noemen. Maar ik zou er ondanks een redelijke baan te veel voor moeten laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 21:01
[...]

Dan heb je het verkeerde appelras gekozen, prima bewaarappels aan onze boom. Kom er alle 10 jaar dat wij hier nu wonen, de winter mee door: (sept-februari). En het boompje stond al in de tuin toen we hier kwamen wonen :)

Edit: de bewaarappels van Rubbergrover waren eerder!

[ Voor 4% gewijzigd door dcl! op 03-06-2022 23:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phantom09
Vistuig schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:19:
Tuurlijk zijn er gradaties in FO te vinden. Ik heb met veel interesse de docu "30 en nooit meer werken" bekeken. Een voorbeeld in deze documentaire dronk liever thee dan koffie omdat het goedkoper was en had berekend dat ie daardoor op zijn 46ste levensjaar kon stoppen met werken. In mijn ogen taste het financieel onafhankelijk worden zijn levensgeluk aan. Hij ging niet naar de kroeg, had geen auto, verwarmde zijn huis amper. Dan blijf ik liever een beetje hobbyen op mijn werk. Denk dat het scheelt of je een leuke baan hebt met mooie tijden. Dan is het veel minder erg om te werken.

Onhaalbaar wil ik het ook niet noemen. Maar ik zou er ondanks een redelijke baan te veel voor moeten laten.
Water drinken is nog goedkoper dan thee ;) . En ik drink redelijk veel water. In de ochtend wat koffie.

Er is niks mis mee om geen auto te hebben. Ik heb zo'n gevoel dat mensen die een auto hebben zich niet goed kunnen voorstellen hoe ze zich moeten redden zonder auto. Als je alleen een fiets hebt is dat veel gezonder, Niet alleen voor je portemonnai, maar ook voor je gezondheid. Daarnaast zie je veel meer van je omgeving dan dat je in de auto de omgeving voorbij raast.

Bij het ontbreken van zaken voelt de ene zich arm en de andere kan er prima mee leven. Wat dat betreft zit het allemaal in je hoofd. I.p.v. naar de kroeg gaan, kan je thuis ook een glaasje water drinken, veel goedkoper en nog veel belangrijker: gezonder ! :P

Belangrijkste is dat je gezond bent en geen honger leid. Wat heb je aan veel geld en een kwakkelende gezondheid?

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 04-06-2022 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistuig
phantom09 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:44:
[...]

Water drinken is nog goedkoper dan thee ;) . En ik drink redelijk veel water. In de ochtend wat koffie.

Er is niks mis mee om geen auto te hebben. Ik heb zo'n gevoel dat mensen die een auto hebben zich niet goed kunnen voorstellen hoe ze zich moeten redden zonder auto. Als je alleen een fiets hebt is dat veel gezonder, Niet alleen voor je portemonnai, maar ook voor je gezondheid. Daarnaast zie je veel meer van je omgeving dan dat je in de auto de omgeving voorbij raast.

Bij het ontbreken van zaken voelt de ene zich arm en de andere kan er prima mee leven. Wat dat betreft zit het allemaal in je hoofd. I.p.v. naar de kroeg gaan, kan je thuis ook een glaasje water drinken, veel goedkoper en nog veel belangrijker: gezonder ! :P

Belangrijkste is dat je gezond bent en geen honger leid. Wat heb je aan veel geld en een kwakkelende gezondheid?
Ben het gedeeltelijk met je eens. Maar een Ikea kastje thuis krijgen zonder auto lijkt mij lastig. Je wordt afhankelijk van andere.

Ik fiets ook genoeg, levert idd veel op, gezondheid en humeur als het droog is.

Gezondheid is belangrijk, maar stel je heb karig geleefd, elke dag water gedronken en de fiets gepakt en nooit wezen stappen, want je had berekend dat je met 50 dan kon stoppen met werken en lekker kon gaan leven. Dan ben je 49 jaar en krijg je een hartaanval of je raakt verlamd bij een ongeluk wat heb je dan aan je geld? Had je dan maar 49 jaar lekker er op los geleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MneoreJ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:49:.

Of anders ons uitleggen waarom het voor jou echt niet kan, misschien hebben we nog inzichten. :P
Eens met je betoog hoor. Maar ik denk dat er een behoorlijke groep Nederlanders is voor wie het oprecht niet mogelijk is.

We zitten hier in een niche op een forum van een van de best verdienende beroepsgroepen te praten. Biased is nog te zwak uitgedrukt..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Curtain
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-06 16:34

Curtain

Plannen en Organiseren

JanHenk schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 01:58:
[...]

Eens met je betoog hoor. Maar ik denk dat er een behoorlijke groep Nederlanders is voor wie het oprecht niet mogelijk is.

We zitten hier in een niche op een forum van een van de best verdienende beroepsgroepen te praten. Biased is nog te zwak uitgedrukt..
Dat is waarschinlijk wel waar maar toch trekt Tweakers ook andere mensen. Ik ben zelf een vreemde eend in jullie bijt maar heb al zoveel opgestoken van de verschillende fora. Op dit forum kwam ik uit nieuwsgierigheid terecht nadat Rubbergrover1 op een ander forum een goeie post had geplaatst. Ik ben te oud om (vroeg) FO te kunnen zijn maar realiseer me nu wel dat er eigenlijk vaak mogelijkheden zijn om minder dure alternatieven te zoeken, zonder per sé in te leveren op kwaliteit van leven. Pas op de plaats maken, stilstaan bij je uitgavepatroon, erover wíllen nadenken. Ik ben gelukkig sowieso al niet van de hypes en trends maar verdien beneden modaal. Wellicht is zelfs beleggen op bescheiden schaal voor mij weggelegd.
Maar eerst heb ik nog een hoop te lezen en te leren… Bedankt alle Tweakers op dit forum! _/-\o_

Weer of geen weer: ik heb de details

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Zulk soort voorbeelden doen het gewoon leuk in zo'n documentaire. Het wordt een heel saaie documentaire als je iemand laat zien die gewoon koffie drinkt, een auto rijdt, zijn huis verwarmt etc. Want dat is wat het gros van de mensen met een FO doel gewoon doen.

Het verschil zit er dan vooral in dat degene met een FO doel vaak wat bewustere keuzes maakt. Dat hij misschien geen nieuwe BMW koopt, maar een tweedehands Kia. Of niet aan de top van zijn hypotheek gaat zitten om maar per se een twee onder een kap te kunnen kopen, maar de afweging maakt dat hij honderden euro's per maand kan uitsparen door in een rijtjeshuis te blijven wonen. Maar vooral dat je die keuzes maakt die je leven juist niet dramatisch inperken.

En daarbij kan ook best passen dat je zo af en toe wat geld over de balk smijt. Bijvoorbeeld met een dure vakantie. Maar dat is dan wel een bewuste keus, waarbij je weet dat het je weg naar FO langer maakt, maar dat er graag voor over hebt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Remco d
Ik heb ook niks met computers en verdien beneden modaal. Maar heb zeker wel wat aan dit topic. Een vrek ben ik niet. Wel heb ik een vriendin die hetzelfde in het leven staat als ik. Samen maken we dus lang niet alles op wat er verdiend wordt. Afgelopen jaren hebben we met dat geld flink afgelost en geïsoleerd+ zonnepanelen. Maandlasten zijn zo met 800 euro gedaald in 6/7 jaar en inkomsten stijgen ieder jaar met ongeveer 2% door standaard loonsverhoging. We vinden dat we als koningen leven. Er zijn vrienden die ons vrekkig vinden, die maken liever alles op. Die klagen nu wel over gestegen kosten overal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Mee eens dat het zeker niet voor iedereen mogelijk is. Maar tegelijk zit er gewoon een heel grote spreiding in het besteedbaar inkomen van de Nederlandse huishoudens. Het is niet zo dat je ofwel in de quote 500 groep zit, ofwel geen cent te makken hebt, wat gesuggereerd wordt. Heel veel Nederlanders zouden 'gewoon' een heel comfortabel leven hebben als ze hadden gekozen om hun uitgavenpatroon een niveautje (of een paar niveautjes) lager te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:44
Vistuig schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:48:
[...]

Ben het gedeeltelijk met je eens. Maar een Ikea kastje thuis krijgen zonder auto lijkt mij lastig. Je wordt afhankelijk van andere.

Gezondheid is belangrijk, maar stel je heb karig geleefd, elke dag water gedronken en de fiets gepakt en nooit wezen stappen, want je had berekend dat je met 50 dan kon stoppen met werken en lekker kon gaan leven. Dan ben je 49 jaar en krijg je een hartaanval of je raakt verlamd bij een ongeluk wat heb je dan aan je geld? Had je dan maar 49 jaar lekker er op los geleefd.
Ik ben al 39 jaar onderweg en hen nog nooit een auto gehad. Juist voor de keer dat je bij ikea spullen wil kopen of verhuizen is het juist handiger om een busje te huren.

Koffie daarintegen.. ik heb zojuist een kilo gekocht voor 35eur :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MneoreJ
Ja, dat is zo. Daar kunnen we kort over zijn. Het is gewoon niet zo dat iedereen FO kan worden, en ik zal ook nooit beweren dat dat wel zo is. Maar waar het om gaat is dat FO worden nu net bereikbaar is voor meer mensen dan de meest mensen denken.

Maar mensen hebben ook de neiging FO te zien als een soort "hoofdprijs", als het nieuwe ding om naar te streven als het jacht van 10 meter en de villa buiten bereik zijn, als de "get rich quick" voor de gewone man die nog wel slim genoeg is om niet in oplichting te trappen. Terwijl het dat helemaal niet is, het is juist bedenken wat je nu eigenlijk wil met je geld, en je tijd, en of je niet liever het een voor het ander in zou ruilen als de gelegenheid zich voordoet. Het is een schaal en geen absoluut ding: je hoeft niet 100% FO te zijn om er de vruchten van te plukken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
Tuurlijk zijn er gradaties in FO te vinden. Ik heb met veel interesse de docu "30 en nooit meer werken" bekeken. Een voorbeeld in deze documentaire dronk liever thee dan koffie omdat het goedkoper was en had berekend dat ie daardoor op zijn 46ste levensjaar kon stoppen met werken. In mijn ogen taste het financieel onafhankelijk worden zijn levensgeluk aan. Hij ging niet naar de kroeg, had geen auto, verwarmde zijn huis amper.
De vraag is dan natuurlijk, is dat echt zo. Of het in jouw ogen zijn levensgeluk aantast doet er natuurlijk geen bal toe: het gaat erom of hij dat zo ervaart. Je kunt je niet namens iemand anders (on)gelukkig voelen. De denkfout komt dan als je dat gaat associëren met FO: "oh die man leeft zo, dan moet ik dus ook zo gaan leven als ik FO wil worden". Helemaal niet.

Omgekeerd wordt die man niet per se gelukkig als hij gaat leven zoals jij. Ik ga ook niet naar de kroeg: omdat ik er niks aan vind en nog geen alcoholische drank heb gevonden die ik niet smerig vind. Moet ik dan toch maar gaan omdat iemand anders dat bij een rijk leven vind horen? Doe ik lekker niet, wie maakt me wat? :P
Kun je je voorstellen dat iemand dan op 49 zich prima voelt met de keuzes die gemaakt zijn, niet het gevoel het gehad dat hij of zij zich dingen ontzegd heeft, kortom gewoon fluitend door het leven gaat en dan dood neervalt en in de laatste seconde nog denkt "I regret nothing"? Indien niet, komt dat dan opnieuw omdat je je eigen ideeën over wat goed en mooi en wenselijk is in het leven aan het projecteren bent?

FO is niet jezelf ongelukkig maken zodat je later dan "beloond" wordt met gelukkig zijn. Het is gelukkig worden door je bewust te worden van wat je gelukkig maakt, en daar dan de financiën op te richten. Voor veel mensen komt dat pas als ze zich los kunnen trekken van de "verplichting" geld uit te geven.
Ik zou nu willen zeggen, dat kan eigenlijk bijna niet. Zou je bijvoorbeeld één jaar eerder dan je officiële pensioenleeftijd kunnen stoppen met werken door een jaarsalaris aan uitgaven te sparen? (Let wel, uitgaven, niet je huidige inkomsten!) Als je denkt dat dat mogelijk is, gefeliciteerd, je hebt een pad naar FO. Geen al te spannend eindresultaat, maar toch, op dat moment ben je financieel onafhankelijk, niets meer of minder.

Als je gaat denken in termen van "ik wil over X jaar stoppen" (met X heel erg laag, liefst nul of zo :P) en je gaat uitrekenen wat je daarvoor aan inkomsten of uitgaven moet doen, ja dan kan het zijn dat je tot de conclusie komt dat het niet de moeite waard is. Dat is ook prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Edit: verkeerd gelezen...

[ Voor 191% gewijzigd door Tweezitsbank op 04-06-2022 08:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

[...]
En wat nu als je geen hartaanval krijgt en je wordt 89? Gemiddeld genomen worden mensen nog steeds ouder dan 49 en aangezien we niet in de toekomst kunnen kijken moet je toch iets als uitgangspunt kiezen indien FO je interesse heeft. Zou toch raar zijn als ik afzie van FO omdat je misschien op je 49e een hartaanval krijgt.

Buiten dat denk ik niet dat zieke mensen denken, shit! Ik heb nog geld op de bank staan, das balen! Sterker, afhankelijk wat voor ziekte je hebt kan een zakcentje achter de hand hierbij wellicht juist handig zijn.

Wat ik hier in het forum verder regelmatig bespeur is dat aspirant FO'ers minder stress ervaren omtrent bijvoorbeeld baanzekerheid juist omdat ze inmiddels een redelijk zakcentje opgebouwd hebben. Verkleint toch weer de kans op die hartaanval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
Remco d schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 07:01:
Ik heb ook niks met computers en verdien beneden modaal. Maar heb zeker wel wat aan dit topic. Een vrek ben ik niet. Wel heb ik een vriendin die hetzelfde in het leven staat als ik. Samen maken we dus lang niet alles op wat er verdiend wordt. Afgelopen jaren hebben we met dat geld flink afgelost en geïsoleerd+ zonnepanelen. Maandlasten zijn zo met 800 euro gedaald in 6/7 jaar en inkomsten stijgen ieder jaar met ongeveer 2% door standaard loonsverhoging. We vinden dat we als koningen leven. Er zijn vrienden die ons vrekkig vinden, die maken liever alles op. Die klagen nu wel over gestegen kosten overal.
Maar er lekker bij zitten is een ander ding dan FO. Ik denk half Nederland het prima voor mekaar heeft.
MneoreJ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:10:
[...]

De vraag is dan natuurlijk, is dat echt zo. Of het in jouw ogen zijn levensgeluk aantast doet er natuurlijk geen bal toe: het gaat erom of hij dat zo ervaart. Je kunt je niet namens iemand anders (on)gelukkig voelen. De denkfout komt dan als je dat gaat associëren met FO: "oh die man leeft zo, dan moet ik dus ook zo gaan leven als ik FO wil worden". Helemaal niet.

Omgekeerd wordt die man niet per se gelukkig als hij gaat leven zoals jij. Ik ga ook niet naar de kroeg: omdat ik er niks aan vind en nog geen alcoholische drank heb gevonden die ik niet smerig vind. Moet ik dan toch maar gaan omdat iemand anders dat bij een rijk leven vind horen? Doe ik lekker niet, wie maakt me wat? :P
[...]

Kun je je voorstellen dat iemand dan op 49 zich prima voelt met de keuzes die gemaakt zijn, niet het gevoel het gehad dat hij of zij zich dingen ontzegd heeft, kortom gewoon fluitend door het leven gaat en dan dood neervalt en in de laatste seconde nog denkt "I regret nothing"? Indien niet, komt dat dan opnieuw omdat je je eigen ideeën over wat goed en mooi en wenselijk is in het leven aan het projecteren bent?

FO is niet jezelf ongelukkig maken zodat je later dan "beloond" wordt met gelukkig zijn. Het is gelukkig worden door je bewust te worden van wat je gelukkig maakt, en daar dan de financiën op te richten. Voor veel mensen komt dat pas als ze zich los kunnen trekken van de "verplichting" geld uit te geven.

[...]

Ik zou nu willen zeggen, dat kan eigenlijk bijna niet. Zou je bijvoorbeeld één jaar eerder dan je officiële pensioenleeftijd kunnen stoppen met werken door een jaarsalaris aan uitgaven te sparen? (Let wel, uitgaven, niet je huidige inkomsten!) Als je denkt dat dat mogelijk is, gefeliciteerd, je hebt een pad naar FO. Geen al te spannend eindresultaat, maar toch, op dat moment ben je financieel onafhankelijk, niets meer of minder.

Als je gaat denken in termen van "ik wil over X jaar stoppen" (met X heel erg laag, liefst nul of zo :P) en je gaat uitrekenen wat je daarvoor aan inkomsten of uitgaven moet doen, ja dan kan het zijn dat je tot de conclusie komt dat het niet de moeite waard is. Dat is ook prima natuurlijk.
Levensgeluk vaart iedereen idd anders, ik zeg alleen ik wordt er niet vrolijk van om zo te leven.

Een jaar eerder stoppen zie ik niet als FO, al is de definitie van het CBS dat je meer binnenkrijgt dan het bedrag van de lage-inkomensgrens.

Ik zie bij vrienden/collega en kennissen altijd dat het geld wat er binnenkomt toch wel opgaat. Het maakt daarom bijna niet uit wat iemand verdient, de een leeft alleen wat luxer. De een geeft het uit aan wonen de ander koopt liever een dure auto, de ander gaat graag op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:10:
[...]

Tegelijk zorgen zulke documentaires, en ook artikelen over FO met een vergelijkbare strekking, er wel voor dat veel mensen FO associeren met een spartaans leven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Tweezitsbank schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:31:
[...]

En wat nu als je geen hartaanval krijgt en je wordt 89? Gemiddeld genomen worden mensen nog steeds ouder dan 49 en aangezien we niet in de toekomst kunnen kijken moet je toch iets als uitgangspunt kiezen indien FO je interesse heeft. Zou toch raar zijn als ik afzie van FO omdat je misschien op je 49e een hartaanval krijgt.

Buiten dat denk ik niet dat zieke mensen denken, shit! Ik heb nog geld op de bank staan, das balen! Sterker, afhankelijk wat voor ziekte je hebt kan een zakcentje achter de hand hierbij wellicht juist handig zijn.

Wat ik hier in het forum verder regelmatig bespeur is dat aspirant FO'ers minder stress ervaren omtrent bijvoorbeeld baanzekerheid juist omdat ze inmiddels een redelijk zakcentje opgebouwd hebben. Verkleint toch weer de kans op die hartaanval.
Doordat ik er financieel solide voor stond, was het voor mij makkelijker om als ZZP'er te beginnen. Dat heeft in mijn geval het afgelopen jaar niet zo zeer geleid tot veel meer inkomen maar wel tot veel meer vrije tijd. Het is voor iedereen net wat anders waar de balans ligt en welke keuzes er gemaakt worden. In het algemeen kan wel gesteld worden dat een solide financiële positie het makkelijker maakt keuzes te maken in je eigen belang. Financiële stress is - zo blijkt uit onderzoeken - funest als het gaat om verstandige LT keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
Tweezitsbank schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:31:
[...]

Maar dit lees ik als een appeltje voor de dorst hebben. Fijn en handig mocht er wat gebeuren, het Nibud heeft daar een rekentool voor. https://bufferberekenaar.nibud.nl/introductie

https://www.care-is.nl/ni...-financieel-onafhankelijk

Hier geven ze aan om FO te zijn dat je 25 keer je jaarlijkse uitgaven moet hebben op je rekening. Maar daar gaan ze uit van 2% inflatie. Dus dan baal je ook als dat in eens 10% is en je dus weer kan gaan werken of minder te besteden hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Vistuig schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:37:
Een jaar eerder stoppen zie ik niet als FO, al is de definitie van het CBS dat je meer binnenkrijgt dan het bedrag van de lage-inkomensgrens.

Ik zie bij vrienden/collega en kennissen altijd dat het geld wat er binnenkomt toch wel opgaat. Het maakt daarom bijna niet uit wat iemand verdient, de een leeft alleen wat luxer. De een geeft het uit aan wonen de ander koopt liever een dure auto, de ander gaat graag op vakantie.
Maar die kennissen verdienden 5 jaar geleden waarschijnlijk een stuk minder en hadden toen waarschijnlijk ook een prima leven. En ze zullen over 5 jaar misschien opnieuw flinke stappen in de inkomsten hebben gezet en zouden als ze dat zouden willen dan hun huidige luxe leventje gewoon kunnen voortzetten én daarnaast ook nog kunnen sparen.

Het is voor de eerste stappen naar FO vaak helemaal niet nodig om flink te bezuinigen in de uitgaven, maar vooral om niet mee te gaan in de flow van het verhogen van de uitgaven bij hoger inkomen. En uiteraard is dat nog geen stap die je meteen in no-time FO maakt, maar FO is van de lange adem en ieder stapje is er één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Echt FO vanaf een bepaalde datum als concreet doel stellen vind ik persoonlijk wel een mentaal risico. Risico op het beruchte ’zwarte gat’ bedoel ik dan. Iemands karakter zal hierin ook wel bepalend zijn natuurlijk en het is meestal niet zo zwart/wit.

De weg naar het doel maakt gelukkiger dan het doel zelf. Of zo zou het toch moeten zijn vind ik. Een mens heeft nood aan verandering en evolutie binnen zijn eigen persoonlijke bandbreedte. Met iets ’bezig’ zijn dat je zinvol vind maakt gelukkig.

Verandering ís het doel. Daarom dat mensen op vakantie gaan, van werk veranderen, sociale contacten hebben, dingen kopen, ... elk op zijn eigen tempo en volgens de eigen mogelijkheden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:45:
Tegelijk zorgen zulke documentaires, en ook artikelen over FO met een vergelijkbare strekking, er wel voor dat veel mensen FO associeren met een spartaans leven.
Zeker waar, en dat is m.i. behoorlijk zonde. De FO "mindset" (vreselijk woord tegenwoordig, maar het moet maar) is zo mogelijk nog meer van waarde dan daadwerkelijk FO zijn, en daarvoor hoef je niet elk theezakje drie keer in je kopje te dopen.

Maar ja, van de media moet je het bijna nooit hebben als je van de hoed en de rand wil weten natuurlijk, daar moet het allemaal zo spectaculair en vermakelijk mogelijk verpakt worden. Dus dan kom je al snel uit bij de mensen die men het "interessantst" vindt leven. Ook lekker consumeerbaar voor het publiek, want dan kun je die gewoon wegzetten als excentriek of extreem en weer door gaan waar je mee bezig was, iets wat we stiekem toch wel fijn vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Maar ook daar weer, wat je ziet bij anderen zou nul invloed moeten hebben op jouw leven. Echt nul. En of 10 mensen zo leven, of 100, of 10 miljoen, heeft ook geen enkele impact op hoeveel van die mensen FO zouden kunnen worden, als ze even stil zouden willen staan bij hoe ze met geld omgaan. Dat ze dat dan niet doen, tja. Misschien is het voor al jouw kennissen echt wel zo dat al het geld dat ze uitgeven gewoon prima besteedt is aan hun levensgeluk. Misschien is die dure auto wel iets waar ze vele maandsalarissen verder nog blij van worden, en vinden ze die vakanties nooit toch wel heel veel geld voor iets wat ze relatief snel weer vergeten zijn en dat eigenlijk alleen maar geweldig was omdat het niet werk was. Misschien, misschien ook niet. De kans dat iedereen precies de uitgaven doet waar ze blij van worden en niet gewoon hun inkomen erdoor jagen omdat ze nu eenmaal niet weten wat ze anders met het geld zouden moeten is niet groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Vistuig schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:49:
[...]
Maar dit lees ik als een appeltje voor de dorst hebben. Fijn en handig mocht er wat gebeuren, het Nibud heeft daar een rekentool voor. https://bufferberekenaar.nibud.nl/introductie
Hier in het lokale sufferdje stond laatst een crowdfunding actie voor iemand die in NL uitbehandeld was maar €80.000 (oid) probeerde te vergaren voor een behandeling in het buitenland. Dan is de FO pot een handige boomgaard voor extreme droogte :) Maar goed, de kans op zo'n situatie is misschien net zo klein als de genoemde hartaanval op je 49e. Neemt niet weg dat ik liever ziek ben met een ton op de bank dan ziek met een Audi naast de deur.

Hier geven ze aan om FO te zijn dat je 25 keer je jaarlijkse uitgaven moet hebben op je rekening. Maar daar gaan ze uit van 2% inflatie. Dus dan baal je ook als dat in eens 10% is en je dus weer kan gaan werken of minder te besteden hebt.
Ik geef toe dat inflatie voor mijn FO plannen ook een vraagteken zijn. Wellicht ben ik te simpel maar een ton spaargeld vind ik nog steeds prettiger dan een Audi naast de deur omdat een ton ondanks inflatie nog altijd meer als buffer kan dienen dan een Audi. Toch snap ik denk ik je punt wel, het gaat meer om zaken die je eigenlijk wel graag zou doen maar achterwege laat vanwege mogelijk toekomstig FO-schap. Water ipv koffie drinken zou voor mij wel een dingetje zijn. Als dan blijkt dat ik dat voor niks heb gedaan... toch jammer. Gelukkig vind ik Lidl koffie ook lekker ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Ik zou er mij toch voor behoeden om die huidige 10% inflatie te extrapoleren over 30 jaar.

Het is ook maar een gemiddeld cijfer dat iets zegt over een ’werktuig’ nl. geld dat we gebruiken om iets gedaan te krijgen in onze samenleving.

Het feit dat bepaalde zaken nu heel snel duurder geworden zijn zegt vooral dat er nu risico’s boven water gekomen zijn die gekoppeld zijn aan die zaken. Die risico’s waren van te voren eerder verborgen voor het algemene publiek of werden weggelachen.

Als de omstandigheden wijzigen, bvb producten die veel duurder worden, dan zal een mens doen wat die al tienduizenden jaren doet: zich aanpassen.

Evengoed zitten we binnen een paar jaar met sterke deflatie omdat bijvoorbeeld de autoverkopen gekelderd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Zulke rekenmethodes gaan er vanuit dat je het alleen van je FO pot moet hebben. Maar in Nederland heb je vandaag een bepaalde leeftijd AOW en vaak ook een stuk pensioen via het werk. Die regels van 25 keer je jaaruitgaven aan vermogen hebben geldt alleen voor het deel van je uitgaven dat je levenslang 'gedekt' moet hebben. En dat is dus vaak maar een klein deel van je uitgaven.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk, wij hebben een uitgavenpatroon daar, los van de hypotheek, ruimschoots met de AOW en het al opgebouwde pensioen geregeld is. Onze FO pot hebben we dus alleen nodig om de periode tot de pensioenleeftijd te overbruggen. Dat scheelt al een heel stuk in de berekening.

En verder scheelt het als je in kleine stapjes denkt. Niet denken: ik heb zoveel ton nodig, dat lukt me nooit, laat maar zitten. Maar als je geplande uitgaven bv 3000 per maand zijn (even voor het gemak), denken: als ik 30 jaar lang een tientje per maand spaar, dan heb ik nog zonder rendement zo een maand aan uitgaven bij elkaar. En als ik 100 per maand spaar, heb ik een jaar aan uitgaven bij elkaar. En met rendement erbij zit ik zo op twee jaar, zelfs voor inflatie gecorrigeerd. Dat zijn stappen die je uiteraard afzonderlijk nog niet FO maken. Maar met een aantal van die stappen bij elkaar kan het in een stroomversnelling raken. 50 euro loonsverhoging? Gebruik de helft om periodiek in je FO pot te stoppen en je doel komt weer een paar maanden dichterbij. Doe je dat bij iedere loonsverhoging, dan komt je doel ieder jaar een paar maanden dichterbij. Zonder dat je er veel voor hoeft te laten.

Uiteraard gaat dit niet zo snel, maar als je eenmaal de smaak en de mindset te pakken hebt, dan zul je vanzelf ook wat in de uitgaven van snoeien. Bv als je een jaar keer per maand thuisbezorgd belt, dan betekent één keer minder per maand ook meteen een paar maanden eerder FO. En dat werkt ook twee kanten op, omdat je benodigde maandelijkse kapitaal tijdens je FO dan ook lager wordt.

Zo kun je langzaam naar zeker steeds sneller richting FO gaan. En kan een doel dat voorheen onmogelijk leek, steeds realistischer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

Inflatie maakt in principe niet uit zolang je rendement na inflatie maar boven de 4% blijft.
Het probleem ontstaat bij stagflatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:42

Tazzios

..

Verder is die 2% een gemiddelde. Afgelopen jaren hebben we de 2% niet eens gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Nee hoor, ook een ikea kast krijg je mee naar huis zonder auto. Kost 2,99 voor kleine pakketjes en 20 euro voor grote zaken: https://www.ikea.com/nl/n...ervice/services/delivery/

Heb in het verleden wel eens een bank, wasmachine, gasfornuis en een matras gekocht. gewoon laten bezorgen. Kost wat, maar dat kan wel uit met wat je bespaart door te gaan fietsen.

Onverwachts komen te overlijden kan ook als je 30 bent, of 10 of 44 of wat dan ook. Dat mag geen reden zijn om er maar op los te gaan leven. Het punt is dat je moet leven zoals jij wilt leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Remco d schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 07:01:
Zo ken ik ook iemand. Die heeft een huis met enkele beglazing gekocht. Blijkt al dat de buren energiekosten hadden van ronde de 300-400 euro per maand (oude tarieven). Met de huidige hoge tarieven hebben ze een oplossing bedracht:

Kachel op 13 graden en gebruik maken van een electrische deken.....

Destijds bij de aankoop van het huis hadden ze ook ergens anders een huis kunnen kopen die wel goed geisoleerd was. Ongeveer dezelfde prijs.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 07:07:
[...]

Mee eens dat het zeker niet voor iedereen mogelijk is. Maar tegelijk zit er gewoon een heel grote spreiding in het besteedbaar inkomen van de Nederlandse huishoudens. Het is niet zo dat je ofwel in de quote 500 groep zit, ofwel geen cent te makken hebt, wat gesuggereerd wordt. Heel veel Nederlanders zouden 'gewoon' een heel comfortabel leven hebben als ze hadden gekozen om hun uitgavenpatroon een niveautje (of een paar niveautjes) lager te houden.
Exact. Zo kan je simpel besparen. Je kan bijvoorbeeld zelf brood meenemen naar het werk. Goedkoopste brood kost 1 euro en bevat 20-24 plakjes. Dus zeg 5 cent per plak. Dan nog wat boter en iets erop smeren.
Weet zo niet wat dat kost maar ik gok op 5 cent per brood? 4 broodjes meenemen kost dus 40 cent. Maak er 50 cent van.
Broodjes kopen in de supermarkt bij je werk kost al gauw 4-5 euro.Doe dit eens 20 keer per maand en dan 10 keer per jaar. Kom je uit op 20x10x(4-0,5)= 700 euro wat je bespaart per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phantom09 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:55:
[...]

Exact. Zo kan je simpel besparen. Je kan bijvoorbeeld zelf brood meenemen naar het werk. Goedkoopste brood kost 1 euro en bevat 20-24 plakjes. Dus zeg 5 cent per plak. Dan nog wat boter en iets erop smeren.
Weet zo niet wat dat kost maar ik gok op 5 cent per brood? 4 broodjes meenemen kost dus 40 cent. Maak er 50 cent van.
Broodjes kopen in de supermarkt bij je werk kost al gauw 4-5 euro.Doe dit eens 20 keer per maand en dan 10 keer per jaar. Kom je uit op 20x10x(4-0,5)= 700 euro wat je bespaart per jaar.
Beetje realistisch blijven.
Simpele kaas kost 5-10€ per kg.
Ham is duurder.
Op een boterham of 4 zal je wel tussen 50 en 100g zitten, dus je boterhammen kosten zeker 1-2€.
Confituur of honing heb ik niet gewogen, maar met 5ct per boterham proef je niks.

Trouwens…. Een brood voor 1€?
Dat is hier al snel 2,5€. (B), maar wij eten geen sponsen.

Je kan zeker besparen, maar het is geen 700€ per jaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk ook dat hij erg optimistisch is, tegelijk of het nou 50 cent of een euro kost (die euro is wat realistischer), doet niet heel veel op die besparing. En ham en kaas zijn natuurlijk relatief prijzig. Hagelslag en pindakaas een stuk goedkoper.

(En voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat je hagelslag moet eten om sneller FO te zijn, enkel voor de vraag wat realistische prijs is voor je broodbeleg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Tommie12 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:10:
[...]

Dat ligt wel erg aan de context. Het goedkoopste broodje bij mijn werkgever (overheid) is zo'n 4,5 euro. Voor een beetje lunch heb je er twee nodig. Veel van mijn collega's doen dit gewoon elke dag, maar ik neem gewoon mijn twee boterhammen mee en die kosten bij elkaar minder dan de helft.

Als je dicht bij een supermarkt zit, dan is het verschil inderdaad niet zo groot.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:11
Ik snap dat hele broodjes halen niet. Hoe kan iemand nou zo weinig waarde hechten aan de tijd die je daarvoor moet werken.

Maar goed, ik heb weer andere guilty pleasures die aardig in de centen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Bedankt voor het consumeren. Je spekt waarschijnlijk een aantal bedrijven die ik in mijn portfolio heb zitten en dat isgoed voor mijn FO :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

https://www.ing.nl/partic...beleggingsvisie-2022.html

https://www.cnbc.com/2022...urns-in-the-long-run.html

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 04-06-2022 23:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:10:
[...]

Beetje realistisch blijven.
Simpele kaas kost 5-10€ per kg.
Ham is duurder.
Op een boterham of 4 zal je wel tussen 50 en 100g zitten, dus je boterhammen kosten zeker 1-2€.
Confituur of honing heb ik niet gewogen, maar met 5ct per boterham proef je niks.

Trouwens…. Een brood voor 1€?
Dat is hier al snel 2,5€. (B), maar wij eten geen sponsen.

Goedkoopste brood was 1,09 euro bij de Albert Heijn:
https://www.ah.nl/product...wi112356/ah-volkoren-heel

Ik heb het niet over kaas of ham, maar bijvoorbeeld pindakaas. Kost € 3.19 voor 40 porties:
https://www.ah.nl/product...3432/ah-smeuige-pindakaas.
Dus circa 8 cent.

Of jam: 1 euro voor 30 porties. Dus 3 cent per borterham:
https://www.ah.nl/product...00/ah-extra-jam-aardbeien

En dan heb ik het nog niet over goedkopere supermarkten als aldi/lidl.

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 04-06-2022 23:48 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb veel spreadsheets met berekeningen, maar van het uitrekenen wat 1 boterham me kost met pindakaas vs kaas om mijn FIRE traject daarop te optimaliseren, daar zou ik al helemaal niet gelukkig worden. Dat soort micro-optimalisaties is me net iets te spartaans. Dan maar een paar maanden langer werken of een keer minder op vakantie.

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 04-06-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:13
phantom09 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:43:
[...]

Ik heb het niet over kaas of ham, maar bijvoorbeeld pindakaas. Kost € 3.19 voor 40 porties:
Dus circa 8 cent.

Scheelt dat ik voor 2 euro bij m'n werkgever 3 boterhammen, een ruime keuze aan beleg, evt een gekookt eitje, een vers soepje, een stuk fruit en een glas melk/karnemelk krijg elke middag, maar ik zou toch heel ongelukkig worden van wat jij beschrijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:32

tuinïnen

Eventus stultorum magister

4 euro besparen per dag op je broodje echter… en dat 200x per jaar. 20 jaar lang… compounding.. dat is zo een jaar werken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco d
Lunch op werk komt niet in me op dat werkgever dat verzorgt. 10 volkoren boterhammen+ beleg. Mooi zelf regelen. Brood van de bakker, kaas uit de buurt jam maak ik zelf. Heb een tijd zelf het brood gebakken maar dat schiet er tegenwoordig bij in.

Gaat niet zozeer om geld goed eten is mij wel geld waard.
Één Broodje op het werk verbranden sommigen echt zo weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Hefe
  • Laatst online: 13-02 05:48
phantom09 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:55:
[...]

Wat als je dan onder een bus komt dan heb je alleen maar goedkoop vies brood gegeten en ben je dood. Van die 700 euro word je niet financieel onafhankelijk.

[ Voor 91% gewijzigd door El_Hefe op 05-06-2022 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phantom09 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:43:
[...]

Dus circa 8 cent.

De race to the bottom.

Lekker gebalanceerd eten. Alle dagen jam en pindakaas.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:32

tuinïnen

Eventus stultorum magister

El_Hefe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 01:16:
[...]

Wat als je dan onder een bus komt dan heb je alleen maar goedkoop vies brood gegeten en ben je dood. Van die 700 euro word je niet financieel onafhankelijk.
Voordeel is, als je dood bent merk je daar niets meer van.

700 euro 20 jaar lang is dus een klein jaar extra werken voor je broodje. Wat mij betreft het niet waard, maar iedereen heeft zijn eigen prioriteiten.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:29
Ik raak in de war, mensen. Moet ik nou meer of juist minder beleggen om FO te worden? :+

(Ik zie trouwens graag zoveel mogelijk mensen die het beeld scheppen dat FO gaat over het eten van beschimmeld brood met een dun laagje Aldi-jam - dat schrikt weer anderen af die dan lekker blijven consumeren en mijn route naar FO daarmee makkelijker maken. Dank jullie!)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
Hebben we hier nu echt weer de discussie over droog brood? Kom op zeg. Jullie hebben allemaal tijd te veel? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zenix schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:33:
[...]

Dat ligt wel erg aan de context. Het goedkoopste broodje bij mijn werkgever (overheid) is zo'n 4,5 euro. Voor een beetje lunch heb je er twee nodig. Veel van mijn collega's doen dit gewoon elke dag, maar ik neem gewoon mijn twee boterhammen mee en die kosten bij elkaar minder dan de helft.

Als je dicht bij een supermarkt zit, dan is het verschil inderdaad niet zo groot.
Dat is het een beetje. Bij sommige werkgevers verkopen ze gewoon in de kantine losse boterhammen en beleg voor niet veel meer dan de kostprijs. Dan bespaar je weinig met zelf smeren. In andere kantines hebben ze alleen belegde broodjes van tegen de 5 euro per stuk. Dan tikt het snel aan. En dan bespaar je algauw een leuk bedragje per dag als je je eigen lunch meeneemt. Ook als je je brood bij de bakker haalt en met goede kaas belegt.

(Overigens vind ik het los van de kosten sowieso prettiger om mijn eigen favoriete brood en mijn favoriete beleg te kunnen eten. Dus ik neem in de regel mijn eigen brood mee.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Anakha schreef op zondag 5 juni 2022 @ 07:18:
Ik raak in de war, mensen. Moet ik nou meer of juist minder beleggen om FO te worden? :+

[...]
Ik weet dat het een grap is maar juist in de huidige tijden met inflatie van bijna 10% word het verschil nog duidelijker. Cash heeft op dit moment een negatief rendement van 10% na inflatie.

Bedrijven verhogen hun prijzen vanwege hogere inkoopkosten waardoor in principe hun winstmarge gelijk blijft maar de omzet stijgt. Op basis daarvan corrigeren ook de beurskoersen voor inflatie+rendement.

Hoe langer deze situatie aanhoud hoe duidelijker dit verschil zal worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Pannencouque schreef op zondag 5 juni 2022 @ 07:18:
Hebben we hier nu echt weer de discussie over droog brood? Kom op zeg. Jullie hebben allemaal tijd te veel? :P
Het gaat helemaal niet over droog brood!!! Het gaat juist over wat je erop doet!!! 8)7

Tja, wie het kleine niet eert zullen we maar zeggen. Het klassieke voorbeeld van iedere dag Starbucks koffie en hoeveel langer je dan door moet werken om die gewoonte te bekostigen is er niet voor niets natuurlijk. Het gaat niet zozeer om hoe goedkoop je het wel niet kunt maken, maar het besef dat gedachteloos "duur" kopen ook niet handig is, als je met geringe inspanning een ervaring hebt waar je niet minder gelukkig van wordt (let op de nadruk). En als je dat nu alleen met je lunch doet dan valt het alsnog mee, maar als je 5 van die gewoontes heb begint het plotseling toch wel aan te tikken.

Op jacht naar het goedkoopste brood als je eenmaal besloten hebt zelf te smeren is dan weer een beetje overdreven. Van dat verschil ga je inderdaad niet veel eerder FO worden. Al beleg je bij wijze van je brood met kaviaar, dan kun je nog steeds goedkoper uit zijn dan wanneer je iedere dag buiten de deur eet. (Moet je wel imitiatiekaviaar nemen en zéér dun smeren, maar toch :P.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Dat de prijzen in de meeste bedrijfskantines hoger zijn dan zelf brood meenemen is denk ik wel bekend en daar kan iedereen zijn keuze(s) tussen maken. Bij de bedrijfskantine waar ik werk wordt veel eten verkocht wat ik als luxe beschouw, althans als het om lunch gaat (denk aan pizza, snacks als kroketten maar ook warme schotels of 'luxe' broodjes met brie oid). Het financiële plaatje daargelaten, maar ik vind dat het bijzondere karakter van zo'n lunch verdwijnt als je dit iedere dag eet (en dat doen sommige collega's). Ik koop daar slechts sporadisch iets en zie dit dan ook als een traktatie waarbij het me net iets beter smaakt dan wanneer ik dit op regelmatige basis zou doen.

Voordeel van de bedrijfskantine is dat 'gewone' boterhammen vaak verser zijn dan mijn meegebrachte exemplaren die ik de avond ervoor heb gesmeerd. 's Ochtends smeren zou beter zijn maar mijn ochtenden zijn geoptimaliseerd voor de files ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Broodjes op het werk eten kan ook weer goedkoper zijn. Mijn werk heeft recentelijk besloten dat we op kosten van het werk broodjes kunnen bestellen voor de lunch, en daarnaast staat er intussen een gevulde koelkast met frisdrank etc. waar we zo van kunnen pakken.

Je moet als werkgever toch iets om het personeel naar kantoor te lokken als je ook aangeeft dat ze 100% thuis mogen werken :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:40
FO nastreven heeft mij rust gebracht, en die rust heeft ervoor gezorgd dat ik kon nadenken over waar ik gelukkig van wordt. Mijn keuzes zijn dus vele malen beter geworden. Het geld gaat dus ook naar zaken waar ik echt gelukkig van wordt.

Wat veel mensen (onbewust vaak) van zichzelf niet weten is waar ze gelukkig van worden omdat ze er nog nooit echt over hebben nagedacht.

Ze denken dat geluk zit in het streven naar meer , groter, beter. Dus de duurdere auto , groter huis , meer vakanties.

Een beeld dat ze veelal om zich heen zien en wat in onze consumptie maatschappij als succesvol wordt gezien.

Ik dacht zo ook, de carrière ladder , de grotere auto enzovoorts. 10 ‘hobby’s’ waar ik wel de spullen voor had maar niet de tijd.

Uiteindelijk is FO voor mij geen kwestie meer van de financiële eindstreep halen, maar heel bewust met mijn tijd omgaan en dingen doen die ik leuk , moeilijk , uitdagend vindt en die bijdragen aan mijn geluk.

Als mensen ernaar vragen geef ik ze nu als startpunt niet meer het financiële deel mee, maar begin eens met nadenken en uitproberen van dingen waar jij denk gelukkig van te worden, plezier uit te halen en uitdagingen in te zien.

De rest komt dan wel. En dat is vaak moeilijker dan de financiële kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RobertMe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:21:
Broodjes op het werk eten kan ook weer goedkoper zijn. Mijn werk heeft recentelijk besloten dat we op kosten van het werk broodjes kunnen bestellen voor de lunch, en daarnaast staat er intussen een gevulde koelkast met frisdrank etc. waar we zo van kunnen pakken.

Je moet als werkgever toch iets om het personeel naar kantoor te lokken als je ook aangeeft dat ze 100% thuis mogen werken :p
Dat is, zeker bij kleinere bedrijven, soms inderdaad goedkoper dan een hele kantine optuigen. En sympathiek; je kweekt er een hoop goodwill mee.

(helaas zijn zulke faciliteiten ook de dingen die in mindere tijden heel gemakkelijk weer afgeschaft worden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:37:
[...]

Dat is, zeker bij kleinere bedrijven, soms inderdaad goedkoper dan een hele kantine optuigen. En sympathiek; je kweekt er een hoop goodwill mee.

(helaas zijn zulke faciliteiten ook de dingen die in mindere tijden heel gemakkelijk weer afgeschaft worden...)
Hervoor moet de werkgever óf een fictief bedrag per dag bij je salaris optellen waar belasting over betaald moet worden óf het moet ondergebracht worden in de werkkostenregeling. Dat laatste zal waarschijnlijk het geval zijn als het gratis is. Betekent dat de werkgever minder fiscale ruimte over houdt in de rest van de werkkostenregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Afas schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Hervoor moet de werkgever óf een fictief bedrag per dag bij je salaris optellen waar belasting over betaald moet worden óf het moet ondergebracht worden in de werkkostenregeling. Dat laatste zal waarschijnlijk het geval zijn als het gratis is. Betekent dat de werkgever minder fiscale ruimte over houdt in de rest van de werkkostenregeling.
Bij mijn weten wordt het inderdaad uit een algemeen potje betaald, maar mag het dus ook niet "te duur" worden omdat ze het dan wel bij de belasting moeten gaan opgeven. De "hoop" is toentertijd door de werkgever al uitgesproken dat dat niet aan de orde gaat zijn. Maar wat ik zo'n beetje hoor laat iedereen die naar kantoor gaat zijn lunchtrommel nu thuis, oftewel: iedereen luncht op kosten van de zaak. Dus kan toch nog wel eens "mis gaan".

* RobertMe ziet persoonlijk liever dat ze de thuiswerk vergoeding verhogen. Die hebben ze paar maanden terug (/per 1 januari?) zelfs verlaagd naar het maximum onbelastbare (is €2? En voorheen kregen we meen ik €2,50, per dag uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Afas schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Klopt, net als bij andere 'cadeautjes' van de werkgever. Waar ook een hoop sympathie mee wordt gekweekt. Kerstpakket, wat chocola oid met Pasen, misschien nog een presentje in de zomer etc.

Grote verschil is dat je met deze regeling ook flink bespaart, omdat je geen kantine hoeft in te richten en geen medewerkers daarvoor hoeft in te huren.
Pagina: 1 ... 88 ... 290 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.